Howard
Jones er den klassiske 80-talls
helten for meg og mange andre. Han stod for mye av
det jeg likte så godt med tiåret. Med utstrakt bruk av
synthesizere, fokusering på gode popmelodiet, et definert
image, og uten å være jålete.
Som
for så mange andre var det "What Is Love?" som
ble mitt første, overveldende møte med Howard. Selv om jeg
muligens hadde hørt "New Song" før. Låta gjorde
umiddelbart inntrykk., da den er utrolig fengende. Refrenget er
nesten umulig å ikke få på hjernen. Jeg husker det særlig var
'politi sirenene' i starten av låta som gjorde
inntrykk. Som om det var introen på en krimfilm. Den låta
har gått utallige runder på platetallerkenen og i
CD-spilleren de siste 30 årene, og jeg blir aldri lei.
Det
var
derfor ikke noen stor avgjørelse å ta da jeg bestemte meg
for å kjøpe albumet. Jeg husker hvor jeg gledet meg til å komme
meg hjem etter å ha vært i byen (Trondheim), og sette den på. Og jeg ble ikke skuffet.
Fra første tonene til "Conditioning"
til plata avsluttes med "Human's Lib",
går det i synthpop av høy kvalitet (for noen kan kanskje det
høres
motstridende ut?). Jeg tror det kun er "Don't
Always Look At The Rain" som ikke
helt falt i smak, da den var 'treig' og for lite synthete.
Selv
om det brukes mye synth på "Human's
Lib", hindrer ikke det de gode
melodiene i å tre fram. Som f.eks. i "Hide & Seek".
Det er ren synth, men likefullt en svært vakker låt, som jeg ser på
som en av Jones' beste. Man ser for seg den ensomme mannen for
lenge lenge siden (mange millioner år siden?), uten
noen å prate med, som forsøker å få dagene til å gå. Den
kjølige, men likefullt svært tiltalende, stemningen i
synthkompet forsterker følelsen av at dette kan være hentet
fra jordens urtid. Med landskap uten vegetasjon, og få
mennesker å prate med : "There was a being and he lived
on his own. He had nd one to talk to and nothing to do."
Howard
Jones er en god låtskriver. Men han er også en god tekstforfatter.
Både "What Is love?", "Hide & seek",
"Equality"
og "Human's Lib" inneholder
tekster som i hvert fall jeg har tenkt mye over. I mitt
barnslige sinn så jeg for meg hvordan det måtte være å gå
til sengs med 100 menn eller kvinner ("Human's
Lib").
På
side 1 var noen av de mest kjente låtene fra plata : "What
Is Love?", "Pearl In She Shell" og "Hide
& Seek". Men mange av de låtene jeg likte best
befant seg på side 2. Med "Natural",
"Equailty"
og "Human's Lib".
Sistnevnte kunne minne meg om bandet Men without
Hats,
som også
satset tungt på synth på samme tid. Og på midten av
80-tallet var synth noe de 'fleste' drev med, men de færreste
klarte å skape like fet lyd, og tiltalende syntetiske
lydbilder som det Howard gjorde. På sin Jupiter-8 og Moog
prodigy.
"Human's
Lib" og singlene fra albumet ble svært suksessrik.
Særlig i hjemlandet Storbritannia, der albumet gikk til
topps, mens både "New Song" og "What Is
Love?" nådde topp 3.
Howard
Jones hadde drevet både med prog, jazz og funk før han gikk
solo og satset på synthpop. På debutplata fikk han hjelp av
Rupert Hine som hadde jobbet med bla. Chris De
Burgh. Oppfølgeren
"Dream Into Action" var også en
veldig bra plate. Men
etter det gikk det nedover. Selv om han også senere har gitt
ut greie plater. Dog ikke i nærheten av "Human's
Lib". Og synthmusikk
har han nesten ikke laget siden slutten på 80-tallet. Nå er det
piano som teller, og det synes jeg kan bli litt kjedelig.
|