Paul McCartney
(James Paul McCartney):
Født 18. juni 1942, Liverpool, England
Av de
tidligere Beatles medlemmene var nok
Paul McCartney
den mest suksessrike av dem. Der de andre hadde enkelthits med
album eller låter, var Paul en gjenganger på listene både på
70-, 80-, og 90-, 2000, og 2010-tallet. I U.S.A. hadde han 9 nr. 1 hits på
singellistene, og 7 album på toppen av albumlistene i løpet
av sine 12 første år som soloartist. Men han fikk aldri
den samme anerkjennelsen for musikken sin som f.eks. John
Lennon fikk.
James Paul
McCartney vokste opp i Liverpool i et middelklasse strøk med
sine foreldre Jim
og Mary. Faren
jobbet i ull industrien, mens Mary var jordmor. Hun jobbet på Walton hospital i Liverpool, hvor også Paul ble født.
Interessen for musikk fikk han fra sin far som var jazz musiker
i bandet Jim
Mac's Jazz Band.
I tillegg spilte bestefaren Joe McCartney, tuba.
Paul har en bror som heter Peter
Michael McCartney
som ble født 18 måneder senere.
For å slippe unna sammenligning med sin eldre bror har Pauls
bror Peter i årene etter kalt seg
Mike McGear. Også han har senere gjort musikken til sitt
levebrød.
Jim oppmuntret sønnene til å bli
musikalsk. Det
første instrumentet Paul forsøkte seg på, var trompeten til
faren. Men han innså raskt at han ikke kunne synge og spille
trompet samtidig, så interessen for det instrumentet
forsvant
Paul McCartney 8 år.
Paul hadde en
stort sett lykkelig barndom, og han gjorde det bra på skolen.
I 1947 begynte han på
Stockton Wood road
primary school.
Deretter fortsatte han skolegangen på
Joseph Williams
Junior school.
I 1953 fikk han pga. sine flotte karakterer muligheten til å
begynne på Liverpool Institute. Det var på skolebussen påvei til
instituttet at han i 1954 traff George Harrison som bodde i
nærheten.
I 1955 flyttet familien
til 20 Forthlin road i Allerton, som ikke er så langt unna der
John Lennon bodde i barndommen. Det var i bakgården på dette
rekkehuset at bildet som senere kom til å pryde albumet
"Chaos & creation in the
backyard", ble tatt.
Pauls
barndomshjem i 20 Forthlin road i Liverpool (fotografi: Webmaster)
I ungdommen var Paul
svært ivrig på å dra ned til byen for å se de store bandene som
besøkte Liverpool. En av hans favorittband het
Crew-cuts,
og var fra America. Da de opptrådte i Liverpool var Paul så
heldig at han fikk gå sammen med dem fra konsertstedet Empire
til Adelphi, i tillegg til at han fikk autografen til alle i
bandet. Paul: "They let me walk along with them from the Empire
to the Adelphi. I was well chuffed and I was crowing 'I got
their autographs, woo hoo na na ne na na' Og course nobody else
recognised them. They weren't that big."
Det
amerikanske bandet Crew-Cuts, med autografene Paul fikk av dem.
Verre var det at han i
en alder av 13 år fortsatt måtte gå rundt i kortbukse, mens alle
kameratene hans hadde på seg langbukser. Han fikk ikke lange
bukser før han var 14 år gammel. Paul: "Can you imagine the
bloody embarrassment."
I tillegg til musikken hadde Paul
interesse for fugletitting. Han pleide å gå rundt i nabolaget
med boken "Observer's book of birds", slik at han kunne finne
navnet på fuglene han så. På skolen var han endel av et miljø
kalt Natural history society, og sammen med de pleide han bla. å
høre på kassettbånd med fuglekvitter. Paul: "It seemed a nice,
peaceful thing to do. Instead of any clever stuff. It was just
about my level, even toe it was a bit uncool."
Da
Paul var 14 år døde moren hans av brystkreft. Hun hadde i alle år røykt mye. Legene hadde
tidligere prøvd å stoppe kreften ved å fjerne et av brystene.
Med det mistet Paul en
grunnsten i livet. Bedre ble det ikke av at faren
jobbet mye, og spilte med bandet sitt på kveldstid. Paul mistet også litt interesse for skolen
etter dette.
Men ikke verre enn at han kom inn på nevnte Liverpool Institute
- en
veldig populær skole i Liverpool. På denne skolen ble
Paul veldig populær hos jentene, noe han kom til å fortsette
med å være helt fram til i dag.
Etter morens dødsfall
fikk Paul en trompet i gave av faren. Men da skiffle rock (rock,
med elementer av folk, jazz, blues, og country i seg) slo
gjennom som det store i Liverpool området, valgte Paul å bytte
trompeten mot en
Framus Zenith akustisk
gitar. Han fant fort ut at det ikke var så enkelt å spille på
gitaren som kjevhendt, men etter å ha knotet litt fikk han det
til. Det var på denne gitaren at han skrev sin første låta kalt
"I lost my little girl".
Etter råd fra faren tok han pianotimer, men ettersom han likte å
spille på gehør, og lære av det han hørte, fant han liten
interesse i disse timene.
Ikke lenge etter at
Paul møtte George
Harrison på skolebussen, kom han i kontakt med John Lennon
gjennom en
venn ved navn Ivan
Vaughan .
Sistnevnte brakte
Paul i kontakt med
John
Lennon, den 6.
juni 1957.
Paul
i 1957. Interessen for
musikk og damer gjorde at Paul valgte å slutte på skolen. Som
han selv har sagt: "Homework
was a right drag. I just couldn't stand staying in on a summer
night when all the other kids were out playing. There was a
field opposite our house in Ardwick and I could look out the
window and see them all having a good time. There weren't many
other kids from the Institute living round our way. I was called
a college pudding. . .All I wanted was women, money and clothes."
I stedet dannet
Paul, George og John bandet The
Quarrymen. Og
resten er Beatles
historie (følg link).
The Beatles
I 1968 produserte Paul
topp 10 låta "I'm The
Urban Spaceman"
for Bonzo Dog Doo-Dah Band.
En låt Monty Python
senere covret på en av
sine plater. Paul ble kreditert som
"Apollo C. Vermouth",
pga. kontraktsmessige restriksjoner.
15. mai 1967 traff Paul
den amerikanske fotografen
Linda Eastman, under en
Georgie Fame
konsert i London. Paul var på
den tiden sammen med
Jane Asher, en dame
han også rakk å bli forlovet med før han ble sammen med Linda.
De to ble gift 12. mars 1969 i en privat seremoni i London.
Linda hadde vært gift før, og hadde datteren
Heather Louise fra det
forholdet. Paul som likte barn valgte å adoptere den 6 år
gamle jenta. 28. august 1969 fikk de sitt første barn sammen,
da Mary
ble født. Jenta var oppkalt etter Pauls mor Mary.
Paul og
Linda i 1967.
10. april 1970 står som en
merkedag i McCartneys liv. Dagen han bekjentgjorde for verden at han
sluttet i The Beatles, og at bandet var historie. Som ventet
skapte det ramaskrik, og Paul ble pekt ut som den som skyldige
(sammen med John Lennons kone Yoko
Ono) for
bruddet.
Allerede i
september 1969 hadde imidlertid John fortalt de andre i Beatles
at han planla å slutte i bandet, uten at pressen eller fansen
fikk vite om det. Og for Paul ble dette en viktig grunn til at
heller ikke han så noen grunn til å fortsette som medlem av
bandet.
For å få
tankene på noe annet valgte han høsten 1969 å trekke seg
tilbake til gården han hadde i Campbeltown på halvøya
Kintyre, nordvest i Skottland, som
han kjøpte i 1966. I utgangspunktet hadde han kun tenkt å bruke
det som feriehus, men etter 1969 fungerte det som permanent hjem
for ham, Linda, og barna. Paul (på dialekt): "It's just a wee
small place, up there at the tip of Scotland, and aye plarrn tae
make the occasional trip up therre for a wee spell of solitude."
For Paul ble
denne første tiden uten de andre i bandet rundt seg, tøff. I
stedet for musikk ble dagene fylt med alkohol, helt til kona
Linda fikk ham på andre tanker.
Paul
McCartney i 1969
Paul
McCartney: "Jeg
ville ikke stå opp, og når jeg først gjorde det var det rett
på whiskeyflaska. Ved tre-tiden om ettermiddagen var jeg sørpe
full. 'Jeg tror
ikke du egentlig vil drikke så mye', sa hun, og etter hvert
klarte hun å få meg på rett kjøl."
Paul McCartney: "One second I was in the top pop
group in the world. The next, I was out of job. And it was
pretty difficult to deal with."
I stedet for å drikke
brukte han nå tiden til å skrive låter med tanke på et
kommende soloalbum. I tillegg til at han skrev alle låtene,
spilte han også alle instrumentene, og fungerte som produsent.
Innimellom måtte han også bruke tid på sluttføringen av
Beatles albumet "Let
It Be". Og pga.
lanseringen av det albumet måtte han godta at hans eget album "McCartney"
ikke ble gitt ut før
etter det, noe som ytterligere bidro til å skape avstand mellom
Paul og de andre i bandet.
"Let It Be"
ble gitt ut som det siste Beatles albumet, 8. mars 1970. 17.
april fikk endelig Paul muligheten til å gi ut sitt album.
Allerede da han annonserte at Beatles var historie fortalte han
om albumet han snart kom til å gi ut. I en tung tid kunne Paul
glede seg over at "McCartney" ble suksess, både
kunstnerisk og salgsmessig. I U.S.A. gikk den helt til topps,
mens i Storbritannia og Norge ble det 2. plass. Selv om
"McCartney" produksjonsmessig var en mye enklere plate
enn de som fulgte i årene etter, inneholdt den mange av
McCartneys fineste øyeblikk. Spesielt balladen "Maybe
I'm Amazed", og "The
Lovely Linda".
"McCartney"
fra 1970 regnes som Paul McCartneys første soloalbum.
"McCartney"
regnes som Pauls første soloalbum, men allerede i
1967 hadde han skrevet filmmusikken
til "The
Family Way".
Musikk som ble gitt ut på plate i hans navn, men det ble
likevel noe annet.
19. februar 1971 var
Paul ute med sin første singelutgivelse i eget navn, og "Another
Day" var
en god start, som en av de mest fengende poplåtene han noen
gang har skrevet. Tekstmessig hadde den likhetstrekk med Beatles
låta
"Eleanor Rigby",
der han sang om slitet og det triste i hverdagen til en kvinne.
Låta ble spilt inn i New York, sammen med låtene til hans
neste album (uten at den ble å finne der), og flere har derfor
omtalt den som "Eleanor Rigby in New York City".
Salgsmessig
ble "Another Day" en kjempehit, med 1. plass i
Australia, Irland, og Spania. 2. plass i Storbritannia, 5. plass
i U.S.A. og 3. plass i Norge.
"Another
Day" ble Pauls første singelutgivelse, i februar 1971.
Noen måneder etter,
i mai 1971, var Paul klar med nok et 'hjemmelaget' album, kalt
"Ram".
Han fikk god hjelp fra kona Linda
under innspillingen, men han fikk også god hjelp fra nordmannen
Eirik Wangberg.
For Wangberg ble dette startet på et livslangt vennskap med
Paul, og starten på en stor karriere som
plateprodusent/tekniker, der han med årene kom til å jobbe med
mange av de største amerikanske artistene. Slik som
Diana Ross
og
The Jackson 5.
Da Wangberg i september 2015 var ute med sin selvbiografi var
det Sir Paul som hadde skrevet forordet i boka.
Paul McCartney og Eirik Wangberg i forbindelse med innspillingen
av "Ram".
"Ram"
ble en stor suksess med 1.
plass i Storbritannia og 2. plass i U.S.A. Paul fikk dermed bevist for seg selv at
han fortsatt hadde et godt tak på platekjøperne. Ikke minst i
Norge, hvor albumet toppet i hele 10 uker (Wikipedia
opererer feilaktig med 2. plass som beste plassering i Norge). I U.S.A. gikk singelen fra
plata, "Uncle
Albert/Admiral Halsey"
til
topps på singellisten. Også de flotte låtene "The
Back Seat Of My
Car"
og "Too
Many People" var
ute på singel. Sistnevnte låt ble beskyldt for å være myntet
på John og Yoko, noe den også var. Den ble til i en tid der
Paul var lei av at John preket for mye i studio, og han var lei
av Yokos tilstedeværelse der.
"Ram"
fra 1971.
På slutten av
1971 var Paul lei av livet som soloartist. Så han dannet bandet
Wings sammen med kona Linda, den tidligere Moody
Blues
gitaristen Denny
Laine, og trommeslageren
Denny
Seiwell. En
fest ble holdt 8 november 1971 i Leicester Square, London, for
å feire det nye bandet. Ideen til bandnavnet fikk Paul under
fødselen av hans andre barn
Stella,
som ble født 13. september 1971.
Wings'
første album
"Wild Life"
kom i
desember 1971, og fikk dårlige kritiker. Den ble heller ikke
samme suksessen som hans tidligere plater, med 11. plass i
Storbritannia, og 10. plass i U.S.A. I 1972 ble også tidligere Grease
Band
gitarist
Henry McCullough
med i bandet. Dette
året brukte de til å reise rundt, samt at de ga ut 3 singler.
Bla. "Give
Ireland back to the Irish"
- en låt som var en reaksjon på problemene i Nord-Irland. Dette førte til stor oppstandelse i England,
der den ble forbudt spilt på BBC radio. Også hos Radio
Luxembourg ble den forbudt spilt. Paul skjønte at låta kom til å
skape oppstandelse, men han følte sterkt for å gi den ut.
Sir Joseph Lockwood,
sjef i EMI ønsket ikke å gi den ut, men Paul klarte å overtale
ham til å gjøre det. Paul: "I
told him that I felt strongly about it and they had to release
it. He said, 'Well it'll be banned', and of course it was. I
knew 'Give Ireland Back to the Irish' wasn't an easy route, but
it just seemed to me to be the time. All of us in Wings felt the
same about it."
Henry McCullough
var nord-irsk av opprinnelse. Og blant protestantene i
Nord-Irland var låta særdeles lite populær. Det gikk faktisk så
langt at hans bror ble banket opp av mobben der borte pga.
slektskapet. Også Paul McCartney har irske røtter.
I
Storbritannia klarte singelen kun 16.plass på singellisten, muligens
av naturlige årsaker. I Irland fikk den en helt annen
mottagelse, der den gikk helt til topps på singellisten. "Give
Ireland back to the Irish" var ikke å finne på albumet "Wild
Life" da det kom ut. Men på senere CD utgaver er den tatt med.
Wings
i harmoniske omgivelser på "Wild Life". Fra
venstre :
Denny Seiwell, Paul, Linda og Denny Laine.
Singelen
"Mary Had A Little lamb" derimot,
var hentet fra albumet. Paul hadde tatt teksten fra den
kjente barnelåta, og gitt den en annen melodi og komp. Muligens
var Paul inspirert av sauene på hans skotske High Park Farm ved
Campbeltown i landskapet Mull of Kintyre - stedet der han,
Linda, og ungene bodde.
Denny Laine var ikke
like imponert av Pauls valg av bosted, da han mente gården var
forfallen, og at det var Pauls gjerrighet som gjorde at han
valgte å bo der. Denny Laine: "Folk ble forundret da de
oppdaget at han hadde flyttet til den nedfalne gården i
Skottland. Den var nesten ikke til å bo i. Selv foretrakk jeg
å bo i en campingvogn mens jeg var der og jobbet med ham. Jeg
hadde mine kone Jo-Jo med meg, og hun var høygravid."
Paul
bondegård i Campbeltown var at det sparsommelige slaget.
I utgangspunktet hadde
ikke Paul noe forhold til sauer, og da han så en død sau på
gården første gang han besøkte den, hadde han mest lyst å dra
rett tilbake til London. Paul: "Dead sheep, ooh dearie me, get
me back to London." Men etter at Linda hadde skapt entusiasme
for gården, begynte han å trives der sammen med sauene. Paul: "I could talk about sheep forever." I motsetning til andre
saueeiere slaktet han dem ikke, men lot dem dø en naturlig død
når de ble gamle. Det var også hans etter hvert nære forhold til
sauene som gjorde at han og Linda endte opp som profilerte
vegetarianere. En dag de skulle spise lammestek satt de og så ut
gjennom vinduet på alle de søte lammene som spankulerte rundt.
Og det skapte så dårlig samvittighet at de der og da bestemte
seg for å bli vegetarianere. Paul: "It happende in Scotland
when we were eating a leg of lamb and we looked out the window
and saw all these little lambs prancing round, and we just
suddenly thought ' Ah ah uh ee ee oo oops tilt' let's go
vegetarian." At Linda var en dyktig kokk som kunne lage
spennende mat uten kjøtt, hjalp nok også på interessen for
vegetarmat.
På 80-tallet ble Paul
tipset av popstjernen
Howard Jones
om at det fantes
vegetarmat for hunder, så etter det ble også Pauls hunder
vegetarianere..
Like romantisk som
Pauls forhold til sauer, var det muligens ikke at det i 1972 ble
funnet cannabis planter på gården hans.
Paul
McCartney med en av sauene som han var så glad i.
Salgsmessig
gjorde "Mary Had A Little Lamb" det bedre enn "Give Irish back
to the Irish" i hjemlandet, da den nådde 9. plass i mai 1972.
I 1973 var
McCartney og Wings tilbake for fullt med albumet "Red Rose
Speedway", og singelen
"My Love".
I U.S.A. gikk både singelen og albumet til topps. Også i
Storbritannia gjorde de det bra. Litt senere på året forlot Seiwell
og McCullough bandet. Paul McCartney fikk også æren av å
skrive en James
Bond låt i 1973. Det ble klassikeren "Live and Let
Die".
Den nådde 2. plass i U.S.A., og topp 10 i Storbritannia.
Band on the Run: Paul, Linda of Denny Laine.
1973 var et
aktivt år for bandet. For i desember kom også albumet "Band
On The Run",
en plate mange mener er det beste McCartney har laget etter at
han forlot The Beatles. Plata var spilt inn i Lagos, Nigeria.
Den fikk strålende kritiker da den kom, og gikk til topps i
U.S.A. - både med singel og album. I Storbritannia gikk albumet til
topps. I Norge toppet plata VG-lista i 7 uker.
I Nigeria ble
Paul og Linda advart mot å gå ut alene på kvelden, og helst
bruke bil. Men en kveld bestemte de seg for å gå de 20
minuttene det tok dem å komme seg tilbake til hotellet. De
mente selv at de virket så harmløse at ingen ville angripe
dem. Med seg på gåturen hadde de kameraer og en dyr
kassettspiller. Og på veien hjem skjedde det uungåelige - de
ble truet av 5 negere med kniv, og måtte gi fra seg alle
eiendelene sine. Senere ble de fortalt at den eneste grunnen til
at de fortsatt levde, var at de var hvite. Hadde de selv vært
sorte ville de blitt drept. I Nigeria ble tyver skutt om de ble
tatt, derfor var det vanlig å ikke etterlate vitner til
hendelsen.
Paul var også
gjest på Ringo Starr
albumet
"Six O'Clock"
samme år.
Fra
innspillingen av "Band On The Run" gjort i Lagos,
Afrika der EMI hadde et studio. Paul spilte de
fleste
instrumentene selv. På det siste bildet blir pianospillet
hans overvåket av Denny Laine.
Etter et så
aktivt år, roet McCartney det litt ned i 1974. I stedet benyttet
han tiden til å hjelpe broren Mike McGear (Michael McCartney)
med hans soloplate. På 60- og 70-tallet var også broren en
suksessrik musiker, som medlem av
The Scafford.
De hadde flere store hits i Storbritannia, bla. med nr.1 (1968) låta
"Lily the pink".
Paul
McCartney med broren Michael.
Paul utvidet Wings til også å innbefatte
Jimmy
McCulloch,
Joe English og Geoff
Britton.
Det nye bandet ga ut singelen
"Junior's Farm",
som nådde 3. plass i U.S.A.
I 1975
fortsatte Wings med albumet "Venus
And Mars",
og igjen gikk de til topps i U.S.A. og Storbritannia. I Norge toppet
plata VG-lista i utrolige 14 uker. Singelen
"Listen To What The Man Said"
gikk til topps i U.S.A. De turnerte også Australia og
Storbritannia
dette året.
Paul og Linda
slet med et litt dårlig rykte etter oppløsningen av The
Beatles. Der mange mente at Paul lot de andre i stikken. I tiden
etter ble John sett på som arbeiderklassegutten som nå var mer
opptatt av å lage god musikk enn å drive business. Paul ble
gjerne sett på som middelklassegutten som hele tiden hadde
økonomiske fortjeneste som mål. I realiteten var det Paul som
kom fra arbeiderklassen, mens Johns familie var bedre stilt
økonomisk. Og som nevnt var det John som var den som
først ytret ønske om å slutte i bandet.
Paul
McCartneys lydtekniker gjennom mange år,
Alan O'Duffy
følte behov for å nyansere bildet av Paul og Linda noe: "Paul
var veldig kul å jobbe med.
Ingen egotripper eller ovenfra-og-ned-syn, bare en
hardtarbeidende, flott mann. Vi endte opp med å lage en god
plate. 'Venus and Mars' nådde førsteplassen i USA og ble der
i seks uker. Den solgte i 14 millioner eksemplarer" (Kilde:
Dagbladet.no).
O'Duffy husker
Paul og Linda som et lidenskapelig og nært par: "De var
jo vår tids Romeo og Julie. Da vi spilte inn
'Lonely Old People' satt Paul ved pianoet med Linda ved sin side. Det er et
sterkt minne som vil forbli hos meg for å forstå sangen og nærheten
mellom dette enestående paret".
O'Duffy kunne
også fortelle at det var meningen av John Lennon skulle delta
på platen. Det var definitivt planer om et samarbeid. John
reiste nesten til New Orleans, men av ukjente grunner fra
Lennons side falt det igjennom i siste sekund.
I november
1975 gjorde Wings en rekke konserter i Australia, etter det
satte de kursen mot England og Abbey Road Studios for å spille
inn albumet
"Wings
At The Speed Of Sound".
De hadde allerede vært i studio i forkant av Australia turneen
og gjort noen forberedelser. I mars var plata klar for
utgivelse, og bandet kunne igjen konsentrere seg om
turnevirksomhet.
Albumet skilte seg ut på den måten at det var første
gang at noen andre enn Paul skrev låter på albumet. Årsaken
til Paul lot de andre slippe til var at media hadde kritisert
ham for å være for egenrådig i Wings. Bla. var
"Time To Hide"
skrevet av Denny Laine.
"Wings
At The Speed Of Sound" ble en salgssuksess, med 1. plass i
land som Canada, Frankrike og U.S.A. I Norge ble det 2. plass,
noe det også ble i Storbritannia.
"Silly Love Songs"
var den mest kjente låta fra plata, og også den gikk til topps
i U.S.A. Topp 3 hit i U.S.A., Canada og Storbritannia fikk Paul
og co. med
"Let 'Em In",
som for mange vil bli husket for at Paul nevner opp flere navn i
teksten. Både fra egen familie, og mer kjente navn som
Martin Luther,
Phil Everly,
og Don Everly.
"Wings
At The Speed Of Sound" fra 1976.
I 1976 dro de
også på verdensturne for første gang, kalt
"Wings Over The World Tour". Med enorme besøkstall.
Dette resulterte senere på året i det triple live-albumet "Wings
over America".
(1. plass i U.S.A.).
I forbindelse
med en konsert de skulle gjøre i California, mottok Linda en
dødstrussel pr brev fra en dame som var forelsket i Paul. Denny
Laine: "Jeg ble veldig skremt på Lindas vegne da jeg
leste det, og tenkte at 'tør du stille på scenene etter dette,
så er det mer to i deg enn jeg trodde."
Wings
ble ettervert et av de mest populære livebandene i
verden. 1977 ble et
litt roligere år for McCartney, da han 'kun' ga ut en
instrumental versjon av albumet "Ram", under
pseudonymet Thrillington. Han produserte også Denny
Laines
soloplate
"Holy
Days".
Selv om Wings ikke ga ut noe album dette året, hindret det ikke
dem i å få den mest solgte singelen i Storbritannia noensinne (fram
til da) med "Mull
Of Kintyre".
Den solgte 2 millioner kopier i Storbritannia alene, og lå som
nummer 1 i hele 9 uker. Den gikk også til topps i land som
Australia, Østerrike, Belgia, Nederland, Tyskland, Irland og
Sveits. I Norge ble det 2. plass for singelen, mens i U.S.A. nådde
den ikke opp.
Låta var inspirert av
området der Pauls farm - nær Campelltown - ligger. Mull of Kintyre
er et øde område i de vestre deler av Skottland. Visstnok har
sekkepipen sin opprinnelse i dette området. Det var da også Campbeltown
Pipe Band (fra
Kintyre) som spilte sekkepipe på låta.
"Mull Of
Kintyre" ble spilt inn under en pause i innspillingen av
"London Town".
Paul og Denny skrev den sammen, en ettermiddag de satt og drakk
whisky, på en av åskammene ved Kintyre. Paul hadde allerede
skrevet ferdig refrenget, mens verset og teksten ble til i
felleskap. I ettertid var Denny svært misfornøyd med manglende
kredit for hans bidrag på låta, og økonomiske utbytte.
Denny Laine: "Jeg
kunne skapt meg en formue på 'Mull Of Kintyre'. Men jeg var
ansatt på fast lønn da jeg skrev den - ikke på prosentbasis.
Da jeg ba Paul om en spesialavtale, svarte han meg indirekte: 'Jeg er Paul McCartney - og den som arbeider for meg er
privilegert'. Alt jeg fikk var en liten prosent som
tekstforfatter - men jeg fikk ingen prosent av det enorme
salget. Til slutt solgte jeg også den prosenten til Paul, fordi
jeg trengte penger."
"Mull
Of Kintyre" ble en storselger av dimensjoner, som en av
de mest solgte singlene i Storbritannia noensinne. Her fra
videoen til låta. Til høyre kan man se Mull Of Kintyres
plassering på kartet.
12. september
1977 ble Paul far for 3 gang, da
James Louis
ble født. I voksen alder har han i motsetning til Stella holdt
seg unna rampelyset, slik at mange McCartney fans ikke kjenner
til hans eksistens. I likhet med sin far har han havnet i
musikkbransjen, der han spiller både gitar og trommer. Han har
deltatt på flere av Pauls album, slik som
"Flaming Pie"
og "Driving
rain". Han
gjorde en gitarsolo på
"Heaven On A Sunday"
på førstnevnte album, og han var med og skrev
"Spinning On An Axis"
og
"Back In The Sunshine Again"
på "Driving rain". Han har
også jobbet med en soloutgivelse, med hjelp fra pappa Paul.
Lille
James med pappa og mamma.
I 1978 ga
Wings ut albumet
"London Town",
og igjen var suksessen et faktum. Med 2. plass i U.S.A. Og 1.
plass for singelen
"With a little Luck".
Etter utgivelsen forlot Joe English og McCulloch bandet -
sistnevnte for å bli med i The
Small Faces.
27. september 1979 døde Jimmy
McCulloch av en overdose heroin.
I 1979 kom det siste Wings albumet "Back
To The Egg"
ut. Selv om den nådde topp 10 både i Storbritannia og U.S.A. var
den ikke å anse som en suksess. Kritikerne likte den ikke, og
den ga heller ikke bandet noen hits.
Wings ble oppløst i 1979, selv om Paul på det tidspunktet
hadde et ønske om å fortsette med bandet.
Tidlig i 1980
skapte McCartney store overskrifter, da han ble arrestert i
Japan for innførsel av marihuana. Han satt i fengsel i 10 dager
før han ble sendt ut av landet. I ettertid følte Paul at han
hadde dummet seg ut, og angret veldig på det han hadde gjort.
Paul (til norske 'Det
Nye'): "Siden alle vet at du ikke bør ta med deg gress til Japan,
går folk ut fra at jeg er høy på pæra. Men jeg var ikke det,
jeg var bare en tosk. Hvis du vil vite sannheten, hadde jeg
fått tak i noe førsteklasses gress i Amerika og orket ikke
tanken på å hive det i WC. Og jeg var dum nok til å tro at de
ville slippe meg forbi."
Pauls bruk av
harsj hadde irritert omgivelsene i mange år allerede. Bla.
Pauls kamerat i Wings, Denny Laine. Noe han opplevde som et
problem når de arbeidet sammen. Denny Laine: "Det jeg
kritiserer ham sterkest for, er at han røyker for mye hasj. Han
røyker så mye at du skulle tro det ble utsolgt i morgen. Det
gjør det spesielt frustrende for dem han arbeider sammen med,
fordi han skifter mening hele tiden. Kan ikke bestemme seg.
Harsjen er årsak til det."
Denny var
også irritert på Paul fordi han tok sjansen på å smugle
marihuana, ettersom det i neste omgang betydde at Japan-turneen ble
avlyst, og Denny og de andre musikerne ikke fikk betalt for
jobben de hadde øvd til, og planlagt å gjennomføre. Denny
Laine: "Jeg hadde jobbet så hardt, og fikk ingen
betaling."
I 1980 ga Paul
også ut sin første
soloplate på mange år 1980, med
"McCartney II".
Han spilte alle instrumentene på plata selv. Han var tydelig
fascinert av de nye synthesizerne på dette albumet. Igjen
klarte McCartney å skape en suksess med 1. plass i Storbritannia og
3. plass i U.S.A. Singelen "Coming
Up"
gikk til topps i U.S.A.
Muligens
klikket det litt for McCartney da han igjen ble
soloartist. Ihvertfall rotet
han seg bort i noen
synthesizere mange mener han burde holdt seg unna.
8. desember
1980 døde Pauls kamerat og kollega gjennom mange år, John Lennon.
Han ble skutt på åpen gate i New York, av en fan som hadde fått
autografen hans like i forveien. Da Paul fikk høre om drapet,
klarte han først ikke å ta det ordentlig innover seg. Han gikk
på jobb som vanlig, men hele dagen følte han seg som i transe.
På vei hjem ble han stoppet av en journalist og spurt om hva han
syntes om det triste som hadde skjedd. Og i irritasjon over å
bli forstyrret svarte han: "it's a drag" (det er noe skitt),
noe som førte til overskrifter som "Paul McCartney says John
Lennon's murder is a drag". Dette førte til at mange tenkte at
Paul ikke hadde latt seg affisere av at kompisen nå var død. Men
i realiteten var han knust. Paul: "It sounded just so flippant,
and a lot of people thought 'ooh! dear, it hasn't affected him
at all. But of course, I went home and we wept many buckets that
night, and many a night after."
Selv flere år
etter Lennons død plaget det Paul at han hadde fremstått så
ufølsom i det 'intervjuet'. Og han funderte på hva han
egentlig burde sagt. For da han stod midt opp i det kom han ikke
på noe bedre. Paul (i 1982): "Det finnes mennesker som
har ordet i sin makt, slik at de sier de rette tingene til de
rette tidene - alltid. Jeg kan ikke sånne ting. Særlig hvis du
er under press. Folk forventer, fordi du er stjerne, at du ikke
skal reagere normalt, at du kan 'spillet'. For meg ville det
vært hyklersk. Hadde jeg klart meg den dagen med en rask
uttalelse, så hadde jeg ikke likt meg selv."
Noen dager
etter Lennons død skrev Paul en hylleslåt til John, kalt "Here
Today".
Han hadde ikke planlagt å skrive en sang om John, men ordene
falt på plass da han klimpret på gitaren samtidig som han
tenkte på John. Paul: "Det lå ekte følelser i sangen.
Det var godt..." Selv mange år senere hadde Paul
vanskelig for å skjønne at John nå ikke lenger var der.
"Here
Today" ble å finne på
Pauls neste album "Tug
of War".
John
Lennon kort tid før han ble drept.
Heldigvis hadde John og
Paul hatt flere gode samtaler før John døde. Senest like før
albumet "Double
fantasy" ble gitt ut.
Der de snakket de om barna, Johns katter, og om Yoko som ønsket å
skape sin egen artistkarriere.
I ettertid har Paul
uttalt seg kritisk til hvordan mordet på John Lennon førte til
at han nærmest ble dyrket som en martyr. Paul følte også at
Johns rolle i The Beatles ble 'oppjustert' til at det var John
som var The Beatles - og den som skrev låtene. Paul
McCartney (til Esquire
i 2015):"Da
John ble drept, i tillegg til det avskyelige ved det, så var
den vedvarende stemningen 'OK, nå er John en martyr. En JFK'.
Og etter hvert ble jeg frustrert, fordi folk begynte å si 'vel,
han var The Beatles'. Og jeg, George og Ringo ble litt sånn 'øh,
vent litt. For bare et år siden var vi regnet som noenlunde
likeverdige?'."
Lennons død fikk også
direkte konsekvenser for Wings' videre eksistens, da Paul etter
dette ikke ønsket
å turnere mer.
Dette tok Denny Laine svært hardt. I et intervju i april 1981 sa han at Wings
var historie, at han ikke ville være med mer. Laine hadde
også sett seg lei på Pauls grådighet, bruk av narkotika, og
manglende interesse for andre enn seg selv.
Paul hadde egentlig et
ønske om å fortsette
med Wings. Og Laine,
Linda og Paul hadde spilt inn flere låter både i 1980 og 1981.
Men uten Laine i bandet bestemte han seg for at den neste plata
skulle være en soloplate.
John Lennons
død fikk også den konsekvens at Paul valgte å isolere seg
litt mer fra omverdenen. Mens han på 70-tallet bodde på en
gammel farm i Skottland, valgte han etter Lennons død å
bosette seg på gården Waterfall - sør for London, bak to
meter høye gjerder. Og med et ti meter høyt vakttårn til å
holde øye med potensielle inntrengere.
I 1981 gikk
han i studio sammen med den tidligere Beatles
produsenten George
Martin for å produsere
albumet "Tug of
War"
(tautrekking mellom to konkurrerende lag). Foranledningen til at
Paul tok kontakt med George, var at han skulle spille inn låta
"We All stand together"
for den britiske barnefilmen
"Rupert Bear".
Paul McCartneys singel "We All stand together" fra
barnefilmen "Rupert Bear".
Uten noe band å ta
hensyn til, og etter råd fra George Martin, valgte Paul å
hente inn kremen av musikere i musikkbransjen.
George Martin:
"Du er sannsynligvis den største nålevende
sangkomponisten, og du er selvfølgelig en
multi-instrumentalist. Hvorfor bruke musikere som ikke er like
dyktige som deg? Hvorfor ikke bruke musikere som er dyktigere
enn deg på sitt område?"
Paul McCartney:
"Hvis vi har lyst kan vi ringe hvem som helst."
Dette
resulterte i at Paul fikk med seg meritterte musikere som Stevie
Wonder på
synthesizer og vokal, Andy
Mackay (Roxy
Music) på lyricon, gitarlegenden
Carl Perkins
(vokal og gitar på "Get
it"), Ringo
Starr
(trommer på "Take
it away"),
Eric Stewart (10CC) på gitar, den kjente jazzbassisten Stanley
Clarke, og
Denny Laine (gitar, bass og synth på "Wanderlust").
De første
opptakene til "Tug of War" ble gjort Air Studios i
London, før Paul og musikerne forflyttet seg til den karibiske
øya Montserrat, der George Martin hadde sitt eget platestudio.
Den gode
stemningen under plateinnspillingen resulterte i at en mengde
nye låter ble festet til tape. Mer enn nok til et dobbeltalbum.
Men Paul fryktet at et dobbeltalbum ville bli for dyrt for
potensielle platekjøpere. Paul McCartney: "Vi bestemte
oss derfor for å gi ut musikken i to deler."
Men i en tid
der 'alle' ga ut del 2 av en eller annen suksess, enten det var "Haisommer
2", "Supermann
2", "Grease
2" eller
"Star
Wars 2",
følte ikke Paul for å gjøre det samme.
Paul McCartney:
"jeg tenkte å samle en del av låtene til et slags svar
på det problemet 'Tug of War' tok opp. Så fikk jeg ideen om
fredspipene ("Pipes
of Peace").
Hva var det motsatte av en tautrekking? Fredspiper. Så hvorfor
ikke spille på fredspipene i stedet for å røyke dem.
"Tug of
War" ble lagt ut for salg i april 1982, til stor interesse
fra media, ikke minst her hjemme der både VG
og ungdomsmagasinet Det
Nye viet mye
spalteplass til plateutgivelsen. De fleste mente at "Tug of
War" var en milepæl i McCartneys diskografi. I
tillegg solgte den svært bra. Den gikk til topps i land som
U.S.A. Storbritannia, Nederland, Sverige, Italia, Japan, og
Norge. I Norge lå "Tug of War" som nummer en på
VG-lista i hele 8 uker.
Og da det
populære ungdomsmagasinet Det
Nye oppsummerte
musikkåret 1982, ble "Tug of War" kåret til årets
album av bladets lesere, foran
"Love over Gold"
med Dire
Straits.
Paul ble også kåret til årets musiker/komponist, foran David
Bowie.
"Tug
of War"
Også singelen
"Ebony
& Ivory"
gikk til topps i U.S.A. (7 uker på topp), Storbritannia og
Norge (8 uker på topp). Til topps gikk den i Norge i
begynnelsen av mai, på samme tid som musikkvideoen til låta
ble vist i det populære ungdomsprogrammet
Zikk Zakk
på NRK.
Låta var en duett med soullegenden
Stevie Wonder, som Paul også sang sammen med på den funky
"What's that you're Doing?".
"Ebony & Ivory" omhandlet harmoni mellom svarte og
hvite mennesker. Ideen med å bruke de sorte og hvite tangentene
på pianoet som metafor, fikk Paul etter å ha sett den engelske
komikeren Spike
Milligan
spille piano på et TV show, der han viste at det ikke var mulig
å framføre en låt uten å bruke både sorte og hvite
tangenter. Paul McCartney: "It
was like, 'Why can't we get it together- our piano can'."
Paul
McCartney og Stevie Wonder hadde stor suksess med "Ebony
and Ivory".
Gladlåta "Take
it Away"
og tittellåta "Tug
of War" ble
også gitt ut som singler, der førstnevnte nådde topp 10 i U.S.A.
og Norge. Den morsomme musikkvideoen til "Take It
Away" ble bla. vist på
Zikk Zakk på
NRK, 16. november 1982.
Musikkvideoen
til "Take
it Away" der også Ringo Starr og George Martin (til
høyre) deltok.
I oktober 1983
var Paul klar med 'del 2' av "Tug of War", der låtene
som det ikke var plass til på den første plata ble gitt ut på
albumet "Pipes of Peace". Ettersom de var spilt inn
på samme tid var også mange av de samme musikerne som hadde
deltatt på "Tug of War" også med her. En som hadde
deltatt på innspillingen av "Tug of War", var
megastjernen Michael
Jackson. Men låtene
"Say Say Say"
og "The
Man" som
ble spilt inn da, ble spart til utgivelsen av "Pipes
of Peace".
De to hadde
første gang møttes på en fest i Hollywood, på slutten av
70-tallet. Paul foreslo da at Michael burde spille inn låta
"Girlfriend"
som han nettopp hadde skrevet, og i 1979 var den å finne på storselgeren
"Off the
Wall".
Inspirert av dette fortsatte de to samarbeidet på 80-tallet,
der de sammen skrev
"The Girls is Mine" som
ble gitt ut som førstesingel fra "Thriller"
- tidenes mest solgte album. Låta nådde også 2. plass på
Billboard i U.S.A.
Paul
McCartney og Michael Jackson i studio sammen mens de ennå
var venner.
"Say Say
Say" var
skrevet av McCartney og Michael sammen, og den ble spilt inn i
Abbey Road studios i London i 1981. Michael bodde hjemme hos
McCartney mens innspillingen av låta pågikk.
"Say Say
Say" ble en stor hit i Norge med 5 uker på toppen av
VG-lista. Til topps gikk den også i U.S.A. (i hele 6 uker),
samt Finland, Italia, Sverige. I Storbritannia ble det 2. plass.
Fra den
morsomme videoen til "Say Say Say"
Selv om
"Say Say Say" ble en megahit, ble ikke albumet
"Pipes of Peace" like godt mottatt. Verken av
platekjøpere eller musikkritikere. Norge var det eneste landet
i verden der plata gikk til topps. I U.S.A. ble det 15. plass,
mens i Storbritannia ble det 4. plass.
I tillegg til
"The Man" og "Say Say Say" inneholdt
"Pipes of Peace" fine ting, som tittellåta,
"So Bad",
og "Through
Our Love".
"Pipes
of Peace"
Det kreative
samarbeidet mellom McCartney og Jackson fikk en brå slutt da
Jacskon kjøpte opp rettighetene til Beatles-platene i
1985.
I 1984 laget McCartney
sin første egenproduserte film, kalt
"Give My Regards To Broad Street".
Han hadde egentlig tenkt å lage en film mot krig, og få hjelp
av etablerte filmprodusenter til å skrive manuset. Men han
endte opp med å skrive manuset selv. Paul (til norske 'Det
Nye'): "Jeg hadde lenge forsøkt å snekre sammen et
filmmanus, og så ble jeg sittende fast i en trafikkork og kjede
meg. Det var opprinnelig meningen at den skulle baseres på 'Tug
Of War' - en slags film mot krig. Vi jobbet sammen med
Tom Stoppard,
men det ble liksom aldri til noe. Det er vel lettere å jobbe
med noe som er ditt eget. Så jeg ble anbefalt
Peter Webb,
og jeg prøvde å få til noe med ham og Stoppard, men det hjalp
ikke det heller. Og så satt jeg der i bilen og tenkte at pokker
heller, jeg kan vel skrive et eller annet."
Noe av manuset
skrev han mens han satt i fengsel i Japan. Paul: "Jeg
tvang meg til å skrive. Til slutt hadde jeg klort ned over
20.000 ord."
Låter til filmen skrev han parallelt med innspillingen av "Pipes
Of Peace" plata. Selv fortalte Paul at han skrev låtene mens han
kjørte mellom Air studios i London, og
Southern
Counties farm,
der han bodde. Han hadde også en bolig i St. John's Wood i
London.
Paul hadde ikke noen planer om å forandre verden med filmen med det
litt tynne plottet. Paul: "No great heavy plots. No trying to
change the world. It's positive, optimistic. A very simple movie."
På mange måter var "Broad Street" inspirert av "A
Hard Day's Night"
filmen fra 60-tallet, der hovedpersonene sprintet fra 'sang til
sang', uten et alt for sterkt
plott til å knytte det hele sammen.
I
"Give My Regards To Broad Street" var bla. Ringo Starr
og Linda med.
Paul: "Det har endt opp litt mer engelsk, litt mer lettere
komedie. Jeg er ingen fantastisk moromann. Ringo
derimot..."
Filmen ble en flopp og fikk elendige kritiker.
Til tross for stor interesse for filmen da den hadde premiere i
London. Bla. var det populære underholdningsprogrammet
Lørdagssirkuset til stede på premieren, og ga filmen fyldig
omtale i beste sendetid på NRK TV på en lørdag.
"Give My Regards To Broad Street" fikk mye omtale på
norsk TV i beste sentid.
Men
en plate ved samme navn som filmen gjorde det bedre, med 1.
plass i Storbritannia, 4. plass i Norge og 21. plass i U.S.A. Og
den vakre låta "No
More Lonely Nights"
gjorde det bra på singel, med 2. plass i både U.S.A. og Storbritannia. På
albumet hadde Paul hentet fram låter fra Beatles- og
Wingstiden, med "Here, There, And Everywhere",
"Eleanor Rigby", "Silly Love Song", og
"The Long And Winding Road", i nye versjoner. Med seg
på plata hadde han kjente musikere som
David Gilmour (Pink
Floyd), Steve
Lukather, Jeff
Porcaro (Toto),
John Paul
Jones (Led
Zeppelin), og
Anne Dudley (Art
Of Noise).
I
tillegg til filmen ble det også gitt ut en plate ved navn "Give
My Regards To Broad Street".
Jula 1984 hadde McCartney også en topp 3 hit i
Storbritannia med den nevnte barnelåta "We
all stand together" (som han hadde spilt inn to år
tidligere, og gitt ut på singel første gang i 1983).
Filmen
"Give my regards to Broad Street" var et
ambisiøst prosjekt som ikke slo an helt. Selv om
både
Ringo Starr, Paul & Linda, Tracey Ullman og Barbra
Bach var med i filmen.Og soundtracket
inneholdt mye av
det beste Paul har skrevet, med bla. den nye låta "No
more lonely Nights".
Paul lot seg
sjarmere av popartistene på midten av 80-tallet, med
Spandau
Ballet,
Duran Duran, Culture Club
og Men
without Hats.
Paul: "This stuff appeals to me."
1985 var et
roligere år enn de foregående. Det artistiske høydepunktet for
ham var deltagelsen på
Live Aid
konserten på Wembley den 13. juli 1985. I det som gjerne regnes
som tidenes største konsert. For arrangørene var det viktig å ha
med en god representant for den eldre garde av artister, og da
var Paul McCartney førstevalget. Ettersom man antok at hans
deltagelse ville påvirke verdens ledere mer enn et
one-hit-wonder som ungdommen likte. Paul var i starten skeptisk,
men han ble overtalt av barna sine til å delta.
Paul fikk æren av å
avslutte konserten med "Let It Be", der de andre artistene som
deltok på London konserten kom inn på refrenget. Tilslutt sang
hele Wembley stadium: "Let it be, let it be, Whisper words of wisdom, let it be". Selv mente Paul at han
heller burde sunget "There will be some feedback, let it be",
pga. lydproblemene han opplevde underveis. Bla. fikk han inn
stemmen til noen andre på monitoren foran seg. Paul: I heard
someone on my monitor going 'Is that you Eric? Have you got the
plug, Eric? And I thought 'Oh! noooo."
Da man 20 år senere
skulle lage en DVD utgivelse av konserten, måtte Paul synge inn
vokalen til låta på nytt, da det opprinnelige opptaket var
ubrukelig.
Paul
McCartney fikk æren av å avslutte Live Aid med "Let
It be". Der alle
artistene som hadde deltatt på
konserten hjalp ham på refrenget.
I november
1985 ga Paul ut singelen "Spies
like Us"
fra filmen med samme navn. Låta var veldig rett fram, med et
refreng som det var lett å huske. Paul fikk kritikk pga. den
manglende dybden i "Spies like us", da mange mente den i for
stor grad var knyttet opp mot filmen. Salgsmessig gikk det
brukbart med 7.plass i U.S.A. som den siste topp 10 hiten han
har hatt der borte. I hjemlandet ble det 13.plass. Til låta var
det laget en morsom video der skuespillerne
Dan Akroyd
og Chevy
Chase
deltok. Videoen var tildels spilt inn i Abbey Road.
Paul
McCartney kledd ut som agent i "Spies like us".
Til
høyre ser vi ham med Chevy Chase, som deltok i videoen.
26. august 1986 var
Paul tilbake med nytt album i "Press
To Play".
Paul ønsket
å lage en 'voksen-pop' plate, ikke ulikt det
Phil Collins,
Sting og
Peter Gabriel
gjorde på
samme tid. Til å hjelpe seg med produksjonen hadde han Hugh
Padgham, som nettopp hadde jobbet med nevnte artister. På
låtskriversiden fikk han hjelp fra
Eric Stewart
(10CC),
som var med og skrev 6 av 10 låter på plata.
Selv om "Press To Play" ikke fikk så verst kritikk, var den bortimot en
fiasko salgsmessig. En 8. plass i Storbritannia og Norge var brukbart, mens en 137. plass i U.S.A. var en katastrofe.
"Press
To Play" huskes like mye for det fine coveret av Linda og
Paul som av selve musikken.
Like etter
utgivelsen av "Press To Play" ble Paul intervjuet av
det norske ungdomsmagasinet Det Nye. Her fortalte han litt om
drivkraften for å holde på musikk: "I begynnelsen var
det jakten på penger og berømmelse som drev oss. Når vi hadde
skrevet en låt pleide vi å si 'Jaha, det der var
svømmebassenget'. Men den motivasjonen forsvant da berømmelsen
kom. Nå er det kjærlighet til musikken som holder meg i
gang." Paul imponerte journalisten med flere gloser på
norsk, bla 'spåntanitett' (spontanitet).
I april 1987
gikk "Let
It Be" til
topps i Storbritannia. Anledningen var fergekatastrofen i den britiske
kanal det året. Mange av Storbritannias mest kjente artister stilte
opp og sang låta, under artistnavnet Ferry
Aid.
I 1988 spilte
han inn en plate med rock'n roll klassikere som kun ble utgitt i
Russland. Men i 1991 ble plata også utgitt i Vesten under
navnet "Choba
B CCCP". Muligens fordi den russiske
utgaven ble et populært samleobjekt.
I 1989 var
McCartney tilbake med sitt sterkeste album på veldig lenge.
"Flowers in the Dirt" var skrevet sammen med
Elvis
Costello. Også
David
Gilmour og David Foster
deltok på plata. Plata fikk strålende kritikk over hele
verden. Og solgte også bra, med bla. en 1. plass i Storbritannia og
Norge (4 uker). McCartney gjorde gjengjeld til Costello ved å
hjelpe ham med låtene til hans album "Spike".
Bla. var han med og skrev hitèn
"Veronica".
Paul
og musikerne han brukte på "Flowers in the Dirt".
I 1989 deltok
Paul McCartney på nok et veldedighetsprosjekt sammen med The
Christians, Holly Johnson, Gerry Marsden
& Stock
Aitken Waterman.
Sammen sang de den gamle Liverpool klassikeren
"Ferry cross the Mersey"
inn til toppen av den britiske singellisten.
I 1990 kom
liveplata
"Tripping the live fantastic". Den kom både
som enkel og dobbel CD. Paul fikk her med seg Robbie
McIntosh og
Hamish Stuart som han spilte mye med utover 90-tallet.
Liveplatene var resultatet av intens turnevirksomhet gjennom
1990.
I 1991 kom han med nok et live album
i form av "Unplugged",
som var endel av en MTV serie med samme navn. I 1991 prøvde
han seg også på en klassisk komposisjon som samtidig skulle
være en hyllest til hjembyen Liverpool. Resultatet ble "The
Liverpool Oratorio".
28 Juni 1991 hadde verket urframførelse i Liverpool Anglican
Cathedral. Han har senere gitt ut tre klassiske verk i "The
Leaf"
fra 1995 (den er ikke utgitt som plate, kun som notehefte),
"Standing
Stone"
fra 1997, og "Working
Classical" fra 1999.
I 1993 kom
"Off the Ground"
som var et album i den gode poptradisjonen med låter som "Hope
of Deliverance",
"Biker like an Icon",
"C'mon
People", og
"Off the Ground".
Plata nådde 5. plass i Storbritannia, og 2. plass i Norge. Selv om
den nok ikke var noe milepæl i McCartneys diskografi.
I februar 1993 dro
han ut på en verdensturne som varte fram til desember samme år.
Turneen fikk navnet "The
New World Tour".
Underveis besøkte han både Australia, Nord-Amerika, Sør-Amerika,
Japan, og Europa. 27. og 28. september stod Paul på scenen i
Oslo Spektrum,
til glede for hans mange norske fans. Turneen ble foreviget på
liveplata
"Paul is Live".
"Paul is Live"¨
I1993 ga Paul
ut ambient/techno albumet
"Strawberries Oceans Ships Forest".
Under pseudonymet Fireman.
Han samarbeidet her med techno bandet Youth.
Samme år åpnet Liverpool Institute for the performing Arts.
Dette er Pauls hjertebarn, da han lenge hadde ønsket å gi noe
tilbake til musikken, ved å la unge talentfulle musikere få
sjansen til å videreutvikle sitt talent i mer organiserte
former. Det ble ikke offisielt åpnet før 7. juni 1996 av
dronning Elisabeth.
I 1996 var
McCartney opptatt med utgivelsen av "The
Beatles Anthology".
Albumet "Flaming
Pie"
fra 1997 kan ses som en naturlig fortsettelse av Beatles soundet
fra disse platene. Da plata har et lavmælt, akustisk preg.
Plata fik veldig bra kritikk, og ble hans største suksess
salgsmessig siden "Tug
of War"
med en 2. plass både i Storbritannia og U.S.A. Han fikk samme år en
ridderorden av dronningen.
17. april 1998
døde hans kone Linda McCartney etter å ha kjempet mot
brystkreft i 3 år. Etter dette roer Paul aktiviteten for en
liten periode. Men i 1999 var han tilbake med "Run
Devil Run".
Paul hadde behov for å riste løs litt, og ha det morsomt. Han
spilte derfor inn denne rock'n roll plata med gamle
rockeklassikere, ikke ulikt det han gjorde på "Choba
B CCCP". Denne gang med
venner som David
Gilmour fra
Pink Floyd.
Plata ble spilt inn uten at de hadde øvd sammen på
forhånd.
Linda
McCartney: 24. september 1941-17. april 1998
14. desember
1999 returnerte Paul til stedet der det hele hadde startet -
Cavern Club i Liverpool, da han gjorde en konsert der, for 300
gjester. Paul McCartney: "I am going back for just one
night as a nod to the music that has always and will ever thrill
me. I can't think of a better way to rock out the end of the
century than with a rock 'n' roll party at the Cavern."
Interessen for
de 300 billettene som ble lagt ut var enorm, og kreativiteten
for å få tak i en av dem var stor. En forretningsmann var
villig til å betale 100.000 kroner for en billett. Med seg på
scenen hadde han David Gilmour, Pete
Wingfield,
Ian Paice, og
Mick Green.
I 2000 kom
"Liverpool Sound Collage".
En plate som er et sammensurium av Beatles opptak, og McCartneys interesse for synthesizere og techno musikk. Også
denne gang med hjelp fra Youth.
I 2001 kom
albumet "Driving Rain". Den inneholdt "from
a lover to a Friend",
som var en hyllest til kona Linda. Plata fikk god kritikk, men
solgte dårlig. Bedre gikk det med den dobble samleplata
"Wingspan-Hits and History"
som nådde 2. plass i U.S.A. og 5. plass i Storbritannia.
I forbindelse med
George
Harrisons
dødsleie, dro han og Ringo Starr over til U.S.A. for å besøke
den gamle Beatles helten for siste gang.
I 2002 kom
liveplata
"Back in the World" ("Back
in the U.S.A."
i U.S.A.), som også solgte bra, med topp 10 plasseringer både
i U.S.A. og Storbritannia.
11. juni 2002
giftet McCartney seg med sin nye kjæreste Heather
Mills. Etter
å ha brukt noen år på å sørgr over Linda bestemte han seg
for heller å se framover i livet. Og i 1999 møtte han Heather
Mills i en middag i forbindelse med en markering for
mineofre.
|
|
|
|
|
Paul
McCartney traff den store kjærligheten i livet for 2.
gang i 1999. |
|
11.
juni 2002 ble det giftemål ut av det. |
I 2002 dro
Paul på en større verdensturne, en turne som ikke ble
avsluttet før i 2004. Det ble derfor naturlig nok mer stille
på platefronten i denne perioden. Men han fikk tid til å delta
på en hyllestplate til Elvis Presleys gamle plateselskap kalt "Good
Rockin' Tonight: The Legacy Of Sun Records",
der Paul gjorde en versjon av
"That's alright Mama" sammen
med Scotty
Moore og
D.J. Fontana.
Begge medlemmer av Elvis Presleys band.
I 2003 gjorde Paul også
en konsert på Den røde plass i Moskva, foran 100.000
mennesker. Og i den anledning fikk han en personlig omvisning av
President
Putin, der
det også ble tid til en lengre prat sammen. Som takk for
gjestfriheten framførte Paul "Let it be" for
presidenten i Kremls ellers lukkede bygninger. Dette stod i
grell kontrast til den realitet Beatles i sin tid opplevde, da
musikken deres var forbudt i Sovjetunionen.
Paul
McCartney sammen med President Putin I Kreml.
I 2002 og 2005
opptrådte McCartney på arrangement i forbindelse med Super
Bowl finalene i U.S.A. Noe som regnes som en stor ære. I 2005
var han halvtidsunderholder, der han framførte "Drive my
car", "Get Back", "Live and let die" og
"Hey Jude".
12. september
2005 var McCartney klar med sitt 20. studioalbum etter Beatles tiden
kalt "Chaos
And Creation In The Back Yard".
Og det første på 4 år. Plata som var produsert av Nigel
Godrich (Travis,
Radiohead)
ble spilt inn i London og Los Angeles over en periode på to
år.
Plata var en
reise tilbake til begynnelsen for Paul. Der han briljerte med
sitt låtskrivertalent og evner som musiker. Nesten samtlige
instrumenter ble spilt av Paul. Plata vekslet mellom tempolåter
og roligere, mer dystre låter. Høydepunktene på plata
kom tett, med "Riding
To Vanity Fair", "Jenny Wren" og
den erkebritiske
"English Tea".
Mange mente McCartney her hadde laget en av sine fineste
soloplater, og sammenlignet den med klassikere som "Band on
the Run", "Tug of War" og "Flowers in the
Dirt".
Salgmessig gikk det
sånn passe med 8. plass i Norge, 6. plass i U.S.A. og 10. plass i
Storbritannia. "Fine
Line"
ble gitt ut på singel på samme tid som plata var ute i
butikkene.
I mai 2006
fikk Paul McCartney mye oppmerksomhet i media verden over i
forbindelse med at han ble skilt fra Heather Mills. Etter kun 4
års ekteskap. Paret hadde fortsatt følelser for hverandre, men
fant det vanskelig å få ekteskapet til å fungere. Noe av
skylden for det la McCartney på media, som aldri ga paret fred.
Media spekulerte også i hvor mange penger Heather Mills kunne
ta med seg ut av det korte ekteskapet. Ettersom det ikke ble
skrevet ektepakt mellom partene da de ble gift vil dette med all
sannsynlighet dreie seg om flere hundre millioner kroner. Det er
også uenighet om hvem som skal ha hovedansvaret for parets 2
år gamle datter Beatrice.
Og dermed har
Paul nok en gang blitt med i foreningen Sgt. Peppers lonely
hearts club...
18. juni 2006
ble Paul McCartney omsider 64 år. Slik han sang i låta "When
I'm sixty four" for 39 år siden: "When I get older
losing my hair, many years from now..". Håret
har han fått beholde, men ellers har nok ikke ting blitt helt
slik han skulle ønsket seg på denne store dagen. Problemene
har tårnet seg opp for Sir Paul i det siste.
Vi får likevel håpe at han kan hygge seg med "Vera Chuck
& Dave" på fanget, mens de blåser ut lysene på kaka.
I
juli 2006 ble det kjent at Paul McCartney hadde et nytt
album klart for utgivelse. Kun et år etter at "Chaos &
Creation in the Backyard" ble gitt ut. Og som med
"Liverpool Oratorio" (1991), "Standing Stone"(1997)
og "Working Classical" (1999), dreide det seg om en
klassisk utgivelse. Navnet på plata var "Ecce
cor Meum"
(lytt til mitt hjerte), og dreide seg om komposisjoner beregnet
for kor og orkester, framført på både latin og engelsk. Latin
var noe Paul i sin tid lærte seg på skolen, og som han her
henter fram igjen. Håpet er at plata med det vil nå ut til
flere. Paul: "Latin
is known and sung by
choirs all over the world".
Stykket
ble skrevet og framført så tidlig som i 2001. Men kom
altså ikke på plate før i 2006 (26. september). Faktisk var
foranledningen at
Magdalena College
i Oxford i 1998 kom med en forespørsel til Paul om han ikke
kunne komponere et verk for dem, som kunne framføres i skolens
konsert hall. Anthony
Smith på
Oxford Colleget hadde også et ønske om at dette verket skulle
bli sunget av unge mennesker over hele verden. Plata
ble spilt inn i Abbey Road studios i London, med hjelp fra bla. The Boys of
Magdalena College
Choir,
og sopranoen
Kate Royal.
Som
ventet ble ikke "Ecce cor meum" noen salgssuksess da
den kom ut. Men både fansen og platekritikerne likte plata, der
den flotte produksjonen og det litt drømmende lydbildet ble
framhevet.
Paul
i studio under innspillingen av "Ecce cor meum"
Selv
om Paul Mccartney har passert den alderen der mange velger å
pensjonere seg, ligger han ikke på latsiden. For i juni 2007 er
han klar med et nytt studioalbum, hans 3. utgivelse siden 2005.
Og McCartney selv har stor tro på at dette blir en bra plate.
McCartney: "Sangene er litt retrospektive, noen er fra i
dag, mens andre er ett steg tilbake til fortiden. Jeg er meget
stolt av dem alle". Det som likevel skapte større oppslag
i media var det faktum at han planlegger å legge ut plata for
salg gjennom kaffekjeden Starbucks,
noe som bokstavelig gjorde at mange fans fikk kaffen i vranga da
de leste det. Starbucks kjøpte musikkjeden Hear
music i 1999,
og har siden tilpasset den slik at de idag selger cd plater
gjennom sine kaffebarer rundt om i verden. McCartney: "Platebutikker har en enorm konkurranse fra internett, og
sangere, band og artister må finne nye veier for å nå
publikum". Man må vel kunne anta at plata også vil være
tilgjengelig for de som ikke har en slik kaffebar i sin nærhet.
I
juni 2007 ble albumet med den morsomme tittelen "Memory
almost full"
lagt ut for vanlig salg. I Norge ble lanseringen fulgt opp med
en større TV kampanje der man gjorde et poeng av at dette var
en av de bedre soloplatene McCartney hadde laget, og langt på
vei var kritikerne enig. Med David
Kahne (Bangles, Deacon Blue, Tony Bennett)
som produsent hadde han denne gang valgt et enklere lydbilde,
der de gode melodiene i større grad kom fram. I tillegg hadde
han fått med seg
Geoff Emerick
som lydtekniker. Emerick jobbet tidligere i Abbey road studios
og var med på de gamle Beatles innspillingene. Høydepunkt på
plata var "That
was me", "The end of me" og
singelen "Dance
tonight"
(26.plass i
Storbritannia).
Ifølge
Paul hadde han med seg datteren Beatrice på 4 år da han skulle
velge ut låter til plata. Han
spilte en tidlig versjon av låta "Dance Tonight" for Beatrice,
som reagerte med å dance og hoppe rundt. McCartney ble der og da
overbevist om at låten ville bli en hit.
Låta
"Gratitude"
var
en slags hilsen til Heather Mills.
Kritikerne
mente plata var et høydepunkt i McCartneys karriere, og at den
kunne minne om både Beatles- og Wings tiden. I tillegg til hans
kritikerroste album "Flaming Pie" fra 1997.
Salgsmessig ble plata en stor suksess, med 5. plass i
Storbritannia, 4. plass i Norge, og 3. plass i U.S.A. På 10 år
hadde Paul hatt 5 album inne på topp 10 i U.S.A. Noe de færreste
britiske artistene har vært i nærheten av.
En større turne i kjølvannet av utgivelsen ble utsatt til 2008
pga. de praktiske gjøremålene i forbindelse med skilsmissen
fra Mills. I mai 2008 ble det økonomiske oppgjøret etter
skilsmissen endelig fastsatt i britisk rett, av dommer
Justice Bennett.
Mills fikk med seg 250 millioner kroner, noe som var et langt
lavere beløp enn det hun hadde sett for seg. Med seg "på kjøpet"
fikk hun også nådeløs kritikk fra dommer Bennett, som mente hun
hadde et forskrudd syn på verden. Og at hun ga etter for sine
fantasiaktige forestillinger om verden. Han mente også at hun
var sin egen verste fiende. Paul ble omtalt i langt mer
positive vendinger av dommeren.
At Mills
underveis i rettssaken sjokkerte de frammøtte i rettssalen ved å
helle et glass med vann over Pauls advokat
Fiona Shackleton,
hjalp nok neppe på inntrykket folk hadde av henne.
Paul med
sin advokat Fiona Shackleton før og etter at Heather Mills hadde
helt vann i hodet på henne.
I februar
2008 fikk Paul en pris på
BRIT award for sitt
enestående bidrag til britisk musikk. Noe han satte stor pris
på.
I juni
2008 stod Paul på scenen på ærverdige
Anfield Road, Liverpool F.C.s
hjemmebane. Anledningen var at hans hjemby var europeisk
kulturhovedstad i 2008. Paul opptrådte foran hele 35.000
mennesker, sammen med artister som
Kaiser Chiefs, Zutons
og Foo Fighters.
Sistnevntes Dave Grohl
sang sammen med Paul
på "Band on the Run". En låt Foo fighters tidligere har gjort en
coverversjon av.
Paul
McCartney på Anfield Road den 1. juni 2008.
I
forbindelse med at Liverpool by er europeisk kulturhovedstad.
I april
2008 ble Paul invitert av den ukrainske milliardæren
Victor Pinchuk
til å spille en gratiskonsert
i Kiev. Konserten fant sted den 14. juni foran 350.000
mennesker, den største som er gjennomført i Ukraina. På samme
tid som han var i Kiev åpnet Paul et kunstsenter, der også hans
egne kunstverk ble stilt ut.
18. juli
var det amerikanerne som kunne glede seg over å oppleve Paul
live, da han sammen med
Billy Joel opptrådte på Shea stadium i New York. Det store
stadionet som The Beatles i sin tid gjorde en legendarisk
konsert på, som første rockeband til å opptre der. Paul
opptrådte deretter i den kanadiske byen Quebec i forbindelse med
deres feiring 400 års feiring.
I
september 2008 ble det kjent at Paul planla å opptre i den
israelske byen Tel Aviv. Noe som satte sinnene i kok hos
ekstreme muslimer, som kom med ulike trusler mot Paul. Han
valgte å ikke la seg skremme, og gjennomførte derfor konserten
den 25. september.
Etter
bruddet med Heather Mills, ønsket egentlig Paul å tilbringe
tiden alene, uten noen kvinne ved sin side. I november 2007
traff han imidlertid amerikanske
Nancy Shevell,
som jobbet som visepreseident i samferdselsetaten i New York.
Den snart 50 år gamle damen ble presentert for offentligheten av
Paul i september 2008, i forbindelse med en fotoutstilling der
Pauls datter Mary var representert med sine bilder. I intervjuer
har Paul omtalt forholdet i svært positive vendinger, og har
overfor barna sine snakket om mulighetene for et bryllup. Paul
og Nancy har kjent hverandre i mange år, da Paul & Linda, og
Nancy og hennes eksmann tidligere var omgangsvenner.
Pauls kjæreste Nancy
Shevell I
november 2008 ble albumet
"Electric arguments" med Pauls
sideprosjekt Fireman, gitt ut. Som den 3. utgivelsen bandet ga
ut siden 1993. Plata fikk svært god mottagelse i pressen for sin
spennende miks av gode låter (skrevet av Paul) og elektroniske
lydbilder. Enkelte påpekte at Paul på sine seneste utgivelser
kunne virke litt forutsigbar og "safe". Mens han her sammen med
Youth viste langt større vilje til å eksperimentere, og ta
sjanser. Allmusic: "There
are more twists and turns, more textures, than on any other
McCartney
album in the last 20 years."
Fireman plata "Electric
arguments".
Eks. kona Heather Mills ble omtalt i langt mer direkte ordelag
enn det han gjorde på "Memory almost full". I intervjuer i
forbindelse med utgivelsen av plata fortalte Paul at han hadde
vært gjennom en mørk fase etter skilsmissen, og at det preget
plata.
I april 2009 kunne
flere medier fortelle at Paul McCartney hadde tapt hele 580
millioner kroner på finanskrisa som rammet verden. Men for en
mann som fortsatt var god for 4,2 milliarder kroner, var nok det
overkommelig. 17.,
18., og 19. juli 2009 opptrådte Paul på Citi
Field stadium i New York - i
forbindelse med åpningen av det nye stadionanlegget. Citi Field ble
bygd på samme sted som Shea stadium hadde stått - en stadion der
Beatles gjorde en av sine mer kjente konserter i 1965. Konsertene
resulterte i den doble live CDen (pluss DVD) "Good
evening New York City",
som ble gitt ut 17. november. Den føyet
seg pent inn i rekken av liveplater fra Paul, slik som "Back in
the world", "Back in the U.S.". "Paul is
live", "Unplugged", og "Trippin' the live
fantastic". Salgsmessig gikk det brukbart med 16. plass i U.S.A.,
28. plass i Storbritannia, og 8. plass i Norge. "Good
evening New York City" 2.
juni 2010 ble Paul McCartney gjort stas på av president Barack
Obama, da
sistnevnte overrekte ham Gershwin
prisen for hans
bidrag til populærmusikken. I forbindelse med overrekelsen gjorde
Paul en konsert i Det Hvite hus, sammen artister som
Stevie Wonder og Lang
Lang. 9.
oktober 2011 ble Paul gift for 3. gang, da han og kjæresten
Nancy
Shevell ga hverandre sitt ja i Old
Marylebone Town Hall.
Det var på samme sted Paul i sin tid giftet seg med Linda
Eastman, i 1969. Dagen før var Paul og Nancy i
Yom Kippur synagogen, i
respekt for Nancys jødiske bakgrunn.
Nancy Shevell ble Lady
McCartney etter at hun giftet seg med Sir Paul i 2011.
I oktober 2011 kunne Paul
igjen presenterte et klassisk inspirert album - denne gang ment for
klassisk ballet. Albumet som het "Ocean's
Kingdom" var et
bestillingsverk fra New York
City ballet. Pauls
komposisjoner ble spilt inn av London
Classical Orchestra, under
ledelse av John Wilson.
Ifølge Paul var musikken et uttrykk for møtet mellom vannriket, og
jordriket. Paul
McCartney: "Love happens when earth meets water." Like
etter - i februar 2012 - var Paul klar med nok et album i
kjærlighetens tegn, den jazzinspirerte plata "Kisses
on the bottom". Det var
kun to av låtene som Paul hadde skrevet selv. Resten var
coverversjoner av svisker fra 30-tallet og utover, slik som
"I'm Gonna Sit Right Down and Write Myself a
Letter",
"Home (when shadows
fall)", og "Glory
of love". Selv
om kritikerne var litt lunkne til utgivelsen ble den en suksess
salgsmessig, med 3. plass i Storbritannia, 5. plass i U.S.A., 4. plass
i Frankrike, 9. plass i Tyskland, 7. plass i Norge, 4. plass i Canada,
og 8. plass i Sverige. 12.
februar fikk Paul god mulighet til å promotere albumet, da han
opptrådte på Grammy utdelingen i U.S.A. I
mai fikk han igjen mye oppmerksomhet, da han i løpet av 2 konserter
opptrådte for over 100.000 mennesker i Mexico city. I
juni fikk han æren av å avslutte jubileumskonserten ved Buckingham
Palace, i forbindelse med feiringen av Dronning Elisabeths 60 år på
kronen. Millioner av TV seere over hele verden kunne her høre ham
framføre klassikerne "Let it be" og "Live and let
die". Om
ikke det var nok fikk han også æren av å avslutte
åpningsseremonien i London
OL den 27. juli, med
"Hey Jude". Tidligere i showet hadde utdrag fra Beatles
låtene "She loves you", "Hey Jude", og
"The end" blitt spilt
for publikum, som
endel av en kavalkade over britisk musikk. Paul
McCartney fikk æren av å avslutte London-OLs åpningsseremoni. I
oktober 2013 var Paul ute med sitt første album med nyskrevne låter
siden 2007, kalt
"New".
Plata var produsert av George Martins sønn Giles
Martin. Giles har
med årene blitt en annerkjent produsent, der han har deltatt på
innspillinger med mange av tidens største artister. Og som 'i gamle
dager' ble mange av låtene på plata spilt inn i Abbey Road Studios.
Også Mark Ronson (Bruno
Mars, Rufus Wainwright, Lil
Wayne,
Duran Duran) bidro på produksjonssiden. Både Martin og Ronson hjalp
Paul med å skrive låtene på "New". "New"
fra 2013 Plata
fikk hyggelig mottagelse i musikkpressen, der de sterke melodiene og
de symfoniske arrangementene ble framhevet. Salgsmessig gikk det også
veldig bra, med 1. plass i Norge, 2. plass i Frankrike, Japan og
Danmark, og 3. plass i Storbritannia, Canada, Belgia og U.S.A. Etter
"New" fra 2013 gikk det flere år uten noe ny McCartney
plate - overraskende lang tid til ham å være. Når han ikke har
vært opptatt med egne studioutgivelser har han gjerne jobbet med en
klassisk utgivelse i stedet, eller med elektrobandet Fireman. Men det
var ikke tilfellet i årene 2013-2016. I
stedet var han med opptatt med ulike låtprosjekt, og samarbeid med
andre artister. I 2014 bidro han med låta
"Hope For The Future"
til det populære dataspillet "Destiny".
At Paul dermed ble endel av spillbransjen kom nok som overraskende på
mange. Paul McCartney: "When you’re writing something like
'Hope For The Future', which is custom made, it is like doing a
portrait for someone. You have to use your imagination and work out
what they need, what they're going to want and then what you want to
give them." I
2014 fikk Paul nok en gang mulighet til å vise at han hang med i
tiden, da han samarbeidet med den svært populære artisten Kanye
West på singelen "Only
One". Enda
større suksess hadde West og Paul i 2015 da de sammen med Rihanna
ga ut singelen "FourFiveSeconds".
Låta gikk til topps i svært mange land, bla. Norge, Irland,
Australia, Israel, Danmark, Sverige og New Zealand. I U.S.A. ble det
en fin 4. plass, mens i Storbritannia ble det 3. plass. Paul
i celebert selskap på plate, sammen med Rihanna og Kanye West. I
2015 ga Paul og Kanye West også ut singelen "All
Day", sammen
med rapperne Theophilus
London og Allan
Kingdom. Også den
gjorde det bra på listene rundtom. 7.
juli 2015 var Paul tilbake på norsk jord, da han opptrådte på
Telenor Arena. Han spilte i hele 2 1/2 time, og rakk seg gjennom 40
McCartney og Beatles-låter, til publikums og kritikernes store glede.
I VG fikk konserten terningkast 5. I
2016 var nok engang innom Norge, da han opptrådte på Koengen
i Bergen, 24. juni, foran 22.00 mennesker. Denne gang med et repertoar
på 38 låter. Og til terningkast 6 i VG. Først
i 2016 var Paul tilbake med et nytt album under eget navn. Dvs. "Pure
McCartney" var
en dobbel samleplate med låtene Paul satte mest pris på selv.
Foranledningen for utgivelsen var at Paul og noen venner fikk en ide
om å sette sammen en 'god-CD' med McCartney musikk, til en lang
biltur eller lignende. De endte opp med hele 67 låter som de syntes
var bra. Mange av dem er relativt ukjent i McCartney diskografien,
slik som "Great
Day",
"Sing The Changes",
"Arrow Through
Me" og
"1985". Paul
McCartney: "Me
and my team came up with the idea of putting together a collection of
my recordings with nothing else in mind other than having something
fun to listen to. Maybe it's to be enjoyed on a long car journey or an
evening at home or at a party with friends? So we got our heads
together and came up with these diverse playlists from various periods
of my long and winding career." Samleplata
"Pure McCartney" fra 2016.
|