Når man skal sette
sammen en CD med de mest populære låtene fra 80-tallet er det
vanskelig å komme unna Men at Works
megahit "Down Under". En
låt som toppet de fleste hitlister i verden mellom 1981og 1983. Også
albumet "Business as Usual" ble en stor salgssuksess rundt om, med
flere førsteplasser. I hjemlandet Australia lå den som nr.1 i 9
uker, mens i verdens største platemarked U.S.A. lå albumet som nr.1
i hele 15! uker.
I en tid der hitene gjerne var synthbasert, var det befriende å høre denne
gladlåta spilt på tradisjonelle instrumenter, med fløytespill til
å sette en ekstra spiss på det hele. "Down Under" kunne
minne mer om reggaepopen som The Police hadde hatt suksess med i
årene forut. Historien vil ha det til at The Police endret
lydbilde til sitt neste album "Synchronicity", for ikke å
ligne for mye på Men at Work.
"Down Under" har i alle
år vært en gjenganger på radio, TV, fester og
tilstelninger, der den blir oppdaget av nye generasjoner med
musikkelskere. I bandets hjemland Australia har
"Down Under" utviklet
seg til å bli et slags nasjonalt anthem, der den spilles på store
arrangementer, bla. når ulike australske landslag skal representere landet. Men i likhet med
Bruce Springsteens
"Born in the U.S.A." som blir brukt
på litt av den samme måten, er ikke "Down Under" noen
hyllest av Australia, selv om den ble oppfattet slik. Den handler
mer om det stigmatiserte bildet folk har av landet på andre siden
av jordkloden. Og ikke minst hvordan det flotte landet har blitt
ødelagt av de hvites erobringstrang. Sanger Colin Hay:
"The chorus is really about the selling of Australia in many ways, the over-development of the country. It was a song about the loss of spirit in that country. It's really about the plundering of the country by greedy people. It is ultimately about celebrating the country, but not in a nationalistic way and not in a flag-waving sense. It's really more than that".
At folk i Australia likefullt er
stolt av låta viser en avstemning som ble gjort i 2005. Der "Down Under"
ble kåret til det mest betydningsfulle
øyeblikket i australsk medieverden de siste 50 årene.
Folk
lot seg sjarmere både av musikken og humoren til Men at Work.
Mange vil nok hevde at Men at Work
var et typisk 80-talls one hit wonder, noe de nok delvis må si
seg enig i, ettersom de gikk hvert til sitt kun få år etter at
"Down Under" gikk sin seiersgang verden over. Likefullt
var det singelen "Who can it be Now?" som først gikk til
topps i U.S.A. Og både "Overkill" og "It's a Mistake"
fra oppfølger albumet "Cargo" nådde topp 10 på den
amerikanske Billboard listen. "Overkill" og
"Cargo" ble også storselgere i Norge.
Men at Work var et
australsk band, men historien om bandet startet i Skottland og Glasgow,
der sanger, låtskriver og frontfigur Colin Hay ble født i 1953. Først som 14 åring flyttet familien til Sydney og Australia.
Og i likhet med mange andre som vokser opp i Glasgow, var unge Colin
interessert i å spille rock. Både i high school tiden, og da han
begynte på Universitetet, spilte han i band på fritiden.
Colin
James Hay
Mens han gikk på universitetet
fikk han i 1978 en rolle i musikalen "Heroes". Her møtte
han gitaristen Ron Strykert. De to ble enig om å danne et band
sammen, og dermed var det hele igang. I starten dro de rundt i
Melbourne området og spilte akustiske låter. De skrev også egne
låter, og noen av dem kom senere til å bli verdenskjent da de ble
gitt ut på Men at Works plater.
Ron
Strykert
På universitetet studert Hay bla.
økonomi. Og i klasserommet ble han kjent med en Jerry Speiser
som hadde spilt trommer i forskjellige band. Han ble invitert til en
øving som Strykert og Hay brukte å ha på Grace Emily Hotel.
Jerry
Speiser
Deretter slo de seg sammen med
keyboardspilleren Greg Sneddon og laget musikk til amatørmusikalen
Riff Raff. Sneddon hadde allerede laget tekster og melodier til
musikalen. Musikalen ga bandet mulighet til å få spilt inn noen
av låtene sine i et platestudio. I en kort periode var Sneddon
også medlem av Hays band. Men han forsvant ut i løpet av
kort tid. Denne Sneddon fikk seg senere jobb i skoleverket, der han
endte opp som rektor ved Paracelsus College i Melbourne.
Inn i hans sted kom multi-instrumentalisten Greg Ham som imponerte de andre ved å kunne
spille på keyboard, saksofon, fløyte, og en rekke andre
instrumenter. Han ble en viktig bidragsyter til det lydbildet Men at
Work kom til å få noen år senere.
Colin Hay hadde møtt Greg Ham i
1972, da begge gikk sisteåret på High school. På Grammar School
hadde Greg vært svært aktiv i skolens teateroppsetninger. Han var
kjent som en lystig kar, som gjerne underholdt de andre med sitt
saksofon - og fløytespill, enten de var på fest eller i
øvingslokalet.
Greg
Ham
Bandet hadde på denne tiden fast
spillejobb på Cricketers Arms hotel i Melbourne, der de underholdt
gjestene hver torsdag. Så populær var konsertene deres her, at de
holdt det gående kontinuerlig i 2 år, før større oppgaver ventet
Hay og co.
Underveis innså man at det ble et problem at
Ron Strykert både måtte spille gitar og bass, så en John Rees ble
brakt inn på bass som det 5. og siste medlemmet. Rees var svært
fornøyd med å få muligheten til å bli endel av bandet. Rees: "It was great to find musicians who were so into what they were
doing. It was exciting music. There was something happening".
Dermed var den
klassiske besetningen av Men at Work etablert.
John
Rees
Navnet Men at Work var det Colin
Hay som fikk ideen til etter å ha sett noen bygningsarbeidere i
aksjon på en byggeplass. Dvs. det var 1 mann som jobbet energisk, og
9 mann som ikke gjorde noe som helst..
Men
at Work: Colin Hay og Jerry Speiser.
I løpet av 1979 og 1980 gjorde
Men at Work spillejobber over det meste av Melbourne området, og
fikk etter hvert en fast tilhengerskare som fulgte bandet der de
opptrådte. Noen større inntekter fikk de likevel ikke. I snitt
tjente de 70 kroner i uka. Selv om de het Men at Work, var de i
realiteten "Men not at work", da de gikk på arbeidsledighetstrygd på denne tiden.
Dvs. Greg Ham skaffet seg inntekt ved å kjøre budbil, og ved å
sortere brev på postkontoret. Tidligere hadde han også jobbet på en
bensinstasjon, og vært servitør.
Etter hvert som Men at Work fylte
større konsertlokaler økte også inntektene.
I 1980 brukte de noen av disse
pengene på innspillingen av sin første singel kalt "Keypunch
Operator". Låta var av det forglemmelige slaget, og singelen
ble kun gitt ut i 300 eksemplarer på det Melbourne basert selskapet
M.A.W. (webmaster er i besittelse av et
av disse eksemplarene).
Men
at Works 1. singel "Keypunch Operator"
Coveret bestod av 4 sider, og var
av det fantasifulle slaget. Bla. kunne man trekke opp en flipp, slik
at et nytt bilde dukket opp (takk til Tore
Skoglund for cover-scans).
"Keypunch
Operator" singelen inneholdt disse bildene av Men at Work.
Det som likevel bidrar til å gjøre denne singelen ekstra
interessant, er at i tillegg til å være den første Men at Work
singelen som ble gitt ut, inneholder den også en tidlig versjon av
"Down under" på B-siden. Den er langt unna den fengende låta en hel popverden
kom til å falle for litt senere. Noe som viser at en god
produsent kan skape gull ut av gråstein, denne gang representert
ved Peter McIan som kom til å produsere bandets
to første album.
B
siden av "Keypunch Operator" med en tidlig versjon
av "Down Under"
Det var plateselskapet CBS som
litt senere introdusere den Los Angeles baserte produsenten for Men
at Work. Han var på den tiden opptatt med å produsere New
zealandske Sharon O'Neills plate, så
CBS benyttet anledningen til å forlenge oppholdet hans i Australia.
McIan kom senere til å ha suksess med sine produksjoner for Mr.
Mister.
Produsent
Peter McIan
Det var Ron Strykert som fikk
ideen til "Down Under" gjennom et bassriff han en dag kom
opp med. Dette riffet ble kompet med trommeslag, der noen flasker
fylt med vann gjorde jobben som trommer (noe man vil kjenne igjen
fra starten på den versjonen av låta alle kjenner). Utkastet til
"Down Under" ble deretter spilt inn på en kassettspiller
Strykert hadde hjemme. Hay ble umiddelbart begeistret da han fikk
høre kassetten, og ikke lenge etter
hadde han skrevet en melodi til Strykerts tromme og
bassriff. Hay: It was a very intriguing little groove. I really loved it, it had a real trance-like quality to it. I used to listen to it in the car all the time. When I was driving along one day in Melbourne, the chords popped out and a couple of days later I wrote the
verses".
Våren 1981 fikk
Men at Work platekontrakt med CBS, og like etter ble
"Who can it be Now?" gitt ut på singel. I august gikk de
til topps på de australske listene med singelen.
Fra
videoen til "Who can it be Now".
Deretter ble en ny
versjon av "Down Under" gitt ut på
singel, og ikke lenge etter gikk også den til topps i Australia, og
ble på toppen av listene i 6 uker. Det ble
laget en morsom musikkvideo til "Down
Under", der man hadde lagt inn skjulte budskap som ikke var så
lett å forstå om man ikke kjente bandets humor og politiske
ståsted. Videoen ble spilt inn i en ørken like utenfor Sydney, i strålende solvær, enda det hadde regnet sammenhengende
7 dager
forut.
Fra
videoen til "Down Under".
Høsten 1981 kom
debutalbumet "Business as Usual",
som også gikk til topps i Australia. Den toppet de australske
albumlistene i hele 9 uker. Noe som
var rekord (Split Enz:
"Colour"
hadde rekorden forut).
Det endte også opp som det mest solgte albumet i Australia
noensinne.
"Business as
Usual" var en
samling flotte poplåter uten de syntetiske elementene som ellers
preget utgivelsene på denne tiden. I stedet var det de gode
melodiene og spillegleden som gjorde at så mange ble glad i denne
plata. I tillegg til hitene "Down Under", "Who can it
be Now?" og "Be Good Johnny" inneholdt plata fine
ting som "I can see it in your eyes", "People just
love to play with words" og den ettertenksomme
"Down by
the sea". Også kritikerne lot seg sjarmere av "Business
as Usual".
"Business
as Usual" kom i to utgaver. En gul og en hvit. I Norge på
tidlig 80-tall
var
det vel den hvite som var mest vanlig. Ihvertfall av de jeg har sett
(webmaster).
Også i nabolandet
New Zealand gikk albumet til topps. I sin første uke på listene, noe
som ikke hadde skjedd med noe australsk band før.
Oppmuntret av den
enorme suksessen "down under", rettet de nå blikket mot
Amerika og Europa. Våren 1982 ble albumet "Business as Usual"
gitt ut i U.S.A. og England på amerikansk CBS. I utgangspunktet var
CBS America negativ til å gi ut plata, men australsk CBS ville ikke
ta nei for et nei, og maste helt til de ga etter. Bla. gikk de helt
til topps i CBS systemet for å finne noen som hadde forståelse for
deres ønske.
Samtidig ble bandet
sendt ut på turne i U.S.A. som oppvarmingsband for populære Fleetwood
Mac. I september 1982 ble "Who can it be Now?" gitt ut
på singel i U.S.A. Og i likhet med australierne lot også
amerikanerne seg sjarmere av den flotte låta, for ikke lenge
etter at den ble gitt ut gikk den til topps på Billboard, den
offisielle singellisten i U.S.A.
Om ikke det var
nok gikk også albumet til topps i U.S.A. da det ble gitt ut like etter. Den holdt seg
på toppen av de amerikanske albumlistene fra
november 1982 til februar 1983 (15 uker), da "Thriller" med Michael
Jackson tok over. Ikke siden 60-tallet hadde et debutalbum
holdt seg så lenge på 1. plass i U.S.A.
I januar 1983 gikk
også "Down under" til topps på singellistene i U.S.A. Her lå
den i 3 uker før den ble skjøvet ned av "Africa" med
Toto. Men kun en uke senere var den pånytt på toppen av listene.
I 1983 ble også
"Be good Johnny" gitt ut på singel, uten at den Police
inspirerte gladlåta klarte å oppnå samme salgstall som de andre
singlene de ga ut på denne tiden. En 3. plass i New Zealand og
8. plass i Australia var det beste den klarte.
Fra
videoen til "Be good Johnny" der Colin Hay spiller en
streng far.
I 1983 begynte
også Europa å røre på seg. Og i januar 1983 gikk både
"Down under" og "Business as Usual" til topps i
Storbritannia. Begge endte opp på topp 10 lista over de mest solgte
singlene og albumene der i 1983. I januar toppet
"Down Under" og "Business as Usual" de britiske og amerikanske listene samtidig.
Noe som ble lagt merke til, da det kun var Simon
& Garfunkel, The
Beatles og
Rod Stewart som
fram til da hadde klart det samme.
På Grammy awards
(for 1982) fikk Men at Work prisen
for beste nykommer. Som første
australske artist.
Noen
av de mange plateomslagene som fulgte "Down Under"
singelen rundt om i verden.
I Norge fikk vi
øynene opp for bandet og "Down under" etter at videoen
til låta ble vist på NRK
TV i februar 1983. Også i sagnomsuste Ti i
skuddet på NRK radio ble dette en umiddelbar slager, der den
toppet - flere uker på rad. Singelen nådde "bare" 2.
plass på VGs singelliste, mens albumet "Business as Usual"
gikk til topps.
Parallelt med at
de gjorde konserter og promoterte plateutgivelsene sine, var bandet
opptatt med å spille inn oppfølgeralbumet "Cargo". Mye
av låtskrivingen ble gjort mens de var ute på turne. Og for det
meste var plata ferdig innspilt allerede sommeren 1982. Men pga. den
enorme interessen for debutalbumet og singlene derfra, ble albumet
lagt på vent til 1983. Man fryktet at en utgivelse av plata i 1982
ville bety en overeksponering av bandet som ikke var bra. Noe som
virket logisk.
I april 1983 ble
imidlertid både albumet
"Cargo" og
singelen "Overkill" gitt ut. Albumet viste at bandet var i stand
til å følge opp debutalbumet med nye flotte poplåter som falt i
smak hos platekjøperne. Og selv om lydbildet umiskjennelig var Men
at Work, viste plata at de hadde tatt et steg videre. Ikke minst i
tekstene, der de tok opp alvorligere tema som depresjon ("Overkill")
og atomkrig ("It's a Mistake"). Plata var igjen produsert
av Peter McIan, og igjen var det Colin Hay som skrev de fleste av
låtene på albumet. Ron Strykert som også hadde gitt viktige
bidrag på "Business as Usual" skrev 3 av låtene på
"Cargo".
"Overkill"
Salgmessig ble
"Cargo" en suksess med 1. plass i Australia, 3. plass i
U.S.A. 8. plass i Storbritannia, og 4. plass i Norge. For å nevne
noen plasseringer.
Med to suksessrike
plater ute i (de norske) platebutikkene i 1983, endte Men at Work
opp som den mestselgende albumartisten i 1983 i Norge, ifølge
VG-lista.
Da
VG skulle oppsummere plateåret 1983, lå Men at Work på
førsteplass, som mestselgende artist.
"Overkill" hadde ikke det
samme umiddelbart fengende og glade i seg som "Down
under". Det var en mer ettertenksom "innadvent" låt.
Likefullt hadde den opplagte kvaliteter som en god poplåt. I U.S.A.
ble den en stor hit med 3. plass, i hjemlandet Australia ble det en
litt skuffende 5. plass. Noe den også oppnådde i Norge. I
Storbritannia ble det 21. plass.
I denne perioden
var bandet kontinuerlig på reisefot, der de opptrådte over hele
verden. Noe som slet på forholdet til damene deres hjemme i
Australia. Greg Ham: "On tour I think a lot about
Tootsie,
my girlfriend back home." Også i Sør-Amerika opparbeidet de seg på kort tid en
stor tilhengerskare. "Business as Usual tour" ble avløst
av en "Cargo tour", noe som slet på kreftene for bandet.
De gjorde konserter i U.S.A. og Canada, for deretter å gjenta det
samme om igjen. Etter det gikk turen til Europa, Australia og Japan.
Sommeren 1983 opptrådte de foran 300.000 mennesker i California,
som endel av US
festival. Andre
artister som opptrådte var The Clash
og The Stray Cats.
Konserten ble sendt på TV over hele U.S.A. Via satellitt fikk også
russerne sett konserten. I den anledning ble Colin Hay intervjuet av
Rolling Stone
magazine. Her
snakket han litt om ambisjonene han hadde for bandet. Hay: "We
have very strong ideas about our destiny. We really believe in what
we have to offer. If you put an audience in front of us, we'll win
them".
I 1983 ble også
den glimrende låta "It's a mistake" (6. plass i U.S.A.
34. plass i Australia, og 33. plass i Strobritannia) og "Dr.
Heckyll & Mr. Jive" (12. plass i U.S.A. 6. plass i
Australia, og 31. plass i Storbritannia) gitt ut som singel fra
albumet. I Japan ble også "High Wire" gitt ut som singel.
Og flere av låtene fra albumet hadde singelpotensiale, men albumet
manglet en hit som kunne matche "Down Under". Noe som nok
påvirket interessen for plata.
Fra
videoen til "Dr. Heckyll & Mr. Jive", der Hay spilte
rollen som Sherlock Holmes, mens Greg Ham var denne Dr. Heckyll.
Da de returnerte
til Australia like før jul i 1983, hadde de bestemt seg for å ta
et års pause fra hverandre. For å slappe av sammen med familie og
venner, og jobbe med andre prosjekter.
Colin Hay benyttet
anledningen til å gifte seg, og dra på
bryllupsreise til Frankrike. Han produserte også et album for
Melbourne bandet Le Club Foot. Greg Ham ble med kjæresten sin i det
etter hvert legendariske coverbandet Relax with
Max. Jerry Speiser og
John Rees som hadde blitt nære venner brukte året til
å forberede det neste Men at Work albumet. Men det ble etter hvert klart at det lydbildet de to ønsket på albumet ikke var forenlig med ønskene til Hay, Ham og Strykert. En
annen side av saken var at Colin Hay i lengre tid hadde sett seg lei
på de to, og dette ble en passende anledning til å sparke dem fra
bandet. Hay: "Musical differences, philosophical
differences, personal differences. There were problems from day One,
we should have called it quits with Men at Work a lot earlier than
we did. That way there wouldn't have been all the ugliness, the 'lawyers
at 50 paces' and all that".
Så
da bandet skulle begynne innspillingen av "Two Hearts",
ble det uten Speiser og Rees. Men at Work ble dermed redusert til en
trio.
Den
klassiske besetningen av Men at Work med Jerry Speiser, Ron Strykert,
Colin
Hay, Greg Ham og John Rees ble oppløst i 1984.
I årene etter at
de sluttet i Men at Work har Rees og Speiser holdt det gående som musikere.
John Rees som i dag lever i Fish Creek, Gippsland, Victoria (helt
sør-øst i Australia), spiller med forskjellige band, og har
ennå ikke helt skjønt hvorfor han ble sparket fra Men at Work.
Rees: I can't live without
playing music. I teach five instruments. I also play in four or five
bands. I think I'm the only member of the band that wanted to keep
playing. Why was I thrown out? I don't really know. I still think
about it. I wouldn't be alive if it wasn't for the band, but when I
get a royalty cheque it's already gone. The tax department wants my
blood".
John
Rees
Trommeslager Jerry Speiser bor
fortsatt i Melbourne, og kombinerer interessen for musikk med en
framgangsrik karriere innen personlighetutvikling der han holder
seminarer basert på filosofien til amerikaneren Buckminster Fuller. Han
har også prøvd seg som lærer i Victoria, Australia. Og han har spilt med de australske bandene Frost og
Where's Clair.
Jerry
Speiser
Greg Ham, Ron Strykert og Colin
Hay hadde utgjort den kreative kjernen i Men at Work, ikke minst som
låtskrivere, så bortfallet av Rees og Speiser skulle i
utgangspunktet ikke ha så mye å si. Særlig ettersom de to ble
erstattet med dyktige studiomusikere. Og albumet "Two Hearts"
som kom i 1985 var ikke mye dårligere enn "Cargo" og
"Business as Usual". Men den manglet en opplaget hitlåt,
og ikke minst virket det som om platekritikerne hadde bestemt seg
for at Men at Work ikke lenger var interessant. Plata ble nemlig
stort sett slaktet da den kom. Enda den inneholdt flotte låter som
"Man with two hearts", "Maria", "Everything
I need" og "Giving Up". 3 av låtene var skrevet Greg
Ham, resten av Colin Hay. Plata var produsert av Ham og Hay i
felleskap.
Verre var det at platekjøperne
også virket uinteressert i et nytt album fra de australske guttene.
Verken i Storbritannia eller i Norge nådde den opp. Mens i U.S.A.
klarte den en 50. plass på albumlistene. I utgangspunktet en god plassering, men
ikke når man sammenlignet det med tidligere utgivelser. Heller ikke
singlene "Everything I need" og "Maria" nådde
opp da de ble gitt ut. 47. plass i U.S.A. for førstnevnte var det
beste de oppnådde. I Sør Amerika opprettholdt de interessen for
bandet i større grad enn i Vesten, uten at salgstall derfra er
tilgjengelig.
And
then there were three.. Colin Hay, Greg Ham og Ron
Strykert.
Etter albumutgivelsen planla
bandet en turne i U.S.A. Men den måtte avlyses ettersom
det nesten ikke ble solgt billetter, da de ble lagt ut for salg. Og like
etterpå valgte Greg Ham og Ron Strykert å gi seg i bandet. Dvs.
Ron Strykert markerte sin avgang fra bandet allerede under
innspillingen av "Two Hearts", da han en dag ikke dukket
opp i studio. Han kom ikke tilbake senere heller.
Men at Work var dermed redusert
til en person. Og Colin Hay prøvde i noen måneder å drive bandet
alene sammen med noen studiomusikere, men måtte tilslutt kaste inn
håndkleet. Istedet valgte han å fortsette som soloartist. Uten at
han noen gang nådde opp til de salgstall og listeplasseringer han
hadde mens han var i Men at Work. I 1987 ga han ut sitt første
soloalbum kalt "Looking for Jack" (126. plass i U.S.A).
CBS som hadde stor tro på hans solokarriere forskutterte ham hele
400.000 dollar som betaling for den første plata. Da den floppet
salgsmessig ville CBS ha igjen pengene sine. Og med hjelp fra Men at
Works manager ble selskapets krev dekket med royalties penger som
egentlig skulle vært fordelt på alle medlemmene av bandet. Ikke
minst Ron Strykert som var opphavsmann på "Down Under".
Dette skapte ondt blod mellom Hay og de andre i årene som fulgte.
Deretter fulgte albumene "Wayfaring Son" (1990),
"Peaks
& Valleys" (1992), "Topanga" (1994),
"Transcedental
Highway" (1998), "Going Somewhere" (2001),
"Company
of Strangers" (2002), og "Man at work" (2003). Flere
av disse platene har fått svært god kritikk i musikkpressen, og
flere av dem har også solgt bra i hjemlandet Australia. Mens i
Europa og U.S.A. har de knapt vært utgitt. "Man at work"
fra 2003 inneholdt i tillegg til nye låter også akustiske
versjoner av Men at Works største hits.
|
|
|
|
|
|
|
|
Looking
for Jack |
Wayfaring
Son |
Peaks
& Valleys |
Topanga |
Transcedental
Highway |
Going
Somewhere |
Company
of Strangers |
Man
at work |
Soloplatene har vært en fin
mulighet for Colin til å sette ord på alle de tankene han har hatt
om oppturene og nedturene i livet. Hay: "To fall from grace can be more interesting than the view from
the peak. It became quite therapeutic in a way".
Etter tiden med Men at Work har
nedturene til tider vært i flertall. Han ble skilt fra sin kone, og
han endte opp som alkoholiker. Først i 1991 klarte han å bryte den
negative utviklingen, da han flyttet fra sitt kjære Australia til
Los Angeles, U.S.A. Han sluttet samtidig å drikke. Han ble på denne
tiden gift med peruanske Cecelia Noell.
Hay: "I'm an alcoholic, basically. Another reason I left Melbourne
was I found it very difficult to stop drinking permanently because
all of my history and my friends and all of those things are there
that go into habit-forming conditions".
En
nyere utgave av Colin Hay.
I 1991 fikk han også en hit i
Brasil med "Into my life in Brazil". Dette ga han
muligheten til å få opptre på Rock in Rio foran 150.000
mennesker. Sammen bla. Joe Cocker og Prince.
I 1996 slo han seg sammen med Greg
Ham igjen for å blåse liv i Men at Work. Æren for gjenforeningen
skal noen brasilianske konsertarrangører ha, som klarte å
oppmuntre dem til å komme sammen. Mellom 1996 og 2002 reiste de
rundt i Sør Amerika og Nord-Amerika, der de framførte de gamle
låtene. Til publikums store glede. En liveplate fra turneen i 1996
kalt "Brazil 96" ble gitt ut i Sør-Amerika.
Plata var for det meste spilt inn under konserten de gjorde i Sao
Paulo. To år
senere ble plata tilgjengelig i resten av verden, da under navnet
"Brazil". Den viste at Ham & Hay sammen med gjestemusikere
klarte å gjengi de gamle låtene på en nesten autentisk måte. Noe
de fikk mye skryt for. På plata var det også en ny låt kalt
"The longest night" som Greg Ham hadde skrevet.
Liveplata
"Brazil" fra 1998.
Hay og Ham hadde ikke pratet med
hverandre siden de gikk hver sin vei i 1985. For Hay var det
uaktuelt å la seg gjenforene med andre av de gamle medlemmene av
Men at Work. Noe som delvis forklarer hvorfor Strykert, Rees og Speiser
ikke var med på disse konsertene. Et høydepunkt for Ham og Hay
var da de to opptrådte med "Down Under" på avslutningsseremonien for
Sydney OL i 2000.
Colin
Hay og Greg Ham fant sammen igjen i 1996.
Etter at Men at Work ble oppløst
i 1985 hadde Ham spilt med ulike band i Melbourne området. Bla. Tom
Jones tribute band, Miss Dorothy & his fools, og The
Fools in Love. Han er også musikklærer ved 3 skoler i Melbourne. Han har
også deltatt på ulike TV show i Australia, med "Backstage with
Laura Branigan", OZ Kids", "While you're down there"
og "Something hot before bed",
som
de største.
For Ron Strykert har ikke årene
etter at Men at Work ble oppløst vært like greie. På mange måter
var det han som startet hele eventyret, da han hadde ideen til det
som ble "Down Under". Han fortsatte som musiker, men klarte å rote bort pengene han hadde tjent på 80-tallet. Han endte opp i fengsel da han ikke klarte å betale barne-og underholdsbidrag til sin eks kone. Senere ble han med i sekten
Church Universal & Triumphant, som er en sammenblanding av
verdens største religioner, der den vektlegger de grunnleggende
sannhetene innen bla. Kristendom, Islam, Buddhisme & Hinduisme.
Han bor i dag i Montana, U.S.A. der han bla. skriver bøker. Han har
også spilt inn et new age inspirert album kalt "Paradise"
som ble gitt ut i 2006. Her hentet han inspirasjon fra Østen og blandet det med vestlig musikk. Bla.
The
Beatles. Han har ikke
vært tilgjengelig for de andre medlemmene av bandet på mange
år.
Ron
Strykert og hans soloalbum "Paradise" fra 2006.
Som
er tilgjengelig fra hans
myspace
side.
Men på sin youtube
side gir han et innblikk i sitt nåværende liv, og ikke minst
gir han et realt spark til Colin Hay, som han ikke lenger har mye
til overs for. Da han mener Hay har snytt ham for mange penger, og
tatt æren for låter han skrev.
Strykert :"I
left the band in 1985 and I here state that I will never re-unite
with Colin Hay and Men at work. There are strong reasons for this.
Colin Hay was nothing more then a user and a trickster and I have no
respect for him. I feel that Colin used me for my music and my songs.
With Men at work it would not have happened if it wasnt for my
influence.
Also the fact that Colin Hay was
part of a situation with CBS Sony Records NY and also our manager
back then when Colin did a solo album Looking For Jack CBS gave him
$400.000 to make it as they do to help you make a CD album. The
record didnt sell much it wasn't that good and so that CBS wanted
the $400.000 back or most of it so they got that money back from the
rest of the band (men at work) from our royalties sales which they
legally should not do but Colin and manager helped legally for this
to happen or where helped in some way back in 1984/1985 so legally
its to old to go back and make a court case about it and costs a
lot. My share could have been say from $300.000 one-sixth share or
so $50,000. Maybe Colin would like to pay me back now just to be a
good guy?!".
Så noen gjenforening av det
opprinnelige Men at Work virker mer usannsynlig enn på lenge. Uten
at det egentlig har så mye å si. "Down Under", "Who can it be Now?" og de andre
Men at Work klassikerne vil uansett bli spilt i mange år ennå. Til
glede for nye musikkelskere.
I februar 2010 fikk Men at Work
stor oppmerksomhet verden over, da det ble kjent at en domstol i
Sydney hadde gitt plateselskapet Larrikin medhold
i at Men at Works giganthit "Down Under" var en plagiat av
den australske barnesangen "Kookaburra
Sits In The Old Gum Tree". Sistnevnte låt ble skrevet i
1934, av en Marion Sinclair. Og det var
fløyterefrenget i "Down Under" som ifølge domstolen var
så lik barnesangen at det dreide seg om plagiat.
De som hører barnesangen vil få
store problemer med høre likheter mellom de to låtene
(webmaster).
Men at Work og deres plateselskap
må tilbakebetale et ukjent beløp
i royaltyinntekter til Larrikin. Noe som kan bli tøft for Strykert
og co. som i all hovedsak for lengst har brukt opp pengene de tjente
på låta.
En som tok dommen svært tungt var
fløytist på låta, Greg Ham. Han følte at den ødela ryktet hans
- at han i ettertid ville bli husket som en som plagierte andre.
Greg Ham: "'It will be the way the song is remembered and I
hate that. I'm terribly disappointed that that's the way I'm going
to be remembered—for copying something."
Enkelte mener at Greg tok dommen
så tungt at han tilslutt valgte å ta sitt eget liv! For 19. april
2012 ble han funnet død i sitt eget hus, i Canning Street, North
Carlton, Melbourne. Greg Ham ble bare 58 år gammel. Begravelsen
fant sted i Fitzroy Town Hall, i Melbourne, 2. mai 2012.
Mange
vil nok huske Greg Ham som fyren som satt oppe i et tre og spilte
fløyte i videoen til "Down Under".
Dødsfallet var hovedoppslaget i
aviser og nettsteder over hele verden de neste dagene. Og mange
benyttet anledningen til å hedre Men at Work og deres musikk.
Sanger Colin Hay som i alle år var en god kamerat av Greg ga ut
denne pressemeldingen 19. april :
I met Greg Ham 40 years ago, at
Kim Gyngell’s house in 1972. Last year of high school. He had
blond hair, rosy cheeks, ridiculously bright eyes, and along with
Gyngell, was the funniest person I knew. He was sharp, real sharp.
We were friends from then on, we
liked each other. He lived for a while in Park Street in St Kilda,
in a communal household, which was the best of times. The best
parties ever. Greg took up the saxophone and flute during this time,
he was always practicing.
He got really good. We shared
countless, unbelievably memorable times together, from stumbling
through Richmond after playing the Cricketers Arms, to helicoptering
into New York City, to appear on Saturday Night Live, or flying
through dust storms in Arizona, above the Grand Canyon, or getting
lost, driving aimlessly through the Gippsland countryside.
We played in a band and conquered
the world together. I love him very much. He’s a beautiful man. He
never lost his love and passion for music, and indeed taught music
to kids over the last few years.
He was a great teacher, and they
loved him. The saxophone solo on “Who Can It Be Now”, was the
rehearsal take. We kept it, that was the one. He’s here forever.
I’m thinking about his family,
and hoping they are receiving the love and support they need and
deserve.
Colin
Hay og Greg Ham i yngre dager.
Greg hadde nettopp flyttet inn i
huset som ligger like i nærheten av der Men at Work hadde de
første øvingene sine. Og et sted Greg hadde bodd da han var yngre.
|