Gary Clark:
Født
10. mars 1962, Dundee, Skottland
Kit Clark:
Født
20. mai 1967, Dundee, Skottland
Gerard (Ged) Grimes:
Født 28. mars 1962
På 80-tallet kom det det en bølge av skotske band som markerte seg på
listene med høykvalitets popmusikk. Mens kritikerne kunne vært
svært kritisk til det som ellers befant seg på listene, nikket de
anerkjennende til band som Jesus & Mary Chain, Deacon Blue, The
Proclaimers, The Associates, Orange Juice, Aztec Camera, Big
Country, Lloyd
Cole & the Commotions, Blue Nile, Primal Scream, Cocteau Twins
og Danny Wilson. De skotske bandene hadde sans for gode melodier med
meningsfylte tekster, spilt på tradisjonelle instrumenter. Noe som
har bidratt til å gi platene de ga ut et tidløst preg.
Danny Wilson fikk ikke
så alt for mye oppmerksomhet i den korte tiden de eksisterte på
slutten av 80-tallet, selv om popklassikeren "Mary's Prayer"
ble en topp 3 hit i Storbritannia i april 1988. Men i ettertid har
bandets to plater jevnlig blitt nevnt i ulike sammenhenger, og de blir
også brukt som referanse når man skal rose nye band med et lydbilde
som ligger i nærheten av dem.
Danny Wilson tok navnet
fra en Frank Sinatra film. Og sammen med
Cole Porter og Steely Dan var
Sinatra en opplagt inspirasjonskilde for brødrene Gary & Kit Clark, og Ged
Grimes. Sanger Gary Clark hadde en særegen stemme som kunne minne om
Sinatra, mens bandet mer sofistikerte arrangement
med jazz inspirasjon minnet mer om Steely Dan. Retro pop var også et navn som ble brukt om
Danny Wilson.
Bandet ble dannet i
1984, og allerede i 1990 ble de oppløst da de tre medlemmene ønsket
å fortsette hver for seg. Etter to album og 8 singler.
Gary
Clark, Kit Clark & Ged Grimes
Historien om Danny
Wilson startet i den skotske byen Dundee, der Gary Clark og Ged Grimes
gikk på skole sammen. De sang også sammen i kirkekoret, deretter
bestemte de seg for å danne et band sammen som de kalte Clark's
Commandos. Etter å ha øvd en stund satte de kursen for
London, fast bestemt på å slå gjennom på pophimmelen. Men det
eneste de oppnådde var en turne med Chris
de Burgh, som oppvarmingsband.
|
|
|
|
|
Ged
Grimes |
|
Gary
Clark |
Garys yngre bror Kit
pleide å komme på besøk den tiden de bodde i London. Og som den
gode bror han var hadde han med seg haggis og annen skotsk mat for å
glede de to.
Kit
Clark
Våren 1985 satte de
kursen hjemover til Dundee, desillusjonert av den manglende interessen
hos plateselskapene. Opplevelsen ble omtalt i "Davy", en
låt de skrev på denne tiden: "Remember, money is nothing alone.
Remember, if you want to come home, I won't throw the first stone.
Davy".
Sammen med Kit startet
de opp et nytt band i Skottland kalt Spencer
Tracy etter den kjente
amerikanske skuespilleren ved samme navn. Kit var på den tiden bare
18 år gammel.
Spencer
Tracy
I den første tiden
tjente de penger ved å opptre for amerikanske og japanske turister som
var på besøk i St. Andrews, nærmere bestemt Battersea Park, for å spille golf.
Når de ikke jobbet fordrev de tiden med å spille frisbee. Etter hvert
opptrådte
de også på populære konsertarenaer som La Sorbonne
i Edinburgh, og
her ble de raskt en favoritt hos publikum, ikke minst pga. Kit Clarks tromme som bestod av
noe som lignet et strykebrett. Det anerkjente
musikkbladet NME skamroste bandet i en
live anmeldelse de gjorde. Deretter tok det ikke lang tid før de
store plateselskapene med sine talentspeidere begynte å interessere
seg for bandet. Og etter at de hadde spilt inn demoer med låtene "Davy", "One big
beautiful miracle" og "Mary's prayer", stod selskapene
i kø for å signere Spencer Tracy. Det ble tilslutt Virgin records
som fikk gleden av å gi ut platene deres. En kontrakt ble undertegnet
i juli 1985. Noe A&R mann Ronnie Gurr var glad for:
"Gary
Clark proved himself to be a writer/performer of no small statue who
had penned a body of work that would put him up there with
contemporary captains of composition".
Selv var ikke Gary og bandet
like imponert over arbeidet selskapet gjorde med låtene deres, da
syntes lydbildet de skapte var for tynt. Gary: "When we first
brought the album to the record company, they freaked out. They
liked our eight track demo so much that they thought the songs would
sound fantastic on 48 tracks. When we finished though, they sounded
like two tracks."
Noe av det første de
måtte gjøre før de kunne gi ut noen plater var å endre navn på
bandet, da Virgin ble tipset av noen advokater i U.S.A. at Katherine
Hepburn som satt med rettighetene til Spencer Tracy navnet,
ikke likte at det ble brukt på denne måten. Etter en avstemning
endte de opp med Danny Wilson istedet, etter Frank Sinatra filmen
"Meet Danny Wilson"
fra 1952. Faren til Kit og Gary hadde denne filmen som en favoritt.
Kit: "'Meet Danny Wilson' is my old man's favourite film. It stars
Frank Sinatra as Danny Wilson who's a young nightclub singer. We
came to Danny Wilson as a deep poll change of name. Not just because
of the film, but connections like 'Danny boy' and it's wee bit of
naivety and hope". De ønsket også å bruke et navn som fikk folk til
å tenke på annet enn Steely Dan når de hørte låtene deres. Og ikke
gå i samme "fella" som Deacon Blue som tok navnet sitt fra en Steely
dan låt.
"Meet Danny Wilson"
ble også navnet på bandets debutalbum. Imagemessig
var det også likhetstrekk mellom Frank Sinatra og Danny Wilson, der
de kledde seg i blues brother hatter med 40-talls inspirerte klær.
Plata ble spilt inn i et
state-of-the-art studio i Danmark, som bandet fant lite
inspirerende. Produsent var Dave Bascombe, en mann som hadde
produsert populære plater med
Tears for Fears,
ABC,
It's immaterial
og
Depeche Mode.
Deretter dro de over til New York for å
gjøre opptak sammen med jazzlegenden Lester
Bowie, og hans band Brass Fantasy.
Ged: "It was cheaper to fly us over there, than eight of them over
here."
Danny
Wilson hentet navnet fra Frank Sinatra filmen "Meet Danny
Wilson".
I forbindelse med 1.
utgivelsen av singelen "Mary's Prayer" dro bandet på turne
som oppvarmingsband for The
Christians. Noe som førte til mye skryt i musikkpressen, men som dessverre
ikke førte singelen opp på listen, til tross for sine
umiddelbare kvaliteter som en klassisk ballade. Derimot ble "Mary's
prayer" en stor hit i U.S.A. med 23. plass på Billboard. Til låta
hadde noen amerikanere laget en fancy video som skulle imponere
ungdommen. Men den falt ikke i smak hos de tre som syntes den var
for rotete. Gary: "I've seen it 100 times and still don't know what
the f*** is going on."
De dro
derfor over Atlanteren for å gjør en turne sammen med Simply
Red, i
tillegg til at de gjorde intervjuer med amerikansk presse. Etter at
singelen ble gitt ut for 3. gang i Storbritannia ble det også en hit
her med en flott 3. plass i april 1988, godt hjulpet av hyggelig
omtale i media.
Alle tre i bandet følte at det
var på tide at de endelig fikk en hit med "Mary's prayer". I lengre
tid hadde de følt presset fra familie og andre. Kit: "Our mum
can't
understand why it's taken so long, either. She used to say things
like 'Never mind, you gave it a good try. Perhaps it's time to try
something else. Now she is sitting around listening to radio all
days. We're local heroes. People come up and say 'We heard your
record on the radio, bastards'."
Fra
videoen til "Mary's Prayer" som bandet ikke syntes noe om.
Deretter fulgte
singlene "Davy" og "A girl I used to know" som
dessverre ikke gjorde det like bra. Heller ikke albumet "Meet
Danny Wilson" som hadde blitt gitt ut i 1987 nådde opp til tross
for at musikkritikerne roste det for sitt sofistikerte uttrykk, der de
flotte melodiene var pakket inn i arrangement med inspirasjon fra
jazz, latino pop og soul. Det er først i ettertid at platas
kvaliteter har blitt verdsatt. Den har også fortsatt å selge jevnt og
trutt gjennom årene. Nylig ble både den og oppfølger albumet "BeBop
MopTop" tatt med på listen over tidenes 100 beste album gitt ut
av en skotsk artist.
Bandet hadde som nevnt tenkt å kalle seg Spencer
Tracy, istedet endte navnet opp som en låt på "Meet Danny
Wilson".
I 1988 gikk de i studio
for å spille inn en oppfølger til "Meet Danny Wilson" kalt
"Disney Punk". Her ønsket de å lage en Beatles
inspirert plate hvor hver låt skulle ha singel potensial, og samtidig
være innbyrdes ulike. Underveis endret de tittelen på plata til det
mer poporienterte navnet
"BeBop
MopTop". Det sofistikerte og jazz inspirerte var fortsatt
tilstede, men i tillegg hadde man i større grad laget rett fram
gitarpop. Slik som på den glimrende førstesingelen "The second
summer of love".
Fra
videoen til "The second summer of love".
En gladlåt av de sjeldne som dessverre ikke
nådde høyere enn 23. plass i Storbritannia. Den ble skrevet og
spilt inn i løpet av en natt i et studio i Dundee. Problemet var bare
det at låta ikke var på mer enn et minutt.. Virgin nektet å gi den
ut på singel før de hadde klart å gjøre den lengre. Gary skrev da
et vers til, samt at han la til et part med munnspill, og vips så var
låta blitt nesten 3 minutt lang.
Albumet kom ut i juli
1989 med 24. plass i Storbritannia som beste plassering. Mens det var
Gary Clark som hadde skrevet de fleste låtene på debutalbumet, bidro
Ged Grimes og Kit Clark i større grad på denne plata. De tre
produserte og arrangerte låtene selv også.
Det hitorienterte
albumet resulterte i ytterligere 4 singler, med "I
can't wait",
"If everything you said was true", "If you really love
me (let me go)" og den stilfulle "Never gonna be the
same". Men ingen av dem nådde opp noe sted, til bandets store
skuffelse. Særlig var de skuffet over mottagelsen i U.S.A. landet de
først hadde slått gjennom i. Gary Clark: "The
biggest disappointment was probably the U.S again. The radio
stations at the time were very formatted and we stylistically fell
through every single one of the cracks".
På plata hadde de
igjen funnet plass til en kjent amerikansk skuespiller, i den
humoristiske "The Ballad of me & Shirley MacLaine".
Ged,
Gary og Kit.
Planen var at de skulle
spille inn et 3. album sammen, men slitasje mellom 3 sterke
personligheter der alle ønsket sine låter med på plata gjorde at de i 1991 valgte å gå hvert til sitt, slik at de kunne jobbe
på sine egne prosjekter. Til stor skuffelse for bandets mange
fans.
Like etter ble
samleplata / raritetsplata "Sweet Danny Wilson"
gitt ut i
form av en dobbel cd. Og dette var en glimrende utgivelse, da den
presenterte mange av bandets mest kjente låter, i tillegg til at den
viste en annen side av bandet der de live gjør coverversjoner av
"Kooks" (David
Bowie), "Knowing me, knowing you"
(ABBA) og 50-talls
klassikeren "Get Happy" (Judy Garland). Platas høydepunkt
var likevel de Gary Clark skrevne "From a boy to a man"
og
"Steamtrains (to the Milky way)", to klassiske Danny Wilson
låter som muligens viser hva man kunne forventet seg på et 3. album
med bandet. Dessverre nådde ikke "Sweet Danny Wilson" opp
på listene.
"If you really
love me (let me go)" ble gitt ut på pånytt i 1991, denne gang
som en EP, som også inneholdt liveversjoner av bla. "The second
summer of love".
Det
glimrende samlealbumet "Sweet Danny Wilson".
Selv om de tre ønsket
å jobbe hver for seg var det ikke snakk om noe uvennskap mellom dem.
Og alle tre deltok på Gary Clarks soloalbum "Ten short songs
about love" som ble en hit i Storbritannia med 25. plass i mai
1993. "We sail on the stormy waters" som holdt like høy
klasse som det beste DW hadde laget, ble en hit da den ble gitt ut på
singel. Gary Clark valgte å avslutte solokarrieren sin etter dette,
istedet dannet han bandet King L sammen med
Eric Pressly, Neill
MacColl (eks. Liberty Horses) og Matt
Laug. I 1995 ga de ut albumet
"Great day for Gravity".
I 1995 ble samlealbumet
"Best of Danny Wilson" også gitt ut.
"Best
of Danny Wilson"
I årene etter har
Clark produsert og skrevet låter for Deacon Blue, Lloyd
Cole, Eddie Reader (eks. Fairground Attraction),
Julia Fordham,
Natalie Imbruglia, Nick Carter, Melanie C., Emma Bunton, Mark Owen
(Take That), Rachel Stevens og Lauren Christy. Gary Clark:
"I've
been lucky enough to work with some very cool and talented people. The
studio (rather than the tour bus) was always my preferred mode of
transport, anyway".
I 2007
valgte Gary å flytte fra Skottland til los Angeles i U.S.A. I 2009
hadde han stor suksess som låtskriver og produsent på
"Got Dynamite",
som var å finne på Demi Lovatos album "Here
we go again" -
en plate som gikk helt til topps på den amerikanske albumlisten. Noe
som nok ga noen kroner inn på kontoen til Gary.
Garys bror Kit dannet
på 90-tallet popbandet The Swiss family Robinson i Dundee, sammen
med Keith Matheson (eks. Big blue
72). Senere ble også Gregor Philip,
Doug Vipond (eks. Deacon Blue) og Colin Davidson
med i bandet. I 1998
ga de ut albumet "The swiss family Robinson", og et nytt er
under planlegging.
The
Swiss family Robinson
Ged Grimes er den av de
tre som har vært mest aktiv i tiden etter Danny Wilson. Han fortsatte
å skrive låter og produsere plater for andre artister. Bla. Natalie
Imbruglia (sammen med Gary Clark), han var på turne sammen med Eddie
Reader og Simly Red. Han har også opptrådt på Jools Hollands show.
I 1997 ble han med i produksjonsselskapet Jacks Hoose music som hadde
spesialisert seg på å lage musikk til dataspill. Noe av det første
han gjorde var spill-soundracket til Earthworm
Jim 3D, noe han fikk
mye skryt for. Senere har han også jobbet for Atari og Sony
computers, da gjerne under pseudonymet Game Boyz.
Han haar laget musikk til Playstation 2 spillene
"DJ Decks" og "FX".
I 2004 laget han
trailermusikken til den amerikanske storfilmen
"Bourne Supremacy", med Matt
Damon. I 2006 flyttet han
til Andalucia i Spania sammen med kona Tricia og deres 3 barn. Med på
flyttelasset var et større innspillingsstudio. Grimes begrunnet
flyttingen med de kommunikasjonmessige mulighetene som fins i dag.
Grimes: " It was a lifestyle
choice, but the global reach
of technology has eased the transition".
I nyere tid har han
laget temamusikk til Sky-TV spill som
"Shrek
3", "Ben 10", og "Goldenballs".
Ged
Grimes
I 2008 tok Ged en pause
fra alt som hadde med spill- og filmmusikk å gjøre, og tok i stedet
fram bassgitaren sin for å bli med det skotske bandet
Deacon Blue på turne. I 2010 fikk han en henvendelse fra Jim
Kerr fra et annet skotsk band - Simple
Minds, om å bli med ham på (solo) turne. Like etter sluttet Eddie
Duffy i Simple Minds, og plassen som bassist i bandet ble
ledig. Etter en hyggelig kveld på scenen sammen med Jim Kerr og
Charlie Burchill ble Ged spurt om å bli med i bandet. Ged
Grimes: "I first met Jim and Charlie when Danny Wilson and
Simple Minds were on Virgin in the 80s. But it wasn't until Deacon
Blue supported them 18 months ago that we reconnected."
Ged
Grimes ble medlem av Simple Minds i 2010
Noen gjenforening av
Danny Wilson blir det nok aldri, til tross for at platene deres
muligens har fått større forståelse i dag enn det de hadde på
slutten av 80-tallet da de ikke lignet på så mye av det andre som
lå på listene. For den som liker god popmusikk bør Danny Wilsons
fine plater være et obligatorisk bekjentskap. Og deres mest
populære låter "Mary's prayer" og "The second
summer of love" er et fint sted å starte
nedlastingen.
|