James
Brown: Født 20. november 1957,
Birmingham, England
Ali Campbell:
Født 15. februar 1959,
Birmingham, England Michael Virtue:
Født
19. januar 1957,
Birmingham, England
Norman Hassan:
Født 26. januar 1958,
Birmingham, England
Robin Campbell:
Født 25. desember 1954,
Birmingham, England
Earl Falconer:
Født 23. januar 1959,
Birmingham, England Terence
Wilson (Astro): Født 24.
juni 1957,
Birmingham, England
Brian
Travers: Født 7. februar 1959, Birmingham, England UB40
er et britisk pop-reggae band som ble dannet i 1978. De tok
navnet fra et søknadsskjema om arbeidsledighetstrygd, og ble
på kort tid et band arbeiderklassen og de fargede i England
kunne identifisere seg med. Bandet hadde gjennom hele 80-tallet, og deler av 90-tallet mengder av store hits. Bla. 16
topp 10 plasseringer på singellisten i Storbritannia. Og 14 topp 10
plasseringer med albumene sine. De var et typisk britisk band
som hadde problemer med å slå gjennom utenfor de britiske
grenser. I Norge har kun 2 av albumene deres entret VG-lista.
Mens interessen i U.S.A. har vært mer sporadisk. I
starten var bandet mer politisk bevisst i tekstene sine, og mer
tro mot sine musikalske røtter fra Jamaica. På 90-tallet var de et mer tradisjonelt popband med utstrakt bruk av
synthesizere og trommemaskiner.
|
|
|
|
James
Brown |
Michael
Virtue |
Norman
Hassan |
Robin
Campbell |
|
|
|
|
Ali
Campbell |
Astro |
Brian
Travers |
Earl
Falconer |
Bandet
ble dannet i Birmingham av 8 mennesker med felles bakgrunn i
arbeiderklassen. De gjenspeilet også miljøet i Birmingham med
sin multinasjonale bakgrunn. Noe som var uvanlig på denne
tiden. De kjente hverandre fra skoler og colleger i Birmingham
området. Selv om bandnavnet indikerte at de var arbeidsledig, og
de fleste av dem også var det, fantes det unntak. Både Michael
Virtue og Robin Campbell hadde jobber som de måtte si opp da
UB40 for alvor begynte å gjøre seg gjeldende i England.
Før noen av dem i hele tatt kunne spille et instrument
var Ali Campbell og Brian Travers rundt i byen for å promotere
bandet, bla. ved å henge opp plakater av bandet. Penger til å
kjøpe seg instrumenter fikk de fra Ali som hadde fått 40.000
kroner i skadeerstatning etter å ha blitt banket opp på en bar
på 17 års dagen sin.
Ali og broren Robin hadde musikken "i
blodet" da faren deres
Ian Campbell
var en kjent folk musiker fra Skottland. Gjennom faren fikk de
også tidlig et politisk engasjement. Robin husker da han som
liten satt på skuldrene til faren under en demonstrasjon mot
atombomber. Han husker også at faren ble truet med å miste
jobben sin om han ikke sluttet med å markere sitt politiske syn. Et
av de første bildene tatt av bandet, i 1979.
De
første 6 månedene etter at bandet ble startet, holdt de til i
en kjeller hvor de øvde på instrumentene sine og spilte
låtene til favorittene Gregory Isaacs og Bim
Sherman.
De var også
inspirert av de mange bluesfestene i Ballsall Health der de
holdt til. Bydelen Ballsall Health i Birmingham er kjent for sin
multikulturelle samhørighet. Med folk fra Karibia, Irland,
Pakistan, India og England.
Første
gang de opptrådte offentlig var den 9. februar 1979
på The Hare & Hounds
Pub i Kings Heath,
Birmingham i forbindelse med en venns fødselsdag. Resten av
dette året spilte de på puber, klubber, og
veldedighetskonserter. De spilte også inn en demotape som ble
spilt på Robert Valks
BRMB radioshow. Dette imponerte
radiolegenden John Peel så mye at
han arrangerte en Radio One
session på BBC for dem i januar 1980. Bilder
tatt av bandet i 1980. Samtidig
så Chrissie Hynde (The Pretenders)
bandet opptre live i London.
Hun likte det hun så og hørte, og spurte bandet om de ville
være oppvarmingsband for The Pretenders på deres første
nasjonale turne i England, noe de slo til på. Like etter signerte UB40 sin første
platekontrakt, med Graduate. Et lite plateselskap i Dudley. De
hadde også tilbud fra de store plateselskapene, men de følte at
en avtale med dem ikke ville være forenlig med deres sosiale
identitet.
Bandets
første singel ble gitt ut i februar 1980. Den bestod av to A-sider med "King"
og "Food for Thought".
Sistnevnte handlet om Cambodia, og massakrene og
sultekatastrofen der. Robin Campbell: "The song was inspired by
the Kampuchean holocaust of massacre and starvation, but it
could apply to any poor country ravaged of it's raw materials by
the wealthy West, and then used as a battleground for å practice
run for The third world war"
"King" skrev bandet etter å
ha sett TV dokumentaren om
Martin Luther Kings
liv. UB40s turnemanager
Paul hadde også
tidligere jobbet sammen med Kings enke
Coretta.
Dobbeltsingelen
ble umiddelbart en suksess med en 4. plass på den britiske
singellisten. Nøyaktig et år etter et de første gang
opptrådte utenfor kjelleren. Fortsatt var de for nybegynnere å
regne når det gjaldt å traktere et instrument. Men de var hele
tiden innstilt på å lære og utvikle seg. Brian Travers: "We
haven't got the sound we're looking for, nothing like. We're all
still learning how to play, still improving. We've found out a
little bit about the instruments."
Låtene de skrev ble signert
med "UB40", istedet for enkeltmedlemmenes navn. Årsaken var at
alle bidro med sitt når melodien og teksten ble skrevet. Selv om
en av dem kunne hatt ideen til låta, hadde alle innspill og
forslag som gjorde det mest rettferdig at alle ble kreditert.
Medlemmene av bandet var både sosialister og anarkister, noe som
kom til uttykk i låtene. Enkelte kritikere mente de skarpe
tekstene ikke passet sammen med bandets lettfattelige reggaepop,
men det var bandet uenig i. Deres ønske var at musikken kunne
bidra til at folk også tok seg tid til å lytte til tekstene.
Travers: "We want them to have a good time. Anf then maybe wen
they've heard something a few times they'll think about the
words."
UB40 i 1981: Astro, Jim
Brown, Brian Travers, Ali Campbell,
Earl
Falloner, Norman Hassan, Robin Campbell & Micky Virtue
Den dobbeltsidige singelen
ble også den første til å nå topp 10 uten å ha et større
plateselskap i ryggen. Også singlene "My way of thinking"
og "The earth dies screaming"
ble topp 10 singler. På
samme tid ga de debutalbumet "Signing Off",
som også
ble en stor suksess med en 2. plass på albumlisten i
Storbritannia.
Plata var bandets mest
politiske utgivelse, med flere låter som omhandlet rasisme.
Rasisme som medlemmer av bandet selv hadde opplevd. Bla. hadde
Earl Falconer blitt banket av politiet i ungdommen bare fordi
han var svart. På plata gjorde de en coverversjon av
Billie Holidays
"Strange fruit". En
låt som handlet om en svart mann som ble lynsjet i sør i U.S.A.
Robin: "I've done the song 30 times on stage in the last four
weeks. And I'm still carried away by it, still getting upset."
Tittelen "Signing off" hentydet på det faktum at bandet nå
skrev seg ut av arbeidsledighets køen ettersom de nå tjente
pengene sine selv. Samtidig skrev de seg ut av Graduate, for
heller å danne sitt eget plateselskap DEP.
Hovedårsaken var at de ønsket kunstnerisk frihet. Dessuten var
de irritert på Graduate fordi de hadde fjernet en låt fra
"Signing off" på den Sørafrikanske utgaven av plata, for ikke å
provosere myndighetene der nede. Med eget selskap ønsket de også å gi ukjente artister
sjansen til å få gitt ut en plate. UB40
var tidlig ute og turnerte i Europa. Her fra Køln i 1981,
og Lorelei i 1982.
UB40 var som nevnt et politisk band, som var særlig bevisst på
fordommene knyttet til farge. Noe mange av bandets låter da også
handlet om. Robin Campbell: "Being a mixed (flerfarget) band
we're constantly aware of racial problems."
Suksessen
fra første albumet ble fulgt opp på "Present Arms",
som også nådde en 2. plass, i juni 1981. Singelen "One in
ten" ble deres tredje topp 10 singel. Samme år ga de ut en
spesiell plate i form av "Present Arms in Dub", som
egentlig er en reggaeform fra Jamaica. Hvor man tar en kjent
låt og spinner videre på den, ikke ulikt det rapperne har
gjort med kjente sanger. Den nådde en 38. plass, noe som er
første og siste gang en "dub" plate har gått inn på topp
40 i Storbritannia. Ali Campbell: "Dub doesn't get listened to
enough: Most people in this country don't even know what it
is." Bandet
var særdeles produktiv i denne perioden. For i september 1982
var de tilbake med sitt 4. album
"UB44" (om man regner med dub plata).
Den ga ikke bandet noen hitèr, men den nådde likevel en flott
4. plass på listene.
I starten ble UB40 gjerne
koblet til selskapet
2-tone fra Coventry,
som hadde suksess med band som
The Specials, Madness
og The Selecter.
Disse spilte ska, en musikkform som i likhet med reggae har sitt
opphav på Jamaica. UB40 hadde ikke noe med disse bandene å
gjøre, men Campbell og co. hadde ikke noe imot å bli
sammenlignet med dem, eller å få fokuset over på seg da The
Specials ble oppløst. Ali Campbell: "We were around when The
Specials were just taking off, and we were nothing to do with
that 2-tone thing, but the media aligned us with them. You know,
black and white act." Destod
større singelsuksess skulle de komme til å oppnå i 1983 med
låta "Red, Red Wine" som ble deres første
topplassering i Storbritannia. (5 år senere også i U.S.A.). Låta
var opprinnelig skrevet av Neil
Diamond, og var hentet fra
suksessalbumet "Labour of Love" som gikk til topps på
albumlistene. Låta løftet bandet fra å være et populært
band, til å være megastjerner. "Labour of Love"
bestod av coverversjoner av låter gutta i bandet likte godt.
Bla. Jimmy
Cliff's "Many rivers to Cross". Dette
skulle bli en starten på en tradisjon for bandet, der de med
jevne mellomrom ga ut album med coverversjoner, som alle het
"Labour of Love". Det ble også laget en film ved
samme navn, hvor bandmedlemmene deltok i handlingen. I
oktober 1984 ga de ut nok et album i form av "Geffery
Morgan". Plata ble spilt inn i bandets
egne studioer i
Birmingham. Plata bestod av selvkomponerte låter. Albumet
gjorde det bra med en 3. plass på listene. Også singelen
"If it happens again" gjorde det bra med en 9. plass.
Mens de andre singlene ikke gjorde det så bra som de var vant
til fra før, med plasseringene 59. plass, og 2 ganger 79. plass.
Albumet var en hyllest til Geffery
Morgan.
UB40 var iferd med å bli
en større bedrift med stor omsetning. Denne bedriften ble styrt
av selskapet DEP,
som i realiteten var bandet selv. Da medlemmene av bandet eide
alle aksjene i selskapet. Daglig leder av selskapet var Brian
Travers, som ellers var saksofonist i UB40. Som nevnt eide de
også platestudioer (to) der platene ble spilt inn. Og de hadde
et filmstudio til å lage musikkvideoer. Ønsket om å være et
uavhengig band som ikke måtte tilpasse seg markedskreftene var
årsaken til deres kontroll av det økonomiske og det
kunstneriske.
Studioet leide de gjerne ut
til andre artister også, uten å stille krav til hva slags musikk
de spilte. Så lenge de ikke ødela noe. Travers: "Anyone is
welcome as long as they don't smash the studios up. Then we'd
smash them up."
UB40 i sitt eget studio.
I 1984 vurderte bandet
også å endre navn da de ikke lenger følte navnet UB40 var
dekkende for det de holdt på med. Jmf. at det var lenge siden
noen av dem hadde vært arbeidsledig. Men de fant ut at en
navneendring ville være for kjedelig og forutsigbart. Brian
Travers: "Yes, it's (UB40 navnet) become like a rock round our
necks. In fact, we've been talking about changing the name of
the band. But to do that would be predictable and boring." I
mars 1985 ble singelen "Starvation" med
"bandet" Starvation gitt ut i
Storbritannia. Med en grei 33.
plass som resultat. Bak navnet skjulte det seg band som Madness,
The Specials, UB40,
General Public m.fl.
"Starvation" hadde opprinnelig vært en singel med
The Pioneers
rundt 1970. Og medlemmer fra The Pioneers deltok også på denne
innspillingen.
Ali Campbell: "Recording 'Starvation' was great fun for me. The
Pioneers were always one of my favourite groups. I've been well into
them since I was 11. So it was quite an honour to work with them."
"Starvation"
ble av mange D.J.s ansett for å være for etnisk. Den kom
dessuten i skyggen av
Band Aids "Do they know
it's
Christmas?".
En innspilling UB40 ikke deltok på.
Starvation singelen "Starvation".
Band Aid hadde blitt kritisert
for å ha med for få svarte musikere. Og ingen fra Afrika. Så dette
ønsket Jerry Dammers og co. å gjøre noe med. Opprinnelig tenkte de å
kalle seg 2 Tone allstars,
ettersom så mange av bandene som deltok hadde tilknytning til
Dammers' selskap.
B-siden på singelen het
"Tam Tam Pour L'Ethiopie"
og var spilt inn av artister fra Afrika, med base i Paris.
På bandbildet kan man se Ali
campbell, Robin Campbell, og Ray Falconer. I
1985 gjorde UB40 hele 3 turneer i U.S.A. og Canada. Noe som gjorde
amerikanerne oppmerksomme på bandet. De fikk da sine første
plasseringer på Billboard med "Geffery Morgan"
(68.plass) og
"Little Baggariddim"
(40.plass). Samtidig opplevde de stor
suksess i hjemlandet med låta "I got you Babe". Dette
var en gammel
Sonny & Cher låt som ble gjort i reggae
versjon sammen med deres gamle venn Chrissie
Hynde. Låta gikk
til topps i august 1985, og ble dermed deres 2. nr. 1 hit i
Storbritannia. Også i Australia ble dette en nr.1 hit, der den
toppet singellisten i 3 uker. I U.S.A. hvor det begynte å bli en
økende interesse for UB40, ble det 28.plass. Samarbeidet med
Hynde inspirerte bandet til å søke nye samarbeidspartnere i en
duett. Førstevalget var
Stevie Wonder,
og avtaler ble gjort, uten at det førte til noe.
Like
etter gjorde singelen "Don't break my Heart" det bra
med en 3. plass i Storbritannia. Merkelig nok klarte ikke albumet "Baggariddim"
å hevde seg i Storbritannia, muligens fordi det var for
utilgjengelig. Den nådde kun en 14. plass, og ble med
det deres første skikkelige studioalbum som ikke nådde topp
10. "Baggariddim" var et slags dobbelt album med en EP
og et vanlig album. På plata presenterte de bla. gamle UB40
låter, sunget av gjesteartister.
UB40 på Top of
the Pops sammen med Chrissie Hynde.
Ikke like positivt var det at bandets eget selskap DEP
international ble oppløst. Deres intensjoner for selskapet var å
fremme andre reggae artister, slik som
Winston Reedy, Echo Bae,
og Mikey
Dread. Men
alle utgivelsene på selskapet floppet, og det kostet bandet
enormt med penger. Faktisk like mye som de tjente på
suksessalbumet "Labour of love". Brian Travers: "We are
destroyed by that. The money we made from our 'Labour of love'
LP got spent on this pathetic naive idea that we could further
reggae music."
I
1986 brukte bandet lang tid på å spille inn albumet "Rat
in the Kitchen". Plata fikk veldig god kritikk da det kom,
da albumet var en retur til bandets politiske røtter. Rotta var
ifølge bandet Sør-Afrikas president
Pieter Botha. Den
klarte en 8. plass på den britiske albumlisten, og ga bandet en topp 10 hit i "Sing our
own Song".
Også
"Rat in mi
kitchen" ble
gitt ut på singel (12.plass), på denne var det Astro som hadde
vokalen i stedet for Ali.
Like etter dro bandet på turne til
Sovjetunionen, som det første britiske bandet. De spilte i
Moskva og Leningrad (St. Petersburg). I Leningrad ble de
angrepet at et finsk ishockeylag, noe som de opplevde som svært
ubehagelig. De var heller ikke imponert av folk i Leningrad, som
de mente brukte fritiden sin til å drikke og slåss. På den
første konserten de gjorde i Moskva var det bare folk fra
militæreliten til stede. Ali: "Som 10.000 of the f**kers, know
what I mean, all sitting there with their medals on." På en
annen konsert gikk Ali ned til publikum og ga dem jakkemerker
med UB40 logo på, men disse ble etterpå inndratt av politiet. Og
når bandet var ute for å se seg om, ble de tett fulgt av politi,
noe som gjorde det vanskelig å prate med vanlige folk.
I 1987 ga de ut albumet
"UB40
CCCP: Live in Moscow".
Det ble også gitt ut en fotobok og laget en film fra turneen,
slik at fansen kunne få et innblikk i bandets opplevelser i det
lukkede landet.
Etter at de kom hjem fra Sovjet, dro
bandet på turne i Storbritannia, med bla. flere festival
opptredener.
Under de mange turneene i
trange turnebusser kunne stemningen i bandet bli dårlig. Og ikke
sjelden kunne det ende i slåsskamp. Travers: "People lose their
tempers. We have fights and there are fists (never) and boots
going all over the place over stupid card games. But mates
(kamerater) do that." I
tillegg til live-albumet, ga bandet ut sin første sampleplate
"Best of Vol. 1". Den nådde en 3. plass, og har
fortsatt å selge bra i årene etter, slik at det i dag er UB40's mest solgte album sammen med "Promises and
Lies".
UB40
med "Best of Volume 1", og "Volume 2".
Tilsynelatende samme
cover men bildene er tatt med 8 års
mellomrom. I
1988 var bandet tilbake for fullt med nytt album i form av
"UB40". Den ga bandet en topp 10 hit i
"Breakfast
in Bed". Låta var nok en duett mellom bandet og Chrissie
Hynde. I tillegg til duetten med Hynde, gjorde bandet en duett
med rapperne i Afrika Bambaataa
med låta "Reckless".
Singelen nådde 17. plass, og er ikke å finne på
"UB40". I 1988 dro bandet også på en større turne
til Sør Amerika, Japan, Australia, Israel, Ungarn og Saudi
Arabia. i
1988 opplevde også bandet uventet suksess med den gamle hiten "Red,
Red Wine". Den gikk til topps på
amerikanske Billboard.
Noe som var overraskende, da det var gått 5 år siden den ble
gitt ut, og bandet ikke hadde hatt noe større suksess i U.S.A.
tidligere. Første gang den ble gitt ut i 1983, nådde singelen
34.plass i U.S.A.
11. juni 1988 opptrådte UB40 på Wembley, London sammen med
artister som
Jerry Dammers (Special AKA),
Simple Minds, Whitney Houston,
Paul Young
og
Eurythmics
på en konsert kalt
Freedomfest.
Anledningen var
Nelson Mandelas
70 års dag. Samtidig som konserten var ment å sette fokus på
apartheid politikken i Sør-Afrika. 67 av verdens største
artister opptrådte foran 72.000 mennesker. Konserten ble også
kringkastet på TV rundtom. Noe som satte den i samme klasse som
Live Aid konserten 3 år tidligere. Det var Jerry Dammers som i
1984 hadde en hit med
"Free Nelson
Mandela" som
var initiativtaker til konserten.
24. juni ble UB40s
bassist Earl Falconer dømt til 6 måneders ubetinget fengsel, og
ytterligere 12 måneder betinget, etter at han hadde forårsaket
brorens død i en bilulykke. I tillegg til å kjøre i beruset
tilstand, hadde han holdt en hastighet langt over fartsgrensen.
I
1989 kjørte bandet i det sikre sporet ved å gi ut "Labour
of Love II". Og igjen var det en plate med gamle
klassikere. Albumet nådde 3. plass på albumlisten. Den
sjarmerende reggae låta "Kingston Town" og
"Homely
Girl" ble topp 10 hits i
Storbritannia. I
løpet av 80-tallet beveget UB40 seg bort fra det
samfunnsbevisste, og Jamaica inspirerte musikken. Noe som falt
den gamle fansen tungt for brystet. Bandet var nå blitt voksen
pop uten den troverdigheten de tidligere hadde. Etter
albumet dro bandet på en "Labour of Love II" turne. I
1990 bidro bandet på Robert
Palmers reggae inspirerte låt
"I'll be your baby tonight", som nådde 6. plass.
Låta var opprinnelig skrevet av Bob
Dylan. Senere har UB40
også bidratt på 808
States
versjon av
UB40's gamle hit "One
in Ten". I
1992 jobbet bandet med plata som salgsmessig skulle bli deres
største suksess noensinne. Anført av monsterhiten "I
can't help falling lin Love", en låt som fram til da hadde
vært mest kjent i Elvis
Presleys versjon. Låta ble brukt i
den amerikanske filmen "Sliver", som dermed igjen åpnet det
amerikanske markedet for bandet. Låta ble en nr.1 hit på begge
sider av Atlanteren i 1993. Og i 17 andre land i tillegg. Den
viste også en ny side av bandet ,med utstrakt bruk av
synthesizere og trommemaskiner i stedet for deres tradisjonelle
instrumenter. Til
tross for elendig kritikk fra pressen og deres gamle fans, ble
albumet "Promises and Lies" en kjempesuksess i
Storbritannia. Der den lå som nr. 1 i 7 uker. Albumet solgte tilslutt
i 5 millioner kopier. Noe som må ha varmet bankkontoene til
Ali
og co. De hevdet selv at dette var den type musikk de
alltid hadde drømt om å lage. Deretter
virket det som bandet var fornøyd med hva de hadde
oppnådd. For det skulle gå 4 år før de igjen var klar
med et nytt album. I mellomtiden ble det gitt ut et "Best
of Vol. 2" album, samt at
Ali Campbell ga ut en
soloplate som solgte bra. Hans "Big Love"
og singelen
"That look in your eye", oppnådde begge topp 10
plasseringer i 1995. På
soloplata "Big Love" hadde Ali Campbell funnet
plass
til en duett med sin datter Kibibi Campbell.
I
1997 var de tilbake med albumet "Guns in the Ghetto"
som nådde en 7. plass på de britiske listene. Og i 1998 ga de
ut "Labour of Love III" som nådde 8. plass.
Og ga bandet topp 10 hitèn "Come back darling". Begge
disse skulle bli de siste topp 10 plasseringene for bandet med
nytt materiale. Samme år ga de "UB40 presents the
Dancehall album", som var
UB40's ønske om at
artister fra Jamaica skulle sette vokal til UB40s låter. Noe
lignende skjedde på albumet "Fathers of Reggae" fra
2002. Hvor man tok gamle UB40 låter, og lot artister fra
Jamaica sette vokal til dem, mens UB40 spilte instrumentene.
Ingen av disse platene solgte noe særlig. I
2001 ga de ut det mer tradisjonelle studioalbumet "Cover Up",
som bestod av nye låter i en blanding av reggae og moderne
dance musikk.
UB40
og Ali live på Gampel open air festival i 2002.
Og i 2003 kom deres foreløpig siste album "Homegrown"
ut. Plata oppnådde god kritikk da den kom. Med et hardere
lydbilde, og et band som igjen var mer politisk bevisst. I
tillegg til at de oppnådde en topp 20 hit med den amerikanske
folkesangen"Swing Low, sweet chariot". Låta var en
duett med gospelkoret
United Colours Of Sound, og var vignett låta for
verdensmesterskapet i Rugby. 8
aldrende menn i 2004.
Det
som er like imponerende som at bandet har solgt bøttevis med
plater, er at de har klart å holde sammen i 26 år med den
opprinnelige besetningen. Enda bandet består av 8 voksne
personer med ulike meninger og personligheter. De fleste band
som har holdt på en stund gjennomgår endringer i besetningen
underveis. Pga. uenighet om den kunstneriske utviklingen, eller
fordi man rett og slett ikke tåler trynet på hverandre etter
en stund. Dette har UB40 tydeligvis unngått. Og all honnør til
dem for det. Og så lenge de trives sammen, og fortsatt
finner glede i å gi ut nye plater, er det ikke noe i veien for
at de kan holde på i mange år til. I
2003 fikk de den prestisjefylte Ivor
Novello Award,
for sitt internasjonale bidrag til musikken. I
april 2005 opptrådte de i Royal Albert Hall for første gang.
På scenen hadde de med seg Roger
Daltrey, Eric Clapton og
John Mayer.
Inntektene fra konserten gikk til Teenage
Cancer Trust. Og
da alle trodde UB40 var historie, som et minne fra 80-tallet.
Var de tilbake med en ny storselger i albumet "Who
you fighting for?"
fra 2005. De samme kritikerne som de siste 15 åra har slaktet
alt UB40 har kommet med, lovpriste denne plata. De mente UB40
hadde blitt skarpere i samfunnskritikken sin slik de hadde vært
på starten av 80-tallet. Deres observasjon av dagliglivets
sorger og gleder var gjort med en innlevelse som engasjerte. Som
tidligere hadde de en fin blanding av selvskrevne låter og
coverversjoner. "War
Poem" og
"Plenty
More"
var skrevet av bandet, og er blant platas fineste øyeblikk.
Andre fine låter er balladen
"One Woman Man",
og "Gotta
tell someone". "Kiss
and goodbye"
ble gitt ut på singel i juni 2005, med en fin 19. plass som
resultat i Storbritannia. Albumet kom ut på samme tid, og oppnådde
20. plass i Storbritannia. Noe de var godt fornøyd med. En
glad gjeng i 2005.
2. juli 2005
fikk de æren av å opptre på 2000 tallets svar på Live
Aid. Nemlig Live8.
Bandet opptrådte i Hyde Park, London foran et stort og
entusiastisk publikum. Sammen med de største rockebandene i
verden. Ali
Campbell i Hyde Park på Live8.
Deretter dro
bandet på en større turne i Europa, Irland og Storbritannia.
Samtlige billetter til konsertene ble utsolgt. I 2006 fortsatte
bandet turneen. Denne gang med konserter i land som Mosambik,
Australia, New Zealand, Stillehavsøyene (Ny-Caledonia,
Tahiti, Tonga, Fiji) og Hawaii. Før de fortsatte til Nord-Amerika med konserter i U.S.A. og Canada.
Deretter planla de å sette opp en musikal i hjembyen Birmigham, på Birmingham Repertory Theatre.
Navnet på musikalen ble "Promises
and lies".
I juli 2007 kom de
sammen igjen for å gjøre en turne i Sør-Afrika. Mens de var her
fikk de gleden av å fronte
Live earth
konserten på Cradle of Humankind nær Johannesburg. I august
opptrådte de også i U.S.A. under finalen av programmet
"America's Got Talent".
I mars 2008 kom meldingen
om at bandet planla å gi ut albumet
"24/7", med
en påfølgende turne i hjemlandet Storbritannia. Dessverre ble
det uten sanger Ali Campbell som hadde bestemt
seg for å gi seg i bandet, etter 30 år. Uenighet om styringen av
bandet ble gitt som årsak til bruddet. De 6 andre medlemmene av
bandet fortsatte videre som UB40 uten ham.
"24/7", eller
"Twentyfourseven"
kom først ut som et vedlegg til avisen
The Mail on Sunday. Og
den 16. juni samme år kom den ut som vanlig CD utgivelse.
Dessverre ble mottagelsen av plata ikke som de hadde håpet. Med
en svært skuffende 81. plass.
Med seg på plata hadde de
Maxi Priest,
og Rasta Don
fra Arrested
Development.
Også et album kalt
"Dub
sessions" ble gitt ut i 2008, men den var kun tilgjengelig via
nedlasting fra bandets hjemmeside.
I 2008 var UB40 ute på
turne i Storbritannia og U.S.A. Med seg som sanger på turneen
hadde de med seg Maxi Priest, og Duncan
Campbell - bror til Ali
og Robin. Astro var ikke med på turneen.
Interessen for UB40 har
vært dalende i de siste årene. Noe 81. plassen for "Twentyfourseven"
viser. Derfor var det svært gledelig og overraskende at
samleplata "Love
Songs" ble en
storselger i bandets hjemland, med en 3. plass i februar 2009.
Som navnet tilsier hadde man her samlet UB40s mer rolige, og
populære låter. Bla. hadde man tatt med "I'll be your baby
tonight" (sammen med Robert Palmer), som ikke hadde vært på et
UB40 album tidligere.
"Love Songs" ble en
storselger i 2009. Med
broder Duncan på vokal ga UB40 ut nye studioalbum i 2010 og
2013, kalt "Labour
Of Love IV" og "Getting
Over The Storm".
Begge platene inneholdt hovedsaklig coverversjoner. Sistnevnte
med flere countrylåter, noe som var uvant kost på en UB40
utgivelse. Salgsmessig gikk det overraskende bra, med 24. og 29.
plass i Storbritannia. Siden
2008 har Duncan Campbell vært vokalist i UB40. Ali
Campbell har hatt suksess som soloartist, der han siden 2007 har
gitt ut 4 studioalbum, som alle har nådd topp 20 på den
britiske albumlisten. |