Paul Mc
Cartney : Født
18. juni 1942, Liverpool, England
George Harrison
: Født 25. februar 1943, Liverpool, England. Død 29. november 2001,
Los Angeles, CA
John Lennon :
Født 9. oktober 1940, Liverpool, England. Død 8. desember 1980, New York, NY
Ringo Starr (Richard
Starkey)
: Født 7. juli 1940, Liverpool, England
Stuart Sutcliffe :
Født 23. juni 1940 Edinburgh, Skottland. Død 10. april 1962
Pete Best :
Født 24. november 1941, Madras, India
The Beatles er
sannsynligvis den mest populære rock/pop gruppa som har vært, og den
med størst påvirkning. Ingen andre har klart å kombinere innovativ
musikk med popularitet på samme måte som de gjorde. Med sine mange hitsingler som i dag er blitt folkeeie. Covret av tusenvis av artister,
og inspirert enda flere.
Sammen med Elvis
Presley er de
tidenes mestselgende artist, med et salg som er anslått til en
milliard! plater.
I hjemlandet
Storbritannia gikk samtlige studioalbum de ga ut til topps på
albumlisten. Når man tar med andre album som er blitt gitt ut med
dem, har hele 15 av dem gått til topps der. Og hele 17
singelutgivelser har funnet veien til toppen av den britiske
singellisten. I U.S.A. har hele 21 album med The Beatles gått
til topps - på Billboard. Det samme antallet singler (21) har gått
til topps i Statene. Verdens største platemarked.
I Norge gikk 7 album
og 21 singler til topps på VG-lista. Noe som viser at Lennon og co.
var svært populære også her, med sine fengede låter.
Røttene til The
Beatles går tilbake til Liverpool på slutten av 50-tallet. Paul
McCartney, John Lennon, og
George Harrison var inspirert av Skiffle musikken som
særlig Lonnie Donegan gjorde populær på
den tiden, før
Elvis
og rocken hadde gjort sitt inntog i England. Musikken var en
blanding av country & western, blues og jazz. I 1957 fikk John Lennon en gitar
av sin mor. Ikke lenge etter dannet han en skiffle gruppe, og kalte den The
Quarrymen. Etter
Quarry Bank, som
var navnet på skolen han gikk på.
Paul og John pleide
å treffes for å spille sammen da de var unge. Som regel foregikk det
hjemme hos Paul, da han hadde en far som var positiv til
sønnens ønske om å bli rockestjerne. Moren til Paul døde da han
var 14, så faren var alene om oppdragelsen av Paul. Pappa
Jim McCartney
jobbet som bomullsselger på dagtid, og som jazzmusiker på kveldstid.
Og farens musikalske bakgrunn gjorde inntrykk på de to guttene.
Moren Mary
ble hyllet av Paul mange år senere i "Let
it Be" :
"Mother Mary comes to me, speaking words of wisdom, let it
be..".
Mange vil ha til at
det var John som var arbeiderklassegutten, mens Paul kom fra en mer
velstående familie. Dette stemmer ikke med tingene slik de var på
den tiden.
Allerede i 1958
skrev Paul McCartney "When
I`m sixty four".
En låt som mange år senere kom til å bli en av The Beatles` mest
kjente låter, som endel av albumklassikeren "Sgt.
Peppers Hearts Club Band".
Han fikk ideen til låta da han som 16 åring lurte på hvordan livet
ville arte seg når han ble 64 år. Han så for seg hagearbeid,
sommerferie på Isle of Wight, og barnebarn sittende på knærne. Nå
skulle det vise seg at livet ikke kom til å arte seg akkurat slik da
han omsider ble 64 år - 48 år senere. Opptatt som han var med
skilsmisse fra Heather
Mills.
"When I`m sixty
four ble framført hyppig i årene 1960-1962, som lett
pauseunderholdning hver gang PA anlegget brøt sammen, og de andre
måtte prøve å få det i gang igjen.
The
Quarrymen med de tre
unge menn George Harrison, John Lennon og Paul McCartney.
12. juli 1958 fikk
Quarrymen muligheten til å gjøre sin første plateinnspilling - en
coverversjon av Buddy
Hollys "That'll Be The Day".
I tillegg til den McCartney skrevne "In
Spite Of The All the Danger".
Låtene ble gitt ut på singel, men kun i et eksemplar!
Liverpool mannen Percy
F Philips hadde et
lite platestudio i leiligheten sin som Paul og co. fikk muligheten til
å låne, mot at de betalte 17 shillings og 3 pence. Paul McCartney
: "I remember we all went down on the bus with our
instruments - amps and guitars - and the drummer went separately. We
waited in the little waiting room outside while somebody else made
their demo and then it was our turn. We just went in the room, hardly
saw the fella because he was next door in a little control booth. 'OK,
what are you going to do?' We ran through it very quickly, quarter of
an hour, and it was all over."
Alle instrumentene og
vokalene ble spilt inn ved hjelp av en mikrofon. Med seg på
innspillingen hadde John, Paul og George, vennene
John 'Duff' Lowe på piano
og Colin Hanton
på trommer.
"That'll
Be The Day" / "In Spite Of The All The Danger"
ble
den første innspillingen Paul, John og George gjorde sammen.
Det ene eksemplaret
som ble trykket opp sirkulerte mellom de som hadde deltatt på
innspillingen. Men av eller annen grunn endte det tilslutt opp hos
John 'Duff' Lowe, som beholdt den i 23 år. Han oppbevarte det som
mange anser som en av verdens mest verdifulle plateutgivelser i en
skuff, sammen noen sokker. I 1981 ble det pga en artikkel i Sunday
Times gjort kjent
at singelen fortsatt eksisterte, og at Lowe hadde den. Paul gjorde
flere fremstøt i et forsøk på å få kjøpt singelen av Lowe. Bla.
ble et bud på 50.000 kroner (i 1981) avvist. Men et senere bud (på
ukjent beløp) ble godtatt. Slik at Paul McCartney i dag er eier av
det sjeldne eksemplaret. I 1995 lot Paul innspillingen bli
tilgjengelig for Beatles fans, på samlingen
"Anthology 1".
Medlemmene i
gruppen skiftet jevnlig. I 1959 bestod bandet av John Lennon, hans
yngre skolekamerat Paul Mc Cartney, George Harrison, og trommeslager
Colin Hanton. På
den tiden så Paul og George veldig opp til den noen år eldre John.
Paul McCartney : "Jeg forgudet John i starten. Han var den store
sterke typen i snackbaren. Jeg var puslingen. Men etter hvert modnet
jeg. Jeg skrev sanger som ham, og iblant var mine like gode som hans.
Vi ble likemenn."
Fra
29. august til oktober 1959 opptrådte The Quarrymen i det lille
konsertlokalet The
Casbah Coffee Club,
som i likhet med mer kjente
The Cavern Club ble
en viktig arena for McCartney og co. i den tidlige fasen av deres
karriere. Bandet fikk også mulighet til å være med på dekoreringen
av lokalet, som var eid av
Mona Best.
Paul
og John på åpningen av The Casbah Coffee Club.
Paul og George hadde møttes på skolebussen i 1954, påvei til
Liverpool Institute der de begge var elever. I mars 1960 ble kunstskoleeleven
Stuart Suttcliffe
med på bass. Han foreslo at de heller burde kalle seg The
Beetles.
Inspirert av Buddy
Hollys
gruppe The
Cricketts. I mai
1960 skiftet de navn til The Silver
Beetles. Samme
måned dro de ut på turne i Skottland som backingband for
Liverpool-artisten
Johnny Gentle. For
anledningen endret John, Paul, Stuart, og George navn til Long John,
Paul Ramon, Stuart de Staël, og Carl Harrison. Pauls navneskifte
skulle 14 år senere inspirere Beatles-fan Jeffrey
Hyman til kalle seg
Joey Ramone. Noe
som i neste omgang ga navn til det toneangivende amerikanske
pønkbandet The
Ramones.
17. august
endret de navn til det vi husker dem som i dag - The
Beatles.
I august 1960 dro
Beatles til Vest-Tyskland. Bakgrunnen for at de fikk denne muligheten,
var at tyskeren Bruno
Koschmider hadde
vært i London for å finne band som kunne opptre på nattklubber og
strippeklubber i Hamburg. Her hadde han kommet i kontakt med en
representant for musikkbransjen i England, som var fra Liverpool. Og
han lovte å sende over flere band som han kjente til, mange av dem
var fra Liverpool - slik som The Beatles.
På dette
tidspunktet hadde ikke The Beatles noen fast trommeslager, så kort
tid før de skulle dra til Tyskland forsøkte Paul McCartney å finne
noen som passet. Og mannen han ønsket seg var Pete
Best, som bandet
kjente fra før, ettersom han hadde spilt med dem i The
Quarrymen.
Pete
var også sønn av Mona Best, eieren av The
Casbah Coffee Club.
Moren hadde startet klubben for at Pete og brødrene skulle ha et sted
å spille sammen med vennene sine. Mona Best fungerte også som The
Beatles' første manager, fram til Brian
Epstein tok over i
1961.
Pete som fram til da
hadde spilt med The
Black Jacks syntes
tilbudet om å bli med til Hamburg virket interessant, så han takket
ja til å bli trommeslager i The Beatles. Pete tok også ansvar for
den forretningsmessige siden av The Beatles mens han var medlem av
bandet.
Pete
Best (til venstre) som trommeslager i The Beatles.
Beatles ble snart et populært innslag på de
lokale pubene og klubbene i Hamburg. Men i november ble de sendt tilbake til
England, fordi Harrison var mindreårig.
De returnerte til
Hamburg i starten av 1961 for å være backingband for Tony
Sheridan. Det
ble også gjort endel innspillinger fra denne tiden. Innspillinger
som senere er blitt gitt ut på talløse CDer og LPer. Stuart
Sutcliffe ga seg i bandet på denne tiden for å
begynne på kunstskolen Hamburg
College of Art i juni 1961.
Hans avgang i bandet skyldtes også misnøye hos de andre i bandet med
hans kvaliteter som musiker. Paul Mc Cartney tok da over på
jobben som bassist i The Beatles. Som en takk for samarbeidet fikk
Paul låne Sutcliffes bassgitar inntil han fikk råd til å kjøpe sin
egen. Men han ga beskjed om at Paul (som er venstrehendt) ikke fikk
lov til å bytte om strengene, så han måtte spille gitaren med
strengene opp ned.
Paul McCartney :
"Jeg synes ikke Stu hadde noe i The Beatles å gjøre. Mannen
kunne jo ikke spille! Og han visste det selv. Stu forlot oss i
Hamburg. John ba George om å overta bassen. Men George nektet. Derfor
ble det meg. Det var ikke mitt påfunn."
I april 1962 døde
Sutcliffe som følge av en hjerneskade.
Gjennom 1961
spilte
Beatles på klubber rundt om i England. Og de ble en undergrunnssensasjon,
blant annet på den legendariske Cavern
Club i Liverpool.
De opptrådte her første gang 21. februar 1961. Mellom 1961 og 1963
gjorde de hele 292 opptredener på det lille konsertlokalet som lå
i Matthew street, i Liverpool sentrum.
The
Beatles på en av sine mange konserter i legendariske The Cavern
Club. Her i fra 1962.
Selv
om Beatles i den første tiden for det meste gjorde coverlåter,
skrev Mc Cartney og Lennon også egne sanger. De ble da enig om at alle låtene den ene av
dem skrev, skulle ha begges initialer. Enda det skulle vise seg å
bli få sanger de samarbeidet om å skrive gjennom karrieren. På slutten av
1961 ble Brian Epstein deres manager. Han var på denne tiden
platebutikkeier i Liverpool. Han prøvde snart å skaffe bandet en
platekontrakt. I januar 1962 prøvespilte de for Decca
Records. Der ble de avvist med den originale beskjeden at gitarband var på vei
ut. Men i mai 1962 fikk de istedet kontrakt med Parlophone
(senere endel av EMI).
Selskapets
administrerende direktør George Martin
skulle være deres produsent. Han hadde fram til dette for det meste
produsert klassiske plater. I tillegg til utgivelser med
britiske komikere. Bla.
Peter Sellers.
13. februar 1962 møtte Martin Brian Epstein for første gang. Han fikk da
høre en demo med The Beatles. Han ble ikke imponert av musikken, men
han likte stemmene til Paul og John, og han ble sjarmert av
entusiasmen til Epstein.
Produsent
George Martin og manager Brian Epstein. To viktige personer i
The Beatles` karriere.
Etter en
prøvespilling fortalte Martin at han ikke kom til å bruke Best på
de kommende plateinnspillingene, men i stedet erstatte han med en
studiomusiker - noe som ikke var så uvanlig på den tiden. Brian
Epstein tolket dette som at Martin mente at de burde sparke Best, og
heller finne en annen trommeslager. Men det var ikke det Martin hadde
ment.
Epstein fortalte
Paul, John og George hva Martin hadde sagt, og de ble enige om at
Epstein skulle sparke Best. Etter en konsert The Beatles gjorde på
The Cavern Club, ble Pete innkalt til Epsteins kontor neste dag. Her
fikk han den sjokkerende beskjeden om at han var sparket fra bandet,
etter ønske fra de andre i The Beatles. Brian Epstein : "Jeg har
dårlige nyheter til deg. Du er ute. Guttene vil ikke ha deg med mer,
de vil ha Ringo. De føler han er en bedre trommeslager enn deg."
Pete Best var svært
populær hos Beatles fansen i Liverpool, og det var tilløp til
opptøyer utenfor Cavern Club da det ble kjent at han var blitt
sparket fra bandet. Bla. fikk George Harrison seg en skikkelig
blåveis fra en misfornøyd fan.
Ringos
Starr var en lokal
trommeslager som var kjent for å ha draget på damene. Han hadde fram
til dette spilt med lokale Liverpool band som
The Eddie Clayton Skiffle Group
og Raving Texans.
Starr hadde møtt Beatles gutta i Hamburg, der han også hadde spilt
sammen med Lennon og McCartney.
Ringo Starr
bak trommene.
Ringo het egentlig
Richard Starkey, men han hadde tatt kunstnernavnet Ringo Starr på
slutten av 50-tallet. Pga. noen øreringer som han pleide å bruke.
George Martin som
ikke hadde vært fornøyd med Pete Best, var heller ikke fornøyd med
det Ringo Starr presterte i studio. Så da The Beatles skulle spille
inn sin første singel, var det (mest sannsynlig) med studiomusikeren Andy
White på trommer.
I oktober 1962 var
The Beatles` første singel klar - "Love med Do" / "P.S. I love you". Og den gikk
rett inn på topp 20 listen i Storbritannia. Mye takket være at Epstein selv
kjøpte 10.000 kopier for å sikre seg at de kom inn på listene.
Beatles ble også etter hvert en fast gjest på BBC. Hvor de spilte
over 50 ganger i perioden 1962-1964.
"Love Me
Do".
I februar 1963
returnerte de til studioet for å spille inn 10 låter for
debutalbumet "Please Please Me". Og det skjedde i løpet
av en dag!! I mars ble den lansert. Den ble umiddelbart en suksess
med 30 uker! som nr. 1 på den britiske albumlisten. Og etter det ble den
avløst av en annen Beatles plate -
"With the Beatles",
i
november 1963.
The Beatles i 1963
Og dermed var
"Beatlemania"
i gang. Med skrikende ungjenter og store
folkemengder som ville ha et glimt av dem. I løpet av 1963 solgte
Beatles 2.5 millioner plater i Storbritannia alene.
Naturligvis ble
dette lagt merke til i U.S.A. Men Capitol som var EMI Parlophones
partner der borte, hadde ikke tro på platene deres. Så de lanserte
dem ikke. Det gjorde derimot et Chicago basert selskap som kalte seg
Vee Jay records. De satte sammen en plate de kalte
"Introducing
the Beatles". Og den solgte svært bra med en 2. plass på
Billboard. Men i 1964 fikk de omsider gitt ut de offisielle platene
i U.S.A. også. Noe som medførte et salg U.S.A. ikke har sett maken
til.
I januar 1964 ga
Capitol ut "Meet the Beatles"
i U.S.A. Som var en samling
av låtene på de to første britiske platene deres. Den ble lansert
sammen med en promoterings turne som bla. inkluderte besøk hos den
kjente TV
verten Ed
Sullivan. Programmet ble sett av
hele 73 millioner amerikanere.
Plata gikk til topps på Billboard. Noe også singelen "I want to hold
your hand" gjorde. Og dermed var de det største bandet i
U.S.A.
også. Og de åpnet med dette også dørene for andre britiske band.
For å holde
populariteten ved like ga de ut en "tullefilm" de kalte "A hard
days night" som fikk gode kritiker, og ble svært populær.
Albumet "A hard days night" fulgte også like etterpå.
Det gikk til topps både i U.S.A. og Storbritannia.
Faktisk gikk
samtlige Beatles studio album til topps i begge landene. Om man ser
bort fra "Yellow Submarine" og "Magical Mystery Tour"
som ikke var skikkelige studioalbum.
I 1964 dro Beatles
ut på
en stadionturne i U.S.A. med 30 konserter. I 1964 opptrådte de
også i land som Danmark, Hong Kong, Australia og New Zealand.
1965 ga de ut nok en film, "Help"
- som var en James Bond parodi. Albumet som fulgte filmen gikk som
nevnt - også til topps.
1965 skiftet
de stil fra de enkle poplåtene/coverversjonene, over til mer
innovativ, eksperimentell musikk. Et møte de hadde hatt med Bob
Dylan den 28.
august 1964, ble et vendepunkt i bandets karriere. Både musikalsk og
personlig. Bla. introduserte Dylan Beatles gutta for det narkotiske
stoffet cannabis.
Bandets stilmessige
forandring kunne man høre på "Rubber
Soul" som ble gitt ut i desember 1965. I
U.S.A. ga de også ut
albumet "Yesterday.. and today". Her hadde de på coveret
satt seg selv sammen med rått kjøtt og slaktede dukker. Som en
protest mot plateselskapet Capitol, og måten de håndterte platene deres på,
på det
amerikanske markedet. Klager på coveret kom snart inn, så de
måtte lage et nytt. Noe som gjør de første eksemplarene til noen
av de mest verdifulle platene som noensinne er gitt ut.
Det
originale coveret til "Yesterday.. and today"
I 1966 sjokkerte
John Lennon amerikanerne ved å si at The Beatles var mer populær
enn Jesus. Noe som førte til protester mot dem. Samtidig var bandet
blitt inspirert av indisk mystikk og Maharishi Mahesh
Yogi - en
indisk guru. Noe som påvirket musikken deres. De begynte også med
psykedeliske narkotiske stoffer. Noe som ble fulgt av blomsterbarna
i årene som fulgte.
"Revolver"
fra 1966 var det mest voksne albumet de hadde gitt ut til da. Med et
surrealistisk cover, og tvetydige låter. I august samme år spilte
Beatles sin siste konsert i U.S.A. De ga ut en pressemelding om at
de ikke lenger skulle turnere, men heller konsentrere seg om
plateinnspillingene. Noe som skapte rykter om at de skulle
splittes.
Våren 1967 brukte
bandet mye tid i studioet for å gjøre ferdig mesterverket "Sgt.
Peppers lonely Hearts club band". Plata forandret måten man
laget plater på, for var all framtid. Med utallige studioeffekter,
og bruk av mange lydspor oppå hverandre. Fokusen lå på albumet som
en helhet, istedet for de enkelte låtene. Som det første konsept
albumet, sammen med
"Pet sounds" :
Beach Boys. Også coveret var gjort på en måte ingen hadde gjort
før. Med sine mannekengbaserte bilder. Plata gikk til topps i
både Storbritannia og U.S.A. og mottok 4 Grammy priser i U.S.A. Men viktigere enn
det, er det at plata veldig ofte omtales som den beste plata som
noensinne er laget. Også idag, over 40 år etter at den kom
ut.
Som nevnt valgte
Paul og bandet å ta med "When I`m sixty four" på denne
plata. Som et vaudeville aktig mellomspill etter George Harrisons
indiskinspirerte epos "Whithin
you, Without you".
Og den mer tidsriktige "Lovely
Rita". Etter
å ha "gjemt" den bort noen år tok Paul den fram igjen i
1966, da hans far fylte nettopp 64 år. Stemningen i låta var en
slags hyllest til faren og den tiden han vokste opp i. Samtidig som
Paul i teksten ønsket å formidle et mer positivt budskap om det å
bli gammel, enn det som ellers var vanlig på denne tiden.
Platas høydepunkt
var etter manges mening den komplekse
låta "A
day in the life".
Den var slått sammen av to komposisjoner John og Paul hadde skrevet
hver for seg. "A day in the life" starter med Johns bidrag,
med fokus på en bilulykke som var omtalt i avisen. Mens
midtpartiet var skrevet av Paul, der han mimrer tilbake til
barndommen, da han satt på en buss og drømte seg bort.
Strykerarrangementet og det dramatiske pianoriffet på slutten, ble
lagt til etter at
"A day in the life" var innspilt i studio.
27. august 1967
ble Brian Epstein funnet død etter en overdose. Dermed var den
personen som klarte å holde Lennon og co. i tømmene borte. Beatles
valgte å ikke ansette noen ny manager. Men heller prøve å styre
ting selv. Det første de gjorde etterpå var å lage filmen og
plata "Magical
Mystery Tour". Noe som ikke ble så populært blant kritikerne.
De dannet også sitt eget plateselskap kalt Apple
records.
I 1968 ga Beatles ut et
dobbeltalbum uten navn. I ettertid har den blitt omtalt som
"The white album", eller
"The Beatles".
Gnisningene mellom medlemmene var nå kommet til overflaten. Noe som
gjorde innspillingen vanskelig. Ofte måtte spor spilles inn uten at
de andre var tilstede, da de ikke tålte trynet på hverandre. Eric
Clapton hadde en gjesteopptreden på plata med
"While my guitar
gently wheeps". Samtidig ga Lennon ut sin første soloplate
"Two virgins" sammen med sin kjæreste
Yoko Ono. De
problemene hun forårsaket for samholdet i bandet er blitt behørig
omtalt i årene etter.
John
Lennon med sin Yoko Ono.
Sent i 1968 kom
filmen "Yellow Submarine" ut, med ditto plate. Uten at
bandet var så veldig involvert i arbeidet, verken med filmen eller
plata. Låta "Yellow submarine" har likefullt blitt
en av de tingene mange forbinder Beatles med, som en av deres mest
fengende låter. Mange år senere ble det laget en 51 fot stor utgave
av denne "yellow submarine" - lik den som var i filmen - og
plassert utenfor terminalbygningen på John
Lennon airport i
Liverpool. Byens hovedflyplass. Her ble det også satt opp en
bronsjestatue av John Lennon, inne i avgangshallen.
We
all live in a Yellow Submarine..
Likevel klarte de
å gå i studio og produsere en av sine fineste album, med "Abbey
Road". Noe som er imponerende. At de ikke gjorde så mange ting
sammen på plata, er en annen ting. George Harrison som tidligere
ikke hadde vært så delaktig i låt skrivingen, bidro her med
platas kanskje to beste spor, i form av "Here comes the Sun"
og "Something"
(begge skrevet
sammen Eric Clapton). Samtidig gikk det merkelige rykter om at
Paul Mc Cartney var død. Noe man visstnok fant belegg for i
tekstene til denne plata.
The
Beatles like før de skal fotograferes til det berømte "Abbey
Road" coveret.
Paul har kun en sko på seg, noe som kom til
bli tolket som at han var død.
Mange av Beatles
mest kjente låter ble aldri gitt ut på singel på 60-tallet. Slik
som "Ob-la-di
Ob-la-la" og "With
a little help from my friends".
Dette visste andre artister å benytte seg av. For begge disse låtene
ble listetoppere i England i andre artisters versjoner. Henholdsvis
med Marmalade
og Joe Cocker
- begge i 1968. For Cocker ble dette starten på en lang og
begivenhetsrik karriere.
I 1970 kom
"Let it Be" ut.
Et album bestående av enkeltstående
låter som for det meste var blitt spilt inn tidligere, til et
påtenkt album kalt "Get
Back" (i 1969).
Plata inneholdt kjente Beatles klassikere som "Le
it be",
"Get Back",
og "The Long
and winding road".
Den var produsert av den kjente amerikanske produsenten Phil
Spector, som på
60-tallet var kjent for sine "wall of sound" utigvelser, med
artister som The
Ronettes, The
Righteous brothers
og The Crystals.
"Let it
Be" fra 1970 ble den siste plata John, Paul, George og Ringo ga
ut sammen.
Konflikten innad
i bandet toppet seg da
Paul Mc Cartney ga ut sin første soloplate "McCartney"
før "Let it Be" kom på markedet. Samtidig gikk Mc
Cartney til rettslige skritt for å få oppløst bandet. Noe som
sjokkerte de andre i bandet, som til tross for at de tidligere hadde
sagt at de ønsket å oppløse bandet, nå hadde endret mening, og heller
ønsket å fortsette Beatles som et sideprosjekt innimellom
soloplatene sine. Dette ble det da satt en stopper for. Og dermed
var eventyret om The Beatles over.
Også fansen ble
sjokkert da McCartneys gikk til sak mot de andre i bandet. Han ble på
mange måter stemplet som en drittsekk. Paul McCartney : "Jeg
hørte folk si 'Han er en kald drittsekk. En skikkelig slem og
grisk drittsekk. Jeg kunne aldri gjort noe slikt mot vennene mine'.".
Etter dette ble Paul og Linda stemplet som ukul, mens John og Yoko var
de kule. I mange år etter var dette et hett diskusjonstema blant
Beatles fansen, var Paul McCartney en grei kar eller ikke..
Rykter om
gjenforening var det gjennom hele 70-tallet. I 1974 var det
meningen at John Lennon skulle delta på innspillingen av Wings plata "Venus
& Mars".
Lennon hadde bekreftet sin ankomst, og var på vei, da noe skjedde som
gjorde at det ikke ble noe av samarbeidet. Episoden viser uansett at
uvennskapet som så mange pratet om, ikke lå så dypt likevel. At det
like godt kunne være praktiske årsaker som gjorde at de ikke traff
hverandre oftere enn de gjorde.
Både Lennon, Mc Cartney og Harrison hadde stor
suksess som solo artister på 70-tallet og 80-tallet. Wings var et
av de mestselgende bandene i verden på 70-tallet. Mens Lennon ga ut
klassikeren "Imagine"
som også solgte bra.
John Lennon ble
skutt 8. desember 1980, i New York. Noe som etterlot en hel
musikkverden i sorg. Interessen for platene hans skjøt umiddelbart i
været. Mellom 1980 og 1982 hadde han tre singler og to album inne på
førsteplass i Storbritannia.
"Double
fantasy" fra 1980 ble en verdig avslutning på John Lennons
musikkarriere.
Samleplater med Beatles har fortsatt å dominere listene helt fram
til idag. ("1"
gikk til topps i mange land, deriblant
U.S.A. og England i 2000). Og de har hatt 4 nr. 1 plater i
Storbritannia fra 1977 og utover. Noe som gjør The Beatles høyst levende for nye
generasjoner av musikkelskere.
Bare de tre "Anthology"
platene som kom i 1995 og 1996 har solgt 15 millioner kopier. Og
alle tre gikk til topps i U.S.A. noe
som sier mye om interessen. En interesse som vil være der så lenge
folk er opptatt av god musikk. I 2009 gikk The Beatles til topps i
U.S.A. med en stereoutgave av 1964 albumet "Beatles for
sale".
18. juni 2006 fylte
Paul 64 år, og dagen ble litt spesiell, ettersom han hadde sunget om
det å bli så gammel i låta "When I`m sixty four".
Dessverre hadde nok Paul andre ting å tenke på denne dagen enn det
å sette pris på bestefar tilværelsen slik han sang om ca. 40 år
tidligere. Han er i dag småbarnsfar, og skilsmissen fra Heather Mills
var nok det som i første rekke opptok tankene hans.
I november 2006 ble det
gitt ut en "ny" Beatles plate, kalt
"Love".
Bak utgivelsen stod Beatles` legendariske produsent George Martin og hans
sønn Giles.
Ved å sette sammen ulike Beatles låter skapte de nye komposisjoner, som var
tro mot Beatles soundet. Det ble også presentert Beatles låter her
som de færreste hadde hørt før, noe som gjorde plata svært interessant. Plata fikk
gode kritikker i norske medier. Det fulle navnet på plata er "The
Beatles LOVE by Cirque du Soleil".
"The
Beatles LOVE by Cirque du Soleil". Et album skapt av Beatles
opptak satt
sammen
av Beatles produsent George Martin og hans sønn Giles.
Salgmessig solgte
"Love" bra, med 1. plass i land som Frankrike, Irland,
Canada, Argentina, og Hellas. I Norge ble det 8. plass, i
Storbritannia 3. plass, og i U.S.A. 4. plass.
På samme tid ble
det også kjent at de gjenlevende Beatles medlemmene Paul McCartney og
Ringo Starr planla å opptre sammen i hjembyen Liverpool.
Anledningen var markeringen av byen som Kulturhovedstad i 2007.
McCartney var tidligere blitt forespurt om han kunne tenke seg å åpne
seremonien, noe han var positiv til. Men med seg på scenen ønsket
han sin gamle Beatles partner. Dermed stod de to på samme scene
sammen i hjembyen - for første gang
siden 60-tallet. En større
konsertarena ble bygd i kaiområdet ved Albert
Dock, og her fant
konserten sted.
Paul
og Ringo er de eneste gjenlevende av de 4 Beatles gutta.
|