Når
man snakker om 80-talls musikk, vil de fleste være raske
med å nevne bandet Alphaville og plata
"Forever
Young". Hva er vel et 80-talls party uten låter som
"Big in Japan" og
"Forever Young"?
Synthpop
er noe som 80-tallet vil være forbundet med, selv om den var
veldig utskjelt. Og Alphaville
er blant de som mestret denne stilarten best. Europop er også en definisjon på deres
musikk, all den tid de kom fra Berlin i Tyskland. Og de på
midten av 80-tallet hadde suksess med synthmusikk på linje
med andre sentral-europeiske artister som Falco,
Bolland,
Camouflage,
Fancy,
Righeira,
Peter Schilling og
Taco. Dette
var fengende, uhøytydelig gladmusikk basert på de nye
synthene som hadde blitt allemannseie på denne tiden. Og
forhatt av mange kritikere.
Mitt
møte med Alphaville var gjennom det tyske bladet Bravo, som
jeg hadde et sterkt forhold til i yngre år. Hver fredag var
det fast takst å gå til jernbanestasjonen og kjøpe bladet.
De hadde store oppslag om det nye synthbandet som herjet
listene i Tyskland med låta
"Big
in Japan". Jeg hørte endel på nærradio på denne tiden, og det var der
jeg første gang hørte låta. Jeg husker jeg syntes den minnet om Men
Without Hats,
uten at jeg i dag helt vet hvorfor.
Selv om jeg ser at de har noen felles referanser. Jeg hørte den
et par ganger til, så satt den hos meg. Og når de senere pøste
på med "Sounds Like A Melody" og
"Forever
Young", var jeg frelst. Da var det bare å komme seg til butikken
og kjøpe plata. Albumet "Forever
Young" ble anskaffet i mellomjula, da jeg byttet inn "Don't
Suppose" med
Limahl, som noen hadde gitt meg i julegave. I ettertid må jeg si
at det var et godt bytte, selv om "Don't Suppose" har lurt
seg inn i samlingen min igjen på et senere tidspunkt.
Dette
er nok en ganske ujevn plate, som går fra klassikernivå til
det mer ordinære . Plata starter bra med den Bowie-stemme-aktige
"A Victory Of Love". Den begynner rolig, men går etter hvert over i
en raskere takt. Marian Gold synger veldig bra i denne låta.
Samt at det synthbaserte lydbildet er pent arrangert.
"Summer In Berlin" er en grei sommerlåt, og en
hyllest til bandets hjemby Berlin. Småpen, om ikke mer.
"Big In Japan"
var som nevnt en stor hit. Den er veldig typisk for tiden. En
fengende synthlåt som på en artig måte klarer å få synthene til
å skape en japansk stemning. Særlig i starten, hvor det høres ut
som noen slår på en japansk gongong. Men, jeg har
ALLTID lurt på hva Gold mener når han synger "Pay
then I'll sleep by your side." Hvorfor kunne han ikke
heller sunget she'll sleep..?
Senere
har jeg lest at Marian ble inspirert til å skrive låta etter å ha
sett narkomane i Bahnhof
Zoo parken i Berlin, og tenkt at avhengighet fører til at folk
gjør uverdige ting for å skaffe penger til stoff. Og at man kan
komme seg bort fra den brutale virkeligheten for noen øyeblikk, og
drømme at man er stor i Japan.
Plata
fortsetter flott med en låt jeg liker veldig godt, "To
Germany With Love". Den har en fin melodi, som vel er ment som en hyllest til
Tyskland. Jeg liker veldig godt slutten på låta, hvor ting
stemningsmessig tar en ny vending, og blir nesten
operetteaktig, og dramatisk. Med
litt forvrengte stemmer i bakgrunnen akkomponert av dramatisk
keyboardspilling. Bra!
"Fallen
Angel" som er den siste låta på side 1 er en helt grei poplåt med
et tett lydbilde.
Side
B starter med låta som nesten alene gjør denne plata til en
av de beste jeg har. "Forever Young". Den er blant mine absolutte
favorittlåter, og jeg har spilt den om og om og om igjen. Stemningsfull til tusen.
Med Golds litt klagende, forkynnende stemme med ønske om å få lov til å være
ung, for alltid. Låta handler samtidig mye om den
utryggheten unge vokste opp med på 80-tallet. Jmf. den
kalde krigen. Vakkert akkomponert av keyboards som høres ut
som om det var et kirkeorgel. Keyboardspillingen på slutten
er himmelsk vakkert. Den gir virkelig assosiasjoner til en høyere
sfære. Dyktig utført.
Jeg
har sett for meg hvordan en video til låta burde vært
(igjen!) . Med Gold stående på prekestolen, syngende til
krigstrøtte unge mennesker, sliten i klær og kropp. På
slutten av låta vandrer de ut av kirka, inn i det store lyset,
som møter dem i døråpningen. Til tonene av orgelspillingen.
"In
The Mood" er platas svakeste spor. Den er nesten irriterende, og en låt
som det er lett å løfte pick-upen over, or å heller sette
den ned til tonene av "Sounds Like A Melody".
Nok en låt som er blant de fineste jeg vet om. Ennå idag er
jeg imponert over hvordan de får synthesizere til å høre ut
som et fullvoksent symfoniorkester. Og hvilken dramatikk det er i
spillingen, og Golds synging. Teksten setter ord på stemningen i låta : "We
need the extasy, the jealousy, the comedy of love. Like the
Cary Grants and Kellys once before. Give me more tragedy, more
harmony and phantasy, My Dear. And set it alight, just
starting that satellite. Set it alight."
På
slutten av låta får vi det råeste strykerpartiet jeg
noensinne har hørt på plate. Men kun på LPen (senere CDen) vel og merke. På samle
CDen
er det et mer oppdelt symfoniparti på slutten. Noe som ikke
blir
like bra. Jeg bruker alltid å sette volumet høyt på slutten av
låta for virkelig å la meg rive med av dette partiet. At
syntetisk symfoni kunne bli så bra hadde jeg ikke trodd.
"Lies"
er nok en sånn midt i laget låt. Mens "The
Jet Set" er nok en høydare. Med et bra tempo i låta. I tillegg til
at synthkompet fungerer bra. Det er en litt artig låt om det å være
endel av jet-set livet. Og en verdig avslutning på en flott
plate. Ikke rart jeg kjøpte meg flere synthplater etter
dette.
Oppfølgeren
"Afternoons In Utopia" var også en fin
plate, med
mange fine låter. Selv om den ikke solgte like mye. "Forever
Young" skapte Alphaville-feber i Norge. hvor albumet gikk
til topps på albumlista. Og tre av singlene nådde topp
5 på singellisten. Bandet holder på ennå idag (2015), med
Marian Gold som leder, låtskriver og sanger. Slik de var det
i 1984. I 2010 var de ute med et flott album, og en fengende
singel i "Song
For No One".
|