Cat Stevens (Steven Demetre
Georgiou)
: Født 21.
juli 1947, London, England
Cat Stevens er
en av rockehistoriens beste og mest respekterte låtskrivere,
med sanger som "Morning has Broken", "Wild
World", "Father to Son" og "Matthew &
Son" på
samvittigheten. Låter som er blitt covret gang på gang av andre
artister. Flere av albumene hans regnes som klassikere i
dag, der de blir oppdaget av nye generasjoner av platekjøpere.
Album som i sin tid også gjorde seg sterkt gjeldende på listene i U.S.A.,
Storbritannia og Norge.
Steven Demetre
Georgiou ble født i London, og tok senere kunstnernavnet Cat Stevens.
Opphavet hans var gresk-svensk. Med en gresk-kypriotisk
far ved navn Stavros
Georgiou, og
en svensk mor ved navn
Ingrid Wickman.
Han vokste opp i Shaftesbury Avenue i Soho, London, sammen med to
eldre søsken. Deriblant David
Gordon.
En
ung svensk-kypriot
Selv om
foreldrene var gresk-ortodokse, sendte de ham som seksåring
til en romersk-katolsk skole i Drury Lane, for å gi gutten et godt
moralgrunnlag. Med sin ortodokse tro følte han seg ikke helt
hjemme her, noe som kan ha påvirket ham senere i livet, i sin
søken etter et religiøst fundament. Likefullt bidro
inntrykkene fra de ulike religionene som han ble presentert for,
å gi ham et åpent sinn.
Foreldrene som
drev en restaurant i London, var veldig anti-muslimsk, pga.
den gresk-tyrkiske krigen.
Cat Steven var fascinert av
gjestene som besøkte restauranten og av de mange teatrene som
lå i nærheten av restauranten. Han interesse for å underholde
startet her. Hanhar i ettertid omtalt sin oppvekst i
Londons West end som et fantasiland. Med spennende kaffe barer,
butikker, teatre og kinoer. Han følte han befant seg i sentrum
av universet.
Da han var 10
begynte han å jobbe som servitør i farens restaurant etter
skoletid. Her lærte han gleden ved å tjene sine egne penger
gjennom tipsene han fikk fra kundene.
Forbildet var
faren, som var en hardt arbeidende mann. Han hadde vokst opp i
Paphos i Sør-Kypros, der bare det å eie et par sko var sett
på som luksus. 'Penger vokser ikke på trær' var
farens motto, som han innprentet i unge Stevens.
I barndommen
var en Andy hans beste venn. De to pleide å leke sammen i de
utbombede ruinene som på den tiden fortsatt var vanlig i
London. De pleide også å klatre opp på takene på husene i
nærheten av der de bodde, og speide utover Londons hektiske
byliv.
Mens Steven
fortsatt var ung ble foreldrene hans skilt. Men likefullt fortsatte begge å bo i
leiligheten over restauranten. Noen år senere flyttet moren
tilbake til Sverige og Gävle der hun var fra. Steven som da var
8 år gammel, ble med, og endte opp som den eneste
mørkhårede gutten på skolen. Noe som faktisk gjorde ham
svært populær blant de andre. Oppmerksomheten han fikk fra de
andre ga mersmak, og det skapte et ønske om å bli en ordentlig
stjerne en dag. Cat Stevens: "Det var en spesiell opplevelse.
Det var da jeg skjønte at jeg kom til å bli stjerne. Alle glodde på
meg. Jeg hadde brune øyne. Den gangen hadde alle blå øyne."
Bilde
av Cat Stevens sammen med søsteren, i forbindelse med et besøk i
Gävle da han var liten.
I ungdommen
så han på seg selv som en
observatør av livet. Og brukte mye tid til å tenke og filosofere.
Etter et halvt
år i Sverige flyttet de to tilbake til farens restaurant i
London. Cat Stevens måtte bruke mye tid på å være
brobygger mellom foreldrene. Senere, da han ble berømt, følte
han at suksessen hans bidro til å bringe foreldrene nærmere
sammen.
Allerede fra
han var ung, likte Stevens å synge og male. Noe han ble
oppmuntret til av moren. Først var det maler han ønsket å
bli. Men da han hørte at hans store forbilde Van Gogh
døde
fattig og øreløs! mistet han lysten på å fortsette karrieren
i den retningen. I stedet satset han alt på å bli musiker, hvor
han antok at sjansen til å bli rik var større. Inspirert av de
amerikanske forbildene han så på TV og kino var det å bli
rik og vellykket det som telte i verden.
Suksessen til The
Beatles og Merseyside-bandene viste at det gikk an å komme
fra England, og likevel gjøre det stort som musiker. Gjennom
musikken fikk han også sjansen til å uttrykke
mange av de tankene han hadde. De hadde et piano hjemme, som han
lærte seg å spille på, i tillegg til at han lærte seg å
spille gitar.
Han tok først kunstnernavnet Steve
Adams, før han endret det til Cat Stevens. Han opptrådte på
ulike tilstelninger, hvor han tilslutt ble oppdaget av Mike Hurst
- et
tidligere medlem av folk-pop bandet The Springfields. Hurst
fikk Stevens til å spille inn låta "I
Love My Dog".
Den ble deretter sendt til Decca records som likte det de
hørte. Låta ble gitt ut på singel med en flott 28.
plass i Storbritannia i 1966 som resultat. Noen måneder senere ga han ut 2.
singelen "Matthew & Son",
som ble en enda større
hit, med en 2. plass i Storbritannia.
Den
19 år gamle Cat Stevens fra innersleevet til "Matthew
& Son".
Den 19 år
gamle Stevens var nå blitt popstjerne, noe som betydde store
endringer i livet hans. Jentene gjorde hva de kunne for å komme
i nærheten av ham. Og intervjuer og fotoseanser var endel av
hverdagen. Dette var oppmerksomhet som den unge Steven kunne
like godt. Men samtidig var han stadig på en søken etter noe.
Han trodde rikdom og berømmelse ville være svaret han søkte
etter, men det var det ikke.
Både "I
Love My Dog" og "Matthew & Son" var skrevet av
Cat Stevens. Dette ga ham et rykte som en dyktig låtskriver. Han
startet da å skrive låter for andre artister. Bla. P.P. Arnold
med låta "The
First Cut Is The Deepest". En låt
også Rod Stewart
skulle komme til å
ha stor suksess med i 1977,
da låta gikk til topps i Storbritannia. 3. singelen "I'm
Gonna Get Me A Gun" nådde også topp 10. Mens debutalbumet
"Matthew & Son" nådde en fin 7. plass i
Storbritannia i mars
1967.
Suksessen gikk
ham til hodet på denne tiden. I Swinging London levde Stevens
det glamorøse liv. Med sene kvelder, og alt for mange sigaretter
og drinker. Han følte selv han måtte leve dette livet fordi
det ble forventet av ham. Men han var iferd med å miste
kontrollen.
Etter hvert gikk
det nedover med platesalget. Hans 2. plate "New Masters"
fra 1967 nådde ikke topp 40
engang. Innspillingen ble skjemmet av at Stevens ikke var
fokusert på det som foregikk. Underveis brøt han også med sin
produsent og venn Mike Hurst. Og resten av innspillingen ble
preget av at advokatene på begge sidene av konflikten mellom
Stevens og Hurst stadig vekk dukket opp i studio.
Produsent
Mike Hurst.
Platas
høyepunkt er Stevens egen versjon av "The First Cut Is The
Deepest", "Kitty"
og "Come
On Baby".
På en ellers svak plate kunne man høre fragmenter av det som
ville komme i årene. Med mer folk-orientert pop.
"New Masters"
med Cat Stevens
Heller ikke
singlene Stevens ga ut på denne tiden ble noen suksess. Og
deretter ble han rammet av tuberkulose. Han ble brått kastet ut
av glamourtilværelsen, og over i en seng på et sykehus i
Sussex, omringet av leger. Her fikk han god tid til å tenke over
livet han levde. Han innså hvor sårbar livet egentlig er, og
at han like godt kunne vært død.
I ettertid har
han omtalt dette som et vendepunkt i livet. Han stilte seg selv
mange essensielle spørsmål om livet. Og han fattet interesse
for Østens mystikk. Han fikk en Buddhistisk bok kalt "The
Secret Path"
som betydde mye for hans videre liv. Fra da av ble han et
søkende menneske, på jakt etter klare svar om vår eksistens
og menneskets skjebne. Han
begynte også å meditere på denne tiden, og han anla
skjegg.
I 1969 prøvde
han seg på et comeback med singelen "Where
Are You",
som var hentet fra hans forrige album "New Masters".
Men heller ikke det ble noen suksess. Så han ble droppet fra
Decca, og deres underselskap Deram.
Desillusjonert
av hans erfaringer med musikkindustrien, begynte Stevens å
skrive mer personlig, introspektivt materiale. Låter som
reflekterte hans innerste tanker. Han begynte også å designe
sine egne platecover. Cover som var inspirert av kunstnere fra
Øst-Europa.
Lydbildet var
også mer folk-preget og lavmælt. I motsetning til de
foregående platene som hadde et mer storslått, typisk 60-talls lydbilde.
Med grunnlag i disse låtene fikk han platekontrakt med Island records.
Hans tredje
album "Mona Bone Jakon"
kom i april 1970, og var
produsert av det tidligere Yardbirds medlemmet Paul
Samwell-Smith. For de som kjente ham fra Stevens' periode som
popstjerne må denne blues-folk inspirerte platen med sanger
om død, overlevelse og håp, vært en stor overraskelse. Plata
ble godt mottatt av både pressen, men uten at den solgte noe
særlig. Men singelen " Lady D'Arbanville"
gjorde det veldig bra i Storbritannia med en 7. plass i juni 1970.
Albumet skulle likevel etter hvert nå opp i anselige salgstall,
med Stevens økende popularitet i de følgende årene.
"Mona Bone Jakon"
fra 1970.
I august
1970 hadde reggae-artisten Jimmy Cliff
en topp 10 hit
i Storbritannia med "Wild
World", som var skrevet av Stevens. En låt som senere har
blitt covret av mange artister. Bla. av Mr. Big og
Maxi Priest.
Sistnevnte hadde en topp 5 hit i Storbritannia med låta i 1988.
Cat Stevens
gikk nå inn i en veldig aktiv periode, der han stadig ga ut nye album. Album som alle fikk svært god kritikk, og som
senere anses som klassikere. "Tea
For The Tillerman"
kom i november 1970, og nådde en 20 . plass i Storbritannia. Året
etter fikk han sitt store gjennombrudd i U.S.A. med dette
albumet, da den klarte en 8. plass på Billboard. Dette førte
til interesse for hans tre første album, som alle gjestet Billboard i 1971. I U.S.A. fikk han raskt et rykte som en dyktig
låtskriver, i samme klasse som James Taylor og
Carole King.
"Tea
For The Tillerman" fra 1970 regnes som en klassiker.
I 1971 fikk
han også to store hits i U.S.A. med "Peace Train" (7.
plass), og "Wild World" (11. plass). "Peace Train"
ble skrevet som en kamp mellom det gode og det onde, der toget
ruller avgårde på kanten av mørket. Den skulle illustrere
hvilken fredsreise han og hans generasjon var med på.
I 1971 ga Cat
ut suksessalbumet "Teaser
And The Firecat".
Den
inneholdt blant andre klassikeren "Morning
Has
Broken", som ble en topp 10 hit i i både U.S.A.,
Storbritannia (og Norge).
"Teaser
And The Firecat"
Pianospillet på låta ble gjort av den
kjente keyboardisten
Rick Wakeman
fra Yes.
Albumet nådde 2. plass i U.S.A. (og Norge), og 3.
plass i Storbritannia. Formularet var omtrent likt det han hadde på
de to foregående platene. I tillegg dro han inn både greske og
karibiske stemninger på plata.
4
av Cat Stevens mest trofaste musikere : Jean Roussel, Alan
James, Gerry Conway, Alun Davies
I 1972 bidro
Stevens med gamle og nye låter til kultfilmen "Harold
And
Maude". Men låtene ble aldri gitt ut på noe soundtrack
plate, noe som gjorde de til en kuriositet i mange år.
Dette året ga han ut nok en suksessrik plate med "Catch
Bull At Four". Den gikk til topps i U.S.A., og nådde 2.
plass i Storbritannia (Og 3. plass i Norge). Plata var ikke like
melodiøs som de foregående, og arrangementene var også litt
hardere. Mens tekstene hadde et stadig dypere religiøst
tilsnitt.
"Catch
Bull At Four" fra 1972
Mange mente at denne plata beviste at Stevens var
'over the top' kvalitetsmessig. Samtidig viste Stevens
tegn på at han var lei tilværelsen som kjent musiker. I 1973
flyttet han fra England til Brasil. Offisielt pga.
skattereglene. Men pengene hans sparte på å flytte, ga han til
veldedighet. Han hadde en leilighet i Rio som utmerket seg ved
at den ikke var møblert. Dess mer populær og rik han ble, dess
mer følte han behov for å distansere seg fra materiell rikdom,
og folk generelt. Den eneste han hadde en viss kontakt med mens
han bodde i Rio, var vaskehjelpen. Men hun snakket kun portugisisk, et språk Stevens ikke forstod.
Han gjorde nå opptredener sjeldnere, og han
sluttet å gjøre intervjuer. I stedet
brukte han mer tid på å studere ulike religioner. Han var
innom både Zen Buddhisme, Hinduisme og annen østlig mystikk.
Han leste også de gamle greske filosofene, og da særlig Pytagoras,
som hadde en matematisk forklaring på det meste.
Det som gjorde
mest inntrykk var en muslimsk poet ved navn
Rumi. Uten at
Cat følte noe behov for å gå over til Islam på denne
tiden.
I 1973 kom
"Foreigner" som var en temaplate, hvor side 1 var som
en musikal . Side 2 inneholdt enkeltlåter. Bla. hiten "The
Hurt". Mens Stevens på de fire foregående albumene hadde
brukt de samme musikerne, den samme produsenten, tegnet coverne
selv, og hatt omtrent det samme lydbildet. Var dette noe annet.
Men likefullt ble platen en suksess, med 3. plass i både U.S.A.
og Storbritannia. I Norge ble dette hans første listetopper, der den
lå som nr. 1 i 3 uker på VG-lista.
"Foreigner"
I 1974 ga Cat ut albumet "Buddha
And The Chocolate
Box". 3. plass i
Storbritannia, og 2. plass i
U.S.A. viste at Cat Stevens nå hadde fått et stort og trofast publikum som kjøpte
platene hans, selv om han ikke lenger viste seg i
offentligheten. Plata ga ham også flere hits på begge sider av
Atlanteren. På albumet gikk Stevens tilbake til konseptet fra
hans tidligere plater, med Paul Samwell-Smith som produsent, et enklere lydbilde, og kortere låter.
"Buddha
And The Chocolate
Box"
Samme år ga han også
ut liveplata "Saturnight (Live
In
Tokyo)". I 1975 kom samleplata
"Greatest Hits" ut, som nådde 2. plass i
Storbritannia, og
6. plass i U.S.A. Plata skulle bli en en av mange samleplater
som kom i årenes løp.
På denne
tiden hadde Cat en sterk opplevelse som kom til å forandre hans
videre valg i livet. Han var på besøk hos A&M
(plateselskap) sjef Jerry
Moss i
Malibu, Los Angeles. Her bodde han ved stranden, så en dag bestemte
Cat seg for å ta seg en dukkert. Men det han ikke visste var at
det var farlige strømninger i sjøen. Og etter å ha badet en
stund opplevde han til sin store skrekk at han ikke klarte å
svømme inn til land igjen. I stedet ble han dratt utover. Han
følte apatien ta ham, og han trodde han kom til å dø. I sin
desperasjon skrek han ut :
"O God, if you save me, I'll work for you!". Og i
samme øyeblikk kom det en bølge som løftet ham inn igjen.
Dette ble et sannhetens øyeblikk for Cat.
I 1975 kom albumet "Numbers". Og det ble Stevens første
nedtur på mange år. Plata var et konseptalbum med en tenkt
historie om en galakse langt unna, med planeten Polygor og dens
folk - Polygeerne. Kritikerne likte ikke plata, og den ble en salgsmessig
fiasko i Storbritannia der den ikke nådde topp 40. I
U.S.A. nådde den en 13. plass. Det ble gitt ut en singel fra
albumet som het "Banapple Gas".
Til den ble det laget
en fornøyelig musikkvideo som viste Stevens' humoristiske side.
Cat Stevens var generelt tidlig ute med å bruke musikkvideoer
som ett middel til å promotere platene sine. Noe som ikke ble
vanlig før på 80-tallet.
"Numbers"
I 1976 tok han
nok et steg i den retningen som gjorde at han kom til å hoppe
av popkarusellen i 1978. Hans bror hadde nemlig besøkt
Al Aqsa
moskeen i Jerusalem, og kjent en sterk spirituell kraft. Inspirert
av dette tok han med seg Cat på en Islamsk festival som var i
London i 1976. Her kjøpte broren Koranen
til Cat som
en gave. Og Cat som aldri hadde tatt seg tid til å lese i
Koranen før, ble fengslet av det som stod der. Særlig ideen om
at vi alle er endel av en stor familie hvor alle er likeverdige,
slo an hos ham.
Dette fikk
Stevens til å gå i tenkeboksen. Først i mai 1977 var han
tilbake med et nytt album i form av "Izitso".
"Izitso"
Plata
var folkrock, iblandet moderne rytmer og synthesizere.
Kritikerne anså den som en lettvekter. Men den solgte brukbart,
med en 7. plass i U.S.A., og 18. plass i Storbritannia. Låta "Child
For A Day" var
skrevet av Cats bror David Gordon. Også han hadde en karriere
som musiker, der han ga ut albumet "The
Alpha Omega album".
De to ble gjerne kalt
The Georgiou brothers.
The
Georgiou Brothers
23. desember
1977 ble Cat Stevens offisielt muslim, og han byttet samtidig navn
til Yusuf
Islam, for å
markere sin nye tro. Dessuten var Josef (Yusuf) et navn han
alltid hadde likt godt.
I 1978 ga han ut sitt siste album i popsjangeren med "Back
To Earth".
Plata var spilt inn
før han konverterte. Man kan høre hva som er i emning i
låta "Bad Brakes" med ordene : "I must be
heading for a breakdown".
"Back
To Earth"
Plata fikk brukbar kritikk, og
mange mente dette var hans beste album på mange år. Med Paul
Samwell-Smith som produsent, og låter om kjærlighet og
naturen. Slik mange ønsket å høre ham. Plata nådde en 33.
plass i U.S.A. og en 17. plass i Norge. I Storbritannia nådde den
ikke opp. Der var det pønk som var det store i 1978, ikke
folkrock.
Cat Stevens siste
offentlige opptreden på lang tid ble da han sang
"Child For A Day"
sammen med
David Essex på
en Unicef-konsert i desember 1979. Stevens ble her
presentert som Yusuf Islam.
David
Essex og Yusuf Islam.
Etter dette
trakk han seg tilbake fra musikkindustrien. I utgangspunktet var
det ingenting som tilsa at han ikke kunne være muslim og
musiker samtidig, men han fryktet at musikkbransjens jakt på
økonomisk vinning ville flytte fokuset hans bort fra den sanne
tro.. i et intervju med et Islamsk magasin i 1980 fortalte Yusuf
at han ikke ville være dogmatisk og avvise muligheten for at
han en dag kom til å vende tilbake til popbransjen. 26 år
etter ble denne muligheten en realitet, da han ga ut albumet
"An Other Cup".
Han solgte også
alle sine verdslige ting, og startet en muslimsk skole i
Salusbury Road, Nord-London. I årene som fulgte tjente han
likevel godt på royalities fra platesalg og radiospilling.
Disse pengene ble brukt på den muslimske skolen, og annet
veldedighetsarbeid som Yusuf drev. Han ble også gift, gjennom et arrangert ekteskap, noe
som resulterte i 5 unger.
I 1980 hadde
Cat en sterk opplevelse da han besøkte Mekka, Saudi Arabia. Og Ka’bah,
muslimenes helligdom.
I 1985
bestemte han seg for å tre ut i offentlighetens lys, inspirert
av Live Aid
og veldedighetsarbeidet som ble gjort for Etiopia. Han skjønte
at popbransjen faktisk kunne bringe noe positivt med seg, at den
kunne bidra til å hjelpe folk. Han skrev en låt som det var
meningen at han skulle framføre på Wembley under Live Aid. Men
fordi Elton
Johns opptreden varte lengre enn planlagt, ble det ikke tid
til Yusuf. Dessverre.
Etter dette hørte ikke verden noe fra
ham, før han uttalte seg om Ayatollah
Khomeinis dødsdom over
Salman Rushdie
i 1989. En dom han sa seg enig i. Dette gjorde Yusuf Islam til en av
Englands mest forhatte menn en periode. Radiostasjonene sluttet
å spille platene hans. Og bandet 10.000 Maniacs
som hadde en
coverversjon av "Peace train" på "In
My Tribe"
albumet sitt, fikk låta fjernet fra de senere opplagene.
Mer på linje
med den vestlige verden var Yusuf da han i 2001 fordømte
angrepene på World Trade center. Han mente angrepet ikke var i
samsvar med den muslimske lære. Han stilte også opp på en TV-konsert til støtte for de etterlatte. Dette ble hans første
offentlige opptreden på 20 år.
'Hatet' gikk etter hvert over. For samleplater med Cat Stevens nådde en 4.
og 6. plass i 1990 og 2003. Samtidig har Islam gitt ut album
med religiøst innhold de senere årene. Med "Life
Of The Last Prophet" fra 1995, og
"A Is For Allah"
fra
2000. I 2000 dro Islam også på en promoteringsturne i
forbindelse med re-lanseringen av Cat Stevens albumene.
Yusuf
Islam med Prins Charles. I mai 2000
trådte Yusuf Islam fram i offentligheten i forbindelse med Prins
Charles
besøk på hans islamske skole i London. Tilstede denne dagen
var også et rekordstort oppbud av sikkerhetsfolk fra bla. FBI.
Cat Stevens
vil for ettertiden være kjent for sine flotte låter og album,
men han vil nok være like kjent som popstjernen som hoppet av
popkarusellen for å starte et nytt liv som muslim. Noe som
sjokkerte en hel musikkverden i 1977. Og som stadig forundrer
musikkinteresserte. Men musikken hans lever videre, uavhengig av
hans tro.
i 2004 ble det
gitt ut en live-DVD som skapte endel oppmerksomhet. Det dreide
seg om noen gamle opptak fra "Majikat Earth Tour" fra
1976, som hadde kommet fram i lyset. De viste en vital Cat
Stevens som koste seg på scenen. Dette var en av de siste
opptakene som ble gjort av ham før han forlot offentligheten i
1977.
I 2004 havnet
Stevens også i rampelyset da han ble nektet adgang til U.S.A.
Mest sannsynlig fordi han støttet dødsdommen mot Salman
Rushdie. Dette førte en storm av sympatierklæringer for Yusuf
Islam. Den britiske utenriksministeren Jack
Straw
reagerte overfor de amerikanske myndighetene, og like etter ble
vedtaket om utestenging opphevet.
Samme år sang han også duett med Ronan Keating på
"Father & Son". En låt
Islam i sin tid skrev, men som
Keating hadde stor suksess med mens han var i Boyzone. Man kan
se på det som et tegn på at han ønsket å vende tilbake til
populærmusikken etter 27 år borte fra rampelyset. Duetten
mellom de to ble en stor suksess i Storbritannia med en 2. plass på den
britiske singellisten.
Yusuf
Islam deltok også i videoen til Ronan Keatings "Father
And Son".
28. mai 2005
opptrådte Yusuf Islam offentlig i Europa for første gang på
25 år da han under en Veldedighetsgalla i Düsseldorf, Tyskland
stod på scenen sammen med Paul
McCartney. Sammen sang de de gamle Beatles
sangene "All
You Need Is Love" og
"Let It Be".
Til stor glede for de frammøtte. Overskuddet fra gallaen var
på over en million kroner. Pengene gikk til
en forening som drev med minerydding.
Yusuf
Islam på scenen sammen med Paul McCartney i 2005.
I 2006
opptrådte også Yusuf på
Dolly Partons
plate "Those
Were The Days",
på hennes versjon av "Where
Do The Children Play".
I august 2006
fikk musikkinteresserte verden over den nyheten de har ventet
på i 28 år. Yusuf Islam planla nemlig å gi ut en ny
popplate, kalt
"An Other Cup". Plata skulle gis ut på Atlantic
records
i november 2006. Atlantics direktør Craig
Kallman fortalte med stor entusiasme at plata ville bli tidløs,
klassisk popmusikk. Med tekster om kjærlighet, fred og høyere
makter.
Yusuf som ennå idag selger 1.5 millioner plater i året, er
fortsatt en av de mest populære artistene som fins, der han
blir oppdaget av nye generasjoner av musikkelskere. Ikke minst
gjennom andre artisters tolkninger av hans klassikere.
I forbindelse
med den nye plata uttalte Yusuf: "I
feel right about making music and singing about life in this
fragile world again. It is important for me to be able to
help bridge the cultural gaps others are sometimes frightened to
cross."
Det var ikke
mange årene siden Yusuf tok opp gitaren igjen, etter at den
hadde ligget og støvet i mange mange år. Yusuf: "When I
picked up the guitar again, it was like a floodgate. Ideas and
melodies floated in without effort. The novelty of the whole
process, searching for forgotten chords, inspired me. It made it
feel the simple joy of being back as an amateur, with nothing
much to lose."
Det var
faktisk sønnen hans som fikk Yusuf til å ta opp gitaren.
Sønnen er en talentfull gitarist, og en morgen etter at alle
hadde gått og lagt seg igjen etter en morgenbønn, tok Yusuf
opp gitaren og klimpret på den. Til sin overraskelse husket han
både akkordene og tekstene på de gamle sangene sine. Han
syntes dette var morsomt, og fikk lyst til å lage melodier til
tekster han hadde skrevet. Dette skjedde i 2004, og 2 år etter
hadde han skapt "An Other Cup", som var klassisk Yusuf
Islam (Cat Stevens) slik vi husker det fra 70-tallet. Med
enkle gitarbaserte arrangement og flotte melodier. Plata var
produsert av Rick
Nowell (Madonna,
The Corrs,
Dido, Rod Stewart).
I tillegg hadde han fått med seg musikere som
Alun Davies, Jean Roussel og
Danny Thompson,
som alle var med og spilte sammen med Yusuf på 70-tallet.
I tillegg til
nye komposisjoner hadde han
funnet fram noen låter han opprinnelig skrev på 70-tallet,
men som aldri ble brukt på plate. Han fant også plass til en
coverversjon med "Don't
Let Me Be Misunderstood" som
i sin tid ble kjent med The
Animals.
Anmeldelsene
av plata var svært positive, der kritikerne trakk fram
de gode låtene og likheten med de tidlige 70-talls platene
hans. Den markerte seg raskt på listene rundtom. I Storbritannia
ble det 20. plasss, mens i Norge ble det 17. plass på VG-lista.
I U.S.A. ble det 52. plass.
Yusuf
Islams album "An Other Cup". Hans første popalbum på nesten 30
år.
På forsiden av
coveret til "An Other Cup" titulerte han seg kun som Yusuf. Og
det var kun fornavnet han brukte i sin omgang med presse og
plateutgivelser. Årsaken var at han var redd for å misbruke
Islam navnet, at det skulle bli koblet på en måte som ga folk
feil assosiasjoner. Yusuf : "Islam
doesn't have to be sloganized."
I november
2006 ble det kjent at Yusuf ville bli hovedattraksjonen på Nobelkonserten
i Oslo Spektrum den 11. desember. På den tiden hadde han ikke
opptrådt live på lenge, så dette ble en hyggestund av de sjeldne
for fansen. Foran TV seere verden over, og de frammøtte i salen,
sang Yusuf sin gamle slager "Peace Train". Noe som passet bra
for anledningen. På pressekonferansen i forbindelse med
konserten, framhevet Yusuf fredsprisvinneren
Muhammad Yunus
som en brobygger mellom fred og velstand. Yusuf hyllet også
fredsprisvinneren fra scenen i Oslo spektrum.
Yusuf
Islam under Nobel-konserten i Oslo.
I januar 2009 spilte
Yusuf inn den gamle
George Harrison låta
"The Day The Worlds
Gets Round".
Innspillingen var et samarbeid med tyskeren
Klaus Voormann.
Pengene fra salget av singelen gikk til de trengende på Gaza
stripa, etter at Israel hadde bombet området. Voormann var i sin
tid knyttet til The
Beatles. Og det var
han som laget coveret til Beatles plata
"Revolver". I
forbindelse med denne singelen, laget Voormann et nytt cover i
samme stil, med ham, Yusuf, og Georg Harrison avbildet.
Singelen
"The Day The Worlds Gets Round", med det Beatles-inspirerte
coveret.
I mai 2009 var Yusuf
også tilbake med et nytt studioalbum, kalt
"Roadsinger".
Med seg som produsent hadde han fått med seg
Martin Terefe.
En mann som også har produsert plater med
Ron Sexsmith, Leona Næss
og Magne Furuholmen,
og
a-ha. Igjen levert Yusuf at album slik fansen liker. Med
tandre sanger, og vakre ballader. Slik som
"Welcome Home".
Tekstene omhandlet igjen urettferdighet i verden, og egoismen
som preger oss mennesker : "No one cares for anyone else".
I
forbindelse med utgivelsen av plata, stilte Yusuf opp i flere TV
program. Blant annet i de populære TV-showene til
Chris Isaak
og
Jay Leno.
Muligens bidro dette til at plata ble en større salgssuksess enn
sist, med bla. en fin 10. plass i Storbritannia, og 41. plass i
U.S.A.
"Roadsinger"
fra 2009
Utgivelsen ble også fulgt opp med flere enkeltkonserter. Det var
også snakk om at Yusuf skulle ut på turne. Og at sønnen
Yoriyos
i tilfelle ville bli med på den.
Det drøyet til november 2009
før han fikk samlet musikere og dratt ut på turneen som fikk navnet "Guess
I'll Take My Time Tour".
I første omgang besøkte han byer som Dublin, Liverpool, Birmingham
og London (Royal Albert Hall). i juni 2010 fortsatte han turneen i
Australia og New Zealand.
1. april 2011 fikk nordiske
fans av Cat Stevens/Yusuf gleden av å se ham intervjuet på TV, da
han stilte opp i Fredrik
Skavlans program "Skavlan".
Her fortalte Yusuf om barndomsminner fra Sverige, og om det å være
muslim. Han framførte også klassikeren "Father & Son",
til glede for bla. Morten
Harket fra a-ha
som også deltok i programmet.
Yusuf
på TV-programmet "Skavlan".
I mars 2011 fikk fansen
mulighet til å laste ned
"My People", som
ikke hadde vært ute på plate tidligere. Låta handlet om hendelser i
den arabiske verden.
I 2014 var Yusuf ute med sitt
17. studioalbum, kalt
"Tell 'Em I'm Gone".
Plata solgte brukbart, og kom inn på topp 30 listen i land som
U.S.A., Storbritannia, Tyskland, Italia, Østerrike og Australia.
Plata ble fulgt opp med to turneer. Den ene i Europa, den andre i
Nord-Amerika. På det tidspunktet hadde han ikke opptrådt i Amerika
siden 1976.
"Tell
'Em I'm Gone"
|