|
Eric M. Bazilian:
Født 21. juli 1953, Philadelphia, PA, U.S.A.
Robert Hyman:
Født 24. april ?, Meriden, CT, U.S.A.
David Uosikkinen:
Født 11. februar ?, Cheltenham, PA, U.S.A.
John Lilley:
Født 3. mars ?, West Chester, PA., U.S.A.
Francis Smith, Jr.:
Født 17. juli ?, was Mt. Laurel, NJ., U.S.A.
Mindy
Jostyn: Født ?, New York
Andy
King: Født ?
Rob
Miller: Født ?
|
|
The Hooters
sjarmerte mennesker over hele verden på 80-og 90-tallet
med sin folk-inspirerte gladrock. Låter som "And we danced",
"Satellite", "500 Miles",
"All you
Zombies" ble hyppig spilt på radioen og bilstereon
en periode, før det tilsynelatende ble stille fra gutta. Det
mange ikke vet er at bandets hovedmenn Rob Hyman
og
Eric Bazilian
opplevde suksess som låtskrivere og produsenter parallelt med
arbeidet med The Hooters. "Time after time":
Cyndi
Lauper, "What If God was one of Us": Joan Osborne og
"Private Emotion": Ricky Martin, er noen av
låtene disse to har skrevet.
Bandet hadde sitt utspring i
Philadadelphia, U.S.A. og University of Pennsylvania på
slutten av 60-tallet. Da Rob Hyman som var fra Meriden i
Connecticut, flyttet dit for å gå på skole. Her traff han Rick Chertoff
og Eric Bazilian.
Rob Hyman hadde drevet med
musikk siden han var 4 år gammel, da han begynte å ta
pianotimer. I ungdommen spilte han i lokale band i Connecticut,
som The Trolls og
Pro-Teens.
Rob
Hyman i 1973
Eric Bazilian vokste opp i
Philadelphia. Også han tok pianotimer fra en ung alder, da
moren spilte piano i et orkester. Da han var 9 år gammel lærte
han seg å spille gitar. På den tiden var The
Beatles de store favorittene. Som 16-åring startet han sitt
første band, kalt Evil Seed.
På universitetet i
Philadelphia dannet Eric, Rob og Rick bandet
Wax. De spilte
inn en plate og de fikk gleden av å varme opp for store navn
som Chicago, The
Byrds og John Mayall.
På midten av 70-tallet dannet
Rob og Rick bandet Baby Grand med en David
Kagan som vokalist. Litt senere ble også Eric med i
dette bandet. I 1977 ga de ut albumet
"Baby Grand". Rick Chertoff som opprinnelig
hadde vært trommeslager i bandet overlot trommestikkene til en Rick
Marotta, og valgte heller å konsentrere seg om
produsentjobben. Rob skrev alle låtene på albumet.
En
tidlig og sen utgave av Baby Grand. På bildet til venstre
sitter Eric Bazilian til høyre.
I 1978 fulgte albumet "Ancient
Medicine". Til tross for hyggelige anmeldelser
solgte begge platene dårlig, og like etter ble Baby Grand
oppløst.
Albumene
"Baby Grand" og "Ancient Medicine"
Helt siden ungdommen hadde Rob
jevnlig reist på ferie til Jamaica, da han var fascinert av
musikkscenen på øya, og da særlig reggae. Rob Hyman: "I
went to Jamaica on vacation with my family. And I heard Jamaican
ska and reggae. I kept going back to Jamaica. And picked up a
lot of records."
Inspirasjonen fra reggae
ønsket Rob å bruke da han og Eric i 1980 fikk med seg
David Uosikkinen (trommer), Bobby
Woods (bass) og John Kuzma
(gitar) og dannet et nytt band. På den tiden ble Rob også
introdusert for instrumentet munnspill. Rob likte den særegne
lyden det ga og brukte mye tid på å lære seg å spille på
det. Rob Hyman: "I love the sound. It has an interesting
tone."
Navnet The Hooters kom i
forbindelse med en demoinnspilling, da studioteknikeren John Senior
ropte "Give me more hooter!". Navnet kan ha flere
betydninger. Både som blåseinstrument, og som puppene på en
dame. De syntes navnet var litt teit, men samtidig tøft. Så
etter en avstemning valgte de å bruke det som bandnavn. Sin
første opptreden hadde The Hooters 4. juli 1980. De fikk etter
hvert platekontrakt med Eighty Percent Records.
Her ga de i 1981 ut singelen "Fightin' On the Same
Side" - en låt som senere skulle bli å finne på
debutplata "Amore", men
også på "One Way Home" fra
1987.
Bandet ble raskt et populært
innslag på den amerikanske østkysten med sin ska/reggae-inspirerte
folkrock - som en amerikansk variant av samtidige britiske band
som The Selecter,
The Beat og Madness.
Rob Hyman: "In
the beginning, with The Hooters, we called it ska reggae rock,
mixing reggae and rock. We just said, ‘We should be playing
this.’ The early days, that is what we focused on."
I 1983 ga bandet ut "Amore"
på det uavhengige selskapet Antenna. Platen solgte brukbart med
100.000 kopier. I ettertid har plata blitt et populært
klenodium å ha i samlingen for Hooters fans. Plata inneholder
også flere av de låtene de skulle gjøre seg kjent for i de
neste årene. Med
"Blood From A Stone", "Hanging On A Heartbeat",
"All You Zombies", og "Fightin' On The
Same Side".
"All You
Zombies" ble framført allerede på bandets første
opptreden i 1980, og var låta som best viste deres særegne
miks av reggae og amerikansk rock. Og som i ettertid står som
en av bandets beste og mest populære låter. Rob Hyman: "It
was a strange song. We’re still trying to figure it out.
It’s mysterious. We’ re not quite sure what it’s all
about. The words came to us in a flash."
Hooters' debutalbum
"Amore" fra 1983.
På innersleevet til plata er
Eric Bazilian skrevet med en R, slik at det ble Brazilian. Dette
var ikke en trykkfeil, kun Erics forsøk på å gjøre navnet
lettere tilgjengelig, men det var siste gang han skrev navnet
slik. Rob
Miller tok over på bass på dette albumet, mens John
Lilley ble med på gitar.
|
|
|
|
Rob
Miller |
|
John
Lilley |
Etter albumutgivelsen ble The
Hooters oppløst for en periode. Rob Hyman og kjæresten var på
denne tiden managere for bandet, noe som tok mye tid, slik at
Rob ikke klarte å bidra kunstnerisk i bandet. I tillegg til at
det var mye krangling.
Ikke lenge etter ble Hyman og
Bazilian invitert til studio av Chertoff, som nå jobbet i Columbia records
med en ny artist som het Cyndi
Lauper. Han ønsket at de to skulle bidra på
debutplata hennes "She's so Unusual".
Rick produserte plata mens Rob og Eric spilte tangent og gitar.
Rick
Chertoff har vært en viktig støttespiller for både The
Hooters og Cyndi Lauper.
Sammen med Cyndi skrev Rob den
vakre balladen "Time After Time"
- en låt som gikk til topps i både U.S.A. og Canada og endte
opp som en av de store hitlåtene fra 80-tallet. Også
albumet "She's so Unusual" ble en stor suksess
med 1. plass i Canada, og 4. plass i U.S.A. og Norge.
Rob Hyman og
Cyndi utviklet et nært vennskap, og de to kom til å jobbe
sammen på flere av Cyndis plater i årene som fulgte.
Eric
Bazilian og Rob Hyman sammen med Cyndi Lauper.
Suksessen med Cyndi Lauper
inspirerte Hyman og Bazilian til å ta opp igjen arbeidet med
The Hooters. Og Columbia records ville mer enn gjerne gi ut
plate med dem. Bandet fikk en flying start med sitt 2. album, da
de 13. juli 1985 fikk lov til å åpne Live Aid fra hjembyen
Philadelphia. Dermed fikk en hel musikkverden muligheten til å
bli kjent med The Hooters' musikk. Ikke lenge etter lå singlene
"All you Zombies", "And we danced", "Day
by Day", og "Where do the Children go" høyt på
Billboards lister.
"All you zombies"
hentet inspirasjon fra bibelen og historien om Moses, der
menneskene blir straffet for å ha trosset Gud. Låta ble
skrevet av Hyman og Bazilian i løpet av en natt.
Albumet "Nervous
Night"
kom senere på året i 1985. Den ble raskt en storselger med 2
millioner solgte kopier (12. plass i U.S.A.). De ble også kåret til beste nykommer det
året av Rolling Stone Magazine. Albumet var rett fram gladrock,
med fengende låter i et typisk amerikansk lydlandskap. Unntaket
er muligens "All you Zombies" som høres ut som Dire
Straits vs. Bob Marley. Den har et litt
dystert, reggae-aktig sound som det er lett å bli fascinert av.
Underveis var de pånytt nødt
til å bytte bassist, da Rob Miller var ute for en stygg
bilulykke som gjorde at han ikke kunne fortsette i bandet. Han
ble da erstattet av Andy King.
Besetningen på "Nervous Night".
Etter albumutgivelsen fulgte
to år på veien for The Hooters. I denne perioden fikk de også
kjennskap til nye spennende instrumenter. og de ble påvirket av
musikere de møtte på veien. bl.a. en irsk gatesanger i New
Orleans som inspirerte dem til å skrive "Karla with a
K.".
15. juni 1986 opptrådte
bandet på en veldedighetskonsert for Amnesty
International på Giants stadium i New Jersey.
5. september 1986 opptrådte de på
prestisjefylte MTV music awards,
med "And we danced" og "Nervous night". De var også nominert i
klassen for beste nye artist. En pris norske
a-ha stakk av med.
På Billboards årlige
utdeling den 22. november 1986 fikk bandet prisen for beste live-opptreden i en video med "Where do
the children go", og for beste konsertvideo med
"Nervous night". De ble også nominert i 5 andre
kategorier.
"One Way Home" ble
gitt ut i 1987. Og var en plate rik på tradisjonelle
instrumenter som fløyte, hooter, orgel, mandolin, akustisk
gitar. Spillegleden var den samme som på "Nervous Night",
og låtene var minst like bra. Men den ble ikke den samme salgssuksessen i U.S.A. som forgjengeren hade vært. 27. plass
for albumet og 61. plass for singlene "Satellite" og
"Johnny B." var skuffende. Men The Hooters kunne glede
seg over bra salg ellers i verden. bl.a. ble "Satellite"
en hit i Storbritannia (22. plass), noe som ga dem sjansen til å
opptre på BBCs populære TV
program "Top of the Pops" den 3. desember 1987. Bak scenen fikk
de møte Paul
McCartney, som var et musikalsk forbilde for Hyman og co.
Albumet ble den første plasseringen på VG-lista i Norge for bandet. Den fikk fin kritikk overalt. Og
låta "Washington's Day" ble en favoritt hos
Bob Dylan.
One Way Home to Philadelphia
I 1989 kom de med albumet
"Zig Zag". Et album de jobbet lenge med å gjøre
ferdig. Det var også en mer alvorlig plate, som tok for seg en
del alvorlige tema, bl.a. om hjemløshet og tap av nære
venner.
Om interessen var moderat for
"One way home" i U.S.A., var interessen nesten
fraværende for dette albumet. En 115. plass var lite å skryte
av. Og det for et album de selv følte var det beste de hadde
gjort. Ikke minst i den vakre låta "500 Miles", som
var en coverversjon av Peter, Paul &
Marys 60-talls låt.
De hadde til og med fått den gamle trioen til å delta på
koringen på låta. Heller ikke Peter, Paul & Mary er
opphavsmenn til "500 Miles". Den har sine røtter helt
tilbake til den amerikanske borgerkrigen, da under navnet "Ruben's
Train".
Men om ikke amerikanerne falt
for plata, ble også denne en suksess rundt om ellers i verden, bl.a.
i Norge, med en 12. plass. Også "Brother
don't you
walk away" og "Give the music back" var populære
låter fra plata. Og igjen hadde det vært tid for et skifte
på bassgitar. King forsvant ut , og inn kom Fran
Smith Jr.
Hooters tok
seg også tid til å besøke Norge. Og 2. mai 1990 stod de på
scenen på Rosendal i Trondheim. Her fikk Webmaster og de andre
frammøtte oppleve en forrykende konsert med masse spilleglede.
Faktisk er
dette den beste konserten jeg noensinne har vært på
(webmaster).
Hooters
besøkte Trondheim og andre norske byer i 1989.
I 1989 fikk de æren av å
delta på Roger Waters' "The Wall"
prosjekt fra
Berlin. Sammen med store navn som Joni
Mitchell, Waters, Van
Morrison og The Band. Foranledningen
til dette var at bandet hadde møtt Roger Waters på Town &
country club i London, England, og han kunne fortelle at han var
en stor fan av bandet. Og ikke lenge etter ble det avtalt at
Hooters skulle framføre "Mother"
sammen bl.a. Rick Danko og
Levon Helm.
I 1990 skiftet de plateselskap
fra Columbia til MCA records. Den støtten de hadde følt fra
Columbia tidligere i karrieren, var nesten borte. Så også
folka som hadde jobbet der i starten. The Hooters skyldte på
Sony som nettopp hadde tatt over Columbia. De valgte også å ta
en pause på denne tiden, for å jobbe med andre ting hver for
seg. Meningen var at de skulle komme sammen i 1991 og gi ut ny
plate. Men det ble det ikke noe av.
De ga ut 3 liveplater i 1990.
For henholdsvis Canada, U.S.A., og Europa. Med bl.a. en versjon
av "Lucy in the Sky with Diamonds"
av The Beatles. I
1992 kom den første av en endeløs rekke samleplater. Noe som
kan ses på som Columbias ønske om å hente mest mulig ut av
The Hooters backkatalog.
The
Hooters er et glimrende liveband. Noe fans over hele
verden setter pris på.
Her ved Bazilian og Hyman.
I 1989 hadde bandet møtt
fiolinisten Mindy Jostyn i forbindelse med en
Billy Joel
konsert. De fant tonen, så Hyman sendte henne en CD med "Zig
Zag", en plate hun falt for. Men hun mente den manglet
fiolinharmonier og koring som hun følte hun kunne bidra med.
Kontakten ble opprettholdt. Og i 1992 ble hun et fullverdig
medlem av bandet, etter noen vellykkede prøvespillinger.
Mindy
Jostin (i midten) var fullverdig medlem av The Hooters på
"Out of Body".
I 1993 kom deres foreløpig
siste studioalbum "Out of Body" ut. Og for å markere
at denne plata skulle være annerledes enn de foregående,
droppet de sin faste produsent og venn Rick Chertoff. I stedet
hentet de inn ZZ Top produsenten Joe
Hardy. De fikk også Cyndi
Lauper til å delta på "Boys will be
boys". Og med Mindys felespill ble dette en annerledes plate. Anført av den
irskinspirerte gladlåta "25 hours a day", hvor
Mindys fele og koring virkelig kom til sin rett. Også "Shadow
of Jesus" og "Private Emotion"
var fine ting på
denne plata. Sistnevnte ble en stor hit noen år senere i Ricky
Martins versjon.
The Hooters på "Out of Body". Med Bazilian, Jostyn, Lilley,
Ousikkinen, Smith Jr. og Hyman.
Plata ble ikke noen
storselger, selv om den mottok mye hyggelig omtale. Den ble
etterfulgt av en turne som fikk bra oppmøte, bl.a. opptrådte de
på Rockefeller i Oslo.
I 1995 skrev Bazilian "What
If God was one of Us" for Joan
Osborne, som nådde 4. plass i U.S.A., og 6.
plass i Storbritannia (og 2. plass i Norge). Han hadde tre år
tidligere deltatt på albumet "Tongues and Tails" med
Sophie B. Hawkins. Som bl.a. inneholdt hitèn "Damn! I wish
I was your lover". Hyman har deltatt på album med Mick
Jagger, Willie Nelson, John Bon Jovi og Taj Mahal, The Band, The
Chieftans, Patti Smyth og Ricky Martin. Noe som viser at gutta
hadde nok å gjøre selv om det var stille rundt The
Hooters.
Men i 1998 kom det som mange
ser på som en Hooters plate, nemlig "Largo".
Den ble skrevet av
Chertoff, Bazilian, og Hyman med tanke på en framtidig Hooters
plate. Men den endte opp som en prosjekt plate hvor navn som Taj
Mahal, Levon Helm (The Band), Garth Hudson, Joan Osborne,
The Chieftains,
Carole King, Cyndi Lauper, David
Forman,
og Willie Nile deltok.
Rob
Hyman, Rick Chertoff og Eric Bazilian på innspillingen av temaalbumet "Largo".
Utgangspunktet for innspillingen var
den tsjekkiske komponisten Antonín Dvořák,
og hans "Largo movement",
hentet fra "Symphony No. 9, in E Minor From the
New World". Musikken på plata hadde ikke så mye
med Dvořák å gjøre, med unntak av tittelåta. Plata var
mer en hyllest til Dvořáks fascinasjon for amerikansk
folkemusikk, som han fikk et sterkt forhold til da han kom til
Amerika på slutten av 1800-tallet. Chertoff, Hyman og Bazilian
stod som opphavsmenn på de andre låtene, sammen med David
Forman. Sistnevnte sang også på flere av dem.
Hooters fansen diskuterer ennå
i dag
om "Largo" skal regnes med i diskografien til bandet. På sett og vis
hører den hjemme der, da Hyman, Chertoff og Bazilian er kjernen
i Hooters.
Albumet
"Largo", der Rob Hyman og Eric Bazilian deltok.
I 1998 ble også liveplata
"Live in Germany" gitt ut. Dette var ikke et
konsertopptak av ny dato. Konsertene som dannet grunnlaget for
liveplata var spilt inn i desember 1993.
I 2000 ga Eric Bazilian ut
soloplata "The Optimist"
- et album som høstet mye positiv omtale. Ikke minst pga. fine
låter som "Driving in England",
"Kid from outer Space" og "Until
you dare". Hooters fansen vil nikke gjenkjennende
til lydbildet på plata.Samme år ble Eric hyllet i
hjembyen Philadelphia, da han fikk en stjerne på Philadelphia
Walk of Fame, på Avenue of the Arts.
"The
Optimist". Eric Bazilians soloplate.
I 2002 var Bazilian tilbake
med en ny plate, kalt "A Very Dull Boy".
I 2001 og 2003 ble hele bandet
samlet igjen for enkeltopptredener. I 2003 gjorde de også en
sommerturne sammen i Tyskland med 17 opptredener. Noe de fulgte opp i 2004
og 2005.
Underveis på turneene fant Hyman og Bazilian tid til å skrive
låter.
5
aldrende menn i 2004. Fortsatt glad i å opptre for folk.
I november 2005 opptrådte de
sammen med Cyndi Lauper på VH1s Decades
live rock, der de framførte "And we danced" og
"All you zombies". Deretter skulle det gå et halvt
år før de igjen opptrådte sammen, da i hjemlandet med konsert
på Electric factory, Philadelphia
i juni 2006, The Borgata i Atlantic
city, og i Hubbard Park i Hymans
hjemby Meriden.
Men bortsett fra disse sjeldne
opptredene var Hyman og Bazilian opptatt i studio. Bazilian jobbet med artister som
Amanda Marshall, Lucia,
og Bo Bice,
mens Hyman har hjulpet Cyndi Lauper, Dar
Williams og
Willie Nile
med deres plater.
Og nettopp
fordi Hyman og Bazilian har hatt så stor suksess som
produsenter, har man trodd at de ikke fant det interessant å
spille inn flere plater med The Hooters. Jmf. den labre
interessen for bandet på 90-tallet. Men i 2007 ble det kjent
at bandet planla å gi ut en ny studioplate, kalt
"Time stand still". Arbeidet med plata startet i oktober 2006
i Rob Hymans eget
Elmstreet studios,
som ligger i en forstad til hjembyen Philadelphia. De valgte å
tone ned konsertvirksomheten så lenge de var opptatt med
innspillingen av plata.
John
Lilley, Rob Hyman og Eric Bazilian i Hymans Elmstreet
Studios
i april 2007. Kilde: http://www.hootersmusic.com/
Deretter fortsatte de arbeidet i
Eric Bazilians Red Door Recording
studio. Som nevnt ble de fleste av låtene skrevet mens de
var ute og turnerte. "Until you dare"
var en låt som opprinelig var å finne på Bazilian soloalbum "The
Optimist" fra 2000. De gjorde også en "Hootersaktig"
coverversjon av Don Henleys
klassiker
"The Boys of summer". Bakgrunnen for det uventede valget var
at Hooters hadde blitt invitert av TV kanalen
VH1 til å synge en av sine 80-talls
låter i TV showet "Save the Music
Foundation". Her måtte de også framføre en 80-talls låt
som de skulle ønsket de hadde skrevet, og da falt valget på "The
Boys of summer". I tiden etterpå fortsatte de å spille låta når
de var ute og opptrådte, til gode reaksjoner fra fansen. Så da
fant de det naturlig å ta den med på "Time stand still". Plata
ble mikset ferdig i mai 2007. Bazilian og Hyman stod selv for
produksjonen. Bandet bestod forøvrig av David Uosikkinen, John
Lilley og Fran Smith Jr. Folk som har fulgt The Hooters i en
årrekke.
Eric Bazilian: "Yes,
the record is finished, and we like it. It's been a long time in
the making, as any of you who have followed us know. We started
tracking the album in October of '06, though there were already
some significant pieces of music recorded in various forms which
we incorporated into the final tracks, thanks to the miracle of
modern recording technology".
Bandet ønsket
å lage tidløs musikk. Musikk man kunne ta fram om 10 år og ikke
skjemmes av den. Tittelen på plata henspilte på dette
ønsket. Rob Hyman: "Though
time and miles have separated us over the years, whenever we all
get in the same room, pick up our instruments, and start to jam,
something magical instantly happens - we 'become' the Hooters,
and I suppose that is our way of making time stand still. Being
in a band with such great players and friends, over 25 years now,
has been quite a blessing and fortunate experience."
5
velvoksne karer i 2007.
"Time stand still"
ble gjort
tilgjengelig på CD og som nedlasting fra nettet, i september
2007. Bazillian: "
Simultaneously, digital copies will be sent to the various
purveyors of such, which those of us who live in the 21st
Century will be able to legally purchase and download.
Personally, I go for the downloads these days, especially when
there's a digital booklet that comes along with it. It all ends
up on this computer, anyway. The choice will be yours, however,
and we're so looking forward to finally getting this record out
toghere, hitting the road, and rocking as Nature intended us to".
Plata hadde i
tiden før dette vært tilgjengelig for salg under deres
sommerturne i Europa i 2007, der de gjorde 26 konserter. Den nådde ikke opp på listene noe sted,
men musikkritikerne som tok seg tid til å anmelde den var fulle
av lovord om "Time stand still".
I november 2007 gjorde The Hooters noen
konserter i U.S.A. Sveits og Tyskland.
Utgivelsen
av "Time stand still" ble fulgt opp
med to turneer i 2008. Den første startet i mai, med konsert på
Susquehanna Bank
Center i hjembyen Philadelphia. Og med flere konserter i
Tyskland. Deretter gjennomførte de sin årlige sommerturne, med
start på Rockefeller i Oslo, den 3.
juli. Etter å ha gjort unna 18 konserter, avsluttet den turneen
med konsert på Amphitheater i Hanau,
Tyskland. På denne konserten deltok også
Manfred Mann's Earth Band.
De valgte likevel å gjøre en konsert
til før de gikk hvert til sitt, da Fran, David, John, Rob og
Eric stod på scenen på
The Music Box på
The Borgata Hotel Casino & Spa i
Atlantic City. 30. august.
Konsertplakat fra opptredenen på Borgata hotel i Atlantic city.
The Hooters har gjennom
mange år vist at de er et glimrende live band, og i november
2008 fikk fansen mulighet til å oppleve det i sin egen stue, da
de ga ut den doble liveplata "Both
Sides Live". Platene var spilt inn i Philadelphia,
der 13 av dem var 'plugged', mens 12 var 'unplugged'.
Førstnevnte låter var spilt inn på livestedet The
Electric Factory, mens sistnevnte var spilt inn i Rob
Hymans eget Elm Street Studios.
Platene fikk da også navnene "The
Electric Factory" og "The
Secret Session".
"Both
Sides Live" fra 2008.
Også i 2009 var The
Hooters ute på turne. bl.a. opptrådte de på
Wachovia Spectrum i Philadelphia sammen med Pennsylvania
artister som Todd Rundgren og Hall
& Oates.
I 2010 var Hooters ute med
en EP kalt "Five By Five",
for å markere at de hadde holdt på som band i 30 år.
8. desember 2010 døde
Hooters' første trommeslager Bobby Woods av hjerteinfarkt. Han
ble 59 år gammel.
I mange år har Eric
Bazilian samarbeidet med svenske Mats
Wester - kjent fra det svenske folk/pop bandet Nordman.
bl.a. har Bazilian vært med og skrevet flere av Nordmans låter,
slik som "Hjälp mig att leva"
og "Sorg min älskarinna"
fra 1997. Rundt 2010 dannet de to duoen Bazilian
& Wester, der de sammen gjorde
flere konserter. I 2012 ga de ut albumet "What
shall become of the Baby?",
som allerede året etter begynte å bli en ettertraktet plate,
og vanskelig tilgjengelig.
What
shall become of the Baby?" med Bazilian
& Wester
24. september 2011
opptrådte Hooters på en gratiskonsert på SugarHouse Casino i
Philadelphia. Ellers gjennomførte de en turne som de kalte "Silver
Lining Tour".
I 2012 var The Hooters ute
på en sommerturne. Og den første konserten på turneen ble
avholdt i Ålesund, på Jugendfest,
17. august. Dagen etter stod de på scenen på Rockefeller
i Oslo. Tilbakemeldingene fra folk som hadde vært på
konsertene, var at Hyman og co. leverte et solid show, der
publikumsfavoritter som "Johnny B",
"Satellite", "All You Zombies", "And We
Danced" "500 Miles" ble framført på en
overbevisende måte.
I september kunne fansen
glede seg over en helt ny Hooters låt, kalt
"If I Sholud Fall Behind". Den var å finne i
filmen "Backwards", og
ble spilt inn i Rob Hymans studio.
I 2013 gjorde de en ny
sommerturne, med fokus på Tyskland, der Hooters fortsatt har
mange fans. Hooters har også vært samlet og ute på veien i
2014, 2015, 2016, 2017 og 2018, til glede for fansen men også
for seg selv. Rob Hyman: "We’re at a point now where
it’s a blessing to be playing in this band. There’s a real
chemistry in this band. We just get along. We’re really
friends. We’re lucky to keep doing this."
I 2018 bestod bandet av
Rob Hyman, Eric Bazilian, Fran Smith Jr., David Ousikkinen, John
Lilley og Tommy Williams. Denne
besetningen fant veien til Brønnøysund og Rootsfestivalen 14.
juli 2018, til glede for bandets mange fans. Bandet hadde stått
på arrangørens ønskeliste i mange år og i 2018 klaffet det
endelig for begge parter.
Rob Hyman, Eric Bazilian, Fran Smith Jr. på scenen i
Brønnøysund i 2018.
|