Langsomt Mot Nord
var noe av de mest innovative som skjedde innen norsk musikk
på 80-, og 90-tallet. På en spennende måte blandet
de norsk folkemusikk med moderne lydbilder. Bukkehorn og
synthesizere er instrumenter som hører til hver sine
tidsaldre, men i Langsomt Mot Nords komposisjoner utfylte de
hverandre på en glimrende måte.
For mange
som var opptatt av norsk rock, ble bandet inngangsporten til
den norske musikkarven. Folketoner man ellers ikke var klar
over at eksisterte, framstod i LMNs tolkninger som
drømmeaktig popmusikk. Ikke ulikt det mange britiske artister hadde gjort
med sine gamle folkesanger.
Bandet rakk
ut å gi ut tre album og en EP mellom 1985 og 1991, før de
takket for seg.
Langsomt Mot Nord
var mer et prosjekt enn et tradisjonelt band, hvor man
hentet inn musikere etter behov, med
Ola Snortheim
som den drivende kraften gjennom hele LMNs levetid. Han var
den som hadde folkemusikken i blodet gjennom sin oppvekst i
Harpefoss i Gudbrandsdalen. Et sted der tusser og troll og
de norske folkeeventyrene var en viktig del av kulturarven.
Tettstedet Harpefoss.
På Harpefoss ble Ola
inspirert av den
lokale folkemusikken,
og ikke minst sin
far Olav
Snortheim. Olav var
viden kjent
og for sitt langeleikspill.
Blant annet hadde han deltatt på Festspillene i Bergen 15 år på rad,
og han hadde opptrådt i Tsjekkoslovakia og U.S.A. Olavs bror Knut
var blant de få i Norge som laget langeleik. Olav Snortheim var også dyktig på bukkehorn,
i tillegg spilte han lur og fløyte. Bukkehorn var et instrument som
opprinnelig ble brukt for å skremme bort ulven.
På Langsomt Mot Nords plater kom pappa Snortheim
til å spille både på bukkehorn og langeleik, noe som ble et kjennetegn
på bandets musikk. Selv var Olav Snortheim litt skeptisk til å
blande langeleik-spill og moderne instrumenter, uten at han lot det
bli noen hindring fra å delta på sønnens innspillinger.
|
|
|
|
|
Langeleik |
|
Olav
Snortheim med sitt bukkehorn |
Olav Snortheim: "Jeg synes det er fint at unge folk får
inspirasjon fra norsk musikk. De har vært innom musikk fra
andre kontinenter, men er komme tilbake til de norske
røttene, og har gjort noe med dem. For mange er
folkemusikken en hellig ku. Mange vil bevare den urørt. For
meg er forandringens lov ubegrenset. Jeg vil at
folkemusikken skal leve. Da må den forandre seg (Aftenposten
1985)."
Pappa
Snortheim hadde også i alle år vært bevisst på hvilken
betydning folkemusikk hadde hatt for folk, før man fikk
radio og TV. Olav Snortheim: "Folkemusikken grep direkte
inn i folks hverdag før. Da hadde man ikke TV og radio. Folk
reiste ikke så mye. Var hjemme. Og til eventyrene hørte
folkemusikken. Låtene henger sammen med sagn. De
underjordiske, nissene, tussene. Alle hadde sine ord, sine
signaler, sine låter. Det er mange oversanslige aspekter ved
folkemusikken. Den er en del av den norske sjel. Det var en
mening bak. Musikken trøstet med sin enkelhet, det kunne
være toner som hjalp i mange situasjoner (Aftenposten 1985).
Olav Snortheim på
NKR i 1985, der han blir intervjuet av Steinar Ofsdal.
Ola Snortheim var opptatt av å finne tilbake til
grunntonen i norsk kulturhistorie. En tone han mente fantes
hos ethvert folkeslag. Ifølge ham var grunnstammen i
Langsomt Mot Nords musikk den norske naturen og det norske lynne.
Ola Snortheim: "Dype daler og høye fjell har utsatt oss for
naturens krefter, og preget vårt melankolske sinnelag."
Han var også fascinert av synthband
som tyske
Propaganda,
og det lydbildet de klarte å skape med synthesizere,
samplere og sequencere. Han har i ettertid sagt at LMN
var norges første synthband. Navnet Langsomt Mot Nord var
det Jørn
Christensen
som kom opp med, etter å ha sett et bilde ved det navnet
hengende på
Henie Onstad kunstsenter.
Det vil si, det er ingen på det kjente kunstsenteret som har
hørt om eller sett bildet. Verken da eller senere. Så
muligens er historien om bildet bare diktning fra
Christensens side.
Navnet Langsomt
Mot Nord kunne like godt vært "En
bevegelse mot Nord", for å vise at fokuset lå på den
norske musikktradisjonen.
Men det var
en helt annen type musikk Ola Snortheim kom til å gjøre seg
bemerket med i tiåret før han begynte på dette prosjektet.
Et tiår som førte ham innom mange av de største norske new
wave bandene på slutten av 70-tallet, og begynnelsen på 80-tallet.
Som liten var det
da også alt annet enn langeleik som interesserte unge Ola.
Folkemusikk var: "æsj!", mens
The Beatles, Rolling Stones, The Kinks, Hep stars,
og The Monkees
var det store. Ola Snortheim: "Da jeg
var liten likte jeg ikke folkemusikk i rein trass."
Ola var også god på
ski, der han som 12-åring ble krestmester i kombinert i
Sør-Gudbrandsdal.
En ung Ola Snortheim
i hjembygda Harpefoss,
der Ola vokste opp sammen med 3 eldre søstre.
Til høyre sees han sammen med budeia Ingrid.
De første platene Ola
kjøpte seg var "I'm A Boy"
med The Who
og "Monday Monday"
med The Mamas & The Papas.
I 18 års alderen ble han fan av norske band som
Aunt Mary, Junipher Greene
og Prudence.
Han var også svak for
Inger Lise Andersen (Rypdal),
da hun slo gjennom med "Fru
Johnsen" og
"Romeo & Julie".
Ellers var det
progressiv-rock som var tingen for Ola på den tiden, noe som
bla. ble uttrykt gjennom hårsveisen. Ola var også formann i
den lokale viseklubben en kort periode.
Bilde fra
minneboka for avgangsklassene på Gudbrandsdal gymnas i 1974.
Olav Snortheim var mye borte
da Ola var liten, gjerne flere måneder i slengen.
Ola Snortheim: "Far reiste bestandig.
En måned her, og en måned der." Men selv om faren var
mye ute og reiste, og Ola ikke oppsøkte folkemusikken i
barndommen, var påvirkningen likevel tilstede. Om enn ubevisst. Ola var svært stolt av faren sin, og når faren
deres opptrådte i radio, satt Ola og søstrene og hørte på.
Ola Snortheim: "Vi barna (jeg og mine 3 eldre søstre) var jo himla
stolte av han! Det var jo litt råkkandroll det han holdt på
med også, på sett og vis.. Vi var svært oppmerksomme når vi
fikk melding om at han skulle være på radioen. Det var
folkemusikkhalvtimen som var forumet for slikt den gang."
Olav og Ola
Snortheim
Ola viste tidlig en interesse for å utøve musikk,
men ikke piano og operasang slik faren ønsket. I stedet var
det trommer som
fascinerte unge Snortheim i barndommen. En interesse
foreldrene ikke ønsket at han skulle utøve innenfor deres
fire
vegger. Så det ble ikke før han flyttet til Oslo i 1974, for
å gå på
Teleskolen, at han gikk til innkjøp av et trommesett.
Settet ble trygt plassert i kjelleren til fetteren på Tonsenhagen i Oslo.
Musikken tenkte Ola å drive med på fritiden, da det var i Televerket han planla å ha
sitt inntektsgivende arbeid.
En langhåret Ola
Snortheim i ungdomstiden.
Ola hadde et
stort talent for trommer, og i 1976 ble han med i
sitt første band, som han i ettertid har omtalt som
Slependen Rev Og Rør.
De drev det aldri til noe større, men gjennom bandet kom han
i kontakt med
Morgan Lindstrøm,
som han senere kom til å spille sammen med i LMN.
Like etter ble Ola med i dansebandet
Greyhound
- et band hvor han for alvor ble en dyktig
trommeslager. Vokalisten i bandet ga ham det rådet å slå
ekstra hardt på skarptromma, noe Ola gjorde. Fra da av ble
han kjent som en hardtslående trommeslager. Sin første
spillejobb hadde Greyhound på Skjetten ved Lillestrøm, en
lørdagskveld i 1976.
Det var
som medlem av
Pull Out
i 1977, at han ble en del av det nyskapende rockemiljøet i
Oslo. Her spilte han sammen
Andreij Nebb, Volker Zibell
og avdøde
Kikkan Fossum.
Førstnevnte kom til å bli en svært kjent skikkelse i norsk
musikkliv i årene som fulgte. I 1978 ble Ola med i
Ski Patrol.
Et band som snart kom til å bli kjent under navnet
Blaupunkt.
Da både Snortheim,
Harald "Slegga" Haakstad
og
Kåre
Berntsen
fra Ski Patrol ble å finne igjen i Blaupunkt. Dette var et
band som ble svært populært blant konsertgjengerne i Oslo,
der de jevnlig spilte på legendariske
Club 7. Snortheim selv
har beskrevet disse konsertene som ekstatiske tilstander,
hvor det helt tok av. De gjorde seg også bemerket på en
amatørband mønstring på
Chateau Neuf. I 1980 ga Blaupunkt ut
EPèn
"Cupfinalen".
Blaupunkt
Av de
bandene Snortheim spilte i før Langsomt Mot Nord er
De Press
det som
oppnådde størst oppmerksomhet og anerkjennelse. Det ble
dannet i 1979 av Snortheim, Andrej Dziubek Nebb, (som han
kjente fra Pull Out) og
Jørn Christensen.
På den tiden var Snortheim fortsatt med i Blaupunkt, men han
valgte etterhvert å droppe dem til fordel for De Press, ettersom
han hadde større tro på dem.
På denne
tiden lyttet Ola mye til
pønk/new wave band som
Magazine
og The
Sex Pistols.
Christensen var fra Fredrikstad, og
kom til å jobbe sammen Snortheim flere ganger senere. De
Press var i likhet med svært mange andre norske band
på denne tiden, inspirert av pønk og new wave. De utmerket
seg raskt med sin originalitet, ikke minst med Nebbs særegne
tekster, på en blanding av norsk, polsk og engelsk. Trioen
platedebuterte i 1980 med EPen
"Product".
I 1981 ga de ut albumet
"Block To Block",
som fikk mye oppmerksomhet i media. Og som solgte til en sterk
11. plass på VG-lista. Et høydepunkt for De Press var da de
kunne gå fram og hente Spellemannsprisen for plata. De ble
også kåret til beste band i 1981 av bladet
Puls. "Block
To Block" ble i 2000 kåret til tidenes norske album av landets
musikkjournalister.
Deretter
begynte forholdet innad i bandet å bli dårlig. Andrej Nebb
hadde en væremåte som Snortheim ikke kunne tolerere. Bla var
han ufin mot damene. Etter de to albumene
"Product"
og "On
The Other Side",
gikk bandet over i historien i 1983. Selv om bandet hadde en
gjenforeningskonsert i 1990, med en etterfølgende plate i
1991. Nebb flyttet senere til Polen, der han har gitt ut De
Press' materiale pånytt, uten at Snortheim har mottatt
royalties for sin medvirkning på platene. Han har også
prøvd å forfalske underskriften til Snortheim i et forsøk på
å få ut penger av TONO. Og han har gitt ut en langeleik låt
på en av de polske De Press platene hvor Olav Snortheim
spiller, uten verken å spørre om lov eller betale for det.
De Press: Jørn Christensen, Andrej Nebb, og Ola Snortheim
Etter
oppløsningen av De Press, og hobbyprosjektet
Norske Gutter ("Gud signe"),
dannet Snortheim og Christensen
Circus Modern
sammen med bla. avdøde
Helge Gaarder.
De fikk raskt oppmerksomhet for sin musikk og
samfunnssatiriske tekster. I 1984 ga de ut albumet
"Circus Modern"
og EPen
"Karianne".
I 1985 kom albumet
"Pans Pauker".
Pga. medlemmenes
mange prosjekter, ble bandet oppløst etter kort tid. I 1984
deltok Snortheim også på Gaarders album
"Eine Kleine Angstmusik".
Circus Modern
Selv om
Snortheim hadde bodd i Oslo i mange år, og vært en viktig
bidragsyter til den norske new wave bølgen, hadde han
fortsatt en forkjærlighet for folkemusikken han hadde vokst
opp med hjemme på Harpefoss. Som faren hadde vært en
formidler av i mange år. I den siste tiden med De Press hadde
han også sett hvordan Andrej Nebb brukte polsk folkemusikk
og blandet det med De Press' new wave inspirerte rock. Noe
som ga et spennende resultat. Snortheim tenkte da at dette
måtte det være mulig å gjøre med den norske folkemusikken
også. Han var også litt oppgitt over hvordan musikkmiljøet
lot seg blende av den anglofile musikktradisjonen, uten å være
seg bevisst den norske. Snortheim mente den hadde like mye
spennende å by på.
Så i 1985
fikk han med seg Jørn Christensen og startet Langsomt Mot Nord. På begynnelsen av 80-tallet hadde både Christensen og
Snortheim mange jern i ilden, slik at det ikke var tid til å
gjøre det før. Dessuten var de avhengig av økonomisk støtte
utenfra for å kunne starte opp. I 1983 søkte de Kassettavgiftsfondet om penger, og noe senere fikk de 35.000 kroner.
Uten de pengene hadde prosjektet aldri blitt en realitet.
Lenge
før Langsomt Mot Nord ga ut plater var avisene opptatt av
prosjektet.
Faren Olav ble en viktig del av prosjektet selv om han
aldri var med i studio. Flere av opptakene med Olav var
hentet fra NRKs arkiv, der Ola og Jørn satt i flere timer og
hørte gjennom gamle bånd. Noe av dette ble kjøpt fri fra NRK
for 600 kroner, og brukt på plata. Bla. et opptak av
"Naglet til et kors paa jorden", som
faren framførte på sitt bukkehorn i 1959.
I mai 1985
redigerte de, tok bort, og la til ting i
Sigma Studio
i Bergen. Studioet lå helt ute i havgapet ved Sandviken, noe som ble en fin
inspirasjon for Jørn, Ola, og produsent
Erling Lund. Etter
sigende fikk de med seg mange vakre solnedganger, men ingen
soloppganger, av naturlige årsaker. Ola Snortheim: "Studiobeliggenheten var perfekt til denne plata. Sigma
studio ligger i et hus som står på påler ute i vannet, og
når vi hadde pause var det bare å sette seg på terrassen og
se utover fjorden. Det var en utrolig fin periode hvor vi
jobbet kreativt hele tiden" (Nye
takter, 1985).
Jørn
og Ola i studio.
Ola Snortheim (i
2016): "Bare måkeskrik og tøffing fra fiskeskøyter
hørtes utenfra når vi hadde vinduet åpent. Og det sto
stort sett åpent, uten sjenerende naboer og varmt og godt i
været som det var. Innspillingen av 'LMN' var igang og gikk
som en drøm. Alt var fryd og lek med nye lyder og ny
teknologi. Prosessen gikk på skinner i himmelsk kreativ
puls. 16. mai var siste mixen i boks og den ble feiret på
Hulen på konsert med The
Pogues."
|
|
|
Jørn
Christensen og Ola Snortheim
|
Ola skrev selv det
meste av musikken til LMN, med inspirasjon fra de folketonene han
hadde hørt på Harpefoss. Det meste var instrumental musikk, med koring på
enkelte av låtene. Årsaken til dette var ifølge Jørn
Christensen at det ikke var ord å sette til musikken. Jørn
Christensen: "Husk at Olav Snortheims musikk ikke var med
sang, men tradisjonell norsk folkemusikk. Altså heller ingen
stev (rim) eller lignende. En nasjonalromantisk
stemningsreise er det vi er på. Intet mindre."
I utgangspunktet
hadde de tenkt at plata skulle bli mer rock-orientert. Men
utstyret de hadde tilgjengelig i studio gjorde at plata
endte opp som stemningsmusikk i stedet for rock.
Jørn Christensen med
Olav & Ola Snortheim
Flere norske aviser,
deriblant Aftenposten
fattet interesse for Snortheim/Christensens
prosjekt. I artikler om bandet, hadde de overskrifter som
"Computere og bukkehorn", og "Folkemusikk og rock". De var
spesielt opptatt av at de brukte bukkehorn og langeleik
sammen med moderne instrumenter som el-gitar, synthesizere og computere. Låter som gjerne ble
framhevet fra plata, var
"Hymne", "LMN",
og
"Demring".
Ola
Snortheim (i 1985): "Jeg løftet ikke så mye som en
trommestikke under innspillingen. Vi har gått helt tilbake og
helt fram på en gang."
Langsomt Mot Nord fikk også oppmerksomhet i TV og
radio.
Den lekne
"Nissedans"
ble ofte spilt for å vise hva prosjektet gikk ut på. De opptrådte
i
Ivar Dyrhaugs
program Kanal 1
på NRK, der de sammen med Olav Snortheim framførte
"Tusselåt".
Olavs langeleik var det dominerende elementet på "Tusselåt". Og i
programmet var Dyrhaug og
Steinar Ofsdal
svært fascinert av det spesielle instrumentet.
Ola Snortheim ( i
bakgrunnen) og faren Olav framførte "Tusselåt" på NRK i
1985.
Det norske
folk fikk da se langeleik brukt
i en annen setting enn det de ellers var vant til.
Som gjestemusikere på plata, hadde de med seg bassisten
Frank Hovland,
og sangeren
Kjersti Bergesen.
Sistnevnte var en dame som hadde bakgrunn fra band som
Secret Mission
og Ken Dang.
Hun hadde en kraftfull stemme med et visst soulpreg, som
passet bra til den svale låta
"Hymne".
Senere kom hun til å bli en av de mest kjente programlederne
på TV, i program som
"God ettermiddag, Norge", "Tid for mat"
og
"Tid for hjem".
Jørn og Ola opptrådte sammen med henne på TV programmet
Kanal 1
på NRK i 1985, der de framførte "Hymne".
Kjerstin Bergesen er nok
mer kjent som programleder på TV2, enn som sanger i LMN.
Albumet
"Langsomt Mot Nord"
ble gitt ut 1. november 1985 på det bergenske selskapet
Famous Records,
og distribuert gjennom
CBS.
Famous Records laget en annonse for plata, med ordene: "Hei
norske fjell, budeier og Dovregubber, hurra for Snortheim og
Christensen og computeren. UNN DEG DENNE NORSKE PERLE!"
LPen "Langsomt Mot Nord" (med stickeren oppe til venstre), og den senere CD-versjonen av plata.
I et
avisintervju på den tiden forklarte Ola og Jørn hva de
ønsket å fortelle med albumtittelen (og bandnavnet): "Tittelen på plata antyder jo at vi er på vei mot oss
sjøl, våre egne røtter. Det tar tid, og veien kan bare gå
gjennom det vi som rockemusikere har lært underveis: Engelsk
og amerikansk musikk."
Plata solgte i 6000 eksemplarer. Den kunne solgt mye mer, men selskapet gadd ikke å trykke opp flere eksemplarer enn 6000. I 1989
ble "Langsomt Mot Nord" imidlertid gitt ut av
Sonet
på CD, som
ledd i en serie med Norske Klassikere, under det forkortede navnet
"LMN"
og i et beskjedent opplag på 500 eksemplarer.
Noe som har gjort den til et yndet samleobjekt i dag.
Ifølge Famous Records var det interesse for LMN i land som England,
Italia, Sveits og Frankrike. Og visstnok fantes det i Mellom-Europa en
utgave av plata kalt "Gare du
Nord".
Coveret til plata var
tydelig inspirert av
Theodor Kittelsens berømte
maleri "Soria Moria Slott",
selv om Ola Snortheim mener det er en tilfeldighet. Bildet av Jørn,
der han kikker utover et vakkert landskap, ble tatt av Fin
Serck-Hansen, i
forbindelse med et besøk i Harpefoss hos Olas far. Også
bildene av ansiktene til Ola, Jørn, og Olav Snortheim som ble
å finne på baksiden av platecoveret ble tatt på denne
'fotosessionen'.
Theodor Kittelsens "Soria Moria Slott" "Langsomt
Mot Nord"
framstod som en elektronisk plate, med bruk av folkeinstrumenter. At
Jørn og Ola hadde bakgrunn fra rockebandet De Press, var det
vanskelig å høre. "Ola
drar til Myklagard" var
den eneste låta hvor Jørns elektriske gitar kom i forgrunnen. Til
den ble det også laget en kostbar musikkvideo, delvis
finansiert med midler fra
Kassettavgiftsfondet. Den var
utvilsom en av de mest proffe videoene som ble laget til en norsk
låt på 80-tallet. Med jaktende ulver, og folk kledd i gamle drakter,
på et festlokale. Den ble vist på NRK TV, på Sky Channel
i deres norske uke, og i pausen av Steffen Tangstads
VM-kamp.
Jørn og Ola (med
ryggen til), i forbindelse med innspillingen av videoen til
"Ola
drar til Myklagard"
Handlingen i
videoen hadde sin bakgrunn fra en historie Ola Snortheims
oldemor hadde fortalt. Om spelemannnen Jørn
Røed som etter en
opptreden på lokalet, skulle krysse isen på vei hjem. Her
fikk han en flokk med ulv etter seg, som kom stadig nærmere.
For å holde flokken på avstand tok han fram fela, og laget
iltre toner. Samtidig som han gikk baklengs for å holde øye
med dyra. Spelemannen kom seg over isen og fant hus, akkurat
idet den siste strengen på fela røyk. Olas oldemor skal ha
vært tilstede på denne festen, en gang i 1842.
I videoen var det
Lars Lillo-Stenberg
fra deLillos
som fik æren av å spille felemannen.
Videoen til "Ola
drar til Myklagard" med Lars Lillo-Stenberg (til
venstre) som felemann.
20. november 1985
fikk Langsomt Mot Nord og deres debutalbum fyldig omtale i Aftenposten.
Med overskriften 'Vakker musikk langsomt Mot Nord' skrøt
Tor Marcussen av
plata: "Møtet mellom den gamle folkemusikken og de unge
rockerne har vært uvanlig fruktbar. 'LMN' anbefales som noe
mer enn et artig eksperiment. Platen forteller om røtter,
arv, toleranse, respekt, og om iboende skjønnhet."
22. februar 1986
framførte Langsomt Mot Nord folkesangen
"Fanteladda" på ungdomsprogrammet
Halvsju på NRK. Langeleikspillet
ble gjort av ei jente som het
Hilde.
Jørn og Ola hadde jobbet med låta i en kjeller i forkant av
programmet. I 1991 ble "Fanteladda", eller "Fanteladden" som den da het, gitt ut
på albumet "Hildring".
Ola Snortheim: "grunnen til at den bærer navnet
'Fanteladden' på hildring, er at da vi benyttet deler av det gamle
arret (som het "Fanteladda") var det allikevel så lite igjen av det
opprinnelige langeleiktemaet at man iallefall måtte lage en variant
av navnet."
Langsomt Mot Nord
på NRK
programmet Halvsju i 1985.
Det var
egentlig meningen at et nytt album med Langsomt Mot Nord
skulle være klart i 1987, noe de to bekreftet i et intervju med
Dagningen
i 1986.
Og at det muligens kom til å hete "Element", eller "LMNt". I
samme intervju innrømmet Ola at det var indre turbulens i
gruppa.
Men
i stedet
skulle det gå tre år før
det neste LMN albumet var klar for utgivelse. Hovedårsaken til at det
tok så lang tid var at Jørn Christensen var for opptatt
med å jobbe med
deLillos, og det som skulle bli
Mercury Motors.
Og etter to års venting skjønte Ola at Jørn ikke kom til
å delta, og at han måtte gjøre ferdig plata uten ham.
Ola Snortheim:
"Opprinnelig var det meningen at Jørn skulle være med,
men han var så opptatt med Mercury Motors og andre
prosjekter, at jeg ikke hadde tid til å vente på ham
lenger."
Ola Snortheim (i 2016): "Utover sommeren
fortsatte jeg selv, i det lille kjellerstudioet i Oslo
sentrum som vi hadde bygget sammen, å snekre nye riff og
toneganger på vår Macintosh, i påvente av at Jørn skulle dukke opp
etter endt sommerferie. Men også uten at vi hadde noen
uttalt avtale om videre samarbeide. Jeg bare tok det for
gitt. Og jobbet videre. 8 timer hver dag. Og ventet. Det gikk uker. Det gikk måneder.
Jørn dukket ikke opp. Jeg fikk meg heller ikke til å ringe
og mase. Ei heller bare høre om hvordan det gikk med han.
Telefonskrekk er noe dritt..".
I
mellomtiden spilte Ola litt med Morgan Lindstrøm, Steinar Brekke
og Petter
'Pluto' Guthe.
Ola hadde øvingslokale som
de kunne bruke. Ola
kjente Morgan fra Slependen Rev & Rør på 70-tallet.
Morgan hadde
klassisk bakgrunn, i tillegg til at han hadde vært med i en
rekke rockeband.
Ola
avbildet sammen med Petter
'Pluto' Guthe,
Morgan Lindstrøm, og Steinar Brekke.
Etter 3-4
øvinger fant Ola og Morgan ut at de heller ville jobbe med
låter Morgan hadde skrevet, i noe som senere har blitt omtalt
som prosjektet
Auto Union.
I forkant av dette hadde Morgan planer om på starte band
sammen med broren Rune, som på den tiden nettopp hadde
sluttet som trommeslager i deLillos.
Sammen lagde Ola og Morgan en demo
på 6-7 låter som ble sendt ut til plateselskaper i inn- og
utland, uten at det førte til noe. I stedet begynte de to
å se på materialet som Ola hadde jobbet med de siste
årene, med tanke på et nytt LMN album.
Ola
Snortheim: "Det
ble slik sett naturlig for oss å begynne å se på mine ideer
til mer LMN-stoff. Jørn dukket aldri opp og jeg følte at
jeg, sårt nok, bare måtte avskrive ham, som jeg også følte
at han hadde avskrevet meg."
Morgan
Lindstrøm tok dermed over som Olas samarbeidspartner i
Langsomt Mot Nord. I
tillegg til klassisk skolering, og fortid i flere rockeband,
var Morgan dyktig på de nye elektroniske instrumentene, noe
som ble en viktig ressurs for Ola. Morgan var også en
perfeksjonist som ikke lot tidsbruk være noen begrensing i
ønsket om få til best mulig resultat.
Ola Snortheim og Morgan Lindstrøm
Snortheim og Lindstrøm hyret inn kremen av norske musikere på platen,
slik som
Jon Eberson
(gitar),
Eva Knardahl
(flygel),
Knut Buen
(hardingfele),
Brynjar Hoff
(oboe), Atle
Sponberg (fiolin),
og
Steinar Ofsdal (seljefløyte).
Bare Terje
Tønnesen så
seg nødt til å takke nei grunnet senebetennelse i
spillarmen.
Eva Knardahl og Steinar Ofsdal på scenen sammen med
Langsomt Mot Nord.
På forhånd hadde Ola og Morgan satt opp en liste over
musikere de ønsket å bruke, og de fleste av dem var svært
positive til å bidra på innspillingen. Samarbeidet med
disse kjente musikerne gikk stort sett smertefritt, selv om
det var uvant for Ola at de måtte ha noter for å spille sin
del. Buen og Knardahl hadde heller ikke brukt hodetelefoner
før, noe som skapte muntre episoder.
Knardahl
satte pris på å få muligheten til å delta på LMNs
plateinnspilling, noe hun uttrykte i et intervju med
Aftenposten, i februar 1988. Eva Knardahl: "Jeg liker
det de gjør, synes det er en ganske morsom måte å bringe
folkemusikken videre på til en ny generasjon."
Teknikere på "Westrveg" var
Anders Lind, Jan Erik Kongshaug,
og
Øystein Boassen.
Den ble mikset i Silence
studio i
Sverige - stedet der The
Monroes hadde spilt inn
"Sunday People".
Resultatet ble det som de fleste anser for å være
den beste LMN platen. Også Ola og Morgan var fornøyd med
resultatet. Ola Snortheim: "Du kan si at det er en ganske gjennomarbeidet
plate." Morgan: "Gjennomarrangert!" Mens den forrige
plata ble til etter 8 uker i studio, hadde Ola holdt på med denne
plata et års tid. En annen forskjell mellom de to platene, var
bruken av sampling. Ola Snortheim: "Denne gangen har vi også benyttet oss av
EDB-teknikk for å få overført musikken. Bla. har vi benyttet oss av
sampling. Det foregår på den måten at lyden blir overført via en
computer til f.eks. et keyboard. Vi kan lage akkurat den lyden vi
vil. Den får vi så over på keyboardet, og kan f.eks. spille
hardingfele og bukkehorn på et keyboard. Det er veldig spennende. (Arbeideravisa,
1988).
Lindstrøms
viktigste bidrag til plata, var hans kunnskap om bruken av de nye
instrumentene. Ola Snortheim: "Jeg aner ingenting om teknologi, men
det gjør Morgan. Men jeg bruker gjerne teknologi etter å ha
lært å 'snakke' med den. Uansett hva slags musikk du spiller
er det resultatet, og ikke fremgangsmåten som teller."
Ola
og Morgan i arbeid med med "Westrveg".
Noe av utstyret som
Ola og Morgan brukte på plata var en
IBM pc, med Voyetra
Sequencer Plus program. Et Roland MPU-401 MIDI interface (koblet
til pcen). 2 stk Roland MKS-30 synthesizere, et MKB-200
MIDI-keyboard, en Crumar
Bit 01 polyfonisk analog synthesizer, og AKAI S900 sampler.
Morgan
Lindstrøm: "Roland synthesizerne ble brukt på
mesteparten av synth-partiene. I tillegg brukte vi en Crumar
Bit 01. Men det vi brukte mest av alt, var samplere. Og da først
og fremst AKAI S900. I tillegg brukte vi noe AKAI S700 (vi
fikk den til å gjøre noen litt egenartede ting, som bare den
gjorde).
Alle
naturtro instrumenter på Westrveg, samt andre 'ekte' lyder,
som ikke stammer fra gjesteartistene, kommer ut av
AKAI-samplerne. Eksempelvis mye av stryk/fioliner som spiller
ved siden av de ekte instrumentene, pan-fløyten på 'Fäbodpsalm',
osv."
Roland
MKS-30 synthesizer som ble brukt på "Westrveg".
AKAI
S900 sampler.
Ola ønsket å ha med
blåseinstrumentet lur på plata (lur er et av norges eldste
instrument, med historie tilbake til bronsealderen). Så han
fikk en venn som var god til å spille på instrumentet til å
bidra.
Bildet
av Olav Snortheim mens han blåser i en lur er blitt noe man
forbinder Langsomt Mot Nord med.
Det
samme bildet ble også brukt som logo for festspillene i
Bergen i en årrekke på 60- og 70-tallet.
Morgan Lindstrøm: "Ola
fikk en venn av seg som er god til slikt, til å komme å blåse
mange toner i forskjellige tonehøyder og foredrag osv. Disse
samplet vi inn i AKAI-samplerne, programmerte dem slik at
tonene ble spredd til forskjellige keyboard-soner i riktige
stemminger - og dermed kunne vi spille lur fra
mother-keyboardet. Lurene på stykker som
'Gjallarhorne'
og 'Euryanthe'
er blitt
til på denne måten.
Vi samplet
mange andre instrumenter på samme måte og spilte dem fra
keyboardet: Eksempelvis alle bukkehornene som ikke blir spilt
av Olav Snortheim, samt alle stemmene på albumet.
Det var vel
egentlig Jørn Christensen som introduserte meg for S900. Og
sampling ble liksom 'greia' for meg på akkurat den tiden, kan
man vel nesten si. Fikk ganske mye ut av det, altså. Nettopp
fordi det plutselig ble mulig å reprodusere ekte, akustiske
instrumenter og spille dem fra et MIDI-keyboard. Det var en
helt ny ting.
Vi fokuserte jo
ganske intenst på synthene også. Var veldig nøye med å
skreddersy hver eneste lyd til låta vi holdt på med. Ola var
også ganske involvert idet. Fungerte vel omtrent slik at vi
hadde en vag ide om hvor vi ville. Så skrudde jeg og Ola hørte
og sa 'mer sånn' og 'mindre sånn', og jeg kom med mine
inputs osv, til vi var enige."
Også til
trommelyden ble det brukt digitalt utstyr. Ola brukte en
Roland TR-707 trommemaskin, som han programmerte fra
sequenceren.
Roland
TR-707 trommemaskin
Morgan
Lindstrøm: "I tillegg kunne Ola trigge trommelyder fra
AKAI-samplerne. En del av det som er på albumet, spilte han
imidlertid manuelt fra mother-keyboardet, i stedet for å
basere alt på programmering i sequenceren. Og så spilte han
faktis ett og annet 'analogt'. Husker ikke helt, men det var
vel mest noen cymbaler og slikt.
En del av
trommene på Westrveg kommer fra 707'en. Men pauker og en del
merkelige akustike trommelyder kommer fra samplerne - og hele
trommesettet på 'Gufsi
fraa fjellom'.
Trommelyder
i TR-707en og samplerne kunne også trigges fra et elektronisk
trommesett - slik som Ola hadde. S900 kunne dessuten trigges
via opp-mikking, fra akustiske trommer, koblet til
drum-trigger-inngangene på S900.
Så dette
var helt ny - og mildest talt 'morsom' - teknologi i 1987,
selv om det ikke forekommer fullt så overjordisk i dag."
Ola
og Morgan foran IBM PC-en de brukte i forbindelse med
innspillingen av "Westrveg".
Til
høyre på bildet kan man se de to lurene som også ble brukt.
I
likhet med på "Langsomt Mot Nord" ble
opptak med Olav Snortheim som NRK hadde rettighetene
til, brukt på innspillingen. Blant annet tre bukkehorn
melodier. Siden sist hadde faren gått bort. Olav Snortheim
døde 2. februar 1988, 77 år gammel. Han var født i Vestre
Slidre i Valdres. I begravelsen hans ble
"Naglet til et kors paa jorden"
fra
debutalbumet "Langsomt Mot Nord" framført. På
innspillingen av låta hadde Olav Snortheim spilt bukkehorn. Ola
Snortheim: "Det ga oss
en veldig konkret følelse av verdien i dette: å føre en
tradisjon videre."
Olav Snortheim: 1911-1988
"Gjetarlåter fra Valdres og Gudbrandsdal"
inneholdt bukkehornopptak fra et seterstevne i Folldal i
1956.
Selv om det ble brukt
digitale hjelpemidler, var Ola opptatt av å ta vare på det
ekte i musikktradisjonen, men på 80-talls måte. Ola
Snortheim: "Vi
tar vare på gamle stev og sanger, og gjør dem populære for
dagens ungdom."
"Westrveg"
var langt mer orkestral enn forgjengeren, noe som ga
den et nesten klassisk preg. I tillegg til at den var
instrumental, slik låtene på LMNs plater var. Det
var en blanding av folketoner og Snortheims egne
komposisjoner, uten at man kan høre forskjellen. Som tittel
på de instrumentale låtene hadde Ola kommet opp med
mytologiske navn som
"Faërie",
"Euryanthe",
og
"Sibilja".
Navn han tildels hadde funnet i oppslagsverket Heksikon. Ola
Snortheim: "Navnene er kommet til sist. De betyr ingenting, eller er
løse assosiasjoner. Det er vanskelig å finne på navn til
instrumentalmusikk." (Klassekampen,1988)
Morgan og Ola
"Westrveg" ble gitt
ut på det store selskapet CBS.
Ola håpet det ville bety at produktet deres ble tatt bedre
vare på, bla. med nødvendig markedsføring. Den ble bla.
markedsført i Sverige.
I forbindelse med
lanseringen av "Westrveg" ble det arrangert en
releasekonsert for plata, på
Rockefeller
i Oslo. Med seg på scenen hadde Langsomt Mot Nord Eva Knardahl,
Atle Sponberg og Steinar Ofsdal - musikere som alle hadde deltatt på
innspillingen av plata.
Selv stilte de med mye av sitt tekniske utstyr på scenen,
bla. 8 AKAI-samplere.
Også bandene
Backstreet Girls
og Colours Turned Red opptrådte den kvelden.
"Westrveg"
fikk oppmerksomhet på NRK, da de to ble invitert til
Lørdagsrevyen.
Morgan og Ola på
NRK TV.
Langsomt
Mot Nord
deltok også i
ungdomsprogrammet
TopPop spesial
(med opptak fra releasekonserten på Rockefeller).
Konserten
Langsomt Mot Nord gjorde på Rockefeller ble sendt på NRK TV.
Petter Nome
i Lørdagsrevyen fikk laget en morsom video til "Seljespretten",
hvor også pianisten Eva Knardahl og fløytisten Steinar Ofsdal
var med. Den
ble vist på TV endel ganger. I opptaket på NRK ble også Ola
og Morgan intervjuet, der de forklarte litt om inspirasjonen
for prosjektet, og Olas forhold til folkemusikken. Ola
Snortheim: "Jeg synes jeg hører på musikken hvordan
naturen kan være i det og det dalføret. At visst det er
taggede tinner og dype daler, så kan det være ganske vill
folkemusikk derfra. Ikke det at naturen skaper toner, men det
skaper inntrykk i mennesket som skal ha inntrykket ut."
Langsomt
Mot Nord fikk fin reklame på NRK Lørdagsrevyen.
I musikkbladet
Beat
ble "Westrveg" sammenlignet med et 3-D postkort fra
Hardanger. I et intervju med
Arbeiderbladet
sa Ola at LMNs musikk passet best når man reiste med
helikopter over Hardangervidda. Men en biltur i den norske naturen
kunne også danne en passende ramme for musikken.
I
Dagbladet
omtalte Ola musikken som "fjøs-disco". Mens i en
annen avis beskrev han den som "Rocke-Ola fra Oslo vs. folk-Ola
fra Harpefoss."
"Gufsi fraa fjellom"
ble gitt ut som singel fra plata i 1988.
Singelen
"Gufsi fraa fjellom", med tittellåta "Westrveg" på
baksiden.
Dessverre nådde ikke "Westrveg" VG-lista, med sine 7000 solgte
eksemplarer, da den ble gitt ut i september 1988. Noe som var en liten nedtur for både de to,
og plateselskapet. CBS hadde lagt lista på 15.000, og valgte
å droppe LMN da salgstallene ikke innfridde. Ola Snortheim:
"På grunn av at CBS sa nei, visste hele bransjen plutselig
at vi var skippet av et stort selskap. Det betydde at
Langsomt Mot Nord ikke er noe å satse på for oss heller."
Mye
av skylda for det skuffende salget må CBS ta.
Distribusjonsnettet deres fungerte ikke, noe som bla. førte
til at platebutikkene i Oslo-området enten var tomme, eller
ikke hadde mottatt "Westrveg" i det hele tatt, i de
første ukene etter at albumet ble sluppet.
Ola
Snortheim: "
Jeg trålet byens store og mindre platesjapper i ukesvis etter
plateslippet; ingen hadde den eller de var utsolgt etter en
dag, fikk jeg høre. Eller de hadde aldri hørt om skiva. Og
det tok mer enn 3 uker før CBS og trykkeri reagertede slik at
sjappene fikk den inn igjen. Og da var jo løpet kjørt.
Aktualiteten var borte. Og dette var tilogmed tett på
juleslaget og det meste glapp."
"Westrveg"
Dagbladet som på den tiden hadde sin egen albumliste, med
en annen utregning enn den VG brukte, var
"Westrveg" oppe på en fin 25. plass i uke 40, med
(minst) tre uker på listen.
På Dagbladets albumliste nådde "Westrveg" 25.
plass.
Deretter skulle det igjen gå tre år før LMN ga ut plate. Etter
"Westrveg" forsvant
Lindstrøm ut for å i stedet jobbe med
bandene
Myrra
og The
Pentatones,
mens Ola spilte med band som
Man Brand
og
Gud & Hvermann.
Parallelt
med dette var Ola i søk etter ny samarbeidspartner for
Langsomt Mot Nord. Ola Snortheim: "Var
vel ikke snakk om pause fra LMN, men mer hvem man skulle lage
neste med."
Inn
som nytt medlem
kom Espen "Beranek" Holm,
som tidlig på 80-tallet ble kjent for nordmenn gjennom hitlåta
"Dra te Hælvete",
og albumet
"Trigger".
Beranek og Snortheim hadde spilt sammen i 1982, i
Øyvind Hånes'
prosjekt Spastisk Ekstase.
I årene etter hadde de holdt kontakten. Beranek var en stor
fan av Snortheims musikk. Beranek: "Det var jeg som kjøpte den
første skiva." Og: "Jeg har alltid likt platene til Langsomt
Mot Nord.
Selv om musikken har ligget langt utenfor mitt eget musikkuttrykk,
har jeg likevel følt meg beslektet med musikken".
Og da Ola kom over på CBS i forbindelse med
innspillingen av "Westrveg", tok de opp samarbeidet. Felles
interesse hadde de to i de nye elektroniske instrumentene. Beranek
regnet seg selv som datafrik, som gjerne leste brukermanualene til
synthesizerne på senga.
Snortheim var godt fornøyd
med å få med seg Beranek i LMN. Snortheim: "Espen har tilført LMN
ideer, fine lyder, arrangement. Han har en uvurderlig kjennskap til
teknologi." (Puls,
1992).
Ola Snortheim og Beranek.
Trommesettet hadde Ola fått dekorert med rosemaling.
Konseptet
var det samme som på de to foregående platene, men ikke
fullt så ambisiøst.
Det meste ble spilt inn i
Olas gjesterom i leiligheten på Grünerløkka i Oslo, i et rom som ikke var
større enn 6 kvadrat. Fordelen med å
spille inn plata på denne måten, var at de kunne bruke all
den tiden de ville. Hadde de leid et dyrt studio, ville det
vært andre krav til effektivitet. Den
ferdige mixen ble spilt inn på DAT.
De hyret inn musikere som
Torstein Kvenås
(fløyte),
Fredrik Sager
(gitar),
Odd Hannisdal
(fiolin),
Synnøve Hannisdal
(trombone), og
Magne Hesjevoll
(hardingfele), for å nevne noen. Ikke fullt så merittert som de
som deltok på "Westrveg", men likefullt svært dyktige folk.
Ola og Espen følte
låtene var bedre enn tidligere, og at plata hadde mer substans. Den
var også mer akustisk og lavmælt enn de to foregående utgivelsene. Ola Snortheim:
"'Hildring' er mye mer akustisk enn de to første skivene. Linjene
til norsk folk-tradisjon er mer direkte. Musikk skal oppfattes som
musikk. Ikke som rock, jazz, folk. Spesielt folk i
plateselskapene er opphengt i båstenkning."
Om man var opphengt
i båstenkning eller ikke, så var det lett å få assosiasjoner
til noe nasjonalromantisk, med titler som
"Vårvons pris", "Brynhild", "Troll",
"Fanteladden" og
"Dovrehall".
Tema for plata var ifølge Ola, våren.
De to mente også at de
hadde hentet inspirasjon fra den 'langsomme' folkemusikken
med bakgrunn i salmetradisjonen, og ikke 'hopp-sa-sa'
varianten. Ola Snortheim: "Det er en rik salmetradisjon i
den norske folkemusikken."
Ola Snortheim og Beranek.
En låt som ble spilt
inn til denne platen men som ble utelatt fordi den ikke
passet inn, var
"Skakketor".
Med unntak av to
langeleiklåter med Olav Snortheim, var hele
plata skrevet av Ola. Selv mente Ola at han egentlig ikke
kunne noe annet enn å komponere musikk, kjøre bil og spille trommer. Ola
Snortheim: "Egentlig kan jeg ingenting. Ikke kan jeg noter, og ikke
kan jeg spille. Jeg spiller med en finger. Men jeg må alltid
ha noen til å ordne med akkordene og alt det andre."
Det ble laget en
egen Langsomt Mot Nord logo.
Fra
"Hildring"
ble spilt inn i 1989 til den ble gitt ut, gikk det to år! I
mangel av noe plateselskap til å gi ut plata. Det var ikke
det at Ola fikk nei fra noe selskap - han hadde rett og slett
ikke mot til å gå og spørre noen om de var interessert i å
gi den ut.
Ola
Snortheim: "Jeg manglet mot til å gå runden med lua i
hånda og spørre selskaper om de var hypp på å gi den ut. Så
Hildring-masteren ble bare liggende en stund."
Noe som naturlig ble en nedtur for bandet. Desto mer positivt
var det at Langsomt Mot Nord ble invitert til å opptre på Rock On Top Of Europe
i Hammerfest. I utgangspunktet var Ola og Beranek skeptisk til
å gjøre livejobber
som LMN,
da det krevde så mange musikere involvert at det ble for
tungrodd å gjennomføre. Men i ettertid var de glad
for at de valgte å si ja til å være med. Ola Snortheim: "Ideen om at Langsomt Mot Nord skulle åpne 'On The Top
Of Europe' var et tilbud man ikke kunne si nei til. Det var da
også en fantastisk opplevelse."
Ola og
Beranek valgte å følge opp konserten i Hammerfest med flere
opptredener rundt om i Norge. Slik som på Studentersamfundet
i Trondheim 1. desember 1989, og på
Animal Aid
i Oslo dagen etter.
Langsomt Mot Nord
gjorde også en konsert på
Hulen
i Bergen som det gikk fråsegn om. Og de opptrådte på en gratiskonsert for bevaring av
spikerverket i Nydalen, Oslo, 2. juli 1989. På den og de andre konsertene bestod bandet
av Espen Beranek Holm (synther / keyboards),
Fredrik Sager
(gitar),
Bernt Biberg
(bass),
Tora
Ulstrup
(vokal / keyboards),
Torstein
Kvenås
(fløyter), og Ola Snortheim på trommer.
Også i 1990
ble det gjort en opptreden da LMN stilte
opp på en støttekonsert for
Folkreisning mot krig.
I Chateau
Neuf i Oslo,
fredag 6. april.
I 1991 ble "Hildring"
omsider gitt ut, på det lille plateselskapet Origo Sound, med
base i Fetsund. Origo Sound
satset idealistisk på smal New Age instrumentalmusikk. Det
var faktisk selskapet selv,
ved Harald Lervik,
som tok kontakt med Ola for å høre om han
hadde noe de kunne gi ut. Og Ola som på den tiden var lei av å få
'nei' fra plateselskap, var positiv til
henvendelsen. Ola Snortheim: "På et tidspunkt da jeg var fryktelig lei av å
få 'nei', ringte de og spurte om jeg hadde noe. Flott sa jeg, jeg
sitter på en ferdig DAT-master."
Ifølge Ola fikk
Origo rettighetene til plata for en billig penge, på et
tidspunkt der han hadde mistet troen på at
"Hildring" noen gang kom til å bli gitt ut.
"Hildring"
Origo Sound ønsket å presentere
"Hildring" i inn og utland som et New Age-album, noe Ola ikke var helt fornøyd med. Han likte heller
ikke betegnelsen friluftsmann som ble brukt om ham, selv om musikken han skapte
hentet inspirasjon fra norsk natur. Han sa selv til bladet
Beat
i forbindelse med utgivelsen av plata at han heller satt inne i leiligheten sin og
tenkte tilbake på bondelandet i
sin barndoms grønne Gudbrandsdal, når han skrev låter, enn å fly
ute i naturen. Også musikkbladet
Puls
hadde et oppslag om Langsomt Mot Nord etter utgivelsen av
denne plata. Overskriften på oppslaget var: "På jakt etter det rette
Bleep", som for å illustrere at de to var elektronerder.
Langsomt Mot Nord
ble
omtalt i musikkbladet Puls i 1992.
Også
Dagens Næringsliv
så likhetstrekk mellom den blomstrende New Age bevegelsen på
starten av 90-tallet, og LMNs musikk, i en artikkel de hadde
om bandet. De sammenlignet også bandet med
Bel Canto.
28. februar
1992 hadde Aftenposten et helsides oppslag om Langsomt Mot Nord
i forbindelse med utgivelsen av "Hildring". Og
som tidligere var avisen positiv til det bandet hadde å
presentere: "Som en musikalsk hildring i det fjerne,
langsomt stigende mot oss i horisonten, kommer uvante toner ut
av høytalerne."
Espen og Ola
avbildet i Aftenposten i februar 1992.
"Hildring" satte
en verdig avslutning på LMN prosjektet. Ola hadde
egentlig tenkt å gi ut et dobbeltalbum i forbindelse med OL på
Lillehammer i 1994. Men dessverre
ble det aldri noe av den platen. Inspirert av
avslutningsseremonien til vinter OL i Albertville (1992), hadde han
også laget en "Olympia-galopp" som kunne brukes som vignett-melodi
for OL.
Han hadde også
planer om å spille inn et helt album med opptak av farens langeleik.
Ola Snortheim: "Jeg har samlet en del stoff, og er igang med
prosjektet."
Det kan
tilføyes at plateselskapet Ta:lik
Records utga en plate med senior Snortheim på langeleik i anledning
hans 100 årsdag i 2011. Men produksjonen var av det
puritanske slaget, uten lydrensing eller bearbeidelse på
noen måte. Og derfor noe i strid med Olas egne
forventninger til den,
Ola hadde mange ideer som
han ønsket å jobbe videre med, men dessverre var ikke
plateselskapene like entusiastiske.
Espen Beranek Holm hadde
uansett planlagt å avslutte LMN prosjektet, da han ønsket å gi ut en
ny Beranek plate. På den
plata ønsket han å ta med seg tankegangen fra LMN-tiden.
Generelt kan
det sies at dårlig platesalg, liten interesse fra
plateselskapene. Og
opplevelsen med å sitte i to år i studio og vente på en som
aldri kommer, gjorde at Snortheim fikk hele Langsomt Mot Nord
prosjektet
litt opp i halsen. Han bestemte seg for å bruke energien
sin på andre ting i stedet.
Ola Snortheim
Utover 90-tallet var
Ola med i band som
Streethawks, Femi Gange, Myrerskog, Minstemenn, The Lonely
Crowd, Jokke m/ Tourettes,
og Sterk
Naken & Biltyvene.
Samtidig som han kjørte drosje i Oslo. I rockebransjen hvor
inntektene kan være veldig opp og ned, var det nok godt å ha
noe fast å forholde seg til.
Ola Snortheim (til venstre) som medlem av The Lonely Crowd.
Et
band som fikk platekontrakt med
svenske Mega records.
I 2017 var det planer
om å gi ut "LMN", "Westrveg" og
"Hildring" pånytt på vinyl med remastret lyd,
sammen
med et album med opptak av Olav Snortheim som ikke tidligere
hadde vært ute på plate. C+C Records
sa seg villig til
å gi ut platene, men de var avhengig av å
ha få inn kapital via forhåndsalg for at det skulle bli en
realitet. I februar 2017 ble det
opprettet 'crowdfunding' på nettsiden
Indiegogo.com, der
folk som var interessert kunne betale inn 600 kroner.
Dessverre ble det ikke noe ut av denne utgivelsen, da man kun
fikk inn 28% av det C+C Records og Ola Snortheim hadde satt som
krav for at det skulle bli noe ut av prosjektet.
For Ola som i mange
år hadde jobbet for å få gitt ut disse platene ble dette en
stor skuffelse. Men
like etter gjorde han og plateselskapet et nytt forsøk, der
de via nettsiden
Bidra.no oppfordret
folk til å betale inn 500 kroner slik at en CD-boks med
nyutgivelser av albumene "LMN",
"Westrveg", "Hildring", samt albumet
"Far" (med opptak av Olav Snortheim) kunne bli en
realitet. Og 30. juli 2017 kunne en glad Ola via LMNs
Facebook-side fortelle at man hadde fått inn nok penger til
at de kunne gå videre med arbeidet.
CD-boksen
"Langsomt mot nord - 1985-1991"
Etter mer arbeid i
studio med remastering av lyden og utforming av layouten på
boksen kunne Ola, Morgan (Lindstrøm) og C+C Records i september stolt
presentere "Langsomt mot nord - 1985-1991"
- en CD-boks med et svært smakfullt utseende. Bl.a. med
referanser til platecoverne på de tre første platene. Sammen
med CDene var det også lagt en fyldig booklet med gamle
avisartikler og info om plateinnspillingene, en bandbiografi,
og bakgrunnsinfo om opptakene av Olav Snortheim som var å
finne på "Far". Noe som til sammen gjorde
LMN-boksen til et fint klenodium i platehylla og et
samleobjekt.
I forhold til de
opprinnelige platene var "Heksesabbat"
("Westrveg") og "Fanteladden"
("Hildring") tatt bort, da Ola følte at de ikke
passet inn i forhold til de andre låtene på platene. De som
hadde de opprinnelige LMN-platene la merke til at lyden var
klarere og bedre enn på originalene. Og for de mange som i
årevis hadde lett etter LMNs plater var utgivelsen av boksen
et stort øyeblikk, noe flere ga uttrykk for på Langsomt Mot
Nords Facebook-side.
Trine
+ Kim Design Studio stod bak den flotte utformingen av
LMN-boksen.
Ola Snortheim
kan se tilbake på sitt bidrag til norsk rockhistorie med stolthet. Han
har medvirket i mange av de viktigste norske bandene, der Langsomt Mot Nord kanskje fremstår som
det mest spennende av dem alle. Dessverre fikk ikke Ola og
hans menn den oppmerksomheten og salget de hadde ønsket.
Men med utgivelsen av LMN-boksen har Ola nok fått en slags
'indre ro' der platene har fått det lydbildet og
presentasjonen de fortjener, og han har fått hyllet sin far
Olav Snortheim gjennom utgivelsen av "Far".
Webmaster: Jeg vil takke Ola Snortheim og Morgan Lindstrøm for verdifull informasjon om
deres musikalske liv, noe som gjør denne biografien mer
interessant. I tillegg vil jeg takke Kenneth
S.
som har bidratt med bilder og intervjuer fra musikkpressen på
80-tallet.
De som er inne på
Facebook har mulighet
til å bli medlem av Langsomt Mot Nord
gruppen som
er opprettet der. Hvor bandets videoer, og flere bilder er
tilgjengelig. Og de som ennå ikke har fått tak i
LMN-boksen har Ola fortsatt noen liggende som dere kan få
kjøpt her.
Det er også
opprettet en ny, offisiell LMN side: langsomtmotnord.no/
|