Colin
Vearncombe : Født 26. mai 1962, West Derby, Liverpool,
England. Død 26. januar 2016
På
80-tallet kom det mange fine band fra Liverpool. Frankie
Goes To Hollywood, China Crisis,
A Flock
Of Seagulls, O.M.D.,
It's
Immaterial,
The
Christians, Freeze
Frame, og The Teardrop Explodes, for å nevne
noen. I 1987 var det tid for nok et Liverpool band til å slå
gjennom. Black hadde da stor suksess med
de melankolske perlene "Wonderful Life" og "The Sweetest Smile",
der særlig førstnevnte i ettertid regnes som en ekte 80-talls
klassiker. Black
bestod hovedsaklig av sanger og låtskriver Colin
Vearncombe, selv om det gjennom årene også var andre medlemmer av bandet. Black, eller bare Colin Vearncombe som
han etter hvert endret navn til, holdt det gående helt fram
til sin død i 2016, der han jevnlig ga ut plater og var ute og
turnerte. Colin
Vearncombe fikk interesse for musikk da han som liten så Elvis
Presley opptre i filmen "Jailhouse
Rock". Den første platen han kjøpte var
soundtracket til "That'll Be The
Day" (fra 1973). Et balltre fikk 'jobben' som
gitar da han etter hvert fattet interesse for instrumentet, der han stor foran speilet og agerte rockestjerne. Litt
senere fikk han seg en skikkelig gitar. Han brukte lang tid på
å lære seg å spille, men da han var 14 år gammel, satt det. Colin
vokste opp som en av tre brødre i Liverpool. Foreldrene het Sylvia
og Alan. Pappa Alan var glad i
filmmusikk, med Ennio Morricone og
John Barry, noe som påvirket unge Colins musikksmak. Skolegang fikk han bla.
på Prescot Grammar school, og Liverpool Polytechnic
(kunstskole). Oppveksten
i hjembyen Liverpool har Colin omtalt som tøff, der det nesten
var en kamp for å overleve. Colin : "The only thing which
matters for people from Liverpool it’s to have enough eating,
because the unemployment is rife. The foot (fotball) and the pop music
are the two ways to pull through, that’s why we take so much
seriously the music." Da
Colin var 13 år gammel var han på sin første konsert, med
rockerne i Queen. Mange år senere
fikk Colin muligheten til å fortelle Roger
Taylor og Brian May fra
Queen om opplevelsen. Siden
han var 14 år var Colin fast bestemt på å bli musiker, et
valg foreldrene ikke støttet. Noen år senere da Colin hadde
flyttet hjemmefra valgte de å endre mening, og støtte ham
fullt ut i hans valg. Bla. var moren Sylvia tilstede på alle
konsertene Colin gjorde i Liverpool. Eric's
i Liverpool var stedet der
alle de store bandene opptrådte, og i mange år drømte Colin
om å en dag få muligheten til å oppleve stemningen der. Og
som 15 åring klarte Colin å lure seg forbi dørvakta, slik at
han kom innenfor. Den kvelden opptrådte de lokale heltene i Deaf
School på Eric's. Colin
Vearncombe (i et senere intervju): "I would have loved to
have been a part of the Eric's scene in Liverpool, but I wasn't.
I got to know a lot of people slightly during that time. Echo
& The Bunnymen were probably the first band after
Queen that made my jaw drop and pointed me in the direction of
what I wanted to do." Historien
om bandet Black startet i Liverpool i 1978, da pønkbandet The
Epileptic Tits ble dannet. Den 16 år gamle Colin spilte
gitar i bandet. Litt senere valgte vokalisten i bandet å slutte,
og Colin som gikk i den villfarelsen at han kunne synge tok over som vokalist i bandet. Etter hvert som han fikk
trening ble stemmen bedre. Bandnavnet ble etter en stund endret
til Tilt - og i 1981 til det vi kjenner som
Black. Black ble valgt, da Colin ikke hadde tro på 'Colin
Vearncombe' som artistnavn, da han fryktet at folk 'ble
dyslektikere' av å lese det. Colin
Vearncombe: "I think no one would have ever remembered me
... People just look at that number of letters and it makes them
go dyslexic." En
ung Colin Vearncombe Sin første
opptreden hadde de 1. januar 1981. Bandet bestod på den tiden
av Colin, Jimmy Sangster, og
Dave Dickie
(Dix). Dix
som også var fra Liverpool hadde
tidligere spilt i bandet The Last Chant,
der han sang og spilte gitar. Colin kom i kontakt med Dave
gjennom Liverpool musikeren Pete Wylie og
hans manager Pete Fulwell. Fulwell
var også manager for The Last Chant. Colin
Vearncombe: "Pete Wylie was everywhere. He had his own
label. That led me to Pete Fulwell, who was managing Pete Wylie.
I met Dave Dix through Fulwell. Dave had been in The Last Chant
- a hi-life juju inlfuenced Fela-Kuti-cum-Velvet Underground
outfit. Dave was an inveterate (inngrodd) button pusher, so Pete
had the bright idea of putting us together." Dix
ble en
viktig støttespiller for Colin med sitt talent til å spille på ulike
instrumenter. Med tiden ble han også en dyktig produsent. Colin
Vearncombe: "We began a year or two of working nights in
the studio and trying to get things from out of my head through
him onto tape." Den
første utgaven av Black, med Colin Vearncombe til venstre. Bandets
debut på vinyl, ble singelen "Human Features" fra 1981, som
ble gitt ut på et lokalt selskap kalt Rox
Records. Låta var skrevet av Colin Vearncombe. Bandet hadde
fått tildelt et studio i 4 timer, men endte opp med å spille
inn låta på to timer. Noe som gjorde at de fikk refundert
betalingen for de 2 timene de ikke brukte.
Blacks
første singel "Human Features". De 1000 eksemplarene
av singelen som ble laget ble raskt revet unna - til bandets
store glede. At låta også ble spilt på britisk radio ble en
voldsomt tilfredstillende for de tre. Litt senere fikk de kontrakt med Eternal hvor de ga ut
den Vearncombe-skrevne singelen
"More Than The Sun". Eternal som
distribuerte platene sine gjennom WEA
Records, var drevet av nevnte Pete
Wylie. "More
Than The Sun". I
1982 ble trioen splittet, og Vearncombe fortsatte under Black
navnet sammen med Dave
Dix. I
1982 dro Vearncombe og Dix ut på turne som oppvarmingsband
for Thompson
Twins. 4.
juli 1983 opptrådte Black hos John Peel på
hans John Peel show. Her framførte
Colin og Dix "Fast Car",
synthpop-låta "Widemouth",
It's Easy" og "Would I Lie
To You". Colin
Vearncombe i 1984. I
1984 ga Colin og David ut singlene
"Hey Presto", og en symfonisk versjon av "More
Than The Sun". Etter det ble Black droppet fra Eternal pga. skuffende salg. Noe som ble
en frustrerende opplevelse for de to. Dave Dix fortsatte som
produsent uten Colin i månedene som fulgte.
I 1985 fikk
Colin kontrakt med selskapet Tiny Ugly
Man. Her ga han ut singelen "Wonderful Life"
i 1986, som ble
en mindre hit (72. plass i Storbritannia). Dix som ikke var
medlem av Black på den tiden, produserte låta. Innspillingen
ble finansiert av Colins manager Steve Baker, noe Colin satte
pris på. 1985 versjonen av "Wonderful Life" ble spilt
på Jonathan Kings
TV show, og Radio One spilte den i et av sine program, noe som
hjalp på interessen for singelen.
Det ble også
gitt ut en 12" singel, med låtene "Wonderful Life",
"Birthday Night",
og "Everything's Coming Up
Roses", der særlig sistnevnte
er en kjent låt for fans av Black. Også en dobbeltsingel ble
gitt ut, og i tillegg til nevnte låter ble også "Sometimes
For The Asking" å finne her. "Wonderful Life"
ble første gang gitt ut i 1986. 1984
og 1985 hadde vært tøffe år for Colin, og "Wonderful Life" og
"The Sweetest Smile" uttrykte hans mørke tanker på den tiden.
Begge låtene ble ifølge Colin skrevet i løpet av 5
minutter. Colin Vearncombe: "The two songs were
written in a matter of minutes, my life dictated the
words." Colin
har i ettertid omtalt 1985 som et råttent år, der han
opplevde kjærlighetssorg da hans kone forlot ham. Moren var
svært syk, han ble droppet fra plateselskapet sitt, venner
av ham hadde store problemer, og han var hjemløs.
Alt dette gikk
sterkt innpå ham. Colin Vearncombe : "1985 was an awful year, all
went wrong, at the end that went so much bad that i laughed
hysterically all the time, life reached a such degree of
absurdity!" Colin Vearncombe :
"I had been in a couple of car crashes, my mother had had a
serious illness, I had been dropped by a record company, my
first marriage went belly-up and I was homeless. Then I sat down
and wrote this song called 'Wonderful Life'. I was being
sarcastic." I
1985 gjorde Colin flere opptredener som Black. Bla. på The
Empire Theatre i Liverpool, i september, sammen med
The Icicle Works. Det
lå ikke noen dramatikk i at Black gikk fra å være en duo til
å bli et 'band' med kun et kun et medlem. Dix hadde ønske om å prøve seg som
produsent for andre artister. Han har senere bidratt på plater
med bla. Alison Moyet, Annabel Lamb, The
Senators, Eddie Reader, BB MACK og Melanie
Garside.
Dave
Dickie/Dave Dix De vakre låtene
"Wonderful Life" og "The Sweetest Smile" bidro til at større plateselskap fattet interesse for
Black. Og plutselig kunne han velge mellom kjente selskap som
A&M og RCA. Han endte opp hos A&M, da han likte Chris
Biggs som jobbet der. Colin Vearncombe: "The phone
started ringing with offers from record companies. It was
between Korda Marshall at RCA, who
offered a two-album dealm and A&M. We said if Chris Briggs
at A&M matched it, we'd go with them. And they did. Chris is
just a music man to the bone. He's deeply passionate no matter
what impression he tries to give." Den første
singelen på A&M ble "Everything's Coming Up Roses" (78. plass), som senere ble
å finne på debutalbumet hans. Fra
videoen til "Everything's Coming Up Roses". I
1987 slo Black igjennom i Storbritannia med "The Sweetest Smile".
Låta ble en topp 10 hit med en 8. plass i juni. Den nådde også
8.
plass i Irland. Like etter fikk
Colin sin andre topp 10 hit med "Wonderful
Life". Låta ble en stor hit også ellers i
verden, med høye plasseringer i mange land. I Østerrike og
Polen gikk den
til topps, mens i Tyskland, Frankrike og
Sveits nådde singelen 2. plass. I Belgia ble det 5. plass, i
Australia, Irland, Spania og Nederland ble det 7. plass. I Norge
nådde ikke "Wonderful Life" opp på VG-lista,
dessverre, noe heller ikke senere utgivelser med Black/Colin
Vearncombe gjorde. "Wonderful
Life" endte opp som en av de store 80-talls hitene. Pga.
de
fine listeplasseringene i mange av Europas største platemarkeder, og
hyppig visning på Super Channel og Sky Channel for
musikkvideoen, blir "Wonderful Life" gjerne husket som
en av de store hitene fra 80-tallet. Musikalsk var det en
spesiell låt, der Colins melankolske sang ble blandet med et
sydlansk keyboard-komp, som for å uttrykke at det fins noe å
glede seg over i alt det dystre, noe også teksten formidlet :
"No need to run and hide. It's a wonderful wonderful
life." I
ettertid så Colin ironien i at skilsmissen fra kona, og de
vonde opplevelsene det medførte, var den direkte årsaken til
at han fikk sitt gjennombrudd som artist. Colin
Vearncombe : "It's another one of life's rich ironies that
because my first marriage messed up in a very big way, I ended
up writing a couple of songs that were the most successful I've
ever written. My ex-wife is indirectly responsible for me having
a hit, It makes me smile." Videoen til
"Wonderful Life" fikk også flere priser som den beste
musikkvideoen i 1987. Bla. på New York Film Festival i 1988. Den ble spilt inn i nærheten av
Liverpool, i Southport og Wallasey. Der New Brighton Lighthouse
utgjorde en sentral del av videoen.
Fra
den stilfulle videoen til "Wonderful Life". Colin
opptrådte i mange TV-show rundtom i Europa på denne tiden.
Bla. på Top Of The Pops i England, og på
Diamond Music Awards. 31.
august 1987 var Colin klar med albumet "Wonderful
Life". Med unntak av "I'm
Not Afraid" var alle låtene produsert av Dave Dix.
A&M hadde tilgang til kjente produsenter, men de mente at
Colin og Dave klarte jobben selv uten ekstern hjelp, så 5
måneder satt de to i studio og jobbet med låtene som de planla
å ha med på debutalbumet. Dix
bidro også som låtskriver på flere av låtene,
sammen med Colin. Dix spilte også keyboard, og tok seg av
programmeringen. De to hadde hatt
stor glede av å spille inn plata. Colin Vearncombe : "You’re completely self-obsessed, in a self-contained world. Recording the first album was a blissful
period, joyful." Jimmy
Sangster som hadde vært medlem av den første utgaven av Black,
spilte elektrisk bassgitar på plata. Ellers ble det brukt mange
lokale Liverpool-musikere på plata. "Wonderful
Life" ble for det meste spilt inn i Robin
Millars Power Plant Studios i Nord-London. Millar bidro
også som produsent på låta "I'm Not Afraid". Colin
og Millar ble gode venner, og starten på et mangeårig
samarbeid. Albumet
"Wonderful Life" mottok fine kritiker fra
musikkpressen da det ble lagt ut for salg, og gjorde det veldig
bra på listene rundtom. Med 3. plass i Storbritannia, 5. plass
i Sveits, 6. plass i Østerrike, 9. plass i Tyskland, og 11.
plass i Nederland. Med årene har albumet solgt rundt 1,5
millioner eksemplarer.
Albumet
"Wonderful Life". Bildene på coveret og innercoveret
var tatt i Dock Road i Liverpool. På
samme tid ble albumet "Black" gitt ut. Det bestod av
låtene som ble spilt inn på WEA Records i 1984, og var vel
selskapets forsøk på å melke suksessen Colin opplevde nå. "Black"
fra 1987 som bestod av låtene Colin spilte inn før suksessen
med "Wonderful Life".
I januar 1988 ble 3. singelen "Paradise" en topp
40 hit i Storbritannia. Også "I'm Not Afraid" ble
gitt ut som singel fra "Wonderful Life". Med det hadde Black hele 4 singler ute i
markedet. Og alle hevdet seg på listene rundt om i Europa, men
ikke nødvendigvis i samme land. Bla. nådde "Everything's
Coming Up Roses" 8. plass i Østerrike og 11. plass i Tyskland.
Når Black var ute på turne i
Europa for å promotere singlene og albumet, måtte han derfor framføre
ulike låter etter hvilket land han var i. Colin Vearncombe : "I've got four
different singles out in Europe at the same time. You never know
which song you are going to have to perform."
Uansett ble han lei av å framføre "Wonderful
Life", ettersom han hadde sunget den så mye allerede.
COlin Vearncombe: "I was tortured by 'Wonderful Life' for a
while. It dominated everything, but you got to come to terms
with it."
Det spørs
om han ble mindre lei av låta senere, ettersom det for all
tid vil være den folk forbinder ham med. Colin var også litt lei
seg for at han ikke fikk sjansen til å utforske alle de
spennende stedene han besøkte. For når han var ferdig med dagens
gjøremål, var han så klar at han bare ville gå på rommet og
slappe av.
Med sin melankolske stil, og enkle sceneopptreden, ble Black/Colin
Vearncombe en motvekt til alt det andre hippe på listene. Colin
var svært ukomfortabel i rollen som popstjerne, og han visste
heller ikke helt hvordan han skulle kle seg eller opptre på
scenen. Colin Vearncombe: "I was terribly uncomfortable; I
didn't know what to do with myself. It was the 80's. I did,
however, manage to duck the poodle hair and the jackets with
with the sleeves pushed up and all that sort of stuff."
Colin på Terry Wogan
Show på BBC TV i 1989, der han framførte "Paradise".
I april 1988 opptrådte Black
med sitt band på Tokyo Power Station, der han framførte
låtene "Ravel In The Rain",
"All We Need Is The Money",
"Sixteens" og "Wonderful Life". I
stedet for å mime til låtene slik de fleste andre artister
gjorde, både da og senere, valgte han å framføre låtene
live. I 2014 ble denne innspillingen gjort tilgjengelig i
begrenset opplag på CDen "Live At
The Tokyo Power Station EP".
Om
Colin var lei av å framføre "Wonderful Life", må
man kunne anta at han satte pris på å få lov til å framføre
den 6. juni 1988 i ærverdige Royal Albert Hall
i London, med
bla. Howard
Jones på keyboard, og Brian May
fra Queen
på gitar. Anledningen var veldedighetskonserten Prince's
Trust.
Colin
fikk hjelp fra Brian May og Howard Jones til å framføre
"Wonderful Life". I 1988
dro Colin ut på en lengre turne med opptredener rundt om i verden.
Med seg på scenen hadde han leid inn musikere fra Liverpool-band
som Here's Johnny, Grown Up Stranger, The
Balcony og Foundation. Colin
Vearncombe : "My band is a bit of a Frankenstein's monster. Because they
are all people who are in other bands."
Når Colin ikke var ute på turne eller i
studio slappet han gjerne av på utestedet
Alberts i Lark Lane i Liverpool, sammen med
John Campbell og
Jarvis Whitehead fra bandet
It's Immaterial. På den tiden bodde Colin like i nærheten. Selv
om Colin likte å omgi seg med folk fra hjembyen Liverpool,
valgte han å flytte derifra i 1988, til fordel for London.
Muligens for å kunne være nærmere musikkbransjen i
hovedstaden.
I oktober 1988 kom Blacks
oppfølgeralbum "Comedy". En plate som spilte
videre på det melankolsk, vakre (navnet på albumet skulle
spille på uttrykket "svart komedie"). Samtidig var
plata et uttrykk for Vearncombes negative holdning til livet på
den tiden. Låta "I Just Grew Tired" ble skrevet etter at Colin hadde hørt "Take
My Breath Away" med Berlin på
radioen. "Comedy" var en god
plate men manglet dessverre en umiddelbar hit slik "Wonderful Life"
hadde vært.
"The Big One" som var en
ettertenksom låt ble gitt ut som 1. singel, men klarte
dessverre ikke å fenge radiostasjonene og platekjøperne. I
Storbritannia ble det 54. plass for singelen.
Albumet nådde 32. plass på den britiske albumlisten i oktober 1988. Og dette
skulle bli siste gang Black var inne på topp 40 listene i
Storbritannia, med et album eller singel. Også vakre "You're
A Big Girl Now" ble gitt ut på singel (86. plass).
Det ble gitt ut ytterligere to
singler fra "Comedy", i "I
Can Laugh About It Now" og "Now
You're Gone". Sistnevnte var en symfonisk perle av
en låt, der Colin fikk vist sin stemmeprakt. Og som absolutt
hadde fortjent bedre enn 66. plassen den nådde i Storbritannia.
Mange av de samme musikerne
som hadde hjulpet Colin på "Wonderful Life", bidro
også her. Slik som altmuligmannen Dave Dix, og saksofonisten
Martin Green. Dette
skulle bli det siste albumet Dix produserte for kameraten
Colin, før han konsentrerte seg om andre artister. Endel vil
nok si at utgivelsene i årene etter manglet detaljrikdommen i
lydbildet som hadde preget "Wonderful Life" og
"Comedy". Og bruken av tangentinstrumenter/electronica
ble nedtonet.
"Comedy" fra 1988
I
1989 skrev Colin og produsent Robin Millar tittellåta "Rich
And Poor" for Randy Crawfords
album fra samme år. Han dro også på en
nok en turne dette året. Vearncombe
tok deretter en 3 års pause hvor han bl.a. giftet seg med svenske Camilla
Griehsel i 1990. Griehsel er nok mest kjent for oss nordmenn som
endel av Dag Kolsruds band One 2
Many, der hun bla. sang hiten
"Downtown". Vearncombe traff henne på en fest som
plateselskapet A&M Records arrangerte. I ettertid omtalte
Camilla Colin som en romantisk og snill mann. Camilla Griehsel :
"He was romantic, kind and gentle, and I’d never felt so
loved by anyone." Med årene fikk han
og Camilla 3 barn sammen. Guttene Max,
Marius og Milan. I
årene etter One 2 Many har Camilla hatt suksess som
soprano operasanger på scener i London, New York og
Israel. One
2 Many med Camilla Griehsel til venstre på bildet.
I 1991 var Colin tilbake med albumet
"Black.". Her hadde han fått hjelp av kjente
navn som Sam Brown og
Robert Palmer. Og med Robin Millar
(Sade, Everything
But The Girl, Fine
Young Cannibals) som produsent. Colin hadde jobbet med
Palmer i 1990, på sistnevntes låt
"Oh Yeah".
"Black." fra 1991.
"I Feel Like Change" ble gitt ut på singel, men med liten respons
(56. plass). Colin har i ettertid hevdet at A&M bevisst sørget for at
denne singelutgivelsen floppet, slik at de i ettertid kunne si
til Colin at han valgte feil låt som singel. De ønsket nemlig
å gi ut en annen låt som 1. singel. "Here
It Comes Again" ble gitt ut som 2. singel (70.
plass), og muligens var det denne låta A&M ønsket å gi ut
som førstesingel. Som
3. singel ble den utsøkt vakre duetten "Fly
Up To The Moon" gitt ut. Med seg på vokal hadde
Colin nevnte Sam Brown. Det ble også laget en morsom
musikkvideo til låta.
Musikkvideoen
til "Fly Up To The Moon"
Også
"Black." solgte dårlig, selv om den mottok fine kritiker.
Stemningsmessig var plata mer positiv enn de to foregående
platene, der han hyllet de lyse sidene av livet. Camilla hadde
utvilsomt hatt en positiv innvirkning på ham.
Etter denne plata forlot Colin
A&M. Han
dro så til landsbygda i Normandie i Frankrike sammen med produsent Mike Hedges (Beautiful South,
Marc Almond, The Associates) for å spille inn albumet "Are
We Having Fun Yet?". Den ble i 1993 gitt ut på det nystartede
selskapet Chaos Reins, som Colin selv stod bak.
Denne, og de påfølgende albumene ble
distribuert gjennom Polydor Records. "Are
We Having Fun Yet?" Heller ikke denne platen solgte noe
særlig i Storbritannia. Til tross for en fengende gladlåt i
førstesingelen "Don't Take The
Silence Too Hard", og stemningsfulle "Swingtime".
Muligens pga. liten aktivitet fra Polydor sin side. På
samme tid måtte Vearncombe droppe navnet Chaos Reins på selskapet
sitt pga. konflikt med et lignende Sony-domene. Han endret da navn
på selskapet til Nero Schwartz. Den
skuffende mottagelsen av plata, og Vearncombes frustrasjon over
musikkscenen på 90-tallet, med dance og grunge-rock
som det mest populære, gjorde sitt til at han ønsket å
forlate musikkbransjen og heller gjøre noe annet. Han tenkte på
å begynne på kunstskole, og han tenkte på å begynne som
forfatter. Men han endte opp med å gjøre ingenting.. Riktignok
fortsatte han å skrive låter i årene som fulgte. I tiden
mellom 1993 og 1999 slet han med depresjon, uten at han helt var
klar over det da. Colin Vearncombe : "I was depressed
without realising I was." Colin Vearncombe :
"I have to say I lost my way during that
period…..didn’t really know what to do but I WAS working the
whole time." I
1994 kunne Colin glede seg over at "Wonderful Life"
ble en hit igjen i Storbritannia (42. plass på singellisten),
etter at forsikringsselskapet Standard
Life brukte låta i en TV-reklame. Med årene har svært
mange artister gjort coverversjon av "Wonderful Life"
på plate. Bla. Aled Jones, Zucchero,
Tina
Cousins (58. plass i Storbritannia), Mathilde
Santing (5. plass i Nederland), Kim
Wilde, Tony Hadley fra Spandau
Ballet, og Katie Melua, for å
nevne noen. I tillegg har "Wonderful Life" vært å
finne på svært mange hitsplater gjennom årene. Alt dette har
bidratt til at Colin som opphavsmann har tjent gode penger, og
neppe har hatt økonomiske bekymringer. Colin
Vearncombe : "Other people now have a far more intense
relationship with the song than I could ever have." I 1996 ble samleplaten
"Master Series" gitt ut av A&M der hans mest
kjente låter var med. Også endel B-sider fra singelutgivelsene
var tatt med, noe som gjorde plata mer interessant for fansen.
I 1996 ble Colin Vearncombes "Not
A World" å finne på Robert Palmers suksessalbum "Don't
Explain".
I 1998 dro Colin på et ukes
opphold i Devon for å hente inspirasjon til låtskrivingen sin.
Chris Difford fra popbandet Squeeze
arrangerte 'workshop' for å bevisstgjøre Colin på
det han holdt på med. Muligens hjalp oppholdet, for i 1999 var
han klar med albumet "The Accused"
- 6 år etter sitt forrige studioalbum. Colin skrev plata først
og fremst for sin egen del, uten tanke på om også andre ville
like den. Destod større ble gleden da han skjønte at fansen
satte pris på plata. På nettet var det mye positivt å lese om
"The Accused", fra fans som har gjort en vurdering av plata. Men
igjen, uten noen hitsingel var det vanskelig å få
radiostasjonene til å spille noe fra "The Accused".
Colin
valgte denne gang å gi ut plata under sitt eget navn, og ikke
Black navnet som han hadde brukt i alle år fram til da. Delvis fordi det
viste seg å være bortimot umulig å søke ham opp på
internett (Black kan jo være så mye). Likefullt likte han
fortsatt å bli titulert som Black. Særlig i Frankrike fikk plata endel oppmerksomhet, i tillegg
til at den solgte brukbart der. "The Accused"
fra 1999 "The Accused"
ble gjort tilgjengelig for platekjøperne gjennom hans
hjemmeside http://www.colinvearncombe.com.
Det er også gjennom denne siden han solgte det meste av
platene sine de senere årene. Colin så denne
distribusjonsmuligheten som en stor fordel - ikke minst
økonomisk. Da han slapp å dele overskuddet med et
plateselskap og platebutikkene, slik han ellers måtte ha gjort.
Også flere andre 80-talls artister har fått øynene opp for
denne muligheten. Colin mente han kunne selge en fjerdedel så
mange plater og likevel sitte igjen med like mye i fortjeneste.
I tillegg til at han kom nærmere de som kjøpte platene
hans. I 1999
ga han også ut den akustiske
plata "Abbey Road
Live". Med kun seg selv, en akustisk
gitar, og Lady Black (hans kone
Camilla) til å spille inn sine gamle låter i det berømte
Abbey Road studioet. Han hadde også skrevet to nye låter til
albumet kalt "Alive" og "I'll
Give You Something To Cry About". Plata gjenspeilte en turne Colin hadde gjort i forkant der han også hadde
framførte sine kjente låter i akustiske versjoner. Den
akustiske plata "Abbey Road live". I
2000 dro Colin ut på nok en mindre turne i England, med kun seg selv og
gitaren. Han hadde ikke råd til å hyre et band til å spille
sammen med seg, så han valgte å dra alene. I begynnelsen var
det skremmende å stå alene foran publikum. Han måtte se for
seg hvordan Neil
Young ville gjort det når han dro rundt med sin akustiske
gitar. Opptredenene gikk bra, og han fikk etter hvert større
selvtillit, og trivdes bedre med situasjonen. Han fikk mange
hyggelige tilbakemeldinger fra folk om at stemmen hans kom
tydeligere fram i de akustiske versjonene, og at tekstene ble
lettere å forstå. Samme år ga
Colin ut albumet "Water On Snow", som også
ble gjort
tilgjengelig gjennom internett, og Townsend
Records. Albumet
ble gitt ut i et antall på 2000, der alle var signert av Colin
selv. Plata hadde et akustisk preg der gitar, piano og Colins
stemme var de viktigste ingrediensene. "Water
On Snow" fra 2000. I
2001 ga han ut sin første liveplate noensinne, kalt "Live
At The Bassline". Den var spilt inn på Bassline,
Johannesburg i Sør-Afrika. Her hadde han fått med seg sør-afrikanske musikere, og kona Camilla
(alias lady Black), på
koring. Disse musikerne deltok også på senere album med Colin. "Live
At The Bassline Johannesburg" Tidlig i 2002 satte Colin seg
et merkelig mål : Å skrive og spille inn 30 låter i løpet
av 3 måneder. Låtene skulle bli stående slik de ble spilt inn
i første forsøk, og det skulle ikke brukes flere spor oppå
hverandre. Alle instrumentene skulle spilles inn under ett
sammen med vokalen. Da han var ferdig, var han usikker på hva
han skulle gjøre med låtene. Spille dem inn pånytt, og
fordele dem utover flere plateutgivelser. Eller bare gi dem ut
slik de var. Han endte opp med det siste. Resultatet
ble den doble CDen "Smoke Close Up"
fra 2002. Prosjektet var interessant, selv om resultatet
ikke ble overbevisende. "Smoke Close
Up" fra 2002 Deretter
fulgte nok en periode der Colin var ute og turnerte, med ulike
band-besetninger. To CDer kalt "Blackleg",
Vol. 1 og 2 ble gitt
ut med materiale fra disse opptredenene, i 2003 og 2004. I 2005
kom "Blackleg Vol. 3",
med opptak fra de seneste opptredenene. Samtidig
som Colin ga ut disse platene ble de beste låtene fra hans
backkatalog gitt ut gang på på gang på ulike samleplater som
Universal (tidligere A&M, Polygram) fant det for godt å gi
ut. Colin
Vearncombe i 2005 I
2003 valgte Colin å ta med seg kona Camilla og de tre ungene og
flytte fra London til Skull, Cork i Irland. Helt sør på den
grønne øya. Han var lei av London og ønsket en
forandring. I
november 2005 var Colin klar med et nytt album, kalt "Between
Two Churches". Mange av sangene her hadde han
allerede framført for fansen på konsertene sine. Plata var
dominert av gitarspill inspirert av 60-tallet. Noe man kan
høre på låter som "Come Out Of The
Rain" og "Cold Chicken Skin". Tempoet på låtene var også høyere enn det
har vært på de foregående platene. "Between
Two Churches" var spilt inn i Johannesburg og London
i 2004. Plata ble spilt inn sammen med
Calum MacColl (Ronan Keating, Natalie Imbruglia)
og noen talentfulle musikere, slik som Eddi
Reader, Brian Kennedy,
Boo Hewerdine, og Christie Hennessy. I
Johannesburg brukte han de samme musikerne som hadde deltatt på
"Bassline" albumet. Da Colin var
ferdig med plata følte han at musikken minnet om det han hadde
laget på sin første plate. Colin Vearncombe : "I feel like I’m back at the
beginning again." Han valgte derfor å presentere plata under
Black navnet igjen, noe han ikke hadde gjort siden "Are We
Having Fun Yet?" fra 1993. Colin
beskrev "Between
Two Churches" som en personlig reise, der musikken reflekterte hans inntrykk
de siste 5 årene. Colin følte at han hadde kommet tilbake til
sine røtter, der han i større grad enn før klarte å glede
seg over små ting i livet. Både han og produsent og kamerat
Robin Millar var svært fornøyd med resultatet. Colin
Vearncombe : "This is the one I’ve been working towards:
the best one since the first one." Robin
Millar : "I am deeply moved. This is a coming of
age record with a difference." "Between
Two Churches" ble tatt vel imot av
fansen som noe av det bedre han hadde laget.
"Between
Two Churches" fra 2005 ble gitt ut under Black navnet.
En av
låtene på plata het "Are You
Having A Wonderful Life?". Den handlet om den
forbannelsen "Wonderful Life" på mange måter hadde
vært for Colin, der han hele tiden ble knyttet til den låta.
Og der han ofte hadde den i hodet når han prøvde å
skrive en ny låt. "History
Of Rock 'N' Roll Part 1" var muligens en hyllest til
50-talls rocken som i sin tid hadde skapt interesse for musikk
hos Colin. I
tittellåta "Two Churches" sang
Colin om seg selv :
"Born in
nineteen sixty two. Born with eyes of a distant blue. Good luck
charm was number one and playing on the radio." I
2007 var Vearncombe ute på en britisk turne med et annet
80-talls band fra Liverpool, nemlig
The Christians. Som en hyllest til den vellykkede turneen
ble det etterpå gitt ut en samleplate kalt
"Black:CV", og en liveplate fra turneen kalt
"Road To Nowhere".
"Black:CV"
Dette var den første samleplata der Colin selv fikk sjansen til å velge ut låtene. Og i motsetning
til andre samleplater hadde denne i større grad fokus på det
han hadde gitt ut etter 1995. Med låter fra "Accused", "Water
On Snow", "Smoke Up Close" og "Between Two Churches". "Road
To Nowhere" var tatt opp under turneen, noe som ga lytteren et fint
innblikk i Colin Vearncombe live anno 2007.
Link til Colin Vearncombes
offisielle side :
I 2005 ble Youtube
åpnet, og en av musikkvideoene som naturlig nok fant veien dit
var "Wonderful Life". Med årene har den blitt vist
over 10 millioner ganger, i ulike opplastninger. I mai 2009
etablerte Colin sin egen Colin Vearncombe kanal på Youtube, for
å kunne nå ut til fansen med musikkvideoer og liveopptak. 4.
juli 2009 var Colin ute med et
nytt studioalbum, kalt "The
Given". I første omgang var den kun tilgjengelig som nedlasting.
I en periode kunne fansen laste ned plata gratis. De som ønsket
det kunne gi en donasjon til Colin, noe det det viste seg at
svært mange gjorde. I 2010 ble "The Given" gitt
ut på CD i et begrenset opplag. Colin
Vearncombe : "While we gave it away, we also set up a
voluntary ‘give back’ button for those who wanted to make a
contribution. We are very grateful for the generous response
from many of you and we’re happy to say that this worked out
very well so we will undoubtedly be doing this again." Albumet
"The Given" var kun tilgjengelig via nedlasting. "The
Given" var spilt inn i studioer rundt om i verden, bla. i
Nord-Wales, Florida, Frankrike, og England. Colin produserte
plata selv, sammen med Andy Patterson.
Patterson bidro også med koring, strykere, orgel, piano, og
gitar. I tillegg til at han var lydtekniker.
Colin
Vearncombe og Andy Patterson
I
2009 var Colin ute med nok et studioalbum, da "Water
On Stone" ble gitt ut 17. november 2009. Mens
"The Given" ble gitt ut under Colins eget navn, var
"Water On Stone" en Black utgivelse. Dette ble også
navnet han brukte på utgivelsene i årene som fulgte.
"Water
On Stone"
var en mer forseggjort utgivelse, ikke minst i forhold til hva
platekjøperen fikk med i CD-utgaven, der det bla. var lagt ved
en CD-rom med ekstramateriale. Igjen var utgivelsen et resultat
av samarbeid mellom Colin og Andy Patterson. I
forbindelse med innspillingen av plata ble det også spilt inn
en film, kalt "Water On Stone - The Film", som første
gang ble presentert på Corona Fastnet
Short Film Festival. Den ble også gjort tilgjengelig for
gratis nedlasting via Colins nettside.
"Water
On Stone" ble gitt ut under Black-navnet.
I
2009 rakk Colin også å gjennomføre en turne sammen med kona Camilla
og 3 andre musikere, under navnet Dog
Tail Soup.
Bandnavnet var hentet fra låta
"Cold
Chicken Skin" fra "Between
Two Churches".
De turnerte Irland og mange andre land i
Europa med sin strykerdominerte - folkinspirerte pop.
Camilla
og Colin som medlem av Dog Tail Soup.
Med
årene har Facebook blitt den
viktigste areanen for svært mange artister til å kunne
kommunisere med fansen, og i
juni 2010 tok Colin steget og etablerte en profil her. Og uten
noe større plateselskap i ryggen til å promotere kommende
turneer og utgivelser valgte Colin å bruke Facebook aktivt, der
han gjerne kommuniserte direkte med folk. I
2010 var Colin ute med en boks kalt
"Blackatalog", der utgivelsene "The
Given", "Smoke Up Close", "Abbey Road
Live", "The Accused", og "Are We Having Fun
Yet?" var med. Flere av disse platene var ikke lenger
tilgjengelig på CD. I
2010 ble det også spilt inn en mini-dokumentar om Colin
Vearncombe, der også Robin Millar og Calum MacColl ble
intervjuet. Her fortalte Colin om den irske sentimentaliteten
som en av grunnene til at han flyttet til Irland, og at han ikke
følte seg som en scouser, selv om han var fra Liverpool. Intervju
med Colin Vearncombe i mini-dokumentarren som ble laget, og
sendt på britisk TV. I
november 2010 viste Colin en ny side av seg selv, da han gjennom
sin nettside presenterte billedkunst
som han hadde laget. Colin Vearncombe : "As well as making
music another outlet for my creativity is through my
artwork." Colin
stilte ut bildene han hadde laget på gallerier, bla. på lokale
Grove House i Skull, og han solgte
dem gjennom sin nettside. Colin
Vearncombe uttrykte sin kreativitet på ulike måter. Mens
Colin dedikerte tiden sin til maling passet det bra å gi ut nok
en samleplate. Denne gang satt sammen av fansen selv. Låtene de
kunne velge blant var de som var gitt ut på Colins eget selskap
Nero Schwarz. Også "Wonderful Life" og "The
Sweetest Smile" var blant kandidatene, i 2002 og 2011
utgavene. Blant de 16 låtene som endte opp på samleplata
"Any Colur You Like" fra 2011, var "Where
The River Bends". I 2011 ble sistnevnte også å
finne som endel av soundtracket til filmen "The
Pier", der handlingen var lagt til Cork - Colins nye
hjemtrakter. I
februar 2013 ble
"Any Colur You Like"
gitt ut som dobbel-LP, til glede for fans av Colin som
foretrekker utgivelser på vinyl. Det ble kun trykket opp 300
eksemplarer av dobbel-LPen. Samleplata
"Any Colur You Like" fra 2011. Colin
fikk muligheten til å promotere musikk
fra
"Any Colur You Like" i ulike medier rundt om i Europa.
Bla. da han deltok på
Chart Show på
tysk TV i februar 2012. 22. mars gjorde han en konsert i Istanbul, Tyrkia. I
mai 2012 deltok Colin i kameraten David
Bickleys kortfilm
"The
Deep". Hva
stiller man ikke opp på for å glede kameraten som er
filmfotograf. I
2012 var Colin klar med en ny utgivelse. Men denne gang dreide
det seg ikke om et album. I stedet var det en bok, kalt "I
Am Not The Same Person".
De som kjøpte boka kunne glede seg over 60 sider med dikt og
illustrasjoner som Colin stod bak. Det ble også gitt ut 7
håndlagde utgaver av boka, som kostet over 3000 kroner pr. stk. "I
Am Not The Same Person" I
oktober 2012 gjorde Colin seks konserter i Skottland og England, på
en turne han kalte "Autumn
Acoustic
Tour".
Med seg på scenen hadde han
Calum MacColl. Calum hadde fram til da produsert "Between
Two Churches" med Colin. Men med årene hadde de to
utviklet et nært vennskap som gjorde det naturlig for dem å dra ut på turne sammen. 30.
oktober stod Colin på scenen på The
Kazimier i
hjembyen Liverpool, noe som førte til at lokalavisa Liverpool
Echo gjorde et intervju med ham som de publiserte 24. august. Her fortalte han om
hvilken type musikk han likte (favorittplatene var med artister
som Eg And
Alice,
Mick Flannery og
Beach Boys),
og at han var stolt over at 'lille' Liverpool hadde to av de
beste fotballagene i Europa. Calum MacColl
og Colin Vearncombe på scenen på Kazimier i Liverpool. I
november dro Colin over til fastlands-Europa for å gjøre
konserter i Polen, Tyskland og Nederland. "Autumn
Acoustic Tour" i 2012 ble i 2013 avløst av en
"Spring Tour",
med konserter i England og Skottland. Etter det fulgte
"Wonderful Life - 25th Anniversary Tour",
fra april og utover. I
desember 2012 var Colin ute med nytt materiale, for første gang
siden 2009, da han ga ut EPen "EP
: I".
Plata bestod av de tre låtene "Heart
Of The Matter",
"Child's Play",
og "Lost
Hymn".
Colin fikk hjelp med produksjonen fra Calum MacColl, Andy
Patterson, og Maurice
Seezer. Seezer
er ellers mest kjent for å ha laget musikk til flere filmer.
Sammen med ham øvde Colin på klassikere med
Frank Sinatra,
Jacques Brel og
Cole Porter,
uten at det ble noen "American Songbook" innspilling
ut av det. I
mars 2013 ble albumet "Wonderful Life" fra 1987 gitt
ut pånytt, som dobbelt-CD. I tillegg til den ordinære
utgivelsen var det lagt til 11 ekstraspor, bla. versjonen av
"Wonderful Life" som ble gitt ut av
Tiny Ugly
Man i 1986. På CD2 var det også ukjente spor som
"Birthday Night", "Dagger
Reel", "Have
It Your Own Way",
"My Love", "Life
Calls", "Had
Enough", og
"All We Need Is The Money". Colin
var positiv til re-utgivelsen, men syntes det var litt merkelig
å høre igjen plata 25 år etter at den ble gitt ut. Colin
Vearncombe : "It’s a long time ago. I can hear what’s
wrong with it…..and also what’s right with it. All part of
growing up and older I'd say." I
mars 2013 ble det også gitt ut nok en EP med nytt materiale,
kalt
"EP
: II".
Denne gang med låtene "Water's
Edge", "Someone
New", og
"Happy
To Go".
I
løpet av 4 måneder i desember 2012 og mars 2013 ga Colin ut to
EPer med nytt materiale.
I
mai 2013 spilte Colin inn 3 akustiske låter for The
Shed i
Somerset, i forbindelse med konserten han gjorde i Bristol.
"Songs From The Shed" er blitt et konsept mange kjente
britiske artister har vært med og bidratt til.
5.
oktober 2013 stilte Colin opp for Music
V Cancer i
Hartlepool. Samme kveld opptrådte også 80-talls heltene i The
Blow Monkeys.
17.
april 2014 gjorde Colin det kjent via sin nettside og
Facebook-side at han planla å gi ut et nytt studioalbum. Men
i mangel av finansiering av innspillingen henvendte Colin seg
til fansen, med forslag til at de kunne kjøpe sitt eksemplar
på forhånd, slik at plata kunne gis ut raskere.
Colin
Vearncombe : "I would be honoured if you’d like to get
involved by becoming one of the album’s ‘patrons’ –
it’s a bit of an old-fashioned word but it seems to describe
the relationship that I hope you and I will develop as we go
through this process together. You can pre-order or
ʻpledgeʼ for the new album on either digital or CD,
which will be sent to you a week ahead of the general release
date."
Colin
hadde et håp om å få 350 forhåndsbestillinger, og de kom på
plass etter kort tid. Noe han satte stor pris på. Colin
Vearncombe :
"I
decided to thank everyone personally by e-mail, no copy and
pasting. I just hadn’t realised there would be 350 of them!"
Via
Facebook og Colins nettside kunne man følge innspillingen, og
få nye låter presentert.
Parallelt
med innspillingen av den nye plata var Colin og Calum MacColl
ute på en vårturne, med konserter i Storbritannia.
Som
tidligere bidro MacColl også på plateinnspillingen. Colin
Vearncombe :
"I
approached Calum MacColl. We’ve known each other for some
time and I had noticed that he always improves a song I
bring him."
Forhåndssalget bidro også
til at Colin kunne hyre flere musikere til å bidra på
innspillingen av albumet "Blind
Faith". Slik som trommeslageren Liam
Bradley, keyboardisten Mikey Rowe,
bassisten Simon Edwards,
fiolinistene Laura Comini,
Robert McFall, og Sijie Chen,
cellistene Donald
Dillan og Su-a Lee, og Mark
Braithwaite, Rachel Smith og
Stephen A King på bratsj.
Colin Vearncombe : "Of course,
it’s possible to make a certain kind of record in the bedroom,
but this time I really wanted to do it like the old days with a
full team. More labour and money intense at the beginning, but
much quicker on the whole as a a result."
Colin
med mange av musikerne som hjalp ham på "Blind
Faith".
Som produsent fikk Colin med seg
'stjerneprodusenten Calum Malcolm,
som tidligere hadde jobbet med kjente artister som Wet
Wet Wet,The Blue Nile, It's
Immaterial, Prefab Sprout, Simple
Minds m.m. Malcolm er kjent for sine lavmælte,
stemingsfulle produksjoner, der stillheten kan fornemmes. Og
dette var et utgangspunkt som stemte bra med det lydbildet Colin
var blitt kjent for gjennom årene.
Colin Vearncombe : "Calum MacColl
and I are admirers of the Blue Nile. It took Kerry, my manager,
to suggest the obvious and ask Calum Malcolm if he’d be
interested in the project and I’m very happy we did. He’s
brought an extra level of rigour to the record."
Bidraget fra disse musikerne bidro til
å gjøre "Blind
Faith" til den beste og mest gjennomførte plata Colin noen
gang ga ut, og blant de som har fått best tilbakemelding fra
fansen (jmf. Rateyourmusic).
Plata ble
spilt inn
i Rockfield
Studios i Monmouth, Voom! Studio
i New Malden, North Berwick, og Studio
Moricone i Italia.
Calum
Malcolm
I november 2014 ble Colin intervjuet av
Gigslutz, og der gjorde han det
kjent at han og Camilla ikke lenger var et par, men likevel
valgte å bo sammen av hensyn til barna. Og at det fungerte
fint. Colin Vearncombe : It works surprisingly well. Of course
if either of us become involved with a serious partner, it would
seriously alter the dynamic."
28. november 2014 opptrådte Colin med
låta "Wonderful Life" i Vecherny
Urgant's TV show - den russiske varianten av
"Saturday Night Live". Også tidligere hadde Colin
vært i Russland og spilt denne og andre låter, til stor
interesse fra musikkinteresserte russere.
Etter flere utsettelser ble det i mars
2015 klart at "Blind Faith" ville bli lagt ut for salg
13. april 2015. Plata bestod av 13 låter vakre låter som
falt i smak hos kritikerne.
The Ringmaster
:
"Listening to Blind Faith brings back some of the same
emotions felt listening to Wonderful Life way back in time and
ever since, and that realising tingle of something special
having just seduced ears and more. Colin Vearncombe’s first
album is still the unrivalled Black album for us but Blind Faith
is right there by its side as an essential proposition for all
melodic rock/pop fans."
The Guardian
: "Blind Faith is an album by a man very much in control of
his gifts."
Chartchat
: "Colin Vearncombe still sings as he did at the start of
his career, and while there is a nod to the past there can be no
doubt to the listener that this is a brand new Black album.
Making the initial step to partner with Pledge Music was a brave
one, but one which paid off and one which I hope he may visit
again in the future."
Platas kanskje fineste øyeblikk var
den tango-inspirerte "Womanly
Panther". Den ble også gitt ut som singel fra
albumet, sammen med "When It's
Over".
I tillegg til flotte låter og
arrangement, var tekstene på "Blind Faith" noe av det
bedre Colin hadde skrevet. Tema var kjærlighetssorg, knuste hjerter og lengsler.
"Blind
Faith" fra april 2015.
I april og mai 2015 var
Colin og kameraten Calum MacColl ute på en britisk turne for å promotere albumet
"Blind Faith". I november fortsatt de turneen i
Tyskland og Belgia, før de avsluttet året 2015 med noen
flere konserter i hjemlandet. Underveis på turneen ble albumet "Live2015"
spilt inn. Den ble gjort tilgjengelig for salg via Colins
nettside, og på konsertene han gjorde i Tyskland og Belgia.
Naturlig nok var de fleste av låtene hentet fra det siste
albumet "Blind Faith".
18. november 2015 ble Colin intervjuet
av den tyske organisasjonen Animus Klub,
som jobber med aktiviteter for barn og familie. Det var også
barn som intervjuet Colin, der han svarte på spørsmål om
privatlivet sitt, hans innerste tanker, og om hva som ga ham kreativ
inspirasjon. Dette skulle vise seg å bli det siste intervjuet
Colin kom til å gjøre.
Det
siste intervjuet.
12. januar 2016 fikk fans av Colin den
triste nyheten om at han var stygt skadet i en billulykke nær
Cork flyplass, dit Colin var på vei for å rekke et fly som
skulle bringe ham til Edinburgh i Skottland. Med
store hodeskader ble Colin lagt inn på Cork
Universitetssykehus. Her lå han i koma i dagene som fulgte, med
familien ved sin side. På
Colins Facebook-side uttrykte fansen sin sorg, bekymringer, og
ønsker om at han skulle bli bra igjen. På samme side ble det
gitt oppdateringer om hans tilstand. 20. januar ble det kjent at
hodeskadene var verre enn man hadde fryktet, og at familien nå var
innstilt på å ta farvel med Colin.
Svært mange mennesker over hele verden
var opptatt hvordan det gikk med ham. På Liverpool F.C.s
hjemmebane Anfield ble "Wonderful Life" spilt i pausen
av kampen som ble spilt der 21. januar. Colin var moderat
interessert i fotball, men Liverpool var favorittlaget hans.
26. januar døde Colin Vearncombe.
På
hans Facebook side ble det lagt ut denne kunngjøringen :
"We’re deeply saddened to
announce the death of Colin Vearncombe (aka Black) earlier
today, Tuesday 26th January 2016. Colin never regained
consciousness following a road traffic accident sixteen days
ago. He died peacefully surrounded by his family who were
singing him on his way.
His wife Camilla and his three sons
paid tribute to the staff at the Intensive Treatment Unit of
Cork University Hospital saying; “Colin received the best
possible care from the expert and highly p...rofessional
staff there and we are deeply grateful for everything they
did”.
The funeral will be a private one, but
we will be holding a memorial service for him in Liverpool in
the near future as we know there are many, many people who will
want to celebrate Colin’s life and work. The date and time
will be announced in due course, along with details of a charity
to which any donations in memory of Colin can be made.
No need to laugh or cry
It’s a wonderful, wonderful life."
Colin
Vearncombe : 1962-2016
Selv om Colin
Vearncombe/Black forsvant ut av rampelyset etter 80-tallet var
det tydelig at mange fortsatt husket ham, noe som ble uttrykt
gjennom medias omtale av dødsfallet. De fleste store britiske
aviser hadde oppslag om hans liv og død. Noe også norske Dagbladet
og VG hadde.
I 2005 sang Colin låta "Two Churches"
: "When I have to go before St Peter I’ll knock on
his neon door and say. Look at what came to be my journey.
Between Two Churches." Og denne teksten ble brukt som
utgangspunkt for hans begravelse den 4. februar. Der familie og
venner gikk i prosesjon mellom de to kirkene i Colins hjemby Skull. Noe som bidro til å skape en stemningsfull ramme rundt
begravelsen.
Between Two Churches
I intervjuet med Liverpool
Echo fra 2012 fortalte Colin at han ønsket at
"After The Flood" med Talk
Talk skulle spilles i begravelsen. Om det ønsket ble
innfridd vites ikke (webmaster).
I tillegg til begravelsen i Skull
ble det også arrangert en større minnestund i Liverpool katedralen,
i Colins fødeby, slik at flest mulig skulle få mulighet til å takke
farvel. Til tross for størrelsen ble den fylt av folk som hadde et
forhold til Colin og hans musikk. Det ble holdt flere flotte taler fra
Colins nærmeste, blant annet hans far Alan, som fortalte hvor stolt
han alltid hadde vært over hva sønnen hadde fått til. Og vakker
sang fra Camilla og sønnen Max, med "Fly
Up To The Moon" (fra albumet "Black" fra
1991).
Minnestunden
i Liverpool-katedralen.
Det
ble også avspilt en video i kirken, med bilder og opptak av Colin,
til tonene av "Wonderful Life". Minnestunden ble avsluttet
med at alle i katedralen sang Liverpool-sangen
"You'll Never Walk Alone".
|