Neil
Francis Tennant : Født 10
juli 1954 Gosforth, Tyne & Wear, England
Christopher
Sean Lowe: Født 4. oktober 1959 i Blackpool, Lancashire, England
Pet Shop Boys
er en av de store suksessene innen populærmusikken de siste 20 åra. Fra
de fikk sin første transatlantiske nr. 1 hit med
"West End Girls"
i 1986, (nr. 1 i Norge også) har hitsinglene kommet på rekke og rad for
synthduoen Neil Tennant/Chris
Lowe. De fleste av oss
har nok hørt låter som
"Go West", "Se A Vida E", "Rent", "Heart",
"It's a sin"
m.fl. I
hjemlandet England har de hatt hele 21 låter inne på topp 10. Og 12 topp
10 album. I tillegg til egen suksess har duoen hjulpet andre artister opp
på listene. Blur,
David Bowie, Electronic, Liza Minnelli, Dusty Springfield, Eight
Wonder, Robbie Williams
og Tina Turner ville
ikke hatt like stor suksess uten hjelp fra Pet Shop Boys.
Bandet har klart å
kombinere det kommersielt dansbare med et kjølig lydbilde. Der det
teknisk avanserte, og Tennants underfundige ironiske tekster ofte skaper
en motsetning til de fengende låtene, noe som har gledet både platekjøpere og kritikere. Underveis har de prøvd seg på ulike ting. Slik som
da de fikk ideen til å sette musikk til "Battleship
Potemkin"
en film som ble spilt inn i 1925. Eller da de hentet fram 60-talls
ikonet
Dusty Springfield til å gjøre en duett på
"What have I done to deserve this?".
De har også leflet med homopop på "Go west" og
"New York city boy",
og kommet ut av det med æren i behold. Pet Shop Boys' evne til å finne
spennende vinklinger i sin musikk er noe av det som har gjort dem så
høyt respektert. Neil
Tennant har selv omtalt bandets musikk som disco. Mens popkunst muligens
er et bedre navn på det de driver med. Et navn de også brukte om
samleplata si ("Pop
art"). De har
også hentet inspirasjon fra sjangere som house,
electro, jungle, techno og rap.
Neil
Tennant og Chris Lowe. Historien
om Pet Shop Boys startet den 19. august 1981 i en Hi-fi forretning i King's cross, London. Der kom Neil Tennant og Chris Lowe i prat mens de
stod i køen og ventet på å bli ekspedert. Neil som var der for å
få hjelp til å montere en jack inngang i synthesizeren sitt forela
problemet for Chris. Og Chris som hadde erfaring med slikt tilbød seg å
komme hjem til Neil for å hjelpe ham. Her pratet de om løst og fast, og
fant ut at de hadde samme interesse for euro disco og hi-NRG musikk.
Særlig var de begge begeistret for den amerikanske D.J.en og produsenten
Bobby O" Orlando. Også interessen for synthesizere ble en fellesnevner for
de to. De to
utviklet et vennskap der de jevnlig traff hverandre for å spille plater
og for å skrive låter sammen. "Bubadubadubadum",
"Oh, Dear," "I Can't Say Goodnight"
og "Jealousy"
var noen av de første komposisjonene de kom opp med. Sistnevnte var en låt
Chris hadde skrevet på foreldrenes piano, hjemme i Blackpool. Han
presenterte den for Neil, som så skrev en tekst til den.
"Bubadubadubadum"
var en banal synthpolåt, der Neil sang "Bubadubadubadum"
om og om igjen i refrenget. Noe han nok neppe er like stolt av i dag.
"Jealousy" som var den aller første låta de skrev sammen,
hadde derimot åpenbare kvaliteter. Noe de fikk vist da de tok den med på
1991 albumet "Behaviour".
Den ble også gitt ut på singel på den tiden. Neil
Tennant jobbet på den tiden som journalist i det kjente musikkmagasinet
Smash hits. Et blad som med sine kulørte bilder fokuserte på den typiske
80-talls popen på den tiden. Neil var opprinnelig fra Brunton Park
utenfor Newcastle, i nordøst England der han vokste opp i en katolsk
familie sammen med foreldrene
William og Sheila
og
de tre søsknene
Susan, Philip og Simon. Der
Neil var nest eldst av de 4. Neil
var en rolig gutt i oppveksten som likte å leke med et togsett som han
hadde fått av søskenbarnet. Neil: "A
train set, my cousin's originally, on a green board. It had Potter's Bar
station on it, and whenever I pass through Potter's Bar station on the
way to Durham I always think of the train set."
Som liten var han mer opptatt av kunst, historie,
bøker, teater, og musikk enn av fotball. Favorittboken var
"The Gormenghast Trilogy"
skrevet av Mervyn Peake. David
Bowie var et forbilde innen musikken. Den første plata han gikk til
innkjøp av var "The
white album" med
The Beatles, mens den
første singelen han kjøpte/fikk, var
"Girld don't come"
med Sandie Shaw.
Den første konserten han var på, var med
Jon Hiseman's Colosseum
i
Newcastles City Hall, høsten
1968. En
ung geordie boy fra Brunton Park. Neil
følte seg som en outsider i forhold til de andre ungene som var mer
opptatt av fotball og røff lek. Bedre gikk det da han ble endel av et
teaterlag i Newcastle. Her fikk han utviklet sine teatralske og musikalske
evner, i tillegg til at han fikk seg mange venner. Allerede på denne
tiden var han overbevist om at ha en dag ville bli popstjerne. Noe han
også fortalte til sine nærmeste. Skolegang
fikk unge Neil først på
St. Oswald's primary school
i Newcastle. Det var også her han som niåring fikk sitt første kyss, fra
en jente som het Frances
MacDonald. Neil: "We used to
kiss in the book cupboard, at the back of our classroom. I quite enjoyed
it. We got caught, but then I think that was half the point." Mens de
andre ungene på skolen pratet bred "Georgie" dialekt, hadde Neil en mer
avslepet dialekt. Han ble derfor kalt "poshie", som betyr noe sånn som
fornem/forfinet. Neil: "I was a bit upset."
Da han ble eldre begynte han på den
katolske skolen
St. Cuthbert's Catholic Grammar School i
Newcastle. En gutteskole Neil husker som streng og kjedelig. På samme
skole gikk også den et år eldre Sting, som senere fikk sitt gjennombrudd
i bandet The
Police. Neil lærte seg etter hvert å spille gitar og cello. I
tenårene opptrådte han med et enmannsshow på lokale kunstfestivaler. Og
han ble medlem av hippiebandet Dust, der han spilte gitar og sang.
Dust var inspirert av
The Incredible String Band.
Og allerede fra starten av var de fast bestemt på at de skulle bli store
stjerner. Neil: "We were convinced we would become terribly famous.
It was a very kind of stoned seventies but we used to think it was
absolutely brilliant at the time". Han
skrev også låter for bandet, der "Can you hear the Dawn
break?" ble deres
mest kjente låt. På
den tiden var han innom en spåkone som kunne fortelle at Neil en dag kom
til å bli en stor popstjerne. Men at dette ikke ville skje før han hadde
passert 30 år (Neil var 31 år da "West End Girls" toppet de
britiske listene i januar 1986).
Sitt første møte med arbeidslivet
fikk Neil hos bookmakerfirmaet
Ladbrokes,
hvor han jobbet hver lørdag i et år. Han hadde også sommerjobb to år på
rad i British museum.
Neil: "EWveryone else seemed to get a horrible job in a factory, but I
didn't want a job where I got my hands dirty. " På
begynnelsen av 70-tallet begynte han på Polytechnic Institute of North
London, en skolegang han avsluttet i 1975. I utgangspunktet ønsket han å
gjøre en akademisk karriere, men endte istedet opp som journalist. Han
fikk seg etter hvert jobb i tegneserieforlaget Marvel
Comics, der han fikk
oppgaven med å sensurere og anglifisere utenlandske tegneserier. I
tillegg til å sette inn annonser i bladene de ga ut. Som liten drømte han
å være som superhelten Mr. Fantastic. Neil: "I'd like to be able to
stretch every part of my body."
Neil fikk også
sjansen til å intervjue glamrock legenden Marc
Bolan mens han jobbet
her. I 1981 brukte han
noen av pengene han tjente på sin første synthesizer. Uten at han hadde
noen større musikalske ambisjoner på den tiden.
Neil
Tennant fra tiden i Marvel comics. Der de ga ut blader med
superhelter som Captain America. Deretter
fikk han seg redaktørjobb hos MacDonalds educational
publishing, før han
begynte hos ITV books. I 1982 fikk han den mer prestisjefylte jobben i
Smash hits magazine. Han rakk bli assisterende redaktør her før
han ga seg.
Neil
Tennant fra tiden i Smash Hits. Chris
Lowe vokste også opp i nord-England, men på motsatt side av landet, i
badebyen Blackpool. Ikke langt fra Liverpool. Blackpool
er en av de store turistmaskinene i Europa. Med sine 7 millioner turister
i året. Byen
kan skryte av å ha flere hotellsenger enn hele Portugal, tilsammen! Blackpool tower
(bildet), strendene
og
tivoliet
er byens mest kjente attraksjoner. Her
vokste han opp som den eldste av 4 søsken. Han har en søster ved navn Vicki, og to brødre i
Tim og
Greg. Foreldrene heter
Clifford og
Vivien.
Lowe var en svært musikalsk familie der alle spilte et eller annet
instrument. Chris lærte seg å spille piano og trombone. Sistnevnte var
farens favorittinstrument. Ellers hadde han interesse for sport, der han
viste talent i flere grener. En
ung Chris Lowe
Sitt første kyss fikk Chris som 10 åring, da han og en jente som het
Lesley Duffy
kysset på et bibliotek.
Som
tenåring ble Chris med i dansebandet One under
Eight, som spesialiserte seg
på svisker som "La Bamba", "Hello Dolly"
og "Moon
river". Publikum
var stort sett godt voksne mennesker. Han jobbet også
på det store tivoliet i Blackpool, der han hadde ansvaret for
pariserhjulet. Pga. sine kvaliteter som pianist fikk han jobben som
keyboardist i rockebandet Stallion. På denne tiden var det rockemusikk
som telte for Chris. Interessen for mer tradisjonell popmusikk fikk han
først da han så filmen "Saturday night fever".
Med artister som Bee Gees, Kool & the
gang, og K.C. and the sunshine
band. Etter det ble han hekta på dance orientert musikk. I et intervju
mange år senere sa Lowe at han på denne tiden også ble inspirert av
feststemningen som preger Blackpool i sommerhalvåret, der det ble spilt
glad, dansevennlig musikk. "Saturday
night fever" penset Chris Lowe inn på pop og disco i 1978. Men
heller ikke her ble han lenge, ettersom han i 1978 valgte å flytte til
nabobyen Liverpool for å studere arkitektur på University of Liverpool.
Interessen for arkitektur hadde han hatt siden han var liten, da hobbyen
hans var å tegne hus. Mens han var i Liverpool ble også han interessert
i teater. Han deltok derfor i en oppsetning av operastykket "Carmen". I
1981 og 1982 hadde han praksis som arkitektstudent i London, da han jobbet
for Michael
Auckett Associates. Her fikk han ansvaret for å tegne trapper til et
industriområde i Milton Keynes,
nord for London. Ved siden av denne jobben var han også innom
leketøysavdelingen på det store varehuset Harrod's.
Etter
å ha laget endel låter sammen i Tennants leilighet i Chelsea, spilte de
i 1982 inn en demo i et studio de leide for 70 kr. i timen. Blant låtene
de hadde skrevet var tidlige versjoner av "It's a sin", "West End Girls" og nevnte "Jealousy". I begynnelsen kalte de seg
for West end, ettersom de begge trivdes godt i Londons west end. Men litt
senere kom de opp med navnet Pet Shop Boys, i respekt for noen venner som
drev dyrebutikk i Ealing, London. Dessuten syntes de det var et bra navn,
da det etter deres mening hørtes ut som navnet på en engelsk rap gruppe. Dyrebutikken
i Ealing, London. Som ga navnet til en av største popsuksessene i nyere
tid. Samme år
ga Bobby O" Orlando og hans gruppe The Flirts ut singelen
"Passion".
En låt de begge falt pladask for, og som ble en rettesnor for hvordan de
ønsket at låtene deres skulle høres ut. I intervjuer mange år senere
har Chris Lowe poengtert betydningen av denne låta, ved å si at det ikke
ville blitt noe Pet Shop Boys om det ikke hadde vært for "Passion".. Innerst
inne hadde de begge et sterkt ønske om å komme i kontakt med denne
Orlando, og et håp om at han kunne hjelpe dem fram i musikkverdenen.
The
Flirts med "Passion". En låt både Neil og Chris var svært
begeistret for. Muligheten
bød seg da Neil gjennom sitt arbeide i Smash Hits ble sendt til New York
for å intervjue Sting i forbindelse med en Police konsert. Det var ikke
muligheten til å få slå av en prat med sin tidligere skolekamerat som
trakk Neil til New York. Tilfeldighetene ville ha det til at denne Orlando
hadde kontor i samme bygning som intervjuet skulle finne sted. Og som
journalist i Smash Hits var det ikke vanskelig for Tennant å få til et
møte med Orlando. Bobby
O" Orlando De
to avtalte en lunsj sammen på restauranten The Applejack diner på
Broadway. Etter å ha pratet litt sammen om løst og fast, fortalte Neil
at han var endel av en elektroduo som laget musikk med Orlando som
inspirasjon. Og uten at å ha hørt noen av demoene deres sa Orlando ja
til å produsere en singel med dem. Årsaken var at han likte Tennants
popvennlige utseende, og hans britiske aksent. Godt
fornøyd med møtet dro Tennant tilbake til London. Og noen uker senere
var han tilbake i New York, denne gang ifølge med Chris Lowe. I Unique
studios spilte de tre inn "West End Girls", "One
More Chance" og "Opportunities". I ettertid kan man si at møtet
med Orlando, og innspillingene de gjorde sammen ikke hadde så stor
betydning, da låtene ble spilt inn pånytt senere med større suksess.
Men for Pet Shop Boys var møtet med Orlando svært viktig der og da. Det
åpnet for nye muligheter som kanskje ikke hadde vært der ellers. I
april 1984 ble den Orlando produserte singelen "West End Girls"
gitt ut. Den ble en hit på diskotekene i Los Angeles og San Francisco.
Den ble også litt populær i Frankrike og Belgia. Men i hjemlandet
England floppet den. Også "One More Chance" ble gitt ut på
singel i 1984, uten at så mye skjedde.
De
Orlando produserte singlene "West End Girls" og "One more
chance" fra 1984. I
mars 1985 valgte de derfor å kutte ut Orlando, og heller la et engelsk
selskap overta jobben med å produsere og promotere musikken deres. Som
takk for samarbeidet fikk Orlando andeler av framtidig salg av disse
innspillingene. Pet Shop Boys
skrev deretter kontrakt med Tom Watkins som manager, og de skrev
platekontrakt med det London baserte plateselskapet
Parlophone. I april 1985
valgte Tennant å bli musiker på heltid, og si opp jobben i Smash Hits.
Enda han nettopp hadde blitt forfremmet til en bedre stilling i bladet på
denne tiden. Som
en avskjedshilsen til en populær medarbeider skrev bladet et morsom rim
dedisert til Neil :
So!
Farewell then Neil Tennant
You of the ready pen and knowing wink
You of the extended lunch break
No longer shall our hallowed portals ring
With cries of
Sir William Idol is the greatest living Englishman
Or
Tell them I'm in a meeting purlease
No longer shall our happy office purr
with sounds of Mid-afternoon zuzzing at the desk
Thank Godness for that
I
juli 1985 ble den Thatcher
satiriske "Opportunities
(let's make lots
of money)" gitt ut på singel i England. Som produsent hadde de fått
med seg J.J. Jecazlik (Art of
Noise) og Nicholas
Froome. Låta hadde
åpenbare kvaliteter, noe som ble tydelig året etter, da den ble gitt ut
på singel pånytt. Men i 1985 ble det kun en 116. plass i England for
"Opportunities".
Fra
videoen til "Opportunities". Gjennombruddet
for Pet Shop Boys kom med en remikset versjon av "West End Girls".
Parlophone ville heller at de skulle jobbe med nye låter. Men Tennant og
co. hadde fortsatt tro på at "West End Girls" skulle kunne slå
an hos platekjøperne. De henvendte seg derfor til amerikaneren Stephen
Hague, som fram til da hadde hatt suksess med O.M.D.,
Ric Ocasek og
Malcolm McLaren. Han foreslo at de burde
tone ned tempoet i låta, noe de var enig i. Også ellers ble det gjort forandringer i
forhold til 1984 versjonen. Bla. ble enkelte tekstlinjer fjernet. Stephen
Hague Tennant
som skrev teksten til låta hadde vært inspirert av rapperen Grandmaster
Flash og hans "The Message".
Tennant flyttet handlingen til
London, og lot den handle om motsetningene mellom arbeiderklassen i London
øst, og det mer sofistikerte kapitalsterke London vest. "West End Girls" kan på den måten ses i et sosial politisk lys. "From
lake Geneva to the Finland station" referer til Vladimir Lenins
reise
under 1. verdenskrig, der han ble smuglet av tyskerne den veien. En viktig hendelse
i tiden rundt den Russiske revolusjon. Man fornemmer en ladet
stemning, og noe hvileløst i låta. Og man ser for seg ungdommer som raser
rundt i London west end på nattetid. På jakt etter spenning, og disse
vestkant jentene.. I
oktober 1985 ble den nye versjonen gitt ut på singel. Og etter å ha
klatret sakte men sikkert oppover de britiske listene, gikk den til topps
i januar 1986, der den holdt seg i 2 uker. Deretter fulgte
topplasseringer i Norge (februar), U.S.A. (mai),Canada, Finland, Hong
Kong, Irland, Israel, New Zealand, for å nevne noen land. Tilsammen
solgte singelen 1.5 millioner kopier i 1986. Noe som gjorde den til en av
årets største hits.
I ettertid har
diskusjonen gått om "West End Girls" kan regnes som en rap
låt. Jmf. Tennants rytmiske snakking innimellom sangen : Too
many shadows, whispering voices
Faces on posters, too many choices
If, when, why, what?
How much have you got?
Have you got it, do you get it, if so, how often?
And which do you choose, a hard or soft option? Snakker
eller rapper han. Og rapper han nok? Diskusjonen blir uansett meningsløs. Om den
kan regnes som rap, er det i tilfelle den første rap låta som noensinne
gikk til topps på de amerikanske listene. Noen vil nok påstå at "West End Girls" ville blitt regnet til rap sjangeren om den hadde blitt
framført av en sort sanger. Bandet
fikk mye skryt for låta, bla. fikk de Ivor Novello award
for beste sang i
perioden 1985-1994.
Det ble
laget en stilfull video til "West End Girls" som uttrykte
stemningen i låta på en fin måte.
I februar 1986 prøvde
de å følge opp suksessen med singelen "Love
Comes Quickly".
Og
den var laid back på en stilfull måte, der et strykerlignende synthkomp var det som
dominerte låta. Dessverre var den litt innadvendt
uten det samme hitpotensialet som "West End Girls". I
Storbritannia klarte den bare 19. plass, mens i U.S.A. ble det 62. plass.
Det virket nesten som om eventyret om Pet Shop Boys var over før det i
hele tatt hadde begynt. Ville de ende opp som et one-hit-wonder?
I mars 1986 ble det
Stephen Hague produserte albumet "Please" lagt ut for salg. Og
selv om de på den tiden kun hadde hatt en stor hit, ble plata populær
blant platekjøperne. I Storbritannia ble det en fin 3. plass, noe de
fulgte opp med en like fin 7. plass i U.S.A. I Norge ble det 13.
plass.
Pet Shop Boys
kom til å
gjøre seg kjent med korte titler på albumene sine. Det var Chris Lowe
som foreslo at plata skulle hete "Please", da det er hans
favorittord. Dessuten ble det et artig ordspill når folk gikk inn i
platebutikken og spurte: ""Can I have the Pet Shop Boys album,
Please?".
Teknisk var plata
muligens svakere enn senere PSB album, men låtmaterialet var svært bra. Med flotte poplåter som "West End Girls", "Opportunities",
"Love Comes Quickly", "Suburbia", "Tonight
Is Forever" og "Why
Don't We Live Together?". Noe også
kritikerne berømmet dem for. Mange PSB fans har fortsatt denne som sin
favorittplate med bandet. Det er dramatikk å finne i hver av låtene på
plata. Enten det dreier seg om hverdagsvold, ondskapen som lurer rundt
hushjørnet i drabantbyene, eller grådigheten som fikk fritt spillerom i
Thatcher tidens England. "I
Want A Lover" inneholdt den mest
dristige teksten, der Neil fikk utløp for sitt ønske å om å lage en
låt med et snuskete preg. I nyere tid har Neil beskrevet den som
homsedisco, der innholdet må ses i sammenheng med Tennants homofile
legning. På "I want a lover" spiller Chris trombone, instrumentet han lærte seg som
liten.
I mai ble en ny versjon
av "Opportunities" gitt ut på singel, denne gang med Stephen
Hague som produsent. Resultatet ble oppløftende med en 11. plass i
England, og en sterk 10. plass i U.S.A.
I mai 1986 var Neil og Chris på
plass i Sveits for å delta på Montreux pop festival. Tilstede var også
navn som a-ha, Inxs, Bonnie
Tyler, O.M.D., Billy Ocean og
Big Country. Her framførte
de sine seneste hits til glede for de frammøtte, og de 500 millioner
menneskene som hadde mulighet til å se showet på TV rundtom i verden.
Montreux ligger ved Lake Geneva
som de sang om i "West End Girls". Og endelig fikk de sjansen til å se
sjøen med egne øyne. Chris Lowe (til Neil): "Is that Lake Geneva?" Neil:
"No, I think it's called something else. I don't think there's a Lake
Geneva."
Chris og Neil på
balkongen på hotellet de bodde på i Montreux.
Der de
diskuterer hvorvidt Lake Geneva som de ser utover, eksisterer eller
ikke..
I juni 1986 annonserte
bandet en større europeisk turne, men den ble det ingenting av, da det
teatralske showet bandet planla ble for kostnadskrevende. Også i U.S.A.
hadde de tenkt å turnere, og her var det allerede solgt flere tusen
billetter da man bestemte seg for å droppe turneen.
I oktober ble "Suburbia"
gitt ut på singel med 8. plass i Storbritannia. I U.S.A. ble det kun 70.
plass. Hundebjeffingen i starten på låta skulle uttrykke det bestialske
i mennesket, der ondskapen aldri er langt unna. Låta var inspirert av
Penelope Spheeris film "Suburbia" som tar for seg volden i Los
Angeles' forsteder. Tennant så likhetstrekk mellom filmen og det som
skjedde under Brixton opprøret i London i 1981.
Neil
Tennant og Pet Shop Boys på Top of the Pops der de framførte "Suburbia".
Bandet hadde med dette
bevist at de ikke var et blaff, men et band som var i stand til å komme
opp med hits med jevne mellomrom.
I september 1986 var Neil og
Chris på besøk i U.S.A. Bla. for å være tilstede på
M.T.V. music awards i Los
Angeles, den 5. september. Her var de nominert som beste nye artist (en
pris norske
a-ha vant). Og de opptrådte med "West End Girls", foran et entusiastisk publikum.
Pet Shop Boys
på
scenen på MTV music awards. De fikk hjelp fra
Ava Cherry (til
venstre) da de skulle framføre "West End Girls".
I U.S.A. fikk de virkelig
føling med hva det ville si å være popstjerner. "Alle" i California
visste hvem de var, og ville prate med dem, eller ha autografen. De fikk
også en hyggelig forespørsel fra regissørlegenden
Steven Spielberg, om de ønsket
å bidra med noen låter til hans nye film
"Inner Space". De fikk også
spørsmål om å lage musikk til en reklamefilm for et kjent
leskedrinkmerke.
Etter utdelingen ble de kjørt i
limousin til et "nachspiel". Her fikk de oppleve hvor kontrastfylt U.S.A.
kan være, da noen religiøse fanatikere stoppet deres og andre biler, og
viste fram plakater der det bla. stod "Video stars are evil", og "It's
immortal to to worship these false Gods". På festen fikk Neil og Chris
overekt en platinum plate for det gode salget av "Please" albumet. Og de
fikk mye skryt fra sjefen av EMI America. Men selv med en million solgt
eksemplarer av "Please" i U.S.A. var ikke Neil Tennant helt fornøyd.
Neil: "When you consider how big America is, a million isn't very much.
I think it's a bit disappointing, really."
Neil og Chris
mottok en platinum plate fra EMI sjefen i U.S.A. for salget av "Please".
Morsommere for dem var det å
besøke et lokalt diskotek, og se ungdommen danse til en remix versjon av
"Opportunities". Selv hadde de imidlertid ikke lyst ti å hive seg med,
og bli med å danse.
Neil: "It's a bit naff dancing
to your own records."
Chris: "There'no need. I dance
to Pet Shop Boys records all the time.. in my bedroom."
Parallelt med alt dette jobbet duoen i studio med remix plata "Disco".
En plate som kom ut i november 1986. Den var ment for dansegulvet, med nye
versjoner av "West End Girls", "Love comes quickly",
"Opportunities" og "Suburbia". Også 1984 låta "Paninaro"
var med her, i tillegg til "In the Night" som hadde vært på B-siden av den 1. versjonen av "Opportunities".
"In the Night"
minnet
sterkt om "Passion" med The Flirts, i synthkompet. Som om det var
en hyllest til den låta.
"Paninaro" var
en hyllest av den italienske ungdomsbevegelsen ved samme navn, som hadde
fokus på mote og og amerikansk kultur. Endel år senere dukket det opp en
italiensk gjeng med pøbler som kalte seg The Paninaro Boys - med
referanser til Pet Shop Boys og låta deres. Noe Neil og Chris haddel ite
til overs for. Neil Tennant: "Det siste vi vil bli sammenlignet med
er en gjeng tullinger som lager bråk på fotballkamper."
Coveret på plata var stillbilder fra videoen
til "Paninaro". En video Tennant og Lowe selv hadde laget.
Salgmessig ble ikke
plata noen suksess (15. plass i England). Og verken fansen eller
kritikerne likte plata. I ettertid har de to måttet innrømme at heller
ikke de har mye til overs for den. Likefullt ble "Disco" den
første utgivelsen i en serie med remixplater ved samme navn.
Deretter ble det stille
fra bandet et halvt års tid der de jobbet hardt i studio. I juni 1987 var
bandet tilbake med en smakebit fra den nye plata med singelen "It's a
sin". Og igjen hadde bandet skapt en popklassiker som solgte i store
antall verden over. I Storbritannia ble det bandets 2. topp plassering,
mens i U.S.A. ble det 9. plass. Også i Norge gikk låta til topps. "It's
a sin" var storslått pompøs, med referanser både til noe sakralt,
og til romfart (jmf. samplingen av NASAs nedtelling på slutten av
låta).
I teksten ser Tennant tilbake på sitt liv, som etter hans oppfatning er
fylt av synd, mens som vel egentlig handler om en oppvekst fylt av
skyldfølelse. Tennant som "kom ut av skapet" i 1993 retter i
låta og i intervjuer skytset mot St. Cuthbert's Grammar School i
Newcastle, der han gikk på skole i barndommen: "At school they
taught me how to be. So pure in thought and word and deed. They didnt
quite succeed". Han har også omtalt skolen som homofiendtlig. Dette
likte skolen dårlig, så de tok til motmæle mot Tennant gjennom media.
Det ble laget en litt dyster
video til "It's a Sin", med Neil og Chris kledd i munkekapper. Som om
man befant seg i den mørkeste middelalder, i en tid med heksebrenning.
Noe som ytterligere forsterket innholdet i låta. Videoen ble spilt inn i
en gammel kirke i Øst-London.
Lystigere var den neste
singelen bandet ga ut, der de hadde fått med seg 60-talls ikonet Dusty
Springfield ("Son of a preacher man", "You
don't have to
say you love me", "I only want to be with you") på "What
have I done to deserve this". Låta var opprinnelig skrevet i
forbindelse med "Please" albumet, men de hadde ikke klart å
finne ut hvor i verden Springfield befant seg, så de valgte å legge
låta på vent til de klarte å finne henne. Plateselskapet kom opp med
forslag til andre kvinnelige sangere de kunne bruke, men Neil og Chris som
hadde hatt henne som forbilde i barndommen ville ikke ha noen andre.
Låta var lagt opp som
en duett mellom Neils monotone sang i versene, med Springfields glamorøse
stemme til å fylle refrenget. Der de på mange måter uttrykte
motsetninger i måten å synge på. En Alee Willis
var den som kom opp med
refrenget "Since you went away I've been hanging around I've been
wondering why I'm feeling down.. ", som var en så viktig del av
låta.
Pet Shop Boys
og 60-talls ikonet Dusty Springfield.
"What have I done
to deserve this" ble en stor hit med 2. plass i Storbritannia, noe de
også oppnådde i U.S.A. på Billboard listene. I Norge ble det 9. plass.
Springfields karriere
lå på denne tiden brakk, og Pet Shop Boys var blitt advart mot henne, da
man mente at hun ikke lenger kunne synge, og i tillegg var vanskelig å
jobbe med. Karrieren hennes fikk et løft etter denne duetten, ikke minst
takket være gutta i PSB. I januar 1988 kom hun inn på topp 15 med en
samleplate, den første topp 40 noteringen på 18 år.
I september 1987 kom
albumet "Actually", og godt hjulpet av gode plasseringer for
singlene, og strålende kritiker i avisene ble også dette en storselger,
selv om Michael
Jacksons album "Bad" hindret den i å gå helt til
topps i Storbritannia. I Norge ble det 3. plass, mens i U.S.A. ble det en litt
skuffende 25. plass.
Plata hadde et
kjøligere preg enn "Please", der de ytterligere fokuserte på
den politiske situasjonen i Storbritannia. På midten av 80-tallet
begynte man for alvor å se resultatet av Margaret Thatchers politikk, med
økende forskjeller mellom folk. Men samtidig som tekstene var mismodig,
og stemningen kjølig, var låtene likevel egnet for dansegulvet.
"Shopping", "King's Cross" og
"Rent" er
uttrykk for den urbane livsstilen Tennant observerte i London. I "King's
cross" virket det som om bandet hadde evnen til å se inn i
fremtiden, med ordene: "By the station called kings cross. Dead and
wounded on either side. You know its only a matter of time". For i
november samme år ble 31 mennesker drept i King's Cross da en voldsom
brann brøt ut i undergrunnen.
"One More Chance"
var i sin tid brukt som B-side på singelen "West end-sunglasses"
fra 1984, skrevet i samarbeid med Bobby Orlando. I en remikset versjon fikk
låta æren av å være låt nr. 1 på "Actually" albumet.
"Rent" ble
også gitt ut på singel i oktober 1987, med en fin 8. plass i
Storbritannia som resultat.
Det er noe tandert, lavmælt ved denne låta som gjør at mange har et
spesielt forhold til den.
Fra
videoen til "Rent".
Etter utgivelsen av
"Actually" reiste Neil og Chris verden rundt for å promotere
det nye albumet. Noe som bla. brakte dem til Norge. Her ble de intervjet
av ungdomsbladet Det Nye i desember 1987. Her imponerte de med kunnskap om
Erik Bye, og de pratet om at Oslo var en litt kjedelig by, med en
gammelmodig flyplass.
Enda større suksess enn
med singlene fra "Actually" hadde Pet Shop Boys i desember, da de gjorde en coverversjon av
"Always on my mind"
- en låt som Elvis Presley
i sin tid gjorde
udødelig. Bakgrunnen for at de spilte inn låta var en opptreden på TV
showet "Love Me Tender"
i august. Der man minnet 10 års dagen
for Elvis' død. Pet Shop Boys fikk velge hvilken Elvis låt de ønsket å
framføre, og valget stod mellom "Baby
Let's Play House"
og
"Always On My Mind". De endte med å framføre sistnevnte, til
stor applaus fra publikum i salen. Responsen var så bra at de bestemte
seg for å gi den ut som singel. Og i desember toppet de den britiske
singellisten i hele 4 uker. Noe som gjorde den til årets julesingel i
Storbritannia. Det eneste negative ved det var at juleklassikeren "Fairytale
of New York" med The
Pogues og Kirsty MacColl ble henvist til 2. plass på
listen.
Også i Tyskland gikk
singelen til topps, mens i U.S.A. ble det en fin 4. plass. Dessverre
skulle dette vise seg å bli den siste topp 10 plasseringen bandet
oppnådde i Statene. I Norge ble det 3. plass. I 2004 kåret avisen The
Daily Telegraph låta til den nest beste coverversjonen som noensinne var
gjort.
Høsten 1987 var bandet
også opptatt med innspillingen av spillefilmen "It
Couldn't Happen Here". Som var spilt inn med hjelp fra folk som Barbara Windsor, Joss
Ackland og Gareth
Hunt. Filmen baserte seg på handlingen i låtene fra
"Actually" albumet, samtidig som de gjenspeilte minner Tennant
og Lowe hadde fra oppveksten i Blackpool og Newcastle. Filmen ble lansert
i 1988 til blandede reaksjoner fra pressen. Den ble heller ikke noen
publikumsfavoritt. I New York ble den tatt av plakaten etter kun 4
dager. Noe som førte til at media omtalte filmtittelen som
profetisk.
Ifølge Chris hadde
ideen om å lage en spillefilm kommet da de var i en liten kystlandsby for
å gjøre opptak til en musikkvideo. Men da de etter tre uker var ferdig,
satt de igjen med 90 minutter med opptak. I filmen spilte Chris og Neil
rollene som seg selv.. omgitt av virkelige skuespillere. Neil Tennant: "Filmen begynner en tidlig morgen og slutter om kvelden samme dag. I
løpet av denne dagen farer vi gjennom et helt liv. Vårt eget. På en
måte."
Filmen
"It Couldn't Happen Here".
I februar 1988 fikk
bandet Eight Wonder med divaen
Patsy Kensit som sanger sin største hit
med "I'm Not Scared"
(7. plass i
Sotrbritannia). Låta var både skrevet og
produsert av Pet Shop Boys. Som det første av mange sideprosjekt bandet
kom til å være involvert i gjennom årene. Ikke lenge etter valgte
bandet selv også å gjøre en versjon av "I'm Not Scared", for
deres "Introspective"
album.
Patsy
Kensit er nok mer kjent for sine forhold til Liam Gallagher (Oasis)
og
Jim Kerr
(Simple
Minds), enn
for samarbeidet med Pet Shop Boys.
I april 1988 ble "Heart"
gitt ut som siste singel fra "Actually" albumet. En låt de
skrev som en hyllest til 70-tallets mega-disco sound. De hadde også Madonna
i tankene da de skrev den, og planen var å tilby den til henne, men de
mistet motet og valgte derfor å spille den inn selv. "Heart"
hadde det samme lydbildet som Madonna hadde på midten av 80-tallet. Og hun ville utvilsomt ha skapt en stor hit ut av den i U.S.A.
Heldigvis ble "Heart" også en stor hit i PSBs versjon, med nok
en 1. plass i Storbritannia, noe de også oppnådde i Tyskland. I Norge
ble det 6. plass. I videoen til låta hadde de fått med seg Ian
McKellen,
som mange år senere ble kjent i rollen som Gandalf i Ringenes
Herre. I
"Heart" videoen spilte han rollen som Dracula. Plottet i videoen
er at McKellen stjeler Neil Tennants kone. I ettertid har dette skapt
endel muntre kommentarer, all den tid både McKellen og Tennant er
profilerte homser i virkeligheten.
"Heart"
markerte slutten på PSBs mest suksessrike periode, som den siste singelen
til å gå til topps i England. I tiden etter 1988 slet bandet med
å få singlene sine inn på topp 10 i England. Noe de observerte med
vemod.
I september 1988 ble den
første singelen fra det nye "Introspective"
albumet gitt ut. Og
den latino inspirerte "Domino Dancing" var en helt annen type
låt enn det de hittil hadde laget. Den var spilt inn i Miami sammen med
produsent Lewis Martineè
(Exposed) og latinobandet The Voice in
Fashion. De fikk ideen til
tittelen på låta etter er ferieopphold på St. Lucia i Karibien, der
Chris' kamerat
Pete Andreas brukte å gjøre en seiersdans
hver gang han slo de andre i domino. Denne Pete Andreas fulgte Chris Lowe
når de var ute og reiste på konserter eller innspillinger. Og mange vil
ha det til at han og Lowe var kjærester gjennom en årrekke, uten at Lowe
noen gang har bekreftet ryktene. Andreas døde av AIDS i 1994.
Salgsmessig gikk det
brukbart med en 7. plass i Storbritannia, 5. plass i Norge og 3. plass i
Tyskland. Like etterpå kom albumet "Introspective", som i
likhet med "Domino dancing" var musikk tilpasset dansegulvet,
med lange repeterende låter, slik som "Always on my mind",
"It's alright", "I'm not scared" og "Left to my
own devices". Plata kan ses som PSBs bidrag til house sjangeren på
den tiden, noe som ikke var like populært blant fansen som likte de
forrige platene bedre. På plata hadde de fått med seg den kjente produsenten Trevor
Horn som er kjent for sine storslåtte produksjoner med ABC,
Frankie
goes to Hollywood, Yes og Propaganda
for å nevne noen. Og hans forkjærlighet for det pompøse kom til uttrykk
i "Left to my own devices", som også ble bandets neste singel. Strykere og
himmelsk sang skapte her en sakral stemning, før danserytmene tok over og
fikk lytteren ned på jorda igjen. Teksten er bortimot selvbiografisk, der
Neil gir oss små innblikk i sin barndom: "I was a lonely boy, no
strength, no joy. In a world of my own at the back of the garden. I didnt
want to compete, or play out on the street. For in a secret life I was a
round head general". Moren hans ble lettere oppbrakt da hun første
gang hørte låta.
|
|
|
|
|
Videoen
til "Left to my own devices". |
|
Produsent
Trevor Horn. |
Salgmessig gikk det
også bra, med 4. plass i Storbritannia og 9. plass i Tyskland. Også
"Introspective" gjorde det bra med 2. plass i Storbritannia og
14. plass i Norge. Plata kom i to ulike versjoner, der den ene hadde
streker i forskjellige farger på coveret, mens det andre hadde Neil
avbildet sammen med en hund.
I 1989 var ikke bandet
like synlig i rampelyset som i årene forut. Neil og Chris tilbrakte mye
tid i Tyskland sammen med Harold Faltermeyer i hans Red Deer studio i
München. Her spilte de inn albumet "Behaviour" som kom ut
året etter. For å holde interessen for bandet oppe ble nok en låt fra "Introspective"
gitt ut på singel. "It's
Alright" som på albumet varte i hele 9.24 minutt, ble kortet ned til
4.19 og gitt ut på singel i juli 1989 (5. plass i Storbritannia). Da i en
litt mer tilgjengelig versjon. Låta var en coverversjon av Sterling
Voids'
Chicago house klassiker fra samme periode.
I februar var bandet
representer på listene gjennom Dusty Springfield og hennes singel "Nothing
has been proved" (16. plass i Storbritannia). Låta var skrevet og
produsert av Pet Shop Boys, der den var endel av soundtracket til filmen
"Scandal". Også hennes
"In private" (14. plass i
desember 1989) var skrevet og produsert av dem.
I juni 1989 tok bandet
en pause fra innspillingen av den nye platen da de dro på sin første turne noensinne, med
14 konserter i Storbritannia, Hong Kong og Japan. Her fikk duoen endelig
mulighet til å sette opp et ekstravagant sceneshow, slik de hadde drømt
om i mange år. I 1989 var Neil også opptatt med bandprosjektet
Electronic sammen med New
orders Bernard Sumner og The
Smiths Johnny
Marr. Et band som har kommet sammen med jevne mellomrom
opp gjennom årene. Tennant har aldri vært regnet som medlem av
Electronic, men deltok på debutalbumet deres. På førstesingelen "Getting
away with it" (12. plass i Storbritannia) fikk han æren av å
synge.
Pet Shop Boys
og Bernard Sumner fra New Order / Electronic.
Om
ikke dette var nok, var duoen også sterkt involvert i plateprosjektet til
en annen tilårskommen diva, nemlig Liza Minnelli og hennes "Results"
album. Også her gjorde de det meste av låtskrivingen og
produksjonsarbeidet. Med seg hadde de tidligere samarbeidspartnere som
Julian Mendelsohn, Anne Dudley, Angelo Badalamenti og
Andy Richards.
Singelen "I want you now"
var skrevet av de to, i tillegg til at
Minnelli sang de gamle PSB låtene "Tonight is forever" og
"Rent". Av 10 låter på plata var 7 skrevet av dem. Kritikerne
mente dette minnet mer om en Pet Shop Boys plate enn en med Liza Minnelli, med rette. Kabaretartisten Minnelli som fram til da nesten ikke
hadde gjort seg gjeldende på plate, fikk med "Results" sin
første salgssuksess på mange år. I Storbritannia ble det en fin 6.
plass.
Liza
Minnelli: "Results"
I januar 1990 var Neil
tilstede på Brit Awards. På den tiden hadde han nettopp avsluttet et
lengre forhold til en mann, noe som gikk hardt innpå ham. På vei til
utdelingen på Dominion theatre ble
Sinead O'Connors "Nothing
compares 2 u" spilt i
taxien Neil satt i. Og den stemningsfulle låta om trøblete kjærlighet
ble for mye for ham. Så tårene spratt, noe han syntes var litt flaut
ettersom taxisjåføren satt og fulgte med ham i speilet. O'Connors
tolkning av "Nothing compares 2 U", er en av Neils favorittlåter.
I
juli 1990 kom Springfields album "Reputation"
ut. Neil og Chris
hadde skrevet og produsert halvparten av låtene på plata.
Like etter i
juli 1990 ble "So
hard" gitt ut som første singel fra "Behaviour"
albumet. Og den viste med all tydelighet at de igjen hadde endret stil,
fra house inspirert dance skapt av digitale synthesizere, over til synthpop
skapt av analoge synthesizere. Ikke ulikt det som var vanlig på starten
av 80-tallet. Hovedårsaken til endringen var at bandet var lei av
digitale synther, og heller ønsket å skape et fyldigere, varmere
lydbilde. Og Harold Faltermeyer ble regnet som en av de beste i bransjen
på analoge synther. På slutten av 70-tallet hadde han suksess
sammen med italieneren Giorgio
Moroder, der de to stod bak hitene til
disco dronningen Donna
Summer. På 80-tallet samarbeidet
Faltermeyer mange
kjente artister, men er nok likevel mest kjent for den instrumentale
storhiten "Axel F." fra "Beverly Hills Cop" filmen
(1984).
Harold
Faltermeyer
"So Hard"
hadde et "bombastisk" synthparti i starten på låta som gjorde
at man fikk assosiasjoner til noe militært. I teksten tok de for seg
mellommenneskelige relasjoner i et parforhold på en fin måte. Der begge
parter ønsker å få forholdet til å fungere, men ikke får det til,
fordi det er vanskelig : "Everybody's
got to live together. Just to find a little peace of mind there. If you
give up your affairs forever. I will give up mine. But it's hard, So
hard". Selv om "So hard" ikke var en opplagt singelhit
oppnådde den en fin 4. plass i Storbritannia (3. plass i Tyskland).
Videoen til låta ble spilt inn i Neils hjemby Newcastle, der flatfylla
som preger bybildet en lørdagskveld dannet rammen for videoen.
"Albumet "Behaviour"
kom like etter til stort sett strålende kritiker i pressen. Plata var en
smakfull affære, der de analoge synthene bidro til å skape et rundere og
varmere lydbilde enn på "Introspective". I tillegg hadde de her latt melodien komme i fokus
igjen, med sterke låter som "Being boring", "My october
symphony", "This must be the place I waited years to leave",
"So hard" og den svært vakre "Jealousy". Neil Tennant
som gjennom årene var blitt kjent for sin måte å "prate sangene", valgte i større grad å synge her. De hadde også fått med seg
Johnny Marr fra Smiths på gitar på enkelte låter, som for å skape en
motvekt til det syntetiske.
"Being Boring"
var en sval, avdempet affære der Tennants sang høres ut som behagelig
hvisking. Mange har med årene genierklært denne låta, som noe av det
fineste Pet Shop Boys har laget. Men da den ble gitt ut på singel i
november 1990 ble det kun en 20. plass i Storbritannia (13. plass i
Tyskland). også tekstmessig var dette en spennende låt, der Neil
reflekterer over alle de mennesker han har kjent som har blitt borte
gjennom årene. Tanker han gjorde seg da han i voksen alder besøkte
teateret han brukte å opptre på, i hjembyen Newcastle.
I 1990 valgte bandet å
bryte med sin manager gjennom mange år, Tom Watkins, og erstatte ham med
Jill Carrington. Det
lå ikke noe dramatikk i bruddet, da de fortsatt var gode venner. Bla.
ble Neil ansatt som direktør i et Watkins' selskaper. På denne tiden var
Watkins manager (og låtskriver) for boybandet
Bros.
Jill
Carrington var en dyktig ringrev som tidligere hadde
hjulpet artister som Duran
Duran, Queen,
Talk
Talk, Van Morrison og
Paul Weller.
11. mars 1990 dro bandet
ut på en større turne kalt "Performance", med opptredener i
U.S.A. Canada, Frankrike, Belgia, Tyskland, Sverige, Danmark, Finland,
Tsjekkoslovakia, Østerrike, Ungarn, Jugoslavia, Sveits, Italia, Spania,
Nederland, Irland og Storbritannia. Men altså ikke Norge i denne omgang.
Showet de presenterte var laget av David Alden og
David Fielding som hadde
bakgrunn fra Londons opera.
I mars 1991 ble "How
can you expect to be taken seriously" fra "Behaviuor"
albumet gitt ut som en dobbelsingel med en coverversjon av U2s
hit "Where the streets have no name". Sistnevnte låt ble mikset
sammen med Frank Viallis 60-talls hit
"Can't take my eyes off you".
Bakgrunnen for at de valgte "Where the streets have no name" var at de syntes gitarpartiet i
starten på låta minnet om den lyden en sequenser laget.
De syntes også at melodien passet bedre for dansegulvet enn i en
rockelåt. Og denne "urettmessigheten" ønsket de å ordne opp i
ved å gi den et glamorøst elektronisk uttrykk. Videoen til låta ble
laget som en fortsettelse av videoen til "How can you expect to be
taken seriously", som om det var en hilsen til U2. U2 som ikke helt
visste hva de skulle mene om dette svarte tilbake med: "What have we
done to deserve this?". Dobbeltsingelen ble en stor suksess i
Storbritannia med en 4. plass (7. plass i Tyskland).
I juni 1991 ble også
"Jealousy" gitt ut på singel. Låta de hadde skrevet allerede i
1981, men som de først på 90-tallet valgte å gi ut. Den starter
lavmælt med et enkelt synthkomp, og avslutter på en grandios måte med
blåsere, strykere og trommer. I videoen til låta ender det med full
slåsskamp mellom flere muskelbunter på en nattklubb. I Storbritannia nådde
singelen 12. plass.
Det gikk
hardt for seg i videoen til "Jealousy".
4 måneder senere var
det klar for en ny runde med plateutgivelser, da "D.J.Culture"
ble gitt ut på singel i oktober 1991 (13. plass i Storbritannia, 19. plass i Tyskland).
Selv om det var vanskelig å finne belegg for det i teksten var låta en
slags protest mot holdningene i den britiske befolkningen på den tiden, der flere og flere var positive til Golfkrigen. Sammenligningen
mellom D.J. kulturen, der man sampler (låner) riff og melodier fra
hverandre, og denne krigen, begrunnet Neil med at George Bush
samplet /
lånte kjente sitat fra Winston
Churchill. Fra 2. verdenskrig. Neil:
"The essence of the song is in the first place insincerity, about
George Bush who acted like he was Winston Churchill. He referred to World
War II and, as a matter of fact, he sampled things Churchill said, just
like artists do with records from the past. That is why it is called
"DJ
Culture".
Den diskotek vennlige låta ble gitt ut for å promotere samlealbumet
"Discography"
som var ute i butikkene like etter. Og selv det
kun var gått 6 år siden Pet Shop Boys fikk sin første listeplassering
med "West End Girls", hadde de hele 17 topp 20 singler (Storbritannia)
å vise til allerede. Noe som dannet et godt grunnlag for en samleplate.
Ikke minst ettersom "Always on my mind", "Where the streets
have no name" og "It's alright" i singelformat først ble
tilgjengelig på denne platen. I tillegg til to nye singler. I hjemlandet
oppnådde de en fin 3. plass på albumlistene i ukene før jul. Og plata
fortsatte å selge bra i årene etter, helt til den ble avløst av
"Pop art" i 2003. Det ble også gitt ut en VHS kalt "Discography",
med alle bandets videoer.
Merkelig nok solgte ikke samleplata så bra i Norge. Og i U.S.A. som på
denne tiden tilsynelatende hadde glemt hvem Pet Shop Boys var, klarte
plata kun en 111. plass.
I desember ble den Stock,
Aitken & Waterman inspirerte "Was it worth it" gitt ut på singel. Og med
24. plass i Storbritannia ble dette ny bunnotering for en PSB singel
(etter 1986).
I 1992 tok Neil og
Chris en velfortjent pause fra Pet Shop Boys, der de heller jobbet med
andre prosjekter, slik de hadde gjort i 1989. Tennant samarbeidet igjen
med Electronic, på singelen "Disappointed"
(6. plass i
Storbritannia) som ikke var å finne på noen albumutgivelse. Og han
spilte inn vokalen på "So hard" pånytt da elektro duoen KLF
ønsket å gjøre en remiks versjon av låta. Både Lowe og Tennant var
involvert som produsenter av soundtracket til filmen "The Crying
game", der de hadde fått med seg Boy George fra
Culture Club til å
synge coverversjonen av 60-talls hiten ved samme navn. Singelen nådde
22. plass i september 1992.
Mens Neil Tennant opp
gjennom årene har hatt flere prosjekter på gang parallelt med Pet Shop Boys, har Chris Lowe stort sett kun gjort ting sammen med Tennant. Et
unntak ble gjort i 1993 da han samrbeidet med Arsenals stjernespiss Ian
Wright om singelen "Do the right thing", som Lowe skrev og
produserte. Med seg hadde Lowe fått sangeren Sylvia Mason-James som har
bidratt på mange PSB låter. Bakgrunnen for samarbeidet var Lowes
lidenskapelige interesse for fotball og Arsenal. Motorsykkelkjøring er en
annen stor interesse hos Lowe.
I 1993 gikk Neil og
Chris i gang
med innspillingen av sitt neste album kalt "Very". En plate som
var enda mer tilgjengelig enn de to foregående platene, med mange
fengende låter innpakket i en flott produksjon. I Storbritannia ble dette
deres første ( og foreløpig siste) topplassering på albumlistene. Også
ellers i verden solgte plata bra (8. plass i Norge), der den endte opp med
et salg på 4 millioner eksemplarer. Det
regnes også som deres "come out" album, da det var på tiden
"Very" ble gitt ut at Neil Tennant offentlig gjorde det kjent at
han var homofil. Noe pressen i årene forut hadde viet mye oppmerksomhet. Erkjennelsen
kom i forbindelse med et intervju med homsemagasinet Attitude. Det har
også vært mye spekulasjon rundt legningen til Chris Lowe, men i motsetning til
Tennant har ikke han hatt noe ønske om å si noe om det.
Den glade stemningen på plata gjenspeilte livssituasjonen til de to,
der Neil skrev låter som "I
wouldn't normally do this kind of thing"
og "Liberation" i kjærlighetsrus. Han var på den tiden
kjæreste med musikeren Tom
Stephan. Forholdet mellom de to varte i to
år, men de har beholdt vennskapet også i tiden etterpå.
Neil
Tennant kjæreste Tom Stephan.
"Very"
har blitt omtalt som deres "up" album, mens forgjengeren
"Behaviour" var deres "downer" album, pga. den mer pessimistiske,
melankolske stemningen. Det var også den første plata Pet Shop Boys produserte selv. Stephen Hague hadde en mer rådgivende rolle denne
gangen. Plata kom i to utgaver. Den ene som enkel cd med et
forseggjort plastcover som kunne gi assosiasjoner til legobrikker. Mens
den andre kom som en dobbel cd under navnet "Very relentless",
der cd nr. 2 inneholdt låtene "My head is spinning", "Forever
in love", "KDX 125", "We came from outer space",
"Man who has everything" og
"One thing leads to another".
Pet Shop Boys
som i mange år hadde fremstått som litt grå og
kjedelig slo
ut håret på "Very", med mange sprø påfunn.
Også singlene fra
albumet gjorde det bra på listene, der hele 5 av dem kom inn på topp 15
i Storbritannia. Først ute var den dramatiske "Can you forgive
her?", som på mange måter var foranledningen til at Neil "kom
ut av skapet". Låta handler om en gutt som har betrodd seg til en
venninne om sin legning, men istedet for å holde tett om det, forteller
hun det videre til andre. Noe som er veldig sårende: "You're in
love, and it feels like shame. Because she's gone and made a fool of you
in public again". Tittelen "Can you forgive her?" hadde
Neil tatt fra Anthony Trollopes
viktorianske roman ved samme navn. I
hjemlandet ble det 7. plass for singelen.
Selv om "Can you
forgive her?" var en klassisk PSB singel av høy klasse, var det
først og fremst 2.singelen "Go west" som gjorde at en hel
musikkverden rettet sine øyne mot Neil og Chris. Og som i neste omgang
løftet albumet "Very" høyt opp på albumlistene rundt om.
"Go west" var egentlig en discohit med homsebandet Village
People i 1979, der tittelen henspilte på drømmen om å dra
vestover til San Franscisco, homsenes utopia. Pet Shop Boys endret litt
på teksten og stemningen i låta, slik at "Go west" hørtes ut
som et russisk anthem der man hyllet vesten, russernes utopia. Neil:
"Where do you go when you're East? You go West". Denne
stemningen ble ytterligere forsterket i videoen, som delvis var spilt inn
på den Røde Plass i Moskva. Med forseggjort datagrafikk brukte man de
kommunistiske symbolene på en fiffig måte. Videoen var laget av en
Howard Greenhalgh, som også fikk ansvaret for bandets neste
musikkvideoer.
Videoen
til "Go west" forsterket budskapet i låta på en vakker
måte.
Som en av
de beste
musikkvideoer som noensinne
er laget.
Bakgrunnen for at de
valgte å spille inn "Go west" var en opptreden de gjorde på
nattklubben Hacienda i Manchester, der inntektene gikk til AIDS saken.
Arrangøren ønsket at de skulle gjøre en coverversjon, og bandet ble
enig om at de skulle framføre Beatles
klassikeren "The fool on the hill". Men dagen etter at de hadde
bestemt seg for den låta kom Chris opp med "Go west", som han
mente de istedet burde gjøre. Han hadde bladd gjennom platesamlingen sin
og funnet fram til den gamle Village people platen. Neil som aldri hadde
hørt låta før var skeptisk til ideen, men Chris som var oppglødd på
ideen trumfet den igjennom. Chris:
"I knew that would swing over Neil to my way of thinking". Og
etter at Chris hadde laget en prøveversjon av "Go west" ble Neil overbevist.
Men da de skulle framføre den på Hacienda, hadde ikke
Neil lært seg teksten enda, så han hadde en jukselapp med teksten på.
Men denne ble blåst bort av en vindmaskin mens de stod på scenen, så
Neil ble tvunget til å improvisere:
"Together! We
will do something! Together! We'll have to sing!". "Go west"
ble deretter framført på en veldedighetskonsert i New York, der
indianeren i Village People var tilstede. Og han var svært begeistret for
PSBs versjon. Og det var han ikke alene om. Singelen gikk til topps i
Tyskland, mens den oppnådde 2. plass i Storbritannia i september 1993. I
Norge ble det 5. plass, som den foreløpig siste PSB singelen til å nå
opp på VG lista.
I årene etter har låta
blitt brukt i mange ulike sammenhenger. Bla. har Arsenal fansen adoptert
den, der de synger "One-nil to the Arsenal". Noe som sikkert
gleder Arsenal fan Chris Lowe. Også
West Bromwich albion bruker
låta som utgangspunkt for en av sine fotballsanger: "Go West
Bromwich Albion".
Originalen
med Village People.
I oktober kom albumet
"Very", og med strålende kritiker i musikkpressen ble dette som
nevnt en storselger av det sjeldne. Plata regnes av mange som den beste
PSB plata som er laget.
I desember fulgte den
lett løsslupne singelen "I wouldn't normally do this kind of thing"
(13. plass i Storbritannia), en låt som ga assosiasjoner til 60-tallets
swinging London. Singelversjonen skilte seg litt ut fra albumversjonen,
selv om begge var produsert av bandet selv. I videoen
"friket" de helt ut i merkelige kostymer og bevegelser, for å
forsterke inntrykket av at dette er ting de normalt ikke gjør..
Neil
Tennant: "I wouldn't normally do this kind of thing".
1994 ble et langt
roligere år utad for Pet Shop Boys. Ytterligere to singler fra "Very"
albumet ble gitt ut i "Liberation" (14. plass) og "Yesterday
when I was mad" (13.
plass). Begge var et resultat av Tennants
lettsindige og amorøse følelser fra den tiden låtene ble skrevet.
I mars 1994 fikk britpop
bandet Blur en stor hit med "Girls and Boys", i en
remiks versjon
gjort av Pet Shop Boys. Dette ble starten på en trend der Neil og Chris
fikk oppdrag fra kjente artister som Madonna,
Yoko Ono, Rammstein, og
Bloodhound Gang om å lage remikser av låtene
deres.
Nok en suksess opplevde
de to i juni da singelen "Absolutely fabulous" nådde topp 5 i
Storbritannia. Da under artistnavnet Absolutely
Fabulous. I ettertid har
de nektet å regne denne som en Pet Shop Boys singel, selv om den både er
skrevet og spilt av PSB. Bakgrunnen for det litt merkelige samarbeidet
mellom bandet og de to kvinnelige komikerne Jennifer Saunders
og Joanne
Lumley, var at Neil og Chris lekte seg med noen samplinger som var gjort
fra jentenes TV serie "Absolutely Fabulous". De fikk da ideen om
å lage en låt rundt det, deretter inviterte de jentene over til å bli med på
innspillingen. Inntektene fra singelsalget gikk til veldedighets organiasjonen
Comic relief, der komikere og andre samler inn penger til
land i Afrika. Jentene hadde "naturlig" nok hovedrollen i
musikkvideoen som ble laget.
Lights!
models! guest list!-chanel
It's the bloody Pet Shop Boys, sweetie!
I september 1994 ble "Disco 2" gitt ut. Og igjen fikk fansen presentert kjente
låter som "I wouldn't normally do this kind of thing", "Yesterday,
when I was mad" og "Go west" i remikset versjon tilpasset
dansegulvet, til glede for mange D.J.-er rundt om. Men særlig
lyttervennlig var de ikke, da alle låtene var mikset over i hverandre av
en Danny Rampling. Også de enkelte låtene var mikset av andre, slik som
The Beatmasters, DJ Pierre, Farley & Heller og
E Smoove.
Salgsmessig gikk det bra med en 6. plass i Storbritannia. Men verken
kritikerne eller fansen likte denne smale utgivelsen.
I 1994 dro bandet også
på en "Discovery" turne, eller "Third world tour" som
den også ble kalt, der de besøkte land som Singapore, Australia, Puerto
Rico, Mexico, Colombia, Chile, Argentina og Brasil. Her ble bla. den gamle
låta "Paninaro" spilt. Og liveversjonen av låta fra denne
turneen dannet grunnlaget for singelen "Paninaro
'95"
som ble
gitt ut i august 1995 (15. plass i Storbritannia). Singelen ble gitt
ut som en smakebit på raritets albumet "Alternative"
som kom
på samme tid. Plata bestod av 30 låter som hadde vært B sider på
singlene deres, fordelt over 2 cder i kronologisk rekkefølge. For de
fleste av dem var det første gang de var tilgjengelig på cd, noe som
gjorde dem interessant både for fansen og andre. Ikke minst fordi bandet
her viste at de hadde mange flotte låter som ikke ble funnet god nok for
albumutgivelsene. "I want a dog", "In the night" og
"Paninaro" var riktignok kjent fra album som "Disco"
og "Introspective", mens perler som "That's my Impression",
"Was that what it was", "Jack the lad", "The
sound of the atom splitting" og "Euroboy"
ikke var det.
I hjemlandet ble
"Alternative" tatt godt imot, med en 2. plass på albumlisten.
Mens ellers i verden solgte den dårlig. Plata skulle egentlig hete "Besides",
noe som muligens ville vært et mer passende navn for å beskrive hva det
faktisk var, en plate med låtene som i sin tid ble til overs.
"Alternative"
var dedikert til Lowes venn Pete Andreas som døde i 1994 (det er en
hilsen til ham på innercoveret).
I 1995 fikk Chris Lowe
også muligheten til å prøve seg som skuespiller, da han hadde en mindre
rolle i den australske TV serien
Neighbours.
Pet Shop Boys
har gjennom årene vært hyppige gjester på Top of
the Pops.
I mars 1996 var Pet Shop Boys
tilbake på listene, denne gang sammen med rockeikonet David
Bowie.
En artist Tennant hadde hatt som sitt forbilde i barndommen. Sammen sang
de Bowie låta "Hallo Spaceboy"
som Pet Shop Boys hadde remikset i
forbindelse med denne singelutgivelsen. Bakgrunnen for det litt
overraskende samarbeidet var at Tennant og Lowe hadde vært tilstede på
en Bowie konsert på Wembley i november 1995. Og etter konserten hadde de
vært backstage sammen med Bowie. På den tiden hadde Bowie nettopp gitt
ut albumet "Outside". Tennant fortalte da at "Hallo
Spaceboy" var hans favoritt på plata. Bowie foreslo da at Pet Shop Boys
burde remikse den. Han sa det på en spøkefull måte, så de trodde
ikke han mente det. Men en uke senere fikk Tennant en telefon fra Bowie
der tilbudet ble gjentatt. Resultatet ble en helt annen type versjon enn
det som hadde vært på "Outside" albumet. Mye mer tilgjengelig
og fengende, og med et typisk Pet Shop Boys sound. Tennant koret på låta,
der han sang tekstlinjer fra Bowies 1969 hit "Space Oddity".
"Duetten" ble første gang presentert for publikum på Brit
Awards på nyåret 1996, og i mars nådde singelen 12. plass på
singellisten.
Pet Shop Boys
hjalp David Bowie på singelversjonen av "Hallo Spaceboy".
Samme vår hjalp PSB
Tina Turner, et annet rockeikon, på hennes album "Wildest dreams".
Her skrev de og produserte låta "Confidential".
I april 1996 ble "Before"
gitt ut som første singel fra det kommende "Bilingual" albumet
(7. plass i Storbritannia). Låta hadde referanser både til singelen
"Love comes quickly" pga. budskapet om at kjærligheten kan
komme plutselig når man minst venter det. Og til O.J.
Simpson saken i U.S.A. pga tekstlinjen:
"a
man who loved too much who ended up inside a prison cell". Ellers
viste "Before" med sin klubb stemning at Neil og Chris igjen
var klar for dansegulvet.
Deretter ble det en
stille periode før 2. singelen
"Se A Vida E' (That's the way life
is)"
ble gitt ut i august. Neil skrev låta for å muntre opp en venn
som slet med depresjon. Melodien og arrangementet hadde han lånt fra den
brasilianske låta
"Estrada Da Paixao"
med gruppa
Olodum. Et
band de hadde kommet i kontakt med da de turnerte i landet. Oludum fikk
sin rettmessige andel av inntektene fra salget. Men trommespillet i
"Se A Vida E'" ble gjort av det skotske trommeensemblet
SheBoom.
De som har peiling på portugisisk sier at tittelen grammatisk ikke er
rett, noe Tennant ikke tok så tungt, da han aldri hadde hevdet at han var
god i portugisisk. I Storbritannia ble det en 8. plass for singelen, mens
i Tyskland ble det 18. plass.
Det
kvinnelige tromme ensemblet SheBoom.
På
denne tiden var Neil Tennant også opptatt med å hjelpe bandet
Suede
på
deres
"Filmstar"
singel, der han bidro med sin vokal på B side
låtene
"Saturday night"
og "Rent" (Pet Shop Boys
cover).
I september 1996 fulgte albumet "Bilingual",
gitt ut på Atlantic
records. "Bilingual" betyr to språklig, og
på denne plata inneholdt 3 av låtene tekster både på engelsk og
portugisisk. Også musikalsk var plata inspirert av latinske rytmer, inspirasjon bandet hadde fått mens de var i Sør Amerika. De
hentet også inspirasjon fra andre deler av verden, slik som på homse-anthem låta "A Red letter day", der det russiske
mannskoret Choral
Academy of Moscow hjalp
til på refrenget. "A red letter day" ble også gitt ut på
singel med en fin 9. plass i mars 1997. Også den mer dansbare tittellåta
"Bilingual" ble gitt ut på singel, med 14. plass i november
1996. Dansbar var i høyeste grad også "To step aside" som ble
gitt ut på dobbel singel i U.S.A. sammen med "Se A Vida E'".
Singelen gikk til topps på de amerikanske dance listene, og Pet Shop Boys
fikk en uventet Grammy nominasjon for den.
Dessverre vant de ikke. "To step aside" er en snodig låt i PSBs
diskografi, der den minner mer om en Deep
Forest låt, med sin blanding av danserytmer og etnisk sang. Den
"barnslige" bakgrunnssangen var noe de hadde samplet fra en
plate med sigøyner musikk.
"Bilingual"
ble i likhet med "Very" godt mottatt i musikkpressen og hos
platekjøperne. Selv om 4. plass i Storbritannia og 25. plass i Norge var
et steg ned fra sist. Atlantic records hadde bestemt seg for å få Pet Shop Boys
tilbake til gamle høyder i U.S.A. Men 39. plass på Billboard viste
vel at de ikke lyktes helt.
Som så ofte tidligere
valgte Chris og Neil å konsentrere seg om alternative prosjekter i tiden
etter albumutgivelsen. Sommeren 1997 holdt de residens på fasjonable
Savoy theater i London, der de i løpet av 3 uker gjorde en rekke
konserter. Showet de gjorde ble kalt "Somewhere" etter den gamle
"West side story" klassikeren. De gjorde også en coverversjon
av låta, som ble gitt ut på singel i juli 1997. Og engelskmennene likte
tydeligvis låta, da den nådde topp 10 på singellisten. Også en DVD
kalt "Somewhere" ble gitt ut med bakgrunn i
konsertene.
DVDen
"Somewhere".
Sceneshowet på Savoy
theatre ble laget av en dame ved navn Sam Taylor
Wood, der hun
prosjekterte filmopptak på sceneveggen. I 1998 og 2003 fikk hun mulighet
til å være popstjerne gjennom singelutgivelsene "Je
TÀime... Moi
nun plus" og "Love to love you baby", sistnevnte under
pseudonymet Kiki
Kokova. Begge platene var coverversjoner produsert av
Pet Shop Boys.
I 1998 gjorde bandet
flere opptredener rundt om, i tillegg til at de var involvert i ulike
plateprosjekt. Bla. deltok de på veldedighetsplata "Twentieth
century blues", der kjente artister som Paul
McCartney, Bryan
Ferry, Robbie Williams, Sting
og Elton
John gjorde tolkninger av sanger skrevet av den engelske komponisten
Noel Coward. En mann som hadde sin storhetstid på 20- og 30-tallet.
Pet Shop Boys framførte "Sail away" på plata, i tillegg til at
Neil var den som fikk igang prosjektet, og som inviterte disse kjente
artistene til å delta.
"Twentieth
century blues": En hyllesplate til Noel Coward.
Tennant deltok også med
sin vokal på Robbie Williams singelen "No regrets". Og sammen
med Chris Lowe bidro han med låta "Screaming"
på plata "Psycho:
Music from and inspired by the Motion Picture",
som var en hyllest
til filmskaperen Alfred
Hitchcock. Plata ble ikke gitt ut før i 1999.
I 1998 byttet Pet Shop Boys
manager pånytt, da Jill Carrington valgte å trekke seg tilbake
etter mange år i bransjen. Inn kom istedet
Mitch Clark som tidligere
hadde jobbet som promoteringssjef for EMI
international.
Deretter satte bandet
seg ned for å skrive nye låter. Denne gang sammen med teater og film
forfatteren Jonathan
Harvey, der ønsket var
å skrive en musikal.
Mange av låtene som ble skrevet i denne prosessen endte opp på 1999
albumet "Nightlife". En tittel Tennant i utgangspunktet hadde
tenkt å bruke på musikalen. "Nightlife"
albumet ble bla. gitt ut for å promotere den kommende musikalen.
Likefullt var det en fullverdig utgivelse som stod på egne ben, med sitt
eget tema. Gjennom hele sin karriere hadde Pet Shop Boys hyllet klubblivet
og musikken som ble spilt der. Og på "Nightlife" prøvde Neil
og Chris igjen å få lytteren ut på dansegulvet, der de hyllet 70-tallets disco med Village People og Donna Summer i spissen. Noe man
tydeligst hørte i den Village People aktige "New York city
Boy". Plata var også en generell hyllest til
nattelivet, der menneskets mer kjødlige behov kommer i fokus, med sine
positive og negative sider.
Som første singel fra
plata ble "I Don't Know What You Want But I Can't give it any
more" gitt ut. Både i tittel og lydbilde var dette en en typisk
Pet Shop Boys låt, som bla. kan sammenlignes med "Can you forgive
her" fra "Very" albumet. Den ble ingen stor hit da den kom
ut i juli 1999. I hjemlandet ble det 15. plass, men ellers ble den
forbigått i stillhet.
Bedre gikk det med
"New York city boy" da den ble gitt ut i oktober 1999. Låta var
skrevet i samarbeid med den kjente produsenten / DJen David Morales (Madonna,
Michael
Jackson, Whitney
Houston). De vurderte å hente inn Village People til
å synge refrenget "New York city boy, you'll never have a bored day".
Men på et eller annet tidspunkt ble den ideen forkastet, og noen
studiomusikere ble hentet inn istedet. Låta ble ikke uventet svært
populær på diskoteker verden over, ikke minst på homsediskoene. Noe som
bidro til at den solgte bra i U.S.A. Men fordi radiostasjonene ikke spilte
låta, nådde den ikke helt opp. I Storbritannia ble det 14. plass.
I videoen
til "New York City boy" viste bandet pånytt en uhøytidelig
side av seg selv.
Albumet "Nightlife"
solgte brukbar rundt om med 7. plass i Storbritannia og 16. plass i Norge.
Tilsammen 1.4 millioner eksemplarer på verdensbasis. På plata hadde de
også funnet plass til en duett med Kylie Minogue på
"In denial".
På et tidspunkt der Minogue stod uten platekontrakt. Like etter smilte livet igjen til lille
Kylie, da hun i juli 2000 toppet de britiske listene med "Spinning
around".
Som 3. singel fra
albumet ble låta med den megetsigende tittelen"You only tell me you
love me when you're drunk" gitt ut. Og det ble den eneste singelen
fra albumet som nådde opp på topp 10 i Storbritannia med 8. plass i
januar 2000. Gjennom årene har Pet Shop Boys gjort seg bemerket for sine
underfundige og intrikate låttitler, slik som "You only tell me..
", "The sound of the atom splitting" og "I wouldn't
normally do this kind of thing".
Høsten 1999 dro bandet
på en større "Nightshift" turne som også fortsatte inn i
2000. Med konserter i USA,
Canada, Japan, Europa og Storbritannia. Arkitekten
Zaha Hadid
hadde
ansvaret for å designe scenekulissene som ble brukt på turneen. 1.
februar 2000 gjorde duoen sin første konsert i Norge noensinne da de
besøkte
Oslo Spektrum. Selv om den klubbinspirerte musikken deres ikke
helt fant seg til rette i det store lokalet, ble det en hyggelig kveld for
de frammøtte. Hovedvekten av låtene de spilte var hentet fra "Bilingual"
og "Nightshift" albumene.
Sommeren
2000 gjorde de også flere festivaler rundt om i Europa. Bla. den store
Glastonbury
festivalen i England. I 2000 fikk de også Ivor Novello prisen
pånytt, denne gang for sitt bidrag til musikkbransjen.
Pet Shop Boys
på scenen.
Høsten 2000 tok bandet
igjen opp opparbeidet med musikalen, noe Tennant hadde drømt om å skape helt siden han var liten.
Og i mai 2001 ble drømmen en realitet da "Closer to Heaven"
ble satt opp på Arts Theatre i
London West end. Andrew Lloyd Webbers Really Useful group bidro med
økonomisk støtte til musikalen.
Sammen med Jonathan
Harvey hadde Pet Shop Boys skrevet historien om en
irsk gutt som kommer til London for å prøve å bli med i et boy band, og
som forelsker seg i en jente.. og en gutt! Til tonene av låter som "Closer
to Heaven", "In Denial", og
"Vampires", som alle
var å finne på "Nightshift" albumet, da i andre versjoner.
I 5 måneder gikk "Closer
to Heaven" på Arts Theatre i London før den ble tatt av
plakaten. Noe som ikke direkte kan betegnes som en suksess.
Kritikerne var ikke helt fornøyd med det de så og hørte, noe som nok
påvirket folks oppfatning av musikalen. I 2005 ble den satt opp i
Brisbane, Australia også. Men da av folk som ikke var knyttet til Pet Shop Boys
eller finansselskapet Really useful group. Det var også planer
om å sette den opp i Tyskland og i New York. Men ingenting skjedde i
årene som fulgte.
Fra
musikalen "Closer to Heaven". En oppsetning
som også
ble å finne på plata ved samme navn.
Musikalen ble også gitt
ut på en cd kalt nettopp
"Closer to Heaven"
i oktober 2001. Plata ble gitt ut på Epic
records, et selskap som
hadde vendt tommelen ned for bandet 17 år tidligere. Den var produsert av
bandet sammen med Stephen Hague. Det var meningen av "Positive role
model" med Paul Keating skulle gis ut på singel, men pga. den
skuffende interessen for musikalen valgte man å la det være. "Closer
to heaven" ble det første PSB albumet til ikke å nå topp 40 i
Storbritannia.
Alt dette ble en blandet
opplevelse for Neil og Chris, som deretter gikk igang med innspillingen av
et nytt studioalbum. Dvs. egentlig planla de å gi ut en samleplate med
noen nye låter, men underveis bestemte de seg for heller å lage et helt
album med nye låter. Og allerede i april 2002 var de klar med "Release",
et album som skilte seg fra bandets øvrige pga. det akustiske preget. Noe
publikum stiftet bekjentskap med gjennom singelen "Home and
dry" som kom ut måneden før (14. plass). Gitarorienterte musikere
som Johnny Marr (Smiths) og Michael Brauer (jobbet endel med Coldplay)
bidro til det akustiske lydbildet. Låtene var i tillegg mer lavmælte,
ikke ulikt slik de framstod på "Behaviour" albumet. Likefullt ble det brukt
både keyboards,
trommemaskiner og andre elektroniske instrumenter på denne plata,
men de var tonet ned i forhold til tidligere.
I låta "The night
i fell in love" ga
de et spark til Eminem
og hans homofobi.
Kritikerne likte plata,
og omtalte den som moden og spennende. Men publikum var bare sånn passe
interessert. I Storbritannia nådde den 7. plass, mens i Norge ble det 33.
plass. Tilsammen solgte plate i 800.000 eksemplarer, noe som er det
dårligste hittil for et Pet Shop Boys studioalbum.
Ikke
akkurat Mark Knopfler.
Også "I get along"
ble gitt ut på singel med 18. plass i hjemlandet. I Tyskland ble "London" gitt ut som singel, etter en forespørsel fra
EMI Tyskland. Albumet "Release" kom i 4 ulike versjoner, der det
metalliske papircoveret enten var rødt, grått, rosa eller blått.
Bandet dro deretter på
en verdensturne der det nedstrippede lydbildet ble videreført med et
enkelt sceneshow, og uten dansere, korister eller storslåtte kullisser.
Bandet opptrådte også hos
John Peel på hans BBC
radio
show. Der tidligere ikke utgitte låter som "If looks could
kill" og "A powerful friend" ble presentert. De to
førstnevnte ble tilgjengelig på bandets 3 "Disco" utgivelse
som kom i februar 2003. I tillegg var det 5 remikser av låter fra "Release"
albumet, mens "Positive role model" fra "Closer to heaven"
musikalen ble presentert i ny versjon. Høydepunktet på plata var
coverversjonen av Oh
Romeos "Try it (I'm in love with a married man)". Oh
Romeos var gammelbandet til Bobby Orlando, mannen som i sin tid produserte
den første versjonen av "West End Girls". I Storbritannia ble det
36. plass for "Disco
3".
I 2003 dannet Neil og
Chris plateselskapene Olde English Vinyl og
Lucky Kunst. Første utgivelse
på Olde English var "Hooked on Radiation" med
Atomizer.
Deretter fulgte "Jack and Jill Party" med tidligere
Dead or
Alive sanger Pete
Burns. Neil og Chris fungerte også som produsenter på
disse platene.
I passende tid før
julesalget ble den doble samleplaten "Pop art"
gitt ut i
november 2003. Og alle de som gjennom årene har ment at Pet Shop Boys skaper kunstferdig popmusikk, fikk her endelig beviset for det. CD 1 som
het "pop" inneholdt etter bandets mening mer rett fram
popmusikk. Mens CD 2 som het "Art" viste bandet fra en mer
eksperimentell / kreativ side, uten at det var helt enkelt å forstå
hvorfor den forglemmelige "DJ Culture" var opphøyd til
kunst, mens "Love comes quickly" ikke var det..
Pop kunst?
i tillegg til bandets
største singelhits ("Was it worth" var ikke med) hadde de
skrevet to nye låter til plata i
"Miracles" og
"Flamboyant" . Begge ble gitt ut på singel med 10. og 12. plass
i Storbritannia. Like bra gikk det ikke med "Pop art", som kun
oppnådde 30. plass i hjemlandet. Men i årene etter har den fortsatt å
selge, slik at den i dag er oppe i et anstendig antall solgte eksemplarer.
I februar 2009 kom den tilbake på den britiske listen, med en fin 18.
plass. I Norge ble merkelig nok"Pop
art" bandets mest solgte plate, med 2. plass på VG lista i mars 2004. Forklaringen på dette kan være at
folk gjennom årene har merket seg bandets hits, uten at det har ført dem
til platebutikken. Men med alle de mest populære låtene samlet på to
cder ble fristelsen for stor. "Pop art" ble også gitt ut som
trippel cd i en "limited edition", der cd nr. 3 inneholdt duoens
favoritt mikser fra en lang karriere. Det ble også gitt ut en "Pop
art-the videos".
I september 2004
opptrådte Pet Shop Boys sammen med Dresdner Sinfoniker Orchestra på en
gratiskonsert på Trafalgar Square i London. Her framførte de
selvkomponert musikk til filmen "Battleship Potemkin"
fra 1925. Det var
spent opp et enormt lerret bak orkesteret slik at folk kunne få se filmen
samtidig som de hørte musikken.
Pet Shop Boys
er med
årene blitt kjent for å involvere seg i litt sære prosjekter. Men å
lage musikk til en krigsfilm fra 1925 er nok helt klart det mest sære de
noensinne har gjort. Sergei
Eisensteins "Battleship
Potemkin" er et krigsdrama om mytteriet på et russisk krigsskip. Av
ulike årsaker har filmen vært forbudt vist i Vest Europa opp gjennom
1900-tallet.
Filmen
"Battleship Potemkin" fra 1925.
Bakgrunnen for at Nei og
Chris gikk igang med dette var en forespørsel fra Philip
Dodd, direktør
på Institutt for samtidskunst i London. Han ønsket at de to skulle lage
ny musikk til filmen, og deretter framføre den på Trafalgar Square. Som
endel av en serie av konserter som Londons borgermester Ken Livingstone
hadde fått dratt igang. Opprinnelig var "naturlig" nok
"Battleship Potemkin" en stumfilm. Så man hadde brukt musikk
med Beethoven og
Tchaikovsky
for å skape den rette stemningen. Men da
filmen ble presentert i Berlin litt senere på 20-tallet var soundtracket byttet ut med
et skrevet av en Edmund
Meisel. Filmregissør av filmen Sergei Eistenstein
hadde et ønske om at det i hvert tiår skulle laget ny musikk filmen. Og
det var denne stafettpinnen Neil og Chris overtok da de sa ja til å lage
musikk til filmen fra 1925, med instrumenter fra det 21. århundre. Neil og
Chris likte utfordringen det ga, da de aldri hadde gjort noe lignende
før. I tillegg hadde Neil lest mange bøker om russisk historie, et emne
han synes er svært interessant.
De fikk med seg tyskeren
Torsten Rasch og Dresden symfonikerne på platen som også ble spilt inn
parallelt med at de øvde på framføringen av stykket. Innspillingen
foregikk i Studio PSB i London og
Teledex studios i Berlin,
Tyskland.
Neil
Tennant i studio under innspillingen av "Battleship Potemkin".
Selv om konserten i
Trafalgar Square var i september 2004, ble ikke plata gitt ut før i
september 2005, uten at det skapte noe større interesse blant
platekjøperne. I 2005 og 2006 ble "Battleship Potemkin" også
framført i Tyskland (4 konserter), Spania og i Newcastle, England.
11. november 2004 deltok
Pet Shop Boys på hyllestkonserten til Trevor Horn på Wembley Arena
i London for å markere Horns 25 år som musiker / produsent ("Video
killed the radio star" kom inn på listene i 1979). Her var mange av
de største navnene Horn har jobbet med opp gjennom årene tilstede. Horn
samarbeidet med Pet Shop Boys på "Introspective" albumet. Blant
de som opptrådte denne kvelden var i tillegg til Pet Shop Boys, The
Buggles m/ Bruce
Woolley, ABC,
The Art of Noise, Belle & Sebastian, Lisa Stansfield, Seal, Dollar,
t.A.T.u., Yes, og Frankie
Goes To Hollywood. Inntektene fra konserten gikk til
veldedighetsorganisasjonen Prince's
trust.
2. juli 2005 fikk bandet
æren av å opptre på Live8 konserten som ble holdt på Den Røde plass i
Moskva. Denne dagen ble det holdt flere store konserter over hele verden,
der målet var å påvirke politikerne i verdens 8 rikeste land til å
frigi gjelden til fattige afrikanske land. Etter en ide Bob Geldof og
Bono (U2) hadde. Pet Shop Boys
fikk en varm velkomst fra de mange tusener
av musikkinteresserte som var møtt fram. I tillegg til
"obligatoriske" "Go west" spilte bandet kjente hits
som "West End Girls", "Suburbia", "Always on my
mind", "Domino Dancing" og "It's a sin".
Live8
konserten i Moskva , der Pet Shop Boys deltok.
Samme år fikk Neil og
Chris også muligheten til å delta i "Back to mine" serien. Der
kjente artister mikser sammen låter de har et nært forhold til, som
deretter blir gitt ut på en cd. Tidligere hadde navn som New order,
Faithless, Everything but the girl og
Underworld vist sine evner ved
miksebordet. Pet Shop Boys' "Back to mine-Volume 20"
ble gitt
ut som en dobbel cd, der Neil og Chris presenterte sine favoritter på
hver sin cd. Chris hadde valgt mer disco orienterte låter, med
"Passion": The Flirts og Italo disco. Mens Neil hadde funnet
fram til stemningsfylte låter. Bla. var norske Biosphere representert
med "Microgravity". Begge to hadde funnet plass til en Dusty
Springfield låt på platene sine.
På
"Back to mine" fikk Neil og Chris muligheten
til å
grave fram gamle
favoritter.
I februar 2006 laget Pet Shop Boys
en remix versjon av Madonna låta "Sorry", der Neil
også hadde lagt på sin egen stemme i koringen. Miksen ble gitt ut på
singel, og den ble nok en stor suksess for Madonna der den nådde 1. plass
i Storbritannia (2. plass i Norge).
I april 2006 ble det kjent at
Pet Shop Boys noe uventet hadde plottet inn Skien, Norge på
sommerturneen sin. En turne som ikke omfattet så mange opptredener. Den
15. juni opptrådte bandet på Stavneplassen i Skien, etter at
arrangørene Odd
Thore Sagvolden og Ola
Tangen hadde gjort en
dyktig jobb med å få de to poplegendene til Telemarks byen. Det ble i
media gjort et lite nummer ut av det faktum at Pet Shop Boys dro til Skien
når de først skulle besøke Norge, og ikke Oslo. Men dessverre ble
oppmøtet på konserten langt lavere enn det man hadde håpet på, og
budsjettert med. Noe som påførte arrangøren et økonomisk tap,
dessverre.
15. juni 2006
tok Chris Lowe og Neil Tennant med seg synthene sine
til Skien.
I 2005 hadde ryktene
gått om at Pet Shop Boys hadde fått med seg produsent legenden Trevor
Horn til å hjelpe dem med innspillingen av deres neste studioalbum. En
mann som i sin tid hjalp dem på "Introspective" albumet, og som
på 80-tallet stod bak mange av de mest markante og storslåtte
plateproduksjonene i England. Med artister som Yes, Frankie goes to
Hollywood, ABC, Propaganda
og Art of Noise.
Det viste seg at det var
hold i ryktene. Og i mars 2006 ble
"I'm
with stupid" gitt ut som første singel
fra det nye albumet kalt "Fundamental". Det var
også deres første popsingel på 3 år. "I'm with stupid" hadde
en politisk
brodd, der låta pekte på det tette forholdet mellom Tony Blair
og George
W. Bush: "I'm with stupid. See you on the TV, call you everyday. Fly
across the ocean, just to let you get your way". Sterke ord, men Neil
og Chris er nok ikke alene om å mene dette i England. Selv om teksten var
alvorlig nok, var stemningen i låta mer "happy", med et svært
fengende refreng. Allerede 23. april
opptrådte de på Top of the Pops for å promotere singelen.
I Storbritannia ble det 8.
plass for "I'm with stupid", som deres 21. singel til å nå topp 10.
"I'm
with Stupid".
I videoen til hadde de fått med seg komikerne
Matt Lucas og
David Williams, som ellers
er mest kjent for TV serien Little
Britain. Videoen ble spilt inn på
Alxandra Palace i nord- London, med Lucas og Williams utkledd som Neil og
Chris, slik de framstod i videoene til "Can you forgive her" og
"Go west".
David
Williams og Matt Lucas som Pet Shop Boys i videoen til "I'm with
stupid".
"Fundamental"
kom ut i mai, og ikke uventet var det et album der det elektroniske
lydbildet dominerte. Noe som kunne føre tankene tilbake til album som
"Please" og "Behaviour". Men plata var ikke pompøs og
overprodusert slik man kanskje kunne forvente når Trevor Horn var inne i
bildet. "Fundamental" framstod som et stilrent album med et
behagelig lydbilde, med utstrakt bruk av strykere og blåsere. "The
Sodom and Gomorrah show", "I'm with stupid" og
"Integral" var
dynamisk markante låter. Mens "Numb",
"Indefinite to leave" og
"Luna Park" var
mer lavmælt
vakker. "Minimal" hadde et
80-talls synthsound som gjør at
den kunne gått rett inn på "Please" albumet.
Som regel skriver Neil
og Chris låtene sine selv, unntatt når de gjør en glamorøs
coverversjon av en eller annen gammel favoritt. Men på dette albumet
hadde de latt den amerikanske låtskriveren Diane Warren
slippe til med
låta "Numb". Warren er mest kjent for å ha skrevet "Can't
fight the Moonlight" med LeAnn Rimes, og har ellers skrevet låter
for Laura Branigan, N'Sync, Michael Bolton, Mariah Carey, Kiss, Heart,
Belinda Carlisle, Chicago, Gloria Estefan for å nevne noen av de svært
mange artistene hun har jobbet med.
Selv om han ikke hadde
skrevet låta selv, ble "Numb" en personlig låt for Neil, da
den for ham ble en slags hyllest til moren Sheila som døde på den tiden.
Dianne
Warren er en av vår tids store låtskrivere.
Tekstmessig var dette nesten for et protestalbum å regne. Der Neil og Chris sparker
både mot Vesten og mot østlig fundamentalisme. Ikke minst var de skuffet
over at Labour (som de tidligere støttet) var positiv til Irak krigen.
Fansen var svært
fornøyd med de hørte, både pga. dens kvaliteter, og fordi det hørtes
ut som et Pet Shop Boys album. I Norge fikk plata strålende omtale både
i
Dagbladet
og
VG,
der de begge ga den
karakter 5. Dagbladet mente dette var den beste plata deres på 10 år, mens VG framhevet samarbeidet med Trevor Horn. Og mente dette ga plata en
skinnende blank, og grandios studiolyd. De framhevet også låt
materialet, som de mente viste en ny tenning i leiren.
"Fundamental"
kom også i en limited edition der en bonus cd kalt
"Fundamentalism"
var med. Denne cden inneholdt en versjon av "In private", som de
opprinnelig skrev for Dusty Springfield, en duett med Elton
John, og en ny låt kalt
"Fugitive".
Salgsmessig gikk det
sånn passe med 5. plass i England, og 23. plass i Norge. På samme tid
som plata ble gitt ut sendte Channel 4 i England en times dokumentar om
bandet kat "A life in pop". Programmet ble også vist på NRK i
2007.
I august ble den
elektrodominerte
"Minimal"
også gitt ut på singel, med 19. plass i England som resultat.
I september kom bandet
med den doble liveplata "Concrete".
Opptakene var gjort allerede i mai på Mermaid Theatre i London. Plata var
produsert av Trevor Horn. Og med seg på plata hadde de folk
som Rufus
Wainwright, Frances Barber
og Robbie Williams.
Liveplata
"Concrete".
Blant låtene på
liveplata var også "Numb".
Den ble gitt ut på singel på samme tid (23. plass i Storbritannia).
10. oktober 2006 dro bandet
på en større turne i Nord Amerika med 24 konserter. Turneen ble
avsluttet på Monterrey arena i Mexico City den 17. november. Samme dag
som turneen startet, ble boka "The
Best of Smash Hits"
gitt ut. Her tok man utgangspunkt i gullalderen innen engelsk pop mellom
1982 og 1985, fra tiden da Neil Tennant var journalist i magasinet. Flere av hans
intervjuer er gjengitt i boken, i tillegg til at han har skrevet forordet
til den.
80-talls historien ifølge Neil Tennant.
5.
januar 2007
startet bandet opp del 2 av "Fundamental" turneen da de
opptrådte på
CEEs festivalen i Spania. Deretter tok
de en pause før turneen fortsatte i Brasil, Argentina, Chile, New
Zealand og Australia. Den europeiske delen av turneen startet opp den
27. april. Og til glede for bandets mange fans var det
Grieghallen
og Bergen som fikk besøk av duoen denne dagen. To dager senere, den 29.
april var de å se på
Sentrum Scene i Oslo.
Turneen ble avsluttet i Danmark i juni.
Pet Shop Boys
på konserten i Grieghallen.
I 2007
samarbeidet Pet Shop Boys også med
Robbie Williams, etter at
Williams og Lowe som gamle kjente dumpet borti hverandre på gata.
Williams som er kjent for å være litt frampå spurte Chris om de var
interessert i et samarbeid. Robbie Williams: "'Hey, do you fancy
forming a supergroup?". Noen supergruppe ble det ikke. Men
Williams spilte inn de PSB produserte låtene "We're the
Pet Shop Boys" og
den svært fengende "She's Madonna", der sistnevnte ble skrevet av
Williams og PSB i samarbeid. "She's Madonna" som omhandler
Guy Ritchies forhold til
Tania Strecker rett før han ble sammen med
Madonna, ble også gitt ut på singel med 16. plass i mars 2007. Som
en duett mellom PSB og Williams.
Neil
Tennant som er fan av vår egen Sondre
Lerche har skrevet
en låt sammen med bergenseren.
I mars
2007 virket det som om historien om Pet Shop Boys skulle få en brå
slutt, da Airbus flyet de satt i holdt på å bli truffet av en
brennende satelitt som kom ned fra verdensrommet. Bandet var på vei
fra Santiago, Chile til Auckland på New Zealand da den
dramatiske hendelsen fant sted. Neil og Chris merket lite til det som
skjedde, da de lå og sov. De gjennomførte også sin planlagte
konsert på St. James Theater i Auckland selv om de var lettere rystet
over det som hadde skjedd.
8. oktober 2007
ble 4. kapittel i serien om Pet Shop Boys goes disco skrevet, da
"Disco 4" ble gitt ut på CD og
vinyl. Denne gangen var fokuset lagt på andre artisters låter, i remix
versjoner skapt av Neil og Chris. "Hello Spaceboy" med David Bowie i
PSBs remix versjon er nok kjent for de fleste. Mer spennende var det å
høre deres tolkninger av Madonnas
"Sorry",
Yoko Onos "Walking on thin ice",
og "Read my mind"
med
The Killers. Sistnevnte ble
også gitt ut som singel. Også to av PSBs egne låter ble tatt med på
plata ("Integral" og "I'm with stupid"), i nye versjoner. Dessverre
nådde ikke plata den britiske topp 40 listen, som første plate i "Disco"
serien til ikke å nå opp.
"Disco 4"
I 2007
var Pet Shop Boys også opptatt med å produsere
Rufus Wainwrights
plate "Release the stars".
I 2008 produserte
de singelen "I'm in love with
a German filmstar" for Sam
Taylor-Wood. Låta var opprinnelig en 80-talls klassiker med bandet
The Passions. Som nevnt hadde
Neil/Chris og Wood samarbeidet tidligere, både på plate og i forbindelse
med PSBs sceneshow.
Høsten 2008 ble
det kjent at Pet Shop Boys var i studio for å spille inn et nytt
studioalbum. Denne gang hadde de slått seg sammen med
Xenomania. Et
produksjonsselskap som hadde spesialisert seg på dance/elektro musikk.
Artister som Kylie Minogue,
Cher, Shakin Stevens, St. Etienne, Sugababes, Girls Aloud, Texas, Franz
Ferdinand og norske
Annie,
har fått hjelp fra Brian
Higgins og hans folk i
Xenomania.
Plata som fikk navnet
"Yes", var ute i butikkene 20. mars
2009. Til stort sett hyggelig omtale blant fans og musikkritikere.
Enkelte mente at den kanskje var litt for lett, til tross for sine
opplagte kvaliteter som et godt PSB album. Stemningen på plata var
positiv, og umiskjennelig PSB i lydbildet. Men muligens uten de sterke
enkeltlåtene til å fronte albumet overfor platekjøperne. Slik "Go west"
("Very"), "Se E Vida E" ("Bilingual)" og "New York City Boy" ("Nightlife"),
tidligere hadde gjort.
"Yes"
Salgsmessig
ble likevel "Yes" bandets største suksess i hjemlandet siden "Bilingual"
fra 1996. Med en fin 4. plass. I U.S.A. ble det 32. plass, i Norge 16.
plass, i Tyskland 3. plass, og 3. plass på den felles europeiske listen.
Visstnok kunne plasseringen i Storbritannia ha blitt enda bedre, om ikke
plateselskapet
Parlophone hadde
rotet med platesalget. Bla. ved å legge ut plata for salg før
releasedato, noe som reduserte salget i den første offisielle uken ute.
Flere av platene inneholdt også feil på vedlegget i CDen.
"Love Etc"
ble gitt ut som første singel fra albumet i mars 2009, med 14. plass i
Storbritannia som resultat. Andre singler fra plata var
"Did you see me coming?"
og "Beautiful people".
På Brit Awards
i februar mottok Pet Shop Boys den mest prestisjefylte prisen -
"Outstanding
contribution to British music". Samme kveld stod de på scenen
sammen med Lady Ga Ga
og Brandon Flowers
fra The Killers.
10. juni 2009
dro Pet Shop Boys ut på en turne kalt "Pandemonium
tour", med start i St.
Petersburg, Russland. 21. juli ble den første delen av turneen
avsluttet i Israel. I august fortsatte de i Nord-Amerika. På turneen
framførte de bla. "Two
Divided By Zero" og "Why Don't We Live Together?"
Låter de ikke hadde spilt for publikum på mange mange år. Det ble
gitt ut en DVD fra turneen, med opptak fra konsertene i København og
London.
I
november var turen kommet til Brasil. I den forbindelse ga de ut en
samle CD kalt
"Party",
som kun var tilgjengelig i Brasil. Plata dekket bandets karriere fra
"West End Girls", fram til "Love etc." og
"King of Rome"
fra "Yes" albumet. Flere av låtene på samleplata hadde
nylig blitt brukt på brasiliansk TV, i flere såpeserier som var
populære der. Noe som ga PSBs musikk en eksponering de aldri
tidligere hadde hatt. I hvert fall ikke i Brasil..
Den
store julehiten i Europa i 1988 het "Alaways on my Mind",
med Pet Shop Boys. I 2009 gjorde de et forsøk på å gjenta den
bedriften ved å gi ut EPen "Christmas".
Her fikk man fram den gode julestemningen gjennom låter som "It
Doesn't Often Snow At Christmas".
Den kunne minne om "I wouldn't normally do this kind of thing"
i lydbildet. Flere kjente igjen låta fra tidligere, da den i 1997 var
ute som singel -
men da kun tilgjengelig for medlemmer av PSB fanklubb. De andre
låtene på EPen var hentet fra "Yes" albumet, samt en cover
av "My Girl"
med Madness.
Singelversjonen av "It Doesn't Often Snow At Christmas"
nådde kun 40. plass i Storbritannia.
Coverne på
platene "Party" og "Christmas" var svært like.
I 2012 var Pet Shop Boys
ute med det mer lavmælte albumet
"Elysium" - en
plate som ble godt tatt imot av platekritikerne, men som salgsmessig
lå et stykke unna det bandet tidligere hadde oppnådd. 9. plass i
Storbritannia, 44. plass i U.S.A., 30. plass i Norge, og 7. plass i
Tyskland, var noen av mange plasseringer bandet oppnådde.
"Elysium"
I 2012 besøkte
Pet Shop Boys Norge, da de opptrådte på Døgnvillfestivalen
i Tromsø, 24. august.
Opptredenen var ikke endel av noen pågående turne, men en
enkeltstående konsert fra Neil og Chris' side. Dagen etter kunne
lokalavisa Nordlys fortelle at Pet Shop Boys hadde levert en
fargesprakende konsert.
Neil Tennant
på scenen på Døgnvillfestivalen i Tromsø.
I 2013 hadde de
nok et album klart, og som tittelen "Electric"
indikerte var det en utpreget elektronisk plate Neil og Chris ønsket
å glede fansen med. Med pulserende beats og et tidsriktig lydbilde -
et stykke unna musikken de tidligere hadde skapt. Salgsmessig slo det
an bedre enn forgjengeren, med 3. plass i Storbritannia, 1. plass i
Norge, 26. plass i U.S.A., 3. plass i Tyskland, 2. plass i Danmark og
5. plass i Spania. 1. plassen i Norge var den første de hadde
oppnådd her.
"Electric"
Albumene
"Elysium" og "Electric" ble i 2013 og 2014 fulgt
opp med turneen "Electric Tour", som hadde fokus på de to
albumene. De startet opp 22. mars 2013 i Veracruz i Mexico. Til tross
for 1. plassen i Norge for "Electric" var ikke Norge å
finne på turnelista til bandet. I stedet ble det gjort to konserter i
Finland, to i Danmark, og en konsert i Sverige.
Selv om
Pet Shop Boys for noen år siden holdt på å bli oppløst, da Neil
Tennant vurderte gi seg, er det ingenting nå som tyder på at de vil
slutte å glede popverdenen med sine plater og påfunn. Etter 29 år
sammen er de fortsatt gode venner, og full av respekt for hverandre. I
en alder av 54år er Neil takknemlig for at han får lov til å
kalle seg popstjerne. I en bransje der de fleste er 30 år yngre enn
ham. Og Chris som har gjort seg mest bemerket ved å ikke si så mye,
eller bevege seg når han står på scenen, vil nok klare den oppgaven
i noen år til.
|