Mark Reilly: Født 20.
februar 1960, High Wycombe, Buckinghamshire, England
Danny White: Født
26. august 1959, Letchworth, England
Basia Trzetrzelewska: Født 30. september 1959, Jaworzno, Polen
Mark Fisher: ?
Matt Bianco er et av
mange lett forglemmelige band fra det glade 80-tall. Men kvaliteten
på det de laget tilsier at de hadde fortjent en helt annen skjebne
enn den de fikk. På en genial, innovativ måte blandet de 80-talls
popen med jazz og latinske rytmer. Resultatet ble fengende og glad
musikk som man ikke kunne unngå å legge merke til. Hvem husker vel
ikke det lystige keyboard-spillet og det fengende refrenget i "Get Out Of Your Lazy Bed"
- bandets store gjennombruddslåt?
I Norge ble
debutalbumet og singelen populære. Men da bandet like etter begynte
å rote med besetningen, og to av tre medlemmer forsvant ut, gikk
bandet over i historien for norske platekjøpere. I resten av Europa,
og etter hvert også i Sør-Amerika og Japan klarte duoen Mark Reilly
og Mark Fisher å fenge publikum en stund til.
Matt Bianco hadde
utspring fra et annet latino/salsa band kalt Blue Rondo A la Turk, som i
1981 hadde en topp 40 hit i Storbritannia med "Me
And Mr Sanchez"
- en låt som også lå som nr 1 i Brasil i 3 måneder, og som ble
brukt som offisiell VM-låt for Brasil VM i 1982. Både Mark Reilly og Danny White
var medlemmer av dette bandet.
Blue
Rondo A La Turk med Mark Reilly nest til høyre
Mark bestemte seg så i juli 1982 for å danne
et nytt band som i større grad skulle eksperimentere med jazz. Han fikk med seg
White som i mellomtiden hadde jobbet med et bandprosjekt kalt Bronze.
Her hadde han gjennom en annonse i Melody Maker kommet i kontakt med
den polske sangeren Basia Trzetrzelewska, som hadde kommet til England
i 1981.
Basia Trzetrzelewska
Basia hadde allerede i 1969
startet sin musikalske karriere som medlem av rockebandet
Astry,
som opptrådte på festivaler i Polen. Fra 1972 til 1974 var hun
medlem av det polske jentebandet
Alibabki.
Gjennom dette bandet fikk hun mulighet til å tilbringe et år i
Sovjetunionen, og et halvt år i U.S.A. Etter dette var hun også
medlem av rockebandet
Perfect, som hadde base i
Chicago, U.S.A. Deretter gikk turen til England hvor hun møtte Danny
og hans bror, jazzmusikeren
Peter White.
Da Danny og Mark ble enig om å få inn en kvinnelig sanger i
bandet, foreslo White at Basia kunne være den rette. Hun ble
invitert til en audition så Mark kunne få høre henne. Og han falt
for henne umiddelbart: "she caught my breath. I knew we'd found the missing piece of the musical jigsaw."
Dermed var Matt Bianco et faktum. Matt Bianco skulle forestille navnet
på en hemmelig agent, da White og Reilly elsket gamle spionfilmer.
Flere av låtene på debutalbumet, som "Matts Mood"
og
"Matt's Mood II" kunne gått rett inn i en 50-talls agent
film. De var også inspirert av cabaret musikk, og amerikanske filmer
fra 60-tallet. Og da særlig filmen
"The Nutty Professor". Basia:
"The original
idea of Matt Bianco was to take the mickey out of cabaret acts."
Danny
White, Basia Trzetrzelewska og Mark
Reilly
Navnet Matt Bianco skulle
også gi assosiasjoner til en smakløs person innen showbiz, slik Mark
Reilly selv forklarte det. De hadde vært inne på tanken om å
kalle seg Tony Bianco og Matt Martini, inspirert av den kjente
drinken. Men endte opp med Matt Bianco i stedet.
Danny White: "Han har
gått av med pensjon nå, slått seg ned i en villa på Rivieraen, og
lever et bedagelig liv der..."
Danny, Basia
& Mark.
Bandets første
singel var "Get Out Of Your Lazy Bed" fra februar 1984.
Tittelen henspilte på Marks skotske far som brukte å rope det til
ham hver morgen for å vekke ham opp. Bandet hadde i
utgangspunktet en avtale med
Warner Brothers om å kun gi ut 2
singler. Men da singelen ble en hit over hele Europa, endret det seg.
I Storbritannia nådde låta 15. plass mens i Norge ble det en fin 2.
plass på VG-lista.
Videoen til
"Get Out Of Your Lazy Bed" ble vist i det populære
ungdomsprogrammet Zikk
Zakk på NRK TV,
27. mars 1984, noe som hjalp på interessen for låta i Norge.
"Get
Out Of Your Lazy Bed" på NRK TV.
Videoen ble også snart en
favoritt på Super Channel og
Sky Channel. Med sitt fengende refreng
og humørfylte orgelspill fikk folk assosiasjoner til 30-talls jazzpop.
Matt Bianco opptrådte også med låta i det populære
musikkprogrammet Top
Of The Pops på
BBC.
Mark Reilly og Matt Bianco på Top Of The Pops.
Bandets neste singel
var "Sneaking
Out The Backdoor",
som ble fulgt av
"Half A Minute".
Den ble også en hitlåt i bl.a. Storbritannia. Jazzfolket lot seg også sjarmere av denne og låter som
"Whose Side Are You On?". Også "More
Than I Can Bear"
ble
gitt ut på singel med en 20. plass i Tyskland som en av mange gode plasseringer.
Albumet "Whose Side Are You On?" kom ut i november 1984. Og selv om flere av
låtene ble spilt hyppig på radio, nådde den kun en 35. plass i
Storbritannia. Men i mange andre europeiske land gikk det veldig bra.
Bl.a. i
Norge med en 10. plass, og 1. plass i Østerrike. Tilsammen solgte den
en million eksemplarer i Europa, noe bandet var godt fornøyd med.
I september 1984
valgte bandet å besøke Norge, for å prate med norsk presse og
norske fans. Bl.a. fikk det populære ungdomsmagasinet Det
Nye muligheten til
å gjøre et intervju med Mark og co.
En
morgentrøtt gjeng. Matt Bianco besøkte Norge i september 1984.
I intervjuet snakket Mark Reilly
om at musikken Matt Bianco laget ville passet til en gammel spionfilm, der et bossanovaband
står i et hjørne og spiller låter som "Whose Side Are You On?" og "Matt's
Mood". Mark Reilly: "Those songs are more typical of our style. A
modern bossanova, latin jazz. They could be spy themes. We've always
liked the idea of those spoof films with the bossanova band playing
in the corner at the party. It's a very tongue in cheek idea
–
but it's not corny."
Matt Bianco
opptrådte også på NRK TV, i det populære underholdningsprogrammet Lørdagssirkuset,
der de framførte
"It's Getting Late"
(lip-sync av det dårlige slaget). Låta var en av de beste fra albumet
"Whose Side Are You On?", men ble ikke gitt ut på singel
noe sted.
Matt
Bianco mimet til "It's Getting Late" på Lørdagssirkuset
på NRK, 22. september 1984.
Etter utgivelsen og
promoteringen av "Whose Side Are You On?" lå alt til rette
for at Mark, Danny og Basia kunne jobbe videre med det gode
utgangspunktet som debutplata hadde gitt dem. De var blitt lagt
merke til pga. sin helt spesielle sound. Og de hadde også blitt
endel av en
britisk jazz-pop bølge, sammen med bla. Sade
og Animal
Nightlife. Men i stedet valgte Danny og Basia å bryte samarbeidet med Mark, og heller å satse på en solokarriere for Basia.
Årsaken til
bruddet var at Basia følte at hun hadde for liten
medbestemmelsesrett. Basia: "In Matt Bianco I had to ask If I could
wear a certain shirt." Og generelt var de lei av trynet på
hverandre. Danny White valgte å følge Basia ut av bandet, da han
ønsket å fortsette samarbeidet med henne. Litt senere utviklet
vennskapet seg til et forhold mellom de to.
Mark Reilly mente det ikke
var noe dramatikk i bruddet mellom partene. Ifølge ham var Basia
medlem av bandet kun på kontraktsbasis, og kontrakten på et år var
uansett gått ut da hun sluttet. Mark Reilly: "She simply wanted
more out of the band than we could give her. It was a mutual
decision."
I Storbritannia gikk det ikke så bra for
Basia som soloartist. Hun klarte aldri å fenge publikum på samme måte som det Matt Bianco gjorde.
Men i U.S.A. gikk det bedre. Med flere topp 30 plasseringer på
Billboards singel- og albumlister. Også i Østen gjorde hun seg
bemerket. Matt
Bianco klarte aldri i notere seg på Billboard.
For å koble av fra Matt
Bianco og problemene der, tok Mark Reilly seg en ferie sammen med
kjæresten Trina,
på Mombassa. Da han kom tilbake fikk han med seg Mark Fisher
som nytt medlem i bandet.
Fisher hadde bakgrunn som keyboardist for
Wham!. Mark Reilly hadde møtt ham da Matt Bianco trengte noen
musikere til en opptreden på BBC. Dermed var Matt Bianco blitt en duo
bestående av to stk. Mark. De to kom til å lage mange album sammen i
årene som fulgte.
|
|
Mark Reilly |
Mark Fisher |
Bandet fortsatte i
samme sporet som på forgjengeren, muligens med en større fokus på
det latin inspirerte. Mark Fisher viste seg snart å være en nyttig
medhjelper for Mark, da han allerede på det neste albumet skrev mange
av låtene på albumet. Bl.a. singlene "Dancing in the Street"
og "Just can't stand
it". Men det som skulle bli den
store hiten for den nye besetningen, var den gamle Georgie Fame låta
"Yeh Yeh". Med sin 13. plass i
Storbritannia gjorde den det bedre
enn noen av låtene fra debutplata. Ekstra morsomt for bandet var det
da singelen ble kåret til den beste singelen i 1985 av European Music
Award. Det var en fin fjær i hatten for Mark etter at bandet nesten
var blitt oppløst året i forveien.
Deretter dro de ut på en
større turne. I forkant av dette tok Mark Reilly sangtimer, for
første gang i livet. Årsaken var at han var redd for at stemmen
skulle svikte etter kort tid, om han ikke brukte den riktig. Mark
Reilly: "I don't want my voice blowing out after only0 one week."
I 1988 ga de ut Matt
Biancos tredje album kalt "Indigo". Samtlige av låtene var
skrevet av Reilly / Fisher i felleskap. Som produsent hadde de fått
med seg den karismatiske Emilio Estefan Jr. Tidligere medlem av
Miami Sound Machine. Et
latino band som bestod av bl.a. Gloria
Estefan da det
eksisterte. Estefan sang også på singelen
"Don't
blame it on that Girl". Den og
"Wap Bam Boogie" ble
gitt ut som en dobbelsingel. Og det ble den aller største hiten Matt
Bianco noen gang fikk. Med en 11. plass i Storbritannia. Og flere topp 10
plasseringer ellers i Europa. Albumet "Indigo" ble også
deres mest solgte med en 23. plass i Storbritannia.
Fram til nå hadde
Matt Bianco opplevd en salgsmessig økning for hvert album de ga ut.
Men etter "Indigo" ble det bråstopp. Selv for de som hadde
fulgt bandet tett fram til da, så Mark & Mark ut til å ha
forsvunnet ut i periferien. Det skulle også gå tre år før de kom
med et nytt album. Og "Samba in your casa" fra 1991 var i
enda sterkere grad inspirert av sør-amerikanske rytmer enn
forgjengerne. Det virket også som de rettet mer oppmerksom mot andre
platemarkeder. På samme tid
begynte de bl.a. å få et stort navn i Japan.
Så fra 1993 og
utover ga de da også ut albumene sine på et japansk selskap. Bl.a.
den kritikerroste "Another Time another Place" fra samme
år. I årene som fulgte ga de ut studioalbumene "Gran
Via"(1995), "World go Round"(1997),
"Rico"(2000), og
"Echoes"(2002). "Rico"
ble produsert på Havannah, Cuba. Og inneholdt den japanske nr.
1 hiten "Cha Cha Cuba".
Mark
Reilly ( til venstre) og Mark Fisher ( til høyre) ble med
årene svært populære i Japan.
Etter "Echoes"
forlot Mark Fisher bandet. Og Matt Bianco så nok en gang ut til å
oppleve en stille død. Men så tok Danny White, som hadde vært med
å danne bandet i 1982, kontakt med Mark Reilly for å høre om de
ikke kunne starte opp sammen igjen. Noe Reilly var positiv til. De tok
også kontakt med Basia for å høre om hun var interessert i å
gjenopplive den opprinnelige besetningen. Og med et positivt svar fra
hun, var trioen igjen samlet.
Noe av det første
de gjorde var å høre "Whose Side Are You On?" pånytt,
sammen. Og de var enig om at plata hadde holdt seg godt, etter 20 år.
Så da de skulle lage en ny plate. Ble det som en fortsettelse av det
albumet. Navnet på albumet ble "Matts Mood", noe som ga
klare assosiasjoner til låtene "Matts Mood" og "Matts
Mood II" fra "Whose Side Are You On?". En av låtene
het da også "Matts Mood III". De hadde fått saksofon
legenden Ronnie Ross (Walk on the Wild side:
Lou Reed)
til å opptre
på plata. I tillegg fikk de hjelp fra Kevin Robinson
(Incognito) og Tim Cansfield (Swing Out
Sister). Resultatet ble av ypperste
kvalitet, med sterke musikalske prestasjoner. På de 20 årene
har de tre medlemmene blitt flinkere musikere. Også
platekritikerne hyllet denne plata. Men dessverre så 20 år fra hverandre
ut til å være for lang tid til at fansen fra den gangen fortsatt
fant dem interessant. For plata klarte ikke å markere seg på
listene. Noe den absolutt hadde fortjent.
Danny
og Mark var blitt mye tynnere i håret siden sist de
samarbeidet.
Men evnen til å lage fengende musikk var intakt. Basia i midten.
De tre dro også ut
på en større verdensturne sammen, med besøk i U.S.A. Europa og
Japan, men pga. den skuffende interessen for "Matt's Mood"
ble trioen igjen oppløst like etterpå. Basia og Danny tok da opp
igjen sitt mangeårige samarbeid, noe også Mark Reilly og Mark Fisher
gjorde. I 2009 var sistnevnte ute med albumet
"Hifi Bossanova".
I 2012 kom "Hideaway",
som ble gitt ut på det japanske plateselskapet
JVC-Victor.
Innimellom plateutgivelsene opptrådte de på jazzfestivaler rundt om
i verden. i 2014 samarbeidet de med
Jazz Orchestra Of The Concertgebouw.
Mark Reilly
og Mark Fisher
Matt
Bianco billedgalleri (17 bilder):
|