På andre
halvdel av 80-tallet var det mange norske band som hadde et uttalt mål
om å slå gjennom i utlandet. Og med suksessen a-ha hadde oppnådd med
"Take on Me" fikk band som
One 2
Many, TNT,
Stage Dolls,
Avalanche,
People,
The
Monroes og Fra Lippo Lippi mye omtale i norsk
media,
der betydningen av platekontrakt med et internasjonalt plateselskap
gjerne ble hauset opp.
At Fra
Lippo Lippi skulle bli et av bandene som ønsket å nå opp på
salgslistene rundt om i verden var det nok de færreste som ville trodd i
1981. På den tiden var de et Joy
Division-inspirert
kjellerband som spilte dyster, monoton rock, med begrenset nedslagsfelt
salgsmessig. Det var helst 'det hippe, trendy
Oslo-miljøet' (som de selv omtalte det) som fattet interesse for
bandets musikk, i tillegg til musikkaviser som
Beat, Nye
takter og
Puls.
Men
som med så mange andre band bestående av kreative mennesker, gjennomgikk Fra Lippo Lippi en endring stilmessig i årene 1981-1985,
som slo ut i full blomst på albumet "Songs"
(1985). Joy Division-inspirasjonen ble byttet ut med flygelbasert komp,
og vakre melodier. Melankolien i bandets musikk var likefullt fortsatt
tilstede. Fra Lippo Lippi framstod nå som et band med et helt særegent
lydbilde som ikke lignet på noe annet.
Selv
om Fra Lippo Lippi hadde vært en kritikerfavoritt siden de ga ut
debutalbumet "In Silence", var det ingenting i forhold til
skamrosen de mottok for "Songs". Plata ble av flere rangert
som en av de beste plateutgivelsene i Norge noensinne, mens utenlandske
anmeldere mente den var en av de beste utgivelsene i verden i 1985.
Det
var også dette albumet som skapte interesse for Fra Lippo Lippi hos det
internasjonale plateselskapet Virgin,
og som brakte dem til Los Angeles, der de fikk muligheten til å spille
inn plate sammen med musikklegender som Walter
Becker (Steely
Dan), Jeff
Porcaro (Toto),
og Jim Keltner.
Fra Lippo
Lippi ble dannet i 1978, på Nesoddtangen utenfor Oslo. Med Rune
Kristoffersen på bass, gitar og keyboards, Morten Sjøberg på
keyboards og trommer, og Bjørn Sorknes på bass og keyboards. Rune og
Morten hadde på det tidspunktet spilt sammen i band siden starten på
70-tallet, der de gjerne covret Black
Sabbath, Deep
Purple, Santana,
og Led Zeppelin.
Bjørn
Sorknes ble med i bandet etter å ha svart på en annonse som Rune og Bjørn hadde satt
inn i et
musikkblad. I en periode kalte de seg Genetic
Control. Men i april
1980 endret de navn til Fra Lippo Lippi, etter at Rune hadde kommet over
navnet i en diktbok. "Fra
Lippo Lippi" var
et dikt den engelske poeten Robert
Browning skrev
i 1855, som en hyllest til den italienske renessansemaleren Fra'
Filippo Lippi.
|
|
|
|
|
Robert
Browning |
|
Fra'
Filippo Lippi |
I 1980 ga
Fra Lippo Lippi ut sin første singel, en EP bestående av 4
instrumentalspor, kalt "Tap
Dance For Scientists".
3 av låtene var det man kan kalle elektropop, mens "Backdrops"
var en dyster,
mer stemningsfull affære. Og en låt som viste retningen bandet kom til
å jobbe i de følgende årene.
Singelen
ble gitt ut på selskapet
Private records, og
trykket opp i 1000 eksemplarer. Det var bandet selv som stod bak Private records - i en tid der det var svært populært å
starte opp sine egne plateselskap, uavhengig av de etablerte i bransjen.
Fra
Lippo Lippis første plateutgivelse "Tap
Dance For Scientists", fra 1980.
Like
etter utgivelsen av denne singelen spilte Fra Lippo Lippi inn en ny
låt, kalt "Fabric
Wardrobe". Den
ble å finne på den tyske samleplaten
"Fix Planet" fra
1980, der undergrunnsband fra land som England, Ungarn, Iran, Tsjekkia
og Equador også var representert.
Den
tyske samleplaten "Fix Planet"
31.
januar 1981 ble Fra Lippo Lippi omtalt for første gang i norske aviser,
da Aftenposten hadde en liten artikkel om deres EP-utgivelse "Top
dance for Scientists": "Lippo Lippi låter annerledes. På
deres EP er det synthesizer og elektronikk som dominerer. Moderne
teknorock. Stilen avspeiles i titlene."
I 1981
tilbrakte Rune, Morten og Bjørn mye tid i kjelleren i huset til
foreldrene til Rune på Nesodden, der de skrev låter, øvde, og laget
demoer - materiale som senere endte opp på debutplaten deres.
Men før de
kom så langt valgte Bjørn Sorknes å forlate Fra Lippo Lippi til
fordel for Mechanical
Grave (Holy
Toy). Musikalsk
- og ikke personlig uenighet - mellom Kristoffersen og Sorknes, var
årsaken til bruddet. Rune var inspirert av av melodiøs rock som Genesis, mens Sorknes
hadde en mer eksperimentell innfallsvinkel til musikk.
Sorknes,
Rune Kristoffersen og Morten Sjøberg var fortsatt gode venner, og de
tre bodde sammen i kollektiv, i samme kjeller som de øvde inn
låter. Etter at Sorknes sluttet i Fra Lippo Lippi fortsatte han å
spille sammen med Morten, i bandet Third
Man.
Fra Lippo
Lippi var dermed blitt en duo, der Rune spilte bass, gitar, tangent, i
tillegg til at han sang. Mens Morten spilte trommer, batteri og tangent.
Når de opptrådte live
brukte de rytmebokser og ferdiginnspilt bakgrunnstape.
I 1981
ble Fra Lippo Lippi en duo, bestående av Rune Kristoffersen og Morten
Sjøberg
Når de
ikke var opptatt med musikken sin, studerte Rune Idehistorie, engelsk, og
litteratur på
Universitetet, der han tok Cand. mag.(før han ga seg), mens Morten var speditør på Fornebu flyplass.
Rune
Kristoffersen: "Jeg studerte bare for å få studielån, så jeg
kunne kjøpe meg nye instrumenter."
I
kjellerlokalet fikk Rune og Morten installert et semi-profesjonelt 4-spors innspillingsstudio. Noe som gjorde det mulig for dem å legge på
flere lag med gitarer, synth og trommer på opptakene. Med denne spilte
de inn debutalbumet "In Silence".
Rune
Kristoffersen (til bladet Puls):
"Vi prøver ut forskjellige ting og lar det ene
følge det andre. Til slutt kommer alltid tekst og sang."
Selv om
inspirasjonen fra Joy Division, The Cure og Genesis var tydelig, mente
Rune at også oppveksten på Nesodden gjenspeilte seg i musikken de
laget.
Rune
Kristoffersen (til bladet Puls i 1983): "Det at vi kommer fra
Nesodden har nok noe å si for den måten musikken vår låter. Vi har
aldri vært noen del av et spesielt miljø ; vi har stort sett vært de
snille gutta som har sittet i kjellern og spelt gitar. Vi har stort sett
hatt det ganske godt, og egentlig ikke følt trangen til å uttrykke
noen slags desperasjon."
Innspillingen
av plata startet i juni 1981, og var ikke ferdig før 4 måneder senere.
Rune Kristoffersen: "Det tok lang tid, men pauser var hyppige.
Komposisjoner bygd på trommer og bass, med fargelegging av gitarer,
stemmer og keyboards over. Soundet konstituerte seg helt naturlig,
både konkret og abstrakt."
Med
unntak av "Lost"
var alle låtene på "In Silence" skrevet av Rune
Kristoffersen.
På plata
var det vanskelig å høre selve vokalen, ettersom den var
mikset langt bak i lydbildet. Slik at det nærmeste var umulig å
oppfatte tekstene. Ikke ulikt de engelske forbildene i Joy Division.
Morten
Sjøberg: "Sangen til Rune måtte bare bli sånn i forhold til
musikken - ulme langt inne i miksen."
Rune
Kristoffersen: "Det er gjort helt bevisst: legge stemmene langt
tilbake for å skape en stemningsmusikk. Jeg ser også på 'In
Silence' i en viss tilknytning til det Brian Eno
har laget av
ambient musikk. "
"In
Silence" fra 1981.
"In
Silence" ble gitt ut på det uavhengige selskapet Uniton, høsten
1981. De
sørget for at albumet ble gjort tilgjengelig i England gjennom
selskapet Rough Trade,
og gjort tilgjengelig i Sverige og Danmark gjennom samarbeidspartnerne
Sound of Scandinavia og
Sam-distribusjon. I tillegg var den også
tilgjengelig i Nederland og Belgia - land der den solgte bedre enn i
Norge.
Uniton
ble startet som et postordrefirma av 20 år gamle Tormod
Opedal i 1980, på
gutterommet. Før det hadde han vært tliknyttet Europrog
fanzinen. I starten var det da også progrock han ønsket å gi ut, men
ganske raskt ble fokuset flyttet over på den gryende new wave scenen i
Norge. Bemerkelsesverdig var det også at det relativt kjente britiske
bandet Eyeless in Gaza ga
noen av sine første plater på dette norske
selskapet. Andre kjente band på Uniton var De
Press, og Holy
Toy.
Rune
Kristoffersen ble ganske tidlig ansatt i Uniton (som den eneste ved
siden av Opedal). Slik at han i tillegg til å produsere Fra Lippo
Lippis plater, også var den som ga de ut og distribuerte
dem.
Rune var
godt fornøyd, både med å jobbe i Uniton, og arbeidet som ble gjort for
å promotere Fra Lippo Lippis utgivelser. Rune: "Vi føler at
Uniton er det selskapet som kan gjøre mest for vår musikk. Nå har
Uniton bygd opp et godt distribusjons - og kontaktnett rundt om i
verden. Men det er vanskelig å drive PR. Vi har ikke noe stort apparat
i ryggen, og vi har ikke råd til storstilt annonsering. Alle annonsene
våre har vært i de engelske musikkbladene."
Etter
hvert ble det også opprettet et eget London kontor - med Chris
Williams som
kontaktperson - for lettere å
kunne promotere Unitons utgivelser overfor britiske platekjøpere og
folk i musikkbransjen.
13.
september 1983 ble distribusjonen av Uniton-katalogen overtatt av Sonet
Norsk Grammofon A/S.
Noe mange som hadde fulgt selskapet syntes var litt trist.
Tormod
Opedal og Rune Kristoffersen i 1983, med noen av Unitons utgivelser.
I
musikkmagasinet Nye
takter fikk "In
Silence" hyggelig/svulstig omtale: "Plata er en magisk mager
transformasjon og et lite under i et gipset grenseland. Trolsk og dunkel
i sin stemning bestående av 8 skisser mellom det resonant melankolske
og det inderlig skjulte innbitte. Mild desperasjon og spartansk vakkert
velvære under omgivelser av det golde, det konkrete og det abstrakte.
Oppløftende likmusikk med litt himmel over."
Også i
det mer glossy ungdomsmagasinet Det Nye
falt "In Silence" i
smak hos anmelder Yan
Friis. Han ga plata toppscore, med 6 stjerner.
Fra Lippo
Lippi opptrådte også i det populære TV programmet Zikk Zakk
på NRK med
musikk fra plata, og det ble laget promovideoer til låtene "Recession"
og
"A Moment like this".
I tiden
etter utgivelsen av "In Silence" ble Morten og Rune intervjuet
av ulike magasin. Og da ble de gjerne spurt om inspirasjonen fra Joy
Division og andre band.
Morten
Sjøberg (i april 1982): "En av de få som gir meg noe er Echo
& the Bunnymen,
det er hva du kan kalle en 'tradisjonell' rockegruppe. Men de lager
veldig bra, personlig musikk."
Rune Kristoffersen (i juni 1985): "Til å begynne med var vi
inspirert av engelske depresjonsband som Joy Division. Da var vi et
kjellerband som eksperimenterte med våre egne båndtopptagere."
Rune Kristoffersen
(i februar 1982): "Vi har hørt på dem (Joy Division), men også på mange
andre. For eksempel
Japan,
Simple Minds og Tuxedo
Moon."
Morten Sjøberg
og Rune Kristoffersen på forsiden av musikkbladet Nye Takter i april
1982.
I april
1982 var Fra Lippo Lippi ute med en smakebit fra albumet som kom ut året
etter, kalt "Now
and Forever". I
den anledning hadde det norske musikkmagasinet Nye
takter et to-siders
oppslag om bandet, med overskriften "Now or Forever": "Fra Lippo Lippi er nå en duo med instrumenter, melankoli,
lydbånd, ambisjoner, stemning og realisme. Fra Lippo Lippis
nye singel er kalt 'Now and forever' - en soft factory-audiens med et
bløtere rommelig sound enn stoffet på LPen ("In Silence").
Mer mild enn desperat, en slags klagesang og en ode til Tiden? Strings
kommer mer i forgrunnen vel innvevd, med programmert rytmesmaskin i
stedet for trommer denne gang: en klaskende, delikat forskyvning og
teknisk utbedring, og veldig vennlig. Litt mellom Thomas
Dolby og New
Order."
I juni
1982 ble debutalbumet "In Silence" omtalt i Aftenposten: "Plata har et ordinært rock-preg med både bassgitar og trommer,
ikke bare synther og rytmebokser. Men fremdeles er det smal rock. Med
stemningsbilder, monotoni, nesten uhørlig hvisken og dysterhet som mer
fremtredende enn fengende allsangrefrenger og skrikende rock'n roll
gitarer."
I 1986
ble "In Silence" gitt ut pånytt i Frankrike, med nytt cover
men med samme rekkefølge på låtene. Plata inneholdt også 12"
singelen "Say Something".
Den
franske utgaven av "In Silence" fra 1986.
I 1982
måtte Rune og Morten flytte ut av kjelleren som de leide av foreldene
til Rune, da huset på Nesodden ble solgt. De to måtte da ut på
leiemarkedet, og endte opp i en lelighet som hadde et piano som endel av
inventaret. Rune som hadde tatt pianotimer da han var yngre, ble
fascinert av instrumentet, og forsøkte å finne en måte å inkorporere
pianospill i bandets låter. Han brukte også pianoet aktivt når han
skrev låter til det neste albumet.
På denne
tiden var Fra Lippo Lippi opptatt av å utvikle sin egen stil, i stedet
for å ta etter de britiske forbildene. Og i den sammenhengen følte de at
pianospill åpnet for nye muligheter.
De var
også opptatt av å få tilgang til bedre studioutstyr når de skulle i
gang med innspillingen av sitt neste album, da de følte opptakeren de
hadde brukt på den forrige plate ikke lenger holdt mål.
Heldigvis
kjente de lydteknikeren
Espen Dahl som hadde
tilgang til Arne
Schulzes (eks
Popol Ace) studio i
Oslo. Her fikk de gjort de første opptakene til den nye plata. I
tillegg hadde studioet et godt piano som de kunne bruke på
innspillingen. Dessverre ble studioet lagt ned før plata var ferdig,
men ved hjelp av Espen Dahl - som også hjalp til som produsent på
plata - fikk de låne Talent
studio i Oslo (senere
kjent som Rainbow
studio). Her
avsluttet de innspillingen av plata.
Rune
Kristoffersen og Morten Sjøberg i 1982.
Underveis
i innspillingen ble det mer og mer klart at bandet trengte en vokalist.
Fra Lippo Lippis musikk hadde utviklet seg mye siden sist, i en mer
melodiøs retning. Og de profesjonelle studioene hadde åpnet for
muligheter som ikke hadde vært der før. Spørsmålet ble ikke lenger
om, men hvem, de skulle spørre.
Allerede
i 1982 hadde Fra
Lippo Lippi forsøkt å utvide besetningen, med en bassist fra
bandet 1984.
Men han trakk seg like etter.
Espen
Dahl foreslo Per
Øystein Sørensen som de alle kjente fra oppveksten på Nesodden. På
den tiden var han kjent fra et lokalt Ten Sing band, og han hadde begynt
å gjøre seg gjeldende som korist på flere plateinnspillinger. Rune
var skeptisk til Per Øystein, da han forbandt ham med
Elton John og Stevie
Wonder sang. Men uten
noe reelt alternativ ble han likevel spurt.
Per
Øystein takket ja, slik at han fra 1983 ble medlem av Fra Lippo Lippi.
I tillegg til å synge spilte han keyboard.
Rune
Kristoffersen (til bladet Puls i 1983): Låtene var for krevende, så
vi trakk inn en fyr vi kjente fra Nesodden til å synge, og det fungerte
jævlig bra synes vi."
Per
Øystein Sørensen ble med i Fra Lippo Lippi i 1983.
Per
Øystein hadde vokst opp på Nesodden som en av fire brødre. Han hadde fått interessen for musikk allerede som 4 åring, da han
begynte å spille trommer. Som 11 åring lærte han seg å spille gitar.
Da han var 13 år investerte familien i et piano, og fra da av ble det
hans instrument.
Et
barndomsbilde av Per
Øystein, hentet fra coveret på hans album "Master of
Imperfection".
Foreldrene
til Per Øystein var misjonærer, og han gikk på kristent gymnas i Oslo
før han begynte på musikklinjen ved
Foss videregående skole i Oslo, i 1982. Her ble han en dag plukket ut til å
være med i et mindre kammerkor, sammen bl.a.
Håkon Iversen. De to
begynte å synge Stevie Wonder tostemt over cafebordene, og har siden
hengt sammen.
Håkon
Iversen
vant
Det Nyes
talentkonkurranse 'Talent 82' og ble senere en
kjent artist med flere plateutgivelser. Iversen og Sørensen kom til å
samarbeide flere ganger på 80-tallet. I 1983 koret de begge på
albumene
"Cathy" med
Cathy Ryen,
"Under samme
sol" med Hanne
Krogh, og
"Blond og billig"
med Ole i'Dole.
I
1984 koret de for
Dollie de Luxe
i Eurovision finalen, og for Bobbysock
i Eurovision finalen i
1985. De jobbet også sammen på Per Øysteins soloalbum
fra 2009.
Etter
Videregående begynte Per Øystein på Markedsføringsskolen, men her
sluttet han før avlagt eksamen, for å kunne drive med musikk.
Per
Øystein hadde i tillegg til korjobbing for kjente artister, også gjort
seg bemerket som låtskriver, bl.a. for Anita
Skorgan (albumet "Karma").
Musikalsk var han inspirert av den amerikanske soul sangeren
Chaka Khan.
Blant
bekjente går han gjerne under kallenavnet 'Prøysen'. Per Øystein (til
Aftenposten i 2006): "Jeg ble Prøysen som liten, lenge før jeg
ble musiker. Jeg het bare det lenge. Men blant musikere i dag er det
mest Per Øystein."
Per
Øystein Sørensen ble kjent for det norske folk i 1984, da han koret
på Dollie De Luxes vinnerlåt
i
Melodi Grand Prix. Her sammen med Hege Schøyen, Håkon Iversen og Kari
Gjærum, som også bidro.
Sommeren
1983 kom en forsmak på Fra Lippo Lippis nye album
"Small
Mercies", med 12 tommeren "The
Treasure". En
singel som fikk
enkelte til å lure på om Fra Lippo Lippi hadde gått fra Joy Division
til Roxy
Music. Lydbildet var åpnere og enklere, uttrykket mer
melodiøst, med akustisk piano som sentralt instrument.
Torgrim
Eggen i bladet Puls:
"Noe i akkordene og melodien fikk meg til å tenke i retning Roxy
Music."
"The
Treasure" mottok også skryt i britisk musikkpresse da den ble gitt ut.
Singelen
"The Treasure"
Høsten
1983 var "Small Mercies" klar for utgivelse, noe som ble
lagt merke til både i Norge og utlandet, med positive anmeldelser av
plata. Bl.a. i Puls (Jan
Omdahl): "På 'Small Mercies' har Fra Lippo Lippi funnet sitt eget, mer distinkte poputtrykk, med en stadig
mer helhjertet omfavnelse av bittersøte hooks, catchy, mollstemte
refrenger, og et mer keyboardbasert og syntetisk lydbilde."
"Small
Mercies" fra 1983.
Rune og
bandet var fornøyd med å ha levert en plate som viste at de hadde
utviklet seg siden sist. Rune
Kristoffersen (til bladet Puls i 1983): "Hele plata er i hovedsak
basert på piano, det er hovedideen i det hele, men samtidig er låtene
mer varierte enn på 'In Silence', rent stemningsmessig."
De
troddde også at den mer tilgjengelige musikken på
"Small
Mercies" ville
bidra til at de nådde ut til flere platekjøpere. Rune Kristoffersen (til
Aftenposten): "Vi prøver bevisst å bli mer utadvendte nå. Vi
skal i studio og spille inn en ny plate som blir langt mer utadvendt.
Vi gir intevjuer, tar spillejobber, og holder på å lage en videofilm.
Vi vil gjerne nå utover den lille kretsen som anser oss som et
kultband."
Likefullt
var de ikke så opptatt av å få noe stort gjennombrudd. Rune
Kristoffersen: "Vi er ikke så oppsatt på å 'slå gjennom'.
Selvfølgelig vil vi gjerne leve av musikken en gang, men vi vet at vi
har et begrenset nedslagsfelt. Vi tar oss heller den tiden vi trenger.
Jeg tror 'bli rik og berømt' syndromet er alt for sterkt i norsk rock,
og at det ødelegger selve musikken. Det er få som våger å
blottstille seg, gjøre noe nytt, gjøre det de aller helst vil
musikalsk."
I
ettertid er det mange som ser på "Small Mercies" som en
forløper til det lydbildet som Fra Lippo Lippi kom til å presentere
på sitt neste album "Songs". Og som de kom til å bli husket
for i ettertid.
Jan Omdahl i Puls:
"'Small Mercies' antydet at Fra Lippo Lippi kunne.
En slags forløper til 'Songs'."
Likefullt
kunne også "Small Mercies" minne om førstealbumet "In
Silence", med sine enkle rytmespor og monotone basslinjer.
Lydbildet og produksjonen var fortsatt relativt spinkel, noe som nok
delvis var bevisst men som også skyldtes innspillingsutstyret de hadde
tilgjengelig på den tiden.
18.
oktober 1983 fikk norske musikkinteresserte mulighet til å bli enda
bedre kjent med Fra Lippo Lippi da de framførte vakre "Some
Things Never Change" i
det populære ungdomsprogrammet Zikk
Zakk på NRK.
Fra
Lippo Lippi på NRK TV i 1983
'Tittellåta'
"A Small Mercy"
ble i 1984 også å finne på new wave/electronica plata "Burning
The Midnight Sun",
gitt ut av Uniton Records. Andre artister som deltok på utgivelsen var De
Press, Eyeless in
Gaza, Svart klovn,
Tim Story
og Holy Toy.
"Burning
The Midnight Sun" (Uniton)
Like
etter at Fra Lippo Lippi hadde gitt ut "Small Mercies" ble de
kontaktet av Motowns
britiske kontor, som ønsket å invitere bandet over til England for å
ta en prat. Rune og de andre syntes det var merkelig at et plateselskap
som først og fremst var kjent for sine soul/funk utgivelser med svarte
artister, var interessert i et norsk band som spilte 'hvit, ufunky
musikk'. Men nysgjerrige som de var dro de likevel over for
å høre hva selskapet hadde å by på. Møtet endte ikke i noen avtale,
men
for Fra Lippo Lippi ble det likevel lærerikt - som det første av mange
møter med internasjonal musikkbransje.
Høsten
1983 ble Fra Lippo Lippi utvidet med keyboardisten Øyvind
Kvalnes, slik
at de nå ble en kvartett. I likhet med de andre var også Kvalnes fra
Nesoddtangen. Øyvind
Kvalnes: "Rune kjente jeg dels gjennom felles musikalske interesser, og dels gjennom fotballen på Nesodden."
Kvalnes
hadde i motsetning til Per Øystein
lite å vise til som musiker. Han hadde ikke spilt i noe band før, og
keyboard hadde han lært seg gjennom et orgelkurs hos
Yamaha. Kvalnes
var først og fremst opptatt med
utdanning ved Universitetet, der han studerte Litteraturvitenskap.
Øyvind
Kvalnes
Rune
Kristoffersen (til bladet Puls i 1983): "Vi utvider
besetningen nå med tanke på å spille endel ute - uten tape - og
vi oppdager at det blir råere og litt mer lurvete når vi er flere som
spiller låtene."
På
det tidspunktet hadde ikke Fra Lippo Lippi gjort flere enn 6-7
konserter, siden starten. Bl.a. som oppvarmingsband for Eyeless in Gaza,
i Oslo. Etter at de ble en kvartett gjorde Fra Lippo Lippi
konserter på
Studio 26
i Oslo, og på
Grotten
i Bergen, høsten
1983.
Singelen
"Say Something" fra 1984 ble den første plata der Kvalnes
deltok som medlem av Fra Lippo Lippi. Bjørn Sorknes som hadde forlatt
bandet etter 1. albumet spilte bassgitar på singelen. Plata ble spilt
inn i Silence Studio
i Sverige med hjelp fra Göran
Andersson
(bl.a.
produsert norske The
Cut). The
Monroes spilte inn
debutplata "Sunday
People" i
Silence studio i 1983.
Singelen
"Say Something" fra 1984.
På
midten av 80-tallet jobbet Rune Kristoffersen i en platebutikk, ved
siden av engasjementet i Fra Lippo Lippi. Artister han likte å høre
på var Blue Nile og
David Sylvian, musikk som hadde noe av det samme
stemningsmessige i seg som Fra Lippo Lippi.
Per
Øystein og Rune i platebutikken.
I
januar 1985 gikk Fra Lippo Lippi i studio for å spille inn sitt 3.
studioalbum. I forkant av innspillingen hadde de leid et øvingslokale
for noen uker og spilt inn en demo. Slike forberedelser hadde de ikke
gjort på de foregående platene.
Mens
det tidligere hadde vært Rune som tok seg av det meste av
låtskrivingen på Fra Lippo Lippis plater, fikk han i større grad
hjelp fra de andre i bandet denne gangen. Bl.a. var Øyvind en fin
tilvekst, der han sammen med Rune skrev "Shouldn't Have To Be Like That". Øyvind Kvalnes:
"Shouldn't
have to be like that' ble til ved at jeg lagde grunnkompet på piano. Vi
hadde den som instrumental ganske lenge. Så kom Rune med tekst og
melodilinje til vokalen."
Kvalnes
skrev
også "Regrets". Låter som "Come
summer", "The
Distance between us" og
"Leaving" ble
til i fellesskap.
Som
en kontrast til
det første albumet som ble spilt inn hjemme i
kjelleren på Nesodden, ble den nye plata spilt inn i løpet av 3 uker i
ABBAs digitale
Polar studio i Stockholm.
Svenskene hadde nettopp investert i en digital multitrack maskin, som
bidro til et bedre lydbilde.
Som
produsent fikk de med seg svenske Kaj
Erixon, som jobbet
som tekniker i Polar studio.
Han hadde på den tiden nettopp produsert svenske popband som Lustans
Lakejer og
Ratata. Morten Sjøberg:
"Han har gjort en bra jobb ;
det låter rent og luftig, med masse dynamikk."
Årsaken
til at de så utenfor norges grenser var at de ikke følte at det fantes
en norsk produsent som var i stand til å hjelpe dem med å skape det
soundet de var ute etter. Dessuten hadde de latt seg imponere av Kaj
Erixon og jobben han hadde gjort på Strandeds (plateselskap)
utgivelser.
Fra
Lippo Lippi valgte også å avslutte samarbeidet med Uniton, da de ikke
hadde de økonomiske musklene som måtte til for at platen skulle bli
slik de ville. Likefullt holdt de kontakten med de som jobbet hos
Uniton, bl.a. Chris Williams på Londonkontoret.
I stedet valgte
Rune og de andre å betale for innspillingen selv,
gjennom personlige lån som de fikk i
den lokale sparebanken. De fikk også støtte fra Kassettavgiftsfondet,
noe som kom godt med.
Fra Lippo
Lippi i 1985: Morten Sjøberg, Rune Kristoffersen og Øyvind
Kvalnes
(Per
Øystein Sørensen var ikke tilstede da bildet ble tatt).
I
januar flyttet de 4 inn i en liten ett-roms leilighet i Stockholm.
Den vinteren var den kaldeste i Sverige på mange år, noe de fikk
kjenne på kroppen. De fant derfor raskt ut at det var mest behagelig å
tilbringe tiden i studioet. Også nettene ble gjerne tilbrakt her, for
å utnytte den ledige studiokapasiteten best mulig.
De
følte at innspillingen gikk bra, og at Per Øysteins stemme kom
bedre til sin rett denne gangen enn på den forrige plata, der han
virkelig fikk vist hvilken sanger han var. Trommemaskin, bass og piano
ble brukt som grunnkomp på alle låtene. På enkelte av låtene ble de
overtalt til å legge på saksofon, noe de ikke var helt fornøyd med.
Mot slutten av innspillingen fant de ut at de ikke hadde brukt gitar overhodet, noe som ikke var tilsiktet.
Med
unntak av saksofonspillet som ble gjort av Erik
Häusler, spilte
Rune, Øyvind, Per Øystein og Morten alle instrumentene på plata selv.
Noe som kom til å stå i sterk kontrast til Fra Lippo Lippis neste
utgivelse.
Pga
de høye innspillingsutgiftene - som de selv stod ansvarlige for - ble salgsmessig suksess viktigere enn noe gang, om ikke annet for å komme i
balanse økonomisk.
Rune
Kristoffersen: "Vi vil selvfølgelig ha suksess. Både personlig
og økonomisk, slik at det blir mulig å drive Lippi mer stabilt. Min
ambisjon er å få en kontrakt med et internasjonalt plateselskap, så
vi når ut til et større marked. Det mener jeg er et realistisk mål,
selv om det er en vanskelig labyrint."
Rune
Kristoffersen (Aftenposten, februar 1986): "Jeg er luta lei
elitetenkningen i det hippe, trendy Oslo-miljøet, selv om jeg var endel
av det selv. Det gjaldt å ha den rette platen eller boken i hyllene,
selv om du ikke spilte eller leste den. Jeg vil ikke være med på å
tilfredstille de miljøene lenger. Jeg er villig til å gjøre enkelte
av de tingene som er nødvendig for å nå utover de snevre
miljøene."
Fra
Lippo Lippi, slik de ble avbildet i Puls og Aftenposten i 1985.
Tekstene til Fra Lippo Lippis låter
hadde tidligere fremstått som litt
ubetydelige, ettersom de enten var fraværende, eller fordi de hadde havnet så
langt bak i lydbildet at det var vanskelig å høre hva som ble sunget.
Men på den nye plata - som fikk navnet
"Songs" - framstod de klart og
tydelig. Noe som gjorde at mange fikk øynene opp for Rune
Kristoffersens talent som tekstforfatter.
Rune Kristoffersen:
"Vi vil gjerne gi folk
assosiasjoner, la dem trekke sine egne konklusjoner.. Du kan godt si at
noen av sangene er kjærlighetssanger, men også de er åpne for
tolkninger. Det er spesielt hyggelig at jeg for første gang har fått
reaksjoner på at tekstene er bra."
4. mai
1985 vant Norge den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix, med
"La det swinge". Som korister hadde de som nevnt Per Øystein
Sørensen og Håkon Iversen (og Kari Gjærum). Og for Per Øystein kunne
ikke kontrasten mellom Bobbysocks glossy framtoning, og Fra Lippo Lippis
litt dystre image, vært særlig større.
Per
Øystein Sørensen: "Snakk om ytterpunkter. På den ene siden rosa
sokker, på den andre siden veldig sortkledt image, 'se på skoene
deppe-band'."
Per
Øystein som korist for Bobbysocks på "La det swinge". Låta
som vant Eurovision-finalen i 1985.
9. mai
1985 hadde VG et helsides oppslag om Fra Lippo Lippi, med overskriften
'Ny norsk rockevår'. Bakgrunnen for oppslaget var at bandet hadde fått
mye omtale og skryt i engelsk presse. Stikkord for engelskmennenes
positive holdning til bandet var at de laget stemningsfull pop med en
personlig stil, utenfor det meste av tidens trender.
VG gjorde
også et nummer av at Fra Lippo Lippi med det hadde oppnådd noe The
Monroes og a-ha (foreløpig) ikke hadde klart - nemlig å bli lagt merke
til i popmusikkens mekka.
Fra
Lippo Lippi i 1985: Morten Sjøberg, Rune Kristoffersen, Øyvind
Kvalnes og Per Øystein Sørensen
I mai
1985 ble "Songs" lagt ut for salg. I forkant av utgivelsen hadde
Fra Lippo Lippi opprettet selskapet Easter
productions, med
postboksadresse på Nesoddtangen. Og den første utgaven av albumet ble
gitt ut på dette selskapet, i mangel av andre norske plateselskap som
var villig til å gi ut plata. Verken Polygram, Snowflake, eller Sonet var
interessert i å gi ut "Songs". I ettertid var Terje
Engen hos Sonet lei
seg for at selskapet ikke slo til, og ga ut "Songs". Noe som
muligens kunne ført til en bedre oppfølging av plata, ikke minst i
Norge.
Rune
Kristoffersen (til bladet Puls): "Vi har aldri vært i kontakt med
norske selskaper før bortsett fra Uniton, og når vi endelig tar
kontakt viser det seg at de er akkurat så håpløse som vi hadde
trodd."
Til å
distribuere plata fikk de hjelp fra Transmission
Norge.
Den
første utgaven av "Songs" ble lagt ut for salg i mai 1985.
Coveret
på plata fungerte bra som blikkfang i butikkene. Med en ørkenfestning
i brun kveldssol. Underveis i prosessen hadde Fra Lippo Lippi også
vurdert å bruke et bilde som viste en vakker elvedal i blå og grønne
farger.
Albumnavnet
var muligens valgt for å poengtere den musikalsk stilendringen, med
større fokus på melodien og sangen. Selv var de veldig godt fornøyd
med resultatet.
Morten
Sjøberg om
"Songs" i VG, 9. mai 1985: "Vår musikalske egenart er
styrket. 'Songs' er mer variert enn den forrige plata, dessuten er den
fremdeles fullstendig flygelbasert. Melodiene synes vi også er
bedre."
Morten
Sjøberg om
"Songs" i Puls, mai 1985: "Produksjonsmessig er det vi
har gjort nå mye av det vi prøvde å gjøre med 'Small Mercies'.
Allerede da hadde vi klare ideer om hva vi ville gjøre. F. eks. at vi
ville bruke flygel i studio. Men i og med at vi var litt uerfarne klarte
vi ikke å få til den kombinasjonen av det akustiske og elektriske på
en skikkelig måte."
Rune
Kristoffersen om "Songs" i Aftenposten, 15. februar 1986: "LP-en vår er
nok ingen typisk hit-LP, men jeg synes faktisk selv den er veldig bra.
Jeg er stolt av den, og synes den fortjener å nå ut, selge godt.
Gjerne over hele verden."
Rune
Kristoffersen om "Songs" og "Small Mercies", i
Puls, mai 1985: "Fra og med den andre LPen har vi vært jævlig
bevisste på det å gjøre noe unikt, en helt egen greie. Derfor er det
veldig fint når vi får reaksjoner som vi har fått fra forskjellig
hold i utlandet den siste tida: Folk har sagt at vi har et nordisk
preg, et eller annet som skiller oss fra f.eks. engelske synthband.
Sjøl har vi aldri tenkt i de baner, men folk sier at det er noe med
harmoniene og tonegangene som låter nordisk. Det er vi veldig glade
for.".
"Songs"
var en fin blanding mellom melankoli, og lysere sinnsstemninger. Men
selv i den mest optimistiske låta - åpningssporet "Come
Summer" -
fornemmet man mørke skyer i horisonten. Og i vakre "Even
Tall Trees Bend" og
"Leaving" gikk
tankene til den gamle norske visesangeren Jens
Gunderssen - kjent for sine til tider dystre viser om død og savn.
Produksjonen
på "Songs" var naken, med flygelet som det bærende elementet
i låtene. Her er og der kunne man også høre keyboardriff og bassgang,
uten at det ble for påtrengende. Det var kun på "Shouldn't Have
To Be Like That" og "Just
Like Me" at de
hadde valgt å bygge et fyldigere arrangement rundt melodiene.
"Crash
Of Light" kunne
høres ut som forbildene i det skotske bandet Blue Nile.
12. mai 1985
deltok Per Øystein og Rune på innspillingen av veldedighetsplata
"Sammen for Livet",
der de mest kjente norske artistene deltok. Innspillingen foregikk i
Rainbow studio i Oslo. Albumet gikk til topps på VGs albumliste. Overskuddet
fra salget gikk til trengende i Etiopia - som en forlengelse av Bob
Geldofs Band
Aid og
Live Aid
prosjekt.
Per
Øystein var også med og sang på låta "Ikke gråt Afrika"
som var å finne på
"Sammen for Livet" albumet.
Per
Øystein var med og sang på "Sammen for livet", her med
Håkon Iversen og Hege Schøyen.
15. mai
1985 hadde Aftenposten en større anmeldelse av "Songs", med
overskriften 'Fra Lippo Lippi med ny tyngde': "Med den nye LPen
'Songs' kan vi fastslå at den musikalske utviklingen har vært
imponerende. Fra Lippo Lippi har definitivt forlatt kjellerlokalene og
det lett mystiske, eksperimentelle. Nå er det et fullbefarent popband
med en helt personlig stil. Største forskjellen fra tidligere LPer
gjør nok Per Øystein Sørensens inntreden som fullverdig medlem. Han
er den 'litt tynne' av Grand Prix kore-gutta, og altså sanger. Hans
innsats på 'Songs' gjør den tittelen til en hederstittel."
15. mai
1985 ble "Songs" anmeldt i Aftenposten.
Også de
norske musikkavisene var svært begeistret for Fra Lippo Lippis nye
album. Kjetil
Rolness i
musikkavisen Nye
Takter skrev at
albumet var "tidenes beste norske pop-LP". Mens Catharina
Jacobsen i Puls
mente at plata var "En av de absolutt beste pop-plater som er laget
av norske musikere".
Jan Omdahl i Puls
forelsket seg i "Songs": "Jeg har levd i nært samliv
med en kassett-kopi av plata i noen uker nå, og jeg er alvorlig
forelsket. Med fare for å ta munnen for full, vann over hodet etc. Vil
jeg faktisk påstå følgende: 'Songs' er en av de sterkeste platene
som er laget i Norge noensinne, og utvilsomt den vakreste. Atmosfæren
er som vi kjenner den fra tidligere: Lavmælt, melankolsk, ettertenksom
og varm. Vokalist Per Øystein Sørensens innsats er lysår fra det han
gjorde på 'Small Mercies'."
1985
versjonen av "Songs" solgte i 5000 eksemplarer i Norge, noe
som samsvarte med førsteopplaget som ble trykt opp.
Dessverre klarte den aldri å nå opp på VGs albumliste. Mye pga av
manglende markedsføringsapparat.
Høsten
1985 fikk Fra Lippo Lippi platekontrakt med det store engelske
plateselskapet Virgin
records. Noe som fikk endel omtale i norsk presse.
Virgin var på den tiden et av mest spennende plateselskapene i England,
med navn som Mike
Oldfield, Culture
Club, Simple
Minds, The
Human League, og UB40
'i stallen'.
Rune
Kristoffersen: "Virgin records likte musikken vår. Punktum.
Derfor fikk vi kontrakt."
Fra Lippo Lippi
fikk hjelp fra Virgin til å komme seg ut i verden.
Det hele
hadde startet med at Rune og Per Øystein hadde sendt et eksemplar av
"Songs" over til Chris Williams på London-kontoret til
Uniton. Og han benyttet seg av sine kontakter, bl.a. hos Virgin. Plata
ble videresendt til en sekretær hos Virgin som hadde likt de tidligere
platene til Fra Lippo Lippi. Hun forelsket seg i det bandet hadde å
presentere denne gangen. Hun likte plata så godt at hun valgte å tipse sjefen sin om den flotte
plateutgivelsen fra Norge.
Ikke
lenge etterpå satt Rune, Per Øystein, og Chris Williams i møte med Simon
Draper, nestsjef hos
Virgin records. Avskjedsreplikken fra sistnevnte da møtet ble
avsluttet, var 'jeg tror vi kommer til å jobbe sammen'.
"Og
etter tre måneders advokatgjennomgåelse av tykke dokumenter og
kontraktforslag, var saken klar. Nok et norsk band hadde
direkte-kontrakt med et stort internasjonalt plateselskap."
(Aftenposten).
Per
Øystein Sørensen: "Vi stoler fullt og helt på dem, selv om vi
selvfølgelig gikk gjennomgikk kontrakten nøye med en engelsk advokat
før vi skrev under."
På samme
tid som Fra Lippo Lippi fikk kontrakt med Virgin valgte Morten Sjøberg
og Øyvind Kvalnes å gi seg i bandet. Pga. giftemål, og fordi de to
var ukomfortabel med tanken om å måtte slutte i jobben/studiene de hadde
ved siden av
engasjementet i Fra Lippo Lippi, for å kunne følge drømmen om
gjennombrudd i utlandet.
Øyvind
Kvalnes: "Etter innspilling og lansering av
'Songs' i 1985 sluttet jeg i bandet for å konsentrere meg om studier. Kontrakt med Virgin Records gjorde at satsingen ble mer "seriøs", noe som passet dårlig for
Morten sjøberg og meg."
Per Øystein og
Rune (til Aftenposten i januar 1986): "Det er lettere å jobbe
når man bare er to. Spesielt når man er så enige om den musikalske
kursen som oss to. Men når vi skal spille ute blir vi nødt til å leie
musikere."
Øyvind
Kvalnes gjorde senere akademisk karriere, med bl.a. doktorgrad i
filosofi. Han er i dag førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og
organisasjon, Handelshøyskolen BI.
Høsten
1985/våren 1986 ble Fra Lippo Lippi igjen en duo.
Kort tid
etter at kontakten ble undertegnet dro Fra Lippo Lippi over til Sverige
og Polar studios for å jobbe mer med materialet fra "Songs". Bakgrunnen for dette var at de ønsket
å oppgradere lydbildet på de eksisterende låtene, med tanke på en
nyutgivelse av "Songs" på det internasjonale
markedet. Det ble lagt på gitarer, og ekstra vokal, og
rekkefølgen på låtene ble forandret. På den
opprinnelige versjonen av albumet hadde de som nevnt ikke brukt gitarer i det hele
tatt.
Det ble også spilt inn en helt ny låt - den radiovennlige "Every Time I See You"
- som ble å finne på Virgin utgaven av "Songs". Dvs.
helt ny var ikke låta, ettersom de som hadde hørt bandets forrige
album, ville kjenne den igjen som tittellåta
"A Small Mercy". Med
samme tekst og melodi, men med nytt refreng.
VG: "Er det ikke litt rart å måtte finpusse på musikk som dere
allerede har gitt ut i Norge?"
Fra Lippo
Lippi: "Egentlig ikke. Vi har bestandig hatt begrensede ressurser.
Nå har vi fått penger til å gjøre det bedre, og det har vi ikke noe
imot."
Blant
ressursene som ble gjort tilgjengelig for bandet var den meritterte
produsenten Dave
Allen, som nettopp
hadde produsert Cures
kjente album "The
Head on the Door"
og "The
Top". Han hadde
også deltatt på innspillingen av 80-talls klassikeren "Dare"
med The
Human League. På "Songs" fra 1986 er han oppført som
produsent på låtene
"Come summer", "Shouldn't Have To Be Like That",
"Regrets" og
"Every Time I See You".
Dave
Allen deltok som produsent på den nye utgaven av "Songs".
På samme
tid ble det også spilt inn en musikkvideo for
"Every Time I See You". En låt som ble
gitt ut som singel i april 1986.
I januar
1986 arrangerte Virgin en pressekonferanse i Oslo der Fra Lippo Lippi og
"Songs" ble presentert for norske aviser. Virgin
sørget også for at det ble satt opp kjempestore plakater i 8 engelske byer
for å promotere Fra Lippo Lippi. og de tok bandet over til England for å gjøre intervjuer og
være med i TV show. De kjørte også en kampanje for "Shouldn't Have To Be Like That"
singelen på TV.
Rune
Kristoffersen: "Vi føler virkelig at Virgin har tro på oss og
satser. Vi er førsteprioritet akkurat nå."
Per
Øystein Sørensen: "Og heldigvis er det bare pga av musikken. Vi
har ikke engang diskutert image, klær, utseende og slike ting med noen
i selskapet."
20.
februar 1986 var Fra Lippo Lippi inne på VG-lista for første gang, med
"Shouldn't Have To Be Like That".
Omtrent
på samme tid debuterte de på den britiske topp 100 listen med 97.
plass (8. februar). En uke senere var de oppe på 81. plass, som ble den
beste plasseringen singelen oppnådde (etter 4 uker var den ute).
Bedre
gikk det i Frankrike, der singelen solgte i hele 65.000 eksemplarer. I
Nederland ble det en fin 29. plass på singellisten.
På
80-tallet var det ikke ofte at norske artister var innom den britiske
singellisten - om man ser bort fra a-ha - så listeplasseringen ble lagt
merke til i de norske avisene, bl.a. VG. Selv var ikke Fra Lippo Lippi
helt fornøyd med 81. plassen de oppnådde.
Rune
Kristoffersen: "Håpet var en plass blant de 75 øverste. Det
hadde gitt oss økt salg og mer radiospilling. Vi hadde kanskje nådd
målet om plateselskapet hadde reagert litt kjappere, og begynt å
reklamere når platen dukket opp på listene."
Videoen
til "Shouldn't Have To Be Like That" hadde et langt lavere
budsjett enn f. eks.
"Take
on Me", men var likefullt
stilfull, og uttrykte stemningen i låta på en fin måte.
En
japansk artist gjorde sin versjon av "Shouldn't Have To Be Like That", og ga den ut på plate, noe Per Øystein og Rune syntes var
morsomt.
I januar
1986 ble Spellemannsprisen arrangert, og til manges overraskelse var
ikke "Songs" nominert. I stedet var det Egil
Eldøen, s-ha og The
Monroes som kjempet om prisen i popklassen.
I februar
1986 valgte Rune og Per Øystein å si opp de sivile jobbene de hadde,
og bli musikere på heltid. I tiden som fulgte reiste de rundt i Europa
for å promotere bandet og musikken, bl.a. gjennom TV opptredener. Slik
som da de mimet til en av låtene sine, foran millioner av tyske TV
seere. Rune
Kristoffersen (til VG): "Vi har fått mye mediaoppmerksomhet i
Europa. Det er oppsiktsvekkende fordi vi foreløpig er helt ukjente. Jeg
håper det er musikken vår som har gjort inntrykk."
Fra Lippo
Lippi på spansk TV i 1986.
I
Stockholm opplevde de å bli intervjuet av journalister fra to av de
største musikkavisene i England. De hadde reist til Sverige kun for å
møte Fra Lippo Lippi.
Rune og
Per Øystein merket at mye av interessen for bandet var knyttet til at
de var fra Norge - samme land som popheltene i a-ha. Rune: "Vi
håper snart å bli anerkjent på grunnlag av musikken vår, og ikke
fordi vi kommer fra samme land som a-ha. Men a-ha har nok gjort det
lettere for oss å få mediaoppmerksomhet."
De fikk
også høre at musikken deres hørtes nordisk ut, uten at de helt klarte
å finne ut hva som lå i det.
Med den
økende interessen for Fra Lippo Lippis musikk blant folk, og
tilnærmingen de hadde til kommersiell pop, ble de i tillegg til landets
aviser også interessante for mer glossy ungdomsmagasin, slik som norske TOPP.
I mai 1986 hadde bladet en tosiders poster med Fra Lippo Lippi, noe som
muligens både var litt morsomt, og litt merkelig i forhold til imaget
de tidligere hadde.
Fra
Lippo Lippi på forsiden av ungdomsbladet Topp.
Også
britiske ungdomsmagasin hadde artikler om Fra Lippo Lippi i 1986. Smash
hits som kanskje var det mest populære i England på 80-tallet, skrev om
Per Øystein og Rune 12. februar. Her fortalte Rune om hvor vanskelig
det var for Fra Lippo Lippi å turnere i Norge, ettersom folk kun ville
se Åge Aleksandersen,
eller band som spilte
Beatles covere. De
måtte også forklare det litt spesielle bandnavnet. Rune Kristoffersen:
"I just saw the name in a poetry book, and I liked it. It's
special."
Per
Øystein og Rune avbildet i Smash Hits magazine.
28. juni
hadde også Record
Mirror en reportasje
om det norske pophåpet, på to helsider i bladet. De hadde møtt Per
Øystein og Rune på Teaterkafeen i Oslo. Her fortalte de om den
sparsommelige bruken av instrumenter på "Songs", for å skape
den helt spesielle stemningen på plata.
De ble
også spurt om hvorfor det ikke var flere norske band som klarte å slå
gjennom i utlandet (les England). De forklarte det med at norsk ungdom
mangler den økonomiske drivkraften som britisk ungdom har, der musikken
er en måte å komme seg ut av fattigdommen og skape et levebrød.
I Norge fins det så mange andre måter å tjene mer penger på. Fra
Lippo Lippi: "We see people our age, or even younger,
earning a lot of money, and they might only have an average education. We
easily could have earned what they do."
De mente
også at norske band manglet originalitet, og i for stor grad var
(dårlige) kopier av utenlandske forbilder. Fra Lippo Lippi: "I
think we're more original, because a lot of Norwegian bands sound too
much like the bands they're inspired by, which we did in the beginning.
But If you really want something you have to find out what your own
thing is, and I think we found that at one point."
Fra
Lippo Lippi avbildet i Record Mirror.
27. mai
1986 ble den nye utgaven av "Songs" lansert. Og med
Virgin i ryggen ble den gjort tilgjengelig i Norge, England, og en lang
rekke land over hele verden. Aftenposten og VG som tidligere hadde
gjort et stort nummer av at The Monroes hadde fått 'millionkontrakt'
med EMI, fikk det til å virke som om at Fra Lippo Lippi ville være
verdenstjerner innen kort tid. Aftenposten: "Med et seriøst
plateselskap som Virgin i ryggen kan det bare gå en vei for Fra Lippo
Lippi. Vi gratulerer med en utmerket LP, og ønsker lykke til på
verdensmarkedet."
Oppslag
i Aftenposten 28. mai 1986.
I
motsetning til hva som ellers var vanlig i Norge i 1986, ble den nye utgaven av
"Songs" gjort tilgjengelig på LP og CD samtidig. Resultatet
ble et oppløftende salg av hele 2400 CDer, de 3 første månedene ute i
butikkene.
LPen var
litt enklere i innpakningen, enn den norske førsteutgaven av
"Songs". Øyvind Kvalnes: "Jeg liker å kalle den første,
orginale versjonen for 'ur-Songs'. Den har også litt dyrere og finere
papir, som Virgin ikke ville investere i."
I
begynnelsen av juni debuterte "Songs" med en 20. plass på
VG-lista. Etter 2 uker var den oppe på 13. plass, og etter 6 uker var
den ute av lista. 2. utgivelsen av "Songs" solgte 20.000
eksemplarer, bare i Norge.
Fra
Lippo Lippi og "Songs" på VG-lista.
I juni
1986 ble "Songs" skamrost i det britiske musikkbladet Record
Mirror - et magasin
som noen dager tidligere hadde slaktet a-has siste singelutgivelse.
Musikkjournalisten Betty Page
fra Record Mirror omtalte plata som 'fantastisk', og hun
mente at "Every Time I See You" sniker seg innpå deg, og
fortryller deg, uventet og beskjedent'. Andre sanger hun framhevet var
"Come summer" og
"Coming Home". Hun holdt
"Songs" som den beste plata som var gitt ut i 1986 (fram til
da).
Lørdag
5. juli 1986 var Fra Lippo Lippi å se på nattrock på NRK, sammen med
band som Simple
Minds, Eurythmics, Pet
Shop Boys og Arcadia.
I 1986
fikk Fra Lippo Lippi
tilbud om å dra ut på turne som oppvarmingsband for det kjente
britiske bandet Talk
Talk. Men de takket
nei, da de ikke følte seg klar for å dra ut på turne i utlandet
ennå. I stedet gjennomførte de en turne i Norge, der Fra Lippo Lippi
ble supplert med musikerne
Tore Elgarøy, Berit Lohne,
Lasse Hafreager
og Bjørn 'Julle' Juliusson.
Per Øystein og Rune var godt fornøyd, både med oppmøtet, og lyden
på konsertene.
Konserten
de gjorde i Oslo 21. oktober 1986 ble tatt opp på bånd, med tanke på å gi
den ut som liveplate.
I
september 1986 var det norsk uke på den populære musikkanalen Sky, og
her fikk Fra Lippo Lippi muligheten til å vise musikkvidoene sine for
et stort publikum ute i Europa, sammen med artister som The Monroes,
Marius Müller, Creation, og
TNT. Per
Øystein og Rune ble også intervjuet av TV kanalen.
I
september 1987 skulle Fra Lippo Lippi i gang med innspillingen av sitt
neste album. Og med de fantastiske anmeldelsene "Songs" hadde
mottatt i internasjonal musikkpresse var Virgin innstilt på å satse
stort denne gangen. Bandets manager kontaktet
jazz-rock legenden Walter
Becker med spørsmål
om han ville produsere det norske bandet. Og enda han nettopp hadde
takket nei til å produsere Crowded
House - som var et av
de store bandene i verden i 1987 - sa han ja til Fra Lippo Lippi.
Becker hadde på
dette tidspunktet nettopp avsluttet innspillingen av suksessalbumet "Flaunt
the Imperfection" med
China
Crisis - et britisk popband som hadde likhetstrekk med Fra Lippo
Lippi i lydbildet.
Selv om
Rune og Per Øystein var beæret over at en av de store i bransjen
ønsket å produsere plata deres, var de skeptisk til å la en med
bakgrunn fra amerikansk 'west coast rock' - som var rimelig fjernt fra
det de selv holdt på med - slippe til på deres plate. Men samtidig følte de at
dette var en unik sjanse som nesten var for god til å være sann. Og de
var redde for hva folkene i Virgin ville si om de takket nei til
selveste Walter Becker.
I tillegg
til et ønske om å jobbe sammen med denne meritterte musikeren, hadde
de et håp om at han ville bidra til å gi plata deres et mer
internasjonalt tilsnitt. De regnet også med at han ville 'åpne en
rekke tunge og viktige dører i U.S.A.'
Fra Lippo
Lippi: "Vi digger Steely Dan begge to, og vet at Becker er en
kapasistet. Vi er glad for vi fikk ham som produsent, som et drevent,
objektivt øre utenfra."
Walter
Becker er kjent for sitt arbeid med Steely Dan
Den nye
plata ble spilt inn i Los Angeles, mellom februar og april 1987. I
Studio E
i Warner Brothers
recording studio i
Hollywood, der artister som Ry
Cooder,
Rickie Lee Jones, Michael
McDonald og
Van Halen har spilt
inn plater.
Per
Øystein og Rune hadde ønske om å ha med seg sin faste trommeslager
Bjørn 'Julle' Juliusson og gitarist Tore Elgarøy
(Can Can,
Henning Kvitnes,
Åge Aleksandersen), over til U.S.A. Becker
var positiv til å ha med en trommeslager over, mens han var fast
bestemt på at de ikke skulle ha med noen gitarist. Men til tross for at
Juliusson fikk bli med i studioet, hadde Becker ingen planer om å bruke
ham på plata. Han fikk kun delta i preproduksjonsfasen, i øvingslokalet
som Becker hadde leid.
Bjørn 'Julle'
Juliusson: "Tanken var nok at det var rimeligere å ha
med meg som trommis på øvingene, og så jobbe med Porcaro og
Keltner i
studio. For meg var det en verdifull erfaring, og det var en fin fjær i
hatten at de mente jeg låt som Tom
Petty-trommeslager Stan
Lynch."
Innspillingen
av Fra Lippo Lippis plate i Los Angeles fikk stor oppmerksomhet i norsk
presse, og våren 1987 var Aftenposten over for å se hvordan det gikk
med det norske pophåpet. Det de møtte var to selvsikre musikere fra
Nesodden: "Denne platen blir så bra at den vil selge vanvittig
mye. Gjør den ikke det er, er det plateselskapets skyld. Det er vår
innstilling nå!"
Fra Lippo
Lippi på forsiden av Aftenpostens ukemagasin, 20. juni 1987.
I en uke
satt journalistene fra Aftenposten i Studio E i Warner Brothers
recording studio for å følge innspillingen av plata
deres. Her kunne de se det nitidige arbeidet som Becker og hans tekniker
Roger Nichols
la ned for at Fra Lippo Lippis plate skulle få det rette lydbildet.
Nichols hadde på det tidspunktet vunnet 3 Grammy Awards for sitt
arbeide som lydtekniker på Steely Dans album.
Rune
Kristoffersen og Per Øystein Sørensen i Warner
Brothers recording studio.
Walter
Becker hadde et stort kontaktnett blant Amerikas fremste musikere, og
under innspillingen fikk de hjelp fra meritterte musikere som Jeff Porcaro fra Toto
(er med på 3 av
låtene), Jim
Keltner fra bl.a. Steve Miller
Band, Tom Scott fra The Blues
Brothers, og den
brasilianske perkusjonisten Paulinho
da Costa.
Per
Øystein Sørensen: "Disse folka kan det meste, og skjønner med
en gang akkurat hva som passer best til hver sang. De tilpasser seg til
vår musikk."
Samtidig
kunne de irritere seg over Walter Beckers perfeksjonisme. Per Øystein
og Rune var vant til å ta ting mer på sparket. Per Øystein og Rune
(til bladet Beat):
"Becker er veldig krevende og perfeksjonistisk. Vi har ikke vært
vant til å ta alt så alvorlig. Vi har holdt på i mer enn 2 måneder i
studio, og selvfølgelig har det vært lærerikt, men det er maks av hva jeg
kan tenke meg å bruke på en innspilling. Jeg føler at det er for
sterkt, å pirke så jævlig! Noen ganger har jeg følt at det tar bort
gleden ved det hele."
bl.a.
ble den kjente
gitaristen Tim Weston
(Mike
Love, Steely Dan,
Wishful thinking) jaget inn i studio hele 20 ganger for å gjøre akkurat det samme riffet
om og om igjen, før Becker var fornøyd.
På
singelkuttet "Angel" hadde man i utgangspunktet tenkt å bruke
en rytmeboks som grunnkomp som alle var enige om at fungerte bra. Men
Becker ønsket i stedet å la Jim Keltner spille trommer på låta. Men
til tross for at Keltner holdt på en hel dag, ble ikke resultatet slik
de håpet. Rune Kristoffersen: "Det fungerte bare ikke. Han holdt
på hele dagen. Vi trakk til slutt inn i hvilerommet, og spilte flipper
og bordtennis mens Keltner jobbet. Jeg er faktisk usikker på om Becker
endte opp med å bruke en firetakters loop av ham på det ferdige
sporet, eller om det er trommemaskinen."
Rune
og Per Øystein kan ikke gjøre annet enn å slappe av mens Roger
Nichols
(til
venstre) og Walter Becker sitter ved miksebordet og diskuterer.
For
Per Øystein og Rune ble det lange dager i studio, fra 12.00 til 24.00,
med liten tid til ordentlige pauser. Det var først da Aftenposten kom
på besøk at de kunne ta seg tid til å leke turist i den amerikanske
storbyen. Blant annet fikk de muligheten til å cruise opp og ned på Hollywood
Boulevard.
Med
Aftenposten på besøk ble det tid til en litt uhøytidelig fotosession.
Amerikanske studiomusikere
spilte det
meste av
instrumentene på plata. Noen
mente at Fra Lippo Lippi med det mistet litt av særpreget de hadde blitt kjent
for. Noe bl.a. VG gjorde et nummer av i en artikkel om bandet, i
september 1987.
Rune
Kristoffersen: "Mange sitter visst med det inntrykket at dette er
et slags syngedame opplegg, at så snart man reiser til Los Angeles for
å spille inn plate mister man kontrollen på alt."
Rune var
også uenig i at Walter Becker kom til å endre soundet Fra Lippo Lippi
var blitt kjent for. Rune Kristoffersen (til bladet Beat): "Becker
har ikke satt sitt preg på det i så stor grad som jeg hadde trodd han
skulle gjøre. Vi var litt redde for at et par av de kjappere, mer rocka
låtene skulle bli for glatte og laidbacke. Men han ser ut til å
ha hatt en viss forståelse av hva vi driver med. Han har hørt
liveopptak, 'Songs', og demoer til dette, så han visste litt om hvordan
vi ville ha det."
Selv om
Rune og Per Øystein var imponert av Becker og musikerne han brakte inn,
var de ikke like imponert av platestudioet.
Rune
Kristoffersen: "Selve studioet har vi hatt mye problemer med. Det
er ganske billig, og det er kanskje derfor det er så rævva. Det er et
av de dårligste studioene vi har spilt inn i. Det er gjort digitalt, og
vi har mistet flere dager når utstyret bare har har brutt sammen."
Per
Øystein: "Av og til har vi bare hørt et klikk, og sett alle
lampene slukne. Og du tenker at nå er alt vi har gjort borte.. Det er
ikke morsomt."
En låt
Per Øystein og Rune tenkte å ha med på plata, men som ble vraket av
Becker var "You
Bring Me Joy". I
all hast måtte de derfor sette seg ned og skrive en ny en låt, den
L.A. inspirerte "Stardust
Hotel". "You
Bring Me Joy" ble i stedet å finne på Fra Lippo Lippis neste
album.
"Angel"
ble gitt ut som første singel fra det nye albumet, 10. august. Det ble også
spilt inn en lavkostnad musikkvideo i forbindelse med utgivelsen. "Angel"
hørtes ut som en vellykket crossover mellom låtene
fra"Songs" og Steely Dan. Det var også Walter Becker selv som
spilte gitar på låta.
"Angel"
Singelutgivelsen
ble bl.a. anmeldt i det britiske bransjebladet Music
week. Og her var
dommen at låta var 'Litt skuffende etter den enorme forrige LPen,
"Songs". Men denne snillere poplåta kan bli hiten den norske
duoen trenger og fortjener'.
Fra musikkvideoen
til "Angel"
26.
august stod Fra Lippi Lippi på scenen på Rockefeller i Oslo. Her ble
det gjort opptak som senere ble vist i
NRKs ungdomsprogram TopPop.
Høsten
1987 var Fra Lippo Lippi på besøk i Japan, der de gjorde noen
konserter. De opptrådte også på Yamaha festivalen. Det ble
også tid til en mindre norgesturne, bl.a. med opptreden på
Momarkedet 22. august.
I midten
av september, like før den nye plata skulle lanseres, ble det
gjennomført en 'showcase' på den tradisjonsrike jazzklubben Ronnie
Scott i London. Til stede i salen var det
bransjefolk som DJer,
radioprodusenter, bookingfolk, plateselskapsfolk, presse etc. Og de
frammøtte likte det de hørte, for de norske musikerne mottok kraftfull
applaus, og krav om ekstranummer.
Det
eneste de var skeptisk til var Rune og Per Øysteins totale mangel på
image ; 'De stod jo der bare, og spilte musikken sin'.
Albumet -
som fikk navnet "Light
And Shade" - var ute i butikkene
21. september 1987.
På samme
tid var også The
Monroes og Ole i'Dole klar med
utgivelser gitt ut på internasjonale plateselskap, og med kjente folk
til å produsere platene for dem (Roy
Bittan fra E-Street
Band produserte
Monroes, mens Neil
Kernon kjent fra
Hall & Oates
produserte Ole). Norske medier var nysgjerrig på hvilke kvaliteter de
klarte å tilføre, og om samarbeidet ville løfte de norske artistene
opp på listene i U.S.A. og Storbritannia. Aftenposten: "Så er
ventetiden over. Etter mye forhåndsoppstuss om utenlandske kontrakter
og produsenter, kommer nå endelig platene, de ferdige produktene. Fra
de norske popartistene som har knyttet faste bånd til størrelser i den
internasjonale musikkbransjen."
Rune og Per
Øystein var godt fornøyd med det de hadde
fått til sammen med Walter Becker i Los Angeles, og det var også Tor
Marcussen i
Aftenposten. Med overskriften "Fra Lippo Lippi med vakker
pop" skrev han følgende: "Light and shade' er en av de beste
platene med norske artister jeg noensinne har hørt. Sørensen
har øre for den gode popmelodien, og Kristoffersen med sin
underfundige, alvorlige undertone, gir melodiene en tekst og en stemning
som er særpreget. Og nettopp dette samspillet og denne
særegenheten har produsent Walter Becker tatt godt vare på og gitt en
ny dimensjon - den profesjonelle. Han har gitt Fra Lippo Lippi et
krystallklart, enkelt lydbilde. Piano og bass. Ikke noen overlessede
arrangementer som man kanskje kunne frykte fra Becker. Akademisk pop er
kanskje et dekkende begrep? Velkomponert, velarrangert, intelligent,
riktig."
Låter
som ble framhevet var "Angel" og den vakre "Beauty
and Madness".
Sistnevnte er sammen med "Shouldn't Have To Be Like That" den
fineste låta Fra Lippo Lippi spilte inn på plate (Webmaster).
For å
uttrykke det nordiske i Fra Lippo Lippis musikk ble
det
laget et nasjonalromantisk cover til "Light And Shade".
Men til
tross for gode krefter på produksjonssiden, et stort internasjonalt
plateselskap i ryggen, og gode anmeldelser i både Norge og utlandet,
ble ikke "Light And Shade" noen salgssuksess. I Norge ble det
en moderat 15. plass, og kun 3 uker inne på VG-lista, mens i andre land der plata ble gitt
ut nådde den ikke opp i hele tatt. Noe
som ble en stor skuffelse for alle involverte.
I
begynnelsen av september deltok Fra Lippo Lippi på arrangementet Norge
'87 i Gøteborg
konserthus. Også Åge Aleksandersen, Tomboy og Dizzie
Tunes opptrådte her,
i løpet av de 8 dagene arrangementet varte. Formålet var å fremme
norsk kultur overfor svenskene.
30.
september og 1. oktober stod Fra Lippo Lippi på scenen på
Sardines i Oslo. Med
seg hadde de Tore
Elgarøy på gitar,
Berit
Lohne og
Lasse Hafreager på keyboards, og
Bjørn
'Julle' Juliusson på
trommer. Aftenposten mente at de nå også var et liveband i
verdensklasse. Og at de på scenen fikk tilført musikken det trøkket, det
drivet, og den spontaniteten som enkelte hevdet at ikke var tilstede på
"Light And Shade".
Per
Øystein og Rune på scenen på Sardine's.
8.
desember 1987 ble det kjent at Fra Lippo Lippi var nominert til
Spellemannsprisen i popklassen, for "Light And Shade".
Dessverre for Per Øystein og Rune var det Tomboy
og "Back to the
Beat" som gikk
av med seieren på utdelingen 16. januar 1988.
14.
desember deltok Fra Lippo Lippi på 'Juleparty og helårsrock' på
Sardines i Munkedamsveien, sammen artister som Marie
Bergman, Terje
Rypdal, Jonas
Fjeld, Anne
Marie Giørtz, Backstreet
Girls og Heavy
Gentlemen.
18.
desember stod Fra Lippo Lippi igjen på scenen, på Rockefeller.
Anledningen var arrangementet 'Julegilde', der også artister som Marius
Müller, Return,
Åge Aleksandersen, The
Tunicates, Jonas
Fjeld Band og
Trond Granlund deltok.
23.
oktober 1988 deltok Fra Lippo Lippi på Antirasistisk senters konsert mot
fremmedfrykt, på Rockefeller. Andre artister som stilte opp var
Ole Paus, Eva
Knardahl, Bente
Erichsen og Jørn
Hoel.
Høsten
1988 valgte Virgin å kansellere kontrakten med Fra Lippo Lippi, uten at
"Light And Shade" i hele tatt hadde vært forsøkt lansert i U.S.A.
- landet som plata var 'spesialtilpasset' for, og som Virgin hadde brukt
over en million kroner på å spille inn.
For Per
Øystein, Rune og andre som fulgte bandet var det vanskelig å forstå
hvorfor Virgin valgte å gå til dette skrittet. Visstnok var det fordi
toppsjefene i selskapet mente at de hadde for mange band i stallen, i
tillegg til at "Light And Shade" ikke stod til forventningene
de hadde.
Tilbake
satt to norske gutter som ikke skjønte noe som helst. Rune
Kristoffersen (i 1989): "Frustrasjonen var enorm, alt var jo
planlagt. Vår første reaksjon var å gi opp, men da bitterheten etter
hvert forsvant, så vi likevel ingen andre løsninger enn å prøve
igjen."
Per
Øystein og Rune fikk heller
ikke noen inntekter fra salget, og hadde ikke rettighetene til plata. De
satt Virgin med, enda de ikke ønsket å gi den ut i U.S.A.
Samtidig
opplevde de at interessen for bandet var enorm på den andre siden av
Stillehavet, nemlig Filippinene.
Det
startet med at låter som
"Light And Shade"
og "Beauty And Madness" ble spilt hyppig på landets
radiostasjoner, noe som førte til at de ble invitert ned for å opptre
i Folkets kulturhall i hovedstaden Manila, i november 1988. Med seg på turen hadde Rune
og Per Øystein musikerne
Tore
Elgarøy,
Berit Nome, Bjørn
Juliusson, Lasse Hafreager,
og Mari Wendelboe.
I første omgang ble det satt opp 3 konserter, i lokalet som rommet
55.000 mennesker. Billettene til alle konsertene ble solgt ut
umiddelbart, noe som gjorde at det ble satt opp 3 ekstrakonserter. Også
de ble solgt ut. Billettprisene på 100 kroner tilsvarte en månedslønn
på Filippinene. Under konsertene stod folk og skrek så høyt at
ingen hørte hva som ble spilt.
Per
Øystein Sørensen: "Vi ble mottatt som superstjerner."
Per
Øystein og Rune opplevde uventet suksess på Filippinene, i en tid der
ting ellers så mørkt ut.
Ikke
overraskende førte den store pågangen til bandets konserter til at Fra
Lippo Lippi fikk oppmerksomhet både i fillipinsk og norsk presse. Rune,
Per Øystein, og de andre musikerne ble også invitert til mottagelse i
den norske ambassaden i Manila. Og de ble invitert til å opptre på
filippinsk TV. Det siste takket de nei til, da de hadde hørt at det
ikke var smart om man hadde ønske om å selge plater i landet - plater
som de uansett ikke solgte av i noe større antall. Rune Kristoffersen (til
VG i 1988): "Vi har fått beskjed om at det ikke er noe lurt å
opptre på TV, for da gidder ikke folk å komme på konsertene. Ikke har
vi solgt særlig mange plater her nede heller. Men akkurat det er det
vanskelig å vite sikkert, pga. piratsalget som florerer."
Den
store interessen for Fra Lippo Lippi på Filippinene, ble omtalt i VG og
andre aviser.
På det
tidspunktet var Fra Lippo Lippi det første europeiske bandet som hadde
opptrådt på Filippinene siden
The
Beatles var der på
60-tallet. I årene etter hadde det først og fremst vært amerikanske
artister som gjestet landet.
Rune
Kristoffersen hadde ikke noen god forklaring på hvorfor bandet var så
populær i et land som lå så langt unna, og som de ikke hadde besøkt
tidligere: "Vi er neimen ikke sikre, men vi tror det skyldes
filippinernes forkjærlighet for romantisk og melodisk musikk."
Per
Øystein Sørensen: "Jeg tror det er fordi vi lager romantisk
musikk. På Filippinene eksisterer ikke heavyrock. Prince og
Madonna
blir også for sterkt i et land som er så katolsk. Melodiøs pop er
tingen der borte."
Konsertene
Fra Lippo Lippi gjorde i november 1988 ble starten på et langt og nært
forhold mellom bandet og musikkinteresserte på Filippinene. Og Per
Øystein og Rune kom tilbake til øyene jevnlig i årene som fulgte. Bl.a. besøkte de landet i
februar 1989, der de igjen gjorde flere konserter med godt oppmøte.
21.
november 1988 stilte Fra Lippo Lippi opp på AIDS-galla i Den Norske
Opera. Kjente navn som The
Monroes, Ingrid
Bjoner,
Lill-Babs, og Ute
til Lunch deltok
også på
denne veldedighetskonserten som ble arrangert av Landsforeningen
mot AIDS.
I
mars 1989 deltok Fra Lippo Lippi på plateutgivelsen
"Time to take a stand",
som ble gitt ut i regi av Amnesty
International.
Bandets bidrag var en ny versjon av "Even Tall Trees Bend"
(fra "Song"), framført live. Andre artister som deltok var Claudia
Scott, Bjørn
Afzelius, Bjørn
Eidsvåg, Little
Steven, og
Anne Grete Preus.
"Time
to take a stand"
I 1989
dro Fra Lippo Lippi i studio for å spille inn et nytt album,
denne gang på det internasjonale plateselskapet BMG
(den tyske avdelingen),
og deres underavdeling The
Record station. Med
seg på innspillingen fikk de mange av de beste norske musikerne, slik
som trompetisten Nils Petter
Molvær, gitaristen Tore Elgarøy,
saksofonistene Knut
Riisnæs og Bendik
Hofseth, bassisten Bjørn
Kjellemyr, og
trommeslageren Per
Hillestad (eks Lava).
Fra
Sverige fikk Per Øystein og Rune hjelp fra gitaristen
Henrik Janson,
trommeslageren Per
Lindvall (ABBA,
a-ha), koristen Mauro Scocco og produsent Johan
Ekelund. De to
sistnevnte utgjorde på 80-tallet den svært populære popduoen
Ratata.
Det svenske bandet Ratata, med Mauro Scocco og
Johan
Ekelund.
I
ettertid mente Rune og Per Øystein at de norske og svenske musikerne
var like dyktige som de mer meritterte de hadde jobbet med i L.A. Bl.a. mente de at Tore
Elgarøy ville tilført "Light & Shade" en vitalitet plata
kanskje manglet.
Riisnæs,
Hofseth og Kjellemyr tilførte Fra Lippo Lippis låter et lekent
jazzpreg som ikke hadde vært der tidligere. Her og der kunne man også
høre referanser til britiske band som Prefab
Sprout og
Japan. Men mest av
alt var "The
Colour Album"
umiskjennelig Fra Lippo Lippi. Men muligens litt lettere i stilen enn de foregående platene.
Navnet på plata skyldtes den store variasjonen i låtene. Rune
Kristoffersen: "Det er mye mere spennvidde på denne LPen, enn det
vi har hatt tidligere. Det er veldig forskjellige typer låter - ganske
vidt spekter av låter. Det er en av grunnene til at vi har kalt den
'The Colour Album'."
På
bookleten som fulgte LP-boksen Fra Lippo Lippi ga ut i 2011 skrev Rune
Kristoffersen at innspillingen av "The Colour Album" var den
morsomte han hadde opplevd som medlem av Fra Lippo Lippi: "With
just the right balance between our wishes and the co-producer's
input."
"The
Colour Album" fra 1989
"The Colour album"
var
ute i butikkene i november 1989, og fikk hyggelig omtale i de avisene
som omtalte plata. Aftenposten: "Fra Lippo Lippi kan med sin nye
LP glede seg over å ha laget et nytt album som ethvert stort
plateselskap ville vært stolt over å kunne presentere. Hit-elementene
ligger på lur. 'A Little
Rain Must Fall', 'You
Bring Me Joy', og 'Count
On Me' burde ha sjanser på internasjonal radio i U.S.A. og England.
Mens 'Love Is A Lonely
Harbour'
og 'Into
The Blue' er så spesielle og
avanserte at de sikrer Fra Lippo Lippi respekt langt inn i de
sofistikertes rekker."
Selv var
Per Øystein og Rune godt fornøyd, både med platas musikalske uttrykk,
og det faktum at de nå hadde full kontroll på det bandet foretok seg.
Rune Kristoffersen: "Viktigst for oss nå er at vi har sikret oss
fullstendig kunstnerisk frihet. Vi gjør akkurat hva vi vil, og har til
og med kontroll over markedsføring, plateomslag, plakater - alt!"
Per
Øystein og Rune skrev alle låtene på "The Colour Album".
Enten sammen eller hver for seg.
Rune
og Per Øystein i 1989
BMG
sørget for at "The Colour Album" ble gitt ut i flere
europeiske og asiatiaske land. Dessverre nådde den ikke opp på listene
i Europa, heller ikke i Norge der den ikke nådde VG-lista.
Det ble
gitt ut hele 4 singler fra plata, med
"Count On Me",
"Love Is A Lonely Harbour", "A Little Rain Must Fall", og "Mothers
Little Soldier".
Fra
videoen til "Mothers Little Soldier".
Parallelt
med innspillingen og promoteringen av "The Coulor Album"
måtte Per Øystein gjennomføre siviltjeneste.
3.
november 1989 var Per Øystein og Rune gjester i musikkprogrammet Panorama
på NRK TV. Her fortalte de om å det å opptre for mange tusen
mennesker på Filippinene. De fortalte også om innspillingen av
"The Colour Album", der de fortalte om den svenske produsenten
som hadde forståelse for hva de ønsket å uttrykke gjennom musikken.
Og de fortalte om gleden over å i større grad delta som musikere selv
på plata.
Per
Øystein Sørensen: "Vi spilte mye mer selv på denne plata enn det
vi gjorde på den forrige, og det har også formet plata, helt klart.
Det har blitt mye mer oss."
Rune
Kristoffersen: "Vi er mye mer fornøyd med resultatet denne gangen.
Så vi må kunne si at det har vært bedre å jobbe med en svensk
produsent (enn en amerikansk en)."
I
programmet ble også musikkvideoen til "Love
Is A Lonely Harbour" vist.
Fra
Lippo Lippi var på besøk i musikkprogrammet Panorama på NRK i 1989.
I januar
1990 ble det kjent at Fra Lippo Lippi var nominert til Spellemannsprisen
i popklassen, for "The Colour Album". Dessverre ble det heller
ikke denne gangen noen harpe på Per Øystein og Rune. I stedet var det
Dance with a Stranger som mottok prisen.
Fra Lippo
Lippi gjorde seg nok aldri så veldig bemerket som liveband, og i løpet
av karrieren ga de ut kun en liveplata - "Crash
Of Light" fra
1990. Den ble kun gitt ut på Filippinene, ettersom de hadde
problemer med distributøren som skulle gi ut plata i Norge. Opptakene
til "Crash Of Light" ble gjort 21. oktober 1986, på turneen som fulgte
"Songs".
"Crash
Of Light" fra 1990.
I 1990
ble avtalen med The Record Station sagt opp. På det tidspunktet
vurderte Per Øystein og Rune også å legge ned bandet, men valgte tilslutt
å fortsette som Fra Lippo Lippi.
Etter å
ha gitt ut 3 album på rad på internasjonale plateselskap, ble "Dreams"
fra mars 1992 en langt rimeligere utgivelse - ikke ulikt det de gjorde
på sine to første album. Rune og Per Øystein produserte plata selv
(for første gang), og de spilte den inn i Runes kjellerstudio -
kalt Easter Sound
studio.
Rune
hadde et ønske om å gjøre ting på egenhånd, slik de hadde gjort på
de første platene. Og med begrensede midler tilgjengelig var det også
mest hensiktsmessig å gjøre det selv. En 16 spors opptaker og en Amiga
datamaskin var utstyret Rune hadde tilgjengelig i kjelleren, og som ble
brukt til å spille inn "Dreams".
Miksingen
av plata ble
gjort i Stockholm, i Kaj Erixons nye B3B
studio. Erixon var imponert
av kvaliteten på opptakene, tatt i betraktning utstyret musikken var
spilt inn på.
Rune og
Per Øystein spilte alle instrumentene selv, med litt hjelp fra Tom
Pettersen (gitar) og Ottar
Nesje (trommer). Og
de skrev alle låtene selv. Per Øystein Sørensen (til Aftenposten, i
1992): "Dette er første gang vi har produsert en plate selv. Vi
er fornøyd med intensjonene. Vi ville gjøre det enkelt."
"Dreams"
fra 1992 ble for det meste skapt av Rune og Per Øystein, uten hjelp fra
så mange andre.
Til
høyre sees den japanske utgaven av plata.
Sleevet
som fulgte "Dreams" var laget av Rune Kristoffersen. Og det
var Fra Lippo Lippis eget selskap Easter Productions som ga ut plata, i
samarbeid med norske Sonet.
"Dreams"
var i likhet med mye av det Fra Lippo Lippi tidligere hadde gitt ut
'rendyrket, melodisk popmusikk. Med enkelhet og rene linjer som
stikkord', som Aftenposten omtalte plata.
Aftenposten
17. mars 1992.
Selv om
Rune og Per Øystein følte at "Dreams" inneholdt mange av
deres fineste låter, og at den stemningsmessig kunne minne om
"Songs", solgte den svært dårlig i Norge. Noe som nok tok
fra dem noe av motivasjonen til å fortsette som Fra Lippo Lippi.
25. mai
ble "Dreams" også gitt ut i Japan. Før det hadde den også
vært ute på Filippinene. Og i juni dro Fra Lippo Lippi ut på en
Asia-turne.
Rune Kristoffersen (i mars 1992):
"Det er vanskelig å
selge bra der borte, men latterlig lett å bli popstjerne."
I 1992
opplevde Fra Lippo Lippi stor suksess i Japan, da singelen
"Stitches and Burns"
nådde 9. plass på japanernes topp 100 singelliste.
I en tid
der inntektene fra salget av Fra Lippo Lippis plater kunne være
moderate, var det greit å ha andre inntektskilder ved siden av. For Per
Øysteins del tjente han gode penger på å synge i de norske versjonene
av Disney filmene "Skjønnheten og udyret", "Den lille
havfruen" og "Oliver". Han har spilt høne i Sesam
Stasjon, og koret for Merethe
Trøan, da hun deltok i Eurovision finalen
i 1992. I tillegg har han deltatt på innspillingen av plater med andre
norske artister, slik som Halvdan
Sivertsen, Trine Rein, Bare Egil band,
Lava,
Hilde Heltberg
og Mr Walker &
the Walkmen.
I 1992
bodde Per Øystein fortsatt på Nesoddtangen, der han hadde tatt over
barndomshjemmet.
I
forbindelse med utgivelsen av albumet "Dreams" hadde
Aftenposten
et
større intervju med Per Øystein, hjemme på Nesoddtangen.
Etter å
ha gitt ut plater med Fra Lippo Lippi siden 1980, syntes Rune
Kristoffersen at det kunne være på tide med en soloplate. Og i
desember 1993 var han ute med albumet "Elephant
song". Musikalsk
var plata et tilbakeblikk til Fra Lippo Lippis første utgivelser, med
instrumental elektromusikk. På noen av låtene hadde han fått hjelp
fra Nils Petter Molvær, Tore Elgarøy,
Ottar
Nesje og
Berit Lohne. Noe som
bidro til å gi assosiasjoner til jazz og samtidsmusikk.
I
1993 var Rune Kristoffersen klar med sitt første soloalbum, kalt "Elephant
song".
En
plate som fikk
positiv omtale i Aftenposten.
"Dreams"
fra 1992 endte opp som det siste Fra Lippo Lippi albumet der både Rune
og Per Øystein deltok. I 1995 var det derfor naturlig å ta en
oppsummering av årene de to hadde spilt sammen. Samleplata fikk derfor
navnet "The Best
of Fra Lippo Lippi 85-95"
(Per Øystein ble med i bandet i 1983).
Selv de
som hadde albumene "Songs", "Light And Shade",
"The Colour Album" og "Dreams" fant nye ting
å glede seg over på denne samleplata. "Everybody
Everywhere" og
"If You Were In My Shoes"
var låter som ikke hadde vært ute på plate før. Mens sporene fra
"Songs", "Light And Shade", og "The Colour Album" var spilt inn pånytt (1993), med unntak av "Mothers
Little Soldier".
"The
Best Of Fra Lippo Lippi 85-95"
Som
'vanlig' var Tor Marcussen i Aftenposten svært positiv til det Fra
Lippo Lippi hadde å presentere: "I mine ører er Per Øystein
Sørensen en meget dyktig og personlig popvokalist, og en komponist med
en sjelden sans for det melodiøse. Og Rune Kristoffersen er en sjelden
idealist med klare konsepter for sin popkunst. For meg står Fra Lippo
Lippi som norges mest undervurderte popband."
Dessverre
nådde ikke
"The Best of Fra Lippo Lippi 85-95" opp på VG-lista.
Med
årene ble det gitt ut en hel rekke samleplater med Fra Lippo Lippi. I
1997 kom "The
Virgin Years",
som i motsetning til
"The Best of Fra Lippo Lippi 85-95" inneholdt de original
versjonene. Plata ble kun gitt ut på Filippinene. I 2003 kom platene
"The Best of" og
"The Early Years"
(bandets to første album), mens i
2005 kom
"Essence & Rare"
(sistnevnte
kun gitt ut på Filippinene, men tilgjengelig på nett).
Etter å
ha avsluttet samarbeidet med Per Øystein under Fra Lippo Lippi navnet i
1995, valgte Rune å konsentrere seg om solokarrieren. Men i stedet for
å gi ut plater som Rune Kristoffersen valgte han å kalle seg Monolight. I 1995
kom det selvtitulerte albumet
"Monolight",
i 2002 fulgte "Free
Music". I mellom
der ga han ut albumene
"Spiritstalker" og
"Runeology",
som var samarbeidsprosjekt med andre arister.
|
|
|
|
|
|
|
"Monolight" |
|
"Spiritstalker" |
|
"Runeology" |
|
"Free
Music" |
På
tidlig 80-tall hadde Rune vært med og drevet det lille plateselskapet
Uniton. Og i 1998 tok han opp tråden, da han startet sitt eget lille
plateselskap, kalt Rune
Grammofon. Det
startet med at han i januar 1998 ga ut trippel CDen
"Supersilent 1-3" med
bandet Supersilent.
Platene inneholdt improvisert 'deathjazzambientavantrock'
som han selv omtalte det som. Foranledningen for utgivelsen var en
konsert Rune hadde vært tilstede på som gjorde inntrykk, med norske Veslefrekk
på London Jazzfestival.
I årene som fulgte fortsatte han å gi
ut plater med Supersilent, og andre smale artister som ellers neppe
ville fått gitt ut musikken sin på plate.
Rune
Kristoffersen (Aftenposten i 2000): "Jeg gir ut plater kun etter
egen interesse. Musikk jeg liker, rett og slett. Helt uten tanke på at
det skal selge. Jeg har gitt ut musikk jeg visste var der, men som ingen
andre ville gi ut. Jeg representerer en nisje, og er fornøyd med
det."
Med
årene har Rune gitt ut flere hundre plater på plateselskapet sitt, og
har vært så opptatt med det at det ikke har vært tid for å noen
reunion med Per Øystein under Fra Lippo Lippi navnet.
I august
2001 fikk Rune Grammofon hyggelig omtale i det velrenommerte britiske
musikkmagasinet The
Wire. Rune fikk også
muligheten til å presentere 11 av artistene som hadde gitt ut plater
på hans label - bl.a. ham selv (Monolight) - gjennom en CD som ble lagt
ved i bladet.
Rune
Kristoffersen avbildet i Aftenposten, i 2000 og 2001.
Mens Rune
var opptatt med soloplater og plateselskap de første årene etter at
Fra Lippo Lippi ble oppløst, valgte Per Øystein å ta det litt med ro,
og heller bruke tid med familien. I 1997 var han gift, og blitt far til
to barn.
I 1996
deltok Per Øystein som låtskriver på Trine
Reins nr. 1 album "Beneath
My Skin". Mens i
1997 skrev han låter til Jan
Werners album
"Inner secrets".
Ved siden av musikken jobbet han deltid som pleier innen helsevesenet.
I 2000
opptrådte Per Øystein som Fra Lippo Lippi på en 80-talls revival
konsert i Manila på Filippinene. Her ble han møtt av elleville fans,
et stort pressekorps, og en 'varmhjertet tilskuerskare' på hele 19.000
mennesker. Per Øystein: "Moro at vi ikke var glemt."
Denne
konserten ga ham en aha opplevelse - og lyst til å fortsette å opptre
som Fra Lippo Lippi. Dessverre fikk han ikke med seg Rune, da han var
for opptatt med plateselskapet sitt. Så Per Øystein valgte å
planlegge turne og innspilling av ny Fra Lippo Lippi plate uten
ham. Per Øystein: "Nå er det mitt prosjekt, men vi er enige. Han
har plateselskapet sitt. Vi har jobbet tett og nært sammen siden 1983.
Nå tar jeg skrittet, og kjører mitt eget løp."
Tilbake i
Norge begynte arbeidet med den nye Fra Lippo Lippi plata. Per Øystein
stod selv for finansieringen av innspillingen, med midler han hadde
spart opp. Med seg som produsent fikk han profilerte Svein
Dag Hauge (Lava,
Mezzoforte, Jahn
Teigen,
Bobbysocks)
som han hadde jobbet sammen med på Trine Reins plate.
Per
Øystein skrev alle låtene selv, med unntak av 4 spor, der han fikk
hjelp fra tekstforfatteren Kari
Iveland. Plata ble
spilt inn i Nova 2 på
Spydeberg i Østfold, i
Fersk Lyd, Oslo,
og Living Room,
Oslo.
Sent i
2002 (tidlig 2003?) var plata, som fikk navnet
"In a Brilliant White"
klar for utgivelse. Dessverre for norske platekjøpere ble den bare
gjort tilgjengelig i Østen (gitt ut av EMI),
slik at den i ettertid har blitt en ettertraktet og dyr plate å kjøpe
på nettet.
Fra
Lippo Lippis "In a Brilliant White"
Det ble
ikke gitt ut noen fysiske CD-singler fra plata, selv om "Ordinary
Guy" ble gitt ut
som promo CD). Men "Later"
ble gjort tilgjengelig for filippinske radiostasjoner i forkant av
plateutgivelsen, i 2001. Og det ble en kjempehit i Østen - den største
Fra Lippo Lippi har hatt der nede. Selv om det ikke ble laget noen
musikkvideo til låta (Per Øystein fikk spilt inn en senere), har flere brukere på Youtube
laget sine egne 'videoer' til låta, slik at "Later" i dag
fins tilgjengelig på nettet i mange utgaver. De mest populære
'videoene' til låta er spilt av på Youtube i henholdsvis, 1,3
millioner, 711.000, 365.000, 94.000 visninger. Slik at den er blitt
spilt av over 2,5 millioner ganger.
"Later"
var en vakker pianoballade som kunne minne om mye av det Fra Lippo Lippi
hadde laget i årene etter 1985. Den er blitt covret av svært mange
(filippinske) artister i årene etterpå.
Per
Øystein Sørensen i 2003.
I 2005
ble den norske 1985 versjonen av "Songs" gitt ut pånytt
sammen med liveplata "Crash Of Light". Førstnevnte hadde
aldri vært gitt ut på CD tidligere.
Utgivelsen
av plata ble anmeldt i Aftenposten: "En for mange glemt perle i
norsk popmusikk, og det bør sies - ett av 80-tallets beste norske
utgivelser. Da snakker jeg selvfølgelig om den norske førsteutgaven.
Virgin records ville ha et mer internasjonalt lydbilde, og de fleste
sangene ble delvis innspilt pånytt, eller ganske enkelt remikset.
Resultatet ble glattere, dvaskere og mindre særpreget."
2005
utgaven av "Songs" ble gitt ut av Rune Grammofon, og er
fortsatt tilgjengelig fra hans
nettside.
I 2006
var Per Øystein tilbake på Filippinene, der han gjorde 4 konserter.
Under konserten i Manila var det 10.000 mennesker som trosset tyfonen
som herjet, og møtte opp for å høre ham synge. Per Øystein: "Palmene lå strødd med rota opp på motorveien."
Dette var
5. gang at han besøkte landet. Han turnerte nå under navnet Per Sorensen.
Manila
konserten ble tatt opp med tanke på en DVD utgivelse.
I august
2011 ble Fra Lippo Lippi albumene "Songs" (1985), "Light &
Shade", "The Colour Album" og "Dreams" gjort
tilgjengelig pånytt, på en CD samleboks fra Rune
Grammofon. Disse albumene hadde i mange år vært vanskelig å få
tak i for platekjøperne. Sammen med "The Early Years"
fra 2003 hadde alle platene til Fra Lippo Lippi dermed vært utgitt
pånytt på CD.
Like
etter ble det gitt ut en ny boks fra Runes selskap, der alle 6 Fra Lippo
Lippi albumene (som han hadde vært med å spilt inn), ble gitt
ut pånytt på LP. "Songs" var også her representert med den
norske utgaven fra 1985. Med plata fulgte det et hefte som fortalte litt
om historien bak hver enkelt plateinnspilling.
Fra
Lippo Lippi (6LP).
I
september 2009 var Per Øystein Sørensen ute med sitt første soloalbum. Som på "In a Brilliant White" hadde han fått
hjelp fra Kari Iveland til å skrive tekstene. Plata var spilt inn og
produsert hos kameraten Håkon Iversen - mannen som han sang sammen med
på "La det swinge" i 1985.
Per
Øystein: "Vi har kjent hverandre helt siden vi gikk på Foss videregående skole i
Oslo i 1982. Vi har respekt for hverandre og jeg har tiltro til Håkon.
Jeg vet han som produsent ikke vil snakke meg etter munnen, men jobbe
for best mulig resultat. Når vi spilte inn platen la vi vekt på å
spille, ikke programmere. Resultatet er blitt en voksenpop-plate med
sanger for folk som vil senke skuldrene, sette seg ned og lytte."
Låtene
"Bildet som
forsvant" og "Vil du ta meg
imot" var norske
versjoner av låtene "Later" og
"Will I recognize"
fra "In a
Brilliant White".
Per
Øysteins plate fikk navnet "Våge"
- som et uttrykk for personlige opplevelser. Per Øystein: "Tittelen henspiller
på å ta tak i de litt vonde tingene, og våge
å gjøre det, slik for eksempel sangen
'Vil du ta meg imot' handler
om. Jeg har gått på en smell et par ganger og gått i terapi, og det
er godt å ha gjort det. Det er også litt skummelt å gi ut soloplaten.
Du har bare deg selv å stole på."
I
2009 kom Per Øysteins første soloplate, kalt "Våge".
Parallelt
med innspillingen
av plata jobbet Per Øystein som lærer ved Nesodden kulturskole, og Alværn
ungdomsskole.
I 2010
åpnet musikkmuseet Rockheim i Trondheim. Og en av de mange artistene
som blir presentert der er Fra Lippo Lippi. Slik som at man kan
interaktivt kan fylle et stort rom med artikler om bandet.
Fra
Lippo Lippi på Rockheim.
I februar
2011 gjennomførte Per Øystein 5 konserter på Filippinene. i 2012 var
Per Øystein ute med sitt 2. soloalbum, kalt
"Master of Imperfection".
I forkant av utgivelsen ga han ut singelen
"Loneliness".
10.
september 2012 opptrådte Per Sørensen på Norsk TV2 med FLL låta
"Beauty and Madness"
Fra Lippo
Lippi fikk dessverre aldri det store gjennombruddet i U.S.A. og
Storbritannia som både de selv og
andre musikkinteresserte nordmenn hadde håpet på.
I så måte delte de skjebne med andre norske band med store ambisjoner
på andre halvdel av 80-tallet. Likefullt kan Per Øystein og Rune se
tilbake på en opplevelsesrik tid som Fra Lippo Lippi, der spilte inn noen
av de beste platene som er gitt ut i Norge - plater som har solgt i
respektable 500.000 eksemplarer. Hadde
Virgin valgt å satse i U.S.A. slik de lovte, hadde man muligens kunnet
sette en ekstra null bak det tallet.
Det
hadde Fra
Lippo Lippis musikk fortjent.
|