Med
90 David
Bowie
plater i samlingen er det nok ikke så overraskende at
klassikeren
"The
Rise & Fall Of Ziggy Stardust & The Spiders From Mars" -
eller
"Ziggy Stardust"
som den stort sett kalles - kommer så høyt på listen. David
Bowie var den STORE helten i mange år. Jeg har nok aldri hatt så
sterkt forhold til noen artist som jeg hadde til ham. Og jeg liker
ham fortsatt veldig godt. Interessen for ham startet med låta "Ashes
To Ashes",
og senere filmen
"Christiane F.", hvor Bowie gjorde et enormt
inntrykk.
Etter
den filmen kjøpte jeg så mange Bowie-plater som jeg hadde råd
til. Bla. " Ziggy Stardust". Jeg likte de fleste Bowie
platene, men denne var favoritten - da som nå. Det er jevnheten i låtene som er
platas styrke. Der de fleste på dette albumet er bortimot
klassikere innen rock.
"Ziggy
Stardust" er som kjent et konseptalbum, som handler om
den biseksuelle rockeren Ziggy som kommer fra verdensrommet ned til jorden sammen med sine edderkopper,
for å underholde menneskene med sin cosmic jive. Ziggy
Stardust var Bowies ide etter et opphold i New York, inspirert av artisten Stardust
Cowboy.
Men for
å si det med en gang : Den historien fenger meg ikke all
verden. Men klærne
han hadde på seg i denne perioden tiltaler meg.
Og låter som "Ziggy Stardust", "Five Years", "Rock'n Roll
Suicide", "Starman", "Lady
Stardust", "Hang On To Yourself"
- Knallsterke alle sammen. Det er rett og slett godt
håndverk, og befriende godt å høre på. Ikke rart Bowie fansen rev seg i
det de hadde igjen av hår da mannen ga ut album etter album som
ikke nådde denne til knærne. Fra 1999 og utover var det
tydelig at også Bowie selv hadde denne plata som en referanse.
Mange
kjenner nok til historien om at Bowie skrev låtene til
klassikeralbumene "Hunky Dory" og "Ziggy
Stardust" parallelt, men at han måtte gi ut førstnevnte album
i desember 1971, et halvt år før "Ziggy Stardust".
Årsaken var krav fra plateselskapet RCA om at Bowie ga ut plate i
1971. Både "Hunky Dory" og "Ziggy Stardust" ble
produsert av
Ken Scott
- en mann som tidligere hadde jobbet med
The Beatles,
og som senere kom til å produsere
Supertramp,
Level
42
m.m. Men det er nok produksjonene for Bowie Scott vil bli husket
for.
Selv
om Bowie gjør det meste selv på denne platen, har han med
seg dyktige folk i Rick
Wakeman (Yes) og
Mick
Ronson.
Sistnevnte var en dyktig gitarist, i tillegg til at han tok
seg av strykerarrangementene som er så viktig på denne
plata. Bandet til Bowie gikk i denne perioden under navnet
The
Spiders from Mars,
men var aldri noe band som stod på
egne ben.
Det
er en energi og spilleglede i plata som Bowie verken før
eller senere har nådd opp til. Selv om andre album
kvalitetsmessig har vært bortimot like bra.Det
er ikke bare meg som anser denne som Bowies beste. Det er vel
ganske allment blant fansen. En plate som det stadig vekk tas
fram og hedres. Bla. med utgivelsen
"30th Anniversary 2 CD Edition".
Og som magasiner som Q og Rolling Stone, og butikken HMV har hatt
høyt på listen når de skulle rangere tidenes beste plater.
Paradoksalt solgte ikke plata all verden på det tidspunktet den ble
gitt ut, med bla. 5. plass i Storbritannia, 75. plass i U.S.A., og
27. plass i Norge. Likevel er salget oppe i flere millioner, etter
godt salg i årene etter.
"Ziggy
Stardust" starter med "Five
Years",
som til tross for et repeterende refreng er en spennende låt. Når
han synger "Five years, that's all we got", om og om
igjen, er det som for å innprente oss det viktige budskapet om at
vi kun har 5 år igjen å leve, før jorda blir utslettet. Låta
bygger seg opp underveis, og blir kraftfull mot slutten. I tillegg
til Bowies nesten fortvilte stemme, er det de studiotekniske
detaljene i bakgrunnen som gjør "Five Years" til et
minnerik øyeblikk, både på plata og i Bowies diskografi.
"Soul
Love"
er en mer anonym låt, og den jeg i alle år har vurdert som platas
svakeste. Bowies stemme er nesten innsmigrende, og melodien fin/søt
nok til at det aldri blir dårlig.
"Moonage
Daydream" er
en av flere rockere på plata, med røffe gitarriff (fra Mick
Ronson) som jeg alltid har likt denne plata for. Bowie har en
intensitet i stemmen som gjør at man lytter til historien, om
hvordan en alien-messias kommer til jorden for å forsvare mot oss
faren som blir omtalt i "Five Years". Låtas historie er
viktig for forståelsen av figuren Ziggy, og "Moonage
Daydream" har betydd mye for Bowie selv. Noe han bla. uttrykte
i boken "Moonage
Daydream: The Life And Times Of Ziggy Stardust"
som han ga ut i 2002.
Bowie
hadde opprinnelig gitt "Moonage Daydream" til Arnold
Corns
i 1971, men de fikk lite ut av den, så Bowie på en måte 'tok den
tilbake''.
"Starman"
var
tidlig en favoritt hos meg. Først da jeg hørte den på "Changestwobowie",
og litt senere da jeg hørte den her. Den høres ut som en
godnattlåt for de minste, med den vennlige melodien, de flotte
strykerne, og den varme gitarlyden. Den kan minne litt om "Over
The Rainbow" i
refrenget. Og ifølge Bowies Ziggy historie, er det et barn som
synger "Starman", der han forteller om denne mannen fra
Universet som kommer for å redde jorden. Uansett en flott låt som
jeg alltid vil være glad i, som en av de beste Bowie spilte inn.
"Starman"
var også første låt ute på singel fra albumet, noe som ga ham en
topp 10 hit - den første siden "Space
Oddity"
i 1969.
Side
1 på LPen (et format som jeg har hørt plata mest på) avsluttes
med gospelaktige "It
Ain't Easy".
Verken teksten eller stemningen i låta passer helt inn i forhold
til de andre låtene, og det er heller ikke Bowie som har skrevet
den (coverversjon av en låt med
Ron Davies).
Den er ikke endel av Ziggy historien, og den mangler gitarriffene,
men likefullt er det en låt jeg alltid har likt. Jeg liker hvordan
refrenget "It ain't easy, it ain't easy. It ain't easy to get
to heaven when you're going down" kommer inn med full kraft
gang på gang, mellom Bowies mer 'småplundrende' sang. Pga. den
glidende gitarlyden og melodien får jeg også assosiasjoner til
country-musikk når jeg hører "It Ain't Easy".
Side
2 starter svært vakkert og teatralsk med
"Lady Stardust".
Det virker som om Bowie synger om hvordan folk reagerer på hans
androgyne framtoning på denne tiden, med bruk av make-up og lange
hår. Og der denne Lady Stardust er en mann : "People stared at
the makeup on his face. Laughed at his long black hair, his animal
grace. The boy in the bright blue jeans jumped up on the stage. And
lady stardust sang his songs of darkness and disgrace." Men
visstnok handler den om Bowies venn, glamrockeren Marc
Bolan.
I
likhet med "Starman" var
"Lady Stardust" en låt det
var lett å like, med sitt vennlige preg, behagelige pianospill, og
Bowies kraftfulle stemme. Han fikk virkelig vist hvilken stemmeprakt
han hadde, allerede i 1972.
Etter
dette kommer rockerne på rekke og rad - som svært tidstypiske
riffbaserte gitarlåter i glamrockens gullalder.
"Star"
har aldri vært noen favoritt hos meg, men den har et driv som det
er lett å la seg sjarmere av. Jeg ser for meg at den slo an på
konserter og på ungdomsfester på 70-tallet.
"Hang
On To Yourself"
har noe av det samme drivet, og gitarriffene som "Star",
som en typisk glamrock låt. Men med et mye mer fengende refreng,
der klappingen i bakgrunnen, riffene, og Bowies "So come on,
come on, we've really got a good thing going. Well come on, well
come on. If you think we're gonna make it you better hang on to
yourself", skaper gode vibrasjoner og rykninger i rockefoten.
Også dette har i alle år vært en stor favorit hos meg, som en
topp 3 låt fra dette albumet. Også "Hang
On To Yourself"
ble opprinnelig spilt inn med Arnold Corns i 1971, uten at det
førte til noe.
"Ziggy
Stardust"
er tittellåta, og den mest kjente låta albumet, og muligens Bowies
mest kjente utgivelse i hans karriere. Men merkelig nok ble den ikke
gitt ut på singel. Også den er riffbasert, med et fengende riff
som går gjennom hele låta. Melodien er vennlig, og det er
utvilsomt en låt som har fått den anerkjennelsen den har fortjent.
Og det er nok den låta på albumet der man virkelig spisser ørene
for å få med seg innholdet i teksten. Om denne
biseksuelle
rockeren Ziggy som kommer fra verdensrommet ned til jorden sammen med sine edderkopper,
for å underholde menneskene med sin cosmic jive.
"Suffragette
City" er
en real rocker, med en 'vegg av lyd'. Også det flotte pianospillet
bidrar til å gi den et vitalt preg. Suffragettene var ellers en
kvinnebevegelse på 20-tallet som kjempet for kvinners rett til å
stemme. I sin tid tilbød Bowie "Suffragette City" til Mott
The Hoople,
men de likte den ikke, så Bowie valgte å spille den inn selv.
"Ziggy
Stardust" avsluttes med "Rock'n
Roll Suicide",
låta som er min favoritt fra plata sammen med "Starman"
og "Hang On To Yourself". Den starter litt slentrende,
kul, der Bowie synger "Time takes a cigarette, puts it in your
mouth. You pull on your finger, then another finger, then your
cigarette."
"Rock'n
Roll Suicide" avslutter plata, og den var også ment som
en trist avslutning på historien om Ziggy Stardust, der han har
endt opp som en fordrukken og avglemt rocker. Bowies inspirasjon til
teksten var fransk chanson, og da spesielt (belgieren) Jacques
Brel som Bowie tolket i flere av sine
låter.
Bowies
sang blir mer og mer desperat utover i låta, slik som i "Oh no
love! you're not alone." Desperasjonen blir også uttrykt i det
dramatiske stryker- og blåserkompet som blir mer kraftfullt mot
slutten. "Rock'n
Roll Suicide" avsluttes på en pompøs måte med noen
strykere som kan gi assosiasjoner til avslutningen på
"A Day In The Life" med The
Beatles. I hele tatt en flott låt. Den ble gitt ut på singel i
Storbritannia, i 1974, uten å nå opp på listene noe sted.
Karakteren
Ziggy ble senere overført til scenen, noe som passet i glamrockens
gullalder. Om musikken endret innhold, beholdt Bowie Ziggy
imaget også på de neste albumene "Aladdin
Sane", "Pin-Ups"
og
"Diamond
Dogs". Etter det var han lei hele
Ziggy, og tok ham
aldri fram igjen. Men musikken
fra
denne flotte perioden i hans karriere ble framført live i alle år
etterpå.
"Ziggy
Stardust" gleder både meg og mange andre. I tiår etter tiår.
For selv om den inneholder elementer som er typisk for tiden
den ble laget i, har den kvaliteter som man alltid vil sette
pris på.
|