Det
er sikkert overraskende for mange at jeg holder dette albumet som
det beste som er laget. Marc
Almond som soloartist er ikke veldig kjent, og det er tross alt en god del andre album der ute som kanskje burde
kvalifisert til hedersbetegnelsen 'tidenes beste plate'. Men for meg har
"The Stars
We Are"
vært den beste siden den kom ut i 1988.
Interessen
for Almond startet allerede med Soft
Cell
og låta "Tainted
Love",
tidlig på 80-tallet. Jeg fikk aldri helt taket på albumene deres, men fattet
interesse for soloplatene til Almond etter et radioprogram. Jeg kjøpte først
albumet "Stories
Of Johnny", da det var den som var omtalt. Senere kjøpte jeg "Mother
Fist", som begge står til en sekser hos meg. Og da Almond fulgte
opp med denne i 1988 var det ikke tvil. Marc Almond var den beste!
Dette har moderert seg etter en del halvgode album i ettertid.
Det
var singelen "Something's Gotten Hold Of My Heart"
som var mitt første møter med plata. Låta toppet den britiske
singellisten i 4 uker i 1988. Men det var ikke det som gjorde utslaget. Plata
var i innkjøpsplanene mine uansett. I begynnelsen hørte jeg mye på
den nevnte låta. Jeg likte best versjonen hvor han ikke synger
duett med Gene Pitney (han
har da en forferdelig stemme?). Marc Almond synger fantastisk, som
en dreven operasanger. Med mye følelse og engasjement.
Marc
& Gene Pitney
På
"The Stars
We Are"
klaffer alt.
Lydbildet er mykere og mer
tilgjengelig enn på de foregående platene. Hver låt har sin egen mystiske
stemning. Plata har også et symfonisk preg som gjør den
storslått og vakker. Høydepunkt
avløser høydepunkt.
Det starter pompøst i tittellåta "The Stars We Are". Med noen blåsere og strykere i starten, som
gir den et episk preg, før Marc kommer inn med en med sin
kraftfulle stemme. Det episke preget finner man igjen i teksten, der
han kikker tilbake til yngre år. Sangen er litt melankolsk og
avdempet. Og utrolig vakker. En flott start på dette albumet.
Det
fortsetter like vakkert i den fornemme, men samtidig litt spøkelsesaktige
"These
My Dreams Are Yours". Tankene mine går til Charles Dickens'
"A Christmas Carol",
da
det er både høytidsstemning og noe 'skummelt' ved låta.
Den starter med en synthrytme og noen strykere. Låta smyger seg
videre med Almonds avdempete stemme. Låta er klassisk, elegant i
kompet. Samtidig som den kan gi assosiasjoner til 50-talls easy-listening. Når så Almond blir avløst av noen damestemmer idet han
sier "Take it away", er det som om gjenferdene synger sin
klagesang. Stemningsfullt og vakkert.
"Bitter
Sweet" er en enklere, mer direkte poplåt. Med et raskt komp, og en
fengende melodi. Men hele tiden er det klassiske, symfoniske med i
bakgrunnen. En fin låt som også var ute på singel.
"Only
The Moment" er på samme måte som
"These
My Dreams Are Yours", en vakker og litt fornem låt. Den er smakfullt
orkestrert, og Almond synger operaaktig med stor eleganse. Noe som
gjør det til en flott opplevelse. Midtveis får vi også et
trompetparti som på en måte blir prikken over i'en. Man føler
seg hensatt til den flotteste operasal hvor orkesteret komper
scenekunstneren Almond idet han synger denne låta. Også
"Only
The Moment" var
ute på singel.
"Your
Kisses Burn" er en dramatisk låt, med storslåtte strykere,
som om det var soundtracket til et krigsepos. På samme måte som
Almond gjorde en overraskende duett med 60-talls ikonet Gene
Pitney på
"Something's Gotten Hold Of My Heart". Gjør han her en original duett med 'gamle' Nico fra Velvet
Underground. Hun har en mørk, 'sliten' stemme som bidrar til
å skape den dystre, men samtidig sensuelle stemningen i låta.
Marc
& Nico (fra Velvet Underground)
"The
Very Last Pearl" er en glad poplåt med elementer av jazz. Almond nesten visker ordene : "I`ll give you my
very last pearl." Og man føler at man er ute i det hektiske
nattelivet, i Soho et sted.
"Tears
Run Rings" er en av mine favorittlåter. Den kan minne om
"The Stars We Are" med sitt storslåtte preg. Men det er større dramatikk i
denne. Det er følelser i sving, og det er frustrasjon : "There's
kaos in my heart." Låta skifter fra det melankolske, over til
pompøse partier med strykere og trompeter. Det er også en rastløshet
i låta som bidrar til å drive den framover, og gjør den til et
spennende øyeblikk på plata. Og også denne var ute på singel, og
var den låta som gjorde det nest best på den britiske singellisten
med en 26. plass.
For
best gjorde
"Something's Gotten Hold Of My Heart" det
med 4 uker på toppen av den britiske singellisten, som nevnt. Noe som gjorde den til
en av de store hitene fra 80-tallet. For Almond som mer eller
mindre hadde vært fraværende fra rampelyset etter at Soft Cell la opp, var nok dette et stort øyeblikk.
På singelhiten sang han sammen med ham som hadde suksess med låta
på 60-tallet, nemlig Gene Pitney. Men på albumet synger han den alene,
noe jeg setter pris på. Duetten er kun med som ekstraspor på
plata. Svært mange forbinder i dag Marc Almond med denne låta, da
de ikke kjenner til hans andre utgivelser.
Og
låta er flott den. En av de fineste han har sunget. bla. med en fin
melodi. Men
det er Marc Almonds vokalprestasjon som løfter låta til de
himmelske høyder, særlig der musikken stopper opp, og han med dyp
stemme synger : "I've got to know if this is
the real thing." Også et flott klassisk komp med utstrakt bruk av
strykere, bidrar til å gi låta et fornemt preg som kler den.
Stemningsmessig er man tilbake på 60-tallet, da slike
arrangementer var mer vanlig.
Det
roes så ned i "The Sensualist".
Som er som navnet sier, en sensuell, lengselsfylt låt. Stemningen
er østerlandsk. Med litt trist fiolinspill, og engleaktig sang fra Audrey
Ahmed.
"The Sensualist"
er tander og vakker, som så mye annet på denne plata. Og jeg
blir igjen minnet på hvorfor jeg elsker denne plata slik jeg gjør.
Den er litt 60-talls, easy-listening i lydbildet. Man kjenner
lengsler etter noe udefinerbart når man hører den. En velkomponert
låt.
"She
Took My Heart In Istanbul" er en opera-inspirert duett mellom Marc
Almond og Suraya Ahmed. Kompet er rolig, nesten taffel-aktig.
Her er det vekslingen mellom Almonds flotte stemme og Ahmeds østerlandske
operastemme som er beholdningen. Det er som man ser for seg de to stående
på en operascene i Istanbul.
"The
Frost Comes Tomorrow" er et rolig mellomparti mellom flere dramatiske
låter. Den er enklere, med et mer rytmisk preg enn de andre.
Men en fin låt det også. På slutten kommer strykerne inn og gir den
et fyldigere preg.
Og
på en så flott plate, passer det med en grandios avslutning. Og
det får vi med låta "Kept Boy". Også dette en av mine absolutte
favoritter. Igjen er det et klassisk komp til låta med strykere,
cello, og harper. For å få oss i den rette overklassestemningen.
Som om vi var i et te selskap hos den britiske overklassen, for
mange år siden. Og låta har en fornøyelig tekst. Om den rike
enken, istemmesatt av Agnes Bernelle, som
har en ung elsker til å oppvarte henne. Almond er selvfølgelig
denne unge gutten. Underveis hører vi deres ulike syn på
forholdet. Hun synes han er søt og flink til å varte henne opp, mens han bare venter på en sjanse til å få tatt livet av henne,
slik at han kan arve pengene hennes. I stedet ender det med at hun
dreper ham, etter å ha helt gift i champagnen. Raffinert, og
uventet.
Så
både låta og teksten tiltaler meg veldig. På slutten går låta
fra klassisk over i et mer sigøyner-aktig preg.
Marc
Almond & Agnes Burnelle
Vakkert
og elegant er to ord jeg vil bruke om "The Stars We Are".
Det er virkelig trist at ikke
flere har fått sjansen til å høre den. Jeg har flere ganger prøvd
å anbefale den, uten at det har hjulpet så mye. Dessverre. Men jeg
har fortsatt glede av plata. Og hver gang jeg spiller den blir jeg påminnet
hvorfor jeg liker den så godt, for dette er virkelig flott musikk.
Med
unntak av
"Something's
Gotten Hold Of My Heart" er
samtlige låter skrevet av
Marc Almond
og Anne
Hogan.
Sistnevnte fra fra backingbandet hans La Magia.
La Magia :
Anne Hogan, Billy McGee og Steve Humphreys.
Anne
Hogan var forøvrig også med i Marc & the Mambas.
Bandet Almond hadde parallelt med Soft Cell,
hvor også Matt
Johnsen
fra
The The var
medlem.
Etter
denne plutselige suksessen, ble det igjen stilt rundt Almond. Til
han i 1991 igjen fikk noen hitèr. Men ikke i samme klasse som "Something`s
gotten hold of my Heart".
|