Mark Freuder Knopfler:
Født 12. august 1949, Glasgow, Skottland
Mark Knopfler vil
nok for de fleste først og fremst bli husket som lederen,
låtskriveren og sangeren i
Dire Straits.
For sine mange fine soloplater, der nesten alle av dem har gått til
topps i Norge. Og som en av de beste
gitaristene noensinne.
Dire Straits' plater
solgte i enorme opplag. "Brothers in Arms" ble 80-tallets
mest solgte album i Storbritannia, og toppet den amerikanske
albumlisten i
hele 9 uker. Til sammen har bandet solgt over 100 millioner album. De opptrådte foran millioner av mennesker verden
over, og de var bandet som mer enn noen andre dro igang CD-salget, på et
tidspunkt der folk flest fortsatt var skeptisk til formatet.
I hele tatt er det
mye ved Dire Straits som kan ta pusten fra en. Og muligens er det noe
av grunnen til at Mark Knopfler valgte å legge bandet på hylla etter
1991 albumet "On Every Street". Dire Straits var blitt et
formidabelt maskineri som involverte veldig mange mennesker. Med
solokarrieren ønsket Knopfler å gjøre ting i en mindre målestokk og få bedre tid til familiære gjøremål.
Soloplater hadde han
laget helt siden 1983, med musikken til filmen "Local Hero".
Men mer fasong på solokarrieren ble det ikke før han kvittet seg med
Dire Straits. "Golden Heart"
fra 1996 fremstår på mange
måter som hans første skikkelige soloplate, og den første Knopfler-platen som ikke var musikk til en eller annen film.
Mark var født i
Glasgow, Skottland 12. august 1949, av jødisk far og skotsk mor.
Faren hadde vokst opp i Ungarn, men måtte rømme landet pga. sine
kommunistiske synspunkter, da fascistene kom til makten i landet. I
Storbritannia jobbet han som arkitekt. Moren til Mark var lærer. Han
har
også en bror ved navn David som kom til å bli en musikalsk
følgesvenn inn i voksen alder.
|
|
Ung skotte... |
Mark og David |
Interessen for
musikk fikk Mark etter at han som 6-åring hørte skiffle-musikeren
Lonnie Donegan på
radio. Donegan var samme mann som i sin tid inspirerte musikerne i The
Beatles. Da Mark
var 10 år hørte
han sin onkel Kingsley
spille boogie på piano. Faren håpet musikkinteressen ville inspirere
unge Mark til å spille fiolin. Han gjorde også et forsøk på det
uten den helt store interessen. For det var gitarist han ville bli.
Drømmen var å eie en rød elektrisk gitar. På gutterommet hang det bilder av rockegrupper med det til felles at de hadde en god gitarist
i besetningen. Favorittene var
The Shadows, Scotty Moore, Jimi Hendrix, Django
Reinhardt og James Burton.
Da Mark var 7 flyttet familien til Newcastle i England. Her begynte han på Gosforth
Grammar School.
Til 13-års dagen
sin fikk
han sin første gitar. Han ønsket seg egentlig en Fender
Stratocaster, lik den Hank
Marvin i The Shadows
hadde. I stedet
endte han opp med en
Höfner Super Solid
med to mikrofoner. Denne gitaren kostet 50 pund, noe som var mye
penger den gangen. Når Mark ikke spilte på gitaren satt han og pusset
den.
Fra da av
gikk det meste av fritiden med til gitarspilling. Først alene, senere
i skoleband.
Han spilte så bra at han ble lagt merke til i
Newcastle-området. Mens han var med i et lokalt band skrev han
låter som "Two Young Lovers", "Summers coming My Way"
og "Secondry Waltz". Låter som han
kom til å ta
fram da han dannet bandet Dire Straits noen år senere.
Når han ikke spilte
gitar var unge Mark gjerne på konserter på Newcastle City Hall med
favoritter som Chuck
Berry og Joe
Brown.
I 1965 dannet Mark
en folk-duo sammen med Sue
Hercombe. De gjorde
det så bra at den lokale TV-stasjonen hadde et oppslag om dem.
I
1967 begynte
Mark å studere journalistikk ved Harlow Technical College. Dette
førte ham deretter inn i en stilling som junior-reporter ved
Yorkshire Evening Post i
Leeds. Jobben bestod stort sett i å rapportere fra rettssaler, noe
som var kjedelig, men samtidig lærerikt, da han lærte mye om
samfunnet rundt seg. Mark: "Jeg lærte mye om hvordan samfunnet er satt sammen, og den jobben lærte meg hvordan jeg bearbeider informasjon til en historie, fra begynnelse til slutt. Jeg jobbet i rettssaler, og det ga meg komprimerte livshistorier, og da må du bearbeide den informasjonen."
Denne evnen til å bearbeide stoff og gjøre det om til en historie
kom godt med da han senere skrev låter.
På den
tiden ble Mark også gift med medstudent Kathy
White fra Harlow, men ekteskapet gikk over ende før det i hele tatt hadde
startet.
Jimi Hendrix
hadde i mange år vært Marks favoritt. Og mens han jobbet i Evening
Post fikk han den triste beskjeden om Hendrix' død (i september 1970), på en litt ufølsom måte. Mark:
"Look laddie, there's this
pop star or something who's just snuffed it (brent opp). Have you
heard of him?..' That was the last story I wrote. I left the paper
and got drunk."
Etter
to år i The Evening Post sluttet han for å studere ved Leeds
University, med engelsk fordypning. Mens han var i Leeds traff han den
lokale bluesgitaristen Steve
Philips. De fant ut at de hadde mye til
felles og sammen dannet de bandet The Duolian String Pickers. Ved
siden av spillingen og skolen skrev Mark artikler og anmeldelser fra
musikkscenen i Leeds. Sjefen til Mark het også Steve
Philips, noe
som førte til komplikasjoner for Mark da han skulle introdusere
de to for hverandre. Bluesgitaristen Steve Philips kom til å få stor
betydning for Marks gitarspill. Det var etter å lyttet til
ham at Knopfler begynte med sitt kjennetegnende fingerklimpring på
gitaren. Sammen spilte de to inn det som skulle bli Knopflers første
demoinnspilling. Låta het "Summers coming my Way", som Knopfler som
nevnt hadde skrevet noen år tidligere. Philips spilte
12 strengers gitar. Knopfler og Philips kom til å møtes igjen mange
år senere da Knopfler innlemmet ham i sitt hobbyband kalt The Notting
Hillbillies.
Mark
og Steve Philips i The Duolian String Pickers.
Etter
å ha fullført engelskstudiene ved Leeds universitet dro Mark til
London for å prøve å livnære seg som musiker. Han jobbet en periode
som gitarlærer. Han leste gjennom
det som var av musikkaviser for å komme i kontakt med noen som
trengte en gitarist. Han endte da opp i et bluesband ved navn Brewer's
Droop. Mark var gitarist på tre låter som ble spilt inn
i Dave Edmunds
studio i Wales. Trommeslageren i bandet het Pick Withers
- en fyr som
senere kom til å bli med i Dire Straits.
Opptakene
med Brewer's Droop ble mange år senere gitt ut på CD, presentert som
Mark Knopfler, Dave Edmunds & Brewer's Droop. Enda Edmunds og
Knopfler bidro minimalt på plata.
Oppholdet
i Brewer's Droop ble kortvarig. I stedet tok han seg jobb som lærer
ved Loughton College i Essex - en jobb han hadde i 2 år. Mark leide seg
hus i Buckhurst Hill mens han jobbet her. Broren David brukte å komme på besøk av og
til. Og når de to kom sammen kunne de sitte utover natten og klimpre
på gitarene sine. Mark brukte også å besøke David, som på den tiden
bodde i London, hvor han jobbet som sosialarbeider. David bodde her
sammen med John Illsley
- en fyr som i tillegg til å studere
sosiologi og arbeide i en platebutikk også spilte bassgitar. Dermed
var de de tre til å sitte langt utover i de små timer og spille på
gitarene sine. Tonen mellom de tre var svært god, så de bestemte seg
for å danne et band sammen, et band de i 1975 kalte Café Racers. På samme
tid sa Mark opp husleieavtalen i Buckhurst Hill, og flyttet inn hos
David og John.
Da Café Racers
trengte en trommeslager, kontaktet Mark sin gamle bandkollega
fra Brewer's
Droop, Pick Withers. Han ble dermed det 4. medlemmet av bandet. Både
John Illsley og Pick Withers var fra Leicester i Midt-England.
Marks
drøm hadde i mange år vært å bli leder av et rockeband, og dette ble
hans sjanse. Illsley og de andre var på sin side imponert over Marks
gitarspill og evner som låtskriver. Bandet fikk sin
livedebut på en pønkfestival hvor Squeeze var hovedattraksjonen.
I 1975 dro
de rundt til plateselskapene på jakt etter kontrakt. Men
tidspunktet var dårlig for Café Racers' polerte gitarmusikk. Selskapene
var først og fremst ute etter hardtspillende pønkband.
Café
Racer og Mark på scenen på en pub i Camden, London, i 1977.
En
venn av bandet hadde lagt merke til den elendige situasjonen bandet
var i økonomisk. Og foreslo for moro skyld at de heller burde kalle
seg Dire Straits (en som er desperat, uten penger). Fra 1977 var de kjent som Dire Straits.
Til tross for den
dårlige økonomien fikk de
skrapt sammen 120 pund som ble brukt til å lage en demoinnspilling.
Blant låtene på demoen var det en som skilte seg ut. Den blues-inspirerte
"Sultans of Swing". Mange
av sangene de spilte inn gjenspeilet Marks opplevelser fra Newcastle,
Leeds og London. "Down to the waterline" reflekterte livet i
Newcastle. "In the Gallery"
var en hyllest til skulptøren
Harry Philips fra Leeds. Mens
"Lions", "Wild
West
End" og "Eastbound Train" handlet om hendelser fra den
engelske hovedstaden.
Demoen ble gitt til
Charlie Gillett, en anerkjent D.J. som jobbet i BBC radio. Han spilte tapen
på sitt Honky Tonk
Show, og kontaktet så sjefene i forskjellige
plateselskaper med følgende råd: Skriv kontrakt med dette bandet! En av de som
tok i mot rådet hans var John
Stainze.
En representant for plateselskapet Phonogram. Han skaffet dem kontrakt
med Phonograms underselskap Vertigo høsten 1977.
Deretter kontaktet
han Ed Brinckell, en tidligere trommeslager i bandet
News, og spurte om
Brinckell kunne
ordne spillejobber for bandet. Og etter å ha sett dem spille live en
gang, ble Brinckell så imponert over Dire Straits at han tilbød seg
å være manageren deres. Noe de slo til på. Dette skulle bli starten
på et langt og godt samarbeid mellom Brinckell og Dire Straits. Sine
evner som trommeslager fikk Brinckell bruk for da Mark Knopfler mange
år senere startet hobby bandet
The Notting
Hillbillies hvor Brinckell
ble med som trommeslager.
I januar 1978 dro
Dire Straits ut på sin første turne som oppvarmingsband for Talking
Heads, på deres første britiske turne.
I feburar spilte de
inn sitt første album kalt "Dire Straits" i Basing
Street
Studios, London. Plata ble produsert av Muff
Winwood, og hadde en
totalramme på 12.500 pund. Inkludert plateomslaget. Blant låtene var
flere av de som hadde vært med på den foregående demoen. Bl.a.
"Sultans of Swing", "Water of Love" og
"Six
Blade Knife".
"Sultans of
Swing" ble gitt ut som singel fra albumet.
Nederland var plassen den først slo an. I Storbritannia nådde den ikke
topp 10 på singellisten før året etter. Derimot ble albumet "Dire
Straits" umiddelbart en suksess da det kom ut i juli 1978, med en 5. plass
på albumlisten. Godt hjulpet av strålende kritiker fra pressen, som
kalte musikken for smakfull og minimalistisk. Pubrock var fortsatt et navn som ble hengende ved dem.
En
tidlig utgave av Dire Straits. Fra venstre: John Illsley, Mark,
David Knopfler og Pick Withers.
Deretter dro Dire
Straits ut på en større turne i Storbritannia, Nederland, Frankrike og
Tyskland. Med god mottagelse fra pressen og publikum.
På samme tid skrev
de kontrakt med Warner
Brothers U.S.A. For å få albumet distribuert
også der. Og Warner må ha gjort en god jobb, for i mars 1979 nådde albumet
2. plass på Billboard. Singelen "Sultans of
Swing" nådde en sterk 4. plass på singellisten. I Australia og Frankrike
gikk albumet til topps. Også i Norge begynte vi å få øynene opp
for Dire Straits på denne tiden. Albumet lå i hele 42 uker på VG-lista. Den høyeste plasseringen her ble 10. plass. Og det var på den
tiden deres neste album "Communique"
begynte å gjøre seg
gjeldende.
"Communique"
ble gitt ut kun 9 måneder etter "Dirte Straits". Noe som
muligens førte til at låtmaterialet ikke ble like sterkt som på "Dire
Straits". Men låter som "Once upon a Time in the West"
og "Lady Writer"
er likefullt senere blitt for Dire Straits-klassikere
å regne. Knopfler hadde på dette albumet videreutviklet sitt
J.J.
Cale-lignende lydbilde, med laid back, intrikat, bluesinspirert
gitarspill. Tekstene hadde en kynisk sarkasme i seg som Knopfler etter hvert
kom til å bli kjent for.
Plata ble spilt inn
på Compass Point Studios, Nassau Bahamas med Jerry Wexler og
Barry
Beckett som produsenter. Knopfler hadde møtt dem under et besøk i
Muscle Shoals studioer i
Alabamas, U.S.A. De hadde tidligere produsert
artister som Aretha Franklin, The
Drifters, og Ray
Charles. Som på
forgjengeren var alle låtene skrevet av Mark Knopfler.
Selv om pressen ikke
var like overstrømmende for dette albumet, ble det
likevel en suksess. Med 5. plass i Storbritannia, 11. plass i U.S.A., 1.
plass i New Zealand, og 2. plass i Norge. I Norge lå albumet på VG-lista i 41 uker. Albumet solgte tilslutt 3 millioner eksemplarer.
I februar 1979 dro
Dire Straits ut på sin første U.S.A. turne. Og det ble en svært intensiv
affære, med 51 utsolgte konserter på 38 dager. Bandet gjorde også
over 300 intervjuer på turneen. Bob Dylan
var blant de som var
tilstede på en av konsertene. Han ble imponert over det han hørte,
og inviterte Knopfler og Withers til
å spille på hans album "Slow train coming".
Dette var en stor opplevelse for Mark. Bob Dylan hadde vært et av
hans store forbilder og her ville helten ha hjelp fra Mark.
Bob Dylan
sammen med Mark og Pick Withers.
I november fortsatte
turneen i Nederland, Belgia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge.
I april 1980 deltok
Mark Knopfler på Phil Lynnots
(Thin Lizzy) soloalbum
"Solo in
Soho".
Deretter dro Dire
Straits i studio i for å lage sitt 3. album, kalt "Making Movies".
Plata ble spilt inn i The Power Station
i New York. Denne gangen hadde
de valgt Jimmy Iovine
som produsent. Han hadde
tidligere deltatt på Bruce Springsteens "Born to Run" og
Patti Smiths "Easter". Han fikk med seg
Roy Bittan fra
Springsteens E-street band på plata.
Underveis i innspillingen bestemte
broder David Knopfler seg for å slutte i bandet til fordel for en
solokarriere. Muligens følte han behov for å bevise at han kunne
stå på egne ben uten broren ved sin side. For med årene ble det mer
og mer klart at Dire Straits var Mark Knopflers band. David Knopfler ble erstattet med amerikaneren Hal
Lindis,
som tidligere hadde spilt i bandet Darling. På samme tid ble også
keyboardisten Alan Clark medlem av bandet.
"Making Movies"
hentet inspirasjon fra country, folk og jazz. Samtidig var låtmaterialet mye bedre enn på forgjengeren. Med låter som "Romeo
& Juliet",
"Expresso Love",
"Tunnel of
Love" og "Solid Rock".
Og om kritikerne
hadde vært litt lunken til "Communique" var de svært
positive til "Making Movies". Plata ble gitt ut 17. oktober
1980. I Storbritannia nådde den 4. plass, mens i Norge ble dette deres
første topplassering på VG-lista. I U.S.A. ble det en litt
skuffende 19. plass. "Romeo & Juliet" ble en topp 10 hit
i Storbritannia. I desember 1980 deltok Mark på Steely Dans album
"Gaucho".
Deretter bar det ut
på turne igjen, en turne som ikke var ferdig før sommeren 1981. I Italia samlet de 250.000 mennesker.
1982 ble et svært
aktivt år for Mark Knopfler. Han deltok først på albumene "Beautiful
Vision" med Van
Morrison og "The Phil
Lynott album"
med Phil Lynott. Våren 1982 ble han også invitert av filmprodusenten David Puttman
til å lage filmmusikken til
Bill Forsyths
"Local Hero".
Mark
Knopfler under studioinnspillingen av "Local Hero".
Handlingen til filmen var lagt til lokalsamfunnet Pennan i Nordøst-Skottland. Knopfler dro da opp til Skottland for å bli inspirert til å skrive
låter til filmen. Selv om "Local Hero" regnes som den
første soloplaten fra Mark er den nesten like mye en Dire Straits
plate. Da både Alan Clark, John Illsley, Hal Lindes og Terry Williams
fra Dire Straits er med på plata. D.S. manager Ed Bicknell er også
med på trommer.
"Local Hero"
Plata er likevel mer lavmælt og instrumental enn
noen av Dire Straits plater. Den fikk god kritikk da den kom ut, og
solgte til en grei 14. plass i Storbritannia.
"Going Home"
ble gitt ut som singel fra plata uten at den nådde opp noe sted. I Marks hjemby Newcastle satte de pris på låta. På hjemmekampene
til
Newcastle United
blir den spilt før kick off. Mark Knopfler er stor fan av laget, der
han så ofte som mulig ser kampene deres. Så at låta hans blir spilt
her setter han nok pris på.
Pennan
med den berømte røde telefonkiosken
I mars 1982 begynte
også innspillingen av albumet "Love over Gold". Like etter
ble det igjen gjort endringer i besetningen. Denne gang var det
trommeslageren Pick Withers som sluttet. Det lå ikke noe dramatikk i
det, annet enn at han hadde et ønske om å spille jazz i stedet for
rock. Inn kom den tidligere Rockpile
trommeslageren Terry
Williams.
Rockpile hadde vært rockabilly-helten Dave Edmunds sitt band. Dermed var det bare Mark og John Illsley igjen av den opprinnelige
besetningen.
"Love over
Gold" ble spilt inn i New York med Mark Knopfler selv som
produsent. På LPen som ble gitt ut bestod side 1 av kun to låter.
Den 14 minutter lange "Telegraph Road" og
"Private
Investigations". Førstnevnte ble skrevet etter at Mark hadde
lest "Markens Grøde"
med Knut Hamsun. "Private
Investigations" ble gitt ut som singel fra albumet, og ble
bandets første store singelhit i Storbritannia med 2. plass i september
1982. En annen låt som ble skrevet for albumet, og som kunne
blitt en stor hit om den hadde blitt gitt ut som Dire Straits singel,
er "Private Dancer". Men den ble droppet fra plata og
gitt til Tina Turner på hennes 1984 album "Private Dancer".
Albumet ble et solid comeback for den aldrende damen. Singelen
"Private Dancer" ble en topp 10 hit i U.S.A. for Tina.
"Love over Gold"
bestod av kun
5 låter. Også "Industrial Disease"
og tittellåta
"Love over Gold" ble
godt mottatt av fansen og kritikerne da
albumet kom. "Love Over Gold" ble den største
suksessen for bandet så langt. med 1. plass i 16 land. Bla. i Norge
(5 uker). I Storbritannia ble dette den første listetopperen
for bandet, der den lå som nr. 1 i 4 uker. I U.S.A. derimot, ble det
en ny skuffende 19. plass.
Muligens inspirert
av trommeslageren Terry Williams som hadde erfaring fra 50-talls
rockabilly, ga Dire Straits i oktober 1982 ut rock'n roll EPen
"Twisting by the Pool". Singelen ble populær på
dansegulvene og hos radiostasjonene. Men den ble ikke like vel mottatt
av fansen. EPen nådde 14. plass i Storbritannia, mens i Norge og U.S.A.
solgte den lite.
Deretter dro Mark Knopfler og Terry Williams til London for å spille inn Phil Everlys
album "Phil Everly".
I februar 1983 ble Dire Straits kåret til beste britiske gruppe på Brit
Awards.
Samme måned opptrådte de for 63.000 mennesker i Auckland, New
Zealand. Ingen konsert hadde tidligere samlet så mange mennesker i
det landet.
I april 1983 co-produserte og spilte Knopfler på Bob Dylans album "Infidels".
Også Alan Clark deltok på plata.
12. juli opptrådte
Dire Straits utendørs i Zagreb, Jugoslavia, i den største konserten som
noensinne har vært holdt der. Dagen etter opptrådte de på en
utendørskonsert i Dublin, Irland. 22. og 23. juli holdt de to
konserter på Hammersmith Odeon, London. Disse to konserten dannet
grunnlaget for den doble liveplata "Alchemy", som kom ut i
mars året etter. Da med en sterk 3. plass i Storbritannia som resultat. I
New Zealand og Hellas gikk den til topps. I
Norge nådde den en 7. plass. Det ble også gitt ut en video, og
senere en DVD fra konsertene. Dette regnes som noen av de beste
konsertene Dire Straits gjorde. Plata ble spilt inn på direkten uten
justeringer eller nyinnspillinger.
I juli 1983 deltok
Mark og John Illsley på David Knopflers soloalbum "Release".
På samme tid begynte Mark å jobbe med sitt 2. soloalbum, kalt
"Cal". Igjen dreide det seg om et soundtrack album. Denne
gang var handlingen lagt til Irland, noe som gjorde at Mark prøvde å
få et irsk preg på plata. Til det fikk han hjelp av de irske musikerne
Paul
Brady og
Liam O'Flynn. Plata kom ikke ut før i
1984, til liten interesse blant platekjøperne. Men til flotte
kritiker fra musikkpressen som syntes plata var lavmælt og
vakker.
Stillbilder fra filmen "Cal".
Samme år ga han ut nok et sountrack album i "Comfort
and Joy". Som på "Local Hero" var dette
en Bill Forsyth film, og igjen var handlingen lagt til
Skottland. Denne gang med en mislykket D.J. i hovedrollen. De fleste
av låtene på plata var nyinnspillinger av låter fra "Love
over Gold", mens en låt som "A
fistful of Ice cream"
var helt ny. Heller ikke denne plata skapte noen større oppmerksomhet blant
folk.
"Comfort
and Joy"
På samme tid jobbet
John Illsley med sitt første soloalbum, kalt "Never
Told A Soul". Terry Williams og Mark Knopfler deltok på innspillingen.
I
november 1983 ble Mark gift med sin Marries Lourdes Salomone på
Kensington Register office i London. En dame som ifølge Mark
ikke likte at han lå på sengen og så på sport på TV. Ekteskapet ble
avsluttet i 1993. Sammen fikk de sønnene
Benji
og Joseph.
I juni 1984 produserte
Mark albumet "Knife" med
Aztec Camera.
Høsten
1984 gikk bandet i studio for å spille inn et nytt album, kalt
"Brothers in Arms" . Plata ble
spilt inn i George Martins Air studios
i Montserrat
(De Vest-Indiske øyer).
Mark Knopfler produserte plata sammen med Neil
Dorfsman. Og som
ved de foregående innspillingene ble det gjort endringer i
besetningen. Gitaristen Hal Lindes sluttet, og ble erstattet med
Jack Sonni. I tillegg ble
Guy
Fletcher hentet inn som
keyboardist, da det hadde vist seg å
bli for mye å håndtere for Alan Clark. Fletcher
hadde tidligere spilt med Steve
Harley og Roxy
Music.
Også
Sting deltok på innspillingen gjennom hans bidrag til "Money
for Nothing" - en låt han også var med og skrev. Sting er
som Knopfler opprinnelig fra Newcastle og befant seg
tilfeldigvis på Montserrat samtidig som Dire Straits drev og
spilte inn plata. (Også The Police spilte inn plater i dette
studioet). Et heldig sammentreff for en hel musikkverden kan man
trygt si. Sting var i utgangspunktet kun invitert på middag,
men etter å ha blitt overtalt av Mark ble han med på
innspillingen. De berømte ordene "I want my MTV", har
klare fellestrekk med The Polices hit "Don't stand so close
to me". Låta ble også kjent for Marks gitarriff.
"Brothers in Arms" var mer variert og tilgjengelig enn de tidligere platene hadde
vært. "So far away" var
kul, slentrende slik
fansen var vant til fra bandet. Mens "Walk of life"
var en videreføring av rockabilly stilen i "Twisting by
the Pool". "Your latest trick"
var jazzete, og
"Why worry" hørtes ut som
Everly
Brothers. I
tittellåta "Brothers in arms" hadde de laget sin
vakreste ballade noensinne. Et synthkomp fulgte Marks gitar i
låta, noe man ikke var vant til fra tidligere. Pressen var
veldig positiv til "Brothers in Arms" da albumet kom ut.
Og den har i ettertid blitt
stående som noe av det beste som kom ut på 80-tallet.
Det startet ikke så bra for albumet. Singelen "So far away"
ble gitt ut en måned før albumutgivelsen, og det ble nesten full
fiasko. En 20. plass i Storbritannia, og unotert i U.S.A. var ikke
bra. I Norge gikk det bedre med en 4. plass. Da albumet kom i
mai 1985 gikk den likevel til topps i Storbritannia. I Norge gikk den
til topps i juni, og ble der i 8 uker. Sånn sett var alt ved
det normale.
Men
med utgivelsen av singelen "Money for Nothing", tok det
helt av . Mark Knopfler hadde musikkvideoen i tankene
da han skrev låta. Og teksten om de to flyttekarene som sliter
helsa av seg, mens en ung jypling på MTV med en gitar i hånda tjener
millioner av kroner, var som skapt for MTV og videomediet. Steve
Barron som
på samme tid laget en banebrytende
musikkvideo for a-ha, fikk oppdraget med å lage videoen til
"Money for Nothing". Og den ble utvilsomt 80-tallets
mest markante musikkvideo, med sin morsomme dataanimasjon. Den har
i ettertid toppet mange kåringer over tidenes beste musikkvideo.
Singelen gikk til topps i U.S.A., noe også albumet like etter
gjorde. Og det i et land hvor Dire Straits hadde hatt problemer
med å hevde seg, i årene forut. I Storbritannia ble som nevnt albumet
det mest solgte på 80-tallet, og det 3. mest solgte gjennom
tidene. Albumet gikk også til topps i Canada,
Brasil, Østerrike, Belgia, Danmark, Irland, Finland, Frankrike,
Tyskland, Hellas, Island, Portugal, Spania, Sverige, Sveits, Tyrkia,
Jugoslavia, Australia, New
Zealand, Hong Kong, Israel, og Sør-Afrika. Den gikk faktisk
inn på topp 10 i alle de landene den ble gitt ut i, noe som er
svært imponerende. Salget av CDen "Brothers in arms"
var også formidabelt, på det som ble
gjennombruddet for formatet. Til sammen solgte "Brothers in
Arms" 9 millioner eksemplarer, noe som løftet Dire Straits
opp i
rockens toppdivisjon.
"Brothers in
Arms" ble 80-tallets mest populære album.
Også
"Walk of Life", "Brothers in Arms" og "Your
latest trick" ble gitt ut på singel, og særlig
førstnevnte ble en stor hit med 2. plass i Storbritannia, og 7. plass
i U.S.A. Igjen ble det laget en morsom, om ikke nyskapende
video for låta. "Walk of Life" har senere blitt en
kjær låt for danseband over hele verden. Og ditto hatet av
andre. "Brothers in Arms" ble også gitt ut som
CD-singel, noe som gjorde den til første kommersialiserte
CD-singel noensinne.
Det
meste av 1985 gikk med til turnevirksomhet for bandet. Med 250
opptredener i 117 byer, for tre millioner fans. Høydepunktet
på denne
turneen var opptredenen på Wembley 13. juli 1985, i forbindelse
med Live Aid. Hvor over en milliard mennesker
så begivenheten på TV. Dette gjorde konserten til det største rock- og TV-showet i
historien. Underveis på turneen forlot Alan Clarke bandet. Fletcher måtte
dermed håndtere keyboardene alene.
I
1985 deltok også Mark på Bryan Ferrys nr. 1 album
"Boys
and Girls".
I
februar 1986 ble Dire Straits kåret til beste
britiske band på Brit Awards. For 2. gang. De fikk også en
Grammy for beste produksjon med "Brothers in Arms". I 1986 produserte Mark to
låter for Tina Turners album "Break every Rule".
20.
juni 1986 deltok Mark og John Illsley på en veldedighetskonserten
Prince's Trust på Wembley Arena,
arrangert av Prinsesse Diana og
Prins
Charles. Mark
spilte som
endel av en supergruppe, bestående av han, Elton
John, Mark
King, Eric Clapton, Rod Stewart, Paul
McCartney, Phil Collins og
Tina Turner. Konserten ble senere gitt ut på
CD, og den innbrakte
hele 10 millioner kroner, som den største konserten i England siden
Live Aid. Dire Straits deltok på den første Prince's Trust
konserten, i 1983.
Mark
til høyre, i midten av bildet, som endel av en supergruppe
bestående
av mange av de beste musikerne i England.
I
september 1986 vant "Money for Nothing" prisen som beste musikkvideo på MTVs "Music Award". I 1988 ble
samlealbumet "Money for Nothing" gitt ut. Og etter 10
år med sterke produksjoner var det mye bra å velge i.
Plata gikk rett til topps i Storbritannia, men hadde problemer med å
hevde seg ellers. I Norge nådde den 3. plass.
Deretter
tok Dire Straits seg en lang pause, hvor medlemmene konsentrerte
seg om egne prosjekter. John Illsley ga ut albumet
"Glass" i 1988. Men først og fremst var det Mark
Knopfler som brukte denne tiden til andre prosjekter. Han
produserte album for Willy DeVille, Randy
Newman, og Joan
Armatriding.
Og han spilte på plater med Sting,
Brendan Croker,
The Judds, Tina Turner, Paul Brady, Chet Atkins og
Thin Lizzy.
I
1987 ga han ut sitt 4. soundtrack-album, til filmen "The Princess
Bride". Musikken Knopfler skapte til filmen var like drømmende
som filmen selv, med en utstrakt bruk av synthesizere. Den mest
sentrale låta på plata kalt "History Book Love",
var
skrevet av kameraten Willy DeVille. En låt DeVille fikk en Oscar-nominasjon for.
|
|
|
|
|
Mark
med filmprodusent Rob Reiner. Mannen bak "The Princess
Bride". |
|
Mark
med sin alltid tilstedeværende kollega Guy Fletcher. |
I
1989 laget han soundtracket til filmen "The Last
Exit To
Brooklyn". Men det var vanskelig å se Knopflers bidrag til
plata, da alle låtene var skrevet av Guy Fletcher, og det orkestrale
elementet var mye mer framtredende enn Knopflers gitarspill. Etter 5
soundtrack album på 7 år, skulle det gå 10 år før Knopfler laget
et nytt et.
"The Last
Exit To
Brooklyn"
I
stedet
ble de neste årene brukt til helt andre prosjekter. Det første het
Notting Hillbillies, og var en løst sammensatt gruppe med venner av
Knopfler. Guy Fletcher var medlem av Dire Straits og låtskriver på
mange av Knopflers soloalbum. Brendan Croker var en country/folk/blues-artist som Knopfler hadde produsert et album for. Steve Philips var
gitarkameraten fra Leeds. Ed Bicknell var manageren til Dire Straits,
og gammel trommeslager. Foruten at dette var gode venner av Mark,
hadde de også felles interesse for amerikansk country, roots og
blues. Albumet "Missing
Presumed
Having A Good Time" hadde
da også klare referanser til 50-tallets country rock. Albumet fikk
strålende kritiker da det kom ut i 1990. Den ble også belønnet med
en sterk 2. plass i Storbritannia, en plassering de også klarte i Norge. De
dro også på en turne sammen etter utgivelsen.
The
Notting Hillbillies. Fra venstre: Steve Philips, Mark Knopfler,
Guy Fletcher og Brendan Croker.
I
1990 var Knopfler også involvert i et annet hobbyprosjekt som
resulterte i en plateutgivelse. Og igjen dreide seg om en reise
tilbake til sine røtter innen rocken, og en av barndommens store
forbilder. Nemlig gitarhelten Chet Atkins. Sammen
laget
de et country/blues-influert album kalt "Neck'n Neck".
Låtene var skrevet av andre, med unntak av platas siste spor kalt
"The Next Time I'm in Town"
- en rett fram country låt
inspirert av J.J. Cale. Plata ble ingen suksess i
Storbritannia eller U.S.A.
Men i Norge klarte den en 5. plass.
Mark
Knopfler med forbildet og kompisen Chet Atkins
Deretter
la Knopfler hobbyprosjektene på hylla for en stund. For høsten 1990
hadde han en prat med John Illsley. Og sammen ble de enig om at det
var på tide med et nytt Dire Straits album. Det var da gått 5 år
siden det forrige.
Og nyheten om nok en Dire Straits plate
kom som en gledelig overraskelse på fansen, da Mark Knopfler 2
år tidligere hadde gått ut offisielt og sagt bandet var
historie. Mark og John spilte deretter sammen med Eric Clapton
på Knebworth-festivalen, som musikalsk terapi som de selv kalte
det.
Mark dro så til
U.S.A., hvor han brukte sommeren til å
skrive 15 nye låter. Plata ble spilt inn i Air studios i
London, med Knopfler som produsent. I tillegg var Jeff Porcaro,
Neil Dorfsman og Bob Clearmountain med på produksjonssiden.
"On Every Street"
ble gitt ut i september 1991.
Albumet
ble møtt med lunkne anmeldelser i pressen. De mente plata var
for intetsigende, og fungerte best som bakgrunnsmusikk. Den
inneholdt heller ikke like umiddelbare poplåter som det "Brothers
in Arms" gjorde. Plata var innom både rockabilly, folk og
blues. 1. singelen "Calling Elvis" hadde det samme
kule, litt slentrende som "So far away" i sin tid
hadde. Men den klarte ikke å bli en hit. Heller ikke de neste
singlene "Heavy Fuel" og "The Bug"
klarte å
bli hits for bandet. Albumet ble likevel en brukbar suksess i Storbritannia
med 1. plass. Også i Norge og Spania gikk den til topps.
Og i Europa som helhet. Mens i
U.S.A. klarte den kun en 12. plass.
Den
siste Dire Straits-plata "On Every Street"
23.
august 1991 startet bandet på en formidabel verdensturne som
inkluderte 300 opptredener, over en periode på to år. Man regnet med
at 7.1 millioner mennesker så Dire Straits opptre i løpet av
turneen. Bandet bestod på denne turneen av Mark
Knopfler, John Illsley, Guy Fletcher, Alan Clarke, Phil Palmer
(gitar), Chris White (saksofon),
Paul Franklin, Chris Whitten (trommer)
og Danny Cummings (keyboard). Det meste av bandet fra "Brothers
in Arms" var dermed blitt byttet ut i årene mellom.
8.
mai 1993 mottok Mark Knopfler en doktorgrad innen musikk fra
Universitetet i Newcastle. 22. mai ble det gitt ut en EP og CD
fra den to år lange turneen kalt "Encores" og "On
the Night".
Platene ble spilt inn på konsertene i Frankrike
og Nederland. "On the Night" nådde 4. plass i Storbritannia, og 5. plass i
Norge. I U.S.A. klarte den kun en 116. plass. Dette fortalte
Mark og co. at interessen for Dire Straits var synkende.
I
juli 1995 ble det gitt ut et nok et live-album fra Dire Straits.
Det dreide seg om innspillinger på BBC fra 70-tallet. Og
plata kan på mange måter markere både starten og slutten på
Dire Straits. For på samme tid bestemte Mark Knopfler seg for
at Dire Straits nå var historie. Uten at det kom som en
overraskelse på noen. Knopfler begrunnet det bl.a. med at
musikkbusinessen hadde endret seg radikalt på de årene Dire
Straits hadde eksistert. I starten var det musikkfolk som drev
plateselskapene, mens på 90-tallet var det økonomer og
jurister, uten noe egentlig engasjement for musikken. Knopfler ønsket derfor å fortsette i en mindre
skala hvor han kunne finne tilbake til sine røtter innen rocken. Han
ønsket å erstatte stadionkonserter med opptredener på mindre
klubber.
Året
etter ga han ut sitt første skikkelige soloalbum, kalt "Golden
Heart". Dvs. det første som ikke var musikk beregnet for en
eller annen film. Plata oppsummerte på mange måter de ulike retningene Knopfler hadde jobbet i de siste 10 årene. Gitarriffet
på "Imelda"
kunne minne om det på "Money for Nothing",
"Cannibals" lignet på "Walk of Life",
"A
night in Summer long Ago" var skotsk folk
som ville
passet inn på "The Princess bride". "Are we in Trouble
now" har et pedal steelgitar spill som ville passet godt inn på
"Neck'n Neck".
Mark
Knopfler fra den tiden "Golden Heart" ble spilt inn.
Plata
var ikke nyskapende, men en fin utgivelse som viste at Knopfler som
soloartist kom til å følge i noen av de sporene Dire Straits hadde
fulgt, bare på en mer lavmælt måte. "Darling Pretty"
som var dedikert til sin kone Kitty
Aldridge ble
en liten hit rundt om, mens albumet gjorde det bra i Storbritannia (9.
plass) og Norge (2. plass). Drivkraften for å lage nye album var å
bli flinkere og være nyskapende. Mark: "It's just moving
forwards, just trying to be better".
"Golden
Heart" fra 1996
I
1996 deltok Mark på innspillingen av
"Knockin' On Heaven's Door"
sammen bl.a. Ted
Christopher, der
inntektene av salget gikk til ofrene etter Dunblane-massakren.
Kitty
Aldrige og Mark ble gift på Valentinsdagen i 1997, 14. februar.
Hun var skuespiller og forfatter (spilt i filmer som "Divorcing
Jack", "American Roulette" og
"Maurice").
Sammen har de to døtre.
Kitty
Aldridge
Etter
albumutgivelsen dro Mark ut på verdensturne, kalt "The Golden
Heart tour".
Men den ble gjort i en langt mindre skala enn turneene han hadde gjort
med Dire Straits noen år tidligere.
15.
september 1997 opptrådte Mark på en veldedighetskonsert for ofrene
etter det voldsomme vulkanutbruddet på den karibiske øya Montserrat.
Som nevnt hadde Dire Straits og mange andre kjente artister spilt inn
plater på Montserrat, i EMIs studio på øya. Pga. en voldsom storm
hadde studioet blitt lagt ned i 1989.
I
tillegg til Mark deltok artister som Sting, Phil Collins, Elton John, Eric Clapton
og Paul McCartney. Mark framførte låtene "Money For
Nothing" og "Brothers In Arms".
I
januar 1998 var han tilbake med nok et filmalbum. Det dreide seg om
instrumentalmusikk til Barry Levinsons politiske satire
"Wag the
Dog". Igjen laget Knopfler et soundtrack album som ble godt
mottatt, men som ikke solgte noe særlig. En humoristisk singel kalt
"Wag the Dog" ble gitt ut fra albumet.
Etter
at Mark Knopfler sluttet i Dire Straits, ble han samtidig også mindre
tilgjengelig for media. Han ga noen få intervju hver gang han var
klar med ny plate, ellers holdt han seg mest sammen med familien.
Gleden over å være far til to små gutter var større enn gleden ved
å reise rundt å opptre og gi intervjuer. Han hadde i mange år vært
kjent som "the
quiet man of rock and roll". Han er sjenert av natur, og liker
ikke for mye styr rundt sin person.
Innimellom
soundtrack- og soloalbumene har Knopfler som så mange ganger
før, deltatt på platene til andre artister. Enten som gitarist eller
som produsent. Willy DeVille, The Chieftains, Rod Stewart, John
Anderson og Steely Dan er noen av de artistene som har hatt gleden av
å få hjelp fra ham på sine plater.
I
1999 laget han musikk til filmen "Metroland". Han
skapte her en nostalgisk atmosfære som passet filmen. I tillegg til
Knopfler, hadde man også hentet fram klassiske låter fra Dire
Straits, The
Stranglers, Elvis Costello og Hot Chocolate til
soundtracket.
Soundtrack-platene
til "Wag the
Dog" og "Metroland".
I
2000 ga Mark ut sitt 2. skikkelige soloalbum, kalt "Sailing to
Philadelphia". Og dette er muligens hans mest vellykkede
soloalbum fram til nå. Både salgsmessig og kunstnerisk. Han hadde
her fått med seg dyktige musikere som Van Morrison ("The Last
Laugh"), Guy Fletcher,
James Taylor, og Glenn Tilbrook/Chris
Difford fra bandet
Squeeze. Musikere som satte sitt preg på plata,
ikke minst vokalt. James Taylor var også med og skrev platas kanskje
beste spor, "Sailing to Philadelphia".
Albumet har en lun stemning som Knopfler er suveren på, i tillegg
til mange flotte melodier. I Storbritannia ble dette hans beste
plassering som soloartist med en 4. plass i oktober 2000. I Norge
toppet den VG-lista i 5 uker. Noe som bekreftet hans popularitet
her. Albumet solgte i 3 1/2 million eksemplarer, noe han ikke hadde
gjort siden "On every Street".
Til
tross for at dette regnes som den beste plata Mark Knopfler har gitt
ut (jmf bl.a. Rateyourmusic)
var ikke
Dagbladet
imponert av plata: "Det er pent og pyntelig, og plata er full
av gode musikere og smekker vellyd. Likevel blir den pregløs, tam
og forglemmelig. Vokalstørrelser som James Taylor , Van Morrison og
Gillian Welch gjør en fin jobb, men det er ikke nok til å heve
cd-en over det ordinære."
I
forkant av dette hadde Dagbladet vært svært positiv til
"Golden Heart". Musikkbladet Puls var mer positiv til
"Sailing To Philadelphia", og framhevet
"Prairie Wedding"
som den beste låta.
Mark
Knopfler fra inlayet på "Sailing to Philadelphia".
"What
it is" ble
gitt ut som singel fra albumet. En låt som lot tankene gå til Dire
Straits pga. Knopflers stratocaster-spill. Tittelen på albumet
relaterer seg til den tiden da det tok mange uker å seile fra England
til U.S.A. Og man ikke kunne være sikker på om man i hele tatt kom
fram. Knopfler fikk ideen til navnet da han en dag stod på
Philadelphia Airport.
"Sailing to Philadelphia"
fra 2000
I
2002 kom soundtrack-albumet "A
Shot at Glory". Og med sin
skotske setting utgjør den en slags trilogi sammen med
"Cal" og "The Princess Bride" i Knopflers
filmmusikk-produksjon. Man kan se det som en hyllest til hans skotske
røtter. Musikken til filmen var egentlig klar
før han ga ut "Sailing to Philadelphia" i 2000.
"A
Shot at Glory"
I
2002 gjorde Mark 4 veldedighetskonserter på Shepherd's Bush i
London (3 av dem der). For anledningen hadde han med seg John
Illsley, Chris
White og Guy
Fletcher fra Dire Straits-tiden, og
Brendan Croker og Steve Phillips fra Notting Hillbillies.
I
oktober 2002, 'kun' to år etter det forrige skikkelige studioalbumet ga
han ut "Ragpicker's Dream". Et lavmælt, nesten akustisk
album som var sterkt inspirert av amerikansk country/roots. Albumet ble
også spilt inn i U.S.A. Med overveiende amerikanske musikere.
Platas
beste spor er åpningslåta "Why Aye Man". Navnet er
Newcastle-geordie dialekt for "Well, of course man". Den
ble brukt som vignettmelodi i TV-serien "Auf
Widersehen, Pet",
og Jimmy Nail som
spilte i serien er med og synger på låta. Den ble også gitt på
singel.
"Daddy's
Gone To Knoxville" og
"Quality Shoe" hadde
et retro-preg, som en musikalsk hilsen til hans barndomshelter Chet
Atkins og Roger
Miller.
Singelen
"Why aye Man".
Selv
om "Ragpicker's dream" var mer innadvendt enn tidligere
Knopfler-plater solgte den svært bra. Med 7. plass i Storbritannia,
1. plass i Norge, 2. plass i Nederland, 2. plass i Spania, og en
oppløftende 38. plass i U.S.A.
Plata
fikk god kritikk rundtom. VG ga den terningkast 6: "The
Ragpicker's Dream er en lavmælt plate med gode sanger. Den er på
ingen på revolusjonerende, men må man finne opp hjulet på nytt hver
gang?" Aftenposten
mente "Ragpicker's Dream" var lavmælt og vakker.
I
tillegg til hovedplata som bestod av 12 låter inneholdt utgivelsen en
bonus-disc med 5 livelåter spilt inn i 2001 og 2002. Bl.a.
"Brothers In Arms".
"Ragpicker's Dream"
Lørdag
2. november 2002 opptrådte Mark og hans musikere i det populære
TV-programmet "Tore
på sporet" på
NRK TV. I programmet ble Mark også intervjuet der han pratet om
barndommen sin, bl.a. fra tiden med Sue Hercombe på 60-tallet.
Mark
på "Tore
på sporet" på NRK.
Planen
var at Knopfler og hans faste band skulle dra på en turne etter
albumutgivelsen, bl.a. med besøk i Norge. Men dette ble brått avlyst da Mark
ble
utsatt for en stygg motorsykkelulykke i Belgravia, London, den 17. mars
2003. Knopfler ble påkjørt av en dame som Mark selv mente
han hadde øyekontakt med i forkant av ulykken. Til VG sa han: "Jeg
husker at jeg tenkte «du skal ikke gjøre det der, vel», før bilen
traff meg."
Han brakk 6 ribbein,
og brukte deretter lang tid på å bli restituert. Hun som kjørte på
ham, hadde ikke oppholdstillatelsen i orden, og ble siden sendt
tilbake til Equador der hun kom fra. Også en opptreden sammen med
Eric Clapton på Teenage Cancer Trust i Royal Albert Hall måtte
avlyses.
Men
selv om han måtte ta det med ro, hindret det ham ikke i å fortsette
arbeidet med nok en soloplate. Og i februar 2004 var han i såpass
god form at han kunne dra til Shangri-La studioet i Malibu,
California hvor Guy Fletcher og resten av backing bandet hans
ventet.
Med
årene hadde det etter hvert blitt noen faste musikere som fulgte Mark i
studio og på turneer. De var foruten Guy Fletcher på keyboard, Richard
Bennett på gitar, Jim
Cox på keyboard, Glenn
Worf på bass og Chad
Cromwell på
trommer. Pga. skaden hadde Mark fått god tid til å lage nye låter
og forberede arrangementene. Slik at de ikke trengte å bruke så lang
tid i studio før platen var ferdig. Albumet fikk samme navn som
studioet i Malibu, California; "Shangri-La".
Mark
med sin Teisco Spectrum 5 gitar utenfor Shangri-La
studioet i Malibu.
Plata
fikk svært god mottagelse da den ble lagt ut for salg i butikkene,
september 2004, særlig i Norge. VG mente Knopfler ga lytterne et
vakkert og elegant album med laidback, lekre låter. På albumet hadde
Knopfler gått bort fra det britisk folk/keltisk pregede lydbildet
han hadde hatt på de to foregående soloalbumene. Til fordel for et
mer amerikansk country/blues-inspirert lydbilde.
Salgmessig
gikk det bra denne gangen også. 1. plass i Norge, 11. plass i
Storbritannia og 3. plass i Tyskland var noen av de gode plasseringene
albumet oppnådde. Også Knopfler selv var fornøyd med albumet.
Han mente "Shangri-La" handlet om å få så mye ut av dagen
i dag som mulig. Og å glede seg over de lykkelige øyeblikkene når
de dukker opp. Noe som har blitt særlig viktig for Knopfler etter
ulykken.
VG
likte også plata, og ga den terningkast 5. De likte særlig godt
førstesingelen
"Boom, Like That".
Adressa
i Trondheim mente
"Shangri-La" var for monoton og tilbakelent og til tider
kjedelig. De likte likevel låtene "Our
Shangri-La" og
"Stand Up
Guy".
"Shangri-La"
Etter
utgivelsen av "Shangri-La" albumet dro Knopfler ut på en
større turne som også brakte ham til Norge med konserter i Oslo
spektrum (13. mai 2005) og Haukelandshallen, Bergen (14. mai 2005).
Til sammen fikk 11.000 mennesker oppleve en Mark Knopfler i storslag
der han spilte låter fra den siste plata i tillegg til låter fra de
gamle soloplatene og fra Dire Straits-tiden.
I
april 2006
var Mark Knopfler tilbake med et nytt album, kalt "All
the Roadrunning".
Her hadde han børstet støvet av countrylegenden Emylou
Harris og laget en
duett-plate som kunne minne om den han laget sammen med Chet Atkins i
1990. Låtene på plata var spilt inn over 7 år, der flere av dem var
blitt til overs fra tidligere Knopfler-innspillinger. De to hadde
møttes i 2001 i forbindelse med en tribute-plate til Hank
Williams, kalt "Timeless".
Og selv om de da stod langt fra hverandre musikalsk fant de tonen, og
bestemte seg for å starte et samarbeid.
Country-legenden Emmylou Harris deltok
på Knopflers album "All
the Roadrunning".
Knopfler
ønsket denne gang å vise en annen side av seg selv, der
inspirasjonen fra country har vært en viktig del av hans musikkarv.
Plata fikk stort sett gode kritikker da den kom, ikke minst pga. de
vakre duettene mellom ham og Emmylou. I Storbritannia nådde
plata en fin 8. plass, mens i Norge gikk det enda bedre, da den toppet
VG-lista i mai 2006. Den holdt seg på lista i hele 21 uker, med til
sammen 70.000 solgte eksemplarer.
"All
The Roadrunning"
"This
Is Us" og "Beachcombing"
var to vakre låter som også ble gitt ut som singler fra albumet. VG
ga plata terningkast 4, med omtalen: "Duett-samarbeidet
kombinerer Mark Knopflers distinkte og tilbakelente gitarspill, samt
sterke melodiske nerve som låtskriver, med Emmylou Harris' unike
stemme, innlevelse og tilstedeværelse."
For
denne og andre fine plasseringer for Knopflers album ble Norge 'belønnet' med en konsert med duoen Knopfler og Harris da
de besøkte Oslo Spektrum 31. mai 2006. Konserten fikk navnet "An
evening of duets i Oslo Spektrum".
Og de 6000 frammøtte fikk høre låter fra "All the roadrunning"
plata, i tillegg til klassikere som "Romeo & Juilet" og
"Boulder to Bermingham"
(Harris) fra back-katalogen til de to artistene. Med seg på scenen
hadde de 6 musikere som sammen gjorde dette en hyggelig kveld for de
frammøtte. Konserten ble avsluttet med trampeklapp til "So far
way".
Mark
Knopfler og Emmylou Harris i Oslo Spektrum.
Denne
turneen ble foreviget på CD og DVDen "Real
Live Roadrunning"
i november 2006. Konserten de gjorde på Gibson
Amphitheatre i
California den 28. juni dannet grunnlaget for platene.
"Real
Live Roadrunning"
Knopfler
bruker ikke tiden bare på innspillinger, turneer og familie. Han har
også en stor interesse for biler, og er eier av en 1956 Austin Healey
100s racerbil. I juli 2006 deltok han i et billøp i LeMans,
Frankrike, der han endte på en 9. plass, noe han var fornøyd med.
15.
mars 2007 var Mark med i filmen "Strat
Masters" som
var en hyllest til Fender stratocaster gitaren. Mark hadde vært en
stor fan av gitaren helt siden han var liten. Også Bruce
Welch, Hank Marvin, Ry Cooder, Chris Rea, Jeff Beck og
Robert Cray
fortalte om sin hengivenhet for gitaren i filmen.
Høsten
2006/våren 2007 var Mark Knopfler og Guy Fletcher igang med et nytt
studioalbum. Innspillingen ble gjort i British Grove studio.
Og de som var interessert kunne fra januar og utover følge
progresjonen på den nye plata via Guy Fletchers hjemmeside. British
Grove studio i London er Knopflers egen tumleplass. Etter å ha lånt
studio av andre i mange år følte han tiden var inne for å etablere
sitt eget som han kunne innrede med alt han
trengte for å lage god musikk.
Knopfler: "Alle
legger ned sine studioer. Jeg oppretter et." Studioet ble på
kort tid populært blant andre musikere. Bl.a. har Nick
Cave spilt inn en siste plate her.
Med
årene kom Mark også til å gi ut platene sine på sitt eget
plateselskap, British Grove Records.
En fornøyd
Mark Knopfler som er blitt herre i eget studio.
I september
2007 var albumet "Kill
To Get Crimson" ute i
butikkene. Og som ventet ble det en salgssuksess, med 2.plass i sin
første uke i Norge, 9. plass i Storbritannia, og 26. plass i U.S.A.
I et intervju han ble spurt om hvorfor han solgte så mange plater i
Norge. Knopfler: "Jeg
har et godt forhold til Norge. Det er litt vanskelig for meg å
forklare hvorfor. Men jeg oppfatter nordmenn som ærlige folk. Som
liker ærlig musikk og tekster. Det er ikke så mye tull."
"True Love
Will Never Fade" og "Punish The Monkey"
ble gitt ut som singler fra albumet. Sistnevnte ble av mange
sammenlignet med det Knopfler gjorde mens han var i Dire
Straits.
Teksten til "Secondary
Waltz" hadde Mark
skrevet allerede før han ble med i Dire Straits, men han hadde latt
den ligge i en skuffe til han kom opp med en passende melodi. Den
humoristiske låta handlet om en lett gjenkjennelig horribel lærer som
manet til vals i gymtimen.
"Kill To
Get Crimson"
Tittelen på
plata henspilte på Marks store barndomsdrøm, nemlig å bli eier av en
rød Crimson gitar. Knopfler: "En
gang var jeg desperat for å få en rød Crimson gitar."
.Plata kunne sees på
som en fortsettelse av "All the roadrunning" med sitt lavmælte
folkpreg. Knopfler: "Jeg
har spilt mer folk inspirert musikk hjemme de siste åra. Det gir en
ro. Muligens har det med krigen å gjøre. Muligens har det med stress
å gjøre. Men jeg føler kanskje at den type musikk blir en slags
terapi."
Kill to get
Crimson.. Fra Knopflers eget studio.
Kritikerne var
stort sett positive til plata. Særlig fikk han skryt for sine
samfunnskritiske tekster, og interessante historier om
enkeltmennesker. Man mente at han (fortsatt) hadde begge bena trygt
plassert i den engelske folksong tradisjonen. Og at dette var et
album som fansen ville like, men som neppe tiltrakk seg så mange nye
tilhørere.
På samme tid
som albumet ble gitt ut ble det klart at Knopfler igjen ville besøke
Norge da han i 2008 dro ut på en verdensturne kalt
"Kill to get Crimson tour".
20. april 2008 opptrådte han i Oslo spektrum, mens dagen etter var han
i Vestlandshallen, Bergen. Mark ga seg ikke før han hadde gjort
unna hele 94 konserter på turneen.
På samme tid
ble Mark intervjuet av den norske nettsiden Side 2, og her fortalte
Mark at han skulle ønske at han var i stand til spille death metal-gitar, slik som mange skandinaviske band gjorde på den tiden. Hans 20
år gamle sønn Joseph likte de bandene, noe som inspirerte Mark. Men
ifølge ham var han ikke i stand til å spille fort nok på gitaren.
En 58 år
gammel Mark Knopfler kunne i 2007 fortsatt
glede seg
over stor interesse for musikken han lager.
14. september
2009 var den svært produktive Mark tilbake med nok et album, kalt
"Get Lucky".
Musikalsk kunne den minne om hans forrige album "Kill to get Crimson".
Muligens med et enda mer avdempet lydbilde enn tidligere. Man
fornemmet at Knopfler hadde funnet roen på sine gamle dager, og at
han lot det gjenspeile seg i musikken. I folk/rock/blues inspirerte
låter sang han om barndommens Newcastle og Glasgow. Og han sang om
gitarbyggeren John
Monteleone.
At Mark var
tilfreds med tingenes tilstand var noe VG bemerket da de anmeldte
plata: "Det er de sentimentale, blåsnipp-romantiserende fortellingene til en kar som «got lucky» - og vet det. Nå vil han være i fred med gitarene sine, og minnene av drømmene han en gang drømte. I Knopflers tilfelle gikk drømmene i oppfyllelse."
På
produksjonssiden hadde Mark som vanlig med seg Guy Fletcher, i
tillegg til Chuck Ainlay.
Ainlay har deltatt som produsent og lydtekniker på de fleste av
Knopflers studioalbum.
Salgsmessig
ble det full klaff i Norge for "Get Lucky", der det ble
nok en 1. plass på VG-lista (hans 5. som soloartist). Også ellers
solgte den bra, med 2. plass i Tyskland, 9. plass i Storbritannia,
17. plass i U.S.A. og 2. plass i Portugal.
"Get Lucky"
I anledning
utgivelsen av "Get Lucky" dro Knopfler dra ut på turne i
2010. Og som 'vanlig' besøkte han Norge, på
Norwegian Wood festivalen.
Muligens syntes konsertgjengerne som var vant til energiske rockeband
på scenen at Mark og hans musikere var litt kjedelige. For som regel
sitter Mark på en stol uten noen form for sceneshow, der han gjerne
nipper til en kopp te. Noen ganger sitter han og medmusiker Richard
Bennett ved et bord og drikker hver sin kopp te - eller et glass
whisky.
I 2011 brukte
Mark mye av tiden på en turne sammen med Bob Dylan. Dvs. de opptrådte
på scenen med hvert sitt band. Knopfler hadde med seg
Richard Bennett, Guy
Fletcher, Jim Cox,
John McCusker, Mike
McGoldrick,
Glenn Worf og
Ian Thomas.
I 2012 deltok
Mark på en veldedighetsplate for
Amnesty International, med
Bod Dylan coveren
"Restless Farewell".
Mark Knopfler
har i alle år vært en ettertraktet musiker, som i tillegg til egne
plater også har deltatt på plater med andre artister. Enten som
produsent eller som gitarist. I 2012 produserte han "The
Sailor's revenge" med Bap
Kennedy. Og mellom 2008 og
2012 deltok han på plater med artister som The
Dandy Warhols, George
Jones,
Sonny Landreth, Jeff
Healey, Gerry
Rafferty, Jimmy
Webb, Pieta
Brown, Diane
Schuur,
Greg Brown,
America, Thomas
Dolby, og
Chris Botti.
I 2012 var Mark
tilbake med et nytt studioalbum, kalt
"Privateering", og
for første gang i karrieren var det et dobbeltalbum. Som vanlig var
det tilbakelent rock Knopflere presenterte, med fokus på blues og
keltisk folk. Førstnevnte flott representert med "Miss
You Blues".
Med troverdighet
sang han om den lille mannen - representert
ved sauebonder ("Yon
Two Crows") og lastebilsjåfører ("Corned
Beef City"). Andre fine låter på
platene var "Haul Away",
"Privateering",
"Go, Love" og
"Seattle".
Med seg på
plata hadde Mark dyktige musikere som Kim
Wilson fra
Fabulous T-Birds
på munnspill, Guy
Fletcher
(tangenter), Richard
Bennett (gitar),
Jim Cox (piano),
Glenn
Worf (bass), Tim
O'Brien (mandolin)
og Paul Franklin
(pedal steel). Guy Fletcher og Chuck Ainley hjalp Mark med
produksjonen - som så ofte før.
Plata
ble spilt inn i
British Grove Studios
i London mellom 4. mars og 7. desember 2011.
Knopfler
kom selv med en begrunnelse for hvorfor han hadde tatt med så mange
låter på denne plata. Mark Knopfler: "Jo eldre jeg blir, dess
flere sanger ønsker jeg å skrive. Om det er panikk for at tida skal
renne ut, veit jeg ikke, men jeg nyter å skrive, spille inn og spille
live mer enn noen gang. Jeg snubler nesten over sanger."
Dagbladet
mente at 20 låter var for mye, og at Knopfler ikke kjente sin
begrensning, og ga "Privateering"
terningkast 3.
Mens ellers i verden var anmelderne mer positiv til plata. VG var
også positiv og ga plata terningkast 4, med omtale av Mark som en
'Godt over middels gjennomsnittsmann'.
Til tross for at
mange mente Knopfler var lite nyskapende på "Privateering"
er plata regnet som den beste i hans solo-diskografi, sammen med
"Sailing To Philadelphia". Jmf. de mange som har vært inne
og vurdert plata på Rateyourmusic.
"Privateering" fra 2012.
Salgsmessig gikk
det også veldig bra, med 1. plass i land som Norge, Tyskland,
Nederland, og Østerrike. 2. plass ble det i Italia, Belgia, Polen,
Spania, Sverige og Sveits. I hjemlandet Storbritannia ble det 8.
plass.
'Som vanlig' ble
plateutgivelsen fulgt opp med en turne - denne gang kalt "An
Evening With Mark Knopfler"
(andre steder omtalt som "Privateering
tour"). Turneen
startet i Bucuresti i Romania, 25. april 2013. Og som vanlig tok han
turen innom Norge. 11., 12. og 13. juni opptrådte han i
Vikingeskipet på Hamar, Bergenhus festning i Bergen, og DNB Arena i
Stavanger. Med seg på turneen hadde Mark 8 musikere. Høsten 2013
gjorde Mark flere show i U.S.A.
Mark
Knopfler: "Touring is like being captain of a little fighting
ship really, and I enjoy the team thing of being on the road."
Mark er
en produktiv og aktiv musiker. Og allerede samme høst (2013) gikk han
i studioet i British Grove for å starte arbeidet med sitt neste
album. Han fikk med seg en lang rekke musikere på plata, både nye og
gamle. Slik som
John McClusker på
fele, Michael
McGoldrich på
fløyte og Nigel
Hitchcock på
saksofon.
"Tracker"
ble gitt ut 16. mars 2015. Og selv om mange mente at plata hørtes ut
som tidligere utgivelser, fikk den også hyggelig
omtale
rundtom. VG mente at plata inneholdt mange sterke låter som til
sammen gjorde "Tracker" til en sterk utgivelse
(terningkast 5). Låter som
"Laughs And Jokes And Drinks And Smokes",
"Broken Bones"
og vakre "Wherever I May
Go" pekte seg
ut. Mange av
låtene handlet også om hendelser i Marks liv, slik som da han først
kom til London, sin gamle sjef i Evening Post, og om Bob Dylan, som
Mark har jobbet mye med.
Dagbladet
satte ord på det mange følte da de hørte "Tracker"; At
dette hadde man hørt før: "Tracker' sneier innom de fleste kjente spor i
Knopfler-katalogen."
"Tracker"
fra 2015.
Salgsmessig
gikk det som vanlig veldig bra, med 1. plass i Norge, Østerrike og
Nederland, 2. plass i Sveits, og 3. plass i Storbritannia og New
Zealand. I U.S.A. ble det en sterk 14. plass - det høyeste noe Mark
Knopfler-album har nådd der.
Plateutgivelsen
ble fulgt opp med en lengre turne, med hele 86 konserter. Den startet
15. mai 2015 i Dublin, Irland og ble avsluttet 31. oktober i Fort
Lauderdale, Florida, U.S.A. Han fant plass til hele 4 konserter i
Norge, i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Mark hadde aldri
opptrådt i Trondheim før han stod på scenen på ærverdige
Sverresborg museum, 12. juni.
Lokalavisen
Adressa likte det de så og hørte og ga konserten treningkast 5, med
omtalen: "Underveis fikk Knopfler, tross kalde fingre, vist fram mange av sine finurlige gitarkunster som han har dyrket helt siden Dire Straits utga sitt første album for 37 år siden.
Publikum hygget seg gjennom energiske "Corned Beef City", den mer dempede
"Privateering" og flere andre låter før den bluesinspirerte
"Song For Sonny Liston"
ble et høydepunkt midtveis i konserten.
Det er imponerende at Knopfler med tilsynelatende letthet sveiper innom mange ulike sjangre, fra irsk og skotsk folkemusikk til country, blues og jazz og får det hele til å henge sammen."
Mark
på scenen i Trondheim en kald og regnfull vårdag i mai 2015 (foto:
Adressa).
Med seg
på turneen hadde Mark disse musikerne: Mark Knopfler, Guy Fletcher (keyboards), Richard Bennett
(gitar), Glenn Worf (bassgitar), Jim Cox (piano, orgel), Ian Thomas
(trommer), John McCusker (fiolin), Michael McGoldrick (fløyte), Nigel Hitchcock
(saksofon) og Ruth Moody
(koring).
I 2016
var det igjen tid for Mark å lage soundrack til en film. Denne gang
til den spanske filmen "Altamira",
som omhandlet de 36.000 år gamle hulemaleriene som er funnet i
Altmira, nord i Spania. Malerier som er langt mer avanserte enn det
man trodde datidens mennesker var i stand til å skape. Antionio
Banderas hadde
hovedrollen i filmen.
Mark
samarbeidet med den kvinnelige perkusjonisten
Evelyn Glennie på
plata. Den 30 minutter lange instrumental-plata kunne minne om
tidligere filmmusikk fra Mark, slik som "Cal", "Last
Exit To Brooklyn" og "Local Hero". Fans av Mark
Knopfler likte "Altamira" og den solgte brukbart rundtom.
"Altamira"
ble den 8. filmen Mark Knopfler laget musikk til.
I 2016
samarbeidet Mark også med den italienske bluesartisten
Zucchero Fornaciari,
på sistnevntes album "Black
Cat".
22.
juli 2017 avduket Mark en av to busser som ble brukt til å promotere International Busking
Day (gatemusikernes dag).
Mark er
som kjent en produktiv musiker, og i november 2018 var han ute med nok
et album, denne gang et studioalbum kalt
"Down The Road Wherever".
Plata var som vanlig spilt inn Marks eget British Grove Studio i
Vest-London. Musikerne var også stort sett de samme som tidligere.
Som korist hadde han fått med seg den svært kjente sangeren Katie
Kissoon.
Mark
i sitt British Grove Studio under innspillingen av "Down The Road
Wherever"
Resultatet
ble ikke uventet en plate som lignet på mye av det Mark har gitt ut
før, med laid back folk, og innslag av americana, jazz, samt noen mer
funky låter. Tekstene var positive og morsomme, med omtale av fet
mat, og en dedikert fotballfan langt hjemmefra.
Plata
bestod av hele 16 låter, om man tar med bonus-CDen som fulgte
Deluxe-utgivelsen. Høydepunkt var "Trapper
Man",
"Back on the Dance Floor",
"Nobody's Child",
"God on you
Son", "My Bacon
Roll", "One Song At a
time" og
"Heavy up".
Salgmessig
gikk det igjen bra, med 1. plass i Norge og Sveits, 2. plass i
Sverige, 3. plass i Østerrike, Tyskland og Finland, en flott 15.
plass i U.S.A. og 17. plass i Storbritannia. Dette var 8. gang at Mark
toppet VGs albumliste med et soloalbum.
"Down
The Road Wherever" fra 2018.
Mens
andre artister lager fancy musikkvideoer, gjør ting som skaper
overskrifter i avisene for å få oppmerksomhet, gjør ikke Mark annet
enn å gi ut gode plater og turnere verden rundt for å treffe fansen.
Som
vanlig ble plateutgivelsen fulgt opp med en turne, med 86 konserter
verden over. 3 av dem ble holdt i Norge; i Oslo, Ålesund og Bergen.
Turneen ble avsluttet i Madison Square Garden i New York, med Bonnie
Raitt som
gjesteartist. I forkant av turneen, og under en konsert i Barcelona
fortalte Mark at dette kom til å bli hans siste turne noensinne.
Senere gikk han tilbake på disse utalelsene, da han hevdet at han kom
til å bli arbeidsledig om han ikke fortsatte å reise rundt og
opptre.
Konserten
Mark gjorde i Philadelphia, U.S.A. i august 2019 ble gjort
tilgjengelig som download fra Marks offisielle nettside. 'Liveplata'
fikk navnet "Down The Road Wherever In Concert 2019".
I 2019
kunne Mark også glede seg over at det ble laget en musikalversjon av
filmen "Local Hero", med første opptreden på Lyceum
Theatre i Edinburgh, Skottland. Til musikalen skrev Mark noen nye
låter, og han laget tekster til noen av de originale instrumentale
låtene.
12.
august 2019 fylte Mark 70 år. Han kunne da se tilbake på over 40 år
som plateartist. Mange vil nok si at han gjennom disse årene har vist
liten vilje til forandring eller inkorporere nye lydbilder i låtene
sine, slik f.eks. Neil
Young har gjort
flere vellykkede og mindre vellykede forsøk på. Likefullt har alle
platene hans holdt høy standard og gitt glede til mange millioner av
musikkinteresserte. Og det er det han først og fremst vil bli husket
for.
|