Chris De Burgh
(Christopher John Davison)
Født 15. oktober 1948 Venado
Tuerto, Las Magnolias i Argentina
Chris De Burgh
er en artist som gjennom sine 30 år i bransjen har opparbeidet seg en
solid tilhørerskare. Mange vil nok likevel først og fremst forbinde
ham med den store hitèn
"The Lady in Red"
fra 1986. En låt
som toppet singellistene verden over. Bla. i Storbritannia og Norge.
Han startet som en
trubadur som sang om legender og forgangne tider, og endte opp som en
spesialist på kjærlighetsballader. Til glede for kvinner verden
over. De Burgh er en dyktig forteller, enten det dreier seg om kampen
mellom det gode og det onde i "Spanish
Train", eller om
det dreier seg om de innerste, personlige følelsene, slik som i "The
Last Time I Cried".
Med flotte låter som "A
Spaceman came travelling", "Lonely
Sky", "So Beautiful" og "Don't
pay the Ferryman"
vil De Burgh gå inn i
pophistorien som en av de store låtskriverne. Gjennom årene har han
solgt hele 50 millioner plater.
I de
senere årene har han havnet litt i skyggen av sin svært vakre datter Rosanna
Davidson, som ble
kåret til Miss World i 2003.
Chris De Burgh
ble født 15. oktober 1948 i Venado Tuerto, Las Magnolias i Argentina.
Foreldrene hans var den engelske diplomaten Charles Davison, og den irske
sekretæren Maeve Emily de Burg. På morssiden kan han føre slekta
tilbake til middelalderen og Kong Henry den 1 av England. En
annen av hans
forfedre deltok i korstogene. Og en tredje ved navn Richard
II Sir Hubert de Burgh, er nevnt i et av
William Shakespeares skuespill.
Chris De Burgh har en 9 måneder eldre bror ved navn
Richard. Faren
arbeidet innen det britiske diplomatiet, i tillegg til at han var involvert
i næringsvirksomhet innen jordbruket. Noe som førte til at Chris i barndommen bodde i land som Malta, Zaire, Nigeria, og
Rhodesia, i
tillegg til Argentina.
Før de tilslutt slo seg ned i Irland i 1959. Da var Chris 11 år. Her
lever han også i dag med sin kone Diane og deres tre barn Rosanna,
Hubert
og Michael.
Chris De Burgh har pga. sin bakgrunn både engelsk og irsk
pass. I
1960 flyttet Chris og familien inn i et middelalderslott i Tomhaggard, Wexford,
Irland kalt Bargy
Castle. Slottet fra 1200-tallet var ganske så
nedslitt. Men etter flere år med hardt arbeid hadde familien klart å
pusse opp slottet slik at de kunne tilby overnatting til de som gjestet Wexford. Det
Var Chris' bestefar (på morsiden) General
Eric De Burgh som i sin
tid gikk til innkjøp av slottet. Han var en krigshelt som hadde vært
øverstkommanderende over de britiske styrkene i India, fra 1939 til 1941. Det
var i dette slottet Chris De Burgh gjorde sine første opptredener med gitaren.
Med hotellets gjester som publikum. Med årene ble det flere hundre
opptredener for Chris i det gamle slottet.
|
|
|
|
|
Bargy
Castle er et ærverdig slott. |
|
Wexford
ligger sørøst i Irland
|
På barneskolen var
Chris den minste eleven (ca. 160 cm høy i dag), noe som førte til at de
andre herset med ham. Men han lærte seg raskt å ta igjen, og
ikke la seg knekke av mobberne. Denne holdningen har han tatt med seg
videre i livet. Noe som til tider har kommet godt med. I hvert fall når
media til tider har vært stygg mot ham.
Etter å ha studert i
Irland noen år dro Chris til England og Marlborough
College, i Wiltshire
vest for London. Det var her han for alvor utviklet sin interesse for
musikk. Deretter dro han som 15 åring tilbake til Irland og Trinity
College i Dublin, Irland. Her studerte han fransk og engelsk. Han skrev
også sin første låt kalt "The Waste Of Love" på denne tiden. Ved
siden av studiene livnærte han seg ved å gjøre spillejobber. Og det på
de merkeligste plasser. Bla. i en frisørsalong mens folk klippet håret,
og i en hamburger restaurant kalt Captain
America. Her var
betalingen 2 dollar, en hamburger, og så mye vin han klarte å
drikke. De Burgh har idag en lidenskapelig interesse for vin. Med to
vinkjellere hjemme i Irland. Likefullt er De Burgh påpasselig med ikke å
drikke vin når han er ute og turnerer, da han mener vinen tørker ut
halsen. I 1972 mens han spilte
på Captain America ble han kjent med det relativt kjente irske folkrock bandet Horslips. Han fikk da tilbud om å være support for dem på deres turne i
Irland sommeren 1972, noe han slo til på. De Burgh lærte mye av denne
turneen, selv om den betydde at han måtte leve under kummerlige forhold. Inspirert
av gleden han følte ved å opptre for så mange mennesker, flyttet Chris
til London, England samme år (1972) for å prøve å slå gjennom som
musiker. Dessverre ble det en gedigen
nedtur for Chris. Etter to år i London hadde han ennå ikke oppnådd noe. Denne tiden har han omtalt i låta "I'm going
Home" fra "Spanish Train". : I
left my home by the ocean,
I left my love by the sea,
Dreaming I could sing my songs in the city...
I thought the streets of London
Would be paved with gold,
But the only gold was in the setting sun,
And these city nights are so cold. Det var først da han av
en venn ble introdusert til den profesjonelle låtskriveren Doug Flett at
ting begynte å skje. De Burgh spilte noen av låtene sine, og Flett ble
imponert over både dem og sjarmen til De Burgh. Flett arrangerte så en
audition hvor hans partner Guy Fletcher var tilstede. Også han ble
imponert. Noen dager senere hadde de en produksjonsavtale. Fletcher/Flett laget så en demo som de ga til folk de kjente i plateselskapet A&M. Etter nok en audition for
Dave Margereson i A&M
fikk Chris De Burgh i 1974 sin første platekontrakt. Margereson ble
senere De Burghs manager. De Burgh hadde i alle år et godt forhold til
A&M, og han fortsatte å gi ut plater på selskapet helt fram til
2004. I
november 1974 ble han sendt på turne som oppvarmingsartist for Supertramp. Et band som på den tiden opplevde stor suksess med albumet
"Crime Of The Century". På den måten ble et stort publikum
kjent med Chris De Burgh. Den
tyske utgaven av 1. singelen "Hold On". En singel som
også fins i tre andre utgaver.
I
1974 ga han ut sin første singel kalt "Hold On". Den ble ingen
suksess. Heller ikke 2. singelen "Flying" ble noen suksess da
den ble gitt ut i Storbritannia i 1975. Men da den ble gitt ut som singel i
Brasil i samme år tok det helt av. Låta ble en gedigen suksess med utrolige
17 uker på førsteplass på de brasilianske singellistene. Hvorfor de
sambaelskende brasilianerne falt for den irske trubaduren,
er det vel ingen som vet. Salget stoppet ikke før det hadde nådd 500.000 solgte
singler. I
1975 kom debutalbumet "Far
Beyond These Castle Walls". Et
lavmælt og vakkert album inspirert av Moody
Blues'
lydlandskap. Et
band som hadde opplevd enorm suksess årene forut. I tekstene tok Chris
for seg historiske hendelser og legender på en spennende måte. Plata har
senere vært en favoritt hos fansen. Men på den
tiden ble plata nærmest ignorert i Europa av publikum og platekritikere.
Derimot solgte den enormt i Brasil takket være "Flying"
singelen. På plata hadde låta endret navn til "Turning Round",
uten at det forelå noen endringer på selve låta. "Far
beyond these castle walls" var produsert av Robin Geoffrey
Cable.
Samtlige låter på plata var skrevet av Chris selv. I tillegg til de to
singlene inneholdt plata vakre låter som "Satin Green Shutters"
og "The Key". Allerede
på høsten samme år (1975) hadde han oppfølgeren kalt
"Spanish Train & other stories" klar. Og det var om
mulig en enda bedre plate enn debutplata - muligens den beste han har
laget. Selv om det også her var lavmælte, vakre spor. Slik som "The
Tower", "Old Friend" og
"This song for You", var
det likevel den kraftfulle tittellåta "Spanish Train"
de fleste
bet seg merke i. Der Chris på en voldsom og engasjert måte forteller om
et pokerspill mellom Gud og djevelen, der innsatsen er menneskenes
sjeler. Ideen
til låta fikk han mens han var på ferie i Spania : "I was on a train to Seville, going very slowly, and I was looking
out of the window and was suddenly struck by the way the Spanish make
divisions between fields, just a few gnarled, twisted pieces of wood.
There was a line of them going up a hill and I thought, ‘God, they look
like dancing skeletons’. A few minutes later we crossed a brigde over
the Guadalquiver river and I just scribbled down … “There’s a
Spanish train that runs between Guadalquiver and old Seville." En
tapt sjel? En annen låt som også
har fått stor oppmerksomhet er "A
spaceman came travelling". Om romskipet som for 2000 år siden
besøker jorda, med en hilsen til menneskeheten. Og med lovnad om å komme
tilbake 2000 år senere. Endel reagerte på at den kunne tolkes som om at det
var Jesus som kom i dette romskipet. Låta har vært et fast innslag på
liveplater og samlealbum med Chris De Burgh helt fram til i dag. En
tredje låt som også ofte blir spilt på konsertene hans er "Patricia
the Stripper". En morsom låt i 20-talls stil om Patricia som
havner i rettssalen pga. sin stripping. Hvor hun til glede for dommer og
politi lar klærne falle. Låta ble også gitt ut på singel i 1976, uten
større suksess da. "Spanish
Train" albumet solgte ikke all verden i Storbritannia. Men i land som
Tyskland, Sør-Afrika, Brasil og Canada gjorde den det veldig bra. I
Sør-Afrika holdt plata på å bli forbudt pga. teksten i tittellåta.
Men etter å ha fjernet den, og kalt plata "Lonely Sky &
Other Stories", ble den en stor suksess. "Spanish Train & other stories" I
1977 kom 3. plata "At
The End Of A Perfect Day".
Her hadde De Burgh latt seg inspirere av folk ikonet Cat Stevens, og laget et album fylt av
ballader. Han hadde også hentet inn Cat Stevens faste produsent
Paul-Samwell Smith (ex.
The Yardbirds) til å produsere plata. "In
a Country Churchyard", "Broken Wings", "If you really
love her, let her go" og
"Summer rain"
er noen av de
vakreste låtene De Burgh har laget. Som en takk til det brasilianske folk
som hadde tatt så godt imot ham, laget han den sambaaktige "Brazil".
"Perfect Day" handler om en perfekt dag der han er på piknik
med sin venner Paul,
Susan, og Susans søster
Diane Morley.
Paul var en
kamerat av Chris, mens Diane var som nevnt søsteren til Chris' kjæreste
Susan. De to hadde sin første date i 1972, uten at det kom noe ut av det.
De treftes ikke igjen før tre år senere, men da ble det klaff. Chris De
Burgh: "Vi gikk på kinesisk restaurant hvor maten var fæl og vinen
var sur. Alt var dødt. Da kvelden var over fikk jeg ikke engang et
godnatt-kyss. Vi håndhilste farvel og møttes ikke før tre år senere!
Da fant vi hverandre med en gang. Likevel tok det meg tre år å få
fridd. Jeg var en lutfattig musiker som ikke hadde mye å tilby en fin
jente som Diane. Dessuten har jeg vanskelig for å uttrykke meg når det
kommer til romantiske ting." "At
The End Of A Perfect Day"
ble kanskje ikke lagt like mye merke til som de to første. Likefullt er
dette albumet Chris selv holder som sin favoritt. "At
The End Of A Perfect
Day" Høsten
1978 jobbet Chris i studio med sitt neste album kalt
"Crusader",
og han brukte mye tid sammen med Diane Morley. 25. november 1978 giftet de
seg i Dublin. Albumet
var klart for release våren 1979. Med seg som produsent hadde han Andrew
Powell. En mann kjent for sine storslåtte symfoniske
arrangement. Året etter hadde han stor suksess med det symfoniske albumet
"The
Turn of a Friendly Card" med Alan Parsons
Project. Powell
skapte storslåtte stemninger på "Just
In Time" og
"Crusader".
Noe som passet veldig bra til De Burghs tekster. På "Crusader"
lot Chris seg inspirere av sine forfedre som hadde vært med på
korstog til Jerusalem. Med innlevelse fortalte De Burgh om kampen mellom de
kristne korsfarerne og Saladin, Saracernes konge. Man
følte hvordan
kampen bølget fram og tilbake. "Something
Else Again" var en
hyllest til sin nyvunne kjærlighet Diane. Mens
"The Girl with April in her eyes" var nok en
vakker middelalder-inspirert låt . Den ble også gitt ut på singel sammen med
"The Devil's Eye" og "I
Had The Love In My Eyes". Korsfareren
Chris De Burgh Plata
ble en stor suksess i Tyskland og Sør-Afrika. Han dro deretter på en
turne til nettopp Sør-Afrika. En av disse konsertene ble spilt inn, og
gitt ut på en plate kalt "Live in South Africa". Også U.S.A.
ble besøkt under denne turneen. Mens De Burgh og bandet var der bodde de i turnebussen. Fra
plata "Live in South Africa". "Crusader"
markerte en slags slutt på de trubadur-inspirerte platene. Der De Burgh
med sin akustiske gitar fortalte den ene fascinerende historien etter den andre.
I årene som fulgte ble han mer mainstream, med bruk av elektrisk gitar og
større komp. Og låtene handlet veldig ofte om kjærlighet til kvinnen. I
1979 valgte De Burgh å flytte tilbake til Irland, lei av musikkbransjen i
den britiske hovedstaden. Chris De Burgh: "De syv årene jeg
tilbrakte i Londons musikkliv var mer enn nok for meg. Det er så mye
sjalusi og altfor lite normal livsførsel i denne bransjen. Nå lever jeg
langt borte fra pressen og plateindustrien. Vennene mine er heller ikke
bransjefolk. Derfor får jeg mer perspektiv på livet mitt. Jeg har lært
at musikken ikke betyr alt i livet. "Eastern
Wind" fra 1980
representerte De Burghs nye stil. De
fleste låtene hadde et el. gitar basert lydbilde som man lett legger
merke til når man hører på plata. På produsent siden hadde han byttet
ut Powell med den mer ukjente David
Anderle. Plata ble skrevet og spilt
inn i en tid der han gjorde utrolige 130 konserter. Og mens han tidligere
hadde reist rundt alene, eller som 'oppvarmer' for Supertramp,
var han nå endel av et regulært band. Noe "Eastern Wind"
bærer preg av med sitt fyldige, mer rockete lydbilde. "Eastern
Wind" A&M
sjef Derek Green var ikke fornøyd med denne plata. Han mente
den var corny, desperat, og mye annet, men den var bare ikke Chris De Burgh. Selskapet hadde ingen tro på at plata kom til å slå an noe sted.
Men det gjorde den til gangs.. i et land. Nemlig Norge!! 125.000 solgte, 62
uker på VG-lista, hvorav 9 på topp var helt utrolig. Ennå i dag er
dette en av de mest solgte platene i norsk musikkhistorie. Hyppig
radiospilling av platas fineste spor "Eastern Wind" og
"The
Traveller", kan forklare noe av suksessen. De Burgh som var vant til
at han slo gjennom et nytt sted hver gang han ga ut et studioalbum,
lot seg ikke overraske. Selv om han syntes 125.000 var et enormt tall for
et så lite land som Norge. De Burgh har besøkt Norge hyppig i årene
etter. Noe som har gjort ham til en ekte norgesvenn. "Eastern Wind"
solgte dårlig ellers i verden. Interessen
for Chris De Burgh i Norge førte til at også hans gamle album begynte å
selge bra. Bla. nådde klassikeren "Spanish Train & Other
Stories" en fin 35. plass på VG-lista i uke 28 i 1981. 6.
april 1981 var Chris også på besøk i Norge, der han bla. opptrådte i
det populære ungdomsprogrammet Zikk Zakk på NRK TV. Her presenterte han
seg med: "Hei, jeg heter Chris De Burgh, og jeg er glad for å være
i Norge." (på norsk). Han framførte også vakre "Something
Never Change" fra
"Eastern Wind".
Chris De
Burgh på NRK TV i april 1981, der han stilte med jukselapp.
Etter
denne blandede suksessen var Chris usikker på hvilken musikalsk retning han
nå skulle velge. Løsningen
på problemet kom fra den kanadiske delen av A&M. De foreslo at han
burde gi ut en samleplate slik at fans som var kommet til de senere årene
fikk sjansen til å bli kjent med hans eldre materiale. Chris valgte selv
ut hvilke låter som skulle være med på platen. Og der singelutgivelsene
fra hans foregående studioalbum virket litt tilfeldig, da de som regel
ikke var de beste låtene på platene, fikk Chris samlet et pent knippe
låter til "Best
Moves". Slik som "In a Country Churchyard",
"Crusader" og "Satin Green Shutters". I tillegg hadde
han kommet opp med to helt nye låter i vakre "Every drop of Rain"
og "Waiting for the Hurricane". Fansen
som allerede hadde alle platene var ikke helt fornøyd med denne
utgivelsen. Men for Chris ble den et vendepunkt. I en tid der han begynte
å tvile på sine egne kvaliteter, ble suksessen med denne samleplaten
svært kjærkommen. Den ble en suksess i land som Norge (4. plass),
Tyskland (5. plass), Sveits og Sverige. I Storbritannia ble det 65. plass
på albumlisten i september 1981. "Best
Moves" Interessen
for samleplata gjorde at Chris gikk løs på den neste plateinnspillingen med stor
entusiasme. Med seg på laget fikk han studiofriken Rupert Hine
(Camel,
Howard Jones, Saga). Plata de laget het "The
Getaway", og her framstod De Burgh både tidsriktig og vital.
Særlig på 1. singelen "Don't pay the Ferryman".
Her hadde han
hentet inspirasjon fra den greske mytologien om ferjemannen som brakte de
døde sjelene over elven Styx til underverdenen
Hades.
De Burgh sang med en slik kraft og engasjement at det var umulig å ikke å la seg fenge.
Og det gjorde mange. Dette ble De Burghs første store hit, med en sterk
34. plass i U.S.A. og en 48. plass i Storbritannia. Han var nå på sporet av
det store gjennombruddet. I Norge ble det en 2. plass og 20 uker
på VG-lista for albumet i 1982. Også tittelsporet ble en hit i Norge med 8. plass på
singellisten. Mer gledelig var det at Tyskland - verdens 3. største
platemarked - for alvor fikk øynene opp for De Burghs musikk. "The
Getaway" gikk helt til topps på albumlisten, noe som betydde mange
hundre tusen solgte eksemplarer. Albumet
"The
Getaway" fra 1982. "The
Getaway" regnes med rette som en av De Burghs beste plater. Den har
ikke noen direkte rød tråd, men er en sterk samling poplåter der "Borderline",
"Where Peaceful Waters flow", "I'm Counting On You"
(senere covret av Tom
Jones) er de sterkeste sammen med tittellåta og "Don't
Pay The Ferryman". Innimellom
plateinnspillingene var han stadig ute på turne. På "The
Getaway" tour besøkte han bla. de største byene i Norge.
I april 1984 kom "Man
On The Line" - et album som fulgte i det samme sporet som "The
Getaway". Igjen var det Rupert Hine som produserte plata. Og som et
tegn på suksess var det nå flere kjente skikkelser som deltok på plata:
Howard
Jones på piano og Tina Turner på vokal. Og igjen hadde de valgt en
tempolåt til å promotere plata, i "High on Emotion". Den neste
singelen het "The Ecstasy of Flight (I love the Night)", og med
et hadde den tidligere trubaduren beveget seg ut på diskotekgulvet med
dansevennlig musikk.
Selv om "Man On The
Line" var et lite hakk dårligere enn "The Getaway" ble den vel
mottatt rundt om. 11. plass i Storbritannia var veldig bra, i Sveits gikk plata
helt til topps. Noe den gjorde andre plasser også. I Norge ble det 6.
plass på VG-lista.
Fra innersleevet på "Man
On The Line".
På den følgende
turneen fikk De Burgh også plottet inn en konsert i Norge, da han
opptrådte i Ekeberghallen
i Oslo 29. oktober 1984.
Annonse i
Aftenposten for konserten i Ekeberghallen 29. oktober 1984.
1984 ble et
begivenhetsrikt år for De Burgh. Først med utgivelsen av "Man on
the Line". Deretter ble han far for første gang, til
Rosanna Diane
Davison, den 17. april 1984. Jenta som 19 år senere kom til å blende hele
verden med sin skjønnhet da hun ble kåret til Miss World. Chris De Burgh:
"Jeg var til stede ved fødselen, og det var en ubeskrivelig
følelse."
Det så lenge ut til at
Chris og Diane skulle forbli barnløse. Diane aborterte ufrivllig flere
ganger. Fire år tidligere omkom hun nesten da fosteret utviklet seg på
utsiden av livmoren. Diane som ikke visste at hun var gravid, besvimte av
smerte. Chris var på turne, så hun var alene hjemme. Heldigvis fikk hun
besøk av en bekjent, som sørget for at hun kom seg på sykehus. En
halvtime lenger, og Diane ville vært død. På det tidspunktet Diane ble
gravid med Rosanna hadde de planlagt å adoptere et barn.
Om ikke det var nok fikk
Chris i desember sin første topp 10 plassering i Storbritannia med samleplata
"The Very Best Of Chris De Burgh", da den nådde 6.
plass. Kombinasjonen av at flere og flere var blitt nysgjerrig på ham, og en
dyktig TV-kampanje gjorde sitt til at den solgte så bra. Plata ble kun
gitt ut i Storbritannia.
Men det var likevel
ingenting i forhold til det han kom til å oppleve i 1986 med sitt 8.
studioalbum "Into
The Light". Den var produsert av
Paul Hardiman.
Og som på tidligere album vekslet plata mellom ballader og mer rockete
låter. 1. singelen "Fire
On The Water" klarte ikke å markere
seg på listene noe sted, og plateselskapet fryktet at dette skulle ende
med en nedtur for De Burgh. Da 2. singelen "The Lady
In Red"
ble
gitt ut, avviste bladet New Musical Express den som en unødvendig singel.
Da de som var interessert i låta nok allerede hadde kjøpt albumet.. Så feil
kan man ta.
Chris De Burgh
skrev låta etter
en fest hvor kona Diane hadde kledd seg i en vakker rød kjole som fikk
Chris til å se henne i et nytt lys. Han så hvor pen hun var, og han
skjønte at han hadde tatt ting for gitt.
Chris De Burgh: "Når du
har vært gift i ti år tar du lett kona for gitt, selv om du er glad i
henne. En kveld Diane og jeg var på dans slo det meg hvor vakker hun så
ut. Det var som jeg så henne for første gang på lang tid. Hun hadde en
ny, rød kjole på seg, og jeg var både stolt og lykkelig over at hun var
min kone. Disse følelsene ga meg ideen til 'The Lady In Red'. Jeg sa
ingenting til Daine om tankene mine, men neste morgen gikk jeg rett i
studioet for å skrive sangen. Da jeg senere spilte den for henne var hun
helt overveldet."
I forkant av denne festen hadde de to også hatt en
krangel.tLåta het opprinnelig "The way you look
tonight". Men pga. at det var en annen låt som het det samme, kalte
han den "The Lady In Red".
"The Lady
In Red" ble en kjempesuksess for Chris De Burgh
Singelen la seg rundt en
40. plass på den britiske singellisten de første ukene, før den plutselig
gikk opp til 2. plass. Uken etter var den på toppen av singellisten. Og der holdt den seg i tre uker. Deretter ble den en
monster hit i de andre europeiske landene og U.S.A. I Norge, Belgia og
Canada gikk den til
topps, mens i U.S.A. ble det en sterk 3. plass. Den solgte til gull i
Israel, Sverige, Danmark, U.S.A. og Sveits. Platina i Norge, Sør-Afrika
og Hellas. Og til dobbel platina i Storbritannia, Canada og Irland.
Med ett var Chris De Burgh
et av de heteste navnene innen musikkverdenen. Og "The Lady In
Red" ble den ultimate kjærlighetssangen, noe den fortsatt er. Chris De Burgh
ble enormt rik på salget av singelen og albumet, og han ble en kjendis
som ble kjent igjen på gata.
Prinsesse Diana var blant de
mange som falt for "The Lady In Red" og artisten bak låta. Hun
ble kjent som en stor fan av Chris De Burgh. Etter hvert ble han
også kjent med henne, og de utviklet et vennskap som varte til hennes
død i 1997.
Prinsesse Diana
lar seg imponere av en av De Burghs gullplater. Virgin sjef Richard
Branson til høyre.
Også albumsalget
skjøt fart når singelen gjorde det så bra. I Norge ble det 1. plass for
"Into The Light",
noe det også ble i Irland. Mens i Storbritannia
og Tyskland ble det 2. plass. I
U.S.A. ble det 25. plass.
Tiden etter suksessen
med albumet og "The Lady In Red" ble brukt på turnevirksomhet
og intervjuer verden over. Under en konsert i Bilbao var trommeslageren
Jeff Philips uheldig å falle gjennom scenegulvet slik at han skadet
venstre arm.
17. mai 1986 opptrådte Chris De Burgh
på irenes veldedighetskonsert
Self Aid.
Sammen med artister som
U2, The
Pogues,
The Boomtown Rats,
Thin Lizzy
og
Clannad stilte Chris opp gratis for å samle inn penger til de
250.000 arbeidsledige irene på den tiden. Konserten varte i hele 14
timer. Det ble også gitt ut en plate kalt
"Live for Ireland",
der pengene gikk til prosjekt for å få arbeidsledige tilbake i arbeid.
Mairè Brennen
(Clannad), Bono, Bob Geldof og Chris sammen under Self Aid.
I 1988 var De Burgh tilbake
med albumet "Flying Colours". Han tenkte
egentlig å kalle den for "Temptation". Og under innspillingen
ble han hemmet av at noen drev og boret rett i nærheten av platestudioet.
"Just a word away" ble forsøkt spilt inn 70 ganger før han
lyktes.
Som forgjengerne ble
også "Flying Colours" en
stor suksess. Først med singelen
"Missing You"
- en kjærlighetslåt som falt i smak hos de som
hadde forelsket seg i "The Lady in Red" to år tidligere. Den
nådde 3. plass i Storbritannia i oktober 1988. Albumet som ble gitt ut på
samme tid ga Chris hans første topplassering på den britiske
albumlisten. 1. plass ble det også i Tyskland og Irland. Godt hjulpet av
disse plasseringene ble "Flying Colours"
den mest solgte plata Chris De Burgh har gitt ut. I Norge ble det 9
plasser ned, med 10. plass.
"Flying Colours"
De fleste mente
"Flying Colours" var et flott album. Etter suksessen med "The
Lady in red" hadde han her fokusert mer på de rolige, romantiske låtene. Slik som på "Missing You", "I'm not
scared anymore", "Sailing Away" og
"Suddenly
Love". Men han tok også for seg alvorligere temaer på "The
Last time I cried".
Plata var igjen produsert av Paul Hardiman.
I 1987 ga han ut
singelen "The Simple truth (a child is born)", uten at den fikk
større oppmerksomhet. Enkelte utgaver av albumet "Flying Colours"
inneholder denne låta. Teksten er av det alvorlige slaget. Om en gutt som
blir født på slagmarken. Låta ble 4 år senere hentet fram i
forbindelse med flyktningkatastrofen i Nord-Irak der kurderne ble jagd
på flukt fra Saddam Husseins herjinger.
Samme år ble Chris far for
2. gang, da han 29. mars 1988 fikk sønnen
Hubert.
Muligens var Chris De Burgh
opptatt med familiære sysler, for i 1989 var det lite som skjedde,
utenom at han som vanlig var ute og turnerte. Det ble også gitt ut nok en samleplate, kalt
"Spark to a Flame
- The Very best of Chris De Burgh". En plate ment for hele Europa og
verden forøvrig. I Storbritannia ble det en 4. plass for plata, mens i
Tyskland ble det 2. plass. I Norge nådde
den ikke opp.
Chris de Burgh har
i alle år vært flink til å reise rundt og møte fansen. Gjennom årene
har han holdt mange tusen konserter verden over. De Burgh har mange fans i
land som Canada, Storbritannia, Irland, Norge, Tyskland, Sør-Afrika, Brasil
og Iran.
I Iran er han en av få
vestlige artister som har en større tilhengerskare. Noe han har hatt i
mange år. Det er vanskelig å forklare hvorfor akkurat han har slått an
så bra i dette lukkede landet. Men man forklarer det med hans melodiøse
låter, og tekster som er lett å forstå for folk som ikke er så god i
engelsk. Han fremstår også som en anstendig herremann i antrekk og
framtoning. Noe som betyr mye for de religiøse perserne. Dessverre
har han aldri fått muligheten til å opptre i Iran. Men han håper
fortsatt muligheten vil komme en dag.
I 1990 ga han ut live-albumet "High on Emotion-Live in Dublin". Plata ble spilt inn
under en konsert på The RDS i Dublin, Irland.
En konsert som var endel av "Flying
Colours" turneen. Her fikk platepublikummet
høre hvilken glimrende liveartist De Burgh er. Selv om en liveplate ikke
gir den samme følelsen som man får når man er tilstede.
Han spilte låter
fra "Flying Colours" og de seneste studioalbumene, samt 3 låter
fra "Spanish Train". Tittellåta fra det albumet ble møtt med
stor jubel fra de frammøtte. Chris De Burgh har siden 1980 hatt et ganske
så stabilt og dyktig backingband som har hjulpet ham på scenen. Musikere
som har bidratt til gjøre konsertene hans både kraftfull og minneverdig. På "Live in Dublin" hadde han med seg
Glenn
Morrow på keyboard, Ian Kojima på saksofon,
Danny McBride på gitar,
Jeff Philips på trommer og
Al Marnie på bass. Plata nådde 15. plass i
Storbritannia.
|
|
|
|
|
|
|
Glenn
Morrow |
|
Chris De Burgh |
|
Jeff
Philips |
|
|
|
|
|
Ian
Kojima |
|
Danny
McBride |
|
Al
Marnie |
30. oktober 1990 ble
Chris far for 3. gang, til
Michael. En annen hyggelig begivenhet som skjedde i
1990, var da han ble invitert til å opptre på den historiske markeringen
for gjenforeningen av Øst- og Vest-Tyskland.
I 1991 engasjerte De
Burgh seg i den kurdiske tragedien i Nord-Irak, der de ble utsatt
for stygge overgrep fra Saddam Hussein. De ble tvunget på flukt nordover
og inn i Øst-Tyrkia. Noe som førte til en flyktningkatastrofe verden
ikke hadde sett siden Etiopia i 1984.
Chris De Burgh
fikk den
17. april 1991 en telefon fra Jeffrey Archer som kordinerte den britiske
hjelpen til kurderne. Han var en stor fan av De Burgh , og lurte på om
han hadde noe å bidra med. De Burgh foreslo da at de burde bruke låta
"The Simple Truth (A Child is Born)" sammen med BBCs bilder av
det kurdiske folket på flukt. Og sette det sammen til en video. Da
Chris skrev låta hadde han ikke kurderne i tankene. Men det som skjedde i
1991 stemte veldig med teksten i låta :
A
child is born on a battlefield
a soldier boy falls to his knees
And a woman cries in joy and pain
when will we live in peace again?
A child is born where the wild wind blows
In a country torn from the South to the North.
And a family runs from day to day
when will we see our home again?
When will we see the simple truth
Archer falt for ideen. Og ikke lenge
etter gikk videoen verden over for å gjøre folk oppmerksom på hva som
var iferd med å skje. Også innad i hjelpeorganisasjonene ble videoen
brukt. Tittelen på låta "The Simple Truth" ble også brukt som
navn på hele kampanjen som ble satt i gang.
Dessverre fikk ikke De Burgh muligheten til å promotere singelen
som ble gitt ut, da det kunne tolkes som et ønske om å profitere på
singelen selv. Enda veldig mange aviser og TV show ønsket å ha ham på besøk for å fortelle om låta og prosjektet. Det gikk dessverre
utover salget av singelen (36. plass i Storbritannia). Hvor pengene fra salget gikk direkte til de
trengende kurderne.
Det ble også arrangert
en støttekonsert den 12. mai 1991 på Wembley hvor artister som Peter
Gabriel, Tom Jones, MC Hammer og
Chris De Burgh deltok. De Burgh fikk
backingbandet sitt flydd inn fra Canada slik at de kunne delta. Han spilte "Don't pay the
Ferryman" og "The Lady In Red" under konserten. Mens "The
Simple Truth" ble framført som allsang på slutten av konserten.
Prinsesse Diana var tilstede under konserten som ble sett av 500 millioner mennesker
verden over.
|
|
|
|
|
"The
Simple Truth" konserten ble en stor opplevelse for Chris De Burgh. |
|
Bilde
på at katastrofen i Nord-Irak rammet barna ekstra hardt. |
Pga. begivenhetene både
på konsertfronten og på hjemmebane, kom det ikke noe nytt studioalbum fra
ham før i 1992, med "Power of Ten". Tittelen markerte at dette
var hans 10. studioalbum. Den var produsert av Rupert Hine, som også
hadde produsert "The Getaway" og "Man on the Line".
Han spilte også keyboard på plata. De hadde tilfeldigvis møttes i et
London studio i forbindelse med konserten for kurderne i 1991. De ble da
enig om å ta opp igjen samarbeidet.
Rupert
Hine
Med "Power of Ten"
klarte De Burgh å gjøre inntrykk på platekjøperne nok en gang, selv om
det var gått 4 år siden det forrige albumet. En 3. plass på den britiske
albumlisten, og 1. plass i Tyskland var veldig bra. I Norge ble det
7. plass for albumet. Den
store hitèn fra dette albumet ble den fine balladen "Separate Tables"
- en låt som også ble gitt ut på singel. "Making the
Perfect Man" som
kunne minne om "Don't pay the Ferryman" i intensitet, ble også gitt ut som singel med
tilhørende video. Dessverre uten suksess.
"Power of Ten"
I 1994 kom De Burgh på
forsiden av avisene verden over da det ble kjent at han hadde bedratt sin kone Diana med barnevakten
Maresa Morgan. Diana lå
da på sykehus
etter at hun hadde falt av hesten sin. De Burgh ble levnet lite ære etter
den episoden. Datteren Rosanna tok dette svært hardt. Både pga.
skuffelsen over faren og barnevakten, men også fordi hun følte ubehaget
ved å konstant leve i medienes søkelys i forbindelse med
skandalen. Noe hun har kommentert etter at hun ble Miss World i
2003.
Hyggeligere var det at
han hadde et nytt album klart i 1994, kalt "This
Way Up". Plata
skulle egentlig hete "Elevator". Men De Burgh følte behov for
å gi plata en optimistisk tittel (i all elendigheten?), da han følte at
de fleste låtene plata inneholdt en energi og en positiv følelse som han
ønsket å reflektere i albumtittelen. Peter Smith
(Squeeze, Gary Moore)
produserte plata denne gangen.
Mange av De Burghs
vakreste ballader er å finne på denne plata. Med "Here is your
paradise", "You are the reason", "The Son and the
Father" og "The Snows of New York". Sistnevnte
er noe av
det fineste Chris De Burgh noen gang hadde skrevet. En irsk inspirert
ballade som fortjener å gå inn i klassikernes rekker. Den ble ikke gitt
ut som singel i 1994.
"This way up"
nådde en fin 5. plass i bla. Storbritannia og Sveits, og 4. plass i
Tyskland. Mens i Norge ble den ikke
notert på VG-lista.
"This
Way Up" fra 1994
Året etter fikk fansen
et helt spesielt album å glede seg over, i "Beautiful
Dreams". De Burgh hadde vært i studio og
spilt inn en plate med nyversjoner av flere av sine beste låter. Han
hadde også gjort egne tolkninger av kjente låter med
The Beatles
("Girl"), Roy Orbison ("In Dreams") og
Elvis Presley
("Always on my Mind"). I tillegg hadde han skrevet en ny vakker
låt kalt "I'm not crying over you". Den ble også gitt ut som
singel. "One More mile to go" var også ny på plate.
Opprinnelig var den skrevet for "Man on the Line" albumet i 1982.
Men produsent Rupert Hine hadde ikke hatt sansen for den.
I tillegg til å være
en flott samling låter hadde De Burgh gitt låtene en ny dimensjon ved å
la et fullt orkester kompe stemmen hans. I tillegg til et kor. I
orkesterversjon ble "The Snows of New York", "Missing You"
og "Girl" nesten sakralt vakre. "The Snows of New York" som muligens var platas fineste, ble
gitt ut som singel.
"Beautiful Dreams"
ble spilt inn på
kun 8 dager i juli 1995 i Whitfield street & Angel recording studio i
London. Chris De Burgh produserte plata selv denne gangen.
I Norge ble plata tatt
vel imot med en 5. plass på VG-lista, mens i Storbritannia gikk det dårligere med 33.
plass (29. plass i Tyskland).
|
|
|
|
|
Chris De Burgh
i studio for å spille inn "Beautiful Dreams" |
|
I
tillegg til å synge instruerte han orkesteret. |
I 1995 fikk de Burgh et
spesiell forespørsel fra den franske millionæren Michael Tabor
om å
skrive en låt om hesten hans (Thunder
Gulch). Og mot en pen sum penger
skrev han den country inspirerte
"The Ballad of Thunder Gulch". En låt som nok de
færreste har hørt.
I 1996 ga De Burgh ut
CDen
"Riding on a Rainbow", som var et veldedighetsprosjekt for
Rainbow nation i Sør-Afrika. Den inneholdt de tre låtene "Riding
on a Rainbow", "Missing You" og
"That's what friends
are for". På De Burghs "Beautiful Dreams" turne besøkte
han også Sør-Afrika, og de tre låtene ble da spilt. På Sør-Afrika
konsertene fikk han også hjelp fra et Zulu kor. En kveld de spilte på en scene ute i den sør-afrikanske
ødemarken opplevde de
at en vill elefant kom løpende mot scenen. Heldigvis kom ingen til skade.
Chris De Burgh
har siden
suksessen med "The Lady in red" vært kjent for sine mange
kjærlighetsballader. Og i 1997 bekreftet han 'fordommene' ved
å gi ut plata "The Love Songs". Hvor de mest kjente balladene
hans var samlet under ett. Han hadde også skrevet en ny vakker ballade
kalt "So Beautiful" til plata. I
Storbritannia ble den en suksess med
8. plass.
31. august 1997 døde en
av Chris De Burghs beste venner, nemlig Prinsesse Diana. Den kvelden hun
døde satt Chris ved pianoet og klunket. Da han fikk nyheten følte han
behov for å sette ord på sine følelser for henne ved å skrive en sang.
Han kalte den "There's a new star up in heaven tonight". Han
skrev den ferdig på en time. Den ble brukt av BBC under hennes begravelse
der hun ble brakt tilbake til Althorp
House. De Burgh hadde nok lyst til
å gjøre mer ut av låta, men da Elton John ga ut
"England's
rose" ("Candle in the Wind") som
'offisiell'
minnelåt for Diana, droppet han tanken. Han spilte den inn på plate, men
kun i 100 eksemplarer. Som så ble gitt til folk som stod Diana nær.
Dagen etter at Diana
døde stilte De Burgh opp i et program på BBC sammen med bla. Elton John.
Og her fortalte han at han allerede hadde skrevet en låt til minne om
Diana, noe som førte til at Elton som satt ved siden av ham kvakk til og
sendte et skarpt blikk mot Chris. Like etter hadde som nevnt også Elton
sin minnelåt klar.
i 1998 ga De Burgh ut en
plate som kun ble gitt ut i Sørøst Asia. Den het "Live in
Bangkok", og var en samling låter spilt inn live i Bangkok,
Thailand. Under konsertene fikk han hjelp fra Bangkok Symfoni orkester og
DNM Bangkok sangkor.
I 1999 kom studioalbumet
"Quiet Revolution". De 15 låtene var spilt inn og mixet ferdig
på kun 49 dager. Noe som ellers brukte å ta et halvt år. Albumet var
helt på det jevne uten de store slagerne til å promotere plata. Men
låter som "Natasha Dance", "When I think of You" og
"Living in the World" var av høy standard. Mange kritikere
mente at plata viste at De Burgh ikke evnet å fornye seg. Men kun spilte
voksen-pop for å tekkes de som likte ham etter "The Lady in
Red" suksessen.
23. plass i Storbritannia,
6. plass i Tyskland, og
10. plass i Sveits var noen av plasseringene albumet oppnådde. Det ble
tatt 800 bilder blant Londons eldre hus for å finne motiv som egnet
seg i bookletèn til plata.
"Quiet Revolution" fra 1999
Deretter dro han og
bandet igjen på turne. Denne gang med besøk i land som Sveits, Tyskland,
Nederland, Storbritannia og Irland.
Imens opplevde De Burgh
at plateselskapet hans gjennom 24 år, A&M records, ble lagt ned.
Han bestemte seg derfor for å gå over til
Mercury records hvor den gamle
A&M mannen Howard Berman nå var sjef.
I 2000 skrev han en låt
til albumet "Friends forevermore" med koret Aravon School
Choir.
Sønnen Hubert sang i koret, og Chris skrev tittellåta til plata deres.
I 2000 ble det også
gitt ut en del samleplater, med ulike navn og tracklister etter hvilket
land de ble gitt ut i. Låta "I want it (and I want it now)"
ble
samme år remixet av Bloodhound Gang medlemmet
Q-ball. Ikke fordi han
hadde lyst, men fordi han følte han skyldte De Burgh det. Fordi "The
Lady in red" hadde brakt ham til sengs med diverse damer ved ulike
anledninger. (Han mente låta brakte damene i den rette stemningen).
I 2001 ga De Burgh
ut
singelen "Two sides to every story"
- en låt hvor han
sang
duett med Shelley Nelson om et par som krangler, og hvor begge prøver å
få det siste ordet. Litt senere på året ga han ut samleplaten
"Notes from planet Earth" hvor singelen var med. Sammen med nye
versjoner av kjente låter som "Patricia the Stripper",
"Missing You", "A spaceman came travelling" og "I
want it". I Norge ble det en 14. plass for plata, mens i
Storbritannia ble det 19. plass.
I 2001 gjorde De Burgh
seg også bemerket som selvutnevnt healer, da han prøvde å lege
Liverpool spilleren Marcus Babbels skade i foten.
For 25 år siden
oppdaget de Burgh at han har mye energi i seg som han kan kan kanalisere
til andre for å helbrede dem fra sykdommer.
De Burgh har i alle år
vært en profilert Liverpool supporter som ofte har vært å se på
Anfield. De Burgh dro derfor til Tyskland hvor Babbel lå på sykehus med
en krystall lampe som skulle skape en bedre atmosfære i rommet. Babbel
følte en varme inni leggen, men bedre ble han ikke. De Burgh skyldte på
at han fikk for lite tid til at det kunne bli en varig bedring.
I 2002 var Chris De Burgh
pånytt
tilbake med en ny plate. Men "Timing is everything" klarte ikke
å fenge platekjøperne slik han hadde gjort det med albumene som ble gitt ut
på 80- og 90-tallet (41. plass i Storbritannia, 12. plass i Tyskland, og
18. plass i Sveits).
Kritikerne hadde det morsomt på De Burghs vegne når de skulle
fortelle hvor intetsigende denne plata var. Men for de som var fan av de
gamle platene var det bra ting å hente her også. Ikke minst i "Lebansese
Night" hvor historiefortelleren
Chris De Burgh trådte fram igjen,
slik vi husket ham på "Crusader".
"Timing is everything"
I 2003 fikk han positiv
oppmerksomhet for noe helt annet enn sin musikk. Hans 19 årige datter
Rosanna som på den tiden var student ved universitetet i Dublin, hadde
blitt stoppet på et kjøpesenter og spurt om hun ville være med i en
skjønnhetskonkurranse. Og med kjæresten i utlandet hadde hun likevel
ikke noe bedre å ta seg til, så hun sa ja. Og deretter begynte ballen å
rulle. Før hun visste ordet av det var hun Miss Ireland. Hvorpå hun
deretter ble sendt til Miss World finalen i Kina. Og foran milliarder av
TV seere ble hun som første ire kåret til Miss World. Til stor glede for
de stolte foreldrene Chris og Diana som satt i salen. Rosanna var også
datteren De Burgh skrev en låt til på "Into the Light" albumet
("For Rosanna").
En
stolt far og mor ved Rosannas side.
I 2004 var Chris De Burgh
ute med studioalbumet "The Road to Freedom".
Han var da 56 år men 'still going strong' - etter 30 år
som plateartist. Og her hadde han hentet inspirasjon fra 80-talls
albumene "The Getaway" og "Into the Light". Med låter
om krig, tap, og familieproblemer. Plata starter med en vakker symfonisk
instrumental i "When winter comes" som om det var filmmusikk til
et storslått epos. Alt til glede for den trofaste fansen.
Det skuffende
platesalget i Storbritannia de senere årene gjorde at produksjonsselskapet til
De Burgh valgte å undertegne en eksklusivitetsavtale med musikkjeden
Woolworths. I et håp om at de ville jobbe bedre med promoteringen av det
nye albumet. Det fikk HMV, en annen stor platebutikkjede til å aksjonere
ved å fjerne alle De Burghs produkter fra hyllene. I et håp om å presse
De Burghs selskap til å oppheve eksklusivitetsavtalen med Woolworths. På
samme tid opprettet de Burgh sitt eget plateselskap, kalt
Ferryman Records. Med
det håpet han å få mer kontroll over produktene
knyttet til hans navn.
I Storbritannia ble det
igjen skuffende salg for Chris De Burgh, da "The Road to
Freedom" kun nådde 75. plass. Bedre gikk det i Tyskland der det ble
en fin 5. plass. I Irland ble det 22. plass, i Nederland 39. plass, og i
Sveits 18. plass. I Norge nådde ikke plata opp på VG-lista.
Albumet ble fulgt opp
med en turne med besøk i Nord-Amerika og Europa, som senere ble å finne på DVDèn "Live in Concert".
Selv om Chris De Burgh ikke lenger
selger så mange plater i Norge, var han likevel innom Momarkedet på
Mysen i august 2004. En konsert som også ble gjengitt på norsk TV sammen
med et intervju som ble gjort med ham. Chris hadde også med seg sønnen
Michael som satte stor pris på alle karusellene på Momarkedet.
Chris De Burgh
og sønnen Michael Davison på Momarkedet.
I
2005 gjorde Chris De Burgh en ny versjon av hans 70-talls klassiker
"Patricia the Stripper". Anledningen var et
veldedighetsprosjekt for National
Children's Hospital.
Chris sang her om den glade stripperen sammen med dukkefiguren Dustin
the Turkey. Dustin
er kjent fra irsk barne TV, der han er en populær gjenganger.
"Duetten" ble gitt ut på singel (kun gitt ut i Irland). Den
ble også å finne på Dustins album
"Bling when you're mining".
"Patricia
the Stripper" i en spesiell duett.
I oktober 2006 var
Chris endelig klar med et nytt studioalbum, kalt
"The Storyman".
Et navn som de fleste vil være enig i at passer på Chris De Burgh, som siden 70-tallet har fengslet lytteren med sine spennende
historier om kjærlighet og historiske personer.
Plata bestod av 12
låter, der Chris i inlayet på CDen hadde lagt med små kommentarer som
satte låtene i et perspektiv.
Chris De Burgh
var
selv veldig fornøyd med resultatet av innspillingen, der han mente
dette var en plate fansen umiddelbart ville nikke gjenkjennende til.
Plata reflekterer de inntrykk Chris har fått gjennom sine reiser i de
ulike kontinentene, kulturene og tidsperiodene. Inntrykk som har ført
til de historier som "The Storyman" her beretter om. De
Burgh: "From
the moment the overture music of the album begins, I am inviting the
listener to join me on a journey through space and time. To faraway
lands and places, where the tales and dramas will unfold".
"Leningrad"
gjenspeilte hans
reiser i Russland. Mens hans duett med egyptiske Hani
Hussein bidro til
å skape en orientalsk stemning i
"My father's Eyes".
For ytterligere å skape en etnisk stemning hadde De Burgh fått med
den afirkanske trioen The
Mahotella Queen i "Spirit".
6 av låtene på plata ble spilt inn live sammen med 90 medlemmer av The
Royal Philharmonic Orchestra,
i Abbey Road
studio.
Anmeldelsene av
"The Storyman" var positive, der flere mente dette var den
beste plata han hadde gitt ut siden 80-tallet.
Salgmessig gikk det brukbart i
Storbritannia, med 38.plass på albumlisten. Dette var første gang siden
1999 at et av hans studioalbum hadde kommet inn på topp 40 der. I
Tyskland ble det 8. plass, og i Nederland 18. plass.
"One
World" ble
gitt ut som singel fra plata på samme tid som albumet kom.
23. september 2006
startet Chris De Burgh på en større turne kalt "The
Storyman".
Turneen startet i Killarney i Irland, og varte i hele 18
måneder. Med besøk på De britiske øyer og kontinentet. Dessverre
fant han ikke plass til
Norge på denne turneen.
I desember 2007 fikk De Burgh
oppmerksomhet i pressen verden over, da han som første vestlige artist
siden 1979 skulle opptre i Iran. Noe som hadde vært en drøm for
Chris i mange år.
Foranledningen til at De Burgh
fikk en fot innenfor det strengt religiøse landet, var at han i november
2007 spilte inn låta "The
words I love you" sammen med
det iranske bandet Arian.
Låta ble spilt inn både på engelsk og iransk, og var å finne på Arians
studioalbum fra 2007.
Vestlig popmusikk er bannlyst i
Iran, så det De Burgh klarte å få til her var oppsiktsvekkende.
Det var meningen at konserten
skulle finne sted i juni 2008, og at han skulle opptre sammen med det
nevnte Arian.
I 2008 var De Burgh også på besøk i Iran, der han på en
pressekonferanse gjentok ønsket om å opptre i Iran: "I want to
play a concert here. That's why I'm here."
I 2008
gjennomførte Chris De Burgh en pressekonferanse i Iran.
Konserten skulle etter
planen finne sted i juni eller
juli 2008, på en stadion med plass til 12.000 mennesker. Men dessverre
fikk aldri De Burgh godkjennelse fra iranske myndigheter til å
gjennomføre konserten, så den ble avlyst.
I mai 2008 fikk Chris sin
første topp 20 plassering på den britiske albumlisten siden 1997, da
samleplaten "Now and then"
nådde en fin 12. plass.
Samleplaten "Now
and Then".
I november 2008 var Chris De Burgh
tilbake med et nytt album. Denne gang et coveralbum, med
tolkninger av låtene til artister som
The Beatles, Bob Dylan, Don McLean,
og Pete Seeger.
De fleste av dem var fra 60-tallet, noe som viser at han her hadde
plukket fram sanger han selv hørte på når han var liten. På hans
hjemmeside ble det gitt en forklaring på hvorfor han hadde valgt disse
låtene: "Chris De Burgh selected the songs he recorded by applying
three critical principles: he had to love them, have sung them many
times before – and, perhaps most relevantly, they had to have inspired
him."
Selv uttrykte han det slik. Chris De Burgh:
"They are all, in my opinion, great songs – and each
one has a resonance with me for a very particular reason."
Chris hadde også funnet plass
til to egenkomponerte låter, i
"First steps" og
"Footsteps".
Kritikerne var ikke begeistret
for "Footsteps"
- som plata het. Men av en eller annen grunn
ble den en storselger i Storbritannia, med en sterk 4. plass. Det
høyeste De Burgh har vært her siden 1992 med et studioalbum. I
Tyskland ble det en fin 9. plass, i Danmark 12. plass, og i Irland 22.
plass. I Norge nådde ikke "Footsteps"
opp på VG-lista.
"Footsteps"
fra 2008 ble en stor suksess for Chris De Burgh.
Etter dette valgte De Burgh
å konsentrere seg om å opptre rundt om, noe som brakte ham til
Tyskland (2008), Sør-Afrika, Polen, Belgia, Nederland, Irland (2009),
og Batumi, Georgia (2010). Konserten i Georgia var en gratiskonsert -
til glede for De Burghs mange fans der. I Tyskland, der han også har svært
mange fans, var han på besøk også i 2009, 2010, og 2011.
Parallelt med at han var ute
og reiste skrev han låter til et nytt album.
Plata som fikk navnet "Moonfleet
& Other Stories"
var delt inn i to partier. De første 18 låtene på plata var basert
på Meade Falkners
populære novelle fra 1898 ved samme navn ("Moonfleet"),
som er en sjørøverhistorie (for barn) fra 1700-tallets England. Mens
de 6 siste sporene på plata ble omtalt som "Other
stories" - noe som ga
assosiasjoner til klassikeren "Spanish Train & Other
Stories" fra 1975.
"Moonfleet
& Other Stories"
handlet om 'smuggling, treasure, friendship, love and
loss '. Innspillingen
av plata var ifølge De Burgh noe av det mest krevende han hadde
gjort. Høydepunkt var de vakre låtene "Go
Where Your Heart Believes" og
"Everywhere I Go".
Chris De Burgh: "I gave myself the biggest
challenge of my career in writing and recording that album. It was very difficult but great, great fun to have done
that, ultimately."
"Moonfleet
& Other Stories" fra 2010.
Til tross for en flott plate
ble ikke
"Moonfleet & Other Stories" noen salgssuksess i
Storbritannia, slik den forrige plata hadde vært, selv om 25. plass
var bra. Bedre gikk det i Tyskland der det ble 3. plass, og i
Danmark der det ble 12. plass. I Irland ble det 33. plass, i Sveits
31. plass, og i Australia 42. plass.
"Footsteps" var en
stor suksess. Og muligens var det et ønske om å gjenta dette som
gjorde at han valgte å gi ut et oppfølgeralbum, kalt
"Footsteps 2".
Selv mente De Burgh at årsaken var at han hadde et ønske om å
presentere flere av sine favorittlåter fra barndommen og senere.
Chris De Burgh: "I
really enjoyed making the first Footsteps album, as it took me on a
journey back through the years. So I decided to record Footsteps 2,
and present some more of my favourite songs and also some special new
ones ; I hope you like the selection!"
Mens låtene på
"Footsteps" ble valgt fordi de var personlige favoritter,
var materialet på "Footsteps 2" valgt utifra hvilken
'effekt' de hadde hatt på De Burgh på et bestemt tidspunkt i livet. Chris De Burgh:
"Music is the soundtrack to our own
lives. These songs, at particular times in my life,
were cornerstones. They were the footsteps, like stepping stones
across the river, that helped me on my way."
På plata var 60-talls
klassikere som "Lady
Madonna", "Let
it Be" (The Beatles), "In
the Ghetto" (Elvis
Presley), og "Blue
Bayou" (Roy
Orbison) blandet med nyere
låter som "The Living
Years" (Mike
& the Mechanics).
Chris De Burgh: "I spent a lot of time researching
the tracks, going through songs, listening to songs, wondering if I
could do a good job on them, whether I could add something to the
original, or whether I was just going to do an 'homage' to the
original. There were no
definite choices, immediately, but the album began to take its own
shape and, as always, it’s very important to have a dynamic attitude
to the overall; you can’t just have ten really powerful songs at
high tempo, you have to balance – the balance is critical."
Særlige "The Living
Years" - fra 1988 - hadde De Burgh et svært nært forhold til,
med en tekst som omhandler et problematisk forhold mellom far og
sønn. Første gang han hørte "The Living Years"
holdt han på å kjøre av veien.
Chris De Burgh: "I had to pull my
car over to the side of the road and simply listen. It suddenly
hit me about my own relationship with my father, which was not the
easiest. I couldn’t drive because I was crying. The tears were
rolling down my face and this song helped me to build bridges between
myself and my father."
"The
Living Years" med Mike & the Mechanics er en låt Chris De Burgh
har et nært forhold til.
I tillegg hadde De Burgh
skrevet 4 nye låter som også var å finne på plata:
"Already There",
"On A Christmas Night",
"Every Step Of The
Way", og
"Footsteps 2".
Dessverre gikk det ikke like
bra på listene denne gangen, da "Footsteps 2" ble lagt ut
for salg i oktober 2011. I Storbritannia ble det 38. plass, i Tyskland
10. plass, og i Sveits 3. plass.
Til tross for dette var ikke
De Burgh negativ til tanken om å spille inn en "Footsteps
3". Chris De Burgh: "Footsteps 3' is
definitely a possibility. It also comes
down to public interest; whether they want to hear it. The material is
out there. There are plenty of great songs to record. Maybe we’ll
approach it in a slightly different way, perhaps look at a different
kind of material. I’ve always been drawn, for example, to classical
music and to church chorale music. Maybe an album of Christmas carols.
Who knows?"
En
retrospektiv Chris De Burgh i 2011.
I 2012 var Chris De Burgh klar med sitt 19. studioalbum, kalt "Home". Og som navnet
indikerte, var plata spilt inn i hjemlige omgivelser, i Irland.
Nærmere bestemt i hans hjemmestudio i Enniskerry - 20 mil sør for
Dublin.
Mens det på utsiden av
studioet blåste verre enn det hadde gjort i området på svært mange
år, satt Chris med gitaren sin og spilte inn en akustisk plate. Og
som sist dreide det som nye versjoner av gamle klassikere. Men denne
gangen valgte han å tolke sine egne låter, fremfor andres. Med kun
bruk av vokal, piano og akustisk gitar ga han nytt liv til kjente
låter som "Don't Pay the Ferryman", "The Lady In
Red", "Spanish Train", "Say Goodbye to It
all", og mindre kjente De Burgh låter som "The
Painter" og "Just
Another Poor Boy".
"Home" ble lagt ut
for salg i oktober 2012. Pga liten omtale i media, og dårlige
salgstall (92. plass i Storbritannia, 15. plass i Tyskland) endte den
opp som den mest anonyme studioutgivelsen med Chris De Burgh fram til
nå.
"Home"
fra 2012.
I 2013 dro De Burgh
ut på en større turne med konserter i Nederland, Tyskland, Sveits,
England, Skottland, Polen, Danmark, Frankrike og Østerrike. Dessverre
fant ikke Chris plass til Norge på denne turneen heller.
I 2014 var De Burgh
klar med sitt 20. studioalbum, kalt
"Hands Of Man"
- et antall som i seg selv er imponerende. Sammen med produsent Chris
Porter hadde han
laget et album som gikk rett hjem hos de mange som har fulgt ham siden
70-, og 80-tallet. Med flotte sanger som kunne minne både om det han
hadde laget de seneste årene, og det han gjorde for 30 år siden.
Alle låtene var nykomponert av De Burgh selv, i motsetning til de
seneste albumene. Tekstmessig reflekterte albumet hvordan han hadde
det på den tiden, og tingene han var opptatt av.
Chris De Burgh: "The album has been compiled to be listened to like a vinyl
record; in two distinct parts, 'Sunrise' and 'Sunset', each introduced
by orchestral instrumentals. I think you have to grow with your ideas,
your songs and your music, and that is what I've tried to do. On the
new record, my intention was to reflect who I am today and the things
that I think about."
"Hands Of
Man" ble spilt inn i De Burghs hjem, og i
Mark Knopflers studio
British Grove, i
London.
Plata fikk veldig
mye skryt hos de som hadde vurdert den på Amazon.co.uk. 67 av 88
anmeldere ga den 5 stjerner, som er det meste man kan få. Plata
solgte også brukbart, med 8. plass i Tyskland, og 71. plass i
Storbritannia.
Chris De Burgh
er i dag 66 år (2015) og bor i Wexford, nærmere bestemt Wickow
Mountains. I 5 tiår har han skrevet musikk
som har gjort dypt inntrykk på folk, enten de har bodd i Storbritannia, Norge
eller Iran. Han har sunget om kampen mellom det onde og det gode,
helteepos, undertrykkelse, familieproblemer, og om kjærlighet.
Hans store hit "The
Lady in red" er blant de 20 mest spilte låtene på amerikansk radio,
selv i dag, 30 år etter at den kom ut. Og han har mottatt en drøss med
utmerkelser. De Burgh har også gjort mer enn 3000 konserter, og
solgt 45 millioner plater.
Selv om han ikke har mer
å bevise, har han ingen planer om å legge inn årene og pensjonere seg.
Han føler fortsatt en forpliktelse overfor sine mange fans å gi ut
plater og holde konserter i mange år ennå. Noe veldig mange er glade
for.
|