Marco Pirroni:
Født 27. april
1959, London, England Merrick (Chris
Merrick Hughes):
Født 3. mars 1954,
London, England Adam Ant
(Stuart Leslie Goddard):
Født 3. november
1954, London, England Kevin Mooney:
Født 5. mai 1962,
Greenwich, London, England Terry Lee
Miall: Født
8. november 1958 i London, England Gary
Brian Tibbs: Født
25. januar 1958,
Northwood,
Middlesex,
England
Jordan (Pamela Rooke):
Født 23. juni 1955 i
Seaford, East Sussex,
England
80-tallet bestod av mange merkverdigheter innen popmusikken. Og
det merkeligste av dem alle var muligens Adam
& the Ants.
Musikken var en blanding av pønk og pop, iblandet afrikanske
Burundi trommer. Men det var nok imaget deres med sjørøverklær
og indianermaling i ansiktet, som først og fremst gjorde bandet
til noe helt spesielt, ulikt alt annet på den tiden.
Bandet
var 80-tallets svar på glamrockens teatralske
utsminking, i new romanticens tidsalder. Og en forløper for
andre fargerike band som
Culture Club,
Haysi Fantayzee
og
A Flock of Seagulls.
Naturlig blikkfang for bandet var
Adam Ant.
En karismatisk og visjonær sanger som styrte bandet i hele dens
levetid fra 1977 til 1982. Han var også det eneste konstante
medlemmet i et band som var kjent for å skifte ut musikerne
hyppig. Hans liv er like fargerikt og kontrastfylt som hans
image. Psykiske problemer og utagerende oppførsel har gitt ham
store oppslag i britisk media de senere årene for helt andre
grunner enn de musikalske.
Først og fremst var
Adam & the Ants et britisk fenomen. Som et band som gjorde seg
minimalt bemerket på listene utenfor de britiske øyer. Bla. har
de ingen plasseringer på VG lista. Riktignok fikk de enkelte
gode plasseringer i land som Tyskland, U.S.A. Sverige og
Australia. Men det blir likevel lite i forhold til de mange
listetoppene de hadde i Storbritannia, i løpet av tre hektiske
år. Med 80-talls klassikere som
"Dog eat dog", "Prince Charming"
og "Stand and
deliver".
Albumet "Kings of the Wild frontier" lå som nr. 1 i hele 12 uker
i 1981.
"
"Prince Charming" i en av sine
fantasifulle "antrekk". Bandet hadde
sitt opphav i London. Et
spennende sted å være på midten av 70 - tallet. Som senter
for den nye pønkbølgen som skyllet over Storbritannia.
Med band som Sex Pistols,
The Damned og
Sham 69.
Adam Ant, eller
Stuart Leslie Goddard
som han egentlig heter, vokste opp i verdensmetropolen
London,
nærmere bestemt bydelen Marylebone, i en kommunal blokk. Han vokste opp som eneste
barn i en familie med romani opphav. Faren
Les var sjåfør, mens
moren
Betty var vasker.
I en periode hadde hun ansvaret for å vaske huset til
Paul McCartney
i St. John's wood.
Skolegang fikk Stuart/Adam på Robinsfield Primary school og St.
Marylebone grammar school.
Som 4 åring viste han
tegn på mental sykdom, da han slet med hallusinasjoner. Adam: "Sitting wide awake in the
early hours, I'd be in the middle of a giant
aquarium. Perfect, 3-D Technicolor fish would swim
around the room. Sharks, stingrays and Portuguese
men-of-war would slide within inches of my pyjamas."
Foreldrene relaterte sønnens plager til farens
alkoholmisbruk.
Moren og faren
ble skilt da Adam var 7 år gammel. Fram til da hadde
de hatt et turbulent forhold, hvor faren i alkoholrus
ofte banket opp moren. Adam: "He
was a violent alcoholic and after each episode he
would promise to mend his ways. Which he would - for
about two days. "
Litt senere ble moren gift med en mann som het
Tony. Adam
som mistet kontakten med sin biologiske far på denne
tiden så på
Tony
som en farsfigur.
Interesse for å spille
musikk fikk Adam som 14 åring, da han lærte seg å spille gitar.
Parallelt med dette hadde han en stor interesse for maling, noe
som førte ham til
Hornsley Art College,
der Adam studerte grafisk design. Her ble han kjæreste med en
dame ved navn Carol
Ann.
I
1974, som 20-åring, ble han med i rockebandet
Bazooka Joe.
Bandet var startet allerede i 1971, men i 1974 var det bare
Danny Kleinman
av den opprinnelige besetningen som fortsatt var med. Ant fikk
bli med i bandet på vokal, da han kjente Kleinman fra årene på
Hornsley Art college.
I 1975 ble han gift med Carol Ann i en kirke i St. John's wood.
Uten penger til å leie sin egen leilighet valgte de å bo hjemme
hos hennes foreldre. Bazooka Joe opptrådte
på skoler og puber i London området. I ettertid er bandet mest
kjent for å ha vært hovedattraksjonen første gang
The Sex Pistols
opptrådte offentlig, den 6.
november 1975 på
Central Saint Martins College of Art and design
foran 40 mennesker, der de fleste av dem var kommet for å se
Bazooka Joe. Adam Ant: "I didn't know at the time that I was witnessing the
beginning of the punk revolution and the first generation gap in
rock'n'roll." Ants band fikk den ene forsterkeren sin
stjålet av Sex Pistols under denne konserten.
I ettertid er medlemmene av Bazooka Joe blitt
sitert på at musikken til Sex Pistols var det verste bråket de
hadde hørt, men det er ikke riktig. Adam ble så overveldet
av Rotten og co. at han valgte å slutte i Bazooka Joe, for
heller å starte sitt eget band. Adam: "Their
rawness and energy made our performance look hopelessly
out-of-date, it had a hair-raising effect on me. From then on, I
wanted to be something different and be someone else."
Hans følelse av utilstrekkelighet som
musiker, og begrensingene det å bo i samme hus som Carols
foreldre ga, gjorde at han sank inn i en depresjon. Depressive
tanker han hadde slitt med siden barndommen. Adam Ant: "Carol
couldn't make me feel better, alcohol didn't help and I had no
energy to create music. It was in this desperate state that I
decided I could no longer be Stuart Goddard and took the pills.." Han prøvde å ta livet av seg selv med en overdose,
men ble reddet av at noen fikk ringt en sykebil. Adam: "It was
a cry for help." Han fikk diagnosen manisk depressiv. Han
slet også med anoreksi på denne tiden. Depresjonen og angstanfallene ble et tilbakevendende problem for
Adam i årene som fulgte.
Han ble skilt fra Carol under
et år etter at de ble gift. Han flyttet istedet inn hos moren og
stefaren.
Våren 1976 startet Ant
bandet The B-sides
sammen med Lester
Square, som også hadde
gått på Hornsley art college.
Goddard som han
fortsatt het på den tiden, endret navn til Adam Ant, med d-en
skrevet feil vei.
Adam
fordi han syntes han selv var muskuløs som Adam i
Michelangelo's Birth of Adam, og ant (maur) fordi de har en
sterk overlevelsesevne.
Adam: "I called myself Adam when I formed
my band instead of Stuart, because I am muscley like
Michelangelo's Birth of Adam. Ants because they are survivors."
Han skaffet seg også lærklær i S & M stil for
å skille seg ut. Etter et år, i februar 1977, var også
dette bandet historie pga. manglende spilleoppdrag.
En brillefin Adam i 1977:
"I hadn't discovered contact lenses at the time." Deretter valgte Adam å
legge musikken på hylla noen måneder før han i april 1977 igjen
prøvde å stable et band på beina. Bakgrunnen var at Ant hadde
fått tilbud om å være oppvarmingsband for
Siouxsie & the Banshees
på en av deres konserter i april 1977. Så han prøvde å børste
støvet av B-sides ved å få med seg Lester Square. Istedet fikk
han ideen om å dannet et nytt band kalt Adam & the Ants.
Bandnavnet som på norsk betyr Adam & maurene, var laget som en
forlengelse av
Beatles navnet (beetle = bille), da Adam hadde ambisjoner om
å bli større enn Beatles.
John Bivouac
(eks. medlem): "He
called the band 'The Ants' because he wanted to be bigger than
The Beatles". Mottoet for bandet var: "We are out to be ants
and spread the music".
Musikalsk var de inspirert av pønken, med sin råhet og høye
lydnivå. Adam kledde seg i svart lær med hvit ansiktsmaling.
Adam: "In the first incarnation of my new alter ego, I wore
black leather and white Japanese kabuki face paint."
Adam Ant slik han framstod rundt 1977.
Den første
utgaven av bandet var med Adam på gitar og vokal, Lester Square på
gitar, Andy Warren
på bass, og Paul
Flanagan på trommer.
Også hans tidligere venn Danny Kleinman var involvert i bandet.
Kleinman jobbet nå som illustratør, og var den som laget krigslogoen
bandet brukte i den første tiden, og han steppet inn på
bassgitar når det var behov for det.
Nå skulle det vise seg at det
aldri ble noe av den konserten sammen med Siouxsie. Først 10.
mai 1977 opptrådte de live for første gang. Gitaristen Lester hadde gitt
seg i bandet like før, så en
Mark Gaumont
ble kastet inn på kort varsel istedet. Litt senere
gjorde de en konsert som oppvarmingsband for
X ray spex
på Man on the Moon
public house i King's
road, London. Dessverre fikk de dårlig mottagelse fra publikum.
Men en dame kalt
Jordan likte det hun
hørte, og ble stående igjen da de andre i salen gikk. Hun het
egentlig Pamela Rooke,
og var på den tiden tilknyttet Sex Pistols. På midten av
70-tallet hadde hun jobbet sammen med
Vivienne Westwood
i butikken Sex
(som senere ble til The Seditionaries).
Hun fikk tilbud om å
bli manageren deres, noe hun takket ja til. Hun ble også med som
sanger i bandet sammen Adam.
Jordan og Adam på scenen
sammen i 1977.
Like etter valgte Adam å lage
seg et image bygget rundt sado-machocistiske elementer, slik som
en ansiktsmaske i skinn. Pønken hadde takket være
Malcolm McLaren
og hans kone kunstlegenden Vivienne Westwood,
tatt inn sex som endel av uttrykket. Det var gjort for å
sjokkere, slik som så mye av det andre pønken inneholdt av
virkemidler i musikk og stil. Adam hadde en fast butikk i The Seditionaries
hvor han kjøpte klærne han brukte på scenen, og muligens var
antrekkene hans mer påvirket av det som var siste mote (i
butikken) enn det han selv likte. The Seditionaries var
eid av McLaren og Westwood, noe som gjorde at Adam etter hvert ble godt kjent med de to. De skulle vise seg å bli viktig for hans karriere noen år senere.
Vivienne Westwood i 1977
med en av sine provoserende kreasjoner.
Det var også i denne butikken Adam
møtte sin senere venn og bandkollega,
Marco Pirroni i 1977. På
den tiden spilte han gitar i
Siouxsie & the Banshees, og hadde
bla. vært med og spilt på bandets første konsert i 1976 (hvor
Sid Vicious var trommeslager). Det var Westwood som introduserte
de to for hverandre: "This is Adam, he is in a band". Pirroni
tenkte da: "Who the hell isn't these days". Pirroni lot seg
sjarmere av Adams entusiasme og vennlighet. Samme kveld dro
Pirroni for å se Adam og bandet opptre live på The Man in the
Moon, der de bla. framførte
"Dirk", "B-side baby"
og "Christian Dior".
Pirroni likte ikke musikken deres, men syntes Adam var dyktig på
scenen. Pirroni: "He kept jumping about for absolutely no
reason with this silly mask on."
Adam Ant praktiserte ikke
sado-machocisme, men gjorde det for å sjokkere og fordi han
syntes det var morsomt. Ant: "I'm not personally into S/M, I
mean I never smacked the arse of anybody. It's the power, it's
the imagery. There's a certain imagery involved with that which
I find magnetic. It's not done viciously, if you read S/M mags
and spank mags or anything like that, it's done with an essence
of humour... war dress and stuff, that just appeals to my
imagination. " Låtene han skrev på slutten av 70-tallet handlet
gjerne om S&M og transvestitter. Han gikk så langt som til å si
at sex burde vært prøvd ut på en scene foran folk (noe norske
Fuck the forest
gjorde på Quart
festivalen i 2004). Selv om pressen ble
sjokkert over slike uttalelser, var de først og fremst
sarkastisk i sin omtale av Adam Ant og hans band. Han ble sett
på som en mislykket musiker som aldri helt fikk det til, og som
stadig vekk kom med nye påfunn i et forsøk på å bli lagt merke
til.
I juni 1977 ble
trommeslageren Paul Flanagan byttet ut med en
David Garbe. Sin
første konsert med bandet gjorde Garbe på Hornsey College of
art. Kenny Morris
fra Siouxsie & the Banshees hadde hjulpet bandet på noen konserter før Garbe var på plass.
Sommeren 1977 spilte de
inn låta "Plastic
surgery", som var
deres kommentar til skjønnhetsoperasjonene som ble gjort i
Hollywood. Men med sine tilmalte ansikt var det noen vittige
tunger som mente bandet selv så ut som en eksplosjon på en
makeup fabrikk. Låta fanget interesse hos filmprodusent
Derek Jarman
som på den tiden spilte inn den første pønkfilmen kalt
"Jubilee".
Adam og bandet fikk derfor muligheten til å framføre låta live i
filmen, i tillegg til at Adam hadde en mindre rolle som
skuespiller. Jordan hadde opptrådt i Jarmans forrige film
"Sebastiane", også hun
fikk en rolle i denne filmen.
Adam Ant i filmen "Jubilee".
Opptakene ble gjort på
Dury Lane theatre.
Det hører med til historien at Adam vrikket foten under
framføringen av låta. På soundtracket som kom ut i 1978 var Adam
& the Ants presentert med denne låta og
"Deutscher Girls".
Sistnevnte ble gitt ut pånytt i 1982 som singel. I filmen sang
Adam også en duett med
Toyah Willcox,
en dame som på den tiden ennå var et ubeskrevet blad som
sangartist. På soundtracket ble de to presentert som
Maneaters. Også kjente
artister som Brian Eno
og Chelsea
var med på plata.
Soundtracket til "Jubilee",
den første pønkfilmen, hvor Adam & the Ants bidro med flere låter.
Høsten 1977 var Adam & the
Ants oppvarmingsband for kjente navn som The Slits,
Generation X, The Vibrators
(med Gary Tibbs
på bass), og Siouxsie & the Banshees. I
oktober ble det igjen gjort endringer i bandet, da Mark Gaumont
sluttet som gitarist. I hans sted ble først en Mark Ryan hyret
inn, men han sluttet etter kort tid. Istedet fikk de inn en John Beckett
etter at han hadde spilt på en audition bandet arrangerte. Han
hadde tidligere spilt med Ants trommeslager Dave Barbe i
Desolation angels.
Beckett lærte seg 12 av bandets låter på 2 dager, slik at han
allerede neste kveld var klar for å opptre live med dem. Men
manager Jordan var ikke fornøyd verken med hans utseende eller
navn. Så hun ga ham kunstnernavnet
John Bivouac,
og sendte ham til frisøren, og hun kjøpte noen nye klær til ham
på klesbutikken Seditionaries, der også Adam handlet
klærne sine. Også lenge etter at Bivouac sluttet i bandet
beholdt han kunstnernavnet, da han syntes det var tøft.
Bivouac ble raskt klar
over at dette var Adams band, og at de andre i bandet kun var
der for å levendegjøre hans ideer. Bivouac: "Adam
Ant was bigger than the band - he was the band. Don't get me
wrong, I'm not saying that all the musicians involved weren't
influential to the sound of the Ants - we all brought a lot of
individuality to the band, but Adam was the focus, the
songwriter and performer who made it something extra special. "
1. desember 1977 opptrådte
bandet på Royal
college of art.
Tilstede var John
Walters fra
BBCs Radio one.
Han lette etter band til å opptre på
John Peels "Peel session",
et av de legendariske radioprogrammene i England på 70- og
80-tallet. Han ble ikke imponert over Adam Ant, da han syntes
opptredenen hans ble litt for "kunstskole aktig". Men han likte
Jordans vokal på "Lou",
noe som sikret en deltagelse i radioprogrammet for Adam & the
Ants.
Konsertplakaten som ble laget i
forbindelse med Ants opptreden på Royal College of Art. 23. januar 1978
var de på plass hos John Peel for å gjøre opptak til "Peel
session". Her framførte de låtene "Deutscher
girls", "Puerto-Rican",
"It doesn't matter"
og "Lou". Produsent på innspillingene var den like
legendariske
Tony Wilson, sjef for
plateselskapet
Factory
(New
Order, Joy Division).
10. juli var de tilbake på BBC, der de framførte
"You're so Physical", "Cleopatra",
"Friends" og
"I'm a Xerox".
Adam Ant i 1978.
Interessen for konsertene
deres var også iferd med å bli større på denne tiden. De fikk
egne fans som fulgte dem fra konsert til konsert. Enkelte fans
kom også på konsertene med ansiktsmaling lik den Adam hadde.
Ideen med å ha to vokalister i Adam og Jordan fungerte bra, da
det ga større spennvidde i låtene de spilte. Dessverre valgte
Jordan å slutte i bandet i april 1978, for å kunne konsentrere seg
om en karriere innen TV.
På denne tiden tok Adam
enda mer kontroll over det musikalske. Han fikk for seg at han
ikke trengte de andre, men heller kunne spille alle
instrumentene selv. Han spilte derfor inn noen nye demoer på
egen hånd uten at de andre visste det. Dvs. han hadde med seg
David Garbe, da han ikke kunne spille trommer. Gitarist John Bivouac
fikk beskjed fra Adam om at han ikke hadde bruk for ham mer, da
han heretter skulle gjøre all gitarspillingen selv. John startet senere bandene
Lustlarza og
Swim. Bivouac: "That was it and I
never played with Adam again." Likefullt klarte de å fortsatt
være venner etterpå. Og Bivouacs nye band var flere ganger
oppvarmingsband for Adam & the Ants når de opptrådte.
Etter å ha tenkt seg litt
om fant Adam ut at han trengte en gitarist i bandet likevel, så
en Matthew Ashman
ble med i Adam & the Ants i
juni 1978. Tidligere hadde han spilt med
Cameras.
Ashman som vokste opp i Mill Hill i Nord London, var en gitarist
utenom det vanlige. Han hadde en stor
Gretsch gitar, ikke ulikt
den Chet Atkins
og Pete Townshend
brukte å spille på. I tillegg var han kjent for sine rockabilly
gitarriff, og mohikaner lignende hårfrisyre. Med dette hadde
Adam fått en av de beste gitaristene som var å oppdrive.
Et litt senere bilde av
Matthew Ashman
Adam & the Ants bestod nå
av Ant,
Matthew Ashman,
Andy Warren og
Dave Barbe.
29. juli fikk Adam den
platekontrakten han hadde ønsket seg så lenge, da bandet skrev
under for Decca
records. Men av en
eller annen grunn ble avtalen med selskapet sagt opp etter kort
tid. Og Adam var igjen uten platekontrakt.
Deretter fulgte konserter
på Hard Rock cafe
i London, Southbank Polytechnic
i anledning Rock Against Racism,
Marquee club
i London, og The Rock Garden in Covent Garden, London.
På sistnevnte konsert fikk alle en ubehagelig opplevelse, da
noen knivstikkere som nettopp hadde skadet en person på utsiden
av lokalet, sprang inn i konsertsalen for å komme seg unna
politiet. Det endte med en slåsskamp mellom publikum og de
kriminelle. Det gikk heldigvis bra til slutt.
26. august spilte bandet
inn låta "Lady"
i
Island studios.
I oktober 1978 ble låta gitt ut som B side på bandets første
singel kalt "Young
Parisians".
Sistnevnte var en rolig, vaudeville (fransk, teatralsk) inspirert låt, langt unna
pønk scenen som bandet ellers var endel av. Singelen nådde ikke
topp 100 i Storbritannia.
"Young Parisians", bandets
første singel i oktober 1978.
Deretter dro de ut på sin første europeiske turne, med besøk i
Belgia, Tyskland og Italia. I Italia ble Adam spådd i Tarot kort
av en dame som ikke kunne et ord engelsk, så sønnen hennes måtte
oversette det hun fant i kortene til Adam. Og ifølge Adam kunne
hun se at han en dag kom til å bli en stor stjerne. Adam: "She
said 'you're going to get there, but you're going to have to
fight for everything you ever get'."
Adam & the Ants live i
Italia i 1978.
I januar 1979 startet Adam
& the Ants en turne kalt
"Parizianz tour" med
23 konserter som hovedsaklig ble gjort utenfor London, i byer som Leeds, Bradford,
Middlesborough, Northampton, Manchester, York, Liverpool,
Swansea, Blackpool og Newport/Gwent. I april gjorde de også to
konserter i Berlin.
26. mars gjorde de sin 3.
opptreden hos John Peel, med låtene
"Ligotage",
"Tabletalk",
"Animals & Men" og
"Never Trust A Man
with egg on his face".
Warren var her erstattet med
Kurt Van Den Bogarde
på bassgitar. "Never trust a man.. "ble en gjenganger i
konsertsammenheng, også etter gjennombruddet på 80-tallet.
I juli 1979 ble bandets 2.
singel "Xerøx" gitt ut. Og denne gang fikk de en
listeplassering, da den nådde en fin 45.plass i hjemlandet. I
juni dro de ut på nok en turne, kalt
"Xerøx tour".
Denne gang med 25 konserter. Nyttårsaften 1979 opptrådte de på
Electric ballroom
i London.
"Xerøx", Adam & the
Ants'
2. singel.
I februar 1979 hadde de
fått platekontrakt med Do
it records. Og i
august 1979 gikk de i studio for å spille inn den etterlengtede
debutplaten. Innspillingen ble gjort i
Sound Development studios
i London. Det hele ble gjort unna på under en uke, fra den 24.
august til den 29. august. Adam produserte plata selv, med hjelp
fra en Benny King.
Mange av låtene på plata var allerede kjent for publikum gjennom
opptakene de gjorde hos John Peel. Men
"Car trouble prt1&2"
som var en av platas mest markante spor var mer ukjent for de
fleste. "Deutscher girls" og singlene "Young Parisians"
og "Xerøx" var ikke
å finne på denne første utgaven av albumet, av en eller annen grunn.
Albumet hadde et rufsete,
mer nakent lydbilde enn platene bandet senere kom til å gi ut.
Noe som gjorde at Adams poetiske tekster om sex,
ensomhet og brutalitet kom mer til sin
rett. I "Cleopatra" antydet han at den gamle egyptiske faraoen
hadde stor munn, og at hun hadde sex med 100 romerske soldater:
"Cleopatra gave a service with a smile she was a wide mouthed
girl, a wide mouthed girl. Cleopatra did a hundred(100) Roman
Centurions." I ettertid er plata regnet som en liten klassiker
blant fans og kritikere, pga. tekstene og de mange finurlige
detaljene i låter som "Car trouble", "Digital tenderness", og
"Never trust a man".
Adam valgte å kalle
plata "Dirk wears
white søx" som en
hyllest til sitt forbilde på film,
Dirk Bogarde.
Oèn i sox var skrevet som en norsk ø. Bogarde var en engelsk skuespiller og sanger av nederlandsk
opphav som er kjent for filmer som
"Victim"
og
"Night porter". Adam:
"He's my hero, I've got lots of heroes, I've always had lots of
sort of people to look up to. Dirk Bogarde as an artist, as an
actor, as a person comes over very strong to me, and I wrote
White Socks about the two films that he did.
"The Damned", not so
much "The Damned", it was more "The Night Porter", that song is my
favorite. I think it's the best because it catches what I think
of Dirk Bogarde." Filmen "Night porter" inspirerte også
Japan, et annet new-romantic band til å skrive en låt.
Utseendemessig inspirerte Bogarde 80-talls stjerner som
Martin Fry, Tony Hadley
og Visage
til å prøve å kopiere hans forfinede utseende.
Den kjekke filmhelten Dirk
Bogarde som inspirerte mange popartister på 70- og 80-tallet.
Men akkurat hvor Adam Ant
har fått koblingen mellom hvite sokker og Bogarde, er mer
usikkert. I 1980 gjentok han "påstanden" i låta
"Don't be square (be there)",
som inneholdt tekstlinjen
"Dirk wears white sox".
De 4 som utgjorde Adam &
the Ants da debutplata ble spilt inn:
David Barbe, Adam Ant,
Andrew Warren og Matthew Ashman.
Salgmessig ble ikke "Dirk
wears white søx" noen salgssuksess i 1979. På 80-tallet ble den
gitt ut pånytt flere ganger, med andre cover og annerledes
trackliste. Og da med plasseringer på listene. I 1983 ble plata
gitt ut med et nytt cover som kunne minne om coveret på
"Friend or foe" som
ble gitt ut høsten 1982. Noe som forvirret fansen.
1983 versjonen av "Dirk wears white sox".
Selv var Adam svært
fornøyd med plata, og i intervjuer omtalte han musikken deres
som antmusic. Adam: "First LP's are very much an experiment. Antmusic is born anyway,
although every record we have made is Antmusic. Only like a
child, it grows, develops and gets stronger. A totally
independent L.P. exactly like we wanted it to be. Pure ANTMUSIC!"
I 1979 ble Adam sammen med
den da 16 år gamle
Amanda Donohoe. Hun
kom senere til å bli en kjent skuespiller med roller i
"L.A.Law" og
"Castaway". Hun hadde
sett Adam opptre i 1978, og blitt fascinert av ham. Adam: "It
was difficult to believe she was just 16. She was beautiful,
with black hair and a perfectly formed woman's body." Selv om
Adam var forelsket henne klarte han ikke å være trofast. Mandy
som han kalte henne var med bandet når de var ute og turnerte.
Adam og kjæresten Amanda Donohoe.
I oktober 1979 valgte Andy Warren å slutte i bandet,
da han istedet ønsket å spille med tidligere Ant gitarist Lester
Square i Monochrome
set. Han ble erstattet
på bass av Leigh
Gorman. Han var en
allsidig musiker fra øst-London som både spilte bass,
sitar, bouzouki, mandolin, og keyboard. Han hadde fram til da
spilt med bandet 57
men, som senere endret
navn til Wang Chung,
et av 80-tallets mest suksessrike popband. Det var medlemmer fra
The Vibrators som tipset Adam om Gorman.
Deretter gikk Adam Ant inn
i en svært tøff periode, der bandet han hadde jobbet så hardt
for å få fram i rampelyset gikk i oppløsning på en ufin måte. Det
startet med at Adam tok kontakt med Malcolm McLaren for å få
hjelp til å utvikle imaget til bandet. Bruken av S&M og andre
sexrelaterte symboler slo ikke an verken hos publikum eller
musikkpressen, så han skjønte at han måtte finne på noe nytt.
Malcolm McLaren var mannen som eide butikken han kjøpte klærne
sine i, og som var kjent manager for The Sex Pistols.
Malcolm McLaren ble en dyr
erfaring for Adam Ant, på flere måter.
Malcolm sa ja til
forespørselen fra Adam, men krevde utrolige 11.000 kroner (i
1979) for å være hans konsulent. Men rådene han ga skulle vise
seg å bli svært verdifulle for Adam.
For det første anbefalte
han Adam å legge bort det fetisj orienterte imaget, og heller
skape seg et nytt med utgangspunkt i ansiktsmalingen til Apache indianerne, klærne
fra sjørøvertiden, og den forfinede elegansen til Dirk Bogarde
m.fl. Det var Vivienne Westwood som laget de første antrekkene
for Adam der disse ideene var brukt
som utgangspunkt.
Et senere bilde av Adam &
the Ants, med elementer av både sjørøver- og indianerkultur.
McLaren spilte også låta
"Burundi Black"
med
Mike Steiphenson
fra 1971 for ham. Det bærende elementet i låta var trommer og
rytmer som stammet fra Burundi i sentral Afrika (nabolandet til
Rwanda og Kongo). Rytmene i "Burundi black" ble senere direkte
inkorporert i Ants låta
"Kings of the wild frontier".
Stepheinson var ikke opphavsmann til rytmene. Han hadde tatt dem
fra et opptak av 25 Burundiske trommeslagere som et team av
franske antropologer hadde gjort i 1968, som ble gjort
tilgjengelig i vesten gjennom albumet
"Musique du Burundi"
(1968). Adam Ant som tidligere på 70-tallet hadde latt seg
fascinere av trommespillet på
Gary Glitters
låter, syntes rytmene var spennende. Bla. hadde Glitter brukt to
trommeslagere i sitt band, noe Adam ønsket å kopiere ved å hente inn
trommeslageren Dave
Barbarossa. Også
Robert Palmer
kjente til det Burundiske
trommespillet, noe som inspirerte ham til å lage world inspirert
pop på 70-tallet.
Plata "Musique du Burundi"
Mens Adam nå så positivt
på framtiden for bandet, foregikk det ting bak ryggen på ham som
ikke var like positive. Adam hadde som tidligere nevnt en
dominerende lederstil som de andre i bandet kunne ha vanskelig
for å akseptere. Ashman og de andre gikk derfor til McLaren som
de likte, og beklaget seg over Adam. Og rådet de fikk fra ham
var å sparke Adam fra bandet, og heller ta kontroll selv.
Matthew Ashman: "I was an Ant. It was a
horrendous experience. I’m really glad I’m out the band. McLaren
came along to be our manager in the Ants and he told us to kick
Adam out. So we did. Adam was writing all of the songs before
McLaren came along…and Adam wasn’t very good really. Didn’t
really like him really. He wasn’t very good at dancing and I
thought he was a bit old. He was 25…so, we kicked him out."
Men istedet for å ta
kontroll over Adam & the Ants, valgte Leigh Gorman, Dave Barbe,
Dave Barbarossa og Matthew Ashman å følge Malcolm McLaren over i
et nytt band de kalte Bow Wow Wow, den 24. januar 1980. Her fikk
McLaren selv muligheten til å definere lydbilde og image til
bandet. McLaren var kjent for å sjokkere, og trekket ved å ta
fra Adam Ant musikerne sine ble selvsagt lagt merke til i
pressen. Like sjokkerende var det da han lot den 14 år gamle Annabella Lwin fronte det nye bandet. McLaren hadde også vært
inne på tanken om å la
Boy George, som senere
fikk suksess med
Culture Club, være 2. vokalist i Bow Wow Wow, men han ble
regnet for å være for vill. I 1981 da Annabella var 15 år, avbildet de
henne naken på albumet
"See Jungle! See Jungle! Go Join Your
Gang, Yeah. City All Over! Go Ape Crazy"
. Bandet fikk ikke sitt
gjennombrudd før i 1982, med singlene
"Go wild in the country"
og "I want candy".
(På et tidspunkt der "nye" Adam and the Ants var vel etablert).
På starten av 80-tallet utviklet det seg til en kamp mellom
Adams band og Bow Wow Wow m å være mest suksessrik. En kamp Adam
& the Ants vant med klar margin.
Bow Wow Wow. Bandet
Malcolm McLaren satte sammen med
musikere han hadde "stjålet" fra Adam
Ant og hans band.
I et intervju året etter
ble Adam spurt om han hadde lært noe av måten han ble behandlet
av McLaren på. Adam: "If I learnt anything from him, is that if
you've got an idea, you've got to keep it to yourself. An idea
shared is an idea halved (delt)."
Adam satt ikke og deppet
lenge over tapet av bandet sitt. Han tok istedet kontakt med
Marco Pirroni som han som nevnt hadde møtt i 1977, og som han
hadde holdt kontakten med i årene etter. Marco hadde siden 1977
spilt i band som The
Models og
Rema Rema,
i tillegg til Siouxsie.
Marco Pirroni
Adam dro over til Marcos
hus, der han la en lappe innunder døren med beskjeden "Get in
touch", og 28. januar 1980 satt de to på en kaffe i Covent
Garden og diskuterte framtiden. De diskuterte også hvilke band
og musikalske stilarter de likte, og fant ut at de var enig om
det meste. Marco: "We'd always liked the same tings." Begge
likte glamartister som
David Bowie,
Roxy Music, Alice
Cooper, Glary Glitter, Slade
m.m. De likte Coopers kombinasjon av råhet og eleganse, noe de
ønsket å kopiere. De likte ikke synthband som
Throbbing gristle
og
The Human League. Marco: "Morose (gretten), moronic
(idiotisk) synthesizer bands who were always moaning (jamret),
so that was right out of the window."
Marco Pirroni og Adam Ant i 1980, på
den tiden de staket ut den nye kursen for Adam & the Ants.
Adam og Marco var svært
forskjellige som personer. Adam var den ville med de mange
ideene, mens Marco var rolig og sindig. Marco: "You've got too
many ideas, just calm down and focus on one, maybe?" I tillegg
var Marco en dyktig gitarist som Adam lærte seg å sette stor
pris på. De ble helt fra starten av enig om å være sammen om det
de skapte, og dele inntektene. Adam: "We put up with each other.
It's a partnership. We agreed to make it that from the start:
Ant/Marco. Everything was 50/50."
Adam og Marco ønsket å lage
kommersiell musikk ,og de ønsket å bruke mange trommer,
inspirert av Burundi trommene som McLaren hadde anbefalt. På
denne tiden fordypet Adam seg i litteratur om amerikanske
indianere og afrikanske stammer, for å hente kunnskap og inspirasjon.
Med en felles plattform og
ideer for lydbildet gikk de to igang med å finne musikere til
den nye utgaven av Adam & the Ants. Marco kjente trommeslageren
Terry Lee Miall
som han hadde spilt sammen med i
The Beasty cads
(de to pleide å øve i garasjen til Marcos far). Fra 1976 og
utover spilte de også sammen i The Models. Etter det hadde Miall dannet sitt eget band kalt
Music club som ikke nådde opp. Mialls eminente trommespill ble en viktig
del av bandets "antmusic". Inspirasjon til å bli
trommeslager hadde han fått fra
John Bonham (Led Zeppelin)
og Ringo Starr
(Beatles).
Terry Lee Miall, som måtte lære seg det
Burundi inspirerte trommespillet.
En god bassist var det
vanskelig å oppdrive, så Adam ringte sin gamle venn fra Bazooka
Joe tiden, Danny Kleinman, som sa ja til å spille med dem til de
fant en permanent bassist. Og denne bassisten fant de like etter
i den 18 år gamle Kevin Mooney.
Adam hadde sett ham framføre
"No Lip"
på sin 6 strengers gitar, og blitt imponert over både
ferdighetene som gitarist, og den entusiastiske, nesten
aggressive framferden på scenen. Miall: "Kevin
wasn’t the best bass player at that time but he had a great
image you know. He’s ‘in yer face’ on stage. He was quite
influential." På den tiden bodde han sammen med Ants ekskone.
Mooney som
var av irsk opphav, men født i Greenwich, London, ble senere
gift med Jordan. Ants tidligere manager og sanger.
Bassist Kevin Mooney
18. februar ble "Car
Trouble 2" spilt inn pånytt med tanke på en singelutgivelse.
Innspillingen ble gjort i Rockfield studios. Ant var fast
bestemt på å bruke 2 trommeslagere i bandet, men med kun en på
plass hentet de inn
The Damnes' trommeslager
Jon Moss til å
assistere Miall. Moss spilte trommer på B side låta "Kick".
"Kick" var den første Adam & the Ants
låta som inneholdt Burundi rytmer.
Jon traff Adam gjennom en
felles venninne. Og de møttes første gang hjemme hos foreldrene
til Marco, der moren svinset rundt mellom dem og serverte te og
kaker. Jon: "Do you want some more tea? It shattered Adams cool
image. You know, this 'pure sex' fiend eating a cupcake.." Jon
rakk å prøve ut burundi trommespillet på "Kick" og "Car trouble",
før han sluttet. Pga. samarbeidsproblemer med Adam.
Moss kom i likhet med Boy
George til å oppnå suksess med Culture Club like etter.
Produsent av den nye versjonen av "Car trouble" var
Chris Merrick Hughes.
På den tiden var han et relativt ubeskrevet blad i engelsk
popbransje. Hughes hadde på 70-tallet deltatt på produksjoner med
Pilot, Headstone og
Nuts.
I 1979 produserte han også
Dalek I love yous
debutalbum
"Compass Kumpas".
Selv om han bidro på produksjonssiden
på Ants plate, var det trommeslager
han egentlig var. Sitt første trommesett hadde han fått som 14
åring. Ant og Pirrone likte både Hughes og arbeidet han gjorde
på "Car trouble", så de spurte om han ville bli bandets 2.
trommeslager, noe han sa ja til. Med sine kunnskaper om
produksjonsteknikk ble han en viktig mann for Adam & the Ants.
Han fikk jobben med å produsere begge albumene bandet ga ut på
80-tallet. Mens han var i Adam & the Ants kalte han seg bare
Merrick, som var hans mellomnavn.
Merrick, eller Chris Merrick Hughes som
han egentlig het.
Selv om innspillingen av "Car
Trouble" singelen ble en god start på den nye versjonen av
bandet, nådde den ikke opp på listene da den ble gitt ut i mars
1980. Dette ble også den siste plata bandet ga ut på Do it records.
Med den nye besetningen
dro Adam Ant i
Matrix studios den 19. april 1980 for å spille
inn de Ant/Pirroni skrevne låtene
"Press darlings" og
"King of
the wild frontier". Førstnevnte var en låt som minnet mer om
materialet på "Dirk.. ", med tradisjonelt trommespill. Mens "King
of the wild frontier" inneholdt elementene bandet kom til å bli
kjent for de neste årene, med Burundi trommer,
pønkinspirerte gitarriff, og Adam Ants indianeraktige krigshyl,
eller som Marco omtalte det: "Burundi drums,
Duane Eddy
guitar and Gary Glitter
shouting." De første forsøkene på å få til et nytt lydbilde ble
ikke helt som de håpet på: "It didn't sound like much at all."
Men etter å ha holdt på i 2 uker fikk de et resultat de ble
fornøyd med. Dessverre var ikke plateselskapet
CBS
enig med dem i det: "What's this supposed to be?"
Deretter startet bandet en
turne kalt "Antz Invazion tour". Første opptreden gjorde de
den 18.mai 1980 på
John Henrys PA
rehearsal studio, som
var en privat konsert. Deretter fulgte opptredener på bla. The
Electric Ballroom og Empire ballroom i London. Tilsammen gjorde
de 15 opptredener i mai og juni. Også
representanter fra CBS var tilstede på en av disse konsertene. Og da de fikk
se Adam og hans menn live endret de mening, og
tilbød dem kontrakt.
Adam & the Ants live i 1980.
I juli 1980 ble
"Kings of the wild frontier" gitt ut på singel. Og 25. juli nådde låta
48.plass i Storbritannia. Starten på låta fortalte mye om
hvordan Adam og hans menn ønsket å fremstå:
A new royal family
A wild nobility (adel)
We are the family
Adam: The lyrics on the
"Kings" album are collective. WE ARE FAMILY!!"
Adams konnkurrenter i Bow
Wow Wow ga ut sin første singel i juni 1980, med en 34.plass for
"C30 C60 C90 go". Men deretter skulle det gå 1 1/2 år før de
igjen markerte seg på singellisten. I mellomtiden hadde Adam
oppnådd "verdensherredømme" (i hvert fall i England) med sin antmusic.
5. august ble det spilt inn en
musikkvideo til "Kings of the wild frontier", som på kort tid ble etterspurt på BBC TV.
Også musikkmagasinet
Smash hits som i det
nye tiåret fokuserte på å ha fargebilder av artistene de
presenterte, fattet interesse for Adam & the Ants. De var tidlig
ut med å presentere postere av bandet.
En litt teit video ble spilt inn for
singelen "Kings of the wild frontier".
I august gikk de i studio
i Rockfield, Monmouth for å spille inn sitt nye album. Samtidig
hadde pressen fattet såpass interesse for dem, at de stadig ble
avbrutt for å stille opp i intervjuer. Her fikk de mulighet til
å gi uttrykk for sine meninger om musikken de laget, bla. hvor
de hadde hentet inspirasjonen. Adam: "Our music isn't 'original'.
I still maintain none of the ideas are mine. It's just the way
Marco and I have moulded (formet) them together. The only people
who are absolutely original are genius. And they are very rare
(sjelden)."
Han fant også likhetstrekk
mellom de amerikanske indianerne og seg selv, da begge var
misforstått. Adam: "The indians had been misrepresented. And so
had I."
Adam skjønte at den store
interessen bandet ble til del krevde at man opprettet et selskap
til å ta seg av henvendelsene. 8. september 1980 startet han
derfor Ant music Publishing Ltd.
Adam med sitt nye image, inspirert av
både indianere, sjørøvere og moderne make-up.
Oktober 1980 ble en svært
hektisk måned for bandet. I løpet av 30 dager øvde de på den
kommende turneen. De ga ut "Dog eat dog"
på singel, mixet
"Antmusic", ble intervjuet på
Capitol radio,
opptrådte på Top of
the Pops, deltok i
regionale telefon intervjuer, opptrådte for statsminister
Margaret Thatcher,
ble intervjuet av
Musicians only magazine
og Sounds magazine.
Og de besøkte CBSs hovedkvarter.
De kunne glede seg over at
"Dog eat dog" ble deres store gjennombrudd, da den nådde 4.plass
i Storbritannia i oktober.
Adam: "The turning point
for us was when we went on Top of the Pops and just did 'dog eat
dog'."
November ble ikke noen
roligere måned.
De spilte inn en video for "Antmusic" på
Sombrero club
i London, og de gjorde 32 konserter fram til jul, som endel av
deres
"UK frontier tour".
Suksessen med "Dog eat dog" gjorde at Adam og co. fikk et nytt
og yngre publikum enn de tidligere hadde vært vant med. Marco:
"We stopped a tour and it was a pretty heavy punk audince and
three months later we'd do another tour and it wasn't a punk
audience it was all little girls. 'What's happened to the punks?
oh thank god they are gone."
En annen ting som endret
seg, var tilgangen på damer. Som popstjerne og sexsymbol trengte
ikke Adam å jobbe hardt for å få selskap på rommet når de var
ute på turne. Adam: "Sex was
available every few feet. With the right vibes and a little
chatter I'd have a lovely girl in my room and soon in my bed."
Forholdet til Amanda Donohoe,
eller Mandy Ant som hun ble
kalt, tok slutt i 1982.Da hun fikk nok av hans utroskap.
Under konserten de gjorde på
Queen's Garden College
i Hull den 14. november
oppstod det brann, slik at salen måtte evakueres. Under en annen
konsert de gjorde i Bournemouth (27.mai 1980?) ble en jente
presset til døde av trykket fra folkemassene. Noe som gikk hardt
inn på medlemmene av bandet. Miall: "Did
you see anything in the paper about it? A life lost at a gig, I
didn’t see anything in the newspapers."
De opptrådte
også på Top of the Pops med "Antmusic", for 2.gang. Å opptre på
Top the Pops var noe av det mest prestisjefylte en popartist
kunne gjøre på den tiden. Og Adam & the Ants' fargerike
framtoning passet bra inn i BBCs program.
Albumet "Kings of the wild
frontier" ble også gitt ut i november 1980. Og med glimrende
omtale i musikkpressen og stor oppmerksomhet i media, gikk plata
helt til topps i Storbritannia samme måned. Den fortsatte å
selge bra også i 1981 (bla. ved å gå til topps pånytt i januar),
og endte opp som den mest solgte plata det året, med hele 12
uker på toppen av listene. I Norge nådde
verken den eller noen av de andre platene til Adam & the Ants
opp på VG lista, som nevnt. I U.S.A. ble det 44.plass.
Adam & the Ants fikk en prestisjefylt
Brit Award
for "Kings of the wild frontier", men det først i 1982.
"Kings.. " var en energisk
og spennende plate, med fine låter som "Antmusic", "Kings of the
wild frontier",
"Making history", "Dog
eat dog" og "Jolly
Roger". Sistnevnte var
en sjarmerende sjørøvervise om det berømte piratflagget som i
sin tid skremte handelsfolk på sjøen. Alle låtene på plata var
skrevet av Ant/Pirroni.
Jolly Roger
Konserten de gjorde på
Manchester Apollo
ble filmet med tanke
på å bruke opptaket til å promotere bandet. Bla. ble enkelte av
låtene fra konserten spilt på BBC tv. I nyere tid har konserten
også blitt gjort tilgjengelig på DVD. Adam opptrådte også på
barne TV programmet
Tiswas. Han var gjest
i programmet også året etter.
Adam Ant på barneprogrammet Tiswas i
1980.
"Antmusic" nådde en sterk
2.plass i desember 1980 da den ble gitt ut på singel, kun slått av nylig avdøde
John Lennon
og hans 70-talls klassiker
"Imagine".
I Australia gikk den helt til topps, og holdt seg der i hele 5
uker. Klikk klakk lyden man hører i starten av låta ble laget av
noen treklosser som ble slått mot hverandre. Kevin, Merrick og
Terry fikk ideen etter å ha funnet treklossene utenfor studioet
der de spilte inn "KIngs.." Terry Lee Miall: "Merrick,
myself and Kevin standing in a hallway in a tiled corridor in
the studio with two chairs and a lump of wood we found outside
and made that clicking sound. We overdubbed it a few times and
that’s what that is."
I 1982 ble det gitt ut en EP kalt "Antmusic", uten at låta
"Antmusic" var med. Den var mer ment som en presentasjon av Ants
tidligere materiale, med "Kick", "Physical",
"Car trouble 1 & 2" og
"Friends".
I desember 1980 ble "Young
Parisians" gitt ut på singel pånytt. Og med suksessen bandet
opplevde på denne tiden ble den en stor hit i Storbritannia, med
2 uker på 9.plass i januar 1981.
Om 1980 hadde vært et
positivt år for Adam Ant, ble 1981 året der han plasserte alle
andre artister i skyggen, som den desidert mestselgende artisten
i Storbritannia.
Rundt 1980/1981 hadde også
new romantic sjangeren sitt kunstneriske høydepunkt, der mange
popstjerner gikk tilbake til tidligere tiders forbilder innen
klesmotene.
Spandau Ballet, Visage,
Duran Duran,
Ultravox var andre band som ble plassert i denne båsen, og
med sine blonder og sjørøver antrekk var Adam og co. innovative,
også i klesveien. Men i motsetning til disse bandene brukte ikke
Adam & the Ants synthesizere i sin musikk.
I januar 1981 dro bandet
over til U.S.A. og New York for å promotere bandet overfor
amerikanerne. De hadde også møte med
Epic records,
som hadde ansvaret for å distribuere platene deres i U.S.A.
Samme måned laget de også en singel kalt
"A.N.T.S."
som ble gitt med musikkmagasinet
Flexipop.
Singelen inneholdt "Antmusic" og intervjuer med bandet. 14.
januar var de tilbake i England, der de opptrådte i TV programmet
Old grey whistle test
med "Killer in the
home" og
"Ants Invation".
Begge låtene ble å finne på det nye studioalbumet. Deretter
fulgte oppdrag i Nederland.
I februar var Adam og
Marco en tur over til Tyskland, hvor de bla. opptrådte på
Rocktop television.
Deretter fulgte Frankrike, før de tilbake i England opptrådte på
Royal Children's
Variety Performance på
London Palladium. Her framførte de "Antmusic" for de fine
gjestene, med bla.
Prinsesse Margaret i
salen.
9. februar tok de seg tid
til å gå i studio for å spille inn låtene
"Stand and deliver" og
"Beat my guest"
i Townhouse studios. Samme dag valgte bassisten Kevin Mooney å
gi seg i bandet etter en konflikt med de andre i bandet. Han dannet like etter
bandet Wide boy awake
sammen med en John
Keogh. Senere har han
samarbeidet med Marco Pirroni på en
Sinead O'Connor
plate. På 2000 tallet dannet
han bandet Lavender Pill Mob
sammen med
Gary Ainsworth (eks. Rema Rema).
Disse har gitt ut to album, hvor Adam deltok med sin vokal på
den siste plata.
I første omgang måtte man
klare seg uten bassist, da man ikke hadde tid til å lete etter
en ny en. Adam besøkte
Anne Nightingale i BBC
Radio One, og de gjorde en photo session for avisa
The Sun. 17. februar
opptrådte de på BBCs TV program
Jim I'll fix it
med "Kings of the wild frontier". På bass hadde de igjen fått
Danny Kleinman til å stille opp. Men det som trakk til seg mest
oppmerksomhet var at trommeslageren Lee Miall tilsynelatende var
byttet ut med en liten gutt. Nå viste det seg at opptredenen
sammen med Adam & the Ants var endel av en premie gutten fikk.
Adam & the Ants på BBC med to innleide
musikere.
Mot slutten av februar dro
bandet på en ny promotion turne, denne gang til Sverige hvor
platene deres hadde solgt bra. De stilte også opp på en
prisutdeling, der Adam fikk møte sin helt David Bowie for første
gang.
I februar 1981 ble "Kings
of the wild frontier" gitt ut på singel pånytt, i håp om at man
klarte å forbedre 48.plassen fra 1980. Denne gang nådde den
46.plasser høyere, med 2.plass. I 2006 ble låta
brukt i storfilmen
"Marie Antoinette",
sammen med andre hiter fra starten av 80-tallet.
Også albumet "Dirk wears
white søx" (16.plass) og "Car trouble" (33.plass) kom inn på
listene i 1981.
I mars 1981 fikk de tak i
den bassisten de trengte, da
Gary Tibbs
sa ja til å bli med i bandet. Tibbs var en erfaren musiker som
bla. hadde deltatt på
Roxy Music albumene
"Manifesto" og
"Flesh+Blood",
og spilt i den kjente rockefilmen
"Breaking glass"
(1980). Tibbs kjente Adam fra tiden da han spilte i The Vibrators.
Tibbs lærte seg raskt bandets låter, noe som var viktig da de
like etterpå skulle ut på turne. Samtidig var Tibbs en bestemt
mann som visste hva han selv var god for. Og i motsetning til de
andre i bandet godtok han ikke å bli hundset med av Adam, noe
som ofte kunne resultere i høylydt krangling de i mellom.
Miall: "Gary
was a strong character coming into the band and hadn’t come into
the band under Adam’s wing like we had. Gary had success, he
wasn’t going to take shit from anybody, he didn’t care whether
he was in the Ants or not – he could have gone somewhere else."
Gary Tibbs ble med som bassist i bandet
i mars 1981.
12. mars 1981 spilte de
inn musikkvideoen til "Stand and deliver" på Hatfield house. 23.
mars startet de en
"Stand and deliver tour"
med 6 konserter i England.
Første opptreden ble gjort på
City Hall
i Newcastle.
En turneplakat fra mars 1981.
I U.S.A. ble
musikkvideoene deres spilt hyppig i landets TV kanaler. Mens
videoene til de amerikanske bandene på denne tiden var statiske
og kjedelig, framstod Adam & the Ants som fargerike og morsomme.
Dette skapte en interesse for bandet som Adam ønsket å gjøre
mest mulig ut av. De dro derfor over til U.S.A. og gjorde 14
konserter i april. Turneen kalte de
"US Antz Invazion tour".
Adam & the Ants live i 1981
Adams bruk av indianske
symboler som krigsmaling og fjær falt ikke i smak hos
representanter for indianernes interesseorganisasjon, The
North American centre for red Indian culture.
De mente Adam bygde oppunder hvite mennesker stereotype
oppfatning av indianere som villmenn. Men istedet for å imøtegå
argumentene deres, inviterte han dem til å være tilstede på en
av Adam & the Ants' konserter i U.S.A. Om de fortsatt var av den
oppfatningen at framtoningen hans var provoserende, skulle han
slutte å bruke fjær og ansiktsmaling. De møtte opp på konserten,
og storkoste seg. Som et uttrykk for sin takknemlighet fikk Adam
et smykke av bein, og en stabel med litteratur om indianerne. I
ettertid har Adam regnet denne hendelsen som et høydepunkt i
karrieren, sammen med et møte han hadde med den glamorøse
artisten Liberace.
På turneen i U.S.A. traff Adam også navn som
Mick Jagger, Pete Townshend, Rod Stewart,
Elton John og
Warren Beatty.
I mai, mens de fortsatt
var i U.S.A. endret de navn på turneen til
"Stand and deliver world tour".
De gjorde 3 konserter på den amerikanske østkysten før de 11.
mai satte kurs for Europa og Sverige. Fram til 10. juni gjorde
de en rekke konserter i fastlands Europa. Også Danmark ble
besøkt (den 12.mai). Marco som i ettertid har innrømmet at
suksessen gikk ham til hodet på denne tiden fikk den strålende
ideen om at de skulle fylle scenen med store gallioner
(seilskip) og slott, når de var ute på turne. Noe som
selvfølgelig kostet enormt med penger, ikke minst for å frakte
dem fra sted til sted. Marco: "We
filled the stage sets with giant galleons and castles. Adam and
I would indulge each others’ worst points. I’d say: ‘We need
more galleons’ and he’d agree. It was spending fever."
Adam
& the Ants hadde "selvfølgelig" med seg et
sjørøverskip når de var ute på turne.
3. mai ga de ut "Stand and
deliver" som forsmak på bandets neste album
"Prince Charming". Og
dette skulle bli bandets største hit med 5. uker som nr.1 i
Storbritannia. Ved årsslutt var det kun
"Tainted love" med
Soft Cell som var solgt i flere eksemplarer enn "Stand and deliver". Den ble hyllet av både fansen og av kritikerne.
Melodien var poppete, men kompet hadde elementer av pønk i seg,
pga. det dynamiske lydbildet to trommeslagere skapte, og Pirronis rufsete gitarriff som kunne gi assosiasjoner til både
Pistols og Ennio
Morricone.
Dandy landeveisrøver
Adam Ant
hadde en nonsjalant eleganse i stemmen som passet til teksten om
den dandy landeveisrøveren som ønsket å få folk til å kaste sine
smakløse klær og heller følge ham over i hans insekt nasjon:
we're the dandy highwaymen and
here's our invitation. throw your safety overboard and join our
insect nation". Og i likhet med "Antmusic" fungerte låta som en
reklame for bandets nye image, der Adam og hans menn framstod
som mer dandy og feminin enn på den forrige plata: "I spend my cash on looking flash and grabbing your attention." Inntil
videre valgte han å beholde den indianer inspirerte stripen i
ansiktet. Til singelen var det laget en morsom video med Adam i
rollen som den dandy landeveisrøveren.
Fra videoen til "Stand and deliver".
I september 1981, mens interessen for
bandet var på sitt største, fortsatte bandet sin verdensturne,
denne gang under navnet "Frontier
world tour". De gjorde da 10
opptredener i U.S.A. Australia og Japan. I løpet av turneen fikk
Adam hilse på celebriteter som Mel
Gibson, Liza Minelli og
Danny La Rue.
Opp i all
turnevirksomheten jobbet Adam & the Ants hardt med å spille inn
låter til sitt neste album "Prince
Charming". En plate som ble spilt
inn i
Air studios med Merrick (Chris Hughes) som produsent.
De fant også tid til å spille inn en video
til deres neste singel "Prince Charming", i omgivelser som kunne
minne om Versailles, og nevnte Marie Antoinettes dekadente liv. I virkeligheten ble videoen tatt opp i
Shepperton studios
med en Mike
Mansfield som regissør. I et
intervju har Adam sagt at "Prince Charming" låta ble skrevet med
tanke på videoen. Adam: "The song was written with the video in
mind, which is probably why both were so successful."
Adam Ant
framstod som enda mer forfinet, dandy enn på "Stand and deliver".
Indianermalingen var her vraket til
fordel for et lite hjerte i panna, maskara, leppestift,
øyenskygge, og neglelakk på fingrene. Et stilskifte ikke alle
fans satte like mye pris på.
Valget om å ta bort stripen i
ansiktet ble
faktisk gjenstand for en større debatt blant fansen på denne
tiden.
I ettertid var ikke Adam
like fornøyd med valget av antrekk i Prince Charming perioden.
Han følte det var klumsete og småteit. Han følte antrekket i
Kings of the Wild frontier tiden passet bedre med musikken
bandet spilte. Adam: "When
I had the pirate look and the warrior look, they all went in
with the early stuff, the punk stuff. They were great, but I
don't think the Prince Charming look did me any justice at all.
It was a bit of a rush, a bit nancy: it was based on a very
dodgy regency buck, men at their most frilly, and I felt a bit
of a prat in it. I couldn't move in it."
På coveret av "Prince Charming"
singelen hadde de likefullt brukt et bilde av Adam hentet fra
"Stand and deliver" videoen, med stripen som krysset ansiktet
hans.
Diana Dors
som er en av de store britiske filmstjernene de siste 50 årene,
gjorde en av sine siste opptredener i denne videoen. "Prince
Charming" ble gitt ut på singel i september 1981, og fulgte
"Stand and deliver" til toppen av de britiske listene, der den
holdt seg i 4 uker. Den endte opp som den 3. mest solgte
singelen i Storbritannia det året.
Fra videoen til "Prince Charming".
Med sin taktfaste rytme og krigshyl
hadde "Prince Charming" hadde noe militant/etnisk over seg. Som
indianerstammer som skal ut i kamp. Tekstmessig var den en
mer direkte fortsettelse av "Stand and deliver", med en hyllest
av det å være dandy og motebevisst: "Don't
you ever, don't you ever
Stop being dandy, showing me you're handsome", "Silk or leather
or a freather.
Respect yourself and all of those around you". Tekstlinjen
"Ridicule (latterliggjøring) is nothing to be scared of" kunne
være litt ullen å forstå. Ants budskap var å: "gå ut og gjør hva
du ønsker. Tro og du vil lykkes."
Både "Stand and deliver" og "Prince
Charming" nådde topp 10 i Tyskland. Det største platemarkedet i
Europa ved siden av Storbritannia. Da året var omme mottok Adam
& the Ants prisen som beste gruppe i en avstemning i tyske
Bravo
- Europas største musikkmagasin.
Også
i Tyskland var Adam & the Ants et svært populært
band,
der de stadig vekk prydet forsiden på
Europas største musikkmagasin, Bravo. Den
store populariteten til Adam & The Ants ble også uttrykt
gjennom en gigantposter av Adam Ant (i helfigur) som Bravo
leserne kunne sette sammen selv etter å ha samlet delbilder av
Adam gjennom 19 nummer av bladet, høsten 1981. Fans
av Adam Ant kunne glede seg over å få ham i helfigur på
veggen. gjennom
15 uker i 1983, og 16 uker våren 1984 hadde helsider med deler
av kroppen til Nena, som tilslutt kunne settes sammen til
postere i fullstørrelse. Noe
som egnet seg godt på veggen på gutte- eller jenterommet.
23. oktober la de siste hånd på
verket på det nye albumet, da "Ant
Rap" ble remixet.
Deretter bar det til TV studioet og
Noel Edmonds "Multi coloured swap shop".
I november ble albumet "Prince Charming" lagt
ut for salg i platebutikkene. I sin første uke nådde den
2.plass, noe som også ble platas beste notering i Storbritannia.
At den ikke gikk helt til topps skyldes
Queens utgivelse av "Greatest
hits"
på samme tid, som ble den 4. mest solgte
plata i Storbritannia på 80-tallet. "Prince Charming" lå som
nr.2 på lista, bak Queen i flere uker. Og i midten av januar
1982 var den fortsatt på topp 5.
Selv om "Prince Charming" ikke gikk til
topps, og fans av bandet ofte mener at det forrige albumet var
bedre, er den å regne som en new wave klassiker. Uhøytidelig,
variert og fengende, er ord som beskriver plata. Der Adam og Marco lot seg inspirere av ulike sjangere til å skape sin egen
antmusic.
Platas beste spor var "Ant Rap", "Prince
Charming", "Stand and deliver", den westernaktige
"Five guns west", og de to mer
eksperimentelle "Scorpios" og "Picasso
Visita el Planeta de los Simios" (betyr: Picasso besøker apeplaneten). I "Scorpios" hadde man fått med
blåsere som ga assosiasjoner til storband. En av låtene på plata het
"Mile high club".
Året etter ga Bow Wow Wow ut en låt ved samme navn, som ellers
ikke hadde noen likhetstrekk. Men pga. bandenes felles opphav,
med medlemmer som hadde spilt i begge bandene, har oppslagsverk
som Wikipedia
og Allmusic oppført
Malcolm McLaren, Ashman, Barbarossa og Gorman som opphavsmenn på
Ants låt. Enda den var skrevet av Ant/Pirroni, i likhet med de
andre låtene på "Prince Charming".
"S.E.X." var et steg tilbake til de
mer sex orienterte tekstene Adam skrev på slutten av 70-tallet:
"Sex is sex forget the rest.
The only one that's free, the only great adventure left to
humankind, that's you and me."
"Prince Charming" ble avsluttet med
behagelige toner fra Hawaii i "The
Lost Hawaiians". Den ett minutt
lange låta var ikke listet opp på platas trackliste.
22. november fikk Adam og resten av
bandet gleden av å møte Dronning
Elisabeth i forbindelse med en
opptreden de gjorde på Dury Lane theatre (Royal variety performance).
Dronningens sønn Charles
ble på denne tiden omtalt som Prince Charming i media, noe som
kan ha sammenheng med Ants låta.
I desember 1981 ble også "Ant Rap" gitt
ut som singel fra "Prince Charming". I januar 1982 nådde den en
sterk 3.plass i Storbritannia. Låta var svært rytmisk, uten at
man hørte likhetstrekk med Burundi trommene fra tidligere låter.
Den skilte seg ut ved å ikke inneholde gitar, bass eller
tangentinstrumenter. Rapping begynte å bre om seg på denne tiden, og låta kan sees på
Adams bidrag til sjangeren. På linje med
Blondies "Rapture" og
Whams "Wham Rap".
Videoen til "Ant Rap" var
av det humoristiske slaget. Med Adam kledd ut som ridder, rugby
spiller, og Bruce Lee
kloning. For å få karatesparkene til å virke troverdig, hadde
man leid inn en karateekspert som underviste Adam i kunsten.
Adam var svært lærevillig, ettersom Bruce Lee i sin tid hadde
vært et forbilde. Filmen
"Enter the Dragon"
hadde han sett 50 ganger
eller mer, ifølge ham selv.
Adam Ant som Bruce Lee i
videoen til "Ant Rap".
For Adam Ant som på denne tiden for
alvor begynte å tro at alt han rørte ved ble til gull, ble den
sterke plasseringen til "Ant rap" bekreftelsen på at det
faktisk var sånn. Han kunne ikke forestille seg at en singel uten sang eller
bruk av instrumenter kunne nå så høyt. Adam: "I
couldn't
for the life of me understand why it went to number 3. It was
too easy, there should have been more from me." Han hadde
vært inne på tanken om å gi ut
"Scorpios"
som singel istedet, men han fant ut at det ville være et for
opplagt valg.
Dette ble muligens starten
på Adams ønske om å søke nye utfordringer, i et
forsøk på å få noe å bryne seg på. I et intervju med
musikkbladet Smash hits i januar 1982 kunne Adam allerede da
avsløre at han og Marco var iferd med å skrive musikk som skilte
seg drastisk fra den folk hadde fått presentert på "Prince
Charming". Musikk som 4 måneder senere ble introdusert gjennom
"Goody two shoes".
Da det nevnte musikkbladet Smash hits
hadde avstemning blant sine lesere om beste gruppe i 1981 havnet
Adam & the Ants på førsteplass, foran andre storselgere som The
Human League, Duran Duran og The
Police.
Julaften tilbrakte Adam på et sykehus
for barn. Dette var noe han hadde ønsket å gjøre i mange år.
Adam: "It's something I've always wanted to do. Be with some
kids eating jelly (gele) and wearing silly hats."
I desember 1981 dro Adam & the Ants ut
på en turne "Prince Charming revue".
De startet i Cornwall den 14. desember. Det var meningen at de
skulle gjøre en lengre turne. Men pga. uoverensstemmelser mellom
Adam og de andre i bandet ble turneen kuttet ned til 28 konserter.
Disse ble unnagjort på ca. en måned. Og hver konsert varte i tre
timer.
Etter konserten
bandet gjorde 22. januar 1982 i
Deeside Leisure centre
i
Liverpool annonserte Adam at bandet var oppløst, og at han i
framtiden ville gi ut soloplater med hjelp fra Marco Pirroni.
Konserten de gjorde på Deeside dagen etter ble dermed den siste Adam & the Ants gjorde sammen.
Adam skyldte på at Gary Tibbs og Terry Le Miall var gått lei, i
tillegg til at Adam og Marco ønsket å jobbe videre med sitt eget
prosjekt uten de andre. Den siste turneen hadde også tappet
kreftene av alle i bandet, i tillegg til at Tibbs og Adam stadig
var i tottene på hverandre.
Adam & the Ants ble oppløst 23. januar
1982.
Etter bruddet dro Adam på
ferie til Barbados sammen med sin bestevenn
Danny, for å slappe
av. Men den arbeidsnarkomane Adam fant seg ikke til rette under
palmene. Og ble derfor vrang og vanskelig å ha med å gjøre. Han
avbrøt derfor ferien og dro hjem til London istedet, noe pressen
gjorde et nummer av.
Selv om
Adam & the Ants var historie, ble ikke
dette slutten på utgivelser med Adam & the Ants.
I februar 1982 ble "Deutscher girls"
gitt ut på singel. Som nevnt var dette en låt Adam spilte inn i
september 1977 for filmen "Jubilee". Mange fans kjøpte singelen
i den tro at det dreide seg om en ny Adam & the Ants låt. I
Storbritannia nådde "Deutscher girls" 13.plass. Like etter ble
også "Nine to five",
låta Adam gjorde sammen med Toyah til samme film, gitt ut på
singel.
I mars ble noen av låtene Adam & the
Ants spilte inn på selskapet Do it gitt ut under navnet
"The B-sides".
Plata ble gitt ut både som 7" og 12"
(46.plass i Storbritannia). "Friends", "Kick" og "Physical" var
å finne på begge utgivelsene.
29. april fikk Adam og Marco den
populære utmerkelsen Ivor Novello
awards for sine evner som
låtskrivere.
Selv om Adam hadde tjent
seg rik på tiden som medlem av Adam & the Ants, hadde han ikke
kjøpt seg noen luksuriøs leilighet, eller dyr biler. Han bodde
alene i en to-roms leilighet i London (der veggene var malt i en
gyselig grønnfarge).
I mai ble 50-talls/storband inspirerte
"Goody two shoes" gitt ut som singel. I Storbritannia ble det
Adam Ants 3. nr.1 hit (to uker som nr.1). Den ble også en hit
andre steder, med 1.plass (2 uker) i Australia, og en fin
12.plass i U.S.A. Med årene har denne låta blitt en gjenganger i
filmer og reklamesnutter, noe som har løftet den opp på listene
igjen flere ganger, og gjort den til den største hiten Adam Ant
noen gang spilte inn. Den har med det blitt en sikker
inntektskilde for Adam og Marco
Det som er litt merkelig et at låta ble
presentert både som en Adam & the Ants singel, og som en solo-Adam Ant singel, alt etter hvilken utgave man hadde kjøpt.
Singelversjonen var produsert av Ants medlem Merrick (Chris
Hughes), han spilte også trommer på den. Noe som talte
for å regne den som en Adam & the Ants singel.
All staffasje og ansiktsmaling som Ant
tidligere hadde gjort seg bemerket med var borte i videoen som
ble laget til låta. Som for å markere avstand til Adam & the
Ants. Alle draktene fra Adam & the Ants tiden ble gitt til
museet Victoria & Albert.
De to utgavene av "Goody two shoes":
Adam som soloartist, og som medlem av Adam & the Ants.
I september fulgte Ants neste singel
"Friend or foe". Også den hadde et
storband preg med bruk av blåsere. I Storbritannia ble det en
fin 9.plass, mens albumet "Friend
or foe" som fulgte like etter,
nådde 5.plass i Storbritannia (16.plass i U.S.A.). Album
versjonen av "Goody two shoes" var uten Chris Hughes'
trommespill eller produksjon.
Selv om han nå var
soloartist, hadde Adam et lite håp om at han en dag kunne stable
en ny utgave av Adam & the Ants på beina, med nye medlemmer.
Adam: "The solo career will continue until such time as there
is a group of people who deserve the title of Adam & the Ants.
Cos' the spirit of Adam & the Ants is something that's very
precious to me."
De gode plasseringene Ant oppnådde i
1982 ga forhåpninger om at hans solokarriere ville bli
suksessrik. Men verken "Strip"
fra 1983 (20.plass), "Vive Le Rock"
fra 1985 (42.plass), "Manner &
Physique" fra 1990 (19.plass),
eller "Wonderful"
fra 1995 (24.plass) ble noen salgssuksesser i Storbritannia. Og
etter det har ikke Adam Ant gitt ut noen album. Han har også
hatt topp 20 hits som "Puss'n Boots"
(5.plass), "Apollo 9"
(13.plass) og "Room at the Top"
(13.plass).
|
|
|
|
|
"Friend or foe" |
"Strip"
|
"Vive Le Rock"
|
"Manner & Physique" |
"Wonderful" |
Med årene er det gitt ut en rekke
samleplater med Ant/Ants som har solgt brukbart.
"Antmusic"
fra 1993 nådde 6.plass, mens to ulike utgaver av
"Very best of"
kom inn på de britiske topp 40 listene i 2004 og 2006. Noe som
viser at interessen for Ants burundi trommer og dandy framtoning
fortsatt fascinerer musikkelskere i hjemlandet.
På den positive siden gjennomførte Ant
en større turne i U.S.A. i 1983, hvor han bla. fikk æren av å
synge "Where did our love go?"
på scenen sammen med
Diana Ross.
I 1983 ble superstjernen
Michael Jackson
intervjuet av Smash hits, og der framhevet Jackson Adam Ant som
en av sine nærmeste venner, enda de aldri hadde møtt hverandre. Michael var
svært fascinert av Ants bruk av tam-tam trommer og andre rytmer.
Michael Jackson: "We're
phone friends. We talk about how to record that drum sound on
"Ant Music" and stuff. He talks about my dancing, and I talk
about his dressing." Muligens var det Ants musikk som mange år
senere inspirerte Michael til å spille inn den trommebaserte
"They
don't
care about us".
Under turneen Adam gjorde i U.S.A. i 1983 fikk Adam endelig
sjansen til å møte Michael. Adam: "He's really fabulous. He did
some dancing and I'm still trying to work out how he did it. It
was 5 minutes of magic." Like hyggelig var det ikke da Adam ble
truet med pistol av 2 Vietnam veteraner under en konsert i
Indiana. Foranledningen var at noen hadde kastet et amerikanske
flagg opp på scenen, og Adam hadde ikke lagt det fra seg
"forskriftsmessig", noe som irriterte enkelte i salen.
Enkelte lot seg nok også irritere over at Adam i forbindelse med
"Strip" låta tok av seg klærne, og deretter hoppet opp i en
vanntank som stod på scenen.
En tank fylt med vann var
endel av Adam Anta sceneshow på "Strip" turneen i 1983.
I 1983 fikk Adam også æren
av å utdele prisen til
Miss World
under en tilstelning i
Royal Albert Hall.
Samme år var han i en kort periode sammen med den amerikanske filmstjernen
Jamie Lee Curtis. De to traff hverandre under et middagsparty i Los
Angeles. På den tiden var Jamie iferd med å bli stor stjerne,
etter å ha spilt en hore i
Eddie Murphy
filmen "Trading
places". Adam: "She had the most beautiful body. I felt very,
very attracted to her." De to tilbrakte også julen sammen i 1983
før de gikk hvert til sitt. Adam har i ettertid skyldt på sin
egen psyke for at forholdet ikke utviklet seg til noe mer.
I 1984 opptrådte Adam i
John McTiernans
film "Nomads",
og han deltok i en reklame for
Honda scootere sammen med
Grace Jones.
"Nomads" var den første filmen Adam spilte i siden "Jubilee" i
1977. Her spilte han en gjengleder med bakgrunn fra Vietnam
krigen.
I 1984 deltok Adam Ant i en Honda
reklame sammen Grace Jones.
I 1985 opptrådte Adam på
Live Aid "utkledd" som 50-talls rocker med låta
"Vive Le Rock".
Han sang også på avslutningsnummeret
"Let it Be".
Han har også prøvd seg som skuespiller i TV showene
"Northern exposure, "La Femme
Nikita" og
"The Equalizer".
Og filmen "Be Bop a
lula".
Adam Ant på Live Aid i 1985.
I 1987 kunne de britiske tabloidavisene
fylle forsidene med nyheten om at Adam Ants biologiske far Les
var funnet skyldig i å ha misbrukt en gutt, i noe som kan ha
vært en pedofiliring. Som nevnt hadde ikke Adam hatt kontakt med
faren siden barndommen. Men det hindret ikke avisene i å dra
hans navn inn i saken. Adam: "Shocking.
But the worst bit was everyone got him mixed up with my
stepfather, Tony. That caused me and my family a lot of stress."
Om denne saken hadde kommet opp i 1981 ville det etter all
sannsynlighet ha gjort enorm skade på populariteten til Adam & the Ants, som på den tiden var på det høyeste.
I
1989 valgte Adam å flytte til U.S.A. for bedre å kunne følge opp
skuespillerkarrieren sin. Han ble også samboer med den kjente
skuespilleren
Heather Graham.
I 1994 fikk han et nervøst sammenbrudd,
og valgte å legge seg inn på en klinikk i 3 måneder. I ettertid
har han innrømmet at det var tungt å innse at han ikke lenger
var berømt, og ettertraktet blant musikkfans. Adam: "It
was a very terrible thing. People think you are nuts and I just
did not want to know. So I went into a clinic. The brain is cut
off. I thought I was going to die. The stress... But it's hardly
surprising if you've been through the kind of life I have. People
weren't buying as many records. My record company did not want
me."
Bedre ble det ikke av at han ble plaget av en såkalt "stalker"
(forfølger), som bombardeterte ham med trusler, i tillegg til at
hun prøvde å ta livet av hunden hans. Senere har ytterligere to stalkere gjort livet surt for ham.
Et
av bandene Adam spilte i på midten av 70-tallet het The B-sides.
Og i 1994 spilte man på bandnavnet da man ga ut B-sidene av Adam
& the Ants' singler på plate, og kalte den
"B-side babies".
Tittellåta "B-side Baby" var fra denne første tiden (1977), noe
også "Physical" var (1978). Ellers fikk folk presentert relativt
ukjente ting som
"Juanito the Bandito", "Greta-X"
og
"Why
do girls love horses".
"Beat my guest" og
"Making history" var nok mer kjent. Sistnevnte var på den
opprinnelige versjonen av "Kings of the wild frontier", men har
blitt fjernet på enkelte senere utgaver.
"B-side babies" fra 1994.
I
forbindelse med utgivelsen av albumet "Wonderful" fikk han
muligheten til å være gjest i TV showene til både
David
Letterman
og
Jay Leno.
En turne i U.S.A. og Storbritannia samme år ble dessverre
avlyst.
I mai 1997 ble
han gift for 2. gang, med
Lorraine.
Sammen fikk de datteren
Lily i 1998.
Lorraine Goddard og Adam ble skilt etter noen år sammen.
I 1998 gikk det rykter om at Adam og
Marco skulle komme sammen under navnet Adam & the Ants og gi ut
plater. Men det ble det ikke noe ut av.
Dessverre er det negative hendelser som
har gitt Ant mest oppmerksomhet de senere årene. Elendigheten
startet i 2001 da han under en julekonsert på
London's regency rooms
måtte dras ned av scenen etter å ha gjort
merkelige versjoner av gamle Ants hits. I januar 2002 havnet han
i trøbbel på
The Prince of Wales bar
i Kentish town, da noen gjester der gjorde
narr av den hvite cowboy hatten han hadde på seg. Adam gikk først ut av puben, men litt
senere på kvelden kom han tilbake, og kastet en tyngre bildel
gjennom vinduet som traff en gjest i hodet. Inne i puben trakk
han opp en pistol og truet gjestene som hadde gjort narr av ham.
Våpenet viste seg å være en kopi av en pistol fra
2.verdenskrig.
I første omgang ble han arrestert og
presentert for anklagene mot ham (6000 kroner), og så løslatt.
Deretter ble han oppsøkt av et psykolog team som undersøkte ham.
Dette ble starten på et flere måneder langt opphold på
psykiatrisk institusjoner, hvor han bla. fikk hjelp mot
depresjon. I juni 2003 var han igjen på forsiden av avisene
etter å ha kastet stein mot vinduer i Primrose hill. Samme dag
som dette besøkte han Curly Dog
café, hvor han trakk ned buksene
sine, for deretter å gå ned i kjelleren på kafeen og legge seg i
fosterstilling. Da politiet kom for å hente ham nektet han å bli
med. Ants kommentar til alt dette var: "I just had a bad day,
really. 'd been in hospital, I'd come out and I was just very
unwell."
I et forsøk på å forklare sin merkelige
oppførsel stilte han i juli 2003 opp i
Channel 4s TV
program "The Madness of Prince
Charming". Her fortalte han om de
psykiske problemene som hadde fulgt ham fra ungdommen. Dette var
et av de mest sette TV programmene på Channel 4 det året. Og
reaksjonene fra folk var overveldende. Ant:
"It
was quite a heavy thing to do. But it got the best reaction of
anything I've ever done." Det var også mange som takket ham for
å stå fram med problemene sine, da folk hadde familiemedlemmer
med lignende problemer.
I 2006 kom boken
"Stand and deliver: The autobiography"
ut. Her fortalte Adam selv historien om sitt turbulente liv.
Fylt av "sex, drugs & rock'n roll", selvmordsforsøk og psykiske
problemer. Adam har utvilsomt levd et bemerkelsesverdig liv,
både som musiker og menneske.
Boken "Stand & Deliver" fra 2006.
Etter at Adam & the Ants ble oppløst
fortsatte de andre medlemmene av bandet i musikkbransjen på hver
sin måte. Adams kompanjong og gode venn Marco Pirroni fulgte
Adam på hans soloalbum "Friend or foe", "Strip", "Manners &
Physique" og "Wonderful". Både som produsent og gitarist. Større
suksess opplevde han som gitarist og låtskriver for Sinead O'Connor. Han deltok på hennes storselgere
"Lion & the Cobra", "I do not want what I
haven't got",
og
"Universal mother".
Etter 1995 har det vært stille fra ham. I den perioden har han
prøvd seg som sjef for eget plateselskap, uten at det gikk så
bra. I 2004 slo han seg sammen med bassisten/sangeren
Chris Constantinou og dannet bandet
Wolfmen.
Chris hadde spilt med Marco i 1982 og utover som endel av Adam
Ants turneband. På EPen
"Jackie says"
hadde de fått med seg det gamle Ants medlemmet og produsenten
Chris Hughes.
Marco Pirroni i 2006.
Merrick/Chris Hughes er utvilsomt den
som har hatt størst suksess etter tiden med Adam & the Ants.
Etter at bandet ble oppløst slo han seg sammen med det da
ukjente bandet
Tears for Fears. Med Hughes som produsent opplevde de
salgssuksesser som "The hurting"
(nr.1 i Storbritannia), "Songs from
the Big Chair" (nr.1 i U.S.A.) og
"The Seeds of love"
(nr.1 i Storbritannia). Han bidro også på produksjonssiden på
"So" med
Peter Gabriel, og han har produsert populære plater med
Wang Chung,
Red Box,
Paul Young,
Howard Jones,
Propaganda, Paul McCartney og
Robert Plant.
Terry Lee Miall (41) og Chris Hughes
(45) i januar 2000.
Terry Lee Miall som sammen med Chris
Merrick Hughes utgjorde et sterkt team bak trommesettet, har
ikke gjort like mye ut av seg i årene etter Adam & the Ants. Han
flyttet til U.S.A. hvor han ble gift, og fikk seg jobb som
rørlegger. Han har ikke hatt kontakt med musikkbransjen etter at
Adam & the Ants ble oppløst. Likefullt var han positiv til å bli
med på en gjenforeningsturne som var under planlegging i 1997.
Men Pirroni og Tibbs var ikke interessert. Miall var muligens
den som ble mest skuffet da Adam valgte å gå solo i 1982. Miall: "I was
extremely upset that the Ants split up because it had been
everything that I had ever wanted from a band, I really enjoyed
it, I had a fantastic time. I was just really really down and
disillusioned almost by the music business. I stopped playing
completely."
Gary Tibbs som hadde spilt med kjente band
også før han ble med i Adam & the Ants, fortsatte å spille
bassgitar på plater med Corey Hart,
Brian May, Kirsty MacColl, Aztec Camera,
og The Fixx.
Kort tid etter at Adam & the Ants ble oppløst startet han et
nytt band kalt Merrick & Tibbs,
sammen med Chris
Merrick Hughes (Adam & ther Ants' produsent). I 1982 ga de
ut singelen "Call of the wild".
I 1983 dannet han bandet
Zu Zu Sharks.
Sanger i dette bandet var Richard
Darbyshire som noen år senere kom
til å få sitt gjennombrudd som frontfigur i bandet
Living in a Box.
Men det ble ikke mer enn to singelutgivelser med "haiene" før
bandet ble oppløst.
|
|
|
|
|
Zu Zu Sharks med Gary Tibbs, Richard
Darbyshire og Alistair Gordon. |
|
Merrick &
Tibbs i 1982, fra baksiden av singelen "Call of the Wild". |
I
årene etter deltok Tibbs på plateinnspillinger med artister
som Corey Hart,
Brian May, og Kirsty
MacColl. På 2000-tallet ble han
med i 80-talls bandet The Fixx,
som huskes for kjempehiten "One
thing leads to another". I
2003 deltok Tibbs på Fixx' album
"Want that life", og han
var med bandet på turne. I 2008 sluttet han i The Fixx, da
bandets gamle bassist Dan K. Brown
ble med i bandet igjen. s
Gary Tibbs rundt 2006.
Adam
& the Ants brakte på ingen måter rocken videre med sin
musikk, selv om den inspirerte Michael Jackson, og i nyere tid
populære band som
The Bravery
og
Kaiser Chiefs.
Men utseendemessig var de utvilsomt noe helt nytt, og en viktig
bidragsyter til det kulørte 80-tallet, i new
romanticens æra. Når man skal mimre tilbake til tiåret er Adam
Ant et ansikt som ofte dukker opp, som noe av det mest typiske,
men også mest ekstreme som preget listene.
En aldrende popstjerne i 2007, Adam
Ant.
|