Bryan Ferry:
Født 26. september 1945, Washington co., Durham, England
Bryan Ferry er
et av
de store navnene innen nyere musikkhistorie. Som frontfigur,
låtskriver og sanger i det innovative glamrock-bandet Roxy Music
- et
band som fikk mye oppmerksomhet, både pga. listetoppere som "Stranded",
"Flesh and Blood" og
"Avalon",
og for sin
glamorøse framtoning med ansiktsminke og
fargerike klær. Senere
ble bandet kjent som musikkens gentlemen, ulastelig antrukket i dress
og med luggen pent dandert.
Bryan Ferry var
alltid den man forbandt Roxy Music med. Og mange av de artistene som
slo gjennom på 80-tallet nevnte ham som en av sine forbilder og
referanser. Bl.a. Japan,
ABC,
Simple
Minds, Icehouse,
King
m.fl. Og motsatt tenker man på Roxy Music når navnet Bryan Ferry
blir nevnt.
Helt siden Roxy Music slo gjennom har Ferry hatt en
suksessrik solokarriere, som har løpt parallelt med gjøremålene i
Roxy Music. Noe som i dag gjør at diskografien hans fyldigere enn
bandets.
Roxy Music ga ut debutplata
"Roxy Music"
i 1972. Og allerede året etter var Bryan Ferry klar med sin første
soloplate. Det var "These Foolish Things" fra 1973. En plate
som salgsmessig gjorde det bedre enn Roxys plate - til de andre
bandmedlemmenes irritasjon. Faktisk var soloplata en av grunnene til
at legendariske Brian Eno valgte å slutte i bandet like etter. "These
Foolish Things" bestod av Bryans tolkninger av andres låter, bl.a. av The Beatles, Bob Dylan
og The Rolling Stones.
Coverversjoner av andres låter, sunget på en distingvert måte,
skulle bli et kjennemerke ved Ferry i årene som fulgte. Roxy Music sine låter var i all hovedsak skrevet av
bandemedlemmene selv, med Ferry i spissen. Men som soloartist så
Ferry tydeligvis annerledes på det.
På egen hånd er
Ferry mest kjent for låter som "These Foolish Things",
"Let's Stick Together",
"Slave To Love", "Don't
Stop the Dance" og
"I Put A Spell
On You".
Selv om Ferry framtoning og antrekk gir assosiasjoner til britisk
overklasse er det
langt unna den bakgrunnen han selv kom fra, som sønn av en fattig
gruvearbeider fra den sterkt forurensede byen Washington,
Durham, i Nordøst-England. Selv om Bryan kom fra fattige kår hadde
han likevel en god oppvekst. Bryan Ferry: "Da jeg som barn vokste
opp i et gruvesamfunn, drømte jeg vel om ting som å ha en bil, det
var jo litt begrenset. Men jeg hadde det ikke så ille, jeg hadde
veldig bra foreldre. De var alltid støttende og ville at jeg skulle
gjøre det bra på skolen."
I disse gatene
i Model Dwellings, og i Gainsborough Avenue i Washington,
vokste unge Bryan opp.
På den tiden Bryan vokste opp
her var rock fortsatt et ukjent begrep. Og jazzen tilhørte fortsatt
de svarte. Så lille Bryan var mer opptatt av fotball i
barndommen, som keeper på Gallowgate End.
Bryan Ferry, nr. 3, øverst.
Men i ungdommen fikk
Bryan oppleve rockens gjennombrudd med Elvis Presley
og The
Beatles.
Og i 1964, i en alder av 19 år, ble Bryan med i det lokale bandet The
Banshees. Disse spilte på puber i Washington og
Sunderland, i Nordøst-England. I det som
ble kalt "The Rust Belt of Britain", pga. den store
arbeidsledigheten etter at de store verftene ble lagt ned på 50-og
60-tallet. Ferry ble på denne tiden influert av Newcastle bandet
The Animals og deres
"House Of The Rising Sun".
Høsten 1964 begynte
Ferry på Newcastle University for å studere kunst. Utdannelse ble
for mange en mulighet til å komme seg bort fra Washington og
håpløsheten som rådet der. På universitetet ble han med i bandet
The Gas Board. Forbildene for bandet var svart amerikansk musikk fra
50-og 60-tallet. Bandet dannet også grunnlaget for det som senere
skulle bli Roxy Music, da både Ferry, John Porter og
Graham Simpson var med i The Gas
Board.
Bryan Ferry: "Jeg
ville først bli kunstner. Jeg trodde ikke jeg skulle havne i
musikkens verden, men da jeg begynte å lage musikk, virket det å være
det rette for meg."
Gas
Board med John Porter, Bryan Ferry og Graham Simpson i midten
bakerst.
I stedet for å
følge planene om å fortsette å studiene i New York, endte Ferry og
co. opp i London, med et håp om å slå gjennom som popstjerner. I
starten måtte Ferry ta ulike bijobber for å livnære seg. Fritiden gikk
med til øving, samtidig som de søkte etter andre musikere til bandet han og
Graham Simpson ønsket å få til. I 1971 var både
Brian Eno, Andy
Mackay, Paul Thompson og
Phil Manzanera blitt
medlemmer av bandet, som de tilslutt kalte Roxy Music, da et
amerikansk band allerede hadde tatt Roxy-navnet som de egentlig
hadde tenkt å bruke. De fikk kontrakt med Island
records, og i 1972
var Roxy Music klar for verden med platen "Roxy Music".
Dessverre hadde skolekompisen Graham Simpson forlatt bandet rett før
de fikk gjennombruddet sitt.
Plata fikk stor
oppmerksomhet, og solgte så bra at den nådde topp 10 i Storbritannia med sin
banebrytende glamrock som hadde like stor betydning på denne tiden
som platene til David Bowie og
T-Rex.
Roxy
Music gjorde seg bemerket både for musikken og utseendet
sitt.
Men allerede året
etter, var det klart for det første soloalbumet i en lang rekke, fra
Bryan Ferry. Mens Roxy Music med Ferry i spissen var innovativ, var
Ferry som soloartist som en moderne crooner-utgave av Frank
Sinatra å regne, der han sang kjente låter i langt mykere og mer distingverte
versjoner enn originalene. På en elegant og vakker måte. F.eks. i en låt som
Rolling Stones' "Sympathy For The Devil". Men plata falt i
smak hos de engelske platekjøperne, for albumet nådde en sterk 5.
plass, mens singelen "A Hard
Rain's Gonna Fall" ble en topp
10 hit. Selv om den langt fra var like viktig musikalsk sett som
debutplata til Roxy Music, solgte den som nevnt likevel bedre.
"These Foolish Things"
fra 1973
Ferry fortsatte å gi ut soloplater i årene som
fulgte. Men det var likevel Roxy Music som var hans hovedbeskjeftigelse på 70-tallet.
Allerede i 1974
var han tilbake med en ny soloplate kalt "Another Time, Another
Place". På samme tid ga Roxy Music ut 2 album i 1973, og ett i
1974, så dette var en svært aktiv tid for Ferry. Også på dette
albumet hadde han hentet fram noen klassikere, og gjort dem til sine
egne. Denne gang hadde han gått enda lengre tilbake i tid, med låter
som "Smoke gets in your Eyes"
(The Platters) og "Funny How Time slips
away" (Billy Walker). På begge disse soloplatene brukte Ferry studiomusikere.
Men i tillegg hadde han tatt med de tidligere Roxy Music medlemmene
John Porter (studiekameraten fra bandet Gas Board, som senere kom til
å gjøre seg bemerket som produsent for noen av The
Smiths mest kjente
plater) og Davy O'List, i
tillegg til Paul Thompson som fortsatt var medlem av Roxy Music.
"Another Time, Another
Place" fra 1974
"Another Time,
Another Place" ble en enda større suksess enn forgjengeren, da
den nådde 4. plass på albumlisten i Storbritannia. 19 desember 1974 holdt Ferry en
stor solokonsert i Royal Albert Hall, som på en måte bekreftet hans
posisjon som et rocke-ikon.
I 1975 ga Roxy Music
ut sitt siste album på en stund, kalt "Siren". Og i 1976 var
Ferry tilbake med sitt 3. soloalbum kalt "Let's Stick Together".
Og igjen dreide det seg stort sett om coverversjoner. Bl.a. av Roxy
Musics
"Re-make/Re-Model". Tittellåta ble en stor suksess, med
bl.a. en 4. plass på singellisten i Storbritannia. Kjæresten Jerry Hall
bidro både på låta og i videoen som ble laget til den.
Bryan Ferry med
Jerry Hall
Også den gamle Everly
Brothers låta "The Price
Of Love" ble en stor hit med en 7.
plass, i en mer kraftfull versjon enn originalen. Den var også å finne på
EPen "Extended Play". Men selv om
albumet "Let's
Stick Together" inneholdt hans to største hits til da, og platekritikerne var positiv
til plata, nådde den kun 19. plass i Storbritannia. I Norge nådde den
også 19. plass, noe som ble hans første plassering på VG-lista.
"Let's Stick Together"
fra 1976
I
1976 spilte han også inn Beatles' "She's
Leaving Home"
sammen med The London Symphony Orchestra
for albumet "All
This And World War II". En plate hvor flere artister deltok.
Fra
videoen til "Let's Stick together". Med en uviss skjebne
for Roxy Music, kunne Ferry nå konsentrere seg om å gi ut soloalbum.
I 1977 ga han ut "In
Your Mind" som løftet ham tilbake på
topp 10 (5. plass) i Storbritannia. "This is Tomorrow" ble en topp
10 hit. "Tokyo
Joe" var et
annet høydepunkt på plata. I Norge nådde "In Your Mind" 12. plass. Og dette var det nærmeste man
kom et Roxy Music-album på denne tiden, da både Phil Manzanera, Paul
Thompson, og John Wetton (assosiert medlem av Roxy
Music) var
med på plata. I tillegg hadde Ferry denne gang skrevet alle låtene
selv. Slik han vanligvis gjorde i Roxy Music.
"In
Your Mind" fra 1977
I 1978 dro Bryan til
Montreux for å spille inn sin neste plate, "The Bride Stripped
Bare". Og dette var en plate fylt av sorg og frustrasjon. Først
og fremst pga. hans tap av kjæresten Jerry Hall, som droppet ham til
fordel for Mick
Jagger (kanskje hun droppet
Bryan fordi han nektet
henne å ringe ham på 2 måneder mens Roxy Music var på turne i
Japan?). Jagger hadde i lengre tid vært på jakt etter Hall, til
Ferrys store fortvilelse.
"The Bride Stripped
Bare" inneholdt
både andres og egenkomponerte låter. "Can't
Let Go" skrev
Bryan på et tidspunkt der han seriøst vurderte å legge musikken
på hylla. Et annen fin Ferry låt på denne plata er
"Sign Of The Times".
Kritikerne syntes albumet var spennende, men samtidig for
ujevn. Salgsmessig gikk det ikke så veldig bra, med en 13. plass i
Storbritannia, og dårlige plasseringer ellers. Heller ikke singelene fra
plata gjorde det så bra. Og dette skulle også bli avslutningen på
kapittel 1 i Bryan Ferrys solokarriere.
"The Bride Stripped
Bare" fra 1978
For deretter skulle
det gå hele 7 år før Ferry igjen ga ut et soloalbum. Dette skyldtes
i all hovedsak at Ferry, Manzanera, Thompson og Mackay hadde bestemt
seg for å komme sammen igjen i Roxy Music. Dette resulterte i "Manifesto"
fra 1979, "Flesh + Blood" fra 1980, og mesterverket "Avalon"
fra 1982. I tillegg gjorde de en coverversjon av John
Lennons "Jealous
Guy" i 1981 som gikk til topps i
Storbritannia. Det var også den
eneste gangen en singel med RoxyMusic/Bryan Ferry gikk til topps i Storbritannia.
"Avalon"
fra 1982 ble en stor suksess.
Musikalsk hadde Roxy
Music gjennomgått store endringer siden debutplata i 1972. For mens
de i starten spilte energisk rock, var sisteplata "Avalon"
noe helt annet. Elegant og romantisk, med vakre lydlandskap.
Gitarspillet, synthesizerne og Ferrys stemme hadde en følsom mykhet i seg som
man aldri hadde hørt tidligere. Plata gikk til topps i en lang rekke
land, bla. i Storbritannia og Norge.
Og dette skulle
også vise seg å bli den siste plata Roxy Music laget sammen, noe som
kanskje var like greit, da bandet i realiteten hadde utspilt sin
rolle. For det var Bryan Ferry som stod bak både låtene,
arrangementene og framføringen. De andre to gjenværende medlemmene,
Mackay og Manzanera, var redusert til studiomusikere. Og da fant vel
Ferry ut at han like godt kunne fortsette på egen hånd. Manzanera og
Mackay dannet etterpå bandet The
Explorers - uten suksess.
26. juni 1982 giftet
Bryan seg med den tidligere modellen Lucy
Helmore. Hun var 22
år gammel på den tiden mens Bryan var 36 år. Lucy vil gå inn i
Roxy Music-historien som damen som er avbildet på forsiden av
"Avalon" med den flotte hjelmen på hodet. Bryan og Lucy
fikk sønnene Otis,
Isaac,
Tara,
og Merlin
sammen. Merlin og Tara har senere
blitt musikere som sin far, og de har hjulpet ham på
plateinnspillinger, bl.a. "Olympia". "Tara"
var også en instrumental-låt på klassikeren "Avalon".
Bryan Ferry om det
å bli far: "Det er tøft å være far. Det er et stort ansvar.
Men som mann syns det ble lettere etter hvert som barna mine ble
eldre. Jeg vet ikke om menn alltid er så flinke når barna er små."
Bryan
Ferry med Lucy
Helmore
I 1984 fikk Bryan tilbud om å synge en låt Keith Forsey hadde skrevet for
ungdomsfilmen "The Breakfast Club". Forsey hadde
skrevet den med Ferrys stemme i tankene. Men Bryan avviste låta da
han
syntes teksten var for dum. Heller ikke Billy
Idol ville synge
den. I stedet ble den tilbudt Simple
Minds, da sanger Jim
Kerr hadde en
stemme som minnet om Bryan sin. Resten er historie. "Don't
you (forget about me)"
ble bandets største hit med bl.a. 1. plass i U.S.A. - som en av de
mest populære låtene fra 80-tallet.
Først i 1985 var
Bryan klar med et nytt album, kalt "Boys
And Girls". Plata var
ment som en hyllest til hans far. Og her førte Ferry videre det
lydbildet han hadde utviklet på "Avalon". Noe som gjorde
"Boys and Girls" til en like vakker opplevelse, med det samme
drømmende, utsøkte lydbildet.
Blant de mange
dyktige musikerne Bryan fikk med seg på innspillingen var
David Gilmour
fra
Pink Floyd,
Mark Knopfler
og Guy Fletcher
fra Dire
Straits, og stjernprodusenten
Nile Rodgers (Duran
Duran, David
Bowie m.m.).
Plata ble en stor suksess med
bl.a. 1.
plass i Storbritannia. I Norge nådde den 3. plass. I tillegg ble
førstesingelen valgt ut til å være med i kult-filmen "9 1/2
Weeks", der "Slave
To Love" oppsummerte filmens innhold
på en treffende måte. Det medførte at den ble en topp 10 hit over det
meste av Europa. I Norge ble låta nr.
5. Også "Don't
Stop The Dance" ble en mindre hit.
"Boys
And Girls" fra 1985
13. juli 1985 fikk
Ferry også den store æren av å opptre på legendariske Live Aid på
Wembley, foran mer enn 100 millioner TV-seere. I utgangspunktet var
han skeptisk til å stå på scenen foran så mange mennesker, da han
på denne tiden ikke hadde opptrådt på en stund. Kl. 16.07 gikk han på
scenen, der han framførte "Sensation",
"Boys And Girls", "Slave To Love" og "Jealous Guy". Med seg på
gitar hadde han David Gilmour.
Live Aid-konserten ble et av Ferrys store øyeblikk i livet.
Bryan
Ferry opptrådte på Live Aid 13. juli 1985. Til stor glede for de
frammøtte, og han selv.
I 1986 ble han spurt
om å skrive en sang for den amerikanske filmen "Legend",
noe som resulterte i singelen "Is
Your Love Strong Enough".
Det var en fin låt som stemningsmessig ville passet godt inn på "Boys
And Girls". David Gilmour
spilte gitar på låta.
Samme år skrev Bryan "Help Me" som ble brukt i filmen
"The Fly". I 1986 gikk en samleplate kalt
"Street Life-20 Greatest Hits" til topps i
Storbritannia. Plata inneholdt låter
med både Ferry og Roxy Music.
I 1987 inngikk Ferry
et samarbeid med
The Smiths gitaristen
Johnny Marr. Det resulterte i
1987 hiten "The Right Stuff"
- en låt som tidligere hadde
eksistert i en instrumental versjon kalt "Money
Changes Everything" fra Smiths plata
"The World Won't
Listen".
Albumet "Bête
Noire" kom ut samme år.
Den var produsert
av Patrick Leonard,
som er mest kjent for sitt samarbeid med
Madonna.
Leonard bidro til å gi plata et mer dansevennlig preg. Men mest av alt høres
den ut som "Boys & Girls Prt. II", da den hadde det samme
velpolerte og vakre i seg som forgjengeren.
Selv om det går en
rød tråd mellom "Avalon", "Boys And Girls" og
"Bête Noire"
i lydbilde, var ikke musikerne som deltok på de tre platene de samme.
Trommeslager Andy
Newmark og gitarist
Neil Hubbard var
de eneste som deltok på alle tre platene. Det var tydelig at Bryan
hadde sterke føringer på hvordan han ønsket at musikken skulle
høres ut, og at David Gilmour og de andre musikerne som deltok
tilpasset seg det.
"Bête
Noire" fra 1987
Salgsmessig ble det et
steg tilbake med en 9. plass i Storbritannia, og 10. plass i Norge
for "Bête
Noire". I U.S.A. fikk han overraskende nok sin største hit
til da med
"Kiss And Tell", der den nådde
31. plass på
Billboard. Han ble også nominert til MTV Music Awards for låta. I
2010 fikk han en Q
Awards (Q Magazine)
for samme låt.
Verken Bryan Ferry eller Roxy Music har noen gang slått
skikkelig gjennom i U.S.A.
Bryan
Ferry i videoen til "The Right Stuff".
I 1988 dro Ferry ut på
en verdensturne som ikke var ferdig før i 1989. På turneen besøkte
han Nord-Amerika, Japan, Australia, og 9 land i Europa. Bl.a. Sverige.
Dessverre var ikke Norge med på turnelista denne gangen.
I 1988 ble det
også gitt ut
nok en samleplate med Ferry/Roxy Music låter kalt "The
Ultimate Collection". Den nådde 6. plass i
Storbritannia. Det ble
også laget en remix-versjon av "Let's Stick Together" som
slo an i Storbritannia (12. plass).
The
Ultimate Collection" fra 1988
I 1989 gikk Ferry i studio for å jobbe med et nytt album, som han ville kalle
"Horoscope". 4 år senere var han fremdeles ikke helt fornøyd med det, og trengte en pause fra albumet. Låtene
han hadde spilt inn til albumet fram til da havnet etter hvert på
nettet, og ble å finne på bootlegen "Horoscope". Til glede
for endel fans men kanskje til skuffelse for de mange som foretrekker
å kjøpe offisielle utgivelser, og dermed ikke fikk lyttet til denne
fine platen.
I stedet spilte
Bryan inn albumet "Taxi"
med Robin Trower som
medprodusent. På
"Taxi" gikk han tilbake til formularet fra 70-tallet, med
tolkninger av av andres låter. Men denne gang var resultatet enda mer
utsøkt og smooth enn noe av det han gjorde på 70-tallet. Ferrys
versjoner av tempolåter som "I
Put A Spell On You", "Girl Of My Best Friend" , og "Will
You Love Me Tomorrow" var
fylt med en verdighet og eleganse låtene ikke hadde hatt før, pakket inn i smakfulle
synth-arrangement. Bl.a. gjør han en respektfull og en nesten sakral
versjon av "Amazing Grace".
Bryan hadde på
albumet alliert seg med dyktige folk på synth, slik som Grids' Richard
Norris, og Carleen Anderson
på vokal. Tidligere Roxy medlem Andy
Mackay spilte saksofon på plata. Salgsmessig
ble det en opptur med 2. plass i Storbritannia, og en 12. plass i Norge.
"Taxi"
fra 1993.
Inspirert av
suksessen med "Taxi" gikk Ferry tilbake i studio for å
fortsette arbeidet med "Horoscope". Han forandret på noen
av låtene han hadde spilt inn flere år tidligere, la til noen nye,
og endret navn på plata til "Mamouna".
Den ble gitt ut i 1994 - 7 år etter at han først hadde påbegynt arbeidet
med den. Alle låtene på albumet var skrevet av Ferry selv. Bryan
Ferry (til VG): "Når jeg lager album, bruker jeg mye tid. Jeg
liker at ting er bra."
Igjen hadde han samlet et pent knippe av dyktige
musikere på plata:
Bob
Clearmountain, Rhett Davies
og Nile Rodgers
deltok på produsentsiden. Og ikke minst hadde han fått med seg Brian
Eno. Eno og Ferry hadde ikke samarbeidet siden de ble uvenner i 1973.
Også Andy Mackay og Phil Manzanera bidro til å gjøre dette til et
mini-Roxy Music album. Stemningsmessig minnet den om "Taxi",
men muligens med større fokus på den drømmende stemningen enn selve
melodiene. Ferry som utdannet seg til
kunstmaler på denne tiden viser her tydelig hvordan han inspiret av kunstarten
laget musikk som fargerike landskap.
"Mamouna"
fra 1994
Dessverre var verken platekjøperne eller kritikerne
overbegeistret for den da den havnet i butikkhyllene. En 11. plass i Storbritannia, og en 12. plass i
Norge ble resultatet.
Det skuffende salget
av plata gikk hardt inn på Bryan som hadde brukt mye egenkapital for
å få plata slik han ønsket. Bl.a. flere år i leid studio, med dyre
studiomusikere. For å dekke utgiftene ble han nødt til å selge
leiligheten han eide i New York.
I 1995 ble det for
3. gang på få år gitt ut et samlealbum med Ferry/Roxy Music
låter, kalt "More
Than This-The Best of Bryan Ferry & Roxy
Music". Denne gang ble det kun en 15. plass i
Storbritannia. I Norge
ble plata annonsert mye på TV, noe som brakte den helt opp til 4. plass på VG-lista.
I 1996 sang Ferry
låta "Dance
With Life" til filmen
"Phenomenon" med
John Travolta. Låta var skrevet av
Elton John, Bernie Taupin og
Martin Page. Samme år sang han også
"Shakespeare's Sonnet no.
18" med Michael Kamen & Orchestra. Låta ble med på tribute-albumet til avdøde Lady
Diana. Og i 1998 sang han
"I'll See You
Again" til tribute-albumet for
Noel Coward.
Bryan Ferry hadde
lenge ønsket å gjøre tolkninger av de store slagerne fra 30- og 40-tallet. Og i 1999 var tiden inne. "As Time goes By"
bestod
av kjente låter som "Falling In love
Again", "As Time Goes By", "Just One Of Those Things" og "I'm
In The Mood For Love". Flere av låtene var skrevet av den kjente
komponisten Cole
Porter. Ferry's crooner-aktige stemme passet perfekt
til å synge disse låtene. Men i stedet for å gi låtene et nytt
innhold, slik han hadde gjort tidligere, valgte han her å legge seg
mest opptil originalinnspillingene, for dermed bevare 30-talls
følelsen i låtene. Colin Good som hadde lang erfaring med stryker-arrangement bidro til å skape denne stemningen. Resultatet
ble en koselig, avdempet plate med en nostalgisk feel, godt egnet til
å lytte til, men også som behagelig bakgrunnsmusikk i festlige lag.
"As Time goes By"
fra 1999
Ferry opptrådte i
mange TV-show der han presenterte låtene
fra "As Time goes By",
noe som ble vel mottatt.
Men temaet var nok for spesielt til at han kunne regne med å selge
så mange plater. En 16. plass i Storbritannia, og 23. plass i Norge ble
resultatet. Han dro deretter på en turne hvor han framførte stoff
fra plata. Han sang også noen av Roxy Musics gamle hits på turneen, noe fansen satte stor pris på. Dette gjorde at Ferry
begynte å leke med tanken om å samle gamlebandet.
I 2000 ga Bryan ut
samleplata "Slave
To Love - The Best Of Ballads", som
inneholdt Bryan Ferrys ballader. Dette ble ikke noen større suksess. Han gjorde også en ny
versjon av den gamle Roxy Music-låta "Mother
Of Pearl"
som ble
brukt i filmen "Ordinary
Decent Criminal".
I 2001 ble Roxy
Music samlet for å gjøre en verdensturne sammen. Dette inkluderte
Ferry, Manzanera, Mackay og Paul Thompson. Turneen ble en stor
suksess, noe som senere resulterte i en populær DVD. Men samarbeidet
resulterte ikke i noe nytt Roxy Music album. Det eneste som ble gitt
ut i 2001 var Elvis låta "Don't
Be Cruel", som Ferry sang
for Tribute-albumet "Good
Rockin' Tonight".
Deretter tok Ferry
seg en liten ferie, før han pånytt dro i studio for å spille
inn en plate. Denne gang ønsket han å hente fram materiale som han
hadde spilt inn gjennom 90-tallet, med artister som David A. Stewart,
Bjørk, Sinead O'Connor, Edwyn Collins
og Brian Eno. Noe av dette
materialet fant veien til 2002 albumet "Frantic", som var en
miks av selvskrevne låter og coverversjoner. Låtene
"Nobody Loves Me",
"Hiroshima", "Cruel" og
"One Way Love"
var
skrevet og produsert av Ferry sammen med David A. Stewart fra Eurythmics. Alle
fire låtene hadde tidligere figurert på bootlegen "Alphaville"
- en plate som inneholdt låter Bryan Ferry skrev og produserte sammen
med Stewart i 1996. Dessverre ble det ikke noe plateutgivelse ut av
det da, men de fleste av låtene de spilte inn da ble å finne på Ferrys
senere album.
I
2002 kom Bryan Ferry med albumet "Frantic", som kanskje var
hans beste soloutgivelse noensinne.
"It's All Over
Now, Baby Blue" og
"Don't Think Twice,
It's Alright"
på "Frantic"
var
Bob Dylan låter. Mens
den vakre "I
Thought"
var skrevet av
Ferry sammen med Brian Eno. Plata var i så måte litt hummer og
kanari. Den hadde ikke noe homogent lydbilde, slik mange av hans
tidligere plater har. Tidsmessig var det også et stort sprang på
låtene. Fra
Leadbellys "Goodnight Irene", til de helt nye
låtene. "Goodnight Irene" var den første låta som
gjorde inntrykk på Bryan, da han var 10 år gammel.
Men resultatet ble
oppsiktsvekkende bra. De fleste kritikere var enig i at dette var den
beste plata Ferry hadde laget siden "Boys And Girls". Ferry
virket mer vital og spennende enn noen gang før. Belønningen ble
fine plasseringer på albumlistene rundt om i Europa. Med bl.a. 6.
plass i Storbritannia, og 4. plass i Norge.
Så på et tidspunkt
der mange hadde avskrevet Ferry som soloartist, og heller ønsket en
reunion av Roxy Music, slo han til med denne spennende plata som ga forhåpninger om at mannen også i framtiden ville dukke opp med nye
perler.
Bryan Ferry i 2004
I 2003 ble Bryan skilt
fra sin kone gjennom 21 år, Lucy Helmore. Han hevdet i media at hun
hadde vært utro mot ham, med en bestemt mann som han ikke ønsket
å navngi. Saken endte i rettsapparatet hvor Bryan ble dømt til å
betale henne utrolige 10 millioner pund.
Senere har Ferry
hatt forhold til sosietsdama
Lady Emily Compton, danseren Katie Turner,
og Amanda Sheppard. Sistnevnte var en
tidligere kjæreste av sønnen. De to ble gift i januar 2012 i en
seremoni i Karibien. Men allerede 19 måneder senere, i august 2013,
ble de separert. Visstnok fordi Bryan ikke ønsket å bli far igjen.
Bryan Ferry: "She wanted a baby and I didn’t. First of all I thought I could, and then later I thought, it’s not the right thing to do.
It was a terrible, terrible stressful time for both of us. I just thought it could have ended up really bad with me being too old to work."
Bryan
Ferry og Amanda Sheppard mens de fortsatt var sammen.
I 2003 dro Ferry ut på en
turne som han måtte avbryte etter 4 show pga. en strupekatarr.
I mai fikk han den
prestisjefylte prisen P.R.S. for sitt enestående bidrag til britiske
musikk, på Ivor
Novello awards.
I juni 2003 tok han
seg tid til å besøke Norge, der han holdt en konsert i Wrightegården,
Langesund. Til glede for sine mange norske fans.
Bryan
Ferry i Langesund. Bildet er tatt av Kari Solberg.
I 2005 var
han tilbake i Norge sammen med Roxy Music, på Norwegian Wood
festivalen.
I september 2004 ble
huset til eks. kona stormet av politiet, da de mente huset fungerte
som et operasjonssenter for angrepet på det engelske Underhuset. I
forbindelse med protesten mot loven som skulle forby revejakt. Bryan
Ferrys sønn Otis Ferry
var en av hovedmennene bak angrepet.
Jeg vil takke Kari
Solberg for utfyllende informasjon om Bryan Ferrys liv. Din interesse
for siden har vært svært inspirerende (Webmaster).
Kari Solberg og Bryan Ferry.
I 2005 var det klart
for nok en gjenforeningskonsert med de originale Roxy Music-medlemmene. Det vil si Ferry, Mackay, Manzanera og Thompson. Begivenheten
fant sted på Isle
of Wight festivalen
den 11. juni. Og 19. juni 2005 fant de 4 aldrende herrene veien til
Oslo og Frognerbadet. Der holdt de en konsert som stod til karakter 5
i VG.
2. juli 2005 fikk
Roxy Music æren av å delta på Live 8-konserten i Berlin. Sammen med
band som ble startet over 30 år etter dem. Også i 2006 var bandet
ute på veiene, med oppstart i Dublin, Irland i juli.
I mars 2006 ble det sagt at
et nytt Roxy Music album var på gang, med Brian Eno som endel av
besetningen. Men et år senere var fortsatt ingenting bestemt om når
plata ville bli utgitt.
I mellomtiden kunne muligens fansen
glede seg med låta "The Cruel Ship's
Captain" som Bryan spilte inn til albumet "Rogue's
Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs & Chanteys". Plata
var ment som en forlengelse av filmsuksessen
"Pirates Of The Carribean". Sammen med
artister som U2,
Sting og Nick
Cave gjorde Bryan tolkninger av gamle sjørøverviser, under
ledelse av produsent Hal Willner. Plata
fikk mye omtale i media i forkant av utgivelsen.
I oktober inngikk Ferry et samarbeid
med butikkjeden Marks & Spencer om en
ny kleskolleksjon kalt Autograph, som han skulle fronte i
reklamekampanjer. Etter
den oppløftende turneen sammen med Roxy Music var det mange fans som
håpet av Ferry og co. ville gå i studio for å spille inn et nytt
Roxy Music album. Det første siden "Avalon" fra 1982. I
stedet kom Ferry med et nytt soloalbum kalt
"Dylanesque", i mars 2007. Og der han på tidligere
album hadde gjort fine tolkninger av Bob Dylan låter, slik som
"A Hard Rain's Gonna Fall",
It's All Over Now, Baby Blue" og "Don't
Think Twice, It's Alright",
valgte han her å fylle et helt album med Dylans låter (med unntak av
"Baby Let Me
Follow You Down").
Og resultatet ble
igjen svært bra, der han
gjenskapte
den avslappede, folk-inspirerte stilen fra "Frantic" på en
fin måte. Mange vil nok si at han ikke klarte å bringe noe nytt til
klassikere som "All
Along The Watchtower" og "The
Times They Are a-Changing". Likefullt var det umiskjennelig Bryan Ferry,
noe mange satte pris på. Ferry
hadde fått med seg flere musikere med bakgrunn fra Roxy Music på
plata.
Produsent Rhett
Davies produserte i sin tid "Flesh+Blood" og "Avalon",
mens Andy Newmark spilte trommer på de samme platene, Paul Carrack og
Brian Eno på keyboard er gamle Roxy Music medlemmer. At Eno og Ferry
samarbeidet på denne plata ga fansen et lite håp om at de også kan
samarbeide om et nytt Roxy Music album. "Dylanesque"
solgte bra med 5. plass i Storbritannia og 19. plass i Norge.
"Dylanesque" fra 2007
På
samme tid som plata ble lansert fikk Bryan endel negativ omtale i media
fordi han kalte studioet sitt i Vest-London for Führerbunker,
noe som
selvfølgelig ga assosiasjoner til Hitlers hovedkvarter under krigen.
Bedre ble det ikke da han i et intervju med tyske Welt am sonntag ga
nazistene honnør: "The
Nazis knew how to put themselves in the limelight and present
themselves. Leni
Riefenstahls movies
and Albert Speers
buildings and the mass parades and the flags-just amazing. Really
beautiful". Ikke minst i de jødiske miljøene ble dette tatt
ille opp. Ferry unnskyldte seg med at uttalelsene ble gjort i et
historisk perspektiv, og at navnet på studioet var skapt ut fra
kunstneriske hensyn, og ikke som en hyllest til nazistene. På Ferrys
egen hjemmeside tok han sterk
avstand fra måten intervjuet med Welt am Sonntag var blitt gjengitt
på. Det han sa om tysk kultur var ikke ment som noen støtte til
nazismen.
I 2007 gjorde Ferry også en større
turne der Norge var tilgodesett med hele to konserter: 30. mai i
Oslo konserthus, og 3. august på Down On
The Farm Festivalen i Halden.
1. juli 2007 fikk han æren av å
opptre på Prinsesse Dianas minnekonsert på Wembley stadion. Her
framførte han "Slave To Love", "Let's Stick Together"
og "Make You Feel My Love" til
publikums store glede. Sistnevnte låt var henter fra Ferrys siste
album "Dylanesque". I en alder av 62 år holdt han seg
utrolig godt, noe folk ved selvsyn fikk se denne kvelden. Andre
artister som opptrådte var Duran
Duran, Elton
John, og Nelly Furtado.
I mai 2008 var norgesvennen Bryan Ferry
tilbake i landet. 20. mai stod han på Sentrum
scene i Oslo, og dagen etter var han gjest på
Nattjazz-festivalen i Bergen.
Tilbakemeldingene fra de som var tilstede på konsertene var bra.
Noen mente likevel at 500 kr. var i overkant mye å betale for 68
minutt med den slentrende og kule Bryan. Setlista fra
konsertene var denne :
1. The 'In' Crowd
2. Kiss and Tell
3. Just Like Tom Thumb's Blues
4. Knockin' On Heaven's Door
5. Slave to Love
6. Don't Stop the Dance
7. Jealous Guy
8. Both Ends Burning
9. Body and Soul (instrumental)
10. Re-make/Re-model
11. All Along the Watchtower
12. Virginia Plain
13. Love is the Drug
14. Do the Strand
15. Let's Stick Together
I 2010 fylte Bryan Ferry 65 år, og for mange
innebærer det at pensjonisttilværelsen står for døren. Men ikke
for evigunge Ferry. I oktober 2010 var han klar med sitt 13.
soloalbum, kalt "Olympia".
Navnet refererte seg til Ferrys hjemsted i London, og til Eduard
Manets kjente maleri.
Med seg på plata hadde han kjente musikere
som David Gilmour, Brian Eno, Phil Manzanera, Andy Mackay, elektrobandet Groove Armada, popbandet Scissor
Sisters, Nile Rodgers, Jonny
Greenwood (Radiohead), Steve
Nieve (Elvis Costello), og Flea
(Red Hot Chili Peppers).
Høydepunktet på plata var en cover av
Tim Buckleys "Song To The Siren". Men ellers bestod
plata for det meste av selvskrevne låter, for første gang siden
"Frantic" i 2002. Og det fungerte svært bra. Lydbildet var
smakfullt og detaljrikt, slik man var vant til fra Ferry. Tekstene
inneholdt henvisninger til kulturhistorie og Ferrys eget liv.
"You Can Dance" var en
ny versjon av en låt Ferry hadde spilt inn i forveien sammen med DJ
Hell, for Hells album
"U Can Dance". Mens "Shameless"
var et samarbeid mellom Ferry og Groove Armada. Den hadde tidligere
vært ute på sistnevntes album
"Black Light".
På coveret til "Olympia" hadde Ferry igjen funnet plass
til bilde av en sensuell, vakker kvinne. Slik man var vant til det fra
Roxy Music-tiden.
Kritikere verden over hyllet plata.
I Norge ga Dagbladet plata terningkast 5, og omtalte den som: "En
speilsal av klang og rytme". VG var ikke like positiv, og nøyde
seg med å gi den terningkast 3.
Salgsmessig gikk det sånn passe,
med 19. plass i Storbritannia, 71. plass i U.S.A. og 16. plass i
Norge.
"Olympia"
fra 2010.
25. mai 2011 stod Ferry igjen
på
Sentrum Scene i Oslo, noe bl.a. Dagbladet hadde et oppslag om.
Bryan Ferry i
Oslo.
I juni 2011 mottok Ferry "The Most
Excellent Order of the British Empire" (norsk: Den britiske
imperieordenen), som takk for sitt bidrag til britisk musikkindustri.
Rundt 2012 valgte Ferry igjen å søke
tilbake i musikkhistorien, til 1920-tallet, slik han delvis hadde
gjort det på albumet "As Time Goes By". Til å hjelpe seg
med dette hadde han musikerne Colin
Good - piano, Enrico
Tomasso - kornett & trompet,
Malcolm Earle-Smith
- trombone, Richard White
- alt & bass saksofon, klarinett & bass klarinett, Robert
Fowler - tenor saksofon og
klarinett, Alan Barnes
- baryton saksofon & klarinett, Martin
Wheatley - banjo & gitar, og
John Sutton
- trommer. Ferry valgte å sette sammen disse musikerne til et band,
og kalle dem The Bryan Ferry
Orchestra.
Bryan
Ferry på scnen sammen med The Bryan Ferry Orchestra.
Sammen spilte
de inn albumet "The Jazz
Age". Men i stedet for å
lage nye versjoner av kjente låter fra 20-tallet, valgte Ferry å
bruke sin egen backkatalog med klassikere fra Roxy Music tiden og sine
egne soloalbum, slik som "Love Is The Drug",
"Avalon", "Slave To Love", "Just Like
You" og "Do The Strand". Og pakke inn låtene i
20-talls inspirerte jazzarrangement. De fleste av låtene var
vanskelig å kjenne igjen fra originalene.
Årsaken til at
Ferry valgte å spille inn en 20-talls inspirert plate, var at dette
var musikk han selv hørte mye på da han var liten: "I've sort
of gone back to the music that I liked listening to when I was a young
lad, nine or ten years old - I was really fairly precocious for that
time."
Dessverre falt ikke
plata i smak hos platekjøperne, og den endte opp som den minst solgte
plata Bryan Ferry har gitt ut, med 50. plass i Storbritannia. I Norge
og U.S.A. kom den ikke inn på albumlisten.
Ferry kunne derimot
glede seg over at "Love Is The Drug" fra plata ble brukt i
storfilmen "The
Great Gatsby"
fra 2013, med bl.a. Leonardo
DiCaprio i en av
rollene. Det ble også gitt ut et soundtrack fra filmen, kalt
"The Great Gatsby - The Jazz Recordings Feat. The Bryan Ferry
Orchestra".
"The
Jazz Age" fra november 2012.
For å promotere
"The Jazz Age" valgte Ferry å ta med seg orkesteret sitt ut
på turne. I mai 2013 opptrådte de bl.a. på Cannes-festivalen, og de
opptådte på Glastonbury-festivalen. I mars 2013 ble det kjent at han
også fant plass til Norge på turneen, med opptreden på Moldejazz
i juli samme år. Noe arrangøren var svært glad for. Jan
Ole Otnæs: "Vi synest det er kjempestas å få Bryan Ferry hit, spesielt når
han har eit prosjekt som er nytt og relevant."
19. juli stod Ferry
på scenen i Romsdalsmuseet med sitt 12 mann store orkester. Hele 5000
mennesker hadde møtt opp for å høre ham synge. Konserten startet
opp med 20-talls jazz fra den siste plata, men gikk etter hvert over
til en ren popkavalkade av Ferry hits, noe publikum og kritikere
tilstede satte pris på. Adresseavisen
lovpriste konserten med disse ordene: "Da Ferry sang 'Let’s
Stick Together' med fullt rockeband og fullt jazzband på en gang, var
Romsdalsmuseet beseiret. Brede smil spredte seg blant over 5000
publikummere og Ferry sang seg inn i en sterk rekke av stjerner som
har sunget på samme arena."
Lokalavisa
Romsdals Budstikke
ga konserten terningkast 5.
Også norske
Susanne Sundfør
stod på scenen på Romsdalsmuseet denne dagen. Noe som ytterligere
bidro til å skape interesse for arrangementet.
I 2013 kom Bryan og
hans fire sønner inn på topplisten over verdens best kledde menn, som
bladet Vanity Fair kåret. På en markering i anledning kåringen var
det en stolt Bryan som var tilstede med de fire sønnene sine, Merlin,
Isaac, Otis og Tara.
Bryan
med sønnene Merlin, Isaac, Otis og Tara i 2013.
Høsten 2013 var Bryan
i Hong Kong for å gjøre konserter. Det var også snakk om å opptre i
Moskva på denne tiden, men konsertene måtte avlyses pga.
sykdom. Våren 2014 var
han på turne på østkysten av U.S.A.
I april 2014 fikk
Bryan omtale i norsk og britisk media da det ble kjent at han hadde
slått seg sammen med den norske DJen og produsenten
Todd Terje for å
spille inn en coverversjon av
Robert Palmers
popklassiker "Johnny
& Mary", fra
1980. Palmer var forøvrig en engelsk herremann med den samme
distingverte elegansen over seg som Bryan har. Todd Terje som egentlig
heter Terje Olsen er fra Mjøndalen og har gjennom årene laget
dansbare remikser av mange kjente låter, bl.a. med
Chic og Chris
Rea. I første
omgang ble "Johnny & Mary" å finne på Todd Terjes eget
album "It's
Album Time".
Det ble også laget en stilfull musikkvideo da låta ble gitt ut som
singel.
Bryan
Fery og Todd Terje i studio.
I juni 2014
opptrådte Bryan igjen på Glastonbury-festivalen, og 8. og 9. juni 2014 opptrådte
han sammen med
Leipziger
symfoniorkester
(Gewandhausorchester Leipzig).
9. august var Bryan tilbake i Norge, da
han opptrådte på Øyafestivalen foran 8000 entusiastiske fans. Bryan
var i storslag og leverte et show som VG belønnet med terningkast 6,
med ordene: "Ferry selv er - himmel, så forutsigbart - ulastelig
overklassenachspielantrukket. Han synger like galant som alltid, om enn
med en bitteliten, rusten knekk som kler en 68-åring utmerket."
Som musikalsk gjest på konserten hadde Bryan ikke uventet Todd
Terje.
Det var
en opplagt Bryan Ferry publikum fikk se på Øyafestivalen
26. oktober 2014
opptrådte Bryan Ferry i Oslo Spektrum. I den anledning ble han
intervjuet av VG der han kom med betraktninger om livet. Her fortalte
han bl.a. at lykke for ham var en vellykket konsert der publikum var
fornøyd. Bryan Ferry: "Jeg er lykkelig på slutten av en konsert
som har gått bra, og publikum er fornøyd. Det gir en slags
rus."
Han fortalte også om at han hadde dårlig økonomisk sans
og brukte alt for mye penger på plateinnspillingene sine, turneene,
og hagen sin: "Bortsett fra jobb, bruker jeg penger på hagen
min. Den er veldig fin, men vanskelig å holde i stand, så jeg har
ansatt noen folk." Med en estimert formue på 300 millioner
kroner har han nok råd til både blomster og gartnere.
17. november 2014
var Bryan klar med sitt 15. soloalbum. I en alder av 69 år. Albumet
het "Avonmore", etter gata i London der plata ble spilt
inn. Med seg hadde han som vanlig en lang rekke dyktige musikere. Folk
som produsent Rhett Davis, Andy Newmark, Johnny Marr, Marcus Miller,
Neil Hubbard og Nile Rodgers har deltatt på mange av Ferrys plater.
Noe forsåvidt også Mark Knopfler og
Guy Pratt
(Pink
Floyd) har
gjort. Mer spesielt var det at Flea fra The Red Hot Chili Peppers
deltok, noe også 60-talls ikonet Ronnie
Spector fra The
Ronettes gjorde.
Bryans sønn Tara spilte trommer på alle låtene, utenom "Johnny
And Mary".
"Avonmore"
fra 2014.
Med unntak av
Todd/Ferry produksjonen "Johnny And Mary" og
"Send In The Clowns" (Stephen
Sondheim) var alle
låtene på plata skrevet av Bryan selv. "Soldier
Of Fortune" var
skrevet sammen med Johnny Marr, mens tittellåta "Avonmore"
var skrevet av Bryan sammen med gitaristen Oliver
Thompson. Sistnevnte
har deltatt på flere turneer både med Bryan og med Roxy Music, og ble
oppdaget gjennom bandet Rubber
Kiss Goodbye, der
han
spilte sammen Bryans sønn Tara.
På Bryans hjemmeside
ble låtene gjort kjent allerede 23. september 2014. Og som første
singel fra albumet ble
"Loop De Li"
gitt ut. Den luftige og fengende låta kunne minne om "Take
A Chance With Me" fra
"Avalon". Det ble laget en flott musikkvideo til låta som
handlet om en ung mann som sjekker flere pene damer.
"Senere ble også
"Driving Me
Wild" gitt ut
på singel.
Musikkvideoen
til "Loop De Li"
"Avonmore"
overrasket ingen, og ble en slik plata fans av Bryan Ferry elsker.
Likefullt var den mer 'leken'/dansbar i lydbildet enn forgjengerne. Den
fikk jevnt over god mottagelse i pressen, og solgte brukart, med 19.
plass i Storbritannia, en oppløftende 72. plass i USA. 23. plass i
Tyskland, 19. plass i Sverige og 16. plass i Norge.
Etter albumutgivelsen
fulgte en britisk turne, og en turne til Mellom-Europa, kalt
"Avonmore Tour".
Bryan Ferry
og folkene han hadde med seg på "Avonmore Tour".
I april 2016 ble
""Avonmore" turneen tilgjengelig på plate, da
dobbelt-CDen "Live
2015" ble gitt
ut. Platene viste på en fin måte hva Bryan Ferry stod for på denne
tiden, og man fikk presentert mange av hans fineste øyeblikk gjennom en
lang karriere, både som soloartist og som medlem av Roxy Music.
I august 2016 kunne
fansen også glede seg over en remix-utgave av "Avonmore" med
hele 20 spor på. Plata var kun tilgjengelig i digital utgivelse.
Etter et litt rolig
år i 2016 dro Bryan ut på en ny større turne i 2017, med besøk i
Europa og Nord-Amerika, uten at Norge fikk besøk av Bryan og følget
denne gangen. Under turneen i USA opptrådte Bryan med fullt orkester
på legendariske Hollywood Bowl.
I desember 2018
opptrådte Bryan på Night Of the Proms, sammen med artister som The
Pointer Sisters og Milow.
I 2018 deltok han også på innspillinger med flere andre artister, og
han var ute på promoteringsturne sammen med Brian Eno, i forbindelse
med en re-lansering av Roxy Musics første album fra 1972. I den
anledning fortalte han at han gjerne ville jobbe med Eno igjen. Om det
evt. ville bli på en ny Roxy Music-plate sa han ingenting om.
I oktober 2017 hadde
den tyske TV-serien
"Babylon Berlin"
premiere på TV i land som Tyskland, Storbritannia, Australia, Irland,
Canada og U.S.A. Handlingen i serien var lagt til Berlin i 1929, under
Weimarrepublikken. I serien hadde Bryan en sentral rolle, som vokalist
i jazzbandet Moka
Efti cabaret. Bryan
og bandet dukker opp flere ganger i løpet av serien, med et lydbilde
likt det han i 2012 presenterte på "The Jazz Age", med en
blanding av gamle Roxy Music og Bryan Ferry-låter, slik som
"Dance Away" og "Alphaville", samt slagere fra
20-tallet.
Bryan
Ferry passet godt inn som kabaretartist på 20-tallet i den tyske
Tv-serien "Babylon Berlin".
Ferrys deltakelse i
den populære TV-serien bidro til at mange nye musikkinteresserte fikk
et innblikk i hans diskografi. I 2018 ble deltagelsen i TV-serien
fulgt opp med et nytt Bryan Ferry album, kalt "Bitter-Sweet",
der 6 av låtene også var brukt i serien: "Dance Away",
"Reason Or Rhyme",
"Bitter's
End",
"Alphaville", "Chance
Meeting" og
"Bitter-Sweet".
Som på "The
Jazz-Age" ble plata presentert som en utgivelse fra Bryan Ferry
Orchestra, og mange av musikerne som deltok den gangen var også med
på dette albumet, slik som Colin
Good, Richard
White, Martin
Wheatley, Alan
Barnes og Rhett
Davies.
Bryan
Ferry Orchestra
Musikalsk var også "Bitter-Sweet"
en direkte fortsettelse av "The Jazz-Age", både når det
gjaldt valg av låtmateriale og det jazz/20-talls-inspirerte
lydbildet. Plata mottok gode kritiker rundt om da det ble lagt ut for
salg i november 2018, men solgte ikke all verden. Til tross for den
flotte eksponeringen. I Storbritannia ble det 60. plass, mens i
Tyskland ble det 46. plass.
"Bitter-Sweet"
fra 2018.
|