Peter Marc Almond:
Født 9. juli 1957 i Southport, Lancashire, England
Dave Ball:
Født 3. mai 1959, Salford, England
Soft Cell skrev seg
inn i musikkhistorien da de ga ut elektroversjonen av "Tainted
Love" i 1981. Låta ble den mest solgte låta i
Storbritannia det året, og gikk også til topps i mange andre land.
Bl.a. i Tyskland. Den
har i ettertid blitt stående som endel av "soundtrack
of the eighties".
Med sitt kjølige lydbilde, og
Marc Almonds
klagende, sjelfylte stemme, ble de et populært band på starten av 80-tallet. De solgte hele 10 millioner plater, noe som viser deres enorme
popularitet.
Men selv om de var
elsket var de også forhatt av mange. Marc Almonds feminime
framtoning og overdrevne bruk av eyeliner var vanskelig å svelge for
mange. At de heller ikke brukte tradisjonelle instrumenter som gitar
og trommer i låtene sine ble også sett på som et brudd på 'de
musikalske regler.
Det er vel helst i ettertid at Soft Cell har fått den respekten og
anerkjennelsen de fortjente, som et av de mest spennende og nyskapende
bandene på 80-tallet. Det var også denne motbøren som tilslutt
gjorde at Marc Almond og Dave
Ball følte at nok
var nok, og heller gikk hvert til sitt i 1984. Etter det hadde begge
suksess hver for seg. Almond som soloartist, og Ball som endel av
elektroduoen The
Grid.
Marc Almond
og Dave Ball
Marc Almond vokste opp i
'sunny
Southport by the sea'. En hyggelig, men litt søvnig badeby i Nordvest-England,
like nord for Liverpool. Men selv om de liker å omtale seg som badeby er det ingen som bader der, pga. de store kloakkutslippene fra
byene i området. Kondomer, ødelagte dukker og annet avfall råder
strendene, i stedet for badende unger. Likefullt har Marc varme tanker om
denne ensomme byen utenfor allfarvei. Og han drømmer seg ofte tilbake til
sanddynene og lukten av nystekte smultringer.
Byen har også vært
preget av den depresjonen mange andre nordengelske byer har vært gjennom,
med høy arbeidsledighet. Musikalsk var 70-tallets Southport og
andre byer i området inspirert av amerikanske 60-talls soul, med
artister som Jerry Butler, William Bell, The Dells og
Gene Chandler. Noe
som skapte begrepet Northern Soul - en sjanger mange britiske artister ble
definert under på 80-tallet, deriblant Soft Cell. The Times som i sin
tid skrev en artikkel om byen omtalte den som "selvmord møter Judy
Garland".
Southport
er Marc Almonds hjemby. En søvnig kystby i Nordvest-England. Marc ble født på
Southport Maternity hospital. Moren het Sandra Mary Dieson Almond,
mens
faren het Peter John Sinclair Almond. Faren jobbet i det militære, og var
lite tilstede i Marcs oppvekst. I sine første år bodde Marc hjemme
hos besteforeldrene på morssiden, i et koselig hus i Birkhead. Morfaren
het Peter Dieson (Diesen?) og var fra Norge!
- en svær kar. Det var her
Marc fikk sin oppdragelse. Moren og besteforeldrene var strenge, men
samtidig full av humor. Bestefaren hadde mange morsomme gloser på en
blanding av norsk og engelsk. Marc hadde et svært nært forhold til
bestefaren sin, og da bestefaren mange år senere fikk Alzheimer, gikk det
sterkt inn på Marc å se hvordan han visnet bort.
Den 2
år gamle Marc i hagen sammen med bestefaren Peter.
Ungdomsårene
til Marc var en urolig tid, med mye flytting og stadig
skiftende venner. Faren var av den voldelige sorten som slo
både ham og moren. Etter hvert ble foreldrene skilt, til Marcs
store lettelse. Moren giftet seg pånytt i 1976. De kunne da flytte inn i en større bolig.
Den 19 år gamle Marc
var svært vanskelig å ha i hus. Han svarte stygt til moren sin, og var generelt
misfornøyd med alt hun gjorde. Moren ble skremt da hun så mange
likhetstrekk med Marcs far. Heller ikke Marcs 17 år gamle søster Julia
var
enkel å ha med å gjøre.
Marc
Almond i 1976
På denne tiden levde
Marc et utagerende liv, med misbruk av alkohol og narkotika. Han
eksperimenterte også seksuelt, og han stjal penger. Han meldte seg også
arbeidsledig (selv om han gikk på skole) for å få dagpenger. Da moren
oppdaget svindelen rømte han til en kamerat og bodde der en uke.
Elendigheten kumulerte i et selvmordsforsøk, der han prøvde å hoppe fra
taket på et hus. Heldigvis hadde noen skjønt hva som var i gjære, og
han ble stoppet. Politiet ble varslet, og like etter ble han lagt inn på
Ormskirk Mental hospital.
Da han kom til hektene
fikk han seg deltidsjobb på Southport Theatre. Med den jobben fikk han
sjansen til å tilbakebetale penger han skyldte. Viktigere var det at
jobben ga ham mulighet til å hente nye impulser fra teaterverdenen.
Impulser som formet Marc som sanger og person i årene som fulgte. Musikk
og teater har i alle år vært to sider av samme sak for Marc Almond.
Inspirert av teatertilværelsen fattet Marc ytterligere interesse for
filmen og platene til den belgiske sangeren Jacques Brel.
I 1976 leste han om en
ny bevegelse som var ledet av et band kalt The Sex
Pistols. Pønken kom
også til å få stor innflytelse på Marc. Med ett var de gamle platene han
hadde av liten interesse. Etter å ha sett Sex Pistols og Siouxsie Sioux
på BBC var det ingen tvil lenger. Pønk var det som gjaldt. Selv om ha
fortsatt hadde sans for en artist som David
Bowie.
På samme tid fant han
ut at det var på tide å komme seg videre i livet. Så han søkte på
Leeds Polytechnic Art department. Skolen hadde rykte for å være den
beste for de som ønsket å bli utøvende kunstnere. Dessuten lengtet han
tilbake til Leeds, der familien hadde bodd i en periode mens Marc var
yngre. Etter et personlig intervju der Marc gjorde det han kunne for
å gi et solid inntrykk, ble han tatt opp ved skolen, til Marcs endeløse
glede.
Han fant seg godt til
rette på en hybel i den urbane storbyen, med sitt store innslag av
indiere, noe Marc syntes var spennende. Men idyllen ble brutt både for ham
og andre da The Yorkshire ripper begynte sine
meningsløse drap på
uskyldige ofre (13 drap). Plutselig ble det uttrygt å bevege seg
utendørs i Leeds, noe Marc syntes var en guffen opplevelse.
Hyggeligere var det da
Sex Pistols, Siouxsie & the Banshees,
Johnny Thunder,
The Damned og
The Clash holdt konsert ved
skolen, som endel av deres Anarchy Tour. Siouxsie & the Banshees var
favorittbandet hans på denne tiden. Siouxsie og Marc kom til å
samarbeide musikalsk noen år senere.
På skolen gikk det
flere kunstnere som senere kom til å gjøre seg gjeldende innen musikkverdenen.
Frank Tovey som på dennne tiden drev med pantomime, kom senere til å
kalle seg Fad Gadget og gi ut flere album på
Mute records. Og det var en
Green Gartside som ble en av de store navnene på 80-tallet med sitt
band Scritti Politti.
|
|
|
|
|
Fad
Gadget |
|
Scritti
Politti |
Høsten 1977 gikk Marc
igang med sitt 2. år på Leeds Polytechnic. En av de første dagene i det
nye skoleåret dumpet han borti Dave Ball - en litt ufiks type med store
svarte krøller og stor bart. Som ny
student ved skolen spurte Dave om veien til kunstavdelingen.
Dave var fra Southports naboby
Blackpool, der han vokste opp i Orkney Road. Foreldrene het Don
og Brenda.
Dave har også en søster ved navn
Susan. Allerede
fra han var liten var Dave interessert i popmusikk. Favorittene var
David Bowie, Marc
Bolan og
James Bond
produsent John
Barry. Generelt
likte Dave klassisk musikk i barndommen. Han begynte tidlig å spille
gitar og piano. Han tok også opptak av det han spilte på en
båndopptaker som han hadde fått. Da han var 15 år gammel i 1974
fikk han første gang sjansen til å spille på en synthesizer. Det
gjorde dypt inntrykk. Dave Ball:
"I was fascinated by that: bloody
hell, I want one of those…"
I
ungdommen jobbet Dave som iskremselger på en bar i badebyen Blackpool.
En dag fikk han høre mesterverket "Autobahn"
med Kraftwerk,
og plata endret hans oppfatning av hva musikk kunne være.
Nåe Dave ikke var
på Arnold School
eller danset til tonene av Northern
Soul på Blackpool Casino eller The Highland Room spilte han i ulike
band i hjembyen.ples had just met.
En ung
Dave Ball hjemme i Blackpool.
Ettersom Dave og Marc gikk på
forskjellige klassetrinn hadde de ikke så mye kontakt med
hverandre den første tiden. Men Marc la merke til ham utover skoleåret,
som en spennende fyr som laget bisarre lydkollasjer. Og han la merke til at
han stort sett holdt til i et lite musikkstudio på skolen, der han spilte
på sin Korg synthesizer, og laget lyder og musikk til andre elevers
filmprosjekter. Marc ble fascinert av alle knappene og maskinene han
behersket.
Dave
Ball Våren 1978 opptrådte
Marc som endel av et musikkprosjekt kalt Zazou. Han
hadde alliert seg med en student ved navn Ed King som spilte
gitar og
Dave som spilte på ulike elektroniske instrumenter. Selv stod
Marc for den vokale delen av framføringen, der de opptrådte på skolens
scene. De gjorde seg mest bemerket for en bisarr elektro-disco versjon av
"I am sixteen going on seventeen". Noen gjorde opptak av låta,
så den senere ble å finne på bootleg plater med Soft Cell. Marc gjorde
seg like bemerket for sin manglende påkledning ved framføringen. Dave
som syntes det var hyggelig å kunne hjelpe Marc omtalte opptredenen hans
som industriell kabaret. Marc fikk også hjelp fra en annen synthfrik fra
Blackpool, ved navn Paul Banham.
I tillegg til musikken utviklet Marc en sterk interesse for filming. Han skaffet seg et 8mm
kamera som han hadde med seg overalt. Noen av opptakene fra
denne tiden ble brukt som scenekunst på Soft Cells' konserter.
Interessen for pønk ble
avløst av en nysgjerrighet for de nye discorytmene. Med Bee Gees,
Donna
Summer og Giorgio
Moroder. Innslaget av elektronica i musikken ble for Marc en
naturlig link til David Bowie og Kraftwerk. I tillegg hadde Sheffield
bandene The
Human League og Cabaret Voltaire vist at dette var veien å gå. Han
var også lei av aggresjonen i pønken. Han ville heller ha musikk som var
glad og dansbar. Også Dave hadde forkjærlighet for slik musikk, noe
som ble en felles referanse i det gryende vennskapet mellom de to. Også
forkjærligheten for de mer 'uanstendige' sidene av tilværelsen
hadde de felles.
Som endel av sin
diplomoppgave på sisteåret gjorde Marc nok en opptreden sammen med Dave
Ball. Showet kalte han "Twilights
and Lowlifes", der han sang ulike låter. I tillegg hadde han laget
en 8mm film som også var endel av diplomoppgaven. Som karakter på
oppgaven fikk han 2.1, noe som var bra.
Som ferdig utdannet
kunstner i en alder av 22 år oppdaget Marc at den virkelige verden var
tøff. Ikke hadde han noen jobb å gå til, noe som gjorde at han nesten
ikke hadde råd til mat. Han måtte flytte hjem til moren i Southport for
å livnære seg. Senere flyttet han inn hos en venninne i Nottingham som
hadde et rom ledig. Men uten penger fant han seg heller ikke til rette
her. Det ble til at han flyttet tilbake til Leeds og noen venner som het
Ed og Sally.
For å få
inntekter til livsopphold gjorde Marc forskjellige ting. Bl.a. prøvde
han seg som et syngende gratulasjonstelegram. Men de som fikk ham på
døra ble mer irritert enn glad for overraskelsen.
Han fant da ut at han
måtte finne på noe annet. Som f.eks. det å bli popstjerne. Han
kontaktet da sin gamle venn fra tiden på Leeds Polytechnic, Dave Ball for
å høre om han ville danne band sammen med ham. Dave på sin side var
allerede godt igang med å skrive egne låter, med tekster og
arrangementer. Hans første låter het "A man could get lost",
"Metro Mr.X", "Potensial" og
"Facility Girl". Men
uten noen skikkelig vokal var låtene litt monotone og repeterende. Men Marc
ble imponert over hva Dave hadde fått til. De ble da enig om å skrive
låter sammen. Dave med sine gode ideer til låter, mens Marc skulle bidra
med tekster og poesi. Målet var å bli Englands første elektroduo.
De to tilbrakte den
neste tiden hjemme hos Dave. Marc hadde fått lånt seg en mikrofon og en
båndopptaker. Sammen skrev de 20 låter som kom til å danne grunnlaget
for Soft Cells første album. Låter som ga assosiasjoner til paranoia og
klaustrofobi. Noen av låtene ble også spilt inn i studioet på
Polytechnic.
Marc har i alle år
vært en stor fan av Daves evner som musiker, låtskriver, og som pionér innen elektromusikk. Han hadde en unik evne til å ta utgangspunkt i Marcs
post punk inspirasjon og crooneraktige sang, og så skape musikk tilpasset
det.
Mens de i 1979 satt på
Leeds Polytechnic og spilte inn musikk, funderte de også på hva de
skulle kalle bandet. Here's Health, Hard Cell, Soft soap, og så videre.
Det var Dave som kom opp med navnet Soft Cell. Navnet indikerte både noe
kaldt og noe varmt, og det hørtes moderne ut. Noe som passet med duoens
selvbilde. Bandet bestemte seg også på denne tiden å korte sangene ned til 3
minutter, med det formål å skape mer popvennlig musikk.
Bandet hadde et sterkt
ønske om å slå gjennom, men problemet var bare det at Dave fortsatt
hadde et år igjen på Leeds polytechnic. For å få tiden til å gå
og for å tjene penger tok Marc seg jobb på utestedet Leeds Playhouse.
Frikveldene tilbrakte han på et nytt hipt diskotek kalt The Warehouse,
der en amerikansk DJ spilte det siste innen disco fra U.S.A. mens
røyken og kokainlukten lå tett over dansegulvet. Marc fikk seg etter hvert
en jobb her, som garderobevakt.
The
Warehouse i Leeds er ennå idag en av de hippeste plassene i Nord-England.
Siden dette var en hipt
sted, var det viktig at personalet også kledde seg på en hipp måte.
Dette bød ikke på problemer for Marc. The Warehouse opplevde en nedtur etter at den amerikanske
DJen fikk et nervøst sammenbrudd på
scenen en kveld. Han startet med å kaste glass på gjestene, før han rev
opp alt det dyre utstyret sitt og kastet det på folkene nedenfor. Det
endte med at han ble kastet på gata av vaktene på stedet.
Sin første konsert som
Soft Cell hadde Marc og Dave på skolens juleavslutning i 1979. På samme
tid utvidet de bandet med Steven Griffith. Også han var elev ved Leeds
Polytechnic. Oppgaven hans var å holde orden på utstyret, og ha ansvar
for sceneshowet mens de opptrådte. Almonds 8mm opptak var endel av dette
showet. Griffith var den usynlige 3. mann.
Steven Griffith
Bandet startet konserten
med låta "Bleak is my favourite Clichè", til
bilder av neonlysene i Soho, motorveier, bygninger og utstillingsdukker. Andre låter
het "Pyrex my cuisine", "Facility Girl", "A man
could get lost", "Penthouse pet", "Mix" og
"Tupperware
party". På
denne tiden pleide Soft Cell også å gjøre en elektroversjon av
Black Sabbaths
klassiker
"Paranoid".
Disse låtene kom i
2005 å bli gjort tilgjengelig på plate da Some Bizzare ga ut
raritetsalbumet "The
Bedsit Tapes".
Plata ble gitt ut i et begrenset antall, og snart ble plata omsatt for
500 kroner og oppover. I tillegg til Leeds Polytechnic var opptakene
gjort i Daves leilighet.
"The
Bedsit Tapes"
Da konserten
på Polytechnic var ferdig
ble de møtt med en total stillhet i salen. Folk visste rett og slett ikke
hva de skulle mene om det var blitt vitne til. Uansett hadde de gjort dypt
inntrykk på folk.
Oppglødd av dette
ønsket bandet å gå videre med flere opptredener, og skrive flere
låter. Men foreløpig satt plateselskapene og konsertarrangørene litt
på gjerdet.
Et vendepunkt ble det
for bandet at utestedet Warehouse, der Marc jobbet, var iferd med å gå
konkurs. Discomusikken de hadde spilt var ikke lenger det ungdommen var
interessert i. Marc hadde kjennskap til New romantic
bevegelsen i London, der usteder som Blitz, Hell og Le Beate Route
stod sentralt, så han foreslo for eieren av Warehouse, Kris
Neate, at han burde satse på det samme. Og etter en tur til London tente
også Kris på ideen.
Marc
Almond på The Warehouse i Leeds, sammen med en fyr kalt Roxy.
Marc selv var svært
begeistret for new romanticen, da den inneholdt glitter og glamour. Den
hadde også det opprørske over seg slik som pønken, men på sin egen
måte. Den nye elektromusikken stod sentralt i new romanticen. Alt dette
passet perfekt for Soft Cell.
På samme tid måtte han
flytte ut av rommet han leide hos Sally & Ed. I stedet flyttet han inni
en nedslitt blokk sammen med Dave (de hadde hvert sitt rom, og Dave er
heterofil). I blokken som var invadert av mus, bodde også en ung DJ ved
navn Annie Hogan. Hun kom senere til å bli med i Marcs band
Marc & The Mambas, og hun kom til å
bidra på flere av soloplatene hans.
Anne
Hogan Soft Cell fikk
etter hvert
flere spillejobber, med konserter i Leeds, Bradford, York og Manchester.
Og publikummet ble større og større for hver gang. Repertoaret
ble også større etter hvert som de skrev flere låter. Med større fokus
på det dansbare. Ikke alle gjestene klarte å fordøye Marcs feminime stil
like bra. Når enkelte hadde lyst til å 'pynte på trynet' til
Marc var det godt å ha storvokste Dave Ball og Steve Griffith i
nærheten. Ifølge Marc var det ingen som bråket med de to ganger. I
hvert fall ikke hvis Dave var i 'psycho mode'. På Warehouse
opptrådte de jevnlig på mandagskvelder, da det var klubbkveld. De
gjorde også flere vellykkede opptredener på Futurama i Leeds. Marc fikk
også mer og mer å si for driften av Warehouse, der han var med å bestemme
hvilke plater man skulle spille, og hvilke personer (med de rette klærne)
det var viktig å ha blant gjestene. Noe som også betydde større
inntekter for ham ettersom Warehouse igjen ble en stor suksess. Til hver
klubbkveld hadde Marc og eieren Kris stor moro med å kle seg ut i de mest
ekstravagante kostymene. En kveld var Marc kledd som en indisk prins med
turban og perler. I Leeds-avisene ble stedet mye omtalt, og Marc fikk
æren for å ha brakt New romanticen til Leeds.
Tiden var nå inne for
å spille inn bandets første plate. Og med et lån på 25.000 fra moren til
Dave fikk de spilt inn EPen "Mutant Moments" i september 1980.
Plata ble laget i 2000 eksemplarer, og inneholdt "Frustration",
"L.O.V.E.","Metro Mr X" og "Potential".
Steven Griffith ble kreditert som bandmedlem på singelen, men like etter
var han ute av bandet, da han ikke hadde noe å bidra med musikalsk.
"Mutant
Moments" fra 1980. Soft Cells første plate.
Med penger på kontoen
benyttet Marc anledningen til å ta seg hyggeturer til London. Her ble han
etter hvert venner med mange av byens hippeste personer. Bl.a. George
O'Dowd,
senere kjent som Boy
George. Og en Stevo Pearce som jobbet i
Record Mirror.
Pearce hadde EPen deres, han hadde hørt hvor bra Soft Cell var live, og
han ønsket å jobbe tettere med bandet. Han ønsket også å være manageren
deres. Han hadde bakgrunn som DJ på Londons diskoteker, med en
forkjærlighet for electronica og industriell musikk.
I et møte Marc hadde
med ham fortalte han entusiastisk om planene han hadde for å gi ut et
album med undergrunns elektronisk musikk. Han hadde også planer om å
danne et eget selskap kalt Some Bizzare. På denne tiden i 1980 var Stevo
fortsatt bare 17 år, men allerede da en mann med store planer.
Stevo
ble i media omtalt som en engel. I motsetning til sin bror som
satt
i fengsel pga. sine rasistiske handlinger.
Marc og Dave ble
overbevist av unge Stevo, og lot ham ta styringen på deres videre
utvikling. De hadde noen tilbud fra musikkbransjen i Leeds også, men ønsket heller å få fotfeste i London.
Marc og Stevo innledet et
vennskap og samarbeid som kom til å vare hele 17 år. Stevo ordnet det
slik at Soft Cell fikk spille inn låta "The Girl with the Patent
Leather Face" i studioet til en
John Darling. Produsent var
Daniel Miller
- en mann som litt senere gikk over til Mute records, der han hadde
stor betydning for suksessen til band som Depeche
Mode, Fad Gadget og Yazoo.
Som en av mest innovative innen britiske electronica på 80-tallet.
|
|
|
|
|
Daniel
Miller
|
|
Daniel
Miller i yngre dager. Som medlem av sitt eget hobbbyband kalt
Silicon Teens. |
"Some Bizzare
album" ble gitt ut i janaur 1981. Soft Cell var representert med
"The Girl with the Patent Leather Face". Andre band som bidro
på plata var de til da ukjente Depeche Mode, Blancmange og
The
The.
"Some
Bizzare album" fra 1981.
Senere på 80-tallet
ville en slik plate blitt møtt med stor interesse, men i 1981 var den lik null. Pressen omtalte plata som
'et ynkelig lite
album'. Andre omtalte den som robotmusikk uten følelser - kald og
sjelløs. I 1992 ble plata gitt ut pånytt.
Stevo ordnet distribusjonsavtale med det større selskapet Phonogram. Og de fikk
muligheten til å spille inn ytterligere 4 låter med hjelp fra Daniel
Miller, en mann de beundret stort. Da han litt etter dannet Mute Records
hadde de et sterkt ønske om å få bli med over. Marc forgudet ham, mens
Dave var litt mer skeptisk til Millers ønske om å skape en perfekt
popkreasjon ut av Soft Cell. Dave ønsket at lydbildet skulle være 'skitnere' og ikke så lett tilgjengelig.
Blant låtene de spilte
inn var en Donna Summer-inspirert låt kalt "Memorabilia". Og
dette skulle da også bli låta som brakte bandet ut til massene, der den
ble en hit på dansgulvene over hele England, og en låt de høstet mye
anerkjennelse for. Betty Page fra musikkmagasinet
Sound ble en viktig
støttespiller i bandets jakt på det store gjennombruddet, der hun stadig
ga bandet spalteplass i magasinet sitt.
"A
man can get lost" ble gitt ut på singel i februar 1981, mens
"Memorabilia" fulgte i mars.
For å gi bandet et
visuelt uttrykk ble det arrangert en foto-session med fotograf Peter
Ashworth. Marc var ikke fornøyd med
utfallet, og var sjeleglad for at det
ble tatt nye bilder like etter. Ashworth kom senere også til å lage
coveret til debutalbumet deres.
Dette
bildet burde aldri vært
publisert, ifølge Marc.
Sommeren 1981 spilte
Soft Cell på Crocs nightclub i Rayleigh, Essex. Sammen med
bl.a. Depeche Mode.
Og
siden dette var i DMs hjemtrakter, var det de publikum var kommet for å
se. I salen var også medlemmer av Spandau
Ballet, Ultravox
og Visage
tilstede. Alt som kunne gå galt gikk galt denne kvelden. En småfull
og ruset Marc klarte ikke å høre hva han selv sang, pga. feil med
anlegget, noe som gjorde at sangen hørtes surt ut. Mikrofonen falt også ut
gjentatte ganger. Backing-tapene var heller ikke som de skulle være.
Gjennom tørrisen kunne han se disse musikerne stå og småle av ham, samtidig som folk begynte å kaste mynter på dem. Rusty Egan fra Visage
anbefalte Stevo å droppe Soft Cell fra Bizzare, et råd han heldigvis ikke
tok til etterretning.
Soft Cell
live i 1981.
Om det var dette som
gjorde at Soft Cell ikke lenger ønsket å bli assosiert med new romantic
bølgen er vanskelig å vite. Den hadde uansett allerede mistet den
største interessen
blant folk. I stedet ønsket Soft Cell å promotere seg selv som et Northern soul-band,
med inspirasjon fra de amerikanske soul-sangerne. Også valget av
sorte klær var ment å representere en distanse til de mer fargerike new
romanticerne. I den anledning valgte de også å inkludere Northern
soul hits i repertoaret for å vise tilhørighet. De tenkte å bruke
"The Night" med
Frank Vialli, men endte opp med "Tainted
Love" - en låt som på midten av 60-tallet hadde vært en hit med
Gloria Jones,
Marc Bolans gamle kjæreste. Opprinnelig hadde det vært en typisk soul-tempolåt, mens i Soft Cells versjon ble det en kjølig, nedstrippet
elektrolåt, hvor frustrasjonen som teksten uttrykker kom klarere
fram. Ed Cobb som opprinnelig hadde skrevet
låta hadde
Jackie
Onassis og hennes ulykkelige liv i tankene da han skrev den.
For å promotere "Memorabilia"
singelen gjorde bandet opptredener på klubber rundt om i England. Bla.
Cabaret Futura i London. Blant publikum på konserten var den ennå ukjent
Shane MacGowan, senere kjent fra
The
Pogues.
Soft
Cell og Marc Almond hadde en av sine opptredener på Cabaret Futura
i London, i juni 1981.
I bakgrunnen kan man skimte Shane MacGowan
som ennå var et ubeskrevet blad på den tiden
Pressen var for det
meste negativ til bandet og deres opptredener. Særlig virket det som om de
lot seg irritere over framtoningen til Marc. Noen mente han heller ikke
kunne synge. Marc følte seg mobbet som en liten gutt i skolegården. Han
mislikte sterkt å bli intervjuet, da han følte de kom til å vri det han
sa til noe negativt. F.eks. var journalistene ute etter intime detaljer om
hans legning og sexliv. Han følte seg også underlegen mot disse
velutdannede menneskene med sine spissfindige spørsmålsstillinger. Marc
på sin side hadde problemer både med å skrive og snakke ordentlig. Selv
følte han seg som hoggestabbe for homofobien som fantes blant mange
briter.
Soft Cell ble rett og
slett avskrevet. "Memorabilia" klarte heller ikke å markere seg
på listene, selv om den var likt av mange.
Det store vendepunktet
for Soft Cell kom da Roger Aimes, en talentspeider hos Phonogram forelsket
seg i bandets versjon av "Tainted Love". Han oppfordret dem til
å gå i studio sammen med en Mike Thorne
(Marianne Faithful, Wire, John
Cale) for å spille inn låta som singel.
Thorne var en hyggelig
frik med
god kunnskap om teknisk utstyr og innspillingsteknikker, noe Dave elsket
ham for. Marc som aldri har vært spesielt interessert i slikt syntes
innspillingen ble for teknisk. Men han lot seg sjarmere av Thornes
komplimenter om hans stemme. Han prøvde å ikke gjøre den annerledes
enn den var.
Dave
Ball og Mike Thorne under innspillingen av "Tainted Love".
De startet med å spille
inn 12" versjonen av "Tainted Love", der den fader over i
"Where Did Our Love go?"
- en annen Northern soul klassiker. Da
de delte maxiversjonen i to låter, med "Tainted love" på A-siden av singelen, og "Where
Did Our Love go?" som B-side,
gjorde de en gediegen tabbe. Siden ingen av låtene var skrevet av bandet
gikk de glipp av enorme royalities penger som opphavsmenn. Hadde de f.eks.
lagt inn "Frustration" som B-side hadde de fått halvparten av
royalities pengene, da man ikke skilte mellom side A og side B i den
sammenhengen. Thorne gjorde en svært god jobb som produsent. Dave og Marc
var svært fornøyd, mens Phonogram ikke var helt overbevist. De mente man
burde legge på mer bass og trommer. Heller ikke Marc og Dave mente at
låta ville bli noe mer enn en liten hit.
Deretter var det tilbake til den
grå hverdagen og spillejobbene, for
det meste i Leeds. Bl.a. spilte de en større konsert på Amnesia club
(Leeds) som ble svært vellykket.
Singelen
"Tainted Love". Bildet var laget av Kris Neate, og skulle
forestille to Northern soul-dansere.
I juli 1981 ble singelen
gitt ut, til liten interesse blant platekjøperne og musikkpressen. Melody
Maker omtalte den som "It is one of the limpest pathetic pop records
of all time". Men etter hvert merket de likevel at journalistene og
plateselskapet begynte å være hyggeligere mot dem. Og med et ville alle
ha en bit av dem. "Tainted Love" var iferd med å bli en stor
hit. Da den var på 26. plass var det en så stor opplevelse at Marc ble
dårlig i magen. Da de var oppe på 2. plass ble de invitert til å være
med på Top of the
Pops. For Marc som hadde drømt seg bort i stjernene
på Top of the Pops som liten var dette en uvirkelig opplevelse. Folkene
fra Phonogram fulgte Soft Cell inn i BBCs
studio i frykt for at Marc
skulle si noe som ikke passet seg. De var også bekymret for at Marcs
varemerke, en tykk eyeliner rundt øynene, skulle bli for kraftig og
frastøtende for TV-seerne. Eller at han hadde på seg smykker som
kunne gi inntrykk av at han var homofil. Phonogram: "Don't wear
bangles or bracelets on Top of the Pops, because it will give you a gay
image."
Soft
Cell ble etter hvert en gjenganger på Top of the Pops. Og reaksjonene lot ikke
vente på seg. Jentene elsket Marc, og de homofile guttene kom ut av
skapet
og skrev kjærlighetsbrev til ham. Mannfolkene ville gi ham bank, mens
mødre ville ta ham til seg. Men de fleste var først og fremst
interessert i "Tainted Love" for den kvalitetslåta den var.
Marc Almond ble på 80-tallet den første i en lang rekke av engelske
popstjerner med homofil legning. Noe som bidro til å endre fordomsfulle
holdninger blant folk. Culture
Club, Dead or Alive,
Marilyn,
Bronski
Beat, Andy Bell i
Erasure,
og Holly Johnson i
Frankie
goes to Hollywood var andre artister som stod fram som homofile.
Sleazy (skittent,
seksuelt, noe forbudt) var et uttrykk som ble brukt om Marc, og et uttrykk
som han selv også ofte tok i bruk.
Marc merket at folk så
på ham på en ny måte. Noen ganger fikk han seg en på trynet av folk
han aldri hadde sett før. Ellers kom de og ba om autografen hans. Han
skjønte han var blitt berømt da en jente kom bort til ham og spurte: "are you him?" (er du han sangeren i Soft Cell). Det ble også
vanskelig å bevege seg fritt i London og Leeds. Folk oppførte seg rart,
også de han anså som venner. Et mangeårig forhold mellom Dave og en
jente tok slutt på denne tiden, og for å komme seg unna denne galskapen
gjemte de seg i en verden full av dop. Men det endte med depressive tanker
og frustrasjon.
I august 1981 gikk
"Tainted Love" til topps på den britiske singllisten (i to
uker). Det ble også
den mest solgte singelen på de britiske øyer det året, noe som viser
hvor enorm interessen for låta var. Også i årene etter har dette blitt
trukket fram som en av 80-tallets største hits. En klassiker som har
blitt spilt om og om igjen. Låta ble etter hvert en nr. 1 hit i mange andre
land, bl.a. i Tyskland. I Australia toppet den singellistene i hele 3 uker, mens i U.S.A. ble det
8. plass - bandets eneste listeplassering der borte. Likefullt skrev
de seg inn i Guinness book of records, da "Tainted love" er den
singelen som har vært lengst på Billboard top 100. Den fortsatte å
selge bra i U.S.A. i mange måneder etterpå.
I Norge nådde ikke
"Tainted Love" VG-lista. Til sammen solgte singelen 1 million
eksemplarer, noe som kun har
skjedd et fåtall ganger i historien.
Marc
ble framstilt som en romersk Cæsar i videoen til "Tainted
Love"
En video som
først ble laget et år etter at låta
ble gitt ut på singel.
1. plassen ble en
revansj for Marc overfor alle de som ikke hadde troen på ham og Dave. Og
som hadde sagt og skrevet så mye stygt om dem.
For noen av pengene han
fikk fra platesalget kjøpte han seg en terrasseleilighet i Leeds. Her
flyttet han inn sammen med Annie Hogan - en dame han beundret, og som han
gikk godt overens med. Han hadde planer om å samarbeide musikalsk med
henne når tiden tillot det.
Tiden var nå inne for
å lage et album som kunne følge opp den enorme interessen "Tainted
Love" hadde skapt rundt bandet. De ble da spurt om de ønsket å
spille inn plata i New York, U.S.A., noe de slo til på umiddelbart. Ikke
minst for å komme unna galskapen i hjemlandet. Mike Thorne som de hadde
samarbeidet bra med skulle produsere albumet også.
De tre møttes for å
diskutere hvordan de ønsket plata skulle bli. Etter flere år sammen
hadde Dave og Marc opparbeidet seg stort repertoar av låter å velge
blant, og Mike hadde sansen for flere av dem. De ble raskt enig om at plata skulle hete "Non-Stop
Erotic Cabaret", da Marc og Dave ønsket at plata skulle være en
inngangsport til en dekadent verden, med dekadente låter. Marc: "Life is
a cabaret. Well, I don't know about you, but mine's non-stop erotic."
Neonlysene på
coveret var inspirert av et lignende skilt i Soho, London, som de fant
under en foto-session der. Det hang over nattklubben The Pink
Pussycat. Marc likte skiltet så godt at han fikk laget et lignende
et som han hengte over sengen sin.
Dave
og Marc foran en av sine favoritt neonskilt. September 1981 dro de
over med fly på 1. klasse. En måned senere måtte plata være ferdig.
Men når de kom til New York ble de bergtatt både av byens mange
fasiliteter, og av det nye narkotiske stoffet ecstasy. Marc har i årene
etter vært en fast gjenganger i verdensmetropolen, som en stor beundrer
av byen.
Som det nye hotte fra England var det mange amerikanske
celebriteter som ønsket å treffe bandet. Bl.a. kunstikonet Andy Warhol
- en person som hadde betydd mye for både Marc og Dave da de var
kunststudenter. Og nå ville han treffe dem! Gutta var beæret. Men
samtidig litt nervøs for hva de skulle si. Møtet gikk greit, selv om
ikke så mye ble sagt. Marc tok noen bilder av ham, mens Warhol tok noen
bilder av dem. De ble også invitert til TV-showet hans, men avslo da de
fryktet at programlederen Jim Fourratt
var ute etter å 'ta
dem'. I løpet av oppholdet i New York ble Marc kjæreste med jenta
som hadde introdusert ecstasy til dem (Cindy
Ecstasy). Dette
narkotiske stoffet kom til å følge Marc
de neste 15 årene.
Et
stort øyeblikk for Marc, da han og Dave fikk møte kunstikonet Andy Warhol.
Arbeidet med selve platen ble for det meste overlatt til Dave og
Mike. Sluttresultatet var likevel en plate som de var svært stolte av. En
plate som var svært annerledes enn alt det andre som ble laget på 80-tallet. Den klassiske "boy meets girl, girl meets boy", som var
en gjenganger i tekstene på den tiden, var ifølge Marc omgjort til
"Boy meets girl and lures her into a life of drugs and prostitution...".
Like etter at de kom
hjem ble "Bedsitter" gitt ut på singel. Plateselskapet ønsket
noe annet som oppfølger til "Tainted Love", men bandet holdt
seg hard. Og i november 1982 ble dette nok en stor hit i Storbritannia da den
nådde en sterk 4. plass. Låta var skrevet av Marc på sengekanten mens
han bodde i Leeds, og gir et godt innblikk i hans prioriteringer på den
tiden. Med festing om kveldene, og lediggang på dagene. Videoen til låta ble laget av Tim
Pope - en av de mest innovative videoprodusentene på 80-tallet. Han laget en
'litt -på-kanten-video' som bandet likte godt.
Videoen
til "Bedsitter" ble laget av Tim Pope. En mann som også
har
laget mange av The Cures videoer.
I desember 1981 ble
albumet "Non-Stop Erotic Cabaret" gitt ut, akkurat i tide til
å rekke julesalget. Plata fikk stort sett god kritikk da det kom ut. Det
virket som om media endelig hadde skjønt budskapet til Soft Cell, der de
leflet med seksuelle tabuer. "Seedy films"
og "Sex Dwarf"
etterlot lite til fantasien. Og Marc ønsket å sjokkere på samme måte
som Marc Bolan og andre hadde gjort det da han var liten. Salgmessig gikk det
brukbart med en 5. plass på den britiske albumlisten. I U.S.A. ble
det en fin 22. plass.
Soft
Cell skapte en 80-talls klassiker med albumet "Non-Stop Erotic Cabaret"
I januar 1982 ble "Tainted
Love" kåret til beste singel i 1981, av leserne i det populære
musikkbladet Smash
hits. På plassene bak
kom "'Vienna"
med Ultravox,
"Stand and Deliver"
med Adam & the Ants,
og "Souvenir"
med O.M.D.
I den anledning takket Marc for prisen, og ga uttrykk for at 1981 hadde
vært et fantastisk år. Marc: "I thought it would be a
Human League song. It's been the most amazing year of my life.
I've been to places I've
never been to before. I've met people I neverthough I'd meet. It's
been fantastic."
I
desember 1981 prydet Soft Cell forsiden av det tyske musikkmagasinet
Bravo.
Den roligere og mer
elegante "Say hello,
Wave goodbye"
ble også gitt ut på singel,
i januar 1982. Og igjen fikk de en stor hit med 3. plass i Storbritannia. En
låt som kunne gjort det bra som singel, var den rolige og teatralske
"Youth", der Marc viste hvilken genial låtskriver han var iferd
med å bli. Inspirasjonen fra Jacques Brel var tydelig.
|
|
|
|
|
Sex
Dwarf |
|
Frustration |
Et nyttårsparty ble
holdt i New York i forbindelse med lanseringen av albumet der borte. Og de
viktigste journalistene og kjendisene ble invitert, sammen med mange
strippere. Og festen utviklet seg til å bli like dekadent som
albumtittelen antydet. En fest det ble pratet om i mange år etterpå.
Pengene Marc fikk for
platesalget gikk med til narkotika og festing. Eller han ga de bort ting til
andre. I 1982 gjennomførte de en promotion-turne i U.S.A. hvor de stadig
havnet i problemer, da de under TV intervjuer var ruset. Bl.a. æreskjelte
de en av landets mektigste personer innen musikkbusiness, noe som neppe
var særlig smart.
Entusiastisk over at
Soft Cell klarte å følge opp suksessen med "Tainted Love",
ønsket plateselskapet nå å gi ut mini album/remix album. Og dermed
bar det tilbake til New York sammen med Mike Thorne. Bandet selv ønsket
å la amerikanske DJs og produsenter få lage nye versjoner av bandets
låter. Men dette ble avslått av Phonogram. I stedet fikk man nye
versjoner av gamle låter som "Sex Dwarf", "A man could get
lost", "Chips on my shoulder", "Insecure me",
"Where Did Our Love Go?" og "Memorabilia". Flere av
disse var riktignok ukjent for de som hadde oppdaget bandet med "Tainted
Love". Men Soft Cell syntes ikke Thorne klarte å skape noe spennende
ut av dem, med unntak av "Memorabilia". Almond syntes de her
skapte en ecstasy låt med et snev av psykedelia som var godt egnet for
dansegulvet.
Uten at bandet klarte å
forklare hvorfor, spilte de inn nok en coverversjon av en Northern Soul-hit. Denne gang med "What!"
som opprinnelig hadde vært en hit
med Judy Street. Muligens var det ment som en ironisk spøk.
Almond var heller ikke
fornøyd med at kjæresten Cindy dro ham med til Disneyland, der han
følte seg mer beglodd enn Disney-figurene. Han måtte også hilse på
foreldrene hennes, noe han ikke var komfortabel med. På hans 24 års dag
ble det holdt et større selskap for ham i New York. På scenen stod den
da ukjente Madonna.
På det tidspunktet hadde hun hadde ennå ikke gitt ut en plate. Marc ble presentert for henne litt
senere på kvelden. Hun fortalte da at hun var en stor fan av bandet, uten
at Marc helt klarte å fokusere på det hun hadde å fortelle. I senere
år har Madonna blitt en av Marcs favoritter, selv om det tok ham noen år
å innse talentet hennes.
Når Marc var i London
bodde han på fasjonable Columbia Hotel - en tumleplass for popstjernene
på den tiden. Med medlemmer fra The Human League, ABC,
Julian Cope og Talk
Talk blant gjestene.
Innimellom all festingen
fikk de også tid til å spille inn video til alle låtene fra "Non-Stop
Eroctic Cabaret", og det nye albumet "Non-Stop Ecstatic
dancing". Satt sammen
til en surrealistisk kabaret. En råversjon av
videoen til "Sex Dwarf" kom på avveie, bare for å dukke opp
på forsiden av de fleste engelske aviser noen dager senere. I videoen
hadde de laget en parodi på en pornofilm, med innslag av strippere, trans
-eksuelle, og en dverg.. Denne dvergen ble jaget rundt i rommet av Marc.
Morsomt ment, men avisene og øvrighetspersoner tok avstand fra den. De
laget derfor en ny versjon som var pynteligere. Den første versjonen er
godt forvart i safen til Phonogram, ennå idag.
Soft
Cell på forsiden av populære Smash Hits Magazine i juli 1982.
En turne bandet
gjennomførte for å promotere "Non-stop erotic cabaret" gikk
også dårlig, da de hadde valgt å opptre i små klubber, noe som førte
til misfornøyde fans som ikke fikk se bandet. Og de som var innenfor
dørene hadde problemer med å se og høre bandet i folkehavet.
Hyggeligere var det for
bandet da singelen "Torch" som kom ut i mai 1982 ble en suksess.
Med en 2. plass i Storbritannia. "Torch" var en skikkelig
kvalitetslåt som alle var fornøyd med, ikke minst bandet selv. Den viste
også at bandet var i stand til å følge opp suksessen. "Torch"
ble skrevet av Marc en kveld i New York etter at han hadde blitt rørt til
tårer av sangen til en blues-sangerinne. Hans kjæreste Cindy Ecstasy
hadde den kvinnelige vokalen på låta. Hun deltok også i videoen, og på
Top of the Pops da de skulle framføre låta. Senere deltok hun også på
albumet "The Art Of falling apart". Da forholdet til Marc tok
slutt ble hun sammen med David Balfe fra
The Teardrop Explodes.
|
|
|
|
|
Suksess-singelen "Torch" ble ikke å finne på noen av Soft Cells
studioalbum. |
|
Cindy
Ecstasy var kjæresten til Marc. I tillegg hadde hun den kvinnelige
vokalen på "Torch". En vakker låt. |
I juni 1982 ble remix-albumet "Non-stop Ecstatic dancing"
lagt ut for salg. Og selv om bandet ikke
likte plata ble den en salgssuksess med 6. plass i Storbritannia. Singelen
"What!" kom like etter med en 3. plass i august. Kritikerne så
ut til å like denne plata like godt som den forrige.
Oppfølgeralbumet
"Non-stop Ecstatic Dancing"
Særlig Dave Ball
mislikte lydbildet på de to første platene. Han syntes det var for tynt.
Han ønsket et fyldigere et, inspirert av helten John Barry
(James Bond
produsent). Han bestemte seg da for at det neste albumet skulle bli hans!
album, uten for mye hjelp fra Thorne og Almond. I stedet fant han en
likesinnet i D.J.en Anita Sarko
- en
dame han også ble kjæreste med.
Inspirert av en acid
trip til tonene av "Purple Haze" med
Jimi Hendrix, spilte de
senere inn medleyen "Hendrix medley". Og acid var det nye
stoffet de ruset seg på under innspillingen. I likhet med debutplata ble
"The Art Of Falling Apart" spilt inn parallelt med tung festing,
og høyt inntak av narkotika. Likefullt følte de at innspillingen gikk
bra, der de boblet over av ideer og engasjement. Marc følte han var iferd
med å finne en dypere, mer lidenskapelig side av seg selv som han klarte
å uttrykke musikalsk. Mest fornøyd var med låtene "Baby Doll",
"Heat" , "The Art Of Falling Apart" og
"Numbers".
Sistnevnte omhandlet tomheten man føler ved tilfeldig sex. På plata tok
de i bruk samplinger for første gang, noe som var uvanlig innen
popmusikken på den tiden.
Plata fikk brukbar
kritikk da den kom ut i januar 1983. NME mente plata hadde en kompleksitet
og tyngde som de tidligere platene hadde manglet. Mens Sounds mente plata
ga et innblikk i to hardt prøvede sjelers liv, noe som ga et spennende
resultat.
"The Art Of Falling Apart"
solgte også veldig
bra med en 5. plass i Storbritannia. Men ingen av singlene fra plata klarte å
hevde seg på listene. Til det var de for komplekse og lite tilgjengelig.
Særlig fjortisene som hadde digget "Tainted love" og "What!"
hadde problemer med å forstå plata.
"The Art Of Falling Apart" som ble gitt ut i 1983 var mer
kompleks enn de første platene.
"The Art Of Falling
Apart" var ikke den plata Phonogram hadde håpet på, og derfor var
de lunken i forhold til singelutgivelsene. Til 2. singelen "Numbers"
ble det ikke engang laget en video. Men for å øke salget av singelen ble
det av selskapet gjort et stunt der platekjøperen fikk singelen "Tainted
love" på kjøpet. Uten å konferere ideen med bandet eller Stevo. Marc og
Stevo ble fly forbannet da de hørte om koblingen, og stormet lokalene til
Phonogram. Da ingen av sjefene der var tilstede ramponerte de lokalet, bl.a. ved å ødelegge alle platinum-platene som hang på veggene. I
ettertid viste det seg at platene tilhørte Status
Quo. Og de tok
vandaliseringen personlig og har aldri tilgitt Almond for det. Almond på
sin side angret som en hund, der han igjen så sider av seg selv han ikke
likte, og som minte ham om faren.
Marc
Almond kommer neppe til å bli nevnt i noen takketale fra Status Quo
etter at han ødela platinum-platene deres.
En uke etter denne
hendelsen stod Marc på scenen sammen med Matt Johnson (The The)
- en annen
artist på Stevos Some Bizzare label. Og igjen endte det i bråk da noen i
salen kastet en øl på ham. Marc tente momentant og slo gitaren i magen
på fyren, noe som selvfølgelig førte til nye mediaoppslag. Etter dette
søkte Marc hjelp pga. sine problemer med temperamentet og depressive
tanker.
Men med Stevo som
manager ble det mye festing. Kveld etter kveld var det fester hjemme hos
ham, der artistene på Some Bizzare som regel visste sin besøkelsestid.
Også Nick Cave som Marc var en stor beundrer av, dukket opp på disse
festene. Fester som Stevos naboer ikke satte særlig pris på. Marc
omtalte ham som "neighbour from Hell".
Nick
Cave og Marc Almond beundret hverandre. Og de tok seg gjerne en fest
sammen.
De opptrådte også sammen under en miniturne de to
gjennomførte i U.S.A. i 1983.
Heller ikke vennene hans
hadde så mye pent å si om Stevo da han ødela alle dørene i leiligheten
sin, for å gjøre den mer utrivelig. Stakkars Edwyn Collins fra
Orange
Juice fikk erfare at dobesøk ikke var like trivelig lenger.
Marc Almond:
"I'll never forget the sight of pour Edwyn Collins sitting on a
doorless toilet."
På denne tiden bodde
Marc i etasjen over Some Bizzares lokaler. I etasjen under der lå det et
platestudio. Og her fikk han utløp for sine kreative ideer, parallelt med
innspillingen av Soft Cells siste plate. For moro skyld dannet han et band
kalt Marc & The Mambas sammen med noen venner, hvor flere av låtene
han spilte inn i studioet ble framført. Låtene "Fun City" og
"Sleaze" ble gitt ut på en plate Soft Cells fanklubb ga ut på
den tiden. Prosjektet ga Marc muligheten til å jobbe sammen med
musikalske venner som Matt Johnson fra The The, og Annie Hogan som han
kjente fra tiden i Leeds. Også fotografen Pete Ashworth fikk bli med i
bandet som trommeslager. To jenter ved navn Gini Hughes
og Anne Stevenson
ble også med i bandet. De hadde tidligere sunget med Mari
Wilson, og
spilt i et pønkband kalt Humoresque. Endel andre musikere hadde en mer
løs tilknytning til Mambas-prosjektet. Gini kom senere til å få et godt
øye til Dave Ball.
Allerede i 1982 ga Marc &
The Mambas ut
albumet "Untitled":
En litt usammenhengende plate hvor de gjorde
tolkninger av låtene til artister som Lou
Reed,
Syd Barrett
og Jacques
Brel. "If You Go
Away" med Brel kom til å bli en gjenganger i
repertoaret til Almond da han ble soloartist.
Marc
Almond dannet bandet Marc & the Mambas som et hobbyband sammen
med musikalske venner.
Etter utgivelsen av
albumet gjorde han og The Mambas en konsert på Drury Lane Theatre
hvor
mottagelsen var bra. Også platekritikerne likte plata, selv om Almond i
ettertid har omtalt den som et makkverk gjort i narkorus.
Mer stolt var han over Marc &
The Mambas neste album kalt "Torment
And Toreros" fra 1983. Her
fikk han utløp for alle sine sinnsstemninger på en engasjerende måte.
Godt hjulpet av den ukjente men lovende produsenten Flood
ble dette bra
plater (dobbeltalbum). Fylt av smerte og ekte følelser. Flood har senere
hatt stor suksess som produsent for Depeche Mode, Nick
Cave og U2.
Plata hadde innslag av spansk flamenco og sigøynersang, noe Marc hadde
sansen for. Han leide også inn flere kjente spanske sangere. Inspirasjonen
fra Spania og Østen kan man også finne igjen på albumet "Enchanted"
som Marc ga ut mange år senere. Tittellåta "Torment" var
skrevet av Robert Smith (The
Cure) og Steve Severin (Siouxsie & the Banshees) for dette
albumet. Men de var ikke fornøyd med hvordan Marc hadde tolket låta.
"Torment
And Toreros" med Marc & The Mambas
Kritikerne likte
ikke plata da den kom ut i juli 1983. Og generelt hadde Marc fått dosen
sin av stygge kommentarer og terror fra fansen. Alt dette ble tilslutt alt
for mye for den psykisk syke Marc. Så like etter utgivelsen av albumet
skrev han et følelsesladet brev til flere musikkmagasiner og aviser, der
han proklamerte at han sluttet i musikkbransjen. Han bønnfalte også
media til å slutte å skrive om ham, slik at han kunne få være i fred.
I brevet fortalte han også at den neste Soft Cell plata, kalt "This
Last Night in Sodomy", kom til å bli bandets
siste. Og at Marc & the Mambas var oppløst.
I hele tatt et dramatisk
og trist brev. Helt i tråd med Marcs dramatiske væremåte og depressive
holdning til livet på den tiden. I en alder av 27 år var Marc
tilsynelatende en
musikalsk pensjonist.
"Torment &
Toreros" gjorde det likevel bra på den britiske albumlisten, med en 28.
plass. Også i Mellom-Europa og på vestkysten av U.S.A. solgte den bra.
Særlig goth-ungdommen tok plata til sine mørke bryst.
I tiden etter at Marc
trakk seg tilbake var det flere aviser og radiokanaler som uttrykte sin
beundring for Marc, og at de beklaget hans avgjørelse. Dette gjorde Marc
så glad at han noen uker etterpå annonserte sitt comeback!! Gladere og
sterkere enn noen gang før.
Og Marc fikk nok en
opptur da Marc & The Mambas ble invitert til å opptre i Tel Aviv,
Israel. Som første vestlige band etter flere år med uroligheter. Marc og
bandet ble mottatt med røde løpere og jublende fans overalt hvor de
opptrådte. Marc var ikke klar over at han hadde så mange fans i Israel.
Marc
& The Mambas på hyggetur til Israel.
Høsten 1983 deltok Marc
også på albumet "Force
The Hand That Feeds" med det
kritikerroste bandet Psychic T.V. Dave Ball som ikke var involvert i noen
av disse prosjektene jobbet i det stille med det neste Soft Cell albumet.
I tillegg ga han ut sin første soloplate i 1983, kalt "In Strict
tempo". Her hadde han fått med seg mange dyktige musikere.
Bl.a.
Psychic T.V. vokalist Genesis P.
Orridge.
Han hadde en stemme som kunne minne om Marc. Han bidro også som
låtskriver på flere av låtene på albumet. Dessverre fikk ikke plata
så mye oppmerksomhet da den kom ut i butikkene.
Dave
Balls "In strict Tempo" fra 1983 I
september ble singelen "Soul
Inside" gitt ut som en forsmak på
Soft Cells neste album "This Last Night in Sodom". I Storbritannia
ble det en grei 16. plass for singelen.
Rett
før jul 1983 ble den lenge ettersøkte 'The Yorkshire ripper'
arrestert i leiligheten sin. En morder også Marc hadde fryktet mens han
bodde i Leeds. Et TV-team fikk like etterpå tilgang til leiligheten der
mannen hadde gjort mange av sine bestialske mord, og i platesamlinga hans
lyste Almonds "Torment & Toreros" mot TV-kameraet. Marc
grøsset da han så programmet.
I 1984
gjennomførte Marc og Dave flere konserter for å promotere den nye plata.
En plate Dave valgte å produsere selv. Han og Mike Thorne hadde vært
såpass uenig om lydbildet på "The Art Of Falling Apart" at
videre samarbeid ikke var ønskelig. Samtidig hadde Almonds famøse
proklamasjon om at det neste Soft Cell albumet ville bli det siste, gjort
inntrykk også på Dave. Muligens så han "This Last Night in Sodom"
som sin siste sjanse til å vise at også han kunne være en dyktig
produsent og arrangør på et Soft Cell album. Han hadde klare ideer om
hvordan lydbildet på plata skulle være. Skitnere og mer fryktløst, med
innslag av R&B og pønk.
En
annen viktig ting som spilte inn i avgjørelsen om å avslutte
samarbeidet, var at Dave var lei av å reise rundt og holde konserter.
Bandet mente selv de hadde en forbannelse over seg, der noe alltid gikk
galt da de var ute ut og opptrådte. På sin siste turne i 1983/84 kalt
"Falling Apart", opplevde de å bli angrepet av sinte fans,
arrestert av politiet, henvist til feltsenger å sove på i skitne
lokaler. I tillegg var arrangementene ofte dårlig planlagt. Og de endte alltid opp med å
skylde penger etter turneene de gjennomførte, i stedet for å tjene
penger. De hadde en bang anelse om at Stevo holdt unna penger
de skulle hatt.
Falling Apart
Tour
Under
en konsert de holdt i New York ble de intervjuet av en journalist fra
musikkmagasinet Smash
Hits. Hans navn var
Neil Tennant, og kom noen år
senere til å ha stor suksess som medlem av en annen synthduo, nemlig Pet
Shop Boys. Under en konsert i Hollywood, California var Michael
Jackson tilstede. Jackson ville gjerne møte bandet etter konserten,
men Almond avslo tilbudet.
På
denne tiden ble Dave forlovet med bandets korist, Gini Hughes. En jente
som også hadde vært med i Marc & the Mambas. Dave hadde vært sammen
med henne en stund. Kort tid etter dette ble de to også gift, og ikke
lenge etter det ble også en liten Ball født.
Dave
med sin tilkomne Gini. En dame han var gift med i mange år,
og som har deltatt på flere av hans musikk prosjekt.
I
februar 1984 ble singelen "Down
In the Subway" gitt ut (24.
plass i UKI), og like etter kom albumet "This Last Night in Sodom".
Plata var spilt inn i mono, som en hyllest til Phil "back to
Mono" Spector. Endelig hadde de laget en plate akkurat slik de ville
ha den. Men dessverre ble den for komplisert til at den gamle
fansen helt klarte å få taket på den. En 12. plass i Storbritannia var
dårligere enn det de elles var blitt vant til. I U.S.A. der de selv
følte de hadde et hengivent publikum, nådde den ikke topp 200 engang.
Mye av grunnen var at plateselskapet ikke ønsket å bruke penger på å
promotere et band som så tydelig hadde signalisert at de ikke kom til å
fortsette.
Marc
Almond har i ettertid omtalt "This Last Night in Sodom" som den
han liker best av Soft Cells plater. Den nesten skremmende "Meet
Murder, My Angel" er noe av det aller beste Soft Cell noensinne
laget. Den ble dessverre aldri gitt ut på singel.
"This
Last Night in Sodom" fra 1984
Og
dermed var historien om Soft Cell over. For denne gang. Desillusjonert og
utbrent valgte Marc og Dave å gå hvert til sitt. Fortsatt full av respekt og hengivenhet
overfor den andre parten. Det var overhodet ikke noen uoverensstemmelser
mellom Dave og Marc som gjorde at de valgte å oppløse Soft Cell, slik
mange har hevdet. Dave var i tillegg
blitt en familiemann nå, og ønsket heller å tilbringe tiden hjemme
sammen med kona og ungen. Marc hadde i sitt stille sinn et sterkt ønske
om at han og Dave skulle komme sammen igjen etter å ha holdt på hver for
seg en stund, men det skjedde ikke før mange år senere.
Phonogram
tilbød Marc kontrakt som soloartist, ettersom han hadde vært Soft Cells
stemme og ansikt utad. Dave var de ikke interessert i. Stevo som var den
som hadde vært ivrigst etter å gi Marc en solokontrakt ga ham et godt
råd med på veien: "Now you're a solo artist you can work with
whoever you want, write and record with whoever you choose. Experiment!".
Det
Marc gjorde da var å danne et backingband med medlemmer fra The Mambas,
og kalte dem The Willing Sinners (etter en bok fra 50-tallet).
Marc
Almond fortsatte som soloartist etter at Soft Cell ble oppløst.
Marc
fikk etter hvert sving på solokarrieren sin, og ble en respektert artist
med en trofast fanskare. Han oppnådde også suksess med singlene "Something's
Gotten hold of My Heart" (1. plass i
Storbritannia) og
"The
Days of
Pearly Spencer" (4. plass i
Storbritannia). Mellom 1984 og 2018 ga han ut hele 23 studioalbum som alle solgte brukbart, ikke minst i
Mellom-Europa. Platene
han ga ut hadde stort sett lite til felles med Soft Cells album. I stedet
videreutviklet han den teatralske stilen, med innslag fra etnisk musikk
som han hadde presentert på platene til Marc & The Mambas.
Dave
Ball på sin side tok det helt rolig de første årene etter
bruddet. Først i 1988 ble han og kona involvert i bandet Psychic
T.V.
(som også Marc hadde hjulpet) og albumet "Allegory
& Self".
Dave deltok også på deres 1990 album
"Beyond The Infinite Beat".
1988
ble også starten på et nytt musikkeventyr i Dave Balls
karriere. Han slo seg da sammen med Richard
Norris
og dannet techno/dance/house bandet
The Grid. Samme år ga
de ut debutalbumet "Electric
Head".
I 1991 deltok duoen på Marc Almonds album "Tenement
Sympony" - det første albumet siden tiden i Soft Cell
at Marc og Dave jobbet sammen igjen. Riktignok hadde samarbeidet
startet på albumet "Enchanted"
fra 1990, der Dave laget en remix av singelen "Waifs
and Strays".
The
Grid med Richard Norris (til venstre) og Dave Ball.
Sammen
skrev Marc og Dave de Soft Cell-aktige låtene
"Meet Me in My dreams",
"I've
Never seen your Face"
og "My
Hand over My Heart".
At det var gått 8 år siden sist var det ingen av dem som
merket. De samarbeidet like godt som før, og resultatet ble
strålende (slik som glimrende "Meet Me In My Dreams":
webmaster).
i
1991 ble også Soft Cell samlealbumet
"Memorabilia"
gitt ut. Og den viste med all tydelighet at Soft Cell fortsatt
var et svært populært band i Storbritannia, til tross for at mange
har forsøkt å gi inntrykk av noe annet. Albumet nådde en
sterk 8. plass, mens "Tainted Love" klarte 5. plass. I
den anledning var det laget en ny video til låta. Også "Say
Hello, Wave Goodbye" ble gitt ut på singel. Og ikke bare
videoen til låta var ny. Selve låta var også spilt inn
pånytt, da Marc ikke var fornøyd med vokalen på den originale
versjonen.
I
1992 ga The Grid ut det kritikerroste albumet
"4 5 6".
Bandet var med ett blant de toneangivende innen den nye
electronicaen som hadde stor suksess på 90-tallet. Enda bedre
gikk det i 1994 med albumet "Evolver".
Herfra fikk de to store hits i
"Texas Cowboys"
og
"Swamp Thing".
Sistnevnte var en raritet innen elektronisk musikk med sitt
banjospill som ingen kunne unngå å legge merke til. Låta
nådde 3. plass i Storbritannia, 2. plass i Norge, og topplasseringer
mange andre plasser i verden.
"Evolver"
med Dave Balls band The Grid
I 1995 ga
The Grid ut remix-albumet
"Music for dancing".
Deretter tok de seg en pause som varte helt fram til 2008, da
de var tilbake med albumet
"Doppelgänger".
I
1998 bidro Dave som produsent på Kylie
Minogue
albumet "Impossible
remixes".
Han har opp gjennom årene laget mange remixer for andre
artister. Han deltok også på Kylies album "Hits+".
Og han produsert låter for artister som David Bowie, Faust,
Billy Ray Martin, Euphoria, Black star Liner
og Minty
sammen med en Ingo
Vauk.
I
mars 2001 opptrådte Marc og Dave sammen som Soft Cell for
første gang på 17 år. Anledningen var en konsert Suggs
fra Madness
hadde arrangert i forbindelse med nyåpningen av en konsertarena
i London. Bandet spilte låter som "Bedsitter", "Tainted
Love", "Torch", og en tyngre synth-utgave av The
Supremes'
"Where Did Our Love Go?". I tillegg spilte de en ny
låt kalt
"Last Chance".
Mottagelsen var ekstatisk, noe bandet satte stor pris på. Det
gode samarbeidet de to imellom og interessen for bandet gjorde
at de bestemte seg for å lage en ny Soft Cell-plate.
Sin
første konsert på 17 år ble en hyggelig affære for
Soft Cell.
I
2002 gjennomførte de også en lengre turne i Storbritannia, Mellom-Europa og U.S.A. Konserten de
holdt på Rolling
Stone
i Milano, Italia ble gitt ut på DVD under navnet
"Live In Italy".
Og den viste et band i storslag som har publikum i sin hule
hånd. lydbildet virket tidsriktig, selv om hitene de spilte
var fra starten av 80-tallet.
Samme
høst kom albumet "Cruelty
Without Beauty",
gitt ut på det lille selskapet Vinyl
Cooking.
Og igjen viste bandet en unik evne til å fornye seg, samtidig
som man kunne høre at det dreide seg om Soft Cell. Albumet var
utpreget elektronisk. Men Marcs innlevelse i sangene forhindret
plata fra å få et kjølig preg.
Comeback-albumet
"Cruelty Without Beauty" fra 2002.
Kritikerne
mente dette var den beste plata Soft Cell hadde laget, og
salgsmessig gjorde den det bra i mange land. I hjemlandet Storbritannia
var det kun singelen
"The night" som
nådde topp 40, men bandet var likefullt fornøyd med
mottagelsen av plata.
Parallelt
med utgivelsen
av "Cruelty
Without Beauty" dro Soft Cell også ut på en turne med besøk i
land som Danmark, Storbritannia, U.S.A., Hellas, Italia, Begia,
Sveits og Nederland. Mellom 2002 og 2004.
Konsertene
de gjorde i Birmingham, Leeds, London, Manchester og Brüssel ble tatt
opp på bånd og gitt ut som liveplata "Live".
Produsert av Dave Ball og
Ingo Vauk.
"Live"
fra 2003.
Etterpå
gikk de to tilbake hvert til sitt. Dave og Richard Norris
forberedte et nytt Grid album, et album som ikke ble gitt ut
før i 2008. The Grid ble også oppløst etter det. I årene etter ble
Dave med i bandet Nitewreckage,
han jobbet som DJ, i tillegg til diverse musikalske prosjekt som han
deltok på.
Etter
"Cruelty Without Beauty Tour"
fortsatte Marc med et
prosjekt han hadde startet i 1999, der han samarbeidet med mange
av Russlands beste musikere. Albumet
"Heart on Snow"
(2003) ble produsert i Moskva og St. Petersburg.
18. oktober 2004 var
Marc utsatt for en alvorlig motorsykkelulykke. Som passasjer på en sykkel
som kolliderte med en bil i London sentrum. Både Marc og føreren av
sykkelen ligger på sykehuset med alvorlige skader. En stund var Marcs liv
i fare. Men etter en tids sykeleie kom han seg på beina igjen. Mens
han var syk mottok Marc flere tusen lykkeønskninger fra hele verden.
Lykkeønskninger som han satte stor pris på, og som ga ham styrke til å
komme tilbake i studio for å jobbe med et nytt studioalbum.
To
aldrende herrer som fortsatt setter pris på hverandre.
Soft Cell hadde stor påvirkning på nye band utover 80-og 90-tallet. Der flere
nevnte dem som viktige inspirasjonskilder, både musikalsk og
visuelt, noe de kunne glede
seg over etter mange år med motbør.
Som
nevnt ble raritetsplata "The Bedsit Tapes" gitt ut i 2005. I
2006 fulgte en lignende plate, kalt
"Demo Non Stop",
som inneholdt demoer som ble gjort mellom 1978 og 1981, i Heckmondwike
studio i Leeds, og et studio i London. Det var Stevo og Some
Bizzare som stod bak utgivelsen.
I
2007 kom Marc og Dave sammen for å jobbe med et remix-album av Soft
Cells gamle klassikere. Resultatet ble en dobbel-CD med hele 26 låter,
som i tillegg til bandets mest kjente låter også inneholdt remixer
av B-sider og låter som ikke hadde vært ute på plate tidligere.
Selve remixene ble gjort av artister som Paul
Dakeyne, The Grid,
Manhattan Clique,
Cicada,
Richard X, Ladytron, MHC,
Atomizer,
Mark Moore,
Kinky Roland,
Spektrum,
George Demure,
Yer Man,
og The Dark Poets.
Platene som fikk navnet
"Heat: The Remixes" ble
gitt ut i 2008 på Mercury
Records.
"Heat:
The Remixes" fra 2008.
Deretter skulle det gå 10
år før Marc og Mike kom sammen som igjen som Soft Cell. I februar
2018 annonserte de for verden at de planla å opptre som Soft Cell en
siste gang, på O2 Arena
i London. Marc Almond (til The
Guardian): "With Soft Cell I always felt something was unfinished. This last ever final show will be the best ever ending. It will be a real statement and sendoff, and thank you to every fan."
I april 2018 stilte Marc og
Dave opp i radioprogrammet til
Graham Norton, og de som
lyttet til sendingen kunne ikke unngå å legge merke til den gode
tonen mellom Marc og Dave, som to voksne mennesker som fortsatt satte
stor pris på hverandre.
Dave Ball (til
venstre) og Marc Almond (til høyre) stilte opp i Graham Nortons
radioprogram.
På samme tid som konserten
ble to nye Soft Cell låter kalt "Northern
Lights" og
"Guilty (Cos I Say You Are)"
lagt ut for salg. Låtene ble også gitt ut sammen på en fysisk
7" vinylplate og som CD-singel.
Konserten som fikk navnet
"Say Hello, Wave Goodbye"
ble gjort 30. september, til stor interesse i britisk media. Den ble
også filmet og vist live på kinoer rundt om
i England og Irland - som et uttrykk for hvor populære Soft Cell
fortsatt var, 37 år etter at de lå som nr. 1 med "Tainted
Love".
Konserten var storslått, med
stor scenekunst, flott lysshow, og diverse visuelle effekter. Med seg
på scenen hadde de det gamle popikonet
Mari Wilson. Hele 31 låter
ble spilt, med fokus på de litt mindre kjente Soft Cell låtene med
et mer småsnusket preg, slik som "Baby Doll",
"Numbers" og "Sex Dwarf". Også den nye låta
"Northern Light" ble spilt.
Dave og Marc storkoste seg,
og det gjorde også publikum, og det var egentlig ingen av de som
ville dra hjem etter avslutningsnummeret
"Say Hello, Wave Goodbye". I avisene dagen etter fikk
konserten toppkarakter, slik som i danske Gaffa.dk.
Soft Cells
avslutningskonsert på O2 Arena i London ble en storslått affære.
For de som fortsatt ville ha
mer Soft Cell etter denne avslutningskonserten kunne Dave og Marc
presentere CD-boksen "Keychains
And Snowstorms - The Soft Cell Story"
som bestod av hele 9 plater. Her var CD1: singlene, CD2: B-sider, CD3:
Extended versions, CD4: Rariteter, CD5: Årene 1978-1981, CD6:
Opptredener på radio, CD7: Dub og demo-versjoner, CD8: Live i Los
Angeles i 1983, CD9: Live i LA, samt andre liveopptak. Det var også
en DVD i boksen som inneholdt diverse materiale. Merkelig nok
inneholdt ingen av CDene avslutningskonserten på O2 Arena.
Det ble også gitt ut en
enkel-CD, kalt "Keychains
And Snowstorms - The Singles",
som gjorde det brukbart i Storbritannia med en 34. plass. Også
CD-boksen kom inn på albumlisten i Storbritannia med en 56. plass,
enda den kostet ca. 1000 kroner.
"Keychains
And Snowstorms - The Singles"
For de som hadde savnet en
avslutning på Soft Cell i 1984 eller 2004 må 2018 ha vært året som
på en perfekt måte viste at det nå var slutt - en gang for alle.
|