"Construction
Time Again" markerer et skille på flere måter. Det var den
første plata hvor Alan Wilder
var med. Og med han i besetningen fikk Depeche
Mode et fyldigere lydbilde, med bedre og mer komplekse arrangementer. Og selv om det
fortsatt var synthpop, var det mer moderne, og mer likt den sounden
de skulle komme til å ha i årene som fulgte.
"Construction
Time Again"
var også det første albumet med Depeche Mode jeg fikk et forhold
til, selv om jeg hadde hørt enkeltlåter fra dem tidligere. En i
klassen hadde plata, og det gjorde inntrykk å høre på den. I
ettertid ser jeg at plata kanskje ikke har tålt tidens tann like
bra. På samme måte som en annen favoritt fra den tiden - "A Broken Frame".
Men
det er så mange gode minner knyttet til denne plata og dens låter,
at jeg fortsatt har den som en favoritt. Selv om det sikkert ikke
ville skjedd om jeg hadde hørt den for første gang idag. Men
sterke låter som "Everything
Counts" og "And Then" tror
jeg ville imponert meg.
Plata
starter med en litt dramatisk stemning i synthlåta
"Love In Itself". Den har et keyboardriff som høres ut som et horn, som
gjennomgangstema. Til den er det lagt på ulike effekter. Bla. et
piano og en akustisk gitar. Det er en fin melodi, og en låt jeg
alltid har likt godt. Den er synthete på en myk og tilgjengelig måte.
Den var også ute på singel, og nådde 21. plass på den britiske
singellisten.
"More Than A Party" er også synthete. Men
på en mye røffere måte. Det høres ut som noen slår på jernrør
med en hammer. Og keyboardriffet som går i bakgrunnen er også
metallisk. Melodien er pågående og rastløs. Låta er industriell
i sitt utrrykk. Men også fengende og dansbar. Depeche Mode startet
gjerne konsertene sine med denne låta i sin tid.
For
meg er denne låta en forløper for musikken som kom på det neste
albumet deres "Some
Great Reward",
og en låt som
"Something To Do".
Sammen
med "PIMPF" fra "Music
For The Masses" er "Pipeline" den
merkeligste låta Depeche Mode noen gang har spilt inn på plate.
Den har en maskinaktig takt. Som om dette foregår i en
produksjonshall. Sangen deres er nesten litt gregoriansk,
munkeaktig. Og refrenget består av at de slår på noen glass. Vi hører
også en bordtennisball som treffer bordet i bakgrunnen. Husker jeg
var veldig fascinert av denne i sin tid, og prøvde å gjenskape
glasslyden ved å fylle opp noen krus med ulike mengder vann.
Uansett tøft funnet på. Ideen til låta kan forklares med deres
beundring for Einstürzende
Neubauten
som laget musikk på denne måten.
"Everything
Counts" er klassisk Depeche Mode, og en av mine absolutte favorittlåter.
Det var denne låta som gjorde at jeg virkelig fikk opp ørene mine for Depeche
Mode.
Det
DM driver med her er lek med de nye synthrytmene på den tiden, der
de vrir og trykker på knapper. Fra en kinesisk obo får vi østerlandske
stemninger blandet med metalliske lyder, satt sammen med fengende
rytmer, og David
Gahans flotte
stemme. Særlig flott er det der det høres ut som de slår på
noe som minner om en xylophone, men som sikkert er en synth.
Og refrenget : "The grabbing hands,
grab all they can, all for themselves, after all.." er
fengende. Og den har en tekst som det ikke er til å ta feil av, om
kapitalismens råskap og egoisme. Dette var tiden Depeche Mode lekte med
kommunistiske symboler. Jmf. mannen med hammeren på forsiden av
coveret av både singelen og albumet.
"Everything
Counts" var ute på singel og nådde en fin 6. i Storbritannia. Noe som var
tangering av deres bestenoteringen så langt. "Everything Counts"
har også vært en livefavoritt på alle DMs konserter, og er sammen
med "Just Can't Get Enough"
en av få låter fra tidlig 80-tall Depeche Mode har framført live
etter 2000.
Side
2. har et mer lavmælt og forutsigbart musikalsk preg. Og tekstene
er mer konsentrert om det som må sies å være platas tema. Det
pessimistiske budskapet om at vi er i ferd med å ødelegge den
planeten vi bor på. Side 2 er også en god grunn til å like denne
plata så godt.
Som
sagt var dette Alan Wilders første deltakelse på et Depeche Mode
album. Og foruten å gi bandet et mer dynamisk lydbilde, bidrar han
med to flotte låter. Bla. "Two Minute
Warning",
som
forteller oss at vi er nær enden. 3 av 4 er allerede døde, og
resten står for tur. Muligens pga. en atomkatastrofe - ingen lystig
situasjon.
Låta
er metallisk og rytmisk. Men samtidig fengende og tilgjengelig. Med
en fin melodi.
Det
går deretter over i "Shame" hvor
skammen ligger i at barn og brødre slåss mot hverandre, og etter hvert også tar i bruk våpen. Låta er rymtisk, synthete, med
noen forvirrende blokkfløytelyder i bakgrunnen. Den er samtidig
litt treg, og melodien er litt for kjedelig. Noe som gjør at den
for meg og mange andre står som den svakeste og minst inspirerende
på albumet.
"The
Landscape Is Changing" er den andre låta Wilder har skrevet på plata.
Og det er også en fin sak. Med Gores
innsmigrende stemme som forteller oss de brutale men viktige fakta :
"The landscape is changing, the landscape is crying, thousands
of acres of forest are dying." Dette var en av de første låtene jeg
merket meg ved fra albumet. Som de andre, har også denne et synthdominert lydbilde. Med noen Japan lignende synthriff.
En annen
synth høres ut som en hornseksjon. En velprodusert låt er det.
Refrenget har en oppfordring som jeg tror gikk rett
hjem hos 80-talls generasjonen : "I don't care if you're going nowhere,
just take good care of the world." For min egen del husker jeg
at jeg ble mer bevisst miljøproblematikken etter å ha hørt på
denne plata, men det trenger ikke å være helt banalt å ta opp
slike emner på en plate. Selv om det også kan virke litt vel
prektig og korrekt.
"Told
You So" er en litt mer uhøytidelig låt. Tempoet er raskere med en
hornlignende synth som driver låta mellom tekstlinjene. I refrenget
får vi først en svak stemme fra Gore som synger ordene "told
you so", før resten av bandet komper ham på en mer kraftfull
måte. En tuba har de også funnet plass til, noe som gjør at låta
skifter fra et syntetisk, moderne preg, over til et mer gammelmodig,
men stemningsfullt lydbilde.
Selv
om vi får en reprise
av "Everything Counts"
på slutten, er "And Then..." den
egentlig siste låta på plata. Og sammen med
"Everything Counts", også det
beste sporet på
"Construction
Time Again". Den har den lavmælte stemningen som jeg liker godt med Depeche Mode fra denne tiden. Kompet er avstemt og behagelig. Med en akustisk gitar i
bakgrunnen, og noe svak koring som gjør det hele vakkert. Refrenget er likevel det flotteste med låta : "To pull it all down
and start again, from the top to the bottom and then." Det
blir gjentatt flere ganger etter hverandre på en stemningsfull måte.
Teksten
er litt banal. Om å viske bort alle landegrensene, og starte pånytt.
For det kan ikke bli verre enn det er. For å få til det, må
vi ha en universell revolusjon. Det er vanskelig å tro at Depeche
Mode virkelig mente det de skrev her, men samtidig så var de inne i
en periode hvor de var fascinert av Marx
og den kommunistiske ideologien. Jeg tipper de har endret holdning
til dette i dag.
Plata
avsluttes på en sjarmerende måte med en sterkt forenklet versjon
av "Everything
Counts". Det er som om det er noen unger som spiller låta med
enfingers trykk på et Casio orgel. Og med det tones plata ut.
"Construction
Time Again" ble en suksess for Depeche Mode med en 6. plass på
albumlisten i Storbritannia. Noe som
var det beste de hadde oppnådd til da. Den var også svært moderne
i sitt lydbilde i forhold til andre plater på samme tid. I dag tilhører
den en glemt periode i Depeche Modes musikalske karriere. Men for
oss som er gamle nok til å huske magien fra den gang, står den
fortsatt som en klassiker.
|