Første halvdel av 80-tallet var preget av synthbasert
popmusikk. Og av en eller annen grunn bestod mange av de bandene som markerte seg innen sjangeren
av to personer, slik som Soft Cell,
Yazoo,
Tears for Fears, Eurythmics, O.M.D,
The Buggles,
senere også
Erasure, Pet Shop Boys,
The
Communards og Red
Box.
I tillegg til disse hadde også
synthduoen Blancmange endel album og singler som hevdet seg bra på listene i
Storbritannia. Utenfor de britiske øyer var ikke interessen for duoen
Neil Arthur og
Stephen Luscombe like stor. Men mange som var interessert i god popmusikk på 80-tallet fikk nok med seg
låta
"Living on the Ceiling",
der duoen på en fengende måte blandet inn indiske toner i sine synthrytmer. Også Talking Heads var et band de ble sammenlignet med, pga. Arthurs dramatiske, rastløse måte å synge på, som kunne minne om
David Byrne.
Neil
og Stephen
At de ikke tok seg selv så høytidelig er bandnavnet et bevis på. Blancmange betyr noe sånt som søt dessertpudding. Og bilde av en pudding i ulike
fasonger var gjennomgangstema på bandets plateutgivelser. De så se ikke på seg selv som tradisjonelle låtskrivere, men heller
som to personer som organiserte lyder. Steven Luscombe: "I do refute the idea that we're just another electronic duo. That's so facile..we think of ourselves as two people who organize sound.. Neil and I can't write music-we tend to see it in blocks of
colour."
På
utkikk etter nærmeste pudding..
Neil Arthur som opprinnelig var fra Darwen nord for Manchester, møtte
londoneren
Stephen Luscombe på London Art College i London i 1978. På den
tiden spilte Arthur i The Viewfinders, som på en
avantgarde-aktig måte skapte nye versjoner av gamle Beatles-låter, mens
Luscombe var medlem av bandet Miru
And The Managers. Et band som ble lagt merke til
pga. sine
5 trommeslagere, som bl.a. brukte vaskemaskiner som trommer. Deres
felles interesse for elektronisk musikk gjorde at de sammen med noen
andre dannet bandet L360.
Men allerede i 1978 ble det oppløst,
etter at de hadde laget noen demoer som ingen interesserte seg for.
En bløt januardag
i 1969 ble de to enige om å starte et nytt band sammen. På det
tidspunktet hadde de ikke noen skikkelige instrumenter tilgjengelig,
så de tok det de hadde, i form av kjøkkenredskaper, noen slitne
instrumenter og et par båndopptakere, og begynte å gjøre
opptredener sammen. Den første konserten de gjorde var på Centro
Iberico i Vest-London, sammen to andre band.
Like etter spilte de to inn en
Kraftwerk-inspirert instrumental-låt
kalt "Sad day" under navnet Blancmange.
Basslinjen i "Sad day" var hentet fra Brian
Enos "Fat lady of Limbourg".
De vurderte også å kalle seg A
Pint Of Curry.
Med seg i bandet
hadde de også en Laurence Stevens på trommer.
I 1980 var
Blancmange ute med sine første EP, kalt "Irene & Mavis",
gitt ut på det
lille selskapet Blah music label. Plata bestod av 7 korte låter med
"Disco-a-bomb-bomb" som den mest markante. EPen er i dag
en sjeldenhet og svært ettertraktet blant fansen.
"Irene
& Mavis": Blancmanges første utgivelse
I oktober og
november 1980 var Blancmange ute på en ny turne, denne gang som
oppvarmingsband for
Nash the Slash.
En demo av
"Sad Day" ble
sendt til den da 17 år gamle DJen Stevo
som var iferd med å starte
opp sitt eget plateselskap, kalt Bizzare. Også han hadde en stor
forkjærlighet for elektronisk musikk. I januar 1981 ble samleplaten
"Some bizzare album" gitt ut. Der artister som
Depeche
Mode, Soft Cell og The The fikk prøve seg på plate for første
gang. Også Blancmanges "Sad Day" ble tatt med på denne
platen som i løpet av kort tid ble et svært populært samleobjekt.
Ikke minst pga. den enorme suksessen Depeche Mode og Soft Cell
opplevde like etterpå. Platen bidro til at mange plateselskap ble
oppmerksomme på Blancmange.
Some
Bizzare album
En "Bizzare tour" sammen
med artister som Grace Jones, Depeche Mode og
Japan hjalp også på
interessen for bandet. Ikke minst pga. sceneshowet der de under
konsertene prosjekterte bilder og film på bandmedlemmene, i stedet
for på bakgrunnen. Laurence Stevens ble droppet fra bandet, da bandet
i stedet valgte å bruke en trommemaskin under turneen.
I februar 1981
tunerte de også alene, med besøk i flere byer i Nord-England.
Etter turneene spilte
duoen inn flere demoer med hjelp fra Martyn Ware (Heaven
17). Demoer
som gjorde at de like etter fikk platekontrakt med det større
plateselskapet London records.
13. februar 1982 var
Blancmange på besøk hos
John Peel på BBC
radio, der de spilte inn de fire låtene"Living on
the Ceiling", "Waves",
"I would" og "Runnin'
thin", som ble kringkastet på det populære radioprogrammet
like etterpå. Stephen Luscombe: "We listened to
everything that John Peel used to play, and then he played
us.."
I februar 1982 gikk bandet også i
(Battery) studio for å spille inn sitt første album, sammen med
produsent Mike Howlett (Tears for Fears,
The
Alarm, Thompson Twins).
I april 1982 ga Blancmange
ut sin første
singel på London records, kalt "God's Kitchen". Og den fengende låta med
David Byrne-inspirasjon ble en liten hit i Storbritannia med en grei 65.
plass. Det førte bl.a. til et større oppslag i musikkavisen Melody
Maker, der bandet figurerte på forsiden.
Blancmange
på forsiden av Melody
Maker
I april var
Blancmange ute på nok en turne, denne gang som oppvarmingsband for
Depeche Mode, på den tiden
Vince Clarke var
på vei ut av bandet og Alan
Wilder på vei
inn. På turneen konkurrerte Neil med
Andrew Fletcher
fra DM om hvem som var best i sjakk, noe som ikke gikk så bra for
Neil: "My biggest memory is never winning a game of chess with Andy Fletcher!"
Deretter fulgte den like fengende singelen "Feel
Me"
i juli 1982, som gjorde det enda litt bedre med 45. plass.
Blancmange solgte også bra med plater i
land som Australia og Sør-Afrika. Det siste opplevde de som et
problem, så de valgte å donere inntektene fra platesalget der til
Anti-apartheid African National Congress. Stephen:
"It was the least
(minste) we could do."
Gjennombruddet fikk Blancmange med
nevnte "Living on the Ceiling", i oktober 1982, da den
nådde 7. plass i Storbritannia. En låt som både kritikere og
platekjøpere la merke til med sitt fengende refreng og flørt med
indiske toner. Også på dansegulvet ble dette en gjenganger. Neil
og Stephen gjorde en minnerik opptreden på BBCs Top of the
Pops, der de
hadde fått med seg en indisk sitarspiller på scenen.
Blancmange
på Top of the Pops med "Living on the Ceiling".
Albumet "Happy Families"
ble gitt ut like i forkant av "Living on the Ceiling", til
generelt positiv omtale i media. Musikkmagasinet NME mente plata var en pen samling
gode poplåter. Mens andre omtalte dem som sofistikerte techno-låter, og sammenlignet Blancmange med O.M.D. og
Kajagoogoo. I
ettertid har "Happy families" stått fram som en av
klassikerne innen 80-talls synthpop. Salgsmessig gikk
det sånn passe, med 30. plass i Storbritannia, i oktober. Men pga.
suksessen til singlene som ble gitt ut i tiden etter, holdt albumet
seg på listene i hele 9 måneder. I tillegg til singlene som ble
gitt ut fra plata, inneholdt "Happy families" fine ting
som "I've Seen the word" og den vakre instrumentalen
"Sad Day" - låta som noen år tidligere hadde åpnet
dører for bandet.
Neil og Stephen
gjorde det meste selv på "Happy Families", men fikk hjelp
på gitar fra
David Rhodes,
kjent for sitt lange samarbeid med Peter
Gabriel.
Albumet "Happy Families"
fra 1982
I februar ble den romantiske
"Waves" også gitt ut på singel som den 4. i rekken fra
"Happy families", med en 19. plass i Storbritannia som
resultat. Låta kom også inn på singellisten i New Zealand og
Nederland. "Waves" hadde en orkestrering som ga den et
storslått, vakkert preg.
Parallelt med at de ga ut disse
platene var bandet stadig ute og gjorde konserter. Bl.a. var de i
Nederland og Frankrike i løpet av 1982. Og de opptrådte på mange
av de store konsertscenene i England, slik som Hacienda i
Manchester. Konserten de gjorde på legendariske Hacienda 17.
desember 1982, ble i 2005 gitt ut på DVD.
I desember gjorde
Blancmange en større sammenhengende turne som
startet 12. desember på Tiffany's i Glasgow.
Om ikke det var nok var Neil og
Stephen stadig innom studio høsten 1982, for å spille inn sitt neste studioalbum. Som produsent hadde de
denne gang valgt John
Luongo,
som først og fremst er kjent for sine remikser for artister som Men
without Hats, Ultravox og
The Jacksons. Innspillingen foregikk
i London i Marcus
Music studio, og
i Sigma
Sound studio i New York.
Det indiske lydbildet man fornemmet på "Living on the Ceiling"
ble videreført på denne platen med bruk av sitar, tablas og
persisk santoor. Den nye plata var også inspirert av
klubbscenen i New York, med elektroniske rytmer, slik som "All
Things Are Nice".
Innimellom
liveopptredener og arbeid i studio var Neil og Stephen i Blackwings
Studios for å jobbe med Vince Clarke på en låt de kalte "It
Takes Two".
Men resultatet ble så dårlig at de valgte å ikke gi den ut. Vince
Clarke var på den tiden opptatt med et nytt bandprosjekt han kalte The
Assembly. Flere
vokalister ble vurdert, og Neil besøkte Vince, men igjen ble
resultatet så dårlig at det ikke var noe poeng å gå videre med
det. Vince fikk like etter suksess på listene med "Never
Never" under
Assembly-navnet, med Feargal
Sharkey på
vokal.
Som første singel fra albumet
"Mange Tout" (fransk for:
spist hel) ble
"Blind vision"
gitt ut i april 1983. Og det ble nok en stor hit for Blancmange med
10. plass i hjemlandet. "Blind vision" var en låt de
hadde opptrådt live med et års tid.
"Blind
vision"-singelen med den alltid tilstedeværende
puddingen.
I mai 1983 hadde musikkmagasinet
Smash Hits et oppslag om Stephen og Neil, der de utforsket de
naturskjønne dalene i Austwick, Yorkshire. Det bød på mange morsomme
opplevelser og kommentarer. Samtidig som de pratet om sitt nye liv
som popstjerner og hva de planla å gjøre i framtiden.
|
|
|
|
|
Neil: "Ned i elva der
skal du". Stephen: "Ikke sjans!" |
|
Neil og Stephen
ved Bolton Abbey: "The Vicar's 'Save the roof fund'doesn't
seem to be doing too well.." |
"That's love that is"
fulgte i september 1983, med 33. plass. B-siden bestod av Luscombes
"Vishnu" der indiske stemmer og sang var samplet, til et
elektronisk bakgrunnskomp.
En ny topp 10 (8. plass)
fikk Blancmange med den svært fengende "Don't tell me",
i
april 1984. Låta som også kom inn på singellistene i Sveits og
Nederland, var produsert av
Peter Collins (Nik
Kershaw, Matt
Bianco). Selv
om albumet "Mange Tout" var ferdig innspilt i november
1983 ble den ikke gitt ut før i mai 1984. Kritikerne likte plata
men mente låtmaterialet var hakket dårligere enn på debutplata.
Det indiske preget ble framhevet som et kjennetegn på "Mange Tout". Likefullt ble dette bandets beste plassering på
albumlista i Storbritannia, da den nådde 8. plass i mai 1984.
"Mange Tout" fra 1984.
I 1984 var
Blancmange som vanlig
opptatt med å gjøre konserter i Storbritannia og Mellom-Europa.
Konserten de gjorde i Nottingham ble anmeldt i musikkbladet No1. De lot sjarmere av bandets humor
og fengende låter. No1: "Their chemistry consists of charm and
natural chaos plus some of the most spectacularly bad dancing ever
seen, courtesy of Neil Arthur. Naturally, everybody has a wonderful
time." Med seg på scenen hadde Neil og Stephen 2 kvinnelige
korister, og en indisk trommeslager.
Konserten var så vellykket at de to ble
kalt tilbake på scenen tre ganger av publikum for å gjøre
ekstranummer. Selv var de ikke helt fornøyd med framførelsen, eller
det faktum at noen kastet en sko på Neil så hardt at han fikk
skikkelig vondt. De var mer fornøyd med konserten kvelden forut, på
York university. Her hadde de hadde fått folk til å knyte håndklær
rundt hodet, og danse.
Blancmange
på scenen i Nottingham i 1984.
I
juli ble en coverversjon av den 2 år gamle ABBA-låta
"The Day Before
You Came" gitt ut på singel. Og med sin 22. plass
nådde de 11. plasser høyere enn det ABBA selv hadde gjort med sin
versjon. Neil Arthurs sang her på en crooneraktig måte som kledde
låta. Og bidro til å gjøre dette til en av de fineste
øyeblikkene i Blancmanges diskografi.
Fra
videoen til "The Day Before You Came".
Deretter tok bandet seg en pause som mange mener ble skjebnesvanger for dem. Ettersom den
synthbaserte popen som hadde vært så populær på første halvdel av
80-tallet mistet grepet om platekjøperne på 2. halvdel av tiåret
- med enkelte unntak.
I denne pausen slo Stephen
Luscombe seg sammen med kjente musikere som Daniel Miller (Depeche
Mode produsent), Vince Clarke (Yazoo, Erasure), og den anerkjente
indiske sangeren Asha Bhosle under navnet
West India
Company. Asha er Indias
største sangstjerne, med 40 millioner solgte plater på
samvittigheten. Hun har spilt inn plater på alle de 14 språkene som
fins i India, men dette var første gang hun sang på engelsk. Sammen
ga de i 1984 ut den kritikerroste singelen "Ava Maria".
West India
Company
I mai 1985 ble Blancmanges 3.
album "Believe
You Me" spilt inn, i 7 ulike studioer.
Produsent denne gang var Stewart Levine
(Simply Red,
Culture
Club,
Lionel Richie). Og selv om den bygde videre på de to først
albumene, var den ikke av
samme kvalitet. Kritikerne slaktet stort sett plata da den ble gitt
ut i oktober 1985. Noe som må sammenholdes med den negative
holdningen mange hadde til synthpop på den tiden, da gitarbasert
pop som The Smiths var det store. Også salgsmessig ble det en
gedigen nedtur, med 54. plass i Storbritannia. Heller ikke singlene
"What's your problem?" (40. plass),
"Lose your
love" (77.
plass), og "I can see it" (71.
plass) nådde opp på listene. Sistnevnte het "Why
don't they leave things alone" på "Believe you me"
albumet.
"Lose
your love"
En vakker låt fra albumet som
dessverre aldri ble gitt ut på singel, var den klassisk-inspirerte
"Lorraine's My Nurse"
- et av bandets absolutt fineste
øyeblikk.
"Believe
You Me" fra 1985.
Desillusjonert av den manglende
interessen for musikken deres valgte Neil og Stephen å oppløse
Blancmange i juni 1986. De var også frustrert over hvordan
Blancmange hadde utviklet seg musikalsk og imagemessig gjennom
årene - de var ikke lenger det bandet de opprinnelig hadde ønsket
å være. Neil var også redd for at vennskapet til Stephen ikke
ville overleve om de fortsatte sammen i Blancmange.
Arthur: "We were asked to play at the Royal Albert Hall as part of a Greenpeace charity concert. To help promote the event we’d trundled off to Hyde Park to stand in front of a huge model whale with John Hurt, as you do. Later at the show, I remember looking around during the concert and thinking to myself, “what the bloody hell am I doing here?” What started as an experimental duo, had become a full on (no)show band. Also, it felt like Stephen and I were growing apart due to us working together for so long! Time to stop this for 26 years or so and protect our friendship."
Etter det fortsatte de som musikere hver for
seg. I starten tilbrakte de begge tid med å lage musikk til ulike
filmer og TV-program. I 1989 valgte Stephen Luscombe å hente
fram prosjektet West India Company, og samme år ga de ut albumet
"Music from new demons", en plate som i likhet med
"Mange tout" blandet elektroniske elementer med indisk
musikk.
Stephen
Luscombe
West India company dro også på
en større turne i Amerika. Med seg hadde Luscombe Asha
Boshle.
Men pga. sykdom grunnet stress ble Asha sengeliggende, noe som
betydde en slutt for prosjektet. Asha ble i 1998 hyllet i nr. 1
låta "Brimful of Asha"
(The Cornershops).
"Music
From New Demons": West India Compnay
Luscombe deltok
også i et bandprosjekt kalt Deep Space, sammen Kate
Garner (Haysi
Fantayzee) og Princess
Julia.
Det skulle drøye til 1994 før
Neil Arthur ga ut sitt soloalbum, kalt "Suitcase", til
liten interesse. Også singlene "I love, I hate" (topp 50
i Storbritannia) og "One day, one time" ble gitt ut som
singler
fra albumet. Mange mente plata viderebrakte lydbildet fra
Blancmanges plater på en god måte, og tilpasset det til 90-tallet. Arthur har også jobbet med
et prosjekt kalt
Saturn 5, sammen
bl.a. David
McClymont fra
Orange Juice. I
1996 ga Neil ut singelen "Sweet
Lassi Dub"
sammen med Dog
Ears Montana. For
anledningen kalte de seg Stoppa
& Nobby.
Låta var godt
egnet for dansegulvene med sitt dub-preg og indiske toner.
Etter det laget
Neil musikk til flere filmer og TV-dokumentarer, slik som
"Slumdog Children of Mumbai", "Indira Gandhi:
The Death of Mother India to Secret Lives" og
"Errol Flynn
and the ITV World Cup".
I mange år var det
stille fra Neil og Stephen. Helt til de i 2007 dukket opp som
Blancmange igjen, med nye låter lagt ut på internettsiden Myspace.
Bl.a. "Making Aeroplanes". Blancmange:
"Oyez!! Oyez!!
Now hear this! We are in the process of recording songs for a new
Blancmange Album. We will upload tracks that are at different stages
of development as the project moves along its merry way. Hope you
enjoy the ride!".
Neil Arthur
var i tillegg opptatt med et band kalt
AWP1,
sammen med musikerne
Pandit Dinesh og Brian
Warner.
Mens fansen ventet
på den lenge bebudede comeback-albumet, kunne de glede seg med DVDen
"Hello
good evening", som inneholdt
opptak fra bandets konsert på
Hammersmith, London den 24. mai 1984.
DVDen
"Hello good evening".
I september 2008 ble bandets 3 studioalbum
gitt ut på CD i remastrede versjoner (selv om enkelt fans klaget på
lyden). Med remixer og ekstra materiale som tidligere ikke har vært
presentert. Og med en fyldig booklet, med bilder av bandet.
I mai 2009 var Blancmange klar med en ny
bolk låter. Først og fremst representert av
"Drive me". I
2001 ble den gitt ut som en download-singel. Ellers hadde de også laget nye versjoner av
gamle hits, slik som "Living on the Ceiling".
Blancmange: "We have finished recording
the first lot of new stuff. Now we are preparing to get it off the
shelf and out in the open. Be afraid be very afeared."
I 2010 deltok Neil Arthur
på Faithless' album
"The Dance".
Både Faithless, Moby og La Roux
som på 2000-tallet var toneangivende innen elektronisk pop har
nevnt Blancmange som en av sine inspirasjonskilder, noe Neil og
Stephen satte stor pris på.
I mars 2011 var de omsider
klar med albumet, som fikk navnet "Blanc
Burn". Blanc er hvit
på fransk, som sammen med burn ble hvitbrenning. Tittelen spiller
på bynavnet Blackburn - stedet der Neil Arthur bodde. Plata bestod
av 11 fengende låter som til tross for sitt elektroniske lydbilde
hadde få fellestrekk med platene de ga ut på 80-tallet. Det var
helt tydelig at Neil og Stephen ønsket å vise at de hadde kommet
et steg videre musikalsk, i takt med den utviklingen som ellers
hadde funnet sted i britisk pop.
"Blanc
Burn" kom med et klassisk Blancmange cover,
der både
logoen og puddingen var slik den pleide å være.
"Blanc Burn" ble
omtalt og anmeldt i flere aviser og nettsteder. Og de fleste var
svært positive til plata:
The Guardian:
"Their 26-year break has generated new sounds and renewed
enthusiasm, and there's not an ounce of fat here."
Mojo Magazine:
"Rather than an excercise in pastiche, 'Blanc Burn' sounds
completely comfortable in its 2011 skin... Withering, witty and
clever."
MusicOMH.com:
"The
duo neither pretends to revisit its successful past nor claims a
faux renaissance, instead opting for an honest, if solid, collection
of songs."
Også folk som
hadde gått til innkjøp av plata la igjen positive omtaler av
plata, på Amazon.co.uk og andre nettssteder.
Stephen og Neil
var også fornøyd med plata de hadde laget. Stephen: "We made this new album on our terms."
Neil: "The whole album has a darkness about it. It’s like the
culmination of all our experiences since we were born."
Neil
Arthur og Stephen Luscombe i 2011.
Dessverre ble ikke
"Blanc Burn"
noen salgssuksess, med kun 163. plass i Storbritannia.
Etter utgivelsen
av albumet dro Blancmange ut på turne i Storbritannia, for første
gang siden midten av 80-tallet. Turneen startet 6. mars 2011. Dessverre ble det uten Stephen Luscombe som var alvorlig syk, og
ikke klarte å bevege seg. Neil fikk med seg Pandit Dinesh og Graham
Henderson i
stedet, slik at turneen kunne gjennomføres.
Blancmange: "Stephen is sorry not being able to come out on
the road, he would like to assure everyone that Neil has been
working hard to get everything up to scratch & wishes those who
see the show have a great time."
Heldigvis kom
Stephen seg til hektene slik at han fikk sluttet seg til de andre. Stephen
slet med en utposing på hovedpulsårene, noe som forårsaket problemer.
I
november 2013 dro Blancmange ut på en turne i Storbritannia der
debutalbumet "Happy Families" ble framført i sin helhet
hver kveld, med et oppdatert lydbilde. Neil: "I wanted to
approach the songs using today's technology. Rather than just dust off
the old songs, I wanted to bring something fresh to the project and
make it a contemporary reworking rather than an exact imitation."
Som en
forlengelse av turneen valgte de å gi ut albumet
"Happy Families Too...",
som digital nedlasting og som fysisk utgave på bandets konserter. I
april 2014 ble plata gitt ut på ordinær måte, på Cherry Red
Records.
Med seg
i studio hadde Neil
Adam Fuest, som
hjalp ham med produksjonen. Fuest hadde også ansvaret for lyden på
Blancmanges konserter. For anledningen tok Neil fram de gamle synthene
Roland TR-808 og Roland Super Jupiter.
På
Deluxe-utgaven av
"Happy
Families Too..." gjorde Vince Clarke en remix av "Living On
The Ceiling".
"Happy
Families Too..." fra 2013/2014.
Stephen
deltok ikke på turneen, pga. helsetilstanden sin (han er likevel
kreditert på plata). Og det skulle dessverre vise seg å bli den
siste Blancmange-plata han deltok på.
Neil:
"Because of Stephen's serious health issues, there is not a possibility of him returning to work live or
record."
Neil
valgte da å fortsette under Blancmange-navnet, med hjelp fra
studiomusikere.
I mars 2015
var Neil ute med første Blancmange-album uten Stephen, da han ga ut
"Semi Detached" på
Cherry Red Records. På plata fikk han hjelp fra meritterte David
Rhodes, som også hadde deltatt på debutalbumet "Happy
Families". Hans gitarspill på flotte
"Bloody Hell Fire" var
imponerende.
"Semi
Detached" var en mørkere og mer personlig plate enn noe av det
Blancmange hadde gitt ut før, selv om Can-coveren
"I Want More"
fikk det til å rykke i dansefoten med sine tunge disco-beats. Det
østlige-preget ble 'ivaretatt' i "Paddington"
og "Like I
Do". London og
dens undergrunn ble hyllet i
den 8 minutter lange
"The Fall".
Flere
har framhevet "Semi Detached" som en av Blancmanges beste
plater. I Storbritannia nådde den 131. plass, og 22. plass på
indie-lista.
"Semi
Detached" fra 2015.
I 2015
var Neil ute med nok et Blancmange-album, kalt "Nil
By Mouth".
Plata som kun bestod av instrumentale spor hentet inspirasjon fra den
første tiden Neil og Stephen laget musikk sammen, der de brukte det
de hadde for hånden, med enkle båndtopptakere og ting på kjøkkenet
som de kunne skape lyder ut av.
Neil:
"When Blancmange first started writing music, Stephen and I would get together around his house of a weekend and experiment with tapes loop, Tuppaware (a Smash tin with tin foil over the lid), guitar, electric organ etc’, says Arthur. ‘Under the gaze of his pet giant stick insects. Initially it would be instrumentals we’d set about creating. We were both in other bands, Stephen with Miru And The Managers and me with L360 And The Viewfinders. None of these outfits performed instrumentals. Friends wrote some lyrics for us – ‘Cylindrical Brain Drain’, ‘European Head Squashers’ and ‘Anarchy In Moderation’. Stephen was the vocalist for these early
songs."
På
plata hadde Neil også gjort en coverversjon av
"Holiday Camp",
fra bandets første singel "Irene & Mavis".
"Nil
By Mouth" var likefullt mer stemningsfull og variert enn
inspirasjonen for plata kunne tyde på, med låter som hadde
referanser til sci-fi filmmusikk, synthpop, tecnho og jazz. Neil
gjorde det meste på plata selv.
Dessverre
nådde ikke "Nil By Mouth" opp på den britiske albumlisten
da den ble lagt ut for salg 25. september 2015. Allerede i mai hadde
den vært tilgjengelig for fans som var tilstede på Blancmanges
konserter på Red Gallery i London.
"Nil
By Mouth" fra 2015
I 2016
tilbrakte Neil mye tur ute på veien, med konserter rundtom i England.
Det ble også tid til en konsert i København.
I mars
2016 var Neil også klar med nok et album - det 3. på et år. "Commuter
23" var
minimalistisk og elektronisk, noe som kunne gjøre plata til en
prøvelse for lytteren. Neils stemme var robotaktig og lydbildet
sterilt. Tilbakemeldingene fra fansen var heller ikke de beste.
"Commuter
23"
Neil
fortsatte tempoet i 2017, med utgivelsen av studialbumet
"Unfinished Rooms".
Det minimalistiske lydbildet fra "Commuter 23" ble
videreført på denne platen, men med sterkere refereranser til
Blancmanges 80-talls plater, med bruk av analoge synthesizere. Tunge
bassriff i bakgrunnen gjorde at man tydelig kunne høre at plata var
av nyere dato.
"Unfinished
Rooms" ble skrevet og produsert i samarbeid med artisten Benge
(Edwards), som
hadde bakgrunn fra bl.a. John
Foxx & The Math
og Gazelle Twin.
"Unfinished
Rooms" fra 2017. Neil til høyre.
Neil og
Benge hadde også et bandprosjekt sammen, kalt Fader.
I juni var dette bandprosjektet ute med albumet "First
Light". Plata
kunne minne om det Neil hadde holdt på med de seneste årene, med et
kjølig elektronisk komp. I 2019 ga Fader ut albumet "In
Shadow".
Neil
Arthurs sideprosjekt, Fader
For
fans av Blancmange som fortsatt foretrakk de gamle platene var
CD-boksen "The
Blanc Tapes"
av mer interesse. Over 9 CDer ble bandets 3 første plater presentert,
samt en stor mengde ekstramateriale med kommentarer fra Neil.
"The
Blanc Tapes", med de tre første platene.
I 2017
og 2018 var Neil opptatt med nok et bandprosjekt, kalt
Near Future. Denne
gang samarbeidet han med Jez
Bernholz fra
Gazelle Twins. I likhet med de andre platene Neil var involvert i på
denne tiden bestod "Ideal
Home" av musikk med et syntetisk preg.
Near
Future
I 2017
og 2018 turnerte Neil jevnlig med Blancmange, for det meste i
Storbritannia, men også i Belgia og Danmark.
2018
ble et like produktivt år som de foregående, da Neil også fant tid
til å spille inn nok et Blancmange album. "Wanderlust"
hadde noe av det samme lydbildet som de foregående platene, men var
likevel mer melodiøst og tilgjengelig. Med Neils varme vokal som
framstod som en kontrast til det kjølige lydbildet.
"Wanderlust"
fra 2018
I 2018
gjorde Neil nok en britisk turne.
I 2019
kom oppfølgeren til instrumental-plata "Nil By Mouth" fra
2015, kalt
"Nil By Mouth II".
Neil skrev alle låtene, men fikk hjelp med de elektroniske
arrangementene fra Benge. Som alle Blancmange-platene fra 2015 og
utover ble også denne gitt ut på Neils eget Blanc
Check Records.
Plata ble kun gitt ut i 1000 eksemplarer, noe som med tiden vil gjøre
den til et samleobjekt.
"Nil By Mouth II"
I 2020
ble samarbeidet mellom Neil og Benge videreført på Blancmange-plata
"Mindset".
Neil gjennomførte også en "Mindset
Tour", med
oppstart i Skottland 1. mai.
I 2020
hadde Neil i realiteten nok et album ute, kalt
"Waiting Room (Volume 1)".
Plata var satt sammen av låter som han ikke hadde funnet plass til
på de foregående albumene. Plata var kun tilgjengelig via nedlasting
fra Blancmanges nettside, og var ment som et plaster på såret for
fansen pga. noen konserter som ble avlyst.
"Mindset" og "Waiting Room" fra 2020
|