80-tallet var en vital
og spennende tid innen musikken med
stadig skiftende trender, og nye band og artister som dukket opp med
fengende låter og nye musikalske ideer. På starten av tiåret var
det post-punk med
Joy Division og
Pretenders,
som ble avløst av synthpop med band som O.M.D.
og Talk
Talk. Deretter gikk det over i en periode med popmusikk uten noen
bestemte musikalske referanser, slik som Paul
Young, Nik
Kershaw, Duran
Duran og Tears
For Fears. Etter
hvert som MTV,
Sky Channel, Super
Channel og flere og
flere kulørte musikkmagasin dukket opp ble utseende svært viktig for
artistene som skulle nå ut til platekjøperne. Rundt
1985 var det igjen tid for et stilskifte, da det særlig i
Storbritannia ble populært med artister med et mer
sofistikert, forfinet uttrykk. Artister som hentet inspirasjon fra
sjangere som jazz, soul, latin og Motown, og pakket det pent inn i en
lekker produksjon.
Sophisti-pop
er et uttrykk som er blitt brukt om disse bandene. Musikken var godt
egnet for de trendy nattklubbene i London, og godt egnet for de
britiske hitlistene. De som lyktes best innen denne sjangeren var navn
som Sade, Animal
Nightlife, Matt
Bianco,
Swing out Sister,
The Style Council,
Danny
Wilson,
The Blue
Nile,
The
Blow Monkeys og
Curiosity Killed
The Cat.
Curiosity
Killed The Cat var et navn som dukket opp i 1986, i forbindelse med
utgivelsen av debutsingelen
"Misfit",
der kunst-ikonet
Andy Warhol deltok i musikkvideoen. Selv
om den ikke ble noen hit da, ble bandet raskt et navn både folk i
musikkbransjen og musikkinteresserte hadde stor forventinger til, som
det neste store. Og musikkblader som
Smash Hits og
No.1 hadde artikler
over flere sider, med mange bilder av medlemmene. For i tillegg til
spennende blu-eyed soul var Ben,
Julian,
Nick
og Migi
fire pene gutter som egnet seg godt på postere og i musikkvideoer, til
glede for britiske jenter og andre.
Det var
særlig den langbente kjekkasen Ben Volpeliere-Pierrot
jentene la merke
til. Hans varemerke var fiskelua som han hadde bak fram.
Nick
(foran), Migi (bak), Ben og Julian utgjorde Curiosity Killed The Cat.
Og da
de før jul i 1986 ga ut singelen "Down
To Earth" - en
av de flotteste poplåtene som ble gitt ut på 80-tallet - var
suksessen sikret. Singelen nådde 3. plass i Storbritannia, og kom
høyt på listene i mange andre europeiske land.
Historien
om Curiosity Killed The Cat startet tidlig i 1984, da Migi Drummond og Nick
Thorp startet opp et funk band sammen. Fram til det hadde de begge
spilt i post punk-bandet Twilight
Children. De
to hadde truffet hverandre noen år tidligere, på en kunstskole. I en
periode bodde de også sammen. Først hjemme hos foreldrene til Migi,
deretter i en leilighet som Nick hadde.
I begge
bandene var Migi trommeslager. Han hadde ikke begynt å spille trommer
før han var 17 år gammel. Sitt første trommesett finaniserte han
med salg av Rubiks kuber (på Carnaby street), som var svært populære rundt 1981.
Miguel John
Drummond har spanske aner og vokste opp i nord i London i et katolsk
hjem. Faren hans var
filmregissør og har laget musikkvideoer for bl.a. The
Police (Synchronicity II")
Migi fikk skolegang på Wimbledon College. Han var flink på skolen helt
til han oppdaget pønken. Etter det ble tiden brukt til konserter og tid
sammen kamerater. Han rakk likevel å gjøre unna et år på
kunstskole. Han jobbet også et år i et reklamebyrå gjennom YOPS
(NAV i Norge) før han valgte å konsentrere seg om musikken.
Miguel John Drummond
Nicholas Bernard
Thorp
vokste opp som enebarn i
vakre Sunbury-On-Thames,
vest for London. Faren jobbet med moteklær mens moren var tidligere
modell. Nick valgte å avslutte skolegang i ung alder for å
konsentrere seg om musikken. Nick: "I played my first proper gig at
school with some friends and I thought, well, this is what I want to
do, so I went to the headmaster the next day and said, 'Listen man,
I'm leaving and I'm not coming back'."
Etter
skolen flyttet Nick til Ibiza en periode. Her leide
han ut padlebåter og jobbet som kelner, før han satte
kursen tilbake mot England, der han møtte Migi. I 1981 hadde Nick en
mindre rolle i klassikeren
"An American Werewolf In London"
der han spilte pønker.
Før
Nick ble med i Twilight Children spilte han i pønkbandet
Anarchist Angels og
han spilte i Miles
Over Matter. I
flere år hadde Nick og
Migi et selskap som printet tekster og
bilder på klær. Men etter hvert som bandet tok mer tid valgte de å
legge ned selskapet. Nick: "We decided that being in a band was
what we really wanted to do." De rakk likevel å trykke opp en
god del Curiosity Killed The Cat T-skjorter som raskt ble solgt unna.
I
ungdommen hadde Nick en Suzuki van som han og Migi brukte til å komme
seg rundt med og som de bodde i når de var på festivaler. Nick
slet med ryggen etter å ha blitt påkjørt bakfra hele
6! ganger.
Nicholas
Bernard Thorp
I
Twilight Children spilte også gitaristen Julian
Godfrey Brookhouse,
og etter å ha holdt på en kort stund ble også han med i Nick og
Migis nye band. Julian var fra Putney i London, der han vokste opp med
to søstre og to brødre. Som 6-åring begynte han å spille piano, og
da han var 13 begynte han med gitar. I tillegg til
musikk var Julian veldig opptatt av skateboard i barndommen. Da han
ble eldre fikk Julian seg jobb på en restaurant. Senere livnærte han
seg ved å selge grønnsaker på markedet i Covent Garden.
Også Julian
måtte gjennom flere pønkband, slik som
Ermine Dome, The
Gotham City Blues Band, A Cast Of Thousands og
Aural Sects,
før han begynte med mer funky musikk i
The Plague. Julian
kjente Nick fra college, og han ble kontaktet av ham da Nick ønsket
å ha ham med i Twilight Children. Julian takket ja til å bli med, da han
hadde lagt merke til at mange pene jenter svermet rundt bandet.
Julian: "I noticed a lot of pretty girls around and a lot of
people seemed to be talking about the band."
Julian
Godfrey Brookhouse
Vokalisten
i Twilight Children het Malcolm,
og ble kalt "Talcy Malcy" etter kallenavnet på Malcolm
MacLaren. Han forsøkte seg som vokalist i Nick, Julian og Migis band,
men ble kastet ut etter kort tid, da de syntes han minnet for mye om
Pete
Burns og Boy
George.
I
mangel av vokalist lot de
Ben
Volpeliere-Pierrot
få prøve seg på en audition de arrangerte. Ben var på den tiden
kjæreste med Migis søster og han kjente Nicks kjæreste. Auditionen
gikk bra og like etter var Ben med i bandet.
Ben:
"I came down to rehearsal and sort of just 'jammed' on the mike,
and it seemed to work."
Martin Benedict
Volpeliere-Pierrot
Ben var
allerede på det tidspunktet en eksotisk type i Londons klubbliv med
foreldre som på hver sin måte hadde vært endel av Londons
underholdningsbransje på 60-tallet. Faren
Claude Volpeliere-Pierrot
som var fransk var kjent motefotograf,
mens moren Belinda
Watson var modell
og senere stylist for The
Beatles, The
Rolling Stones
m.fl. Gitarlegenden
Eric Clapton var en
nær venn av familien, og en Ben hadde god kontakt med også i voksen
alder. Også George
Harrison var innom
barndomshjemmet, der han en kveld sang godnatta-sang til Ben.
Ben
vokste opp i Earls Court, vest i London sammen med broren Dominic.
I barndommen likte Ben å fiske
i Dartford, og han likte å ride. Som 6-åring deltok Ben i en
Kodak-reklame.
Ben
(til høyre) sammen med broren Dominic
Det han husker best fra
barndommen er alle festene han fikk bli med på sammen de voksne. Han
husker også at han som 8-åring ble bedt om å dele opp kokain av en
venn av foreldrene. Da Ben var 8 år ble foreldrene skilt, etter
at faren fant moren i seng med en annen mann.
I
ungdommen gikk Ben på kostskole i Suffolk. På kveldene pleide han å
sitte og kikke ut gjennom vinduet og drømme at han var en popstjerne.
De musikalske forbildene på den tiden var Sly
& The Family Stone,
Brother Johnson
og The Rolling
Stones. Særlig
Mick Jagger og Keith Richards var heltene da han var liten. Da han ble
litt eldre begynte han å rappe litt, noe som kom godt med senere da
han ble med i Curiosity Killed The Cat.
Helt
fra Ben var liten hadde han vært glad i å danse. Planen var å
avslutte skolegang tidlig, få seg en jobb, og så bruke pengene til
å ta danseundervisning på kveldene. Men han fikk seg aldri en
skikkelig jobb. Likefullt tjente Ben gode penger tidlig på 80-tallet,
som fotomodell i reklamefilmer for merker som Now Clothes og TSB. Han
ble også avbildet på forsiden av ungdmsmagasin som
Patches og
Oh Boy.
Større
oppmerksomhet fikk Ben da han ble avbildet på forsiden av esken til
brettspillet
"Mike Read's Pop Quiz".
Spillet var i omløp i flere år. Ben:
"I did get quite a lot of money for it when I did it."
Ben
Volpeliere-Pierrot på forsiden av brettspillet Mike Read's Pop Quiz.
I tillegg
deltok han som statist i musikkvideoer med Thompson
Twins, XTC
og Culture Club.
I sistnevntes musikkvideo til "Love
Is Love" hadde
Ben leppene malt rød, og han måtte mime til låta, da Boy
George som det
egentlig skulle forestille å være, var forhindret fra å delta i
videoen. Ben: "I just had to mime the song. And I had lipstick
on."
I
musikkvideoen til Culture Clubs "Love Is Love" var det Bens
lepper som ble presentert.
Han jobbet også for et arkitektfirma i ungdommen og han jobbet i
matforretningen Europa.
Ben
gikk under kallenavnet Bendy Ben, pga. sin lange hengslete kropp.
Musikalsk
hadde Ben, Migi, Julian og Nick en felles interesse for sort amerikansk groove/funk fra
sent 70-tall. Og etter å ha øvd sammen en god stund utviklet de sitt
eget soul-inspirerte lydbilde.
Julian,
Migi, Ben og Nick
Sin
første opptreden hadde bandet på Fouberts Nightclub i London,
sommeren 1984, der de bl.a. framførte låter med Rolling Stones og
sin egen komposisjon "Living
On The Wire". I salen var både Paul
Young og medlemmer fra Kid
Creole & The Coconuts. Selv var de sånn passe fornøyd med
det de fikk til den kvelden. Senere fulgte konserter på bl.a. Embassy
Club i London, Pucci Pizza og på Chris
Sullivans WAG Club.
Eric
Clapton sørget for at de fikk mulighet til å spille inn en demo i et
ordentlig studio. Demoen de spilte inn var en låt de kalte
"Curiosity Killed The Cat".
Låtas opplagte
hitpotensiale og den store oppmerksomheten de fikk i Londons klubbliv
gjorde at forretningsmannen
Peter Rosengard
fattet interesse for Curiosity og ble deres manager. Han var på en
pizzarestaurant da han hørte stemmen til Ben fra et lokale i
nærheten. Deretter gikk han bort og spurte om hvem som var manageren
deres, og da de fortalte at de ikke hadde noen manager, presenterte
Rosengard seg som Curiositys nye manager.
Det var
Rosengard som bestemte at bandet skulle hete Curiosity Killed The Cat,
etter at han hadde lest navnet på demokasetten de hadde spilt inn.
Ben:
"We had
millions of ideas for a name, but could never decide on one. But the
first song that we properly recorded was called 'Curiosity Killed The
Cat'. That was what was written on the cassette. Our manager used it
as a band name one day and it seemed to work, so we went with that."
Forretningsmannen
Peter Rosengard
Med
bakgrunn i låtene "Curiosity Killed The Cat", "Mile
High",
"Hidden
Informer" og
"Free" som
bandet hadde skrevet fram til da, og den
store interessen fra konsertgjengere og pressen i London, ble det en kamp mellom
plateselskapene om å signere Curiosity Killed The Cat. Og sommeren
1985 skrev de kontrakt med Phonogram
Records. I første
omgang fikk de 250 kroner i uken hver å leve for, noe de var godt
fornøyd med.
De fire
feiret platekontrakten med å reise til Rhodos på ferietur. Her gikk
de alle til innkjøp av fiskerluer i byen Lindos. Ben: "We all
bought these Greek fishermen’s hats on the first day, and that’s
the one I kept on wearing."
Ben valgte å snu lua bak fram,
noe som gjorde at den skilte seg ut fra det som folk ellers hadde på
hodet. Ben hadde også før dette pleid å ha noe på hodet når han
var ute på byen, fordi når han danset ble håret svett og bløtt, og
da var det greit å gjemme det inni en hatt eller lue.
Ben:
"Before the band, I preferred to wear a hat when
I went to clubs because when you get hot and sweaty, your hair goes
into a mess. I wore a hat to look neat."
Ben
med den ikoniske lua.
Manageren
likte ikke lua Ben kom hjem med, noe som gjorde ham enda mer bestemt
på at han skulle! bruke den. Han hadde den på, på (nesten) samtlige
bandbilder som ble tatt av Curiosity Killed The Cat. Ben: "I kept
wearing mine, basically because our manager didn’t like me wearing a
hat backwards and that spurred me on to keep wearing it. I had a
policy that I never wanted to copy anyone or look like anyone
else, so when I found the Greek fisherman’s hat it was
perfect."
Et av
få bilder av Curiosity Killed The Cat der Ben ikke har på seg
fiskerlua.
Høsten
1985 begynte de innspillingen av debutalbumet sitt, med reggaeduoen
Sly Dunbar og Robbie
Shakespear som
produsenter. Sly
& Robbie, som
de er bedre kjent som, hadde fram til det hatt suksess med egne
utgivelser og som produsent for Black
Uhuru.
Dessverre
ble ikke samarbeidet med de to slik Ben og de andre hadde håpet på,
så underveis i innspillingen ble Sly & Robbie byttet ut med en av
ringrevene i bransjen; amerikaneren
Stewart Levine. Han
hadde produsert kjente artister siden 60-tallet, og hadde nettopp
produsert suksessplata
"Picture Book" med
Simply Red.
Sly & Robbie ble likevel stående som produsenter på balladen
"Free".
Produsent
Stewart Levine
Allerede
i januar 1986 hadde den kjente musikkavisen New
Musical Express (NME)
en artikkel om Curiosity Killed The Cat, og navnet deres på forsiden
av avisen.
En viktig støttespiller som dukket opp på denne tiden var
låtskriveren og keyboardisten
Toby Andersen. Toby
hadde bakgrunn fra elektro-funk bandet
Funkapolitan som i
1981/82 ga ut endel singler og et album som ikke solgte noe særlig,
men som var populært blant de som likte jazz-funk. I 1986 jobbet
Toby som studiomusiker, der han samarbeidet med mange artister.
Ben
kjente Toby fra før, og i mai 1986 ble han invitert til Bens
fødselsdagsparty. Her ble han invitert til å komme og jamme med dem,
og da imponerte Toby Migi, Julian og Nick med tangentspillet sitt. Og
like etter var de igang med å skrive låter sammen. Ben: "
At the party we invited him to come and have a jam. We knew he was a
keyboard player, because he played in a band called Funkapolitan, that
we used to go and watch play, when we were younger. So, we got
him down to play, and it started going well, and we were writing some
songs, and stuff."
Toby
var en dyktig låtskriver og sammen med ham skrev Ben og de andre 10
låter som kom til å danne basis for debutalbumet.
Det
fins ikke bilder av Toby Andersen sammen med de andre i Curiosity
Killed The Cat.
Toby ble aldri noe
fullverdig medlem av Curiosity Killed The Cat, da de andre syntes det
ble vanskelig å ta ham inn som medlem av bandet. Ifølge
kontrakten de hadde med Phonogram skulle bandet bestå av 4 medlemmer. De syntes det ble
'vanskelig' gjøre om kontrakten. Ben: "We
were already signed as a four piece, and it would have been more than
complicated to change the contracts."
Toby
ble lenge regnet som "The 5th Cat".
Curiosity
og Toby skrev bl.a. den fengende poplåta "Misfit". En
demo ble spilt inn like etter
med hjelp fra Roy
Hay fra Culture
Club. Julian: "We demoed it with someone (Hay) who wanted to
make a fresh cream bit of pop."
Curiosity
og Toby skrev også den fengende "Ordinary
Day", og før
Curiosity Killed The Cat fikk mulighet til å gi ut en singel eller et
album ble låta gitt ut på
en samleplate, kalt
"Beat Runs Wild"
i 1986. Versjonen på denne plata var litt annerledes enn den som
senere ble å finne på studioalbumet og som singelutgivelse, med et
litt mer elektronisk lydbilde.
Det
var Curiositys plateselskap Phonogram/Mercury Records som stod bak
utgivelsen, som inneholdt låter med - på det tidspunktet - ukjente
band som
Wet Wet Wet og Swing
Out Sister. Ben:
"Our first ever vinyl release was on an album called 'Beat Runs
Wild', and there were other acts at Phonogram at the time, like
Love and Money, and
various other people on the label. They put a version of ‘Ordinary
Day’ on it, and it was just this real anti-climax, because it was
our first ever release, which was a really boring way to do it."
Curiosity
Killed The Cat fikk sin debut på plate med "Ordinary Day",
på samleplaten "Beat Runs Wild".
I juli
1986 ble "Misfit" gitt ut som første singel med
Curiosity Killed The Cat. Men til tross for den store interessen rundt
bandet floppet singelen, og nådde kun 76. plass i Storbritannia.
Selv
hadde bandet større tro på "Mile High" som førstesingel,
da det var låta som fikk størst oppmerksomhet da de var ute og
opptrådte. Men plateselskapet syntes den var for 'jazzete'.
"Misfit"ble
Curiositry Killed The Cats første singelutgivelse i juli 1986.
I
august 1986 var moteikonet Andy Warhol tilstede på en kunstustilling
i London, for første gang på 15 år, noe som fikk mye omtale i
pressen. Tilstede på utstillingen var også Ben, Migi, Julian og
Nick. Ben: "We
heard that he had an exhibition coming up in London – his first for
20 years – and we were all keen to go, so we asked our press
department to get us on the guest list."
Ben og
bandet kom i prat med Warhol, og sistnevnte ble nysgjerrig på bandets
musikk. Han tok seg også tid til å tegne en logo for bandet. Dagen
etter fikk Warhol en kassett levert på døra med bl.a.
"Misfit" på. Og etter å ha hørt låtene tilbød han seg
å produsere en musikkvideo for "Misfit" - i New York. Ben:
"We played it to Andy Warhol, who really liked it, and so we went
off to New York to do the video."
Curiosity
Killed The Cat sammen med Andy Warhol på Anthony d'Offay Gallery i
august 1986.
Plateselskapet
som egentlig ikke ønsket å bruke penger på en musikkvideo til låta
som ikke hadde hevdet seg på listene, takket ja til tilbudet. Ben:
"It was
very fortunate, because our record company had said they weren’t
going to make a video for our first single, and it was only because
Andy Warhol wanted to do it that they agreed to pay for it."
Dagene
i New York var spennende, og de traff mange interessante mennesker.
Warhol betalte deler av videoinnspillingen, og han ga Ben og co.
lommepenger mens de var der. Ben: "They put us in the Chelsea
Hotel for a week, and it was really cool. And then, Andy Warhol used
to give us pocket money… sort of, ‘go and spend that’."
Selve videoinnspillingen var av det enkle slaget, der musikken ble
spilt av på en båndopptaker som Warhold holdt i hånda. I videoen
kopierte Warhol Bob
Dylans legendariske
musikkvideo til "Subterranean
Homesick Blues",
med ark som det var skrevet tekst på som han slapp i bakken.
Curiosity
og Warhol fant tonen og videre samarbeid var planlagt, men dessverre
ble Warhol syk og døde plutselig i februar 1987.
Selv om
musikkvideoen til "Misfit" ikke bidro til at singelen kom
tilbake på listene, ga samarbeidet med Warhol bandet et 'kick' som
motiverte dem i det videre arbeidet. Det var også positivt i forhold
til musikkbransjen, da det bidro til å gi Curiosity Killed The Cat et
kultpreg. Migi: "It did well enough for the record company to be
excited and to keep pushing us."
Andy Warhol
sørget for at det ble spilt inn en musikkvideo til
"Misfit".
Høsten
1986 fikk Curiosity muligheten til å opptre foran mange tusen
mennesker, da de var oppvarmingsband for
Alison
Moyet på hennes
britiske turne. Turneen bragte dem bl.a. til ærverdige Royal Albert
Hall i London.
Pga.
bytte av produsent ble utgivelsen av debutalbumet svært forsinket, og
det var ikke før i november 1986 at bandets neste singel, "Down
To Earth", ble gitt ut. Låta var en smakfull og velprodusert
popperle, med vakkert saksofonspill, tandert tangentspill og Bens
innsmigrende tenor. "Down To Earth" hadde alle
kvaliteter som skulle til for å bli en stor hit, noe den også ble.
Allerede
i studio skjønte bandet og produsent Stewart Levine at de var iferd
med å lage noe helt spesielt, og at låta kom til å bli en hit.
Migi: "We just knew it was awesome. It had a unique vibe to it. I
remember we were all thinking how amazing it was."
Etter
at låta var ferdig innspilt skrev Levine noe ned på en lapp som han
viste til bandet. På lappen stod det: "Big fucking hit,
man."
Singelen
"Down
To Earth" ble Curiositys Killed The Cats gjennombrudd.
22.
januar 1987 hadde singelen nådd høyt nok til at Curiosity fikk muligheten
til å opptre i det svært populære musikkprogrammet "Top Of The
Pops", og i februar var den oppe på 3. plass på den britiske
singellisten, som sin beste plassering. På samme tid opptrådte de
på Brit Awards
(britenes Spellemannspris) med låta.
Å
opptre på legendariske "Top Of The Pops" var stort for
medlemmene av bandet, da de hadde vært store fans av programmet da de
var små. Migi: "That was an absolute thrill - I used to watch
'Top Of The Pops' religiously as a kid."
Curiosity
Killed The Cat på "Top Of The
Pops" på BBC i februar 1987
"Down
To Earth" ble en hit også ellers i Europa, med 5. plass i Irland, 12. plass i
Nederland, 24. plass i Belgia og 32. plass i Tyskland.
Til
låta ble det laget en stilfull musikkvideo med et visst latinsk
retro-preg, som om det var klipp fra en italiensk 60-talls film. Selv
om videoen viste at Ben, Migi, Nick og Julian var 4 kjekke karer var
ikke fokuset så påtrengende som i tidligere musikkvideoer med
pophelter som Duran
Duran og Paul Young.
Musikkvideoen
til "Down To Earth"
Om
interessen for Curiosity Killled The Cat var stor blant musikkblader
og fans i 1986 tok det helt av etter suksessen med "Down To
Earth". Britisk presse og musikkblader hadde Ben og de andre på
forsiden ukentlig gjennom hele 1987, med mange og banale artikler om
bandet, der de måtte uttale seg om hverandres beste og verste sider,
hva de ønsket å bli når de ble stor, hva de var i sitt forrige liv,
hvilken popstjerne som er verst kledd, beste TV-reklame osv. Ting som
hadde lite å gjøre med musikken de ønsket å formidle. Men som
sikkert falt i smak hos ungjentene som vile vite mest mulig om dem.
Også
guttene lot seg påvirke av Bens image. For rundt 1987 var det veldig
mange tenåringer som gikk i jeans fra Dickie Dirts, pologenser,
cardigan jakke og seilersko, slik Ben brukte å ha på seg. Noen hadde
også fått tak i seg fiskerlue som Ben som de naturligvis hadde bak
fram.
Noen
av de mange musikkmagasinene som hadde Ben og Curiosity Killed The Cat
på forsiden i 1987.
Suksessen
førte til en svært hektisk periode for Ben, Migi, Nick og Julian,
der de måtte stille opp til intervjuer over hele Europa, på TV,
radio, blader og aviser. Noe de syntes både var slitsomt,
frustrerende pga. spørsmålene de fikk, men samtidig litt spennende
og artig.
Nick:
"We never see the effects of all the TV and radio and interviews
that we do. You finish one thing and immediately you're off to do the
next and the next and the next."
Julian
og Migi i forbindelse med et intervju i Tyskland
Curiosity
opplevde også baksiden av det å bli kjendiser, med at aviser og
magasin fant på historier om bandet, og gjenga fiktive intervjuer med
dem.
Den
mest skremmende opplevelsen hadde Curiosity i Liverpool, da de ble
møtt av flere hundre fans etter å ha vært på besøk hos en
radiostasjon. I mangel av et sted å gjemme seg sprang Ben og co. inn
i en butikk. Fansen samlet seg da utenfor butikklokalet og begynte å
slå på butikkglasset. De var nødt til å ringe til politiet for å
slippe unna. Migi: "We were like, 'Fucking hell'. It was
dangerous."
I
tillegg til intervjuene i blader og på TV var Curiosity Killed The
Cat ofte på besøk i det populære musikkprogrammet The
Tube, med Paula
Yates og
Jools Holland som
programledere. Paula var særdeles begeistret for bandet, og omtalte
dem som "good looking, groovy, happening guys."
Paula
hadde også et annet TV-program på denne tiden, kalt
"Sex With Paula",
og også der var Ben på besøk.
Curiosity
Killed The Cat opptrådte flere ganger i musikkprogrammet The Tube
I
februar 1987 dro Curiosity Killed The Cat ut på sin første turne som hovedartist,
med oppstart på
Sanremo Music Festival
i Italia, 5. og 7. februar. Etter noen konserter tok de en pause fra
turnevirksomheten, før de 26. april opptrådte i Southampton i
England. Deretter fulgte byene Bristol, Cardiff, Nottingham,
Liverpool, Sheffield, Manchester, Glasgow, Edinburgh, Newcastle,
Leeds, Northampton og Brighton. De avsluttet turneen 17. og 18. mai
med to konserter på Town & Country Club i London.
På
konsertene opplevde bandet at jentene hylte så høyt at de ikke
hørte hva de selv sang og spilte, og truser og annet ble kastet opp
på scenen - i god Beatles-tradisjon. Nick: "You can't hear
yourself when you've got screamies all over the gaff!"
De fire
var litt frustrert over at da de første gang framførte låtene som
etter hvert dukket opp på debutalbumet var de det mest trendy som
fantes i Londons musikkliv, men når de framførte de samme låtene i
1987 ble det betegnet som 'teeny-bop'. Migi: "We're still playing
the same music now, with the teeny-bop thing."
Under
turneen hadde de med seg en båndopptaker som de spilte inn ideer til
nye låter.
Turneprogram
fra 1987
Helt
siden våren 1985 hadde Curiosity Killed The Cat vært et av de mest
omtalte bandene fra London, og mange av presseoppslagene om dem
handlet om når albumet deres ville være klar for utgivelse. Og i
april 1987 var tiden omsider kommet.
Smash
Hits og andre musikkmagasin var opptatt av når Curiositys album ville
være ute i butikkene.
Albumet
som fikk navnet
"Keep Your Distance"
fikk bra kritikk rundtom for sine kvaliteter. De 9 låtene var en spennende miks av pop, jazz, soul og
funk. Med musikalsk
inspirasjon fra artister som
Chic,
Sade, Little
Feat, Sly &
Robbie og Robert
Palmer.
Høydepunktene var mange, med "Down To Earth", vitale
"Misfit", den nakne lengselsfulle
"Free", "Ordinary
Day", "Know
What You Know"
og "Red
Lights". I
sistnevnte låt viste Ben hvilken flott stemme han hadde. "Red
Lights" som også er Migis favoritt fra plata ble i 2000 valgt ut
til å være endel av soundtracket til filmklassikeren "American
Psycho".
Stewart
Levines produksjon var smooth, med mange fine
studiotekniske detaljer.
Om man
skulle kritisere albumet for noe var det de intetsigende tekstene, der
flere var rene klisjeer. I et intervju fortalte Ben at han heller ikke
hadde noe budskap han ønsket å formidle gjennom tekstene, kun
følelser. Heller ikke
i albumtittelen "Keep Your
Distance" hadde de noe budskap som de ønsket å få fram.
Kun
etter to uker ute i butikkene gikk "Keep Your Distance" helt til topps
på den britiske albumlisten, 9. mai 1987, og den holdt seg der i to
uker. Noe som var svært imponerende. Den solgte også bra ellers, med
topp 10 i land som Nederland, Island, Italia og Sveits. I USA ble det
en grei 55. plass.
Curiositys
debutalbum "Keep Your Distance" ble en stor suksess.
I Norge
nådde verken albumet eller noen andre av bandets plateutgivelser VG-lista, dessverre. Noe som gjør at Curiosity Killed The Cat er et litt
ukjent navn, selv for de som vokste opp her på 80-tallet. I juli 1987
var "Misfit" utfordrer på populære Ti
i skuddet, men der forsvant låta rett ut uten å komme inn på
topp 10 listen.
På
samme tid som albumet var ute ble den lekne poplåta
"Ordinary Day"
gitt ut som Curiousitys 3. singel, med en grei 11. plass i
Storbritannia som beste resultat. Låta viste at Migi og Nick var en
dyktig rytmeksjon med et godt driv i spillet.
"Ordinary Day" var i motsetning til resten av albumet
produsert av Paul
Staveley O'Duffy.
På samme tid hadde O'Duffy stor suksess som produsent på
Swing Out Sisters
debutalbum
"It's Better To Travel",
et album som dyttet Curiosity ned fra 1. plassen i Storbritannia.
De
ble laget en morsom og stilfull musikkvideo til "Ordinary
Day"
I mai
1987 var Curiosity tilstede på Montreux Rock Festival, der de bl.a.
stilte opp på en pressekonferanse. Dette ble en ubehagelig affære
for bandet da spørsmålene fra pressen ikke handlet om bandets musikk
men om Bens forhold til kjente damer som Mandy
Smith og Paula
Yates. Hyggeligere
var det å benytte anledning og sted til å gjøre litt ekstra stas
på Julians bursta den 15. mai.
Curiosity
Killed The Cat var tilstede på Montreux
Rock Festival i 1987.
I et
senere intervju måtte Ben innrømme at han og
Bill Wymans eks.
kjæreste Mandy Smith hadde hatt et forhold på den tiden. Mandy Smith
var et 80-talls ikon med en viss suksess som popartist, i tillegg til
modellkarriere og forholdet til Bill Wyman. At hun og Ben var
kjærester var noe britisk tabloidpresse var veldig opptatt av.
Mandy Smith
og Ben
Ben hadde
også vært gode venner med
Bob Geldofs kone
Paula Yates, men hevdet at de ikke hadde hatt sex sammen, selv om det
hendte at de lå i samme seng.. Ben: "We slept in the same bed and
I used to get drunk, but I think I would have known if something had
happened."
Tabloidene
hadde mange oppslag om Ben på 80-tallet.
Hyggeligere
var det for Ben å være endel av veldedighetsprosjektet
Ferry Aid, der
kjente britiske artister gjorde en coverversjon av Beatles'
"Let It Be".
Inntektene fra singelen gikk til ofrene etter Zeebrugge
fergekatastrofen. Det var Pete
Waterman fra
produksjons-teamet
Stock, Aitken & Waterman
som stod bak prosjektet. "Let It Be" gikk til topps i
Storbritannia (i april 1987), Norge og Sveits.
Ben
fikk gleden av å synge på nr. 1 låta "Let It Be" i 1987.
I mai
og juni 1987 gjorde Curiosity to konserter i Nederland.
80-tallet
var tiåret for de store veldedighetskonsertene. Live Aid var den
største, men en som også samlet mange mennesker og fikk mye
oppmerksomhet, var
Prince's Trust konserten
5. juni, på Wembley Arena i London. Sammen med kjente navn som Elton
John, George Harrison, Paul
Young, Level
42, Eric
Clapton, Bryan Adams
og Phil Collins opptrådte Curiosity med låta "Misfit".
Curiosity
Killed The Cat på Prince's Trust konserten i 1987.
Etter
opptredenen på Prince's Trust valgte Ben og co. å ta 14 dager ferie.
Men i stedet å dra hvert til sitt valgte de 4 å feriere på samme
sted. Ben: "It's good to have that chance to relax
together."
I juni
ble "Misfit" gitt ut på singel pånytt, denne gang sammen
med Warhols musikkvideo. Og med den store interessen det var for
Curiositys musikk ble det en fin 7. plass på den britiske
singellisten. Singelen kom også inn på 42. plass på den amerikanske
singellisten.
I juli
1987 valgte Curiosity å avslutte samarbeidet med bandets keyboardist
og låtskriver Toby Andersen. Toby hadde vært med å skrevet alle
bandets hits, men ikke funnet verdig en plass i line-upen. Selv mente
han at dette skyldtes at de andre ikke syntes han var 'pen' nok. Noe han
uttrykte i et intervju med Q
Magazine i desember
1987. Det var Tobys bror og manager som krevde at Toby ble tatt inn
som fast medlem av Curiosity Killed The Cat. Da det ikke ble tatt til
etteretning overtalte han Toby til å trekke seg ut av samarbeidet.
I
ettertid beklaget Ben avgjørelsen om å la Andersen gå, og mente at
han og de andre i bandet burde tatt opp kampen mot plateselskapet som
ikke ønsket at Curiosity skulle bli utvidet med et 5. medlem. Flere
mener også at Curiosity slet med å komme opp med fengende låter
etter at de mistet Andersen på låtskriversiden.
Ben:
"It was extremely sad. I’d have been more forthright, I
would have fought harder to keep him in the band, without changing the
contract. Because, you know I don’t think the record company would
have gone for it either, because unfortunately they were happy with
the pretty boy collective, and it just would have looked funny,
changing the whole thing, you know."
Ben var
ikke enig i påstanden til Toby, da han mente at de hadde funnet en erstatter
som var en bedre keyboardist enn Andersen. Denne
erstatteren var amerikaneren Michael
J McEvoy, som fram
til dette hadde deltatt på plater med bl.a. Scritti
Politti og Ian
Dury. McEvoy fikk
den samme rollen som Andersen hadde hatt, som keyboardist og
låtskriver, og som ikke var endel av selve bandet. Ben og de andre
omtalte sin nye mann som 'Manic'.
Michael
J McEvoy ble Curiositys 5. mann fra 1987 og utover.
I
september ble den fine balladen "Free" gitt ut som 4. og
siste singel fra "Keep Your Distance", med en skuffende 56.
plass i hjemlandet som resultat.
I 1987
hadde en engelsk kjede av plateforretninger en undersøkelse blant
sine kunder om hvilken av de nye gruppene som hadde størst appell. Og
der vant Curiosity Killed The Cat med hele 41% av stemmene.
Like
hyggelig var det ikke at en overivrig fan nappet lua av hodet til Ben,
en lue som på mange måter var kjennemerket på Curiosity Killed The
Cat. En annen lue ville ikke bli det samme. Heldigvis visste en ansatt
hos Phonogram Records råd. I forbindelse med en forretningsreise til
Athen, Hellas oppsøkte han en butikk som solgte samme type skipslue
som Ben hadde brukt. Han kjøpte like godt med seg en hel pose av dem,
til Bens store glede.
En dag opplevde Migi at en fan dukket opp hjemme hos
ham, gråtende, fordi hun hadde kranglet med foreldrene og rømt
hjemmefra. "I think a lot of the time fans expect too much from
people like us. We only play music. We can't sort people's lives
out."
I mange
av brevene de fikk fra fansen ble det fortalt om familieproblemer, med
ønske om at Ben og co. skulle komme og ordne opp.
Høsten
1987 gikk med til konserter, i Europa, Nord-Amerika og Japan. I USA
opptrådte Curiosity bl.a. på The Roxy i Hollywood. Og blant gjestene
i salen var David
Bowie og George
Michael. Migi: "We literally had to sneak David Bowie and
George Michael in."
Bandet
sparte ikke på pengene under turneen i U.S.A. De bodde på 5-stjernes
hotell, og de lot de 13! musikerne de hadde med seg på turneen bo på
de samme flotte hotellene. Migi: "We had a ball, but we spent a
lot of money."
8.
august deltok Curiosity Killed The Cat på en veldedighetskonsert i California, U.S.A., og i
september opptrådte de på Festivalbar i Verona, Italia.
Før
jul tok de seg tid til delta i den morsomme musikkvideoen til julelåta "Rockin'
Around The Christmas Tree"
med Mel & Kim
(Mel Smith
& Kim
Wilde).
Nick,
Julian, Ben og Migi som guttekor i musikkvideoen til "Rockin'
Around The Christmas Tree".
I 1988
var Curiosity ute med VHSen
"Running The Distance",
som inneholdt musikkvideoene til "Down To Earth",
"Ordinary Day", "Free" og "Misfit".
Midt
oppi suksessen med Curiosity Killed The Cat valgte Nick å gifte seg
med kjæresten gjennom flere år. Bryllupet var storslagent med over
500 gjester tilstede.
1988
var ellers et særdeles rolig år for Curiosity, der de verken
turnerte, ga ut plater eller i særlig grad ble intervjuet av
musikkmagasinene. Fra å være et av de hotteste bandene i popbransjen
stod de plutselig i fare for å bli glemt. I det stille jobbet de med
sitt neste album, kalt
"Getahead".
I
forkant av innspillingen hadde Curiosity 12 navn på blokka over
produsenter de ønsket å jobbe med, og 8 av dem ønsket også å
jobbe med Curiosity. Bandet brukte første halvår av 1988 til å
reise rundt i verden og besøke de ulike produsentene. Og selv om et
navn som Nile
Rodgers (David
Bowie, Duran Duran, Madonna,
Chic
m.m.) ønsket å jobbe med de endte de opp med den relativt ukjente
jazz- bassisten Nathan
East, som ikke
hadde så mye erfaring som produsent, men som hadde deltatt på flere
hundre plater.
Ben:
"We
spent probably six months going around the world meeting these people,
and now it’s mid-88 and we still haven’t done our album. And
then, we start going into the studio."
Migi,
Ben, Nick og Julian hadde skrevet låter jevnlig siden starten i 1984,
og etter utgivelsen av "Keep Your Distance" hadde de mange
demoer liggende som kunne dannet utgangspunkt for det neste albumet.
Men en hilsen fra plateselskapet om å komme opp med flere hits, og
ønske om å se framover gjorde at de valgte å sette seg ned sammen
med Michael
J. McEvoy og heller skrive helt nye låter.
Dessvere
var framdriften dårlig, og i desember 1988 hadde Curiosity og Manic
ennå ikke kommet opp med låter som ville skape interesse for
den nye plata. Vendepunktet skjedde rett etter jul, da de besøkte
Ridge Farm Studios. Her spilte de inn låta
"Name And Number"
sammen med musikerne
Paul Wickens,
Molly Duncan og Glenn
Skinner. Skinner
var med og skrev låta i tillegg til at han produserte den. Skinner og
Curiosity hadde også jobbet sammen tidligere, da Skinner var
lydtekniker på førsteplata.
Glenn
Skinner
Ben og
Migi bodde i samme leilighet, og i en tid der man ennå ikke hadde
mobiltelefon var en telefonsvarer eneste mulighet for folk til å
komme i kontakt med de to når de ikke var hjemme. Det rant inn mange
meldinger, og Migi og Ben pleide å endre velkomsthilsen jevnlig, alt
etter hvor de hadde tenkt seg den dagen. Etter hvert ble Ben lei av
endre hilsen, så han bestemte seg for å bruke en standardhilsen på
telfonsvareren, til tonene fra en liten keyboard og en trommemaskin:
Hey,
how you're doin'?
I'm sorry you couldn't get through
'Cause this is a message that's been recorded
Especially for youAnd if you leave a name and your number
We'll get right back to you
You can leave a message now if you want to
When the bleeps are through
Ben:
"So, I just wanted to do a generic message, and I had a little
Sinclair, funnily enough, little keyboard with the drum machines, and
I put a drum machine beat and I wrote 'Name and Number' then, that was
in 87."
Ben og
bandet var svært fornøyd med "Name And Number" og ønsket
å gi den ut som førstesingel fra det nye albumet, men plateselskapet
likte den ikke, da de mente den var for komplisert og at det var for
mange ord i teksten. Plateselskapet likte heller ikke versjonen de
hadde spilt inn i Ridge Farm Studio, så låta ble remikset to ganger,
før de endte opp med å bruke den opprinnelige versjonen likevel. Med
de kostnader og forsinkelse av utgivelse av låta og albumet det
medførte.
Imens
Curiosity satt i studio dukket det opp nye navn på pophimmelen som
overtok Curiositys plass i musikkmagasinene og på veggene på
jenterommene. Ben:
"They kept us out of the public eye for two years, and to me that
was the kiss of death for the band, because people move on, you know,
they can’t help it."
Curiosity
fikk trumfet gjennom ønsket sitt, og i september 1989 ble "Name
And Number" gitt ut som første singel fra "Getahead".
Men til tross for sin originalitet og opplagte hitpoensiale nådde
ikke singelen høyere enn 14. plass i Storbritannia. Bandet fikk
heller ikke mye omtale i musikkmagasinene som hadde hatt oppslag om
dem hver uke i 1987.
En opptreden på Top Of The Pops hjalp likevel
på interessen for låta. Ben: "I think had we had
the support that we’d had before, it would definitely have been
number one – definitely. I think, whatever we’d have done,
it would have been number one, to be honest."
Musikkvideoen
til "Name And Number"
Balladen
"First Place" ble
gitt ut som 2. singel fra "Getahead" i november, med null
interesse fra platekjøperne (86. plass). Ben mente at de heller burde
gitt ut den mer funky
"Do your Believin'"
som oppfølger til "Name And Number" i stedet for en
ballade. Andre alternativ kunne vært
"Something New Something Blue"
(Webmaster).
Heller
ikke albumet "Getahead" fikk mye oppmerksomhet da det ble
gitt ut 20. oktober 1989. 29. plass i Storbritannia og unotert i
resten av Europa og Nord-Amerika var svært nedslående for bandet og
plateselskapet.
I
tillegg til at det hadde gått for lang tid siden det forrige albumet
manglet "Getahead" flere låter med hitpotensiale, slik
"Keep Your Distance" hadde så mange av.
"Getahead" var et funky tempoalbum med utstrakt bruk av
blåsere som kunne blitt en suksess med en annen artist, men ikke hos
ungdommen som Curiosity Killed The Cat gjennom sitt image henvendte
seg til.
I
ettertid innrømmet Migi at plata ble for steril og polert, til tross
for at mange dyktige musikere var innom og bidro på plata, slik som
Michael Jacksons Greg Philinganes.
Albumet
"Getahead" fra 1989 kom for sent og manglet hitsinglene.
Etter
det gikk lufta litt ut av Curiosity Killed The Cat. Plateselskapet
mistet interessen for dem, så de valgte å flytte over til BMG
Records. Nick
valgte også å slutte i bandet han hadde vært med og starte. Han giftet
seg, og ønsket heller å jobbe med å hjelpe
rusmisbrukere. Nick: "I left in 1991 to become a family man,
and for my own health."
Nick
Thorp sluttet i Curiosity Killed The Cat i 1991.
I
senere intervju har Nick fortalt at den egentlige årsaken til at han
valgte å slutte i bandet var at han ikke ønsket å være endel av
dopmiljøet i og rundt bandet. På den tiden ble han far for første
gang, så han ønsket å bryte ut og heller gjøre noe annet.
Senere
tok livet nok en ny vending for Ben, da han konverterte til Buddhismen
og etter hvert valgte å bli munk i et kloster! Nick har tilbrakt 20
år av sitt liv dedisert til sin tro. Og i 2018 flyttet han tilbake
til England, der han begynte å undervise i bl.a. meditasjon, yoga og
healing.
Et
nyere bilde av Nick
Thorp
Da de
dannet bandet hadde Migi, Ben, Nick og Julian inngått en pakt om at
alle låtene de skrev skulle krediteres alle i bandet. Og om en av dem
sluttet skulle de ikke lenger hete Curiosity Killed The Cat. Så med
Nick ute måtte de komme opp med et nytt navn, og det ble Curiosity -
et navn som allerede ble brukt om dem, som en forkortelse på det
lange bandnavnet.
I
ettertid fortalte Ben at de mistet inspirasjonen etter at Nick sluttet
i Curiosity. Ben: "Once Nick left, we weren't the same. Four was
balanced but three made us indecisive (ubesluttsom)."
Migi,
Julian og Ben som trioen Curiosity.
I 1990
gikk Ben, Julian og Migi igang med innspillingen av et nytt album,
sammen med groove-artisten/DJen Ronald
Tomlinson.
Underveis i innspillingen fikk Ben et tilbud fra
plateselskapet om å gi ut en soloplate, noe han takket nei til. Da de
var ferdig med opptakene skjedde det lite. Ben valgte da å spille inn
sin egen låt, kalt
"Party Now Pay Later".
Men i en tid med
Kylie Minogue og
Take That på
listene likte ikke plateselskapet den blues-inspirerte låta.
I 1989
ble Ben kjæreste med modellen Lisa
B (Barbuscia),
et forhold som varte i 4 år. De
traff hverandre i forbindelse med en Curiosity Killed The Cat
foto-session, og møttes igjen på en fest senere og ble kjærester.
Ben: "We met at a party. I was quite drunk and so was she. We
slowly became friends and then lovers - we were together for four
years."
I 1991
hadde hip hop trioen De
La Soul en
topp 10 hit mange steder i verden med singelen "Ring
Ring Ring",
bl.a. i Storbritannia. Låta var en coverversjon av Curiositys
"Name And Number". Ben og de andre innrømmet at de syntes
det var stas at låta deres ble covret.
I 2003
ble "Name And Number" igjen en hit i Storbritannia da
jentegruppa Little
Mix covret den i
"How Ya Doin'?"
(16. plass). "Name And Number" ble også samplet i
Jaheims
amerikanske hit
"Ain't Leaving Without You".
Etter
1989 ble det stille fra Ben, Migi og Julian. Men til alles
overraskelse dukket de opp på listene rundt om i 1992 med en
coverversjon av Johnny
Bristols "Hang On In There Baby".
I april 1992 var den oppe på 3. plass på den britiske singellisten -
like høyt som "Down To Earth" i sin tid hadde vært. Bandet
fikk hjelp til å promotere seg pånytt av ikke ukjente
Simon Cowell.
Ben: "We just loved
the tune and it probably got more attention than just a new Curiosity
single would."
"Hang
On In There Baby" var en vital og velprodusert låt, med
referanser til datidens klubbmusikk men også til Curiositys lydbilde
fra rundt 1987. Bens stemme var bedre enn noengang. Det ble også
laget en artig musikkvideo til låta.
Musikkvideoen
til "Hang On In There Baby"
"Hang
On In There Baby" ble fulgt opp med de fengende låtene
"I Need Your Lovin'", "Work It Out"
og "Gimme The
Sunshine", som
også ble gitt ut som singler. Dessverre uten å nå opp noe sted.
På
samme tid var også albumet
"Back To Front"
klar for utgivelse. Plata var hovesaklig produsert
av Ronald Tomlinson, mens Kae
Williams, J.
Simone og Misty
Oldland var hyret
inn som låtskrivere. "Hang On In There baby" var produsert
av Mark Taylor
og Terry Adams.
Oldland sang også på flere av låtene.
"Back
to Front" var en flott plate med mye sophisti-pop i seg, med
smooth R&B, 'jazzete' blåserarrangement og Bens vakre
tenor.
Dessverre
var det de færreste som fikk mulighet til å høre plata, da den kun
ble gitt ut i Japan! Noe som var svært merkelig med tanke på hvor
mange som hadde hatt et forhold til Curiositys musikk gjennom årene,
og hvor stor hit "Hang
On In There Baby" var i Storbriannia.
"Back
to Front" fra 1992 ble Curiositys siste albumutigvelse.
Skuffelsen
over dette bidro til at Migi, Ben og Julian valgte å oppløse
Curiosity. De tre klarte heller ikke å bli enige om veien videre. Og
de var frustrert over plateselskapet BMG som ikke ønsket at de skulle skrive egne
låter. Migi:
"We weren't allowed to make our own music. We lost heart."
Ben
fikk deretter pånytt tilbud om å gi ut egne plater, noe han denne
gang takket ja til.
I
årene etter jobbet Ben med den italienske house bandet 2 Men 4
Soul,
der de sammen reiste rundt i Italia og opptrådte på diskotek. Han
begynte også å interessere seg for fotografering, slik som sin far.
Først
i 1996 ga han ut en soloplate, og da kun med en (intetsigende) singel
kalt "Gotta
Get You Home".
Siden
ungdommen hadde Ben ruset seg på ulike stoffer, og etter at Curiosity
ble oppløst økte forbruket, noe som gjorde han tilslutt fikk et
rusproblem. I ettertid mente han dette skyldtes det vakuum som oppstod da han ikke
lenger var medlem av et populært band. Ben: "I had too much time
and not enough exciting things going on. With Curiosity I was touring
and In and out of studios, then I had a couple of record deals on my
own that really didn't work out."
Han lot
seg bli lagt inn på avrusing, uten at det hjalp så mye. I en periode
av livet var narkotikalangeren den eneste personen han hadde
kontakt med. Så sent som i 2006 slet han fortsatt med rusproblemer.
Broren Dominic fikk rusproblemer allerede i ungdommen og ble senere
heroinavhengig.
En
senere utgave av Ben
Migi
tok seg først en lengre pause, der han tilbrakte flere måneder i
Østen. Da han kom tilbake
dannet han og Julian utviklingsselskapet Naked som skulle hjelpe nye band i
musikkbransjen til å slå gjennom, og gi dem den kunnskapen som Ben
og co. ikke hadde da de startet Curioisty Killed The Cat.
Julian
begynte å skrive filmmusikk etter at Curiosity ble oppløst. Han
laget også musikk som ble brukt i lekeparker for barn. Og sammen med
Ben skrev han musikk til reklamefilmer. Også Migi har skrevet
filmmusikk de senere årene.
I 2000
gjorde Curiosity Killed The Cat en reunion-opptreden, da de stilte opp
på National LotteryShow på BBC1.
Etter
å ha vært ute av popbransjen noen år fikk Ben muligheten til å
reise rundt og opptre igjen i 2001, sammen med andre 80-talls artister som
Kim Wilde, Heaven
17, T'Pau
og Go West,
som endel av "Here
& Now Tour".
Selv om Migi, Nick og Julian ikke var med på turneen opptrådte Ben som Curiosity Killed The Cat, sammen med turnemusikere.
"Here
& Now Tour" ble en suksess, og en hyggelig opplevelse for Ben
som elsker å opptre foran publikum. Han deltok også på retro-turneen som
ble arrangert i 2003, 2004, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2015 og
2016. Mens det har vært store utskiftninger blant de andre 80-talls
artistene har Ben/Curiosity Killed The Cat vært en gjenganger. Til
nostalgikernes store glede.
Selv om
Ben fortsatt var venner med Migi, Julian og Nick hadde han lite
kontakt med dem, og det var ikke aktuelt for noen av de å bli med på
retroturneene.
Turneplakat
fra "Here
& Now Tour" i 2008 med Ben til høyre i bildet.
Ben har
gjennom årene vært et populært intervjuobjekt, både på TV og i
avisene. Både for sin betydning som 80-talls ikon, men også som en som
fortsatt sjarmerer damene, og som er åpen om det livet han har levd
som narkoman.
I 2011
ble Migi, Ben og Julian samlet i forbindelse med utdelingen av
BMI Pop Awards i
London, der de mottok en pris. Bakgrunnen for prisen var deres bidrag
til hitlåta "Ain't Leaving Witohut You" med Jaheim.
Migi,
Ben og Julian med medaljene de mottok på BMI Awards i 2011.
I 2013
ble DVDen "Live
From London"
gitt ut. Opptakene var gjort på Curiositys konsert på Campden Palace
i 1986. På et tidspunkt der de ennå ikke hadde gitt ut noe album.
"Live
From London"
Curiosity
Killed The Cat har fortsatt mange fans. Og de som var unge jenter og
gutter på 80-tallet er voksne med god råd nå. Det var derfor stor
interesse rundt CD-boksen
"Misfits: The Mercury Years 1986-1990"
som ble gitt ut i 2018. Boksen bestod av 4 CDer som inneholdt de to
første albumene, remixer, demoer, og låter som ikke ble tatt med på
de to albumene. Slik som nevnte "Hidden Informer", "Out
Of Curiosity",
"Easy",
"Shallow
Memory",
"Why" og
"Now That
You're Gone".
Boksen
inneholdt også en 24 siders booklet med bilder, historie, og intervju
med Migi Drummond.
CD-boksen
"Misfits: The Mercury Years 1986-1990"
I 2018
stilte Ben opp i det populære britiske TV-programmet
"First Date".
Her ble han koblet med artistmanageren Sarah, som i forkant hadde
nevnt Curiosity Killed The Cat som et av sine favorittband. Møtet
mellom de to var svært hyggelig, der Ben var åpen om sitt
narkotikamisbruk og manglende erfaring med å gå på date. Sarah
likte Ben godt, noe også de mange som så programmet gjorde. I
kommentarfeltene etter programmet fikk Ben mye skryt (av damene) for
sin sympatiske framferd.
Enkelte
reagerte likevel på at han fortalte at han ikke likte å bli
gjenkjent.. Å opptre i et sjekkeprogram i beste sendetid på nasjonal
TV, og iføre seg den samme lua som han brukte på 80-tallet var
kanskje ikke så lurt da.
Ben
deltok i sjekkeprogrammet "First Date"
Også i
2018 og 2019 var Ben ute med retroturneer sammen med andre artister.
Bl.a. Dr. & The
Medics, Hue
& Cry og
Tony Hadley fra Spandau
Ballet.
Migi:
"It was the best period of my life. I think we all say that,
actually. We had a great time; it was fantastic."
|