Jeg
var fan av forgjengeren til dette bandet, The Housemartins.
Med sin rett fram, glade gitarpop. Med flotte låter som "Happy
Hour", "Me And The Farmer"
og "Caravan
Of Love" var det med en tåre i øyekroken jeg mottok beskjeden om
at bandet var splittet. Norman Cook fortsatte
med mer funky musikk under navn som Pizzaman,
Beats
International, Freak Power,
og senest Fatboy
Slim, med stor suksess.
Men
hadde jeg visst at Paul Heaton
og
Dave Hemmingway kom til å danne et nytt band som skulle lage mye flottere
musikk enn det Housemartins gjorde, kunne jeg spart meg tårene. For
i stedet fikk vi elegant jazz-inspirert pop med større bruk av
keyboards og piano. Den var også inspirert av R&B. Og Briana
Corrigans kvinnestemme, og lett orkestrering ga også musikken en ny
dimensjon, med et fyldigere komp enn det som hadde preget Housemartins
låter.
Det ble
umiddelbart en enorm suksess. 1. singelen
"Song For Whoever" nådde 2. plass på singellisten i Storbritannia. Siden har de
hatt en 1. plass på singellisten, og tre 1. plasser på albumlisten. Samleplata "Carry On Up The Charts"
er blant de mest solgte platene i britisk musikkhistorie. Så det er
tydelig at det er flere enn meg som har falt for denne glade musikken
med de ironiske og bitende tekstene. Til og med bandnavnet er ironisk
ment. De er fra Nord-England, og Housemartins
var blitt plassert i bås som "downbeat Northerners", noe de
ikke var fornøyd med, så de valgte det ironiserende navnet The
Beautiful South.
Plata
starter flott med 1. singelen "Song For Whoever",
som også er platas beste spor. Den er en laid-back pianoballade, med
en vennlig stemning. Måten Heaton og Hemmingway skifter på å synge
og kore, er flott. Den starter helt rolig, men øker i tempo, noen
strykere kommer også etter hvert inn.
Det
låta huskes best for, er ironien i teksten. Om han som sitter
og skriver kjærlighetslåter, med et sterkt ønske om å få en nummer
1
hit. At han utleverer sine tidligere forhold til Jennifer, Alison,
Phillipa, Sue, Deborah, Annabel i sangene, har han ikke skrupler til
å bry seg om. Oppramsingen av
alle damene i teksten var inspirert av en plate med Ray Charles kalt
"Dedicated To You", der hver låt var
dedisert til en
bestemt dame.
Dessverre klarte
ikke The Beautiful South å "reap number one", som de sier i teksten. Men en fin 2. plass ble
det.
I
"Have You Ever Been Away"
er Heaton nesten falsett i stemmen. Det er en lett rytmisk låt, hvor
Hemmingway synger refrenget "I don't know, I don't care, I'm just
glad I wasn't there." Briana kommer også etter hvert inn med sin søte,
uskyldsfulle stemme, og gjør låta enda mer stemningsfull. En jazzete
pianosolo bidrar også til å gjøre låta til en hyggelig affære.
Teksten
oppfatter jeg som kritikk av selvgode engelskmenn som ikke gidder å
dra utenlands fordi de ser på utlandet som mindreverdig - i god gammel
koloniånd. Så de holder seg heller hjemme.
"From
Under The Covers" er en låt som ligger nær Housemartins
med sin enkle el-gitar lyd. Men den er en hyggelig låt, med et bra
driv. Etter hvert kommer det blåsere inn som lar tankene gå til 60-talls easy listening.
En
annen flott låt fra denne plata er pianoballaden "I'll
Sail This Ship Alone". Den blir en slags fortsettelse av "Song
For Whoever", da den fine melankolien i låtene er ganske lik. Også her
handler det om å skrive kjærlighetssanger. Men formålet er et
annet. Denne personen skriver kjærlighetssanger til eks-kjæresten,
og håper at det skal bringe henne tilbake : "Well they
said if I wrote the perfect love song, you would take me back."
Men han er uheldig, gang på gang. Den første sangen mister han, den neste
brenner hun i stykker. Tilslutt tror han at det eneste som vil få
henne tilbake, er at han setter fyr på seg selv... En
ganske morbid tekst, i god B.S. ånd.
"I'll
Sail This Ship Alone" er en enkel pianolåt, kun kompet med en
trommetakt og noen strykere
og synthriff i bakgrunnen. Man må høre den et par ganger før man
innser storheten i den. På slutten kommer også en sørgmodig trompet
inn, kanskje for å minnes han som tente på seg selv?
"Girlfriend"
er en mer ordinær låt, med et forutsigbart komp. Den handler om en
jente som blir dårlig behandlet av typen sin, og som får gode råd
fra en venn.
"Straight
In At 37" følger også opp teksten i "Song
For Whoever", hvor de ironiserer over den kyniske musikkbransjen. Der de ramser opp ord og uttrykk som bør være med i en poplåt
for at det skal bringe den inn på listene. Også Simon Le Bon får gjennomgå : "Well
Simon Le Bon stayed round my house before. And he was sick on the plants and he was
sick on the floor. And he wouldn't go home until he'd sung his song.
With a backing harmony from Paul Young."
Låta
er kjapp og rytmisk, med et enkelt synthriff.
Deretter
kommer "You keep It All In",
som er en utrolig fin låt. Den starter med en lystig fløyte, som så
blir kompet med gitar og tromme. Før den lystige duetten mellom Paul
og Briana setter inn. Den oppleves som småkjatring mellom to gamle
ektefeller. Briana starter med ordene : "You know your problem,
you keep it all in", og dermed er krangelen igang. Og det morbide har de
funnet plass til med ordene : "When all i wanted to do was knife
you in the heart, I kept it all in". Sjarmerende 'vinkling', og sjarmerende sang.
"You keep
It All In"
er lett og ledig,
og man blir i godt humør av å lytte til den. Men det
er dialogen mellom Briana og Paul som er det man husker best. Og Dave
Hemmingways soulfylte stemme som kommer inn midtveis. Låta klarte en
fin 8. plass i Storbritannia - godt hjulpet av en fornøyelig
video.
"Woman
In The Wall" er den mest morbide av alle låtene på plata. Den
handler om en mann som drikker mye, og er ute og treffer folk. Mens
den stillferdige kona sitter hjemme og tenker. En kveld han er litt
full, dreper han henne. Og etter en stund begynner liket å lukte, så
han stenger henne inne i veggen. Og ting går greit, helt til det
begynner å dryppe fra den råtne veggen.. Man må nesten
lure på hvor de henter ideene til slike tekster?
Og
denne fryktelige teksten pakker de inn i en pen og munter sang. Med refrenget "Cry freedom, for the woman in the
wall". Den høres ut som en lavmælt kampsang, helt til man hører
hva teksten går ut på. Veldig mange har denne som en favoritt på
plata - så populær at The Beautiful South valgte å avslutte alle konsertene de
neste åtte årene med denne låta.
"Oh
Blackpool" er en 50-talls aktig låt, med lett gitarklimpring og
lystig pianospill. Som for å skape stemningen fra de gode gamle dager i
feriebyen Blackpool. Selv prøvde bandet å lage en låt i Beatles-stil. Teksten ironiserer over folk som skifter forbilder etter
hva som passer seg til enhver tid : "I wasn't sure if it was Marx
or Hitler
that was in this year." Noe som passet på Heaton selv i
ungdommen.
"Love
Is" er en ballade som aldri når helt inn til meg, da den mangler
den gode melodien som kjennetegner låtene til Beautiful South. På
slutten låner de refrenget fra "She Loves You" med
The
Beatles,
uten at det gjør det bedre. Intetsigende, men grei nok.
Plata
avsluttes enkelt med "I Love You (But You're boring)".
Den er platas enkleste låt arrangementmessig, med kun Heatons stemme
og en kassegitar. Men vi hører lyder i bakgrunnen, noe som gir
inntrykk av at dette er spilt inn utendørs. Vi hører også
gammeldags karusell musikk, noe som er låtas tema. Jeg-personen
mimrer tilbake til den tiden kona var spennende og engasjert. Nå er
det kun denne karusellen som opptar henne. Hun kan ikke bli med på
noe, for kl. 18.00 må hun være tilbake for å se på karusellen. Jeg
antar at karusellen kan omskrives med et eller annet TV-program hun
er nødt å se, slik det gjerne blir i parforhold. Hvor man ender opp
som TV-slaver i stedet for engasjerte mennesker.
"Welcome
To The Beautiful South" nådde som nevnt en fin 2. plass i Storbritannia da
den kom ut. Med hele 800.000 solgte eksemplarer.
Dette
er en flott plate med mange fine låter. Men noen kjedelige på
slutten trekker litt ned. Dette var Beautiful Souths første plate, i
en rekke av ti før de ga seg i 2006. Og etter min mening deres beste,
og et greit sted å starte om man er nysgjerrig på
bandet.
|