Mick Fleetwood:
Født 24. juni 1942, Redruth, London, England
John McVie:
Født 26. november 1945, London, England
Lindsey
Buckingham: Født 3. oktober 1949, Palo Alto, California, U.S.A.
Christine
McVie: Født 12. juli 1943, Birmingham, England
Stevie Nicks:
Født 26. mai 1948, Phoenix, Arizona, U.S.A.
Peter Green
(Peter Greenbaum): Født 29. oktober 1946, Bethnal Green,
London, England
Bob Welch:
Født 31. juli 1946, Los Angeles, California, U.S.A. Død 7. juni
2012
Bob
Weston: Født 1.
november 1947, Plymouth, England. Død 3. januar 2012
Danny Kirwan:
Født 13. mai 1950, Brixton, London, England. Død 8. juni 2018
Rick Vito:
Født 13. oktober 1949, Philadelphia, U.S.A.
Billy Burnette:
Født 8. mai 1953, Memphis, Tennessee, U.S.A.
Jeremy Spencer:
Født 4. juli 1948, West Hartlepool, England
De fleste band som holder det
gående en stund, gjennomgår musikalske forandringer underveis. Men
få band har endret lydbildet sitt så mye som det Fleetwood
Mac har gjort. Særlig fra starten fram til midten av 70-tallet.
De startet som et av de mest
innovative bandene innen bluesrock-genren, under ledelse av blues-legenden Peter Green,
og endte opp som et polert popband,
inspirert av bl.a. James Taylor og Beach
Boys. Fleetwood Machar gjennom hele
sin levetid gjennomgått store endringer i besetningen. De eneste
medlemmene som har vært med siden starten i 1967 er de to som også
har gitt navn til bandet, trommeslager Mick Fleetwood og
bassist
John McVie. Paradoksalt har de to hatt minimal påvirkning på det musikalske uttrykket bandet har hatt til enhver tid. I starten var det
grunnleggeren av bandet, Peter Green og Jeremy Spencer,
som skapte det
neo-psykedeliske blues-lydbildet bandet kom til å bli kjent for. Bob Welch,
Christine McVie (Christine Perfect) og Danny Kirwans inntreden i
bandet rundt 1970 ga bandet et mer rett fram rock'n roll uttrykk.
Størst påvirkning på bandets sound fikk nok likevel duoen Lindsey
Buckingham og Stevie Nicks da de ble medlemmer av bandet i 1975.
Både som låtskrivere og musikere. Sammen med Buckingham og Nicks
opplevde Fleetwood Mac enorm suksess på 2. halvdel av 70-tallet, særlig med albumet "Rumours" fra 1977 som ennå idag er
blant de 10 mest solgte albumene noensinne, med over 40 millioner
solgte eksemplarer.
På 80-tallet hadde bandet tre
storselgere i albumene "Mirage",
"Tango in the Night"
og "Behind the Mask". På samme tid opplevde bandet store
utskiftninger i besetningen, noe som ga et utvannet lydbilde og
synkende popularitet. Deres foreløpig siste album "Say
You Will", kom i 2003.
Historien om Fleetwood Mac starter i
1963 med den legendariske blues-gitaristen John Mayall. Mayall regnes
på mange måter som den britiske bluesens far. Kjente navn som Eric
Clapton, Peter Green og Mick Taylor (Rolling Stones),
og Andy Fraser (Free)
gikk sin læretid innen bluesen som medlemmer av Mayalls Bluebreakers.
London-gutten og bassist John McVie ble medlem av John Mayall &
the Bluesbreakers i 1963.
John Mayall & the Bluesbreakers var en god skole for framtidige
rockehelter.
Fra
venstre :John Mayall, Eric Clapton, John McVie, og Hughie Flint.
På samme tid ble McVie kamerat med en annen
London gutt, Mick Fleetwood. Fleetwood spilte på denne tiden i The
Cheynes. Litt senere ble Fleetwood medlem av Peter B's Looners, hvor
også Peter Green og Rod Stewart var
medlemmer.
For oss nordmenn er det en liten
kuriositet at Mick Fleetwood tilbrakte 3 av sine barndomsår i Norge,
i Trondheim og Oslo, pga. farens arbeid innen NATO. I Trondheim bodde
han på Bakke gård - samme sted som også Georg
Kajanus fra det britiske popbandet Sailor
vokste opp. Mick gikk på norsk skole og lærte seg norsk flytende.
Han bodde også i Oslo, i i Brynsveien på Kolsås.
Jødiske Peter Green, eller Peter
Allen Greenbaum som han egentlig heter, ble i 1966
medlem av The Bluebreakers. I 1967 ble også Fleetwood med i The
Bluebreakers. Etter anbefaling av Green og McVie.
|
|
|
|
|
John
McVie og Peter Green sammen med en Paul Butterfield mens de
ennå var i The Bluesbreakers. |
|
En
ung Mick Fleetwood |
Men pga. litt for mye drikking ble
Fleetwood kastet ut av bandet av Mayall, etter kun en måned. Men for
Peter Green som på den tiden gikk med tanker om å danne sitt eget
band, var Fleetwood sammen med McVie den perfekte rytmeseksjon. Så da Green
sluttet i The Bluesbreakers sommeren 1967 for å danne sitt eget band,
ble McVie og Fleetwood også med. Også gitaristen Jeremy Spencer ble
medlem av bandet. Bandnavnet var i starten Peter
Green's Fleetwood
Mac. Dermed fikk man flettet inn navnet til tre av bandets medlemmer.
Men etter kort tid ble det endret til kun å være Fleetwood Mac.
Kanskje bandnavnet har vært en medvirkende årsak til at Mick
Fleetwood og John McVie har holdt ut som medlemmer av bandet gjennom 6
tiår?
Sin første opptreden hadde bandet
på The British Jazz Festival i august 1967. Bob Brunning spilte bass
her da McVie fortsatt var under kontrakt med Mayall,
og ikke hadde noe umiddelbart ønske om å bytte band, da han hadde
fast lønn hos Mayall. Men etter å ha tenkt seg litt om ble han med i
Greens band.
Året etter ble debutalbumet "Fleetwood
Mac" gitt ut. Et album som regnes som en av de beste og viktigste
albumene innen britisk blues. Peter Green var den som bestemte
lydbildet og tok avgjørelsene. Låtene ble skrevet av ham og Jeremy
Spencer. Plata mottok strålende kritikker da den ble gitt ut. I mars 1968 nådde plata en sterk 4. plass
på den britiske albumlisten, og holdt seg på topp 10 et helt
år. I U.S.A. som senere kom til å bli bandets viktigste marked, nådde
plata kun en 198. plass. Norge var tidlig ute med å like
Fleetwood Macs musikk, for debutalbumet nådde en sterk 3. plass på
VG-lista i juni 1968.
"Fleetwood
Mac" fra 1968
I 1968 kom de med nok et
album, kalt "Mr. Wonderful". Og selv om også den nådde
topp 10 i Storbritannia, var det et langt mer ordinært album enn
debutalbumet.
"Mr. Wonderful" fra 1968
Verd å merke seg er det at dette var det første
albumet der Christine Perfect (senere Christine McVie) deltok på et
Fleetwood Mac album, på piano. Etter albumutgivelsen ble gitaristen
Danny Kirwan medlem av bandet.
Danny Kirwan
Slutten av 60-tallet var en
begivenhetsrik for bandet hvor mange positive ting skjedde. I desember
1968 fikk de sin første nr. 1 hit i Storbritannia med instrumental-klassikeren "Albatross" (2.
plass i Norge). En låt som
sammen med "Black Magic Woman" på mange måter er blitt
selve kjennetegnet på Fleetwood Macs bluesperiode. Låta er blitt
covret og hentet fram utallige ganger helt fram til idag. Carlos
Santanas versjon av "Black Magic Woman" er blitt en
klassiker. Selv The
Beatles og John Lennon
laget en hyllest til "Albatross", i sin "Sun
King" fra "Abbey Road".
"Sun King" høres ut som en naturlig
fortsettelse av "Albatross".
Fleetwood
Mac i 1968. Fra venstre: Jeremy Spencer, John McVie,
Danny
Kirwan, Peter Green, og Mick Fleetwood (øverst).
I januar 1969 ga de ut to album
omtrent samtidig. Det ene var liveplata "Fleetwood Mac in
Chicago", mens den andre het "English Rose".
"English Rose" fra 1969
Sistnevnte var
bandets 3. studioalbum. På albumet var både "Albatross" og
"Black Magic Woman" å finne. Plata fikk strålende kritikk
i pressen da den kom. I april ble en annen klassisk Peter Green
komposisjon gitt ut på singel. Det var balladen "Man
Of The
world", en låt som nådde 2. plass på den britiske
singellisten (3.
plass i Norge). Låta var aldri å finne på noe Fleetwood Mac studio
album. Samme plassering fikk "Oh Well"
i oktober 1969 (4.
plass i Norge).
1969 var et produktivt år for Green
og co. For på høsten kom det 4. studioalbumet på 2 år, kalt
"Then Play on". En plate som nådde 6. plass i Storbritannia
(8.
plass i Norge). På dette albumet fikk de andre bandmedlemmene
mulighet til å slippe til mer på låtskriversiden. Bl.a. med
komposisjoner fra John McVie og Mick Fleetwood. Selv om plata ikke
inneholder noen kjente låter er "Then Play On" en favoritt
blant fans av Fleetwood Mac. På den kjente nettsiden Rateyourmusic
er det kun "Rumours" som har
høyere score.
"Then Play on" fra 1969
1969 viste ellers at bandet var
iferd med å bevege seg litt bort fra den typiske blues musikken, over
til mer psykedelia-inspirert rock. Slik som på "Man Of The World".
Fleetwood Mac i Peter Green tiden
Selv om bandet opplevde både
kunstnerisk og salgsmessig suksess under ledelse av Peter Green, var
bandet i realiteten på kanten av stupet, da flere av medlemmene i
bandet gikk på tunge narkotiske stoffer som var i ferd med å ta
knekken på dem. Den første som 'dukket under' var Peter
Green. Etter først å ha proklamert at han ville gi bort alt han
hadde tjent av penger sluttet han i bandet våren 1970.
Foranledningen hadde vært flere tilfeller av irrasjonell oppførsel,
og en ødeleggende tur til München hvor Green hadde tatt en overdose.
Turen ble etter fleres mening det avgjørende nådestøtet. John McVie
er ennå bitter på de folkene som proppet Green full med dop den
kvelden i München.
Etter dette forlot han også
offentligheten, og ga kun ut to album på hele 70-tallet. Et i 1970, og
ett i 1979. Det er ikke vanskelig å se likhetstrekkene mellom Green
og en annen bandleder som på den tiden falt sammen pga. for mye dop,
Syd
Barrett fra Pink Floyd. Green ble også sterkt religiøs i årene
etter. Han har vært mer aktiv på 90-og 2000-tallet, og holder
nå konserter jevnlig. Bl.a. har han flere ganger vært i Norge.
Peter
Green
Som erstatning for Green som
sluttet i bandet, ble Christine Perfect innlemmet som fullverdig
medlem av Fleetwood Mac i 1971. Hun hadde deltatt på de fleste
studioalbumene deres fram til da. Før den tid hadde hun spilt med
Spence Davis Group og Chicken Shack. I 1971 ble hun også gift med
John McVie, noe som gjorde at hun skiftet navn til det en hel
musikkverden kjenner som Christine McVie.
Christine var egentlig fra Bouth
nord i England, i Lake Districts, men vokste opp i storbyen
Birmingham. Hun kom fra en musikalsk familie der faren var lærer på
St Peter's College i Saltley.
|
|
|
|
|
En
ung Christine Perfect (senere McVie) |
|
Fleetwood
Mac med Christine Perfect i 1970. Fra venstre Mick Fleetwood,
John McVie, Danny Kirwan Jeremy Spencer og Christine foran. |
I 1970 ga Fleetwood Mac ut sitt første
album uten Peter Green, kalt "Kiln House". Og uten Green til å styre den musikalske
retningen, ble mye av ansvaret lagt på Jeremy Spencer. Musikken var
fortsatt blues-inspirert, og ble greit mottatt av pressen. Men det
engelske publikummet vendte tommelen ned for plata. Likefullt var
dette den første plata som ble lagt merke til i U.S.A. med en 69.
plass.
"Kiln House" fra 1970
Årene 1970-1974 kom til bli
turbulente år for bandet med mange utskiftninger i besetningen og
generell nedtur både kunstnerisk og salgsmessig.
Jeremy Spencer som bandet nå hadde
satt sin lit til, sluttet under en turne i U.S.A. våren 1971. Noe som
ytterligere forverret bandets situasjon. For å kunne gjøre ferdig
turneen som planlagt steppet Peter Green inn for å hjelpe sine gamle
venner. Spencer ble senere med i den religiøse menigheten Children of
God.
Spencer ble erstattet med Bob
Welch. Og han fikk umiddelbart mye av ansvaret for å bringe bandet
videre.
Jeremy
Spencer (venstre) forsvant ut av bandet og ble erstattet med Bob
Welch (til høyre).
På deres neste album "Future Games" skrev
han de fleste
av låtene, blant annet den drømmende, jazzete "Future
Games", som uten tvil var platas høydepunkt. Ellers viste plata
at bandet nå lot seg inspirere av folk og pop. Noe som kom til å
slå ut i full blomst noen år senere. Plata gjorde imidlertid lite
inntrykk på platekjøperne.
"Future
Games" fra 1971
På "Bare Trees" fra 1972
tok de farvel med blues-musikken for godt, og over i songwriter-tradisjonen som på den tiden var dominert av Cat Stevens og
Bread.
Denne gang var det Danny Kirwan som var den dominerende personen på
plata, med 5 komposisjoner. Plata fikk strålende kritikk hos
musikkpressen. Christine McVie viste hvilken stor låtskriver hun var
i ferd med å bli på platas beste spor, "Spare
Me A Little Of Your Love".
"Bare Trees" fra 1972
Selv om Kirwan spilte en viktig
rolle i bandet på denne tiden ble han sparket etter "Bare
Trees". Grunnen var samarbeidsproblemer og for mye drikking. Det
toppet seg i forkant av en konsert der en krangel med Bob Welch endte
med at Kirwan knuste sin Gibson-gitar og deretter nektet å gå på
scenen, noe som gjorde at resten av bandet måtte gjennomføre
konserten uten ham.
John
McVie, Mick Fleetwood, Bob Welch og Christine Perfect (McVie).
Kirwan ble erstattet av Bob Weston og Dave Walker (eks. Idle
Race). Bandet
bestod da av John McVie, Christine McVie, Mick Fleetwood, Bob Welch,
Bob Weston og Dave Walker.
Fleetwood Mac på den tiden
"Penguin" ble spilt inn.
Sammen laget disse 6 "Penguin" som kom ut i
mars 1973. Plata regnes som et av de dårligste albumene Fleetwood Mac har
laget, men den ga dem likefullt et slags gjennombrudd i U.S.A. med 49.
plass på Billboard. I Storbritannia ble den forbigått i stillhet.
Christine McVie og Bob Welch tok seg av låtskrivingen på
"Penguin".
"Penguin"
fra 1973
Dave Walker sluttet deretter i
bandet etter kun å ha vært med på et album. I mai 1973 gikk "Albatross"-singelen pånytt inn på topp 10 i Storbritannia med en 2.
plass. Salget medførte endel royalties penger til opphavsmann Peter
Green. Penger han nektet å ta imot. Da sendebud fra banken kom på
døra til Green med sjekken, ble han møtt med en pistol. Dette førte
til at Green ble arrestert, og senere plassert på et hjem for
psykotiske pasienter.
I oktober 1973 kom albumet "Mystery
To Me". De fleste av låtene på plata var skrevet av Bob Welch
og Christine McVie. Welch var amerikaner, og bidro til at bandet fikk et sound ikke
ulikt hva The Eagles hadde på den tiden,
med innslag av psykedelia, ikke minst i platas beste spor "Hypnotized".
"Mystery To Me" fra 1973
Etter albumutgivelsen dro bandet på
en lengre turne. En turne som fikk en brå slutt da Bob Weston ble tatt på
fersken med kona til Mick Fleetwood. Turneen ble avsluttet der og da,
og Weston ble sparket fra bandet. Samtidig ble det starten på
ytterligere problemer for bandet.
Etter å ha blitt sparket, ringte
Weston manageren til Fleetwood Mac, Clifford Davis, og forklarte
hvorfor turneen ble så kort. Davis som hadde vært manager for
Fleetwood Mac gjennom
mange år ble rasende på resten av bandet, og bestemte seg for å
sette sammen en ny besetning under Fleetwood Mac navnet, og sende
disse på turne i stedet. Musikerne han brukte var tidligere medlemmer
av bandet Legs. Han følte seg som rettmessig eier av
bandnavnet (uvisst av hvilken grunn). Det tok et år i rettsalen før McVie og co. igjen fikk
kontroll på rettighetene til Fleetwood Mac navnet.
1974 og albumet "Heroes
Are Hard To Find" ble på mange måter slutten på Part II i
historien om Fleetwood Mac. Og slutten på en trøblete periode.
Albumet fikk en god mottakelse i pressen og hos det amerikanske
publikummet (34. plass). Plata hadde innslag av amerikansk folk med steel pedal-spill, men også space-inspirert
rock i "Coming Home". En av
platas høydepunkt var Bob Welchs "Bermuda
Triangle" der han viste sin fascinasjon for UFOer, gjort
på en musikalsk spennende måte. 7 av 11 låter var skrevet av ham.
"Heroes Are Hard To Find" fra 1974
Høsten 1974 ble det bestemt at
bandet fra da av skulle ha hovedsete i U.S.A. Mye pga. at interessen
for bandet nå var blitt større i U.S.A. enn i hjemlandet England.
Ikke lenge etterpå bestemte Bob Welch seg for å gi seg i bandet.
Samarbeidsproblemer under en turne ble oppgitt som årsak. Han dannet
deretter sitt eget band kalt Paris. Et band som
oppnådde en viss suksess de første årene. Mot slutten av 70-tallet
hadde han suksess med flere singler som han ga ut.
Bob Welch
ga seg i Fleetwood Mac i 1974.
Våren 1975 hadde bandet planer om
å gå i studio for å spille inn ent nytt album. Mick Fleetwood dro
derfor litt rundt for å finne et passende studiolokale de kunne
bruke. Keith Olsen som skulle produsere albumet tok ham med til
Sound
City Studios i Los Angeles. For å vise den fine akustikken i rommet,
spilte han låta "Frozen Love" med folk-pop duoen Buckingham
Nicks. Låta var fra albumet "Buckingham Nicks" fra 1973. Et
album Olsen hadde produsert, men som hadde blitt møtt med liten
interesse fra amerikanske platekjøpere. Fleetwood ble veldig
fascinert av Lindsey Buckinghams gitarspill og ville ha ham med i
Fleetwood Mac som erstatter for Welch. Buckingham var interessert men
gjorde det tidlig klart at han kun var interessert om også kollega og
kjæreste Stevie Nicks fikk bli med i bandet. Fleetwood var ikke
begeistret på tanken om å få Nicks med på kjøpet, men ga tilslutt
etter. De 5 møttes, og fant tonen så bra at man følte en audition
var unødvendig.
Det faktum at Fleetwood så på
Nicks som et vedheng til Buckingham var noe Nicks aldri helt klarte
å tilgi Fleetwood. Selv om ting gikk seg til etter hvert.
Albumet
"Buckingham Nicks" fra 1973
Lindsey og Stevie hadde kjent
hverandre helt siden skoledagene. De opptrådte sammen for første
gang på en skoleavslutning der de framførte klassikeren
"California Dreamin'". I 1966 ble Lindsey med i
psykedelia/folkrock-bandet Fritz, og like
etter ble også Stevie med her. I 1971 sluttet de begge i bandet - på
samme tid som de ble kjærester. Etter det
begynte de arbeidet med albumet "Buckingham Nicks".
Da John, Mick, Stevie, Lindsey og
Christine gikk i studio for å
spille inn albumet "Fleetwood Mac", visste de nok ikke selv
hvilken musikalsk dynamitt de kom til å utgjøre sammen.
Buckingham var en dyktig låtskriver og musikalsk arrangør som var i
stand til å lage poplåter som både var spennende og fengende.
"Monday Morning" som er en av Fleetwood Macs mest populære
låter var skrevet av ham til dette albumet. Stevie Nicks viste raskt
at også hun hadde noe å tilføre bandet både gjennom sin sexy,
hippie-aktige stemme, og evner som låtskriver. "Rhiannon"
ble den største hitèn fra albumet, og den største hitèn Fleetwood
Mac hadde hatt fram til da i U.S.A. ,med en 11. plass. Og den var
skrevet av henne. Også "Crystal" som opprinnelig hadde
vært med på "Buckingham Nicks" albumet, var skrevet av
henne. I tillegg hadde hun en scenepersonlighet som Fleetwood Mac
sårt trengte.
Også vokalharmoniene som stemmene
til Nicks, McVie og Buckingham skapte var unike, og ble etter hvert et
kjennetegn for bandet. "Say
You Love Me" og "Over My Head" som også var store hits
i U.S.A. ble skrevet av Christine McVie. I Storbritannia og resten av Europa
var interessen for singlene liten.
"Fleetwood Mac"
fra 1975 var den første utgivelsen fra den nye besetningen av
Fleetwood Max.
Etter en litt rolig start klatret
albumet helt opp til 1. plass i U.S.A. der den endte opp med et salg
på hele 5 millioner kopier. Etter mange år med problemer hadde bandet endelig lyktes igjen.
Men selv om suksessen
var kjærkommen og gledelig, gikk det ikke like bra mellom medlemmene,
bak scenen. McVie/McVie ble skilt i 1976, mens paret Buckingham/Nicks avsluttet sitt forhold like
etter, likefullt klarte de å jobbe sammen som band. Som hos Beatles på slutten av
60-tallet, ga de interne gnistningene i bandet et slags fundament
for å skape enda større ting på det neste albumet "Rumours"
fra 1977. Et album som vil bli stående som et av høydepunktene - ikke
bare i Fleetwood Macs diskografi - men også som et av de viktigste
albumene som ble gitt ut på 70-tallet. Både pga. det enorme
platesalget, de populære enkeltlåtene, og albumets kvaliteter som
helhet. Et album som ble lovprist av musikkritikerne da det kom.
"Rumours"
fra 1977 har med årene solgt hele 45 millioner eksemplarer.
"Rumours" gikk til topps i
både U.S.A., Australia, Storbritannia, og en rekke andre land. I Norge klarte den kun
en 17. plass. Albumet solgte over 18 millioner eksemplarer i U.S.A.
alene. Noe som på den tiden gjorde det til det nest mest solgte albumet
(U.S.A.) gjennom
tidene. Den toppet amerikanske Billboard i hele 31 uker. Med årene
har plara solgt hele 45 millioner eksemplarer (2017) og er med det den
7. mest solgte plata noensinne i verden.
En
spennende sammenslutning. De tre gjenværende Fleetwood Mac
medlemmene,
og folk-duoen Stevie Nicks og
Lindsey Buckingham
(til høyre).
Med albumet "Fleetwood
Mac" hadde bandet funnet et fundament som de kunne jobbe videre
fra. At man hadde tre dyktige låtskrivere i bandet, som også hadde
god forståelse for arrangement og vokalharmonier, var en klar styrke.
Og på "Rumours" kom de opp med den ene kjempehiten etter
den andre. Både "Go Your Own Way"
(Buckingham),
"Don't
Stop" (Christine McVie), "Dreams"
(Nicks), og "You Make Loving Fun" (McVie) nådde topp 10 i U.S.A. "Dreams"
gikk helt til topps, mens "Don't Stop (thinking about tomorrow)"
fikk en renessanse mange år senere da Bill Clinton brukte låta som
kamplåt under valget i 1992. I tillegg inneholdt plata
publikumsfavoritter som "The Chain" og
"Gold Dust Woman".
Sistnevnte var skrevet av Stevie Nicks, og handlet om hennes egne
stoffproblemer fortalt på en bitter men poetisk måte.
Etter albumutgivelsen dro bandet på
en lukrativ turne som inkluderte U.S.A., Europa, Japan og Australia.
På samme tid som de turnerte mottok de prisen for årets album 1977
på American Music Award, og samme utmerkelse på Grammy Award.
Etter å ha tatt seg noen måneders
pause etter den omfattende turneen, gikk bandet i studio i mai 1978
for å spille inn det doble albumet "Tusk". Et album som
viste at bandet hadde ambisjoner om å skape et storslått,
eksperimentelt verk. På linje med det Beach Boys gjorde på
"Pet
Sounds". Etter suksessen med "Rumours" var interessen
for den nye plata enorm blant platekjøperne og pressen. Muligens var
det derfor Buckingham og co. følte behov for å lage noe
ekstravagant. Mens "Rumours" gikk inn i historien som et av
mest solgte, vil "Tusk" bli husket som en av de dyreste
albumutgivelsene noensinne. Det tok 18 måneder å spille inn albumet.
For anledningen hadde bandet kjøpt inn 'state of the Art'
utstyr til sitt Village recorder studio i Los Angeles. Tilslutt hadde
albumet kostet 1 941 000 pund (i 1978, omtrent 21 millioner kroner).
Slikt blir det overskrifter av.
Allerede på "Rumours"
hadde Lindsey Buckingham markert seg under studioinnspillingen, men
på "Tusk" styrte han det meste. Sammen med produsent
Richard Dashut. McVie og Nicks skrev fortsatt gode soft-rock låter
som "Over And Over", "Sara" og
"Think About Me". Men ellers var plata fylt av røffere, psykedeliske låter
skrevet og produsert av Buckingham. Bandmedlemmene slet også med
stoffavhengighet under innspillingen, særlig Mick Fleetwood, noe som
begrenset deres påvirkningsevne.
På "Brown Eyes" gjorde
Peter Green en overraskende gjesteopptreden, uten at han er kreditert
for det på platecoveret, og uten at han selv husker noe av
innspillingen.
Albumet ble likevel vel mottatt av
pressen og platekjøperne. Kritikerne syntes plata var spennende og
velprodusert. De nådde 1. plass i Storbritannia, 4. plass i U.S.A.,
2. plass i Australia, 1. plass på New Zealand, 3. plass i Frankrike
og Nederland, og 6.
plass i Norge. "Sara" og "Tusk" ble topp 10 hits i
U.S.A.
Fra
inner sleevet på "Tusk" albumet.
I 1980 ga de ut det doble albumet
"Live". Det første live-albumet siden 1969. Bandet
gjennomførte også en turne i 1980. Etter å ha fullført den gikk
hvert enkelt medlem i studio for å lage soloalbum, med unntak av John
og Christine McVie. Mick Fleetwood laget et world-album kalt
"The
Visitor", som bestod av coverversjoner. Buckingham ga ut "Law
And Order"
som ikke slo
an så bra. Bedre gikk det med Stevie Nicks'
"Bella Donna" som gikk til topps i U.S.A. Stevie Nicks
ga også ut flere soloalbum gjennom 80-tallet som slo an bra på den
amerikanske albumlisten.
Innimellom innspillingen og
promoteringen av soloplatene fant Fleetwood Mac også tid til å møtes, i studio i mai 1981 for å gi ut nok et
studioalbum. Plata som het "Mirage", ble spilt inn i Château
d'Hérouville, Frankrike. Den ble gitt ut i juni 1982. Pressen
var ikke veldig begeistret for plata som de mente først og fremst ble
laget for å gi folk det de forventet fra Fleetwood Mac. Og det de
fikk var velproduserte poplåter med innslag av 60-talls stil og
country. Vokalharmoniene til Nicks, Buckingham og McVie var likefullt
flottere her enn på de foregående albumene. Og plata inneholdt
perler som "Gypsy", "Hold Me"
(4. plass i U.S.A),
"Love in Store" og "Oh Diane". Albumet
brakte bandet tilbake til førsteplassen på den amerikanske
albumlisten. I
Norge gjorde de det bedre enn noen gang med en 2. plass. I Storbritannia
ble
det 5. plass.
"Mirage"
fra juni 1982.
Etter dette gikk bandet litt i
oppløsning i en periode. Hvert medlem hadde nå fått sin egen
manager som var mer opptatt av å jobbe fram solokarrierene deres.
Stevie Nicks som soloartist var på 80-tallet omtrent like populær
som bandet. Dessuten var flere av bandmedlemmene så hekta på stoff
at det i realiteten var nødvendig med en pause. Lindsey Buckingham var
i tillegg frustrert
over den manglende kunstneriske friheten som var i bandet, og ønsket
å slutte. De ble da enig om at alle 5 skulle møtes en siste gang for å gi ut et
Fleetwood Mac album.
Det startet i august 1985 da
Christine McVie inviterte Buckingham, John McVie og Fleetwood til å
hjelpe henne med låta "Can't Help Falling
In Love", som ble
skrevet for filmen "A Fine Mess". Denne studioinnspillingen
ble startskuddet for arbeidet med albumet "Tango
in the Night" som kom i 1987. Dette var nok et album hvor
Buckingham styrte produksjonen fullt ut. De fleste av låtene var
også skrevet av ham. Stevie Nicks som hadde gitt viktige bidrag på
de foregående albumene var nesten fraværende som låtskriver på
dette. Og de to låtene "Welcome To The Room Sara" og
"When
I See You Again", var av så dårlig kvalitet at de ikke burde
vært tatt med. Heldigvis var Chrstine McVie delaktig med noen av de
beste låtene Fleetwood Mac har gitt ut, i vakre "Little
Lies", "Seven Wonders" og
"Everywhere". I en
låt som "Tango in the Night" fikk Buckingham litt utløp
for sine ønsker om å eksperimentere mer. Plata vil ellers
huskes for den sterke bruken av synthesizere, noe som ikke var vanlig
på de tidligere og senere FM albumene. Man hører dette best på låtene
"Everywhere" og "Little Lies".
"Tango
in the Night" fra 1987
"Tango In The Night" fikk litt blandet mottagelse
da den kom, men solgte likevel brukbart, med. 1. plass for albumet i
Storbritannia og Sverige, 2. plass i Nederland, 5. plass i Australia,
6. plass i Canada, 7. plass i U.S.A. og 10. plass i Norge. "Big
Love" og "Little Lies" nådde topp 10 på singellistene
i både U.S.A. og Storbritannia. I Storbritannia ble i tillegg "Everywhere"
en stor hit med 4. plass.
|
|
|
Fra
videoen til 1. singelen "Big Love". |
Fra
videoen til "Little Lies". |
Etter at "Tango
In The Night Tour"
var gjort unna sluttet Buckingham i bandet. Noe som var ventet. Han
ble raskt erstattet med to rutinerte musikere i Billy Burnette og
Rick Vito. Dyktige musikere, men ikke i nærheten av å inneha de samme
kreative evner som Buckingham. Tapet av Lindsey var i
realiteten tyngre for bandet enn det tapet av Peter Green hadde vært
17 år tidligere.
Fleetwood
Mac med Rick Vito og Billy Burnette
For å markere avslutningen på den
klassiske Fleetwood Mac besetningen, ble det i 1988 gitt ut et
samlealbum kalt "Greatest Hits". I anledningen var det
skrevet to nye låter i "As Long As You Follow"
og "No
Questions Asked". Albumet nådde 3. plass i Storbritannia og 14. plass
i U.S.A. Noe som igjen viste at bandet var i ferd med å bli mer
populært i sitt opprinnelige hjemland enn i U.S.A.
I 1989 kom albumet "Behind
The
Mask" ut på markedet. Og det ble regelrett slaktet i pressen.
Salgmessig gikk det elendig i U.S.A. med en 18. plass. I Storbritannia
ble
det litt overraskende 1. plass, og i Norge en fin 4. plass. Christine
McVie måtte ta det største ansvaret på låtskriversiden, hvor hun
bidro med platas kanskje to beste spor i "Skies
The Limit"
og "Save Me". Begge ble gitt ut på singel uten å kunne
kalles hits.
"Behind The
Mask" fra 1989
Som vanlig ble albumet fulgt opp med
en turne. Samtidig annonserte Christine McVie og Stevie Nicks at de
ikke lenger hadde noe ønske om å dra på flere turneer, kun spille inn plater.
Og snart ble det klart at Stevie Nicks også
kom til å forlate bandet. Hun hadde havnet i konflikt med Mick
Fleetwood angående en låt kalt "Silver Springs" som hun
opprinnelig hadde skrevet i 1976, og ønsket å bruke på sitt neste soloalbum. Men
rettighetene til låta tilhørte Fleetwood Mac, og Fleetwood ønsket å bruke den
på den kommende samleboksen "The Chain" fra
1992, noe han
også fikk trumfet gjennom. "The Chain" var en 4 CDers boks
bestående av materiale fra 1967 fram til 1991. Med tilhørende
kommentarer og bilder.
Boksen "The Chain" fra
1992 var et flott samleobjekt for fansen.
Rick Vito forlot også bandet på
denne tiden. Så da de i 1994 gikk i studio for å laget et nytt
Fleetwood Mac album, var Nicks og Vito erstattet med Bekka Bramlett
på vokal, og Dave Mason på gitar. Mason var en gammel ringrev som
på 60-tallet hadde vært medlem av legendariske Traffic. I tillegg
hadde han deltatt på album med Eric Clapton og
Jimi Hendrix. Mason
bidro umiddelbart på låtskriversiden med "Blow
By Blow" - en låt som ble med på CD-en for Fotball-VM i 1994. Og som muligens
var det beste sporet på Fleetwood Mac albumet "Time" fra 1995.
"Time" fra
1995 er mest sannsynlig det svakeste albumet Fleetwood Mac ga ut.
I 1994
og 1995 gjennomførte Fleetwood Mac også en lengre turne som bl.a. brakte
bandet til Norge, med konserter i Trondheim (mai 1995), Oslo (28. mai)
og Skien (2. juni 1995).
"Time" fortsatte i det
sporet bandet hadde fulgt på 80-tallet, men med et mye svakere
innhold. Publikum var overhodet ikke interessert i plata, som ikke
engang nådde Billboard 200 i U.S.A. Heller ikke i Storbritannia eller Norge nådde
den opp. Fleetwood Mac var nå på et kunstnerisk og salgmessig
bunnivå. Mange mente at bandet nå var blitt ufrivillig komisk og
heller burde gi seg.
I stedet oppsto det spekulasjoner i
media om at den klassiske besetningen igjen skulle komme sammen igjen.
Årsaken til det var at solokarrierene til Nicks og Buckingham ikke
gikk så bra. I mai 1996 stod Mick Fleetwood, John McVie, Christine
McVie og Stevie Nicks på en scene sammen, i Louisville i Kentucky.
Som erstatning for Lindsey stilte eminente Steve
Winwood opp.
Samme år spilte Lindsey, Stevie og
Mick inn en låt sammen for filmen "Twister", noe som skapte rykter om at en gjenforening var på gang.
Vendepunktet kom da musikkanalen MTV
samlet den klassiske "Rumours" besetningen for en live-opptreden den
23. mai 1997 i Warner Brothers Studios i Burbank, California. Konserten fikk stor oppmerksomhet i media.
I tillegg til de mest kjente låtene hadde bandet også
kommet opp med 4 nye låter som de presenterte på konserten. Nicks'
"Silver Springs" som hadde forårsaket uenighet noen år
tidligere var også med her. Konserten ble gitt ut på CD under navnet
"The Dance". Og det var tydelig at folk ønsket å se de 5
sammen på plate, for den gikk helt til topps på den amerikanske
albumlisten i 1997, som det 5. mestselgende live-albumet i
Statene noensinne. I Storbritannia ble det 15. plass. "Silver
Springs", "Landslide" og
"The Chain" ble gitt ut som singler fra albumet.
Comeback-albumet "The Dance"
Albumsuksessen ble fulgt opp med en
turne - en turne som tappet Christine McVie for det hun hadde av
krefter.
I januar 1998 ble Fleetwood Mac
innlemmet i "The Rock'n Roll Hall of Fame". I februar fikk
de en pris ved Brit Awards for sitt bidrag til den britiske
musikkindustrien. "Rumours" og låta "Go Your Own Way"
har i flere oversikter fra de kjente musikkmagasinene figurert som et
av de beste albumene og låtene som er laget.
I 2002 ble det også gitt ut nok et
samlealbum med bandet kalt "The Very Best
Of". I
Storbritannia nådde den 7. plass, og kom tilbake på albumlisten der ved to anledninger
senere.
I 2002 begynte Fleetwood Mac å jobbe med
materiale til et nytt album, i et hus de hadde leid i Bel Air,
California. I det som skulle bli første albumet med den klassiske besetningen på 16
år. Dvs. Christine McVie uttalte på den tiden at hun ikke lenger
ønsket å være i musikkbusinessen. Så plata ble spilt inn uten
henne, likefullt var hun kreditert som låtskriver og musiker på
"Steal Your Heart Away" og
"Bleed To Love Her"
sammen med Buckingham. Da låtene opprinnelig var tenkt brukt på et
soloalbum med ham som aldri ble gitt ut. "Bleed
To Love Her" ble også framført på "The Dance".
Med Christine ute av bandet ble
tangentene håndtert av Lindsey, John og Stevie. Som korister på
tittellåta "Say You Will" fikk
Johns datter Molly McVie mulighet til å
bli med som korist, noe også Stevies niese Jessica
Nicks (og Jessicas beste venninne Maddy
Felsch) fikk.
I april 2003 var "Say
You Will"
klar for platemarkedet. Og selv om musikkpressen var skeptisk
til plata, ble den en ny salgsmessig suksess for veteranene i
Fleetwood Mac. 3. plass i U.S.A., 8. plass i Canada10. plass i
Tyskland, og 6. plass i Storbritannia var svært
bra. I Norge ble det 23. plass på VG-lista. VG ga plata
terningkast 5 i sin anmeldelse.
"Say
You Will" fra 2003
Deretter bar det ut på turne igjen,
med besøk i i U.S.A. Europa og Australia.
Stevie
Nicks og Lindsey Buckingham i 2003. Til
tross for at Christine sa at hun ønsket å forlate musikkbransjen var hun i 2004 tilbake med et nytt soloalbum kalt
"In The Meantime". Plata ble spilt inn på låven hun
hadde på gården i Kent i Sør-England, der hun nå bodde. Låven var
gjort om til et innspillingsstudio, og til å hjelpe seg på plata
fikk hun hjelp fra nevøen Dan Perfect.
"In The
Meantime" fra 2004
Sheryl Crow
er en av de stor amerikanske artisten fra 90-tallet og utover, med
hele 50 millioner solgte album og 9 Grammy Awards. Hun koret på
"Say You Will", i tillegg til at hun spilte hammond-orgel.
På denne tiden var det snakk om at hun skulle overta plassen til
Christine McVie i Fleetwood Mac. Steve Nicks og Sheryl Crow er
venninner og de hadde samarbeidet om flere musikalske prosjekt
tidligere. På denne tiden gikk det også rykter om at de opprinnelige
medlemmene Peter Green og Jeremy Spencer skulle tas inn i bandet
igjen, men det kom ikke noe ut av det.
Sheryl
Crow
I 2006 og 2008 ga Lindsey ut de kritikerroste albumene
"Under the skin" og
"Gift of Screws". Sistnevnte nådde en
48. plass i U.S.A. og en fin 17. plass i Norge. I Norge ble plata
løftet fram av flotte kritikker i Dagbladet
og VG. Sistnevnte ga plata en 5er og
skrev: "Av alle som noen gang har hatt
verdensrekord i albumsalg, er Buckingham den desidert mest
oppegående. Dette er unik musikk, fra et unikum."
Lindsey Buckinghams
soloalbum "Law & Order", "Go Insane",
"Out of the
Cradle",
"Under the skin", og
"Gift of Screws".
Høsten 2008 fikk fans av Fleetwood
Mac den gledelige nyheten om at bandet planla å dra ut på turne
sammen i 2009, for første gang på 5 år. Turneen som fikk
navnet "Unleashed" var en "Greatest
Hits"-turne, i mangel av en ny plate å promotere. Også gamle låter
som "Storms" og "I
Know I'm Not Wrong" fra "Tusk" ble framført, selv
om de aldri hadde vært ute på singel.
1. mars 2009 stod Lindsey, Stevie, Mick og
John på scenen i Pittsburgh. Ryktene ville (igjen) ha det til at
Sheryl Crow kom til å ta Christine McVies plass på scenen. Men det
viste seg ikke å stemme. Lokalpressen i Pittsburgh var svært positiv
til konserten, og skrev: "Fleetwood Mac Still Rockin' After All
These Years."
8. oktober stod de på scenen i
Parken i København. Her fikk
arrangørene kritikk for at de ikke klarte å gi publikum bedre lyd,
mens Lindsey Buckingham fikk skryt for sitt eminente gitarspill.
Fleetwood
Mac i 2009.
Fra scenen kunne Lindsey love at en ny
Fleetwood Mac plate ville bli spilt inn når turneen var over.
Lindsey Buckingham: "The time is right to go back to the studio
- but
only after a tour. I think maybe there was even a sense that we
would make a better album if we went out and hung out together first
on the road ... Maybe even sowing some seeds musically that would
get us more prepared to go in the studio rather than just going in
cold."
Den europeiske turneen ble avsluttet 6.
november 2009, på Wembley Arena i London. I salen var Christine
McVie. Fra scenen fortalte Stevie Nicks at hun tenkte på sin
tidligere bandkollega hver dag, og hun dediserte "Landslide"
til Christine.
Deretter ble det stille fra Fleetwood Mac
noen år. Lindsey benyttet anledningen til å gi ut sitt 6.
studioalbum i 2011, kalt "Seeds We
Sow" (45. plass i U.S.A.). Samme år ga Stevie Nicks ut
sitt 7. studioalbum, kalt "In Your
Dreams", som ble en suksess med 6. plass i U.S.A.
"Seeds
We Sow" og "In Your
Dreams" fra 2011
Mellom oktober 2011 og
juni 2012 døde tre tidligere medlemmer av Fleetwood Mac. Bob Brunning
som spilte i Fleetwood Mac helt i starten døde 18. oktober 2011, Bob
Weston som var medlem mellom 1972 og 1974 døde 3. januar 2012, mens
Bob Welch valgte å avslutte livet 7. juni 2012. Welch spilte en
viktig rolle ved å holde Fleetwood Mac gående mellom Green-æraen og
Buckingham/Nicks-æraen.
I juli 2012 kunne Stevie
Nicks bekrefte at Fleetwood Mac ville komme sammen igjen i 2013 for å
gjøre nok en turne sammen. Og 4. april 2013 dro de ut på en turne
med besøk i 34 byer. På setlista hadde de funnet plass til to nye
låter, i "Sad
Angel" og
"Without You" -
begge med et umiskjennelig Fleetwood Mac-lydbilde. "Sad
Angel" ble også å finne på en EP de ga ut 30. april 2013 - som
den første nyutgivelsen på ti år. Låta var skrevet og produsert av
Lindsey, og det var også han som sang den. Dessverre nådde ikke EPen
topp 200 i U.S.A.
EPen
"Extended Play".
På konsertene de gjorde på O2
i London 25. og 27. september fikk de besøk av Christine McVie på
scenen, der de sammen framførte "Don't Stop".
John McVie, Christine McVie,
og Stevie Nicks sammen på scenen.
20. oktober 2013 fant de
også veien til Norge og
Oslo Spektrum. I to timer og
førti minutter underholdt de både publikum og anmeldere med en flott
gjennomgang av bandets mest kjente låter. Både Adresseavisen
og Dagbladet
ga konserten terningkast 5, og mente at Lindsey Buckingham var
'motoren' på konserten mens de andre medlemmene havnet mer i
bakgrunnen.
27. oktober fikk bandet den
triste beskjeden om at John McVie hadde fått tykktarmskreft. De
valgte da å avlyse konsertene som var planlagt på New Zealand og i
Australia. Dette ble kjent gjennom en kunngjøring fra bandet: "We are
sorry to not be able to play these Australian and New Zealand dates.
We hope our Australian and New Zealand fans as well as Fleetwood Mac
fans everywhere will join us in wishing John and his family all the
best."
Heldigvis fikk John god
hjelp, og kreften ble bekjempet. Og like etter var han tilbake i
bandet. I januar 2014 var også Christine McVie tilbake i Fleetwood
Mac, noe som gjorde at den klassiske besetningen av bandet var samlet
for første gang siden 1998. Det startet med at Christine i et
intervju i november
2013 fortalte at hun kunne tenkt seg å bli med i Fleetwood Mac igjen,
om de andre ønsket å ha henne med, og de ønsket de selvfølgelig.
Ikke lenge etter det igjen ble
det kjent at bandet jobbet med et nytt studioalbum.
Gjenforeningen ble markert
med en større turne med besøk i Nord- Amerika og Europa. Den startet
30. september 2014 og ble avsluttet i juni 2015.
I forbindelse med turneen
gjorde Stevie Nicks et intervju med det store musikkmagasinet Mojo
- et intervju som også ble
gjengitt i Adresseavisen.
Her fortalte hun om viktigheten av det å ha jenter med i bandet i
stedet for en gjeng med gutter. Stevie Nicks: "Jeg synes at alle
band burde ha en jente som medlem, det innebærer alltid at det blir
kulere greier enn om det bare er en gjeng med gutter. Det er ganske
enkelt mer romantisk uansett. Selv om ingen av dem er sammen, kaster
det et romantisk skjær."
Deretter gikk de tilbake i
studio for å jobbe videre med det neste albumet. Men det skulle vise
seg å ikke bli så lett som de hadde trodd. Stevie Nicks som har
vært medlem av bandet i alle år, med unntak av to år på starten av
90-tallet, var gått lei. I hvert fall inntil videre. Hun syntes det var
for mye krangling innad i bandet, når de var på turne og når de var
i studio, så hun valgte å melde seg ut for denne gang. De andre
visste ikke helt visste hva de
skulle gjøre annet enn å vente på at hun skiftet mening.
Mens de ventet jobbet Lindsey og Christine
med nye låter, og det med en entusiasme og skaperevne de ikke hadde
hatt tidligere. Resultatet ble materiale som til sammen kunne fylt
flere album. Låtene ble skrevet enten hver for seg eller i
fellesskap. Christine i England, og Lindsey i California, noe som
gjorde internett svært viktig i kommunikasjonen mellom de to, der
låtutkast ble sendt fram og tilbake.
Da Stevie Nicks
hintet om at hun heller ville dra ut på solo-turne bestemte Lindsey
og Christine for å gi ut plata uten henne - i eget navn, i stedet for
Fleetwood Mac. "Lindsey
Buckingham/Christine McVie"
ble spilt inn i Studio D at the Village Recorder i Los Angeles - samme sted som "Tusk" i sin tid ble spilt inn. John McVie og
Mick Fleetwood deltok som musikere på noen av låtene. Plata ble
produsert av Lindsey sammen med
Mitchell Froom.
Mitchell hadde tidligere hadde jobbet med Crowded
House og Paul
McCartney.
"Lindsey
Buckingham/Christine McVie" ble lagt ut for salg 9. juni 2017 til stort sett gode kritikker i pressen
verden over. Plata fikk også endel oppmerksomhet i norske aviser.
"Lindsey
Buckingham/Christine McVie"
Plateutgivelsen ble fulgt opp
med en mindre turne.
8. juni 2018 døde den
tidligere Fleetwood Mac-gitaristen Danny Kirwan, 68 år gammel. Siden
slutten av 70-tallet hadde Kirwan slitt psykisk, og i mange år bodde
han på gaten i London. Mick Fleetwood hadde hatt litt kontakt med
Kirwan etter at han sluttet i Fleetwood Mac.
I 2018 og 2019 dro hele Fleetwood Mac ut på en
større turne. Gledelig var det at Stevie Nicks valgte å bli med i
bandet igjen. Dessverre ble ikke gjenforeningsturneen den suksessen
man hadde håpet på, da Lindsey Buckingham sluttet i bandet
i forkant av turneen. Forklaringen som ble gitt om hvorfor han hadde
sluttet i bandet, var uenighet om valg av materiale som skulle
framføres på konsertene. Visstnok hadde Lindsey hatt ønske om å
framføre de mindre kjente låtene fra bandets diskografi, enn bare
hitlåtene.
Inn i
hans sted kom Neil
Finn
fra Crowded
House og Mike Campbell
fra Tom Petty & The
Heartbreakers. I den anledning sendte bandet
ut denne pressemeldingen: "We are thrilled to welcome the musical
talents of the caliber of Mike Campbell and Neil Finn into the Mac
family. With Mike and Neil, we’ll be performing all the hits that
the fans love, plus we’ll be surprising our audiences with some
tracks from our historic catalogue of songs. Fleetwood Mac has always
been a creative evolution. We look forward to honoring that spirit on
this upcoming tour."
I et større intervju med Good
Morning America i desember
2018 fortalte Lindsey hvordan han opplevde bruddet mellom han og
bandet - at han følte at han var blitt sparket (i januar) uten noen
god grunn, og at det var Stevie Nicks som stod bak det. Ifølge
bandets manager Irving Azoff
ønsket ikke Stevie i stå på samme scene som Lindsey mer:
"Stevie never wants to be on a stage with you again."
Azoff leste opp flere punkter
til Lindsey om årsaken til at han var blitt sparket. Bl.a. at han
hadde vært hissig på øvingene, og at han hadde fnist i bak hennes
rygg da Stevie holdt en tale på MusiCares benefit show der Fleetwood
Mac ble hyllet. Senere ble dette fulgt opp av Mick Fleetwood som
hevdet at det hadde oppstått en situasjon der det ikke lenger var
mulig å ha Lindsey Buckingham med i bandet.
En svært
skuffet og forvirret Lindsey Buckingham i 2018.
Lindsey stilte seg
uforstående til anklagene, og mente at Stevie bare hadde funnet på
noe for å få ham ut av bandet. Og at han og Stevie hadde hatt et
litt problematisk forhold til hverandre helt siden forholdet deres tok
slutt på midten av 70-tallet.
Ifølge Lindsey hadde
Christine McVie, som han nettopp hadde spilt inn en plate med,
beklaget det hele og fortalt at hun ikke hadde noe med det å gjøre,
og at hun ønsket ham tilbake i bandet.
I oktober 2018 gikk Lindsey
til sak mot Fleetwood Mac for brudd på flere av kontraktene han hadde
med bandet. Både muntlige og skriftlige. Bandet på sin side planla
framtiden uten Buckingham, med nye plateinnspillinger med Mike
Campbell og Neil Finn på gitar.
Høsten 2018 dro Lindsey i
stedet ut på en større turne i U.S.A. Det var meningen at turneen
skulle fortsette inn i 2019, men i februar 2019 måtte han brått
hjerteopereres etter å ha klaget på smerter i brystet. Operasjonen
var vellykket, men dessverre hadde den forårsaket skader på
stemmebåndene, noe som forhindret ham fra å fortsette turneen. I
stedet tilbrakte han de neste månedene hjemme sammen med kona Kristen
og barna.
Lindsey og
kona Kristen etter hjerteoperasjonen i 2019.
|