Ultravox
: Quartet
Produksjonsår
: 1982
Produsent : George
Martin
Låtskrivere : Midge
Ure, Chris Cross, Warren Cann, Billy Currie
Bandmedlemmer :
Midge Ure, Chris Cross, Warren Cann, Billy Currie
|
"Vienna"
og "Rage In Eden" med
Ultravox
hadde jeg hørt på dårlige opptakskassetter rundt 1981, og
selv om jeg likte musikken ble det ikke til at jeg hørte så
mye på kassettene, selv om et
par kompiser var veldig opptatt av platene deres. Men jeg
hadde likevel rukket å bli nysgjerrig på bandet. Og da jeg så
videoen til "Reap
The Wild Wind" på Zikk Zakk på NRK, var det nok til at jeg
bestemte meg for å kjøpe albumet "Quartet".
Dette var på den tiden jeg ikke hadde mange kronene å rutte
med (les lommepenger), så slike avgjørelser var av stor
betydning. Et feilkjøp kunne føles som en tragedie.
Nå
ble det heldigvis ikke slik. Plata falt i smak nesten
umiddelbart. Det gikk først i de låtene jeg kjente fra før.
"Reap the wild wind" og "Hymn". To utrolig fine låter - da som nå. Begge har det
litt sakrale ved seg, mye takket være guttas myke, litt
udefinerbare måte å synge på. Også "Serenade" falt i smak umiddelbart. Men det er en låt
jeg ikke har hatt så sterkt forhold til senere.
Låtene
på dette albumet 'kom til meg' litt etter litt, en
etter en. De neste jeg fikk ørene opp for, var "Mine For Life" og
"The
Song (We Go)". Førstnevnte er god popmusikk - nesten klassisk i
stemningen.
"The
Song (We Go)" likte
jeg pga. den tøffe trommesoloen på
slutten av låta. Den var heftig å spille på høyt volum, og
senere fikk jeg erfart at den også egner seg godt live.
Og
etter enda litt tid skjønte jeg hvilken stor låt "Visions
In Blue" var. Idag ser jeg på denne låta som platas fineste. Det er
en majestetisk låt, oppbygd på en klassisk måte. Jeg antar
at den klassisk skolerte Beatles-produsenten
George Martin har
hatt sitt å si for at låta ble slik, på samme måte som på "Mine
For Life", "Serenade" og "Hymn". Den starter helt
rolig - Midge nesten visker ordene. Den bygger seg deretter opp med
flere og flere keyboards som kan minne om orgel. I hele tatt
er det det klassiske innslaget blandet med synthezisere som gjør
at det blir så bra. Det er nesten så man får frysninger. Låta
avsluttes like lavmælt som den begynte. Etter den følger
fine synthlåter som "We
Came To Dance" og "Cut And Run".
Selv
om "Quartet" er en synthplate - noe som i mine ører er positivt i seg
selv - er det innslaget av gode popmelodier og god produksjon
som hever plata over det ordinære. Jeg har alltid hatt den som en av mine
favoritter, og den står for meg som en av
de store øyeblikkene fra 80-tallet. Ultravox var et veldig bra band på
denne tiden med gode album som "Vienna", "Rage
In Eden" og "Lament".
Og sammen med "Vienna" står denne for meg
som den fineste. Jeg har i ettertid sett at det er flere Ultravox
fans som holder "Quartet" som den beste.
Plata
solgte brukbart, med 6. plass i Storbritannia, 19. plass i Norge,
13. plass i Tyskland, og 61. plass i U.S.A.
|