Peter Hook:
Født 13. februar 1956, Salford, Manchester, England
Stephen Morris:
Født 28. oktober 1957, Macclesfield, Cheshire, England
Bernard Sumner
(Bernard Dicken): Født 4. januar 1956, Manchester, England
Gillian Gilbert:
Født 27. januar 1961, Manchester, England
Phil
Cunningham: Født 17.
desember 1974, Macclesfield, Chesire, England
New Order ble dannet
i asken av det legendariske post-punk bandet Joy
Division, som med
sin dystre, monotone gitarrock på kort tid oppnådde kultstatus på slutten av 70-tallet. Bandet fikk en brå slutt da sanger og frontfigur Ian Curtis
hengte seg 18. mai 1980. Etter det var det de færreste som så for seg noen
framtid for de resterende medlemmene. I stedet endte New Order opp som
en av de mest innovative bandene på 80-tallet innen club/dance sjangeren. Med hits som "Blue Monday", "True Faith"
og "State Of
The Nation" lokket de unge mennesker over hele
verden ut på dansegulvet.
Samtidig som de laget dance-inspirert musikk, hadde de begge føttene trygt plassert i rocken. Med
sin geniale blanding av disse stilartene skapte de et særegent sound som de var lett å kjenne igjen på.
Bl.a.
med det drivende
basspillet til Peter
Hook.
Maxi-versjonen av
"Blue Monday" betydde også det endelige gjennombruddet for dette
plateformatet, da den ble gitt ut i 1983. På mange måter var New Order
vel så mye et singel-band som et album-band, med sitt bevisste
forhold til singelutgivelser. I starten av karrieren skilte de mellom
låter som ble gitt ut på singel, og de som ble gitt ut på album.
Joy
Division med Stephen Morris, Peter Hook, Ian
Curtis og Bernard Sumner
Historien om New
Order startet i 1976, da Peter Hook,
Bernard Sumner og Ian Curtis
dannet band sammen for første gang. Sumner og Hook kjente hverandre
fra Salford Grammar School
(tilsvarer gymnas) i Manchester. Lite er kjent om deres tidlige år,
da ingen av dem har vært villig til å si så mye når de er blitt
spurt om det i intervjuer.
En ung
Bernard Sumner
Sumner vokste opp med en
mor som hadde cerebral parese, og en stefar som kom inn i livet hans
da han var liten. Stefaren het Dicken til etternavn, og i årene
etter trodde man at det var Sumners etternavn ved fødselen. Bernard
hadde en tøff oppvekst på gata i Salford, som ligger i sentrum av
Manchester. I ungdommen hadde han kallenavn som Bernard Dickin,
Bernard Dicken, Bernard Albrecht og Bernard Albrecht-Dicken. Senere
ble Barney det mest brukte kallenavnet på ham, selv om han visstnok
ikke er så glad i navnet.
Som 10-åring fikk han en
aha-opplevelse av å lese en bok om Huckleberry. I boken hadde
Huckleberry jobb som postmann, noe unge Bernard syntes virket
kjedelig, ettersom han måtte gjøre det samme hele tiden. Han så
seg rundt, og la merke til at alle de voksne hadde 9 til 5 jobber.
Han bestemte seg da for at livet hans ikke skulle ende på den måten.
Bernard Sumner: "It was the first time I realised that adults may
not be right
–
and what your teachers told you in school may not be right. Just
because everyone in your street has a nine-to-five job, you assume
you'll do the same when you grow up. You never assume that everyone
in your street could be wrong. But I did. And I was right. Damn
right."
Peter Hook vokste også opp
i Salford. Han ble inspirert til å spille bass etter å ha sett
Paul Simonon (The Clash)
og Dee Dee Ramone (The
Ramones) opptre. Han var
også inspirert av
Jean-Jacques Burnel fra The
Stranglers. Peter Hook: "My bass sound was very much his sound I suppose. I used to look
at Jean-Jacques Burnel and watch him, great bass sound, great player,
really great band. Jean Jacques is still one of my heroes, I bought my
hiwatt because of him!"
Peter Hook
4. juni 1976 dro de to på
konsert i Manchesters Lesser Free Trade Hall for å se The Sex
Pistols. Og som for så mange andre denne kvelden
ble det et
vendepunkt i livene deres. Like etter bestemte de seg for å danne
et band sammen med kameraten
Terry Mason, som også hadde vært
tilstede på konserten. Sumner kjøpte seg en gitar, Cook en
bassgitar, og Mason et trommesett. Deretter hengte de opp en annonse
i butikkvinduet til Virgin Records Record i Manchester, der de søkte
etter en sanger. Og den som fikk jobben var Ian Curtis - en fyr som de kjente fra før. Han trengte ikke å prøvesynge for dem engang, da de
syntes han virket grei. Sumner: "I knew he was all right to get on
with and that's what we based the whole group on. If we liked
someone, they were in." Curtis var på den tiden allerede gift, med
Deborah Woodruff.
Ian Curtis
Manageren til pønkebandet
The Buzzcocks foreslo at de burde kalle seg
The Stiff Kittens.
I stedet endte de opp med
Warsaw, etter
David Bowie-låta ved samme navn. Sin første konsert gjorde de 29.mai
1977, som oppvarmere for bl.a.
The Buzzcocks.
På det tidspunktet hadde de byttet
trommeslager til
Tony Tabac. I juli 1977 skiftet de trommeslager
igjen. Inn kom Stephen Morris som de kjente fra tiden de gikk på
skole. I likhet med Ian Curtis vokste han opp i Macclesfield, som
ligger sør for Manchester. I barndommen gikk Stephen
på
Kings School.
Stephen
Morris
Ved siden av bandet hadde
alle de 4 sivile jobber. Morris arbeidet i farens bedrift, Sumner var
ansatt i et selskap som laget tegnefilmer for TV, Cook jobbet i
Manchester city hall og på kaia, mens Curtis var sivilarbeider i
Manchester og Macclesfield.
I 1978 endret de navn til
Joy Division, da de kom i navnekonflikt med et band som het Warsaw
Pact. Men heller ikke det
nye navnet ble helt problemfritt, da noen mente det
kunne sees som en hyllest til tyskernes sexslaveri i
konsentrasjonsleirene under krigen. Jmf. boken "The
House Of Dolls"
fra 1955 som omtalte Joy Division.
I juni 1978 ga de ut sin
førte plate, med EPen "An
Ideal For Living". Nøyaktig et år senere
ga de ut sitt første studioalbum, med klassikeren
"Unknown Pleasures".
Paradoksalt oppnådde ikke Joy Division noen topp 40 plasseringer i
Storbritannia mens Ian Curtis var i live. Enda de i ettertid regnes
som noe av det mest betydningsfulle britisk rock har fostret de
siste 40 årene. Singelen "Love
Will Tear Us Apart" (13.
plass) og
albumet
"Closer"
(6. plass) gjorde
det bra på de britiske listene sommeren 1980. Og utgivelser med
bandet i årene etter har også gjort det bra. Samlaplata
"Still" nådde 5.
plass i Storbritannia i 1981.
Joy
Divisions første plate "An ideal for living".
Etter Curtis'
dødsfall, og Joy Divisions endelikt, tok de tre gjenværende
medlemmene Peter Hook, Bernard Sumner og Stephen Morris en pause på
noen måneder før de staket ut en ny kurs for bandet. De ønsket
fortsatt å spille sammen, men de ønsket ikke å bli forbundet med
Joy Division, da de følte statusen bandet hadde opparbeidet seg
ville bli en tung bør å ha med seg videre i karrieren. Dessuten
hadde medlemmene av Joy Divison i sin tid inngått en avtale om at
ingen skulle fortsette under det navnet om en av de sluttet. Og med
Curtis' dødsfall trådte avtalen i kraft.
Navnet New Order kan
sees på som et signal om at det nye bandet var en del av en ny orden.
Noe de også etter hvert viste seg å være. New Order navnet hadde de
tatt fra en avisartikkel i The Guardian som hadde "The
people's New Order of Kampuchea" som overskrift for en
artikkel. Men i og med at "new order" også var nevnt i Hitlers "Mein
kampf", var
det noen kritikere som antydet at tittelen var en slags hyllest til
nazistene - noe bandet benektet på det sterkeste. Sumner: "We
really, really thought it didn't have any connotations (undertoner), and we thought
that it was a neutral name, it didn't mean much".
Det første trioen
gjorde var å dra på en mindre turne til U.S.A. i september 1980 for
å komme bort fra pressen og den gamle fansen. Da de kom tilbake til
England gikk de i studio for å lage sitt første album. I starten
skiftet de på å synge, men tilslutt var det Bernard
Sumner som endte opp med den 'tunge' jobben som vokalist i bandet,
ettersom gitar var et enklere instrument å kombinere med sang, enn de
andres. Den
første tiden prøvde han å gjenskape den monotone stilen som Curtis
hadde gjort seg kjent med. Men etter hvert utviklet han sin egen
sangstil som man sammen med basspillet til Hook lett kjenner igjen New
Order på.
I oktober 1980
ble New Order utvidet til en kvartett da Stephen Morris' kjæreste
Gillian Gilbert ble med i bandet på keyboard
og gitar. En
kvinnelig keyboardist var uvanlig i engelske band på den tiden (og er
det muligens ennå).
Gilberts første
liveopptreden som medlem av New Order, var på The
Squat i Manchester
25. oktober 1980.
Årsaken til at de valgte henne var at de ønsket
å ha med noen de kjente fra før, og som hadde en musikalsk stil som
passet bandet. Sumner syntes det ble vanskelig å spille gitar og synge samtidig, så
på anbefaling fra manager
Rob Gretton
ble Gilbert tatt med i New Order.
Gillian
Gilbert
Gilbert som
også hadde vokst opp i Macclesfield, hadde bakgrunn
fra jentebandet
The Inadequates
- et band der ingen av jentene helt visste hvordan man spilte på
instrumentene de hadde. Gilbert: "None of us could play a note, we
just thought it would be cool to be able to say we were in a band
just like everybody else."
På den
tiden Gillian ble med i New Order, var hun elev ved Stockport Technical college, der hun gikk på grafisk design. Stephen, Peter,
og Bernard hadde første gang blitt klar over Gillian mens de
fortsatt het Warzaw. Og øvingslokalet deres lå vegg i vegg med det
The Inadequates brukte.
Gillian begynte å date Stephen Morris i 1978
etter en konsert Joy Division gjorde på
Eric's i Liverpool. Ian
Curtis hadde skadet hånden sin i forkant av konserten, noe som
forhindret ham i å spille gitar. Så Gillian ble plukket ut til å stå
på scenen og spille gitar i stedet for ham.
Som
sanger har ikke Gillian gjort mye ut av seg.
"Procession",
"Confusion" og "Avalanche" er blant de
få New Order låtene hvor man kan høre stemmen hennes.
Mens de 3 andre i bandet
kunne virke mutte og utilgjengelige, var Gillian vennligheten selv.
Hun var glad i å prate, og hadde lett for å smile. Noe som ble lagt
merke til av journalistene som ikke hadde sett for mye av det fra
den kanten tidligere.
Gillian ble intervjuet av et
musikkmagasin for første gang først i juni 1982, da
Smash Hits hadde en artikkel
om New Order. Her var hun tydelig utilpass både med det å snakke om
seg selv og å bli tatt bilde av.
Gillian med
sine instrumenter.
Selv om Gillian var
keyboardist i New Order, hadde hun ikke alltid like god greie på det
tekniske utstyret. Det hendte rett som det var at lyden forsvant fra
synthene hennes mens bandet stod på scenen. Og det eneste hun klarte
var å stirre på utstyret, mens panikken grep henne.
Når Gillian ikke var
keyboardist i New Order, var hun og Stephen opptatt av å lage
videofilmer med spesialeffekter. Peter Hook var opptatt av
motorsykler og fjellklatring, mens Bernard hadde biler som sine store
interesse på denne tiden.
26. januar 1981 opptrådte
New Order hos radiolegenden
John Peel,
på hans "Peel Sessions"
på BBC radio. Her framførte de
låtene "Truth", "Senses",
"L.C.B." og
"Dreams Never End". I
januar gjorde de også endel enkeltkonserter i England, samtidig som
tilbrakte tid i studio for å spille inn nytt materiale.
New Orders første
plateutgivelse ble
singelen
"Ceremony" fra mars 1981.
Dette var en låt som ble skrevet i Joy Divison tiden, av avdøde Ian Curtis.
Det fins flere utgaver av "Ceremony" med Ian Curtis på vokal som er
tilgjengelig på CD. For Sumner var det på den tiden svært viktig å
høres mest mulig ut som Curtis når han sang låta. Han fikk til og
med kjørt Curtis' vokal gjennom en grafisk equalizer, slik
at han gjennom grafer kunne se om stemmehøyden stemte med
originalen. "Ceremony" ble også gitt ut på singel i september 1981,
da i en litt annerledes versjon, med Gilbert på keyboard.
Martin
Hannett produserte begge versjonene. Det ble også gitt ut en 12"
versjon av "Ceremony".
Alle de ulike utgavene av "Ceremony"
hadde forseggjorte cover med kunstneriske, minimalistiske motiv.
Singlene til bandet ble derfor ettertraktet blant platekjøperne,
nesten like mye for utseendet som for musikken. Platene var designet
av Pete Saville,
som også stod bak cover til Joy Division, Factory bandet
O.M.D.,
Roxy Music og Wham.
Designeren
Pete Saville
"Ceremony" ble deres første topp 40-plassering på den britiske
singellisten. I 2006 ble låta tatt med på soundtracket til storfilmen
"Marie Antoinette".
Gjennom 80-tallet var
Stephen Morris og co. stadig vekk ute på farten, der de gjorde
konserter rundtom. Om man kikker på turnelisten deres fra 1980 og
utover virker det som om de aldri tok seg noen lengre pause. I Norge
var de imidlertid på besøk kun en gang på denne tiden. 25. mai 1981 stod de på
scenen på Chateau Neuf i Oslo. Tracklista fra konserten var denne:
"In A Lonely Place", "Dreams
Never End", "Denial", "Truth, "The Him, "Senses", "Procession", "Chosen
Time", "Ceremony", "Everything's Gone Green".
Stephen
Morris, Bernard Sumner, Peter Hook og Gillian Gilbert.
I
november 1981 var New
Order
klar med "Movement".
Et debutalbum som viste at bandet var på søken etter en identitet. I
forhold til platene som fulgte i fortsettelsen, hadde denne fortsatt
mye Joy Division i seg. Med et litt monotont, dystert lydbilde. Sumner
gjorde sitt beste for å ligne på Curtis i stemmen, uten helt å
lykkes. Stemmen hans var rett og slett for lys til å nå ned til de
mørke tonene som kjennetegnet Curtis. Platekritikerne var ikke
overbegeistret for plata, da de mente den minnet for mye om Joy
Divison, uten å nå opp til samme høyder. Låter som
"Dreams Never End", "Denial"
og
"Truth"
viste bandet fra en lysere side.
"Movement"
fra 1981
"Movement" var
produsert av Martin Hannett, som også hadde produsert Joy Division
platene. Han var en viktig bidragsyter til deres særegne lydbilde.
Han var også en viktig mann for Manchester-scenen, med
produksjoner for The Buzzcocks,
The Durutti Column,
Magazine, The Stone Roses,
og The Happy
Mondays.
Bernard
Sumner med Martin Hannett
Plata nådde 30.
plass på den britiske albumlisten, noe som ikke var så mye å
glede seg over. Heldigvis for New Order har de aldri senere vært i
nærheten av en så dårlig plassering med et album senere.
I 1981 var New Order
på besøk i New York. Og her ble de introdusert for dance-scenen i
byen, med disco, latin freestyle, hip hop og annen elektronisk musikk.
I tillegg hadde de i smug hørt på italo-disco for å få opp
humøret når ting var som tyngst. Også tyske Kraftwerk
hadde siden 70-tallet vært et band medlemmene av bandet beundret, noe
man etter hvert kunne finne igjen i musikken.
Morris lærte
seg også å programmere trommemaskiner på denne tiden.
Denne inspirasjonen
gjenspeilte seg i singlene "Everything's
Gone Green"
(38. plass i oktober 1981) og "Temptation"
(29. plass i mai
1982). Der særlig sistnevnte ble en hit på diskotekene. At New Orders musikk i større grad gikk i retning dance passet bra med
åpningen av det gigantiske diskoteket The
Hacienda i bandets
hjemby Manchester. Til åpningen hadde Orders Stephen Morris laget et
instrumentalt verk på 23 minutt kalt "Video
586" som ble
spilt. Den ble gitt ut på singel 15 år senere.
Diskoteket var
Factory-eier Tony
Wilsons ide sammen
med Rob Gretton.
Men finansieringen av Hacienda ble gjort mulig med inntektene fra New
Orders plater. Wilson var en av de mest markante skikkelsene i nyere
britisk musikkhistorie. Hans liv fra 70-tallet og utover ble
foreviget i spillefilmen
"24 hour party people".
Han var også en kjent programleder på britisk TV, med eget TV show.
Tony
Wilson
I desember 1981
opptrådte New Order på Grenada TV, der de alle var kledd ut som
julenisser.
I 1982 roet de det helt
ned. Utgivelsen av singelen "Temptation" var det eneste bandet
gjorde sammen det året. Med unntak av en mindre turne i Australia i
november 1982.
Selv om Gillian hadde spilt
med New Order noen år bodde hun fortsatt hjemme hos foreldrene i
Macclesfield.
Våren 1983 var New Order
igjen på besøk i New York. Denne gang for å hilse på disco-produsenten Arthur Baker
(som hadde jobbet med
Rockers revenge,
Freeez og
Soul Sonic Force).
De likte måten han jobbet på. Ikke minst ble de imponert over at han
ikke forberedte seg før han gikk i studio med et band han skulle
produsere. Det gikk med store mengder alkohol under oppholdet i
U.S.A.
I mars 1983 var de tilbake med singelen "Blue Monday". Og det skulle bli bandets store gjennombrudd, selv om
den ikke nådde høyere enn 12. plass i Storbritannia i første forsøk.
Noen måneder senere kom den inn på listen igjen, med en 9. plass
som resultat. Låta fikk klassikerstatus da de valgte å gi den ut i
12". Til sammen har den solgt i imponerende 3 millioner
eksemplarer, som den mest solgte 12 tommeren noensinne. At "Blue
Monday" ikke var tilgjengelig som 7" før i 1988 hjalp
naturlig nok også på salget av 12 tommeren. Etter en litt treg start fortsatte singelen å selge i
mange år.
Det er også laget remix-versjoner av låta som har hevdet
seg bra på den britiske singellisten i 1988 (3. plass) og i 1995. De første utgavene av maxi-singelen var så eksklusive i innpakningen at Factory tapte penger for
hver kopi de solgte. Senere når 'pressa hadde gått seg varm' ble
kostnaden pr singel lavere, og de begynte å tjene penger på
suksessen.
Maxi-singelen, og videoen til "Blue Monday".
Låta var en merkelig
blanding av Joy Division-inspirert vokal, og hip hop-inspirerte danserytmer, som til sammen ga et fengende resultat.
Tromme/synthkompet på låta var hentet fra "Our
Love" med
Donna Summer
(fra 1979).
Tittelen "Blue Monday" er overhodet ikke nevnt i låta.
New Order opptrådte
på Top Of The Pops på BBC, 31. mars 1983. Dette var første gang de
stilte opp i de svært populære musikkprogrammet. Årsaken til det
var at de nektet å være med hvis de ikke fikk opptre live. Og fram
til da hadde BBC nektet å gi etter for bandets krav, men med
suksessen de opplevde med "Blue Monday" kunne ikke
TV-kanalen ignore New Order mer. Dessverre imponerte New Order ingen
av de frammøtte, med svak sang fra Bernard og synthkomp som ble spilt
av i feil hastighet.
New
Order på Top Of The Pops i mars1983.
Det store salget av
"Blue Monday" singelen gjorde det mulig for bandmedlemmene å ta ut større
inntekter. Fra 800 kr. i uken, til 1100 kr.
"Blue Monday"
ble (som ventet) ikke tatt med på det følgende albumet "Power, Lies
& Corruption".
Selv om senere CD-versjoner av
albumet har med låta. Dette albumet ble en stor suksess da det kom
ut, med en 4. plass i Storbritannia. Man kunne tydelig høre inspirasjonen
fra Kraftwerk og dance- guruen Giorgio
Moroder.
På konsertfronten var det
stille i 1983. I hjemlandet England gjorde de kun to konserter. En i
Bournemouth, og en i Brixton. I U.S.A. derimot gjennomførte de en
lengre turne. En turne som var vellykket, med unntak av konserten i
Washington, som ble gjennomført uten Peter Hook på scenen, da han
var for full til å stille opp.
Da de kom hjem stilte de
opp i TV-dokumentaren "Play
at home" på
Channel 4,
som omhandlet deres plateselskap Factory. Etter dette tok de seg en
velfortjent ferie. Hook dro til Kreta, mens Sumner tilbrakte noen
uker på den italienske øya Capri. Sumner: "That was dead expensive.
The whole place is run by the mafia, and they put a tariff on all
the drinks." Gilbert og Morris tilbrakte ferien i sin nye
terrasseleilighet i Macclesfield, som de pusset opp. Her hadde de en
også en liten hage de kunne sysle i. De hadde også en hund og en
volvo, som for å markere at de nå var blitt en familie.
Medlemmene av New Order har
i alle år vært lite glad i å stille opp til intervjuer. Og omtale av
deres privatliv var de generelt imot, noe som bidro til det gloom-aktige imaget som ble dem til del på 80-tallet. Derfor var det ikke
så merkelig at Sumner og co. viste lunken interesse da en
Brian Edge
ønsket å skrive en bok om deres historie, fra tiden med Joy Division,
fram til 1983. De mente at noen som ønsket å skrive en slik bok
måtte være sprø. Bedre ble det ikke da de fikk lese et utkast til
boken, da den var full av faktafeil. De bestemte seg for ikke å
samarbeide mer om boken, men til deres store irritasjon fortsatte
Edge arbeidet med den. En dag troppet han opp på en New Order-konsert, med en ny Vespa scooter som han hadde kjøpt med penger han
hadde fått som forskudd fra forlaget. For å gjøre forfatteren et pek
fikk de noen til å løfte scooteren 5 meter opp i luften med en kran
de hadde tilgjengelig. Deretter fikk de DJen til å etterlyse eieren
av scooteren med registreringsnummer XXX for å få ham til å fjerne
den, da den stod i veien. Det hele endte med at bandet fikk seg en
god latter. Om ikke det var nok ble forfatteren kastet ut i vannet
av noen roadies som jobbet for New Order.
At media etter slike og
andre episoder omtalte New Order som et band det var vanskelig å ha
med å gjøre, tok de som et kompliment. At de kunne bli ubehagelige
om journalister spurte dem om Joy Division-tiden, var også en
sannhet med modifikasjoner. Peter Hook: "We're still the same band
really."
Brian Edge
angrer muligens på at han skrev denne boken.
De 4 medlemmene tok seg
tid til å jobbe med andre band, slik som
Foreign Press,
italienske Surprize, Thick
Pigeon, The Stockholm Monsters, The royal family & the Poor, La
Volta La Kota, Nyam Nyam, Some now are,
og Lindsay Wilson
(eks. kona til Tony Wilson). De fleste av disse bandene var lokale,
fra steder som Burnley, Hull, og Manchester. Arbeidet med disse
artistene foregikk gjerne på nattestid, mens arbeidet med den nye
New Order platen foregikk på dagtid. Bernard Sumner: "It's OK doing
it because although all the groups are skint (uten penger), you
learn a lot and you're helping somebody. But we've got to cut down
now."
Arbeidet med "Power, Lies
& Corruption" gikk dessverre ikke like bra. Mest pga. at de
hadde problemer med å skrive låter. Dvs. de skrev en masse låter,
som de ikke klarte å gjøre ferdig. Sumner: "Actually we've got
hundreds of songs, but we can't finish any of them. We'll have to
ask
Divine
to write one for us."
De valgte å gjøre produsentjobben selv, da de følte Martin Hannett
som hadde produsert debutplata var for opphengt i Joy Division-stilen.
Plata ble spilt inn i
Britannia Row
Studios i London, der
Pink
Floyd hadde spilt inn
"The Wall"
noen år tidligere.
Martin
Hannett var en karismatisk, og til tider voldelig person.
"Power, Lies
& Corruption" ble lagt ut for salg i mai 1983. Og selv om de
hadde problemer underveis, ble plata en stor suksess både
salgsmessig og kritikermessig. Mange mente plata viste at de endelig
hadde klart å frigjøre seg fra skyggene til Joy Division. Samspillet
mellom Hooks basspill og Sumners vokal var også blitt bedre. Plata
framstod som vital, med mange gode låter. Slik som
"Your Silent Face",
"Age of Consent"
og
"Leave Me Alone".
Også bruken av synthesizere ble framhevet som spennende. Magasinet
NME hadde plata
på sin topp-20 liste da året 1983 skulle gjøres opp. Mens
Rolling stone magazine
hadde den på sin topp-100 liste over de beste albumene fra
80-tallet. Mange New Order fans mener dette er den beste plata
bandet har laget.
I Storbritannia ble det en
fin 4.plass på albumlisten.
"Power, Lies
& Corruption"
For å promotere albumet
utenfor Storbritannia dro bandet på besøk til land som Danmark,
Østerrike, Sveits og Tyskland. I Berlin gjorde de en mini-konsert som
ikke fikk alt for god mottagelse. En jente foran scenen, som gjorde
triks sammen med en hvit rotte, fikk mer applaus enn bandet. Peter
Hook: "In Berlin the rat went better down than we did." De hadde
også tenkt å framføre
Nenas "99 luftballons" på
konserten, men de syntes den ble for vanskelig, så de lot det være.
Sumner: "We've got this far, and we can't even play!"
New Order i
1984: Bernard Sumner, Gillian Gilbert, Stephen Morris & Peter Hook.
Etter albumet fulgte
to topp 20 singler i "Confusion"
(september 1983) og
"Thieves Like Us"
(april 1984),
som begge var favoritter på dansegulvet. Først i mai 1985 var de
tilbake, med det kritikerroste albumet "Low-Life".
Dette ble nok en salgssuksess med en 7. plass i Storbritannia. I forkant av
utgivelsen hadde de gjort en distribusjonsavtale med Quincy
Jones'
selskap Qwest
records. Dette bidro til at New Order fikk sin første
albumplassering i U.S.A. med en 94. plass. Albumet gjorde seg ellers
bemerket med bilder av de ulike medlemmene på forsiden (Stephen
Morris) og i inlayet.
Noe som hadde vært uhørt bare noen år tidligere.
"Low-Life"
fra 1985
Noe annet som også ville
vært uhørt noen år tidligere var å la seg inspirere av folk-rock,
slik de gjorde på åpningssporet
"Love Vigiliantes". Ellers
var plata nok et steg i retning dance/pop, gjort på en spennende og
smakfull måte. Et høydepunkt på plata var instrumentalen
"Elegia".
New
Order har vært en gjenganger på Top of the Pops. Hele 24
ganger har de hatt singler inne på topp 40 i
Storbritannia.
I 1986 ga de ut
albumet "Brotherhood", som
med unntak av den rytmisk
dansbare låta "Bizarre Love
Triangle", var et mer rett fram
new wave-album enn det de ellers ga ut på denne tiden. Resultatmessig ble det et steg tilbake med en 9. plass i
Storbritannia.
I 1986 ble det også gitt ut en singel kalt "Shellshock"
(28. plass i Storbritannia) som
ikke var å finne på "Brotherhood". Derimot ble den med på
soundtracket til den store 80-talls filmen
"Pretty In Pink".
"Brotherhood"
fra 1986
"Bizarre Love Triangle" ble
også gitt ut som singel, med en skuffende 56. plass i Storbritannia.
I Australia (5. plass) og på de amerikanske dance-listene (4.
plass), gikk det bedre. Låta var den mest 'synthete' de hadde gitt
ut fram til da. Uten bruk av gitar, eller Peter Hooks basspill, som
man gjerne kjenner igjen en New Order-låt på. Ideen til låttittelen
fikk de etter å ha sett forsiden på avisa
News of the World,
der en sogneprests seksuelle utskeielser ble brettet ut. Bernard
Sumner: "I was reading it one sunday, and thinking how ridiculous
it was –
especially the headline 'Saucy vicar caught in bizarre love
triangle' and thought
– we'll call our new
song that! Basically y' see, I'm just a dumb bastard from
Salford."
I oktober 1986 dro New
Order ut på en lengre turne, med besøk U.S.A. Japan og Australia.
I et intervju med Smash
Hits Magazine i desember 1986 klaget Peter og co. over at de våknet
hver morgen med hangover. Noe som illustrerte hva mye av tiden i
U.S.A. gikk med til. De lot seg fascinere av livet i Santa Barbara,
med flotte avenyer og tallrike badebasseng. Bernard Sumner: "I'd
certainly rather be here in the sunshine than back at home in the
pissin' rain. I'm no fool."
Det eneste de ikke var
fornøyd med var maten. Stephen Morris: "I'm starving! Must get a
MacDonalds
– that's the only decent thing worth eating round here."
New Order
fant seg til rette i solfylte California, selv om maten ikke falt i
smak.
Bedre gikk det med
samlealbumet "Substance" fra 1987, som til tross for at det
var et dobbelt-album med bandets 12", ble en suksess både i
Storbritannia
(3.plass) og U.S.A. (36.plass). Og det var kanskje ikke
så rart at en plate som samlet alle de mest populære singlene slo an. For låter som "Blue Monday",
"State Of The Nation", "Ceremony" og "Everything's
Gone
Green" hadde ikke vært gitt ute på album tidligere. I tillegg
fikk bandet sin største hit i hjemlandet til da med singelen "True
Faith" (4.
plass i Storbritannia, 32. plass i U.S.A.), noe som ytterligere økte interessen for
samleplata. Singelen ble fulgt av en bemerkelsesverdig musikkvideo som
ennå idag regnes som noe av det beste som er laget. De fikk også en Brit
Award for videoen i
1988.
Fra den lett surrealistiske videoen til "True Faith".
Sommeren 1987
turnerte New Order Nord-Amerika sammen med sine venner i Liverpool-bandet Echo
& the Bunnymen.
Vinteren 1987 ga de
ut singelen "Touched
By The Hand of God" hvor bandet i
musikkvideoen var kledd ut som langhårete heavy metal-rockere. I Storbritannia
ble ikke denne singelen noen storselger (20. plass), men i Norge fikk
bandet sin eneste notering på VGs singelliste, med 3. plass i januar
1988. Den gikk også til topps på den amerikanske dance-listen. Låta var også å finne i filmen
"Salvation".
Tittelen kan enten sees på som en hyllest til masturbasjon, eller
som en satirisk kommentar til målet
Maradona scoret
mot England i Fotball-VM i 1982.
Bernard
Sumner og New Order som langhårete heavyrockere i "Touched By The
Hand Of God".
På "Technique"
fra 1989 tok bandet 'den helt ut', og laget sitt mest dance-baserte album til dags dato. Med heftige rytmer i låter som
"Fine Time" og "Round and
Round".
Man kunne tydelig høre inspirasjonen fra acid house som var det
store på denne tiden, særlig i Manchester området. Den gitarbaserte låta
"Run"
minnet mer om tidlig New Order.
¨"Technique"
fra 1989
"Run" ble også gitt ut på
singel, da under navnet
"Run 2". Årsaken var at
man hadde tatt bort instrumentalpartiet som var midtveis på
albumversjonen, og erstattet det med en ekstra repetisjon av
refrenget for å gjøre låta mer radiovennlig. Dessverre nådde den
ikke på topp 40 i Storbritannia. Og etter at singelen ble gitt ut
fikk de et søksmål på nakken, da folk sangeren
John Denver
hevdet at refrenget på låta var
for likt hans egen "Leaving
On A Jet Plane". Utfallet
av rettssaken er ikke kjent, men singelen har ikke vært tilgjengelig
for salg etter dette.
Singelen
"Run 2"
De andre singlene gjorde
det heller ikke så bra på listene. Men albumet ble New Orders første
toppnotering i Storbritannia. (32. plass i U.S.A.). Noe som viste at bandet
for hvert album fikk en større tilhengerskare, og økt
platesalg.
I september 1989 dro New
Order ut på turne, med besøk i U.S.A. og Brasil.
I 1990 fikk New
Order æren av å lage den offisielle VM-sangen for det engelske
fotballandslaget. Låta het
"World In Motion", og var en dansevennlig låt i typisk New
Order stil. Fotballspilleren John Barnes rappet i låta, mens
landslaget synger
med på refrenget på en måte som brakte den til toppen av den
britiske singellisten i juni 1990. Dermed hadde bandet på kort tid fått
sin første topplassering både på albumlisten og singellisten.
Bernard Sumner i engelsk landslagsdrakt. Føttene til John Barnes
sees i bakgrunnen.
Bakgrunnen for at
bandet ble spurt om lage denne fotball låta var at F.A.
(Football association) press officer David
Bloomfield, var
misfornøyd med det som fantes av engelske fotballsanger på den
tiden. Så i forbindelse med verdensmesterskapet i 1990 ønsket han at
England skulle ha en ny fotballsang som man kunne synge under kampene.
Valget falt på New Order, da Bloomfield personlig var en stor fan av
New Order/Joy Division. Det var Factory sjefen Tony Wilson som
viderebrakte forespørselen til bandet på slutten av et møte i
Factory records. Men bandet som hadde null interesse for fotball hadde
ikke ønske om å lage en fotballåt. Men etter å blitt skreket til
av nevnte Wilson i en time, ga de etter. For Factory records som lå
nede med brukket rygg var dette en kjærkommen mulighet til å tjene
penger. Tony Wilson: "They really did not want to do it. But
after an hour of shouting, I won." Den eneste betingelsen New
Order stilte, var at låta skulle være morsom. Slik at ingen etterpå
skulle beskylde dem for å ta jobben seriøst. Komikeren Keith
Allen ble derfor
brakt inn for å samarbeide med bandet på låta.
"World In Motion" ble spilt inn i
Real World studios i januar 1990. Som
grunnlag for låta brukte de en instrumental-vignett som Morris og
Gilbert hadde skrevet for BBC2s
serie "Reportage".
Først ønsket de å kalle singelen "E is for England", med
klare referanser til det narkotiske stoffet ecstasy som bandet var fascinert av på den
tiden. Men F.A. skjønte hva de ønsket med navnet, og satte foten ned
for forslaget.
Deretter var tanken
at spillerne skulle bidra på refrenget, noe F.A. lovte at de kom til
å gjøre. Problemet var bare det at heller ikke spillerne syntes en
fotballsang var noen god ide, så de nektet å bli med. Da spillerne
etter avtale skulle stille opp i studio, var det bare 6 spillere som
dukket opp, og disse var i tillegg kun interessert i å drikke sprit.
Dette irriterte bandet og studioteknikerne. Rappingen som John Barnes
etter hvert gjorde seg berømt for, ble først testet ut på Gazza
og Peter Beardsley.
Resultatet av deres forsøk var visstnok ufrivillig morsomt.
Selv om ting ikke
gikk helt som det skulle underveis, ble som nevnt singelen "World
In Motion" en stor suksess. Der den ennå idag synges av
engelske fotballfans. Men noen takk fra F.A. fikk ikke New Order.
Heller ikke noen VM-billetter eller en signert fotball.
Etter dette gikk
bandet hvert til sitt for en stund. Peter Hook dannet bandet
Revenge sammen med
Dave Hicks
og Chris Jones.
Cook hadde på slutten av 80-tallet også bidratt på produksjoner med
The Stone Roses
og Inspiral Carpets.
Morris og Gilbert dannet bandet The Other
Two, uten den helt store
suksessen. Men det ga dem i hvert fall tid og mulighet til å gifte seg
etter mange års samboerskap. De ble først forlovet i 1993, og
giftet seg kort tid etterpå.
Sammen fikk de jentene
Grace
og Mathilde.
De bor i dag i Rainow, som ligger like utenfor deres felles hjemby
Macclesfield.
Stephen
Morris og Gillian Gilbert har i mange år hatt et kjærlighetsforhold,
samtidig som de har vært medlemmer av New Order og The Other
Two.
Bedre (musikalsk) gikk det med sanger Bernard Sumner,
som dannet bandet
Electronic sammen med den kjente gitaristen
Johnny Marr fra
The Smiths.
De to
musikerne som begge var fra Manchester hadde møttes i 1984 i
forbindelse med innspillingen av "Pigs
& Battleships"
med bandet
Quando Quango.
Et prosjekt Hacienda og Factory mann
Mike Pickering (som senere dannet
M People)
hadde.
På debutalbumet "Electronic"
fikk de med seg Neil Tennant fra
Pet Shop Boys
.
En plate som klatret helt til 2. plass i
Storbritannia. De fikk også flere topp 10 hits fra albumet. Marr og Sumner
har i årene etter gitt ut flere album under Electronic-navnet som har
nådd topp 10 i Storbritannia.
|
|
|
|
|
|
|
The Other Two |
|
Revenge |
|
Electronic |
Selv om Sumner
opplevde stor suksess med Electronic, valgte han å gå i studio
sammen med Morris og co. for å spille inn New Order albumet "Republic"
som
ble gitt ut i 1993. Den var mer mainstream enn de foregående, da
den verken var så veldig dance-basert eller hadde elementer av
post-pønk i seg. Gitarpop var et passende ord. Mange fans syntes plata ble for kjedelig, men med
låter/singler som "Regret"
(4. plass), "Ruined
In A Day"
(22. plass) og
"World"
(13. plass) klarte de
å fenge den gemene hop så mye at det ble nok en topplassering i
Storbritannia for bandet med albumet. I U.S.A. nådde de nesten topp 10 på Billboard,
men endte opp med en 11. plass som er det sterkeste de har klart der
borte. I Australia ble det en fin 5. plass.
"Republic"
fra 1993
1994 ble et rolig
år for New Order. Derfor valgte plateselskapet å gi ut nok et samlealbum, denne gang som enkeltalbum kalt "The Best
Of".
"Best Of"
Plata
nådde 4. plass i Storbritannia, mens en remix-versjon av "True Faith"
nådde 9. plass på singellisten på samme tid. 1995 ble ikke noe
bedre, da nok et samlealbum kalt "The
Rest Of New Order"
nådde 5. plass. Samlealbum og New Order ser ut til å være en
innbringende kombinasjon. En remix-versjon av "Blue Monday"
nådde topp 20 samme år.
New Order live Etter "Republic"
skulle det gå 7 år før bandet pånytt ble samlet i studio for å
spille inn plate sammen. Sumner hadde vært opptatt med Electronic i
mellomtiden, mens Hook hadde opplevd suksess med bandet Monaco,
og albumet "Music
For Pleasure"
som nådde 11. plass i
Storbritannia i 1997.
I 1994 ble Peter Cook gift
med TV-produsenten Caroline Aherne, som bla. stod bak TV serien
"The
Royle Family". Men ekteskapet varte ikke mer enn 2 år, da de gikk
hvert til sitt i 1996. Bruddet skapte endel oppmerksomhet i media,
da Cook havnet i slåsskamp med Ahernes nye kjæreste Matt Bowers. Cook har også et par andre
'episoder' på samvittigheten, som da han
ødela et omkledningsrom på konsertstedet
Barrowlands i Glasgow. Noen
år senere ble han sammen med en dame ved navn
Rebecca. Sammen med
henne fikk han barna Heather, Jack og
Jessica.
I tillegg har han 2 barn fra andre forhold. Cook og familien slo seg
etter hvert ned i Alderley Edge, Chesire som ligger i nærheten av
Manchester.
Også Bernard Sumner har
vært gift og senere blitt skilt. Han giftet seg først med
Susan (Sue),
og senere med Sarah
som han traff gjennom innspillingen av
videoen til "Round & Round" (hun er en av jentene i
videoen). Sumner er far til guttene
James
og Finlay.
Fra videoen
til "Round & Round". En av disse jentene er Sumners kone Rebecca.
I 1998 sa New Order ja til
å være hovedattraksjonen på
Reading Music Festival,
til stor glede for fansen som ikke hadde hørt noe fra dem på mange
år. Dette skulle vise seg å bli en av de siste opptredene Gillian
Gilbert gjorde med bandet, da datteren Grace hadde en lammelse i
ryggmargen som krevde at hun måtte følges opp jevnlig. Gillian mente
at det ville være lettere å erstatte henne i bandet enn Stephen.
I 2000 bidro New
Order med låta "Brutal" til filmen "The Beach".
I 2001 var New Order
klar med
"Get Ready"
- et album som gledet mange av de gamle tilhengerne, med sitt bassgitar/el-gitar baserte lydbilde. Det var tydelig at bandet var litt lei av
klubbmusikken som hadde preget mange av deres album, og heller ønsket
å gå tilbake til sine røtter fra starten av 80-tallet. Sumner:
"Get Ready was guitar-heavy simply because we felt that we'd
left that instrument alone for a long time". På plata hadde de
også fått hjelp av New Order fan Billy
Corgan fra
Smashin' Pumpkins.
Han var også med på bandets påfølgende turne, der han steppet inn
for Gillian som ble hjemme.
"Get Ready"
fra 2001
Gillian Gilberts bidrag til
plata var minimalt. I hennes sted hentet de inn musikeren
Phil Cunningham som fram
til da hadde spilt i rockebandet
Marion. I likhet med
Gillian og Stephen var også han fra Macclesfield. De første årene var han
session musiker for New Order, mens fra 2004 ble han fast medlem.
Likefullt har han holdt kontakten med
Jaime Harding og de andre
i Marion, der de opptrådte og skrev låter sammen.
Phil
Cunningham
Selv om
det var gått 8 år siden deres forrige studio album, var det tydelig
at de ikke var glemt av fansen. For albumet nådde en fin 6. plass i
Storbritannia, mens singelen "Crystal" nådde 8. plass. I U.S.A.
gikk det ikke så bra. Derimot fikk bandet sin første listeplassering
på VGs albumliste med plata, der den nådde en 17. plass i 2001. At
ikke noen av de foregående albumene fant veien til VG-lista, er en
gåte. Men det viser nok igjen at nordmenn ikke alltid er så flinke til å
få med seg strømningene fra England.
Singelen
"Crystal". Der vi ser nedre del av den tyske modellen
Nicolette Krebitz.
Damen
som også prydet coveret på "Get ready".
I 2002 ga de ut
singelen "Here
To Stay" som var med i
"24 hour
Party People". Filmen handlet om musikkscenen i Manchester mellom
1976 og 1997, med hovedfokus på New Orders plateselskap Factory.
Medlemmene av New Order ble portrettert i filmen.
Etter dette var det
stille rundt bandet noen år. Men hver for seg jobbet de på ulike
plateprosjekt. Bla. var både Hook og Sumner med på Gwen
Stefanis storselger
"Love.music.angel.baby".
I 2004 fikk Hook ideen til
et litt spesielt bandprosjekt, med 3 bassister i samme band. For de
fleste hørtes det helt merkelig ut. Ideen til bandet kom da også i
fylla. Men når de to andre bassistene heter
Mani
(The Stones Roses) og Andy Rourke (The Smiths) blir det automatisk
lagt merke til. I årene som fulgte gjorde de noen opptredener
sammen, men en annonsert albumutgivelse lot vente på seg (2007).
Ifølge Hook var årsaken at man enda ikke hadde funnet noen
passende vokalist. De tre gutta har vært bortskjemt med å spille
sammen noen av de beste vokalistene Storbritannia har hatt, og da
blir man automatisk litt kresen. Hook: "You’ve got
Ian Brown,
bloody Bobby Gillespie,
Ian Curtis, Bernard (Sumner) and
Morrissey.
Those are big shoes to fill, especially collectively."
Mani, Peter
Hook og Andrew Rourke i Freebass.
I mars 2005 var
New Order omsider klar med nytt materiale. Første singel ut var den
Kraftwerk-aktige "Krafty"
som nådde en sterk 8. plass på den britiske singellisten. Deretter kom
albumet "Waiting
For The Siren's Call"
i april. Et album som oppsummerte mye av det New Order har vært kjent
for gjennom 80-og 90-tallet. Kritikerne var ikke helt overbevist
da de mente plata var sjelløs, med tildels håpløse tekster: "You came in the night and took
my heart, to Dracula's castle, in the dark" ("Dracula's
Castle").
"Jetstream" og
"Guilt Is a Useless Emotion"
var dansbare spor som fungerte brukbart.
"Waiting
For The Siren's Call"
Plata solgte til en skuffende 21.
plass i Storbritannia.
I Norge fikk bandet sin beste plassering da
albumet nådde 11. plass på VG-lista.
På
plata hadde de fått hjelp av
Ana Matronic, som
ellers er medlem av Scissor
Sisters. Hun sang
bla. på singelen
"Jetstream".
|
|
|
Besetningen med Peter Hook, Phil Cunningham, Bernard Sumner
og Stephen Morris, |
|
I
Tokyo, Japan for å promotere den nye plata.
|
25. juni 2005
opptrådte New Order på den store Glastonbury festivalen. I oktober ble det gitt ut nok en sameplate kalt
"Singles".
Den var som en slags fortsettelse av samleplaten "Substance", men der
sistnevnte viet plass til bandets 12", var dette en samling av deres
7".
På slutten av 2005
fikk bandet NME Awards (stort
musikkblad) for sitt bidrag til musikken gjennom mange år.
I 2006 gjorde New
Order flere enkeltkonserter, i tillegg til en mindre turne i Storbritannia
og Sør-Amerika. På bandets konsert i Buenos Aires foreslo Hook at de
kanskje burde slutte å gjøre liveopptredener, noe som skapte
spekulasjoner om at bandet var iferd med å bli oppløst. Morris
avviste ryktene overfor media, og fortalte at de var igang med
innspillingen av et nytt album. Men i et intervju med den britiske
radiostasjonen XFM
i mars 2007 fortalte Peter Hook at han ikke lenger jobbet sammen med
Bernard Sumner, og at det denne gangen ikke dreide seg om en pause for
å jobbe med andre prosjekt istedet. Denne litt diffuse uttalelsen
skapte stor oppstandelse i media verden over. Verre ble det da New Orders offisielle hjemmeside
NewOrderOnline
tilbakeviste at bandet var oppløst, men at Hook kunne slutte om han
ville det uten at det dermed betydde slutten på New Order. Sumner: "After
30 years in a band together we are very disappointed that Hooky has
decided to go to the press and announce unilaterally that New Order
have split up. We would have hoped that he could have approached us
personally first. He does not speak for all the band, therefore we
can only assume he no longer wants to be a part of New Order."
Det svaret likte ikke Hook som mente at han som opprinnelig medlem
av bandet satt på 1/3 av rettighetene til bandet, noe som etter hans
mening forhindret de andre til å gjøre noe
'New Order-ey', som han
formulerte det. Sumner og Morris jobbet på den tiden med et prosjekt sammen,
og det ble dermed usikkert om de kunne bruke New Order-navnet, eller
om de måtte kalle seg Bad Lieutenant
(som var alternativet). I januar 2008 gjentok Hook påstanden
om at New Order var oppløst, og at de andre to ikke hadde muligheten
til å bruke navnet så lenge han ikke var endel av prosjektet.
Peter Hook:
"New Order have split up, and that's it."
Rundt 2004 hadde det gått rykter om at det skulle spilles inn en film
basert på livet til Ian Curtis. Jude
Law ble pekt ut som
mannen som skulle spille Ian, men dessverre ble det ikke noe ut av
det. I 2007 ble filmen "Control:
The Ian Curtis Film"
lansert. Tony Wilson og fotografen Anton
Corbijn var de som
stod bak filmen, med en Sam
Riley til å spille
Ian.
New Order deltok
på soundtracket til filmen, med
"Exit", "Hypnosis"
og "Get out"
- 3 låter som ikke tidligere hadde vært ute på plate. De andre låtene på soundtracket er hentet fra slutten av 70-tallet, med artister som
David Bowie, Iggy Pop, Buzzcocks,
Kraftwerk, og
selvfølgelig Joy Division.
For Cook og co. var det rart å se seg selv
på film. Peter Hook: "Det er rart å se din egen historie på film, men
dette er jo først og fremst Ians historie." Cook, Sumner (og litt
senere Morris) fulgte Curtis fra 1976, da de spilte i Warsaw,
til han døde i 1980. Og det er denne perioden som er filmens fokus.
Noe som naturlig nok gjør de tre til en viktig del av filmen.
"Control"
fikk enorm oppmerksomhet på filmfestivalen i Cannes der medlemmene
av New Order var tilstede. Cook pratet ikke med Sumner/Morris mens
han var der. Deretter kom "Control" opp på kinosaler
verden over. I Norge fikk den mye omtale i media, både i aviser og
TV. Og når filmanmelderne skulle vurdere den haglet
superlativene, noe som bidro til at mange ble nysgjerrig på filmen.
I Norge gikk den inn på topplisten over de mest sette filmene, noe
som også førte til en renessanse for musikken til Joy Division og New
Order. To band som aldri har solgt så mange plater i Norge.
I februar 2010 var
New Order bassist Peter Hook å se på By:Larm
på Royal
Christiania, Oslo,
dit han var fløyet over for å kaste glans over arrangementet, og for å fortelle
røverhistorier fra et 30 år langt liv som rockestjerne og klubbeier
foran en fullsatt konferansesal. Peter Hook: "Det virket som de
likte å bli geleidet tilbake til en epoke i musikkhistorien der band
fikk hunderetusener av pund for å lage plate, men heller brukte
pengene på dop og damer."
Hook manglet
kunnskap om norske band, og unnskyldte seg med at årsaken til det var
at norsk musikk ikke hadde markert seg i utlandet. Peter Hook: "Med all respekt å melde, Norge: Dere er vel ikke akkurat det
landet som er kjent for å ha pumpet ut populærmusikk som
eksportvare."
Peter
Hook besøkte Norge i 2010.
I juli 2010 fant
også Bernard Sumner veien til Skandinavia, da han og bandet
Bad Lieutenant opptrådte
på Roskildefestivalen
foran 10.000 mennesker. Den første halvdelen av konserten bestod av
nytt materiale fra Bad Lieutenant, noe som ikke interesserte publikum
nevneverdig. Det var først da de dro i gang New Order og Joy Division
klassikerne at det ble stemning. Dagen etter ble de av Dagbladet
omtalt som 'Verdens mest autentiske New Order- og Joy
Division-coverband'.
I desember 2010 ble
muligheten for en gjenforening av New Order diskutert mellom Stephen
Morris og en journalist fra
NME, i forbindelse
med et arrangement dedisert til Joy Division. Morris mente at det ikke
var helt umulig at de kunne komme sammen igjen, om ikke annet for å
gjøre en opptreden sammen.
I mai 2011 ble den
første New Order 'singelen' på 6 år gitt ut, da
"Hellbent"
ble gjort tilgjengelig som nedlasting via bandets Facebook side. 6.
juni ble den også å finne på den nye samleplata "Total
- from Joy Division to New Order",
som inneholdt 5 låter med Joy Division og 13 med New Order. Det litt
glorete coveret til plata var laget av Peter Saville, som hadde dagens
supermarked i tankene da han utformeteret coveret.
"Total
- from Joy Division to New Order", fra juni 2011.
Peter Saville: "I realised this was a record that would be sold in supermarkets
and advertised on television. So the cover has a 'pile it high, sell
it cheap' aesthetic. As you open it out, it says Total, but
folded up you just see the 'O's. It says, 'From Joy Division to New
Order'. I couldn't bear the words 'Best of'. It's a long way from the
independent record shop to Tesco, almost 33 years. At Factory, I had a
freedom that was unprecedented in communications design. We lived out
an ideal, without business calling the shots. It was a
phenomenon."
Salgsmessig ble ikke
sampleplata noen suksess, med 51. plass i Storbritannia. Anmeldere
mente også at utgivelsen var unødvending.
Til tross for det
som tidligere hadde blitt sagt, valgte Stephen Morris og Bernard
Sumner å børste støvet av New Order navnet, og opptre live som band
igjen. Noe som naturlig nok fikk stor oppmerksomhet i internasjonal
musikkpresse - også her i Norge - da det ble kjent i september 2011.
At de hadde klart å overtale keyboardist Gillian Gilbert til å bli
med i bandet igjen, for første gang siden 2001, ble også lagt merke
til. Gillian Gilbert: "It's been a long ten years since I took a
break from the band, so I I'm really happy to be back, and this is a
great place to start."
Phil
Cunningham fortsatte som medlem av bandet, selv om han i sin tid ble
hentet inn som erstatter for Gillian.
Dessverre var Peter
Hook fortsatt like negativ til å bli med igjen. I hans sted ble Bad
Lieutenants Tom
Chapman hentet inn
som bassist. Peter Hooks syrlige kommentar til at en annen spilte bass
i New Order, i hans sted, var denne. Peter Hook: "My replacement
in New Order is miming along to my bass parts. I've watched so-called
'New Order' playing in Auckland and Tom Chapman is miming along to my
bass on tape. 'Round & Round'. Have a look at it. He's got his
fingers on the low and you can hear my high bass in the background. So
he's miming. It's the Milli Vanilli of bass."
Den
nye utgaven av New Order, med Stephen Morris,
Phil
Cunningham, Bernard
Sumner, Tom Chapman og Gillian Gilbert.
17. oktober 2011
opptrådte New Order på Ancienne
Belgique i Brussel,
Belgia. Dagen etter stod de på scenen på Bataclan
i Paris, Frankrike. Etter dette fulgte konserter i London, og i
Sør-Amerika i desember.
10. desember
opptrådte New Order på The
Troxy i London.
Konserten ble tatt opp, og gitt ut som CDen "Live
at the London Troxy".
Plata viste hva bandet stod for i 2011, og den presenterte et fint
tverrsnitt av New Orders diskografi, fra "Love will tear us
apart" (med Joy Division) til "Krafty" fra
"Waiting for the Siren's Call".
"Live
at the London Troxy"
Turneen fortsatt inn
i 2012, med konserter i New Zealand, Australia, Serbia og Skottland.
21. juli fant de også veien til Norge, og Slottsfjellfestivalen
i Tønsberg - som den første konserten de hadde gjort her i landet
på 31 år.
12. august 2012
opptrådte New Order i Hyde Park, sammen artister som
Blur og 80-talls
bandet The Specials,
i anledning avslutningen av Sommer-OL i London denne dagen. Om ikke
det var nok ble klassikeren "Blue Monday" avspilt under
åpningsseremonien den 27. juli, i en musikkavalkade over britisk
populærmusikk.
I januar 2013 fikk
fansen presentert et nytt New Order album, for første gang siden
2005, da "Lost
Sirens" ble
gitt ut. Som navnet indikerte bestod plata av materiale som var blitt
til overs fra innspillingen av "Waiting For The Siren's
Call". Det hadde egentlig vært meningen å gi ut albumet i 2007,
men pga. Peter Hooks avgang fra bandet ble utgivelsen satt på vent.
Plata bestod av 8 låter, og oppnådde 23. plass på den britiske
albumlisten.
"Lost
Sirens"
25. september 2015
var New Order tilbake med nok et studioalbum, denne gang med
nyproduserte låter. Bandet bestod på den tiden av de samme
medlemmene som hadde vært med siden 2011. "Music
Complete" var
et mer elektronisk album - med referanser til Depeche
Mode - enn de foregående to utgivelsene. Det plata først og
fremst manglet var bassriffene som i alle år hadde vært New Orders
fremst kjennetegn. Med Peter Hook ute av bandet ble bruken av
bassgitar tonet ned.
"Music
Complete" var for det meste produsert av bandet selv, med litt
hjelp fra Tom
Rowlands.
Kritikerne var stort
sett positiv til plata. Og den solgte svært bra, med 2. plass i
Storbritannia, 6. plass i Irland, 10. plass i Nederland, og høye
plasseringer også ellers i Europa. I Norge ble det 24. plass.
"Music
Complete"
I november 2015 gikk
Peter Hook til søksmål mot sine gamle kolleger i New Order. Han
mente de hadde startet opp et selskap bak ryggen på ham, og at de
gjennom det hadde fått inn 78 millioner kroner i inntekter gjennom 4
år, og at han kun hadde fått småpenger som sin andel. Dommeren
hadde forståelse for Hooks krav, men anbefalte partene å bli enig
selv, for å unngå saksomkostninger på rundt 9 millioner kroner.
Dommer Judge Cooke:
"I strongly urge the parties to seek to resolve the issues
between them by entering into some commercial negotiations so that
they do not incur the expense of pursuing this matter to trial."
Hva utfallet av det
ble er ukjent, men det er altså ingenting som tyder på at Hook og
New Order kommer til å spille sammen med det første.
12. august 2016 var
New Order tilbake i Norge, da de opptrådte på Øya-festivalen foran
5000 mennesker. Dagsavisen
ga bandets konsert terningkast 6, og mente den ikke bare var
høydepunkt på Øya-festivalen 2016, men på alle som hadde vært! VG
ga konserten terningkast 5, med ordene: "De burde vært like
utdaterte som innerøyking, tekst-TV og Massive Attack. Så hvorfor føles
New Order 2016 så uforskammet friske?" Også Dagbladet
ga konserten en 5'er.
Bernard
Sumner og New Order holder det fortsatt gående i 2016.
|