Heaven
17 var det opprinnelige Human
League på 70-tallet, for
Philip Oakey,
damene og de andre ble med. Det var
Ian Craig Marsh
og Martyn
Ware som startet det bandet. Men uenighet med Oakey og andre som
kom med i Human League etter hvert, gjorde at de valgte å starte
British Electric Foundation (B.E.F.). Noe som rundt 1980 resulterte
i biprosjektet
Heaven 17.
I tillegg til Marsh og Ware var sangeren
Glenn Gregory medlem
av Heaven 17. Han var en gammel venn fra hjembyen Sheffield. Bandet ble en del av
synthpopbølgen i England på starten av 80-tallet. Deres
to første album gjorde det bra i Storbritannia : "Penthouse &
Pavement" nådde
14. plass, mens oppfølgeren
"The Luxury Gap"
ble en storselger, med 2. plass på listen. Mye pga. topp 5 hitene "Temptation"
og "Come
Live With Me".
"How
Men Are"
fra september 1984 var deres 3. album. Den ble salgsmessig en nedtur (12.
plass på albumlisten), i forhold til "The Luxury Gap".
Jeg antar at det mest hadde med å gjøre at ingen av singlene fra dette
albumet klarte å hevde seg i Storbritannia. Men albumet som helhet
er bedre enn "The Luxury Gap", som var mer ujevn.
På
"How Men Are" klaffer det meste. Heaven 17 har her fått et mer
avslappet forhold til synthesizere, og viser musikalsk modning ved å
dra inn elementer fra jazz, funk, soul, og R&B. Resultatet blir
en veldig bra popplate, som kult og slentrende vandrer rundt i ulike
lydlandskap.
Det
starter ambisiøst i "Five Minutes To Midnight" som
på en måte oppsummerer mye av stemningen i låtene på plata. Først
litt hard synth, deretter Gregorys vennlige, litt innsmigrende
stemme, i noe som
kan minne om easy-listening. Før synthpartiet igjen tar over. Låta
avsluttes med at noen sier : "You know how men are, how men are,
how men are.." Standarden er på en måte satt.
Plata
følger opp med den svært kommersielle "Sunset Now".
Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd det var en Wham
låt, med sitt sommerlige preg. Men kompet
er likevel ikke utypisk Heaven 17, da man i bakgrunnen hører flere
fine detaljer. En gladlåt, som det er lett å
like.
"This
Is Mine" er en veldig smakfull låt. Intelligent pop er en passende
beskrivelse. Måten stemmene deres synkroniseres på er fin. Låta
har et behagelig synthkomp sammen med en trompet som kommer vakkert
inn underveis.
"The
Fuse" er en helt grei låt. Igjen er det Gregorys stemme som løfter
låta. Han har en veldig undervurdert stemme. Veldig særegen, og
fin.
"Shame
Is On The Rocks" er en funky låt som fungerer veldig bra. Den er
ganske
så rytmisk, iblandet en del syntetiske detaljer her og der.
Side
B starter med den vakre "The Skin I'm In"
-
en låt Frank Sinatra kunne misunne Heaven 17. En flott ballade hvor
Gregory synger rolig og slentrende. Først og fremst er det en god melodi,
med et smakfullt avdempet komp. En av platas høydepunkt.
Deretter
følger "Flamedown" og "Reputation".
Førstnevnte har et spennende lydbilde, samtidig som den er ganske
funky. Sistnevnte er nok platas svakeste. Den kan oppleves som litt
masete, selv om Gregory kommer inn med en ganske tøff tekstlinje midt i
låta : "Once there was a girl in New York. Wonder where that
girl had gone. She was full of adulation. I tried to phone her.
Strange the number turns out wrong." Også her er
Gregorys stemme verd å lytte til.
Plata
avsluttes med dens sterkeste spor. "And That's No Lie" (bokstavelig talt). En låt alle som har mulighet til det, burde
lytte til. Den varer 10 minutt, og er en låt som går over i
forskjellige lydbilder. Det starter med noe som minner om en som prøver
å stille inn en radiokanal uten helt å få det til. Det blir
stilt, og så kommer det inn en el-gitar hvor det spilles med
plekter på enkeltstrenger. Gitarlyden blir så varmere, og det
kommer til flere og flere rytmer. Etter hvert kommer Gregorys stemme
inn med en helt grei popmelodi. Låta tar så en vending som minner
om "A
Day In The Life" med The
Beatles. Gregory synger
"Make no mistake, this is no fake, this is the end." - Og
blir brått avløst av kvinnelig gospelsang, der de kraftfullt
synger : "I won't be beat, not in a thousand years. I'll never
lose, if I can prove you're not the one. Just leave me now, you're
making my blood run cold. The word is out, so go, your feet won't
touch the ground."
Det
synges først uten noe komp, etter hvert kommer et svakt
keyboardriff inn i bakgrunnen. Lydbildet blir så kraftigere, før
låta ebber ut, til damenes sang. Veldig vakkert og markant. Det ligner ikke noe
annet Heaven 17 har gjort.
"And
That's No Lie"
må oppleves i albumversjonen, da den versjonen som var ute på
singel og på samleplate ikke klarer å fange stemningen på samme
måte.
Veldig
mange mener "How Men Are" er Heaven 17s beste plate, ikke uten grunn.
Produksjonen, de ulike musikkstilene som er dratt inn, de gode
melodiene, gjør dette til en av 80-tallets beste plater.
|