The Hooters : One Way Home

Utgivelsesår : 1987

Produsent : Rick Chertoff, David McGuinness

Låtskrivere : Rick Chertoff, Rob Hyman, Eric Bazilian

Bandmedlemmer : Rob Hyman, Eric Bazilian, John Lilley, David Ousikkinen, Andy King

 

      Låtene :

1. Satellite 

2. Karla With A K 

3. Johnny B.

4. Graveyard Waltz 

5. Fightin' On The Same Side 

6. One Way Home 

7. Washington's Day 

8. Hard Rockin' Summer

9. Engine 999 

 

     

 

The Hooters ble dannet i Philadelphia, U.S.A. i 1978, av Eric Bazilian og Rob Hyman. De ble tidlig et kultband i hjembyen, samtidig som interessen ellers i U.S.A. økte. De rakk også å gi ut debutplata "Amore" før det tok av for dem med Cyndi Laupers "She's So Unusual" og låta "Time After Time", som Hyman skrev sammen med Lauper. Hyman og Bazilian deltok også som studimusikere på plata.

Men det var med deres 2. album "Nervous Nights" at Hyman og Bazilian nådde (en tidlig) karrieremessig topp med bandet The Hooters. Den solgte til 12. plass i U.S.A., og skaffet bandet fine listeplasseringer der borte med singlene "Day By Day", "And We Danced", "All You Zombies", og "Where Do The Children Go?". De fikk også mye spilletid på MTV. Men så var det bortimot slutt. "One Way Home" fra 1987 nådde 27. plass på albumlisten, mens "Zig Zag" (1989) bare klarte 115. plass. Og "Out Of Body" (1993) ble uplassert. Og dermed var det slutt for dette flotte bandet - så alt for tidlig. De hadde bedre suksess som studiomusikere og låtskrivere etterpå, med bla. "Private Emtion" : Ricky Martin og "What If God Was One Of Us" med Joan Osborne, som begge er skrevet av Bazilian/Hyman.

Men selv om det var "Nervous Nights" som ble den salgsmessige suksessen for bandet, er det "One Way Home" jeg liker best. Selv om alle Hooters sine plater er bra. Første gang jeg hørte plata var på kasernen i militæret i 1988. Noen hadde den på kassett, og der ble den spilt mye. Jeg husket også låta "Johnny B." fra Super Channel året før. Så da jeg var ferdig med militæret, bar det i platebutikken for å kjøpe CDen. Noe som gjorde den til en av mine første CDer. Fram til da hadde jeg kun hørt på LP-plater. 

Musikken på plata er rett fram amerikansk rock, noe jeg fram til denne plata ikke hadde hatt noe særlig sansen for. Men trøkket, spillegleden, reggaetakten, og alle instrumentene de dro inn i låtene, gjorde det sjarmerende og fengende. Så "One Way Home" ble raskt en favoritt hos meg.

Plata starter med et voldsomt trøkk i låta "Satellite". Først er det pent med noen drag på en el-gitar, og noe lett keyboardspilling. Før det braker løs i et massivt lydbilde med keyboards, gitarer og trommer, og Rob Hymans hese, rockete stemme. Det er så man blir kastet tilbake i stolen av det voldsomme lydbildet.

Det er vanskelig å ikke la seg rive med på refrenget : "So jump in the river and learn to swim, God's gonna wash away all your sins.
And if you still can't see the light, God's gonna buy you a satellite." - med etterfølgende munnspillsolo. Skikkelig tøft! Låta er blant mine absolutte favorittlåter, og har vært det siden jeg første gang hørte den. Den ble også en brukbar hit flere steder i Europa. Bla. i Storbritannia, med en 22. plass

Den følges opp av den like fine "Karla With A K." - en veldig amerikansk folkaktig låt. Den starter med en mandolin og en hooter (blåseinstrument), som etter hvert  blir kompet med en trommerytme, før Hymans rufsete, men tøffe stemme kommer inn. Man skjønner at dette er en kjærighetslåt, med en bønn til denne Karla. 

Noe av det morsomme med Hooters og denne låta, er at de bruker så mange litt utradisjonelle instrumenter. Som hooter, mandolin, munnspill,  og fløyte. Noe som gir den et særegent, landsens preg. Man føler seg hensatt tilbake til nybyggertidens U.S.A. og plattdans..

"Johnny B." var den første låta jeg hørte med Hooters. Og også den første jeg virkelig falt for. Jeg husker jeg hadde den på en opptakskassett som ble spilt mye. Jeg hadde også liveopptak fra Super Channel på videokassett med låta, og syntes det var tøft å se hvordan Rob Hyman stod bak keyboardet og sang : "It`s a sleepless night, she's calling your name. It`s a lonely ride, I know how you want her..", mens resten av gutta stod der med gitarene og fløytene sine.

Introen på låta skaper god middelalderstemning, med fløyte og mandolin. Før en keyboard og et gitarriff bringer oss til 1987. Refrenget er fengende og tøft, men enkelt : "Johnny B., how much there is to see, just open your eyes and listen to me." På slutten får vi også en gitarsolo, før det avsluttes på samme måte som det begynte. Med middelalderfløyten og mandolinen. Veldig fengende.

Alle de tre første låtene på plata er blant mine favoritter, uansett artist. Og kunne nesten vært grunn god nok til å ta med plata her. Men det er flere flotte låter her.

Bla. "Graveyard Waltz" som er en litt spøkelsesaktig greie. Med et litt tregt, tungt komp. Teksten handler om jeg-personen som går langs en gammel kirkegård, og som plutselig møter spøkelset av en kjæreste han har hatt i et tidligere liv. Og de danser dennne "Graveyard Waltz". Og han må velge om han vil gå tilbake til sitt jordiske liv, eller å være sammen med henne. 

Stemningen i låta er deretter. Og Hymans rufsete og hese stemme passer perfekt til låta. Etter hvert øker den på i omfang, og blir mer mainstream rock. Før den igjen roes ned på slutten.

Det går deretter over i den positive og reggaeaktige rockelåta "Fightin' On The Same Side". Hooter munnspillet og mandolinen bidrar til å gi oss følelelsen av å være tilbake i den Amerikanske borgerkrigen. Og teksten handler da også om krig : "Here we are on a battlefield. A civil war is all each other feels." Men det er en annen type krig det er snakk om. Nemlig mellom to personer i et forhold som sier stygge ting til hverandre, men som egentlig ønsker å være venner og kjempe på samme side. Det er en munter låt, så vi får tro at konflikten ikke stikker så dypt.

"One Way Home" er tittellåta på plata, og en ganske massiv greie. Den starter med et brak, før det roes ned med litt reggaetakt og Hymans såre stemme. I denne låta som handler om jeg-personen som prøver å finne veien hjem. Og som underveis treffer ulike typer som ønsker å hjelpe ham. På slutten kommer han til et slott, og han ser sin egen hage bak der et sted. Men noen steinfigurer sier til ham : "Welcome to the big one, son. You're just in time to find the one way home." Noe som ikke gir mening hos meg. Men låta er storslått og fin. Og måten de blander reggae med amerikansk rock, er ganske så original og fengende. 

På slutten går refrenget "one way, such a long way", mens stemmen til Hyman blir mer og mer fordreid og desperat. Som om han ikke finner veien hjem?

"Wahington's Day" er en fin, men litt intetsigende låt etter flere flotte. Men stemningen er fin - mer som en ballade. Og Hooters er dyktige på å lage fine komp til låtene sine. Så dårlig blir det aldri. 

"Hard Rockin' Summer" er bonderock på sitt beste. Her er man 18 år, og nettopp fått lappen. Og man er på vei til fest, med bilen full av feststemt ungdom, og denne låta på full vreng i bilstereo'n. Den er som om Hooters har prøvd å lage et alternativ til "Summer Of 69" med Bryan Adams. Åpningsordene "It was a night to remember, a fire down below" sitter som spikret i hodet. Selv etter mange år. Dette er rett fram rock'n roll.

"Engine 999" følger i samme spor, med Hymans rustne stemme og det enkle, men fengende refrenget : "Engine 999, I`ll meet you on the roads we used to ride." Dette er musikk for bonfesten på Lundamo. Men den kan underholde en byungdom også. Rock trenger ikke å være komplisert. Den kan være rett fram, ubekymret og banal, som her, og likevel fungere. Men alt til sin tid selvfølgelig.

Plata starter med et brak og avsluttes med rett fram rock'n roll, med mye fint og variert i mellom. Noe som gjør dette til en flott musikkopplevelse, og en favoritt hos meg. "One Way Home" bringer fram mange minner fra den tiden dette var  en obligatorisk plate på enhver fest. Men den fenger også i dag.

Jeg var så heldig å få oppleve bandet live i sine velmaktsdager, på en liten klubbscene i Trondheim (Rosendal). Og ennå idag er det den beste konsertopplevelsen jeg har hatt. Bedre enn Bowie, Depeche Mode, A-ha m.m.

Plata gjorde det bedre i Norge enn i resten av verden, med en 15. plass plass på VG-lista. Men den hadde fortjent så mye bedre.