Første
gang jeg hørte om Spandau
Ballet, var på samleplate fra 1982
hvor "Instinctions" fra
"Diamond" var
med, uten at jeg bet meg merke i den da. Neste gang jeg hørte om
Spandau Ballet var da jeg så videoen til "Gold"
på
"Zikk Zakk"
på
NRK. Jeg mener
også at det var
et intervju med dem i programmet, i tillegg hørte jeg en
anmeldelse av plata "True" i et radioprogram noe
senere. Og det de spilte fra plata falt i smak hos meg. Jeg
ønsket meg derfor plata i julegave, og jula 1983 var den i
hus. Den ble spilt om og om igjen i
romjula og på nyåret. Og jeg fikk etter hvert et nært forhold
til de fleste låtene på plata. På denne tiden var Spandau
Ballet favorittbandet mitt. Foran artister som Queen
og David
Bowie.
I
utgangspunktet kan vel dette virke som en helt ordinær popplate
som ikke har noe på en tidenes beste album liste å gjøre.
Men for meg har den vært en favoritt siden jeg fikk den. Om
man først liker popmusikk, er dette noe av det bedre som er
laget innen sjangeren. Gary
Kemp
gjorde en kjempejobb med låtskrivingen på
"True".
Plata
starter elegant med et av sine sterkeste spor, i "Pleasure".
Lydbildet er tiltalende med fine detaljer. Ikke minst gir Steve
Normans
saksofonspill låta en fin dimensjon. Den starter som en
dansbar poplåt, men går deretter over i et crooner-aktig
parti der Tony Hadley filosoferer over kjærlighetens gleder.
Deretter går låta igjen over i et dansbart parti, med et
svært fengende refreng. "Pleasure" er en rett fram
poplåt, men Spandau Ballet klarer på en særegen måte å gi
den et distingvert preg, som for meg gir assosiasjoner til noe
fornemt britisk. Den var aldri ute på singel, men jeg antar
at den ville blitt en suksess om den hadde blitt gitt ut.
Steve
Norman hadde i forkant av denne plata traktert tangentene, men
ble med stort hell flyttet over til saksofon. Noe som helt
klart bidrar til å gi "True" albumet en ekstra
dimensjon.
Plata
fortsetter med "Communication".
En låt som var ute på singel (12. plass i Storbritannia, 59. plass
i U.S.A.). Det er en raskere
poplåt som var spesielt godt egnet for diskotekene. Den ble
da også gitt ut som en 12" i remix versjon, hvor
dansegulvet helt tydelig var målet. En kamerat av Gary Kemp
ved navn
Jess Bailey
hadde fått ansvaret for mye av keyboardspillet på denne
plata. Og på "Communication" fikk han boltre
seg.
"Code
Of Love"
er en nesten melankolsk låt om ulykkelig kjærlighet. Om
mannen som ikke forstår kvinnens små signaler. Igjen bidrar
Normans saksofonspill til å gi låta et litt fornemt preg.
"Gold"
er en av platas beste låter. Og en av de beste poplåter som
noensinne er laget. Den starter forsiktig med noe tangentspill, og Hadleys nesten viskende ord før den slår over i et
raskere mer rytmisk parti med synthesizer og tam tam trommer.
Melodien og Hadleys vokal er utsøkt. Og igjen fornemmer man
det forfinede. Personlig gir denne låta meg assosiasjoner til
britisk overklasse, uten at jeg helt kan forklare hvorfor.
"Gold" er en fengende låt som mange forbinder
Spandau Ballet med. Den ble da også gitt ut på singel med
stor suksess (2. plass i Storbritannia, 29. plass i U.S.A.).
Side
2 på albumutgaven starter med den fengende gladlåta "Lifeline".
I utgangspunktet kan man si at melodien er enkel, med et litt
banalt refreng. Men Hadley klarer også på denne låta å
skape en eksklusiv stemning. Og produsentene har i tillegg
gitt låta et luftig, behagelig lydbilde som virker tiltalende
på de fleste. "Lifeline" er en blanding av en pop/disco, med referanser til amerikansk Motown.
Den
var i sin tid den første singelen fra "True"
albumet, der den nådde 7. plass i Storbritannia i oktober 1982. For de musikkinteresserte viste "Lifeline"
at bandet var på vei bort fra den typiske new wave-stilen de
hadde hatt fram til da, over i mer typisk popmusikk. Med et
forfinet lydbilde.
På
"Heaven
Is A Secret"
synger Tony Hadley "She'll sing a 'West side'
song, you could be the boy in the film." Og man ser for
seg en kjærlighetsaffære blant noen unge velstående
mennesker (selv om det ikke er det låta handler om). Igjen er
det et luftig og behagelig lydbilde man merker seg ved. Som
nok en flott låt på denne plata.
Det
samme kan man dessverre ikke si om
"Foundation".
Den er platas svakeste spor, da den blir for urolig og tam.
Den har ikke det forfinete over seg som de andre låtene på
plata har. Den fungerer mer som en introduksjon til platas
siste spor, der Hadley i låta synger : "Left a note and
signed it True."
Låta
"True"
trenger nok ingen introduksjon, som den beste og mest kjente
låta Spandau Ballet noen gang laget. Og en låt som mange
holder som en av de beste som noensinne er laget uansett
artist. Inkludert meg. Den gikk i sin tid til topps på den
britiske singellisten, og nådde en sterk 4. plass i U.S.A. Og har i
ettertid gjort seg fortjent til betegnelsen tidløs klassiker,
der den stadig blir hentet fram igjen på TV og radio. Uttallige artister har gjort sine tolkninger av låta. Ikke
rart bandet i årene etter kranglet om opphavet til låta,
da den har generert enorme summer til opphavsmann Gary Kemp.
Selv har han sagt at han umiddelbart skjønte at dette kom til
å bli en hit da han skrev den.
Med
sine 6.29 minutt er "True" en ganske lang låt, i
hvert fall til å være en hitsingel. Og
med sine skiftende temaer har den innslag av prog i seg, noe
som bidrar til den storslåtte stemningen man fornemmer i
låta. Kombinasjonen av en god melodi, og et utsøkt
arrangement gjør også "True" til en bortimot
perfekt poplåt.
Den
starter forsiktig med noe mykt tangentspill og en synth som
skaper en nesten sakral stemning. Deretter er det nesten som
om låta stopper opp et øyeblikk, før Tony Hadley kommer inn
med de berømte ordene "So true". Det er noe
inderlig og ærlig med måten han synger på. Og når han
synger "I bought a ticket to the world" er det som
om man kan se for seg denne fyren som drar ut i den store
verden for første gang.. Midtveis i låta er det en saksofonsolo fra Steve Norman som bidrar til å gi låta
høy
ballade-faktor. Man ser for seg et kjærestepar som danser
tett på dansegulvet.
"True"
albumet består kun av 8 låter. Og varer kun 36. minutter. Men
dette er 36. minutt av høy kvalitet. Som en av de beste
albumproduksjonene 80-tallet hadde å by på. I tillegg til
bandet selv, gjorde produsentene
Tony
Swain og
Steve Jolley en svært god jobb
her. De var allerede i forkant av "True" kjent for
sine smakfulle produksjoner, ikke minst for
Alison Moyet, Imagination
("Just An Illusion").
Spandau
Ballet klarte ikke å følge opp med like gode låter på de
følgende albumene. Selv om bla. "Through
The Barricades", "Only When You Leave"
og "Revenge
Of Love"
var på bortimot samme nivå.
"True" ble for en stund
siden rangert som en av tidenes 100 beste låter i en stor
britisk undersøkelse blant folk.
Spandau
Ballet hadde i utgangspunktet tenkt å kalle plata "The
Pleasure Project",
men endret navnet etter hvert til "True". Den ble
spilt inn i Compass Point studios i Nassau, Bahamas.
"True"
sørget for at bandet denne gang ble
forbundet med god musikk, i stedet for klærne de hadde på
seg. Spandau Ballet hadde fram til denne plata vært en av
hovedeksponentene for new romantic-bølgen. Sammen med
artister som Visage,
Duran
Duran og
Adam
& The Ants. Der stil og framtoning var like viktig som
selve musikken.
"True"
nådde 1. plass på den britiske listen i 1983, og i Nederland
og New Zealand. I U.S.A. ble
det 19. plass. Mens i Norge hadde man ikke fått øynene opp
for bandet på dette tidspunktet. Dessverre.
|