På 80-tallet kom de
fleste store popstjerner fra Storbritannia eller U.S.A. Men av og
til dukket det opp interessante artister fra fastlands-Europa. Slik
som tyske
Alphaville,
Nena, Sandra,
Scorpions, Helloween,
sveitiske Yello,
Krokus, Double,
og østerrikske
Falco.
I 1985 hadde Falco, eller
Johann Hölzel
som han egentlig het, suksess verden over med
"Rock me Amadeus".
Der han på en morsom måte hyllet sin mer kjente landsmann
Wolfgang Amadeus Mozart.
For første gang i historien gikk en østerriksk artist til topps på
den britiske og amerikanske singellisten, i tillegg til i de fleste
andre vestlige land, noe som selvfølelig ble lagt merke til.
I ettertid har Falco gjerne fått merkelappen "one-hit-wonder". Men
de som har litt kjennskap til hans musikk vil huske at han også
hadde store hits som
"Der Kommissar", "Vienna Calling", "Jeanny"
og "Coming Home".
Låter som gikk til topps i mange europeiske land. Bl.a. gikk "Jeanny"
til topps på VG-lista, noe "Rock me Amadeus" ikke klarte. Og
allerede etter den første singelhiten "Der Kommissar" i 1982, var
Falco et navn som mange musikkinteresserte i Europa var fortrolig
med. Ikke minst her i Norge hvor den tyskspråklige låta nådde en
fin 3. plass på singellista.
Etter 4. albumet
"Emotional"
i 1986, virket det som
noe av lufta gikk ut av Falco. Da platene han ga ut i årene etter
ikke fenget publikum like mye. Og i februar 1998 døde Falco
etter en trafikkulykke på Den Dominikanske republikk, til stor sorg
for musikkinteresserte over hele verden.
Falco
(Johann Hölzel) ble født under dramatiske omstendigheter den 19.
februar 1957 i Wien, Østerrike. Dagen i forveien hadde moren
Maria Hölzel
mistet to barn, i det hun trodde var en tvillingfødsel. Mens hun
sørget over disse barna kunne legene komme med den gledelige nyheten
om at hun hadde et tredje barn i magen, og at de ville bruke
keisersnitt for å få det ut i live. Og til glede for både familie og
alle oss andre gikk denne fødselen bra.
Allerede på sykehuset gjorde den 5 kilo tunge Johann seg bemerket
med sin "stemmeprakt", der han skrek høyere enn noen annen unge
sykepleierne hadde hørt.
Falco vokste opp sammen med moren Maria og faren
Alois i
26 Ziegelofengasse,
i Wiens 5. distrikt. Der de leide en 70 kvadratmeter stor leilighet
i en blokk. Moren jobbet som manager i Habsburg vaskeri mens faren
var metallarbeider på en fabrikk.
I 1959 tok moren over en dagligvarebutikk i
Ziegelofengasse, noe som bedret den økonomiske situasjonen for
familien.
En ung Johann Hölzel (Falco).
Allerede som lite barn gjorde Falco seg bemerket med sin interesse
for musikk. Han likte å høre på radio, der han etter beste evne
prøvde å synge med på sangene som ble spilt. I tillegg til sine
foreldre, ble Falco oppdratt av sin bestemor og av en nabodame han
kalte
Schlintzi.
Da Falco var 4 år ønsket han seg et ordentlig trekkspill, men en
musikklærer anbefalte foreldrene å gi ham pianotimer først, så kunne han heller spille trekkspill senere. Han begynte derfor hos
en Dr. Bodem,
en musikklærer fra Ziegelofengasse. Her øvde Falco to ganger i
uken.
I første omgang måtte Falco nøye seg med et leketrekkspill.
En stolt mor kunne konstantere at Falco hadde et stort talent for
piano, der han med sitt gode gehør kunne gjenskape en låt han hørte
på radio, på pianoet. Favoritten hans på denne tiden var
Beethoven. Da han
var 4 1/2 år gammel ble han meldt på en i talentkonkurranse på TV
hvor unger fra hele Europa deltok. Falco var den yngste deltakeren i
showet, men han imponerte alle med sitt fine pianospill. En
musikkprofessor som var tilstede omtalte ham som en liten Mozart, da
han aldri hadde hørt et barn spille piano like vakkert som Falco.
Da han var 6 år begynte han på
Piarist
barneskole - en respektert katolsk privatskole. På en juleavslutning
ved skolen imponerte han alle frammøtte da han spilte
Strauss' "Vakre blå Donau"
på piano. Publikum var så ekstatisk at Falco måtte gjøre
ekstranummer. I dagene etter fikk morens butikk stadig besøk av folk
som lurte på når sønnen ville gjøre nye opptredener. En av av
Falcos medelever husker at han allerede på barneskolen var klar på
at han ikke bare skulle bli musiker når han ble stor. Han skulle
også bli popstjerne.
Mamma Maria var en ordentlig hønemor, noe som kunne føre til
gnisninger mellom de to i ungdomsårene. Likefullt husker moren Falco
som en harmonisk og glad unge som ikke skapte problemer for noen.
Falco med sin mor Maria Hölzel.
Etter å ha avsluttet barneskolen begynte Falco på en ungdomsskole i
Rainergasse. I tillegg til musikk viste han også et talent for
språk, og da særlig tysk og engelsk, mens matematikk ikke falt like
naturlig.
I 1968, da Falco var 11 år flyttet faren ut av familiens leilighet.
Faren hadde aldri hatt forståelse for sønnens talent, og de to kom
til å ha minimal kontakt i årene som fulgte. Mange år senere, etter
at Falco hadde fått sitt gjennombrudd traff de hverandre. Faren kom
da med den oppsiktsvekkende påstanden om at Falco aldri ville blitt
suksessrik om de hadde fortsatt å bo sammen.
I 1971 døde bestemoren hans. Dermed var to av de viktigste personene
i Falcos liv borte for ham. Om ikke det var nok, måtte moren legge
ned butikken, da den ble utkonkurrert av et supermarked som hadde
etablert seg i nærheten. Hun fikk seg jobb hos selskapet
Columbia, som
krevde at hun var på reisefot fra mandag til fredag. Falco tilbrakte
da uken alene, kun med
nabodamen Schlintzi til å passe på seg.
Ting begynte da å skli ut. Så i stedet for å gå på skolen om
morgenen, dro han til byen der han trålet Wiens musikkbutikker. På
den tiden kjøpte han seg en gitar med penger han hadde fått fra
faren sin. I sitt siste år på ungdomsskolen hadde han 400 timer
fravær. Han fikk da valget mellom å gå skoleåret om igjen eller å
begynne å jobbe, han valgte da det siste. Denne tiden i hans liv
skrev han senere en sang om:
"Nie mehr schule"
(aldri mer skole).
Som 16-åring fikk han seg jobb i et arkiv i et forsikringsselskap.
Det var moren som gjennom sine kontakter skaffet ham jobben. Takket
være hyggelige arbeidskollegaer og avslappet arbeidstempo fant han
seg godt tilrette her.
Falco som 16-åring. Langhåret og skolelei.
På begynnelsen av 70-tallet oppdaget han rocken gjennom artister
som
Deep Purple og
Frank Zappa. Han
ble spesielt imponert over basspillet i låtene deres. Han bestemte
seg da for å selge gitaren og heller kjøpe seg en bassgitar. Fra da
av ble det "hans" instrument.
Som 17-åring ble han med i sitt første band, kalt
Umspannwerk
(omformer), på bassgitar. Øvingene foregikk i kjelleren som
foreldrene til et av medlemmene av bandet eide. Huset lå i
Kaltenleutgeben - 15 kilometer unna Wien. Falco fikk overtalt moren
til å gå til innkjøp av en moped slik at han kunne komme seg på
øvingene. Bandet hadde store ambisjoner, for like etter valgte Falco
å si opp jobben i arkivet for å bli musiker på heltid. Han meldte
seg i stedet for militærtjeneste, da dette var lettere å kombinere
med karrieren som musiker.
Etter å ha gjort unna denne tjenesten begynte han på jazzkonservatoriet i Wien. Men han gjorde det mer for å glede moren enn
for sin egen interesse. Likefullt fikk han her kjennskap til
musikkteori som ble svært nyttig for ham som musiker senere i livet.
Ønsket om å livnære seg som musiker ble ytterligere forsterket etter
å ha tilbrakt 3 semester her.
På slutten av 70-tallet ble Falco inspirert av pønken, og av
David Bowies Berlin-trilogi ("Low",
"Heroes" og
"Lodger"). Han
bestemte seg da for å flytte til Vest-Berlin for å bli endel av
det samme musikalske miljøet som Bowie hadde latt seg inspirere av.
Falco: "Bowie var en av grunnene til at jeg var i Berlin. Jeg ville
treffe på ham. Bowie var mitt idol. Han gjorde alltid mye for
tysk popmusikk. "Heroes"-albumet var en stor inspirasjon for meg."
David Bowie var en stor inspirasjonskilde for Falco på slutten av 70-tallet.
Falco fikk seg jobb som jazzmusiker, der han spilte i ulike band.
Han opptrådte hver kveld, noe som ga ham gode inntekter. Men han
følte hele tiden at han var blakk, da han brukte mer enn han tjente.
Falco tilbrakte ikke mer enn et år i Berlin. Likefullt er byen
omtalt i mange av hans mest kjente sanger fra 80-tallet.
I 1978 var han tilbake i Wien, og i mangel av noe bedre å gjøre
spilte han sammen med ulike band på mindre scener i Wien. Under en
slik konsert i Mödling ble han oppdaget av
Wickerl Adam,
lederen av det avantgarde inspirerte musikkollektivet
Ersten Wiener Musiktheater
(Wiens første musikkteater). Senere omdøpt til
Hallucination Company.
Adam lot seg imponere av Falcos dyktige basspill og engasjementet
han framviste. Enda salen nesten var tom for folk. Da han fikk
tilbud om å bli med i Adams band, takket Falco ja. I Ersten Wiener
Musiktheater ble det stilt krav om at man øvde 8 timer daglig, noe
Falco var storfornøyd med. Adam har omtalt Falco som punktlig og en
som det var lett å jobbe med.
Wickerl Adam er en kjent personlighet i østerriksk musikkliv.
Bandets konserter ble holdt i Bermoulli Strassem i Wiens 22
distrikt, der de var kjent for sine improvisasjoner.
I 1978 dro de på turne sammen. I München, Tyskland ble deres
Hallucinations
show en stor suksess med flere utsolgte konserter. Etter den tredje
dagen i München dukket Falco opp med en glitrende grå/svart dress,
kortklippet glatt hår som var dratt bakover med masse hårgele. Til
Wickerl Adam sa Falco: "Hei Wickerl. Idag skal du ikke si 'på bass
har vi Hans Hölzel' (til publikum). Du skal i stedet si 'på bass har
vi Falco Gottehrer'. Noen dager senere sa han til Adam: "Wickerl,
la oss droppe Gottehrer. Bare introduser meg som Falco". Det nye
kunstnernavnet var inspirert av den øst-tyske skihopperen
Falko Weisspflog
- en mann som tok bronse i stor bakke i Lahti-VM i 1978. Han valgte å
bruke C istedet for K i navnet, fordi han mente det ville være bedre
for det internasjonale markedet.
Hallucination Company med Falco
Med sitt glatte ytre skilte Falco seg ut fra de andre medlemmene av
bandet som fortsatt hadde slitt dongeri og langt hår når de stod på
scenen. Med solbriller og
Versace dress
levde Falco ut myten om "sex, drugs & rock'n roll".
Den "glatte" stilen Falco gjorde seg kjent med på 80-tallet
startet i 1978.
Inspirert av suksessen til Hallucination Company valgte en
Stefan Weber å
blåse liv i det anarkist-inspirerte bandet
Drahdiwaberl.
Disse hadde hatt stor suksess i Østerrike på starten av 70-tallet,
men var blitt lagt ned i 1975. Flere av bandets medlemmer fra den
tiden spilte i 1978 i Hallucination Company. Så han inviterte flere
av disse til en øving. Også Falco ble invitert til å bli med, fordi
Weber syntes han var kul. Også dette var et band som improviserte
når de stod på scenen, der konsertene deres var en miks av kaos,
rock og politisk kabaret. Falco valgte å bli med i bandet, samtidig
som han fortsatte å spille med Hallucination Company. Drahdiwaberl
var preget av mye tull og moro. Men også disse hadde et rufsete preg
der Falcos glamorøse stil ikke passet helt inn.
En kul Falco med solbriller, på scenen som medlem av Drahdiwaberl.
I 1979 sluttet Falco i Hallucination Company pga. uenighet om image
og økonomisk godtgjøring. De andre i bandet var ikke så nøye på
lønnen, da de først og fremst ønsket å underholde folk. Falcos krav
til betaling gjorde at de valgte å bryte samarbeidet. Han fortsatte
imidlertid i Drahdiwaberl en stund til.
Etter å ha sluttet i H.C. ble Falco med i
Spinning Wheel -
et band som spilte mer kommersialisert musikk, med coverversjoner av
Rod Stewart
og Bee Gees.
Det var her han først gjorde seg bemerket som sanger, der han med
sin helt spesielle stil gjorde personlige tolkninger av de kjente
låtene. En Rod Stewart låt i Falcos versjon var ikke lenger en Rod
Stewart låt. Det var en Falco låt.. Også flere medlemmer av
Drahdiwaberl var med i Spinning Wheel.
I starten spilte bandet på hotellbarer og diskotek. I løpet av kort tid ble de et
kjent band i Østerrike, noe som gjorde at Falco endelig tjente gode
penger på musikken sin. Likefullt var han ikke fornøyd med
situasjonen, da han følte coverlåtene hindret ham i å utvikle
talentet sitt.
I mai 1979 ga han ut sin første singel sammen med Spinning Wheel,
kalt
"Chance to Dance".
Den var spilt inn i
Reneè Reitz'
studio i Wien.
Også en låt kalt "Summer"
ble spilt inn. Låter Falco ikke var
direkte stolt av noen år senere.
Det som betydde starten på Falcos karriere som soloartist, var en
låt han hadde skrevet som en reaksjon på det økende
narkotikamisbruket i Wien, kalt
"Ganz Wien"
(hele Wien).
Teksten inneholdt linjer som: "Kokain und Kodein Heroin und
Mozambin machen uns (gjør oss) hin, hin, hin".
Den var også et oppgjør med hans eget misbruk. Han tok med låta til
en øving han hadde med Drahdiwaberl, en dag i 1980. Men selv om de
øvde inn låta passet den ikke inn i repertoaret til bandet, så det
endte med at den kun ble framført i pausen når bandet holdt konsert.
Sanger Stefan Weber trådte da i bakgrunnen, slik at Falco med sin
bass kunne få framføre låta si. Og publikum falt for "Ganz Wien"
umiddelbart, der den i løpet av kort tid ble en kult-hit på Wiens
new wave scene.
Falcos første singel som soloartist i i 1981.
Men da den ble gitt ut på singel i 1981 ble den bannlyst på radio
pga. innholdet i teksten. Likefullt oppnådde den en fin 11. plass på
den østerrikske singellisten. Falco skjønte nå at framtiden som musiker
ikke var som bassist i et band, men som solosanger.
I 1980 hadde
Markus Spiegel,
sjef for det lille Wien baserte plateselskapet
GIG records
invitert
Drahdiwaberl til å produsere albumet
"Psychoterror"
i hans studio. Under
innspillingen av denne platen lot Spiegel seg fascinere av Falco, noe han også hadde gjort litt tidligere under en Drahdiwaberl
konsert i Sophiensälen. Han visste allerede da at han ønsket å
skrive kontrakt med Falco som soloartist.
Albumet "Psychoterror"
Ikke lenge etter hadde Falco en kontrakt med GIG om utgivelse av 3
album. Han ble deretter presentert for produsent og lydtekniker
Robert Ponger - en mann som kom til å få stor betydning for Falco de neste årene.
Sommeren 1981 hadde Ponger skrevet en låt for artisten
Reinhold Bilgeri,
som også var på Spiegels selskap. Men denne falt ikke i smak hos
Bilgeri, så i stedet ble en demo spilt for Falco, som umiddelbart lot
seg begeistre av den. Han skjønte at dette kunne bli låta som ga ham
det store gjennombruddet. Det var imidlertid ikke skrevet noen tekst
til den, så Falco tok med seg kassetten hjem. Og noen dager senere
hadde han tekstlinjene klar: "Drah di net um, der Kommissar geht um ..." (Ikke snu deg rundt,
inspektøren er i nærheten).
"Der Kommissar" kom i mange utgaver. Denne er mest kjent i Norge.
Høsten 1981 ble "Der Kommissar" gitt ut på singel i Østerrike. Og i
november gikk den topps på singellisten. I april 1982 var den også
nr. 1 i nabolandet Tyskland, der den ble den 7. mest solgte singelen
det året. Deretter gikk den som en farsott verden over, der
den gikk til topps i store platemarkeder som Canada, Japan,
Frankrike, Russland og Spania. Til og med i Guatemala gikk den til
topps. I Norge ble det 3. plass i august 1982. Til sammen solgte
"Der Kommissar"
hele 7 millioner eksemplarer.
Det som gjorde de gode plasseringene så eksepsjonell, var at "Der
Kommissar" var sunget på tysk. Noe som gjorde at fåtallet av de som
likte låta skjønte hva Falco sang om. Det engelske bandet
After The Fire
benyttet seg av dette ved å gi ut en engelskspråklig versjon som
gjorde det svært bra på listene i England og U.S.A. Også
Laura Branigan
gjorde en
versjon av låta, og kalte den
"Deep in the dark".
Senere valgte Falco å blande sammen tysk og engelsk tekst på låtene
han spilte inn for å gjøre dem lettere tilgjengelig for det
internasjonale publikummet.
After The Fire 'stjal' "Der Kommissar" fra Falco,
da de fikk en stor
hit i det anglikanske markedet med sin versjon.
"Der Kommissar" viste på en glimrende måte de ulike strømningene som
var på den tiden, med synthpop, new wave rock, og rap. Falco var på
denne tiden en stor fan av rapperne
Kurtis Blow og
Grandmaster Flash.
Det er viktig å framheve Robert Ponger når man omtaler suksessen med
"Der Kommissar", og etter hvert albumet
"Einzelhaft".
Ponger skrev de fleste av låtene til Falco på denne tiden, enten
alene eller sammen med Falco. Han produserte platene, i tillegg til
at han med sine synther skapte det røffe, tidsriktige lydbildet
Falco fikk så stor suksess med på denne tiden.
Falco sammen med Robert Ponger (til høyre).
Selv om Falco ikke selv oppnådde suksess i U.S.A. med singelen, ble
den likevel lagt merke til i hip hop bevegelsen i New York. En av
dens største stjerner
D.J. Afrika Bambaataa
var svært ivrig
på å få Falco til U.S.A. Rappingen på "Der Kommissar" og den neste
singelen
"Maschine Brennt"
gjør at mange
ser på Falco som den første hvite rapperen - en tittel Falco satte
stor pris på. Selv omtalte han seg blant venner som "Godfather of
white rap".
Videoen til "Der Kommissar" ble kåret til tidenes verste av MTV.
Ikke uten grunn dessverre.. Suksessen
med "Der Kommissar" snudde opp-ned på Falcos liv. Fra å
være en fattig student tjente han på en måned hundre ganger mer
enn det han hadde gjort på et år. Pengene medførte en
endring i livsstil, med innkjøp av dyre biler og damer som gjerne
ville bli kjent med ham. Falco (til norske Det
Nye): "Jeg
kjøpte meg en Bentley, en Ferrari, en Maserati, og en haug
eksklusive Rolex-ur. Jeg levde høyt, ødela hotellrom. Jeg brukte
en halv million pund på ingeting. Og det var jenter overalt, i
barer og nattklubber, de bare kastet seg over meg. Det var så mange
jenter at jeg ikke kan huske noen av dem. De var bare endel av
livsstilen jeg trodde jeg måtte føre." Bilene
valgte han å gi bort litt senere, i et forsøk på å finne seg
selv igjen. Albumet "Einzelhaft" kom i 1982. Og i hjemlandet Østerrike og i
Tyskland ble den en stor suksess med 1. plass på albumlisten.
Dessverre klarte ikke Falco å følge opp suksessen i resten av
Europa. I U.S.A. ble det 64. plass.
"Einzelhaft"
fra 1982
"Einzelhaft" var en sjarmerende
plate som fulgte opp lydbildet på "Der Kommissar", med en blanding
av dansbar synthpop og rap. Likefullt var det lett å fornemme den
kjølige stemningen man gjerne forbinder med tysk musikk (Kraftwerk,
Neu,
Propaganda), noe også coveret på plata bidrar til. Det meste av
"Einzelhaft" ble skapt av Ponger og Falco i felleskap. Falco selv
var svært fornøyd med plata, og året før han døde fortalte han i et
intervju med bladet
Wiener at han
syntes dette var den beste platen han hadde laget. I motsetning til
platene som kom senere var den mer homogen og stilfull.
"Maschine Brennt" ble gitt ut på singel høsten 1982, med fine
plasseringer i land som Tyskland (10. plass), Sveits (3. plass),
Nederland (4. plass), Østerrike (4. plass) og Norge (4. plass). Som
4. og siste singel ble
"Auf der Flucht"
(on the run) gitt ut som singel fra albumet, uten å nå opp.
Parallelt med disse plateutgivelsene reiste Falco rundt i verden der
han opptrådte med playback på TV-show og diskotek. All reisingen og
intervjuene slet på kreftene, så da han kom tilbake til Østerrike
ansatte han tyske
Horst Bork som
manager. Han var overhodet ikke forberedt på den voldsomme
interessen for ham og mange mente han forandret personlighet pga
den.
På denne tiden bodde han fortsatt sammen med moren i en leilighet
med glassdør. Og dette ble snart valfartssted for den voksende
fanskaren, der de kikket inn gjennom vinduene for å se hva han
foretok seg. Telefonnummeret hans stod fortsatt i telefonkatalogen,
noe som bød på problemer. Han skaffet seg derfor en ny leilighet på
150 kvadrat i
Schottenfeldgasse, Wien, der det ene rommet var lydisolert. Han var
også nøye med at det ikke kom for mange møbler inn i leiligheten, da
de ville fjerne den luftige romfølelsen han ønsket.
Suksessen Falco hadde på denne tiden opplevdes som skremmende. Og
som en reaksjon fant han trøst i alkoholen. Ikke minst da han etter
hvert skulle følge opp suksessen med et nytt album. Planen var
at
"Junge Roemer"
(unge romere) skulle være klar i 1983. Men av frykt for at den ikke
skulle bli bra nok, ble den stadig gjort om, og endte opp som et
litt overprodusert album. Robert Ponger var igjen ansvarlig for
produksjonen på plata, i tillegg til at han skrev låtene sammen med
Falco.
"Junge Roemer" fra 1983
Heller ikke dance/funk-rytmene som preget plata falt i smak hos
platekjøperne. Falco var på denne tiden inspirert av
"Young Americans"
albumet til Bowie. Riktignok ble det 1. plass i Østerrike, men
ellers i Europa solgte den lite. Heller ikke singlene
"Junge Roemer", "Nur mit dir"
og
"Kann es liebe
sein" hevdet seg
på listene. På sistnevnte hadde han hentet inn den tyske TV-kjendisen Désirée Nosbusch,
der de sammen sang en duett.
Falco og Désirée Nosbusch
På coveret av plata var Falco avbildet i smoking med håret glatt
bakover. Også i videoen til "Junge Roemer" framstod han på en svært
dandy måte, noe som stod i sterk kontrast til skinnjakka og
dongeribuksa han hadde på seg på forsiden av "Einzelhaft". Han la
også om dialekten på denne tiden så han hørtes mer forfinet ut enn
det han egentlig var. Også kroppsspråket var blitt mer feminint, noe
som irriterte mange. Falco selv gjorde dette for å bryte grenser, og
for å fremstå som en parodi på samfunnet han levde i.
Det virket som om Falco kom til å ende opp som et typisk
one-hit-wonder, der han kun ville bli husket for "Der Kommissar".
Mer positivt var det at Falco innledet et samarbeid med video-produsentene Rudi
Dolezal og
Hannes Rossacher,
noe som bedret kvaliteten på musikkvideoene hans. Det ble også laget
en helaftens spillefilm kalt
"Helden von Heute",
med utgangspunkt i "Junge Roemer"-albumet. Filmen var den første i
sitt slag i Tyskland og Østerrike.
Fra videoen til "Junge Roemer", der Falco framstod som en stilfull
herremann i smoking.
I stedet for å dra på en "Junge Roemer tour" valgte Falco å ta seg en
måneds pause og dra på ferie til Thailand sammen med noen venner, i
januar 1985. Tiden forut hadde vært preget av angst og misbruk av
alkohol og narkotika. Ferien i Østen gjorde ham svært godt, da han
klarte å få avstand til alt det negative, og finne tilbake til sitt
gamle jeg.
Falco i Thailand med venner.
Da han litt senere kom hjem til Wien bestemte han seg for å bryte
samarbeidet med Robert Ponger, i et forsøk på å gå nye veier. I
stedet reiste han til Nederland der brødrene
Bolland hadde et
studio kalt
Bullet Sound, i Hilversum.
Rob og
Ferdi Bolland
hadde mange likhetstrekk med Falco. I 1982 hadde også de hatt en
stor hit verden over med
"You're in the Army Now"
(nr. 1 i bl.a.
Norge). Men i likhet med Falco hadde også de problemer med å følge
opp suksessen på de neste platene de ga ut. Og i motsetning til de
fleste andre på pophimmelen var også de fra Mellom-Europa. Større
suksess hadde de som produsenter for andre. Bl.a. skrev og
produserte de
Numero Unos store
hit
"Tora! Tora!
Tora!" i 1984.
Men Falco skulle vise seg å bli deres største suksess.
Brødrene Rob og Ferdi Bolland.
I 1984/1985 ble det i Østerrike publisert en rekke bøker som på en
kritisk måte tok for seg Østerrikes store sønn, Wolfgang Amadeus
Mozart. Det ble også laget en TV-serie som gikk på østerriksk TV.
Men først og fremst ble det laget en kinofilm kalt
"Amadeus" som ble
en suksess over hele verden. Den fikk også Oscar. Mozart var på
alles lepper på denne tiden. Og med Østerrikes mest populære
nålevende musiker under sine vinger, fikk Bolland-brødrene ideen om
å hylle Mozart gjennom en poplåt. Like etter hadde de skrevet "Rock
me Amadeus". Da Falco fikk høre demoen av låta skjønte han at han
hadde gjort dette rette ved å velge Bolland som produsenter. Falco
skrev selv teksten til "Rock me Aamadeus".
|
|
|
|
|
Tom Hulce fra filmen "Amadeus" |
|
Falco som Amadeus |
|
"Originalen" Wolfgang Amadeus Mozart |
Våren
1985 ble også resten av albumet
"Falco 3"
spilt inn i
Nederland, med Bolland-brødrene som låtskrivere på de fleste av
låtene. Albumet kom til å skille seg markant ut fra de to
foregående, med lettere tilgjengelig musikk innenfor ulike
sjangere. "Tango
the Night" var
inspirert av cabaret musikk, mens
Bob Dylan-coveren
"It's all over now baby Blue"
viste en mer crooner-aktig side av Falco.
"Vienna Calling"
var en
fengende hyllest til Falcos hjemby Wien. Mens
"Jeanny"
minnet om
låtene fra "Einzelhaft", der han på samme måte som i "Ganz Wien" tar
et oppgjør med narkotikamisbruket blant unge. Historien om den unge
jenta som lar seg friste av storbyens skyggesider ble fortalt på en
gripende og engasjerende måte av Falco. Året
før var det amerikanske New Wave-bandet The
Cars ute med albumet "Heartbeat
City". En av
låtene på plata het "Looking For Love". På "Falco
3" endret Falco på teksten og kalte den
"Munich Girls (Lookin' For Love)".
For å nå ut til flest mulig platekjøpere valgte Falco å synge låtene
delvis på engelsk ,og delvis på tysk. Noe "Rock me Amadeus" ble et
godt eksempel på. Versene gikk på tysk, mens refrenget var på
engelsk.
"Rock me Amadeus" ble umiddelbart en kjempehit i Østerrike da den
ble gitt ut i mai 1985, der den gikk rett til topps på
singellisten. Den holdt seg som nr. 1 i hele 6 uker.
15. mai gjorde Falco en minnerik opptreden i Wien i forbindelse med
den årlige festivalen i byen. Wiens fantastiske rådhus skapte en
flott ramme rundt konserten. Vanligvis er det klassiske musikere som
får opptre på disse konsertene, men med Falco gjorde de et unntak.
Og foran 60.000 mennesker fikk hjemmepublikummet se en Falco i
storform som presenterte de nye låtene sine. Konserten gikk også på
Østerriksk TV.
Deretter stod Falcos andre hjemland, Tyskland, for tur. Også her gikk
"Rock me Amadeus" til topps, og endte opp som den 3. mest solgte singelen i landet
det året.
Falco ble en gjenganger på forsiden av Europas største musikkblad,
tyske Bravo.
Deretter spredde den seg over hele kloden i ekspressfart. I løpet av
1985 og 1986 gikk den til topps i land som Spania, Frankrike,
Russland, New Zealand, Sverige, Japan, Canada, Italia, Storbritannia
og U.S.A., samt en rekke mindre land. Med ett var Falco en av de mest
omtalte artistene i verden. I U.S.A. toppet han singellisten i 3 uker, og
ble med det den første tysktalende artisten til å gå til topps på
det store platemarkedet (Nena
og
"99 Luftballons"
klarte 2. plass). Falco satt på en bar i Wien sammen med noen venner
da han fikk den gledelige nyheten om topplasseringen i U.S.A. Men i
stedet for å bli glad, ble han innesluttet og vemodig, fordi han
visste at han aldri ville klare å gjenta prestasjonen. I årene som
fulgte følte han seg litt handlingslammet pga. låta, da han skjønte
at alt han laget ville bli målt opp mot "Rock me Amadeus".
Det ble mange utmerkelser å hente for Falco, Ferdi og Rob Bolland.
Plateselskapet brukte masse penger på å promotere Falco og albumet
hans i Statene, gjennom avis og TV-kampanjer. I tillegg til at han
var å se på boards i de store byene. Falco selv var ikke like lysten
på å dra til U.S.A. for å markedsføre seg. Men etter å ha latt seg
overtale dro han over.
Noe av årsaken til at Falco ikke klarte å følge opp suksessen på de
neste platene, var hans motvilje mot å reise ut av sin kjære hjemby
Wien.
Fra videoen til "Rock me Amadeus".
Den morsomme videoen til "Rock Me Amedeus", med Falco utkledd som Mozart i
klassiske omgivelser, ble laget av nevnte Rudi Dolezal og Hannes
Rossacher. Videoen var av en helt annen standard enn de som hadde
blitt laget i årene forut. MC karene som fungerte som Falcos
livvakter i videoen kom 13 år senere få et lignende men mye tristere
oppdrag, da de under Falcos begravelse bar hans båre.
Schwarzenberg
palass i Wien var
åsted for innspillingen av videoen.
Palais Schwarzenberg der videoen til "Rock me Amadeus" ble spilt inn.
Sommeren 1985 ble Falco invitert av popgruppa
Opus ("Live is life")
til å delta på en konsert i Graz. I forkant av konserten satt han
sammen med noen venner på Grazer kafe. Og mens han satt her kom han
i prat med en dame ved navn
Isabella Vitkovic.
Isabella var på den tiden gift med en mann som var 19 år eldre enn
henne. De to fant raskt tonen, og ikke lenge etter var de et par.
Falco var stormforelsket i henne. I ettertid har han sagt at
Isabella oppfylte alle drømmene han hadde om en dame, da hun var
høy, lys og glad i å pynte seg.
Falco og
Isabella Vitkovic
Isabella flyttet raskt inn i hans leilighet i Wien. På samme tid ble
det også klart at hun var gravid. Isabella mente selv at hun hadde
blitt gravid den første natten de to var sammen. Falco var ikke
forberedt på å bli far så fort, og på en tid der hans internasjonale
karriere var iferd med å ta av, passet det dårlig. Likefullt ønsket
han barnet, da han håpet det kunne gi ham stabilitet og fred i en
ellers turbulent hverdag. I
1985 fikk Falco kritikk for ikke å delta i 'Østerrike for Afrika'.
Han unnskyldte seg med at det var folk der han ikke kunne jobbe
sammen med. Han kompenserte med å gi en stor sum til prosjektet i
stedet.
Albumet "Falco 3"
ble lansert på samme tid som "Rock me Amadeus" ble
gitt ut. Men fordi singelen oppnådde suksess på ulik tid rundt om i
verden, fikk også albumet en salgsmessig topp på ulike tidspunkt
rundt om. I Østerrike toppet den albumlisten allerede våren 1985, mens
f.eks. i Norge nådde den ikke toppen (3. plass) før i juni 1986.
Albumet ble ikke den samme salgssuksessen som "Rock me Amadeus",
enda den inneholdt 3 store hitsingler. I U.S.A. ble det 3. plass, i
Tyskland 2. plass, i Sveits 1. plass. Mens i Storbritannia ble det
en skuffende 32. plass.
"Falco 3" fra
1985
Oppmuntret av det enorme platesalget dro Falco på en større turne
høsten 1985. På konsertene gjorde han seg bemerket med stadige
klesskift, til publikum (og hans egen) store glede. "Rock me
Amadeus" pleide å avslutte konsertene.
I løpet av 1985/1986 ble både "Vienna Calling" og "Jeanny" gitt ut
på singel fra albumet. Falcos hyllest til hjembyen i "Vienna
Calling", ble først gitt ut på singel med fine plasseringer i
Storbritannia (10. plass) og U.S.A. (18. plass). I hjemlandet
Østerrike ble det 3. plass.
"Vienna Calling"
Enda bedre gikk det med "Jeanny". I Mellom-Europa ble den en like
stor hit som det "Rock Me Amadeus" hadde vært. Med topplassering i
land Tyskland, Østerrike, Nederland, Sveits og Norge. Størstedelen
av teksten foregikk på tysk, noe som muligens ble for fremmed for de
anglikanske platekjøperne. Den triste historien om den unge jenta
som havner på skråplanet, og tilslutt blir myrdet, gjorde dypt
inntrykk på de som forstod teksten. I de tyske områdene skapte
singelen stor mediedebatt, der ungdom og narkotika ble tatt opp som
tema i radio og TV. Enkelte stasjoner valgte å boikotte "Jeanny"
pga. sitt kontroversielle innhold. De mente den var spekulativ, da
den etter deres mening forherliget vold og seksuell misbruk. Falco
selv hadde skrevet "Jeanny" som en kjærlighetssang med et trist
utfall. Falco
ble irritert over kritikken av låta. Falco: "Bannlysingen er
bare tull. Det er typisk av tyskerne å forby det de ikke forstår,
og enda mer typisk å gjøre det etter at låta har nådd
førsteplass."
I den kritikerroste videoen som ble laget til låta gjorde Falco
dypt inntrykk med sin svært engasjerte opptreden. På slutten av
videoen ser vi ham på glattcelle i en tvangstrøye, der han skriker
ut sin smerte.
Videoen til "Jeanny" var kontroversiell pga. sitt sterke uttrykk.
Mens singelen solgte og debatten raste, var Falco lykkelig uvitende
om det hele, da han sammen med sin kjære hadde en velfortjent ferie
på Jomfruøyene. Da han kom hjem fikk han debatten rett i ansiktet.
Som en kommentar til det hele sa Falco: "I didn't want to do a track about killing women, I wanted to do a
killer song". Heldigvis var fansen enig med ham.
I januar 1986 mottok Falco
prisen
som beste mannlige artist i 1985, av Europas største musikkblad,
tyske Bravo.
På plassene bak kom Rick
Springfield og
Bruce Springsteen.
I mai 1986 fikk Falco en datter i
Katharina Bianca,
som han forgudet fra første stund. Ungkarsleiligheten i
Schottenfieldgasse ble for liten for de tre, så de bestemte seg
for å kjøpe noe større. En flott villa med alle fasiliteter ble
kjøpt av Falco, med innlagt studio, spa & sauna, bibliotek og
badstue. Men av en eller annen grunn flyttet ikke den lille familien
inn i huset. Det hele endte med at Falco solgte huset til en venn i
1997.
Selv om Falco gledet seg stort over å være far, syntes han det var
vanskelig å kombinere med livet som internasjonal popstjerne. Han
visste ikke hvordan han skulle kombinere det. Og som så ofte før
tydde han til alkohol, narkotika og tabletter for å "løse"
problemene. I ettertid innså han at de enorme inntektene platesalget
ga ikke gjorde ham noe lykkeligere.
Og enda flere penger fikk han inn på kontoen da han skulle
reforhandle kontrakten med plateselskapet
GIG records. Den
foregående avtalen om utgivelse av 3 album ble avsluttet med
utgivelsen av millionselgeren "Falco 3". Han endte i
stedet opp med
en avtale om utgivelse av 3 album på tyske
Teldec. Avtalen
var verd 23 millioner kroner (i 1986), noe Falco var svært fornøyd
med.
Sommeren 1986 deltok han i filmkomedien
"Geld oder Leber"
- en innspilling Falco hadde stor glede av. Dessverre var ikke hans
evner som skuespiller all verden, så flere filminnspillinger ble det
ikke på ham. Han var også ute på en turne i Mellom-Europa denne
sommeren der et 10 minutts danseshow med musikk fra
Tchaikovsky var
et av innslagene.
Filmplakaten til "Geld oder Leber!", med Falco øverst til høyre på
bildet.
Deretter var det igjen tid for å gå i studio, for å spille inn det
neste studioalbumet. Og igjen var det Bolland-brødrene som fikk
ansvaret for produksjonen. I tillegg til at de også denne gangen
skrev de fleste av låtene til albumet. Innspillingen gikk raskt, for
allerede høsten 1986 var albumet
"Emotional" ute i
butikkene. Det varierte lydbildet som var å finne på "Falco 3" ble
videreført på denne plata. Med fengende poplåter som
"Sound of musik", "Emotional",
"Coming Home" og
"Cowboyz and Indianz".
Plata hadde referanser til skuespilleren
Kathleen Turner, Star Wars,
fotografen
Robert Cappa
og
Pablo Picasso, omtalt på en salig blanding av tysk og engelsk.
"Emotional" fra 1986
Salgsmessig gikk det igjen bra i land som Østerrike (1. plass),
Tyskland (1. plass), og Sveits (5. plass). Mens i U.S.A. nådde den
ikke topp 200 engang. Heller ikke i England nådde den opp. I Norge
oppnådde "Emotional en fin 7. plass. Falcos tid som internasjonal
stjerne var dermed over. På slutten av 80-tallet og på 90-tallet
var det kun i Mellom-Europa hans plateutgivelser ble lagt merke
til.
Som
1. singel fra plata ble "Sound of Musik" valgt ut. Men den klarte
ikke engang å gå til topps i hjemlandet Østerrike (4. plass). Også i
Tyskland ble det 4. plass. Ellers måtte man langt ned på listene for
å finne singelen.
Til tross for
at musikalfilmen "The
Sound Of Music" er en av
de store suksessene de siste 50 årene, og at den ble spilt inn i
Falcos hjemland Østerrike, hadde han ikke noe forhold til den. Falco:
"I think it's a little bit tacky (smakløs)". Han visste heller
ikke hvem Julie Andrews
(hovedrolleinnehaver) var. I stedet var låta ment som et politisk
budskap, der han langet ut mot den nyvalgte østerrikske presidenten
Kurt Waldheim
- en mann som holdt sin nazifortid skjult for folket. "Sound of musik
": "Es beginnt in einem
Wald, alle Rechte sind
bezahlt. Un es endet doch da
Heim." Den var også ment
som en protest mot atomvåpen. Falco: "We don't need nuclear power.
The risk is too great. It will be a catastrophe. You cannot trust
our governments. I don't believe that they tell us the truth."
I forbindelse med lanseringen
av singelen opptrådte Falco på en konsert mot atomvåpen i Wien. I
tillegg til at han opptrådte på TV-show i mange land, noe han syntes
var slitsomt.
Salgsmessig gikk det bedre med 2.
singelen "Coming Home (Jeanny Part II,
one year later)"
da den ble gitt ut. 1. plass i
Tyskland
og en fin 4. plass i Norge viste at folk fortsatt var fascinert av
historien om den unge jenta. "Coming Home" var en slags fortsettelse
av "Jeanny", der jeg-personen i låta fortsatt føler et dypt savn
etter henne, et år etter hennes død.
"Coming Home (Jeanny Part II)".
Som 3. singel ble den
Motown-inspirerte
tittellåta "Emotional" gitt ut på singel.
Den hadde opplagte
kvaliteter, som noe av det beste Falco noensinne ga ut. Den
bittersøte historien om den svært følsomme popstjernen kan muligens
sees som Falcos parodi på seg selv. Salgsmessig ble imidlertid denne
singelutgivelsen en fiasko.
I videoen til "Emotional" framstod Falco som en parodi på Elvis
Presley og "Jailhouse Rock".
Også på hjemmebane gikk det svært dårlig for Falco. I august 1986
flyttet Isabella ut av leiligheten. Med seg tok hun lille Katharina
Bianca. Årsakene til bruddet var flere. Misbruket av alkohol og
stoff, og all festingen var et problem. Falcos følelsesmessige
binding til moren var en annet. Flere ganger gjorde han et nummer av
at drømmekvinnen i hans liv var en person som lignet moren. Falcos
store frykt var at moren skulle dø før ham, noe han stadig vekk sa
til henne. Som en skjebnens ironi slapp han da også å se henne dø.
Isabella og Falco kom sammen igjen flere ganger i tiden som fulgte,
uten at forholdet noen gang ble helt bra igjen.
Høsten 1986 dro Falco ut på nok en turne, med besøk i Østerrike,
Tyskland, Sveits, og Japan. I Østen ble Falco mottatt av store
folkemasser. På konsertene hadde japanerne kledd seg i smoking og
andre kveldsantrekk. Falco hadde aldri tidligere møtt et mer
entusiastisk publikum. Det var også planlagt en turne i U.S.A. I
første omgang ble den utsatt til januar 1987. Men deretter ble den
kansellert, da arrangørene vurderte det som for risikabelt å holde
konserter med en artist som nesten ikke solgte plater der borte
lenger.
Mer positivt var det at Falco
mottok mange priser for sine utgivelser når musikkåret 1986 skulle
oppsummeres. Han mottok bl.a. OTTO-prisen som beste mannlige
artist, kåret av leserne til bladet Bravo.
I 1987 valgte han å ta det mer med ro, for å få tid til å finne
tilbake til seg selv igjen. Og for å ta seg av datteren
Katharina Bianca. For at hun skulle få oppleve ekte natur valgte han
å gå til innkjøp av en stor villa ved elven Kamp, en time fra Wien.
Tomta var på hele 4000 kvadrat.
En stolt far med datteren Katharina Bianca
Høsten 1987 var Falco tilbake i rampelyset med singelen
"Body Next To Body".
Låta var skrevet og produsert av meritterte Giorgio
Moroder som
har svært mange store hits på samvittigheten, bl.a. "Take
My Breath
Away" med
Berlin
som
nettopp hadde ligget som nr.1 over hele verden.
"Body Next To Body" var en duett med den danske divaen
Brigitte Nielsen.
Fram til da hadde hun vært mest kjent for sine rolle i
"Rocky IV". Men i
1987 hadde hun fått det for seg at hun skulle bli popstjerne også,
så da passet en duo med Falco bra. Falco på sin side hadde aldri
planer om å skape en stor poplåt sammen med Brigitte. Han ville bare
bruke samarbeidet som et påskudd til å få henne til sengs. "Body
next to body" ble en topp 40 hit i Østerrike, Canada, Italia,
Tyskland og Spania. Falco har i ettertid omtalt dette som en
miserabel singel, men at tiden sammen med Brigitte i St. Tropez
veide opp.
Fra videoen til "Body Next To Body", der Falco sang med Brigitte
Nielsen.
Falco gikk deretter igang med innspillingen av sitt neste
studioalbum. Men denne gangen ble det uten hjelp fra Bolland-brødrene. Uenighet om veivalget var
hovedårsaken, i tillegg til at
Falco ikke likte låtene Bolland hadde kommet opp med denne gangen.
I stedet henvendte han seg til produksjonsduoen
Gunther Mende
og
Candy De Rouge.
Innspillingen av plata
"Aya" (hentet fra
navnet Himalaya) var ferdig mars 1988. Men Falco var ikke fornøyd
med resultatet. Så slukkøret kontaktet han Bolland-brødrene pånytt,
og spilte inn den nye plata sammen med dem i stedet. Resultatet ble
"Wiener Blüt"
(Wien blod), der halvparten av låtene var fra den første
innspillingen, mens den andre halvparten var laget sammen med
Bolland-brødrene. Bl.a. singlene
"Wiener Blüt", "Garbo"
og "Satellite to
satellite".
Tittellåta var egentlig spilt inn sammen med låtene til "Falco 3"
albumet, under navnet
"Medizin". Men
den gangen ble den vurdert som for dårlig. Men med nytt navn, tekst
og arrangement hadde Falco større tro på låta.
Albumet "Wiener Blüt" kom ut i butikkene sensommeren 1988
uten å
gjøre så mye ut av seg på listene. I hjemlandet ble den det første
Falco albumet som ikke gikk til topps på albumlisten (2. plass). Og
en 8. plass i Tyskland var omtrent den eneste listeplasseringen
plata oppnådde ellers.
Med unntak av en 3. plass for tittellåta "Wiener Blüt" i Østerrike,
var det heller ingen av singlene som nådde opp noe sted. Alt dette
ble en voldsom skuffelse for Falco. I ettertid hadde han bare
negative følelser knyttet til plata. Det var plata han likte minst
av alt han hadde gitt ut. En "Wiener Blüt" turne som var planlagt i
Mellom-Europa måtte avlyses pga. det skuffende platesalget.
3D-effekt bilder
var populær på slutten av 80-tallet. Noe "Wiener Blüt" albumet
fra 1988 bærer preg av.
17.
juni 1988 ble Falco gift med Isabella Vitkovic i Los Angeles.
Seremonien ble avholdt med kun et fåtall personer tilstede. Og ikke
engang Falcos mor visste om at de to skulle gifte seg. Falco: "Jeg
giftet meg med henne pga. ungen."
I november 1988 var Falco helt på bånn både mentalt og psykisk. For
å slippe unna alt det vonde dro han på en 4 måneders reise rundt om
i verden, der ingen visste hvor han befant seg til enhver tid. I
likhet med turen til Thailand i januar 1985 ønsket han å få fylt
hodet med positive tanker. Da han kom tilbake bestemte han seg for å
skape endringer i sitt personlige liv. Så han dro til sin kone
Isabella som var i Graz, med 2 millioner kroner i en svart bag. Med
spørsmålet: "pengene eller ekteskapet?". Like etter var Falco en
skilt mann, etter kun å ha vært gift i 309 dager.
Etter dette valgte Falco å fortsette uten noen kvinne ved sin side.
Han mente selv at han ikke passet som familiemann. Han satset i
stedet på mer flyktige forbindelser til det annet kjønn. Bl.a. hadde
han et godt øye til fotomodellen
Tatjana Patitz -
en dame som er kjent fra
Lewis-reklamer,
og videoen til
Duran Durans
"Skin Trade".
Tatjana Patitz i videoen til Duran Durans "Skin Trade".
I 1990 fant han tilbake til sin gamle samarbeidspartner
Robert Ponger,
som han hadde laget "Einzelhaft" albumet sammen med. Falco:
"Vi har funnet hverandre igjen. Robert forstår meg, og vi har laget
alt på platen sammen." Falco hadde ikke mye positivt å si om Bolland-brødrene. I et intervju på den tiden fortalte han at det var en
tabbe å produsere noe som helst sammen med de.
Innspillingen ble gjort i Wien, noe Falco var mye mer komfortabel
med enn å tilbringe tiden i Nederland. Resultatet av samarbeidet med
Ponger ble det elektro-inspirerte albumet
"Data de Groove".
Stemningen på låtene var minimalistisk, med et robot-inspirert språk
som utgangspunkt for tekstene: 'I mine, I-me-you-I-mine. You yours so alone, to be alone." Tanken
var muligens bra, men publikum hadde ikke sansen for plata i det
hele tatt. 11. plass i Østerrike var den eneste plasseringen plata
fikk noe sted. Heller ikke singlene
"Data de Groove"
og
"Charisma Commando"
nådde opp. På
"Bar Minor 7/11
(Jeanny Dry)"
laget Falco en slags fortsettelse av "sagaen" om Jeanny. Med en
tekst på tysk-engelsk. Han hadde også funnet plass til en hyllest av
modellen Tatjana Patitz med låta
"Tanja P. Nicht Cindy C.".
Prince
hadde i forveien laget en hyllestlåt til fotomodellen
Cindy Crawford
kalt "Cindy C.".
Falco selv likte plata godt, men han måtte innrømme at leken med ord
tok litt av.
"Data de Groove" fra 1990.
Kontrakten på 3 plateutgivelser på Teldec var med dette oppfylt, og
Falco stod dermed fritt til å gå over til et annet selskap. Han
endte da opp på
EMI Electrola.
I 1991 ble det gitt ut remixversjoner av "Der Kommissar" og "Rock me
Amadeus" som gjorde det brukbart på listene rundt om. På denne tiden
begynte han også å omtale seg selv som Hans Hölzel i stedet for
Falco.
På samme tid fant han igjen tilbake til Bolland-brødrene, som han
egentlig ikke hadde så mye til overs for. Men som han i mangel av
egne kvaliteter som låtskriver og produsent følte behov for å støtte
seg på. Resultatet ble albumet
"Nachtflug" fra
1992 - en plate som ifølge Falco oppsummerte hans karriere så langt.
Den fengende låta
"Titanic" ble
valgt ut som første singel fra albumet. Og i hjemlandet Østerrike
ble den en stor hit med 3. plass. Ellers virket det som Europa hadde
glemt Falco på den tiden denne plata ble gitt ut.
Det ble laget en storslagen video til "Titanic".
Det kritikerroste albumet kom like etter, og igjen ble det en
salgssuksess i hjemlandet (1. plass), og avglemt i andre land. 2.
singelen "Dance
Mephisto"
oppnådde 17. plass i Østerrike. Tittellåta
"Nachtflug"
var Falcos egen
favoritt på plata, der den etter hans mening var noe av det beste
han hadde laget. Coveret med Falco kledd i en vid svart drakt ble 6
år senere å finne på Falcos gravsted, der bildet var inngravert på
en stor glassplate.
"Nachtflug" fra 1992
Våren 1993 var Falco ute på turne igjen, for første gang på 6 år.
Han var usikker på hvordan mottagelsen ville være, så han spilte for
det meste på mindre scener i Østerrike. Men han besøkte også land
som Tyskland, Sveits og Russland. Til Falcos store glede ble turneen
en suksess. Mottagelsen han fikk fra fansen var overveldende. Falcos
siste opptreden på turneen var 27. juni 1993 på Wien Donauinsel
festival. Og foran 100.000 mennesker ble dette en flott avslutning.
Falco live foran 100.000 mennsker på Donauinsel festival, Wien 27.
juni 1993.
Høsten 1993 opplevde Falco den største nedturen i sitt liv, da han
fikk beskjed om at Katharina Bianca ikke var hans biologiske datter.
Han hadde i lengre tid hatt mistanke om at han ikke var faren, og
tok derfor en farskapstest for å finne ut av det. Beskjeden var et
sjokk, men utad viste han ingen tegn på hvor ydmyket han følte seg.
Han var svært bitter på Isabella etter dette og det påvirket også
hans forhold til kvinner han senere møtte.
Etter dette trakk han seg mer tilbake, der han tilbrakte tiden i
villaen ved elven Kamp. Igjen fant han trøst i alkohol og piller. I
et forsøk på å fylle tiden med noe positivt begynte han arbeidet med
en ny plate. Etter alle nedturene de senere årene var han nå nærmest
desperat på å få til et internasjonalt comeback. Men denne gangen
valgte han å stole på egne kvaliteter når det gjaldt låtskrivingen.
"Push" og
"Dame Europa"
var låtene han var mest fornøyd med. Oppglødd av resultatet tok han med
seg disse til plateselskapet, men der var interessen lunken. De
ønsket at Falco heller skulle gå over til å lage techno musikk som
var så populært på denne tiden. Falco som ikke likte techno ble
svært skuffet over dette forslaget, men etter å ha tenkt seg litt om
gikk han med på det. Høsten 1995 ga han derfor ut
"Mutter, der Mann mit dem Koks ist da"
(mamma, mannen med kokainen er her). Melodilinjen til "Mutter" var
hentet fra en tysk 30-talls låt, blandet med technorytmer og
Falcos rapping. Singelen var produsert av en som kalte seg
Zebulon.
I 1995 fikk Falco sin første hit på mange år med den lett
humoristiske singelen "Mutter,
der Mann mit dem Koks ist da"
Singelen ble gitt ut under pseudonymet
T-MA (navnet var
hentet fra det tyske ordet thema). Men det ble snart kjent at det
var Falco som stod bak singelen. Om Falco var skeptisk til techno
ble han muligens mer positiv da han så de flotte plasseringene
singelen fikk på listene i Tyskland (11. plass) og Østerrike (3.
plass).
I 1995 fikk Falco også vist sine poetiske evner, da han deltok på
H. C. Artmann,
Wolfgang Bauer
og Konstantin
Wecker
veldedighetsshow
"Poesinatten"
som ble avholdt på Sophiensälen i Wien. Målet var å skaffe penger
til fortsatt drift av Wiens poesiskole.
Falco hadde i alle år vært sterkt knyttet til hjembyen Wien, noe som
muligens forhindret en større internasjonal karriere etter suksessen
med "Rock me Amadeus". Men våren 1996 valgte Falco likevel å flytte
fra Østerrike pga. den lange vinteren i landet. Falco: "Jeg blir
redd når vinteren kommer, og det blir mørkt og kaldt." Med årene
hadde han lært seg å sette pris på sol, palmer og sjøen. Den
Dominikanske republikk i Karibien ble derfor hans nye hjem. Der
flyttet han inn i en 200 kvadrat stor villa med svømmebasseng, i
Hacienda Resorts i Puerto Plata. Han fant seg godt til rette på den
solfylte øya, men innerst inne visste han at dette kun var et
midlertidig bosted, sterkt knyttet til Wien og Østerrike som han
var. Offisielt flyttet han ut av Østerrike pga. landets
skattebestemmelser.
Falcos nye hjem i Hacienda Resorts, Puerto Plata, Den Dom.
republikk.
I 1996 spilte han inn singelen
"Naked" sammen
med en
Torsten Börger.
Det skulle vise seg å bli den siste plata Falco ga ut mens han ennå
var i live. Singelen solgte bra i Østerrike, der den oppnådde en fin
4. plass. Mens ellers i Europa solgte den ingenting.
Sommeren 1997 ble
Claudia Wohlfromm
ansatt som ny manager for Falco. Hun var Torsten Börgers kone. Og
sammen skulle de tre få Falcos karriere på bena igjen, bl.a. gjennom
et nytt studioalbum. Det første hun gjorde var å forandre på Falcos
image ved å få ham til å bleke håret lyst, og sette inn diamant i en
tann.
Arbeidet med den nye plata tok mye lengre tid enn det som var
planlagt, da Falcos perfeksjonisme førte til at han aldri ble
fornøyd med låtene de spilte inn. Det gikk så langt at han høsten
1997 bestemte seg for å droppe alt materialet som hittil var spilt
inn, enda albumet
"Egoist"
bortimot var
klar for utgivelse. I stedet satte han seg ned for å skrive nye
låter. Men dette arbeidet fikk en brå slutt 6. februar 1998. For kl.
4.40 på ettermiddagen ble Falco drept da han kjørte i sin Mitsubishi
Pajero på en landevei i nærheten av Puerto Plata. Bilen hans ble
truffet av en møtende buss. Kollisjonen førte til at Falco fikk
store hodeskader som viste seg å være så alvorlig at livet hans ikke
stod til å redde.
Bilen Falco kjørte da han ble drept.
En uke senere ble han gravlagt på Wiens
Zentralfriedhof
(sentrale kirkegård), tilstede var de personene som hadde stått Falco
nærmest mens han var i live. Tusenvis av fans var også tilstede
under begravelsen som ble en følelsesfylt affære. Tøffest var det
nok for mamma Maria som måtte se sin eneste sønn gå i graven. MC
karene som hadde deltatt i videoen til "Rock me Amadeus" fikk det
ærefulle ansvaret med å bære kisten med Falco i.
Mamma Maria tar det siste farvel med sønnen Johann.
Det ble satt opp et stort minnesmerke ved Falcos gravsted, som i
årene etter har blitt et yndet valfartssted for Falco fans fra hele
verden. På
Wiens
Zentralfriedhof ligger Falco sammen med andre kjente musikere som
Ludwig Van Beethoven, Johannes Brahms, Franz Schubert
og Johan Strauss.
Det ble laget et markant monument over Falco på hans gravsted.
Der coveret fra "Nachtflug" var blikkfang. Katharina Bianca,
som vokste opp med Falco som far, var ikke tilgodesett med penger i
hans testamente. I 2008 ga hun ut boken
"Falco var min far". Falcos død førte til ny interesse for hans plateutgivelser. Og samme
år ble låtene han hadde vraket gitt ut på albumet
"Out of the Dark".
Her var en ny versjon av "Der Kommissar" kalt
"Der Kommissar 2000"
med, i tillegg til "Mutter" og "Naked" singlene. Plata gikk til
topps i Østerrike, mens den nådde 2. plass i Tyskland, og 4. plass i
Sveits. Også singlene
"Out of the Dark"
og
"Egoist"
gjorde det bra på listene, med 1. og 2. plass i Østerrike, og 2. og
6. plass i Tyskland.
"Out of the Dark" fra 1998
Samme år ga Rob og Ferdi Bolland ut en tributeplate, kalt
"Tribute to Falco".
Tittellåta på EPen inneholdt samplinger fra Falcos mest kjente
låter.
I
1999 ble albumet
"Verdammt wir leben noch"
(fordømt! vi lever enda) gitt ut av Bolland-brødrene. Plata
inneholdt ikke-utgitt materiale fra årene 1987 til 1997. Der
"Verdammt wir leben noch"
utgjorde basisen for denne hip hop-inspirerte utgivelsen.
Raritetsplata "Verdammt wir leben noch"
I årene etter har samlealbum og singelutgivelser med Falco jenvlig
dukket opp på listene. I 1999 gikk
"The Final Curtain-The Ultimate Best Of"
til topps på den østerrikske albumlisten (2. plass i Tyskland). Noe også
dobbeltalbumet
"Hoch wie nie"
fra 2007 gjorde. Dette viser at folk fortsatt har stor glede av
Falcos musikk, nesten 10 år etter at han døde. I
2008 kom endelig - vil nok mange si - filmen om Falcos liv. Og i
likhet med albumet fra 1999 het filmen
"Verdammt wir leben noch".
Manuset var skrevet av den østerrikske regissøren Thomas Roth,
mens hovedrollen som Falco ble spilt av den østerrikske sangeren og
skuespilleren Manuel
Rubey, som i
likhet med Falco var fra Wien. Rubey har bakgrunn fra rockebandet
Mondscheiner. I
tillegg til fortellingen om Falcos oppvekst og musikkarriere, hadde
filmen fokus på hans sammensatte karakter, med narkotikamisbruk og
fatale sexaffærer - som på slutten av sitt liv var ute av
stand til å takle tragediene i privatlivet som fulgte med den store
musikalske suksessen. Filmen
ga også liv til
Jeanny, spilt av 12 år gamle Michelle
Riff. DVDen
"Verdammt wir leben noch"
"Verdammt wir leben noch" gjorde det svært bra på kino i
Østerrike, og er faktisk den 15. mest besøkte østerrikske filmen
siden 1981. Den store interessen i Falcos hjemland kan sees på som
et uttrykk for den sterke posisjonen han har hos folk der, som en av
få østerrikske artister som har hatt suksess utenfor hjemlandet.
Filmen var også
tilgjengelig i Norge, på DVD. |