Peter Gabriel:
Født 13. februar 1950,
Chobham, Surrey, England
Peter
Gabriel er en av de mest markante skikkelsene innen britisk rock de
siste 30 årene. Først med progrock bandet Genesis, og fra 1975
og utover,
som soloartist. På 70-tallet ga han ut flere kritikerroste
album som alle solgte bra. Men det var med "So" fra
1986 at Gabriel for alvor ble en internasjonal stjerne. Plata
nådde 1. plass i Storbritannia, og 2. plass i U.S.A. og ga ham en
gigant hit med låta "Sledgehammer". Han er også
regnet som en av de første World-music artistene, der han på
flere av albumene sine henter inspirasjon fra den 3. verden. Peter
vokste opp i landlige omgivelser i Chobham, Surrey, som ligger
like sør for London. En bondegård var nærmeste nabo for familien
Gabriel. De første årene i Peters liv var spennende og behagelige,
der han utforsket naturen og det annet kjønn. Familien var av øvre
middelklasse. Faren var elektroingeniør som på 60-tallet utviklet en
tidlig utgave av interaktive systemer for TV-selskap.
|
|
|
Peter
som 8 mnd. gammel baby. |
|
Peter
som 8 år. |
Moren hans hadde 5 søsken som alle spilte musikk instrumenter,
noe som fascinerte unge Peter. Moren hennes sang med Sir Henry Wood på Promenade konsertene
("Night of the Proms"). Hun var også svært dyktig på
piano. Takket være henne begynte Peter også å ta
pianotimer. Peter
som litt trassig 14 åring.
Skolegang fikk Peter først
på Cable House
i Working, som ligger like i nærheten av Chobham. Da han ble 9 gjorde unge Peter opprør mot foreldrene ved å nekte å ta
flere pianotimer. Han ville heller sitte og se på TV. Heldigvis
kom han etter hvert på andre tanker.
I
september 1963 begynte Peter ved
Charterhouse School i Godalming,
Surrey. Dette var en kostskole som skulle forberede elevene på
livet ved Oxford og Cambridge universitetene. Her fikk Peter og
de andre en klassisk britisk utdannelse, der de ble gjort
bevisst på klasseinndelingen i samfunnet.
Den svært sjenerte
Peter hatet skolen, i hvert fall den første tiden. Han har omtalt den som et
eneste stort drama. Og han ble liggende våken om nettene da han
ikke fikk til å sove. Musikken ble en måte å drømme seg
bort fra det tøffe livet på skolen. Dessuten var det å spille i
band en fin måte å få draget hos jentene. Peter Gabriel: "Jeg var helt OK inntil jeg begynte på Charterhouse. Da ble
jeg både fet og kvisete. Jeg trodde ikke jeg hadde det som skulle
til for å få draget på jentene, så jeg bestemte meg for å bli
rockemusiker som
Beatles
og
Rolling Stones.
De så ikke ut til å ha problemer med damene. " Charterhouse
School er en typisk engelsk skole av det ærverdige
slaget. Operaen og kirken var to viktige institusjoner i
Peters
oppvekst. Da han ble eldre, fikk han interesse for Otis
Redding,
og annen svart musikk. Peter: "Soul music was one of the
things that first really turned me on to music. "Sledgehammer"
is directly derivative of 60's soul." Som de fleste andre
ungdommer på den tiden var han også glad i
Beatles' musikk.
Den første låta han
skrev i ungdommen het
"Sammy The Slug".
Peter: "It was just a humourous little fable."
Da
han var 15 startet han sitt første band Garden Wall sammen med
skolekameratene Tony Banks
og
Chris Stewart. Han spilte også trommer i lokale soul
band. I
1966 traff Peter Tony Banks som han dannet bandet Garden
Wall sammen med.
Senere ble de
slått sammen med Avon, et annet band fra skolen som bla.
bestod av Mike Rutherford og
Anthony
Philips. Disse ble
The New Avon i
1965. En tidligere elev ved Charterhouse, Jonathan
King, jobbet
nå som produsent, og ga bandet mulighet til å utvikle
lydbildet sitt i studio. Det var også han som kom opp med
navnet Genesis. Genesis
med Peter Gabriel foran hjemme hos John Silver i Oxford. I
1965 ble 15 år gamle Peter kjæreste med den to år yngre jenta
Jill Moore. Et
forhold som kom til å vare i 20 år. Jill var datteren til Dronning
Elisabeths sekretær. Ved
siden av skolen og musikken hadde Peter en tredje hobby: hatter.
Den første han hadde stjal han fra bestefaren sin. Denne hatten
brukte han på alle skolekonsertene på Charterhouse, og det ble på
mange måter starten på hans interesse for å kle seg ut når han
stod på scenen. Etter hvert begynte han å kreere sine egne hatter,
som han deretter solgte på Carnaby Street. En av dem ble kjøpt av Mick
Jaggers kjæreste
Marianne Faithful.
Hun ble vist på TV med Peters hatt på hodet, noe han var stolt av. I 1967 ga
Genesis ut sin første singel "Silent
Sun". Debutalbumet
"From Genesis
To Revelation"
kom i 1969. Musikken var progressiv, med hovedvekt på
stemninger og følelser. Den ble gjerne omtalt som kunstrock. Etter flere album fikk de
gjennombruddet i Storbritannia med albumet "Foxtrot".
Gabriel gjorde seg spesielt bemerket med sin teatralske
framferd på scenen. Med ansiktsmaling, og ulike kostymer. Mange
ser på ham som en inspirasjonskilde til glamrocken som kom like
etter.
Kostymene var også en
måte å skjule at han var sjenert. Samtidig bidro de mange
sceneopptredenene til at han etter hvert ble mer selvsikker og
utadvendt.
|
|
|
|
|
Peter
Gabriel i en av sine mange framtoninger. Denne gang som
rev i damekjole på Genesis "Foxtrot" turne i
1973. |
|
Her
i en annen variant. |
I 1971 ble Peter
og Jill Moore gift.
Etter
det suksessrike dobbelt albumet "The Lamb
Lies Down On
Broadway" fra 1974,
der han hadde skrevet alle tekstene, valgte Gabriel til alles overraskelse
å gi seg i Genesis. Han var misfornøyd med sin rolle i bandet.
Han likte heller ikke rollen som rockestjerne og frontfigur. Hans musikalske visjoner var annerledes enn Genesis sine. Bla.
hadde han skrevet endel nye låter som han følte at han måtte
framføre selv, for at det skulle bli rett. Peter: "I just ended
up frustrated. I started writing things, and then I knew that I
wouldn't see them performed correctly unless I did it myelf." Han
mente også at det var til fordel for de andre i Genesis at han
sluttet. Peter Gabriel: "Genesis tjente også på det. Uten
meg ble de tvunget til å stole mer på seg selv."
I
tillegg følte han behov for å roe ned litt, og være mer
sammen med familien. I stedet for plateselskapets krav til album-turne-album-turne.
På den tiden var han blitt far til
Anna. Et barn som var
syk ved fødselen, og som krevde mye oppfølging. Peter ønsket
ikke å være borte fra henne på turne eller plateinnspilling.
Peter Gabriel: "Det hele var en traumatisk opplevelse.
Stemningen i bandet forverret seg etter fødselen. Jeg var det
første medlemmet av bandet som fikk barn. Og før man selv får
barn, er man ikke i stand til å forstå emosjonene som er knyttet
til en fødsel - særlig hvis det oppstår komplikasjoner."
Som
soloartist kunne han i større grad styre tidsbruken selv. To år
senere ble han også far til
Melanie,
en jente som senere kom til å følge ham på turneer som korist.
Gjennom årene har Peter vært
negativ til å prate om denne perioden av hans liv. Derfor har
det blitt spekulert endel i årsaken til det overraskende valget. I
1977 kom det første soloalbumet fra Peter Gabriel.
Og
både musikken og framtoningen hans var mer tradisjonell.
Den første tiden
etter bruddet med Rutherford og co. brukte Peter sammen med
familien, i tillegg til landlige sysler som kåldyrking. Han og
familien flyttet ut på landet, noe Peter elsket, men som kona
Jill hatet.
Han
syslet også med et musikalsk prosjekt sammen med lyrikeren
Martin Hall.
De to skrev
"You Never Know"
for komikeren
Charlie Drake,
som ble gitt ut på singel uten å gjøre seg bemerket.
Hans første
soloalbum kom i februar 1977. Som så mange av hans senere album,
hadde ikke plata noe ordentlig navn. Så man kalte den
"I", eller "Car" (pga. bilen på bildet).
Gabriel var imot å se på platene sine som individuelle
kunstverk. Han ville heller sammenligne dem med magasin, som
kommer i nummerert rekkefølge.
"I" som
var produsert i Toronto, Canada, nådde en fin 7. plass
på de britiske listene i mars 1977 (38.plass i U.S.A.13.plass i
Norge). Den ga ham også en hit i låta "Solsbury
Hill". Den handlet om bruddet med gammelbandet,
og utfordringene han nå stod overfor som soloartist : "So I went from day to day.
Tho' my life was in a rut. Till I thought of what I'd say. Which connection I should cut.
I was feeling part of the scenery. I walked right out of the machinery.
My heart going boom boom boom". Solsbury Hill er et sted i
nærheten av Bath i Sør-England, hvor Peter gjerne gikk seg turer
eller jogget. Låta har i alle år vært en av Gabriels egne
favoritter, og har stort sett alltid blitt spilt når han har
opptrådt live.
Singelen "Solsbury Hill",
og det ekte Solsbury Hill.
Også
"Here Comes The Flood"
ble en svært populær låt fra
denne plata. Den handlet om en verden hvor folk kan lese
hverandres tanker. Peter Gabriel: "I was referring to a mental
flood... a release, a wash over the mind." Låta ble skrevet mens
han fortsatt var medlem av Genesis.
I ettertid syntes Peter at produksjonen på
"Here comes the flood" ble for pompøs. Slik at han på senere album slik som
"Shaking the tree",
og på Robert Fripps album
"Exposure", har
presentert en langt mer lavmælt versjon av låta.
I forkant av utgivelsen av
plata ble det laget en promo singel med
"Modern Love", som
viste en naken Peter Gabriel, ikke ulikt
Leonardo Da Vincis
kjente tegning
"Sketch Of Man".
"I" var produsert av
amerikaneren Bob Ezrin,
som fram til da var kjent for sine tungrock produksjoner med
Kiss
og Alice Cooper.
På plata brukte Peter også amerikanske studiomusikere framfor
engelske. Kritikerne mente Ezrin hadde hatt for stor innflytelse
på lydbildet på plata. Bla. ved bruk av strykerorkester. De
mente "I" var et 'produsent album', selv om
de ellers var godt fornøyd med plata. Peter så annerledes på det.
Han ønsket at Ezrin skulle hjelpe ham med å skape et lydbilde
som lå langt unna det Genesis hadde hatt fram til da. Peter: "I
tried to come up with a album that was very different from what
Genesis were doing." Etter utgivelsen av
debutplata dro Peter på turne, noe som ga mersmak. Det var kun som
avslutningsnummer at han trakk fram gamle Genesis låter. Ellers
spilte han gjerne coverversjoner som
"All Day And All Of The Night"
og
"I Heard It Through The
Grapevine". Som
en motreaksjon mitt sine tidligere sceneopptredener, valgte
Peter å opptre uten noen masker eller kostymer når han gjorde
konserter. Peter: "I really wanted to avoid the costumes and
stuff and leave it very bare. So I'd try to build up something
on the basis of the music, not on the paraphernalia (pynt)."
Dette skulle riktignok endre seg med årene. Med seg på
scenen hadde han musikere som
Jerry Marrotta
(trommer),
Tony Levin
(bass) og Larry Fast
(keyboard). Disse ble også med da Peter skulle spille inn sin
neste plate.
I juni 1978 ble "II"
lagt ut for salg. Også
den fikk god kritikk i musikkpressen. På plata hadde Gabriel valgt et mer rockete
uttrykk, med bruk av de nye synthesizerne. Den inneholdt
publikums favorittene "On the Air"
og "D.I.Y.".
Robert Fripp fra
King Crimson
produserte plata, og deltok også
på gitar. Han brukte også sin egen "frippertronics", en
kassettbasert loop maskin som var hans kjennetegn på 70-tallet. Noe
man hører best på
"Exposure".
I ettertid var ikke Gabriel helt fornøyd med
samarbeidet med Fripp, da han følte Fripp manglet forståelse for
synthesizeren. Peter: "Fripp got what he wanted as a producer,
but I didn't get what I wanted as an artist." Peter følte de for
ofte havnet i endeløse diskusjoner rundt teoretiske spørsmål. Av
låtene på plata som Gabriel føler de lyktes med, har han nevnt "On
the Air" og
"White shadow".
Generelt er dette plata Peter er minst fornøyd med av de han har
laget. "Mother of
Violence" var skrevet av
Peter i samarbeid med kona Jill.
"II"
nådde en 10. plass på de britiske
listene i juni 1978, i Norge ble det 8.plass, mens i U.S.A. ble
det 45.plass. To
legender ved samme piano. Robert Fripp og Peter Gabriel i
arbeid med albumet "II".
I 1978 fikk Peter også endel oppmerksomhet da han barberte hodet
sitt, for deretter å la det gro ut igjen i Teddybear stil. Gabriel
var også ute på turne i 1978, og 31. august besøkte han Norge og Chateau
Neuf i Oslo. Som
den første konserten han gjorde i Norge.
I
mai 1980 kom albumet som de fleste som kjenner Gabriels diskografi
mener er det beste han har laget: "III",
"Meltface" eller
"Ein Deutsches album"
(alt
etter hva man ønsker).
Årsaken til at Gabriel ga ut album med
tyske navn, var at han på denne tiden ønsket å konsentrere
seg om det europeiske markedet. Og han hadde en ide om at folk
ville forstå tekstene hans bedre om de fikk dem presentert på
sitt eget språk. Men han kom ikke lenger enn til å lage tysk
språklige utgaver av "III" og "IV". Det
var en Horst Königstein
som skrev de tyske tekstene, og som også kom opp med ideer til nye
tekster til låtene på "III" og "IV". På
"III" deltok flere kjente navn. Slik som Phil
Collins (Genesis), Robert Fripp, Kate Bush, Dave Gregory (XTC) og
Paul Weller.
Bush sang bla. på
"Games without frontiers".
Hennes deltagelse på låta var en godt bevart hemmelighet til
etter at den var en hit på singellistene. Paul Weller ble hentet
inn for å spille gitar på
"And through the wire",
da verken Robert Fripp eller
David Rhodes
(Random
hold) klarte
å skape den rette gitarlyden. Låta ble spilt inn i
Town house studios
i London, og på samme sted drev
The Jam
og spilte inn sitt album, noe som gjorde det naturlig for Peter
å spørre Weller om han ville bli med på plata. Peter: "In my
opinion THE two English rhythm guitarists are
Pete Townshend
and Paul Weller. I just love watching him play, he's like liquid
energy."
For mange var samarbeidet mellom
Gabriel og Collins overraskende, etter det litt vonde bruddet
iGenesis. Men allerede i 1978 hadde de spilt
sammen, da Peter stod på scenen med Genesis i New York under
deres "And then there were
three.. tour". I 1979
spilte Phil med Peter Gabriel da sistnevnte opptrådte på Reading
festivalen.
Sammen utviklet Peter og Phil en ny måte å presenterte trommelyden
på,
kalt "gated reverb". Som gjorde at trommene hørtes fyldigere ut, og
mer 'punchy'. Senere kom Phil til å bruke samme effekten på hitlåta
"In the air tonight".
Produsent på "III"
var
Steve Lillywhite, en mann som utover 80-tallet kom til å
markere seg som en av de toneangivende britiske produsentene,
med produksjoner for
The Pogues,
Big Country,
U2 og
Simple Minds.
Peter ønsket seg en ung produsent som fortsatt var åpen for
innspill, og da var Lillywhite et opplagt valg. Peter: "I
needed someone. A young person, or someone with a young mind.
Who was still new to production and would be willing to explore
a lot. It seemed obvious from
the Banshees
and XTC that Steve Lillywhite was doing just that."
"III"
var
tekstmessig ment som et bidrag til den antirasistiske bevegelse.
Den er den første Gabriel plata som henter inspirasjon fra den 3. verden. Ikke
minst i hyllest låta "Biko",
som i årene etter ble
en kampsang for de svarte i Sør-Afrika. Det var etter å ha hørt
world music på radio at Peter ble inspirert til å skrive "Biko"
og "Lead a
normal life".
Som på mange måter ble starten på hans karriere som world
artist.
"I don't remember" handler
om en person som lider av hukommelsestap, som blir spurt en
rekke spørsmål han ikke vil eller kan svare på. Muligens
handler det om en flyktning som kommer til et fremmed land, uten
identitetspapirer.
I tillegg til at
kritikerne likte plata, ble den en storselger i Storbritannia. I juni 1980 gikk
den helt til topps på albumlistene. I U.S.A. ble det 22. plass, mens i Norge ble det en sterk 5.plass.
I USA var det egentlig meningen at
Atlantic Records
skulle gi ut "III", men de mente albumet var
'uselgelig'. Noe som ga Mercury
records
sjansen til å gi det ut i stedet.
Også singelen
"Games without Frontiers" ble en stor hit med 4. plass
på singellisten i Storbritannia.
Ideen til tittelen fikk han etter å ha lest et TV
magasin. Men han ga den et annet innhold, og lot det handle
om voksne som oppfører seg som unger. Peter: "I was thinking
about adults behaving like kids, countries behaving like kids in
the way that modes of behaviour that were unacceptable in normal
society, were perfectly acceptable on an international scale." Kate
Bush og Peter Gabriel jobbet sammen for første gang på
"III" og låta "Games without Frontiers".
For å promotere "III" albumet, dro Peter ut på turne sommeren
1980. Med seg som oppvarmingsband hadde han skotske
Simple Minds, som var et relativt ubeskrevet blad på den tiden.
Peter var fan av bandets musikk, og dekket utgiftene bandet hadde,
slik at de hadde mulighet til å være med på turneen. For
Jim Kerr
og co. ble Peter Gabriel et forbilde, ikke minst når det gjaldt
engasjementet for å sette fokus på urettferdighet i verden. Simple
Minds har senere gjort en coverversjon av Gabriels "Biko".
I forkant av innspillingen av "III" hadde Gabriel gått til
anskaffelse av en amerikansk rytmemaskin, som han kunne
programmere slik han ville. Den inspirerte ham til å bruke
rytmer som utgangspunkt for låtene han skrev, istedet for
melodier. Han fokuserte også på pianospillet, noe som skapte en
spennende kombinasjon av etniske rytmer, og mer melankolsk
pianospill.
Ideene til denne og
andre av platene hans, ble skrevet ned eller spilt inn på
kassett og tatt fram når han skulle igang med
plateinnspillingen. Peter: "My initial (første) ideas come at
any time. And I write them down in a diary or a notebook, or on
a cassette player if it's a musical idea. The hard part is
working through all those ideas, sifting out the good stuff from
the rubbish and turning it into songs."
Peter
med for mange låter å velge mellom.
4.
albumet "Security" fra
september 1982 inneholdt raske, fengende
låter som "Shock the Monkey", "I have the
touch" og
"Kiss of Life".
Den var likefullt et
mer innadvendt album, slik som i stemningsfulle
"The
Family And The Fishing Net". Inspirasjonen fra
Afrika var enda tydeligere her, med sine ghanesiske
trommer, etiopiske fløyter, og jungelrop. Trommene på bla.
"Rhythm of the Heat" ble spilt av den vest-indiske
rytme gruppen
Ekome.
Gruppa
Ekome bidro til å gi "IV" et afrikansk jungelpreg.
Tekstmessig hadde han hentet inspirasjon fra den sveitsiske
psykologen og tenkeren
Carl Jung ("The rhythm of the heat"),
mens i "San
Jacinto" tok
han for seg indianernes frustrasjon og smerte i forhold til den
hvite manns inntog på det amerikanske kontinent. I "Shock the
monkey" ble en primat brukt for å billedgjøre personlige plager. "I have the
touch" var inspirert av hans observasjon av ulike folks forhold
til kroppskontakt. I Paris og Puerto Rico var kroppskontakt mye
mer vanlig når to mennesker møttes, enn det f.eks. var i
England.
Coveret til plata viste et
stillbilde fra videoen til "Shock The Monkey". Det var
Gabriels amerikanske plateselskap som krevde at han kom opp med
et ordentlig navn på plata ("Security"). Musikkvideoen
til "Shock The Monkey" fanget stemningen i låta på en
god måte, der man fornemmet det ville, eksotiske, og frustrasjonen
hos jeg-personen. Videoens kvaliteter ble også framhevet av
Ivar Dyrhaug da videoen
ble vist på Zikk Zakk på
NRK, 8. februar 1983.
Fra
videoen "Shock the Monkey" som ble vist på NRK
TV 8. februar 1983.
Albumet solgte bra i
Storbritannia med en 6. plass i september 1982, 28.plass i
U.S.A. og 15. plass i Norge. Men singelen
"Shock
the Monkey" som i utgangspunktet hadde mye hit
potensiale i
seg, ble en flopp med en 58. plass i Storbritannia. Den ble
likefull en populær låt på diskotek verden over, med sitt
rytmiske preg.
Med seg som musikere på
denne plata hadde Peter gitaristen David Rhodes og bassisten
Tony Levin. Begge to
har fulgt Peter siden starten som soloartist, fram til ut på
2000-tallet. Også kona Jill Gabriel deltok på "IV", som korist. I
1982 startet Gabriel organisasjonen WOMAD (world of music, art
& dance), som skulle presentere en musikk festival hvert
år, og i et nytt land for hver gang. De holder på fortsatt, og
fungerer også som en kanal for nye artister til å nå ut til
et større publikum. WOMAD konsertene i 1982 ble imidlertid
en økonomisk fiasko. Bla. pga. en togstreik. Heldigvis for Peter og
hans samarbeidspartnere ble gjelda de hadde dekket av at Genesis
sammen med Steve Hackett,
gjorde en gjenforeningskonsert i 1982. Der inntektene gikk til WOMAD.
I 1982 kjøpte Peter seg en
lydisolert saltvannstank, der han kunne flyte rundt uten å bevege
seg, og uten å høre lyder fra verden utenfor. Her kunne han la
tankene flyte fritt, og få ideer til nye låter. Peter: "The theory
is that, removed from all sounds, light sources and pressures on the
body, the mind is free to wander." I
1983 kom det doble live-albumet "Peter
Plays Live",
som var spilt inn på hans turne i U.S.A. og Canada. Under disse
konsertene hadde han også gjort seg bemerket ved å hoppe ut i
folkehavet (bodydiving), noe som ikke var så vanlig på den tiden. Forsiden av
albumet viste at han igjen hadde begynt å ta i bruk noen av de
samme visuelle effektene som han hadde da han var i Genesis.
Plata ble remixet i studio før den ble gitt ut. På
turneen i 1982/1983 tok Peter i bruk teatersminke
igjen. Slik han hadde gjort det i Genesis tiden.
"Peter Plays Live" nådde en 8. plass i Storbritannia
(44.plass i U.S.A.). Og ble det første av flere
live-album fra Peter. I forbindelse med utgivelsen av plata ble
Peter intervjuet av Ivar
Dyrhaug fra det
populære ungdomsprogrammet
Zikk Zakk på
NRK TV. Ikledd sminke ble Peter spurt ut om sin interesse for å kle
seg ut. Og om han var en moderne utgave av Dr. Jekyll & Mr.
Hyde. Til dels teite spørsmål, men Peter var høflig og svarte så
godt han kunne. Også videoen til "I Don't Remember" ble
vist i Zikk Zakk i programmet som ble sendt 1. november 1983.
Peter Gabriel
i Zikk Zakk på NRK TV.
Mellom 1982 og 1986 var Peter opptatt med å delta på ulike
soundtracks, og plateutgivelsene til andre artister. I 1984 bidro
han med låta "Walk
through the fire"
til filmen
"Against all odds".
En låt som også ble gitt ut som singel. Samme år spilte han inn låta
"Out out" til
filmen "Gremlins".
I
1985 laget han filmmusikk til Alan Parker filmen
"Birdy".
De fleste av sangene var instrumentale versjoner av eldre låter,
særlig fra "Security". Plata nådde ikke listene. Og
man kunne på denne tiden tro at han ønsket å bevege seg bort
fra populærmusikken, over i en mer ambient stil.
Parallelt med dette bidro han på
plater med artister som
Rick Springfield, Laurie Anderson,
Robert Fripp og The Call.
I mai 1986 overrasket
Peter Gabriel alle med det
lett tilgjengelige albumet "So".
En plate der Peter hadde latt de Afrika-inspirerte rytmene vike
plass til fordel for
Motown-inspirert
pop, og melankolske låter. Plata var spilt inn i
Ascombe studios i Bath, med canadieren
Daniel Lanois
som produsent - en mann som ellers er mest kjent for sine produksjoner med
U2. Det var også han som hadde produsert "Birdy" sammen med
Peter. I tillegg til Peter og Lanois var også
Chris Hughes (Tears
for Fears, a-ha, Adam & the Ants)
med på produksjonssiden. Den
positive stemningen på plata skyldtes at Peter hadde funnet tilbake
til kona Jill, etter at de hadde vært separert i 1 1/2 år. Peter
Gabriel (til norske Det
Nye): "LPen er blitt
den mest personlige jeg noensinne har laget. Og den mest positive.
Positiv fordi gjenforeningen fant sted under arbeidet med platen.
Etter 15 års ekteskap har vi forandret oss begge, i forskjellige
retninger. Men etter 18 måneders adskillelse fant vi ut at at vi
tross alt har mye felles som var verdt å setse på videre." Dessverre
ble gjenforeningen kortvarig, for i 1987 ble Peter og Jill
skilt.
Peter
Gabriel med kona Jill i 1987.
"So" ble en gigantselger. Mye
pga. singelhiten "Sledgehammer", som ble gitt på singel i april
1986 som en forsmak på albumet. Med blåsere og et Motown inspirert
komp ble dette en hit over det meste av kloden. I verdens største
platemarked U.S.A. gikk den helt til topps, noe den også gjorde i
Canada. I Storbritannia ble det 4.plass, mens i Norge nådde singelen
en fin 3.plass. I
tillegg til å være en god låt, var det også laget en musikkvideo til
låta som vakte oppsikt da den ble vist på
MTV
og de andre musikkanalene.
Den er av mange ansett som den beste videoen som ble laget på
80-tallet. Videoen ble laget bilde for bilde i et studio i Bristol,
noe som var
tidkrevende og slitsomt. I den 10 sekund lange frekvensen med toget
som passerer rundt hodet hans, måtte han stå i samme stilling i 6
timer. Peter "The track had to be built up a little bit each time,
and the smoke had to be moved round as the train moved along."
Heller ikke scenen
med fisker og grønnsaker som passerte forbi Peters hode var så
behagelig å filme. Peter Gabriele: "Jeg lå under en
glassplate med en metallbøyle under hodet mens fisk og grønnsaker
ble flyttet hit og dit. Frukten luktet OK etter et par timer under
lyskasterne, men fisken stinket.
Det var
Aardman Animations
som stod bak
produksjonen. Et selskap som ellers er mest kjent for sine
Wallace & Gromit
animasjoner.
Videoen
til "Sledgehammer" regnes av mange som 80-tallets
beste.
Høydepunktene kom tett på "So" albumet. Med
"Red rain",
"Don't give up",
"Big time",
"In your eyes", "Sledgehammer",
og den sfæriske "Mercy
Street".
"Red rain" handlet om Gabriels figur Mozo, en vandrende fremmed som også er omhandlet i tidligere
låter som
"On The Air", "Down The Dolce Vita"
og
"Exposure".
Peter: "Mozo is
someone who appears in various places in many disguises. I even
sketched a film script around his character." Det var også
en link til sur nedbør i "Red Rain".
Vakre "Mercy Street"
var en hyllest til poeten
Anne Sexton, og hennes bok
"45 Mercy street".
Både kritikere og platekjøpere
likte platen. I hjemlandet Storbritannia gikk den helt til topps,
mens i U.S.A. ble det 2.plass.
Også i Norge økte interessen for Gabriel med denne utgivelsen, der
den toppet VG-lista i hele 6 uker.
Årsaken til at han denne gang
valgte å gi plata et ordentlig navn i stedet for et tall, var at hans
amerikanske plateselskap var redd for at folk der borte kom til å
kjøpe et av hans gamle album om de ikke fikk en ordentlig tittel å
forholde seg til. Peter valgte "So" for å være litt trassig, da det
knapt nok kan kalles en tittel.
Også andre av singelutgivelsene
fra "So" gjorde det bra på listen rundt om. "Don't give up" nådde en
fin 9.plass i Storbritannia i november 1986. Låta var en duett med
Kate Bush, en dame han som nevnt hadde jobbet sammen med på "III" albumet.
"Don't give up" handler om en mann som har problemer med å finne sin plass
i yrkeslivet. Peter hadde sett et TV program om en arbeidsløs mann
og hans familie, noe som gjorde inntrykk. Den handlet også om et
nervøst sammenbrudd han hadde hatt i 1985, og hjelpen han hadde fått
fra sin familie. Peter: "The basic idea is that handling failure is
one of the hardest things we have to learn to do."
Kate Bush synger refrenget, der hun ber vedkommende om
å ikke gi opp selv om ting er vanskelig. I utgangspunktet var ikke
låta ment som en duett, så Peter måtte endre teksten for å få den
til å passe for mannlig og kvinnelig vokal.
Godley & Creme stod bak den
vakre musikkvideoen til låta, hvor Peter og Kate holder rundt
hverandre mens de synger. De
sterke følelsene i "Don't give Up" ble fulgt opp på
en fin måte i videoen til låta.
I mars 1987 nådde den
funky låta "Big time" 13.plass på singellisten i Storbritannia.
I U.S.A. gikk det enda bedre, der den nådde topp 10 (8.plass) på
Billboard. Også "In your eyes" (26.plass) gjorde det bra på de
amerikanske listene, mens "Red rain" ikke nådde opp verken der
eller i Storbritannia da den ble gitt ut på singel. Videoen til
"Big time" var laget av det samme selskapet som hadde laget
videoen til "Sledgehammer". Med mange av de samme virkemidlene.
Videoen til "Big Time".
På MTV music
awards 11.
september 1987 gjorde Peter Gabriel og "Sledgehammer" rent bord.
Hele 9 priser fikk låta, bla. for
beste video, beste video med
mannlig artist, beste konsept video, og beste spesial effekter.
På
typisk Gabriel maner roet han det ned etter utgivelsen av
"So". Det gikk hele 3 år før han var tilbake med en oppfølger til
denne salgssuksessen. Gabriel var sterkt
imot å gi ut plater etter samlebåndsprinsippet, med et nytt album
hvert år. Peter: "I resent that attitude." Han så opp til andre
artister som
Scritti Politti, Kate Bush,
Blue Nile, Holgar Czukay
og David Sylvian,
som heller ikke lot plateselskapene presse dem til å gi ut plater,
når de ikke følte seg klar for det. Peter: "They're like me, the
tortoises (skilpadder) of the business."
I stedet brukte Peter tiden blant
annet til å
dra til land som Senegal og Brasil, delvis som turist, og delvis for
å hente inspirasjon til nye rytmer. Han gjennomførte også en turne
kalt
"So tour" i 1986 og 1987. Den var preget av hi-tech scenekunst,
og alternative versjoner av låtene fra "So". Bla. ved å la
Youssou N'Dour
synge med på en forlenget versjon av "In
Your Eyes".
I juni 1986 deltok Peter på 6
konserter i U.S.A. arrangert av
Amnesty International.
"A Conspiracy of Hope",
som turneen het, ble gjennomført for å skape oppmerksomhet rundt
Amnestys arbeide, i anledning deres 25 års markering som organisasjon.
Andre artister som deltok var U2,
Bryan Adams, Lou Reed, Joan Baez,
og et gjenforent
Police.
En lignende turne ble også
gjennomført i september 1988, da under navnet "Human rights now".
Peter Gabriel har gjennom årene markert seg som en artist med en
stor samvittighet, som gjerne stiller opp for å gjøre verden til en
bedre plass. 11. juni 1988
opptrådte Peter Gabriel på Wembley, London sammen med artister som
Jerry Dammers (Special AKA),
Simple Minds, Whitney Houston,
UB40 og
Eurythmics
på en konsert kalt
Freedomfest.
Anledningen var
Nelson Mandelas
70 års dag. Samtidig som konserten var ment å sette fokus på
apartheid politikken i Sør-Afrika. 67 av verdens største
artister opptrådte foran 72.000 mennesker. Konserten ble også
kringkastet på TV rundt om. Noe som satte den i samme klasse som
Live Aid konserten 3 år tidligere. Det var Jerry Dammers som i
1984 hadde en hit med
"Free Nelson
Mandela" som
var initiativtaker til konserten.
I 1987 produserte Peter
Robbie Robertsons
suksessrike soloalbum
"Robbie Robertson".
Plata som fikk strålende kritikk, og som solgte bra, hadde mye Peter
Gabriel over seg. Ikke minst i en låt som
"Fallen Angel",
som Peter også var med og sang på.
I 1989 ga Peter
ut soundtrack plata "Passion",
som var laget til Martin Scorseses film
"The last temptation
of Christ".
Mange har hyllet denne plata som noe av det beste Peter har
laget. Pga. sitt rytmiske og sfæriske lydbilde, med tydelige
innslag av world musikk. Gabriel vant en
Grammy for beste New Age plate
med "Passion", og han ble nominert til
Golden Globe, men noen salgssuksess ble den ikke.
På slutten av 80- og
begynnelsen av 90-tallet var Peter samboer med den amerikanske
skuespilleren Rosanna
Arquette ("Pulp
fiction", "Crash").
Damen som Toto
i sin tid dediserte hitlåta "Rosanna"
til.
Peter Gabriels kjæreste
Rosanna Arquette.
I 1990 kom han med samleplata "Shaking
The Tree"
(11.plass i Storbritannia). Tittellåta var en duett med den afrikanske
sangeren Youssou N'Dour. Der budskapet var at man burde gjøre noe med problemene
i verden.
På slutten av
80-tallet hadde
Gabriel startet plateselskapet
Real World
med tilhørende platestudio.
Det var inntektene fra salget av "So" albumet som gjorde det
mulig for ham å bygge opp et hi-tech studio i det som tidligere
hadde vært en vindmølle. Her fikk artister fra den 3. verden mulighet til å spille inn
plate uten at det kostet for mye. "Passion" fra 1989
ble den første utgivelsen på det nye selskapet. Først
i september 1992, seks år etter, var han klar med den egentlige
oppfølgeren til "So". Albumet
"Us" var spilt inn i
Gabriels eget Real world studio. Igjen med Daniel Lanois som
produsent.
Man kunne finne mange likhetstrekk
mellom de to albumene. Der Gabriel i 1986 sang duett med Kate
Bush, sang han nå en vakker duett med Sinead
O'Connor i
"Blood
of Eden. 1. singelen "Digging in the
dirt"
ble i likhet med "Sledgehammer" fulgt av en "state
of the art" musikkvideo. Og 1. låta "Come talk to me"
hadde det samme lengselsfulle som 1. låta fra "So": "Red rain" hadde. Og
"Steam"
hadde det samme
funky, dansbare i seg som "Big time".
Men først og fremst handlet denne
plata om Peter selv, som det mest personlige albumet han har laget.
Han sang om problemene han hadde hatt i forholdene til Jill og
Rosanna (sistnevnte forhold var nettopp avsluttet på denne tiden) i "Blood
of Eden". Han fortalte om problemene han hadde med å nå fram til sin
eldste datter i "Come talk to me", og han viste sine mindre
sympatiske sider i "Digging in the dirt". Siden "So" ble gitt ut
hadde han jevnlig gått til samtale med en psykolog, der de sammen
hadde rotet rundt i Gabriels mørke sinn. "Digging in the dirt" var
også resultatet av en studie Peter gjorde, der han hadde intervjuet
folk som satt i fengsel for mord, for å finne ut hva det var som
hadde drevet dem til den grusomme handlingen. Som endel av denne
studien leste Peter også boka
"Our desire to kill".
Peter: "The song is about investigating the layers within yourself."
Salgsmessig ble ikke "Us" den
samme suksessen som "So", selv om 2. plass i både U.S.A. og
Storbritannia var imponerende. I Norge ble det 7. plass.
Heller ikke singlene
markerte seg like mye. "Digging in the dirt" ble gitt ut som en
forsmak på albumet i september 1992, med en skuffende 24.plass i
Storbritannia (52.plass i U.S.A.). Også denne gang hadde man laget
en "state-of-the-art" musikkvideo der man på en fascinerende måte
kunne se hvordan planter vokste.
Bedre gikk det med 2.
singelen "Steam" som nådde topp 10 i Storbritannia. Videoen til låta
fikk en Grammy award i 1994. Også "Blood of Eden" og "Kiss that frog"
ble gitt ut som singel fra plata. Sistnevnte handlet en prinsesse
som kysset en frosk, inspirert av boken
"The Uses Of Enchantment"
med Bruno Betelheim. På
samme måte som "Sledgehammer" var videoen til
"Steam" en fornøyelig greie.
Som vanlige ble den nye plata
fulgt opp med en turne, denne gang kalt
"Secret world tour".
Den største og mest imponerende Gabriel har gjennomført. Som scene
effekter ble en telefonkiosk, et tre, og en bambusflåte tatt ibruk.
Et kamera var plassert på hodet til Peter slik at publikum fikk
close-up bilder av ham presentert på en stor skjerm. Det var
fransk-kanadieren Robert
Lepage som sammen med
Peter hadde ideene til sceneshowet på turneen. Sceneshow som ble de
mest teatralske Peter hadde gjort siden tiden med Genesis.
Peter Gabriel med sitt
close-up kamera på "Secret World Tour".
Med seg på turneen hadde han
med seg mange av de musikerne som hadde fulgt ham det siste tiåret.
Slik som David Rhodes,
Tony Levin,
Manu Katche, Paula Cole Jean Claude Naimro
og Shankar.
Peter på scenen med en engelsk
telefonkiosk. Som han bla. ringte fra under "Come talk to me".
13. september 1994 ble turneen
presentert på den doble live cden
"Secret word live".
Opptakene til platene ble gjort 16. og 17. november 1993 på
Palasport Nuovo i Modena, Italia. Som på "Peter plays live" hadde
Peter også denne gang fikset opp lyden i studio før den ble gitt ut
på plate. Det ble også gitt ut en DVD med konserten. En livevideo
med "Come talk to me", der Peter synger sammen med Paula Cole ble
gitt ut for å promotere plata.
Jean Claude Naimro
, Manu Katche, Paula Cole,
Tony Levin og David Rhodes
er musikere som i mange år fulgte Peter på plateinnspillinger og
turneer.
Salgsmessig gikk det brukbart med 10.plass i Storbritannia og 23.
plass i U.S.A.
Deretter gikk Peter igjen inn
i en rolig periode, uten noen nye studioalbum. Istedet brukte han
mye tid på å utvikle et nytt dataspill kalt
Xplora1. Det ble gitt ut i
desember 1993.
I 1992 startet Peter opp
menneskerettighets organisasjonen
Witness, med base i New
York. Formålet for organisasjonen var å dokumentere brudd på
menneskerettighetene gjennom moderne teknologi som data og
videoopptak. De besitter 3000 timer med opptak gjort av
menneskerettighets organisasjoner verden over.
På midten av 90-tallet spilte
Peter på plater med artister som Manu Katche,
Milton Nascimento, Manu Dibango, Lionel Richie
og Paula Cole.
I 1993 filmen
"Philadelphia" hadde Peter
med "Lovetown".
En låt som hadde vært en favoritt på den foregående turneen, uten at
den ble med på albumet "Secret world live". Senere ble den å
finne på samleplata "Hit".
I 1995 spilte han inn låta
"While the earth sleeps"
sammen med det franske
world-electro bandet
Deep Forest for filmen
"Strange days". Den ble
også å finne på Deep Forests album
"Boheme".
Samme år spilte han inn
"Suzanne" på tributeplata
til Leonard Cohen.
På 90-tallet
og begynnelsen av 2000-tallet var Peter generelt mer opptatt av å
spille inn enkeltlåter for filmer, enn av spille inn musikk til et nytt
studioalbum. En liten oversikt (film først):
"Natural
born killers" (1994):
"Taboo"
"Virtuosity"
(1995): "Party man"
"Phenomenon"
(1996):
I have the touch"
"Angel baby"
(1997): "We do what
we're
told"
Jungle 2
Jungle (1997):
"Shaking the tree '97"
"Heldiggrisen Babe-En gris i byen"
(1998): "That'll do"
"City of
angels" (1998):
"I grieve"
"Felicity"
(1999): "Here comes the
flood"
"Walking the
dead" (2000):
"Mercy street"
"The wild
Thornberrys" (2002): "Shaking the tree '02"
Med unntak av
"Here comes the flood", "Mercy street" og "I have the touch", var dette nye låter som
Gabriel ikke hadde presentert tidligere.
I 2000 fikk Peter æren av å
komponere musikk til åpningen av The Millennium Dome i London.
Allerede i 1997 hadde han fått en forespørsel fra en
Mark Fisher,
om å komme med innspill for sceneshowet som skulle finne sted den
dagen. Peter bidro både på det visuelle og det lydmessige.
Resultatet ble plata "OVO"
fra august 2000 som hentet inspirasjon fra ulike
kulturer, og som handlet om den menneskelige utviklingen. Med seg på
plata og London showet hadde han artister som Neneh Cherry,
Rosco, Elisabeth Frazer, og
Paul Buchanan
fra Blue
Nile. Med på
cden fikk platekjøperen en fyldig booklet som fortalte historien om
"OVO". Enkelte av Gabriels låter på plata var spilt inn så tidlig
som i 1992.
Albumet "OVO"
som ble spilt inn i forbindelse med åpningen av Millennium domen i
London.
I 2000 startet Peter opp
selskapet On demand
Distribution, som på kort
tid utviklet seg til å bli Europas ledende selskap innen distribusjon
av online musikk. I 2004 ble selskapet solgt til Seattle selskapet
Loudeye.
I
2001 deltok Gabriel på låta "When
You're Falling"
med Afro Cult
Sound System.
Bandet var et Real World produkt. Gabriel deltok også i videoen
til låta.
16.april
2002 ga han ut nok en filmmusikk plate med "Long
walk home"
fra filmen "Rabbit Proof Fence".
Plata som var spilt inn i hans Real world studios ble til ved hjelp
fra en lang rekke musikere. Bla. datteren Melanie Gabriel.
Peters datter Melanie
Gabriel
I 2002 ble Peter også gift
pånytt, med Meabh Flynn
som han hadde vært
kjæreste med noen år. Han traff henne gjennom sitt eget Real world
studio, der hun jobbet som lydtekniker. Samme år fikk de sønnen
Isaac.
Peter Gabriel og kona Meabh
Flynn. I
september 2002 kom oppfølgeren til "Us" fra 1992 i form av
"Up".
10 år etter førstnevnte. Faren med å la det gå så lang tid mellom
platene, er at platekjøperne glemmer
deg. Og "Up" fikk relativt liten oppmerksomhet i media da
den kom. Plata var produsert av Peter selv. Stilmessig kunne den
minne om hans album fra slutten av 70-, begynnelsen av 80-tallet.
Peter hadde spilt inn det
meste av plata allerede i 1998, men av en eller annen årsak ble den
utsatt til 2002. "Up" var til tross for sin positive tittel, en mørk
plate. Der fødsel og død var gjennomgangstema.
Åpningslåta
"Darkness"
handlet om det å overvinne
redsel, "Growing up"
summerer opp livet, mens
"No way out" tar for seg
døden. "Sky blue"
var en låt Peter selv hevdet å ha jobbet med i hele 20 år før den
endelig ble spilt inn. "I grieve" hadde tidligere blitt presentert i
filmen "City of angels", men da i en annen versjon.
"The Barry William show"
var Gabriels kommentar til reality talk shows, slik som
Jerry Springer show.
Selve navnet Barry Williams var hentet fra en skuespiller som spilte
i den populære TV serien "The
Brady bunch", på
70-tallet. "Barry
Williams show" ble også
gitt ut som singel i forkant av utgivelsen av "Up", uten å nå opp på
listene noe sted. Videoen til låta var spilt inn med hjelp fra Sean Penn.
Heller ikke de neste singlene
"More than this"
og "Growing up" nådde opp. Derimot solgte albumet "Up" bra mange
steder. I Storbritannia ble det 9.plass, i Canada 2.plass, i U.S.A.
9.plass, i Italia 1.plass, og i Norge 11.plass.
I 2002 dro Gabriel ut på en turne i U.S.A. I 2003
turnerte han Europa, på en turne kalt
"Growing up live". Det ble etterpå gitt ut live cdèr fra
hver av de 19 konsertene. For å unngå at piratkopier med
dårlig lyd skulle flomme over markedet. Sceneshowet var igjen et
samarbeid mellom Peter og Robert Lepage. I
2003 kom også samleplata "Hit".
I den anledning ble
"Burn You Up, Burn You Down"
gitt ut som singel fra plata. I U.S.A. ble det lagt med en ekstra
disc kalt "Miss", hvor mange av de låtene Peter hadde spilt inn for
ulike soundtracks var å finne. Salgsmessig gikk det ikke så bra, med 29.plass i
Storbritannia, og 100.plass i U.S.A. I Norge nådde den ikke opp på
VG-lista. Peter
Gabriel har med årene blitt en gammel mann som har fått
andre
interesser som betyr mer for ham enn å komponere ny
musikk.
I 2003 deltok Peter på
Nelson Mandelas 46664
konsert, i Cape Town, sammen med artister som
Beyoncè Knowles, Anastacia,
Queen og
Eurythmics.
Formålet med konserten var å samle inn penger til AIDS
forskningen, og for å skape større bevissthet rundt sykdommen
som fortsatt tar mange liv. 11. juni 2005 opptrådte han også i
Tromsø på The 46664
arctic concert, til
stor glede for hans mange norske fans. Han deltok på sin 3.
46664 konsert på AIDS dagen den 1.desember 2007 i Johannesburg,
Sør-Afrika.
Peter
Gabriel hjemme hos Nelson Mandela, sammen med Eurythmics og Queen.
Fra april til juli 2004
turnerte Peter igjen i Europa. Denne gang var turneen kalt
"Still growing up".
Høsten 2004 ble DVDen "Play" gitt ut. Det var en samling med 25
musikkvideoer, samt noen nye låter, og remixer av gamle låter i 5:1
lyd.
I juni 2005 kjøpte
Gabriel og en David
Engelke selskapet
Solid state Logic,
som er blant de største i verden innen mikseutstyr, og digitale
lydstasjoner.
2. juli 2005 presenterte
Peter, WOMAD og Eden
project,
"Africa calling"
under Live8
konserten i Cornwall. Konserten ble senere å finne på DVD.
I
november 2005 ble det igjen satt fart i ryktene om at Genesis skulle
gjenforenes. Bakgrunnen var et intervju Phil Collins gjorde med
Reuters
mens han var i Israel under sin "The
Final Farewell turne".
Her fortalte han at han gjerne ville sitte bak trommene, om
Peter Gabriel ville synge. Om Genesis ble gjenforent ville han
være med. Hva Peter Gabriel og de andre opprinnelige
medlemmene av bandet mente om dette sa historien ingenting om.
7. november
2006 ble det kjent at Genesis skulle ut på turne igjen. Men
dessverre uten Peter Gabriel som var på nippet til å si ja til
å bli med. I stedet ønsket han Phil, Tony og Mike lykke til med
turneen. Begrunnelsen han ga var vel egnet til å glede Peter
Gabriel fansen mer, da han for tiden jobbet med et nytt
studioalbum kalt "I/O".
Han hadde håpet å få gitt det ut våren 2007. Låtene på albumet
ble skrevet på 90-tallet, i forbindelse med
utgivelsen av "Us". Visstnok skrev han flere hundre
låter i denne perioden som han bruker som utgangspunkt for sine
plateinnspillinger. Jmf. "Up" og "I/O".
Han ønsker
også å dra ut på en soloturne sammen med et begrenset antall
musikere. Gabriel: "I would like to try maybe just me and
a percussionist, or a percussionist and bass. It's good
sometimes to let go of your crutches".
21. januar 2007 ble det
kjent at navnet på det nye studioalbumet var endret til
"Big Blue Ball".
Han fikk også endel oppmerksomhet i media ettersom han ikke
ønsker å distribuere plata gjennom de vanlige kanalene, men i
stedet ønsker å gjøre mye av denne jobben selv. Noe som ville
spare ham for endel kroner. I de senere år har kjente artister
som
Prince, Radiohead
og
Marillion valgt
lignende løsninger.
24. mai 2007 fikk Peter
prisen Ivor Novello
award for sitt
livslange bidrag til musikkbransjen. I 2007 deltok Peter på
Angelique Kidjos album
"Djin Djin",
der han sang på "Salala".
Og i juli 2007 opptrådte Peter på WOMAD konserten i
Charlton Park, London.
I 2007 ble
organisasjonen The
Elders dannet.
Formålet med organisasjonen var at tidligere ledere med lang
erfaring innen internasjonal politikk sammen skulle jobbe for fred
og menneskerettigheter. Gjennom lobbyvirksomhet med verdens ledere
jobber de for å løse opp i konflikter rundt om i verden. I de
første seks årene ble den ledet av den sørafrikanske
menneskerettighetsaktivisten Desmond Tutu, etter det tok tidligere
generalsekretær i FN Kofi
Annan over. I
april 2015 fikk de stor oppmerksomhet da de skulle møte Russlands
president
Vladimir Putin, i
et forsøk på å få ham til å endre kurs i forhold til konflikten
i Ukraina. Bla. de som var med i The Elders på den tiden var vår
egen Gro Harlem
Brundtland,
tidligere president i USA, Jimmy
Carter, og Fernando
Henrique Cardoso,
tidligere president i Brasil.
The Elders, med bla. Nelson Mandela, Gro Harlem Brundtland og Jimmy
Carter.
Det var Nelson
Mandela som startet opp The Elders, med bakgrunn i et forslag fra
Peter Gabriel og Richard
Branson. De to
sistnevnte hadde lagt merke til at i veldig mange samfunn verden
over ser man til sine eldre for veiledning og råd. Så hvorfor ikke
da samle noen av verdens mest kompetente innenfor områdene
diplomati og menneskerettighetsarbeid, slik at de sammen kan gi gode
råd til verdenslederne. For Gabriel må det ha føltes veldig
givende å se at hans ide var med og forandret verden (til det
bedre).
Peter
Gabriel, Nelson Mandela og Richard Branson hadde ideen til The
Elders.
I 2008 bidro Gabriel med
flere låter til soundtracket til den populære animasjonsfilmen
"Wall-E", bla. "Down
to Earth" som
avsluttet filmen. For dene fikk han og medkomponist Thomas Newman en
Grammy (Amerikanernes spellemannspris) for beste låt skrevet til en
film. "Down to Earth" ble også nominert til Golden
Globe, og til Oscar.
24. juni 2008 var omsider
"Big Blue Ball" klar for utgivelse, som Gabriels
første album på 6 år. Ideen til plata fikk han allerede tidlig på
90-tallet. Han ønsket å samle musikere fra hele verden for å se
hva som kom ut av 'jammingen'. Gabriel: "The idea was to put
rock musicians together with musicians from all over the world and
see what happened. We ran the studio like a dating service with a
24-hour cafe."
Han hadde også med seg mange av sine gamle
musikere på plata, slik som David Rhodes, Tony Levin og Manu
Katche.
Mye av innspillingen ble
gjort i Gabriels studio i Wiltshire, England. Over en periode på 3 år
ble det gjort en rekke opptak. Stephen
Hague som har hatt suksess
med New
Order og
Pet
Shop Boys ble satt på
jobben med å systematisere opptakene. Blant sangerne som bidro på
plata var Sinead O'Connor,
Karl Wallinger (World Party), Natacha Atlas
og Papa Wemba.
Plata solgte ikke så mye
da den ble gitt ut. Noe av årsaken kan være at den ikke ble gitt
ut under Peter Gabriels eget navn, men som Big Blue
Ball, der Peter
'bare' var en av flere bidragsytere.
"Big Blue Ball"
I februar 2010 fulgte
albumet "Scratch My
Back", som var en ren
coverplate der Gabriel tolket kjente låter med artister som David
Bowie ("Heroes"),
Neil
Young ("Philadelphia"),
Radiohead
("Street Spirit"),
og Paul Simon
("Boy in the
Bubble"). Bakgrunnen
for valget med å lage en coverplate, var at Gabriel hadde et ønske
om at disse artistene i neste omgang skulle covre hans låter, på
et album kalt "I'll
Scratch Yours". Men i
2012 var denne plata enda ikke gitt ut.
"Scratch My Back"
var en symfonisk plate, uten bruk av trommer, keyboards og gitarer,
noe som bidro til å gi de kjente låtene en ny dimensjon.
Til tross for at en
coverplate ikke er det mest originale en artist kan finne på, fikk
"Scratch My Back" hyggelig omtale i media, bla. i VG som
ga plata karakter 4: "Resultatet føles, i kraft av Gabriels
noe skadeskutte personlighet, svært fortrolig - ja, som hans mest
personlige plate. Han har eksellent smak, og strykerarrangementene
er tilbakeholdende dramatiske. Men litt kvelende smakfullt i store
porsjoner, dette."
Mojo Magazine
ga plata 4 av 5 stjerner, noe også
Uncut gjorde.
Salgsmessig gikk det også
veldig bra, med 1. plass i Belgia, 2. plass i Tyskland, Canada, og
Polen 3. plass i Italia, Sveits og Tsjekkia. I Norge ble det 11.
plass, i Storbritannia ble det 12. plass, mens i U.S.A. ble det 26.
plass.
"Scratch
My Back" fra 2010
Etter albumutgivelsen
fulgte en mindre turne, der Gabriel (kun) hadde med seg et
strykerorkester og to kvinnelige sangere på scenen. Den ene
sangeren var hans datter Melanie
Gabriel, mens den andre
var norske Ane Brun.
Turneen ble kalt "The
New Blood Tour", og
orkesteret han brukte fikk navnet New
Blood Orchestra.
Norske Ane Brun
til høyre, sammen med Peter Gabriel og datteren Melanie.
I 2011 ble albumet
"Scratch My Back", og
"The
New Blood Tour" fulgt opp med nok et coveralbum - kalt "New
Blood", der flere
gamle låter ble spilt inn med strykerarrangement. Denne gang valgte
Gabriel å tolke sine egne klassikere, slik som "The Rhythm Of
The Heat", "Digging in the Dirt",
"Intruder" og "Mercy Street".
"New
Blood"
Motttagelsen av denne plata
var litt mer lunken, og den fikk heller ikke samme omtale i aviser
og musikkblader som den forrige plata. Salgsmessig gikk det også
sånn passe, med 22. plass i Storbritannia, 30. plass i U.S.A. 6.
plass i Frankrike og Italia, og 13. plass i Norge.
Parallelt med
plateutgivelsene fortsatte Gabriel å turnere med sitt
strykerorkester, i 2011 og 2012.
Høsten 2012 dro han ut på
en ny turne, kalt
"Back To Front Tour".
Denne gang med albumet "So" på repertoaret, i forbindelse
med 25 års jubileet for albumet. Peter fikk også med seg musikerne
som hadde deltatt på plateinnspillingen, på turneen. Bla. Tony
Levin og David Rhodes.
Etter det tok han seg en
pause fra musikkindustrien, for å kunne tilbringe mer tid med
familien.
I 2014 var Peter tilbake
med en ny innspilling, da han covret David Bowies klassiker
"Heroes", for filmen "Lone Survivor". Han
framførte også låta under en konsert på Brandeburger Tor, i
forbindelse med markeringen av at det var gått 25 år siden
Berlinmuren ble revet.
I 2014 ble Peter også
innlemmet i Rock'n Roll Hall Of Fame. I den anledning framførte han
låta "Washing Of The
Water" sammen med Chris
Martin fra Coldplay.
|