John Illsley: Født 24. juni 1949, Leicester, Leicestershire, England
Mark Knopfler:
Født 12. august 1949, Glasgow, Skottland
Alan Clark:
Født 5. mars 1952, Durham, England
Guy Fletcher:
Født 25. mai 1960, Maidstone, Kent, England
Pick Withers:
Født 4. april 1948
David Knopfler:
Født 27. desember 1952, Glasgow, Skottland
Hal Lindes:
Født 30. juni 1953, Monterey, California, U.S.A.
Terry Williams:
Født 6. juni, Swansea, Wales
Jack Sonni:
Født 9. desember 1954, Pennsylvania, U.S.A.
Fra å være et
gitarband for spesielt interesserte på 70-tallet, utviklet
Dire
Straits seg til å bli et av de mest populære bandene i verden på 80-tallet. Høydepunktet i karrieren deres var utgivelsen av albumet
"Brothers in Arms" i 1985. Det ble det mest solgte albumet i
Storbritannia på 80-tallet, og et album som toppet den amerikanske
albumlisten i 9 uker. Dire Straits var også et stort navn her i Norge,
der 4 av av 6 studioalbum gikk til topps på VG-lista. Til sammen har
bandet solgt over 100 millioner album, som en av de mestselgende
artistene noensinne.
Mange gir også
bandet æren for gjennombruddet av CD-platen - et medium som slet med
å få innpass før folk fikk høre det klokkeklare gitarpillet til
Mark Knopfler i digital form.
Dire
Straits bidro sterkt til at CD-platen fikk sitt gjennombrudd på
midten av 80-tallet.
I bandets 19
årige historie endret de besetningen hyppig. Det var kun frontfigur,
låtskriver, og sanger
Mark Knopfler
som sammen med bassist John
Illsley var medlemmer av bandet gjennom hele dens levetid.
Dire Straits startet opp i
1977, i pønkæraen. Og selv om også Dire Straits' musikk i starten
var minimalistisk og gitarbasert, var den milevis unna den gitarrocken
The Sex Pistols og de andre pønkerne drev med. Referansene til Dire
Straits var amerikansk country, roots og blues, iblandet engelsk pubrock.
En artist som var inpirasjonskilde for
Knopfler og hans gitarspill, var den amerikanske rockelegenden J.J.
Cale. Også Eric Clapton tok etter
Cales gitarspill, og covret bl.a. hans
"After Midnight" og
"Cocaine".
Mark Knopfler som
var selve drivkraften i Dire Straits var født i
Glasgow, Skottland 12. august 1949, av jødisk far og skotsk mor.
Faren hadde vokst opp i Ungarn, men måtte rømme landet pga. sine
kommunistiske synspunkter, da fascistene kom til makten i landet. I
Storbritannia jobbet han som arkitekt. Moren til Mark var lærer. Han
har
også en bror ved navn David som kom til å bli en musikalsk
følgesvenn inn i voksen alder.
Mark
og David i barndommen
Interessen for
musikk fikk Mark etter at han som 6-åring hørte skiffle-musikeren
Lonnie Donegan på
radio. Donegan var samme mann som i sin tid inspirerte musikerne i The
Beatles. Da Mark
var 10 år hørte
han sin onkel Kingsley
spille boogie på piano. Faren håpet musikkinteressen ville inspirere
unge Mark til å spille fiolin. Han gjorde også et forsøk på det
uten den helt store interessen. For det var gitarist han ville bli.
Drømmen var å eie en rød elektrisk gitar. På gutterommet hang det bilder av rockegrupper med det til felles at de hadde en god gitarist
i besetningen. Favorittene var
The Shadows, Scotty Moore, Jimi Hendrix, Django
Reinhardt og James Burton.
Da Mark var 7 flyttet familien til Newcastle i England. Her begynte han på Gosforth
Grammar School.
Til 13-års dagen
sin fikk
han sin første gitar. Han ønsket seg egentlig en Fender
Stratocaster, lik den Hank
Marvin i The Shadows
hadde. I stedet
endte han opp med en
Höfner Super Solid med to mikrofoner. Denne gitaren kostet 50 pund, noe som var mye
penger den gangen. Når Mark ikke spilte på gitaren satt han og pusset
den.
Fra da av
gikk det meste av fritiden med til gitarspilling. Først alene, senere
i skoleband.
Han spilte så bra at han ble lagt merke til i
Newcastle-området. Mens han var med i et lokalt band skrev han
låter som "Two Young Lovers", "Summers coming My Way"
og "Secondry Waltz". Låter som han
kom til å ta
fram da han dannet bandet Dire Straits noen år senere.
Når han ikke spilte
gitar var unge Mark gjerne på konserter på Newcastle City Hall med
favoritter som Chuck
Berry og Joe
Brown.
I 1965 dannet Mark
en folk-duo sammen med Sue
Hercombe. De gjorde
det så bra at den lokale TV-stasjonen hadde et oppslag om dem.
I
1967 begynte
Mark å studere journalistikk ved Harlow Technical College. Dette
førte ham deretter inn i en stilling som junior-reporter ved
Yorkshire Evening Post i
Leeds. Jobben bestod stort sett i å rapportere fra rettssaler, noe
som var kjedelig, men samtidig lærerikt, da han lærte mye om
samfunnet rundt seg. Mark: "Jeg lærte mye om hvordan samfunnet er satt sammen, og den jobben lærte meg hvordan jeg bearbeider informasjon til en historie, fra begynnelse til slutt. Jeg jobbet i rettssaler, og det ga meg komprimerte livshistorier, og da må du bearbeide den informasjonen."
Denne evnen til å bearbeide stoff og gjøre det om til en historie
kom godt med da han senere skrev låter.
På den
tiden ble Mark også gift med medstudent Kathy
White fra Harlow, men ekteskapet gikk over ende før det i hele tatt hadde
startet.
Jimi Hendrix
hadde i mange år vært Marks favoritt. Og mens han jobbet i Evening
Post fikk han den triste beskjeden om Hendrix' død (i september 1970), på en litt ufølsom måte. Mark:
"Look laddie, there's this
pop star or something who's just snuffed it (brent opp). Have you
heard of him?..' That was the last story I wrote. I left the paper
and got drunk."
Etter
to år i The Evening Post sluttet han for å studere ved Leeds
University, med engelsk fordypning. Mens han var i Leeds traff han den
lokale bluesgitaristen Steve
Philips. De fant ut at de hadde mye til
felles og sammen dannet de bandet The Duolian String Pickers. Ved
siden av spillingen og skolen skrev Mark artikler og anmeldelser fra
musikkscenen i Leeds. Sjefen til Mark het også Steve
Philips, noe
som førte til komplikasjoner for Mark da han skulle introdusere
de to for hverandre. Bluesgitaristen Steve Philips kom til å få stor
betydning for Marks gitarspill. Det var etter å lyttet til
ham at Knopfler begynte med sitt kjennetegnende fingerklimpring på
gitaren. Sammen spilte de to inn det som skulle bli Knopflers første
demoinnspilling. Låta het "Summers coming my Way", som Knopfler som
nevnt hadde skrevet noen år tidligere. Philips spilte
12 strengers gitar. Knopfler og Philips kom til å møtes igjen mange
år senere da Knopfler innlemmet ham i sitt hobbyband kalt The Notting
Hillbillies.
Mark
og Steve Philips i The Duolian String Pickers.
Etter
å ha fullført engelskstudiene ved Leeds universitet dro Mark til
London for å prøve å livnære seg som musiker. Han jobbet en periode
som gitarlærer. Han leste gjennom
det som var av musikkaviser for å komme i kontakt med noen som
trengte en gitarist. Han endte da opp i et bluesband ved navn Brewer's
Droop. Mark var gitarist på tre låter som ble spilt inn
i Dave Edmunds
studio i Wales. Trommeslageren i bandet het Pick Withers
- en fyr som
senere kom til å bli med i Dire Straits.
Opptakene
med Brewer's Droop ble mange år senere gitt ut på CD, presentert som
Mark Knopfler, Dave Edmunds & Brewer's Droop. Enda Edmunds og
Knopfler bidro minimalt på plata.
Oppholdet
i Brewer's Droop ble kortvarig. I stedet tok han seg jobb som lærer
ved Loughton College i Essex - en jobb han hadde i 2 år. Mark leide seg
hus i Buckhurst Hill mens han jobbet her. Broren David brukte å komme på besøk av og
til. Og når de to kom sammen kunne de sitte utover natten og klimpre
på gitarene sine. Mark brukte også å besøke David, som på den tiden
bodde i London, hvor han jobbet som sosialarbeider. David bodde her
sammen med John Illsley
- en fyr som i tillegg til å studere
sosiologi og arbeide i en platebutikk også spilte bassgitar. Dermed
var de de tre til å sitte langt utover i de små timer og spille på
gitarene sine. Tonen mellom de tre var svært god, så de bestemte seg
for å danne et band sammen, et band de i 1975 kalte Café Racers. På samme
tid sa Mark opp husleieavtalen i Buckhurst Hill, og flyttet inn hos
David og John.
Da Café Racers
trengte en trommeslager, kontaktet Mark sin gamle bandkollega
fra Brewer's
Droop, Pick Withers. Han ble dermed det 4. medlemmet av bandet. Både
John Illsley og Pick Withers var fra Leicester i Midt-England.
Marks
drøm hadde i mange år vært å bli leder av et rockeband, og dette ble
hans sjanse. Illsley og de andre var på sin side imponert over Marks
gitarspill og evner som låtskriver. Bandet fikk sin
livedebut på en pønkfestival hvor Squeeze var hovedattraksjonen.
I 1975 dro
de rundt til plateselskapene på jakt etter kontrakt. Men
tidspunktet var dårlig for Café Racers' polerte gitarmusikk. Selskapene
var først og fremst ute etter hardtspillende pønkband.
Café
Racer og Mark på scenen på en pub i Camden, London, i 1977.
Pick Withers som var
den eneste i bandet som ikke hadde noen jobb å gå til, og derfor
hadde dårlig råd, kom opp med navnet Dire Straits (en som er desperat, uten penger). Fra 1977 var de kjent som Dire Straits.
9.
juli 1977 gjorde Dire Straits sin første konsert under nytt navn.
På
en pønkfestival i Deptford, London.
Til tross for den
dårlige økonomien fikk de
skrapt sammen 500 pund som ble brukt til å lage en demoinnspilling i
Pathways Studios i Nord-London. Pengene kom hovedsaklig fra arv som
John hadde fått etter bestemoren sin.
Blant låtene på demoen var det en som skilte seg ut. Den blues-inspirerte
"Sultans of Swing". Mange
av sangene de spilte inn gjenspeilet Marks opplevelser fra Newcastle,
Leeds og London. "Down to the waterline" reflekterte livet i
Newcastle. "In the Gallery"
var en hyllest til skulptøren
Harry Philips fra Leeds. Mens
"Lions", "Wild
West
End" og "Eastbound Train" handlet om hendelser fra den
engelske hovedstaden.
Demoen ble gitt til
Charlie Gillett, en anerkjent D.J. som jobbet i BBC radio. Han spilte tapen
på sitt Honky Tonk
Show, og kontaktet så sjefene i forskjellige
plateselskaper med følgende råd: Skriv kontrakt med dette bandet! En av de som
tok i mot rådet hans var John
Stainze.
En representant for plateselskapet Phonogram.
Han skaffet dem kontrakt
med Phonograms underselskap Vertigo høsten 1977.
Deretter kontaktet
han Ed Bicknell, en tidligere trommeslager i bandet
News, og spurte om Bicknell
kunne
ordne spillejobber for bandet. Og etter å ha sett dem spille live en
gang, ble Bicknell så imponert over Dire Straits at han tilbød seg
å være manageren deres. Noe de slo til på. Dette skulle bli starten
på et langt og godt samarbeid mellom Bicknell og Dire Straits. Sine
evner som trommeslager fikk Bicknell bruk for da Mark Knopfler mange
år senere startet hobby bandet
The Notting
Hillbillies hvor Bicknell ble med som trommeslager.
I januar 1978 dro
Dire Straits ut på sin første turne som oppvarmingsband for Talking
Heads, på deres første britiske turne.
En
tidlig utgave av Dire Straits. Fra mai 1978
I feburar spilte de
inn sitt debutalbum, kalt "Dire Straits",
i Basing
Street
Studios, London. Plata ble produsert av Muff
Winwood, og hadde en
totalramme på 12.500 pund. Inkludert plateomslaget. Blant låtene var
flere av de som hadde vært med på den foregående demoen. Bl.a.
"Sultans of Swing", "Water of Love" og
"Six
Blade Knife".
Albumet "Dire
Straits" skilte seg ut fra det som ellers ble gitt ut på den
tiden. Med Marks intrikate gitarspill og den 'rullende rytmen' i kompet.
Låtene ga assosiasjoner til artister som Bob Dylan, J.J. Cale og
Ry Cooder.
Dire Straits'
debutalbum fra 1978.
"Sultans of
Swing" skilte seg ut i særdeleshet, som den beste låta på
albumet, og en døråpner i musikkbransjen og senere hos
platekjøperne. Den ble gitt ut som singel fra "Dire
Straits". Nederland var plassen den først slo an. I Storbritannia nådde den ikke
topp 10 på singellisten før året etter. Derimot ble albumet "Dire
Straits" umiddelbart en suksess da det kom ut i juli 1978, med en 5. plass
på albumlisten. Godt hjulpet av strålende kritiker fra pressen som
kalte musikken for smakfull og minimalistisk. Pubrock var fortsatt et navn som ble hengende ved dem.
Deretter dro bandet
på en større turne i Storbritannia, Nederland, Frankrike, og
Tyskland. Med god mottagelse fra pressen og publikum.
Onsdag 21. november 1979
stod Dire Straits på en norsk scene for første gang, da de gjestet
Ekeberg Idrettshall. Billetten kostet kun 50 kr. Og de frammøtte
fikk høre lett eksperimentelle versjoner av bl.a.
"Follow me home"
og
"Angel of Mercy".
Mark
Knopfler fra turneen i 1979.
På samme tid skrev
de kontrakt med Warner
Brothers U.S.A. For å få albumet distribuert
også der. Og Warner må ha gjort en god jobb, for i mars 1979 nådde
"Die Straits" 2. plass på Billboard. Singelen "Sultans of
Swing" nådde en sterk 4. plass på singellisten der borte. I Australia og Frankrike
gikk albumet til topps. Også i Norge begynte vi å få øynene opp
for bandet på denne tiden. Albumet lå hele 42 uker på VG-lista. Den høyeste plasseringen her ble 10. plass. Og det var på den
tiden deres neste album "Communiqué"
begynte å gjøre seg
gjeldende.
"Communiqué"
ble gitt ut kun 9 måneder etter "Dire Straits",
da plateselskapet ønsket en oppfølger så fort som mulig. Mark og de
andre ble sendt til den karibiske øya Bahamas,
og platestudioet Compass Point
i Nassau for å spille inn plate.
Jerry Wexler og
Barry
Beckett produserte
plata. Mark hadde møtt dem under et besøk i
Muscle Shoals studioer i
Alabamas, U.S.A. De hadde tidligere produsert
artister som Aretha Franklin, The
Drifters, og Ray
Charles.
Den korte tiden de
fikk til å skrive låter førte til at låtmaterialet ikke ble like sterkt som på "Dire
Straits". Men låter som "Once upon a Time in the West"
og "Lady Writer"
er likefullt senere blitt for Dire Straits-klassikere
å regne. Knopfler hadde på dette albumet videreutviklet sitt J.J.
Cale-lignende lydbilde, med laid back, intrikat, bluesinspirert
gitarspill. Tekstene hadde en kynisk sarkasme i seg som Knopfler etter
hvert kom til å bli kjent for. Som på
forgjengeren var alle låtene skrevet av Mark.
John Illsley og David Knopfler på Bahamas.
Selv om pressen ikke
var like overstrømmende for "Communiqué", ble det
likevel en suksess. Med 5. plass i Storbritannia, 11. plass i U.S.A., 1.
plass i New Zealand, og 2. plass i Norge. I Norge lå albumet på VG-lista i 41 uker. Albumet solgte tilslutt
helw 3 millioner eksemplarer. På et år gikk de fra å være totalt
ukjent til å bli et av verdens mest populære band.
"Communiqué"
fra 1979
I februar 1979 dro
bandet på sin første U.S.A.-turne. Og det ble en svært intensiv
affære, med 51 utsolgte konserter på 38 dager. Dire Straits gjorde også
over 300 intervjuer på turneen. Bob Dylan
var blant de som var
tilstede på en av konsertene. Han inviterte Knopfler og Withers til
å spille på hans album "Slow
Train Coming".
Bob Dylan,
Mark og Pick
I november fortsatte
turneen i Nederland, Belgia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge.
I april 1980 deltok
Mark Knopfler på Phil Lynnots
(Thin Lizzy) soloalbum
"Solo in
Soho".
Deretter dro bandet
i studio i for å lage sitt 3. album, kalt "Making Movies".
Plata ble spilt inn i The Power Station
i New York. Denne gangen hadde
de valgt Jimmy Iovine
som produsent. Han hadde
tidligere deltatt på Bruce Springsteens "Born to Run" og
Patti Smiths "Easter". Han fikk med seg
Roy Bittan fra
Springsteens E-Street band på plata.
Mark Knopfler i New York
Underveis i innspillingen
(13. september 1980) bestemte
broder David Knopfler seg for å slutte i bandet, til fordel for en
solokarriere. Muligens følte han behov for å bevise at han kunne
stå på egne ben uten broren ved sin side. Det var også
uoverstenstemmelser mellom de to, bl.a. følte David at han og de
andre ikke nådde fram med sine synspunkt på ting som vedrørte
bandet. David: "I was building a democracy, and Mark was making an
autocracy."
Denne følelsen av
at Mark alltid bestemte over David var noe som gikk helt tilbake til
barndommen deres, ifølge John Illsley.
. I studio var det Mark som
spilte rytmegitar i stedet for broren, rett og slett fordi han var
dyktigere. Med årene ble det mer
og mer klart at Dire Straits var Mark Knopflers band.
David Knopfler har i årene etter
bruddet gitt ut 14 album som er blitt møtt med liten interesse fra
platekjøperne.
"Making
Movies" ble spilt inn med Mark, Pick og John som de eneste
medlemmene av Dire Straits. De fikk hjelp på plata fra Roy
Bittan på keyboard
og Sid McGinnis
på gitar.
Dire
Straits i 1980.
"Making Movies"
hentet inspirasjon fra country, folk og jazz. Samtidig var låtmaterialet mye bedre enn på
forgjengeren, med låter som "Romeo
& Juliet",
"Expresso Love",
"Tunnel of
Love" og "Solid Rock".
Der "Sultans Og
Swing" og "Once Upon A Time In The West" hadde pekt seg
ut som de beste låtene på de to foregående albumene, var
"Romeo & Juliet" den mest markante på "Making
Movies". Hva låta handler om har det vært mange tolkninger på.
Ifølge manager Ed Bicknell var den basert på personlige opplevelser
hos flere i bandet, i deres forhold til damer. På den tiden de spilte
inn låta hadde 3 (av fire) av medlemmene av Dire Straits opplevd at
det ble slutt med kjæresten. Ed Bicknell: "There were issues with various band members that related mostly to the girls in their lives and were calamitous."
Lydbildet på
"Tunnel Of Love" var inspirert av
Bruce Springsteen.
Mark hadde i forkant av innspillingen vært på en konsert med Bruce
og blitt imponert. Han likte også hvordan alle kalte Bruce for 'The
Boss'.
Om kritikerne
hadde vært litt lunken til "Communiqué" var de svært
positive til "Making Movies". Plata ble gitt ut 17. oktober
1980. I Storbritannia nådde den 4. plass, mens i Norge ble dette deres
første topplassering på VG-lista. I U.S.A. ble det en litt
skuffende 19. plass. "Romeo & Juliet" ble en topp 10 hit
i Storbritannia.
"Making Movies"
fra 1980
I desember 1980 deltok Mark på Steely Dans album
"Gaucho".
Deretter bar det ut
på turne igjen, en turne som ikke var ferdig før sommeren 1981. I Italia samlet de 250.000 mennesker.
De gjestet også Norge og Drammenshallen på denne turneen, da de
stod på scenen der 28. april 1981.
I forkant av turneen
kom amerikaneren Hal
Lindes,
som tidligere hadde spilt i bandet Darling,
inn som ny gitarist i Dire Straits. Mens Alan
Clark ble med som
keyboardist. Clark kom etter hvert til å bli en av de sentrale medlemmene av Dire
Straits, der han var med helt til de ble oppløst i 1995. Clark var en
klassisk skolert pianist fra Durham i Nordøst-England, som fram til
han ble medlem av Dire Straits hadde spilt med artister som Gallagher
& Lyle og Lindisfarne.
I tillegg hadde han en fortid som pianist på cruiseskip. Med sitt
keyboardspill kom han til å ha stor påvirkning på lydbildet på de
kommende Dire Straits-platene.
Lindes spilte
rytmegitar i Dire Straits. I senere intervjuer har han fortalt at han
trivdes i bandet, men at det var tydelig at Mark hadde fortid som
lærer da han likte å ha styringen på ting.
Alan Clark
og Hal Lindes ble med i Dire Straits i 1980.
8. juni var Dire
Straits igjen
å se i Norge, da de var ute på en promoteringsturne. I den anledning
stilte de opp i det populære ungdomsprogrammet Zikk Zakk på NRK. Her
ble de spurt om hvorfor David Knopfler hadde sluttet i bandet, og Alan
Clark og Hal Lindes ble spurt om hvordan det føltes å bli medlem av
et av de mest populære bandene i verden. Alan Clark: "Well, I
suppose it's any schoolboys dream. It's great, it's obviously
something I always wanted to do."
Mark fortalte også
om et ønske han hadde, om å spille inn et dobbeltalbum, slik at han
i større grad kunne få uttrykke alle ideene han hadde. Han følte at
to albumsider la for store begrensninger på innholdet. I Zikk Zakk
programmet ble også musikkvideoen til "Tunnel Of Love"
vist.
Alan
Clark, Hal Lindes og de andre medlemmene av Dire Straits ble intervjet
av Zikk Zakk i 1981.
1982 ble et svært
aktivt år for Mark Knopfler. Han deltok først på albumene "Beautiful
Vision" med Van
Morrison, og "The Phil Lynnott album"
med Phil Lynnott. Våren 1982 ble han også invitert av filmprodusenten David Puttman
til å lage musikken til
Bill Forsyths
"Local Hero".
Handlingen til filmen var lagt til lokalsamfunnet Pennan, nordøst i Skottland. Knopfler dro da opp til Skottland for å bli inspirert til å skrive
låter til filmen. Også Alan Clark ble med på platen.
Albumet ved samme navn kom ut i april 1983.
Pennan
med den berømte, røde telefonkiosken.
I mars 1982 begynte
også innspillingen av albumet "Love over Gold". Like etter
ble det igjen gjort endringer i besetningen. Denne gang var det
trommeslageren Pick Withers som sluttet. Personlige problemer, og et
ønske om å spille jazz i stedet for rock gjorde at han måtte slutte.
John Illsley: "Pick er et stort talent, men han hadde store
personlige problemer. Han måtte rett og slett ut av Dire
Straits."
Inn kom den tidligere
Rockpile-trommeslageren Terry
Williams.
Rockpile hadde vært rockabilly-helten Dave Edmunds sitt band. Dermed var det bare Mark og John Illsley igjen
fra den opprinnelige
besetningen.
"Love over
Gold" ble spilt inn i New York med Mark Knopfler selv som
produsent.
"Love over Gold"
framstod som en annerledes Dire Straits-LP. Den inneholdt kun 5
låter, der den korteste var på 6 minutter mens den lengste var på
14 minutter. 'Soundet' var større enn tidligere, mens Knopflers
dansende rytmegitar som folk var blitt vant med, nesten var borte. Nye
elementer var bruk av synthesizer - selv om det aldri ble framtredende
i lydbildet.
Den 14 minutt lange "Telegraph Road" ble skrevet etter at Mark hadde
lest
"Markens Grøde"
med Knut Hamsun.
Likefullt var teksten mer knyttet opp mot Amerikas historie - som en
av de beste tekster Mark Knopfler noen gang skrev som medlem av Dire
Straits. Telegraflinjen er symbolet på fremskrittet og optimismen som
preget U.S.A.
Side 1 på LPen
bestod av 2 låter: "Telegraph Road" og
"Private
Investigations".
Og begge fremstår som de mest essensielle låtene på plata. "Private
Investigations" ble gitt ut som singel fra albumet, og ble
bandets første store singelhit i Storbritannia med 2. plass i september
1982. Musikkvideoen til "Private Investigations" ble
for mange nordmenn det første møtet med Dire Straits, da den ble
vist i Zikk
Zakk på NRK, 30.
november 1982.
Musikkvideoen til "Private
Investigations" ble vist på NRK.
En annen låt som ble skrevet for albumet, og som kunne
blitt en stor hit om den hadde blitt gitt ut som Dire Straits singel,
er "Private Dancer". Men den ble droppet fra plata og
gitt til Tina Turner
og hennes album "Private Dancer"
( 1984).
Albumet ble et solid comeback for den aldrende damen. Singelen
"Private Dancer" ble en topp 10 hit i U.S.A. for Tina.
Også "Industrial Disease"
og tittellåta
"Love over Gold" ble
godt mottatt av fansen og kritikerne da
albumet kom. Albumet ble den største
suksessen for bandet så langt, med 1. plass i 16 land. Bl.a. i Norge
(5 uker). I Storbritannia ble dette den første listetopperen
for bandet, der den lå som nr. 1 i 4 uker. I U.S.A. derimot, ble det
en ny skuffende 19. plass.
I Norge ble Dire
Straits kåret til beste band i 1982, i en avstemning ungdomsmagasinet
Det Nye hadde. Mens "Love over Gold" havnet på 2. plass bak
"Tug of
War" med Paul
McCartney, i
kategorien beste album i 1982.
Albumet
"Love over Gold"
Muligens inspirert
av trommeslageren Terry Williams som hadde erfaring fra 50-talls
rockabilly, ga Dire Straits i oktober 1982 ut rock'n roll EPen
"Twisting by the Pool".
Låta ble populær på
dansegulvene og hos radiostasjonene. Men den ble ikke like vel mottatt
av fansen. EPen nådde 14. plass i Storbritannia, mens i Norge og U.S.A.
nådde den ikke opp.
Musikkvideoen
til "Twisting by the Pool".
Deretter dro
Knopfler og Terry Williams til London for å spille inn Phil Everlys
album "Phil Everly".
I februar 1983 ble Dire Straits kåret til beste britiske gruppe på Brit
Awards.
Samme måned opptrådte de for 63.000 mennesker i Auckland, New
Zealand. Ingen konsert hadde tidligere samlet så mange mennesker i
det landet.
I april 1983 co-produserte og spilte Knopfler på Bob Dylans album "Infidels".
Også Alan Clark deltok på plata.
12. juli opptrådte
Sire Straits utendørs i Zagreb, Jugoslavia, i den største konserten som
noensinne har vært holdt der. Dagen etter opptrådte de på en
utendørskonsert i Dublin, Irland. 22. og 23. juli holdt de to
konserter på Hammersmith Odeon, London. Disse to konsertene dannet
grunnlaget for den doble liveplata "Alchemy", som kom ut i
mars året etter. Da med en sterk 3. plass i Storbritannia som resultat. I
New Zealand og Hellas gikk den til topps. I
Norge nådde den 7. plass. Det ble også gitt ut en video, og
senere en DVD fra konsertene. Dette regnes som noen av de beste
konsertene Dire Straits har gjort. Plata ble spilt inn på direkten uten
justeringer eller ny innspillinger.
Den
flotte liveplata "Alchemy" fra 1984
I juli 1983 deltok
Mark og John Illsley på David Knopflers soloalbum "Release".
På samme tid begynte Mark å jobbe med sitt 2. soloalbum, kalt
"Cal". Og igjen dreide det seg om et soundtrack-album. Denne
gang var handlingen lagt til Irland, noe som gjorde at Mark prøvde å
få et irsk preg på plata. Til det fikk han hjelp av de irske musikerne
Paul
Brady og
Liam O'Flynn. Han
fikk også hjelp av en
Guy Fletcher på
keyboard. Fletcher hadde tidligere spilt med Roxy
Music .
Dette ble starten på et langt og godt samarbeid mellom Knopfler og
Flecther der Fletcher kom til å delta på alle soloalbumene til
Knopfler i årene som fulgte. Guy hadde en onkel ved samme navn som er
minst like kjent, da han som låtskriver har skrevet hits som
"Power to all our friends": Cliff Richard, "I Can’t
Tell The Bottom From The Top": The Hollies
og "Fair's
Movin' On": Elvis Presley.
Guy
Flecther den yngre.
"Cal" kom ikke ut før i
1984, til liten interesse blant platekjøperne. På samme tid jobbet
John Illsley med sitt første soloalbum kalt "Never told a
Soul". Terry Williams og Mark Knopfler deltok på
den innspillingen.
20. juli opptrådte
Dire Straits på Dominion Theatre, sammen bl.a. Duran
Duran. Inntektene fra konserten gikk til Prince
Charles' veldedighetsfond
Prince's Trust. Prince Charles var selv tilstede på konserten, og
etterpå fikk Mark og de andre muligheten til å treffe prinsen og
prinsesse Diana.
Med årene kom det
til å bli arrangert mange slike konserter. Mark og John deltok også
i 1986, på et tidspunkt der arrangementet var blitt mye større og
genererte mer penger.
I
november 1983 ble Mark gift med sin Marries Lourdes Salomon på
Kensington Register office i London. Med henne fikk Mark
tvillingene Benji
og Joseph,
i 1987.
I juni 1984 produserte
Mark albumet "Knife" med
Aztec Camera. Høsten 1984 ga
han ut 12" singelen "Comfort and Joy". Singelen
bestod av tre låter som var med Bill Forsyths film ved samme
navn.
Høsten
1984 gikk Dire Straits i studio for å spille inn et nytt album, kalt
"Brothers in Arms" . Plata ble
spilt inn i George Martins Air studios
i Montserrat
(De Vestindiske øyer).
Mark Knopfler produserte plata sammen med Neil
Dorfsman. Og som
ved de foregående innspillingene ble det gjort endringer i
besetningen. Gitaristen Hal Lindes sluttet, og ble erstattet med
Jack Sonni.
I tillegg ble Guy Fletcher hentet inn som keyboardist, da det hadde
vist seg å bli for mye å håndtere for Alan Clark. Som nevnt hadde
Fletcher i forkant samarbeidet med Mark på albumet "Cal".
Terry
Williams, Guy Fletcher, John Illsley, Mark Knopfler, Alan
Clark
Også
Sting deltok på innspillingen gjennom hans bidrag på
"Money
for Nothing" -
en låt han også var med og skrev. Sting er
som Knopfler opprinnelig fra Newcastle, og befant seg
tilfeldigvis på Montserrat samtidig som Dire Straits drev og
spilte inn plata. (Også
The Police spilte inn plater i dette
studioet). Et heldig sammentreff for en hel musikkverden kan man
trygt si.
Kjendistreff
i George Martins' studio i Montserrat. Knopfler,
Paul McCartney, George Martin og Sting.
Sting var i utgangspunktet kun invitert på middag,
men etter å ha blitt overtalt av Mark, ble han med på
innspillingen. De berømte ordene "I want my MTV", har
klare fellestrekk med The Polices hit "Don't stand so close
to me". Låta ble også kjent for Marks gitarriff.
Alle tekstene
på Dire Straits låter ble skrevet av Mark Knopfler. Med unntak av
tekstlinjen "See the little faggot with the earring and the make-up"
fra, "Money for nothing". Den var skrevet av bandets gitarist, Jack
Sonni.
Trommespillet
på "Brothers In Arms" ble gjort av Omar
Hakim. Terry Williams som
var trommeslager i Dire Straits klarte ikke å skape det lydbildet på
trommer som Mark var ute etter, så han ble midlertidig vraket fra
bandet.
Også gitaristen
Hal Lindes forsvant ut av Dire Straits på denne tiden, men uten å
komme tilbake. Han fortsatte i stedet med å lage filmmusikk og jobbe
som studiomusiker.
"Brothers
In Arms" var mer variert og tilgjengelig enn de tidligere platene hadde
vært. "So
Far Away" var
kul, slentrende slik
fansen var vant til fra bandet. Mens "Walk of life"
var en videreføring av rockabilly stilen i "Twisting by
the Pool". "Your
Latest Trick"
var jazzete,
"Why Worry" hørtes ut som
Everly
Brothers,
mens "Ride
Across The River" virket
å være inspirert av det sydlandske miljøet de befant seg i under
innspillingen av albumet.
I
tittellåta "Brothers in arms" hadde de laget sin
vakreste ballade noensinne. Et synthkomp fulgte Marks gitar i
låta, noe som man ikke var vant til fra tidligere. Marks
gitarspill på låta "Brothers In Arms" kan minne om David
Gilmour fra Pink
Floyd, og visstnok hørte Mark mye på albumet "The
Wall" da han
skrev låta. Muligens hørte han mye på låta
"Sweet Bird Of Paradise"
med Snowy White
som kom ut i 1983, da melodien har flere likhetstrekk.
Det
flotte albumcoveret, med Marks 1937 14-fret National Style "O"
Resonator gitar, foran en vakker blå hilmmel, ble skapt av fotografen
Deborah Feingold.
Pressen var
veldig positiv til albumet "Brothers In Arms" da det kom
ut i mai 1985. Den har i ettertid blitt
stående som noe av det beste som kom ut på 80-tallet.
80-talls
klassikeren "Brothers In Arms"
Men
det startet ikke så bra for albumet. Singelen "So far away"
ble gitt ut en måned før albumutgivelsen. Og det ble nesten full
fiasko. En 20. plass i Storbritannia, og unotert i U.S.A. var ikke
bra. I Norge gikk det bedre med en 4. plass. Da albumet kom i
mai 1985 gikk den likevel til topps i Storbritannia. I Norge gikk den
til topps i juni, og ble der i 8 uker. Sånn sett var alt ved
det normale.
Men
med utgivelsen av singelen "Money for Nothing" tok det
helt av. Mark Knopfler hadde musikkvideoen i tankene
da han skrev låta. Og teksten om de to flyttekarene som sliter
helsa av seg, mens en ung jypling på MTV med en gitar i hånda tjener
millioner av kroner, var som skapt for MTV og videomediet. Steve
Barron som
på samme tid laget en banebrytende
musikkvideo for a-ha, fikk oppdraget med å lage videoen til
"Money for Nothing". Og den ble utvilsomt 80-tallets
mest markante musikkvideo, med sin morsomme dataanimasjon. Den har
i ettertid toppet mange kåringer over tidenes musikkvideo.
MTV var
iferd med å bli lansert for britiske TV-seere på den tiden, og det
ble bestemt at "Money For Nothing" skulle være den første
musikkvideoen til å bli vist på TV- kanalen, noe som hjalp på
interessen hos britisk ungdom for singelen og albumet.
Den
legendariske musikkvideoen til "Money for Nothing"
Singelen gikk til topps i U.S.A. noe også albumet like etter
gjorde. Og det i et land hvor Dire Straits hadde hatt problemer
med å hevde seg, årene forut. I Storbritannia ble som nevnt albumet
det mest solgte på 80-tallet, og det 3. mest solgte gjennom
tidene. Albumet gikk også til topps i Canada,
Brasil, Østerrike, Belgia, Danmark, Irland, Finland, Frankrike,
Tyskland, Hellas, Island, Portugal, Spania, Sverige, Sveits, Tyrkia,
Jugoslavia, Australia, New
Zealand, Hong Kong, Israel, og Sør-Afrika. I Australia toppet
den albumlisten i hele 34 uker! "Brothers in Arms" gikk faktisk
inn på topp 10 i alle de landene den ble gitt ut i, noe som er
svært imponerende. Salget av CDen "Brothers in arms"
var også formidabelt. Til sammen solgte "Brothers in
Arms" 9 millioner eksemplarer, noe som senere har økt til
hele 30 millioner eksemplarer!
Også
"Walk of Life", "Brothers in Arms" og "Your
Latest trick" ble gitt ut på singel, og særlig
førstnevnte ble en stor hit med 2. plass i Storbritannia og 7. plass
i U.S.A. Igjen ble det laget en morsom, om ikke nyskapende
video for låta. "Walk of Life" har senere blitt en
kjær låt for danseband over hele verden. Og ditto hatet av
andre.
I
utgangspunktet hadde ikke Mark tenkt å ha med "Walk Of
Life" på "Brothers In Arms", men kun bruke den som
B-side på en av singlene. Men manager Ed Bicknell overtalte ham til
å ta den med på albumet.
"Brothers in Arms" ble også gitt ut som
CD-singel - som den første kommersialiserte CD-singel noensinne.
Det
meste av 1985 gikk med til turnevirksomhet for bandet. Med 250
opptredener i 117 byer, for tre millioner fans. Høydepunktet
på turneen var opptredenen på Wembley 13. juli 1985, i forbindelse
med Live Aid,
hvor over en milliard mennesker
så begivenheten på TV. Dette gjorde konserten til det største rock- og TV-showet i
historien.
Mark
Knopfler og Dire Straits på Live Aid i 1985.
Kl. 18.00 gikk Mark og co. på
scenen, der de framførte "Money For Nothing" og "Sultans
Of Swing".
Som på "Brothers in arms"-albumet fikk de hjelp fra Sting på
"Money For Nothing".
Sammen
med Sting framførte Dire Straits "Money For Nothing" på
Live Aid.
Før
og etter Live Aid-konserten på Wembley stadium gjorde Dire Straits
også 12 konserter på Wembley Arena. Terry Williams som ble vraket
fra innspillingen av "Brothers In Arms" var tilbake bak
trommene på turneen.
22. og 23.
oktober 1985 kunne norske fans glede seg over at Dire Straits
igjen fant turen hit, da de opptrådte i
Drammenshallen. Begge dagene klarte bandet å selge de 6000
billettene som var tilgjengelig, noe som var imponerende men
ikke overraskende. Det
populære norske musikkmagasinet
Det Nye
var tilstede på
konsertene, og de lot seg imponere av det Knopfler og co. hadde
å presentere. I hvert fall på dag 2 da teknikerne fikk justert
basslyden. Det Nye: "Private Investigations' er et spark i
øregangene. 'Sultans Of Swing' er konsertens høyedpunkt hva
Knopflers akrobatikk på gitaren angår. Mektig!"
Dire
Straits besøkte Drammenshallen i oktober 1985.
I
1985 deltok også Mark Knopfler på Bryan Ferrys nr. 1 album
"Boys
and Girls".
I
1985 mottok Dire Straits prisen
Silver Clef Award
for sitt
'Enestående bidrag til britisk musikk'. I årene forut hadde Queen,
Eric Clapton og
The Rolling Stones mottatt
prisen.
I
april 1986 hadde det norske ungdomsmagasinet Det Nye et oppslag
om at Dire Stratis kom til å besøke Oslo 2. april, for å
spille inn deler av en musikkvideo i Oslo Domkirke. Noe Mark
Knopfler motvillig måtte innrømme overfor Det
Nye. Mark
Knopfler: "Vi brukte hele dagen etter den første
konserten (i Drammenshallen) til å befare fire av kirkene i
hovedstaden deres. På det tidspunktet hadde allerede vår
videoprodusent og manager vært over og funnet fram til de mest
aktuelle innspillingsstedene. For oss gjensto det bare å ta den
endelige avgjørelsen. Norge ble valgt som åsted fordi det
faktisk er billigere å leie lokaler i landet deres land.
Når
jeg ser bort ifra at noen publikummere kastet stjernskudd på
oss den første konsertkvelden, sitter vi utelukkende igjen med
positive inntrykk fra våre opphold. Det er også en av grunnene
til at vi velger Norge som innspillingssted."
I
slutten av april 1986 ble
"Your Latest Trick"
gitt ut som siste singel fra albumet "Brothers In Arms". Det
var snakk om at den skulle spilles inn i Oslo Domkirke, men da videoen ble lagt
ut var det ikke noe som tydet på at den var spilt inn her.
I
februar 1986 ble Dire Straits kåret til beste
britiske band på Brit Awards. For 2. gang. De fikk også en
Grammy for beste produksjon med "Brothers in Arms". I 1986 produserte Mark to
låter for Tina Turners album "Break every Rule". I
juni deltok bandet på en veldedighetskonsert på Wembley,
arrangert av Prinsesse Diana og
Prins
Charles. De spilte som
endel av en supergruppe, bestående av de, Elton John,
Mark
King, Eric Clapton, Rod Stewart, Paul
McCartney, Phil Collins og
Tina Turner. Konserten ble senere gitt ut på CD.
I
september 1986 vant "Money for Nothing" prisen som beste musikkvideo på MTVs "Music Award". I 1988 ble
samlealbumet "Money for Nothing" gitt ut. Og etter 10
år med sterke produksjoner var det mye bra å velge i.
Plata gikk rett til topps i Storbritannia, men hadde problemer med å
hevde seg ellers. I Norge nådde den 3. plass.
11. juni 1988 opptrådte Dire Straits på Wembley, London sammen med artister som
Jerry Dammers (Special
AKA), UB40,
Simple Minds, Whitney Houston,
Paul Young og
Eurythmics
på en konsert kalt
Freedomfest. Anledningen var
Nelson
Mandelas 70-års dag. Samtidig som konserten var ment å sette fokus
på apartheid-politikken i Sør-Afrika. 67 av verdens største artister
opptrådte foran 72.000 mennesker. Konserten ble også kringkastet på
TV rundtom, noe som satte den i samme klasse som Live Aid-konserten
3 år tidligere. Det var Jerry Dammers som i 1984 hadde en hit med "Free Nelson Mandela"
som var
initiativtaker til konserten. Dire Straits fikk hjelp fra
Eric Clapton
på scenen.
I den
anledning uttalte John Illsley at mange problemer ville vært løst om
Clapton ble fast medlem av bandet.
Dette
ble den siste konserten Terry Williams gjorde som trommeslager i Dire
Straits. Han ble ikke senere erstattet med en annen.
Eric Clapton på scenen sammen med Dire
Straits på Wembley.
Deretter
tok Dire Straits seg en lang pause, hvor medlemmene konsentrerte
seg om egne prosjekter. 15. september 1988 gikk Mark Knopfler ut
med en pressemelding om at Dire Straits var oppløst. Også John
Illsley kom med lignende uttalelser. Bl.a. til norske Det Nye i august
1988: "Vi nådde alle målene vi satte oss. Hva mer kan vi
gjøre? Dra på turne og spille i giganthaller hvor ingen ser oss
likevel? Lage nok en LP? Vi er lei, det er saken. Og spør du meg, så
er Dire Straits oppløst."
Heldigvis
kom Mark og John på bedre tanker senere.
Etter
mange år på veien fikk John Illsley i 1987 endelig tid til å sette
seg ned og skrive låter, i leligheten han hadde i Australia. Her
bodde han sammen med sin australske kjæreste på den tiden. John
Illsley til Det Nye: "De siste årene har vi ikke gjort annet
enn å være på veien. Fra land til land, fra konserthall til
konserthall. Du store min som det kunne ta på! Og jeg som liker å
skrive sanger! Jeg fikk ikke gjort et slag. Men da det endelig var
over skal jeg si stillheten gjorde godt."
John Illsley ga ut albumet
"Glass" i 1988.
Med seg på plata hadde han musikere knyttet til Dire Straits, slik
som Mark Knopfler, Guy Fletcher, Alan Clark, og Chris
White. Det var
derfor ikke overraskende at albumet hadde mye Dire Straits i seg,
noe som ble påpekt av kritikerne.
John
Illsleys album "Glass".
Men først og fremst var det Mark
Knopfler som brukte denne tiden til andre prosjekter. Han
produserte album for Willy DeVille, Randy
Newman, og Joan
Armatrading. Han spilte på plater med Sting, Brendan Croker,
The Judds,
Tina Turner, Paul Brady, Chet Atkins og Thin Lizzy.
Han ga ut soundtrack-albumene "The Princess Bride"
og "Last Exit to Brooklyn". Han ga ut et album sammen
med Chet Atkins,
kalt "Neck'n Neck". Og han dannet
bandet The Notting Hillbillies som i 1990 ga ut albumet "Missing…Presumed
Having A Good Time".
Sistnevnte nådde 2. plass på albumlisten i Storbritannia. En plassering de også klarte i Norge. Plata var
inspirert av amerikansk country og blues. Bandet bestod også av
D.S. medlem Guy Fletcher, Brendan Croker, D.S. manager Ed
Bicknell, Steve Philips og Paul Franklin.
Om enn noe uformelt, hadde bandet bestått
endel år før de gikk i studio for å lage plate.
The Notting Hillbillies
De
dro også på en turne sammen. Men i 1990 følte Knopfler og
John Illsley at det var på tide med et nytt Dire Straits-album,
etter 5 år fra hverandre. Nyheten om nok en Dire Straits-plate
kom som en gledelig overraskelse for fansen, da Mark Knopfler 2
år tidligere hadde gått ut offisielt og sagt bandet var
historie. Mark og John spilte deretter sammen med Eric Clapton
på Knebworth festivalen - som musikalsk terapi som de selv kalte
det. Mark dro så til U.S.A., hvor han brukte sommeren til å
skrive 15 nye låter. Plata ble spilt inn i Air studios i
London, med Mark selv som produsent. I tillegg var Jeff Porcaro,
Neil Dorfsman og Bob Clearmountain med på produksjonssiden.
Uten fast trommeslager i bandet ble Jeff Porcaro brukt som
trommeslager på innspillingen.
"On Every Street" ble gitt ut i september 1991.
Albumet
ble møtt med lunkne anmeldelser i pressen. De mente plata var
for intetsigende, og fungerte best som bakgrunnsmusikk. Den
inneholdt heller ikke like umiddelbare poplåter som det "Brothers
in Arms" gjorde. Plata var innom både rockabilly, folk og
blues. 1. singelen "Calling Elvis" hadde det samme
kule, litt slentrende som "So Far Away" i sin tid
hadde. Men den klarte ikke å bli en hit. Heller ikke de neste
singlene "Heavy Fuel" og "The Bug"
klarte å
bli hits for bandet. Albumet ble likevel en suksess med 1. plass
i land som Storbritannia,
Norge, Australia, Østerrike, Frankrike (hele 2 millioner solgte
eksemplarer), Italia, Sverige og Sveits. I U.S.A. klarte "On
Every Street" kun en 12. plass. Med årene har albumet solgt hele
15 millioner eksemplarer.
"On Every Street" fra 1991 ble Dire Straits siste
album.
23.
august 1991 startet bandet på en formidabel verdensturne som
inkluderte 300 opptredener, over en periode på to år. Man regnet med
at 7.1 millioner mennesker så Dire Straits opptre i løpet av
turneen. Bandet bestod på denne turneen av Mark
Knopfler, John Illsley, Guy Fletcher, Alan Clarke, Phil Palmer
(gitar), Chris White (saksofon),
Paul Franklin, Chris Whitten (trommer)
og Danny Cummings (keyboard).
30. juli 1992 stod Dire Straits
på scenen på Valle Hovin,
foran 35.000 ivrige norske fans. På det tidpsunktet hadde de
gjennomført rundt 180 konserter på turneen. Som oppvarmingsband
hadde de fått med seg populære
Was (not Was). Sammen med
sine 9 musikere gjorde Mark Knopfler en flott konsert som de
frammøtte satte pris på.
8.
mai 1993 mottok Mark Knopfler en doktorgrad innen musikk fra
Universitetet i Newcastle. 22. mai ble det gitt ut en EP og CD
fra den to år lange turneen kalt "Encores" og "On
the Night".
Platene ble spilt inn på konsertene i Frankrike
og Nederland. "On the Night" nådde 4. plass i Storbritannia, og 5. plass i
Norge. I U.S.A. klarte den kun en 116. plass. Dette fortalte
Mark og co. at interessen for Dire Straits var synkende.
I
juli 1995 ble det gitt ut et nok et live-album fra Dire Straits.
Det dreide seg om innspillinger på BBC fra 70-tallet. Og
plata kan på mange måter markere både starten og slutten på
Dire Straits. For på samme tid bestemte Mark Knopfler seg for
at Dire Straits nå var historie. Uten at det kom som en
overraskelse på noen. Knopfler begrunnet det bl.a. med at
musikkbransjen hadde endret seg radikalt på de årene Dire
Straits hadde eksistert. I starten var det musikkfolk som drev
plateselskapene, mens på 90-tallet var det økonomer og
jurister, uten noen egentlig engasjement for musikken. Knopfler ønsket derfor å fortsette i en mindre
skala, og uten press fra andre.
Mark
og John følte også at de lange turneene, plateinnspillingene og all
publisisteten slet på forholdet til partnerne deres og dem selv. Det
var ikke verd å fortsette.
Året
etter ga Mark ut sitt første skikkelige soloalbum, kalt
"Golden Heart". I årene etter har Knopfler gitt ut
soloalbum med jevne mellomrom,
der flere av dem har vært storselgere. Slik som "Sailing
to Philadelphia" (2000), "Ragpicker's
dream" (2002),
"Shangri-La" (2004) og
"All the roadrunning" m/Emmylou
Harris (2006) som alle gikk til
topps i Norge, og mange andre steder i verden. Han har også
besøkt Norge ved flere anledninger. Med seg på disse platene
har han hatt sin faste samarbeidspartner Goy Fletcher fra Dire
Straits-tiden.
Etter
tiden med Dire Straits fortsatte Alan Clarke som keyboardist for
andre artister, slik som Eric
Clapton, Bee Gees, Tina Turner, Simply Red
og Tasmin
Archer. I
2005 ble han medlem av bandet Hull
Story, som
var en hyllest til Alan
Hall fra
Lindisfarne.
John
Illsley som ved siden av Mark Knopfler var det mest sentrale
medlemmet av Dire Straits, tok det mer med ro etter at Dire
Straits ble oppløst. I stedet engasjerte han seg i kampen mot
narkotika. Han driver også en pub i Hampshire i Sør-England. I
2005 opptrådte han live for første gang siden 1993 som medlem
av keltrock-bandet Cunla. Men først og
fremst er det malerkunsten som har opptatt Illsley etter at han
sluttet i Dire Straits. Han har sin egen nettside
der han presenterer maleriene sine, maleri som også et tilsalgs
til fornuftige priser. Det som startet som en hobby har med
årene blitt et levebrød og en livsstil.
Også
Mark har et feriested i nærhenten av Hampshire, og når han er der
treffes de to jevnlig, og de er fortsatt gode venner. Til tross for at
det til tider kunne være turbulent i Dire Straits.
Maleriene
til John Illsley er inspirert av hans musikkinteresse.
Dire
Straits klarte på 80-tallet å kombinere kvalitetsmusikk med
høyt platesalg på en måte få andre artister har klart. De
vil utvilsomt gå inn i musikkhistorien som et av de største
navnene, der "Brothers in Arms" vil stå som deres
mesterverk totalt sett. Så får Dire Straits fansen diskutere
hva som egentlig var deres beste album. Alle albumene, muligens med unntak
av "On Every Street", ville fått bra med stemmer i en
slik kåring.
Dire
Straits var på samme måte som
Pink Floyd
et flinkis-band som
man kunne like eller misslike. De fleste likte dem. Og deres
rene lydbilde var som skapt for digitalinnspillinger, slik at de
med sitt enorme salg av CDen "Brothers in Arms" bidro
til å løfte rocken framover.
Dire
Straits er historie. Men han som på mange måter var bandet,
Mark Knopfler, har fortsatt med å lage plater, slik at deler av
lydbildet til Dire
Straits lever videre.
I
2002 gjorde Mark 4 veldedighetskonserter på Shepherd's Bush i
London (3 av dem der). For anledningen hadde han med seg John Illsley,
Chris
White og Guy Fletcher fra Dire
Straits-tiden
I
2018 kunne Mark og de andre glede seg over å bli innlemmet i Rock'n
Roll Hall Of Fame.
|