Moby : Play

Utgivelsesår : 1999

Produsent : Moby

Låtskrivere : Moby

 

    Låtene :

1. Honey
2. Find My Baby 
3. Porcelain 
4. Why Does My Heart Feel So Bad?
5. South Side
6. Rushing 
7. Bodyrock
8. Natural Blues 
9. Machete 
10. 7
11. Run On
12. Down Slow 
13. If Things Were Perfect 
14. Everloving
15. Inside
16. Guitar Flute and String
17. The Sky Is Broken
18. My Weakness 

 

    

 

Moby står for meg som noe av det mest spennende nye som dukket opp på musikkfronten på 90-tallet. Mitt første møte med ham var gjennom hiten "Go" fra 1991, der han samplet temaet fra TV-serien "Twin Peaks". Jeg tok ham for å være et one-hit-wonder, da jeg ikke hørte noe mer om ham etterpå. Ikke før han begynte å få gode kritiker for album som "Everything is wrong" og "I like to Score". Men jeg følte ikke at det angikk meg. Selv ikke da han fikk strålende kritikk for denne plata "Play"

Det var ikke før jeg hørte "Porcelain" i en bilreklame at jeg skjønte at dette var musikk utenom det vanlige. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til fyren, uten at jeg vet hvorfor. 

"Play" ble kjøpt inn, og plata falt i smak umiddelbart. Den varr rett og slett tettpakket med knallgode låter. Og til min overraskelse hadde jeg hørt flere av dem fra før, uten å vite at det var ham. Bla. "Bodyrock" som jeg hadde hørt mye i FIFA spillet mitt på Playstation. Og det hører jeg flere som kjøpte plata opplevde. At dette allerede var kjent musikk, sikkert fordi plata ble spilt mye på radio og TV etter utgivelsen, og man hørte det uten å vite at det var ham.

Det er ingen tvil at Moby er en dyktig fyr. På samme måte som Fatboy Slim leker han seg med lyder han har samplet, og setter til fengende melodier og rytmer. Ikke rart han kalte plata "Play", da dette er Mobys lek med musikk og lyder. Og han er utrolig dyktig i det han foretar seg. Alle låtene er skrevet, spilt, og produsert av ham. Likevel ble resultatet så variert og bra. Ikke rart kritikerne ga ham terningkast 6 for denne plata.

Plata starter med "Honey" -  en låt som er brukt endel i andre sammenhenger. Moby har her samplet "Sometimes" med Bessie Jones, som er en gammel gospelsang, og deretter lagt på noen moderne toner. Noe som gjør det fengende å høre på, idette møtet mellom gammel amerikansk folk og 90-talls elektro.

I "Find my Baby" velger Moby samme oppskrift. Han har her samplet Boy Blues innspilling "Joe Lee's Rock", som er en gammel blueslåt. Vokalen sammen med en gitar gir låta en følelse av 'roots', og noe opprinnelig innen rock. Det er bare en setning han har samplet, og den lar han gå på repeat. Rundt den bygger han opp et moderne lydbilde, som er engasjerende og som skapt for dansegulvet. Den ble også brukt i en Levis reklame i år 2000. 

"Porcelain" er en fantastisk låt, og det som ble inngangsporten til dette albumet for meg. Noe det også ble for så mange andre. Den bidro til å bringe electronica-sjangeren ut til et større publikum. For man kunne ikke unngå å høre den en periode. Den ble brukt i reklamer, TV-program, og spilt på diskoteker, barer, og på radio. 

Det man først legger merke til er den fiffige måten han reverserer keyboardriffet på i starten. Til dette riffet legger han så på en trommerytme, noe mer keyboards, før en himmelsk, men merkelig damestemme kommer inn og løfter låta til himmelske høyder. Man blir imponert av hans ideer, og måten han gjennomfører det på. 

Moby er ingen stor vokalist. Men selv den monotone sangen hans som kan minne om 70-talls Kraftwerk, bidrar til å gi låta en fin, laid-back stemning. Og lag på lag med lyd, ødelegger aldri den rolige, behagelige stemningen. Låta var også en stor hit på listene over hele verden, med bla. en 5. plass i Storbritannia.

I "Why does my heart feel so bad?" har han The Shining Light Gospel Choir til å skape en himmelsk stemning. Melodien er spilt inn på 50-tallet. Dette krydrer Moby med elegant pianospill, og passende rytmer. Låta kunne vært brukt både på dansegulvet og i kirken. Flott å høre på er det, og en hit da den var ute på singel.

"South Side" er en annen type låt enn de foregående. Mer direkte og moderne, med sine rytmer og el-gitarer. Den fungerer også som en stemningsrapport fra "The South Side" (i L.A.?) : "Here we are now going to the east side. We pick up my friends and we go for a ride. Ride all night and ride all day. Looking out for a sunny day". Fengende, nesten rockete låt som gjorde det bra på listene. Den var den av låtene fra dette albumet som gjorde det best i U.S.A. På en nyere albumversjon enn den jeg har, er Gwen Stefani (No Doubt) med og korer.

"Rushing" er et mer et laid back mellomparti på plata. Med enkle rytmer og keyboards. Og noe uengasjerende sang.

"Bodyrock" er kanskje den låta jeg har spilt mest fra denne plata (ufrivillig) da den er med på FIFA 2001 på Playstation. Jeg husker hvor overrasket jeg ble da jeg hørte denne på "Play". Da jeg på forhånd ikke visste at det var Moby som hadde laget denne tøffe techno låta. Den kunne like godt vært laget av Fatboy Slim, da den har et lydbilde som ligner på hans. Den er veldig metallisk og moderne i sitt lydbilde.

"Natural Blues" er av mange holdt som den beste låta fra "Play". Igjen har Moby samplet stemningsfull sang fra en gospelmelodi. Melodien er litt klagende med ordene : "’Oh lordy I’ve travelled so hard. Don’t nobody know my troubles with god." Til denne setningen har Moby lagt på noen fengende rytmer og keyboardspill. I utgangspunktet enkelt, men likefullt flott gjennomført. Selv om det kan bli litt monotont i lengden. Den nådde en fin 11. plass i Storbritannia.

"Machete" er en Prodigy-lignende låt med en tekst som tydelig omtaler narkotikaavhengighet : "Took the needles from my eyes and put them to the sky". Dette er ren techno. Med en monoton rytme som er skapt for dansegulvet. Det er likevel lagt inn noen små detaljer som gjør den interessant å lytte til. 

"7" er en ubetydelig greie, før vi får "Run on" som følger samme oppskrift som så mange andre av låtene på "Play". Moby har funnet en morsom og leken melodi i "Run for a long time" med Bill Landford & The Landfordaires fra 40-tallet. Denne gangen har han valgt å la låta i større grad få leve i sitt opprinnelige lydbilde. Kun tilsatt noe fengende pianospill. Igjen kan vokalriffet  bli litt for gjentagende i lengden. 

"Down Slow" er intetsigende, mens "If things were perfect" med soulinspirert sang fra Reggie Matthews uthever seg litt mer.

"Everloving" har Moby tilsynelatende kastet alle moderne instrumenter på sjøen, og bestemt seg for å lage en enkel kassegitar låt a' la' R.E.M. Man får denne leirbålstemningen ved å høre på den. Etter hvert får vi inn både trommerytmer og keyobards. Men den fortsetter med å være en stemnings- og lengselsfull greie.

"Inside" er ambient bakgrunnsmusikk, med litt lett og stemningsfull klimpring på pianoet. På samme måte som han gjør det på "Porcelain"

I "Guitar Flute & String" har Moby pånytt behov for å gå bort fra det elektroniske lydbildet, over i et mer akustisk.

I "The Sky is Broken" synes man plata burde vært ferdig. 18 låter på en plate blir litt mye, og denne kunne han godt ha kuttet ut. Selv om den har sine kvaliteter.

Plata avsluttes med "My Weakness", hvor Moby har samplet noe som høres ut som salmesang, og satt til noe stemningsfull keyboardspill. Som om det var soundtracket til en krigsscene. 

Til tross for noen litt svake låter på slutten, er dette en flott plate, og en fin musikalsk reise i amerikansk musikkhistorie, med Moby som reiseleder på turen. Jeg må gi ham honnør for å ha funnet fram gamle, snodige perler av noen låter.

Plata ble som nevnt en stor suksess for Moby. Med 1. plass på listen iStorbritannia, 2. plass i Norge, og bra plasseringer i en rekke andre land. I hjemlandet U.S.A. gikk det av en eller annen grunn ikke så bra, med kun 38. plass.

Personlig ble jeg så betatt av denne plata at jeg i ettertid gikk til innkjøp av alle hans album. Men de var dessverre ikke av samme kvalitet som denne. Oppfølgeren "18" er grei nok. Men han kopierer formelen fra denne plata, så det blir litt forutsigbart. Men på "Play" fungerer det absolutt strålende. Og gjør det til en av de beste utgivelsene fra 90-tallet og utover.