Iva Davies:
Født 22. mai
1955, Wauchope, New South Wales, Australia
Icehouse
er et av mange band som hadde sin storhetstid på 80-tallet.
Med popmusikk inspirert av det foregående tiårets helter som
Bryan Ferry og
David Bowie.
De
fleste har nok hørt hiten "Hey little Girl" fra 1982,
og muligens deres største hit "Electric Blue",
fra 1987. Bandet
var anført av Iva Davies, som i realiteten var Icehouse. Han ble beskyldt for å
skifte ut medlemmer like ofte som
andre skifter skjorte. Iva
davies ble født i Wauchope, New South Wales, Australia. At han
vokste opp i South Wales passet bra. Da forfedrene hans kom fra
Wales i Storbritannia. Han lærte seg også å spille sekkepipe
før han senere ble mer opptatt med å spille obo. Da han
var 7 år spilte han i New South Wales
Conservatorium of Music.
|
|
|
|
Iva som liten baby |
4 år |
Iva
7 år med sin sekkepipe |
Stolt
austral waliser.. |
Da han ble 9
år, var det gitar som var det store. Han fikk låne gitaren
til storebroren. Og unge Iva ble helt oppslukt av instrumentet. Han
begynte snart å lage små komposisjoner på gitaren.
Det som
virkelig vekket den store interessen for rock og gitarspilling
var albumet "Electric
Warrior"
med T.Rex,
i 1971. Etter å ha hørt plata valgte Iva å slutte i New South Wales
Conservatorium
og helle starte
opp et rockeband.
Da han
begynte på videregående ble han med i ulike rockeband. Som
medlem av bandet Afghan
var Iva med på sin første
plateinnspilling. Afghan i 1975. Med Ross Mc, Iva Davies, Danny B og Stix. Men det var først i 1977 at han tok de første
stegene mot det som skulle bli Icehouse. Dete året dannet han
et rockeband sammen med vennen Keith Welsh. Iva sang og spilte
gitar, mens Keith spilte bass og tok seg av det praktiske
arbeidet rundt bandet. Welsh skulle senere bli en dyktig manager
for flere band. De fikk også med seg andre unge musikere
til det nye bandet. I starten dro de rundt og spilte låter av T-Rex, Brian Eno, Lou Reed,
The Sex Pistols,The Kinks og
The Beatles.
Den musikalske inspirasjonen fikk de av låtene som ble spilt
på Sydney's
2JJJ
radiostasjon. De trengte
et navn til bandet, og det første de kom på var Flowers. i
1978 og 1979 begynte bandet å få et godt rykte i Sydney med
sine coverversjoner av kjente rockeklassikere. Men det var
samtidig en tøff periode, hvor medlemmene hadde ordinære
jobber på dagtid, mens de gjorde spilleoppdrag på
kvelden.
The
Flowers 1978
Besetningen
i bandet var i stadig endring på denne tiden. Med Iva og Keith
som de konstante elementene i bandet. Etter hvert gikk bandet også
over fra å gjøre coverversjoner til å spille selvskrevne
låter. Låter skrevet av Iva Davies. På
slutten av 1979 var interessen for bandet så stor at det bare
var et tidsspørsmål før de fikk platekontrakt. De gjorde seg
kjent som det best betalte kontrakts løse bandet. Men
i 1980 fikk de omsider kontrakt, med det lille uavhengige
selskapet Regular Records. Besetningen i bandet var da Iva
Davies, Keith Welsh, Anthony Smith og
John Lloyd. Da de gikk i
studio var det for å spille inn selvskrevne låter. Tiden med
coverversjoner var over. Første
singel fra albumet var "Can't help Myself", som kom i
mai 1980. Og den ble snart en stor hit på de australske
radiostasjonene. Da albumet "Icehouse" kom i
platebutikkene, lå singelen på topp 10. Albumet fikk flott
kritikk i Australia. Og selv om den ikke gikk til topps (4.
plass),
fortsatte den å selge i langt tid. 9 måneder etter
lanseringen, lå den fortsatt på topp 40 i Australia. Den endte
opp som det mest solgte debutalbumet i Australias
musikkhistorie. I 2011 var 30th Anniversary Edition av
albumet "Icehouse" igjen inne på topp i Australia,
noe som viser den store interessen for bandet og dette albumet. Navnet
på albumet var hentet fra 1. låta "Icehouse". En
forførende, kjølig låt, med et lydbilde som var i tiden. Med
et keyboard-basert komp. Iva hadde fått ideen til låta fra noen
gamle ærverdige hus i Sydneys forstad. Fra
innercoveret på albumet "Icehouse" mens de fortsatt
het Flowers. Høsten
1980, og våren 1981 dro Flowers på turne i Australia. Samtidig
begynte utenlandske plateselskap å fatte interesse for dette
populære australske bandet. Faktisk ble det en kamp selskapene
imellom for å få lov til å gi albumet "Icehouse"
på verdensmarkedet. Chrysalis records trakk
tilslutt det lengste
strået. Men
det gjenstod et problem før bandet kunne lanseres. Navnet
Flowers var registrert av band både i Storbritannia og U.S.A. Så for
å unngå rettslige stridigheter, bestemte de seg for å endre
navn. Og valget falt på Icehouse. Noe som ville gjøre det
enklere å promotere bandet og albumet i vesten. Det
første bildet tatt etter at bandet skiftet navn til
Icehouse.
Fra venstre :John Lloyd, Iva Davies, Anthony
Smith og Keith Welsh.
Promoteringsturneen
høsten 1981 brakte bandet først til New Zealand hvor de
allerede var populære, deretter til England. Her hadde
Chrysalis klart å hype opp bandet maksimalt før de ankom
landet, noe som førte til at den engelske rockepressen gikk i
skyttegraven. Men de måtte i ettertid innrømme at Icehouse
hadde sine kvaliteter. Deretter gikk turen til U.S.A. og Canada
hvor de fikk en bedre mottakelse. Plata fikk fin kritikk, men
det førte ikke til noe større platesalg. Selv om både albumet,
og singelen "We can get together"
nådde topp 100 på
Bilboard i U.S.A. I
september 1981 var Icehouse oppvarmingsband i England for et annet band
som var på vei opp, nemlig
Simple Minds. Bandmedlemmene ble
gode venner, noe som resulterte i at Minds ble med Icehouse til
Australia i november 1981 for å være oppvarmingsband for
Icehouse. Noe som ble en stor opplevelse for begge. To band
det fins mange likhetstrekk mellom. Bla. deres hyppige skifte av
medlemmer. Rundt
nyttårstider 1981 hadde Icehouse reist så mye sammen at de var
iferd med å gå lei av hverandre. Ryktene begynte å gå om at
bandet var oppløst. Iva Davies dro hjem til Sydney for å
planlegge fortsettelsen. Høsten
1982 framstod Icehouse som et nytt band, med mange nye
medlemmer. Davies og Lloyd fra det gamle bandet var fortsatt
der. Mens Michael Hoste
som tidligere hadde vært med i Flowers
ble med. I tillegg til gitaristen Bob Kretschmer, og de to
engelskmennene Andy
Quinta og
Guy Pratt. Iva
Davies (til Smash Hits Magazine): "I'm the only consistent
member. I'm like the director of a company."
Icehouse
med Iva Davies, Michael Hoste, Andy Quinta, Guy Pratt
og Bob Kretschmer Dette var
bandet som skulle presentere den nye plata "Primitive
Man" som ble gitt ut samme høst.
Iva skrev og produserte alle låtene i studio i Los Angeles og i
Sydney. Flere av låtene ble skrevet og spilt inn undet ett.
Slik som "Hey Little
Girl" som ble skrevet og
spilt inn i løpet av 4 timer i studio. Til å hjelpe seg med
produksjonen hadde han engelskmannen Keith
Forsey, som ellers er kjent for
sitt arbeid med Boney M.,
Simple Minds og Billy Idol. 1. singelen fra
albumet,
låta "Great Southern Land",
hadde da allerede
vært
en stor hit i Australia en stund. I ettertid har låta oppnådd
en slags kult-status der nede, som en slags anthem sang for
Australia på linje med "Waltzing Mathilda". Mange
australske filmer har brukt låta i handlingen, bl.a. "Young
Einstein". I resten av verden ble den ikke gitt ut som
singel før i 1989. Da
Iva skrev den ønsket han å 'rette opp' det feilaktige
inntrykket Men at Work hadde skapt av Australia gjennom
"Down Under".
Han mente de bygde oppunder klisjeene som blir brukt om
Australia. Iva:
"I wanted to answer 'Down Under' with a song that did
justice to Australia - one that showed the particular mixture of
the incredibly old and the very new. I wanted to do that without
saying digeridoo or kangaroo." I
Europa var det "Hey little Girl"
som ble den første
singel-releasen fra albumet. Og den ble det store gjennombruddet
for Icehouse. Med en 17. plass i Storbritannia, og flere 1.
plasser ellers i Europa. I U.S.A. var interessen for låta og
albumet minimal. I Storbritannia ble "Primitive Man" gitt ut
under navnet "Love in Motion",
med et annet albumcover. "Love in
Motion" var også navnet på en
samleplate med Icehouse, fra 1996. Og det var navnet på en av
låtene på "Primitive Man".
Den britiske utgaven av
"Primitive Man". Albumet
fikk flott kritikk overalt, og den ble stort sett relatert til
Iva Davies. Da man allerede da hadde skjønt at det var han som
var hjernen i bandet. Han ble omtalt som "Australia’s thinking man
of rock". også andre låter som "Great Southern
Land", "Uniform", "Trojan Blue"
og "Street Cafe" ble spilt mye på diskotek og
radiostasjoner rundt om i Europa. Iva
fikk møte David Bowie, et av sine store musikalske
forbilder under Bowies "Serious Moonlight" turne
i 1983. Suksessen
med "Primitive Man" skulle vise seg å bli vanskelig
å følge opp. "Sidewalk" fra 1984 var ingen dårlig
plate, men den ble for pregløs og kald til å fenge massene.
Dessuten virket det som Davies var for opptatt med å kopiere de
britiske forbildene
Simple
Minds, The Human League og
Visage.
Plata klarte ikke å markere seg utenfor Australia.
Plata var i
enda større grad enn forgjengeren Davies verk, der han skrev
alle låtene, produserte, og også spilte de fleste
instrumentene. Låta "Don't believe anymore" var
likevel noe av det bedre Icehouse hadde laget.
I juni 1984
var Iva Davies på besøk i Norge for å promotere
"Sidewalk". Han besøkte da
Petter Nome
og det populære ungdomsprogrammet "Zikk
Zakk"
på NRK TV.
Her pratet han om sin bakgrunn i klassisk musikk, og hans
oppfatning av betydningen av rock. Og hvordan det var å
forsøke å slå gjennom i verden som et australsk band. Også
videoen
til "Don't believe anymore"
ble vist i programmet.
Iva
Davies fikk vist seg fram for norske TV seere i juni 1984, i
ungdomsprogrammet "Zikk Zakk".
Som
en avveksling til albumutgivelsene, komponerte Icehouse musikk
til ballett-framføringen
"Boxes", sammen med Sydney Dance Company.
Flere av låtene til balletten ble brukt på det neste Icehouse
albumet "Measure for Measure".
Bl.a. "No promises"
og "Regular Boys". Albumet var i større grad enn
forgjengerne et resultat av bandets arbeid - mer enn Iva alene.
Særlig Bob Kretschmer deltok aktivt på den kreative siden, noe som
skulle vise seg å være heldig. I tillegg hentet de inn to
meritterte britiske produsenter i David Lord og
Rhett Davis. Plata
ble spilt inn i Bryan Ferry og
Brian Enos studio i
Storbritannia. Eno
deltok på plata, men bare som korist på låta "Cross
The
Border". Noe som nok var en uvant opplevelse for ham. At
man brukte så mange flinke folk, bidro til å gjøre "Measure
for Measure" fra 1986 til en gjennomført plate. Den fikk
flotte kritiker da den kom ut. Rolling Stone magazine kåret
"No Promises" til den beste singelen som ble gitt ut i
1986. Men salgsmessig gikk det trådt i hjemlandet og Europa. I
U.S.A. derimot gikk det bedre. "No promises" ble en
liten hit, mens albumet nådde 55. plass på albumlisten. At
den ikke solgte bedre enn den gjorde ble en skuffelse for
bandet, som hadde store forhåpninger til plata de mente var
så bra. "Measure
for Measure" fra 1986 Men
ting skulle bli bedre med bandets femte studioalbum "Man
of Colours" fra 1987. Mens salget hadde vært skuffende for
"Sidewalk" og "Measure for Measure",
eksploderte det med det nye albumet. I hjemlandet endte
"Man Of Colours" opp som det nest mest solgte albumet
gjennom tidene, med 11 uker på toppen av albumlisten. "Whispering
Jack" med John Farnham er
den mest solgte. Plata var
egentlig et hastverksarbeid, der den kom ut under et år etter
"Measure For Measure". Men det kunne man ikke høre på det
ferdige resultatet. Plata var velprodusert, med et sterkt
låtmateriale.
"Man
of Colours" fra 1987
Hele 5 av låtene ble gitt ut på singel. Med
"Crazy" og "Electric Blue" som de mest
markante. Sistnevnte gikk til topps i Australia, som den eneste
Icehouse-singelen til å gå til topps der.
Like
gledelig som den hjemlige suksessen, var det at plata solgte bra
utenfor "Australasia". I Canada solgte den til gull,
mens i U.S.A. solgte den til en 43. plass. Godt hjulpet av de to
nevnte singlene. "Crazy" nådde 14. plass på
singellisten, mens "Electric Blue" ble tidenes
største hit for bandet, med en 7. plass i U.S.A. Noe som
betydde et enormt salg av singler, og penger inn på konto for
Davies og co. Også John Oates fra
Hall/Oates ble noen kroner
rikere, da "Electric Blue" var skrevet av ham og Davies
sammen.
En
hårfin Iva Davies i musikkvideoen til "Electric Blue".
Plata
fikk likevel jevnt over dårlig kritikk, fra folk som et år
tidligere hadde hyllet "Measure for Measure". Plata
ble likefullt kåret til det beste albumet i 1987 av
musikkindustrien i Australia.
Året
etter ga Icehouse ut sin første samleplate. Den fikk navnet
"Great Sothern Land", da det var låta Davies var mest
fornøyd med å ha skrevet. "Jimmy Dean" og
"Touch the Fire" var nye låter på denne samleplata.
Stemningsmessig passet begge inn på "Man of Colours"
fra året før.
Plata
nådde topp 10 i hjemlandet idet 80-tallet var iferd med å
ebbe ut. Og på mange måter ebbet også Icehouse ut med denne
samleplata. Davies fortsatte å lage plater, men til liten interesse
utenfor de australske grenser. Icehouse ble med det stående som
et barn av 80-tallet. Med sitt gjennombrudd ved inngangen til
tiåret, og sin avgang på slutten av det.
I 1990 ble Iva gift med sin
kjæreste Tonia Kelly.
Sammen fikk de etter hvert to barn i
Brynn og
Evan.
På den neste platen "Code Blue" fra
1992 var både låtskriver/gitarist Bob Kretschmer, og den
faste produsenten David Lord borte. Samtidig hadde Davies
vært gjennom en sterk opplevelse i forkant av platen. Levninger
av hans onkel Charlie, som han aldri hadde møtt, ble i 1989
funnet i jungelen i New-Guinea. Uniformer med utmerkelser m.m.
var intakt. Onkelen og de andre ombord ble gitt en høytidelig
begravelse i Australia. Dette inspirerte Iva til å lage en
innadvendt plate som på mange måter kan minne om Roger
Waters'
"The Wall", som, spilte på denne Charlie,
og Australias historie generelt. "Code Blue" er det
australske militæres signal for at et militærangrep kan
begynne. På forsiden av albumet er Charlie avbildet.
"Code Blue" fra
1992 Plata
ble møtt med hoderystelse blant kritikerne. Man skjønte ikke
at Iva kunne gi ut noe sånt som oppfølger til storsuksessen
"Man of Colours". Plata falt raskt ut av den
australske albumlisten. På
samme tid byttet Icehouse plateselskap til Massive record
Company. Men først måtte
Iva gjennom en lengre juridisk kamp
med det gamle selskapet Chrysalis. Den første utgivelsen
på det nye selskapet var en samleplate kalt
"Masterfile". Den ble en suksess i Australia, der den
solgte til platina. I
1992 gjorde Iva en versjon av den gamle Flowers/Icehouse låta "Love
in Motion" sammen med
Christina Amphlett (ex. Divinyls).
Like etter ble remix-plata "Full Circle" gitt ut.
Her
hadde Iva fått artister som Bill
Laswell, 808 State og
General Dynamics til å remixe de
mest kjente Icehouse-låtene. I
1993 ga Iva ut albumet "Big Wheel". Albumet var for
et soloalbum å regne. Da de tidligere medlemmene, med
unntak av Paul Wheeler, var
borte. Plata
ble skamrost for sin vitalitet, og kraftfulle arrangement.
Sammen med CDen ble det gitt ut en MacIntosh floppy-disk. Plata
ble fulgt opp med en turne som fortsatte utover i 1994. Iva
funderer muligens på hvilket kjønn denne personen har.
Fra innspillingen av videoen til "Satellite". En
låt som var å finne på albumet "Big Wheel".
I
1995 ble det gitt ut en CD med coverversjoner
av andres låter kalt "The
Berlin Tapes".
Her gjorde Iva utsøkt vakre tolkninger av klassikere med
David Bowie, Lou
Reed, The Human League, Bryan Ferry m.m.
"A love like Blood"
(Killing Joke), "Heaven" (Talking
Heads),
og "All
tomorrow's parties" (The Velvet Underground)
var muligens høydepunktene.
"The
Berlin Tapes" fra 1995.
Platen er sterkt å
anbefale, som muligens den beste platen Icehouse/Iva har spilt
inn (webmaster).
I utgangspunktet var
"The
Berlin Tapes"et samarbeid mellom Davies
og Sydney Dance Company. Men den ble også gitt ut på
CD.
Låtene som er valgt ut, er med noen av Davies
favorittartister. Etter
dette ble Iva mer og mer opptatt av å lage musikk til
ballettframføringer. I
1999 laget han en 40 minutt langt hyllest show til Australia,
med utgangspunkt i låta "Great Southern Land". Showet
ble sendt på TV på millenniums-kvelden over hele Australia. Master
and Commander
I 2003 fikk
Iva æren av å lage musikk til den storslåtte filmen
"Master and Commander". Han komponerte musikken sammen med
Christopher
Gordon og
Richard Tognetti. Platen viste at han fortsatt har mye å bidra
med innen musikkens verden. Enten det dreier seg om popmusikk
eller som her, mer symfonisk stemningsmusikk.
|
|
|
|
|
En
aldrende herre i 2004. Som fortsatt er en musikalsk kraft i
Australia. |
|
Iva
Davies sammen med kona Tonia på den australske
"Spellemannsprisen" APRA i mai 2005. |
I 2005 laget Iva musikken til
mini-serien (TV) "The
Incredible Journey of Mary Bryant".
Et soundtrack han fikk en
pris for på APRA/AGSC Screen
Music Award i 2006.
I november 2005 kunne Iva Davies
offentliggjøre at han planla å gi ut et nytt Icehouse
album. Et album Iva både hadde produsert, skrevet låtene til, og
spilt alle instrumentene på. Iva Davies: "I have written
an album's worth of songs up here, which have yet to be
released. To write those songs was very difficult because there
weren't stories happening all around me. They're extremely
personal and a lot of them are very challenging. I think it will
be a challenging album to listen to."
Flere av låtene hadde han skrevet
allerede i 1997. "Bi-polar Poems"
var planlagt for utgivelse høsten 2006. Men to år senere hadde
den ennå ikke blitt gitt ut på en fysisk CD. I stedet var flere
av låtene tilgjengelig via nedlasting fra Iva
Davies hjemmeside. Heller ikke senere ble plata gitt ut.
I 2011 kunne fans av bandet glede
seg over å se Iva framføre materiale materiale fra Icehouse-tiden, live. I første omgang dreide det seg om enkeltkonserter,
og da kun låter fra de første to albumene. 4. og 12. desember
2012 gjorde han to konserter under Icehouse navnet på Esplanade
Hotel i Melbourne, og Oxford Art Factory i Sydney. Her
presenterte han dub/reggae versjoner av 80-talls klassikerne,
noe som resulterte i den første liveplata med Icehouse
noensinne, kalt "DubHOUSE
LIVE". Gitt ut i januar 2014.
Icehouse ga ut sin
første liveplate noensinne i 2014, kalt "DubHOUSE
LIVE".
|