Liam
Ó Maonlaí: Født 7.
november 1964, Dublin, Irland
Peter O'Toole:
Født 1. april 1965, Dublin, Irland
Fiachna O'Braonain:
Født 27. november 1965, Dublin, Irland
Leo Barnes:
Født 5. oktober 1955, Dublin, Irland
Jerry Fehily:
Født 28. august 1963, Dublin, Irland
Hothouse
Flowers markerte seg på slutten av 80-tallet som nok et
spennende rockeband fra den grønne øya. Foran en halv milliard
TV-seere i forbindelse med Melodi Grand Prix i 1988, ble
platekjøpere over hele Europa kjent med dem og låta "Don't
Go". Den ble starten på rekke suksessrike singler og album
fra dette bandet, som hentet inspirasjon fra irsk
folkrock, og amerikansk gospel. Hothouse
Flowers ble startet av sanger og keyboardist Liam
Ó Maonlaí, og Fiachna O'Broainain på gitar,
i april 1985. Liam og Fiachna var begge fra Dublin, og møttes
mens de gikk på Coláiste Eoin - en gælisk ungdomsskole,
på starten av 80-tallet. Liam hadde bakgrunn fra bandet The
Complex, der
han spilte med folk som like etter kom til å danne det kjente
bandet My
Bloody Valentine. I
starten kalte de seg
The Incomparable Benzini Brothers,
og var som et gateband å regne. De brukte å dra ned til Grafton Street
i Dublin hvor de tok seg noen øl og spilte for forbipasserende. Liam
Ó Maonlaí:
"We were cock sure of ourselves back then. We were bringing
houses down, we’d been playing live since we were nine or ten
years old in different bands.."
Samme år deltok de i "Street Entertainers of the Year"
- en konkurranse som de vant. Etter seieren ble også Peter O'Toole (bass),
Leo
Barnes (saksofon), og
Jerry Fehily (trommer) med i bandet. De
skiftet da navn til Hothouse
Flowers etter et
Wynton Marsalis album. Bandet
fikk mye oppmerksomhet før de i hele tatt hadde skrevet under
på en platekontrakt. Bl.a. i det prestisjetunge magasinet
Rolling Stone. De kalte bandet for
'the best unsigned band in the world'.
Gjennom seieren i konkurransen fikk de sjansen
til å spille i det irske TV programmet "The
Late Late show". Denne kvelden satt Bono fra
U2 og så på
programmet. Han ble imponert over deres spilleglede og tok
kontakt med Liam og co. Han tilbød dem kontrakt på hans nystartede
plateselskap Mother
records.
Hothouse
Flowers: "Bono fattet interesse for oss tidlig, og han
hjalp oss økonomisk med å gi ut en plate på sitt selskap." Den første singelen de ga ut på
Mother, var "Love Don't Work This
Way" fra 1987.
Den nådde en fin 7. plass i Irland. H.F.: "We were offered
a one single deal for the song ‘Love Don’t Work This Way’
which we recorded in Windmill, with
Flood as an
engineer/producer." For
de som hadde fulgt bandet en stund var den poporienterte
"Love Don't Work This
Way" et overraskende valg som singel, da de tidligere hadde
spilt irsk folk. Liam
Ó Maonlaí tar en øl med sjefen.
Dette
gjorde bandet enda mer interessant for pressen, som begynte å
sammenligne dem med nettopp U2. De så likhetstrekk mellom Bono
og Liam
Ó Maonlaí, og The Edge
og Fiachna O'Broainain. I 1987
dro Hothouse Flowers også på turne i England. I
1987 fikk de også æren av å følge U2 på deres verdensturne,
som oppvarmingsband. I
1988 signerte bandet platekontrakt med det større selskapet
Polygram. Her ga de ut debutalbumet
"People"
i mai 1988. Med seg som produsenter fikk de
Alan Winstanley
og
Clive Langer
- kjent for sine produksjoner med Madness
og Dexy's
Midnight Runners. H. F.: "Clive Langer and Alan
Winstanley came to see us. What we liked was their versatility;
they had worked with (Dexy’s Midnight Runners, Madness, and David
Bowie) to name a few. We did a good week of rehearsals and
reshaping and we then went to London to record. It was put
together in Westside Studios near Notting Hill Gate." "People"
ble umiddelbart en gigantsuksess, med 1. plass
på den irske albumlisten, der den holdt seg på topp i 10 uker,
som det mest solgte debutalbumet i irsk musikkhistorie. Men
det førte likevel til liten interesse
i Storbritannia. I
forkant av albumutgivelsen ga de ut singelen
"Feet On The Ground",
19. mars 1988, og også den gikk til topps i hjemlandet. 3.
singelen "Don't
Go" nådde 2.
plass.
Singelen "Don't Go". Gjennombruddet
for bandet utenom Irlands grenser, kom etter at de opptrådte med videoen til "Don't
Go" i pausen på
Eurovision Song Contest fra Irland det året. Bandet var i
utgangspunktet negativ til å stille opp i et slikt arrangement,
da de fryktet det kunne skade omdømmet deres. Men ideen om å
vise bandet som omstreifende gatemusikanter i de ulike landene
som deltok i GP, gjorde at de ble positive, da det ville vise
den sanne siden av bandet.
Musikkvideoen
til "Don't Go", med opptak fra hele Europa.
Etter
dette, ble "Don't Go" en stor hit i de fleste
europeiske land, bl.a. med 11. plass i Storbritannia, og 6. plass
i Sverige. Og like etter var det albumet "People"
sin tur til å gjøre det bra på listene. Denne gang hadde
britene fått øynene opp for Hothouse Flowers, med en 2.
plass i juni 1988. I Norge nådde plata en 11. plass i juli. I
U.S.A. ble plata en moderat suksess med en 88. plass, mens i
Australia ble det 30. plass. Låta
var skrevet av Liam som en bønn til en kamerat som lå i koma
etter en motorsykkelulykke. Dessverre døde kameraten like
etter. Liam
Ó Maonlaí
"People"
fikk
god kritikk, men bandet ble kritisert for å ligne for mye på
Van Morrison
og Bruce
Springsteen.
To artister de ikke engang hadde plater av i samlingene
sine. Men generelt var alle som uttalte seg om bandet
veldig positive. Plata bestod i tillegg til "Don't
Go", av flotte låter som
"It'll Be Easier in the Morning",
"I'm
Sorry",
og "Love Don't Work This Way". Hothouse
Flowers opptrådte i Norge to ganger i 1988. Først i juli -
deretter den 21. november. Begge ganger på Sardines i Oslo.
Aftenposten som anmeldte konserte de gjorde i juli, var full av
lovord om det irske bandet: "Sterk rock var det på
Sardines. Hothouse Flowers fikk mange nye fans denne
kvelden." De
rakk også å stille opp til intervju i ungdomsbladet
Det Nye etter
den første konserten. Der de fortalte om den irske
mentaliteten, og deres ønske om å synge om vanlige mennesker
og historier, framfor
politiske låter. Fiachna O'Braonain:
"Vi føler ikke at det er vår lodd her i livet å preke
til folk. Vi er musikere og historiefortellere." Hothouse
Flowers besøkte Oslo to ganger i 1988. Fra
venstre: Fiachna O'Broainain,
Peter O'Toole og Liam
Ó Maonlaí
I 1989 dro bandet på turne i U.S.A. Canada, Japan, og
Australia, samt at de opptrådte på Grastonbery Festival i England. Hele tiden hadde
de det neste albumet i tankene. Men pga. "People" gjorde seg
gjeldende i stadig nye land, og de hele tiden var på farten med
konsert opptredener, intervjuer, og TV-opptredener, ble ikke den
nye plata spilt inn før i 1989. Noen av låtene ble spilt inn i
U.S.A. i New Orleans, mens de var der. I tillegg til produsent
Norman Verso
fikk de også hjelp fra meritterte
Daniel Lanois,
som nettopp var ferdig med innspillingen av
"Oh Mercy"
med Bob Dylan. På
denne tiden deltok også
noen av bandmedlemmene på
Indigo Girls'
debutplate. "Home"
fra 1990 fortsatte i det sporet de hadde startet med på "People",
med genuin spilleglede og flotte låter, spilt på tradisjonelle instrumenter. Plata hadde ikke noen "Don't Go"
til å løfte den opp på listene. Men "Give it Up",
"Movies", og
en versjon av
Johnny Nash'
"I Can See
Clearly
Now", var likevel fengende låter. I tillegg inneholdt
plata en irsk folkesang i "Seoladh na nGamhna". Bandet har
i hele sin karriere blitt sammenlignet med andre artister. Og
her ble de igjen sammenlignet med landsmannen Van Morrison. De ble
samtidig omtalt som de irske hippiene. Muligens pga. den
positive spiriten i plata, og bandmedlemmenes lange, flagrende
hår. Plata
nådde en fin 5. plass i Storbritannia. Mens i Australia og Irland
gikk den til topps. Deretter bar det ut på turne igjen. Etter
utgivelsen av "Home" dro HothouseFlowers ut på en
lengre turne, som bl.a. brakte dem til Oslo og Rockefeller,
11. september 1990. Den
store interessen i Australia gjorde at de valgte å gi ut en
egen plate der, med låter fra "People" og
"Home", kalt
"Just A Note".
De fleste av opptakene var gjort på en radiokonsert i
Manchester, England. CDen somm inneholdt 7 låter nådde 74.
plass på albumlisten i Australia i 1991. Allerede i 1988 hadde
de vært ute med en 12" kalt "Just A Note",
beregnet for det amerikanske markedet, da med 6 låter på
plata.
"Just
A Note"
Deres
3. plate "Songs
From The Rain" kom ikke før i 1993.
Og i årene som var gått siden "Don't go", hadde
interessen for bandet falmet endel. Men "Songs From The
Rain" var likevel det beste albumet bandet hadde gitt ut.
Det var mer sjelfylt, lavmælt, stemningsfullt og velprodusert. Flere
kritikere holdt albumet som noe av det bedre som var laget, med
flotte låter som "An
Emotional
Time",
"Be Good, "One Tongue"
og "Isn't
It Amazing". Førstnevnte var skrevet sammen med
David A.
Stewart (Eurythmics), og fanger en sensommer stemning i
hippieånd, med falsettsang og e-bow dominert
gitarspill. Hothouse
Flowers fikk også hjelp på låtskriversiden fra amerikanske Will
Jennings som
hadde skrevet store hits som "Up
Where We Belong": Joe Cocker,
"Didn't We Almost Have It All": Whitney Houston,
og "Tears
In Heaven": Eric Clapton.
Liam, Peter and Fiachna dro over til Los Angeles for å møte
Jennings, og de møtet med ham ble svært positivt. H.F.:
"The man surprised us. A Texan with a real love for good
coffee, W.B Yeats, rebel yell and, of course, music. He told
stories that made us laugh, sang songs that made us cry and
brought out a side of us that was suppressed. A new way of
writing and we wrote ‘Gypsy Fair’ with Will. Also he played
us demos he had done with Roy Orbison just before he died."
Mye
pent er sagt om sanger Liam
Ó Maonlaí og hans stemme, men på "Songs From The
Rain" var han magisk. Han hørtes ut som en amerikansk
vekkelsespredikant, eller gospelsanger. Stemmen hadde
likhetstrekk med Bono, og han sang med et følelsesmessig
engasjement og varme som imponerte.
"Songs
From The Rain" nådde 7. plass i Storbritannia, noe som skulle bli bandets siste
topp 40 plassering der. Etter dette skulle det gå 5 år før
bandet pånytt kom sammen for å lage plate. Årsaken var at de
var fysisk, mentalt og kreativt sliten, og at en pause fra
hverandre var nødvendig. Det var først meningen at de skulle ha et
års pause fra hverandre, men pga. hendelser utenfor bandet,
slik som skilsmisser, fødsler, giftemål (Liam giftet seg med 19 år gamle
Aiofe), død
(Liams far døde), ble pausen forlenget. Sanger Liam ble
også med
i et band sammen med Tim Finn fra
Crowded House som de kalte
ALT. Han var
også med i et band som het Donal Lunny
Band. I en
periode var han ute og turnerte med begge bandene. Peter
O'Toole og Fiachna O'Broainain dro på turne med Michelle
Shocked, og spilte inn plate med henne i denne perioden. Høsten
1995 møttes medlemmene av Hothouse Flowers for å starte
planleggingen av et nytt album. Og det møtet endte med at
Leo
Barnes og Jerry Fehily ble sparket fra bandet! Årsaken var
misnøye hos sanger Liam
Ó Maonlaí med de to, som hadde bygget seg opp over lengre tid,
og som han nå følte for å gi utløp for. Liam
Ó Maonlaí: "I
knew there were unresolved tensions within the group that we
just hadn't faced. We weren't firing on
all cylinders. . . . My father had been after me for some time
to address it, and it wasn't until he passed away that I finally
did something about it. It was a difficult but necessary
decision to make in order for the group to survive and move
ahead." Leo
Barnes og Jerry Fehily ble sparket fra Hothouse Flowers i
1995. Fehily
og Barnes fortsatte som musikere etter dette, uten at noen av
dem klarte å markere seg på noen måte. Som
erstatning for de to valgte
Fiachna,
Liam og Peter å hente inn en ny trommeslager og saksofonist,
uten at det føltes rett, så de bestemte seg for å fortsette
som en trio. Peter gikk fra å spille bassgitar til å bli
rytmegitarist på denne tiden, samt å spille gresk bouzouki,
og mandolin. Og ifølge dem selv førte forandringen til at
stemningen i bandet ble sunnere, mer kameratslig, og intim. Liam
Ó Maonlaí: "
We've reclaimed the liberating aspect that's been missing for so
long. . . . We're focusing on making music once again." Hothouse
Flowers som trio.
Plata
"Born" ble spilt inn på Jamaica og i Dublin i 1998
sammen med
"The godfather of Reggae", Joe
Higgs. De
fikk også hjelp fra trommeslageren Wayne
Sheehy og
bassisten
Rob Malone.
I motsetning til de foregående platene hadde Liam og co. valgt
å ta i bruk nyere teknikk som electronisk loops, synthesizere
og studioeffekter. Lyden på plata var mye mer komprimert, og
låtene dominert av el-gitarer. Borte var de mer folk-inspirerte
låtene, med bruk av mer tradisjonelle instrumenter. I stedet
kunne plata minne om Britpop og med et mer 'tidsriktig'
lydbilde. Selv
var bandet svært fornøyd med den nye plata. Liam
Ó Maonlaí : "It's loud
and certainly is more aggressive than our earlier work. It's our
first recording as a trio, too, and we just kind of let loose
with a sound that really has a feeling of power behind it."
"Born" ble av
pressen mottatt som et kjært barn som var kommet hjem. Men selv
om kritikkene var fine, var ikke fansen helt fornøyd, og plata solgte ikke all verden.
"Born"
fra 1998. Hothouse
Flowers' fire første album ble gitt ut på London
Records. Men
i 1999 var kontrakten løpt ut, uten at noen av partene hadde
ønske om å fornye den. Med seg på kjøpet fra London Records
fikk bandet rettighetene til låtene de hittil hadde spilt inn,
noe som gjorde det mulig for dem å gi ut et liveplate med
innspillinger fra en konsert de gjorde i National
Stadium i Dublin, i oktober 1998. Plata fikk navnet
"Live", og
gitt ut av Hothouse Flowers selv, uten noe selskap i ryggen. Hothouse
Flowers var ute på turne både i 1999, 2000, 2001 og 2002. Og
fra 1999 og utover ble de utvidet til en kvartett, da
trommeslageren Dave
Clark ble medlem av
bandet. Han hadde bakgrunn fra det irske rockebandet Blue
In Heaven. I
2000 ble "The Best
of Hothouse Flowers"
gitt ut - en plate som av en merkelig grunn
manglet låtene fra "Songs From The Rain", og dermed
var ganske verdiløs. Dette ble rettet opp i 2004 med plata
"Greatest Hits", som var samme plata som fra 2000, men
med de beste låtene fra "Songs from the rain". I
2006 kom "The
Platinum Collection",
som også var en grei samleplate. I
2003 var Hothouse Flowers også ute med
"The Vaults Vol. 1",
som var materiale fra årene 1995 til
1998, med låter som ikke kom med på "Born", og
låter som medlemmene av bandet hadde skrevet hver for seg i den
tiden.
"The Vaults Vol. 1" I
februar 2004 var Hothouse Flowers også tilbake med et nytt
studioalbum kalt "Into
Your Heart". Og igjen
hadde de laget en plate med inspirasjon fra
folk, rock og gospel. Ikke minst i singelen "Your
Love Goes On", hvor de
hadde fått med Dublin
Gospel Choir.
Den nådde en fin 3. plass på den irske singellisten. "Into
Your Heart" var produsert av bandet selv og John
Reynolds, og
var laget i en mindre skala enn de foregående albumene. For fansen
som hadde ventet i mange år på nytt materiale fra drivhus gutta,
var dette en kjærkommen plate. Også "Into
Your Heart" nådde 3. plass i Irland, men ble ikke
lagt merke til ellers i verden.
"Into Your
Heart" var en 'feel good' plate, med sommerlige låter som "Santa
Monica"
og "Baby
I Got You".
Tempoet i låtene var jevnt
over roligere, og stemningen var mer avslappet. I "Peace
Tonight"
hadde Liam lagt an en falsett-stemme som gjorde at han hørtes
ut som en kloning av
Prince.
Høydepunktet på plata var den lett storslåtte balladen
"Feel Like Living". Om
man liker de foregående platene til Hothouse Flowers vil man
like "Into
Your Heart", da det er en flott plate (Webmaster). "Into
Your Heart" ble gitt ut på
RubyMusic
i Europa og distribuert av Redeye
i U.S.A. Hothouse
Flowers i 2004. Fra
venstre: Peter O'Toole, Fiachna O'Broainain,
Liam
Ó Maonlaí og Dave Clark.
Som vanlig ble
plateutgivelsen fulgt opp med en lengre turne. Bl.a. med
opptreden på Glastonbury festivalen. Etter dette valgte Peter
O'Toole å gi seg i Hothouse Flowers. Og aktiviteten i bandet
sank også etter det. I
årene som fulgte gikk sanger Liam
Ó Maonlaí solo, med flere utgivelser
under eget navn, og flere soloturneer.
I
2005 var Liam
Ó Maonlaí ute med albumet "Liam". I 2008 kom
"To Be Touched". Fiachna O'Broainain
flyttet til Frankrike på 2000-tallet, der han bl.a. jobbet med
artister som
Belinda Carlisle og
Indigo Girls. I 2007 opptrådte Hothouse
Flowers igjen på Glastonbury
festivalen.
I 2009 og 2010 var Hothouse
Flowers samlet igjen, med opptredener i bl.a. U.S.A. og Canada. i
2008 fikk Liam endel oppmerksomhet i media, da han og
sekkepipespilleren Paddy
Keenan dro ned til det
afrikanske landet Mali for å komme i kontakt med lokale
kunstnere, og for å delta på Festival
au Désert, nær
Timbuktu i Mali. Reisen ble filmatisert, og gitt ut som
dokumentaren "Dambé:
The Mali Project". I
2009 opptrådte Hothouse Flowers på
Kansas City Irish
Festival i Missouri.
Konserten ble tatt opp, og deretter gitt ut som liveplata "Goodnight
Sun", i 2010.
Ideen til tittelen fikk Liam etter den flotte solnedgangen den
kvelden de opptrådte.
Liam
Ó Maonlaí: "We were in the embrace of a great
night and the sun was setting too my right.'Good night sun' I
said. 'be back before dawn'!"
Liveplata
"Goodnight Sun" fra 2010.
Mellom 2010 og 2014 var
det liten aktivitet i bandet. Men i 2015 tok det seg opp igjen,
med flere enkeltkonserter, og turne i Storbritannia. Tilbake i
bandet var også Peter O'Toole, etter flere sabbatsår. I et
intervju kunne bandet også fortelle at de var igang med
inspillingen av et nytt studioalbum, med forventet release i
2016.
Liam Ó
Maonlaí:
"Pete O’Toole’s return to the band was the missing link
in terms of making a record. He’s a musical tour de
force."
Pete
O’Toole ble medlem av Hothouse Flowers igjen i 2015, 11 år
etter at han sluttet.
I oktober og
november 2015 var Hothouse Flowers ut på en turne, kalt
"Away with the Traveling
Circus".
I forbindelse med turneen ble det kjent at bandet også jobbet
med et nytt studioalbum, og noen av låtene fra albumet ble
spilt på turneen.
I november
2016 fikk de æren av å opptre på Amazon
Prime's The Grand Tour, der de framførte "I Can See
Clearly Now". Som et resultat av denne fine eksponeringen
ble låta en hit pånytt, med 1. plass på iTunes Rock
Chart Singles i
Storbritannia.
Samme måned
var de også ute med sitt nye studioalbum, kalt
"Lets Do This Thing".
Plata var spilt inn i Windmill
Lane Studios i Dublin. Plata ble hovedsaklig gitt ut som digital
nedlasting, noe som gjør det vanskelig å finne fysiske utgaver
av plata.
Selv om det
var gått mange år siden sist Hothouse Flowers spilte inn en ny
plate, og de hadde vært på reisefot sammen i årene etter
hadde de ikke brukt mye tid til å skrive nye låter. Så da de
i september 2015 gikk i studio i Windmill Lane Studio
i Dublin stilte de med nesten blanke ark. H.F.: "We started with a blank page. No baggage, no agenda, no
direction – just a desire to create together a new
conversation that binds us together and forges a new path for us
moving forward. What came seemed to drop from the sky and into all of our
subconscious and out and meld into the new music."
Tittelen
"Let's Do This Thing"var en linje fra en av låtene
på plata, og det var også mottoet de hadde i studioet, om at
de ikke skulle være redde for å prøve ut nye ting.
Albumet
"Let's Do This Thing" fra 2016.
På den tiden
"Let's Do This Thing" ble git ut bestod Hothouse
Flowers av: Liam
Ó Maonlaí på vokal, keyboard og gitar
, Fiachna O'Braonain
på gitar og vokal, Martin
Brunsden på
dobbel-bass og vokal, Peter O'Toole
på bass og gitar, og Dave Clark på trommer. Med unntak av
Brunsden hadde alle medlemmene lang fartstid i Hothouse Flowers.
Brunsden forsvant ut av bandet like etterpå.
Martin
Brunsden var innom som medlem av Hothouse Flowers en kort
periode
I
tiden etter utgivelsen av "Let's Do This Thing" var
Hothouse Flowers ofte ute og opptrådte, på turneer og
festivaler. For det meste i Irland, men også i Storbritannia og
på kontinentet.
Hothouse
Flowers har helt siden starten vært et energisk liveband som
ofte er ute og opptrer.
I
juli 2017 kunne Liam O’Maonlai fortelle at de jobbet med en ny
versjon av "Let's Do This", da de i ettertid ikke
syntes plata hørtes så bra ut som demoene de hadde spilt inn i
studio. Liam: "I had a listen to it and decided it didn’t
sound quite as good as the rough mixes, so we’ll be putting it
out again."
I
juli og
august 2018 fikk Hothouse Flowers æren av stå på samme scene
som sitt musikalske forbilde Van
Morrison.
Også The
Waterboys
opptrådte på konsertene i bl.a. Liverpool og Bedfordshire i
England.
|