Lloyd Cole:
Født 31. januar 1961, Buxton, Derbyshire, England Lawrence
Donegan: Født 13. juli 1961, Skottland Blair
Cowan: Født ?, Skottland Neil
Clark: Født ?, Skottland Stephen
Irvine: Født ?, Skottland
Fra
det tilsynelatende store intet kom Lloyd
Cole & the Commotions i 1984 opp med det kritikerroste albumet "Rattlesnakes". I en tid der den synthbaserte musikken
dominerte listene var
det befriende å høre bandets enkle gitarrock, der den gode melodien
og de intelligente tekstene stod i fokus. "Rattlesnakes"
har i ettertid gått inn i musikkhistorien som en av de store
utgivelsene. Salgsmessig gjorde bandet det bedre med de påfølgende
albumene "Easy Pieces"
(1985) og
"Mainstream" (1987), selv om de ikke ble belønnet
med den samme klassikerstatusen.
Lloyd Cole var svært populære hos kritikerne,
likefullt var det noen som mente at sangene hans kun hadde to
temaer: Skottland og hans eks kjærester. En påstand som hadde et
snev av sannhet i seg. Allerede
i 1988 var historien om Lloyd Cole & the Commotions over. Kun 6 år etter at bandet ble dannet. Lloyd Cole som i sin tid hadde
startet bandet, og som i dens levetid var hjernen, valgte da å gå
solo. En solokarriere som ikke har blitt møtt med den samme
interessen som utgivelsene med The Commotions oppnådde. Selv om mange av 80-talls bandene har fått en renessanse i det
nye årtusenet, virker det som om Lloyd Cole & the Commotions
har gått litt i glemmeboka.
Lloyd
Cole vokste opp i Derbyshire i England, der han i ungdommen gikk på
New Mills Grammar school. På skolen var han flink i matematikk, i
tillegg til at han likte å spille fotball. Favorittlaget var
Chelsea. Også musikk var en stor interesse for unge Lloyd. Den
første plata han gikk til innkjøp av var "Electric Warrior"
med Marc Bolan & T-Rex. Da han var
12 år gammel hadde
han to ambisjoner. Det ene var å opptre på
Top of the Pops. Mens det andre var å en dag bli funnet
verdig til å pryde forsiden på
musikkbladet NME. Et magasin han i ungdommen var svært opptatt av.
Generelt hadde han på den tiden stor kunnskap om musikk. Han hevdet
selv at han kjente til alle bra album som var gitt ut mellom 1970 og
1980. I
college tiden spilte han i pønk bandet Vile Bodies. Da
han ble eldre prøvde han seg på jusstudier ved
universitetet i London, men mislyktes. Da
foreldrene på den tiden bestemte seg for å flytte nordover til
Skottland, valgte Lloyd å slenge seg med. Ikke minst av økonomiske
årsaker. Faren som var sjåførlærer hadde fått seg en ny og
bedre stilling i den skotske storbyen Glasgow. Lloyd fortsatte
utdannelsen sin ved universitetet i Glasgow. Fagene han studerte var filosofi og
engelsk. Møtet
med Glasgow var en aha opplevelse for Lloyd. "Alle" på
hans alder spilte i et eller annet band. Og "alle" hadde
platekontrakt, eller var iferd med å signere en. De fleste mente i
tillegg at de var det nye Velvet Underground, eller det nye
Rolling
Stones. Noe som ikke helt stemte med realitetene. Generelt var
stemningen slik at man ikke ble regnet for noe om man ikke var med i
et band. Lloyd Cole:
"There was a lot going on. You would go to Nico's
Bar in Sauchiehall Street and three-quarters of the people in there
were either in bands or were artists or were trying to be architects.
And nobody would speak to you if you weren't trying to do something
like that. It was as simple as that. There was a very healthy peer
pressure". Lloyd
Cole Mens han studerte ved
universitetet møtte han keyboardisten Blair Cowan. De to bestemte
seg for å danne et band sammen. Litt etter fikk de med seg
kunststudenten Neil Clark på gitar. Dermed var de i 1982 i gang som
Lloyd Cole & the Commotions. For å konsentrere seg om bandet
valgte Cole å avslutte skolegangen ved universitetet.
|
|
|
|
|
Neil
Clark |
|
Blair
Cowan |
Senere ble også trommeslageren
Stephen Irvine og bassisten Lawrence Donegan
med i bandet. Donegan
som også studerte ved universitetet hadde på den tiden nettopp
blitt sparket fra et annet kjent skotsk band, nemlig The Bluebells
("Young at heart"). Donegan har i ettertid sagt at
bandet i starten prøvde å høres ut som Talking
Heads.
|
|
|
|
|
Lawrence
Donegan |
|
Stephen
Irvine |
For å komme i gang lånte Lloyd
5000 kroner av faren sin. Penger som ble tilbakebetalt allerede
etter 4 måneder.
Pengene de lånte gikk til
innkjøp av en Yamaha DX7 keyboard, en trommemaskin, og et portabelt
studio. Låtene "Perfect Skin" og
"Forest Fire"
ble skrevet i løpet av en helg i kjelleren under en golfklubb der
bandet bodde sammen. Allerede her
viste Lloyd et talent for låtskriving, og ikke minst interessante
tekstlinjer. I løpet av tiden på universitetet hadde han fått
bedre innsikt i det engelske språket, og de mulighetene det ga.
Også filosofi timene hadde vekket nye tanker hos Lloyd, som kom til
uttrykk i låtene han skrev. Lloyd
Cole var av natur en tenker. Til tider bli for mye av det gode. Der
han overromantiserte ting og hendelser utenfor fornuftige
proposisjoner. Til tider drev han også med en destruktiv selvransakelse som
var til skade både for ham og omgivelsene. Likefullt bidro dette
til å gjøre tekstene han skrev til små malerier, med lyse og
mørke farger. Eller små stillbilder, der de beskrev bestemte
situasjoner på en spennende måte. Cole hentet også inspirasjon
fra filmer og bøker, der man i låtene finner referanser til
figurer som Norman Mailer, Grace Kelly, Eva Marie Saint, Joan Didion
og Truman Capote. Som
så mange andre britiske artister på vei opp, fikk Lloyd Cole & the Commotions sjansen
til å opptre på
legendariske Marquee Club. Her fra 1984 hvor de framførte låta
"Are you ready to be heartbroken?".
En
demo ble spilt inn med basis i disse låtene. Og ikke lenge etter
hadde de fått sin første platekontrakt, med Polydor.
Noe som krevde at bandet flyttet til London. Dette syntes Cole ble
tungt, ettersom kjæresten Elaine måtte bli igjen i Skottland der hun
jobbet i en avis.
I juni 1984
ble bandets første singel gitt ut ("Perfect skin"). Og
med skamros i musikkpressen ble dette en liten hit i Storbritannia
med 26. plass på listene. Som produsent hadde de fått med seg Paul
Hardiman. Noe bandet var svært fornøyd med da han ikke blandet
seg for mye borti arbeidet de gjorde. Han produserte også
debutalbumet deres. I forkant av innspillingen hadde Hardiman og
bandet dratt til Shoreditch i Skottland for å prøve ut nye låter,
og diskutere hvordan de ønsket plata. På denne tiden hadde de ikke
skrevet flere låter enn at de måtte spille inn alt de hadde for å
fylle opp plata. Lloyd Cole i Smash hits
(september 1984): "We've recorded every song we've got. I
even had to write three lyrics last week." Bandet
følte at selve innspillingen gikk svært greit, og at brikkene falt
på plass av seg selv. Lawrence Donegan: "I remember thinking: is this how easy it is to make a great record?". Da de
spilte inn låta "Are you ready to be heartbroken", var
det nesten så de begynte å gråte. Så vakkert var det. Hardiman hadde på den tiden nettopp produsert The
Thes kritikerroste album "Soul Mining". Senere hadde han suksess som produsent for Chris
de Burgh, bla. på hans "The Lady in red". Da Lloyd
Cole og bandet skulle gi ut en spesialutgave av "Rattlesnakes"
i forbindelse med at det var 20 år siden den ble gitt ut, forsøkte
de å finne denne Hardiman for å få ham til å bidra med noen
kommentarer til bookleten. Merkelig nok var han som sunket i jorda.
Ingen visste hvor det var blitt av ham.
Fra
videoen til "Perfect Skin". Utseendemessig
var det flere som så likhetstrekk mellom Lloyd Cole og 50-tallets
ungdomsidoler. Mest pga. den tunge luggen til Lloyd. En lugg som på
mange måter ble det visuelle kjennetegnet på både ham og bandet.
I oktober kom albumet "Rattlesnakes"
ut. Og igjen var det glimrende omtale i musikkpressen som løftet
plata opp på listene. I Storbritannia ble det 13. plass på albumlisten,
noe som ikke var sensasjonelt bra. Men med årene har albumet
fortsette å selge, da den i kåring etter kåring figurerer som en
av de beste albumene som noensinne er laget. I en stor kåring i New
Musical Express (NME) kom plata på en 94. plass over de beste
albumene. Mens i en kåring over de beste skotske albumene som er
gitt ut, havnet plata på 11. plass. Lloyd Cole & the Commotions
ble også sett på som et intellektuelt band etter denne
platen.
Lloyd Cole & the Commotions
live på Goldsmith's college i 1984.
Lloyd Cole
fikk sitt gjennombrudd i en tid der interessen for rett fram
gitarrock økte i Storbritannia. Særlig i Skottland
dukket det opp mange slike band. Der bass, gitar, trommer og vokal
utgjorde basisen i lydbildet. Blant disse var Aztec Camera, Jesus
& Mary Chain, The Proclaimers, Big
Country og Orange Juice. Sammen med Lloyd Cole & the
Commotions ble disse bandene yndlinger både hos platekjøpere og
musikkritikere. Kritikerne sammenlignet Lloyd Cole med band som The
Velvet Underground og The Byrds.
Selv mente Lloyd Cole at bandet hans hadde en
misjon med å vise musikkbransjen hvordan god musikk skulle høres ut,
og hvor dårlig de andre bandene var. Lloyd: "I feel our role is to
point out just how bad other groups are. We show what can be done
with a little thought." Cole framstod som rimelig kjepphøy på den
tiden bandet slo gjennom. Han mente også at det ikke fantes andre
band på den tiden som var like bra som dem. Nærmest kom
The Smiths, som han likte godt. Men heller ikke de hadde de
samme kvalitetene som Lloyd Cole & the Commotions. Cole: "If
we'd
been around in 1966 maybe we'd had some competition, but now...? The
Smiths? I just think they're funny. They're my favourite group at
the moment, but I don't regard them as competition."
Om Lloyd Cole & the Commotions var populære i
hjemlandet, solgte de ikke så mange plater ellers i Europa eller i
U.S.A. Uten at det plaget Lloyd Cole nevneverdig. Lloyd Cole: "I'd
be overjoyed If I had hits in this country (UK), but I wouldn't give
a damn about Bulgaria" Seriously, If we were to be popular here we
wouldn't need to be popular in places like America. It'd be nice,
but I don't want it enough to have to work for it."
Dette synes endret seg tydeligvis med
årene. Med årene flyttet han til U.S.A. og han gjorde konserter på
steder langt unna England, slik som Steinkjer, Norge i 2007
(webmaster). Høsten
1984 ble også de vakre låtene "Forest Fire" og "Rattlesnakes"
gitt ut på singel. Uten at noen av de nådde opp på de britiske
listene.
Videoen
til "Forest Fire". I 1985 var de i studio for å
spille inn oppfølgeren til "Rattlesnakes". Og etter all
skamrosen plata mottok, var forventningene skyhøye. Som
produsenter hadde denne gangen fått med seg Madness faste
produsenter Alan Winstanley og Clive
Langer. Dyktige produsenter som
var kjent for iørefallende arrangement. Noe som hadde bidratt til
å føre Madness høyt opp på listene. Og med de to til
å styre produksjonen ble "Easy Pieces" en vakker plate,
med flotte låter som "Lost weekend",
"Rich" og
"Brand new friend". Bruken av blåsere og
strykerarrangement ble nye elementer på bandets låter.
Strykerarrangementene var det Anne Dudley som var ansvarlig for. Hun
hadde tidligere gjort lignende på plater med ABC,
Frankie
goes to Hollywood og Art of Noise . Dessverre
hadde ikke plata den samme intellektuelle dybden som "Rattlesnakes".
Denne gangen prøvde Cole å mikse religiøse dogmer inn i tekstene
sine. Muligens inspirert av Violent Femmes som hadde hatt suksess
med en slik vinkling tidligere. I
september 1985 ble "Brand new friend" gitt ut som første
singel fra "Easy Pieces". Og det ble rakst en populær låt i musikkanalene både på TV og i radio. Med sin
Temptations
lignende koring hadde låta klare referanser til amerikansk Motown
soul. I Storbritannia ble det en grei 19. plass. Fra
videoen til "Brand New Friend". Like etter ble også "Lost
Weekend" gitt ut på singel. Til kritikerne og publikums store
glede. Mange sammenlignet her Lloyd Cole med klassiske popband som
Herman's Hermits og The Hollies.
"Lost Weekend" er en gitarbasert poplåt man lett blir i godt humør av.
I
Storbritannia nådde den 17. plass i november 1985. Samme
måned ble også albumet "Easy Pieces" gitt ut. De fleste
kritikerne likte plata, men hadde problemer med å gi den samme
klassikerstatus som "Rattlesnakes" så raskt hadde
blitt tildelt. Likefullt ble plata en kommersiell suksess i Storbritannia. 5. plass på albumlistene var noe
bandet kunne si seg godt fornøyd med. Likefullt begynte det å
murre innad i bandet pga. den musikalske retningen de nå hadde
tatt, med mer mainstream popmusikk. Lawrence Donegan har i ettertid
omtalt plata i lite foredelaktige ordelag. Etter
plateutgivelsen reiste bandet rundt og promoterte plata, samtidig
som de holdt mange konserter både i Europa og U.S.A. I Amerika
gjorde de flere forsøk på å skape interesse for bandet uten at
det hjalp. De klarte aldri å få noen plate inn på topp 200 på
Billboard. I
januar 1986 ble "Cut me Down" gitt ut som 3. singel fra
albumet, med 38. plass som resultat.
"Cut
me Down" Etter
å ha gjort unna turnevirksomheten dro bandet igjen i studio for å
spille inn det som skulle bli deres siste album sammen. Allerede
før de gikk i studio følte de at noe av den gode kjemien de hadde
hatt sammen var borte. Likefullt ønsket de å gjøre det beste ut
av det på albumet "Mainstream". Plata var produsert av
popprodusenten Ian Stanley (Tears for
Fears, a-ha, Howard
Jones,
Propaganda m.m.). Også Chris Hughes
(Tears for Fears m.m.) og
Tracey Thorn (Everything but the Girl) deltok på plata. Selv
om tittelen på plata indikerer at dette skulle være noe for
enhver, var det i realiteten et steg bort fra det mainstream
lydbildet de hadde på "Easy Pieces". Istedet dykket Cole
dypere ned i sin selvransakelse og depressive tanker. Noe som gjorde
plata til en litt dyster affære, selv om det fortsatt umiskjennelig
var Lloyd Cole.
Lydbildet var også tynnere og mer monotont. Men hadde absolutt sine
øyeblikk, slik som de foregående platene. Noe også kritikerne
bemerket. Og de fleste var enig om at "Hey Rusty"
var noe av det beste bandet hadde laget. Med referanser til de mer
stemningsfulle låtene til U2 og
Bruce Springsteen. Også den Byrds
inspirerte "Jennifer she Said" ble framhevet som en fin
låt. I hele tatt etterlyste man mer humør i låtene, noe
"Easy Pieces" hadde så mye av. Førstesingelen
"My Bag" var representativ for lydbildet på plata. Den
ble gitt ut i november 1987, uten å nå opp på de britiske topp 40
listene. Bedre gikk det med albumet "Mainstream" da det
ble gitt ut like etter. Til tross for litt lunkne kritiker og mangel på
hitlåter til å promotere albumet, nådde "Mainstream"
en fin 9.
plass på de britiske listene.
Underveis i innspillingen av plata
hadde Cole og co. bestemt seg for å avslutte samarbeidet. Likefullt
valgte de å stå løpet ut. Gjøre ferdig platen, promotere den, og
så avslutte med en turne. Dvs. Blair Cowan valgte å hoppe av før
turneen pga. sine astma plager. Cowan var også møkk lei av bandet. Derimot
var både Clark og Irvine motivert av å fortsette som Lloyd Cole
& the Commotions. Dette ble imidlertid stanset av Lloyd Cole som
ikke hadde noen planer om det. Han ønsket heller å fortsette som
soloartist. Bandet avsluttet på en verdig måte med en konsert på
Wembley stadion. Lloyd
Cole & the Commotions: 1982-1988.
3 uker senere satt Lawrence
Donegan på skolebenken for å utdanne seg til journalist. Lloyd
Cole valgte å dra til U.S.A. for å komme bort fra London og
England. Tanken var at han skulle ta seg et halvt års sabbat der
borte. Men han endte opp med å bosette seg der, først og fremst
fordi han traff kona Beth der. De fikk to barn sammen, noe som
vanskeligjorde tilbakeflytting til England. Likefullt
har Cole mange ganger savnet gamlelandet. Og kunne godt tenkt seg å
bo i Nord Wales. Cole: "If I
could live anywhere I'd live in North Wales. I'd like to live by the
sea where there are no insects. Or maybe Whitby. It's beautiful
there. I guess when you don't live where you're from, it makes you
more aware of who you are and what you've left behind. I don't
really so much miss the place as the weather. And the politics. I
know Blair's in trouble and I'm glad about it but at least there's a
debate here". Den
første tiden i U.S.A. var for Coles del preget av vill festing og
rot med økonomien, men etter hvert ble han voksen og fikk orden på
ting. Istedet for festing fikk Cole en lidenskapelig interesse for
golf. Interessen er så stor at han flere ganger har vurdert å
kutte ut musikken for å drive med golf på heltid. Han har også
vurdert å gi ut en bok om golf. Etter hvert bosatte han seg i en
landsby i Massachusetts. Her fikk han seg et hus med hage, som hans
sønn kunne leke i. En sønn som med årene fikk stor interesse for
gitarspilling, til farens store glede. I
New York hvor Cole også tilbrakte mye tid, kom han i kontakt med musikerne Fred
Maher (ex. Scritti
Politti), Robert Quine og Matthew Sweet. Og med hjelp fra de spilte
Cole inn sitt første soloalbum i 1990 kalt "Lloyd Cole".
Den ble en brukbar suksess i hjemlandet med 11. plass på
albumlisten. Også "Don't get weird on me Babe"
fra 1991
ble en bra plate salgsmessig med 21. plass i Storbritannia. I
årenes løp har Cole gitt ut en lang rekke plater, der han har
samarbeidet med dyktige musikere. Likefullt har han
funnet plass til både Neil Clark og Blair Cowan fra The Commotions
på flere av sine utgivelser. Noe som har bidratt til rykter om en
gjenforening av 80-talls bandet. Lloyd
Coles soloutgivelser :
|
|
|
|
|
Lloyd
Cole |
Don't
get weird on me Babe |
Bad
Vibes |
Love
Story |
The
Negatives |
|
|
|
|
|
Etc. |
Plastic
Wood |
Music
in a Foreign Language |
Anti
Depressant |
Cleaning
Out the Ashtrays |
|
|
|
|
|
Broken
Record |
|
|
|
|
Blair Cowan har ellers også
bidratt på plater med Del Amitri og Paul Quinn & the
Independent group. Mens Neil Clark i tillegg til Coles plater har
jobbet som webdesigner, og laget musikk for film og Tv i tiden etter
LC & TC. Lawrence
Donegan som satte seg på skolebenken fikk seg etter hvert jobb i
avisene The Observer og The Guardian som journalist. Noe han trives
godt med. Trommeslageren
Stephen Irvine bidro på album med artister som Etienne
Daho, Sylvie
Vartan og Sarah Cracknell. I tillegg til at han har jobbet som
manager for rockebandet Cherry
Falls. Selv om Lloyd
Cole & the Commotions virker litt glemt i nyere tid, har
samleplater med bandet gjort det brukbart i Storbritannia.
"1984-1989" som ble gitt ut i 1989 nådde en sterk 14.
plass, mens "Collection" fra 1999 nådde 24. plass.
Sistnevnte samleplate inneholdt også det beste fra Coles
soloplater. Og i 2004
var det 20 år siden bandets store utgivelse "Rattlesnakes",
ble gitt ut. Og i den forbindelse ble det gitt ut en
spesialutgave av klassikeren der man i tillegg til de opprinnelige
låtene fikk B-sider og live opptak på bonus cdèn som var med. I
tilegg var lyden på plata forbedret. Og det var lagt ved
kommentarer fra folkene som hadde vært involvert i innspillingen av
plata. Med unntak av produsent Paul Hardiman som bandet ikke fant
fram til da kommentarene skulle skrives. Deluxe
utgaven av "Rattlesnakes" fra 2004.
Et fint samleobjekt for gamle og
nye fans. I den forbindelse ble også de 5 opprinnelige medlemmene
samlet for å gjøre en mindre turne i England og Irland. I
utgangspunktet var de imot å gjøre en slik reunion turne, da de
mente det
stort sett var avdanka band med gamle menn som gjorde slikt. Men
lysten til å spille de gamle låtene ble for sterk. Så de lot seg
overtale til å samles, for første gang siden 1989. Og gjensynet med hverandre ble både
hyggelig og litt komisk da de møttes i et spillelokale i
Glasgow i slutten av september 2004. For siden 1989 hadde de
naturlig nok endret utseende endel. Stephen Irvine hadde blitt mye
tynnere siden sist, mens Blair Cowan så gammel ut. Neil Clark var
like kul som han hadde vært på 80-tallet, mens Lloyd hadde
beholdt den berømte luggen sin, bortsett fra at den var blitt
grånet. Etter å ha
øvd sammen i 16 dager, torde de å opptre foran familie og venner
på en bar i Glasgow kalt Bunker. Blant disse vennene var medlemmer
av band som Del Amitri, The Bluebells og Hipsway. Denne
prøvekonserten gikk bra, likevel dro de tilbake til øvingslokalet
for å terpe mer på låtene de skulle framføre på turneen.
Foruten å spille gamle låter, brukte de også noe av tiden til å
spille golf. Lloyd Cole viste seg ikke uventet å være i en annen
klasse enn de andre. Den
første konserten ble holdt på Vicar Street i Dublin, Irland den
10. oktober 2004. Deretter fulgte konserter i Glasgow, Manchester og
London (Hammersmith). Samtlige konserter på miniturneen var
utsolgt. Lloyd
Cole & the Commotions på gjenforenings turne. Her er fra
deres
konsert på Apollo, London den 15. oktober 2004.
Etter at turneen var over, dro de
5 hvert til sitt. Uten at det ble lagt planer om noe nytt Lloyd Cole
& the Commotions album. I 2006 kom istedet Lloyd Coles soloalbum
"Anti Depressant", der også Neil Clark deltok. For
norske fans ble det en mulighet til å høre Cole spille noen av
sine gamle hits når han opptrådte på John Dee i Oslo den 7.
oktober 2006.
Også Commotions mann Neil Clark fulgte Cole den
kvelden. I august 2007 var han tilbake i Norge, da han opptrådte
på Steinkjer festivalen i Trøndelag. Denne gang var han alene på
scenen med sin gitar. Av økonomiske årsaker, og fordi han liker
det. Både "Rattlesnakes"
status som klassiker, deres suksessrike gjenforeningsturne viser at
bandet har en høy stjerne hos mange. Selv om de ikke lenger nevnes
så ofte blant musikkinteresserte. Bandet Camera Obscura
laget en
litt original tribute til bandet med låta "Lloyd,
I'm ready to
be heartbroken". Som et svar til bandets 1984 hit "Are you
ready to be heartbroken?". Noe Cole sikkert satte pris på.
|