|
Billy Joel (William
Joseph Martin Joel):
Født 9. mai 1949, Hicksville, Long Island, New York, U.S.A.
|
Selv om Billy Joel
aldri har vært kritikernes favoritt, har han likevel vært svært
populær hos platekjøpere verden over. Som en av de mestselgende
artistene som har vært, med hele 150 millioner solgte plater. Med det
er han inne på topp 20 listen over tidenes mestselgende artister. Joel
har hatt store albumsuksesser både på
70-, 80-, og 90-tallet. Særlig i hjemlandet U.S.A. har han hatt
et solid grep på publikum med nr. 1 album som "52nd Street",
"Glass Houses",
"Storm Front"
og "River of
Dreams". Han
har også mottatt hele 6
Grammys
(amerikanernes spellemannspris) for sin musikk.
Med sin pianobaserte
musikk hentet han inspirasjon fra The Beatles og den amerikanske
Broadway tradisjonen. "The
Piano Man", er
et navn som ofte er blitt brukt om ham. Det er også navnet på en av
hans mest kjente låter. Han har i alle år blitt sammenlignet med en
annen piano legende - britiske Elton
John. Disse har også i alle år
hatt en gjensidig respekt for hverandre, noe som har resultert i flere opptredener
sammen.
I Norge har Billy
Joel aldri vært det helt store navnet. Her vil han nok først og
fremst bli husket for 1983 hitèn "Uptown Girl", og
giftermålet med modellen Christie Brinkley.
Billy
sammen med sin mor Rosalind. Han skrev senere
en sang til henne
kalt "Rosalinda's Eyes" på albumet "52nd street".
Billy vokste opp i Hicksville på Long Island, New York.
Begge foreldrene var jøder. Faren
Howard
(født Helmut) var født i Tyskland, hvor Billys bestefar
Karl Amson Joel
hadde eid en klesfabrikk som ble overtatt av nazistene før krigen. Moren
het Rosalind
Nyman, og var
født inn i en jødisk familie i England. I barndommen hadde hun kommet
over til U.S.A. der familien slo seg ned i Brooklyn, New York. Billys far
kom til U.S.A. i 1942. Det meste av Joels familie på farsiden, som
ble igjen i Europa havnet i Auschwitz. Moren og faren traff
hverandre på The
City college of New York,
i forbindelse med en filmoppsetting av
"Pirates of Penzance".
Billy har en
søster som heter
Judith.
Billys far var en anerkjent
pianist, og han inspirerte Billy til å ta pianotimer da han var
liten. Han gikk også til undervisning hos
Morton Estrin og
Timothy Ford.
Interessen for musikk var så stor at han ikke brydde seg om sport og
andre aktiviteter i barndommen.
Da Billy var 11 år ble
foreldrene skilt. Faren Howard flyttet da tilbake til Europa, og
Wien i Østerrike. Faren hadde aldri helt funnet seg til rette i
U.S.A. selv om han med årene hadde bygget opp sitt eget firma innen
hårpleie. Billy Joel: "My
parents were divorced right around the time Kennedy was elected
(1960), My father wasn’t around when I was growing up. As a matter
of fact, I had no contact with him at all until my 20s."
Billy og
faren Howard (Helmut) i et avisbilde fra 1984.
I Wien fikk faren ny kone, og
en sønn kalt Alexander -
som dermed ble Billy Joels halvbror. Også denne Alexander har utmerket seg
på piano i voksen alder, da med klassisk piano som spesialitet. Han
flyttet senere til California, noe som gjorde det lettere for de to
brødrene å ha kontakt. I 2008 ble Alexander Joel utnevnt til
direktør på statsteateret i Braunschweig, Tyskland.
Billys yngre
bror Alexander.
Da Billy vokste til ble han en
ungdomsrebell som var med
i gategjenger. Han var også aktiv innen konkurranseboksing. I en kamp brakk han nesen,
noe som satte en stopper for den karrieren.
I ungdomsårene delte han tiden mellom
boksingen og pianotimene.
En
ung rebell fra Long Island
Etter å ha sett
The Beatles
opptre på The Ed Sullivan Show i 1964, bestemte han seg for
at han en dag skulle bli musiker på heltid. Også en konsert med
James Brown
da Billy var 13, gjorde inntrykk. I 1963 kjøpte Billy seg et lite
orgel. På samme tid søkte han etter et passende Long Island band han kunne ble med i. Etter en stund fant han fram til
The Echoes, et band som hadde spesialisert seg i å gjøre
coverversjoner av låtene til britiske band. Sammen ble de raskt en
stor attraksjon i New York området. Dette overbeviste unge Joel om at
framtiden hans lå innen rocken, så han sluttet på High school noen
måneder før avsluttende eksamen, for å kunne konsentrere seg om
musikken.
En
lovende pianist fra Long Island, New York.
Som 16 åring - i 1965,
begynte han også som sessionmusiker hos Kama Sutra Productions. Bla
han spilte han piano på Shangri-La's
store hit "Leader of the
Pack", og
"(Remember) walking in the sand".
Låter som genererte store pengesummer for bandet, og de to brødrene
som eide studioet. Men Billy som spilte piano, fikk ikke en
krone.
På kveldene opptrådte
Billy sammen med The
Echoes. The
Echoes endret navn to ganger i 1965 og 1966, til The Emeralds
og The
Lost Souls.
Billy
Joel sammen med The Echoes. I 1967 forlot han
bandet til fordel for Long Island bandet The Hassles,
der han ble med som keyboardist.
I 1967 ga de ut
det selvtitulerte debutalbumet "The
Hassles".
Singelen "You've
Got Me Hummin"
oppnådde 112. plass på Billboards singelliste. Joel skrev flere av
låtene på albumet.
Hassles
selvtitulerte album.
Etter det første
albumet forlot vokalisten John
Dizek bandet. Joel
tok over som sanger i tillegg til at han fortsatt spilte keyboard. På
bandets 2. album "Hour
of the Wolf" fra
1969, skrev Billy de fleste låtene på albumet. De to Hassles
albumene har senere blitt gjort tilgjengelig under andre navn, og
gjerne blitt presentert som Billy Joel utgivelser. Noe som nok har
forvirret fans av ham. "Further
than Heaven"
som inneholdt låtene fra "Hour of the Wolf" ble gitt ut
under Billy Joels navn, og med et nyere bilde av ham.
Innspillingen av
Hassles platene foregikk parallelt med
skolegangen til Billy - som han avsluttet ved
Hicksville High School.
Normalt sett skulle han ha
blitt tatt inn i militær tjeneste og sendt til Vietnam, men ettersom
han stod oppført som forsørger for sin enslige mor og yngre søster,
slapp han å tjenestegjøre.
I 1969 ble The
Hassles oppløst. Joel dannet da en duo sammen trommeslageren Jon Small fra The
Hassles.
Sammen kalte de seg
Attila. Uten gitarer, men med diverse typer
orgelspill skapte de et heavy psykedelisk lydbilde man ikke hadde
hørt før. De ga ut albumet "Attila"
i 1970. På forsiden av coveret var de to avbildet som barbarer. Men
selv om plata hadde et
særegent lydbilde (med overdreven bruk av tunge keyboards: webmaster), ble "Attila" en fiasko salgsmessig.
Billy Joel
(til venstre) som medlem av Attila.
Billy Joel: "A
power duo, very sort of heavy metal. We were gonna be like
Led Zeppelin,
and destroy the world with amplification."
Etter kun 12 konserter
sammen ble bandet oppløst, da all skrikingen gikk utover Joels
stemme. Joel: "I looked at the drummer and said 'I can't do this
anymore'. And that was the end of Attila, thank God."
Billy
Joels forsøk på å spille barbar ble en fiasko. Her fra
coveret på "Attila" albumet.
At Joel på samme
tid innledet et forhold med Elizabeth
Weber Small -
kona til Small, gjorde ikke tingene bedre.
Det endte også med at hun forlot Small til fordel for Joel. Elizabeth
og Billy ble gift i 1973. I en periode fungerte hun også som manager
for Billy. Ekteskapet varte fram til juli 1982.
Etter dette begynte
Joel som skribent i et musikkmagasin kalt Changes. Han laget også
reklamesnutter for TV innimellom. På samme tid gikk Joel inn i en
depresjon. Han prøvde bl.a. å ta livet sitt ved å drikke en flaske med
møbel polish. Etter sitt mislykkede selvmordsforsøk ble han innlagt
på Meadowbrook Hospital, hvor han fikk hjelp til å overvinne
depresjonen.
Et vendepunkt ble det da han i 1970 fikk muligheten til å opptre på
baren The Gaslight.
Billy Joel: "when
nobody else would hire me as a soloist, a woman named
Penny something,
who owned The Gaslight let me sing." Etter det fulgte også
spillejobber på plasser som
The Bitter End,
og The Village
Gate. Joel
returnerte for alvor tilbake til musikkbusinessen i 1971, da han skrev kontrakt med
plateselskapet Family Productions. I kontrakten ble han også bundet til
søsterselskapet Ripp, for resten av livet... Joel var ikke klar over
omfanget av kontrakten da han skrev under, men den kom til å
forfølge ham i mange år. Ripp fikk nemlig andeler av
platesalget hans til langt ut på 80-tallet. I
november 1971 kom debutalbumet "Cold Spring Harbor". (Navnet
var hentet fra en liten by på Long Islands' nordkyst).Og her
framstod Joel som en dyktig sanger/songwriter. Borte var alle
tendenser til psykedelia. I stedet var det et jordnært, nakent
lydbilde Joel presenterte på plata, inspirert av The Beatles. Med
sterke låter som "She's got a Way" og
"Everybody loves
you now". Men pga. en feil ved masteringen av plata, ble tapen
spilt inn på for høy hastighet. Feilen ble ikke rettet opp før i
1984. Dette la selvfølgelig klare begrensninger på interessen for plata, som ikke nådde albumlistene i
U.S.A. Men for Joel personlig
må plata ha vært en fin start, som viste med all tydelighet hvilket
lydbilde han burde videreutvikle. Selv er han ikke fornøyd med plata,
og har i intervjuer omtalt den som: "terrible."
Etter
albumutgivelsen dro Joel ut på turne som ble godt mottatt. Joel
vekslet her mellom å synge sanger, og å fortelle morsomheter i ren
stand up stil. Joel var heller ikke fornøyd med lydkvaliteten på
turneen. Og like etter mistet han manageren sin.
Om ikke dette var nok, hadde plateselskapet hans store økonomiske
problemer, noe som gjorde at han ikke fikk gitt ut det neste albumet
så raskt som han ønsket.
Også problemene rundt kontrakten
han hadde skrevet under på i 1971 hindret ham i å lage en ny plate.
Joel måtte hyre inn advokater til å ta seg av det juridiske. Først i
1974 ble saken avgjort, og Joel kunne se framover igjen. Tidlig
i 1972 flyttet han til Los Angeles med sin tilkomne
Elizabeth. Der tok
han kunstnernavnet Bill
Martin, og livnærte seg ved å spille
piano på nattklubber. Mot slutten av året tok han opp
turnevirksomheten igjen. På
samme tid ble
"Captain Jack" en undergrunnshit på
østkysten. Låta var spilt inn på en radiostasjon i
Philadelphia litt tidligere. Og plutselig ble det et en kamp mellom
plateselskapene om å signere Joel. En kamp Columbia Records
vant. Men pga. avtalene Joel hadde gjort tidligere, måtte
Columbia betale 25 cent for hvert solgte Joel album til Ripp, og
de måtte ha med logoen til Family på hvert album Joel ga
ut. Billy
Joel er demokrat, og i 1972 deltok han i kampanjen til George
McGovern, for å
få ham valgt til amerikansk president. Høsten
1973 ble "Piano Man" gitt ut på Columbia
Records. Og
etter en treg start økte salget jevn og trutt til den endte på
en 27. plass på billboards albumliste, våren 1974. Godt hjulpet av tittellåta
"Piano Man" som ble en hit i
U.S.A. (25. plass). Den regnes ennå
idag som noe av det beste Joel har laget. I denne stemningsfulle
pianoballaden synger Joel om de menneskene han så mens hans
spilte på nattklubbene i Los Angeles. Joel skrev
"Piano Man" mens han hadde engasjement på
The Executive room
på Wilshire Boulevard i L.A. Også låta "Travellin'
Prayer" ble en Billboard hit i
U.S.A. (77. plass). Sommeren
1973 dro Joel på turne som oppvarmingsartist for J. Geils band
og The Doobie Brothers. Deretter
dro han igjen i studio for å spille inn sitt neste album "Streetlife
Serenade". Han fikk med seg Michael Stewart
som produsent.
Den nådde omtrent samme plassering som "Piano Man",
med en 35. plass. Den ga ham også en hit i "The
Entertainer". Samt en rekke utmerkelser. Billy Joel var nå
iferd med å bli etablert som artist. Deretter
signerte han kontrakt med James William Guercio og Larry
Fitzgerald, og deres selskap
Caribou. Han flyttet også fra
California til New York, da Caribou hadde hovedkvarter
der. Flyttingen
tilbake til hjemtraktene ble markert i de klassiske Joel låtene
"New York State of Mind", og
"Say goodbye to
Hollywood", som begge var å finne på 1976 albumet
"Turnstiles". Sistnevnte var med sitt storslåtte
lydbilde også en hyllest til Phil Spector. Men
innspillingen
av "Turnstiles" gikk ikke så bra. Joel ble mer og mer
irritert på produsent Guercio. Det endte med at han produserte
plata selv. Etter at plata var ferdig, forlot han også Caribou, og
ansatte deretter sin kone som sin nye manager. Han dro så på
en større turne i U.S.A. Selv
om platene til Joel hadde solgt bra til nå, var det hans neste
album "The Stranger"
fra 1977, som ga ham
stjernestatus. Anført av hitlåter som "Just
the Way you are" (nr. 3 i
U.S.A),
"Movin' Out",
"Only the good dies young", "The Stranger" og
"She's always a
Woman".
Også "Vienna"
og "Scenes
from an Italian Restaurant" regnes
blant Joels klassiske låter. "Vienna"
handlet indirekte om hjembyen
til Howard Joel, faren til Billy. Men mer direkte handlet den om en 90
år gammel dame som Billy så der, som kostet gatene til tross for sin
høye alder. Hun ønsket å føle at hun kunne brukes til noe nyttig.
Billy tenkte da at i U.S.A. ville hun ha blitt "stuet bort"
på et eldrehjem, mens her blir hun verdsatt. Billy så for seg at
også han ville ha det sånn når han ble gammel, om ikke han fikk det
i U.S.A. kunne han jo bare reise til Wien: "Vienna waits for you..". Mange
av Joels låter har blitt covret av andre artister. En av de mest
kjente tolkningene som er gjort er "Just the way you are"
med R&B/soul-legenden Barry
White. Med sin dype
basstemme ble "Just the way you are" gjort om til en mer
innsmigrende "late-night" utgave i Whites versjon. Mye av årsaken til suksessen
til "The Stranger" skyldtes produsent
Phil Ramone. En fyr som tidligere hadde produsert
Art Garfunkel
og Paul
Simon, og som kom til å produsere flere av de
påfølgende suksessplatene til Joel. Han bidro med et
renere og mer polert lydbilde på låtene til Joel. Produsent
Phil Ramone
"The
Stranger" nådde 2. plass i U.S.A. men den fortsatte å selge bra i
årene etter, slik at den i dag er oppe i et salg på hele 7
millioner eksemplarer. "The Stranger" ble også Joels
første internasjonale suksess, med 2. plass på albumlistene i
Australia og New Zealand, 3. plass i Japan. De fleste anser
"The Stranger" for å
være den beste han har laget. Albumet, og låta "Just the
way you are" fikk hver sin Grammy
(Amerikanernes spellemanspris) som beste album og låt
det året. På
den tiden "The Stranger" ble gitt ut, fikk Joel også satt
sammen sitt eget backingband - senere omtalt som
Billy Joel Band.
Blant musikerne som deltok på "The Stranger", var
Richie Cannata
(saksofon, fløyte m.m.),
Liberty DeVitto
(trommer), og Doug
Stegmeyer
(trommer). Sammen med folk som Russell Javors (gitar) og David Brown
(gitar) utgjorde de den første utgaven av Billy Joel Band. Billy
Joel Band, med Richie Cannata midt i bildet, og Billy Joel til
høyre for ham. Med
disse i ryggen dro Billy ut
på turne igjen, den lengste han
hadde vært på hittil. Med 54 konserter i Europa og U.S.A. Med
årene har det naturlig nok vært flere endringer i backingbandet.
Multi-instrumentalisten Mark
Rivera er blant de
mest markante medlemmene av bandet. Han har fulgt Joel siden 1982.
Cannata har fulgt Joel siden starten, helt fram til i dag (2010), med
noen avbrekk. Suksessen
med "The Stranger" gjorde at forventningene til det
neste albumet "52nd street"
ble høye. Joel og
Ramone gjorde det de kunne for å kopiere oppskriften fra det
foregående albumet. Bl.a. gjennom balladen "Honesty",
som kan sees på som en videreføring av "Just the Way you
are". Samtidig gjorde de "52nd Street" litt mer
sofistikert og jazzete enn "The Stranger". "52nd street".
Joel lot seg avbilde med trompet flere steder
på coveret, men han spilte ikke på instrumentet. En
annen populær låt på plata er
"My life"
(3. plass i U.S.A.). Billy
skrev den som en barlåt, der han så for seg noen voksne menn som
sitter og drikker for å glemme hverdagsproblemene. Billy Joel: "I
pictured a whole bunch of people sitting at a bar, and turning
around and raising their glasses, and going Ì don't care what you
say anymore, this is my life."
Donnie Dacus
og Peter Cetera
fra Chicago
koret på låta. "52nd street"
gikk rett til topps i U.S.A da den kom ut i oktober 1978,
og ble der i 8 uker. Den solgte over to millioner kopier. Den
gikk også til topps i Auatrlia. I Storbritannia nådde plata 10. plass, mens i Norge fikk Joel sin første
plassering på VG-lista med en 5. plass. Han var nå i rockens
førstedivisjon. Også "52nd Street" fikk Grammy som
beste album. Men til tross for det store salget og Grammy
prisene, ble Joel aldri helt akseptert hos musikkskribentene.
Noe Joel tok seg nær av. "52nd street"
ble som første plate gitt ut på CD i U.S.A. av Sony
music. I 1982. I
1980 fulgte han opp med nok et suksessalbum i "Glass Houses".
Den ble hans 2. listetopp i U.S.A. Der den toppet i 6 uker.
Albumet ga ham også hans første listetopp på singellisten med
3. singelen fra albumet "Still
rock'n roll to me". I
Norge nådde albumet 2. plass, mens det ble 9. plass i
Storbritannia.
Glasshuset på
coveret av "Glass houses" tilhørte Billy Joel selv. Han
hadde bodd der siden 1977.
Plata
var røffere i kanten enn de foregående albumene. Noe som kan
sees på som Joels forsøk på å henge seg på new wave/post
punk
bevegelsen på den tiden. Med band som Television,
Blondie,
og Magazine. Musikerne
Billy hadde med seg på "Glass Houses". Fra venstre : Liberty
DeVitto, Doug Stegmeyer, Russell Javors, David Brown, og Richie
Cannata. I
1981 ga Bill Joel ut livealbumet "Songs from the Attic". Et
album som konsentrerte seg om låtene fra før han slo gjennom
for alvor i 1977. Det første også til at de gamle låtene
"Say goodbye to Hollywood" og "She's got a way"
påny ble hits i 1981, med topp 40 plasseringer. Albumet solgte
bra, med 8. plass i U.S.A. 3. plass i Japan, og en flott 12. plass i
Norge. "Songs from the Attic"
ga
også Joel litt bedre tid til å gjøre ferdig sitt neste
studioalbum. Et album som skulle hjelpe ham til å bli tatt mer
seriøst som låtskriver. I
1982 ble Joel utsatt for en stygg motorsykkelulykke, som gjorde
at han trengte langt tid på å bli bra igjen. Like etter ble
han skilt fra sin kone Elizabeth.
Høsten
1982 ble albumet "The Nylon Curtain"
gitt ut.
Plata handlet om etterkrigstidens U.S.A. Og barna som vokste da - deriblant Joel selv. Historien
starter i den lille kullbyen "Allentown" i
Pennsylvania, som var preget av resesjon. Slik så mange andre
amerikanske industribyer på den tiden. Musikalsk hentet plata mye fra The Beatles, da det var et band som
påvirket Joel og mange andre unge amerikanere på 60-tallet. Beatles
inspirasjonen var tydeligst i
"Laura", "Surprises"
og "Scandinavian
Skies". Med
Beatles-aktige strykere. "Scandinavian
Skies" handlet
om en flytur over Skandinavia. Joels omtale av Norge var lettere
eiendommelig: "We watched the power fall inside the Oslo hall.
While all the cold Norweigians cried." hmm.. "Allentown"
ble gitt ut som singel fra "The Nylon Curtain",
med 17. plass på Billboard. Som nr. 17 lå den i hele 6 uker! noe som
ble et litt spesielt fenomen. "Pressure"
nådde 20. plass, mens "Goodnight
Saigon" nådde
56. plass på den amerikanske singellisten. "The Nylon Curtain"
var en perle som også mottok fine anmeldelser i
pressen. Men salgsmessig ble det en nedtur med en 7. plass i U.S.A og
en 27. plass i Storbritannia. I Norge nådde den ikke opp.
"The Nylon Curtain"
Etter denne litt
innadvendte temaplaten fulgte Joel opp med en mer kommersiell plate i "An Innocent
Man" fra 1983. Hvor "The Nylon Curtain" var veldig
"Beatlesk", var denne en hyllest til 50-talls musikken, som
han selv vokste opp med.
Med låter som "Tell her about it", "The Longest
time", "Careless Talk" og
"Uptown Girl".
Sistnevnte ble en monsterhit verden over i 1983 med flere
førsteplasser, blant annet i Storbritannia og Australia. I Norge ble
det en fin 3. plass, som Joels eneste store hit her i landet. 3. plass
ble det også i U.S.A.
"Uptown
Girl". "An
Innocent Man" endte opp som en av de mest
kjente låtene fra det glade 80-tall. "Tell her about
it" gikk til topps i U.S.A. Som den 2. singelutgivelsen med
Joel, til å gå til topps der.
. Også tittellåta "An Innocent
Man" gjorde det bra på singel. Albumet nådde 2. plass i Storbritannia, 8. plass i U.S.A. og 9. plass i Norge. Albumet solgte i flere
millioner eksemplarer. Likefullt var det et stykke opp til de
tidligere storselgerne. Parallelt
med innspillingen av plata hadde Joel truffet fotomodellen Christie
Brinkley, og hun ble en viktig del av albumet "An Innocent
Man". 7 av 10 låter på plata handlet om henne. Bl.a.
"Christie Lee". Og hun deltok i musikkvideoene til singlene.
Noe de fleste av oss husker godt fra den fornøyelige videoen til
"Uptown Girl". De ble også gift våren 1985.
|
|
|
|
|
Christie Brinkley |
|
Christie
Brinkley var en populær dame blant gutta. |
Det store navnet i
musikkbransjen i verden på midten av 80-tallet var Michael
Jackson. En dag fikk Billy telefon fra mannen som nettopp hadde
vært nr 1 over hele verden med låter som "Billie
Jean" og
"Beat it",
med spørsmål om de skulle lage en plate sammen. Billy tente på
ideen, og ville gjerne jobbe med Michael. Men etter den
telefonsamtalen hørte ikke Billy mer fra ham. Billy Joel (til VG,
i 1984): "Lyder flott. Jeg skal spandere øl og pizza på deg i studio,
svarte jeg. Siden har jegikke hørt fra ham. Det er synd, for jeg skulle gjerne gå i studio
med andre mellom mine egne innspillinger og turneer." Til
VG kunne Billy også fortelle at han hadde vært i Norge to ganger for
å opptre, men at begge gangene hadde utstyret hans sviktet før
konserten.
I
1985 kom også det doble samlealbumet "Greatest Hits Vol. 1 &
2" som til slutt solgte i 4 millioner eksemplarer. Til platene
hadde Joel laget to nye låter i "You're only Human"
og
"The Night is still young". Førstnevnte ble en topp 10 hit
i U.S.A.
I 1985 nådde
samleplaten topp 10 i land som U.S.A. Storbritannia, Australia, Japan
og New Zealand (1. plass). I årene som fulgte kom det stadig nye
utgaver av denne samleplaten, med ulike tracklister. Men om man legger
sammen salget av platene, blir det hele 10,5 millioner solgte
eksemplarer - bare i U.S.A. Som den 6. mest solgte platen i amerikansk
musikkhistorie. Bl.a. foran alle Beatles og
Elvis Presley
platene (ref.
Wikipedia).
"Greatest Hits Vol. 1 &
2" er en av tidenes mest solgte plater.
I 1985 deltok Billy
Joel på veldedighetskonserten Farm Aid. Bl.a. sammen med John Mellencamp
og Randy
Newman.
Han deltok også på innspillingen av
"We are the World",
som endel av U.S.A. for Africa. Sammen
med USAs mest kjente artister. Singelen solgte i hele 20 millioner
eksemplarer. Billy
Joel under innspillingen av "We are the World". Her
sammen med Cyndi Lauper og Bruce Springsteen. 29.
desember 1985 ble Billy far for første gang - da han og Christie fikk
datteren Alexa Ray.
I likhet med faren viste hun tidlig et talent for musikk. Hun skrev
egne låter allerede da hun var liten unge. Billy lærte henne å
spille piano, og senere gikk hun til undervisning for å lære
klassisk piano. Da hun var 17 år begynte hun å gjøre opptredener. I
2006 ga hun ut sin første EP, kalt "Sketches". En
to år gammel Alexa oppå pianoet til pappa Billy Joel. Sommeren
1986 var Joel tilbake med en ny låt i "Modern Woman", som
var laget til filmen "Ruthless People". Den ble en topp 10
hit i U.S.A., og en fin smakebit fra det kommende albumet "The
Bridge" fra juli 1986. Også dette ble en suksess med over to
millioner solgte eksemplarer. Med 2. plass i Australia og Japan, 7.
plass i U.S.A. og 13. plass i Norge. Billy
Joel i studio under innspillingen av "The Bridge". Men mange mente at Joels klassiske
periode som artist nå var over. På
"The Bridge" gjorde han for første gang duett med andre
artister, i "Baby Grand" sammen med
Ray Charles, og i
"Code
of Silence" med Cyndi
Lauper. Også keyboard legenden
Steve
Winwood deltok på plata. Platas store beholdning var rockeren
"A
Matter of Trust" hvor Joel fikk vist hvilken stemmeprakt han er i
besittelse av. Låta "Big Man on Mulberry Street" ble brukt
som kjenningsmelodi i TV -serien "Moonlighting" med
Cybill
Shepherd og Bruce Willis. Både
"Modern Woman" og "A Matter of Trust" ble topp 10
hits i U.S.A. Billy
Joel fikk æren av å jobbe sammen med Ray Charles før
sistnevnte døde. I
juni 1987 dro Joel på en større turne til Sovjetunionen, som en av
de første vestlige artister til å besøke det (da) lukkede landet.
Med seg på turen hadde han hele familien sin, og 9 musikere. Han
gjorde 3 konserter i Leningrad og 3 konserter i Moskva. I tillegg til
egne hits - som dekket perioden fra "The Stranger" til
"The Bridge" - gjorde han flere coverversjoner. Bl.a. "Back
in the U.S.S.R."
(The Beatles) og "The
Times they are A-changing" (Bob Dylan).
"Back in the U.S.S.R." ble også gitt ut som singel, som
første singelutgivelse med en låt han selv ikke hadde skrevet. Billy
og kona Christie under turneen i Sovjet. Besøket
i Sovjet resulterte
i det doble livealbumet "Kohuept"
(betyr konsert). Plata
ble ingen suksess, med kun 38. plass i U.S.A. Men for Joel var turneen
en stor opplevelse, der han møtte mange interessante mennesker, og
fikk et innblikk i livet i Sovjet. Bl.a. møtte han en klovn! ved navn Viktor.
Møtet med ham inspirerte Joel til å skrive "Leningrad"
- en av hans flotteste låter. Den ble å finne på albumet
"Storm Front" fra
1989.
Billy
Joel ble tatt godt imot i Russland. Selv om liveplata fra
turneen solgte så bra.
Og Joel ble inspirert til å skrive
låta "Leningrad".
I
1988 hadde Joel stemmen til Dodger i
Disney filmen
"Oliver and
Company". I
august 1989 sparket Joel sin manager gjennom mange år -
Frank Weber, pga. mistanke om underslag av penger. Joel fulgte opp dette med å
kreve ham for 90 millioner dollar, som han mente han skyldte ham. På
samme tid ble Joel lagt inn på sykehus med nyrestein.
Hyggeligere var det at Joel i
1989 fikk æren av å synge den amerikanske nasjonalsangen på
idrettsarrangementet Super
Bowl. Å synge her er noe
av det største en amerikanske artist kan oppleve. Turbulensen
på denne tiden hindret ikke Joel fra å jobbe med et nytt
studioalbum. 31. oktober 1989 ga han ut
"Storm Front",
som sitt 12. studioalbum
så langt. "Storm
Front" Albumutgivelsen
ble anført av den
merkverdige singelen "We
didn't start the Fire", hvor Joel
ramser opp en hel rekke begivenheter og stedsnavn fra historien, sett
fra et amerikansk ståsted. Som om han var en historielærer. Og det
var historielærer Joel en gang i tiden ønsket å bli. Han er også
lidenskapelig opptatt av historie. Billy Joel: "I'm a history
nut. I devour history books. At one time I wanted to be a history
teacher." Det går historier om hvordan låta er brukt i
historieundervisningen i amerikanske skoler. Og enkelte har litt
flåsete sagt at de ikke trenger å lære mer om det 20. århundre,
enn det som blir omtalt i "We didn't start the Fire". Singelen
ble en stor suksess, med 1. plass i U.S.A. Den ble også en topp 10
hit i mange andre land, men ikke i Norge. Også
albumet "Storm Front" gikk til topps i U.S.A. Noe den også
gjorde i Australia. I Storbritannia, Japan, New Zealand, og Østerrike
ble det topp 10. Dette
viste at Joel fortsatt
hadde en stor stjerne hos mange. På plata fantes det perler som
"Leningrad",
"I got to Extremes"
og
"The Downeaster Alexa",
hvor Joel forteller sine historier på en fascinerende måte. I sistnevnte låt
er han skipper på en båt som opplever "svart hav", og som derfor må
dra lenger og lenger ut fra kysten for å finne fisk, slik at han kan
brødfø familien sin. Konflikten med eks. manageren, inspirerte Joel
til å skrive låtene
"All About Soul"
og "The Great
Wall of China". "Storm
Front" ble produsert av Foreigner mannen
Mick Jones. Noe som betydde
en ende på det lange samarbeidet med Phil Ramone. Deretter
dro Joel igjen ut på turne, som denne gang varte i 15 måneder. Han opptrådte
for utrolige 4.3 millioner mennesker på turneen. I 1990 ble han i retten
tilkjent 2 millioner dollar fra sin eks. manager Frank Weber. En sum langt lavere enn
den han hadde krevd. I
1991 gikk Garth Brooks til topps på de amerikanske country
listene
med Joel låta "Shameless".
Den var opprinnelig å finne på nevnte "Storm Front". I 1992 gjorde Joel
coverversjoner av "All shook up" og
"Heartbreak Hotel"
til filmen "Honeymoon in Vegas". Ellers var dette rolige år
for Joel musikalsk sett.
I 1992 ble Joel invitert inn i
Songwriters Hall of Fame.
I
1993 var Joel tilbake med et nytt studioalbum, kalt
"River of Dreams".
Og igjen klarte han å skape en storselger av dimensjoner. Plata
debuterte på førsteplass i U.S.A. Hvor den holdt seg i tre uker. Den
gikk også til topps i AustraIia. I Storbritannia nådde den 3. plass, mens i Norge klarte den en 8. plass. Til
tross for flott platesalg, og svært mange dyktige musikere til å
hjelpe Joel med innspillingen av plata, var ikke "River of Dreams"
noen milepæl i hans diskografi. Til det var låtmaterialet for svakt.
Joel brukte også lengre tid i studio for å spille inn "River of
Dreams", enn noe annet album han hadde laget. Mange
ser på det litt svake låtutvalget på "River of Dreams"
som et uttrykk for at Joel var gått litt lei, og ikke lenger hadde
samme inspirasjonen som før. Og på samme tid proklamerte Joel at
dette var den siste plata med nye låter som han kom til å spille
inn. Noe han også uttrykte i låta som avsluttet "River of
Dreams" -
"Famous Last Words":
"And these are the last words I have to say. It's always hard
to say goodbye. But now it's time to put this book away. Ain't that
the story of my life." Nå
kom det en utgivelse til med Joel, men den deltok han minimalt på
selv, i tillegg til at det var en klassisk utgivelse. Det
litt merkelige albumcoveret, med en sovende Billy Joel? på forsiden,
var tegnet av Joels kone Christie Brinkley. Senere ble det kåret til
beste albumcover i 1993, av det store musikkmagasinet
Rolling Stone.
Albumet
"River of Dreams" Det
var den gospelinspirerte singelen
"River of Dreams"
som ble det store trekkplasteret på
plata. Koringen i bakgrunnen, Joels flotte pianospill og refrenget
gikk "rett hjem" hos platekjøpere over hele verden. I U.S.A.
ble det 3. plass, mens i Australia gikk den til topps. Topp 5 ble det
i land som Storbritannia, Østerrike, Sveits of Frankrike. I Norge ble
det 8. plass. Platas
andre høydepunkt, var den lavmælte pianoballaden "Lullabye
(Goodnight, My Angel)" som
Joel skrev til sin 6 år gamle datter Alexa Ray. Der han forteller sin
lille datter at han alltid vil være glad i henne, og at han skal
passe på henne. Datteren
har i voksen alder sagt at dette er hennes favorittlåt blant farens
utgivelser. Som singel ble det 77. plass på Billboard i 1994. Etter
dette dro Joel ut på "River of Dreams tour". Men denne ble avbrutt
på sommeren 1994 da han istedet dro på en kortere stadion turne med en av
sine store helter, Elton John. De kalte den for "The Face to Face
tour". Dette ble den mest omtalte turneen det året. i 1994 ble
han også skilt fra Christine Brinkley. Et av de mest omtalte par
forholdene på 80-tallet var dermed over. I
1995 ble "The Face to Face tour" gjentatt med flere opptredener i U.S.A. 3
av 70-tallets store helter hos damene. Neil Diamond, Billy
Joel og Barry Manilow.
I 1997 ble den 3.
utgaven av "Greatest Hits" gitt ut ("Volume
III").
Platen dekket perioden 1983 til 1997. I tillegg til kjente låter
hadde Billy funnet plass til tre nye innspillinger, i Bob
Dylans "To Make You Feel My Love",
Leonard Cohens
"Light As The Breeze"
og Carole
King/Gerry Goffins "Hey Girl".
"To Make You Feel
My Love" var en låt Bob Dylan nettopp hadde skrevet, og Joel
var den første som spilte den inn. Samme år spilte Dylan inn låta
selv også, på sitt album
"Out Of Mind",
da under navnet "Make You Feel My Love".
I 1999 høstet Joel flere
utmerkelser for sin innsats innen rocken. Han ble medlem av The
Rock'n roll hall of Fame, og han fikk
"Award of Merit"
på American Music Awards. Samme år
passerte han 100 millioner solgte album. Omtrent på denne tiden
uttalte han at han ønsket å trekke seg tilbake fra musikken. Noe han
allerede hadde antydet i 1993 med låta
"The Last Song (No More Words)".
Men allerede året etter brøt han det løftet da han i forbindelse
med det nye millennium opptrådte på nyttårspartyet i Madison Square
Garden, New York. Konserten varte i 3 timer, og ble i ettertid
foreviget på det doble live albumet
"2000 years: The Millennium Concert". I
oktober 2000 sang Joel den amerikanske nasjonalsangen i forbindelse
med åpningen av The Baseball World Series. Og våren 2001 dro han på
sin tredje turne med Elton John. Turneen varte i 5 måneder. Billy
Joel sammen med sitt forbilde og kollega Elton John.
I
september 2001 var Joel tilbake med nytt materiale, for første gang
siden 1993 (til tross for at Joel hadde lovt seg selv ikke å gi ut
flere studioalbum).
Men det dreide seg ikke om et tradisjonelt studioalbum
slik fansen hadde vært vant til. Denne gangen hadde Joel komponert 12
melodier beregnet for klassiske arrangementer, for det meste sonater.
Han framførte dem ikke selv. De ble i stedet gitt til orkestermester Richard
Joo, som stod for
arrangementene til låtene. Plata ble spilt inn i 1999, i Mozartsalen
i Wien konserthus,
Østerrike.
De fleste kritikere var positiv til
"Fantasies
& Delusions"
da den kom ut i september 2001. På Billboards salgsliste nådde den kun 83. plass. Men på den
klassiske listen gikk den til topps.
Den klassiske
utgivelsen "Fantasies & Delusions" der Joel
samarbeidet med Richard Joo.
I 2001 ble dokumentaren "The
Joel files: A story of two families" vist på TV skjermer i mange
land. Den handlet om den fascinerende historien om Billy Joels
bestefar Karl Amson Joel som på 30-tallet drev den nest største
tekstilbedriften i Tyskland, sammen med en
Josef Neckerman.
Neckerman var av tysk opphav, mens Joel var jøde. Pga. nazistenes
utrenskninger måtte Joel rømme landet, og Neckerman kunne ta over
bedriften alene. Joel bosatte seg etter hvert i New York, der han
senere ble bestefar til Billy Joel. Filmen brakte Billy og broren
Alexander tilbake til Europa, der de fikk møte etterkommere etter
Josef Neckerman. Møtet fant sted i Wien, byen der faren deres bodde,
men som de begge hadde mistet kontakten med. Filmen ga et gripende
innblikk i de grusomheter nazistene gjorde, og hvordan det påvirket
et vennskap. Dokumentaren fikk en
Golden Rose på
Montreux festivalen
i 2001.
Billys bestefar Karl Amson
Joel. På
2000-tallet kom det flere samlealbum fra Joel, hvor flere av dem
hevdet seg bra på listene. "The
Ultimate Collection" nådde
4. plass i Storbritannia i 2001. Mens i Norge nådde den 3. plass i 2003. I
nyere tid har musikken til populære artister som Pink
Floyd, Queen,
ABBA og
Elton John blitt brukt som grunnlag for musikaler. Og i 2002 ble denne
ære også Billy Joels musikk til del. Musikalen som fikk navnet
"Movin' Out"
ble skrevet av regissøren Twyla
Tharp. Joel selv
stod for orkestreringen. I motsetning til mer tradisjonelle musikaler,
var det ingen av danserne på scenen som sang. I stedet var det en
sanger og et band som stod på en plattform over scenen, som
framførte Joel klassikere som "Movin' Out" og "New
York State of Mind". Men til tross for at hele 30 av hans låter
var representert, var flere av hans største hits fraværende fra
oppsetningen. Musikalen
"Movin' Out", som var sentrert rundt Billy Joels musikk. Plottet
i musikalen var relatert til Joels eget liv. Om ungdom som vokser opp
på Long Island på 60-tallet. Og deres opplevelser i Vietnamkrigen.
Flere av karaktrerene som er omtalt i Joels låter ble brukt som
hovedpersoner i musikalen. Slik som ungdomskjærestene Brenda og Eddie
("Scenes from an Italian Restaurant"), James
("James"), Judy ("Why
Judy Why"), og
Tony (Anthony i "Movin' Out"). Etter
en prøveoppsetning i Chicago, ble den første gang satt opp den 24.
oktober 2002 på Broadway teateret Richard
Rogers Theatre. Her
ble den vist hele 1303! ganger. Deretter dro danserne og musikerne ut
på turne i U.S.A. med "Movin' Out". Fra 27. januar 2004 til
21. januar 2007 gjorde de hele 1111 opptredener rundt om i landet.
Musikalen ble også satt opp i Londons West End, men her ble den ikke
like suksessrik. "Movin' Out" musikalen mottok hele 9 priser
på Tony Award
i 2003. Blant annet for beste musikal. I
oktober 2004 ble Joel gift for tredje gang, med sin 23 år gamle
venninne Kate Lee.
Datteren Alexa var
brudepike under bryllupet.
Datteren
Alexa, Billy Joel, og Kate Lee. I
2005 ble det gitt ut en boks kalt "My
lives" som var
en gave til fansen, der den inneholdt låter som ikke tidligere hadde
vært gitt ut på plate, B-sider og demoer til hans mest kjente
låter. Det fulgte også en DVD med i boksen, og software som gjorde det
mulig for lytteren å remixe noen av låtene slik de selv ville ha
dem. I
mai fikk også datteren Alexa Ray Joel endel oppmerksomhet i media, da
hun proklamerte at hun tenkte å gjøre karriere som musiker. Hun tok
en en pause fra musikkstudiene ved universitetet i New York for å dra
på en turne som innbefattet U.S.A.s hard rock kafeer. Til foreldrenes
store fortvilelse. Dessverre hadde de ikke så mye å stille opp med,
da også Billy og eks. kona Christine Brinkley droppet ut av skolen
lenge før de burde. Alexa
Ray Joel
7. januar
2006 startet Billy på en større turne. Først i U.S.A. deretter i
Europa. En verdensdel han ikke hadde opptrådt i på svært lenge. I
juli 2006 gjorde Billy en konsert i Roma, Italia med Colloseum
som kulisser for konserten. Man antar at hele 500.000 mennesker fikk
med seg denne begivenheten. Bryan
Adams åpnet
konserten.
Turneen ble kalt
"Greatest Hits"
tour, da han ikke hadde noe nytt materiale å presentere.
Likefullt fikk publikum høre låter Joel aldri tidligere hadde
framført, slik som
"Zanzibar"
og "All for Leyna". 13. juni 2006 ble det gitt ut en dobbel live cd kalt "12
gardens live".
Med opptak fra konserten i Madison Square garden, New York. I U.S.A.
oppnådde cden en fin 14.plass.
I M.S.
Garden gjorde Billy hele 12 konserter på rad. Noe som er rekord, da Bruce
Springsteen
tidligere hadde rekorden med 11 konserter på rad.
Høsten 2006 opptrådte han i
Sør-Afrika, Japan, Australia og Hawaii. Turneen fortsatte inn i 2007
med konserter i midtvesten, og de sørøstlige delstatene av U.S.A.
I februar 2007 var Joel
tilbake med nytt materiale for første gang på 10 år, da
"All my life" ble gitt ut
på singel. Samme måned fikk han æren av å framføre den amerikanske
nasjonalsangen på Super Bowl. Som den første artisten til å opptre
på Super Bowl to ganger i løpet av sin karriere (han gjorde det
samme i 1989).
Billy Joles
singel "All my life" fra 2007.
I desember 2007 ble sangen
"Christmas in Fallujah"
gjort tilgjengelig via iTunes. Joel hadde skrevet denne låta som en
hyllest til soldatene i Irak. Men i stedet for å framføre den selv,
hadde han fått Long Island artisten
Cass Dillon til å synge
den, da Joel syntes han hadde en alder som passet bedre i forhold
til teksten i låta.
26. january 2008
opptrådte Joel sammen med
Philadelphia Orchestra
i forbindelse med feiringen av 151 års dagen for Academy
of Music. Her
framførte Joel sine nye klassiske komposisjon
"Waltz No. 2 (Steinway Hall)",
i tillegg til mer "obskure" låter som "Scandinavian
Skies" og "Where's
the Orchestra?"
fra "The Nylon Curtain" - med fullt orkester.
Hva
framtiden vil bringe for Joel innen musikken, er usikkert. Han omtaler
seg fortsatt som en pensjonert musiker. Selv om han opptrer i ulike
sammenhenger. Men
med det bidraget han har gitt til rocken gjennom 5 tiår, er det ikke
vanskelig å unne ham andre gleder i livet. Blant annet bruker han nå
mer tid på sin andre store lidenskap, nemlig båter.
Og han har gjort
en avtale med forlaget Scolastic
om å skrive to barnebøker. Så en ny plate fra ham virker fjernere
enn noensinne. Men "The Piano Man" og hans andre klassikere
vil likevel fortsette å glede millioner av mennesker i årene som
kommer.
|