John Buckner
Crawford: Født
17. januar 1957, Orange County, California, U.S.A.
Terri Kathleen
Nunn: Født 26.
juni 1961 i Los Angeles, California, U.S.A.
Daniel R. Van
Patten: Født 4.
april 1953, i Santa Ana, Orange Co., California, U.S.A. Død: 2013
Ric
Olsen: Født 20. august 1956, California, U.S.A.
David
Diamond: Født 1964, California, U.S.A.
Matt
Reid: Født 15. april 1958, California, U.S.A.
Rod Learned:
Født ?,
California, U.S.A.
Jo
Julian:
Født ?,
California, U.S.A.
Toni
Childs: Født 29.
oktober 1957, Orange, California, U.S.A.
Virginia
Macolino: Født ?,
New Jersey, U.S.A.
En av
de mest populære og tidstypiske låtene på 80-tallet var
"Take My Breath Away"
med det amerikanske bandet Berlin.
Balladen med det elektroniske lydbildet og markante bassriffet var
temalåta fra suksessfilmen "Top Gun"
(med Tom Cruise i
hovedrollen).
For de
fleste i Norge og Europa var Berlin et ukjent band, og de huskes i
ettertid som et one-hit wonder som gikk i oppløsning pga. suksessen
de opplevde med "Take My Breath Away". I U.S.A. var de mer
kjent, som et av få amerikanske new wave band med en viss suksess.
Siden slutten på 70-tallet hadde de gitt ut singler og album inspirert
av britiske synth/new romantic-band. Plater som hevdet seg brukbart
på amerikanske Billboard. Særlig huskes de for den vågale låta
"Sex (I'm A...)" fra
1982, der bandets sanger og frontfigur Terri
Nunn sang om gleden
ved å være sex-slave og en one night stand, noe som 'naturlig' nok
førte til at den ble forbudt spilt på endel amerikanske
radiostasjoner.
Terri
Nunn
Historien
om Berlin startet i solfylte Orange County, sør i California. Fylket
grenser mot Los Angeles i nord, og har hele 3 millioner innbyggere. I 1976 møttes John
Crawford, Ty
Cobb, Dan
Van Patten og Chris
Velasco her
med et felles ønske om å starte band. Det var læreren på skolen
Fullerton College som de alle gikk på, som satte dem i kontakt med hverandre.
John
var allerede fra starten av den med størst ambisjoner. Han hadde
begynt å spille gitar på et tidspunkt der han gikk hjemme etter å
ha skadet seg i en basketballkamp. Han gikk på gitarkurs i en
musikkforretning i Fullerton. Som medlem av Berlin kom John til å
spille bassgitar.
Trommeslageren
Dan Van Patten var fram til
dette mest kjent for å ha gått bort og hilst på senator
Richard Nixon, som
5-åring i 1958. Han vokste opp i Placentia i Orange County med en far
som var en jazz-trompetist og en mor som spilte klassisk piano. Han
hadde spilt trommer i bandene Diamond Rio
og
Cheeseboy and the
Fullerton All-Stars
før han møtte Crawford og
co. Chris Velasco som spilte gitar var en skolekamerat av Van Patten.
Ty Cobb som delte navn med en av de store baseballspillerne i U.S.A.
ble vokalist i bandet.
John
Crawford, Dan
Van Patten og Chris Velasco
Den
første konserten de gjorde var på et skoleball på Crawford's High
School. I starten kalte de seg The
Toys,
men etter at de mottok et brev fra en advokat med beskjed om at det
bandnavnet allerede var i bruk måtte de bytte navn. De samlet seg
hjemme hos Chris Velasco for å finne ut hva de nå skulle kalle seg.
Mens de satt der og tenkte så Dan et ølglass med påskriften 'Berlin'.
Og det endte opp som det nye navnet, både fordi det var europeisk og
eksotisk, og fordi familien til Chris Velasco var tysk. Dan Van
Patten: "Sitting at Chris’ house, I looked up and saw a beer
mug that marked 'Berlin'. Chris and his family were from Germany
and the name stuck. From then on we were known as Berlin."
Musikalsk
var de inspirert av britiske band som The
Sex Pistols og Ultravox,
tyske Kraftwerk,
samt amerikanske Kiss
og
Devo. Terri Nunn:
"John was inspired by Kraftwerk and Ultravox. That’s who he
fashioned the band after. Those were his two favorite bands. When I
met him, that’s what he wanted to do; that kind of style. Both of
them. He played me everything that they did."
Like
etter fikk Berlin med seg
Jo Julian på
keyboard, og han kom raskt til å bli en viktig mann i bandet, da det
var hans tangentspill og låtarrangementer som gjorde at Berlin klarte
å skape et syntetisk lydbilde som kunne minne om de britiske
forbildene.
Jo
Julian
Cobb
forsvant ut av bandet på denne tiden, noe som gjorde at Berlin måtte
finne en ny vokalist. De tenkte først å finne en mannlig sanger, men
etter å ha lagt merke til at andre synthband på den tiden hadde
mannlig vokalist, bestemte de seg for å gjør en vri, og finne en
kvinnelig sanger for å kunne skillle seg ut fra de andre. Valget falt
på på den da ukjente sangeren og låtskriveren Toni
Childs.
Childs tid i Berlin ble kortvarig da hun mislikte bandets musikalske
retning. Hun rakk likevel å være med og skrive låtene "Middle
Class Suicide",
"Uncle Sam",
"Modern World" og
"Overload".
Childs gjorde seg
senere bemerket som
låtskriver og artist i U.S.A. og
Australia. Hun har gitt ut 3 album, og hatt en topp 100 hit i U.S.A. i
1988 med "Don't
Walk Away".
Med
Childs ute av bandet måtte John og co. nok en gang lete etter en ny
sanger. De arrangerte en audition for å finne aktuelle kandidater,
men endte opp med å finne damen de lette etter i en musikkavis, der
skuespilleren og sangeren
Terri Nunn søkte
etter et band som hun kunne bli med i. Terri Nunn: "They
answered it because I said I wanted something original. Berlin at that
point was the most original thing in music. Synthesizer music hadn't
happened yet in America and was just starting in England and Germany."
17 år
gamle Terri ble invitert til å synge med Berlin, og gjorde umiddelbart
inntrykk. John Crawford: "She loved the music and we invited her down to our
rehearsal warehouse in Orange County to meet with us and sing. She was
very sweet and very enthusiastic."
Det som
imponerte mest var at hun allerede kunne tekstene til alle bandets
låter. Da hun ble spurt om hvordan hun klarte å lære de seg så
rask fortalte hun at jobben som skuespiller krevde at hun lett husket
tekstlinjer. Terri Nunn: "I'm an actress, I'm used to learning my
lines quickly."
Hennes
første opptreden som sanger i Berlin var foran 4 uinteresserte
mennesker på den lille klubben Target, i en småby i nærheten av
L.A. Ilddåpen fikk hun like etter da Berlin var oppvarmingsband for
pønkbandene The
Dickies
og L.A. Punksters.
Under en av disse konsertene opplevde Terri at en publikummer tok tak
i foten hennes, men i stedet for å bli redd valgte hun å rive seg
løs og sparke fyren som gjorde det, noe publikum satte pris
på.
Terri
Nunn kom i likhet med John Crawford til å bli det sentrale medlemmet
av Berlin i bandets levetid. Hun var fra Baldwin Hills i Los Angeles,
som datter av skuespilleren Larry Nunn (spilte mot bl.a. Judy
Garland).
Familien hennes eide 4 platebutikker på 60-tallet, noe som gjorde at
Terri tidlig fikk musikalske impulser.
Allerede fra hun var 14 år gammel markerte hun seg som en lovende
skuespiller. I 1975, da hun var 14 år gammel, prøvespilte hun i rollen som
Prinsesse Leia i storfilmen "Star
Wars" (gitt ut
i 1977). Valget stod mellom henne og 19 år gamle Carrie
Fisher. På
auditionen hadde hun Harrison Ford som motspiller.
En
ung Terri Nunn. Til høyre fra auditionen til "Star Wars",
sammen med Harrison Ford.
I 1976
spilte Terri i TV-serien "Police
Story", mens i
1977 spilte hun i TV-seriene "James
At 15" og "Rafferty".
I 1977 lot hun seg også avbilde naken i mannebladet
Penthouse som Betsy
Harris - noe hun nektet for i mange år, men som hun i 2011 valgte å
innrømme at var tilfelle. Mellom 1978 og 1980 deltok hun i hele
8 TV-serier, i tillegg til engasjementet i Berlin. Hun fikk bl.a.
tilbud om å delta i TV-serien "Dallas", men hun takket nei,
da hun ikke ønsket å bli sett på som en såpeopera-skuespiller.
Med
Terri som sanger ga Berlin i 1979 ut sin debutsingel, kalt
"A Matter Of Time".
Låta var skrevet av John
og spilt inn i Dans hjemmestudio. John Crawford: "A Matter Of
Time" was one of the first songs I ever wrote. It was written
during the Jo Julian phase of Berlin, around 1979 I believe. I was
listening to Ultravox and Gary
Numan at the time
and brought my love for both of those artists to the song."
På
denne tiden hadde John gått til anskaffelse av en kostbar Prophet V
synthesizer som laget elektroniske lyder de færreste hadde hørt
før. Noe som bl.a. imponerte det nyankomne medlemmet Terri.
Singelen ble gitt ut på Renegade
Records. Den hadde
et umiskjennelig new wave-preg, med et keyboard-riff som det bærende
elementet.
"A
Matter Of Time"
fra 1979 ble Berlins første singel.
"A
Matter Of Time" fikk endel oppmerksomhet i California, og Berlin
fikk b.la. muligheten til å promotere låta i det populære
TV-programmet Hollywood
Heartbeat.
Opptredenen her viste tydelig påvirkning fra britisk New Romantic
fra samme tid, med band som Visage
og Japan.
Og ikke ulikt amerikanske Blondie
med karismatiske Debbie
Harry i front.
Berlin
var et av de første bandene som spilte synthpop,
og
som stod fram med et tydelig New Romantic-image
Kort
tid etter utgivelsen av singelen "A Matter Of Trust" sluttet
Terri i Berlin for å kunne konsentrere seg om filmkarrieren sin. I
tillegg til at hun hadde samarbeidsproblemer med tangentmann Jo
Julian. John Crawford: "Terri stayed with us for a few months
and then left. I believe she left because she was not comfortable
working with Jo Julian."
Inn som
erstatter kom den unge sangeren Lynn
Healy. Men heller
ikke hun var medlem
av Berlin mer enn noen måneder. Hun klarte aldri å leve seg inn i
bandets musikk, og framstod som veldig usikker da de opptrådte.
Senere kom også hun til å gjøre karriere som sanger innen
bluegrass-sjangeren. Som bandets 5 vokalist på 2 år ble Healy
erstattet av Virginia
Macolino fra New
Jersey (på den amerikanske østkysten).
Virginia
Macolino
John Crawford: "On came
Virginia Macalino. Virginia was a very energetic young lady from New
Jersey." Virginia hadde tidligere spilt med rockebandet Virginia
& The Slims.
Ifølge Virginia blr det stilt krav om at hun ikke måtte klippe
håret kort, stille i dress, og ikke bevege seg når hun var på scenen,
for at hun skulle få bli med i Berlin.
Virginia
Macolino overtok som frontfigur i Berlin i 1980.
Med
Virginia som vokalist ga Berlin ut singelen "Fascination"
og albumet
"Information"
i 1980. Både albumet og singelen kunne minne om mye av det som ble
laget i Storbritannia på samme tid, med et elektroniske lydbilde og
Virginias frenetiske, pønk-inspirerte vokal. Terri Nunns stemme er å
høre på to av låtene på plata, da noen opptak av henne som de
hadde liggende ble lagt på som koring.
Daniel
Van Patten, Jo Julian, Virginia Macolino, Chris Velasco
og
John
Crawford i studio for å spille inn albumet "Information".
"Information"
hadde opplagte kvaliteter med flere fengende låter, slik som "A
Matter Of Time",
"Overload"
og
"City Lights".
Musikkhistorisk er albumet også interessant, som et av de første
amerikanske New wave-albumene. Før dem var det kun
Devo, Sparks,
og tildels Blondie som skapte noe lignende. Senere fulgte band som Men
Without Hats, Rational
Youth og
Trans-X med
lignende lydbilde.
"Information" ble først gitt ut på Berlins eget plateselskap
Zone H Records,
deretter gitt ut pånytt på tyske
Vinyl. Ifølge
Virginia ønsket det tyske selskapet å sende dem ut på turne med besøk i 10 land. Men
ifølge henne ble det ikke noe ut av dette, da bandet krevde å reise
på 1. klasse i stedet for i en turnebuss. Virginia Macolino: "
We were actually supposed to go on tour to 10 different countries, but
the band did not want to go on a tour bus. They wanted 2 fly 1st
class...rediculous."
Berlins debutalbum "Information" fra 1980.
"A
Matter Of Time" ble spilt inn pånytt med Virginia på vokal, og
gitt ut på singel med nytt platecover, på I.R.S.
Records. Med
instrumentalen "French Reggae" på side B. I.R.S. brukte
også "A Matter Of Time" på deres egen samleplate "I.R.S.
Greatest Hits vol. 1.".
De to
singlene "A Matter Of Time" og "Fascination" var
skrevet av John Crawford, mens resten av låtene på albumet var
skrevet av Chris Velasco,
Toni Childs og Jo Julian. Julian var også den som produserte albumet
"Information".
Salgsmessig
gikk det ikke så bra, der plata ikke klarte å nå opp på den
amerikanske albumlisten, selv om den ble lagt merke til hos mange i
musikkbransjen. Når Berlin var ute og spilte hadde
konsertarrangørene problemer med å plassere dem musikalsk, noe som
førte til at de opptrådte sammen med rockeband som The
Knack, The
Plimsouls, og
The Motels. De var
også oppvarmingsband for Iggy
Pop i pønk-æraen,
og fikk på nært hold oppleve 'kutymen' på pønk-konserter med å
spytte mot bandene som stod på scenen. På turneen var bandet utvidet
med gitaristen Dominic
Bakewell. Bakewell
er også å se på flere bandbilder fra denne tiden.
Konsertplakat
med Berlin fra august 1980
Desillusjonert
av den manglende interessen for Berlins utgivelser valgte Berlin å ta
en pause i 1981 og heller bruke tiden på andre musikalske prosjekt.
John Crawford startet opp elektrobandet Farenheit
(uten h)
sammen med Daniel
Van Patten fra Berlin, samt
Keith Walsh og Rich
West. John var
vokalist og frontfigur i bandet. Sammen spilte
de inn låter som
"Liquid Danger",
"Farenheit
# 1" og
"Dancing In
Berlin".
Musikalsk var Farenheit tydelig inspirert av band som Ultravox og Depeche
Mode. Det ble også laget en tidsriktig musikkvideo til
"Dancing In Berlin", som kunne minne om den til
"Ashes To Ashes"
med David
Bowie. Låta ble senere spilt inn pånytt med Berlin, og endte opp
som en av bandets mest kjente låter.
På
denne tiden spilte John også i Orange County bandet
The Videos, sammen
med Craig Sibley,
Rich
West,
Ken Dudley
og John Benson.
Det
ble laget en tidstypisk musikkvideo til "Dancing In Berlin"
med Farenheit.
Selv
om John og Dan var opptatt med Farenheit hadde de et ønske om å få
igang Berlin igjen, da det fortsatt var låter skrevet på den tiden
som de ønsket å gi ut under Berlin-navnet. Men de manglet en egnet sanger til å
framføre dem. De to bestemte seg da for å spørre Terri for å høre
om hun var interessert i å gjøre comeback i Berlin. På det
tidspunktet hadde de ikke pratet med Terri på over et år.
Etter
å ha hørt en demo med 4 låter som John hadde skrevet ble hun
interessert. Det var særlig den fengende synthlåta
"The Metro" som
hun likte godt. Mange år senere ble "The Metro" av bandet
selv utpekt som den beste låta Berlin noen gang spilte inn, da den
hadde et lydbilde som umiskjennelig var bandets eget.
De andre låtene på demoen var "Tell
Me Why", "World
Of Smiles", og
"Live And Learn". Terri
stilte som krav at hun skulle ha 50% eierandel i Berlin-navnet for at
hun skulle bli med, noe
John som eide 100% først avviste, men som han deretter ga etter på.
Dette eierforholdet fikk betydning mange år senere da begge to
kjempet om retten til å bruke navnet.
Terri
hadde ikke den mest særegne eller imponerende stemmen, men hun sang
med en varme og sensualitet som fungerte som en motvekt til den
kjølige elektroniske musikken til Berlin. Dessuten fungerte hun
svært bra som blikkfang.
Terri
Nunn: "As objective as I can be, the only problem with electronic
music is the barren nature of it. It’s generated by machines in a
lot of ways; that’s pretty much the way to say it. It can sound very
cold and my voice, for better and for worse sometimes, is anything but
cold."
En
som også likte "The Metro" var Farenheits manager Perry
Watts-Russell. Han
ønsket å gi ut den og "Tell Me Why" som singel på sitt
eget uavhengige selskap M.A.O.
Records.
Singelen
"The Metro"
Russell
kom til å fortsette som manager for Berlin i årene som fulgte.
Perry
Watts-Russell ble manager for Berlin
"The
Metro" ble gitt ut som Berlin-singel i 1981. Det var John som
skrev låta som omhandlet møtet mellom to tidligere kjærester på
metroen (undergrunnsbanen) i Paris. Han skrev låta på en kassegitar,
på sofaen hjemme hos foreldrene. Bassriffet på "The
Metro" var inspirert av et tilsvarende riff på "All
Stood Still" med
Ultravox.
Det ble laget en påkostet
musikkvideo til singelen der handlingen 'naturligvis' var lagt til en
undergrunnsbane. Terri Nunns erfaring som skuespiller kom godt med der
hun bidro til å gi videoen et proft preg. De amerikanske radiostasjonene
som på den tiden for det meste spilte AOR-rock ignorerte "The
Metro" pga. det elektroniske lydbildet. Men for musikkanalen MTV
som startet opp på den tiden var Berlins markante visuelle image
akkurat det de var på utkikk etter, i en tid der amerikanske band
ellers framstod som grå og litt kjedelige. Særlig vakre Terri Nunn
fungerte som et godt blikkfang for både Berlin og MTV. Videoen deres
ble derfor spilt hyppig, noe som bidro til at musikkinteressert ungdom
også utenom California ble oppmerksomme på Berlin.
"The
Metro" ble Berlins gjennombrudd, med en sterk 58. plass på
Billboard (amerikanernes singelliste). Interessen for låta bidro
også til at John og de andre fikk troen på at Berlin hadde en
framtid som band. De håpet også at suksessen med singelen ville
bidra til at større plateselskap fattet interesse for Berlin, men
i første omgang skjedde det lite.
Musikkvideoen
til "The Metro"
Tidlig
i 1982 ble Berlin utvidet med keyboardisten/gitaristen David
Diamond, gitaristen
Ric Olson og
trommeslageren Rod
Learned. Chris
Velasco som hadde vært med og startet Berlin og spilt på debutplaten
ble ikke endel av den nye besetningen av bandet.
Chris
Velasco og Jo Julian
Velasco ønsket
heller å konsentrere seg om studiene, der han etter hvert tok en
doktorgrad. Senere har han jobbet som professor i litteratur ved
Universitetet i Fullerton, California. 1986 skrev han også
"Better Than Heaven" for
Stacey Q. Heller
ikke Jo Julian ble med i den nye utgaven av Berlin.
Sammen ga
de ut singelen
"Pleasure Victim"
under Berlin-navnet.
Som på "The Metro" bestod B-siden av den Kim
Wilde-aktige "Tell Me Why".
"Pleasure Victim" var skrevet av John og produsert av Daniel
Van Patten. Singelen ble en mindre hit i Australia med en 89. plass.
I
1982 ble også albumet (EP) "Pleasure Victim"
gitt ut, på Enigma
Records. Det var
egentlig meningen at plata skulle gis ut et selskap i Tyskland, og en
demo ble spilt inn, men ingenting kom ut av det samarbeidet. Denne
demoen samt bildene til omslaget på plata ble laget av bandet og
kostet under 30.000 kroner til sammen, og ble i sin helhet brukt på
Enigma Records' sin versjon av "Pleasure Victim". Berlins
trommeslager Daniel Van Patten produserte albumet. Plata
ble spilt inn ved hjelp av enkelt studioutstyr i Casbah Studio i
Fullerton, nord i California.
David
Diamond: "The
whole Pleasure Victim album, including the artwork cost just under
$3000. That's including all of the recording costs, mixing, mastering,
& artwork. So we were really, uh, economical."
Med sin
fengende synth-pop og Terri Nunns sensuelle vokal, ble albumet raskt en
hit blant ungdom som likte britisk new wave. Omtrent samtlige låter
på "Pleasure Victim" kan omtales som høydepunkt, da både
"Tell Me Why", "Pleasure
Victim",
"Masquerade",
"Sex (I'm A...)"
og "The Metro" er favoritter blant fans av bandet.
Til tross for at den ble
gitt ut på et uavhengig selskap med begrensede midler ble plata raskt
en suksess, med 25.000 solgte eksemplarer.
Albumcoveret
til "Pleasure Victim" med utpreget rosa 80-talls preg.
Tidlig
i 1983 ble lavmælte
"Masquerade"
gitt ut som
3. singel fra albumet, med en 82. plass i U.S.A. som
resultat. Låta handler om en eldre skuespiller som aldri lyktes i
underholdningsindustrien.
Suksessen
med "Pleasure Victim" gjorde at det større plateselskapet Geffen
Records fattet
interesse for Berlin og deretter kjøpte de ut av kontrakten med
Enigma Records, noe bandet selv var fornøyd med. Geffen hadde et
større apparat til å promotere bandet, samtidig som de ikke hadde
flere band i stallen enn at selskapets
fokus hele tiden var på Berlin. Terri Nunn: ". They gave us a
lot of attention, because they didn't have that many bands, and that
made a huge difference to us."
Geffen
ønsket å løfte fram Terri Nunn som et sex-symbol i et forsøk på
å skape mer oppmerksomhet rundt Berlin. Bandet selv hadde ikke noe
imot det, men musikkpressen og folk de møtte kritiserte dem for det.
Terri Nunn
framstod etter hvert som et sex-symbol.
Berlin
og Geffens sex-fokus ble veldig tydelig på bandets neste singel,
"Sex
(I'm A...)",
fra februar 1983.
Låta var den klart beste Berlin hadde spilt inn fram til da, med et
fengende rytmisk synthkomp, og John og Terris sexprat som ikke
lignet på noe som hadde vært spilt inn plate tidligere. Teksten la
ikke noe mellom i det som hørtes ut som et samleie mellom to
personer:
Skin
to skin, tongue to oooh! Come on honey hold tight
Come inside, it's a passion play just for you
Let's get lost in that magic place all alone now
Drink your fill from my fountain of love, wet your lips
I'm a man - I'm a teaser
I'm a man - Well I'm a virgin
I'm a man - I'm a one night stand
I'm a man - I'm a drug
I'm a man - Well I'm your slave
I'm a man - I'm a dream divine
And we make love together
Terri
og John var kjærester på den tiden, noe som kan forklare den amorøse
låta. "Sex
(I'm A...)" var skrevet av David Diamond, Terri og John i fellesskap.
Terri Nunn: "I knew that it had not been talked about in a song
before (sex). That was stuff that girls talked about… stuff that I
heard, so I thought that would be kind of cool to talk about it in a
song, because girls do talk about that stuff."
Selv om Terri innad i bandet ble tatt seriøst ble hun i media omtalt som
Johns leketøy og en mindre intellingent bimbo, noe som irriterte
henne på den tiden.
Terri
Nunn: "All of that stuff came down on me, and I didn't handle it
very well. Instead of just letting it roll off my back and continuing
with the music, I was, 'well, I'm a serious artist'. I wore sweaters
everywhere after that, trying to counter the opinions coming from the
people responding to 'Sex', which was stupid. It really doesn't matter
if the music continues to be good."
Mange
radiostasjoner boikottet "Sex
(I'm A...)" pga. innholdet, mens den ble en kulthit hos flere av
stasjonene som valgte å spille låta.
Singelen
"Sex
(I'm A...)" som sjokkerte amerikanske platekjøpere.
Innholdet
i teksten ble videreført i musikkvideoen til
"Sex
(I'm A...)", der Terri ble framstilt som dukke som blir levende, til
Johns glede. Videoen var så vågal at flere musikkanaler valgte å
ikke vise den. En 'skjebne' Frankie
Goes To Hollywood kom til å dele senere samme år. Den populære
amerikanske musikkvideo-kanalen Night
Flight valgte å vise den på
nattestid, i et eget Hot Rocks program.
Etter
utgivelsen av denne singelen ble Berlin gjerne omtalt som 'red-light
synth-pop'.
Musikkvideoen
til "Sex
(I'm A...)"
Singelens
åpenbare hitpotensiale og oppmerksomheten den fikk løftet "Sex
(I'm A...)" opp på listene, både i U.S.A. og ellers i verden. I
U.S.A. nådde singelen 62. plass (og 8. plass på dance-listen). I
nabolandet Canada ble "Sex
(I'm A...)" en stor hit med 4. plass. Den kom også inn på
singellistene i Australia og på New Zealand.
B-siden
av "Sex
(I'm A...)" bestod av låta "Tell Me Why" - som dermed
hadde vært B-side på 3 ulike Berlin-singler, i ulike versjoner.
Pga.
suksessen med singelen valgte Geffen Records å gi ut albumet
"Pleasure Victim" pånytt, med en sterk 30. plass i U.S.A.
som resultat. Til sammen er det solgt over 900.000 eksemplarer av
"Pleasure VIctim", med de inntektene det har gitt bandet og
plateselskapene. Med tanke på at innspillingen av plata ikke kostet
mer enn 30.000 kroner skulle det gi en pen fortjeneste.
"Pleasure
Victim" er Berlin-albumet fansen setter størst pris på, med
3.44 i rating på Rateyourmusic.
I
tiden etter utgivelsene av singlene, og albumet "Pleasure
Victim" var Berlin ute på 10 ukers turne i U.S.A. 1. mai 1983
opptrådte de på Daytona Beach i Daytona, Florida, 19. mai gjorde de
en konsert på ærverdige Savoy i New York, 20. mai på Hofstra
University på Long Island,og 30. mai stod de på scenen på Glen
Helen Regional Park i San Bernardino i California, på legendariske US
Festival . Foran hele 200.000 mennesker. Festivalen gikk over 4 dager, der ulike
musikksjangere ble presentert for hver dag. 28. mai var New Wave Day,
men merkelig nok ble Berlin plassert sammen band som
U2, David
Bowie og Quarterflash
på Rock Day. For John ble det en litt spesiell opplevelse, ettersom
Bowie var hans store helt på 70-tallet, mens U2 var favorittene hans
på 80-tallet.
I
et senere intervju omtalte Terri det å få lov til å opptre foran
så mange mennesker på US Festival som det beste øyeblikket i livet
hennes. I forkan av opptredenen var hun så nervøs at hun glemte å
ha på seg truse.. Og da hun under framføringen av "Sex (I'm
A...)" lå på gulvet og sparket oppover mot John fikk en
kameramann zoomet inn Terris underliv. Men opptakene ble slettet rett
etterpå på ordre fra Berlins manager.
Berlin
på US
Festival
På
en annen av konsertene på turneen opptrådte Berlin foran 50.000
mennesker, sammen med kjente band som Thompson
Twins, The
Fixx og
The Police. John
Crawford ble aldri komfortabel med å opptre foran så mange
mennesker, da han følte at han ikke hadde kontroll på lyden som gikk
ut til publikum. Han likte best å opptre i mindre lokaler der han
fikk mer nærkontakt med publikum. John Crawford: "I always
enjoyed smaller venues where I could hear and feel the crowd, not only
their energy, but also the sound of the band reverberating in the
room."
Terri
Nunn og John Crawford
Turnebandet
bestod av Terri Nunn, John Crawford (bass), David Diamond (keyboard), Ric Olsen (gitar), Matt
Reid (keyboard), og
Rob Brill
(trommer).
Rob
Brill kom til å bli et sentralt medlem av Berlin. Både som
trommeslager og låtskriver. På 70-tallet hadde han bodd i Japan, der
han deltok på mange plateinnspillinger med japanske artister.
En som ikke ble med på turneen var Daniel R. Van
Patten, som hadde vært med og startet Berlin, og som sammen med John
Crawford hadde vært bandets mest sentrale medlem. Bl.a. som produsent
av Berlins 2. album. Han valgte å gi seg i Berlin på denne
tiden, uten at det lå noen dramatikk i det. Joe Julian som hadde
spilt keyboard på bandets debutplate bodde nå i England der han
jobbet som musiker med artister om John
Foxx,
Adam & The Ants,
og Harold Budd. Han ønsket å få Daniel over Atlanteren slik at
de kunne fortsette samarbeidet, noe sistnevnte takket ja til. I
England ble Daniel kjent med den legendariske låtskriveren og
produsenten Nicky
Chinn. Og sammen
med ham tilbrakte Daniel de neste 5 årene i Europa, der han bl.a.
jobbet med
Blondie.
Daniel R. Van Patten ga seg i Berlin i 1983.
Etter
at turneen var over begynte John og de andre å jobbe med låter til
Berlins 3. album. Berlin bestod på denne tiden av Terri Nunn, John Crawford, Ric Olsen, Rob
Brill, David Diamond og og Matt Reid.
Ric
Olsen som var en rocker av en gitarist, med forkjærlighet for
Mott the Hoople, Queen,
Ian Hunter,
og David Bowie hadde et øvingslokale som Berlin brukte. Og da de
skulle holde audition der for å finne ny gitarist fant de raskt ut at
den beste gitaristen til å prøve seg på låtene deres var eieren av
lokalet. Olsen gjorde en overbevisende tolkning av
"Tell Me Why"
som både John og Terri likte, og like etter fikk han en forespørsel
om å bli med i Berlin. Ric Olsen: "We did 'Tell Me Why' a few
times and having no stake in this as someone auditioning, I played
things my way – rocked it up, and made many suggestions to the song
that John and Terri seemed to enjoy." I likhet med John var også
Ric Olsen fra Orange County, og de kjente hverandre fra ungdomstiden.
Rod
Learned som hadde spilt med Berlin i 1983 var ute av bandet. Han
hadde plutselig forsvunnet fra studio under en plateinnspilling uten
å varsle de andre, og siden var det ingen som så noe mer til ham. I
et senere intervju har han forklart at han følte for å starte et
helt nytt liv, med større fokus på sin kristne tro, og familien. I
første omgang dro Learned tilbake til Midtvesten der han kom
fra.
Berlin
i 1984: David Diamond, Rob Brill, Terri Nunn, John Crawford, Matt Reid
og Ric Olsen
Mens de tidligere hadde produsert platene sine selv
fikk de denne gang hjelp fra en av de mest annerkjente produsentene i
bransjen, Mike
Howlett. Han hadde
i sin tid introdusert Sting,
Stewart Copeland
og Andy
Summers
(The Police") for hverandre, og spilt med progrock-bandet Gong.
På 80-tallet var Howlett mest kjent for å ha produsert band som
Tears For Fears, Blancmange
og A Flock Of
Seagulls. I likhet
med Berlin var Howlett interessert i elektronica og tysk
eksperimentell musikk.
Innspillingen
av albumet foregikk mellom oktober og desember 1983, i Baby-O
Recorders Studio, i
Hollywood, California.
Produsent
Mike Howlett
Plata
som fikk navnet "Love
Life" ble
likevel langt fra eksperimentell, og mye mer smooth i lydbildet enn
"Information" og "Pleasure Victim". Noe av
'skylden' for det skal Howlett ha, med sin kunnskap om
produksjonsteknikk, de mer melodiøse låtene som John Crawford denne
gang hadde skrevet. Og bruken av moderne synther, slik som ARP
Quadra, Memory Moog, Prophet 5, Pro-One, TR808, OBX-a, DX7 og Fairligh, som hadde en fyldigere mer detaljert lyd enn synthene Berlin
brukte rundt 1981.
"Love
Life" startet vakkert med den sensuelle, filmatiske "When
We Make Love".
Det filmatiske preget gikk igjen i flere av låtene på albumet. Noe
som muligens forklarer coveret på plata, der Terri så ut som en
filmstjerne fra 40-tallet.
"Love
Life" fra 1984
"Touch"
og "Beg, Steal
Or Borrow" var
småpenge poplåter på side A på albumet før den litt røffere og
fengende "Now It's my Turn" fulgte. "Now
It's my Turn"
ble senere også gitt ut som singel, med 74. plass i U.S.A. som
resultat. Side A ble avsluttet med en ny versjon av "Dancing In
Berlin" - låta John spilte inn med bandet
Farenheit i 1981. Med Terri på
vokal og et mer pyntelig komp ble dette en annen låt enn originalen,
men med tilsvarende hitpotensiale.
I motsetning til resten av albumet
ble "Dancing In Berlin" og "No
More Words" på
side B av albumet produsert av Giorgio
Moroder. Terri og
John var ikke helt fornøyd med jobben produsent Mike Howlett hadde
gjort på de andre låtene, da de følte at de ikke var radiovennlige
nok. Berlin ønsket å gi ut hitlåter som ble spilt på radio, og da
følte de Giorgio Moroder kunne være rett mann til å hjelpe dem med
det.
Moroder
var en av de store låtskriverne og produsentene på 70- og 80-tallet,
der han bl.a. stod bak hitlåtene til Donna
Summer,
"Call Me"
med Blondie, "Flashdance"
med Irene Cara,
"Neverending Story" med
Limahl og "Cat
People" med
David Bowie. At en slik størrelse ønsket å jobbe med Berlin var en
fjær i hatten for bandet. Moroder hadde tilknytning til Geffen
Records som Berlin ga ut platene sine på, noe som kan være årsaken
til at de ble koblet sammen. Med seg på innspillingen hadde Moroder sin
faste gitartist Richie
Zito. Under
innspillingen fikk særlig Terri Nunn god kjemi med Moroder.
Også
John var fornøyd med bidraget fra Moroder, og egen innsats på
"No More Words". John Crawford: "It was fun writing
this song and collaborating with the great Giorgio
Moroder.
Actually it took me 10 minutes to write this and Giorgio Moroder came in
for 5 minutes to add his brilliance and came up with this song."
Giorgio
Moroder i 1984
"Dancing
In Berlin" ble gitt ut som 3. singel fra "Love Life",
og nådde opp på listene i Australia og på New Zealand.
Side
B åpnet med den Kim Wilde-aktige
"Pictures of You".
Etter den litt intentsigende "In
My Dreams"
fulgte nevnte "No More Words". "No More Words" var
en svært fengende låt, som også gjorde det bra på listene da den
ble gitt ut som førstesingel fra albumet, med 23. plass på
singellisten i U.S.A. i mai 1984, 5. plass på New Zealand, og 23.
plass i Australia. Låta ble også brukt i filmen "Vision
Quest".
Det
ble laget en flott musikkvideo til "No More Words", der
handlingen var lagt til depresjonstiden på 30-tallet, med unge
mennesker (som medlemmene av Berlin) som ranet banker og postkontor
for å skaffe seg penger. Det var hyret inn mange skuespillere og
brukt dyre kulisser, slik at videoen fikk preg av å være en
ordentlig spillefilm.
Musikkvideoen
til "No More Words", der Terri og John framstod som a Bonnie
& Clyde.
Både
"For All
Tomorrow's Lies" og
"Fall"
som avsluttet plata var yndige og fine poplåter. Låter som musikalsk lå
langt unna synthpopen Berlin hadde gjort seg kjent gjennom litt
tidligere.
Det
lett tilgjengelige og radiovennlige lydbildet på "Love
Life" må sees i sammenheng med påvirkningen MTV hadde på amerikansk ungdom på denne tiden, og viktigheten av å få musikken
spilt her for å nå ut til platekjøperne.
På senere CD-utgaver av "Love Life" er også
"Rumour Of Love"
og
"Lost In The Crowd"
med.
Albumet
"Love Life" ble lagt ut for salg 12. mars 1984, og etter
hvert som singlene ble spilt på radio klatret albumet oppover på
listene rundt om i verden. I USA ble det 28. plass, på New Zealand en
sterk 3. plass, i Australia 55. plass og i Canada 85. plass.
Høsten
1984 var Berlin ute på turne i U.S.A., bl.a. i byer som
Boulder og Denver. De reiste også over til Europa for å promotere
"Love Life", noe som bl.a. brakte dem til England og
deltakelse i musikkprogrammet
Razzamatazz.
|
|
|
Turneplakat
fra den amerikanske delen av turneen. |
|
John
og Terri på scenen på Rainbow Music Hall i Denver,
der
de var oppvarmingsband for Thompson Twins.
|
I
1984 opptrådte Berlin også i flere TV-show, bl.a. det svært
populære TV-programmet
American Bandstand.
Her fortalte Terri og John om prosessen bak innspillingen av låta
"No More Words", og de fortalte om merkelige ting som hadde
skjedd da de i forkant av American Bandstand hadde opptrådt på tysk
TV.
John,
Terri, David og Ric på besøk hos Dick Clark på American Bandstand
Mens
1984 ble et aktivt år med flere plateutgivelser og turne skjedde det
svært lite i 1985. Annet enn at Berlin ble redusert fra å være et
band bestående av 6 medlemmer til å bli en trio. Ric Olsen,
David Diamond og Matt Reid valgte å gi seg i bandet av ulike
årsaker. Ric Olsen ønsket å jobbe som produsent for lokale
artister, og spille med artister som
Mike Botts (Bread),
Nicolette Larson,
og Waddy Wachtel.
David Diamond ga seg pga. konflikter innad i bandet. Han hadde mer
lyst til å jobbe med egne prosjekt. David Diamond: "I
left Berlin soon after recording the Love Life album. Things were
going places that I didn't want to go, and I figured that I could
better benefit humanity on my own, free from the bondage of being
Berlin's 'middle guy' always caught somewhere between the 'John &
Terri' front end and the 'other guys' back end." Matt
Reid ga seg uten å ønske å fortelle for mye om hvorfor.
Både
Ric Olsen og Matt Reid var med og skrev låter som ble å finne på
Berlins neste album.
Berlin
bestod dermed av John Crawford, Terri Nunn og Rob Brill.
I 1985
sang Terri låta "Dancing
In Isolation" for
filmen "Better
Of Dead".
Samme år hadde hun en romanse med sanger Michael Hutchence fra
rockebandet INXS
som fikk endel oppmerksomhet i media.
I
1985 ble Berlin redusert til en trio, bestående av Terri Nunn, Rob
Brill, og John Crawford.
Selv
med Ric Olsen, David Diamond og Matt Reid ute av bandet fortsatte
krangelen - mellom Terri og John. De klarte ikke å bli enig om veien
videre. John ønsket å fortsette å lage elektronisk musikk, mens
Terri i større grad ønsket å utforske andre musikksjangere.
Likefullt klarte de å bli enig om å gå igang med innspillingen av
et nytt Berlin-album, med god støtte fra David Geffen som fortsatt
hadde tro på bandet. Ifølge Terri ble en kostbar produsent hyret inn
(Andy Richards?),
og låter spilt, uten at resultatet ble slik de håpet. Terri Nunn:
"We finished the whole record with him, and threw away $300,000
worth of material that was not working."
Produsenten
fikk sparken, og Bob
Ezrin, kjent fra
produksjoner med Alice
Cooper ("School's
Out"),
Kiss ("Destroyer"),
Peter Gabriel
("1") og Pink
Floyd ("The Wall")
ble tilbudt jobben i stedet. Ezrin var et av de store navnene i bransjen,
med et bredt kontaktnett, noe han utnyttet på denne innspillingen.
Slik at store navn som David
Gilmour (Pink
Floyd), Ted Nugent,
Elliot Easton (The
Cars), Alan
Murphy (Level
42) ble hentet inn
for å hjelpe til.
Bob
Ezrin
Berlin
var i utgangspunktet et elektroband, og alle disse kjente musikerne var
gitarister... noe
som naturlig nok bidro til at albumet "Count
Three & Pray"
fikk et helt annet musikalsk uttrykk enn de foregående albumene - til
stor glede for Terri. Terri Nunn: "
Working with these huge personalities from the rock world was a career
highlight."
Til
sammen deltok hele 8 gitarister, 6 keyboardister, 2 trommeslagere, og
en lang rekke korister og lydteknikere på plata.
Det
ble også brukt hele 6 studioer for å spille inn "Count
Three & Pray", både i U.S.A. og England. John
skrev 6 av 10 låter på albumet, men bidro ellers lite musikalsk, noe
som frustrerte ham.
De
mange gitaristene involvert og Ezrins bakgrunn fra rock gjorde
"Count Three & Pray" til en helt annen plate enn
"Pleasure Victim" og "Love Life". Fengende låter
som "Will I
Ever Understand You",
"Like
Flames", "When
Love Goes To War" og
"Trash"
var rene rockere, med røffe gitarsoloer lagt inn, og sing-a-long
refreng. Særlig "Like Flames" var en svært fengende låt
med stort hitpotensiale.
Vakre
"You Don't Know",
"Hideaway"
og "Pink And
Velvet" var de
eneste rolige låtene på plata.
Mens
innspillingen ble en nedtur for John ble den som nevnt en tilsvarende opptur for
Terri, både pga. endringen i musikkstil, musikerne som deltok på
plata, men også fordi hun her fikk vist at hun har en flott stemme
som også egner seg godt til å framføre røffere låter, som om hun
var rockesanger, slik som jentene i Heart.
David
Gilmour regnes som en av tidenes største gitarister, og for særlig
Terri var det stort at han ønsket å bidra på plata deres, og få
lov til se på mens han spilte inn gitarpartiet på låta
"Pink And Velvet". Terri
Nunn: "It was pretty
amazing, especially David Gilmour. He’s my favourite guitar player
of all time. I have never had, to this day, an experience like I did
listening to him play that day. He had, obviously, Ezrin had done Pink
Floyd’s The Wall with him, so that’s why he even bothered to come
play on our record. He didn’t know me at all or any of the guys. I sat there, my
mouth dropped open. I was like, ‘I’ll have your children – I
will do anything for you if you will just stay in my life and do this
forever!’."
David
Gilmour
John
var frustrert i
forkant av innspillingen, og ble ikke mindre frustrert
underveis. Og midtveis i innspillingen skjedde det som for ettertiden
fremstår som hovedårsaken til at Berlin ble oppløst året etter. I
1984 hadde Giorgio Moroder produsert to låter for Berlin. Som nevnt
fant Terri og Moroder tonen. Og da Moroder i 1986 trengte noen til å
framføre hans siste komposisjon "Take
My Breath Away"
hadde han Terri og Berlin i tankene. Det vil si låta ble først
tilbudt The Motels og to andre artister som takket nei før Berlin ble
tilbudt den. Moroder tok kontakt med Terri for å få henne til å
gjøre et opptak av låta, og Terris
mer sensuelle tolkning av låta falt i smak hos Moroder. Nunn: "I
was like the fourth or fifth choice, nowhere close to being the first
choice. Berlin weren’t big yet. Giorgio hadn’t told me Martha
(Motels) or these other amazing people had already sung it, of course.
They really liked my version, I got lucky."
"Take
My Breath Away" ble skrevet av Moroder og Tom
Whitlock for filmen
"Top Gun", med Tom Cruise i hovedrollen. Og var ment som en
romantisk låt som skulle spilles i en scene i filmen der Tom
Cruise og Kelly McGillis
forelsker seg i hverandre.
John ble aldri
spurt om han ønsket at Berlin skulle framføre "Take My Breath
Away", og han hatet den da han fikk høre den. Han ønsket ikke
å spille den inn, både fordi han mislikte den, og fordi den ikke
hørtes ut som en Berlin-låt. Men presset av Geffen Records og Terri
måtte John gi etter. Terri Nunn: "I was happy to go ahead, but
John Crawford hated it - he kept saying it just wasn't our sound or
the right direction for us as a band, and that if we didn't write it
we shouldn't record it. But our label insisted it wouldn't hurt us, so
we went ahead."
Singelen "Take My
Breath Away"
Til tross for
hva John mente hadde "Take My Breath Away" opplagte
kvaliterer som hitlåt, med en fengslende melodi, særegent
bassriff, og flott komp. Den ble gitt ut som singel 15. juni 1986,
uten å bli noen hit i første omgang. Det var først etter
plateselskapet hadde pushet den i markedet, og låta ble godt
eksponert i "Top Gun" - en av 80-tallets mest populære
filmer - at den ble en hit. I U.S.A. gikk den til topps i september
1986. Etter det gikk den også til topps i Storbritannia der den lå
som nr. 1 i hele 4 uker. Til topps gikk den også i land som Belgia,
Irland og Nederland. I Norge ble det 4. plass. I ettertid er dette
blitt en låt som mange forbinder 80-tallet med. Låta ble også
belønnet med Oscar og Golden Globe
for "Best Original
Song".
På
Oscar-utdelingen var det meningen at Terri skule framføre "Take
My Breath Away" live. Men fordi arrangørene kun ønsket låta
som endel av en medley sammen med de andre nominerte låtene takket
hun nei til å opptre. Noe hun angret på i ettertid.
Giorgio
Moroder og Tom Whitlock mottok bl.a. Oscar for "Take My Breath
Away".
David Diamond
som hadde gitt seg i Berlin før "Take My Breath Away" ble
spilt inn, var stolt av det hans tidligere kolleger hadde fått til,
og 'stolt' over at han ikke var med på låta. David Diamond: "But
I just felt proud. Proud that my old band mates were number one, and
proud that I hadn't played on that absolutely terrible track."
13. oktober 1986
ble albumet "Count Three & Pray" lagt ut for salg. Med
på plata hadde Geffen presset inn "Take My Breath Away" til
store protester fra John. Til tross for at låta ble en stor hit var
han fortsatt negativ til den.
Dessverre for
alle parter ble salget av plata en skuffelse, noe som var overraskende
i forhold til at "Take My Breath Away" var med, plata
inneholdt flere fengende låter, slik som "Like Flames",
"You Don't Know" og "Pink And Velvet". Og at mange
dyktige musikere hadde gitt sitt bidrag på den. I hjemlandet USA ble
det bare 61. plass, noe som var langt dårligere enn de to foregående
albumene. Det positive var at Berlin gjennom "Take My Breath
Away" hadde fått oppmerksomhet de ellers ikke ville fått, og
som brakte albumet inn på listene i land som Storbritannia (32.
plass), Sverige (40. plass), New Zealand (20. plass), Tyskland (61.
plass), Australia (38. plass), og Canada (85. plass).
Terri Nunn: "Before
'Take My Breath Away' we were only known in America, Australia
and Japan. Nobody else gave a shit. We couldn’t get arrested
anywhere else in the world and then 'Take My Breath Away' came
along and it was an international number one hit. So for the first
time, we were invited to play in many different countries that we’d
never even been in before. So that was amazing."
Albumet "Count Three & Pray"
ble ikke den salgssuksessen man hadde forventet.
Om John hadde
fått viljen sin og laget et synthbasert album er det stor sjanse for
at også det ville blitt en flopp - i en tid der new wave/synthpop var
på vei ut.
I mars 1987 ble
den svært fengende gitarlåta "Like Flames" gitt ut som
singel fra albumet. Musikkvideoen til låta ble tatt opp på toppen av
et fjell, i Red Rock Canyon i Nevada.
Musikkvideoen
til "Like Flames"
"Like Flames"
ble en hit rundtom, med
greie plasseringer i Australia, Belgia, Nederland, New Zealand,
Tyskland og Storbritannia. Men en 82. plass i U.S.A. var langt
dårligere enn plateselskapet og Berlin selv hadde forventet.
"You Don't Know" og "Pink & Velvet" ble også
gitt ut som singler, uten å nå opp noe sted. Terri Nunn: "took
us to Europe and England in a huge stadium tour. It was amazing for us
because we’d never done anything that big before."
Berlin
besøkte også barneprogrammet Saturday Superstore på BBC TV da de
var i England.
Som vanlig dro
Berlin ut på en turne for å promotere bandet og det siste albumet.
Turneen brakte dem bl.a. til Japan, for første gang. Det ble gjort
opptak av konsertene i Japan, som i ettertid ble å finne både på
plate og VHS. Berlin turnerte også Europa, sammen med britiske Frankie Goes To
Hollywood.
Berlin
opptrådte i Japan i 1987.
All reisingen,
og allerede dårlig stemning innad i bandet der John og Terri nesten
ikke pratet sammen, førte til at medlemmene av Berlin
valgte å avslutte samarbeidet da de kom tilbake til California. Terri
Nunn: "We
were so tired by the third tour, we hated each other. We hated
everything. We hated the fans, we hated ourselves, we hated our lives."
I 'voksen alder'
måtte John Crawford innrømme at han hadde oppført seg som en idiot
på 80-tallet da han var så negativ til å spille "Take My
Breath Away" og at han lot bandet gå i oppløsning pga. det.
For
utenforstående som ikke kjente problemene bandet slet med virket det
merkelig at Berlin valgte å gi seg kun et år etter at de lå som
nr.1 over hele verden.
I 1988
ble det gitt ut en samleplate kalt "Best of Berlin
1979-1988". Den inneholdt de mest kjente Berlin-låtene, samt "Blowin'
Sky High" som
ikke hadde vært ute på plate tidligere.
Etter
at Berlin ble oppløst valgte John Crawford og Rob Brill å slå seg
sammen med gitaristen Mark
Christian,
og starte bandet Big
F. Musikalsk
lå de langt unna Berlin, med rufsete gitarrock som kunne minne om
Soundgarden og andre grunge-band. John Crawford: "The Big F was
the ultimate anti-synthesizer band. We tried to make our music as raw
and pure as possible. So, no, we never had any interest in keyboards
for The Big F."
I 1989
var de ute med albumet "The
Big F".
Tekstene på plata omhandlet Johns frustrasjon over at det var slutt
mellom han og modellkjæresten
Julie. I 1993 ga de
ut EPen
"Patience Peregrine"
og albumet "Is".
Uten at noen av platene solgte noe særlig.
The
Big F ga ut 3 plater mellom 1989 og 1993.
Terri
valgte å forsøke seg som soloartist etter at Berlin ble oppløst. I
1991 var hun ute med albumet "Moment
Of Truth". Med
seg på plata fikk hun stjerneprodusenten
David Z. (Prince,
Fine Young
Cannibals).
På samme tid sang hun låta
"Romance"
sammen Paul Carrack
for filmen
"Sing",
og hun var med som sanger på plate og turne sammen The
Sisters Of Mercy.
"Moment
Of Truth" med Terri Nunn
Etter
at Big F ble oppløst forsøkte John og Terri å sette seg ned og
skrive låter for et kommende Berlin album, men begge manglet gnisten,
og de opplevde at omgivelsene heller ikke var så interessert i det de
holdt på med. Desillusjonert valgte John å forlate musikkbusinessen
helt, for heller bruke tiden på familien (han har tre barn) og firmaet
Mad Science som
solgte leker med et vitenskapelig innhold. Han ble også sterkt
engasjert i religiøst arbeid.
I 1996
ønsket Terri å fortsette som artist under Berlin-navnet. John som
eide 50% av rettighetene til navnet motsatte seg dette. Men etter en
bitter rettssak vant Terri retten til navnet. Hun satte sammen en ny
besetning av Berlin, med kun seg selv som opprinnelig medlem. I 1999
ga de ut EPene "Fall
Into Heaven"
og "Fall Into
Heaven 2". I
2000 fulgte liveplata "Sacred
and Profane"
som for det meste inneholdt gamle Berlin-låter.
Terri
begynte å gi ut plater under Berlin-navnet i 1999.
I 2002
ga hun ut studioalbumet "Voyeur"
under Berlin-navnet. En plate som verken salgsmessig eller kunstnerisk
var noen suksess.
På
2000-tallet var VH1
en av de mest populære TV-kanalene. Kanalen var
særlig populær blant musikkinteresserte som likte 70- og 80-talls
musikk, da musikkvideoene de spilte for det meste var fra den tiden.
I 2003 hadde de suksess med serien
"Bands Reunited",
der de forsøkte å samle 80-talls band som hadde blitt oppløst, for
å få dem til å opptre sammen for en kveld. Blant bandene som ble forsøkt
gjenforent var Kajagoogoo,
Frankie Goes To
Hollywood, ABC*,
A Flock Of Seagulls,
og Berlin. Forsøket på å få John til å opptre sammen med Terri og
de andre ble et av de mest sette programmene på kanalen, og noe som
førte til mye omtale på internett.
Programleder
Aamer Haleem kontaktet først tidligere Berlin-manager Perry
Watts-Russell for å råd og hjelp til å finne de tidligere
medlemmene av bandet. VH1 tok utgangspunkt i besetningen som spilte
inn albumet "Love Life" i 1984.
Watts-Russell hadde ikke tro på at
VH1 ville
klare å samle Terri og co. Han mente også at John ville bli den
vanskeligste å overtale, så derfor valgte Haleem å oppsøke ham
først - i Orange County, der John fortsatt bodde. John var skeptisk
til tanken på en gjenforening, da han fryktet at han kom til å se
'dum ut' på en scene etter å ha vært borte fra musikkbransjen i
så mange år. Men han lovte å stille opp om også David Diamond
gjorde det.
TV-teamet
reiste videre til Nashville, der Ric Olsen nå bodde og jobbet hos
gitarprodusenten Gibson.
Ric likte ideen om å samle bandet og sa ja umiddelbart: "I'll
do it, I'll do it". 3. mann på listen var David Diamond, som
jobbet som flyver og illustratør i San Francisco. Da han fikk
forelagt ideen om å samle bandet sa han ja umiddelbart. Diamond
ringte også til John Crawford for å få ham til å gi et endelig ja.
Både
Ric Olsen og David Diamond sa ja til å delta på VH1s Band Reunion
Nestemann
Haleem måtte få ja fra var Matt Reid, som i dag livnærte seg på
spille og underholde i brylluper og i barer på Long Beach i
California. Han var også en ivrig fotograf som har hatt flere
utstillinger i Los Angeles. Matt ville gjerne treffe igjen sine gamle bandkolleger, og
sa ja til å opptre så lenge han ikke måtte stå på scenen alene.
Deretter gikk turen til Los Angeles, der Berlins trommeslager på
første del av innspillingen av "Love Life" - Rod Learned -
bodde og jobbet som limo sjåfør. Han hadde ikke spilt trommer siden han forlot Berlin helt plutselig, og hadde
forlengst solgt trommesettet sitt. Ungene hans visste ikke engang at
han hadde vært 'popstjerne' i sin ungdom. Men også han likte ideen
om en gjenforeningskonsert, og takket ja til tilbudet.
Også
Matt Reid og Rod Learned syntes at en gjenforeningskonsert med Berlin
hørtes morsomt ut.
Det som
stod igjen da var å få ja fra det mest sentrale medlemmet av Berlin
- sanger Terri Nunn. Å bli spurt om å opptre med John og de andre
ble en følelsesmessig sterk opplevelse, men etter å ha fortalt om
hyggelige opplevelser fra tiden sammen, og problemene de opplevde
under innspillingen av "Count Three & Pray" sa hun ja:
"This is soo cool." På det tidspunktet hadde hun ikke
pratet med John på syv år.
Terri
Nunn
Å
treffe hverandre igjen etter så mange år ble en sterk opplevelse for
alle seks. De fikk god tid til å sette seg ned sammen og mimre
tilbake til 80-tallet. Da de etter hvert gikk igang med øvingene ble
det veldig tydelig at de fleste av dem ikke hadde spilt i band på
mange år. Men med god vilje og hjelp fikk de låter som "The
Metro" og "Masquerade" til å høres bra ut. Selve
gjenforeningskonserten ble holdt på The Roxy i Hollywood foran flere
hundre (voksne) fans av bandet. Konserten ble svært vellykket. David
Diamond: "There were no reason that this should have worked as
well as it did. And it just did."
Høydepunktet
på opptredenen var en nedstrippet akustisk versjon av "No More
Words".
Berlins
opptreden i Bands Reunited på VH1 ble svært vellykket både
emosjonelt og musikalsk.
Dessverre
førte ikke konserten til at David, Matt, John, Terri, Ric og Rod
fortsatte samarbeidet i tiden etterpå med flere opptredener eller
plateutgivelse. Men John og David holdt kontakte via telefon, og
konserten inspirerte John til å begynne å skrive låter igjen.
John Crawford: "I just had a lot of fun talking to him about
music, talking to him on the phone a little bit afterwards, and it
just kind of perked me up a little bit. I just decided to try doing,
just to write some stuff for myself, just to see what it was
like."
Inspirert
av David og sin kristne tro gikk John igang med innspillingen av sitt
første soloalbum. John spilte både gitar, bass og keyboard på plata
som fikk navnet
"Surrender"
(2005). I 2006 fulgte hans 2. soloalbum
"8 Days".
Deretter skulle det gå 9 år før John igjen gikk i studio, for å
spille inn albumet "After
Berlin".
John
Crawford har gitt ut 3 soloalbum. Bl.a. "After Berlin" fra
2015.
En som
kanskje burde fått bli med på gjenforeningskonserten i 2003, men som
ikke ble spurt, var trommeslager Rob Brill. Etter tiden med Berlin og
Big F sammen med John Crawford spilte han med artister som
Pete Droge, Crowded
House (1994), Noah
Stone (1995), Kelly
Clarkson (1997), Nicola
Graham
(1998), Alex Woodard (2005),
og Garth Reeves
(2006). Etter det har han vært trommeslager i Gary
Yerkins Band.
Terri fortsatte
å opptre og gi ut plater under Berlin-navnet i årene etter Band
Reunion-konserten. I 2005 var hun og bandet hennes ute med albumet
"4play".
Det bestod av coverlåter av bl.a. "Fashion"
(David Bowie), "Never
Let Me
Down Again" (Depeche
Mode) og "For
What It's Worth"
(Buffalo
Springfield).
Høydepunktet på plata var opptak av "No More Words" fra
Berlins Band Reunion-konsert. i 2013 fulgte albumet
"Animal". Ingen av disse platene solgte noe særlig og
fikk lite oppmerksomhet da de ble gitt ut.
"Voyeur",
"4play" og "Animal" ble gitt ut av Terri Nunn
under Berlin-navnet mellom 2002-2013.
Daniel
Van Patten som var med og starte Berlin døde 2. juli 2013, 60 år
gammel. De seneste årene hadde han bodd i Belize, der han jobbet som
musiker. Han etterlot seg kone og et barn.
I
foerbindelse med Thanksgiving i november 2015 kom Terri Nunn med
familie på besøk til Ric Olsen med familie for å feire dagen
sammen. Over middagsbordet bestemte de to seg for å gjøre en
opptreden sammen. Og like etter stod de på scenen på The
Basement East, der de framførte " No More Words" med hjelp
fra det lokale coverbandet Guilty
Pleasures.
Opptredenen
ga mersmak, og like etter ble John Crawford, David Diamond og Matt Reid
kontaktet for å høre om de også kunne tenkt seg å gjøre et lite
comeback, noe de takket ja til. 19. desember 2015 kunne en stolt Terri Nunn ønske
Ric, John, David, John og Matt velkommen opp på scenen, i forbindelse
med en Berlin-konsert. Sammen
framførte de "Now It's My Turn" fra 1984.
Terri
fikk med seg John Crawford, Matt Reid, David Diamond og Ric Olsen på
scenen i desember 2015.
Like
etter, i januar 2016 fikk Terri igjen besøk av noen av sine gamle
bandkolleger, da David og John spilte med på "Now It's My
Turn", på The Rose i Pasadena, California.
I
august 2016 opptrådte Ric Olsen sammen med Terri og Berlin på
Nashvilles City Winery, der de bl.a. framførte "Take My Breath
Away".
Gjesteopptredene
ga håp om at Terri og John kunne samarbeide igjen, og i august 2016
ble det kjent at Terri, John og David jobbet med låter til et nytt
album, et album som muligens ville bli gitt ut i 2017. Og som deretter
ville bli fulgt opp med en turne.
David
Diamond, Terri Nunn og John Crawford sammen i 2016.
I
desember 2017 var albumet ennå ikke klar for utgivelse.
|