The The : Infected

Utgivelsesår : 1986

Produsent : Matt Johnson, Gary Langan, Warne Livesey, Roli Mosimann

Låtskrivere : Matt Johnson

Bandmedlemmer : Matt Johnson

 

     Låtene :

1. Infected

2. Out Of The Blue 

3. Heartland 

4. Angels Of Deception 

5. Sweet Bird Of Truth 

6. Slow Train To Dawn

7. Twilight Of A Champion 

8. The Mercy Beat 

   

   

 

                 

   

The The hadde laget mange plater før de kom med denne i 1986. Men for meg var det et ukjent band. Og band og band - på denne platen er det kun Matt Johnson som er medlem av The The. På de neste albumene ble de flere.

Mitt første møte med ham var gjennom en anmeldelse av albumet "Infected" på nærradioen. De roset den opp i skyene, noe de fleste kritikere i avisene også gjorde. De spilte "Infected" og "Sweet Bird Of Truth", noe som gjorde meg nysgjerrig på hva dette var. Jeg fikk også med meg at Matt Johnson uttalte at dette var den beste plata som noensinne var laget. Noe som gjorde meg enda mer interessert, så jeg kjøpte den. Og etter en innkjøringsperiode satt plata som den skulle.

Det var ikke noen myk og harmonisk plate Matt Johnson hadde satt sammen. Allerede i det man kikket på albumcoveret fornemmet man at det her dreide seg om noe forpint og dystert. "Infected" er full av frustrasjon, negative tanker, og kritikk mot det bestående. Og da særlig kritikk mot 80-tallets politiske Storbritannia. Musikken kan fremstå som usammenhengende og masete. Men etter hvert får man orden i alle inntrykkene, og det hele fremstår både betagende vakkert, og spennende.

Plata starter med tittellåta "Infected". Og den gir allerede i de første ordene : "Infect me with your love", bud on hvilken syk og frustrerende verden Matt Johnson tar oss med i. Den er en massiv låt lydmessig. Med raske rytmer, blåsere, og et tungt gitarriff som lurer i bakgrunnen. I tillegg til alle mulige små detaljer som blir kastet imot oss, noe som kan virke forvirrende ved første gangs lytting. 

Og opp i alt dette hører vi Matt Johnsons innsmigrende stemme, som av og til skjærer ut i fistel, noe som kan gi en fornemmelse av et menneske som er mentalt ustabil. Men faktisk er låta ganske så fengende. Den fungerer faktisk bra for dansegulvet også. Og som nevnt var det denne som var min inngangsvinkel til The The.

Låta handler om kjærlighet til en person. Men når Matt bruker ordene "infiser meg med din kjærlighet", skjønner man at ting ikke er som de bør være. Og med ordene "I`ve got too much energy, to switch of my mind, but not enough to get myself organized", får jeg litt inntrykk av at dette er en forvirret person, som har lagt sin syke elsk på noen - ingen lystig start på plata. 

Etter å ha fått lagt dette trøkket av en låt bak seg, går det over i "Out Of The Blue", som starter pyntelig og elegant. Men som etter hvert øker på i omfang, med tunge trommedrønn og strykere. Men det er en ganske melodiøs låt.

"Heartland" er platas beste låt, med det mest direkte budskapet. Det var også den eneste låta som nådde topp 40 i Storbritannia. Den ligger i grenselandet mellom gitarrock og jazz. Slentrende pianospilling i bakgrunnen fra Marillion mann Steve Hogarth bidrar til å gi den et kult, laid-back preg. Og med Johnsons viskende, klagende stemme blir det ganske så stemningsfullt. Noen strykere og pen koring bidrar også til å forsterke dette inntrykket.

Teksten er ikke til å ta feil av. Når Matt synger om U.S.A.s 51. stat, er det ikke noe lystig bilde av Storbritannia han gir : "A land of red buses and blue bloody babies. This is the place where the hearts are being cut from the welfare state." og "Let the poor drink the milk, while the rich eat the honey." Kritikken mot det britiske samfunnet er knusende. Men man må ikke glemme at plata kom midt på 80-tallet - i en tid med Margaret Thatcher og konservativ tenkning. 

I "Angels Of Deception"  er Matt en cowboy som rir ensom på sin hest på sin store ranch i U.S.A. , og vi skjønner at denne gang er det dobbeltmoralen i det amerikanske samfunnet han sender sine kritiske blikk på. 

Den veksler mellom en trist jazzstemning, og et fengende raskt refreng. Men låta er velspilt, og spennende å lytte til. Den avslutter litt gospelaktig med noe "well, oooh" fra Johnson, som så forsterkes ved at noen damestemmer kommer inn og korer ham. Så fra å starte som en litt innadvendt låt, tones den ut som om det var en eller annen gladgospel-låt.

Side 2 starter med noen radiostemmer i "Sweet Bird Of Truth", før en saksofon og noen trompeter kommer inn. Vi er nå ombord i et fly, og Matt er kaptein på dette flyet. Et fly som er i ferd med å gå i bakken. Sangen i låta består av kaptein Johnsons meldinger til passasjerene, om at flyet for øyeblikket er over Gulfen eller  Arabia, og at det er iferd med å miste høyde, og i løpet av kort tid vil gå i bakken! Ingen lystig situasjon. Men så er ikke dette noen lystig plate, verken tekstmessig eller stemningsmessig. Den situasjonen jeg-personen opplever kan på mange måter minne om den David Bowie beskrev i "Space Oddity", om en austronaut som er fortapt i verdensrommet.

Det interessante med situasjonen, er at jeg personen får sjansen til å tenke over livet, og sitt forhold til Gud, før han møter den visse død. Denne bisarre teksten er lydsatt med rytmisk stemningsmusikk - som om det var musikken til en eller annen action-film. Den bidrar til å forsterke den tindrende spenningen vi føler. Jeg synes dette er en dyktig låt, både i forhold til teksten og produksjonsmessig. Jeg har alltid sett på denne låta som litt maskinaktig, metallisk, uten at jeg helt klarer å forklare hvorfor.

"Slow Train Do Dawn" er nok den mest direkte og popete låta på plata. I denne flotte duetten mellom Johnson og svenske Neneh Cherry. Lydbildet og tempoet i låta gjør at man føler at dette toget ikke er langt unna. Og i den tøffe videoen til låta ser vi Neneh Cherry fastbundet til toglinjen mens toget kommer nærmere og nærmere. 

I realiteten handler teksten om de sedvanlige problemene to mennesker opplever i et forhold. Med frustrasjon og skuffelse pga. manglende oppmerksomhet og vennlighet. Og dette trege toget er krangelen mellom de to som fortsetter ut i de små morgentimer. 

Tempoet i låta, blåserrekken og ordvekslingen mellom de to, gjør dette til en elegant og fengende låt. Og et minnerikt øyeblikk fra 80-tallet. Det er blant The Thes mest kjente, og også beste låter.

I "Twilight Of A Champion" skaper Johnson pånytt dramatisk stemningsmusikk. Som om det var musikken til en 50-talls krimfilm à la Dick Tracy

"The Mercy Beat" har et litt rotete lydbilde, som for å skape en stemning av frustrasjon og uorden. Noen gitarriff i bakgrunnen bidrar til å gi låta en viss sammenheng. Men opprivende blåsere, og trommedrønn gjør sitt beste for å lage uorden. Men likevel er den fengende på sin måte. Og tempoet i låta er ment å illustrere en jetsetters rastløse vandring på søken etter spenning. Om det så er Londons natteliv, eller det å utfordre bølgene nede ved havna. Han søkte inspirasjon hos en engel, men havnet i stedet i klørne på djevelen. Og siden har han vært solgt. Og frustrasjonen og uroen han føler gjenspeiles i musikken.

"Infected" roes tilslutt helt ned med noen enkle gitarriff, som for å få lytteren ned i hvilepuls etter de voldsomme påkjenningene denne platen utsetter en for.

I og med at Matt Johnson på dette tidspunktet var eneste medlem av The The, var han avhengig av hjelp utenfra. Og det fikk han fått fra folk som Steve Hogarth på piano (Marillion), Neneh Cherry, Anne Dudley (arrangementansvarlig på plater med ABC, Art of Noise, Elton John, Frankie goes to Hollywood, Marc Almond m.m.) og Gary Langan (samme som Dudley), for å nevne noen navn fra en lang liste. Og resultatet har blitt en gjennomført og spennende plate, med et tett innholdsrikt lydbilde. Selv om det ved første møte kan virke masete og støyende. 

The The laget mange gode plater etter denne. Og mange vil nok mene at "Dusk" eller "Mind Bomb" er bedre. Og de er gode album, men jeg synes fortsatt "Infected" er den beste The The laget. Uten at det så ut til å nå ut til noen andre enn en liten kjerne. Plata fikk dessverre dårlig med listeplasseringer. En 14. plass i Norge, var vel noe av det bedre den klarte. Noe som vel beviser at nordmenn liker god musikk. Også i hjemlandet Storbritannia ble det 14. plass.