David Justin Hayward:
Født 14. oktober 1946 Swindon, Wiltshire, England
John Charles Lodge:
Født
20. juli 1945 Birmingham, England
Ray Thomas:
Født
29. desember 1941 Stourport-on-Severn, Hereford & Worcs., England
Graeme Edge:
Født 30 mars 1941 Rochester, Staffordshire, England
Michael Pinder:
Født 27 desember 1941 Birmingham, England
Denny
Laine
(Brian Frederick Arthur Hines): Født 29. oktober 1944, Jersey øyene, England
Clint Warwick
(Albert Eccles): Født 25. juni 1945, Birmingham, England Død:
15. mai 2004
Patrick Moraz:
Født 24. juni 1948, Morges, Sveits
Moody Blues var på
slutten av 60-, begynnelsen av 70-tallet noe av det mest spennende som
skjedde innen britisk rock. Med elementer av prog, klassisk,
psykedelia, og mainstream pop. Mellom 1967 og 1972 ga de
ut hele 7 album som alle regnes som klassikere i dag. Flere av dem gikk til
topps på de britiske og amerikanske albumlistene - som et av de abolutt mest populære bandene på den tiden. Noen år tidligere
hadde de startet som et typisk blues-rock band som ble en del av "The
british invation" i U.S.A. Singelen "Go
Now" nådde topp
10 i U.S.A. Mens den gikk til topps i Storbritannia i 1964.
I glansdagene framstod
Moody Blues' musikk som komplisert, seriøs og dyp. Klassiske elementer
ble inkorporert rundt naivt filosoferende tekster om kosmisk balanse.
Harmonisk oppbygd, henimot der perfekte, med trolske stemninger og
mystisisme. Moody Blues fanget den første harsj-generasjonen i sitt
stereofoniske lydspinn. Gradvis fant musikken vei inn i mer almenne og
større ungdomsmiljøer. De traff en universell, tidløs streng med sin
musikk.
Etter en pause mellom
1972 og 1977, har de holdt det gående med en stabil besetning helt fram
til i dag (2015). Deres foreløpig siste album het "December"
og kom ut i 2003. I løpet av årene har de solgt hele 70 millioner
plater.
Historien om
Moody Blues startet i
Birmingham i 1960 da bandet El Riot & the Rebels
ble dannet av
John Lodge (bass og
vokal), Ray
Thomas (orgel og vokal), og Mike Pinder
(orgel og vokal). Bandet bestod ellers av
Bryan 'Bunny' Betteridge,
Ricky Wade,
Bob Sheward og
Micky Heard.
El Riot & the Rebels (credit:
Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Forut for dette hadde de
enkelte medlemmene av bandet vist stor interesse for musikk, og spilt i ulike
band.
Ray Thomas ble født i
idylliske Stourport-on-Severn. Sørvest for Birmingham. Han var i yngre
år elev ved Paget Road Secondary Modern School. Målet var å en gang å
bli ingeniør, som industriell redskapsmaker. Musikk kom inn i livet hans
da han ble med i The Birmingham Youth Choir. Han lærte seg også
tidlig å spille fløyte, etter å ha blitt inspirert av bestefaren som
var en dyktig fløytist.
Ray
Thomas (credit:
Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Da han ble eldre
fortsatte han å synge. Og influert av amerikansk rock, begynte han også
å spille munnspill og orgel. I ungdommen ble han med i flere rockegrupper,
der The Saints & Sinners
og The Ramblers
var de mest
kjente og ambisiøse. Deretter ble han med kompisen Mike Pinder i El Riot
& the Rebels.
Ray
Thomas spilte en stund i bandet The Saints & Sinners.
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Mike Pinder var født i
Birmingham. I oppveksten var også han opptatt av musikk. For ham ble El
Riot & the rebels det første "seriøse" bandet han spilte i,
da han som 19 åring ble med som keyboardist. Han ble med årene
berømt for sine evner på synthesizeren mellotron - som et forbilde for
band som King Crimson,
Barclay
James Harvest og The Strawbs.
Pga. sine modifikasjoner av instrumentet ble den gjerne kalt "Pindertrons". På
starten av 60-tallet jobbet han også hos Streetly Electronics, et firma
som bygde mellotron. Noe som ga ham god innsikt i instrumentets
oppbygning. Mellotron
synthesizeren ble utviklet og bygd i Birmingham - Pinders hjemby.
Mike
Pinder
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
John Lodge som også var
endel av El Riot & the rebels, ble i likhet med Pinder født i Birmingham.
I barne - og ungdomsårene gikk han på Birches Green Junior School,
Central Grammar School, og Birmingham College of Advanced Technology. På
sistnevnte skole studerte han til ingeniør.
En
ung John Lodge (credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Interesse for rock
fikk han etter å ha hørt amerikanske artister som Chuck Berry, Little
Richard og Jerry Lee Lewis. Dessverre hadde han mindre interesse for
Beethoven, noe som førte til at han ble flyttet fra musikklassen over til
sløyd, da han ikke husket fødselsdatoen til den klassiske komponisten, på en prøve de
hadde. Da han var 15 år møtte han Ray Thomas og Mike Pinder,
sammen dannet de nevnte El Riot & the Rebels.
Thomas og Pinder hadde
ønske om å ta med seg bandet, og flytte til London. Men Lodge som
ønsket å gjøre ferdig ingeniørutdanningen sin først, motsatte seg
dette.
El Riot & the
Rebels ble raskt populære i Birmingham-området. Ray Thomas ble kjent for sin
prangende opptreden på konsertene, der han sammen med bandet var kledd i
meksikanske banditt kostymer. Med konfetti i håret. Repertoaret bestod
bla. Gene Vincents "Be bop a Lulu" og
"Say Mama". I
1961 opptrådte på TV, og de ble nevnt i en avisartikkel. De
fikk også sjansen til å spille inn en demo med låtene "Down the
line" og "Blue Moon".
El
Riot & the Rebels i en avisartikkel i 1961.
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
I 1963 var de sammen med
The
Beatles attraksjonen på Tenbury Wells
show.
I 1964 ønsket Ray og
Mike å ta steget videre og bli profesjonelle musikere. Lodge valgte da å
bli igjen i Birmingham for å gjøre ferdig utdanningen sin. Men fordi han
fortsatt ønsket å spille i et band, dannet han
The Carpetbaggers, som i en kort periode var backingbandet til Gene
Vincent. Lodge var også
innom Mark Stuart & the Crestas en kort periode i 1964.
John
Lodges band The Carpetbaggers.
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Etter at Pinder hadde
gjort unna militærtjeneste, startet de to R&B bandet Krew Cats
i mai 1963,
og satte kurs for Tyskland. I en tid der engelske band var
den store attraksjonen der borte. Men det gikk ikke like bra for Krew Cats
som det hadde gått for The Beatles noen år tidligere. Ray Thomas: "We went to Germany and endured the madness and diabolical
(djevelske) living conditions of the Hamburg and Hannover clubs."
Etter å ha brukt
opp pengene sine måtte Pinder og Thomas vende hjem til England og
Birmingham i november samme år.
Deler av turen hjem gikk til fots, da de ikke hadde penger til transport.
Til tross for nedturen i Tyskland var de fortsatt oppsatt på å slå gjennom som musikere.
Thomas og Pinder dannet
i 1964 et nytt band de valgte å kalle M & B
5. Tanken var at de
gjennom det navnet skulle få det lokale bryggeriet Mitchells &
Butlers til å gi dem økonomisk støtte. Dessverre ble det aldri noe av
den avtalen. De endte da opp med Moody Blues, slik at de kunne beholde
initialene sine. I en kort periode het de Moody Blues 5: "After
discovering we were all moody, we settled on becoming The Moody Blues
5."
Men å gjøre seg
bemerket i Birmingham var ikke enkelt, med ca. 250 band som kjempet om de
samme spillejobbene, der halvparten trodde de var
Cliff Richard & The Shadows,
mens den andre halvdelen trodde de var The
Beatles.
De bestemte seg da for
å samle noen av de beste rockemusikerne fra Birmingham området, i et
forsøk på å kjempe seg fram mot toppen. Denny Laine hadde fram til da
vært med i Denny Laine & the
Diplomats, hvor også
Roy Wood og Bev Bevans (senere
E.L.O.)
var med. Laine ble fra da av vokalist i bandet, mens Ray Thomas gikk over til
å kore. Clint
Warwick hadde spilt i flere band forut. Bla.
Danny King & the Dukes og
Rainbows. Og var en populær musiker i området. Han ble som bassist i
bandet.
Denny
Laine & the Diplomats (credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk) Som
5. medlem av bandet fikk de med seg Graeme Edge
(trommer). Han kom fra
en musikalsk familie, der moren hadde spilt piano på flere stumfilmer.
Faren og bestefaren hadde bakgrunn fra engelsk musichall. På skolen fant han i
motsetning til sine jevnaldrende stor glede i dikt og lyrikk. Det var noe
med rytmen i ordene og poesien han likte. Forbildene ble etter hvert
Shakespeare og T.S.
Eliot.
En
ung Graeme Edge
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Fra
han var liten av var Graeme interessert i musikk, men hans første erfaring med
musikkbransjen var som manager for The Blue Rhythm
band. Graeme Edge: "They elected me (valgte meg) because my house was the only one large
enough to accomodate their equipment.
Graeme
havnet bak
trommene først da trommisen i bandet ga seg, og de trengte en til å
steppe inn til en ny trommeslager ble funnet. Han kjøpte seg da et
trommesett som han øvde på. Senere ble han med på trommer i bandet
Gerrry Levene & the Avengers. Disse spilte inn singelen
"Dr.
Feelgood / It's driving me wild", og opptrådte også på TV.
I ungdommen var han også innom band som The
Silhouettes og
Ivor Delmar Jazz Quintet.
Gerrry
Levene & the Avengers hvor Graeme Edge var med.
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Deretter
dannet Graeme bandet R&B preachers sammen med nevnte Laine og Warwick.
Det var mens de alle tre var opptatt med dette bandet at de ble hentet til M&B 5/Moody Blues av Thomas og
Pinder.
Graeme
kjente Ray Thomas fra før, ettersom de begge hadde sunget i koret
Birmingham's Youth Choir, på midten av 50-tallet.
Moody
betyr nedtrykt, mutt. Og det
var akkurat slik bandet følte det selv i årene som fulgte. Justin
Hayyward sa mange år senere at han ikke smilte før i 1978. De var så
innbitt på å lykkes og slå gjennom, at noe av gleden ved musikken
forsvant på veien.
Thomas, Pinder, Warwick,
Laine og Edge fikk sin debut i mai 1964, i hjembyen Birmingham. Deretter dro de ut på turne i
England, en turne som
brakte dem til Marquee Club i London. Denne konserten resulterte i en
platekontrakt med Decca
records. Deres
manager på den tiden var Tony
Secunda.
Bandets
første plate var en 10" med låtene "Steal your heart away",
Lose your money", "Can't nobody love me" og
"You
better move on",
som ble gitt ut 4. september 1964. Deretter ble "Lose your money" og "Steal
your heart away" gitt ut som singel sammen. Men til tross for at Decca
promoterte singelen, ble den ikke noen større hit i Storbritannia. Deretter dro
bandet ut på en større turne igjen, som support for Chuck
Berry.
Den
første utgaven av Moody Blues. Fra venstre :
Mike Pinder, Denny
Laine, Clint Warwick, Graeme Edge, og Ray Thomas.
Bedre
gikk det med deres neste singel, som var en coverversjon av Bessie Banks
"Go Now". Etter en god opptreden på BBCs populære TV program
Top of the Pops
gikk den til
topps på den britiske singellisten i desember 1964, med 250.000 solgte
eksemplarer i Storbritannia alene. De fikk den gode nyheten
midt under turneen. Senere ble låta en topp 10 hit i U.S.A. og starten
på en suksessrik tid der borte.
Historien
vil ha det til at Paul
McCartney
som kjørte på motorveien et sted i England, måtte stoppe bilen da han
første gang hørte låta. Totalt svimeslått av det som sivet ut av
radioen
I
1965 dro Moody Blues på turne sammen med The Beatles. Dette ble starten på et
godt vennskap mellom de to bandene. Paul
McCartney likte bandet så godt at han tilbød dem en låt han
nettopp hadde skrevet. Men etter å ha laget en demo av låta, valgte
Moody Blues å droppe den. Den ble senere kjent som "Those were the
days" - en nr. 1 hit for
Mary Hopkin i
1968. Særlig McCartney og Laine ble
gode venner. Senere slo de seg sammen i Wings.
John Lennon og
Mike Pinder
ble også gode venner, og samarbeidet senere på "Imagine" med
Lennon.
The
Beatles og Moody Blues ble raskt gode venner.
(credit:
Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Etter
at turneen var ferdig dro bandet til Paris, Frankrike for å spille inn
noen nye låter. Bla. den vakre "Boulevard de la Madelaine", som
dessverre ikke nådde opp på listene da den senere ble gitt ut på
singel.
i
1965 ble det gitt ut flere singler i et forsøk på å følge opp
suksessen med "Go Now". Men det beste de oppnådde var 33. plass
med "I don't want to go on without you", og 22. plass med
"From the bottom of my heart". Bedre gikk det med
EPen "Moody
Blues" som de ga ut
i juni 1965, som inneholdt låtene "Go Now/Lose Your
Money / I Don't
Want To Go On Without You / Steal Your Heart Away". Den nådde 12.
plass i Storbritannia.
23.
juli 1965 ble Moody Blues' debutalbum
gitt ut - i to versjoner. I
Storbritannia het plata "Magnficent Moodies", mens i U.S.A. kalte de den "Go Now".
Låtvalget på platene var heller ikke det samme. I tillegg var det gjort
noen justeringer på lyden for å få det til å høres ut som stereo.
Singlene "From the bottom of my heart" og "I don't want to
go on without you" var kun tilgjengelig på den amerikanske
utgaven.
Den
amerikanske utgaven av debutplata.
Platene
viste på en fin måte hvor Moody Blues befant seg musikalsk på denne
tiden, med klare referanser til R&B. Ikke ulikt det Rolling Stones
gjorde på samme tid, og fjernt fra det lydbildet de kom til å få
noen år senere. Mike Pinder hadde heller ikke tatt i bruk mellotron på
denne tiden, instrumentet som han og bandet kom til å gjøre seg
bemerket med senere. Likefullt viste han solide evner på piano og orgel
på debutalbumet.
"Magnificent
Moodies" / "Go Now" hadde også innslag av britisk folk, en sjanger Denny Laine hadde stor
sans for.
Dessverre
ble ikke plata noen suksess verken i U.S.A. eller i Storbritannia da den kom ut,
noe
som gjorde at flere av medlemmene begynte å miste troen på bandet. Pga.
den synkende interessen for bandet måtte de også godta mindre betaling for
spillejobbene de gjorde. Beatles manager Brian Epstein tok over styringen
av Moody Blues i 1966, uten at det hjalp noe på interessen for bandet.
Framtidsutsiktene var dystre. Grame Edge: "We
were tagged one-hit-wonders. We had nine months of glory and then went
back to 50 pound a night on the road".
I juni valgte Clint
Eastwick å slutte i bandet. I tillegg til manglende suksess, var årsaken
til hans avgang at han
mislikte å turnere, og heller ønsket å tilbringe
mer tid med familien, valgte da å gå tilbake til sin gamle jobb som
snekker. Han var borte fra musikkbusinessen i 35 år, helt til han dukket opp
igjen i 2000. Han turnerte en periode, med bla. en opptreden i Royal
Albert Hall.
I 2002 ga
Warwick ut singelen
"My Life The Waltz".
Dessverre døde han i 2004, i en alder av 63 år.
En
eldre, og en yngre utgave av Clint Warwick.
Warwick
ble erstattet av Rod Clark, men i oktober valgte han å slutte i bandet. I
november valgte også vokalist Denny Laine å slutte i Moody Blues. I
stedet startet han sitt eget band, kalt
Electric String Band med
seg selv på gitar og vokal. Senere fulgte band som Balls
og Ginger Baker's Air
Force. Sistnevntes selvtitulerte album ble i 1970 en suksess i både Storbritannia og U.S.A.
Men mer enn noe vil Laine huskes for tiden i Paul McCartneys band Wings.
Sammen med Paul og Linda McCartney
utgjorde han ryggraden i bandet gjennom
9 år. Wings var et av 70-tallets mestselgende band, med flere
nr. 1 album både i Storbritannia, U.S.A. (og Norge). I tiden etter Wings har
Laine gitt ut flere soloplater.
Denny
Laine til venstre i videoen til "Mull of Kintyre: Wings.
En av
de store suksessene på 70-tallet.
Den
siste singelen Moody Blues ga ut med Warwick og Laine som medlemmer, var "Life's not
life" som ble
gitt ut i januar 1967.
Med Laine og Warwick ute av bandet var det duket for et
'comeback' for John Lodge (som hadde spilt med Thomas og Pinder
i El Riot & the Rebels), i november 1966. Faktisk var det mødrene til han og Ray
Thomas som gjorde bandet oppmerksom på at John var ferdig med
skolegangen, og nå ønsket å spille sammen med Ray og Mike igjen.
i en kort periode mellom Warwick og Lodge, var det en Rod
Clarke som spilte bass
i bandet.
Bandet
trengte også en ny vokalist til å fylle tomrommet etter Laine.
Valget falt da på en relativt ukjent sanger ved navn Justin
Hayward. Han
hadde fram til da gått i 'læra' hos 60-talls helten Marty
Wilde og hans kone Joyce. Sammen hadde de kalt seg The Wilde Three. Han
hadde også gitt ut noen oppløftende singler i "London is behind me"
og "I can't face the world without you",
i eget navn før han
ble med i Moody Blues.
The
Wild Three med Justin Hayward, Joyce & Marty Wilde.
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
I
utgangspunktet var det The
Animals Hayward ønsket
å bli med i. Så han
sendte en av sine låter til Eric Burdon med forespørsel om å få bli
med i bandet. Men de hadde ikke bruk for flere medlemmer, så Burdon
sendte forespørselen videre til Mike Pinder, sommeren 1966. Pinder var
positiv til Hayward, ikke minst etter å ha hørt hans "London is behind me".
Og ikke
lenge etter var Hayward medlem av Moody Blues. Og den klassiske
besetningen med Pinder, Edge, Thomas, Lodge og Hayward var etablert.
Hayward kom til bli en svært viktig person i Moody Blues. Da han sang, var
bandets ansikt utad, og den som skrev mange av bandets mest kjente låter.
Slik som "Nights in white satin", "Tuesday afternoon",
"Question", "Lovely to see you" og "Voices in the
sky" m.fl.
De
5 medlemmene kom etter hvert til å jobbe godt sammen, ikke minst fordi de
hadde ulike styrker. Pinder var interessert i tekniske instrumenter, og
omga seg med en viss mystikk. John Lodge var rockeren i bandet, Graeme
Edge var poeten, Ray Thomas den lekne humørfylte, mens Justin Hayward var
den romantiske. Både Thomas og Hayward var inspirert av engelsk folk.
Musikken de etter hvert skapte var en fusjon av medlemmenes ulike musikalske
tilhørighet.
Justin
Hayward var opprinnelig fra Swindon, Wiltshire. Et stykke vest for London.
Her vokste han opp i 2. etasje i besteforeldrenes hus. I 5 års alderen
fant han gleden i det å synge. Da han var 6 oppdaget han en
spennende verden i form av platesamlingen til bestefaren. Med alle hans 78
plater fra 30- og 40-tallet.
En ung
Justin Hayward, som i tillegg til å være interessert i musikk,
også var flink på skolen.
(credit: Tony Brown www.themoodyblues.co.uk)
Da
han var 9 kunne han spille både på piano og ukulele. Og da han var 10
fikk han sin første gitar. I årene som fulgte spilte han i en lang rekke
band: The Woodpeckers, The Satellites, The Off-beats, og All things
bright. I de to sistnevnte bandene livnærte Justin seg som musiker,
der de reiste rundt i Vest-England og holdt konserter på slutten av
60-tallet.
Justin Hayward som medlem av Offbeats
Den
første tiden som medlem av Moody Blues var ikke enkel for Justin. Bandet
fortsatte å slite med å få spillejobber, slik at han måtte flytte hjem
til moren og faren i Swindon, for å kunne livnære seg. Justin: "There was
no money and no gigs, a real struggle."
Den
klassiske besetnigen av Moody Blues. med Justin Hayward,
Graeme Edge,
Ray Thomas, Mike Pinder og John Lodge
Høsten 1966 dro de 5
til Belgia for å gjøre spillejobber, og for å diskutere hvilken retning
det 'nye' bandet skulle
ta. De gjorde også noen konserter i Glastonbury, vest i England.
Justin: "It felt different from that moment." De fikk også en ny agent
som booket dem inn på festivaler og psykedeliske klubber, noe som
påvirket valget av musikkstil.
De 5 ble raskt enige om at de ikke skulle gjøre noe som kunne
minne om "Go Now", men heller utvikle sin egen stil.
Justin: "We had to do something drastic, so we decided, one night in
the van, just to do our own material."
På
denne tiden lyttet de endel til Tamla Motown, James Brown, Curtis Mayfield
og The Four Tops,
og lot seg inspirere av de. Man fokuserte på
melodien, og på vokalharmoniene. De var også fascinert av albumet
"The Zodiac" med
bandet Cosmic sounds.
En plate som Justin regner blant røttene til psykedelia bevegelsen.
Justin, John, Ray og Mike oppdaget
også at de sammen skapte en helt unik sound når de sang sammen, noe de
ønsket å bruke som et element på låtene de skrev.
Da de var tilbake i
England laget de demoer av noen låter de hadde skrevet. Den Justin
Haywards skrevne "Fly me high"
var den første låta de spilte inn som viste bandets nye stil, med
vokalharmonier. Den ble også den første singelen de ga ut, i mai 1967.
Deretter fulgte "Love & Beauty"
- begge gitt ut på Decca.
Ingen av disse ble imidlertid med på det neste albumet.
Singelen
"Fly me High" fra mai 1967, den første plata hvor Justin
Hayward og John Lodge deltok.
Opptakten til albumet
"Days of future Passed" var noen innspillinger bandet gjorde for
BBC. Bla. "Nigths
in white satin". Låta ble skrevet av Justin en kveld han hadde
vært ute og spilt. Han tok opp en 12 strengers gitar
som han holdt på å reparere for noen, og klimpret litt. Og like etter
hadde han ideen til låta. Da han spilte den for de andre, var ikke
reaksjonen overstrømmende. Men etter at Mike Pinder la på et passende
arrangement med mellotron synthesizeren sin, fikk de andre øynene opp for
låtas kvaliterer. Og da den var ferdig
innspilt, skjønte bandet at de hadde laget noe helt spesielt.
Deretter fulgte en
invitasjon fra Decca om å lage en ny versjon av Dvoraks "New world
symphony" - et berømt klassisk verk. I en tid der stereo album ennå
ikke var vanlig, ønsket selskapet at de skulle lage en rock versjon av
verket, for å vise at stereo også kunne være interessant for de som
likte den type musikk. Decca ønsket å skape et 'Deram sound'. Moody Blues ble deretter sendt i et
studio hos Decca, mens London
Festival Orchestra var i et annet.
Men bandet hadde
helt andre planer for
innspillingen. I stedet for å lage en ny versjon av Dvoraks verk, ønsket
de å spille inn sine egne låter. Og etter litt
bearbeiding av Decca fikk de gjennomslag for planene sine. Peter Knight
som var satt til å orkestrere Dvoraks verk, endte i stedet opp med å
legge strykere på bandets låter, med hjelp fra London
Festival Orchestra. Noe som gjorde "Days of future
Passed" til en av de første symfoniske rockealbumene som er laget.
De fikk også overtalt
Decca til å la bandet disponere studioet 24 timer i døgnet, slik at
de kunne rigge opp utstyret sitt. Dette innbefattet en mellotron
synthesizer som Pinder hadde kjøpt. Pinder hadde erfaring med
instrumentet fra tiden da han selv laget dem.
Mellotron,
slik den kunne se ut i 1967.
Mellotronen gjorde at at
man kunne sample hva som helst. Til og med et orkester, og så kjøre det
i looper på 7 sekunder. Men den var en uforutsigbar maskin som ikke
alltid gjorde det den fikk beskjed om. Størst problem fikk bandet da de
etter hvert dro på turne til U.S.A. der strøm spenningen var mer ustabil
enn i England. Konserten kunne gjerne være ferdig før de fikk igang
maskinen.
Moody Blues brukte ikke mer enn 3 dager i studio for å gjøre ferdig sin
del av platen. Deretter brukte London festival orchestra 2 dager på å
legge på strykerarrangement. Justin: "Days of future passed" was done
in 5 days. We recorded our stuff in three days and then Decca's London
festival orchestra came in."
"Days of future
passed" ble laget som en temaplate, der døgnets tider var
utgangspunkt for tekstene de skrev. Justin: "It was a psychedelic story
loosely based around the idea of a day-in-the-life of one guy, so we
started of with "Another
morning" through to "Nights
in white satin"."
Plata ble også spilt inn som en låt.
Dvs. det var ikke noe pause mellom låtene. Det ene temaet gikk over i det
andre, noe som gjorde det vanskelig for radiostasjonene å spille enkeltlåter fra
plata. I tillegg var de for lange. Moody Blues hevder selv at
gjennombruddet i U.S.A. skyldtes at en DJ i Seattle, U.S.A. satte på "Nights
in white satin", da det var den lengste låta han hadde tilgjengelig
(6. minutt). Slik at han kunne gå ut og ta seg en røyk mens låta stod
på.
"Days of future passed"
ble produsert av
Tony Clarke. En mann som hadde visjoner for bandet, og som kom til å bety
like mye for Moody Blues som George Martin gjorde for The Beatles på den
tiden. Han ble ofte kalt den 6. Moody. Clarke kom til å produsere alle
bandets album fram til 1979.
|
|
|
|
|
Produsent
Tony Clarke. Bandets "6. medlem". |
|
Et lite
avbrekk i innspillingen av "Days of future Passed". |
"Days of future
passed" dannet grunnlaget for bandets musikalske stil på de neste 6
albumene. Med symfonisk rock, vokalharmonier, og mellotron. Det ble
også den første plata der Graeme Edges evner som dikter ble tatt ibruk.
Hans "Morning Glory" og "Late Lament" skapte
høytidsstemning med sine filosofiske betraktninger, som passet til de symfoniske låtene. Likefullt bidro
lyrikken hans til at enkelte kritikere hevdet at Moody Blues' musikk var for
pretensiøs. Edge selv hadde tenkt at lyrikken skulle brukes som
utgangspunkt for tekstene
til låtene de skrev. Men Clarke syntes de var fine som de var, og ønsket
heller å bruke dem som dikt. Også albumtittelen "Days of future
Passed" ble ansett som pretensiøs av enkelte.
"Days of future
passed" fra 1967
"Nights in white
satin" ble gitt ut som singel i desember 1967. Den ble en liten hit
med en 19. plass i Storbritannia. (2. plass i Nederland). Noe som kanskje ikke var så skuffende med
tanke på at den var en 6 minutt lang ballade. I U.S.A. ble "Tuesday
afternoon" gitt ut som singel, med 24. plass som resultat.
"Nights in white satin" ble ikke en hit i Statene før i 1972.
Albumet "Days of future
passed" ble gitt ut i
desember 1967, og like etterpå dro de til Cannes for å opptre på
MIDEM song festival.
De fikk også sjansen til å opptre her, ettersom
The Supremes som
egentlig skulle spille hadde trukket seg. De framførte "Nights in White
satin" til ekstatisk respons fra det franske publikummet. Og noen uker
etter var singelen nr.1 i Frankrike. Den holdt seg på toppen av singellisten
i hele 11 uker.
I
januar fikk albumet "Days
of Future Passed" sin høyeste plassering i Storbritannia med
en 27. plass. Selv om ikke dette var så imponerende, bidro plasseringene
til at folk ble oppmerksom på dette bandet med de symfoniske platene. For
mange som hadde likt "Sgt.
Peppers" med The Beatles, ble dette en naturlig fortsettelse. I
1972 ble albumet gitt ut pånytt i U.S.A. Da med en 3. plass på Billboard
som resultat, og en 2.plass for "Nights in white satin". Til
sammen
lå albumet på Billboards albumliste i 2 år. Noe som få andre har klart.
Singelen
"Nights in white satin"
Etter albumutgivelsen
fulgte en turne. Deretter bar det tilbake til studio for å spille inn et
nytt album. Mange av låtene de kom til å bruke var skrevet på samme tid
som låtene på "Days of future passed". Til tross for at Decca
etter hvert hadde blitt positiv til den
forrige plata, var de ikke villig til å la dem bruke et helt orkester denne
gangen. Moody Blues så ikke på det som noe problem, da de fant ut at de
like godt kunne spille alle instrumentene selv. Det ble brukt hele 33
ulike instrumenter på den nye plata. Ray Thomas og de andre så på innspillingen
som en lek, der de ønsket å utforske alle mulige slags instrumenter.
Blåseinstrumentene var det Thomas som måtte lære seg. Bla. en obo. De
andre gikk på puben mens han satt igjen i studioet for å finne ut
hvordan oboen fungerte. Da de kom tilbake en time senere blødde han fra
leppene (av all blåsingen), men han kunne spille instrumentet. Også
indisk sitar ble brukt på plata, noe som ga "In search of the lost
chord" et litt eksotisk preg.
George Harrison fra The Beatles hadde
vist instrumentet til Hayward, som deretter lærte seg å spille på det.
Mellotron ble brukt i
større grad på dette albumet enn det foregående, som en erstatning for
det symfoniske orkesteret.
Mye av
tiden i
studio gikk med til å utforske de ulike instrumentene.
Tittelen "In search
of the lost chord" handlet om at bandet prøvde å finne ut av de
ulike instrumentenes toner. Og det å finne seg selv i jungelen av instrumenter.
På samme tid som de spilte inn plata, var de som så mange andre på
denne tiden opphengt i hallusinerende stoffer, deriblant LSD. Ray Thomas' "Legend
of a Mind" var en slags hyllest til Timothy
Leary. Leary underviste i
psykologi ved Harvard universitetet i U.S.A. og gjorde seg kjent for sine
eksperimenter med LSD. Først på fanger, deretter på seg selv og studentene.
"Legend of a mind" kan muligens sees i sammenheng med The
Beatles' "Lucy in the sky with diamond". Også The Beatles
hyllet Leary i låta "Something".
Moody Blues omtalte
"In search
of the lost chord"
som en 'ekspedisjon', der ferden gikk gjennom tanken, bevisstheten, og ut
i det beåndede kosmos. Noe som ble uttrykt i Mike Pinders låt "The
Best Way to Travel":
"It's all a dream. Light passing by on the screen. And there's you
and I on the beam. Speeding through the universe. Thinking is the best way
to travel".
Mike Pinder skrev også
den indisk inspirerte
"Om" som
avsluttet plata. Ordet 'Om' som ble gjentatt flere ganger gjennom låta,
henspilte på ordet Aum
- en hellig mantra
i hinduistisk,
Jain og buddhistisk
religion.
Bandet boblet over av
gode ideer og flotte låter på denne tiden. Og låtmaterialet de hadde
tilgjengelig til denne plata var imponerende. Det illustreres muligens
best med den utrolig vakre "Gimme a little something"
skrevet av John Lodge, som ikke ble funnet verdig en plass på plata. Den
ble senere å finne på
"Caught live+5".
Bandet fikk overtalt
Decca sjef Sir Edward Lewis
til å la dem bruke studio 1 døgnet rundt i
en måned, slik at de hele tiden hadde alle instrumentene tilgjengelig. I
og med at studioet stod tomt for det meste av tiden likevel.
Fra
tiden da albumet "In search of the lost chord" ble spilt
inn.
Den rolige "Voices
in the sky" skrevet av Hayward, og glad/tempolåta "Ride my
see-saw" ble gitt ut som singler fra plata høsten 1968. Begge ble
mindre hitèr i Storbritannia. I U.S.A. ble det 61. plass for sistnevnte.
Albumet ble lagt ut for
salg i butikkene
i august 1968, og ble raskt en storselger. Den endte tilslutt på en 5.
plass i Storbritannia. Noe som må kunne sees på som bandets endelige gjennombrudd
i hjemlandet. I U.S.A. ble det 23. plass.
Etter
suksessen med "In search of the lost chord" ble det mange
TV opptredener for bandet. Nærmest ser vi Mike Pinder på orgel.
Suksessen med "In
search of the lost Chord" gjorde bandet svært motivert til å gå i studio
for å spille inn
det neste. At så mange var interessert i å høre Moodies' musikk, var som
en drøm for dem. Og de drømte om å lage mer musikk som folk ble
begeistret for. Derfor ble tittelen på albumet "On the
Threshold of a dream"
(på terskelen av en drøm). Dette navnet betydde også inngangsporten til
en religiøs og psykedelisk verden. Mike, Ray og Graeme var på denne tiden opptatt av
transcendental meditasjon, og ønsket å gjenskape noe av den følelsen
det ga dem på albumet.
Selv om Decca var
positiv til bandets ideer, måtte bandet stadig krangle med dem om ulike ting.
Studiotid, investering i nytt studioutstyr, og krav om å få gi ut
platene sine med utbrettbart cover, med en liten bok (booklet) inni. Decca
syntes dette var dyrt og unødvendig, mens Moody Blues syntes det var en
viktig del av musikkopplevelsen.
Coveret til plata ble
laget av Phil Travers. En mann som laget illustrasjonene til alle bandets
plater mellom 1967 og 1972. De forseggjorte coverne var en viktig del av
bandets kunstneriske uttrykk.
"On the Threshold of a dream"
ble mer
kompleks enn de foregående, da bandet tok seg god tid til å spille inn
plata. Uten å bli "distrahert" av spillejobber, slik de hadde
blitt på de tidligere platene. Plata hadde også flere partier der Graeme
Edge kom med sine filosofiske betraktninger, ikke minst i "In the
beginning" som innleder plata. Pinder hadde en fascinerende reise
i psykedelia i den keyboard-dominerte instrumental låta "The
Voyager".
Både "Lovely to
see you", "Dear Diary"
og "Never comes the day"
ble gitt ut på singel, uten at de nådde opp noe sted. Bedre gikk det med
albumet da det kom i butikkene i mai 1969. Den ble bandet første
topplassering på den britiske albumlisten (i to uker). I U.S.A. ble det 20. plass,
mens i Norge fikk de sin første plassering på VG lista med denne (12.
plass).
John Lodge,
Mike Pinder, Justin Hayward, Ray Thomas og Graeme Edge
Deretter dro bandet ut
på en større turne som bla. innbefattet Tsjekkoslovakia. Bandet var der
på samme tid som de russiske tanksene rullet inn. Noe som gjorde det
nødvendig for dem å komme seg raskt ut. I U.S.A. gjorde de en suksessrik
turne sammen med Cream,
noe som betydde at et stort antall mennesker fikk
sjansen til å se og høre dem. Interessen fra U.S.A. ble bare større og
større. Og den dannet også grunnlaget for suksessen de opplevde i mange
andre land. Da U.S.A. og Billboard ble fulgt av musikkfans fra alle deler
av verden. Også av ungdom i Sovjetunionen.
Før sitt neste album
dannet bandet sitt eget selskap kalt
Threshold. Krangelen med Decca om trivielle
ting som enkelt eller dobbelt albumcover gjorde at de ønsket å ha
større kontroll på det kunstneriske. Og heller presentere en ferdig
pakke når de hadde spilt inn plata, og så presentere den for Decca. Også
Decca syntes dette var greit, da de ikke var vant til å forholde seg til
slike band som Moody Blues.
De fikk også en Tom
Hedley til å bygge et eget studio for dem. Et
'state of the
art' studio de ønsket at andre artister også skulle få bruke. Bla.
bygde de veggene slik at de ikke reflekterte lyden, men heller
"samlet den opp" bak noen laken de hengte opp. De investerte
også i flyttbare lydsystemer som de kunne dra på turne med. Når de ikke
brukte det selv, leide de det ut til andre band.
Dette
bildet fra inlayet beskrev dårlig det pompøse soundet som var
å finne på
"To our Children's Children's Children".
"To our children's
children's children" ble spilt inn i løpet av tre måneder sommeren
1969. Og som de foregående platene var dette nok en storslått
produksjon, med mange overdubbinger, og mange lydspor, noe som ga et
detaljrikt lydbilde. Bandet foretrakk å bruke lydteknikere med klassisk
bakgrunn framfor de som laget rockeplater, da de mente de hadde bedre
utstyr tilgjengelig til å skape et klart og vakkert lydbilde.
Som tema for platen
hadde de denne gang valgt en reise i verdensrommet. Inspirert av den
kommende månelandingen (20. juli 1969). Ideen til temaet var det
produsent Tony Clarke som hadde. Han hadde lenge drømt om å lage en slik
plate. Man gjorde seg filosofiske betraktninger om hva man kom til å
møte, og hva man ville miste på veien under en slik reise. Justin: "We
were hoping to release it to coincide (stemme overens) with the first
man landing on the moon, but we didn't make the date. It was our
contribution to the space race! Musically, it was at the height of our
intricate, self-absorbed period."
De tenkte
også at albumet skulle stå som et dokument over bandets tanker og ideer
på den tiden månelandingen fant sted. Og at den så ville bli
forsegler i flere hundre år, for deretter å bli funnet igjen av mennesker
en gang i framtiden (derav tittelen
"To our children's
children's children").
Om temaet var
storslått, var ikke starten på plata mindre pompøs. "Higher &
Higher" skulle forestille selve utskytingen av måneraketten. For at
lyden av utskytingen skulle høres troverdig ut hadde de fått sendt over
en kassett med lyden av en tidligere utskyting fra NASA. Men de syntes det hørtes mer ut
som en dampbåt, så de bestemte seg for å lage lyden av en rakett selv.
Men de fleste av låtene
var langt mer lavmælt og melodiøse enn temaet kanskje skulle tilsi.
"Eyes of a child", "I never thought 'd live to be a hundred",
"Candle of Life" og "Watching and waiting" var alle flotte låter i beste
Moody Blues tradisjon. "Eyes of a child" og "Watching and
waiting" ble gitt ut på singel, uten noen suksess. Folk rundt dem
hadde lenge mast om at de burde skrive en ny "Nights in white satin"
for å få en stor hit. Men det var ikke så enkelt. I "Watching and
waiting" trodde de at de hadde klart det. Men den solgte nesten
ingenting da den ble gitt ut på singel.
"Watching and
waiting" singelen slo ikke an dessverre.
Mye bedre gikk det med
albumet da det ble gitt ut i desember 1969. Den nådde en fin 2. plass i Storbritannia, og viste nok en gang at Moody Blues var et albumband og ikke et
singelband, slik de fleste andre var på den tiden. I U.S.A. ble det 14.
plass.
12. desember 1969
opptrådte bandet i prestisjefylte Royal Albert
Hall. Konserten ble
svært vellykket, og har senere blitt gjort tilgjengelig på albumet
"Caught Live + 5". Merkelig nok var "Gypsy"
den eneste låta
de spilte fra den da nylig utgitte "To our children's Children's
Children". Årsaken til det er mest sannsynlig at de andre låtene
på plata var for komplekse og studiopreget til å kunne framføres live.
Mens den gitardrevne "Gypsy" var bedre egnet.
Etter utgivelsen av det
albumet dro bandet ut på en større turne. Ifølge bandet selv var de
alltid på reisefot på denne tiden. De erfarte da at mange av
låtene deres var vanskelig å gjenskape på scenen, pga. kompleksiteten,
og de mange instrumentene.
Så da de skulle i gang
med innspillingen av "A
Question of balance" bestemte de seg for
å lage låtene slik at de kunne gjenskape dem på en scene. Justin: "We
went back to music that was very playable on stage."
Samtidig var
de inspirert av nye band som Free, Led Zeppelin
og Deep
Purple, som hadde
et mye røffere lydbilde enn det som hadde vært vanlig fram til da. Dette
var lettest å høre på "Question", som var den mest rockete
låta bandet hadde spilt inn etter at de endret besetning.
"Question"
var skrevet
av Justin Hayward. Han skrev den en lørdag, og spilte den inn på søndag neste
dag. En rett fram gitarlåt med noe bruk av ekko. Den viste også at
bandet i større grad ønsket å ta del i den politiske debatten, påvirket av amerikanernes Vietnam krig og franskmennenes
studentopprør i 1968. Justin: "The song is about the anti-war movement
which we seemed to be involved in."
Bandet prøvde å få et
perspektiv på forandringene de så rundt seg. "A Question of balance"
var deres balansering av ulike synspunkt og holdninger.
Bandet ønsket et
mer direkte lydbilde på denne plata, uten de "flytende"
arrangementene de hadde gjort seg kjent gjennom. Men for lytteren vil det nok være vanskelig å skille den fra de foregående
albumene stilmessig. En av platas beste spor "And the
Tide Rushes In" ble skrevet av Ray Thomas etter en krangel med kona
Gillian Jary (de ble skilt i 1981).
Men det er "Question"
som først og fremst vil bli husket fra "A Question of balance"
- som bandets mest
solgte singel noensinne. Med 2. plass i Storbritannia, 21. plass i U.S.A. 1.
plass i Nederland og 9. plass i Tyskland, for å nevne noen plasseringer.
Låta har også blitt covret av mange artister i årene etter. Den vakre
og filosofiske "Melancholy Man"
ble også gitt ut på singel fra
albumet, uten å være i nærheten når det gjaldt plasseringer.
Albumet "A Question
of balance" kom ut i august 1970, og gikk rett til topps på den
britiske albumlisten, der den holdt seg som nummer 1 i 3 uker. I U.S.A. ble det en sterk 3. plass, mens i Norge fikk de
en 5. plass på VG-lista. Det høyeste de noensinne kom med et album her
til lands. Moody Blues var nå et av de absolutt største innen rocken.
I 1970
var Moody Blues et av de mestselgende bandene i verden.
Og det merket de da de
var ute på turne. Tidligere reiste de rundt i en Ford Transit og
opptrådt for 60 mennesker. I 1970 leide de sitt eget fly og opptrådte
for 100.000 mennesker. De merket også at oppvartningen de fikk bak scenen
var bedre enn tidligere. 1970 turneen startet i Sutton Coldfield i
England, i mars. Deretter dro de over til U.S.A., der de gjorde 9
konserter fram til 5. april. Etter det fulgte konserter i Frankrike og
England. Bla. Isle of Wight
festivalen og Bath festivalen. I september var de tilbake i U.S.A. med
flere konserter. I oktober stod Nederland og Tyskland for tur. Som
oppvarmingsband hadde de ukjente Hotlegs.
Litt senere kom de til å endre navn til
10CC og bli et av de
største bandene i verden på 70-tallet. Turneen med Moody Blues ble deres
første erfaring med det å stå på en scene.
På samme tid som de
spilte inn plater og opptrådte, var Moody Blues også opptatt med å produsere
artister som Timon, Nicky James, Sue Vickers og
Asgard, på sitt eget
selskap Threshold.
Bandet var svært
produktivt på denne tiden, for ikke lenge etter den forrige utgivelsen
var de tilbake i studio for å spille inn et nytt album kalt "Every
good boy deserves favour". Og denne gang tok de et steg tilbake på
den måten at de igjen valgte å lage et teknisk avansert album. Ikke
minst fordi de her tok i bruk nok et syntetisk instrument, kalt moog. De
tyske synthesizer pionerene Kraftwerk
kom til å gjøre moog synthesizeren til et allment begrep etter suksessen
med "Autobahn"
noen år senere. Ikke bare tok Moody Blues i bruk moog, men de kreerte
også en elektronisk tromme, med sitt eget frontpanel, som en forløper
til synthtrommene som kom på slutten av 70-tallet. Trommene ble skapt
av Graeme Edge i samarbeid med en professor i elektronikk ved Sussex
university. De fungerte bra i studio, men når de var ute og turnerte
viste de seg å være for følsomme.
Temaet for denne plata
var intet mindre enn musikkens historie. Progresjon var et ord de
brukte i den sammenhengen. Ray Thomas bidro med en svært personlig låt på
denne plata også, i "Emily's song" som han skrev til sin
datter. Navnet
"Every good boy deserves favour" var et internt uttrykk de
brukte når de stemte gitarene sine. Justin: "The title is how people
remember to learn the sonic scales, a finger exercise. It's repeated
over and over again."
Selv om "Question"
hadde vært en stor singelhit på den forrige plata, valgte bandet å droppe singelutgivelser fra "Every
good boy deserves favour",
for å markere at de først og fremst var et albumband.
Singler var uansett litt ut på denne tiden. Ihvertfall i U.S.A. som nå
var blitt bandets viktigste marked. Der spilte radiostasjonene gjerne 7- 8
minutt lange albumlåter. Men om de skulle gitt ut en singel ville det
garantert vært den gitarbaserte og fengende "The Story in your eyes",
som i tillegg hadde en fascinerende tekst.
Salgmessig gikk det
veldig bra med "Every good boy deserves favour". 1.
plass i Storbritannia, 2. plass i U.S.A. og 5. plass i Norge var nok et bevis
på bandets store popularitet. Mange har framholdt plata som den beste de
ga ut.
I mai 1972 midt mellom
to studioalbum, ga de ut singelen "Isn't
Life strange" - en av
bandets beste låter. Med sin brytning mellom det lavmælte
åpningspartiet, over i det storslåtte mellompartiet, som ga
assosiasjoner til hippie tiden.
John Lodge hadde ideen til låta en
torsdag i mai da
han satt i et middagsselskap sammen med noen venner. Han forlot bordet for
kunne spille låta på pianoet. Dagen etter gjorde han vokalen til låta
sammen med Justin, som de spilte inn på tape. Denne tok han med seg til U.S.A. for å gjøre ferdig
låta der. Og under en uke senere var den ute på singel, og ble en stor hit
på begge sider av Atlanteren. I Storbritannia ble det 13. plass, mens i U.S.A.
ble det 29. plass.
Deretter gikk de i
studio for å spille inn sitt 7. album sammen. Og navnet ble da også
"Seventh Sojourn". Der sojourn
henspilte på en pause/hvile.
Og uten at bandet selv visste det på den tiden, kom de til å ta seg en lengre
pause etter å ha spilt inn dette albumet. Justin: "The very words
turned
out to be prophetic." 6 hektiske år med 7 album,
samt endeløse turneer hadde begynt å slite på medlemmene. De følte seg
tomme innvendig. Uten at det var noen større motsetninger mellom dem som
førte til pausen. De var bare litt lei av å se de samme trynene hele
tiden, de samme hotell rommene, de samme flyplassene. Og de ønsket nye
utfordringer med nye musikere.
Threshold selskapet var
også iferd med å vokse dem over hodet, med mange platebutikker over hele
Storbritannia å følge opp. I tillegg til albumproduksjonene de stod bak.
Dessuten hadde Mike
Pinder truffet en amerikansk jente ved navn Donna. Han ønsket å flytte til U.S.A. for
å bo sammen med henne. De andre var også blitt gift i løpet av årene,
med små barn å ta seg av. Hayward ble gift med sin Ann Marie Guirron den 19. desember
1969, og John Lodge giftet seg med danske
Kirsten den 31. juli 1968. Begge
disse ekteskapene har var helt fram til i dag (2012).
"Seventh Sojourn"
ble en veldig bra plate. Mest pga. det sterke låtmaterialet, med "Isn't
life strange", "For my Lady", "New Horizons"
og
"I'm just a singer (in a rock'n roll band)" som de beste.
Sistnevnte var spilt inn i Mike Pinders garasje, der han hadde innredet et
studio. Den rufsete gitarlyden på låta kan kanskje forklares med
lokalitetene. Uansett var den en unik låt med sin blanding av det rufsete
(gitaren) og vokalharmoniene. Den ble også gitt ut på singel med en
sterk 12. plass i U.S.A. som beste plassering (36. plass i Storbritannia). Tittelen
"I'm just a singer in a rock'n roll band" henspilte på bandets
amerikanske fans, som hadde en tendens til å legge alt for mye mening i
bandets låter, og medlemmenes uttalelser. De ønsket med dette å
presisere at de ikke var noe annet enn sangere i et rockeband.
De tok også i bruk nok
et syntetisk instrument på denne plata kalt chamberlain. Den lignet på
mellotron, men ga en klarere lyd med mer trøkk. Det var den samme fyren
som fant opp mellotron som laget chamberlain synthesizeren. Den gjenga
strykere, blåsere og cello på en troverdig måte. Justin: "It gave us a
punch on record we'd never had."
Nok en
raritet fra progrockens glansdager: chamberlain synthesizeren.
Salgsmessig og
kritikermessig ble "Seventh Sojourn" en verdig avslutning på de
begivenhetsrike årene fra 1967-1972. I U.S.A. oppnådde de sin første
topplassering på Billboard med albumet i desember 1972, der den toppet i
hele 4 uker. Noe som var en
milepæl. I Storbritannia ble det 5. plass, mens i Norge ble det 10. plass. Alle
var fornøyde, unntatt de selv. De hadde mistet evnen til å glede seg
over suksessen.
Etter albumutgivelsen
dro de igjen ut på en større turne. En turne som brakte dem til 3
kontinenter. På den tiden hadde de investert i et Boeing 707 fly til å
frakte dem rundt. Ombord hadde de hver sin butler, 20 TVer, og lydsystemer i alle rommene ombord.
Da de var ferdig med
turneen ble det gitt ut en pressemelding om at bandet kom til å ta seg en
pause. Men verken bandet selv eller noen andre skjønte at pausen kom
til å vare i 5 år.
I 1972 hadde albumet
"Days of future Passed" og singelen "Nights in white satin"
blitt storselgere i U.S.A. Albumet nådde 3. plass, mens singelen omsider
fikk en fortjent 2. plass. Også i Storbritannia ble det en fornyet interesse
for låta, der den nådde 9. plass i desember 1972.
De første årene etter
at de gikk hvert til sitt var det stille fra bandets medlemmer. Den
progressive arenaen ble tatt over av band som Barclay
James Harvest, King Crimson og
The Strawbs. Band som hadde sett opp
til Moody Blues for deres bruk av mellotron, vokalharmonier og folk
elementer. Noen år senere kom Barclay James Harvest til å hylle bandet i
sin "Poor Man's Moody Blues".
I 1972
kunne Moody Blues ta en velfortjent pause etter å ha gitt ut 7
album på 6 år.
I 1974 ble det gitt ut
et dobbelt samlealbum kalt "This is the Moody Blues" som nådde
11. plass i U.S.A. og 14. plass i Storbritannia. Platene som på en fin
måte viste bandets musikk fram til da, ble nok mest gitt ut for
å holde interessen for bandet oppe ettersom pausen ble lengre enn det
Decca hadde tenkt.
Det mest positive med denne
samleplata var at den brakte de 5 medlemmene av bandet sammen igjen, da
de måtte utforme coveret til plata. De fant tonen og bestemte seg for å
dra ut på en Moody Blues turne, 18 måneder fram i tid. Justin: "Why
don't we reform for old time's sake."
I årene etter 1972
dyrket Justin og co. familielivet, samtidig som de forberedte
soloutgivelser. Pinder som hadde flyttet til California for å være
sammen med sin Donna, ble like etter skilt fra henne.
I 1975 kom soloplater
fra både Edge, Thomas, Lodge og Hayward. Lodge og Hayward ga ut en plate
sammen, den Moody Blues inspirerte, og romantiske "Blue Jays",
som ble gitt ut i mars. De fleste låtene var skrevet av Hayward. Salgsmessig
ble den
en stor suksess, med 4. plass i Storbritannia, 16. plass i U.S.A. og 16. plass i
Norge. Plata var produsert av Tony Clarke og medlemmer fra 10CC. Etter
albumutgivelsen dro Lodge og Hayward på en større turne sammen. I
oktober fikk den stor hit med låta "Blue Guitar" (8. plass i
Storbritannia). Den har på senere CD utgivelser vært tatt med på "Blue
Jays".
Etter turneen dro Lodge
på en lengre ferie i Amerika og Europa sammen med familien, for å se
alle de plassene han ikke hadde hatt tid til å se da han turnerte med Moody
Blues.
"Blue Jays"
med John Lodge og Justin Hayward
Ray Thomas "From
Mighty Oaks" kom ut i juni 1975. På den fikk han hjelp fra en
Nicky
James til å skrive låter. James deltok også på vokal. Plata var
produsert av Derek Varnals,
en mann som hadde vært lydtekniker på Moody
Blues plater. Ikke overraskende fikk Rays fløytespill en sentral plass
på plata. Kritikerne likte plata svært godt da den kom. Salgsmessig gikk
det brukbart med 23. plass i Storbritannia og 68. plass i U.S.A.
"From
Mighty Oaks": Ray Thomas
Grame Edges dannet
bandet Graeme Edge
band, og ga ut "Kick of your moddy boots".
Med seg i bandet og på plata hadde han Adrian Gurvitz. En mann kjent for
topp 10 hiten "Classic". Selv om kritikerne også likte denne
plata fikk den ikke samme oppmerksomhet som de to andre, og solgte heller
ikke særlig bra (107. plass i U.S.A.).
På samme tid bodde Edge
på den greske øya Korfu, der han eide en 70 fot stor yacht. Denne tok
han med på en jordomseiling som bla. brakte ham til Karibien. Her ble han
inspirert av reggae, kalypso, salsa og samba, noe man kunne høre på hans
1977 album "Paradise Ballroom".
Graeme Edge
band: "Kick of your moddy boots"
Først i 1976 kom Mike
Pinder med sin solodebut, da han ga ut albumet "The Promise". Og med sine
evner på mellotron og keyboards ble dette en plate som raskt fikk mange
fans. Han hadde fått med seg en lang rekke dyktige musikere på plata,
selv om enkelte mente den ble litt for ensformig uten de andre M.B. gutta.
Noen ser på "The Promise" som en av de første albumene innen
sjangeren New Age. I U.S.A. solgte plata til 133. plass.
"The Promise":
Mike Pinder
I 1977 ga Justin Hayward
ut sitt første rene soloalbum kalt "Songwriter". Og med sine
mange fine melodier ble den en favoritt hos mange. 11 av 12 låter var
skrevet av Hayward selv. I Storbritannia ble det 28. plass mens i U.S.A. ble det
37. plass.
I 1977 ble livealbumet
"Caught Live + 5" gitt ut. Muligens for at folk skulle minnes
bandet. Plata inneholdt liveinnspillinger fra 1967-1969. Samt 5 låter
som ikke hadde vært utgitt før.
1. september 1977 dro
Moody Blues ut på den turneen de hadde snakket om nesten 2 år tidligere. Samme år ble de 5
medlemmene av Moody Blues enig om å samles igjen for å spille inn et
nytt album sammen. Innspillingen ble vanskeliggjort ved at Pinder bodde i
U.S.A. mens de andre bodde i England. For å tilfredstille Pinder valgte
de å legge innspillingen til California, U.S.A. I stedet for i sitt eget
studio kalt Threshold, som nettopp var åpnet på denne tiden.
I årene etter 1972
hadde det skjedd mye på musikkfrontet. Og det psykedeliske lydbildet de
hadde rundt 1970 var ikke moderne lenger. Så på "Octave"
prøvde de å skape et album som hørtes tidsriktig ut, noe man best
merker i en låt som "Steppin' in a slide Zone", skrevet av John
Lodge. Mens den Hayward skrevne "Driftwood" minnet mer om de
gamle låtene, og var av samme høye kvalitet. Disse to låtene ble også
gitt ut på singel. Med brukbar suksess i U.S.A. (39. og 59. plass).
Alle medlemmene bidro
med sine låter på "Octave". Men ikke alle holdt samme klasse. Pinder som hadde vært så
markant på bandets tidligere album, der han skapte magiske stemninger med
sine mellotroner og chamberlainer, gjorde lite ut av seg på denne plata. Selv
var han svært misfornøyd med resultatet etter hvert som det skred fram.
Det er uklart om han forlot bandet under innspillingen, eller om han
ventet til plata var ferdig. Men uansett ble 1978 året da Mike Pinder
forlot Moody Blues. Han ville heller ikke bidra på den følgende turneen. De andre medlemmene i bandet tok hans
avgang med sorg. De hadde stor sans for ham som musiker, men
respekterte hans valg. Hayward: "I missed him very much when he
left, because I really looked up to him and he was a great musician. The
most annoying thing is when people won't be what you want them to be when
you know they can".
Lydmagikeren
Mike Pinder valgte å gå sine egne veier i 1978.
I stedet begynte Mike hos
Atari Computer corporation, der han jobbet med syntetiske
lyder. Noe som
passet hans interesser bra. Han ble gift pånytt med Taralee, som han fikk
to sønner med. Sammen slo de seg ned i Grass Valley, California. Først i
1995 kom han med sitt 2. soloalbum kalt "Among the stars". Og
samme år ga han ut barneplata "Planet with one mind".
Albumet "Octave"
kom ut i juni 1978, med en 6. plass i Storbritannia, 7. plass i Nederland,
13. plass i U.S.A. og 9.
plass i Norge som resultat. Noe de nok var fornøyd med. Platekritikerne forstod at
bandet ikke kunne "stå igjen" med det lydbildet de hadde hatt 7
år tidligere. Men mente samtidig at de ikke hadde funnet noe nytt å
erstatte det med på denne plata.
Som erstatter for Mike
Pinder på den påfølgende verdensturneen hyret de sveitseren Patrick
Moraz. En keyboardist som gjennom
70-tallet hadde opparbeidet seg et renommé
som en av de beste. Han var født i Morges, Sveits i 1948. Der han fikk en
klassisk skolering i ungdommen.
|
|
|
|
|
En
ung Patrick Moraz |
|
Sveitseren
Patrick Moraz ble med i Moody Blues etter verdensturneen i 1978. |
Etter
å ha vært med i flere grupper på kontinentet på 60-tallet, kom Moraz til Storbritannia i 1973. Der dannet han et progband kalt Refugee sammen med
tidligere medlemmer av bandet Nice. Her gjorde han sine ting så bra at
han året etter ble medlem av Yes, i deres mest progressive periode.
Bla. spilte han keyboard på klassikeren "Relayer". I 1975 ga han ut
soloalbumet "Story of I". I 1976 flyttet han til Brasil for å
lære seg det musikalske språket til indianerne der. I 1978 da han var
tilbake i Storbritannia fikk han tilbudet fra Moody Blues om å bli med på
deres verdensturne, noe han sa ja til. Men uten å være fullverdig medlem
av bandet.
I 1978-1979 var Moody Blues redusert
til en kvartett.
I
forbindelse med innspillingen av deres neste album "Long Distance
Voyager" ble Moraz
tatt opp som fullverdig medlem av bandet. Parallelt
med engasjementet i Moody Blues var han opptatt med å spille inn flere
soloplater, samt å opptre sammen med et brasiliansk band han hadde satt
sammen.
I
1978 hadde Justin Hayward større suksess med låta "Forever Autumn"
som ble en topp 5 hit i Storbritannia. Låta var Justins bidrag til Jeff Waynes
musikalske versjon av "War of the Worlds". Basert på H.G. Wells
dramatiske bok om et angrep på jorda fra verdensrommet. Den melankolske og vakre
låta fantes i en lengre versjon på det doble albumet til Jeff Wayne. Et
album som gikk til topps i Australia og Nederland, og som nådde 5. plass
i Storbritannia.
Jeff Waynes
"War of the Worlds"
Samarbeidet
mellom Justin og Jeff Wayne fortsatte på hans neste soloalbum fra 1980,
kalt "Night Flight". Her lot de seg inspirere av synthpopen
som hadde sitt gjennombrudd på denne tiden. Men verken fansen eller
kritikerne syntes Justin passet inn i den stilen. Lydbildet ble for tynt,
og låtene passet ikke til Justins stemme. 166. plass i U.S.A. sier det
meste om interessen for denne plata.
I
1980 gikk Moody Blues i studio for å spille inn albumet "Long
Distance Voyager" i sitt eget Threshold studio. For første gang. Og
dette skulle vise seg å bli en innspilling som fikk fram humøret på en
helt annen måte enn de foregående hadde gjort, noe man merket på det
ferdige resultatet. Albumet var fylt av flotte låter, og lydbildet virket
tidsriktig og proft. Justin: "It was a powerful album that seemed
right for the times, more upfront and up-to-date. It pointed us in a new
direction."
Det hersket en harmonisk stemning over plata som man
ikke kunne unngå å legge merke til. Selv
om det til tider kunne være vanskelig å kjenne dem igjen i forhold til
de klassiske albumene. Mange pekte på at de minnet mer om E.L.O.
og deres suksessalbum fra slutten av 70-tallet. Men Haywards "In my
world", og de Broadway aktige
"Reflective smile" og
"Veteran Cosmic Rocker" skrevet av Ray Thomas, var mer typisk
Moody Blues. Moraz' keyboardspill var proft og vakkert, og bidro til at
arrangementene på plata virket grandios. Men han fikk ikke bidra med sine
egne låter på plata, enda han var en habil låtskriver. Plata ble
produsert av en Pip Williams (Barclay James Harvest,
Status Quo),
noe som
betydde at et 10 årig samarbeid med Tony Clarke nå var over. "Octave"
ble det siste albumet han produserte for bandet.
Moody
Blues med Patrick Moraz: Graeme Edge,
Ray Thomas, Justin Hayward,
Patrick Moraz og John Lodge.
"Long
Distance Voyager"
ble veldig godt mottatt av pressen da den kom ut i mai 1981. Nesten bedre
enn noen av de foregående albumene. Og salgsmessig gikk det også over all
forventning. Med 1. plass i U.S.A. i 3 uker. 7. plass i Storbritannia, 1.
plass i Canada, og 12. plass i
Norge. Som singler ble låtene "The Voice", "22.000 days",
"Meanwhile", "Talking out of turn" og
"Gemini
Deam" gitt ut. Sistnevnte ble en stor hit for bandet i
Canada, der den gikk helt til topps på singellisten. I U.S.A. ble det 12.
plass på Billboard. "The Voice" gjorde det også bra i U.S.A. med 15. plass.
Moody
Blues i 1982
Selv om
pressen var positiv til plata, var dinosaur et ord som oftere og oftere
ble brukt om dem. Den nye generasjonen platekjøpere som likte artister
som The
Police, Duran
Duran, The Human Leauge m.m. hadde vanskelig for å se
hva som var så bra med Moody Blues.
Deretter
bar det ut på den obligatoriske turneen, før de pånytt befant seg i
studio for å spille inn plate. Men det ble ikke i Threshold studio. Decca
var blitt kjøpt opp av Polygram like i forveien, og i den forbindelse ble
Threshold revet. Til bandets store sorg. Om det var derfor "The
Present" fra 1983 ble en lite minneverdig affære, skal være usagt.
Uansett virket lydbildet tynnere og mindre engasjerende enn på "Long
distance Voyager". Det mest grandiose med "The Present",
var albumcoveret - i beste Moody Blues stil. Moraz' keyboard kom litt
i bakgrunnen for Justins gitarspill, som ikke var spennende nok. "Blue
World" og "Sitting at the wheel" var pophits i beste
amerikansk AOR tradisjon. Pent, men litt kjedelig. Justin: "We had 'Blue
World', some reasonable singles from it, but the album ("The Present")
as a whole just didn't cut it."
Verken
fansen eller kritikerne var helt fornøyd med "The Present". 26.
plass i U.S.A. 15. plass i Storbritannia, og 14. plass i Norge var et lite hakk
ned i forhold til forrige plate.
Men
på turneen etterpå ble de tatt imot like bra som noen gang før. Moody
Blues fansen har i alle år vist seg å være trofaste og takknemlige
fans.
Etter det tok bandet en liten pause fra hverandre der de gjorde
andre ting. I 1985 ga Hayward ut sitt kritikerroste album "Moving
mountains". Dessverre solgte det dårlig. John Lodge og Justin
Hayward spilte samme år inn singelen "Doctor in Distress" for
BBCs serie "Dr. Who".
Under Live Aid konserten på Wembley
13. juli 1985 fikk Justin og John muligheten til å delta på finalelåta
der alle sang "Let it Be" sammen.
Patrick Moraz spilte
inn hele 3 soloplater i årene 1984-1985. To av dem sammen med Bill
Bruford (Gong, King Crimson, Yes). Graeme Edge spilte på midten av
80-tallet sammen med jazzbandet Loud, Confident &
Rong. Med de opptrådte
han i London området. Bla. på The
Marquee.
I
1986 var Moody Blues tilbake med det
Tony Visconti (David
Bowie, U2)
produserte albumet "The other side of Life". Et
album som ble en stor suksess i U.S.A. (9. plass på Billboard). Anført
av den himmelsk vakre "Your wildest dreams" som var noe av det
fineste bandet noensinne hadde laget. Låta ble bandets nest største hit
noensinne i U.S.A. med 9. plass. Til den var det laget en morsom
musikkvideo der det unge psykedeliske bandet Mood Six spilte en yngre
utgave av Moody Blues. Videoen ble av renommerte Billboard kåret til den
beste musikkvideoen i 1986.
Utover
80-tallet og 90-tallet ble det laget mange musikkvideoer til bandets
singler. Videoer de selv hadde stor glede av å delta i. De fleste ble
laget av en Brian Grant i samarbeid med bandet selv.
Ellers
var albumet preget av moderne, fengende poplåter, der man først og fremst
gjennom vokalharmoniene kjente igjen bandet fra tidligere utgivelser.
Både "Your wildest dreams" og platas 2. singel "The Other
side of life" var skrevet av Justin
Hayward, og hele 6 av 9 spor var han
ansvarlig for. Moraz slapp endelig til som låtskriver sammen med Graeme Edge på
"The Spirit". I Europa ble ikke albumet tatt imot like bra. I
Storbritannia ble det kun en 24. plass, mens i Norge nådde den ikke opp. "The
Other side of life" skulle vise seg å bli den siste storselgeren
Moody Blues hadde. Platene som fulgte solgte i mer beskjedne antall.
I
1987 gjorde albumet "Days of future passed" fra 1967 en
gjesteopptreden på Billboard med en 154. plass. Patrick Moraz ga også ut
soloalbumet "Human Interface".
I
1988 ga Moody Blues ut albumet "Sur La Mer", som inneholdt hitèn "I
know you're out there somewhere" (30. plass i U.S.A.). Låta var
skrevet av Justin. I 2005 ble han spurt om hvilken av alle låtene han har
skrevet som han liker best. Og da falt valget på denne (merkelig nok).
De
andre låtene på plata var skrevet av enten Justin Hayward eller John
Lodge. Og uten noen
bidrag fra Edge eller Thomas ble plata litt monoton. De fleste av låtene
på plata ble skrevet på samme tid som låtene på "The other side of
Life".
Mange mente også
at "Sur La Mer"
var for strømlinjeformet og kjedelig. Heller ikke vokalharmoniene var som de skulle være. Ray Thomas som hadde vært en viktig del av vokalen på låtene, og som
med sitt fløytespill hadde gitt platene sitt særpreg, var fraværende på
dette albumet. Uvisst av hvilken grunn. "No more lies" var en av
få låter som holdt en viss kvalitet.
Albumet
solgte dårlig da det kom ut. 38. plass i U.S.A. og 21. plass i Storbritannia
var ikke elendig, men dårligere enn det de var vant med. Dette
skulle vise seg å bli det siste studioalbumet som nådde topp 40 i Storbritannia.
Deretter
gikk det 3 år før Justin og co. kom med et nytt studioalbum. Og det skjedde
lite spennende imellom. Men de turnerte likevel jevnlig. Høsten 1988 ble brukt
til "Sur La mer tour", der de turnerte i Nord-Amerika. I 1989
gjorde de en sommerturne i U.S.A. kalt "Casino Tours". I 1990
gjorde de en "Greatest Hits" turne kalt "Legend of a
Band". I 1990 opptrådte de også på en tribute konsert for
John Lennon i Liverpool, der Justin sang "Across the Universe". Som liveband var de fortsatt noe av det hotteste
i U.S.A. Et land de nå brukte det meste av tiden sin i.
13.
februar 1989 fikk John Lodge og Justin Hyward æren av å dele ut en pris
til Phil Collins på
Brit Awards i
Storbritannia. Et TV show
mange millioner
mennesker kikket på.
I
1989 ga Justin Hayward ut sitt 4. studioalbum kalt "Classic Blue".
Plata var et samarbeid med produsent/låtskriver Mike Batt og
London
Philharmonic Orchestra. Plata bestod av 13 coverversjoner av andres
låter. Bla. "A whiter shade of Pale" (Procol Harum), "Stairway
to Heaven" (Led Zeppelin), "Bright Eyes" (Art Garfunkel)
m.m. Sistnevnte var skrevet av Mike Batt for Garfunkel. Plata var en
hyggelig affære, selv om få la merke til den da den kom ut.
I
1991 var Moody Blues tilbake med albumet "Keys of the kingdom". Og dette
skulle bli den siste plata Patrick Moraz deltok på. Han er kreditert som
keyboardist på plata, men er likevel ikke å finne på bandbildet i
inlayet på CDen. Noe som tyder på at han sluttet før plata var ferdig
innspilt. Og verken Ray Thomas eller Graeme Edge deltok som musikere på
plata. Noe som gjorde det hele til en merkelig affære. Likefullt deltok
Thomas som låtskriver på fine spor som "Celtic Sonant" og
"Never blame the rainbows for the rain". Dette ble mer enn noe
annet Justin Haywards plate, der han sang, skrev de fleste låtene og
gjorde mye av produksjonen. Det ble brukt mange gjestemusikere på denne
plata. Bla. Tony Visconti (David
Bowie, U2)
og Anne Dudley (ABC,
Art of Noise, Marc
Almond).
Moody
Blues ble redusert til en kvartett etter "Keys of the kingdom".
På
de tre siste albumene hadde Moody Blues skrevet låter som var endel av en
saga om tapt kjærlighet. "Your wildest dreams" var den første
i trilogien, "I know you're out there somewhere" var den 2. Mens
"Hope & Pray"
fra "Keys of the kingdom" var den siste låt i denne jakten på tapt
kjærlighet.
"Keys
of the Kingdom" solgte dårlig da den kom ut i juni 1991. I U.S.A.
ble det 94. plass, mens i Storbritannia (54. plass) og Norge nådde den ikke opp.
På
den følgende "Key of the Kingdom" turneen gjorde bandet en
sjelden konsert i Norge og Oslo
konserthus. For de som
var tilstede var det stort å få oppleve Justin og co. på nært hold.
I
1992 var det 25 år siden "Days of future Passed" ble gitt ut.
Og i den anledning gjorde bandet en turne i Nord-Amerika der låter fra
det albumet ble spilt. I Red Rocks, Colorado gjorde de i september 1992
to konserter. Med seg på scenen hadde de Colorado Symphony
orchestra. Til sammen var de 100 personer på
scenen. Dette skapte en
fantastisk ramme rundt konsertene. Og førte tankene tilbake til platen de
ga ut på slutten av 60-tallet, der det symfoniske elementet var en
viktig del av lydbildet. Konserten de gjorde den 9. september ble spilt
inn både som CD og som DVD. Og gjorde det brukbart på listene da de ble
gitt ut i 1993 (93. plass i U.S.A.).
Dinosaurene
inntok Red Rocks i 1992. Bandet
selv var svært fornøyd med opplevelsen de hadde hatt denne kvelden. John
Lodge: "One september night, The magic of red rocks. The Colorado
symphony orchestra, and a journey from "Days of future Passed"
to "The Keys of the Kingdom". The Dream had to be, the reality
for us all to see, and the music".
I
september 1993 fortalte astronauten Robert Gibson
at han hadde hatt med
seg kassettene "Seventh Sojourn" og "The Days of future
Passed" på alle fire reisene i verdensrommet som han hadde gjort. Noe
som ga Moody Blues endel oppmerksomhet. Bandet selv syntes dette var morsomt å
høre.
Opp
gjennom årene har Moody Blues mottatt mange prestisjefylte utmerkelser
for sin musikk. I 1994 fikk de nok en hyggelig utmerkelse, da de ble
innlemmet i Hollywood Rock Walk of Fame. Med fotavtrykk og signatur
gravert inn i bakken. Samme år ga de ut boksen "Time Traveller",
som bestod av kjente låter og rariteter fra 1967 til 1994, fordelt på 5
CDer. Boksen hadde lenge vært etterlyst blant fansen.
I
1995 fikk Moody Blues også muligheten til å opptre i Sør-Afrika. På en turne
kalt "Casino Tours South Africa tour". Bla. holdt de 3 konserter
i Super Bowl, Sun City.
I
oktober 1996 ble Haywards 5. studioalbum "View from the Hill"
gitt ut.
I 1997 ble "Nights in white satin" stemt inn på topp
10 i en avstemning BBC TV hadde om tidenes låt. Samme år ble alle de 7
klassiske platene fra 1967-1972 gitt ut i en remastered utgave.
Til glede for gamle og nye fans. Den flotte musikken kom med det enda mer
til sin rett. Platene var også velfylt med bilder og kommentarer fra de
ulike innspillingene fra bandmedlemmene selv.
I
1999 ble "Strange Times" gitt ut. 8 år etter det forrige
albumet. Plata ble denne gang spilt inn i Studio
Mulinetti, Recco, Italia.
Noe som passet bra for Hayward som bodde i Monte Carlo, Monaco (flyttet
dit i 1998). Plata ble produsert av bandet selv. Men likefullt leide de
inn ulike studiomusikere som hjalp til på keyboard, trommer og
programmering. Låtene på "Strange Times" var bedre enn på
lenge. Med et harmonisk og melodiøst innhold man ikke hadde hørt på svært
lenge. Smakfull orkestrering gjorde også dette til en fin plate. Noe man
legger merke til på bla. "Words you say"
. "Words you
say" sunget og skrevet av Ray Thomas, var en lun og "svært
engelsk" låt som fikk tankene til å gå tilbake til "For
my Lady". Med et vakkert strykerarrangement og fløytespill. Også
"English Sunset" og
"Nothing Changes"
(Edge) var
flotte låter.
Moody
Blues ga ut "Strange Times" i 1999, som var en flott
plate.
Dessverre var det ikke så mange som fikk det med seg.
I
hele tatt var det veldig mye positivt å si om plata. Men pga. den lange
pausen bandet hadde tatt, og endringene i folks musikkinteresse ble ikke
dette noen storselger da den kom ut i august 1999. I U.S.A. ble det 93.
plass, mens i Storbritannia ble det 92. plass.
I
oktober 1999 fikk Moody Blues gleden av å delta i den populære TV serien
The Simpons, der bare de mest kjente artistene blir karrikartert.
Homer
Simpson er i episoden på vei til en Moody Blues konsert, men ender opp
med å havne i unåde hos bandet. Til tonene av "Nigths in white
satin".
Moody
Blues i The Simpsons.
I
1999 og 2000 dro Moody Blues på sin 'sedvanlige' turne etter en albumutgivelse.
Forskjellen denne gang var at også hjemlandet England ble besøkt. Konserten de holdt i Royal Albert Hall den 1. mai 2000 ble
spilt inn både som CD og DVD, kalt "Hall
of Fame". Og ble med
det den 3. liveplata de gjorde
sammen. Om man tar med 1969 konserten i Royal Albert Hall som ble gitt ut
under navnet "Caught Live + 5". På scenen hadde de fått med
seg World Festival
orchestra. Konserten ble også sendt på diverse TV
kanaler. Bla. fikk bandets norske fans muligheten til å se den gjennom NRK.
i
2001 laget bandet musikk til Liam Neesons Imax film "Journey into
amazing caves". I tillegg til nye utgaver av bandets gamle låter
hadde de spilt inn to nye låter kalt "Water"
og "We can
Fly". Der
"Water" var den første instrumentalen Moody Blues har spilt inn siden
1983.
"Journey into
amazing caves" var en flott plate der Moody Blues' kjente låter
framstod på en ny måte, i svale, luftige arrangement. Perfekt som
bakgrunnsmusikk når man ønsker å slappe av (Webmaster).
Moody
Blues soundtracket "Amazing Caves".
Både
i 2001 og 2002 var Moody Blues ute på turne. Det gjorde de også i 2003, men da
som en trio! Ray Thomas valgte nemlig å gi seg i bandet dette året pga.
helseproblemer. I første omgang ble han på turneen erstattet på fløyte
av Norda Mullen. Men utover året viste det seg at han ikke var i stand
til å komme tilbake. Hans rolle i bandet hadde uansett blitt
redusert til det minimale de siste årene, da hans vokal og fløytespill
ikke lenger var slik han ønsket å presentere det.
Ray
Thomas sluttet i Moody Blues i 2003.
Norda
Mullen ble tatt inn som medlem av bandet. Men utad var de nå redusert til
en trio. Også keyboardist Paul
Bliss, trommeslageren Gordon
Marshall,
og keyboardist Bernie Barlow
ble tatt inn som medlemmer av bandet. Alle disse hadde spilt med Moody
Blues i flere år
allerede, på plate og turneer.
|
|
|
|
|
|
Gordon
Marshall |
Norda
Mullen |
Bernie
Barlow |
Paul
Bliss |
I
oktober 2003 kom bandets 16. studioalbum ut, i form av plata "December".
Og til manges overraskelse var dette en juleplate, der de sang mange av de
mest kjente julesangene - fra Bach til John
Lennon. Justin hadde også
skrevet to egne julesanger, kalt "Don't need a reindeer" og
"December Snow". Årsaken til at de valgte å lage juleplate var
ifølge John Lodge at de ønsket å følge opp temaplatene de ga ut i
perioden 1967-1972. Og fordi de var glade i jula. Lodge: "And Christmas is one of
the greatest themes for everyone. Another reason is because we thought it
would be nice to show The Moody Blues' commitment to the holiday period".
"December"
ble i likhet med "Strange Times" spilt inn i Italia. Et
land både Lodge, Edge og Hayward liker svært godt.
Utad
ble Moody Blues redusert til en trio. Bandets turne plakat fra
2003.
Kritikerne og fansen
visste ikke helt hva de skulle mene om denne juleplata. Men man kunne ikke
være uenig i at de vakre arrangementene og Justins stemme var godt egnet
til å få fram julestemningen. Justins stemme har med årene blitt bedre,
da han i det siste har tatt sangundervisning. Han har også lagt inn en
tradisjon der han gjør noen akustiske soloopptredener i forkant av
bandets turneer for å varme opp stemmen.
Både i 2003 og 2004 var
bandet ute på sin "December" turne. Men i og med at mye av
turneen foregikk på sommerstid, ble det ikke spilt så mange julelåter.
Også i 2005 var de ute
og turnerte. Og selv om New Zealand og Australia ble besøkt, foregikk det
meste av turneen i U.S.A. Og konserten de holdt på The Greek i Los
Angeles den 11. juni ble spilt inn som liveplate på CD og DVD, og gitt ut i november 2005.
Og som på de tidligere liveplatene var kritikerne svært positiv til
bandets framførelse av de gamle og kjære låtene. Ikke minst fikk
bandets nye musikere honnør for å ha vitalisert låter som "The Voice"
og "Question". Man lot seg også imponere over Justin Hayward
som sang "Nights in white satin" med stor innlevelse og
engasjement. Enda han sikkert har sunget den 3000 ganger før. For første
gang ble også en av bandmedlemmenes sololåter spilt på en Moody Blues konsert.
Og 'selvfølgelig' dreide det seg om Justins store hit "Forever
Autumn" fra 1978.
Liveplata "Lovely
to see you".
I oktober 2005 slo
Hayward, Lodge og Edge seg sammen Tennessee musikerne
David Harvey, Tim O'Brien
og
John Cowan
for en konsert på
Ryman Auditorium
i Nashville,
kalt "Moody
Bluegrass".
Som tittelen hentydet dreide det seg om tolkninger av de
gamle Moody Blues låtene i bluegrass stil. De tre
Tennessee musikerne hadde i forkant gitt ut en CD kalt
"Moody
bluegrass",
med bluegrass versjoner av Moody Blues' mest kjente låter, noe
som
hadde imponert Hayward og co.
I oktober og november 2005
gjorde Moody Blues ytterligere 19 konserter i U.S.A.
Justin og
Graeme på scenen i Kansas City, november 2005.
I mars 2006 ble Moody
Blues' 7 første plater gitt ut på super audio-CD i
deluxe utgaver med ekstraspor.
I 2006 deltok
Justin på en turneversjon av Jeff Wayne's musikal "The
War of the Worlds". Som nevnt hadde Justin vært med på
LPen "War of the Worlds" i 1978. I November 2007 gjorde
Justin nok en turne, i hjemlandet England med musikalen.
Også 2009 opptrådte han med "The
War of the Worlds".
I 2006 gjorde Moody Blues 2
turneer. Mellom februar og juli gjorde de en
"Winter tour" i
U.S.A. med 13 konserter, mens mellom september og desember var de ute
på en "Fall tour"
i Storbritannia og
kontinentet, med 20 konserter. Her ble bla. København besøkt.
I april 2007
kunne fansen glede seg over en dobbel-CD med hele 41
spor, spilt inn i BBCs studio i perioden 1967 til 1970.
Her var det flere spor som ikke hadde vært ute på plate
tidligere. Samtidig som mange av de kjente låtene var
spilt inn i versjoner som skilte seg fra de som ble å
finne på bandets studioalbum.
Innspillingene Moody Blues gjorde på BBC på
slutten av 60-tallet ble omsider å finne på plate i
2007.
I likhet med 2006 var Moody
Blues ute på to turneer i 2007. Mellom februar og mars gjorde de 18
konserter i U.S.A. Bla. 3 på Las Vegas Hilton. I
2008 gjorde de 32 konserter i U.S.A. mellom mars og april. I 2009 var
de tilbake i Statene, på en "Summer
tour", med 36 konserter
mellom juli og september. I
2010 gjorde Moody Blues to turneer i U.S.A. På "Summer
tour" utvidet de turneområdet med Canada, der de bla. opptrådte
i Montreal, Hamilton og Ottawa. Tilbake i Europa rakk de også å
gjøre en "Summer tour", med konserter i Storbritannia og
Nederland. Til sammen gjorde de hele 62 konserter i 2010. 4.
januar 2010 døde Tony Clarke, 68 år gammel. Clarke var produsent på
alle Moody Blues' plater mellom 1966 og 1979. Også
2011 ble et svært aktivt på konsertfronten, med hele 66 konserter
mellom april og november. På turneen "Voyage
2011: Precious Cargo"
ble også New Zealand og Australia besøkt.
Tre
eldre herrer som fortsatt finner glede i å opptre.
I
2012 dro Moody Blues ut på "The
Voyage Continues - Highway 45 tour",
med 32 konserter i U.S.A. mellom mars og april. Med seg på scenen
hadde Justin, John og Graeme 4 musikere. Hovedvekten av låtene som
ble spilt, var hentet fra 1967 albumet "Days of Future
Passed". Graeme Edge
(som den eldste) var på det tidspunktet 71 år gammel.
I 2013 og 2014
opptrådte Moody Blues på cruisebåten MSC
Divina, på noe de kalte
The Moodies Cruise.
I 2014 hadde de med seg kjente navn som Roger
Daltrey fra
The Who, Starship,
Little River Band og
Carl Palmer fra ELP.
Graeme Edge bor i dag i
Florida, Justin Hayward i Monaco, og John Lodge i London. Men det er ikke
noen hindring for at bandet fortsatt kan skape ting sammen. Messenger og
mail har vist seg å være nyttige verktøy i prosessen for å skape nye
låter. Utenom musikken har de tre stor glede av å spille golf, seile, og
se film. Men fortsatt er det musikken som gir dem mest glede. Drivkraften
er den store entusiasmen de møter fra sine fans når de er ute og
turnerer. Noe de sikkert fortsetter med til de må bæres opp på scenen.
|