Tyske artister
har i alle år hatt problemer med å hevde seg på
listene utenom sitt nærområde i Mellom-Europa.
Verken i U.S.A. Storbritannia eller Norge har det
vært alt for mange innslag av tysk musikk på
hitlistene. Til tross for at landet selv er et av de
største og viktigste platemarkedene i verden.
Muligens har det tyske språket - som kan oppleves som
fremmed - vært den største hindringen for suksess.
Artister som i mange år har vært store i Tyskland,
er bortimot ukjent for folk flest her i Norge. Slik
som
Die Ärzte,
Die Toten Hosen,
Herbert Grönemeyer, Heino
og
Die Prinzen.
På 80-tallet forbandt vi tysk musikk med artister
som Trio,
Modern Talking, Sandra, Michael Cretu, Blue System,
Nino de Angelo,
Falco (østerriksk) og
Alphaville. På gebrokkent engelsk framførte de
sine lettfattelige låter på en måte som gjorde at de
ble stemplet som Europop. En sjanger som ikke ble
forbundet med kvalitet.
Et band som
til tross for at de sang på tysk, klarte å markere
seg på listene over hele verden, var Nena. De var
også enormt store i Tyskland og nabolandene på
80-tallet. Som et av de mest suksessrike bandene
noensinne fra Mellom-Europa. Nena klarte å lage
rockebasert musikk som både kritikere og
platekjøpere kunne like.
Først og
fremst vil Nena bli husket for giganthiten
"99 Luftballons"
som gikk til topps i land som Tyskland, USA,
Storbritannia, Canada, Australia, Østerrike,
Sverige, Sveits, Irland, New Zealand og Nederland.
Som en av de største hitene som var på 80-tallet. Norge var
vel et av få vestlige land der singelen ikke gikk
til topps (4. plass).
Nena, med
sanger Gabriele Susanne Kerner (Nena) i
midten.
Nena vil også
bli husket for vokalisten
Gabriele Susanne Kerner
. Hun hadde kallenavnet Nena - det samme som navnet
på bandet - noe som skapte litt forviklinger. Man
brukte derfor gjerne navnet Nena band, når det
ikke var snakk om personen Nena. Enda Nena band
aldri var et navn de selv brukte, på utgivelsene de
ga ut. Personen Nena var da også synonymt med
bandet Nena - som om de andre medlemmene kun
utgjorde et backingband. Noe de ikke var. Ikke ulikt
problematikken rundt bandet
Blondie, der sanger
Deborah Harry
på mange måter var Blondie. Blondie var da
også et band Nena kom til å bli
sammenlignet med. I tillegg var Nena Kerner en stor
fan av dem.
På 80-tallet da de kulørte
musikkmagasinene og musikkanalene på TV hadde sin
storhetstid, var vakre Nena stadig vekk å se på på
forsiden av
Bravo
- Europas største musikkblad på 80-tallet, og på
Sky Channel/MTV.
Mellom 1983 og 1984 prydet Nena forsiden av hele 25
utgaver av bladet som kom ut en gang i uken. På den
tiden var det Nenamania i Tyskland. Bravo var også
et populært musikkblad i Norge. Så mange her på
berget (webmaster inkludert) ble nok nysgjerrige på
Nena etter å stotret seg gjennom bladet, ved hjelp
av dårlige tyskkunnskaper.
Ingen andre
artister har vært i nærheten av å få den
oppmerksomheten
som Nena i sin
tid fikk i Bravo - Europas største musikkmagasin.
Nena
konkurrerte med kvinnelige artister som
Kim Wilde,
Madonna, Sandra,
Mel & Kim,
vår egen
Anita Hegerland,
Samantha
Fox,
Bananarama,
og Sheena
Easton om
å være mest populær hos fjortisgutta. Særlig Nena vs
Kim Wilde ble en gjenganger i Tyskland på
begynnelsen av 80-tallet. Mange år senere kom de til
å gi ut en plate sammen, noe både de selv og
platekjøperne syntes var morsomt.
Historien om
Nena startet i industribyen Hagen i daværende
Vest-Tyskland. En by med 250.000 mennesker. Her ble Gabriele Susanne Kerner født
i 1960. Dvs. På det tidspunktet hun ble født bodde
foreldrene
Ursula
og Alfons i Breckerfeld, som ligger like sør for
Hagen. Kallenavnet Nena fikk Gabriele under en ferietur
til Spania da hun var 3 år gammel. Spanjolene kalte
henne "niña" - som er spansk for jente.
Dette ble senere "fortysket" til Nena.
Senere fikk Nena også en bror (Michael) og en søster
(Christiane).
Nena vokste
opp i den lille byen Hagen, som ligger vest i dagens
Tyskland.
I Hagen
gjennomførte Nena grunnskole og videregående skole.
Bla.
på
Christian-Rohlfs gymnas.
I ungdommen var hun opptatt av
The Rolling
Stones, og
da særlig
Mick Jagger
som hun forgudet. Hun var også opptatt av slalåm, og
turer i skogene som omkranset Hagen. Da hun ble
eldre tilbrakte Nena mye tid på diskoteket Madison
Club.
Foreldrene hennes som begge jobbet som lærere,
ønsket at Nena skulle få seg en solid utdannelse. Og
selv tenkte hun på å utdanne seg til gullsmed.
I ungdommen
spilte Nena trommer i jentebandet
Mausis.
Da hun var 18 - i 1978 - ble hun med som sanger i new wave bandet
The Stripes.
Bandet ble startet av
Rainer Kitzman
i Hagen. Han ønsket å ha med Nena i bandet etter å
ha sett henne danse på Madison Club. Selv om Nena
kunne spille både piano, fløyte, gitar og munnspill,
hadde hun aldri hatt noe ønske om å bli musiker.
Nena: "En venn av meg foreslo at jeg burde vurdere
en karriere innen musikken. Men jeg hadde
aldri hatt noe ønske om bli sanger."
I
motsetning til andre lokale band som sang på tysk,
ønsket Stripes å være et engelskspråklig band. Noe
som ble lagt merke til. På trommer spilte
Rolf Brendel,
en mann hun i 1979 ble kjæreste med.
Nena og Rolf Brendel.
Rolf Brendel
var i likhet med Nena fra Hagen. Og i likhet med
Nena hadde han en yngre søster (Brigitte)
og bror (Dietmar).
Før Brendel ble med i Stripes var han gift med en annen dame. Med henne fikk han datteren Verena. Dette ekteskapet tok slutt da han ble sammen
med Nena.
Brendel kom
med årene til å bli frontfigur utad i Nena (band),
sammen med Nena.
Da Nena og co.
gjorde sin første opptreden, hadde de ennå ikke
valgt noe navn til bandet. Kitzman fant da ut at de
burde kalle seg The Stripes, ettersom alle
medlemmene av bandet var kledd i stripete bukser og
skjorter.
Hagen bandet
The Stripes med Nena som vokalist.
I 1978 gjorde
The Stripes flere konserter rundt om i Tyskland. I
tillegg til dette jobbet Nena også som servitør på
utestedet
Beverly Hagen.
Når hun hadde tid skrev hun også sine egne
sangtekster. Planene om å bli gullsmed ble inntil
videre lagt på is. I 1979 ga The Stripes ut sin første
singel, kalt
"Ecstasy".
Den ble ikke noen suksess på listene. Det ble heller
ikke singlene
"Strangers",
"Tell me
your Name"
og
"Stranger-Observer",
som alle kom ut i 1980. I 1980 ga bandet også ut
sitt eneste studioalbum - kalt
"The Stripes". Og til
tross for at plata hadde visse kvaliteter, ble
heller ikke den noen salgssuksess.
De fikk
likevel mulighet til å gjøre flere opptredener på
tysk TV, og de opptrådte i en musikkvideo som ble
laget til "Strangers". Disse tidlige opptakene ble
svært populære hos Nena fans noen år senere.
The Stripes'
selvtitulerte studioalbum.
I 1981 ga
Stripes ut sin siste singel -
"Dont
you think that im a lady"
- og deretter ble de oppløst. Årsaken var det
skuffende platesalget, og uenighet innad i bandet om
den musikalske retningen. Bla. ønsket Nena å synge
på tysk istedet for engelsk. Hun ble aldri fortrolig
med å synge på engelsk, da hun ikke følte at det
passet for henne.
Nena og kjæresten
Rolf Brendel valgte da å flytte til Vest-Berlin,
etter å ha blitt invitert dit av
Columbia Records.
Selv ønsket Nena og Rolf å dra dit, da de visste at
byen hadde en spennende musikkscene, og at
mulighetene der var mange.
Columbia hadde tro på Nena som sanger og
frontfigur, og ønsket derfor å bygge opp et nytt
band rundt henne. I Berlin traff de først
keyboardisten
Uwe
Fahrenkrog-Petersen
som senere kom til å skrive mange av Nenas største
hits, slik som "99 Luftballons" (sammen
med
Carlo Karges),
"Fragezeichen"
og
"Haus der drei
Sonnen".
Uwe
Fahrenkrog-Petersen
Fahrenkrog-Petersen
var født i Berlin i 1960. Her vokste han opp med
broren Lutz, som også senere kom til å livnære seg
som musiker og musikkprodusent. Bla. ved å følge Nena på turne.
Som 10 åring ble
Uwe skolert innen klassisk pianospilling. Og allerede
som 12 åring - i 1972 - holdt han en konsert med
selvskrevne poplåter. I 1977 vant han en
musikkonkurranse som Berlin by hadde utlyst. Premien
var en platekontrakt. Like etter dannet han bandet
Odessa,
sammen med
Andreas Römer
(gitar),
Bernd Däumichen
(gitar, saksofon, vokal),
Jürgen Dehmel
(bass),
Otto Schneider
(trommer, vokal), og
Helmut Hirt
(vokal). I 1980 ga de ut det selvtitulerte albumet
"Odessa".
Albumet
"Odessa" (1980), med Uwe Fahrenkrog-Petersens
første band Odessa.
Nena, Rolf og
Uwe dannet Nena (band) i 1981. Navnet tok de som
nevnt fra kallenavnet til Gabriele Kerner (Nena).
I Odessa hadde Uwe
spilt sammen med bassisten Jürgen Dehmel. I likhet
med Uwe var Jürgen født i Berlin (1958). Han hadde
en bror som var 3 år gamlere enn seg (Karl-Heinz).
Jürgen Dehmel
Nena og co.
fikk også med seg et 5. medlem til bandet -
gitaristen
Carlo Karges.
Karges var født i 1951, og med sine 30 år var han
dermed en god del eldre enn de andre i bandet, som
var rundt 20 år. Han hadde også rukket å spille i en
rekke band før han ble med i Nena.
Carlo Karges
Carlo hadde
vokst opp sammen med sin mor i Hamburg, nord i
Tyskland. Han begynte ikke å spille gitar aktivt før
i studietiden, på slutten av 60-tallet. På den tiden
skrev han også sine egne låter. Rundt 1970 ble han
med i progrock/blues bandet
Tomorrow's Gift,
som hadde base i Hamburg. Bandet rakk å gi ut
albumene "Tomorrow's
Gift"
(1970) og
"Goodbye Future"
(1973), før det ble gjort endringer i besetningen,
og de endret navn til
Release Music
Orchestra.
Karges var bare delvis involvert i sistnevnte band.
Karges ble på denne tiden omtalt som en
multiinstrumentalist, ettersom han spilte gitar, keyboard, og flere andre instrumenter.
Tomorrow's
Gift, progrock bandet der senere Nena gitarist Carlo Karges var med.
Turen gikk
deretter til krautrock/progrock bandet
Novalis, i
1974. Et av de mest anerkjente bandene innen sin
sjanger i Tyskland på 70-tallet. Her ble han med på
utgivelsen
"Novalis",
som sanger og gitarist i bandet.
Novalis, med
Carlo Karges
til høyre i bildet.
Etter dette
spilte Karges med band som
Ramblers, Else Nabu
band, og
Desperado.
I 1980 ble han med i bandet
Extrabreit
fra Hagen. Det
var mens han spilte her at han ble kjent med Nena. I
1981 valgte han å forlate Extrabreit, for heller å
bli med i Nenas nye band i Berlin.
Nena med sine
menn.
I Berlin kom
Nena i kontakt med rockebandet
Spliff,
som tidligere hadde vært kjent som
Nena Hagen band
(sammen med
Nina Hagen).
Nena fikk seg jobb på kontoret til sanger
Jim Rakete
i Spliff, der hun hadde ansvaret for bandets fanbrev. I tillegg til at hun svarte på telefonene som
kom inn.
Nena på
kontoret til Jim Rakete i 1982.
Hun og Nena ble gode venner med medlemmene
av Spliff. Så det endte med at de ble enig om at
Reinhold Heil
og Manfred
Praeker
fra bandet
skulle produsere Nenas første plate, i
Spliff studio
i Berlin.
Jim Rakete fikk jobben med å være manager for Nena,
i tillegg til at han senere kom til å designe
bandets platecover. Nena tok
over platekontrakten The Stripes hadde hatt med
CBS records
(et underselskap av Columbia records).
Medlemmene av
Spliff skal ha sin del av æren for at Nena fikk sitt
store gjennombrudd.
Den første
utgivelsen med Nena, ble singelen
"Nur Getraümt"
(bare en drøm) fra 1982. Låta som handlet om
lengsler, kunne stemningsmessig minne om Blondie. Den var skrevet av Nena Kerner sammen
med Uwe Fahrenkrog-Petersen og Rolf Brendel.
Salgmessig ble ikke singelen noen umiddelbar
suksess. Salget gikk tregt, med kun 1700 solgte eksemplarer.
Vendepunktet kom da Nena fikk muligheten til å opptre i det
populære musikkprogrammet
Musikladen
med
"Nur Getraümt", den
17. august 1982. Etter det eksploderte interessen
for singelen og bandet i Tyskland. I september var
den oppe på en 5. plass på den tyske listen, mens i
oktober nådde den 2. plass (bak
F.R. Davids "Words").
I Sveits nådde singelen 5. plass, i Østerrike 9.
plass, og i Nederland 7. plass. Også i Norge ble
singelen lagt merke til, uten at den nådde opp på
VG-lista.
At det kun var
Nena som var avbildet på singelcoveret, og at Nena
også var hennes kallenavn, bidro til å det tok lit
tid før folk skjønte at det dreide seg om et band.
Nenas
debutplate "Nur Geträumt" som ga henne og bandet
stjernestatus.
Selv om
Nena kun ga ut en singel i 1982, ble Nena Kerner
likevel kåret til beste kvinnelige sanger i Bravos
store kåring - kalt
Otto Wahl, der leserne av bladet ga sine
stemme til den artisten de likte best. På 2.
plass kom Kim Wilde, mens
Frida fra
ABBA
kom på 3. plass.
17.
januar 1983 ble albumet
"Nena"
gitt ut. Plata inneholdt fengende låter som "Nur
Geträumt",
"Leuchtturm", "Kino"
og "99 Luftballons". Den var rockbasert
med Fahrenkrog-Petersens markante keyboardriff som
gikk som en slags rød tråd gjennom plata. "Nena"
var ellers vanskelig å plassere i noen bestemt
bås, i motsetning til de mange populære britiske
bandene på den tiden. Også imagemessig framstod
Nena som litt pregløs. De var litt Blondie, litt
pønk, litt Stones, og litt new romantic.
Nenas
selvtitulerte debutalbum som kom ut i januar 1983.
Til høyre i studio under innspillingen av plata.
"Nena" fikk
hyggelig omtale i tysk media da den kom ut. Flere ga
den toppkarakter, og enkelte hadde plata som
månedens utgivelse. Om man skal trekke fram noen
negative bemerkninger, var det at enkelte syntes
plata var så bra at man ikke trodde medlemmene av
Nena spilte instrumentene selv - at de istedet var
spilt av Spliff. Noen måneder senere fikk Nena
sjansen til å motbevise dette, da de i mars dro ut
på turne med besøk i 19 tyske byer. Sammen med
artister som
Markus, Relax
og Hubert
Kah.
Salgsmessig
ble "Nena" en stor suksess, med 1. plass på
albumlisten i bla. Tyskland og Østerrike. I Tyskland
solgte den til platinum i løpet av to måneder. Og lå
som nr. 1 i hele 9 uker.
Nena var nå
blitt store i Tyskland og i de tysktalende landene
rundt. Hun ble ofte intervjuet på TV, og figurerte
hyppig på forsiden av aviser og magasin.
Selv om Nena nå var blitt store, og lagt merke til
utenfor Tysklands grenser - mye takket være Bravo -
var det hennes neste singelutgivelse som kom til å
gjøre henne til en verdensstjerne.
Uwe
Fahrenkrog-Petersen i samtale med redaktøren i Bravo
Magazine.
I januar 1983
ble "99 Luftballons" gitt ut som 2. singel fra "Nena",
og allerede samme måned var den oppe på 5. plass på
den tyske listen. I februar nådde den 2. plass, mens
i mars gikk den helt til topps. På samme tid begynte
den å gjøre seg gjeldende i nabolandene, med 1.
plass i Østerrike, Sveits, og Nederland. Deretter
fulgte topplassering i Australia (5 uker som nr.1),
Sverige, Mexico, Belgia, Finland, Israel, Danmark,
Frankrike, Irland, Canada og New Zealand.
Som et
av få tyske band, klarte Nena også å nå opp på
listene i U.S.A. og Storbritannia, med 2. plass i
U.S.A. og 1. plass (i 3 uker) i Storbritannia. Men det først i
1984 (i mars i U.S.A. og februar i Storbritannia). Det hadde ikke vært en tyskspråklig singel
inne på topp 10 i U.S.A. siden 1961..
Det var
egentlig ikke meningen at "99 luftballons" skulle
gis ut i U.S.A. Og hadde det ikke vært for Berlin
jenta
Christiane Felscherinow
hadde det kanskje
ikke skjedd heller. Sistnevnte er bedre kjent som
Christiane F. Jenta som opplevde narkotikahelvetet i
Berlin, og som senere skrev bok om det. En bok som
ble filmatisert og kjent over den vestlige verden,
bla. i Norge der den er sett av mange.
Christiane
Felscherinow har mye av æren for at Nena slo gjennom
i U.S.A.
Christiane var
i 1983 blitt invitert over til USA for å fortelle om
filmen
"Christiane F. - Kinder von Bahnhof Zoo".
I Los Angeles ble hun invitert til radiostasjonen KRO-Q.
Radioverten
DJ Rodney
Bingenheimer
spurte Christiane hva som var hennes favorittlåt.
Hun ga ham da en kassett som hun hadde i lommen, med
"99 Luftballons" på. Bingenheimer likte låta svært
godt, og fortsatte å spille den jevnlig etter at
Christiane var der. Den ble raskt en hit på den
amerikanske Vestkysten. Ikke lenge etter ble den en
hit på Østkysten også. Etter at den kalde krigen
igjen hadde havnet i fokus, i forbindelse med at filmen
"The Day after"
ble vist på TV.
Nena ble sett på som et protestband blant
amerikanerne, noe som vel ikke helt stemte med
virkeligheten.
Da Nena ga ut
sitt 2. album i 1984, fikk Christiane Felscherinow
sin rettmessige takk for at hun hjalp Nena på denne
måten - med en hilsen på albumcoveret.
I U.S.A. og Australia var man fornøyd med å
høre den tyske versjonen av låta, enda de sikkert ikke
skjønte så veldig mye mer av teksten, annet enn at det
dreide seg om 99 luftballonger, og den kalde krigen.
De to utgavene
av "99 Luftballons" som ble gitt ut.
For det
britiske markedet ble det spilt inn en
engelskspråklig versjon, kalt
"99 red balloons".
Nena og bandet hadde først forsøkt å skrive en
engelsk versjon selv, men de syntes ikke de fikk til
noe som fungerte. De hadde også latt noen venner med
engelskkunnskaper forsøke seg. Til og med en
professor på et universitet ble hyret inn, uten at
man kom opp med noe de kunne stå inne for. Gjennom
sin manager Jim Rakete kom de i kontakt med iren
Kevin
McAlea,
som på den tiden spilte i
Barclay James Harvest. BJH var et britisk band
som jevnlig turnerte i Tyskland.
Kevin
McAlea skrev den engelske versjonen av "99
Luftballons".
I motsetning
til de andre som hadde forsøkt å oversette
"99
Luftballons" slik at historien i teksten ble holdt
intakt, valgte McAlea kun å bruk den opprinnelige
teksten som et
utgangspunkt. Han var mer opptatt av å finne
engelske ord som fungerte sammen med melodien. Noe
han ble kritisert for i ettertid. Bla. endret han "luftballons"
til "red balloons", da luftballonger (air balloons)
på engelsk er ensbetydende med partyballonger.
Kevin McAlea: "I didn't
really pay much attention to the meaning of the song
as it had to sound good as a lyric in its own right.
I think the mistake in the previous attempts was in
trying to adhere to the original meaning. I was more
interested in the sound the lyrics were making than
anything else."
McAlea spilte
først inn et egetkomponert komp av "99 luftballons",
som han deretter la tekst oppå. En tekst han skrev
ned på baksiden av en gammel konvolutt. I første
omgang var Nena svært fornøyd med det McAlea hadde
kommet opp med, men senere var de mer kritisk til
oversettelsen. Noe de ga utrykk for i ulike
sammenhenger. Det ble også uenighet om rettighetene
til teksten. Nena trodde de eide de, men ettersom
det var McAlea som skrev den engelske teksten, var
det han som hadde rettighetene til den. Uenigheten
rundt dette ble løst i
rettssalen.
Fra videoen
til "99 Luftballons"
Det var
gitaristen Carlo Karges som hadde ideen til "99
Luftballons". Han hadde vært tilstede på en Rolling
Stones konsert i Berlin. Og her la han merke til
noen ballonger som ble sluppet opp i luften, og som
deretter blåste over til den Østtyske siden av
bygrensen. Etter som de beveget seg lenger og lenger
bort fra ham, syntes han de endret form til
merkelige romfartøy. Han forestilte seg da at
østtyskerne og russerne ville tro at dette var et
angrep fra Vest, som de kanskje ville gjengjelde med
et atomangrep.
I 1983 var
spenningen mellom Øst og Vest fortsatt intens - i de
siste dager av den kalde krigen. Folk som bodde i
Berlin var muligens de som i størst grad kjente på
frykten og paranoiaen som preget denne tiden. Noe som bidro til å
gjøre "99 Luftballons" til en av de viktigste
hitlåtene
som ble gitt ut på 80-tallet.
"Russians"
med Sting
var en
annen låt som tok for seg dette temaet på en fin
måte.
Karges skrev
teksten til "99 Luftballons", mens det var
keyboardist Uwe
Fahrenkrog-Petersen som skrev melodien, og som kom
opp med det "rytmiske kompet" som gikk fortere og
fortere. Og som sammen med den sterke melodien bidro
til å gjøre låta til en ekte 80-talls klassiker.
På samme tid
som "99 Luftballons" gjorde seg gjeldende rundt om i
Europa, fikk Nena også sjansen til å prøve seg som
skuespiller i musikkfilmen
"Gib Gas – Ich
will Spaß"
(gi gass - jeg
vil ha det morsomt). Filmen som var beregnet på
ungdom, handlet om et trekantdrama mellom
Tina (Nena)
og guttene
Robby og
Tino.
Filmen var av det forglemmelige slaget, men gjordet
likevel bra på kino i Mellom-Europa. I Tyskland var
den en av de mest sette filmene i 1983.
Nena som
filmskuespiller i
"Gib Gas – Ich
will Spaß"
Etter turneen
Nena gjorde med
Markus, Relax
og Hubert
Kah, dro de også ut på en turne på egen hånd, med
besøk i Østerrike og Sveits. Også dette ble en stor
suksess, der de satte flere publikumsrekorder. I mai
og juni opptrådte de på flere utendørsfestivaler. I
Belgia opptrådte de som oppvarmingsband for engelske
Supertramp.
Nena live i
september 1983.
Som 3. singel
fra "Nena" ble
"Leuchtturm"
(fyrtårn) gitt ut i mai 1983. I Tyskland ble det en
flott 2. plass. I Østerrike 3. plass, og i Nederland
7. plass. I 2002 ble den gitt ut på singel pånytt,
med soloartisten Nena. Og i 2003 nådde den en fin 7.
plass på den tyske singellisten.
Sommeren 1983
begynte Nena å merke slitasjen etter mange måneder
med høyt tempo. De valgte da å leie et hus ved den
vakre innsjøen
Wolfgangsee i
Østerrike. Her slappet de av, samtidig som de
begynte arbeidet med sitt neste album. Innimellom
gjorde de noen enkeltkonserter der de prøvde ut de
nye låtene de skrev.
Nena og hennes
musikere i et
avslappet øyeblikk på en campingplass.
Turen gikk
deretter til hjembyen Berlin og Spliff Studio, der
også Nenas 2. album
ble spilt
inn. Igjen var det Reinhold Heil og Manfred
(Manne) Praeker som produserte plata. De fleste av
låtene på plata var skrevet av Rolf Brendel, Carlo
Karges og Uwe Fahrenkrog-Petersen. Engasjementet og
kreativiteten var ikke blitt mindre enn sist, til
tross for den travle tiden de hadde vært gjennom.
I november
1983 ble den megetsigende tittellåta
"?"
(Fragezeichen/spørsmålstegn) gitt ut som singel. I
hjemlandet Tyskland var interessen for Nenas nye
materiale enorm. Bravo magazine viet musikken stor
oppmerksomhet. Noe også andre medier gjorde. I
Tyskland ble det likevel en litt skuffende 3. plass
for singelen.
Bedre gikk det i Sveits, der den gikk til topps. I
Østerrike ble det 4. plass, mens i Nederland ble det
12. plass.
At
Europas største musikkmagasin Bravo så stor verdi
av å ha artikler og postere av Nena i bladet ble
ytterligere bevist da de gjennom 15 uker i 1983, og
16 uker våren 1984 hadde helsider med deler av
kroppen til Nena, som tilslutt kunne settes sammen
til postere i fullstørrelse. Noe
som egnet seg godt på veggen på gutte- eller
jenterommet.
Nena-fansen
satte nok stor pris på å få helten i
fullstørrelse på ungdomsrommet.
Rundt
juletider 1983 tilbrakte Nena to uker i U.S.A. for å
promotere bandet og "99 Luftballons", som på den
tiden begynte å gjøre seg gjeldende på listene der
borte.
Tidlig i 1984
kunne Nena glede seg over å ha blitt kåret til
"beste band" av leserne i musikkmagasinet Bravo. Som
nevnt hadde Nena Kerner vunnet prisen som beste
kvinnelige sanger, året før.
I februar 1984
ble albumet
"Fragezeichen" lagt ut for
salg. Forhåndsordren i Tyskland var på 250.000
eksemplarer. Anmeldelsene var stort sett positive.
Plata var en naturlig fortsettelse av 1. plata, med
sterke spor som tittellåta,
"Rette Mich",
"Keine
Antwort",
og "Laß
Mich dein Pirat sein".
Salgsmessig gikk det svært bra, med 1. plass i
Tyskland (3 uker), Østerrike og Sveits. I Norge ble
det 17. plass på VG-lista, i mai 1984. I Sverige ble
det 11. plass.
Nenas 2. album "Fragezeichen"
fra 1984.
I mars 1984
dro de ut på turne i Europa, kalt
"Nena Europatour".
14. mars stod de på scenen i Kaiserslautern. Etter
30 konserter i Mellom-Europa, dro de videre til
England, Belgia, Danmark, Sverige, Frankrike og
Nederland. I oktober besøkte de Japan, der de gjorde ytterligere 7
konserter.
I Franrike og
USA ble Nena hyllet som den største tyske
eksportartikkelen siden
Marlene Dietrich.
26.
april 1984 var det egentlig meningen at Nena skulle
opptre i det populære TV programmet
Zikk Zakk
på NRK. Men pga. tidspress ble opptredenen droppet
til fordel for en konsert i Stockholm.
I april 1984
ble det gitt ut nok et album, beregnet for det
internasjonale markedet - kalt
"International
album".
Plata inneholdt låter fra Nenas to første album.
Side 1 bestod av engelskspråklige versjoner av hits
som "99 Luftballons", "Fragezeichen", og "Nur
Geträumt". Mens side 2 bestod av (tyske) hits som "Leuchtturm",
"Rette Mich", og den tyske versjonen av "99
Luftballons". Plata ble gitt ut i 34 land, og gjorde
det bra flere steder. I Norge nådde den 16. plass på
VG-lista.
"Just a Dream"
("Nur Geträumt")
ble gitt ut som singel uten å nå opp.
I september
1984 ble den fengende låta "Rette Mich" gitt ut som
2. singel fra "Fragezeichen". I Tyskland
ble det 11. plass, i Sveits 14. plass, i Østerrike
17. plass, og i Nederland 37. plass.
Da Nena var
tilbake i Tyskland etter besøket i Japan, begynte de
arbeidet med sitt neste studioalbum. En plate
som sammen med debutplata kom til å bli det beste Nena
ga ut. Innspillingen foregikk på ferieøya Ibiza, i
London, og selvfølgelig i Berlin. I London jobbet de
i
Trevor Horns Sarm-West studio,
med
Enyas
faste låtskriver og produsent
Nick Ryan
til å hjelpe seg med produksjonen. Ellers var det
som vanlig Reinhold Heil og Manne Praeker som stod
for produksjonen. Kanadiske
Lisa Dalbello
som på denne tiden var en av de store artistene i
verden, var med og koret på plata. Hun fikk også
ansvaret for å oversette alle låtene til engelsk.
Noe som gjorde at plata kom i to utgaver - en
tyskspråklig kalt
"Feuer und Flamme",
og en engelskspråklig kalt
"It's all in the
Game".
"Feuer und
Flamme" og "It's all in the Game" hadde likt cover.
Den engelske
versjonen ble en tam affære, som heller ikke klarte
å fenge i det engelskspråklige området. Mye bedre
var den tyske utgaven, som inneholdt mange av de
beste låtene Nena noen gang spilte inn, slik som
"Haus der drei
Sonnen", "Irgendwie-Irgendwo-Irgendwann", Jung Wie
Du", "Feuer und Flamme"
og "Du
kennst die Liebe Nicht".
Låter som alle ble gitt ut på singel.
Den fengende -
dansbare "Irgendwie-Irgendwo-Irgendwann" ble gitt ut
som 1. singel, i oktober 1984. I Tyskland ble den en
stor hit, med en fin 3. plass. I Sveits ble det 2.
plass, mens i Østerrike ble det 7. plass. I 2003
nådde den igjen 3. plass i Tyskland, da som en duett
mellom Nena Kerner og Kim Wilde - kalt "Anyplace,
Anywhere, Anytime".
Deretter skulle det gå et
halvt år før singel nr.2 fra albumet ble gitt ut.
I januar 1985
kunne Nena glede seg over å vinne Otto-Wahl for 3.
året på rad (2. gang som band). På plassene bak kom
kjente navn som
Duran Duran,
Wham,
Depeche Mode, Alphaville,
Culture Club og
Kiss.
Nena vant
Otto-Wahl for 1984, for 3. gang. Foran mange kjente
navn.
2. singelen "Feuer
und Flamme" nådde 8. plass i Tyskland i juni
1985, og ble en
topp 20 hit i Østerrike og Sveits. Den lett
underfundige "Haus der drei Sonnen" ble ikke noen
hit, da den ble gitt ut på singel i august, (enda
dette sammen med "99 Luftballons" er Nenas beste låt:
Webmaster).
Albumet "Feuer
und Flamme" ble gitt ut 25. juni 1985. I Tyskland
ble det en fin 2. plass. I Østerrike ble det 16.
plass, mens i Sveits ble det 5. plass. Plata nådde
ikke opp i Norge, og de fikk heller ikke flere
listeplasseringer på VG-lista senere.
Etter dette
måtte Nena Kerner ta seg en liten pause, da hun ble
syk. I september var hun bra igjen, og den 12.
september dro hun og bandet ut på
"Feuer und flamme
tour", med
start i
Westfalenhalle
i Dortmund den 13. september. Men dessverre var ikke
interessen for bandet slik den hadde vært året i
forveien. Billettene til konserten i Westfalenhalle
solgte så dårlig at de måtte flytte den fra det
største lokalet til et mindre et. Og på mange av de
andre konsertene i Tyskland var salen halvfull. Enda
showet de presenterte var bedre og mer storslagent
enn på de foregående turneene. Dette gikk utover
humøret til medlemmene av Nena, og snart begynte
ryktene å gå om stridigheter innad i bandet, og
konflikt med manager Jim Rakete. Media skrev også
negative ting om Nena Kerner - at hun var blitt
arrogant, og vanskelig å ha med å gjøre.
Etter planen
skulle Nena opptre i Oslo den 14. oktober 1985, men
visstnok ble konserten der avlyst pga. liten interesse. Bedre gikk det i
Japan, der platene deres fortsatt solgte bra. De 6
konsertene de gjorde her ble da også godt besøkt.
Senere skrev de låta
"Tokyo"
som en hyllest til den japanske hovedstaden.
Tilbake i
Tyskland valgte de å avslutte samarbeidet med Spliff
medlemmene Reinhold Heil, Manfred Praeker
(produsenter) og Jim Rakete (manager). Dårlig
samarbeidsklima og ønske om å ta mer kontroll over
bandets økonomi og kunstneriske uttrykk var årsaken
til bruddet.
I 1985 ble
bassist Jürgen Dehmel gift med Nenas søster
Christiane Kerner. Etter to år ble de to dessverre
skilt. Christiane jobbet på den tiden som sykepleier
på et sykehus i Berlin.
Jürgen Dehmel
med Christiane Kerner. Nenas søster.
1985 var det
store "veldedighetsåret" i musikkbransjen verden
over. Inspirert av
Band Aids singel
"Do they know
it's Christmas?"
som gikk til
topps i Storbritannia og mange andre land i 1984/85.
Høydepunktet var
Live Aid
konsertene i London og
Philadelphia, den 13. juli 1985. Under disse
konsertene ble videoen til
"Nackt im Wind"
med
tyske
Band für Afrika
spilt, slik at 400 millioner mennesker fikk se den
via sine TV skjermer. Bak "bandet" skjulte det seg
kjente navn som Alphaville,
Münchener
Freiheit, Trio, Herbert Grönemeyer, Spliff og Nena. Låta som var skrevet av Grönemeyer
nådde 3. plass i Tyskland like etter.
Veldedighetsbandet Band für Afrika, der bla. Uwe
Fahrenkrog-Petersen og Nena Kerner var med.
I 1985 deltok
Nena også i filmen "Ricky Guitar". Her spilte de seg
selv, der de i en livescene i filmen framførte "Irgendwie-Irgendwo-Irgendwann".
Farin
Urlaub fra
det tyske rockebandet
Die Ärzte
hadde hovedrollen i filmen.
Nena i filmen
"Ricky Guitar".
Høsten 1985
dro medlemmene av Nena til Italia for å starte
arbeidet med et nytt studioalbum. Her leide de
Lark
studios i Carimate,
like nord for Milano. Med seg
som produsent hadde de denne gang tyskeren
Klaus Voormann,
kjent for sin tilknytning til
The Beatles.
Som nær venn av bandet, og bassist på flere av
soloplatene til medlemmene av bandet. I tillegg til
at det var han som tegnet det klassiske coveret til
"Revolver"
plata.
Klaus Voormann
Til tross for
at Voormann hadde deltatt med sin bassgitar på 60-70
plateinnspillinger, hadde han ikke noe særlig erfaring som
produsent. Og etter 4 uker i studio endte Nena opp
med å gjøre det meste av arbeidet med produksjonen
selv. Underveis ble de enig om skape et nedstrippet lydbilde -
som en slags "back to roots" plate. Ikke
ulikt slik de framstod på førsteplata. Deler av
innspillingen ble gjort i
Paradise studio i München,
og i Audio i Berlin.
Parallelt med
dette jobbet Nena Kerner og Jürgen med et
annet plateprosjekt. Under pseudonymene
Susi K.
og Jay-Dee
produserte de bandet
The Time Boys. I 1986 kom et
selvtitulert mini-album som ikke solgte noe særlig.
Time Boys
plate som var produsert av Nena Kerner og Jürgen
Dehmel.
Høsten 1986
ble den balladeaktige
"Mondsong"
gitt ut som første singel fra Nenas nye plate. Den ble ingen hit verken i Tyskland (37.
plass), eller noe annet sted. En 80. plass i
Nederland, hvor de tidligere hadde ligget høyt på
listene, var det beste den klarte utenfor Tyskland.
Albumet "Eisbrecher"
(isbryter) som kom like etter nådde ikke høyere enn 45. plass i
Tyskland, med kun 80.000 solgte eksemplarer. Årsaken til det skuffende salget var nok
først og fremst at tiden hadde løpt fra Nena. Folk
var gått lei av bandet, og var mer interessert i nye
stjerner på pophimmelen. I tillegg var "Eisbrecher"
en litt pregløs plate, uten de store låtene til å
skape interesse hos platekjøperne.
"Eisbrecher"
fra 1986 ble det siste albumet Nena ga ut.
Høsten 1986
fikk Nena igjen
sjansen til å prøve seg i nok en film, da hun var med i
komedien "Der
Unsichtbare"
(den usynlige). Filmingen fant sted i München.
Rollen som
Jo Schnell
krevde at Nena klippet håret kort. Blant de andre
som var med i filmen, var den sveitsiske
skuespilleren
Benedict Freitag,
som Nena fikk et godt øye til. Forholdet hun hadde
til Rolf Brendel tok slutt i januar 1987. Og like
etter ble hun istedet sammen med Freitag.
Brendel fant seg også ny kjæreste, da han ble sammen med
Maria,
som jobbet i managementet til Nena.
"Engel der
Nacht" ble
gitt ut som 2. og siste singel fra plata, tidlig i
1987. Heller ikke den nådde opp noe sted, til tross
for en massiv markedsføring gjennom bla. TV
annonsering.
Flere album ble det ikke gitt ut med
(bandet) Nena, for i
april 1987 bestemte Uwe, Nena, Rolf, Jürgen og Carlo
seg for å oppløse Nena. Offisielt het det at bandet
ønsket å ta en pause for å gjøre andre ting, og så
gå i gang med innspillingen av et nytt album på et
senere tidspunkt - noe som dessverre aldri skjedde.
Det siste Nena
gjorde sammen som band, var å velge ut låter til
samleplaten
"Nena die Band",
som kom ut i 1991 (nådde ikke opp på listene).
Nena ble
oppløst i 1987, pga. synkende interesse hos
publikum.
Filmen "Der
Unsichtbare" hadde premiere i oktober 1987. På
det tidspunktet var Nena gravid med
Christopher Daniel.
Han ble født 2. februar 1988, under en svært
vanskelig fødsel. Det var fare for livet til både
mor og barn, og i ettertid viste det seg at gutten
hadde fått en hjerneskade. Etter 11 måneders kamp
døde Christopher, til Nena og mannens store
fortvilelse.
Etter en
lengre pause begynte hun arbeidet med en ny plate,
den første som soloartist. Med seg fikk hun Jürgen
Dehmel fra gammelbandet, og rockeren
Phil Carmen som
produsent. I 1989 ga hun ut albumet
"Wunder Geschehn"
(23. plass i Tyskland). I forbindelse med
lanseringen av plata kunne hun stolt fortelle at hun
var gravid igjen. Og 7. april 1990 kom tvillingene
Sakias Larisa
Manuel og
Maria
til verden.
I 1992 skilte
Nena og Freitag lag, og hun ble istedet sammen med
musikeren
Philipp Palm,
som hun fikk
Samuel
(født 1995) og
Simeon
(født 1997) sammen med. Palm er trommeslager og
produsent, og har deltatt på mange av Nenas plater.
De to, og de 4 barna slo seg ned i Hamburg. Nord i
Tyskland.
Nena med
kjæresten Philipp Palm.
Graviditeten
og fødselen inspirerte Nena til å skrive
barnesanger. Og i årene som fulgte kom hun til å gi
ut en lang rekke barneplater. Flere av dem solgte
bra i Tyskland, og har med årene blitt
barneplateklassikere, som kjøpes av nye generasjoner
av tyske småbarnsforeldre.
Noen av de
mange barneplatene Nena Kerner har gitt ut.
Parallelt med
dette har Nena gitt ut flere plater i rock/pop
sjangeren. Slik som
"Bongo Girl"
(1992, 32. plass i Tyskland),
"Und alles dreht sich"
(1994, 57.
plass),
"Jamma nicht"
(1997, 29. plass),
"Wenn alles
richtig ist, dann stimmt was nicht"
(1998, 42. plass),
"Chokmah"
(2001, 18. plass),
"Nena feat. Nena"
(2002, 2. plass),
"Willst du mit mir gehn"
(2005, 2. plass),
"Cover me"
(2007, 6. plass),
og "Made
in Germany"
(2009, 3. plass).
Noen av
platene Nena hadde stor suksess med på 2000-tallet.
Plasseringene
i Tyskland på 2000-tallet har vært bedre enn det
Nena oppnådde på 80-tallet med sitt gamle band. Noe
som viser at hun med årene har utviklet seg til å
bli et rockeikon i hjemlandet som mange har et nært
forhold til. Mange av de låtene hun har
hatt suksess med i nyere tid, er hentet fra platene
hun og Nena ga ut på 80-tallet. Liveplatene hun ga
ut i 1995 og 1998 inneholdt for det meste 80-talls
Nena. Mens "Nena feat. Nena" fra 2002 var en
coverversjon plate, med nye versjoner av de gamle
80-talls hitene. Som nevnt ble både "Leuchtturm" og
"Anyplace, Anywhere, Anytime" store hits i 2003.
Sistnevnte var en cover av "Irgendwie
Irgendwo Irgendwann" fra 1985. Denne gang presentert
som en duett mellom Nena Kerner og 80-talls ikonet
Kim Wilde. Damen Nena konkurrerte med på den tiden,
når det gjaldt å være mest pop hos guttene. Låta var
produsert av Nenas gamle tangentmann Uwe
Fahrenkrog-Petersen.
Kim Wilde og
Nena, slik de så ut på tidlig 80-tall. Og slik de så
ut i 2003 da de gjorde en duett sammen.
"Anyplace,
Anywhere, Anytime"
ble en monsterhit i Mellom-Europa i 2003, med 1.
plass i Nederland og Østerrike, 2. plass i Belgia og
3. plass i Tyskland.
De to
opptrådte også sammen i flere TV show for å
promotere låta. Man kunne ikke unngå å legge merke
til at Nena Kerner hadde holdt seg svært! godt. I
likhet med Kim var hun 43 år på denne tiden.
9. juni 2004
fikk Nena overrekt prisen "World artists Award" på
"Women's
World Award".
Nena fikk overrekt prisen av selveste
Mikhail Gorbachev
(tidligere president i Sovjetunionen).
I 2005 gikk
Nena helt til topps i Tyskland med singelen
"Liebe ist".
For første gang siden "99 Luftballons" i 1983. "Liebe
ist" var temalåta i den populære tyske TV serien
"Verliebt
in Berlin".
Nena har også
gjort seg bemerket på andre områder etter at hun
sluttet i Nena band i 1987. I 1992 lot hun seg
avbilde naken i
Max Magazine,
og hun har vært vertinne i flere TV show. Bla.
Metro
og
Countdown Grand
Prix. I
1998 var hun vertinne for den tyske finalen i
Melodi Grand Prix.
Nena som
programleder i den tyske Eurovision finalen.
Hun har også
vært med og dubbet populære filmer
som
"Arthur & the Minimoys"
og "Eragon"
til tysk.
I 2007 startet hun og ektemannen Philipp en skole i
Hamburg, basert på
Sudbury
modellen.
Som nevnt
valgte Jürgen Dehmel å følge Nena Kerner etter at
Nena (band) ble oppløst i 1987. Han deltok på
platene hun ga ut fram til 1998. I tillegg til
liveopptredener. Han har også skrevet musikk til
flere filmer. Han er gift med den tyske popstjernen
Ilonka
Breitmeyer,
og med henne har han sønnen
Robin,
som ble født i 1989. I de senere år har han tonet
ned sin egen aktivitet, og heller prøvd å hjelpe
konas karriere. Bla. ved å lage en webside for
henne.
Jürgen Dehmel
Også Nenas
eks. kjæreste Rolf Brendel har bidratt på plater med
Nena, slik som "Bongo Girl" og "Und alles Dreht sich".
Han har også tilbrakt et år i Los Angeles, der han
har gått på trommeskolen til
Porcaro
brødrene fra
Toto.
Brendel har
spilt med mange band i tiden etter Nena. Bla.
Mona Liza
Overdrive, George Kranz,
og Crash
N’ Burn.
Rolf Brendel
Carlo Karges
åpnet en musikkafè i Berlin i 1987, kalt
Cafe Carlo.
Men allerede etter et år ble den stengt. Etter dette
valgte han å konsentrere seg om musikken. Han spilte
da med band som
Füll Service
og
La Vida.
Han var også med på innspillingen av Alphavilles
album "Prostitute"
fra 1994.
I mange år
etter at Nena ble oppløst, var han ikke på talefot
med sanger Nena Kerner. Først i 1994 ble de venner
igjen. Han bidro da med noen av sine låter på
albumet "Nena und die
Bambus bären bande".
På 2000-tallet
spilte han med band som
Time Bandits
og Taxi.
I 2001 planla han å gi ut sitt første soloalbum. Han
søkte da etter en kvinnelig sanger til å framføre
materialet han hadde skrevet. Men før han kom så
langt døde han av kreft - den 30. januar 2002 -
hjemme i morens leilighet i Hamburg. Han hadde vært
dårlig i kun en måned før han døde.
Carlo Karges ble
kun 50 år gammel.
Karges ble
gravlagt i Hamburg den 15. februar 2002. I en
nekrolog som ble skrevet i en tysk avis, ble hans
gode humør og latter trukket fram, når man skulle
beskrive ham som menneske.
Carlo Karges
Uwe
Fahrenkrog-Petersen er nok den som har markert seg
mest etter tiden med Nena band. Der han har deltatt
på innspillinger med mange kjente artister.
Etter at Nena
ble oppløst i 1987 dro han over til U.S.A. og New
York for å prøve seg som produsent og låtskriver.
Han brukte mye tid og penger i et forsøk på å gjøre
metallbandet
Voodoo X
til det neste store i Statene, uten å lykkes. I 1991
var han tilbake i Tyskland. Her skrev han musikalen
"Nostradamus",
som aldri ble framført på noen scene, fordi han
manglet finansiering til å få det gjennomført. Og
fordi teateret han hadde tenkt å bruke ble nedlagt.
Større hell hadde han som låtskriver, på plater med
Boyzone
og N'Sync
("Forever young").
Han skrev også musikk for Game show på TV,
vignettlåt for den tyske "Oscar utdelingen" kalt
"Det gylne kamera", og for åpningen av Sony center i
Berlin.
I 1998 til
2000 bodde han i Japan, der han bla. produserte
artister som
Nokko og
Idoru.
Etter dette prøvde han seg som filmkomponist i USA.
Der han bidro med musikk til filmer som
"All the queens man"
og
"Igby goes down".
Uwe
Fahrenkrog-Petersen
Størst suksess
i tiden etter at Nena ble oppløst, har han hatt med
nettopp Nena (Kerner). Han hadde på 90-tallet
deltatt på flere av hennes album. I 2002 produserte
han Nenas storselger "Nena feat. Nena" som
nådde 2. plass i Tyskland. Som nevnt inneholdt den
coverversjoner av gamle Nena hits, slik som
"Anyplace, Anywhere, Anytime". Nena og Uwe
fortsatte samarbeidet i årene etter. Bla. produserte
han hennes nr.1 hit "Liebe ist".
I 2004 ble han
kåret til årets produsent i den tyske
"Spellemannspris" utdelingen.
Han har også
produsert den tysk/arabiske popduoen
Milk & Honey,
der hans forlovede
Manel Filali
er med.
Uwe med Milk &
Honey.
I 2006
produserteUwe 80-talls ikonet Kim Wildes comeback
album
"Never say Never".
Det er ikke
planlagt noe comeback av 80-talls utgaven av Nena,
selv om de 4 gjenlevende medlemmene er gode venner.
Og Uwe, Rolf og Jürgen alle har deltatt på Nenas
soloplater gjennom årene. En gjenforening ville helt
sikkert ført til stor oppmerksomhet i Tyskland, der
Nena fortsatt er et stort navn. Muligens ville det
blitt forbigått i stillhet i resten av verden.
Men
"99 Luftballons" vil leve videre uavhengig av Nena,
som en av de store hitene i verden de siste 40 åra.
Den spilles fortsatt jevnlig på radio og TV, og den
samples og covres av mange artister. Til glede for
nye musikkinteresserte. For oss som husker den
første gang den kom ut, er den et hyggelig 80-talls
minne.
|