"Hunky
Dory" var en av flere plater jeg kjøpte med David
Bowie da jeg for alvor
oppdaget ham på begynnelsen av 80-tallet. Det litt artige
å tenke tilbake på, er at jeg ikke hadde noen referanser for
dette albumet på forhånd. Jeg kjøpte det bare fordi det var
Bowie. Jeg kjente ikke låtene, så jeg fikk muligheten til å
gjøre meg opp en
selvstendig mening uten å bli påvirket av all omtalen av
plata som fins på nettet i dag. Pga det grå coveret, og håndskrevne
baksiden fikk jeg inntrykk av at dette var en budget-utgivelse, og
ikke en av tidenes beste plater.
Men
plata falt raskt i smak den. Først gikk det på de mer
umiddelbare låtene som "Fill
Your heart", "Life On Mars",
"Oh!
You Pretty Things" og "Changes".
Jeg trodde lenge at jeg var den eneste som skjønte hvor genialt bra
"Life On Mars" var. Men jeg har jo senere skjønt at
det er flere som liker den. Jmf. at den jevnlig er på lister
over tidenes beste låter.
Etter
hvert fikk jeg også øynene opp
for "The Bewlay Brothers"
og
"Quicksand". "Queen Bitch"
hadde jeg hørt i alle år. Men det var først etter et liveopptak jeg så på TV, at jeg fikk dilla på den også.
"Hunky
Dory" betyr visstnok noe sånt som 'full
kontroll'. Og ingen kan betvile at Bowie har full
kontroll på dette albumet. Popperlene kommer tett. Og hver og en
av låtene står støtt på egne ben i ulike
sammenhenger. Og dette er ikke noe temaplate. Bowie skrev jo låtene
til "Hunky Dory" og "Ziggy Stardust"
omtrent samtidig. Så det er kanskje litt tilfeldig hvilke som
havnet her. Det virker som han har prøvd å lage en litt
rolig, ettertenksom plate. I motsetning til "Ziggy
Stardust"
som rocker mye mer, og som er en temaplate. Også forgjengeren til "Hunky Dory", "The
Man Who Sold The World" rocker mer. Jeg
vil vel si at musikken på "Hunky Dory"
i større grad er tidløs og ikke så preget av tiden den ble
laget i, i motsetning til nevnte album. "Changes" og
"Life On Mars" har kanskje hatt større suksess i tiårene
etter 70-tallet. "Life On Mars" ble rundt 2000 kåret
til tidenes beste låt i en engelsk undersøkelse. Uhøytydelig,
men det sier litt om låtas evne til å fenge nye
generasjoner.
Selv
om låtene er ganske pyntelig og melodiøse, har tekstene
gjerne et røffere innhold. Andy Warhol får gjennomgå i låta ved samme navn. Og i "Quicksand"
lar ikke Bowie oss beholde så mange av de illusjonene vi har.
Vi er dømt til å synke i kvikksanden. I "Life On Mars"
er alt i livet bare urettferdig og kjedelig. Hvorfor han drar
inn "er det liv på mars?" har jeg ennå ikke helt
skjønt. Kanskje en måte å flytte fokus bort fra det
kjedelige livet her på jorda. Og heller samle tankene om noe
helt annet. Forøvrig var låta ment som et spark til Frank
Sinatra,
som fikk en stor hit med "My
Way".
En låt David Bowie hadde blitt tilbudt noen år før, men
sagt nei til. Visstnok er akkordene til "Life On
Mars" ganske så lik "My Way".
"Kooks" er en søt og artig låt med en artig tekst. Den
er ment som, og høres ut som en barnesang. En hyllest til
hans nyfødte sønn Zowie. "Kooks" inneholder artige tekstlinjer
som : Om leksene bilr vanskelig når du blir stor, kaster vi bøkene
på bålet, og tar heller en tur ned i byen med bilen. Og vi
har kjøpt en trompet til deg du ikke vil klare å blåse i..
- Snodig tekst.
En
annen artig låt er "Fill Your Heart".
Stemningen er 30-talls dancehall. Og teksten gjenspeiler en
helt annen sinnsstemning enn f.eks. "Quicksand". Her handler det om å glemme gårsdagens
problemer, og heller være glad. Jeg er veldig begeistret for Mick
Ronsons strykerarrangement på låta, og
Rick Wakemans ragtime-inspirerte pianospill. Låta har
gitt meg en slags frihetsfølelse, og gjort meg oppstemt. At
"Fill Your Heart" ikke er skrevet av Bowie, men er
en coverversjon av Tiny
Tims versjon fra 1968, visste jeg ikke før
ganske nylig.
"The Bewlay Brothers"
er den mest komplekse låta på plata. Den starter pent som en
kassegitarlåt, og ender opp med mørke forvrengte stemmer på
slutten. Men likevel en låt og legge merke til, og bli
glad i.
"Hunky
Dory" regnes blant Bowies to-tre beste album. og det er en plate det er lett å anbefale folk som er
nysgjerrig på Bowie. Så kan de heller gå videre med "Ziggy
Stardust",
"Aladdin
Sane",
"Scary
Monsters"
og
"Diamond Dogs"
senere.
"Humky
Dory" nådde en grei 3. plass i Storbritannia i 1972, men
gjorde lite ut av seg ellers rett etter at det ble gitt ut.
Heller ikke singlene klarte å markere seg da. "Life On
Mars" nådde 3. plass på singellisten i Storbritannia.
Men først i 1973, etter at "Ziggy Stardust" hadde
vist vei for Bowie.
|