Derek
William Dick "Fish": Født 25. april 1958, Edinburgh,
Skottland
Steve Hogarth:
Født 14. mai 1959, Kendal, England
Steve Rothery: Født 25. november
1959, Brampton, England
Pete Trewavas: Født 15 Januar 1959,
Middlesborough, England
Mark Kelly : Født 9. April 1961,Dublin, Irland
Ian Mosley
: Født 16. Juni 1953, London, England
Andy Ward: Født 28. September
1952, London, England
Mick Pointer:
Født 22. juli
1956, England
Marillion
var kanskje
det største neo prog bandet på 80-tallet, med storselgere som
"Script for a Jester's tear", "Fugazi", "Misplaced
Childhood" og
"Clutching at Straws". De slo gjennom på
starten av 80-tallet, i en tid der punken nettopp hadde avgått ved
døden, og musikkscenen ellers var preget av new romantic band og
synthrockere. De store progbandene fra 70-tallet, Yes, King Crimson,
Genesis og Moody Blues hadde store problemer med å finne sin stil i det nye tiåret.
Men Marillion viste at moderne progrock
absolutt hadde sine tilhørere også i dette tiåret. Anført av den
karismatiske sangeren Fish.
Hans stemme og bandets
spillestil, lot tankene
gå til tidlig Genesis
med
Peter Gabriel
på
vokal. Og Genesis var da også en av forbildene til bandet i den
første tiden.
Bandet ble dannet
jula 1978 i Aylesbury i Storbritannia, under navnet Silmarillion. Navnet
hentet de fra J.R.R. Tolkiens novelle ved samme navn. Som
tilfeldigvis lå og slang i det de skulle finne på et navn til
bandet. Helt i starten bestod bandet av Mick Pointer og
Doug Irvine,
samt to til. Den første tiden spilte de kun instrumentale låter.
Denne besetningen
ble kortlivet, da de etter kun en opptreden på Hanborough Tavern i Southall, stod uten gitarist og keyboardist. Historien om Marillion
kunne da fått en tidlig slutt.
Marillion
fra 1981. På bildet finner vi Brian Jelliman, Mick Pointer,
Steve Rothery, Fish og Diz Minnitt.
I stedet valgte
Pointer og Irvine å søke etter nye musikere i musikkpressen. Og
gitarister fra hele landet meldte sin interesse. Og sommeren 1979 ble
Steve Rothery fra Whitby i Yorkshire medlem
i bandet. Deretter ble
keyboard spiller Brian Jelliman
tatt med i bandet. Silmarillion hadde nå
fått en besetning som kunne dra ut og gjøre spillejobber. Og med
Doug Irvine til å taktere mikrofonen, hadde bandet valgt å gå bort
fra sin instrumentale stil. De spilte så inn en demo med 2
låter i Enid's studio i Hertford. En demo de var svært fornøyde med. Den første spillejobben for disse fire, ble på
Berkhamsted Civic Centre, 1. mars 1980. De var desperate etter å få
spillejobber, så de spilte til og med på mental sykehuset i St.
Albans. De spilte også sammen med en magiker som hadde som
spesialitet å stikke 6 tommer lange negler opp i nesen...
Desillusjonert av dette valgte Doug Irvine å gi seg i bandet.
På den tiden han ga
seg, var bandet opptatt i Leyland studio, London med å spille inn en
instrumental låt de kalte "The
Web". Dette skulle også senere bli navnet på den offisielle hjemmesiden
til Marillion. Bandet hadde også på denne tiden gått bort fra
navnet Silmarillion, og forkortet det ned til det vi idag kjenner som Marillion.
Dermed måtte bandet
ut i musikkpressen for å søke etter nye bandmedlemmer. Men i første
omgang søkte de etter en vokalist som også kunne spille bass. De
fikk svar fra en bassist og en vokalist, som begge bodde oppe i
Skottland. Låta "The Web" ble sendt til de to, slik at de
fikk en ide om hva slags musikk Marillion spilte. De to var Diz
Minnitt og Derek William
Dick. Sistnevnte kjent
for en hel musikkverden
som Fish.
Steve Rotheray som skulle vurdere de innkomne kassettene ble
umiddelbart imponert av stemmen til Fish. Rotheray: "I was kncoked
out by his voice."
Begge ble medlemmer av
Marillion, som deretter dro tilbake til
studio.
I mars 1981 hadde
denne besetningen sin første opptreden på Red Lion, Bicester. Og
igjen ble det en kamp for å få skaffe spillejobber til bandet. Men
de fikk hjelp fra en David
Stopps, som skaffet dem plass på
prestisjetunge Aylesbury kuns tuke i mai 1981. En opptreden her ville
også gi dem en helt annen oppmerksomhet enn det de hadde hatt
før.
Etter opptredenen økte interessen for bandet. Og behovet for en ny demo økte. De
spilte da inn en med 3 låter, produsert av Lee Payne i Roxon
Studio, Oxfordshire. De tre var "Garden Party", "He
knows you know" og
"Charting the singel". Demoèn ble
til en singel i juli 1981. Og interessen var såpass stor at 400
eksemplarer ble solgt.
For å bli lagt mer
merke til på scenen stilte bandet med en kunstig kirkegård!! Og
munkekapper. Noe som naturlig nok skapte oppmerksomhet. I august 1981
fikk Marillion jobben med å være oppvarmingsband for det amerikanske
rockebandet Spirit. Det ble fulgt opp med andre spillejobber rundt om
i Storbritannia. Noe som gjorde at flere og flere ble oppmerksomme på
bandet.
I november 1981
sluttet Brian Jelliman i bandet, og ble erstattet med Mark
Kelly,
som tidligere hadde spilt med Chadwell
Heath. I januar 1982 fikk
bandet æren av å opptre på Marquee Club i London. Noe som viste at
bandet var på rett vei. De ble også lagt merke til av BBC Radio 1.
De fikk tilbudet om å opptre i Tommy
Vance's
Friday rock show. 26.
februar 1982 gikk bandet ut på riksdekkende radio med låtene "The
Web", "Three Boats Down From The Candy" og
"Forgotten
Sons". Og opptredenen ble så populær at de programmet ble sendt
påny i mai. I mars hadde de også fått et oppslag i rockemagasinet Kerrang, med overskriften "A band to look out for".
Marillion
på BBC radios Friday Rock Show. Fra venstre: Steve
Rothery, Diz Minnitt, Fish, Mick
Pointer og Mark Kelly. Fish
hadde her begynt med sin kjennetegnende ansiktsmaling.
Den ettervert store
interessen for bandet gjorde at bandet følte behovet for et medium
hvor de kunne kommunisere med fansen sin. Og i februar 1982 ble det
første nummeret av bladet "The Web" gitt ut.
I mars 1982 forlot
Diz Minnitt bandet. Han ble erstattet med Pete
Trewavas. Han hadde
tidligere vært med i The
Metros. Og Trewavas ble nødt til å lære
seg låtene til Marillion kjapt. For 2 uker etter at han ble med, dro de på en 6 ukers turne til Skottland. Det var Fish med sin
skotske bakgrunn som arrangerte turneen. I ettertid har det blitt sagt
at denne turneen dannet grunnlaget for den store populariteten bandet
hele tiden har hatt i Skottland.
Inspirert
av Peter Gabriel brukte Fish sminke når han opptrådte med Marillion
Da de kom tilbake
hadde EMI klar en platekontrakt for bandet. Og den første singelen de
ga ut på EMI ble "Market Square Heroes" fra oktober 1982.
Den gjorde det brukbart på singellistene med en 60. plass. Bedre gikk
det med 2. singelen "He knows you know"
som nådde 35.
plass. Marillion stod nå på terskelen til sitt gjennombrudd.
I mars 1983 kom
debutplata "Script for a
Jester's Tear"
ut. Og den viste at bandets harde jobbing i årene forut var verd
slitet. For plata nådde en oppsiktsvekkende 7. plass på de britiske
listene. Med årene har det blitt hele 300.000 solgte eksemplarer,
bare i Storbritannia.
Den oppsummerte
på en fin måte det de hadde holdt på med fram til da. Med
låter som "The Web", "The Garden Party",
og "Forgotten
Sons". "Garden
Party" ble pånytt gitt ut på singel. Denne gang med en 16. plass som
resultat.
Plata viste også
bandets sterke påvirkning fra tidlig Genesis med Peter Gabriel.
Både musikalsk og visuelt. Men selv om platekritikerne syntes
påvirkningen var vel tydelig, likte de plata. I en tid der progrock
ikke var det mest populære på musikkscenen. Alle tekstene på plata,
som var fylt av dramatikk, poesi og intimitet, var skrevet av Fish. Han ble også bandets ansikt utad. Til
å være en debutplate var "Script for a Jester's Tear"
velprodusert og velspilt. Og både bandlogo og coverkunst var på
plass.
I 1983 måtte Mick
Pointer forlate bandet. Og dermed var det siste opprinnelige medlemmet
ute av bandet. Han ble erstattet av en rekke andre trommelagere (Andy Ward, John Marter
og Jonathan Move). Men da 2. albumet
"Fugazi" skulle spilles
inn, var det tidligere medlem av Wolf, Trace, Steve Hackett
band, og
Curved Air, nemlig Ian
Mosley, som håndterte trommestikkene.
Platekjøperne fikk
i februar 1984 en smaksprøve fra "Fugazi" med singelen
"Punch and Judy". Noen mener at låta var et uheldig valg
som 1. singel, der den endte opp på en 29. plass. Men albumet som kom
i mars var likevel en suksess med en 5. plass i Storbritannia. Enda
den
ikke ble ansett for å være like bra som forgjengeren. Kritikerne
mente plata manglet fokus, og ble for usammenhengende. Likefullt har
plata vært en favoritt blant Marillion fansen i årene etter.
"Fugazi" var spilt inn
på
Manor Studio, Sarm
East, Eel
Pie og
Maison Rouge Studios mellom november
1983 og februar 1984.
En av låtene på plata hadde spesiell betydning for Fish, da den
omhandlet en nær venn som døde i en bilulykke. Han fikk vite om
ulykken mens han var i Canada, da han stod midt opp i en
intervjurunde med ulike aviser som tok 9 timer! Da dette var over
fikk han mulighet til å la følelsene få utløp, og gråte ut. Også når
han framførte låta live kunne det ende med at han gråt på scenen.
Senere
samme år ga bandet ut liveplata "Reel to Reel"
som på en
fin måte viser bandets lydbilde på denne tiden. Også den ble
populær med en 8. plass i november 1984.
Marillion
live på Hammersmith Odeon, London den 09.03.1984.
Men selv om bandet
nå hadde oppnådd stor popularitet, og solgte bra med plater, var det
"ingenting" i forhold til det som ventet dem med 3. plata
"Misplaced Childhood". Plata var spilt inn i Hansa studios i
Berlin, Tyskland med Rolling Stones produsenten
Chris Kimsey.
Den var laget som et konsept album basert på Fish' tanker fra bla. en
acid trip. Han forteller om sine opplevelser fra barndommen, og
negative erfaringer fra et samlivsbrudd, og liv som rockestjerne.
I mai 1985 kom
singelen "Kayleigh" ut, og det ble umiddelbart en kjempehit
med en 2. plass på de britiske listene. Det var svært sjelden at
rocke låter gjorde det så bra på singellistene i Storbritannia på
80-tallet. I juni kom albumet, og den ble det foreløpige høydepunktet i
Marillion's karriere, der den gikk til 1. plass på albumlistene.
Også i flere andre europeiske land gikk plata til topps. I U.S.A.
fikk den noe oppmerksomhet med en 47. plass. Også "Lavender"
ble en stor hit fra plata med en 5. plass i Storbritannia. I Norge nådde
plata 10. plass på VG-lista.
Singelen
"Kayleigh" med det uttrykksfulle gutteansiktet.
Alt så ut til å
gå Marillions vei. Men realitetene var annerledes. Suksessen gikk
til hodet på Fish, som utviklet alkohol- og narkotikaproblemer i
kjølvannet av suksessen. Disse til uttrykk på deres neste plate
"Clutching at Straws"
fra 1987. På denne til tider mørke plata, tok Fish et oppgjør med seg selv, og også den økende ny
nazismen i Europa. Plata hadde ikke noen publikumsfavoritter som
"Lavender" og "Kayleigh". Men førstesingelen
"Incommunicado" klarte likevel en 7. plass
i Storbritannia i mai 1987. Og
albumet klarte en sterk 2. plass i Storbritannia måneden etter. I Norge
nådde albumet 4. plass, noe som er det beste de noen gang har
oppnådd her. Så totalt sett var albumet bortimot en like stor
suksess som "Misplaced Childhood".
I 1988 ga de ut det
doble live albumet "The Thieving Magpie". Som hadde
hovedvekt på "Misplaced Childhood". Uten at den skapte noe
større interesse.
Men dette skulle
komme til å bli det siste Marillion albumet Fish var med på. Han var
lei av å stadig være i rampelyset, samtidig som han ønsket å lage
soloplater.
Samarbeidet mellom han og de andre medlemmene i bandet
hadde også blitt vanskeligere med årene. Rotheray og co. hadde i
intervjuer beklaget seg over Fish' merkelige oppførsel som til tider
var rett ut idiotisk, og hans trang til å krangle med de andre i
bandet. Steve Rotheray: "Fish likes an argument. It's one of his
hobbies." De andre følte også at Fish tok vel mye plass, med sin
væremåte. Både innad i bandet, og i forhold til media.
I 1990 var
Fish klar med
sitt første soloalbum kalt "Vigil In A Wilderness Of Mirrors"
som nådde topp 10 i Storbritannia, noe det også gjorde i Norge. Etter det
falt interessen for Fish, selv om albumene
"Internal Exile"
og "Suits"
nådde topp 40
i Storbritannia. Fram til 2007 har han laget ytterligere 5 studioalbum, med "Thirteenth
star" (2007)
som det foreløpig siste. Han har også turnert flittig, ikke minst i
Norge der han er å anse som en norgesvenn. I
2007 er han aktuell for Midnattsrock i Lakselv.
I alle år etter
bruddet med Marillion har mange fans av bandet hatt et sterkt ønske
om at Fish igjen skal overta som sanger. Spørsmålet
har blitt stilt så hyppig at bandet blir lettere oppgitt hver gang
det kommer på banen.
En stolt Fish etter suksessen med det første soloalbumet sitt.
Men Rothery og co.
hadde ingen planer om å legge ned bandet selv om Fish var borte. Media som kun hadde forholdt seg til Fish, hadde vanskelig å se
for seg noen framtid for bandet uten ham. Med sin karismatiske
væremåte, stemme, og poetiske tekster. Inn kom istedet engelskmannen
Steve Hogarth, eks.
Europeans. Han hadde en mykere og varmere
stemme enn Fish. Noe som også bidro til å endre Marillions
lydbilde. Mange vil nok også si at de ble mindre progressive, og mer
et tradisjonelt pop / rock band.
Mannnen
som hoppet etter Wirkola: Steve Hogarth.
Allerede i oktober
1989 var Marillion tilbake med et nytt album. Under ett år siden det
foregående live albumet med Fish på vokal. Og "Season's
End" overrasket mange på en positiv måte. For fortsatt kunne
man høre at det var Marillion, men man fornemmet også nye impulser i
musikken deres. "Season's End" gjorde det også bra på
listene med en 7. plass i Storbritannia. (20. plass i Norge) Marillion var
dermed godt i gang med Part II i historien om bandet. i tillegg til
Hogarth var lyrikeren John Helmer
tatt med i bandet.
To år senere var de
tilbake med albumet "Holidays in Eden". Et album som på
mange måter fortsetter den melodiøse lydbildet som preget
forgjengeren. Med vakre låter som "No one Can", "Dry
Land" og "Cover my Eyes".Og igjen ble det en grei 7.
plass for albumet i Storbritannia. Albumet nådde ikke opp i Norge. Noe de
heller ikke senere har gjort.
Marillion
med den nye besetningen.
I 1994 ga de det mer
konseptuelle albumet "Brave", som gledet
gamle Marillion fans. Musikken var mørkere, og mer kompleks. Utgangspunktet for
tekstene på plata var en historien de hadde lest om i avisen. Om en
ung jente som var funnet vandrende i Bath. Hun var tydelig misbrukt,
og hadde mistet hukommelsen. Alt hun ønsket var å ta sitt eget liv.
Historien gjorde inntrykk på bandet. Albumet nådde 10. plass i
Storbritannia.
Bandet fulgte så
opp med "Afraid of Sunlight"
i 1995, som var det første
progressive albumet siden Fish ga seg. Plata fikk jevnt over god
kritikk, selv om enkelte rynket på nesen over historien om kannibal
kvinnen. Plata ble likevel det første studioalbumet som ikke nådde
topp 10 i Storbritannia, med en 16. plass i juli 1995. Bandet selv var
veldig fornøyd med denne plata. Og mange år senere er det denne de
trekker fram når de blir spurt om sitt favoritt album med Marillion.
Etter dette tok
bandet en liten pause, så medlemmene kunne konsentrere seg om ulike
sideprosjekter. I 1996 ga de likevel ut liveplata "Made Again"
som såvidt nådde topp 40.
Marillion live.
Etter de siste
dårlige listeplasseringene valgte EMI å kutte ut Marillion. Noe som
førte til at de dannet sitt eget selskap Intact. Med
Castle til å
distribuere de neste tre albumene deres. Første album ut på eget
selskap ble "This strange Engine" fra
1997. En helt grei
plate som ikke utmerket seg på noe bestemt måte. Høydepunktet på
plata var balladen "Estonia".
Plata nådde 27. plass i Storbritannia. Men med sitt eget selskap må man
vel tro at flere av kronene nå gikk i bandmedlemmenes lommer.
Etter dette hadde
bandet planer om å dra på turne i Nord-Amerika. Men det viste seg
at de ikke hadde nok penger til å gjennomføre turneen. Mark Kelly
fra bandet kunngjorde avgjørelsen på bandets internett side. Det
resulterte i en imponerende innsamlings aksjon blant Marillion fansen.
Som innbrakte mer enn nok penger til å gjennomføre turneen. Den
lengste bandet hadde gjennomført på mange år.
Marillion fansen har
mer enn en gang vist seg å være lojale, engasjerte fans. Noe bandet
viser å sette pris på. Kommunikasjonen mellom fansen og bandet er
tett, og den foregår stort sett gjennom bandets hjemmeside.
i 1998 gikk bandet
enda et steg i retning av full kontroll over bandet, da de selv
produserte "Radiation".
En tyngre plate inspirert av Radiohead
og deres suksessplate
"O.K. Computer".
Den nådde såvidt topp 40 i Storbritannia.
Marillion på "Radiation"
Det gjorde ikke
"Marillion.com" fra
1999. Noe som førte bandet i en lite likvid situasjon. Så for å
kunne spille inn sitt neste album "Anoraknophobia",
måtte bandet igjen ty til fansen for å få midler til å spille inn
plata. Det ble gjort ved at fansen gjennom hjemmesiden deres
forhåndskjøpte plata før den var laget. Dette vakte oppsikt i
musikkbransjen. I 2001 kom albumet. Og her hadde bandet laget et
moderne album med samples og looper. Og en vakker låt i "This
is the 21st century".
Heller ikke denne plata nådde topp 40.
På samme tid var
Pete Trewavas opptatt med et prosjekt kalt
Transatlantic sammen
med folk fra Dream
Theatre, Spock's Beard
og Flower Kings.
I 2002 kom det EMI
utgitte live albumet "Anorak in the UK: Live".
I 2003 kom bandet i Guinness
rekord bok for å
ha gitt ut en Musikk DVD kalt "Marillion Weekend Afraid of Sunlight"
kun tre dager etter
at konserten var spilt inn.
I 2004 fikk bandet
nok en gang hjelp fra fansen for å kunne spille inn en ny plate.
Denne gang et dobbelt album kalt
"Marbles".
De fikk inn penger gjennom forhåndssalg av plata som ble brukt til å
reklamere for utgivelsen i aviser og radio. Og etter mange år med
motgang, og gradvis dårligere salg, opplevde bandet en stor opptur
med utgivelsen av singelen "You're
gone" som var
hentet fra albumet. Den nådde en overraskende 7. plass i Storbritannia i
mai 2004. Også 2. singelen
"Don't hurt yourself"
gjorde det bra med en 16. plass i juli. På samme tid kom albumet som
muligens pga. salg via andre salgs kanaler ikke noterte seg på topp
40. Men både fans og kritikere likte plata. Hvor de igjen hadde laget
et tidsriktig lydbilde. Men samtidig hentet inspirasjon fra blant
annet Pink Floyd
i de lange komposisjonene
"Ocean Cloud" og
"The Invisible
Man".Selv
var bandet mest fornøyd med låtene
"Invisible Man",
"Fantastic
Place" og "Neverland".
Plata var produsert
av Dave Meegan
som for mange var et ubeskrevet blad, enda han hadde deltatt på
tidligere Marillion album, og hadde jobbet som lydtekniker på plater
med Yes, Pet Shop
boys og
U2. De fleste var
imidlertid enig i at han hadde god kontroll på produksjonen.
Klinkekuler
foran øynene gir en fin visuell effekt...
Etter utgivelsen av
"Marbles" var det litt stille rundt Marillion. Selv om
de i 2005 turnerte jevnlig, til glede for fansen. Turneen ble
foreviget på albumet "Marbles live" fra november 2005.
I 2006 tok de det
derimot mer rolig. Faktisk var en konsert i Polen i juni det eneste de
gjorde av opptredener. Årsaken var at bandet var i studio for å
spille inn albumet "Somewhere
else", en
plate som ble gitt ut i april 2007. I Storbritannia nådde den 24.
plass. I Norge nådde den ikke opp.
Plata var produsert
av Michael Hunter,
som også tidligere hadde hjulpet bandet på utgivelser som
"Brave", "Afraid of sunlight" og "Marbles".
Han har også deltatt på utgivelser med artister som Mansun,
Lenny Kravitz og Echo
& the Bunnymen.
Plata fortsatte i det sporet de hadde staket ut på "Marbles",
med inspirasjon fra bla. Radiohead
og Pink Floyd.
Stemningen og tekstene på plata gjenspeilet også livssituasjonen til
de ulike medlemmene på den tiden plata ble laget. Bla. ble Steve
Hogarth skilt fra sin kone.
Fansen diskuterte
kvaliteten til plata på ulike forum, og dommen var at den ikke holdt
samme standard som forgjengeren. Men låter som "The
other half", "Thank you whoever you are"
og "Somewhere
else" ble
trukket fram som sterke spor.
Som første singel
fra albumet ga de ut
"See it like a baby"
i mars. Dvs. den ble aldri gitt ut som en fysisk singel, kun som
nedlasting fra siden deres. Noe som naturlig nok ble lagt merke til.
Marillion har i mange år ligget i forkant når det gjelder
mulighetene internett gir til distribusjon av bandets utgivelser, og
kommunikasjon med fansen.
I januar dro bandet ut på en "Somewhere
else tour" med
besøk i mange av de største landene i Europa. I utgangspunktet var
ikke Norge med på turneplanen deres, noe bandet var lei seg for :"We regularly receive questions about WHY we tour where we tour, and WHY NOT HERE?. Whether it is Brazil, Norway, Scotland, or the USA, the answer is pretty much the same:
Any confirmed touring plans will always be posted to this website. We are always actively trying to find ways to tour as many places as possible. We enjoy touring, we love to travel to new places, and we want to play to
you. However, many countries / regions / cities are simply not always financially viable to reach. This is a complex balance of issues. Sometimes it's to do with the economies of certain countries, exchange rates etc".
Men av en eller
annen grunn ble avgjørelsen om å utelate Norge omgjort. For 23. juni
står de på scenen på Rockefeller
i Oslo. Noe som gledet bandets mange fans. Ikke minst gutta i
det
norske Marillion tribute bandet Misplaced
Neighbourhood.
De har i mange år reist rundt i Norge og spilt Marillions låter med
stor innlevelse og presisjon. De har også spilt sammen med gutta i
Marillion. Slik de gjorde i Minehead,
Storbritannia i 2005.
Norske
Ludo fikk sjansen til å vise sine evner på gitar på
scenen
sammen med Steve Hogarth og resten av Marillion.
Selv om de siste
årene har vært tunge for Marillion, kan de se tilbake på 25
suksessrike år. Som et av de mest populære bandene innen rocken, med
over 10 millioner solgte album. Noe som er imponerende.
Hva framtiden vil bringe for bandet er usikkert. Men de har vist seg
som et seiglivet band med en stor og engasjert fanskare som kommer
til å kjøpe platene deres i mange år til. Plater som de selv
muligens må finansiere.
Noen reunion med
Fish ser ut til å være helt i det blå. Selv om det kunne vært
morsomt å hørt Hogarth og Fish på vokal, på den samme platen. Pete
Trewavas :"I can't ever see us and Fish joining company for more
than a drink together". Så muligheten for akkurat det er vel
ganske liten. Men man skal aldri si aldri.
Og det utenkelige
skjedde i Aylesbury, Storbritannia 26. august 2007 da Fish hadde fått med
seg med seg Marillion til å spille "Market Square Heroes",
til stor glede og overraskelse for de frammøtte. Men begge parter
gjorde et poeng av at dette ikke var starten på et nytt samarbeid.
Fish
og Marillion opptrådte sammen for første gang på 19 år i august
2007.
20. oktober 2008 var
Marillion tilbake med sitt 15. studioalbum, kalt
"Happiness is the Road".
Underveis i innspillingen hadde bandet vært svært entusiastisk over
låtene de spilte inn. De mente plata var et langt steg i riktig
retning i forhold til "Somewhere else". Igjen hadde de fått med seg
Michael Hunter som produsent. Steve Rothary: "I think this album is
a huge sonic improvement on 'Somewhere Else'. Mike's done an
excellent job in capturing the magic of our initial jams."
"Happiness is the road" kom
som en dobbelt CD, der CD1 var kalt
"Essence",
og CD2 kalt "The Hard
shoulder". Årsaken til at
de denne gangen valgte å gi ut en dobbelt CD, var at det da kunne
vise en større spennvidde i musikken. Pete Trewavas: "Having two
discs of music means we can bring lots of influences and explore
many musical places, that there would not be room for on a
conventional CD." Samtidig var det lagt opp som 2 ulike temaplater,
der "Essence" handlet om det essensielle: hva er meningen med
livet? "Whatever Is Wrong
With You" ble gitt ut som
første singel fra plata.
Tilbakemeldingene fra de av
fansen som har hørt platene, er at dette er noe av det bedre
Marillion har laget. På linje med "Marbles" fra 2004.
|