Dag
Brandth: Født
13. november 1971 Calle
Marcussen (Varfjell):
Født 18. februar 1970 Øyvind
Haavik: Født 10.
oktober 1970 Per
Aksel Lundgreen:
Født 8. september 1969 I
kjølvannet av a-has enorme
suksess dukket det på andre halvdel av
80-tallet opp flere synthbaserte popband i Norge. Flere av dem hadde
ønske om å slå gjennom i utlandet, slik som Avalanche,
2 Brave, Money Talks, (tildels) Tomboy,
Small Affairs, People, Fra
Lippo Lippi og One 2 Many.
Synthpop band som først og fremst hadde det norske markedet som mål
var Creation,
I.C. Eyes, Coco
og Shatoo. Money
Talks, I.C. Eyes, Avalanche, Small
Affairs, og 2 Brave ønsket å gå
i fotsporene til a-ha Det
var ikke bare i lydbilde disse bandene hadde latt seg inspirere av
a-ha. Også et glossy image - godt egnet for gjengivelse
i ungdomsblader, på postere, og i musikkvideoer, var viktig. Sammen
med Creation og One 2 Many var Shatoo det bandet som oppnådde størst
suksess i Norge, med to album inne på topp 10 på VG-lista. De var
også gjengangere på de populære radioprogrammene Norsktoppen og
'Ti i skuddet', der de hadde flere låter inne på 1. plass. Shatoo
bestod av Øyvind Haavik, Calle Marcussen og Dag Brandth. Det
var også suksessen på Norsktoppen som gjorde at musikkinteresserte
ungdommer oppdaget Shatoo i september 1987, da "Overload"
gikk til topps. Den lå som nummer 1 i hele 11 uker - som en av de mest
populære låtene som har vært på Norsktoppen.
"Overload"
hadde sine første
uker på toppen av Norsktoppen 1. og 8. september 1987.
Sanger
og låtskriver i Shatoo var Dag
Ronny Brandth
(født 13. november 1971), som
på den tiden Shatoo slo igjennom bare var 15 år gammel. Dag var den
som fikk mest oppmerksomhet i media, som frontfigur i bandet, og den
som jentene gjerne var forelsket i. Den et år eldre Øyvind
Haavik (født
10. oktober 1970), og den to
år eldre Calle
Marcussen (født 18. februar 1969) havnet
litt mer i bakgrunnen.
Dag
Brandth var svært populær blant jentene på 80-tallet. Dag
ble født i Sandnessjøen i Nordland, 13. november 1971. Moren Sigrid var fra byen, mens
faren Trygve var fra Oppdal i Sør-Trøndelag. Da han var liten
flyttet familien sørover til Østfold - først til Sarpsborg, senere
til Halden. Dag Brandth: "Halden var
en flott by å vokse opp i. Jeg er veldig
glad i både Sarpsborg og Halden."
En
ung, lyshåret Dag Brandth (takk til Arnhild Iversen for bildet).
Musikalsk
var han i barndommen inspirert av
Benny Andersson,
David Bowie og Toto.
Den første plata Dag gikk til innkjøp av var "Diamond
Cut" med Bonnie
Tyler (som kom ut i
1979), da han trodde hiten
"It's a heartache" var
på plata. Dag: "Jeg trodde med selvfølgelighet at
'It's A Heartache' var på den plata, men det var den altså
ikke. Litt nedtur, men jeg lyttet ihjel den skiva uansett..."
"Diamond
Cut" med Bonnie Tyler Som
så mange andre unge på den tiden, var også Dag svært interessert i
Melodi Grand Prix, og han lærte seg å synge alle
vinnerlåtene utenat. Dag
Brandth: "Jeg var nerd på Melodi Grand Prix da jeg var liten. Jeg kan alle
vinnerne utenat, i hvert fall fra 1956 og fram til 2000. Deretter har jeg
falt." Gleden
var derfor stor da han mange år senere ble spurt om å delta i den
norske finalen av Melodi Grand Prix.
Dag
hadde en helt vanlig oppvekst der han allerede i ung alder viste
interesse for musikk og låtskriving. Dag Brandth: "Jeg hadde en
helt typisk A4-oppvekst, med fiskegrateng og kjipe lekser.
Jeg var litt bortreist i forhold til sosial omgang med skolekompiser etc.
Satt mye på gutterommet med Korg Poly800 (som han fikk som 12 åring, i
1984) og Sharp Kassettspiller og
spilte inn det som en dag skulle bli Shatoo-låter." På
skolen var Dag en sjenert og høflig elev som satt på 1. rad,
og som ble tomatrød hver gang han måtte prate foran klassen. Dag
Brandth: "Jeg var veldig beskjeden. Om du spør de som
gikk sammen med meg på barne- og ungdomsskolen, så vil de
bekrefte det. At Dag satt på første benk, var veldig stille,
veldig høflig, og veldig redd for sin egen stemme. Det var
smertefullt. Det er ikke noe kult å ha det sånn på
ungdomsskolen."
Låtene
Dag skrev
ble gjerne komponert i lysløypa mens han gikk på langrennski med
klassen på barneskolen. Dag Brandth: "Jeg endte alltid opp med bakglatte/kladdete ski, og kom et
par timer i bakevja hver evige gang. Men - denne ensomheten i løypa
gjorde meg til popkomponist."
Også
engelsktimene på barneskolen ble brukt til låtskriving, der han i
skjul lekte
med
ord og toner. Den
første låta Dag skrev var
"Starting Tonight",
da han var 12 år gammel. Den ble senere å finne på albumet
"Life"
fra 1988. Forbildene
på den tiden var synthbaserte band som The
Human League, Frankie
goes to Hollywood, Eurythmics
og Soft
Cell. Når
Dag ikke holdt på med musikk prøvde han seg på håndball, speideren,
og korvirksomhet i Baptistmenigheten
Tabernakelet i
Halden. I Baptistmenigheten
var det korøvelser og ungdomskveld hver
fredag, men etter en stund fant Dag ut at det ikke var noe for ham. Dag
Brandth: "Fant der ut at kristenpop ikke funker, med ett par små
unntak kanskje." På
midten av 80-tallet ble Dag endel av musikkmiljøet i Halden - et
miljø som på den tiden bestod av kjente navn som Ole
I'Dole, Henning
Kvitnes, Shanghai,
Front Page og Trond
Holter (Dream
Police) og Dag
Finn (Sha-boom). Mye av
aktiviteten foregikk i det kommunale
Rockehuset, som
tidligere hadde vært en møllermesterbolig. Huset lå litt utenfor
allfarvei, slik at 'støyen' de musikkinteresserte ungdommene skapte
ikke plaget naboene. Dag
Brandth: "Rockehuset i Halden var jo en
institusjon!"
Det
første Rockehuset i Halden.
Det
første bandet Dag ble med i het 7Eleven - inspirert av
power-pop
band som Toto,
Stage Dolls, og
Journey.
Etter
å ha skrevet et knippe låter, og laget arrangement til dem på
synthesizeren sin, valgte Dag å spille inn en demo og sende den til
Lars Høel. Dag
Brandth: "Jeg
husker jeg sendte inn en demo fra gutterommet, og at jeg ble kalt inn
på møte hos Plateselskapet den samme dagen vi skulle ta
konfirmasjons-foto. Det var jo utrolig nifst og spennende på samme
tid."
Høel
hadde fram til dette jobbet hos plateselskapet Slagerfabrikken,
med ansvar for 'boybandet' Drama.
Da Muffe
og Gækki gikk
ut av Drama og dannet Creation, ble Høel satt til å være manager
for bandet.
Før
det hadde Høel vært låtskriver og manager i Playboys
- et band som i 1982 ga ut singelen
"Nok en lørdagskveld alene".
Lars Høel var mannen som skapte Shatoo, og som også var bandets
manager. Lars
Høel: "Demoen jeg fikk tilsendt var en ganske primitiv sak,
men jeg forsto med en gang at Dag hadde noe. Jeg har aldri
falt så pladask for en stemme." Årsaken
til at Dag valgte å gå til Høel, som på den tiden drev det lille plateselskapet Sharatima Records,
var at han trodde sjansen var større for bli satset på der enn hos de store
plateselskapene som ikke var innstilt på å ta
økonomiske sjanser med en ukjent tenåring. Creations
sine plater ble gitt ut på Slagerfabrikken, og på coveret til
Creations album
"Jungle Rhythms"
var 'Sharatima' skrevet på en plakat som hang på en husvegg
- som et uttrykk for linken mellom de to selskapene. Sharatima Records Dag
ble tilbudt platekontrakt, som han takket ja til. Sammen begynte
Sharatima og Høel
å
planlegge innspillingen av albumet hans. Lars Høel hadde ved selvsyn
sett den store interessen guttebandene Drama - og senere Creation,
skapte hos tenåringsjentene. Han ønsket derfor å gjøre noe lignende med
dette prosjektet. Høel kontaktet
Calle Marcussen
fra Sandvika som han kjente fra Creation, der Calle hadde vært med som roadie
på deres seneste turne. Like etter ble også
Øyvind Haavik
fra Asker hentet inn.
|
|
|
|
|
Calle
Marcussen |
|
Øyvind
Haavik |
For å
bli kjent med sine nye bandkolleger valgte den 14 år gamle Dag å
flytte fra Halden og opp til Asker og Bærum, der både Lars Høel og
Sharatima records hadde base.
Dag Brandth: "Jeg
ble kjent med Øyvind og Calle et halvt år før innspillingen startet.
Vi fant kjemien bra, og jeg nærmest flyttet til Oslo/Bærum/Asker,
og livet ble 12 ganger fetere!!!" Bandnavnet
Shatoo var noe de fant i notisboka
til Muffe og Gækki fra Creation.
Da de to skilte vei med de andre, og ikke lenger fikk lov til å
kalle seg Drama, måtte de i 1984 komme opp med et annet navn. Shatoo, Mayday,
Mondocane var blant alternativene som ble vurdert før de bestemte seg
for å kalle seg Creation. Dag Brandth: "De hadde skrevet ned 100-vis av forslag på bandnavn den gangen de
dannet Creation. Vi fikk fatt i denne, og valgte Shatoo derfra. Spør
meg ikke hva det betyr." Høel
instruerte dem til å si at Shatoo betydde appelsin på tyrkisk (noe det
ikke gjør). Høel prøvde også å gi inntrykk av at Calle, Dag og
Øyvind hadde vært et band før han kom inn i bildet, og at det var
de tre sammen som hadde sendt ham demoen. I
et intervju
med Aftenposten 9. september 1987 ble Shatoo omtalt som
barndomskompiser som hadde laget en slagplan for hvordan de skulle nå
ut til publikum: "For ett år siden bestemte, den gang 14 år
gamle Dag, 15 år gamle Øyvind, og 16 år gamle Calle, tre
barndomsvenner, seg for å starte band. De øvet, skrev låter og la
opp en 'slagplan' for hvordan de best skulle nå ut til
publikum." Høel
var alltid tilstede når Shatoo ble intervjuet av media, enten det var
i Aftenposten, eller i ungdomsprogrammet
Halvsju på NRK TV
(i oktober 1987). Dag
Brandth: "Lars var kompromissløs. Vi ble godt skjermet. Jeg synes han var
veldig streng, husker jeg... Men utrolig dyktig."
Shatoo
på Halvsju på NRK TV i oktober 1987. Våren
1987 gikk Shatoo i studio for å spille inn debutplaten sin. I forkant
av dette hadde Høel et møte med Calle, Dag og Øyvind for å høre
om de virkelig ønsket å bli musikere. Lars
Høel: "På forhånd hadde jeg flere møter med guttene for å
finne ut om deres musikkinteresse var sterk nok til at de ville
satse stort på en karriere." Shatoo
hadde et innspillingsbudsjett på hele 500.000
kroner i ryggen. Med det hadde de råd til å leie anerkjente Montezuma
studio i Stockholm. Før dette hadde
Shatoo-guttene aldri vært inne i et musikkstudio, stått på en scene, eller hatt noen ide om
hvordan et band markedsføres. Pga
begrensningene Dag, Calle og Øyvind hadde som musikere valgte
Sharatima records å bruke dyktige svenske studiomusikere til å
hjelpe dem med innspillingen. Den kjente keyboardisten Ulf
Wahlberg ble hyret
inn som produsent. Wahlberg hadde i mange år vært
medlem av det kjente svenske synthpop bandet Secret
Service, som hadde
hatt store hits som
"Flash in the Night", "Cry Softly", "Ten
O'Clock Postman"
og "Oh
Susie".
Sistnevnte låt lå nr. 1 i Sverige i hele 14 uker, og toppet
singellisten i ytterligere 28 land. Wahlberg har også produsert kjente artister som
Freestyle,
Reeperbahn og Susanne
Alfvengren. For
Alfvengrens album
"Magneter"
fikk han en Grammis
(svenskenes Spellemannspris). Wahlberg
hadde også produsert Creations album
"Blue Sky"
(1985) og "Jungle Rhythms" (1986) - noe som ytterligere
understreket linken mellom Shatoo og Creation. Wahlberg
var også lydtekniker
på Shatoos album, sammen med Håkan
Wollgård (Chattanooga,
a-ha, Creation Tommy
Nilsson).
Ulf
Wahlberg fra det populære bandet Secret Service produserte Shatoos
debutalbum. I
tillegg til å produsere plata, spilte Wahlberg keyboard og hjalp
Brandth med låtarrangementene. Lasse Jonsson som hadde spilt i Magnus
Uggla band, og
deltatt på plater med Bjørn
Skifs og Christer
Sandelin, spilte gitar på plata. Den norske jazzmusikeren Tore
Brunborg spilte saksofon, mens
Kari Iveland (Dance
with a Stranger, Morten
Harket,
Jan Werner Danielsen)
koret. Den
litt spesielle Shatoo logoen, og tegningen på forsiden og baksiden av
coveret var laget av kunstneren O.
Martin (heter
egentlig Ole
Martin Noer).
Fotografiene av guttene på
forsiden av coveret var tatt av manager Lars Høel. Høel/O. Martin
var også de som hadde stått bak coverbildene på Creations album.
Bla. var det O. Martin som hadde tegnet 'jungelbyen' på forsiden av
"Jungle Rhythms". Dag
og Øyvind spilte keyboard, mens Calle spilte bassgitar, på plata
som fikk navnet "A
True Story", etter
navnet på en av låtene. Dag
Brandth: "Det å høre låtene mine bli gjenskapt i et svært studio
i Stockholm med en fantastisk flink produsent, var et kick uten like.
Det kan nesten ikke beskrives."
Foreldrene
til Dag, Øyvind og Calle som hadde vært skeptisk til guttenes
ønske om
bli musikere, trodde ikke det var sant da de stod der
med den ferdige platen under armen. "A
True Story" fikk brukbar omtale i media, selv om de pga et glossy
ytre og boyband-preg opplevde å bli stigmatisert av mange som ikke ga
plata en reell sjanse. "A
True Story" hadde et proft lydbilde, der referansene til andre synthpop band på
samme tid var tydelig, slik som
Alphaville. Man
kunne tydelig høre at Dag var i tenårene når han sang, og låtene
hans hadde et litt naivt preg som var sjarmerende - noe som særlig slo an
hos den yngre garde av platekjøpere. I 1987 var ellers den typiske
synthpopen som
hadde sin storhetstid ca. 3 år tidligere på vei ut, og bandene som
var de fremste eksponentene for den - slik som
Eurythmics, The
Human League, Tears
for Fears, og Talk
Talk, hadde gått
videre med bruk av andre instrumenter enn synthesizer. Men i Norge
nådde sjangeren et høydepunkt rundt 1987. Omtale
av "A True Story" i Aftenposten, 5. september 1987. I
forkant av utgivelsen av "A True Story" ble den en-sidede
promosingelen
"Hand in Hand" sendt
ut til mange av landets radiostasjoner og plateanmeldere. Låta hadde
et helt annet lydbilde enn det syntetiske som ble å finne på albumet
- med strykere og elektriske gitarer. "Hand in Hand" hadde
et storslått preg, som om det var vignettmelodien til et større
idrettsarrangement - ikke ulikt en annen låt med samme navn (Koreana:
Sommer OL i 1988). Til
tross for at det på forsiden av singelcoveret stod: "From the
forthcoming album - A True story", var ikke "Hand in
Hand" å finne på "A True Story". Muligens fordi at den ikke var spilt
inn i Montezuma studio.
Mens de andre av Shatoos låter var skrevet av Dag Brandth alene, var
denne et samarbeid mellom ham og Svein
Andersen. Dag
Brandth: "Hand
in Hand'
var den
aller første innspillingen vi gjorde. Denne ble trykket opp, men
stoppet rett før utgivelse." "Hand
in Hand" ble aldri å finne på noe Shatoo album. Kun som
promosingel. I
stedet ble "Overload" gitt ut som første offisielle singel fra den nye plata, i august
1987. Og 1. september lå den
som nevnt som nr. 1 på Norsktoppen, noe som bidro til å skape
interesse for albumet "A True Story" som ble gitt ut på
samme tid (24. august). Til
tross for at "Overload" var den mest populære låta på
Norsktoppen i 1987 kom ikke singelen inn på VG-lista, og da låta var
nykommer på 'Ti i skuddet' 10. september, nådde den ikke høyere enn
11. plass, noe som gjorde at den gikk ut av 'Ti i skuddet' listen i første forsøk. 24.
september 1987 opptrådte Shatoo i NRKs program TopPop med
"Overload". I intervju på Halvsju fortalte Dag at: "Overload' handler om dette å tørre å være den man er. Å
tørre å si nei, når det er noe du ikke vil."
Shatoo
opptrådte i TopPop også ved en senere anledning. Programmet var en
norsk variant av britiske 'Top
of the Pops', der
en liste med de 25 mest populære låtene (for øyeblikket) ble
presentert.
Shatoo
på TopPop på NRK.
Shatoo
opptrådte gratis på NRKs TV aksjon 18. oktober 1987, sammen med artister som
a-ha, Bobbysocks, og
Rolv Wesenlund. Først
i begynnelsen av november kom "A True Story" inn på VGs
topp 20 albumliste - 3 måneder etter at den ble gitt ut. Den
debuterte med en 12. plass, og etter 4 uker på listen var den oppe
på en 6. plass. Etter å ha falt noen plasser i ukene som fulgte, var
den tilbake på 6. plass i uke 52 - noe som nok betydde at det lå
mange Shatoo album under juletreet det året. I desember hadde den solgt
20.000 eksemplarer. Til slutt endte den opp med et salg på hele
50.000 eksemplarer. VGs
albumliste med "A True Story" på en fin 6. plass. Etter 12 uker
falt "A True Story" ut VG-lista, i slutten av januar 1988. Shatoos
album "A True Story". 17.
oktober 1987 deltok Shatoo i ungdomsprogrammet Blikkbåx på NRK TV.
Dag og de andre i Shatoo besøkte Marienlyst jevnlig en periode. Dag
Brandth: "Vi var innom NRK TV
4 ganger på et par måneder."
Etter
"Overload" ble "Dangertown" og
"Santorini" gitt ut som dobbeltsingel høsten 1987.
Selv om heller ikke den kom inn på VGs singelliste, hadde den større
suksess på 'Ti i Skuddet' enn "Overload". Faktisk var begge
sidene av singelen inne på topp 10 i det populære radiopogrammet -
med "Dangertown" som den mest populære. 29. oktober, 5.
november, og 12. november lå den som nummer 1 på 'Ti i skuddet'
listen.
"Dangertown"
lå som nr. 1 på 'Ti i skuddet' 3 uker på rad i oktober/november
1987. Også
på Norsktoppen var begge låtene inne på topp 10 listen, og begge
gikk til topps. "Overload" lå som nr. 1 i hele 10 uker
på rad, noe som var rekord fram til da (programmet startet opp i
1973). Fra 29. august til 31. oktober 1987.
"Santorini" toppet Norsktoppen 10.
november 1987.
Dobbeltsingelen
"Dangertown" og
"Santorini"
En låt
som ikke ble gitt ut på singel, men som likevel hevdet seg godt på
Norsktoppen var "Love
means More",
med 1. plass på listen 9. februar og 12. april.
I
Østen ble "Santorini" gitt ut som singel uten
"Dangertown", men med "One
Of The Others"
på B-siden av singelen. Shatoo ble satset på både i Japan og i
Frankrike.
Til
tross for den store suksessen Shatoo opplevde i Norge, og at låtene
deres hadde et 'internasjonalt lydbilde' var det aldri snakk om å
forsøke å slå gjennom i utlandet. Likefullt var flere av platene
deres tilgjengelig i platebutikker utenfor norges grenser, og med det
fikk de fans fra mange steder i verden (noe kommentarer på videoene
som er lagt ut på Youtube viser). De blir også gjerne omtalt
som 'Italo pop' pga det syntetiske lydbildet.
Shatoo
hadde sin egen fanklubb kalt
Shatoo
Society,
som holdt til på Billingstad i Asker. Denne fanklubben var særdeles aktiv
når det gjaldt å gi sin støtte til Shatoo. Bla. måtte TV
programmet TopPop slutte å bruke 'Ti i skuddet' - og 'Norsktoppen'
listene som endel av grunnlaget når de skulle sette sammen topp 25
listen sin. Odd Arvid Strømstad (ansvarlig i TopPop):
"Vi
fikk helt unormale utslag på Shatoo som hadde en aktiv fanklubb som
ringte inn stemmer."
Vera
Kvaal og Rune Gokstad var programledere på TopPop på NRK.
Helt
siden Shatoo slo gjennom med "Overload" ble de sammenlignet
med a-ha. Både pga. synthpopen, og fordi de var en norsk trio med godt utseende.
Men denne sammenligningen likte
ikke Shatoo: "a-ha er ikke forbilder for oss, da vi har større
sans for Pink Floyd."
Likefullt
burde Shatoo ha sendt en takk til a-ha, for å ha bidratt til å gjøre
engelskspråklige låter tilgjengelig på Norsktoppen. Fram til 10.
mai 1986 hadde det kun vært tillatt med norskspråklige låter. Suksessen
The Monroes
og a-ha hadde opplevd året forut var den direkte årsaken til at man
endret reglene, noe som kom Shatoo til gode.
a-ha
skal også han sin del av æren for at musikkinteresserte i Norge fikk øynene
opp for synthmusikk.
Shatoo
ble gjerne sammenlignet med a-ha, noe de ikke likte.
For
Calle, Dag og Øyvind som fram til dette var totalt ukjent for folk flest,
var den enorme oppmerksomheten de plutselig fikk både en skremmende
og morsom opplevelse. Særlig tenåringsjentene la sin elsk på dem, noe ungdomsblader som
Det Nye, Romantikk,
Topp,
og Logo
visste å utnytte.
Dag
Brandth: "Sjokk og absurd glede den dagen vi føk opp på 1. plass på
Norsktoppen. Plata solgte som varme hvetebrød og Utrolig! Uvirkelig! Alt
skjedde så fort,
at jeg idag bare kan huske fragmenter av toppene. Vi var jo gjengangere i TOPP/LOGO og DET NYE. Vi
frekventerte hverandre så ofte at vi nærmest ble go'venner med
journalistene. Om dét var lurt? Antageligvis ikke.."
Av sin
manager Lars Høel hadde de fått beskjed
om å holde hodet kaldt, og å holde beina på bakken da interessen
for Shatoo tok av.
Shatoo
på forsiden av ungdomsbladet "TOPP" i 1987.
I
intervjuer snakket
de om viktigheten av å prioritere skole framfor musikken,
og gjøre ferdig utdanningen først: "Vi går fremdeles på
skole alle tre, og kommer til å avslutte utdannelsen før vi gjør
musikk til heltidsbeskjeftigelse."
I
tillegg til TV, aviser og magasiner, måtte Dag og co. stille opp til
intervju i mange av landets nærradiokanaler. Dag Brandth: "Vi ble sendt på
historiens mest voldsomme nærradio-turné - land og strand rundt. Jeg
må innrømme at vi tilslutt HATET nærradioer. Så mye at vi ble
bilsjuke av å sitte i et radiostudio. Møkka lei. Men - det var lurt
av oss."
Øyvind
Haavik på besøk hos Bjørn Faarlund i Radio 1,
der
de for anledningen hadde laget billed-hørespill.
En
periode var interessen for Shatoo så stor at de tre nesten ikke våget å
bevege seg utendørs. Dag Brandth: "Vi ble jo litt engstelige for å ferdes blandt folk....Jeg og
Øivind (tror jeg det var, hvis det ikke var Calle) ble overfalt av en
skare jenter som fikk øye på oss en kveld ruslende rundt. Det var
utslipp fra en ungdomsklubb, og vi var tilfeldigvis der akkurat da. Vi
opplevde at klær ble revet i stykker, og jeg er glad for at en årvåken
buss-sjåfør stoppet bussen og reddet oss. Han dro oss inn i bussen
og kjørte oss hjem. Phew!!!! Scary moment!!"
I et
intervju med Aftenposten sa Øyvind og Calle at det var morsomt å være
'forelskelsesobjekt'
(som Aftenposten skrev det) for jentunger. Men at de håpet at
det likevel var musikken som telte mest for jentepublikummet."
Calle, Dag og Øyvind
26.
desember 1987 hadde Aftenposten en større artikkel om Shatoo, på
oppfordring fra sine (unge) lesere. Her ble Øyvind og Dag presentert
som 'eventyrgutter': "Askeladder er det mange av i popens
vindunderlige verden. Men det er ikke flaks alene som bringer popband
det halve kongerike. Et godt ytre, kristent livssyn og en oppvakt
manager er ikke av veien. Årets askeladder kaller seg Shatoo."
Dag
Brandth: "Musikken betyr alt, og dette er en sjanse vi kanskje
bare får en gang i livet."
Øyvind
Haavik: "Det er et veldig ustabilt marked vi er ute på. Før
man vet ordet av det kan populariteten dale. Derfor gjelder det å smi
nå."
Aftenposten
gjorde et større intervju med Øyvind
Haavik og Dag Brandth i desember 1987.
På det
tidspunktet Shatoo ble intervjuet av Aftenposten var de redusert til
en duo, bestående av Dag Brandth og Øyvind Haavik, ettersom Calle
Marcussen hadde forlatt bandet. Årsaken ble oppgitt å være
skolegang, men den relle årsaken kan ha vært noe annet.
Dag
Brandth: "Trist. Jeg ønsker å ikke kommentere dette, men denne avgjørelsen
hadde verken Øivind eller jeg noe med å gjøre..."
Magasinet
Det Nye
hadde bruddet på forsiden av bladet, den 14. desember 1987: "Triste nyheter for Shatoo-fans. Ikke minst for de som digger
kjekkasen i gruppen: Calle Marcussen. Han har nemlig sluttet, og
Shatoo er blitt en duo."
Det
Nye, 14. desember 1987
Da
Sharatima Records skulle trykke opp en 2. utgave av "A
Different Story" var det uten
Calle
Marcussen på coveret.
2. utgaven av "A
Different Story" uten
Calle på coveret (takk til P. A. Lundgreen for bildet)
Høsten
1987 ble dermed en svært hektisk periode, med flere plateutgivelser,
mange TV opptredener og intervjuer, og turbulens innad i bandet. I
tillegg måtte de i gang med innspillingen av et oppfølgeralbum til
"A True Story" - for å holde interessen for bandet
oppe.
Dag
og Øyvind med gullplatene de fikk for salget av "A True Story".
Mens
Dag hadde jobbet med låtene til førstealbumet over mange år, ble
han nå pushet til å komme opp med låter til det nye albumet i en
fei. Dag Brandth: "Innspillingen av 'Life' var ikke et høydepunkt for min del. Jeg ble pushet hardt fra management.
Måtte sitte inne og komponere låter i en fei. Kosen forsvant litt."
Enkelte
av låtene, slik som "Starting Tonight" hadde han som nevnt skrevet
lenge før Shatoo var påtenkt. For at Dag og Øyvind skulle få
kreativ ro til å tenke ut nye låter og tekster, sørget manager Lars
Høel for at de ble sendt til den thailandske øya Koh Samui. Her var
de i 2 måneder. I
tillegg til at Dag kom opp med flere tekster som ble brukt på den
neste plata, hadde de en opplevelsesrik tur.
Øyvind
Haavik: "Dette var før turismen innvanderte øya, og vi bodde i
noen primitive bungalower rett på stranden, med diesel aggregat som
dundret og gikk frem til klokken 23 om kvelden. Da var det slutt på
vifta... Husker godt at det ble tatt en kobraslange hos naboen (som
hadde kommet opp av kloakken) som ble tilbudt til høyestbydende samme
kveld."
'Suksessformularet'
fra førstealbumet ble kopiert på "Life"
(som den nye plata het). Med innspilling i Montezuma studio i Stockholm, og med Ulf Wahlberg som produsent og keyboardist.
Lasse Jonsson deltok med sin gitar også på denne plata.
Shatoo
kunne glede seg over mye hyggelig omtale da musikkåret 1987
skulle gjøres opp.
I VG var Shatoo,
Tomboy,
TNT, Jørn
Hoel, og Sissel
Kyrekjebø de mest populære artistene da avisen skulle kåre årets
artist, basert på telefoninnringninger.
Enda
bedre gikk det i Det Nyes store leseravstemning, der mange tusen hadde
vært inn og stemt på 'Årets artist', 'Årets gruppe', 'Årets
vokalist', 'Årets debutant', 'Årets LP', 'Årets single', og 'Årets
komponist'. Shatoo var inn på topp 5 i
alle klasser. Ekstra morsomt var det nok å vinne klassen for 'Årets
gruppe' og 'Årets debutant'. Og for låtskriver Dag Brandth var det
nok en stor fjær i hatten å komme foran navn som Pål
Waaktaar (a-ha), Lars
Lillo Stenberg og
Åge Aleksandersen,
som 'Årets komponist/musiker'.
Det
Nyes store oppsummering av musikkåret 1987 ble hyggelig lesning for
Shatoo.
Da
samme blad hadde en uformell kåring av 'Årets mest sexy
mann' måtte gutta i Shatoo igjen se seg slått av Jørn Hoel.
Litt overraskende var det kanskje at eks. medlem Calle Marcussen kom
på 2. plass, mange poeng foran Dag (5. plass) og Øyvind (7.
plass). Som om kåringen var en slags protest fra Shatoo-fansen for
å markere misnøyen med at Calle ikke lenger var medlem av bandet.
Ifølge
Det Nyes lesere var Calle, Dag og Øyvind alle tre blant norges
kjekkeste menn.
Albumet
"Life" ble lagt ut for salg 19. mai 1988, og i begynnelsen av
juni debuterte albumet på VG-lista med en fin 12. plass. Uka etter
var den oppe på 10. plass, men etter dette gikk det nedover med 25.
plass i uke 25, før den forsvant ut av VG-lista - etter kun 3 uker.
Hovedårsaken
til det litt skuffende salget av "Life" var
nok at den rett og slett var svakere enn "A True Story".
Låtene var ikke av
samme kvalitet, og det var lite som viste at Shatoo hadde utviklet
seg musikalsk. Det elektroniske lydbildet var tynt og uengasjerende, i
tillegg til at det hørtes utdatert ut. Hederlige unntak var låtene
"On Your own"
og "Light to
Shine", som
begge ble gitt ut som singler.
"On Your own" gikk til topps på Norsktoppen i mai 1988.
Dag
Brandth: "Jeg er ikke happy med produksjonen på
'Life'. Horror!"
Albumet
"Life" fra 1988. Coverbildet ble tatt på øya Koh
Samui, utenfor Thailand.
"Life"
ble også gitt ut i Japan, med et annet cover enn det som var på
den europeiske utgaven.
Dessverre
klarte ikke
ikke
"On Your own"
og "Light to
Shine" å bli lagt merke til da de ble gitt ut som singler. De var
ikke inne på verken Norsktoppen, 'Ti i
skuddet' eller VGs singelliste.
Noe som i neste omgang gikk utover interessen for albumet.
På
'Ti i skuddet' var "Light To
Shine" utfordrer 19. oktober 1989, men endte opp på sisteplass
med kun 31 poeng. Noe som stod i sterk kontrast til interessen som
hadde vært for bandet i samme program, 2 år tidligere.
Hyggeligere
var det å bli omtalt i det tyske
"Bravo" - Europas største
musikkmagasin. Her ble Shatoo presentert som det neste store fra
Norge, etter a-ha. Øyvind og Dag snakket også om at de skulle i
gang med innspillingen av et 3. Shatoo album, i 1989.
Shatoo
omtalt i tyske Bravo - Europas største musikkmagasin
Øyvind
og Dag var også på forsiden av det danske ungdomsbladet
"Pop",
sommeren 1988.
Øyvind
og Dag på forsiden av danske "Pop".
Fanklubben
Shatoo
Society ga også ut medlemsblad, eller fanzine som de også ble kalt
på 80-tallet, der fansen fikk presentert siste nytt om Dag og
Øyvind. I tillegg til bilder som ikke var å finne annet sted.
Shatoo
Societys medlemsblad.
I et
forsøk på å skape blest om Shatoo og albumet "Life" dro
Øyvind og Dag ut på en større sommerturne i 1988, med besøk på messer, tivolier
m.m. Her opptrådte de med hjelp fra musikere som til vanlig spilte
tyngre stoff enn det man fant på Shatoos plater. Med bla. Jon-Willy
Rydningen på
keyboard, og Dag Brandths fetter på trommer.
Bortsett fra
at Dag ble skremt av popdivaene Desireless
og Spagna
(som i 1987 hadde hits med låtene
"Voyage Voyage" og
"Call Me"),
ble turneen en suksess.
Dag
Brandth: "Vi var på sommerturné 1988, land og strand rundt. Mye morsommere enn
PR-turneen. Koste meg gløgg ihjel! SÅ mye folk!!!! Husker vi delte garderobe med Desireless og Spagna. Grusomt!
Antageligvis de 2 weirdeste nutcases i 80-tallspopen. De skremte meg
begge to. Freaks!"
Dag
Brandth: "Det har vært veldig morsomt. Selvfølgelig er det
morsomt at platene våre selger så bra. Men direkte publikumskontakt
teller mye mer. Da vet du umiddelbart hvilke låter som slår an. På
de første konsertene våre var jeg ikke så veldig sikker på meg
selv. Men nå er det kjempegøy. Det morsomste jeg vet."
Etter
konserten i Skien måtte Øyvind og Dag skrive autografer og ta imot
gaver fra publikum.
Lars
Høel: "En messeturne er en fabelaktig måte å komme ut til
et stort publikum på. Det er klart det er annerledes enn vanlige
konserter. Når folk kommer ene og alene for å se et band, er det
mye mer givende å spille."
Det ble
også tid til å besøke platebutikker og kjøpesentre for å signere
den nye plata.
Etter
at turneen var over valgte Øyvind og Dag å gå hvert til sitt, slik
at Shatoo ble oppløst. Den skuffende mottagelsen av "Life"
var hovedårsaken, men også følelsen av at bandet hadde gjort sitt -
det var på tide å gå videre.
Dag
Brandth: "I
1988 ble det svært stille" og: "Det kokte litt bort...I og med at vi ikke jobbet kreativt sammen -
samt dét faktum at vi var på nedattgående - blir konsekvensen
naturlig nok at det avslutter seg selv."
I
oktober 1988 fikk Dag noe hyggelig å tenke på, da han suverent vant
avstemningen 'Hvem er Norges kjekkeste fyr', i bladet Det
Nye. Som
et bevis på at han hadde vunnet fikk han en pokal, røde roser, og en
lubben pusur i gave, overrekt av noen av hans fans.
'Det
Nye' hadde et stort oppslag i oktober 1988, om at Dag Brandth var
Norges kjekkeste fyr.
Allerede
i forkant av dette hadde Dag begynt å planlegge en ny karriere - som
soloartist. I ryggen hadde han Shatoos plateselskap Sharatima Records
og manager Lars Høel. I første omgang jobbet han sammen med den
britiske produsenten
M. Guy Fletcher. I
1984 hadde Fletcher produsert albumet
"The Real Thing" med Creation, i tillegg til at han skrev
tekstene.
Fletcher
som er onkelen til
Guy Fletcher i Dire
Straits var på
60-, 70-, og 80-tallet en av de mest suksessrike låtskriverne i
England, der han bla. skrev låter for Elvis
Presley, Cliff
Richards Grand Prix
låt "Power To
All Our Friends",
og "Save Me" med
Louise Mandrell som
nådde 6. plass på den amerikanske country-listen i 1983.
Dag
Brandth: "Jeg var på gang med
soloprosjekt med Guy Fletcher i England, og så vel egentlig en
fremtid som soloartist mer realistisk enn noe annet."
Sammen
med Fletcher skrev Dag låter til sitt soloalbum - kalt "Tranquillity".
Bla. "One
Night Love" og
"Starlight"
som sammen ble gitt ut på singel. "Starlight" var en
lavmælt akustisk låt, som ikke minnet om det Dag hadde gjort med Shatoo like i forveien.
Den var inne på Norsktoppen på NRK radio i 5 uker, med 3. plass som
beste plassering. Dag opptrådte bla. på NRK Frokost TV med
"Starlight".
Albumet
"Tranquillity"
Fletcher produserte også Dags
album, som ble spilt inn i Stonewall
Studio, i England.
Dag Brandth: "Jeg var i studio i to uker, på sørspissen av
England. Spennende."
"Tranquillity"
som ble gitt ut 13. november 1988 inneholdt låtene:
"One Night Love", "There's Nothing Wrong With Our Love",
"No Doubt About It", "Do You Wanna Make Love?", "We're Gonna Make It To The Top",
"The Boys & Girls Of Earth", "Here And Now", "Where Are You",
"Feel",
og "Starlight".
Dag
Brandth som soloartist
I
forbindelse med utgivelsen av "Tranquillity" stilte Dag opp
til intervju i magasinet Topp, der han i tillegg til å prate om den
nye soloplaten, også viste sine favorittplagg. Dag Brandth: "Jeg liker å kle meg litt spesielt. Kjøper gjerne svarte jakker
og frakker brukt. Dessuten samler jeg på alle slags hatter."
En
stolt Dag Brandth med albumet "Tranquillity" foran seg.
Han
kunne fortelle at han etter innspillingen av platen skulle bruke tiden
på skolen og musikk. Dag Brandth: "Hver helg fram til jul, skal
jeg reise land og strand rundt for å signere plater og gi intervjuer.
På hverdagene må jeg 'konse' om skolen og lekser. Og om musikken: jeg går aldri langt uten kassettspilleren min. Plutselig får jeg en
ide, og da må jeg feste den på bånd."
På den
tiden gikk han på 2. gym, på språklinjen på Christian Augusts
videregående skole i Halden. Dag Brandth: "Jeg
har spansk, fransk, og engelsk som hovedspråk."
Dag
stilte opp til fotosession i magasinet Topp for å vise fram klærne
han hadde i skapet.
Topp
hadde også en plateanmeldelse av "Tranquillity"
i samme blad: "Shatoos fanskare blir neppe skuffet over
resultatet. Velkjente strofer oser ut av høytalerne, og innslag som
'We're Gonna Make It to The Top' og
'No Doubt About It' bør
ha gode sjanser på Norsktoppen."
Med
denne utgivelsen siktet Dag og Sharatima Records
utover norges grenser. Men til tross for flere flotte låter og en
proff produksjon fra Guy Fletcher klarte ikke platen å markere seg
noe sted - heller ikke i Norge, der den bare solgte i 8000
eksemplarer.
I 1989
forsøkte Sharatima records og Lars Høel å gjenskape suksessen
Shatoo hadde, ved å sette sammen guttebandet Mortimer
& the Pancakes.
De tre guttene fra Oslo og Bærum var på den tiden 11, 13 og 13 år
gamle. Lars Høel skrev tekstene til låtene, i tillegg til at han var
manager. Han brukte også 2 låter som opprinnelig var spilt inn med
hans gamle band Playboys.
Ulf Wahlberg og Lasse Jonsson som begge hadde deltatt
som musikere på Shatoos plater, bidro også her. Dag Brandths talent
som låtskriver ble også tatt i bruk på dette prosjektet, der han
skrev 3 av låtene på guttenes album
"Teit teltur og andre ubla gubla sanger".
Guttene
fikk en mindre hit med "Teit
teltur", men
verken denne singelen eller albumet kom inn på VG-lista. "Lørdagskveld
alene" nådde
imidlertid en fin 2. plass på Norsktoppen (takk Henrik
Grydeland, for
info).
Etter
at Shatoo var oppløst valgte Sharatima Records å satse på Mortimer
& the Pancakes.
I 1989
gjorde Dag et nytt forsøk på å få i gang solokarrieren, ved å
flytte til Stockholm, og slå seg sammen med Peo Thyrén
som tidligere hadde hatt suksess med bandene Sha-Boom
og Noice.
I Sha-Boom hadde Thyrén
spilt med Dags bysbarn Dag
Finn og Bobby
Andersen.
Dag
Brandth (i et radiointervju i 2013): "Med Shatoo var det en
kjempeinteresse. Vi fikk den derre førsteplassen på Norsktoppen med
'Overload', og da bare tok alt fyr, og alt var veldig 'busy'. Og så
plutselig var det ikke plass til oss mer. Da hadde alle de som likte
oss snudd seg i en annen retning og funnet noe annet - det var sånn
det føltes. Da spurte jeg mor pent, om jeg som 17 åring kunne få
lov til å flytte ut av landet. Og da møttes vi på midten, og da
ble det Sverige, for det var ikke så langt. Så jeg flytta til
Stockholm."
Sammen
med Thyrén
spilte Dag inn den 'tidsriktige' dance-låta "Don't Throw
Our Love Away".
Og selv om den ble en mindre hit i Sverige da den ble gitt ut
på
Sonet
i 1990,
var det ikke nok til å gi Dag det karrieremessige løftet han hadde
håpet på, så han flyttet tilbake til Norge.
Dag
Brandth: "Etter Shatoo flyttet jeg til Stockholm og jobbet med noen låter
sammen med Peo Thyrén (Sha-Boom!!! helt tilfeldig...). Dette førte
til en single som snytt ut av ræva på SAW (Stock,
Aitken & Waterman)
- som jo var tidsriktig...
Den het "Don't Throw Our Love Away" og peaket
på 3. plass på Radio Stockholm. Men det ble med den. Og jeg
returnerte til Norge."
"Don't Throw
Our Love Away"
I årene etter dette har Dag prøvd seg på mange areaner, først og
fremst innen teater/musikal. Han hadde rollen som Marius i "Les
Misérables",
deretter hovedrollen i "Little Shop Of
Horrors" (på
Fredrikshalds
teater i
Halden), samt
at han har deltatt i teateroppsetningen av
"Edderkoppkvinnens kyss".
Han har også vært
musikkansvarlig på show på Dizzie-teateret.
18
år gamle Dag Brandth med Tine Skolmen i 1990, i forbindelse med
"Little Shop of Horrors". Sommeren
1991 hadde Dag en av hovedrollene i revyforestillingen "Absolutt
svensk" på City
hotel i
Fredrikstad. I løpet av 90 minutt fikk publikum høre Dag, Tine
Skolmen,
Kai Robert Johansen og
Ulf Davidsen synge
70 svenske låter fra 60- og 70-tallet - i et potpurri. I VGs
anmeldselse av revyen fikk Dag skryt for sin gode stemme.
Dag
Brandth og Tine Skolmen på scenen på City Hotel i Fredrikstad.
På
midten av 90-tallet hadde Dag skrevet flere titalls låter som han
ønsket å presentere til plateselskapene, men ingen av dem var
interessert. Dag: "Jeg gikk kanossagang rundt til
plateselskapene med noen av låtene mine. Det var en gedigen nedtur.
Dem jeg møtte gadd nesten ikke å høre på hva jeg hadde med
meg." En
av dem het "This
is Green"
(1995), som senere
har vært tilgjengelig på internett. I 2013 ble den omsider
tilgjengelig på CD, som ekstrasport på Deluxe utgaven av
"Tranquillity".
I 1996 fikk Dag mulighet til å framføre låta på NRK TVs
ungdomsprogram
"Topp 20",
uten at heller det førte til større interesse fra plateselskapene.
Dag Brandth på NRK TV "Topp 20" i 1996. I
1998 fikk Dag æren av å være den første innspillingslederen i den
populære TV-serien "Hotel
Cæsar" på
TV2. Etter å ha
jobbet her en stund flyttet han til London, for å være
oversetter/norsk stemme for TV kanalen Fox
Kids. Dag Brandth: "Jeg var hotellets
første Innspillingsleder! En fantastisk gøyal og lærerik tid, helt
til Fox Kids i London lokka meg med Schwære pengerr." I
oktober 1998 deltok Dag i revyen "Bare for moro skyld", i
Fredrikstad. Her stod han på scenen sammen med kjente
navn som Mari
Bjørgan, Kirsti
Sparboe, og Ole
Jacob Lindberg.
I
1999 var Dag tilbake i 'det musikalske rampelyset' da han fikk æren
av å delta i den norske Grand Prix finalen. I utgangspunktet var han
invitert med som komponist, men han endte opp med å synge
"Untold"
selv - som låta han
skrev het. Dag
Brandth: "Med den moderne formen Grand Prix nå har fått,
med muligheter til å synge på engelsk, stille med ferdig innspilt
musikk på tape osv. fant jeg etter hvert ut at jeg hadde lyst til
å synge min egen låt. Det er en killer av en sang." VG
var veldig positiv i sin omtale av Dags
låt i forkant av den norske finalen: "Dag Brandth fra gamle
Shatoo gjør comeback med en mid-tempo-melodi som er inspirert av
’60- og litt 70-tall. Brandth er en god låtskriver, han synger godt
og har finalens mest engelskinspirerte bidrag." I
et intervju med VG på denne tiden fortalte Dag at han hadde 30-40
låter klar for utgivelse. I
selve finalen fikk Dag oppmerksomhet fra programlederne for sitt
spesielle valg av antrekk - med joggesko til dressbukse.. Dag Brandth:
"Jeg har gjort alt det moren min har sagt jeg ikke skal gjøre:
Bruker joggesko til dressbukse og har farget håret litt grålig. Hun
sa: 'Tenk på de som skal stemme, da, de er jo mellom 40 og 50 år!'." Dessverre
var ikke publikum enig med Dag og VG om låtas kvaliteter, for "Untold" havnet
sist av de som 8 som var i finalen. Mens Stig
Van Eikj vant, med "Living
my life without you". I
2003 var "Overload" en av 31 låter på CDen "30
år med Norsktoppen",
som Tylden &
Co. ga ut. I
2005 hjalp Dag Stine fra Halden, med hennes forberedelser til Idol på
TV2. I
november 2006 deltok Dag Brandth på jule-CDen
"Jul i Halden",
der inntektene gikk til Frelsesarmeen i byen. I
2009 og 2010 deltok Dag i teateroppsetningen av "Brottsjø"
på Hvaler. I senere år har han også sunget med Halden
Storband og Blue
Energi Band.
|
|
|
|
|
Dag
(til venstre) i 2010, i forbindelse med oppsetningen av
"Brottsjø". |
|
CDen
"Jul
i Halden" |
Sommeren
2009 var Dag
tilbake i Sverige, der han to kvelder i juli deltok i "Taubespelen",
som var en hyllest til den svenske visesangeren Evert
Taube. Andre navn
som deltok i forestillingen var Sven-Bertil
Taube, Lill Lindfors, Rikard Wolff, Laleh, Sanna Nielsen
og Jack Vreeswijk. I
2011 slo Dag seg sammen med
Frank Skovrand og
laget en norsk utgave av "Taubespelen"
- kalt "Taube
i Vika". Forestillingen
som var en blanding av historier om Evert Taubes liv og hans viser, ble
framført på Sponvika vertshus ved Halden,
den 10. 11. 24. 25 juni., og 1. 2. 8. og 9. juli 2011. Med seg på
scenen hadde de en musikalsk trio. "Taube
i Vika" med Dag Brandth Parallelt
med sine mange engasjement har Dag skrevet låter, med ønske om å en
dag få gitt
dem ut på plate. Dag Brandth: "Jeg har hele tiden produsert poplåter og har et kjempebibliotek med
uferdige uutgitte låter. Men jeg har planer for disse." Dag
Brandth som i dag bor i Halden, er gift med engelskmannen Adrian. 23.
februar 2013 sang Dag og Frank Hovland Evert Tabue på Fabian
restaurant & Pannekakeri i Halden, i forbindelse med 'Kultur i
sentrum'. Mens
Dag har 'klort seg fast' til musikk- og showbransjen i årene etter
Shatoo, valgte Calle Marcussen og Øyvind Haavik å fortsette i andre
retninger. Øyvind utdannet seg innen informatikk, og jobber i dag i
Oslo firmaet Basefarm,
som driver med forvaltning og drift av IT-systemer. For tiden bor
Øyvind i Cambridge i England. Calle
Marcussen utdannet seg til branmann, og har i mange år jobbet i
Drammenregionens brannvesen. Han har også endret etternavn fra
Marcussen til Varfjell. Ved
siden av jobben som brannmann har Calle også vært tilknyttet
eventselskapene Arrcom
og PS Arrangement. I
2007 fikk Varfjell endel omtale i media (bla. i Vi
menn) da han og en
kollega deltok i billøpet Arctic
Trophy på
Kolahalvøya i Russland. Helt
siden 80-tallet har det vært vanskelig å få tak i Shatoos musikk.
Slitne vinyleksemplarer på QXL og Finn.no har for mange vært den
eneste måten å få tak i platene med Shatoo. Mens CD-plater med
bandet, og Dag Brandths soloplate, bortimot har vært umulig å få
tak. Visstnok ble det kun gitt ut 500 eksemplarer med "A True
Story" på CD, noe som forklarer hvorfor den har vært så
vanskelig å få tak i. I 2009 var det et kanadisk selskap som så
muligheten av å tjene litt penger, og ga ut en uoffisiell utgave
(bootleg) av plata. Men 22. februar 2013 kunne 80-talls nostalgikere glede seg over
gjenhør med"Overload", "Santorini", "On Your
Own" og "Starlight" og de andre Shatoo/Dag
Brandth-slagerne, da albumene "A True Story",
"Life", og "Tranquillity" ble gjort tilgjengelig
på iTunes,
Wimp og
Spotify m.m. I tillegg til de 10 sporene som
opprinnelig var på "Tranquillity" inneholdt plata Dags 1990
hit "Don't Throw Our Love Away", og Grand Prix låta
"Untold" fra 1999. Platene
som ble gitt ut på plateselskapet Dig
Music, var
remastret av tidligere
Yello medlem Carlos
Perón. I
februar 2013 ble endelig Shatoos 2
album, og Dag Brandths soloalbum gjort tilgjengelig igjen.
Reaksjoner på Facebook og andre
nettsteder viser at dette var en nyhet mange har ventet lenge
på. Bakgrunnen
for at Shatoos musikk ble tilgjengelig igjen etter så mange år, var at
plateselskapet Dig
Music - med
Per Aksel Lundgreen
og Kai Lofthus
i spissen - fikk tak i rettighetene til platene Shatoo og Dag hadde
gitt ut. Det viste seg at det var et selskap som driver med
animasjonsfilm som satt med rettighetene til 80-talls klassikerne.
Dag sammen med Per Aksel Lundgreen (til høyre) i forbindelse med
relanseringen av Shatoo. Per
Aksel Lundgreen: "Kai og jeg satt og jobbet og 'drømte litt' om hvilke norske artister vi kunne tenke oss å ha med og gjøre noe med, og jeg foreslo Shatoo. Så la jeg inn høygir, og kontaktet Dag direkte. Dag sa at han da i over 10 år hadde prøvd å finne ut av hvem som hadde rettighetene til materialet som Sharatima hadde gitt ut, men uten hell, og han hadde nesten gitt opp." Det tok Kai og meg under en uke å lokalisere rettighetene og vi prøvde da å få de lisensiert ut. De lå hos et selskap som heter
Animagisk, som er en etterkommer av Sharatima. De ville ha en prat med Dag for å høre at det var greit med utlisensiering, og i sine samtaler med Dag ble de enige om at Dag selv kunne få kjøpe ut rettighetene, så pr.
i dag eier Dag samtlige rettigheter til alle Shatoo utgivelser/låter, samt solo-albumet sitt. Dag
Brandth: "Animagisk har vært veldig generøse i forhold
til det å ikke holde på dette her, og gjøre det vanskelig for
meg å bruke mine egne ting. De har servert det på et fat til
meg, og sagt til meg 'Værsågod, her er barna dine'." Takket
være Per Aksel
Lundgreen og Kai Lofthus i Dig
Music ble
Shatoos musikk endelig gjort tilgjengelig igjen. Dag
Brandth, til Halden
Arbeiderblad og Sarpsborg
Arbeiderblad: "Å få tilbake rettighetene til de gamle låtene som jeg satt og skrev på gutterommet som 13–14 åring er litt som å få barna hjem. Dig Music kontaktet meg, fant ut hvem som eide rettighetene og har lagt hele løpet for meg. De er selv Shatoo-fans og ønsket å få det ut digitalt. Jeg har bare fått det rett i fanget, og har ikke løftet en finger selv. Sangene er de samme, men har fått en oppussing, slik at de passer inn i dagens musikkbilde. Jeg må innrømme at det var litt vanskelig å høre på sangene mine igjen. Den første plata var jeg veldig fornøyd med, for den ble som jeg hadde planlagt. Den andre var preget av hastverk, så det gjorde litt vondt å høre igjen akkurat den plata. Men herregud. Dette er jo en morsom ting, så dette måtte jeg jo bare slenge meg med
på." I
intervjuet med Halden Arbeiderblad kunne Dag også fortelle at det er
planer om å gi ut en (fysisk) samle-CD med Shatoo kalt
"The Best of Shatoo & Dag Brandth", og at han, Øyvind
og Calle planla å gi ut en Shatoo-singel sammen, kalt
"Nothing that I wouldn't do".
Låta er produsert av nevnte Per Aksel Lundgreen (Apoptygma Berzerk, Angst Pop, Cronos Titan,
Chinese Detectives)
og Roy Julian Digre
(Technomancer,
Laboratory 5).
I tillegg jobbet produsentteamet Angst Pop/Technomancer på en "Remix EP" av de gamle Shatoo låtene
"Overload", "Dangertown" og "Here In The Night". Låter som like etter
var klar i demoversjoner. Dag
Brandth: "Vi gjør produksjon på noen utvalgte Shatoo
låter, som blir ikledd en litt mere engergisk pakke, og jeg er
helt overbevist om at det kommer til å bli begeistring rundt
det for de som har et forhold til disse låtene fra før. Man
har ikke ødelagt noe, man har bare forsterket noe, og så blir
det bare mere riktig i forhold til den alderen jeg er i
nå." I
årene etter Shatoo har Dag skrevet en lang rekke låter, som
han har laget
demoer av. Disse fikk
Per Aksel
Lundgreen og Kai Lofthus høre, og de ble svært entusiastisk, og
mente umiddelbart at dette var noe de kunne jobbe videre
med. I
tillegg til intervjuene med Halden Arbeiderblad og Sarpsborg
arbeiderblad, ble Dag intervjuet av NRK
Østfold, Radio
Prime Moss, og
nettstedet Side-Line
Music Magazine. Her
uttrykte han igjen sin glede over at de gamle platene ble gjort
tilgjengelig pånytt, i digitalt format. Dag Brandth: "Mitt
låtmateriale som solgte bra på 80-tallet, er på denne måten blitt
tilgjengelig for folk i et digitalt format. Det er jeg utrolig glad
for. Endelig
ligger mine popalbum fra 80-tallet på Spotify og iTunes, og det har
vel egentlig vært noe som man har tenkt på i mange år, at man har
følt seg som den eneste nesten, som ikke er der." Shatoo
håper også å få til å gjøre noen konserter sammen, våren og
sommeren 2013. Konsertarangører som er interessert i å hyre Shatoo
kan sende en mail til: booking@shatoo.no
I
forbindelse med relanseringen av Shatoo ble det også laget en ny
Shatoo logo.
14.
april 2013 var den fengende singelen
"Nothing that I wouldn't do" klar for utgivelse. Låta hadde
mye 80-talls Shatoo i seg, og med sitt luftige synthpreg kunne den
også minne om Alphaville.
I tillegg
til det norske markedet ønsker DIG music og Shatoo å satse på det
internasjonale markedet, der både singelen, den kommende samleplaten,
og bandet skal lanseres bredt.
Singelen
bestod av hele 6 låter, med 5 ulike mikser av
"Nothing that I wouldn't do", samt 2013 remix av
"Dangertown" : 01.
Nothing That I Wouldn't Do (Radio Edit)
02. Nothing That I Wouldn't Do (Single Version by Angst Pop feat.
Technomancer)
03. Nothing That I Wouldn't Do (Technomancer Remix)
04. Nothing That I Wouldn't Do (Electroclash Remix by Laboratory 5)
05. Nothing That I Wouldn't Do (Retro
Pop Remix by Rossetti's
Compass)
06. Dangertown (2013 Remix by
Angst Pop feat.
Technomancer 15.
mai var det også mulig å kjøpe en fysisk utgave (CD-singel) av
"Nothing that I wouldn't do". De som er interessert kan få
tak i den ved å sende en mail til : contact@shatoo.no
Singelen er også tilgjengelig gjennom Ebay.com
"Nothing that I wouldn't do" ble den første
singelutgivelsen med Shatoo på 25 år. Dag
Brandth: "Først må jeg jo se om folk vil ha mer eller om det bare blir en engangsgreie. Uansett så er det jo gøy at det skjer noe med låter som jeg egentlig hadde lagt helt bak meg." Det
ble også laget en musikkvideo til
"Nothing that I wouldn't do". Videoen var produsert av Dag
Brandth og Roy J. Digre. I løpet av noen uker hadde hele 3000
mennesker vært innom Youtube
og sett videoen, til Shatoos store glede. Det var også veldig mange
hyggelige kommentarer til låta, i kommentarfeltet. Innen desember
måned hadde 10.000 vært innom Youtube og kikket på Shatoos video.
Musikkvideoen
til "Nothing that I wouldn't do" Fra
det ble kjent at Shatoo skulle gjenforenes, til denne singelen ble
gitt ut, skjedde det endringer i besetningen i bandet. Øyvind
Haavik som hadde vært med på begge albumutgivelsene med Shatoo på
80-tallet hadde dessverre ikke mulighet til å bli endel av den nye
utgaven av bandet. Han bodde nå i Nottingham i England med familie
og jobb, og syntes det ble vanskelig å
kombinere det. Calle
Varfjell var imidlertid fortsatt med på prosjektet. Og inn som nye
medlemmer av Shatoo kom
Per Aksel
Lundgreen fra DIG music, som hadde vært primus motor for
relanseringen av Shatoo (se over), og keyboardisten Geir
Bratland fra Ballangen i Nordland.
Sistnevnte hadde bakgrunn fra de black-metal bandene
Dimmur Borgir
og
Satyricon, synthbandet Apoptygma
Berzerk, og
The Kovenant. Han
har også turnert med
Morten Abel, Lene
Marlin og Bertine
Zetlitz. For
norske TV seere er han også kjent gjennom deltakelsen i
realityserien
"Temptation Island". 2013
utgaven av Shatoo, med Calle Varfjell, Per Aksel
Lundgreen, Dag Brandth og Geir Bratland. I
mai 2013 ble den offisielle Shatoo
(link) siden
startet, i engelsk utgave. Her kan folk holde seg oppdatert på
nyheter og plateutgivelser med Shatoo. 21.
juni 2013 opptrådte Shatoo foran 4000 mennesker på Festningen i Halden, der også artister
som Sha-Boom, Christer
Sandelin og The
Show Must Go On stod
på scenen.
Dag
Brandth og Shatoo på scenen på Festningen i Halden.
Inspirert
av den store interessen for comebacket til Shatoo og
singelutgivelsen "Nothing That I Wouldn't
Do" kunne Shatoo i august fortelle at en ny singel var under
planlegging, og at den kom til å få navnet "Floodlights". 28.
oktober opptrådte Shatoo i Sarpsborg. Med seg på scenen hadde Dag Calle Varfjell, Geir Bratland, Per Aksel Lundgreen og Kim
Lunner. 1.
november 2013 var "Floodlights" ferdig innspilt. Den ble
deretter sendt til Tyskland for remiksing. 3.
desember kunne folk lytte til den nye singelen, da en promo-versjon
ble lagt ut på Youtube.
I likhet med "Nothing That I Wouldn't Do" var
"Floodlights" en flott miks av klassisk Shatoo sound og et
mer 'tidsriktig' uttrykk. Godt egnet til dansegulvet, radiospilling,
og liveopptredener. 28.
desember 2013 opptrådte Shatoo igjen, denne gang på SuperLAN i
Sarpsborg. Samme helg opptrådte også Technomancer og Chinese
Detectives - band som Per
Aksel Lundgreen er involvert i, i tillegg til Shatoo. I
forkant av utgivelsen av "Floodlights", den 13. desember
2013, fikk Shatoo og låta omtale i mange musikkmagasin og
radiostasjoner rundt om i Europa. Slik som
Peek-A-Boo i
Belgia, Musicworldradio,
PechSchwarz på
www.schwarze-welle.de,
det britiske musikkmagasinet Intravenous,
og Johnny Normal
Show på
WWW.RADIO-HAPPY.COM.
Sistnevnte er Storbritannias største radioshow for elektronisk
musikk. 13.
desember 2013 var "Floodlights" omsider klar for
utgivelse. Den ble gitt ut i fysisk utgave på Emmo.biz
Records, og
digitalt på Sub
Culture Records. CD-singelen
bestod av 7 spor :
01
- Floodlights (Radio Edit)
02 - Nothing That I Wouldn't Do (Radio Edit)
03 - Dangertown (2013 Remix by Angst Pop feat. Technomancer)"
04 - Floodlights (Technomancer Remix)
05 - Floodlights (Dance Version by Angst Pop feat. Technomancer)
06 - Dangertown (2013 Extended Remix)
07 - One Night Love (2013 Remix by Angst Pop feat. Technomancer)
Shatoos
singel "Floodlights" fra desember 2013.
I
juli 2014 kunne fans av Shatoo glede seg over at "A True
Story" igjen ble tilgjengelig for salg, da selskapet by
SP Records ga ut
en remastret utgave av plata. I tillegg til de kjente låtene bestod
utgivelsen av bonussporene "Overload (The Overloaded Overload
Mix For Sunday Morning Teatime)", "Hand In Hand" og
"Dangertown (Ballad Version)". Plata var tilgjengelig
både for digital nedlasting og fysisk CD utgivelse. 2014-utgaven
av "A True Story". I
mai 2017 var Shatoo ute med en ny singel, for første gang på 3
år, kalt "Movies".
Etter
dette tok Shatoo en pause på ubestemt tid, pga. andre gjøremål
hos medlemmene av bandet.
|