ABC
var
på 70-tallet kjent som et eksperimentelt elektroband
blant musikkinteresserte i hjembyen Sheffield. Da under navnet
Vice Versa. Men mens andre Sheffield band som The
Human League og
Cabaret Voltaire rundt 1980
begynte å gjøre seg gjeldende i resten av Storbritannia, virket
det som om Vice Versa ikke
helt fikk det til.
Men
etter en tur til Nederland gjorde de endringer i bandet på
den måten at tangentspiller Martin Fry gikk over til traktere
vokalen i stedet for Mark White. Fry hadde en mer crooner-aktig
stemme, noe som gjorde at bandet da bestemte seg for å foreta
en stilendring.
De la den
eksperimentelle stilen på hylla, og konsentrerte seg heller
om å lage dansevennlig popmusikk.
De låste seg inn i leiligheten til
Martin Fry sommeren 1980 for å skrive låter og utarbeide
sitt eget image. Først høsten 1981 stod de fram i ny blomst som ABC
under en konsert på Psalter Lane College i Sheffield. De
tilstedeværende fikk hakeslepp over det selvsikre og elegante
bandet Vice Versa/ABC nå hadde utviklet seg til å bli.
Fra å være et band uten noe ordentlig image hadde de nå
blitt svært så glitrende og glamorøs i stilen.
I
november 1981 ble den svært fengende "Tears
Are Not Enough" gitt ut på
singel i Storbritannia (19. plass). Allerede her viste bandet en
fin evne til å mikse disco og pop. På sin neste singel
kalt "Poison
Arrow" hadde de fått med
seg lydmagikeren Trevor
Horn som produsent. Horn var fascinert av Frys teatralske
stemme, og ønsket å rendyrke den. Mens ABC likte den
glamorøse stilen Horn hadde fått til på Dollars
plater.
Horn endte likegodt opp med å produsere hele albumet "The Lexicon
Of Love", sammen med dyktige folk som
Gary Langan,
Johnathon
Jeczalik
og Anne Dudley. Sistnevnte har
hatt ansvaret for de orkestrale arrangementene på mange kjente
plater fra 80-tallet og utover.
"Poison Arrow"
ble
en stor hit i Storbritannia, med en 6. plass. I land som New
Zealand og Australia ble den en topp 5 hit. Enda bedre gikk det med
den neste singelen "The Look
Of Love" som kom ut i
mai 1982, med 4. plass i Storbritannia, og 1. plass i Canada. Den ble låta som førte bandet
inn på listene i en lang rekke land. Og som skapte enorme
forventinger til debutalbumet "The Lexicon Of
Love".
Albumet
kom i juli 1982, og ble umiddelbart hyllet som et mesterverk
av musikkpressen. Man sammenlignet Fry med både David
Bowie og Bryan
Ferry. Og man ga plata honnør for sitt storslåtte
lydbilde og flotte produkskjon. Og den spennende miksen av pop, disco, og symfoniske
elementer.
Albumet
gikk til topps på den britiske albumlisten i juli, og holdt
seg på topp 50 i et helt år. Som den 4. mest solgte plata
det året. Og som et av de mest markante albumene fra 80-tallet. Den
gikk også til topps i Finland og New Zealand.
Personlig
valgte jeg å gå til innkjøp av "The Lexicon Of
Love" etter å ha hørt singelen "The Look Of
Love" hjemme hos en kamerat. Jeg ble nesten satt ut av
den fengende låta med det overlegne arrangementet. Man fikk
assosiasjoner både til David Bowie, teater og diskotek når
man hørte den.
Dessverre
falt ikke albumet i smak den første tiden jeg hadde det i hus,
da det tok litt tid før jeg kom ordentlig inn i endel av
låtene. Og på den tiden var egne penger mangelvare, så når
jeg gikk til det store skrittet å investere i et fullpris
album, var det viktig at plata var bra. Heldigvis innså jeg
ganske snart at plata var verd hver krone. Og i alle år etter
har dette vært et av mine favorittalbum. Et album som
kumulerer mye av det jeg søker etter når jeg hører på
musikk.
"The Lexicon
Of
Love" starter elegant med den teatralske
"Show Me". Den
symfoniske introen gjør at man ser for seg en
teaterforestilling der orkesteret spiller noe taffelmusikk
før selve forestillingen begynner. Det teatralske var noe
Trevor Horn ønsket å dyrke på denne plata. Coveret til
plata bærer preg av det, der man ser Martin Fry på en
teaterscene, mens gitarist Mark White står klar med buketten
(til damen Martin har i armene?) i kulissene.
Den
symfoniske introen blir brått brutt ved at en fengende
discorytme kommer inn. Frys vokal starter først litt
forsiktig der han synger om ulykkelig kjærlighet. Refrenget
på låta er rytmisk og dansbart. "Show Me"
oppsummerer mye av platas innhold, med symfonisk disco-pop.
Og Martin Frys David Bowie lignende stemme, med klare crooner-tendenser. Den var aldri ute på singel, men kunne sikkert
gjort det bra om den hadde blitt gitt ut.
"Poison
Arrow" følger i samme stil, men med enda klarere
referanser til discomusikk. Tankene går til Londons natteliv
med de finere nattklubbene i Soho, London, der man kan se for
seg at folk danset til denne. I videoen til låta var
handlingen lagt til en teaterscene, med Martin Fry som
skuespiller.
"Many
Happy Returns" starter
som en late night song, men går raskt over i et raskere
tempo. Og igjen er det noen discorytmer i bakgrunnen som
driver låta framover. Martin Fry har en bra spennvidde i
stemmen sin, og den får han demonstrert her. I tillegg
til at den har er en fin melodi, er det luftige arrangementet med på å
gjøre "Many Happy Returns" til en hyggelig
opplevelse.
"Tears
Are Not Enough" var ABCs første singel. På denne låta
er strykerarrangementene fraværende. Istedet er det en tett
discorytme skapt av gitarer og blåsere som gjør det til en
fengende låt, med et pulserende driv.
Like
fengende er ikke "Valentine's
Day".
Den starter forsåvidt pent med noe tangentspill og Frys ord
"When the postman don't
call on Valentine's day And Santa Claus don't come on a
Christmas Day.." Men etter hvert blir arrangementet og
melodien bare masete. Det virker som om de ulike elementene
prøver å slå hverandre ihjel. Resultatet ble platas
svakeste spor.
Side
2 på LP utgaven starter med
"The
Look Of Love". Låta bandet alltid vil bli husket
for, og som utvilsomt er platas høydepunkt. I likhet med
"Show Me" oppsummerer den "The Lexicon Of Love" på en glimrende måte. Med sitt innslag av
strykere, discorytmer og 'himmelsk engelsang'. Ifra
Fry introduserer låta med "wow wow wow", høres han
bare kul og selvsikker ut. Både han og låta har en eleganse
og rytme i seg som man ikke kan unngå å la seg rive med av. "The
Look Of Love" er melodiøs og fengende. Og rundt den har Horn
og co. skapt et detaljrikt og vakkert arrangement, som man har
problemer med å plassere i noen musikalsk bås. Midtveis i
låta er det lagt inn et instrumentalparti med strykere som
minner om "Anitras
dans"
i "Peer
Gynt".
Å få et slikt parti til å passe inn her, er kløktig gjort
av Anne Dudley og Trevor Horn. Refrenget "that's the look,
that's the look, the look of love" er fengende og
rytmisk. Og arrangementet er bygd opp rundt det.
På
slutten blir "The Look Of Love" mer kompleks og
avsluttes deretter på en storslått og selvsikker måte. Det
er sjelden man lar seg imponere over en låt slik man blir
etter å ha hørt "The Look Of Love". 33 år senere
er man fortsatt like imponert. Og man funderer på hvorfor man
ikke lenger produserer
slike flotte låter..
Plata
fortsetter deretter med "Date
Stamp",
som på langt nær er like markant som "The Look Of
Love". Introen på låta kan minne om den som var på "When
Smokey Sings" med
ABC noen år senere. Bassgitaren som driver låta er svært
typisk for første halvdel av 80-tallet. I refrenget er det
en fin veksel mellom Martin Fry og en kvinnelig vokal. Som så
mange andre låter på denne plata er "Date Stamp"
godt egnet for dansegulvet.
I
tillegg til "The Look of Love" vil nok de fleste
trekke fram den uendelig vakre "All
Of My Heart"
som platas andre høydepunkt.
Det
starter lavmælt med ordene "Once
upon a time when we were friends. I gave you my heart, the
story ends. No happy ever after, now were friends." Det
er noe ekte og sårbart ved måten Fry synger på her.
Etter
hvert blir også dette en mer storslått låt, med bruk av
strykere på en utsøkt måte. Det er noe
fornemt og tidløst ved "All Of My Heart". Midtveis
går Frys stemme over i falsett, som for å uttrykke hans
ulykkelige kjærlighet. Samtidig blir det nok en demonstrasjon
av spennvidden i Frys stemme.
"All
Of My Heart" ble gitt ut på singel i september 1982, med
en sterk 5. plass i Storbritannia som resultat.
"4
Ever 2 Gether"
er en litt merkelig låt med et progressivt innslag der den
vandrer innom ulike temaer. Martin Fry kan minne om Adam
Ant i måten han synger på her. Det virker som om Trevor
Horn og co. på "4 Ever 2 Gether" fikk muligheten
til å leke seg med studioutstyret sitt, og skape noe man ikke
har hørt verken før eller senere.
Plata
avsluttes på en like elegant og selvsikker måte som den
startet, i "The
Look Of Love Prt. 4".
Med et strykerarrangement og noen blåsere. Temaet er hentet
fra "The Look Of Love".
En
grandios avslutning på en storslått plate. Som om det var en
flott teaterforestilling vi har vært vitne til.
ABC
hadde store problemer med å følge opp dette albumet i årene
som fulgte. Fra å være en kritikerfavoritt etter "The
Lexicon Of Love", ble de gjerne latterliggjort for de
platene de leverte i årene etter. Lydmagien Trevor Horn hadde
skapt på debutalbumet ble heller ikke fulgte opp. ABC ønsket
å fortsette samarbeidet, men nye prosjekter med Yes
og
Frankie Goes To Hollywood
lokket tydeligvis mer enn flere plater
med ABC.
En
annen positiv ting som kom ut av denne produksjonen, var at
Anne Dudley, Gary Langan og Johnathon Jeczalik som alle hadde
deltatt under innspillingen, like etter dannet
The Art Of Noise
- et studiobasert band som senere fikk store hits som "Moments
In Love", "Paranoimia" og
"Peter
Gunn".
"The
Lexicon of love" nådde 24. plass på den amerikanske
listen, og 13. plass i Norge. Som den eneste plasseringen de
hadde på VG-lista. I Storbritannia fikk de i 1987 en hit med
albumet "Alphabet
City",
og singelen "When Smokey Sings". I nyere tid har
Martin Fry dratt rundt og holdt konserter i ABC navnet.
I
ettertid står dette som en av de fineste øyeblikkene fra 80-tallet. Som en
'state of the art' plateproduksjon som har
høstet mange lovord, også mange år etter at den ble gitt
ut.
|