(John)
Jarvis Whitehead: Født i Manchester, England
John J. Campbell:
Født i Oldham, England
På
60-tallet var Liverpool sentral i den britiske bølgen som skyllet
over Europa og U.S.A. Først og fremst med The Beatles som ble en
inspirasjon og et forbilde for mange andre band i området. Også
Gerry & the Pacemakers, Swinging Blue Jeans og
Freddie & the
Dreamers gjorde det bra på listene på første halvdel av 60-tallet.
Men mot
slutten av 60-tallet, og på det meste av 70-tallet havnet
dessverre Liverpool litt i bakleksa. Mens byer som f.eks. Birmingham fikk sin
storhetstid på 70-tallet, med Black
Sabbath, Moody
Blues, Judas
Priest, Electric Light Orchestra og
Yes.
Mot
slutten av dette tiåret begynte det imidlertid pånytt å røre seg i
den gamle havnebyen Liverpool. Inspirert av pønken, northern soul og
synthrock, fikk byen en litt annen musikkscene enn den Birmingham
hadde hatt med sin tyngre rock.
Det var
flere faktorer som førte til den bølge av suksessrike popband som
kom ut av byen på 80-tallet. Artister som The
Real
Thing og
Deaf School hadde på slutten av 70-tallet vist at det gikk an å ha
suksess, selv om man kom fra Liverpool. Utestedet Eric's var en viktig arena for musikerne
i byen. Her fikk de vist seg fram foran et entusiastisk
hjemmepublikum. Band som O.M.D., Big
In Japan, The Teardrop Explodes,
Echo & The Bunnymen gjorde alle sine første opptredener på denne
etter hvert legendariske klubben.
Utestedet
og konsertarenaen Eric's.
En
annen viktig faktor var studioet Amazon
i Kirkby - et studio som på
starten av 80-tallet var "state of the art", på den måten
at de var tidsriktig utstyrt med det siste innen studioteknikk. Band
som James, The
Smiths, Bunnymen, Teardrops,
The Lotus
Eaters, China
Crisis, O.M.D., Dead
Or Alive,
Holly Johnson
(Frankie Goes To Hollywood), A Flock of
Seagulls,
og Deep Purple var alle innom studioet i løpet av første halvdel av
80-tallet.
På 80-tallet ble de britiske listene dominert av artister som Frankie
Goes To Hollywood, China Crisis, The
Christians, A Flock of Seagulls, Elvis
Costello, Echo & the Bunnymen, The Teardrop Explodes, Black, The
Lightning Seeds, Dead or Alive, O.M.D. og It's
Immaterial - alle med
Liverpool som opprinnelsessted. Ingen annen britisk by kunne vise til
det samme mangfoldet og suksessen som Liverpool på den tiden.
John J. Cambell,
Henry Priestman og
Jarvis Whitehead
var sentrale personer i Liverpools musikkmiljø på slutten av 70-tallet. Sammen skapte de
It's Immaterial - et av de absolutt beste, mest kritikerroste og
spennende bandene fra byen på 80-tallet. Med flotte låter som "Driving
Away From Home (Jim's Tune)",
"Ed's Funky
Diner (Friday Night, Saturday Morning)"
og
"Space".
It's
Immaterial, med John J. Cambell og Jarvis Whitehead.
Riktignok var verken John eller Jarvis
fra Liverpool opprinnelig, da de begge var fra nabobyen Manchester. John hadde flyttet til byen for å gå på
kunstskole og studere film mens Jarvis var arkitektstudent. Jarvis
hadde tidligere jobbet som slakter. I
ungdommen hadde Jarvis spilt i ulike folk-band inspirert av
Led Zeppelin.
Jarvis: "I used to play horrible folky guitar." Blant
vennene ble de regnet
for å være intellektuelle, da de hadde interesse for poesi, historie og
arkitektur. Også Jarvis heter John til fornavn, men valgte å kalle
seg Jarvis - som var mellomnavnet hans, for at de to ikke skulle bli
forvekslet.
Det litt merkelige
bandnavnet hadde sitt opphav rundt 1980 da de funderte på hva de
skulle kalle seg. Tilslutt fant de ut at det var uvesentlig (immaterial)
hva de kalte seg: "It's immaterial what we call ourselves". Og
vips! så hadde de et navn på bandet sitt. De ble som regel omtalt
som "itsy" av de som kjente John og John (Jarvis). Mens enkelte
uinnvidde kalte dem for Bits of Material, eller it's in material.
Campbell og
Priestman hadde møttes på slutten av 70-tallet, da de begge var medlemmer av Liverpool bandet
Albert Dock And The Cod Warriors.
I den første tiden var de husband på Eric's på torsdagene - Eller The
Revolution, som
livestedet het på den tiden. John Campbell: "The club was
originally called The Revolution and had kind of revolutionary figures
on the wall!"
Albert Dock And The Cod Warriors live på The Revolution rundt 1976.
Albert Dock fikk gleden av å være oppvarminsband for
The
Sex Pistols, på
deres konsert der den 15. oktober 1976. John Campbell og Jarvis
Whitehead møttes første gang på denne konserten
Albert Dock bestod av hele 7
musikere- musikere som i forveien hadde møttes på universitetet i Liverpool. Litt senere ble
bandet redusert til 5 medlemmer og omdøpt til The
Yachts. Disse 5 var
John J. Campbell, Henry Priestman, Martin Watson, Martin Dempsey og
Bob Ellis. The
Yachts fikk sin debut som oppvarmingsband på Eric's, da de
opptrådte før Elvis
Costello. Bandet fikk
platekontrakt med Stiff records
i 1977. Like etter ga de ut sin
første singel, kalt "Suffice
To Say". "Suffice
To Say" fikk strålende kritikk i musikkavisene og er i ettertid
regnet som en Liverpool-popklassiker.
Etter dette valgte
imidlertid Campbell å gi seg i Yachts, og musikkbransjen generelt, for
heller å konsentrere seg om skolen.
Singelen
"Suffice to say": The Yachts. Med Henry Priestman
helt til høyre, og John J. Campbell til venstre for ham.
De fire som ble
igjen i Yachts valgte å droppe Stiff Records, og heller gå over til Elvis Costello og Nick Lowes selskap
Radar. Her ga de ut singelen
"Love You Love
You" som ble en
liten hit innen power pop-sjangeren som var utbredt på slutten av 70-tallet (Cheap Trick, The Knack, The Romantics).
I 1979 og 1980 ga de ut albumene "Yachts"
og "Yachts Without Radar"
før de valgte å gi seg.
Inspirert av
musikkmiljøet i Liverpool valgte Campbell i 1980 å starte opp band
igjen, denne gang som It's Immaterial. Med seg fikk han mange av de
musikerne han hadde spilt med i Yachts, slik som Henry Priestman, John
Mason og Martin Dempsey.
Gitaristen
John 'Jarvis'
Whitehead ble også med i bandet. Dempsey og
Mason forsvant ut av It's Immaterial like etterpå.
I forkant av dette, og også i tiden etterpå var
Whitehead medlem av Rebel
Da Fe - et band som i 1983
fikk gleden av å opptre hos radiolegenden John
Peel. Whitehead
var en dyktig gitarist, med en særegen måte å spille gitar på. Bl.a. hadde han noe han kalte
E-gitar.. som var gitaren hans stemt i E-dur. Noe som gjorde at den hørtes ut som en trompet. Henry
Priestman om Whitehead: "Great guitarist, very unusual style,
very inventive."
|
|
|
|
|
|
|
John
J. Campbell |
|
Henry
Priestman
|
|
Jarvis
Whitehead
|
Med seg på veien
fikk de et råd fra Deaf Scool-medlem
Clive Langer (senere
stjerneprodusent) om å skrive låtene sine selv. Sine første konserter sammen gjorde de på
Mansonic
Club i Liverpool.
Disse konsertene var gjerne preget av improviasjon og fri kunst der
de gjorde merkelige ting på scenen.
I 1980 ga It's
Immaterial ut
sin første singel kalt "Young Man
(Seeks Interesting Job)"
på sitt eget uavhengige selskap
Hit Machine.
"Young Man"
var opprinnelig en låt med The
First. For å få
råd til innspillingen måtte de låne penger av folk de kjente.
Jarvis Whitehead: "We borrowed money of different people that I
still think we try to avoid."
"Young Man
(Seeks Interesting Job)"
ble It's Immaterials første singel, i 1980.
De klarte å skaffe
tilveie nok penger til at eieren av
Inevitable Records,
Pete Fulwell,
lot dem få studiotid i Amazon Studios i Kirkby. Her spilte de inn "A
Gigantic Raft Of The Philippines" og
"No Place For
A Prompter"
som i 1981 ble å finne på singelen
"A Giant Raft".
Til å hjelpe seg på innspillingen fikk de med Joe
Musker fra Dead
Or Alive på
trommer. Campbell var på besøk i USA på den tiden "A
Gigantic Raft Of The Philippines" ble skrevet. John Campbell: "I go away on a US tour, come back, and they've got this great
song! It possibly benefitted... I should go away more often."
"A Gigantic
Raft Of The Philippines" ble gitt ut på singel pånytt både i
1982 og 1984, med andre cover, og på forskjellige plateselskap.
I 2004 ble "A Gigantic Raft Of The Philippines" overraskende hentet
fram igjen, til den amerikanske storfilmen "The Manchurian
Candidate" med
bl.a.
Denzel Washington.
De
tre utgavene av "A Gigantic Raft Of The Philippines"/"A
Giant Raft", fra 1981, 1982, og 1984.
I 1981 fulgte "Imitate
The Worm".
Deretter fulgte en opptreden hos John Peel på hans radioprogram på
BBC kalt "Peel Sessions", 11. november 1981. Her framførte
de "A Gigantic
Raft Of The Philippines", "Imitate The Worm",
"White Man's Hut",
og "Rake".
Bandet bestod på den tiden av Campbell (vokal), Whitehead (gitar),
Priestman (keyboard, gitar), Julian
Scott (bass), og
Paul Barlow
(trommer).
De merkelige titlene
"White Man's Hut" og "A
Gigantic Raft Of The Philippines" var
hentet fra boken "An
Illustrated History Of The World".
17. juli
1982 var It's Immaterial tilbake hos John Peel, der de framførte de
nye låtene "Huzah Huzah
Physic Stick", "Life's My Favourite Instinct", "Speak"
og "Washing The
Air". Besetningen var den samme
som sist, med unntak av Julian Scott som hadde gitt seg.
Etter dette fikk
It's Immaterial kontrakt med giganten Warner,
gjennom deres underselskap Eternal.
Her ga de i 1983 ut singelen "White Man's Hut".
Reklameplakat for singelen "White Man's Hut".
Men samarbeidet med
Warner gikk dårlig. Årsaken var at Campbell og co. ikke ønsket å
opptre live, men heller presentere seg overfor platepublikummet
gjennom tegnefilmer, med musikk til.
Warner-sjef Rob
Dickins fnøs av
ideen, og like etter var It's Immateral ferdig på Warner. Jarvis
Whitehead: "Just after that, a-ha
did one (animasjonsfilm)."
John Campbell: "At one point we got quite excited about the idea of video vinyl
- trying to put things into a setting on the record, a very kind of
pictorial sound."
I 1983 skjedde det
ellers lite. Annet enn at de opptrådte hos John Peel for 3. gang 12. november 1983.
Denne gang med låtene "Let's
Murder The Moonshine",
"Challo",
"White Man's Hut", og "The
Worm Turns".
John
Peel ble en viktig støttespiller for It's Immaterial.
6. mai 1985 gjorde It's
Immaterial sin 4.
og siste opptreden hos Peel, med låtene "Rope", "Hang On Sleepy Town", "Space"
og "Festival Time".
Låter som senere kom til å bli å høre på It's Immaterials
debutalbum. Paul Barlow var her erstattet med Brenda
Airturo på trommer.
Med de mange innspillingene
som ble gjort hos John Peel, med låter som senere ikke er blitt gitt
ut på plate, hadde det vært interessant om noen kunne gitt ut plata
"It's Immaterial - The Peel Sessions",
slik Strange Fruit Records
i sin tid gjorde med band som
The
Smiths, The
Cure, Joy
Division, og New
Order, og deres opptak
hos John Peel. Deler av materialet er heldigvis å finne på Youtube.
På denne tiden valgte Henry
Priestman å gi seg i bandet. Han var misfornøyd med at han
ikke fikk utløp for sine musikalske ideer innenfor bandet. I stedet
valgte han å jobbe med andre musikere, i tillegg var han i en periode
medlem av Liverpool-bandet Wah!. Han fikk også arbeid
som innspillingsansvarlig i Pete
Fullwells Benson Street studio i
Liverpool. Fullwell hadde tidligere vært driver av Eric's, og var
utvilsomt en av de mest sentrale skikkelsene i Liverpools musikkliv.
Selv om Priestman sluttet i It's Immaterial, valgte han å fortsette
som assosiert medlem av bandet, noe man la merke til i musikkvideoen
til "Driving
Away from Home"
fra 1986.
Pete Fulwell hjalp
de gjenværende medlemmene John Campbell og Jarvis Whitehead med å
finne et selskap som kunne gi dem platekontrakt. Valget falt på det
lille Liverpool-selskapet
ARK Records. I Russ
Abbots studio i
Saughall spilte de inn EPen "Fish
Waltz", som
bestod av låtene
"The Better Idea",
"Several Brothers",
"Lullaby" og
"Fish
Waltz".
"The Better Idea" og "Lullaby" ble å finne på
It's Immaterials album.
Magasinet
Time Out likte
EPen, og presenterte den som 'Single of the week'. Like etter
opptrådte Jarvis og John på Electric
Cinema i London. Og
her var bransjefolk fra andre plateselskaper tilstede, bl.a. Ross
Stapleton fra Virgin
Records. Han likte
det han hørte, der han så på It's Immaterial som en britisk utgave
av Talking
Heads (en
sammenligning som egentlig var treffende). Og like etter fikk Jarvis
og John platekontrakt med Virgins underselskap Siren
Records.
Senere i 1985 ga de
ut "Ed's Funky
Diner" på
singel på Siren. Og dette var en utrolig flott låt, som kanskje den
beste låta It's Immaterial noengang spilte inn. Med sin feel-good
stemning, og flotte arrangement. "Ed's
Funky Diner" nådde Topp 75 på den britiske singelisten, men
hadde fortjent langt bedre (Webmaster).
Fra
videoen til "Ed's Funky Diner". Campbell hadde
en uttrykksfull stemme, der særlig hans småprating innimellom syngingen
bidro til å skape et særegent sound. "Ed's Funky Diner" var en hyllest til et
merkelig middagssted der alle gjester var velkomne uansett hvem de
var. "Ed's Funky Diner" var også en hyllest til den
amerikanske installasjonskunsteren Ed
Kienholz, som John
Campbell var inspirert av da han gikk på kunstskole. John Campbell: "It's an extiension of my days at art college, he's a chap I
admired a lot at the time. Kienholz evolved this teqhnique of
sculpture which started to be called 'funk art'. That's how we got the
title for the song, which i is like throwing together his name, funk
art, and the name of one of his sculptures."
Bildet på coveret
av "Ed's Funky Diner"
viser bilde av Kienholz' kunstverk "The
Beanery".
Singelen
"Ed's Funky Diner"
Det ble også laget
en surrealistisk men stilfull video
til "Ed's Funky
Diner", som en forlengelse av inspirasjonen fra Kienholz. John
Campbell: "There's a surreal aspect to it as there is about the
song."
Innspillingen av
låta ble også det første møtet mellom Henry Priestman og de 3 Christian-brødrene (de hadde ytterligere to brødre). Disse var invitert av bandet til å kore på
"Ed's Funky Diner", gjennom deres felles manager Peter
Fullwell.
12.
juli 1986 opptrådte It's Immaterial med The Christians på Granada TV
med "Ed's Funky Diner"
Etter at innspillingen av singelen var
ferdig kom Priestman i prat med Russel og Garry
Christian. Han
presenterte noen låter han hadde skrevet, for å høre hva de
syntes om dem. Og ikke lenge etter
var
The Christians
dannet. Bandet bestod av Priestman og Christian brødrene Garry, Russell og
Roger. Roger Christian forsvant
ut av bandet like etter.
Paul Barlow som
hadde spilt trommer med It's Immaterial tidligere kom til å delta på
plateinnspillingene med The Christians.
Henry
Priestman (til venstre) opplevde etter hvert stor suksess
sammen
med Russell og Garry i The Christians.
I januar 1987 fikk
The Christian sin første topp 40 hit i Storbritannia (22. plass) med
"Forgotten Town", der bandet imponerte med sin flotte vokal
og Priestmans evner på keyboard. I 1990 toppet The Christians den
britiske albumlisten med det glimrende albumet "Colour".
"Ed's Funky Diner" ble produsert av Dave
Bascombe, som på
den tiden var relativt ukjent. Han hadde jobbet som produsent på
plater med mindre kjente band som Freeze
Frame og H20,
og jobbet som lydtekniker for Tears
For Fears. Da it's Immaterial
skulle igang med innspillingen av sin neste singel
"Driving Away From Home (Jim's Tune)", ønsket de å ta
Talking Heads-linken fullt ut, og få sanger
David Byrne til å
produsere singelen. I stedet endte de opp med Jerry
Harrison fra
Talking Heads, noe som heller ikke var noe dårlig valg. Vinteren 195/1986
dro Jarvis og John over til Milwaukee i U.S.A. for å jobbe i
Harrisons studio der. Men det viste seg raskt at man hadde helt ulike
ideer til hvordan lydbildet på
"Driving Away From Home" skulle være. Harrison stilte med
en rytmeseksjon som han hadde tenkt å bruke, mens Jarvis og John
heller ønsket å bruke en trommemaskin, da den bidro til å skape et
mer spennende lydbilde.
John Campbell: "He wanted to go full on-country, but we wanted that twist of the
drum machine."
De endte med at de
gjorde en avtale med lydteknikeren der om å få låne studioet på
kveldstid når de andre var dratt hjem, for å spille inn en egen
versjon av låta. Det mest positive som kom ut av turen til U.S.A. var
at John og Jarvis kom i kontakt med Country & Western-musikeren Jim
Leiber. De så ham
opptre en kveld med sitt munnspill, og de ble umiddelbart imponert.
John Campbell: "He played some fantastic harmonica." Jarvis
og John lurte på om ikke Leiber kunne bidra på låta deres, noe han
ønsket, men han skulle dra til Nashville dagen etter. Det endte med
at opptakene ble gjort samme kveld. Resultatet ble det flotte
munnspillpartiet
på
"Driving Away From Home (Jim's Tune)", som virkelig bidro
til å løfte låta, og gi den et western-preg som kledde den. Og det
er denne Jim Leiber som er Jim i "Jim's Tune".
Tilbake i England
fikk John og Jarvis hjelp fra Dave Bascombe til å 'reparere skadene' på låta
som Jerry Harrison hadde påført den. Dave Bascombe: "Jerry had
done it with a real drummer. And it sounded like 'oompah'."
Dave
Bascombe
Da
"Driving Away
From Home (Jim's Tune)" omsider
ble gitt ut på singel, ble den en hit i
Storbritannia med 18. plass i april 1986. Noe som ga It's Immateral mulighet til
å opptre på BBCs populære TV program
Top of the Pops.
BBC Radio One var svært begeistret for låta, og spilte den så ofte
de kunne en periode.
John
Campbell og It's Immaterial på 'Top Of The Pops'.
Også flere av de
store britiske musikkmagasinene hadde artikler om It's Immaterial på
denne tiden, der John og Jarvis pratet om singelen, det nye albumet,
det å spille inn musikkvideoer m.m.
Record Mirror kommenterte
at John og Jarvis var svært ulik som personer, der John var den
profilerte personen som snakket mye, mens Jarvis holdt seg mer i
bakgrunnen.
John
J. Campbell på forsiden av Record Mirror.
På en fornøyelig måte
småpratet/sang John Campbell om alle de hyggelige plassene man kan
kjøre til om man vil. Lytteren ble tatt med på en reise til byer som Manchester, Newcastle og Glasgow. Til tonene fra
det som kan beskrives som lun britisk pop med innslag av folk. Whiteheads dynamiske gitarspill bidro til å gjøre dette til et av de
mest minneverdige øyeblikkene på 80-tallet. I et intervju med en
musikkavis presenterte John
"Driving Away
From Home (Jim's Tune)" som 'The
First British Road Song'.
"Driving Away From Home (Jim's Tune)"
Selv sa Campbell at han
skrev teksten til låta fra en passasjers ståsted, da han aldri
kjørte bil selv. Campbell: "I never do any of the driving. I wrote
the lyric from the passenger's point of view. Baically giving the
driver directions. We decided to drive down the M62 to where we both
came from, and from there to some friends in Glasgow... and then the
car broke down and we came back on the train on the B-side..." : "Trains,
Boats, Planes".
Den
første videoen til "Driving away from Home (Jim's
Tune)". John J. Campbell på
bildet til venstre. Jarvis
Whitehead og Henry Priestman på bildet til høyre.
Det ble laget to
videoer til singelen. Den ene var tatt opp i Liverpool, mens den andre
var tatt opp i sydligere strøk. Ingen av videoene kan sies å være i
nærheten av låta når det gjelder kvalitet. Årsaken var at Sire
Records på det tidspunktet hadde fokus andre steder enn It's
Immaterial , og derfor ikke ønsket å bruke mer penger enn nødvendig
på en skikkelig musikkvideo.
På førstnevnte video
deltok også Henry Priestman, der han sitter sammen med Whitehead,
Campbell og en dame i en liten personbil. Noe som viser at Priestman
fortsatt var knyttet til bandet i 1986.
Den
alternative videoen som ble laget til "Driving Away From Home". Tatt opp i sydligere strøk. I 1986 ga
It's Immaterial også
ut sitt debutalbum med den noe spesielle tittelen "Life's
Hard And Then You Die"
- 6 år etter at bandet ble dannet. Og selv om
kritikerne hyllet plata som en klassiker, og mange musikkinteresserte
har framholdt plata som en av de beste fra 80-tallet, nådde den
ikke høyere enn 62.plass i Storbritannia da den kom ut. Noe av
årsaken til at den floppet var at det gikk 3-4 måneder mellom
utgivelsen av singelen
"Driving Away From Home"
og albumet, noe som gjorde at mye av interessen hadde sluknet på
veien.
Reklameplakater
for "Life's
Hard And Then You Die", hentet fra britiske musikkaviser.
Virgin mann, og It's
Immaterial
fan Ross Stapleton var den første til å beklage at plata ikke solgte
bedre. Han mente at det kanskje hadde noe med at den krevde mye av
lytteren, med sine mange påvirkninger. Ross
Stapleton: "The big surprise about the album was not it's
quality, but the diversity of the music. I didn't kid myself it was
going to be an easy sell because it placed great demand on the
listener, yet I believed it's diversity was an essential element of
it's brilliance."
"Life's Hard And
Then You Die" var en
spennende blanding av ulike stilarter som folk, country, latin, synth
og pop. Der man først og fremst lot seg imponere over de flotte
melodiene, vakre arrangementene og John J. Campbells uttrykksfulle
stemme. Høydepunktene kom tett på plata. De allerede utgitte låtene
"Driving away from home", "The Better idea" og
"Ed's funky diner" utgjorde en sterk helhet sammen med fine
ting som "Space",
"The Sweet Life", "Rope" og "Festival
Time".
"The Better idea"
handlet om en småby der tiden har stått stille så alt for lenge - vemodig og vakkert. I forkant av innspillingen hadde Jarvis lært seg
å spille flamenco-gitar, av en fyr i Didsbury. Og den ble brukt på
"The Better idea" og flere av
de andre låtene på plata, noe som bidro til det eksotiske preget.
Lyden av fest i bakgrunnen på "Festival Time" var hentet
fra en boliviansk fruktbarhetssang.
John J. Campbells
vokal/prating kunne til tider minne om David Byrne
fra Talking Heads,
som nevnt.
Og inspirasjonen fra Talking Heads var helt tydelig tilstede. Ikke
minst gjennom bruken av Yamaha DX synthesizer. Det var Jerry Harrison som
introduserte instrumentet for Jarvis
og John, og som lærte dem å bruke det. DXen ble brukt på de fleste
av låtene på "Life's Hard And Then You Die", uten at man dermed vil kalle det et
synthalbum.
Dave Bascombe ble
satt til å produsere hele albumet. I tillegg til låtene han allerede
hadde gjort. Senere kom Bascombe til å gjøre suksess som produsent
for Depeche
Mode og Danny
Wilson.
Andre som bidro med sitt på plata
var nevnte
Henry Priestman, Paul Barlow (trommer), Julian Scott (bass),
Martin Dempsey (percusssion), Brenda Airturo (percussion), Brenda
Kenny (percussion) og Gillian Miller (koring).
På forsiden av
platen var det bilde av en klovn, som for å understreke at den
avlvorstunge albumtittelen var humoristisk ment, og fordi de ikke
ønsket å være avbildet selv. John Campell: "We wanted a
clown's image because it's almost dismissing the title."
"Life's
Hard And Then You Die" "Life's
Hard And Then You Die"
er noe av det
absolutt beste som ble laget på 80-tallet. Og den hadde fortjent en
helt annen skjebne enn den fikk. Jeg anbefaler den på det sterkeste.
Den er fortsatt tilgjengelig via ulike nettsteder (webmaster).
På den tiden "Life's
Hard And Then You Die" ble gitt ut fikk Finn
Bjelke i det norske
musikkbladet Beat
et sjeldent intervju med John Campbell i It's Immaterial. Etter først
å ha spøkt med at Bjelke måtte være fra Finland ettersom han het
Finn, kunne Campbell fortelle litt om bakgrunnen for albumet. Campbell:
"Vi gjorde sounden så engelsk som mulig for å prøve å
gjenskape noen av den atmosfæren vi finner i våre britiske
folkemusikkrøtter. Både Jarvis og jeg er levende opptatt av den
tradisjonelle balladen, og det skinner da også gjennom på albumet.
Vi prøver å nærme oss musikken som barn forholder seg til farver".
Ellers beklaget
Campbell seg over situasjonen i hjembyen Liverpool, med manglende
uteliv og mangel på scener der nye band kunne få sjansen til å
opptre. Generelt mente han at folk i Liverpool levde et uverdig liv,
noe som hadde utviklet en særegen sort form for humor i byen, som man
også kan finne igjen på denne platen.
Bandet fortsatte å
gi ut singler fra albumet også i tiden etter utgivelsen. "Space"
kom i oktober 1986, med "Washing
The Air" på baksiden av
singelen. "Space" ble også å finne på Virgin-samleren "Virgin"
i 1987.
Fra
videoen til "Space". Mange mente den minnet om
videoene til Talking Heads.
I februar 1987 ble også den doble singelen "Rope"/"Festival
Time" gitt ut
på singel. Det ble laget video til begge låtene, uten at singelen klarte
å hevde seg på listene.
Videoen
til "Festival Time" var presentert som en
liveframføring. Det
var egentlig meningen at It's Immaterial skulle dra ut på en
Europa-turne sammen med den franske synth-duoen
Les Rita Mitsouko.
Men etter at Jarvis
og John i et intervju sa at det ikke var den type musikk de ville
spille hjemme, ble turneen avlyst. Franskmennene var blitt
fornærmet.
Fra
videoen til "Rope". Det var mye humor i videoene til
It's Immaterial.
Humor som
gjenspeilte personlighetene til
Campbell og Whitehead.
Og etter det gikk
lufta litt ut av It's Immaterial. I flere år forsøkte de å skrive låter, og
spille inn demoer, uten å helt få det til. Rundt 1989 kom de i
kontakt med skotten Calum Malcolm.
På slutten av 80-tallet var han mest kjent for å ha produsert
klassikeren "A
Walk Across The Rooftops" med
The Blue Nile. Malcolm sa ja
til forespørselen om å produsere It's Immaterials neste album, enda
John og Jarvis kun hadde løse skisser til låter å presentere for
ham. Malcolm var kjent for å skape album med luftige lydbilder og
stillhet som viktige ingredienser. Og dette var ideer Jarvis og John
også syntes var interessante. Bandet tilbrakte hele 9 måneder i
Malcolms studio i Pencaitland, i East Lothian.
Calum Malcolm
Sammen skapte de 10
låter med det de kalte en 'monokrom stemning'.
"Song"
- som plata het - er tilbakelent, med avdempet instrumentering i
bakgrunnen. Fokuset lå på John Campells sang/snakking, med
tekster som omhandlet livet til vanlige mennesker i Thatcher
æraen. Tekstene til alle låtene var også gjengitt på innercoveret
(på LP-utgaven i hvert fall).
I
"Endless Holiday"
uttrykte John desperasjonen til en som er arbeidsledig, mens "Heaven
Knows" handler
om det å leve i en forstad. I
"An Ordinary
Life"
blir vi kjent med
den ensomme Mr. Hart, og hans fascinasjon for Bernice, som jobber i
kassa på en butikk. Teksten i "An
Ordinary Life"
var inspirert av F.
Scott Fitzgeralds novelle
"Bernice Bobs
Her Hair".
Bakgrunnskompet på "In
The Neighbourhood"
og Campbells rytmiske snakking gjorde at den kunne minne om "Left
To My Own Devices"
med Pet
Shop Boys.
"Song"
var en svært krevende plate å lage, og både Calum Malcolm og Jarvis
Whitehead
slet med psyken underveis i prosessen. John Campbell: "It caused
a lot of problems for Calum and Jarvis."
I ettertid syntes de
at den lange innspillingstiden, og påkjenningene de hadde hatt
underveis, var verd slitet. For "Song" ble den plata de
hadde drømt om å lage.
Jarvis Whitehead: "Song' was the It's Immaterial idea to an extreme."
John Campbell: "It got to a place where I want to be. We were proud. I thought
'Song' was the nearest I'd got to something that would actually
stand the test of time."
Albumet
"Song" ble gitt ut i 1990.
"Song"
kunne minne om de lavmælte, stemningsfylte
platene til Talk Talk ("Colour of Spring"),
Blue Nile
("Hats") og Black ("Comedy") fra samme
tidsperiode.
Noen mener tittelen
"Song" er form for ironi, da det er Campbells historier som
utgjør kjernen i plata. Ikke sangene.
"Song" var
plata Jarvid og John drømte om å lage. Samtidig skjønte de
underveis i innspillingen at plata hadde null kommersiell interesse -
at den var dømt til å floppe. Ikke hadde den noen radiovennlige hits
til å skape interesse heller. Samtidig visste de at Siren Records
snart kom til å bli lagt ned, da moderselskapet Virgin hadde kuttet
pengenstrømmen. Alt var i realiteten tapt. Det beste de kunne gjøre
var å lage en plate de selv var fornøyd med.
"Heaven Knows"
var den fineste og mest iørefallende låta på "Song". Men
heller ikke den hadde noe hit-potensiale, og floppet da også da den
ble gitt ut på singel i forkant av albumutgivelsen. Verken den eller
"Song" nådde opp på den britiske singel eller albumlisten.
John Campbell: "There really wasn't really a hope in hell for
it." Imidlertid kunne de glede seg over flotte kritikker i
musikkavisene som hadde sans for platas luftige stemning.
Et halvt år etter
at "Song" ble gitt ut jobbet Jarvis og John med musikken til
en fransk film. Dessverre ble det ikke noe ut av det prosjektet. To av
låtene fra innspillingen har siden vært gitt ut på plater sammen
med andre artister. I 2001 ble
"New Moon" med
It's Immaterial å finne på Liverpool-samleren "Unearthed:
Liverpool Cult Classics Volume 1".
Like etter kom det en oppfølger til denne platen, kalt "Unearthed:
Liverpool Cult Classics Volume 2", der "Harbour Song"
var å finne. Sistnevnte var et samarbeid mellom John Campbell og
Henry Priestman, under navnet Palais
De Sand.
"Unearthed:
Liverpool Cult Classics Volume 1"
Etter
filmmusikk-prosjektet gikk det
noen år uten at noe skjedde. Men så fant John og Jarvis sammen igjen
for å begynne arbeidet med en tredje It's Immaterial plate, kalt "House
For Sale".
Navnet på plata dukket opp da de i 1994 gjorde sin siste konsert
sammen, på Bluecoat Gallery i Liverpool. John Campbell: "The
MC asked if he could inform the audience of our new material and the
name of the album. For some reason 'House for Sale' came to mind."
Igjen ble innspillingen gjort i
Pencaitland, med Calum Malcolm som produsent. Men underveis i
innspillingen ble det klart at det ikke var noe poeng å fortsette, da
Siren Records var lagt ned, og det ikke var noe annet plateselskap som
viste interesse for å gi ut plata. John Campbell: "There wasn't
any fiscal (økonomisk) support. It just stopped in it's tracks."
Blant låtene som ble spilt inn var "Just
North Of Here",
"New
Moon",
"Is It Alright (Between us)",
"House for
Sale",
"Sweet Journey Home"
og "How Can I
Tell You".
Noen hevder at
årsaken til at ingen plateselskap ville gi ut "House For
Sale", var at den var for mørk og lite tilgjengelig.
Det som hittil var
spilt inn ble lagt i en boks, og stuet bort i huset til Jarvis
Whitehead. Og der ble boksen liggende uten at noe skjedde.
Deretter ble It's
Immaterial oppløst - kanskje ikke så overraskende med tanke på den
manglende interessen de opplevde fra plateselskaper og for musikken de
allerede hadde gitt ut. I årene etter har
"Life's Aard And Then You Die" og "Song" fått renessanse blant 80-talls
nostalgikere. Og de er relativt lett tilgjengelig på CD, bl.a. på Amazon.
I tiden etter It's
Immaterial har Campbell gått over i den eksperimentelle kunsten, der
han har kreert lydkollasjer til ulike gallerier og
kunstutstillinger. Bl.a. har han laget et lydportrett av
Liverpool by, der små lydopptak er satt sammen til en helhet. Han har
bidratt på CDen "Hope" fra 1998. Og han har deltatt på den
9. Internasjonale symposium (Electronic
art).
I 2001 dukket det
opp en bootleg av "House For Sale", med denne tracklista:
1. Bored Usherette
2. Kind Words
3. Heaven Help Us All
4. Out Of The Blue
5. How Can I Tell You
6. Just Drive
7. Wyoming
8. Is It Alright
9. Just North Of
10. Circus Boy
11. House For Sale
12. Betchaby
I 2005 bidro han som lydartist på på
Colin Fallows Futuresonic festival for
elektronisk musikk og kunst., der han laget lydkollasjoner med
utgangspunkt i radiofrekvensene.
I de senere år
(2016) har han vært endel av duoen The Sound
Agents sammen med Moira
Kenny, der han har
fortsatt arbeidet med lydkollasjer. Bl.a. et større prosjekt som
omhandler Kinakvarteret i Liverpool. Fra deres nettside: "The
Sound Agents Ltd is an artist led Arts, Cultural and Heritage
organisation designing and delivering innovative projects using
audio/visual methods including oral history and film to document a
sense of time and place adding to the field of international research.
The Sound Agents promote public understanding and access to British
hidden social history."
I likhet med John
Campbell har Jarvis Whitehead fortsatt å bo i Liverpool. I dag driver en
musikkskole i byen.
Rundt 2012 flyttet
Jarvis fra boligen han hadde hatt i mange år. Og da han skulle tømme
huset fant han esken med opptakene til "House For Sale"
(passende tittel da) - en eske han trodde hadde forsvunnet. Opptakene
var spilt inn på Tascam DA-88 kassetter. I 2013 bestemte John og
Jarvis seg for å rense og redigere opptakene som var merket av
tidens tann. Med tanke på å gi ut It's Immaterials 3. album - en
gang i framtiden. De to møtes tidlig hver mandag for å jobbe med
opptakene. John Campbell: "Monday mornings have become a
session, to edit, clean up and rebuild these things. Because over the
years a lot of the tracks have deterioratet (forverret seg). It's a
bit like working with a jigsaw (stikksag) and having to draw in the
piece that's missing."
Deler av materialet
til den nye plata er tilgjengelig på Youtube.
Blant låtene de planla å ha med på "House For Sale" var "Can't
Sleep", som
ble spilt inn som demo tidlig på 90-tallet.
Innspillingen av
plata ble gjort i bandets eget
Tatlock Studio, og
i Castlesound
Studio (i nærheten
av Edinburgh).
Jarvis
og John avbildet i 2015, i studioet i Penny Lane der de jobber med
albumet "House for Sale".
17.
august 2015 kunne fans av bandet lese denne meldingen på It's
Immaterials Facebook-side: "Long time no see... Thanks for
wondering what we are doing, Jarvis and I have been in the studio
finalising arrangements of songs for the third album. I have to say it
is coming along spiffingly." Etter
det ble det stille fra Jarvin og John. Nettsiden og Facebook-siden
inneholdt få oppdateringer, og det var først i mars 2017 at de hadde
nytt å fortelle fra studio. John
Campbell: "Over the past three weeks Jarvis and I have
been working up the album tracks towards the final mix sessions
at Elevator studios Downtown Liverpool. Seven in all so far,
with three to go. We’re a little behind schedule but that’s
life. We’ll keep you informed as to progress with regular
updates as we enter the delivery stage."
Jarvin
og John med produsent Tom
I
september 2018 kunne John fortelle om årsaken til at utgivelsen av
"House For Sale" var blitt flere år forsinket - han hadde
fått kreft!, noe som naturlig nok gjorde at fokuset ble flyttet bort
fra musikken over til en kamp for å overleve. John
Campbell: "A short time after I launched the pledge campaign for
House for Sale I was diagnosed with cancer. Thanks to Clatterbridge,
The Liverpool Royal Hospital surgeons, nursing staff and Macmillan I
am still here today. The good news is the album is finished I am
bringing it all together and will be sending it over to the
manufacturer by the end of this month. I apologise once again for
keeping you all hanging on. Your comments brighten my day! John
mottok svært mange hilsninger fra fans og kjente, noe han satte stor
pris på. Like
etter kunne It's Immaterial presentere tracklista på "House For
Sale": 1.
Just North Of Here
2. Kind Words
3. Downriver
4. Gift Of Rain
5. Tell Me Why
6. Summer Rain
7. Up On The Roof
8. I Can't Sleep
9. In My Dreams
10. How Can I Tell You Tittellåta
"House For Sale" hadde endret navn til
"Tell Me Why",
da de hadde skrevet ny tekst men beholdt kompet til låta. Imens
man ventet på det nye albumet kunne fans av It's Immaterial glede seg
over samleboksene "Revolutionary
Spirit: The Sound Of Liverpool 1976-1988"
(2018) og
"Birth Of A Nation - Inevitable Records: An Independent Liverpool
1979-1986" (2019).
Her hadde Cherry
Red Records fått
samlet innspillingene som i sin tid ble gjort på Liverpool-selskapet
Inevitable Records. Bl.a. It's Immaterials tidlige låter som "A
Giant Raft", "No place for a Prompter", "A
Gigantic Raft", "Imitate The Worm", "White Man's
Hut" og "Rake". Digitalisert og remastret, og
tilgjengelig på en helt annen måte enn de gamle 7"
vinylsinglene som fram til da var eneste tilgjengelige utgave av
låtene. CD-boksen
"Birth Of A Nation - Inevitable Records: An Independent Liverpool
1979-1986" fra 2019.
|