|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kevin Rowland
Født 17. august 1953
Wolverhampton, W.
Midlands, England
|
Helen O'Hara
Født 3. januar 1955
Bristol,
England
|
Kevin "Billy"
Adams
|
Paul
Speare
Født
10. desember 1955
Romford,
Essex, England
|
|
|
|
|
|
|
"Big"
Jim Patterson |
Mickey
Billingham |
Brian
Maurice
|
Seb
Shelton |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Steve
Wynne |
Steven
Brennan |
Pete
Williams
|
Kevin
'A' Archer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gheoff
Blythe
|
|
|
|
|
Andre
medlemmer av Dexys: Pete Saunders, Andy
'Stoker' Growcott,,Steve Spooner, Giorgio
Kilkenny, Nicky Gatfield, Vincent Crane,
Andy Leek, Mick Talbot, Simon Walker, John Edwards
Dexys Midnight
Runners eksisterte i en
relativt kort og begivenhetsrik periode. Med store hits som "Come
on Eileen" og "Geno"
ble de kjent over det meste av den vestlige verden på første halvdel
av 80-tallet. Bl.a. var "Come on
Eileen" den mest solgte singelen i Storbritannia i 1982, og gikk
også til 1. plass i U.S.A. på Billboard. Kritikerne hyllet deres
spennende fusjon av pop med keltisk folk og northern soul. Og
deres bruk av messingblåsere og felespill opplevdes som
friskt og fengende. Debutplata "Searching for the young soul rebels"
regnes fortsatt av mange som en av de beste platene som noensinne er
laget.
De var først elsket, men
ble deretter latterliggjort av engelsk presse, mye pga. sanger
Kevin Rowlands
mange krumspring. De ga ut kun tre
album i løpet av sine 8 år. Men på de tre albumene var hele 15
musikere innom som medlemmer av bandet.
Kevin
Rowland var bandets frontfigur,
sanger og opphavsmann til bandet. Han var født i
Wolverhampton, England, men var av irsk herkomst. Noe som kom til å
prege hans musikalske referanser. Rowland hadde en
vanskelig oppvekst hvor hyppig flytting mellom Wolverhampton, Birmingham, London, og
Irland gjorde ham rotløs. Han bodde først i Wolverhampton, men flyttet
til Irland med foreldrene og brødrene
Pete
og John
da han var 1 år, og kom tilbake til Midt-England da han var 4 år. Da
han var 11 år flyttet familien til Harrow utenfor London. Harrow ble
senere nevnt i Dexys låtene
"Until I Believe In My
Soul"
og
"My Life
In England Part One".
Men det
var Wolverhampton som føltes som hjemme, så da han kom i 20 årene
flyttet han tilbake dit. Ikke minst for å kunne følge sitt
favorittlag
Wolverhampton Wanderers
på nært hold.
Den første plata Kevin gikk
til innkjøp av var "My
baby's got a radio transistor radio"
med komikeren
Benny Hill.
Skolegang fikk Kevin på
Gregory's i Harrow, Willesden school of building, St. James, og
Burnt Oak. Han ble mye mobbet på skolen,
og følte seg som en outsider. Deretter endte han opp
som en ungdomskriminell. Da han var 15 hadde han vært i retten 4
ganger allerede, for bl.a. biltyveri og overfall. Dette fortsatte inn i
20 årene. Han fikk seg etter hvert en jobb som selger, men han dopet
seg slik at han mistet jobben.
Kevin Rowland: " I know I would have ended
up in jail if it wasn't for my music career. I was on a suspended sentence for violence by the time
Dexys got big".
Kevins bror Pete spilte i
bandet White Satin på denne tiden, og gitaristen i bandet
tenkte å slutte. Så Pete fortalte Kevin at om han lærte seg å spille gitar, kunne det
være en mulighet for ham for å bli med i bandet. Og dermed fikk
Kevin noe annet å tenke på. Han lærte seg å spille gitar, og ble
deretter med. Og endelig gjorde han noe han syntes var
morsomt, og som han mestret. Han og broren spilte senere også i
bandet New Blood.
Tiden med disse bandene var fin, men Kevin begynte
nå å se på seg selv som en potensiell popstjerne. Og da var ikke disse
hobbybandene tingen lenger. Så han startet sitt eget band som
han kalte Lucy and The
Lovers, som spilte
musikk inspirert av rock og jazz.
Navnet ble
i 1976 endret til The
Killjoys. Samtidig gikk de
over til å spille pønkrock, inspirert av
suksessen til The Sex
Pistols og The Clash.
I 1975 hadde Kevin Rowland vært på audition hos Malcolm MacLaren med
tanke på å bli vokalist i The Sex Pistols, men jobben gikk i stedet
til John Lydon.
Bandet opptrådte over det meste av England, både som oppvarmingsband
og som hovedattraksjon. De ble regnet som et bra band, medd en dyktig bassist
i en som het
Ghislaine Weston.
Lee Burton spilte
trommer, mens en
Mark Philips
spilte gitar. På vokal hadde Kevin i tillegg til seg selv med
Heather Tonge som var kjæresten hans på den tiden.
Kevin
Rowland og kjæresten Heather Tonge.
15. juni 1977 ga bandet ut
singelen "Johnny won't get
to heaven", uten at den
skapte den store interessen hos platekjøperne. Med årene har
singelen blitt gitt ut pånytt, og fins idag i forskjellige utgaver.
Det ble også spilt inn demoer med tanke på å gi ut et helt album,
men så langt kom aldri bandet.
Killjoys
singel "Johnny won't get to heaven".
18. oktober
1977 opptrådte de hos radioprateren John Peel i hans legendariske
program på BBC kalt
Peel sessions. Her spilte de
"Recognition"
og 3 andre låter,
som helt tydelig var inspirert av pønk, både pga. det harde
gitarspillet, og Rowlands
Johnny Rotten lignende vokal. Allerede på
dette tidspunktet framstod Rowland som en leder som gikk foran. 13.
februar 1978 var de tilbake hos Peel, klar for å presentere 4 nye
låter i
"All the way", "Smoke
your own", "Spit on me"
og
"Ghislaine".
I mellomtiden hadde det skjedd endringer i besetningen, med
Bob Peach
(trommer),
Keith Rimell
(gitar) som nye medlemmer. Og på 5 de månedene som hadde gått mellom
de to opptredenene hadde bandet endret stil. Rowland hadde "funnet"
sin uttrykksfulle stemme, og låtene hadde et litt mer sofistikert
innhold. bl.a. med kvinnelig vokal og franske tekster.
"Smoke your own"
var en tidlig versjon av
"Liars A to E",
som senere ble en hit for Dexys.
The Killjoys
Allerede på denne tiden
framstod Rowland som en mann det var vanskelig å samarbeide med. Så
rett før en turne valgte Keith Rimell å forlate bandet. Han ble
erstattet med Kevin Archer,
som kom til å følge Rowland inn i Dexys. Kevin ble introdusert for
Archer av broren Pete, da Pete var manager for Archers band The
Negatives. Archer fikk raskt
kallenavnet "Al", da Rowland mente det ikke var plass til to Keviner.
Våren 1978 valgte også de andre medlemmene av Killjoys å forlate
bandet i protest mot Rowlands lederstil (med unntak av Archer). I ettertid var det ingen av dem som hadde noe positivt
å si om det å jobbe sammen med Kevin Rowland.. Disse dannet i
stedet
bandet Loxound Deluxe.
Bassist Gil Weston kom også til å få en karriere som medlem av
rockegruppa Girlschool.
Killjoys
live
Rowland hadde fra ungdommen
av hatt interesse for soulartister som
Aretha Franklin, Otis
Reading, Sam
& Dave og Geno
Washington. Artister
som kom til å påvirke lydbildet på hans neste bandprosjekt Dexys
Midnight runners, som ble startet like etter at Killjoys var
oppløst. Han ønsket at Dexys skulle være et soulband med klare
politiske holdninger, eller
New Wave Soul group
som han også omtalte det som. Bandnavnet Dexys midnight runners tok de fra
det narkotiske legemidlet dexedrine (består av rent
amfetaminsulfat)
som ved inntak gjorde det mulig å danse hele natta gjennom..
Rowland fikk også med seg trombonisten/keyboardisten
Mick Talbot, tenor saksofonisten
Geoff Blythe, saksofonisten
Steve
"Babyface" Spooner, bassisten
Pete Williams (som
tidligere hadde spilt med Archer i
The Negatives), trommeslageren
Andy "Stoker"
Growcott, og
trombonisten Big
Jimmy Patterson.
Rowland var bevisst på at han ønsket en blåserrekke i bandet.
En tidlig utgave av
Dexys Midnight Runners.
Utseendemessig
skulle klærne de hadde på seg markere deres sosiale tilhørighet.
Så de kledde seg som havnearbeidere, etter inspirasjon fra
Martin
Scorsese/Robert de Niros film "Mean Street".
Havnearbeiderne
i Dexys Midnight Runners
Dexys Midnight
Runners var nå klare for å møte publikum. Og de ble
umiddelbart et band som ble lagt merke til, der de spilte rundt om i
Birmingham/Wolverhampton området. "They were a hell of
a band!" ble det sagt. De hadde Bob
Dylans intellekt, den artistiske renheten
til Van Morrison, og den revolusjonære kraften til The
Clash. På repertoaret i den første tiden hadde de bl.a. 60-talls låtene
"Hold
On I'm Coming", "Big Time Operator"
og
"Respect".
I 1979 var de også ute på en 2 tone (plateselskap) turne sammen med
band som The Specials og
The Selector.
Neville Staple
fra The Specials la merke til den høylytte og hissige lederen av
Dexys. Neville Staple: "When Kevin wasn't around the band members
were relaxed, but when he showed up, they were looking to him for what
they should do next. It was like a disciplined little battalion. Kevin
even took them out on jogs!"
Kevin høylydte
væremåte irriterte de andre bandene. Roadien
Hartford fra The
Selecters tok saken
i egne hender og banket 'likskiten' ut av Kevin, helt til han ble
stille.. Neville: "There was blood everywhere and he (Kevin)
looked a bit of a mess."
Kevin
Rowland & The Disciplined Runners
På turneen ble en
Bobby 'Jnr.' Ward
erstattet med John Jay
på trommer. I hele tatt var det mange utskiftninger i bandet. Både
før og etter gjennombruddet i 1980.
Bandets første singel
som ble gitt ut på
Oddball records kom i
desember 1979, og het "Dance Stance".
Resultatet ble en 40.plass i Storbritannia i januar året etter, noe som var bra for en debutsingel. Den
energiske låta handlet om diskriminering av irer, og nevnte opp flere
irske forfattere underveis:
Never heard about Oscar Wilde
Don't know about Brendan Behan
Know anything about Sean O'Casey
Or care about George Bernard Shaw
Or Samuel Beckett
Won't talk about Eugene O'Neill
He won't talk about Edna O'Brien
Or know anything about Lawrence Stern
Noe som førte til at Rowland ble sett på som en intellektuell. Noe han absolutt ikke var.
Han hadde knapt åpnet en bok i sitt liv. Navnene hadde han kopiert
fra et flygeblad han hadde fått. Kevin Rowland: "I'd heard of them – that was all – but thought: 'I'll put them in!' I don't think I was ever claiming to have actually read them. I was saying: 'If Irish people are so thick, how come they've produced all these great writers.'"
"Dance Stance"
fra 1979
26. februar 1980 opptrådte
de på John Peels BBC radio
1 musikkprogram, slik så
mange andre lovende band gjorde på denne tiden. Blant låtene de
spilte var "The Horse"
og "Breaking down the
walls of heartache". Låter
som ikke ble å finne på albumene deres, men som B-sider på
singelutgivelser. Bandet var innom hos Peel 9. juli 1981 og 4. juli
1982 også, der de framførte sitt siste materiale for radiolytterne.
Disse innspillingene ble tilgjengelig på cd i 1995.
CDen
1980-1982, med innspillingene Dexys gjorde på BBC radio one.
Det var med 2.
singelen det for alvor tok av for bandet. Med hyllesten til den
amerikanske soul sangeren Geno
Washington, i låta "Geno".
Washington som på 60-tallet frontet det britiske bandet
Ram Jam band
opptrådte i Harrow i 1968, og i
salen var en 15 år gammel Kevin Rowland. Låta var like mye en
hyllest til Rowlands egne barndomsminner.
Geno
Washington ble hyllet i Dexys nr.1 låt "Geno". Selv var ikke Geno
like suksessrik,
men låter
som "Water", "Michael" og EPen "Hi" gjorde det brukbart i
Storbritannia i 1966/67
I mars 1980 gikk "Geno" til topps i
Storbritannia. Og med ett var de det
mest hotte bandet i landet. I en tid der punken hadde mistet kraften
sin, og musikkscenen var preget av depressiv postpunk som
Joy Division, en gryende new-romantic bølge, synthpop, og flamenco
pop. Alt var lov. Og der passet Dexys miks av folk, soul, rock og pop
inn perfekt.
Sommeren 1980 dro bandet på
en
Intense Emotions Revue
tour i
Storbritannia. Turneen var vellykket, med svært positive reaksjoner
fra publikum, som gjerne stod igjen lenge etter at bandet var ferdig med
å spille. Men innad i bandet førte turneen til personlige uoverstenstemmelser.
Like etter
topplasseringen på listene, gjorde Rowland og co. seg bemerket på en
helt annen måte. De var svært misfornøyd med den avtalen de hadde
med EMI i forbindelse med utgivelsen av debutplata "Searching for
the Young Soul Rebels". Så for å presse EMI til å gi dem
en større andel
av platesalget, stjal de mastertapen. Men det ble oppdaget. Og da de
prøvde å kjøre ut av studioområdet i en lastebil, prøvde
produsent Pete
Wingfield
å stille seg i veien. Men bilen de kjørte ga bare mer gass.
Heldigvis ble ingen skadd, men de ble stor oppstandelse i media om
saken. Og EMI tilga aldri bandet hendelsen. Men de fikk det som de
ønsket, avtalen ble forbedret, og "Searching for the Young Soul
rebels" ble gitt ut. Til vill jubel fra musikkanmelderne som kalte plata et mesterverk. Blandingen av soul, klassisk britisk rock
og røffheten til pønken gjorde plata til en spennende opplevelse.
Også Rowlands særegne stemme og merkelige tekster, slik som tittelen
"Thankfully
Not Living in Yorkshire, It Doesn't Apply",
har bidratt til å gi plata klassikerstatus.
Også i det nye årtusenet regnes den som en av de store utgivelsene. I flere avstemninger over tidenes beste plater er
denne kommet høyt opp. I 2000 kom "Searching for
the Young Soul Rebels" på 85.plass på en liste musikkmagasinet
Q
utarbeidet over de 100 beste albumene noensinne. I 2005 kom de på
98.plass på en lignende liste i TV kanalen
Channel 4.
Blåserrekken på plata
inspirerte Paul Weller
fra The Jam til å prøve noe lignende med sitt
band. Også senere med The Style
Council. "The Young soul rebels"
var et navn som ble brukt om bandet på denne tiden - da det på mange
måter definerte hva de var: Rebeller mot det bestående innen
politikken og musikkverdenen.
Kevin
Rowland med "Soul rebels" utgaven av Dexys Midnight
Runners
Albumet som ble gitt
ut 11. juli 1980, nådde 6.
plass på den britiske albumlisten samme måned. Også
singelen "There, There
My Dear" gjorde det bra med en 7. plass
på samme tid. Mens
singelen "Keep it, Part two" ble en flopp. Det var Rowland
som insisterte på at den burde gis ut på singel, enda den ikke hadde
noe hit potensiale.
"Searching for
the Young Soul Rebels" fra juli 1980
Førstelåta
"Burn it down"
var en ny versjon av bandets første singel "Dance stance". Mens
"Seven days too long"
var en coverversjon av northern soul klassikeren ved samme navn, opprinnelig sunget
av Chick Woods.
Ellers var låtene skrevet av Rowland. Enten alene, eller i felleskap
med Blythe og Archer. Plata var produsert av Pete Wingfield, en mann
som ellers ikke har produsert så mange plater. Men som først og
fremst er kjent for å ha bidratt med sitt keyboardspill på mange
utgivelser gjennom 60- og 70-tallet.
På denne tiden
valgte bandet å kutte kontakten med musikkpressen, da Rowland og co. gang på
gang følte at pressen egentlig ikke var interessert i å høre hva de hadde å fortelle. Men heller ønsket å utbrodere sine egne meninger. Rowland:
"These writers are so out of touch, they should be
frightened. They are probably not". I stedet prøvde Rowland å
kommunisere med fansen gjennom blog lignende essays, som ble satt
inn i reklamespaltene i de samme musikkmagasinene som de ikke ville
prate med.
30. september 1980
gjorde Dexy's sin første konsert i Norge, da de opptrådte på
legendariske Club 7 i Oslo. Konserten fikk god omtale av de som var
tilstede, bl.a. journalist Torgrim
Eggen fra Nye
takter. Under
konserten ba Kevin folk om å sette seg ned for bedre å ta til seg
budskapet, men det fikk han lite gehør for - tettpakket som folk stod
foran scenen. Stolene som var satt ut ble brukt som ståplasser. Få
så noe, men det var ikke noe problem, da kvaliteten på det Kevin og
bandet presenterte var fantastisk.
Konserten var ikke
av de lengste som hadde blitt gjort på Club 7, og ifølge Torgrim
Eggen skyldtes det de tunge skinnjakkene, frakkene og strikkeluene som
bandet hadde på seg den kvelden.
Selv om de fikk
mye skryt, og platene deres solgte bra, var ikke alt som det skulle
være for Rowland. Han hadde en
grunnleggende manglende tro på egne ferdigheter. Så jo mer
populær bandet ble, dess mer nervøs og paranoid ble han. Han fryktet
at hans evneveikhet skulle bli avslørt når som helst. Han fryktet at fallhøyden
ville bli stor. Og som en
motvekt mot dette, prøvde han å kontrollere alt rundt seg så han
ikke skulle bli "avslørt". Som en reaksjon på hans væremåte forsvant
de fleste av medlemmene etter førsteplata. Faktisk var det bare Big
Jimmy Patterson (og etter hvert Archer) igjen fra "Searching.." på deres neste
album, i tillegg til Rowland.
Pete
Williams, Geoof Blythe, Steve Spooner, Mick Talbot og Andy Growcott
hadde problemer med å samarbeide med Kevin Rowland, men de hadde de
likevel forkjærlighet for musikken som de hadde skapt sammen. Så
etter bruddet dannet de høsten 1980 bandet The
Bureau, der den
blåserbaserte/kelt inspirerte popen ble ført videre. Også Big Jimmy
Patterson ble med i det nye bandet, men etter kort tid angret han
seg, og gikk tilbake til Rowland og Dexys. Man fikk
også med seg medlemmer fra et band kalt The
Upset, som hadde
vært oppvarmingsband for Dexys på en turne. Bl.a. vokalisten
Archie Brown. De 7 medlemmene av
bandet øvde mye og spilte inn noen demoer som media og
plateselskapene fattet interesse for. Like etter fikk de
platekontrakt med
WEA records.
De gjorde også en turne i Benelux landene i februar 1981, før de
gjorde en større turne i Storbritannia. I mars 1981 ga de ut sin
første singel kalt "Only
for Sheep" som
fikk mye omtale i media. Ikke minst fordi den ble gitt ut på samme
tid som Dexys nye singel
"Plan B". Noe som
gjorde at pressen konstruerte en Dexys vs. Bureau-kamp mellom
bandene. Dessverre var det ingen av de to singlene som nådde opp i
Storbritannia. Men The Bureau fikk en topp 10 hit med låta både i
Irland, Canada og Australia.
UB40 som var på
turne i Australia på den tiden singelen ble gitt ut påstod at
de hørte låta hver gang de slo på radioen der nede. "Only for sheep"
hørtes ut som låtene på "Searching for the young soul rebels", men
med et mer rufsete lydbilde. Sanger Archie Brown hadde også en mer
rølpete stemme, som ikke nådde opp på samme nivå som Kevin Rowland.
Fra videoen
til "Only for sheep".
De ga også ut singelen
"Let him have it"
som ble en topp 10 hit i Irland men som kun nådde topp 100 i
hjemlandet. Deretter fulgte albumet
"The Bureau" som ikke ble
gitt ut i Storbritannia. I Australia het plata
"Only for sheep". Etter en
turne sammen med The Pretenders i U.S.A. og nok en nasjonal turne
ble The Bureau oppløst høsten 1981 fordi man hadde gått tom for
penger, og fordi interessen for konsertene deres var for dårlig. Bl.a. måtte de stjele mat fra garderoben til The Pretenders mens de
var i U.S.A. for ikke å sulte.
Mick Talbot som hadde vært
medlem av både Dexys og The Bureau, ble i 1983 endel av duoen
The Style Council
sammen med den britiske
musikklegenden Paul Weller
(eks. The Jam).
Sammen fikk de 4 av sine album inn på topp 5 i Storbritannia.
The
Bureau, og deres selvtitulerte album.
Det var ikke bare
The Bureaus medlemmer som hadde problemer på denne tiden. Som nevnt
hadde Rowland et problematisk
forhold til pressen. Og det ble ikke bedre etter at han slo ned en journalist fra
Melody Maker,
fordi han ble så provosert av spørsmålene han stilte. Rowland har
uttalt at flere av låtene han har skrevet har vært myntet på
bestemte journalister han ikke har likt.
I tillegg til å delta
på BBC radio one i 1982 med noen enkeltlåter, gjorde Dexys også en
hel konsert som ble kringkastet på BBC. Her presenterte de både
materiale fra "Searching for the young soul rebels" og låter fra det
kommende studioalbumet. I 1995 ble denne konserten gitt ut på cd,
som den eneste liveinnspillingen som er tilgjengelig på cd.
"BBB radio
one live in Concert"
Kevin Archer dannet
bandet Blue Ox Babes
sammen med kjæresten Yasmin Saleh etter at han forlot Dexys. Også det tidligere
Dexys medlemmet Andy Leek ble med i
bandet. Det var på denne tiden at singelen "Plan B" ble gitt ut, og
med Archer ute måtte Billy Adams ta over rollen som låtskriver
sammen med Rowland.
I Blue Ox Babes ønsket Archer å fusjonere soul-popen han hadde laget med
Dexys med mer folk-inspirert musikk. Så han rekrutterte
felespilleren
Helen O'Hara som
var skolert innen musikk, og som fram til da hadde spilt med band
som Gunner Kade
og Wisper.
O'Hara vokste opp i Bristol, vest i England. Interesse for fiolin
fikk hun gjennom sin musikklærer
Andrew Watkinson
på Fairfield
Grammar i
Bristol. Etter å ha gjort unna musikkutdanning på
Birmingham school of music,
dro hun og søsteren
Kate på loffen i
Paris. Her livnærte de seg ved å opptre på gaten med sine
instrumenter. Fiolinene hun opptrådte med som medlem av Dexys, var
laget i Basel i Sveits i 1972. Helen O'Hara: "That's relatively new
for a violin, so it's sound it still changing. It get's better with
age."
Helen O'Hara
og hennes fele på starten av "Come on Eileen".
Archer lot Helen spille til noen demoer han hadde laget. Disse
demoene kom deretter Kevin Rowland for øret, som ble svært imponert
over den spennende musikken. Hun ble invitert til å gjøre en
audition for Dexys. Også to andre fiolinister var invitert inn, men
med sin feel for rock'n roll skilte hun seg ut, og like etter var
hun med i bandet. Hennes fiolinspill ble et markant innslag på Dexys album
"Too-Rye-ay". Rowland selv var den første til å innrømme at Archer og
O'Hara var
de som skulle ha æren for at Dexys i 1982 kunne fremstå i en ny og
spennede drakt. Rowland: "After
Searching For The Young Soul Rebels, when he left (Archer) we were
both experimenting with strings. I wasn't getting what I wanted; he
found it and I stole it... As a result he disbanded his group. Dexys
had taken his sound and succeeded with it."
Archer valgte å returnere
til Dexys for å hjelpe til med å gjennomføre stilskiftet.
I tillegg ble fiolinistene
Steve Brennan & Roger MacDuff,
keyboardisten
Micky Billingham, og trommeslageren
Seb Shelton
(eks.
Secret Affair) med i
Dexys.
Brennan og MacDuff hadde tidligere utgjort en duo kalt
"The Emerald Express".
Billy Adams, Steven Brennan og Seb Shelton.
Så fra å lage
"sint" soul musikk, var Dexys Midnight Runners nå iferd med
å bli et folk-pop band. De skiftet også ut de gamle havnearbeider klærne sine med
snekkerbukser og bereter. Så de lignet amerikanske bønder, eller
omstreifere, alt ettersom. Tanken var at klærne skulle reflektere
bandets nye rene verdier, der de tok avstand fra alkohol og
narkotika. Også fysisk skulle de være et forbilde. Et resultat av
det var at medlemmene av bandet ble tvunget til å bli med på
regelmessige løpeturer.
Søndag 21. juni 1981
opptrådte Dexys Midnight Runners i Norge på
Hamarfestivalen.
Sammen med internasjonale navn som
Wishbone Ash, Roy Harper
og Grand Mothers.
Og lokale navn som Alex, Tramteatret, Åge Aleksandersen
og
Stavangerensemblet deltok.
Rowland og co, gjorde en flott konsert da de avsluttet festivalen
- til stor glede for de
frammøtte. Like gledelig var ikke gjennomføringen av Hamarfestivalen. Da det etter hvert viste seg at de ikke hadde penger å
betale artistene med. Mest sannsynlig fikk Dexys det de skulle ha,
mens de norske artistene ble avspist med brøkdeler av det avtalte
beløpet.
Dexys
Midnight runners spilte på Hamar den 21. juni 1981.
"Show Me" som
ikke var å finne på "Searching for.. " ble gitt ut på singel i juli
1981 med en grei 16.plass på listene. Med sine blåsere ble "Show me"
den siste utgivelsen som representerte bandets "gamle" lydbilde.
Den nye stilen ble
presentert på singelen
"Liars A to E"
i november 1981.
I forkant av dette hadde Paterson, Maurice og Speare lært seg å
spille fiolin og cello, for å kunne bidra til bandets nye sound.
Dessverre nådde ikke singelen opp på listene, noe heller ikke den
neste singelen "The Celtic Soul brothers" fra mars
1982 gjorde. I Storbritannia ble det kun 45.plass for sistnevnte.
Egentlig følte Paterson,
Speare og Maurice at deres rolle i bandet hadde kommet til veis
ende, men for å være grei mot Rowland valgte de å bli igjen for å
spille inn albumet "Too-rye-ay",
eller "Hey where you going
with that suitcase", som
den egentlig skulle hete.
Men med
singelen "Come on Eileen"
ble alt annerledes. Den gikk rett
til topps i juli 1982, og ble der i 4 uker. Som resultat ble singelen
den mest solgte i Storbritannia i 1982. Og også en av de 10 mest solgte singlene
der på 80-tallet. Den ble også kåret til beste singel på
prestisjefylte Brit Awards i 1983. I Australia toppen den
singellistene i hele 5 uker. Også i Sveits gikk den til topps. I
Tyskland ble det 6.plass, mens i Norge nådde den ikke opp i hele
tatt. Noe som sier mer om nordmenns interesse for gode poplåter, enn
om kvaliteten på "Come on Eileen".
Til låta var det laget en fargerik video som
oppnådde mye spilling på musikkanalene på denne tiden. Bl.a. MTV.
Dexys
med de lett gjenkjennelige dongeriantrekkene i "Come on
Eileen" videoen.
I U.S.A. gikk "Come
on Eileen" til topps på singellisten først i 1983. "The Celtic
Soul Brothers" ble en mindre hit der like etter. For
amerikanerne står Dexys Midnight Runners som et av de mest typiske
one-hit-wonders bandene i den britiske new wave bølgen på 80-tallet.
Felespillet til Helen
O'Hara og singelen "Come on Eileen" ble for
mange et av de sterkeste
musikalske minnene fra 80-tallet.
Om Rowland og Dexys var kjente fra før,
ble de nå kjente fjes i ethvert britisk
hjem. Da Rowland engang skulle ta bussen ble han kjent igjen av
bussjåføren, hvorpå han ropte opp over anlegget at Kevin Rowland
var på bussen. Det endte med at Rowland måtte skrive autografer til
alle ombord. En annen gang måtte han bli med en drosjesjåfør ned
til drosjesentralen for å skrive autografer til damene der. Det
førte til at han enten jobbet med musikken, eller satt inne for seg
selv. Nyttårsaften 1982 satt han alene, da han ikke hadde noen å
feire sammen med.
I et intervju med
avisen The Independent fortalte Kevin hvordan han mislikte å være i
rampelyset etter suksessen med "Geno" og "Come on
Eileen": "Having those two number ones is something I'm
grateful for in some ways. I'm not ashamed of them, thanks for the
money and all that. But it distorted the reality. The spotlight was
not always a comfortable place to be."
Albumet "Too-Rye-ay"
ble gitt ut i august 1982, med en 2. plass i Storbritannia som resultat. I U.S.A. ble
det en 14. plass året etter. I Norge nådde albumet 22. plass.
Kevin Rowland og co. på Top of the Pops
Igjen fikk bandet flott kritikk i musikkpressen.
For den fine blandingen av pop, country/folk og soul. I Norge ble
plata bl.a. skamrost av Yan
Friis i det
populære ungdomsmagasinet
Det Nye. Her fikk
den 6 stjerner - som en av få plater til å oppnå det. Det Nye: "Kevin Rowland burde stå som et forbilde for oss alle - drevet
av en uro har han begitt seg ut på en ferd der troen er en vei, men
målet er viten - og håpet er nisten. Hvem kan vende ryggen til en
slik brennende sjel? Og denne musikk som er så kriblende levende? Få
tak i platen!"
Friis rangerte også
"Too-Rye-ay"
som det 3. beste albumet som ble gitt ut i 1982, da han mot slutten
året rangerte de beste platene som han hadde anmeldt.
"Too-Rye-ay"
fra juli 1982.
Van Morrison
var et navn som gjerne ble nevnt for å sammenligne den nye utgaven av
Dexys mot noe. Og
nettopp en av hans sanger gjorde bandet en coverversjon av med "Jackie
Wilson said".
På en måte som var låta verdig. Den ble også gitt ut på singel, med en
5. plass i oktober 1982. Deretter fikk Rowland med seg
de andre i bandet på en turne kalt
The Bridge.
"Too-Rye-ay"
ble gitt ut på Mercury
records (Universal), da de
hadde funnet et "hull" i kontrakten med EMI som gjorde det mulig å
si opp avtalen de hadde med dem.
Mens Rowland hadde skrevet de fleste
låtene selv på debutplata, fikk han større hjelp denne gangen. Fra
Billy Adamson og Jim Paterson. Bl.a. skrev de tre "Come on Eileen"
sammen.
Mens man kanskje kan si at
Wingfield som produserte "Searching.." ikke var av de mest kjente
navnene, hadde man på
"Too-Rye-ay"
hentet inn to av Englands mest anerkjente og suksessrike produsenter
- duoen Alan Winstanley
og
Clive Langer. De er mest kjent
for sine mange produksjoner for
Madness og Elvis Costello, men har også produsert
Hothouse Flowers,
Morrissey
og
China Crisis for å nevne noen.
"Let's get this straight
(from the start)" ble gitt ut på singel i november 1982, med
17.plass i UK som resultat. Etter dette valgte Micky Billingham å
slå seg sammen med tidligere Dexys trommeslager Andy "Stoker"
Growcott, og danne bandet
General Public.
Også medlemmer fra bandene The Beat og The Specials ble med i
General Public.
Etter at
interessen for albumet hadde gitt seg, ble det igjen gjort endringer i
besetningen. Mest sannsynlig pga. samarbeidsproblemer med Rowland.
Blåserrekken med Jimmy Paterson
(trombone),
Paul Speare (tenor sax) og Brian Maurice (alto sax) sluttet for å istedet danne bandet
TKO horns
i 1982. Navnet tok de fra Elvis Costello låta
"TKO (boxing day)".
Messingblåserne i TKO horns.
I første omgang
dro de på turne sammen med
Paul Young
& Q tips. Senere slo de seg sammen med Elvis Costello
på mer permanent basis. De endret også navn til
The royal guard horns,
deretter til The Imperial Horns.
Blåserrekken var også med på innspillingen av
"Dream into Action"
med
Howard Jones (1985). Og de har
opptrådt med artister som The Fixx, Nick Lowe og Squeeze. Paul Speare
var også med på innspillingen av
"Nelson Mandela"
med
The Special AKA.
Mens Paterson
i 1985 ble
hyret inn på innspillingen av Dexy albumet "Don't
stand me Down".
Også Kevin Archer valgte å
slutte i Dexys etter dette, og heller fortsette arbeidet med The
Blue Ox babes sammen med kjæresten Yasmin. Sommeren 1983 kom Rowland
med et tilbud til Archer om å bli med i Dexys igjen, som frontmann
sammen med Rowland. Men han takket nei.
Blue Ox Babes fikk også med
seg de tidligere Dexy medlemmene Steve Brennan og Steve Wynne. De
ga ut singelen
"There's No Deceiving You"
i 1988. Senere ble også Dexys'
Jimmy Paterson og Geoff Blythe
med i bandet. Men så var det slutt. I 1990 ble
Blue Ox Babes oppløst.
Blue Ox
Babes, med nære linjer til Dexys Midnight Runners.
Dexys ble redusert til
en kvartett, med Adams, O'Hara, Rowland, og saksofonisten Nicky Gatfield. De
hyret inn studiomusikere som
Vincent Crane
(ex-Atomic Rooster),
Julian Littman
og Tim Dancy
foran innspillingen av den neste platen.
Rowland syntes det var tøft
å se bandet gå i oppløsning for 2.gang. Samtidig trodde han at det
var en mening med det, da nye musikere hadde med seg nye ideer, som
tok bandet et steg videre. Rowland: "It was always alot of hard
work finding new players, it certainly would have been easier if it
had been just one group, instead of a series, but the positive
result of it, is that generally it didn't get stale. There were
three different albums, and those albums couldnt have all been made
by any one of the groups. It wouldnt have been possible for any one
of the line ups to do all three."
i 1983 dro bandet
til U.S.A. for å gjøre innspillingen av det neste albumet "Don't
stand me Down". Men pga. Rowlands perfeksjonisme ble ikke plata
ferdig før i 1985. I mellomtiden ga plateselskapet i 1983 ut
samleplata "Geno",
uten at
det ble den store suksessen. Men en nyutgivelse av singelen "The Celtic Soul Brothers" gikk
bedre med en 20. plass i Storbritannia.
"Don't stand me
Down" kom ut i september 1985. Og det første som sjokkerte
platekjøpere og anmeldere var coveret, hvor de fire var avbildet som
jappete forretningsmenn med dresser. Med ny plate var det etter
Rowlands mening tid for et nytt image også. Amerikanske college
studenters "Ivy league look" var forbildet for
deres nye utseende. Dette coveret ble senere endret
til et mer tiltalende ett.
På
de "Don't stand me Down" provoserte de fansen ved å
kle seg ut som jappete
forretningsmenn.
Fra venstre: Kevin Rowland, Billy Adams, Nicky Gatfield og Helen O'Hara.
Kritikerne var snare til å vende
tommelen ned for albumet. Pga. for lange introer, mye snakking, og
improvisering, uten de gode melodiene som hadde preget forgjengerne.
Bl.a. bestod den 12 minutt lange
"This is what she's like" for det
meste av konversasjon mellom Rowland og Adams, der de tok opp
politiske tema. Rowland ble såret av kritikken da han var veldig stolt av plata.
I ettertid har plata
fått sin annerkjennelse, og i 2008 var den å finne på den mye
omtalte listen "1001
Albums You Must Hear Before You Die",
en liste som også ble gitt ut som egen bok. Ikke overraskende var
både "Searching for the young soul rebels" og
"Too-Rye-Ay" å finne på samme liste.
Van Morrissons poesi og intrikate arrangementer
var det som først og fremst var forbildet for Rowland på denne
innspillingen. Han nektet
plateselskapet å gi ut noen singel fra plata utifra det argumentet at det gjorde heller ikke de store bandene på
70-tallet.
"Don't stand me Down"
skulle oppleves som en helhet.
Men uten noen singel eller video
spilte heller ikke radio-og TV kanalene musikk
fra plata, og folk fikk dermed ikke muligheten til å høre hva bandet
hadde å by på denne gangen. Resultatet ble et elendig platesalg. 22. plass på
albumlistene i Storbritannia var det beste resultatet de oppnådde. I en panikkhandling,
og for å prøve å redde stumpene ga Mercury likevel ut en singel i
"This is what she's Like"
. Men det ble ikke gjort før det var gått noen måneder, og da var det for sent.
Kevin Rowland har i
ettertid sagt at han nesten var lettet over at den floppet, da han
ikke hadde tålt mer suksess på denne tiden. Han mener likevel at
dette er Dexys klart beste plata. Med mest dybde, noe også flere og
flere fans og kritikere har sagt seg enig i ettertid.
I 1986 ga bandet ut
sin siste singel med den Helen O'Hara skrevne låta "Because of You",
som ikke var å finne på albumet fra året i forveien. Den ble
brukt som tema i TV-serien
"Brush strokes". Låta nådde 13. plass i november
1986. Etter det gikk medlemmene av bandet hvert til sitt. Rowland
følte seg utbrent og hadde også utviklet sceneskrekk. Det skulle gå
tre år før han var tilbake med soloalbumet "The Wanderer",
som ikke nådde listene. På dette albumet gjorde Kevin 50-talls
inspirerte låter. Det ble også gitt ut 3 singler herfra, i
"Walk away", "Tonight"
og "Young man",
som ikke nådde opp på listene.
Helen O'Hara har klart seg
bedre på egen hånd enn de andre musikerne fra Dexys. Etter 1987
har hun bidratt med sitt felespill på innspillinger med
Tanita
Tikaram, Graham Parker og
Mary Coughlin. Hun har også gitt ut
albumene "Southern Hearts"
(1990) og "A Night in
Ireland" (1998).
Helen O'Haras to solo album.
I årene etter
skulle Rowland gjøre seg mest
kjent for sitt narkotikamisbruk og personlige konkurs. Kevin Rowland: "From late '87 onwards, any money I did get went on
cocaine."
I en periode var han
hjemløs - uten penger til å betale for et sted å bo. Han fant da
trøst hos den religiøse sekten
Brahma Kumaris.
I 1993 fikk han fikk med
seg Jim Paterson i en opptreden på TV programmet "Saturday zoo", der de framførte de nykomponerte
låtene "Manhood"
og "If I ever".
Også demoer kalt
"My life in England"
og "Coming home"
ble spilt inn på denne tiden. Det ble sagt at et nytt Dexys album
skulle gis ut snart, men ingenting skjedde før i 1999. Men istedet
for et nytt Dexys album fikk folk presentert Rowlands soloalbum "My beauty",
som var en samling coverversjoner av kjente låter som
"You'll never walk alone", "The greatest love of all", "Daydream
Believer" og "The long and
winding road". Han tenkte også å gjøre en cover av
"Thunder road"
med Bruce Springsteen,
men sistnevnte satte foten ned da Rowland tenkte å gjøre om teksten.
Det eneste han gjorde
seg bemerket med på "My Beauty", var kledningen. På coveret
hadde han på seg
dameklær. (Se bildet). Noe som tok bort all oppmerksomheten fra
musikken, som riktignok var ganske så middelmådig. Han erkjente
også i intervju at han likte å kle seg i dameklær. Noe som for
mange ble beviset på at Kevin Rowland var blitt gal. Kevin
Rowland: "I wasn't a tranny. It wasn't a gay thing. It was a
confrontational thing. I wanted to shock a little bit. It did mess
with people's heads a bit. It challenged them."
I årene etter
har denne plata vært høyt oppe på lister over tidenes styggeste
albumcover. Noe som dessverre sikkert er fortjent. Salgsmessig var
det også full katastrofe, med kun 500! solgte eksemplarer da den kom
ut. Bedre ble det ikke da han stilte opp på
Reading festivalen
sammen med to strippere. Det endte med at han ble buet av scenen.
Ikke så smakfullt.
Gjennom årene gikk det flere rykter om at
Dexys skulle komme
sammen igjen. Men ingenting skjedde. Rowland slo seg etter hvert ned i Brighton som ligger helt sør i England.
I 2002 ble Dexys
sisteplate "Don't stand me down" gitt ut pånytt under navnet
"Director's
Cut". Årsaken var Rowland i 1985 hadde vært misfornøyd med lyden på
plata. Under innspillingen hadde man kjørt innspillingene gjennom en
"stereo enhancer" (et slags filter som skal forbedre lyden på det
innkomne signalet). Noe som etter Rowlands mening ødela dynamikken i
musikken. Den nye versjonen av plata hørtes ut sånn som den skulle. Rowland:
"The
album now sounds as it was intended to sound."
Det ble laget nytt cover
til plata, med kommentarer fra Rowland i innlegget til plata. I
tillegg hadde man latt "Kevin Rowland's 13th" starte plata. En låt
som var blitt utelatt på 85 utgaven pga. en slapp trommelyd.
"Director's
cut", 2002 utgaven av "Don't stand me down".
2003 skulle bli et
vendepunkt for Kevin Rowland. Etter mange år med spekulasjoner satte
han sammen en ny utgave av Dexys Midnight Runners. Han fikk med seg
de tidligere medlemmene Pete Williams og Mick Talbot, det gamle
Bureau medlemmet Paul Taylor, og "My Beauty" gitaristen Neil
Hubbard. Den
17.september 2003 opptrådte de på
BBC TV (Top of the Pops 2),
for første gang på 18 år.
Det ble også spilt
inn to nye låter som ble gitt ut på samleplata "Let's
make this Precious". "My
Life in England"
og
den stemningsfulle og vakre
"Manhood".
En låt som også ble planlagt gitt ut som singel, men som kun endte opp
som en promo utgivelse. Anerkjente
Mike Hedges
produserte låtene, noe som bidro til det behagelige lydbildet.
Også Dexys tidligere keyboardist Pete Saunders deltok på
innspillingen.
2003 utgaven av Dexys Midnight Runners.
4. oktober fulgte en
opptreden på
Newcastles Baltic centre
som ble kringkastet på
Radio 2.
Her framførte Kevin
Rowland, Pete Williams, Mick Talbot og Neil Hubbard låtene "My
Life In England", "Because Of You" og "Come On Eileen".
Deretter dro bandet ut på sin første skikkelige turne på 18 år, kalt
"To Stop The Burning tour".
De startet opp i Dubai av alle plasser for en konsert, før de gjorde
20 opptredener i Storbritannia. Også Skandinavia fikk muligheten til
å oppleve bandet på denne turneen. 22. november opptrådte de på
Rockefeller
i Oslo. Med seg på turneen hadde Rowland Pete Williams
(vokal), Mick Talbot (keyboard),
Lucy Morgan
(fiolin), Paul Taylor
(trombone), Neil Hubbard (gitar),
Julian Crampton
(bass),
Crispin
Taylor
(trommer), og
Volker Janssen
(keyboard).
Konserten de gjorde på
Royal court theatre
i Liverpool 7. november
ble filmet, og gitt ut på DVDen
"It was like this".
Turneplakat
fra Dexys "To Stop The Burning tour".
Rowland var tilbake i
Sverige i februar 2006, på
Debaser club i Stockholm.
Da han mener at dette er det beste livestedet i Europa.
I 2006 kom det en biografi
kalt "Young soul rebels"
som tar for seg historien om Dexys Midnight Runners. Kevin hadde
ikke hørt om boken før han ble bedt å signere den av en fan. Da han
fikk titte i boken så han til sin store overraskelse at han hadde
skrevet forordet til boken også. Enda han ikke hadde gjort det.
Kevin tok en prat med tidligere Dexys medlemmer, og heller ikke de
hadde pratet med
Richard White
som hadde skrevet boken. Rowland: "I
haven't read the book and I don't intend to. I cant take seriously a
book about Dexys that didn't interview myself, Jim Paterson,
Kevin Archer, Helen O Hara or Billy Adams. " Så hvem White hadde
pratet med må man jo bare lure på.
Dexys
biografien som ble skrevet uten medvirkning fra bandmedlemmene..
Folk som synes boken er
bortkastet tid kan muligens heller bestille gitartimer hos "Al"
Archer. I september 2007 hadde han en annonse i lokalvisen
The Kidderminster Shuttle
(Vest-England) der han tilbød gitartimer mot betaling. Hva han
ellers har gjort i tiden etter Dexys og Blue Ox Babes er lite kjent.
I januar 2007 ble det
gjennom media og Kevin Rowlands
Myspace
side kjent at et nytt album med Dexys midnight runners snart ville
bli gitt ut. Dvs. bandet skulle fra da av omtales som Dexys. Rowland:
"Its called Dexys. Its not called Dexys Midnight Runners. It used
to be called Dexys Midnight Runners, now its called Dexys.
Everything up to this point was Dexys Midnight Runners, everything
from here on in, is Dexys. The reason is; to signify that its
different from what was done in the past, but connected."
Samtidig gjorde han det
klart at en ny plate med bandet ikke nødvendigvis betydde at noen av
de gamle medlemmene av bandet ble hentet inn. Rowland: "What is it?
Dexys is a musical project right now, it's not a group in the
traditional sense. Different people will be brought in as required."
Ergo kan man se på den neste platen, når den måtte komme, som en
soloutgivelse fra Rowland under Dexys navnet. Noe som selvfølgelig
vil være en bedre merkevare.
En ny låt kalt
"It's OK Johanna"
var å
høre på hans Myspace side. Og den rolige låten er absolutt noe gamle
Dexys fans kan nikke anerkjennende til.
Kevin
Rowland i 2007
Deretter skulle det gå hele
5 år før man hørte noe mer fra Kevin Rowland. Men i februar 2012
kunne han fortelle at han spilte inn en ny Dexy plate - en plate som
var ute i butikkene 28. mai 2012. "One
Day I'm Going To Soar" fikk
mye oppmerksomhet i britisk presse, og Rowland og co. fikk sjansen til
å presentere materiale derfra i det populære TV programmet
"Later... with Jools Holland".
Smakebiten "Nowhere Is
Home" og singelen "She
Got A Wiggle" var
låtene som ble spilt mest på radio i tiden før og etter
plateutgivelsen.
I 2012 var
Dexys tilbake med albumet "One Day I'm Going To Soar" - det
første på 27 år!
For anledningen hadde Rowland
forkortet bandnavnet til Dexys - et kallenavn de uansett hadde hatt i
alle år. Avisene og musikkpressen var svært positiv til plata som
absolutt hadde det beste av Dexy Midnight Runners i seg. Avisa The
Guardian ga den 4 av 5
stjerner, og omtalte den som 'Dexys triumphant return of the soul
rebels'. All småpratingen mellom låtene gjorde at den muligens
minnet mest om "Don't Stand Me Down" fra 1985. Den hadde
også et livepreg som gjorde at den opplevdes som veldig autentisk
(webmaster).
Kevin Rowland hadde klart å
børste støvet av mange av de musikerne som hadde deltatt på
80-talls platene, slik som Jim Paterson, Pete Williams, og Mick
Talbot. Dessverre var ikke Helen O'Hara og hennes felespill med på
plata. Damen som prydet coveret, og som gjorde seg bemerket med sin
'småkrangling' med Kevin på flere av låtene het Madelaine
Hyland - en dame Kevin hadde
oppdaget på retroshow i London.
Dexys i 2012,
med 59 år gamle Kevin Rowland i front.
Muligens har Rowland alltid vært litt gal. Men han har også vært
et geni. Som på en genial måte klarte å kombinere ulike
musikksjangere til fengende, glad popmusikk på starten av 80-tallet. At det skled ut etter det, får så være. Han har uansett
gjort hverdagen gladere for folk med "Come on Eileen",
"Geno" og de andre flotte låtene. Artister som
No Doubt, Håkan Hellström, Texas,
Bobby
Gillespie (Primal Scream), The Charlatans, The Proclaimers
og
Wet Wet Wet
har i intervjuer framhevet Dexys som inspirasjonskilder. Wet Wet Wet
kalte opp sitt eget plateselskap "The
Precious Organisation"
etter låta
"Let's make this precious".
Mange
har også gjort coverversjoner av bandets mest kjente låter. I 1997 nådde en coverversjon
av "Come on Eileen" fra Save Ferris høyt på Billboards lister.
|