Peter
Gabriel og Genesis var med på å gi progrocken en ny dimensjon
da han la inn teatralske elementer i konsertene de gjorde før
og etter 1970. I
1975 forlot han Genesis til fordel for en solokarriere. Han
skyldte på personlige årsaker som grunn til at ha ville
slutte. I ettertid ser man at han hadde andre musikalske
visjoner enn det Genesis hadde. Bla. ved å dra inn etniske
elementer i musikken. Han må også kunne sies å være blant
de få artister som forlater et populært band, og deretter
oppleve tilsvarende suksess som soloartist. Mange har prøvd,
men få har lyktes.
Den
første soloplaten hans kom i 1977, og inneholdt kjente låter
som
"Solsbury Hill" og "Here Comes The Flood".
Plata gjorde det også bra på listene. Etter en litt laber 2.
plate kom denne 3. soloplaten i 1980. Og som de andre to, het
den "Peter Gabriel"...
Ikke så veldig originalt kanskje. Omverdene har derfor satt andre
navn på den. Som
"III" eller "Meltface"
(pg.a det særegne coveret med det smeltende ansiktet). I
tillegg fins det en tysk versjon av plata som heter "Deutsches Album".
Denne
er generelt regnet som den beste plata til Peter Gabriel. Noe jeg er
enig i, selv om jeg synes han har flere andre sterke. Som "I", "IV",
og tildels "So".
Han har også fått med seg flere dyktige folk på
"III" : Steve
Lillywhite (Simple Minds, U2, The
Pogues), Kate
Bush, Paul Weller, Dave Gregory (XTC), Robert Fripp
(King
Crimson) og Phil Collins.
Albumet åpner med den mystiske "Intruder".
Den fyldige, 'punchy' trommelyden på låta er bygget opp
sammen tidligere Genesis kollega Phil Collins og Hugh Padgham.
I ettertid har teknikken med denne trommelyden fått navnet
"gated reverb". Phil Collins kom til å bruke den
på mange av låtene sine på 80-tallet.
"Intruder"
er en sarkastisk observasjon
over hvordan den hvite menneskerasen oppfatter andre raser som
inntrengere når de kommer inn på våre territorier. Gabriel
nesten visker ordene "I am the intruder". Låta
huskes ellers for radbrekkingen av en gitartråd i starten av
låta.
"No Self Control" bygger videre på samme oppskrift, men
handler om en destruktiv persons agressive holdning til
omgivelsene. Og slik høres det også ut. Gabriel høres
nesten desperat ut i stemmen. Trommerytmen er noe jeg
kjenner igjen fra andre Gabriel plater. Låta har også en behagelig
bruk av tangentinstrumentet Xylophone.
"Start"
er en kort instrumental-snutt, en slags mellomstasjon bygget
opp rundt saksofon og keyboard. Den minner endel om
Roxy Music
og
"Avalon".
Den har en veldig lett og vennlig atmosfære innimellom all
desperasjonen.
Låta går deretter rett over i
"I Don't Remember",
som er nok flott låt. Igjen er det desperasjon vi
fornemmer. Om en flytkning som har etterlatt alle papirer på
hvem han har. Han husker ikke, og bryr seg ikke om sitt
tidligere liv. De får ta ham som han er - en virkelighet som
norsk fremmepoliti står overfor hver eneste dag. Gabriel har en evne
til å få stemmen til å høres ut som et jungelrop, som om
han var Tarzan, slik han gjør det på denne låta.
Det
hele roes ned mens "Family Snapshot"
sakte ruller forbi. Denne bygger seg opp til et lett
gjenkjennelig Genesis landskap.
"And
Through The Wire" er en grei men nøytral låt. Gabriel nesten
vrenger stemmen, noe som gjør det mer uttrykksfullt.
"Games
Without Frontiers" er kanskje platas beste låt. I hvert fall den låta
jeg har hatt sterkest forhold til i alle de årene jeg har hørt
på plata. Den har en fin rytme i seg, og er litt
middelaldersk i stemningen.
Militærfløytene i låta er også med på å heve låta. Det
er rett og slett en god popmelodi med en meningsfylt tekst, om
voksne som krangler som unger når de er uenige om noe.
Gabriel var inspirert av boikotten av Moskva-OL i 1980, som
han syntes var unødvendig.
I
tillegg dukker vidunderlige Kate Bush opp med sin stemme og
gir låta nok en dimensjon.
"Not One Of Us" har raseskillet som tema, og
her får Gabriel tydelig frem hvilke holdninger som eksisterer
i den vestlige verden, hvor innvandring stadig blir sett på
som et større problem.
"Lead
A Normal Life" er en annen vakker låt. Den er stort sett
instrumental, bortsett fra et lite vokalparti midt inni. Tangentinstrumentet Xylophone går gjennom hele
låta, noe som
gir den et etnisk preg. Ironisk nok oppfordrer Gabriel
innvandrerere fra den 3. verden til å oppføre seg som vanlige
europeere
("Lead
A Normal Life")
.
For de fleste er nok den utrolig flotte "Biko"
høydepunktet
på "III". Og det er også en låt jeg liker veldig
godt.
Som de fleste kjenner til er låta en
hyllest til Stephen Biko
som ble henrettet tre år før denne utgivelsen, av
apartheidregimet i Sør-Afrika. Musikalsk er det interessant hvordan Gabriel
blander sekkepipe med afrikanske stemmer og rytmer. Den bygger
seg langsomt opp før den blir mer storslagen mot slutten.
"Biko"
er for øvrig også brukt som tittelmelodi i filmen om Stephen
Biko, som kom på slutten av åttitallet. "Biko" var
et viktig steg på veien mot Real World-music som Peter
Gabriel ble kjent for på 80-tallet.
"III"
er en viktig utgivelse i den moderne pophistorien. Selvsagt på
grunn av tekstene som omhandler et ømt tema, der den må sees
som et bidrag til den antirasistiske bevegelsen. Men
også grunnet sine sterke musikalske kvaliteter.
"III"
ble en salgssuksess, mye takket være skryt i musikkpressen.
Med førsteplass i Storbritannia og Frankrike. I Norge ble det
en fin 5. plass, mens i U.S.A. ble det 22. plass.
|